Ik heb zelf COP 0.78 dhw en 0.82 heat
daar klopt iets niet ghehe. mag hopen dat dat niet klopt. Anders zou ik zeggen, Russisch gas kom maar op.
vraag.
welke versie draai je ?
18 of 19 beta
[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 21-07-2022 21:54 ]
heb wat airco's hangen die dat veel beter kunnen
we blijven verder ontdekken. genoeg te doen.
volgende klus : p1 meter koppelen ghehe.
I hope English is ok? I follow this tweet with interest and have installed the latest version V18.
My Homeassistant is running on a VM with Virtualbox.
Now the problem: My entered data, e.g. for WAR are gone after a restart of NodeRed and I have to enter them again. What to do? Thank you for your answers 👍
Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T
En zoals je het omschrijft, staat HA hier los van. Klopt dat? Hoe is NR geinstalleerd?
[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 03-08-2022 13:25 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Panasonic WP + SWW vat + Heishamon + Home assistent
Bedankt alvast voor het mee denken : )
If you are node red withing Home Assistand, which is a HA controlled container, follow these instructions: https://github.com/edterb...l/tree/main/HomeAssistant
So problem solved.
/f/image/IQ9wQygcC5IWV09LOLNf9Lzb.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap precies wat je bedoelt. Ik had hier zelf ook al 1x last van. Ik zal een gui knop maken in dashboard om de assen te resetten.sjampeter schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:29:
ter verduidelijking op bovenstaande, de meter geeft nu wel de juiste waardes aan
Vanuit de caravan is dit lastig te doen. Maar zou je hiervoor een issue willen aanmaken in github voor mij?
Wel een vraagje; als je zegt 'de WP moet in direct modus staan', neem ik aan dat je doelt op de stooklijn uit?
Zie overigens de volgende melding langs komen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ygL3EPn1CaB0Qptk4RXlEniI.png?f=user_large)
misschien goed om die ook aan te passen?
[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2022 10:45 ]
Ik heb homeassistant draaien op een ODROID N2+ met node-red geinstalleerd. Ik heb verder de Heishamon software geinstalleerd en dat lijkt allemaal te werken. Het enige probleem is dat ik bij elke update of spanningsuitval mijn settings kwijt ben. Ik probeer de instellingen te doen om de persistent folder voor NR te gebruiken. Hiervoor probeer ik de toevoeging te doen zoals Edterbak die beschrijft.
de file die hij beschrijft vind ik via de file editor van HA onder /config/node-red/setting.js.
Als ik zijn regels wil toevoegen krijg ik de onderstaande foutmelding. Ik ben helaas niet thuis in deze manier van software maken. Iemand een idee wat ik moet wijzigen om dit werkend te krijgen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/O8RbaLhYujuhHFNdOuBcOgju.png?f=user_large)
en let op plaatsing haakjes spaties en dergelijke
[ Voor 22% gewijzigd door sjampeter op 31-08-2022 20:55 ]
Welkom en leuk dat jullie nu ook de nodered flow gebruiken.
@MikeyMan
Ja, Direct modus is het alternatief voor WAR / stooklijn modus
Die melding die je ziet, is dat in NodeRed? waar zie je dat dan?
@Fonzie666
Bij mij ziet de settings.js er zo uit:
1
2
3
4
5
6
| contextStorage: { default: "memoryOnly", memoryOnly: { module: 'memory' }, file: { module: 'localfilesystem', config: {flushInterval: '300'}, } }, } |
De standaard code die je in die file ziet is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| itemnaam: in-blabla-houd, of als je meerdere regels wilt gebruiken voor de leesbaarheid itemnaam: { in, blabla, houd }, |
Let op! Bij mij in proxmox / de node red installatie, daar is het symbool voor de volgende regel een komma. Ik zie bij jou een PuntKomma ; staan in de code. Je moet even controleren of dat juist is in de rest van de settings.js. Als dat overal staat, dan moet je in de bovenstaande code, mijn voorbeeld, de kommas misschien vervangen door Puntkommas.
En als aller aller laatste onderop moet 1x } staan, zonder komma. De komma zegt dat er nog meer komt.
zorg dat je dus niet de contextStorage: { ..... }, hebt geplakt onder deze laatste } Daar moet hij dus vlak boven.
Hoop dat je er nu uit komt.
Als de settings.js met het opslaan van contextstorage juist is, dan zou het grootste deel van het dashboard na reboot gewoon verder moeten gaan waar het gebleven is.MikeyMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:55:
Misschien een stomme vraag, maar hoort het zo te zijn dat het dashboard volledig opnieuw start bij het herstarten van de nodered container?
Als dat niet zo is, dan is er dus nog iets niet in orde.
Had al een vaag vermoeden dat dat er iets mee te maken had.edterbak schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:36:
[...]
Als de settings.js met het opslaan van contextstorage juist is, dan zou het grootste deel van het dashboard na reboot gewoon verder moeten gaan waar het gebleven is.
Als dat niet zo is, dan is er dus nog iets niet in orde.
Had dat aangepast. Maar kan me vaag herinneren de installatie een tweede keer uit te hebben gevoerd, daarbij bestand denk ik overschreven. Want het is nu weg
Ja, ik zie het nu ook. Ik ga daar voor volgende versie aanpassen. Dank. Ik had het niet gezien.MikeyMan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:59:
@edterbak zag het voor het eerst op het MQTT tabje. Maar zo te zien geldt het voor alle sensors.
Geen idee wat het uitmaakt overigens hoor. Maar viel me op.edterbak schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:09:
[...]
Ja, ik zie het nu ook. Ik ga daar voor volgende versie aanpassen. Dank. Ik had het niet gezien.
Heb de aanpassing in de settings.js nog eens gedaan, en lijkt nu wel te werken. Fingers crossed. Nogmaals dank voor je enorme berg werk!
Ik ben deze week nog moed aan het verzamelen om een flinke rewrite van logica te doen. Dit moet dus een betere samenwerking tussen functies als resultaat geven.MikeyMan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:13:
[...]
Geen idee wat het uitmaakt overigens hoor. Maar viel me op.
Heb de aanpassing in de settings.js nog eens gedaan, en lijkt nu wel te werken. Fingers crossed. Nogmaals dank voor je enorme berg werk!
Het kan zijn dat sommige geplande taken niet uitgevoerd worden als er meerdere functies tegelijk aan staat. De oorzaak is eigenlijk dat iedere functie niet in de gaten heeft dat een andere functie ook wat doet/moet doen.
De basis, Scheduler + RTC + WAR zou gewoon goed moeten werken.
En ja, het is een enorme berg hobby
Nu werkt het bedankt!edterbak schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:33:
Hoi MikeyMan en Fonzie666!!
Welkom en leuk dat jullie nu ook de nodered flow gebruiken.
@MikeyMan
Ja, Direct modus is het alternatief voor WAR / stooklijn modus
Die melding die je ziet, is dat in NodeRed? waar zie je dat dan?
@Fonzie666
Bij mij ziet de settings.js er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 contextStorage: { default: "memoryOnly", memoryOnly: { module: 'memory' }, file: { module: 'localfilesystem', config: {flushInterval: '300'}, } }, }
De standaard code die je in die file ziet is
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 itemnaam: in-blabla-houd, of als je meerdere regels wilt gebruiken voor de leesbaarheid itemnaam: { in, blabla, houd },
Let op! Bij mij in proxmox / de node red installatie, daar is het symbool voor de volgende regel een komma. Ik zie bij jou een PuntKomma ; staan in de code. Je moet even controleren of dat juist is in de rest van de settings.js. Als dat overal staat, dan moet je in de bovenstaande code, mijn voorbeeld, de kommas misschien vervangen door Puntkommas.
En als aller aller laatste onderop moet 1x } staan, zonder komma. De komma zegt dat er nog meer komt.
zorg dat je dus niet de contextStorage: { ..... }, hebt geplakt onder deze laatste } Daar moet hij dus vlak boven.
Hoop dat je er nu uit komt.
HoiMikeyMan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:54:
Zijn er hier ervaringen met gebruik van holiday mode? Deze werkt nu bij mij niet. Zou dit kunnen komen doordat het aantal dagen niet wordt opgegeven?
Holiday mode is een functie dat in de pomp zelf zit. Het dashboard zet hen alleen aan.
Dus als het aanzetten ook daadwerkelijk gebeurd via het dashboard, zou het gewoon moeten werken.
Wat evt wel mogelijk is. Is dat wat funties van de nr flow (rtc, war, solar etc, of de scheduler) de Holiday mode overschrijven of zorgen dat het weer uit gaat. Ik heb hier nog nooit op gelet.
Ik zal hier vanavond naar kijken.
Heb het vanmorgen op het bedieningspaneel ingesteld. Maar ik gok zomaar dat het makkelijker is om iets dergelijks zelf in de ui in te richten.edterbak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:00:
[...]
Hoi
Holiday mode is een functie dat in de pomp zelf zit. Het dashboard zet hen alleen aan.
Dus als het aanzetten ook daadwerkelijk gebeurd via het dashboard, zou het gewoon moeten werken.
Wat evt wel mogelijk is. Is dat wat funties van de nr flow (rtc, war, solar etc, of de scheduler) de Holiday mode overschrijven of zorgen dat het weer uit gaat. Ik heb hier nog nooit op gelet.
Ik zal hier vanavond naar kijken.
Holiday mode staat toch ook in de ui? Bij settings. Werkt die niet?MikeyMan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:09:
[...]
Heb het vanmorgen op het bedieningspaneel ingesteld. Maar ik gok zomaar dat het makkelijker is om iets dergelijks zelf in de ui in te richten.
Nope, ik zie in de log wel de setting verstuurd worden, maar hij wordt niet aangezet.edterbak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:46:
[...]
Holiday mode staat toch ook in de ui? Bij settings. Werkt die niet?
Op het scherm zelf moet je nog een startdatum/tijd en einddatum/tijd ingeven.
Ah..MikeyMan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:53:
[...]
Nope, ik zie in de log wel de setting verstuurd worden, maar hij wordt niet aangezet.
Op het scherm zelf moet je nog een startdatum/tijd en einddatum/tijd ingeven.
dat wordt een dingetje dan. Dan kan ik voorlopig deze functie er uit halen.
Ik zie in Heishamon ook geen sensorwaarde (?) Voor begin en eindtijd.edterbak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:16:
[...]
Ah..![]()
dat wordt een dingetje dan. Dan kan ik voorlopig deze functie er uit halen.
Vandaar dat ik zei dat ik dacht dat het wellicht makkelijker zou zijn om die hele holiday mode in de gui zelf te maken.
Hier zijn de topics welke ik kan gebruikenMikeyMan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:18:
[...]
Ik zie in Heishamon ook geen sensorwaarde (?) Voor begin en eindtijd.
Vandaar dat ik zei dat ik dacht dat het wellicht makkelijker zou zijn om die hele holiday mode in de gui zelf te maken.
https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics
Daar zit alleen holiday mode aan/uit. Ik zie niet een mogelijkheid om datum ergens in te voeren.
Nope.edterbak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:22:
[...]
Hier zijn de topics welke ik kan gebruiken
https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics
Daar zit alleen holiday mode aan/uit. Ik zie niet een mogelijkheid om datum ergens in te voeren.
Maar uiteindelijk is het niets anders dan 'hoe lang wil je hoeveel minder warm stoken'.
Of uit natuurlijk. Soort tijdelijke override van het ingestelde schema. Op zich wel een nuttige functie.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 03-09-2022 20:37 ]
Als de rewrite gedaan is, dan zal ik hier naar kijken. prima suggestie.MikeyMan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:28:
[...]
Nope.
Maar uiteindelijk is het niets anders dan 'hoe lang wil je hoeveel minder warm stoken'.
Of uit natuurlijk. Soort tijdelijke override van het ingestelde schema. Op zich wel een nuttige functie.
de uitdaging die nu voor me ligt wil ik eerst op focussen.
Ik zal wel de holiday mode verbergen, aangezien deze niks doet
[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 03-09-2022 20:40 ]
Dat zeg ikedterbak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:42:
Zit net te kijken. Het ziet er ook niet spannend uit wat de holiday mode doet.
room + dhw shiften naar beneden. kan ik vast zelf ook wel programeren
0=Heat only,
1=Cool only,
2=Auto(Heat),
3=DHW only,
4=Heat+DHW,
5=Cool+DHW,
6=Auto(Heat)+DHW,
7=Auto(Cool),
8=Auto(Cool)+DHW
Zijn er mensen die 2, 6,7 of 8 gebruiken? Auto?
Als dat wel zo is, maakt dat mijn programeer uitdaging een stuk lastiger.
Hoop dat mensen alleen 0,1,3,4,5 gebruiken. (ik wel eigenlijk)
Hoor graag.
Nee. geen auto mode hier. Wat mij betreft mag de NR versie dat allemaal bepalen. Koelen is volgens mij nog steeds minder efficiënt met een WP dan met een airco, dus die gebruik ik al helemaal niet meer.edterbak schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:44:
Dit zijn de beschikbare Operating Modes:
0=Heat only,
1=Cool only,
2=Auto(Heat),
3=DHW only,
4=Heat+DHW,
5=Cool+DHW,
6=Auto(Heat)+DHW,
7=Auto(Cool),
8=Auto(Cool)+DHW
Hoor graag.
duh, electrons are life
duh, electrons are life
Hier ook geen gebruik vd auto functie.edterbak schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:44:
Dit zijn de beschikbare Operating Modes:
0=Heat only,
1=Cool only,
2=Auto(Heat),
3=DHW only,
4=Heat+DHW,
5=Cool+DHW,
6=Auto(Heat)+DHW,
7=Auto(Cool),
8=Auto(Cool)+DHW
Hoor graag.
Of ik dat in de toekomst blijf doen zal afhangen van hoe ver ik kom met het inregelen via Heishamon
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 06-09-2022 17:59 ]
Maar, voor vertrek heb ik holiday mode aan gezet, zodat het water niet elke dag op temperatuur wordt gehouden. Echter, de afgelopen dagen was het water steevast gewoon 48 graden.
Heb nu handmatig via de NodeRed Gui de temperatuur omlaag gezet, en dat werkt wel. lijkt dus dat er een voorkeur is
Ja, de Holiday modus doet op dit moment niks. Sorry.MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:57:
In algemeenheid; wat krijgt er voorrang? Ik had verwacht dat de instellingen op het scherm voor zouden gaan op de instellingen via Heishamon.
Maar, voor vertrek heb ik holiday mode aan gezet, zodat het water niet elke dag op temperatuur wordt gehouden. Echter, de afgelopen dagen was het water steevast gewoon 48 graden.
Heb nu handmatig via de NodeRed Gui de temperatuur omlaag gezet, en dat werkt wel. lijkt dus dat er een voorkeur is
Dit komt omdat er kennelijk in het display van de controller (aan de muur) kennelijk wat vervolg opties worden gevraagd en gedefineerd.
Ik zelf heb ook helemaal NIKS hierin aangezet of ingevuld in dat display. Dus ik denk dat omdat dit in de controller leeg is, dat de holiday modus niks doet.
Misschien als je 1x wat velden in de controller hebt ingevuld, dat de toggle in NodeRed(holidaymode) WEL iets doet. Maar dat heb ik nu niet uitgezocht.
Om bovenstaande situatie te omzeilen, zal ik gewoon een 'eigen' holiday modus bouwen. (tzt)
Ik had overigens vanuit Frankrijk via het dashboard de temperaturen verlaagd en de schedules uit gezet. Dit had ik handmatig zo gedaan, zonder uberhaupt stil te staan bij de holiday modus. (wist niet wat die deed)
Is dit een beetje een antwoord waar je wat mee kan? of dat aansluit op je vraag?
Ik zou verwachten dat input vanuit de hardware boven input vanuit software zou gaan. Of desnoods de laatste instelling ofzo. Was vooral benieuwd naar de samenhang hiertussen.
[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2022 12:22 ]
Ik ben een TCAP 12kW aan het installeren. Ik heb er een SmartCloud interface bij gekregen, maar ik heb ook een heishamon. Nu is de standaard kabel bij de SmartCloud interface wel erg kort. Bij het bestellen van de heishamon heb ik helaas de verkeerde kabel er bij besteld (TTL-to-RS485 option).
Ik ben bang dat de heishamon, als ik die in de TCAP zelf monteer, geen wifi signaal krijgt. Nu wil ik een langere standaard kabel bestellen, maar dat kan niet los.
Mijn vraag is kan ik de kabel zelf verlengen met bv UTP of is dat niet dik genoeg?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Even een PB sturen naar @thehog en vragen of je een kabel op de door jouw gewenste lengte kunt bestellen.JanAllElectric schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:04:
@thehog Het is wel een beetje offtopic.
Ik ben een TCAP 12kW aan het installeren. Ik heb er een SmartCloud interface bij gekregen, maar ik heb ook een heishamon. Nu is de standaard kabel bij de SmartCloud interface wel erg kort. Bij het bestellen van de heishamon heb ik helaas de verkeerde kabel er bij besteld (TTL-to-RS485 option).
Ik ben bang dat de heishamon, als ik die in de TCAP zelf monteer, geen wifi signaal krijgt. Nu wil ik een langere standaard kabel bestellen, maar dat kan niet los.
Mijn vraag is kan ik de kabel zelf verlengen met bv UTP of is dat niet dik genoeg?
[ Voor 4% gewijzigd door BazemanKM op 09-09-2022 13:18 ]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
TTL-to-RS485 option is juist om zelf te verlengen. Hoezo zou dat niet de juiste zijn?JanAllElectric schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:04:
Welkom bij het clubje warmtepomp gebruikersJanAllElectric schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:04:
/f/image/K3gewI60kHNjWOPPXgO4KTl6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat je zoekt denk ik. Onderdelen zijn niet al te prijzig
Vooral niet te lang willen maken die kabel zonder een oplossing als dit. Ik heb ook lopen te * kl**ten *
Details staan hier volgens mij ook.
https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Oh ja.. en een tipje mijnerzijds.
ga vooral niet die stekkertjes zelf in elkaar proberen te zetten. Koop een kabel met stekker er al aan. Knip die door de helft, en knoop de aders aan elkaar die aan elkaar moeten liggen.
Geloof mij, als je een veter-strik gebruikt om die adertjes aan elkaar te knopen en je maakt gebruik van prefab stekkertjes... Dan is het resultaat nog steeds beter dan dat je zelf stekkertjes gaat maken met een eigen lange kabel...
hahah
[ Voor 73% gewijzigd door edterbak op 10-09-2022 00:02 ]
Hoe zit het met de EEPROM van de warmtepomp? Heishamon heeft als waarschuwing staan dat te vaak aanspreken eventueel de EEPROM zou kunnen schrijven bij iedere wijziging. Het aantal schrijf cyclussen voor deze EEPROM is niet bekend. Hoe vaak stuurt dit node-red script de heishamon aan? Ik ben zelf ook bezig met een regeling te maken voor de warmtepomp, maar ik ben een beetje bang dat bijv een
1
| SetZ1HeatRequestTemperature |
Wel was ik al aan het kijken om door de optional pcb te emuleren zelf de WP aan en uit te kunnen zetten door een thermostaat na te doen. Alleen zou het mooi zijn om ook de request temperature aan te kunnen passen zonder de EEPROM langzaam kapot te schrijven, om bijv ook een softstart te kunnen gebruiken.
Zijn er speciale zaken waar dit script rekening mee houdt, of is hier meer info bekend over wat wel/niet naar de EEPROM weggeschreven wordt?
Waarom zou je de SetZ1HeatRequestTemperature zo vaak willen veranderen?Robbiedobbie schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:02:
Even een algemener vraagje met betrekking tot het gebruik van de heishamon om ook setpoints te wijzigen of extern een WAR te bepalen. Ik stel de vraag in dit topic omdat hier de meeste ervaring lijkt te zijn met domotica die de heishamon steeds commando's geeft.
Hoe zit het met de EEPROM van de warmtepomp? Heishamon heeft als waarschuwing staan dat te vaak aanspreken eventueel de EEPROM zou kunnen schrijven bij iedere wijziging. Het aantal schrijf cyclussen voor deze EEPROM is niet bekend. Hoe vaak stuurt dit node-red script de heishamon aan? Ik ben zelf ook bezig met een regeling te maken voor de warmtepomp, maar ik ben een beetje bang dat bijv eencode:commando de eeprom steeds schrijft.
1 SetZ1HeatRequestTemperature
Wel was ik al aan het kijken om door de optional pcb te emuleren zelf de WP aan en uit te kunnen zetten door een thermostaat na te doen. Alleen zou het mooi zijn om ook de request temperature aan te kunnen passen zonder de EEPROM langzaam kapot te schrijven, om bijv ook een softstart te kunnen gebruiken.
Zijn er speciale zaken waar dit script rekening mee houdt, of is hier meer info bekend over wat wel/niet naar de EEPROM weggeschreven wordt?
In dit forum zul je waarschijnlijk niet meer te weten komen over de eeprom.
De mensen in dit forum zitten waarschijnlijk ook in het andere
Als je de optionele pcb aanstuurt kun je de temp aansturen door Z2 de temp van het water te laten regelen en een kunstmatige zone temperatuur op te geven aan de heisha voor zone 2 die afhankelijk is van de gewenste temp in zone 1.
Aangezien het niet waarschijnlijk is dat de gemeten temp op de eeprom opgeslagen wordt, scheelt dat schrijfcycli.
Zelf niet uitgevoerd aangezien ik actief 2 zones gebruik met de echte additionele pcb
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Van wat ik heb begrepen doet bijv de softstart functie de gevraagde temperatuur bijsturen aan de hand van de huidige watertemperatuur om de compressor zo snel mogelijk op de laagste frequentie te krijgen. Voor zover ik de commandos van heishamon bekijk, zal dit SetZ1HeatRequestTemperature moeten zijn. Aangezien dit je "constante" stooklijn temperatuur aanpast, en dit volgens mij ook onthouden wordt op powerloss, zal het ergens in een eeprom opgeslagen worden denk ikpgeene schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:46:
[...]
Waarom zou je de SetZ1HeatRequestTemperature zo vaak willen veranderen?
Alle waardes die daadwerkelijk uit je emulatie rullen zullen inderdaad nooit op de eeprom opgeslagen worden. Maar ik zie niet in hoe die temperatuur kunstmatig aangepast doorgeven veel verschil gaat maken in welke watertemperatuur de warmtepomp maakt. Die wordt namelijk bepaald adhv de temperatuur die je kan wijzigen via SetZ2HeatRequestTemperature. De zone temperatuur zorgt alleen voor een andere mix verhouding op het mengventiel (wat je dan digitaal terugkrijgt). Daar krijg je volgens mij geen daadwerkelijke andere temperatuur meepgeene schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:46:
Als je de optionele pcb aanstuurt kun je de temp aansturen door Z2 de temp van het water te laten regelen en een kunstmatige zone temperatuur op te geven aan de heisha voor zone 2 die afhankelijk is van de gewenste temp in zone 1.
Aangezien het niet waarschijnlijk is dat de gemeten temp op de eeprom opgeslagen wordt, scheelt dat schrijfcycli.
Zelf niet uitgevoerd aangezien ik actief 2 zones gebruik met de echte additionele pcb
Als je geen klep hebt, dan stuurt hij die ook niet aan. Als zone 2 de echte curve heeft en zone 1 een lagere backup curve, zal hij de water temp van curve 2 pakken als beide aanstaan.
Als zone 2 aangestuurd wordt op basis van een fictieve temperatuur, dan wordt de gevraagde watertemperatuur daarop aangepast.
Aangezien de hoogste temp/curve leidend is, volgt zone 1 gewoon.
Logica is dan: temp z2 request to follow z1 setting;
Curve zone 1 zeg 2 graden onder zone 2;
Zone 2 “gemeten temperatuur” afhankelijk maken van de zone 1 gemeten temperatuur.
Hierbij is zone 2 “gemeten temperatuur “ afhankelijk van de delta tussen gewenst en gemeten bij zone 1, waarbij de delta vergroot wordt met een vermenigvuldigingsfactor.
Dit verkleint theoretisch de hysteresis.
Dit is echter maar een idee van mijn kant.
[ Voor 39% gewijzigd door pgeene op 13-09-2022 07:33 ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Ik heb geen optionele pcb. Wat ik heb begrepen is dat deze pcb communiceert rechtstreeks met de pomp en dat je alleen wat setpoints kunt aanpassen.
als je deze pcb virtueel toevoegd, dan kun je alleen wat van de communicatie zien en er niks aan veranderen, zo heb ik begrepen..
Maar goed, ik verwijs nogmaals maar even naar mijn gevleugelde uitspraak waar ik mee begin.
Toch heerlijk om op de weg terug rond 11:00, wanneer ik de meeste zonnestroom heb, de warmtepomp aan te kunnen zetten en gelijk een legionellarun kan starten. Bij thuiskomst gelijk een warme douche
Ik zal wel e.e.a. gemist hebben hier, binnenkort zal ik even updaten naar de laatste versie iig, of komt er toevallig een nieuwe versie aan binnenkort? En dan moet ik de verwarming zo heel langzaam aan ook werkend krijgen.
Ik had precies het zelfde gedaan.Aikon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:38:
Ik ben weer terug van vakantie
Toch heerlijk om op de weg terug rond 11:00, wanneer ik de meeste zonnestroom heb, de warmtepomp aan te kunnen zetten en gelijk een legionellarun kan starten. Bij thuiskomst gelijk een warme douche
Ik zal wel e.e.a. gemist hebben hier, binnenkort zal ik even updaten naar de laatste versie iig, of komt er toevallig een nieuwe versie aan binnenkort? En dan moet ik de verwarming zo heel langzaam aan ook werkend krijgen.
Maar er is op zich weinig gedaan nog. ik worstel met de structuur. Ik heb hier al 4x A4tjes vol gekalkt met soort van logica. maar heb een blokkade even.
Ik wil deze week hier uit komen.
ik kan wel een sketch maken in XLS om aan te geven waar ik mee worstel.
Misschien dat ik te moeilijk denk en daarom vast loop.
Had jij toevallig ook iets van vakantie modus of temperatuur verlaging ingesteld tijdens de vakantie?Aikon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:38:
Ik ben weer terug van vakantie
En hoe doe je de legionella run? Forceren vanuit node red?
Neuh, gewoon de WP uitgezet. Weer aangezet via Node-Red, en minuutje later de Force Sterilisation ook aangevinkt.MikeyMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:30:
[...]
Had jij toevallig ook iets van vakantie modus of temperatuur verlaging ingesteld tijdens de vakantie?
En hoe doe je de legionella run? Forceren vanuit node red?
Blocked betekend gewoon dat die twee opties op 'uit' staan. De warmtepomp mag niet (blocked) de heater gebruiken voor DHW en room heating. Dat is een instelling in je controller.
Dat er blijkbaar geen actie is na je set commands kan je beter even de heishamon console log meelezen terwijl je een opdracht stuurt. Vanuit je screenshot kan ik niet zien of ie wat wel of niet gedaan heeft.
Ik zie in de console eerlijk gezegd helemaal niets verschijnen. Maar ik heb ook alleen mobiele apparaten (Android telefoon en ipad) bij me. Weer niet of dat goed gaat?
Zie de wijzigingen zelf aan bijvoorbeeld temperaturen vanuit node red wel terug komen.
Overigens is me ook niet helemaal duidelijk wat de opties 'toggle mqtt log' en 'toggle hexdump log' doen. De pagina ververst, maar ik zie geen vinkjes of wijzigingen.
Is het overigens ook een optie om een 'export' knop toe te voegen? Wel zo makkelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 17:45 ]
Maar je zegt dat je temperaturen wel ziet voorbijkomen? Je ziet niks of wel iets?
Toggle mqtt log zet het loggen van de console richting mqtt aan of uit (zodat je in mqtt ook de log kan meelezen als je wilt). Toggle hexdump is een debug functie zodat je ook de communicatie van en naar warmtepomp helemaal kan meelezen.
/f/image/JE8y4J77q1IpB2141vlILlTf.png?f=fotoalbum_large)
Blijft verder leeg. Ook na restart.
Waar kan ik die hexdump terug vinden? Misschien staat daar iets in.
Ik bedoelde dat als ik via NodeRed een instelling wijzig, ik dit op de 'current heatpump values' ook terug zie komen. Zet ik dhw temp op 45, gaat dit ook netjes naar 45.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 17:55 ]
Ik heb port forwarding (poort 80) aangezet op mn udm. Kan de firewall wel even uit zetten om te testen.thehog schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:54:
Heb je niet een directe verbinding van je telefoon naar heishamon (bijv. firewall er tussen ofzo)?
Edit:maakt geen verschil. Veel directer wordt het denk ik niet...
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 18:00 ]
Das nuttige info. Dat gaan we vanuit Frankrijk helaas niet voor elkaar krijgen momenteel denk ik... Of ik moet met VPN gaan experimenteren misschien.thehog schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:11:
Het is een websocket connectie direct terug naar de heishamon en werkt niet goed met portforwarding helaas. Je moet echt even in hetzelfde netwerk zitten
VPN werkt. Zie de settings vanuit NodeRed inderdaad netjes langs komen.thehog schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:21:
Je kan dus ook mqtt log aanzetten en dezefde logs in je mqtt (topic /log) lezen
MQTT heeft een beetje hetzelfde euvel als de log lijkt het. Krijg dat ook niet aan de praat met port forwarding.
Ik snap niet wat de drijvende kracht is van al die MQTT boodschap die verzonden worden.
Ik heb geprogrammeerd dat hij naar de mqtt broker moet luisteren, en alle SET commandos moet laten zien. Wat er verzonden wordt zie je dus mooi voorbij komen.
Zijn die SET boodschappen reëel? Handmatig of heb je diverse functies aan staan.?
Ik was gisteren bezig met mijn Proxmox server. Update faalde. Heb dus in de avond een herstart gedaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WoNq87nBWAHQplgPJds613pA.png?f=user_large)
Zo 'schoon' hoort het logboek te zijn.
Zit je nu in FrankrijkMikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:14:
[...]
Das nuttige info. Dat gaan we vanuit Frankrijk helaas niet voor elkaar krijgen momenteel denk ik... Of ik moet met VPN gaan experimenteren misschien.
Yup, camper gehuurd, vrouw, baby en hond mee en lekker achter het mooie weer aan. Maar had de warmtepomp pas een week staan voor vertrek, dus ben nu van alles aan het overdenken op afstand.edterbak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:38:
[...]
Zit je nu in Frankrijkhaha. lekkah!!!! Ik ben jaloers !
Mn log was een zooitje, omdat ik van alles en nog wat in had zitten drukken in een poging de legionella run voor elkaar te krijgen. Als ik wat in mn kop heb
Maargoed, wat ik nu vooral niet helemaal begrijp:
- force sterilisation is een aan/uit toggle. Zou die na verloop van tijd niet terug moeten schieten? Ik zou verwachten dat 'force' betekent dat er gelijk aangeschakeld wordt, maar blijkbaar zit hier nog wat ruimte in.
- de minuten sterilisation, is dat de hele run of is dat hoe lang de temperatuur daarop moet blijven?
- waarom krijgt een 9kw warmtepomp dat water zonder extra bijverwarming niet op temperatuur?
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 19:49 ]
Wat ik heb gedaan:
Settings > Profiles > Port and IP groups
een [IP4 Adress/subnet] groep 'XYZ' aanmaken. Daar doe je de IP's in van je MQTT broker, heishamon .. etc.
Vervolgens:
Settings > Firewall & Security > Firewall Rules > LAN > Create new rule
Accept, IP4 protocol all, Source: Port/IP group, groep XYZ. Destination: Port/IP group, groep XYZ
Bij mij is hierna de communicatie dwars over vlans.
De force sterelization knop in het dashboard is het zelfde als een handmatige knop. Je zet hem aan, of je zet hem uit.MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:43:
[...]
- force sterilisation is een aan/uit toggle. Zou die na verloop van tijd niet terug moeten schieten?
Als je ForceSterilization via scheduler doet in dashboard, dan plant hij de aan EN uit actie zelf. Ik moet hier misschien nog beter naar kijken. @thehog Als je op de controller Force Sterilization aan zet, blijft deze dan ook aan staan tot je hem uit zet? of xx minuten aan en vanzelf uit?
Dit is in de controller neem ik aan? Hier heb ik dus niet veel kennis van. Zou wel moeten eigenlijk.- de minuten sterilisation, is dat de hele run of is dat hoe lang de temperatuur daarop moet blijven?
Volgens mij is de maximale temperatuur welke via de compressor behaald kan worden 60C. Daarna schakelt hij volgens mij over naar ell. heater. OF misschien is dat alleen het geval als dit enabled is? Dit weet ik dus niet.- waarom krijgt een 9kw warmtepomp dat water zonder extra bijverwarming niet op temperatuur?
Ja klopt, die kun je niet instellen. Maar je ziet de waarde wel staan. Standaard op 10 minuten zo te zien, maar geen idee of ik daar al aan geknutseld had.edterbak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:54:
[...]
De force sterelization knop in het dashboard is het zelfde als een handmatige knop. Je zet hem aan, of je zet hem uit.
Als je ForceSterilization via scheduler doet in dashboard, dan plant hij de aan EN uit actie zelf. Ik moet hier misschien nog beter naar kijken. @thehog Als je op de controller Force Sterilization aan zet, blijft deze dan ook aan staan tot je hem uit zet? of xx minuten aan en vanzelf uit?
[...]
Dit is in de controller neem ik aan? Hier heb ik dus niet veel kennis van. Zou wel moeten eigenlijk.
Zou het zonde vinden als die laatste paar graden met cop1 gedaan wordt. Lijkt me niet heel efficiënt.[...]
Volgens mij is de maximale temperatuur welke via de compressor behaald kan worden 60C. Daarna schakelt hij volgens mij over naar ell. heater. OF misschien is dat alleen het geval als dit enabled is? Dit weet ik dus niet.
Graag jullie mening en gedachten hier over. Ik denk dat ik soms te vast zit op een gedachte en de logica daarom kan missen. Ik hoop op een frisse blik en dat ik daarmee geholpen word
onderstaande afbeelding:
/f/image/0WemrqyAIj5776IHe6GqiQX9.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu voor het gemak 1 scenario uitgetekend met 2 functies.
RTC functie en de SOLAR functie.
De RTC functie kijkt in de basis naar de werkelijke temperatuur en corrigeert het SP op basis van de aangegeven grenzen in de functie. Dit deel is voor het probleem niet relevant.
De RTC functie kan ook de WP uit zetten als het buiten 30C is bijvoorbeeld, of alleen HEAT uit de OM halen. De temperatuur waarbij dat moet gebeuren is apart in te stellen.
De SOLAR functie die zorgt er voor dat als er voldoende zonneenergie is geweest, dat de warmtepomp DHW modus aan zet, en dat het setpoint DHW tank wordt verhoogd naar bijvoorbeeld 65C. Hup, zo die zonne-energie in het water stoppen.
Je ziet in de bovenkant van de afbeelding die grijze/groene/grijze balkjes.
Dit moet voorstellen wanneer de functie getriggered wordt in de loop van de tijd.
Daaronder staan dus de momenten, 1,2,3,4 verder gespecificeerd.
Ik heb 3 startsituaties aangenomen.
Begin situatie 1, 2 en 3. HEAT-Only. HEAT+DHW en DHW-Only
In de kolom ACTIE, zie je wat de bedoeling is dat er gebeurt op dat moment
Als ik ga kijken naar het grote plaatje, dan zie je dat:
Begin situatie 1: OM is op moment 0 HEAT en na moment 4 HEAT.
Begin situatie 2: OM is op moment 0 HEAT+DHW en na moment 4 HEAT.
Begin situatie 3: OM is op moment 0 DHW-Only en na moment 4 HEAT.
De vraag is nu.
Verwachten we van ons systeem dat na 2 functies de HEAT+DHW na een tijdje ineens verandert kan/mag zijn naar HEAT? of DHW-only > HEAT.
Is dat wenselijk of niet? Waarom etc.
Wat ik logisch zou vinden is dat ik een basis instelling heb (bv HEAT)
Dat een aantal functies hun ding daarmee kunnen doen, maar dat altijd weer de eindsituatie HEAT zou moeten zijn.
Ik ga er vanuit dat de makkelijkste manier om de dhw functie te onderdrukken is, bijvoorbeeld tot het moment dat er voldoende zonne energie is geweest, is door van heat+dhw naar heat te schakelen?
Vergeet overigens cool niet. Die zou ik zelf wel geschakeld willen zien
Wat zou het solar deel moeten aansturen eigenlijk? P1 meters? Logisch beredeneerd is rond 14:00 er normaal gesproken sprake van overschot. Tenzij de zon niet schijnt, dan liever tegen daltarief
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 21:16 ]
Ik heb net hier boven een post geplaatst met een idee.MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
Op welke functie het apparaat uiteindelijk staat is denk ik niet zo heel belangrijk.
Ik ga er vanuit dat de makkelijkste manier om de dhw functie te onderdrukken is, bijvoorbeeld tot het moment dat er voldoende zonne energie is geweest, is door van heat+dhw naar heat te schakelen?
Vergeet overigens cool niet. Die zou ik zelf wel geschakeld willen zien
eerst.. heel erg bedankt dat je reageert en mee wilt denken !!!! Ik heb het even nodig.
Cool is uiteraard ook van de partij. Ik licht mijn vraagstukken even toe adv 1 van de vele opties. Dat maakt het makkelijker in eerste instantie.
De dhw functie (solar) gaat aan: DHW modus toevoegen en SP DHW tank hoger.
Als het SP van de DHW tank bereikt is, dan heb ik nu in gedachte dat DHW modus er wel weer uit mag. Hij is toch heet genoeg.
Als alternatief kan ik op dat moment, wanneer SP bereikt is, de functie laten kijken of DHW in de Stored OM staat. Zo wel, laten staan, Zo niet, er uit halen.
Eigenlijk zou je dus twee setpoints willen hebben. Normale dhw en solar dhw. Ik snap op zich de logica wel waarom je hogere temperaturen kwijt zou willen. Vraag me alleen af of dit in alle gevallen. Zo plat te slaan is.
Als je die dag toch al zou gaan terugleveren, lijkt het me inderdaad rendabel. Als je later die dag weer stroom gaat gebruiken is het misschien beter om terug te leveren. Zit er nog even over na te denken hoe dit ruwweg dicht te rekenen is.
Ik zit standaard op 48 graden. Misschien is een graad of vijf a tien er bovenop inderdaad niet gek.
Of als het echt een zonnige dag is, gelijk naar 60 graden, gevolgd door een legionella run
MikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:26:
[~edterbak
Eigenlijk zou je dus twee setpoints willen hebben. Normale dhw en solar dhw.
Dat is toevallig
![]() |
Ik heb dat proberen te vangen door een ondergrens (Threshold) aan te geven vanaf hoeveel stroom teruggeleverd de solar functie aan mag springenIk snap op zich de logica wel waarom je hogere temperaturen kwijt zou willen. Vraag me alleen af of dit in alle gevallen. Zo plat te slaan is.
Als je die dag toch al zou gaan terugleveren, lijkt het me inderdaad rendabel. Als je later die dag weer stroom gaat gebruiken is het misschien beter om terug te leveren. Zit er nog even over na te denken hoe dit ruwweg dicht te rekenen is.
Ik zit standaard op 48 graden. Misschien is een graad of vijf a tien er bovenop inderdaad niet gek.
Of als het echt een zonnige dag is, gelijk naar 60 graden, gevolgd door een legionella run
Haha nee, ik bedoel, waar haal je de data vandaan mbt teruglevering? Uit welke bron?edterbak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:47:
Hoe bedoel u? Ik heb het eerlijk gevonden hoor.
Ik heb bijvoorbeeld zelf domoticz draaien op de p1 poort van mn slimme meter, waar ook mqtt output uit te krijgen is. Maar dat zal voor anderen wellicht anders zijn.
Deze komt dan vanuit HomeAssistant en duwt het naar MQTT. Hoe het daar komt is irrelevant denk ik.
Dus via MQTT pik ik het weer op om het hier te gebruiken in het dashboard en de logica
In de NR-flow moet je wat instellen hiervoor
Ik verwacht dat de data die binnen komt op een bepaalde manier. Zie onderstaande toelichting in de flow zelf. Als voorbeeld hieronder alleen het export deel. Voor import is een zelfde node.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// // // // This function acts as a correction for the input signal. // // // //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// // The expected output of this function is in (-) Watts when there is power export from your house towards the grid. // // EXAMPLES: // IF your P1 output is in (+) Watt, you need to use -1 instead of 1000 in the value below // IF your P1 output is in (-) Watt, you need to use 1 instead of 1000 in the value below // // IF your P1 output is in (+) kiloWatt, you need to use -1000 in the value below // IF your P1 output is in (-) kiloWatt, you need to use 1000 in the value below msg.payload = msg.payload * -1000; // msg.payload = msg.payload * -1; // This is just an example. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// // // Do NOT remove this function completly. The output is a number, not text. // //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// msg.topic = "W"; return msg; |
Na het importeren van de flow is het een keer instellen en klaar.
Uiteraard als de bugs van hierboven er helemaal uit zijn.....edterbak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:55:
Na het importeren van de flow is het een keer instellen en klaar.
Het werkt nu wel, maar dat is meer hit n miss door dat verschillende functies met elkaar botsen.
- toggle schiet terug als de sterilization klaar isMikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:43:
- force sterilisation is een aan/uit toggle. Zou die na verloop van tijd niet terug moeten schieten? Ik zou verwachten dat 'force' betekent dat er gelijk aangeschakeld wordt, maar blijkbaar zit hier nog wat ruimte in.
- de minuten sterilisation, is dat de hele run of is dat hoe lang de temperatuur daarop moet blijven?
- waarom krijgt een 9kw warmtepomp dat water zonder extra bijverwarming niet op temperatuur?
- hoe lang de temperatuur daarop moet blijven, in de praktijk blijft je vat natuurlijk heel lang op de ingestelde temp, tenzij je deze tegelijk gaat gebruiken
- omdat ons type Panasonic warmtepomp uberhaupt tot max 55'C kan verwarmen, los vh vermogen
@edterbak
De vraag is nu.
Verwachten we van ons systeem dat na 2 functies de HEAT+DHW na een tijdje ineens verandert kan/mag zijn naar HEAT? of DHW-only > HEAT.
Nee, de functie moet niet opeens veranderen, ik wil geen koud huis of douche opeens bij wijze van
Ik volg het niet helemaal, maar kan je niet ergens een standaardinstelling opslaan waar het systeem altijd op terugvalt. In de flow zelf desnoods. Danwel de instelling ergens wegschrijven vóór een programma begint, je ding doen, en dan deze instelling weer terugschrijven.
Bij jou misschienMikeyMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:14:
Logisch beredeneerd is rond 14:00 er normaal gesproken sprake van overschot. Tenzij de zon niet schijnt, dan liever tegen daltarief
[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 15-09-2022 09:33 ]
Als ie terug schiet bij 65 terwijl de wp er zelf bij 55 mee kapt, kan dat inderdaad wel even durenAikon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:28:
[...]
- toggle schiet terug als de sterilization klaar is
- hoe lang de temperatuur daarop moet blijven, in de praktijk blijft je vat natuurlijk heel lang op de ingestelde temp, tenzij je deze tegelijk gaat gebruiken
- omdat ons type Panasonic warmtepomp uberhaupt tot max 55'C kan verwarmen, los vh vermogen
Ik had het over overschot. Om 11:00 zul jij waarschijnlijk ook je ochtend nog moeten compenseren[...]
Bij jou misschienMijn piek is om 11:00, want ik heb oost. Ik krijg vandaag zowel op west als zuid panelen erbij, dus ik heb helemaal geen duidelijke piek meer. Ik wil dan ook op zo'n laag mogelijk vermogen verwarmen, de hele dag. Liefst aangestuurd op verwachte zonnestroomopbrengst natuurlijk
12:00 is de afgelopen week het omslagpunt geweest van verbruik naar teruglevering voor die dag. Maargoed, dan ben ik nu niet thuis, en heb alles op Zuid. Zal best verschil in zitten.
Als de P1 info ingelezen wordt is het uiteindelijk een kwestie van 'if opbrengst > verbruik then start dhw run'. Al dan niet met marge.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2022 09:39 ]
? Uiteraard schiet bij 55 de bijverwarming in, waar je naar vroeg.MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:38:
[...]
Als ie terug schiet bij 65 terwijl de wp er zelf bij 55 mee kapt, kan dat inderdaad wel even duren
Tja overschot, ik bedoel overschot als in ik ben daadwerkelijk aan het terugleveren. Uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk zonnestroom direct te verbruiken met het solar programma. Het gaat niet om in de toekomst je overschot te compenseren, want dat gaat op jaarlijkse basis, dat komt vanzelf wel goed met de huidige salderingsregeling.Ik had het over overschot. Om 11:00 zul jij waarschijnlijk ook je ochtend nog moeten compenseren
Ja dat blijkt idd te zijn hoe het werkt. Maar die staat blijkbaar nog uit, en kan ik op afstand niet aan zetten blijktAikon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:44:
[...]
? Uiteraard schiet bij 55 de bijverwarming in, waar je naar vroeg.
Daar zit inderdaad de crux. Er zijn wat keuzes daarin, zeker als je wilt gaan 'oververwarmen', zoals @edterbak voorstelt.[...]
Tja overschot, ik bedoel overschot als in ik ben daadwerkelijk aan het terugleveren. Uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk zonnestroom direct te verbruiken met het solar programma. Het gaat niet om in de toekomst je overschot te compenseren, want dat gaat op jaarlijkse basis, dat komt vanzelf wel goed met de huidige salderingsregeling.
- ga je zoveel mogelijk verbruiken op het moment dat je opwekt
- probeer je over de dag gezien zoveel mogelijk je eigen verbruik te compenseren
- ga je zoveel mogelijk goedkoop verbruiken en duur terugleveren
E.e.a. uiteraard afhankelijk van je energiecontract.
Hey Aikon, Dank voor je feedback ook !Aikon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:28:
@edterbak
De vraag is nu.
Nee, de functie moet niet opeens veranderen, ik wil geen koud huis of douche opeens bij wijze van
Ik volg het niet helemaal, maar kan je niet ergens een standaardinstelling opslaan waar het systeem altijd op terugvalt. In de flow zelf desnoods. Danwel de instelling ergens wegschrijven vóór een programma begint, je ding doen, en dan deze instelling weer terugschrijven.
Toevallig zit ik precies op het zelfde spoor als jij nu suggereerd.
Het ziet er nu als volgt uit:
/f/image/0BxOagm9HiHSoMi9steQW0Mw.png?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet in de afbeelding:
Wederom de samenhang tussen RTC en Solar functies.
Tijdlijn zijn de groene balkjes wanneer ze getriggered zijn.
Ik heb 4 begin situaties uitgeschreven en wat iedere functie op de trigger momenten moet doen.
Begin situatie 1: HEAT.
Dit dus opslaan en onthouden.
Als RTC aan/uit gaat moet hij achteraf altijd terug komen op HEAT
Als Solar aan/uit gaat moet hij achteraf altijd terug komen op HEAT
Als Solar aan, RTC aan, RTC uit en Solar uit gaat, moet hij ook terug komen op HEAT
Volgens mij moet het zo wel gaan werken toch?
Het enige dat ik straks nog moet doen, is meerdere scenarios uitschrijven zo. Een simpele logica uit dat alles extraheren en dan robuust programmeren.
@MikeyMan En ik heb voor de volledigheid ook COOL mode meegenomen in het overzicht.
[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 15-09-2022 11:53 ]
MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:03:
Nog een kleine suggestie voor het dashboard overigens... Sommige hebben ook een Fan2

Halverwege die draadje kreeg ik de vraag waarom er 2 fans stonden in het dashboard. Of je hebt hem niet, of hij doet het zelfde rpm als fan 1 was de conclusie. Hahaha
Goede testcase ditb
Heb jij 2 fans er in?
Wat doet fan 2?