Als eerste: WELKOM

Fijn dat je ook een mooie warmtepomp hebt. En leuk dat je deze flow gebruikt. Ik hoop dat het je prima gaat bevallen. Ik ben er nog niet mee klaar. Dus feedback en hulp kan ik goed gebruiken.
Net mijn TCAP 12kW j versie (met 2 fans, die beiden een eigen toerental hebben overigens) met heishamon 4.6 geïnstalleerd.
Aangedurfd om op mijn proxmox server Node-RED te installeren met daarin jouw optimalisatie
flows (Thanx voor het werk

). Het is mij ook gelukt een eigen kamertemperatuur- (Toon) en buitentemperatuursensor in Node-RED toe te voegen vanuit Home Assistant. Alle sensors worden keuring ingelezen. WAR en RTC zijn goed in te stellen en het werkte vandaag (buiten lekker koud) goed. Een mooie run met 19Hz als minimum. Softstart werkt niet goed.
De run stopt la naar een paar minuten. Waarschijnlijk nog een te hoge buitentemperatuur.
Dat klopt. ik ervaar ook dat het niet goed werkt als het buiten >7C is.
Het schijnt zo te zijn dat verschillende type Panasonics verschillend reageren. Sommige doen het goed en vallen niet snel 'uit', andere wel dus. Zo ook die van mij en van jou zo te lezen.
Ik zou dus de softstart niet aan zetten als het buiten > 7C is . (geen exacte temperatuur)
Misschien dat deze functie dus nog een verbetering en wat liefde mag ontvangen

Probleem:
Na de run vandaag en bereiken van de kamertemperatuur > setpoint + "heatpoint off above" ging de pomp mooi op standby (power on, pomp on, freq=0). Echter ondanks dat door de zon de kamertemperatuur steeds hoger is geworden gaat de warmtepomp steeds na een bepaalde tijd weer aan en snel erna weer uit.
Heb jij enig idee hoe dat kan? en waar dat geregeld is in de flows?
Waar dat in de flow zit, dat weet ik wel natuurlijk

Tab [WP Control], het blok [WAR + RTC + Softstart function]
Dit functieblokje is waar dat in geregeld wordt.
Ik denk dat de pomp NIET uit gegaan is tgv de temperatuur > Setpoint. Ik verwacht namelijk dat de pomp dan echt uit gaat. Tenminste, alleen als HEAT only de huidige modus is.
Als er ook DHW in de OM modus staat, dan haalt hij de HEAT modus er uit. Maar, als je een blz of 2 terug leest, zie je dat dit het gedeelte van de flow is welke nog niet helemaal goed werkt. Specifieker, het samenwerken met andere functies zoals solar, is nog niet optimaal. (ze vinden elkaar niet lief)
Dat is mijn missie voor dit weekend om dat te verbeteren. Proberen.
Wensen:
- een MQTT-switch waarmee je de flows kan uitzetten. Ik heb in Home-Assistant zelf ook automations (op basis werk @
deWit en @
Balans) draaien, die ik aan of uit kan zetten met een switch.
in de home pagina van het dashboard daar kun je de functies uit zetten. Dat zou een vergelijkbaar resultaat moeten opleveren denk ik.
- een input om de softstart automatisch te laten werken onder een bepaalde buitentemp (of automatisch na defrosts).
Goede suggestie. In eerste instantie wil ik hem robuster maken, maar als laatste keus inderdaad als functie van de buitentemperatuur.
Om mee te denken zou een logische beschrijving van de functies wel handig zijn.
Ik heb heel veel met comments in de functies gewerkt. Zo veel mogelijk om het voor vreemden ook begrijpelijk proberen te maken als iemand dit zou willen.
Ik heb nog niet echt gemerkt dat iemand de functies heeft gelezen en geprobeerd om ze te snappen/aanpassen. Het is best wel een grote uitdaging om iets dat zo complex is te snappen, en bovendien is het code van een ander. Dat maakt de drempel flink hoog. Dit is altijd zo.
Als jij hiervoor wel tijd en aandacht voor hebt, dan is je input zeker van harte welkom.
Sowieso kan ik een andere zienswijze goed gebruiken. Ik ben geen prof. IT-er. Ik doe mijn best met de kennis die ik heb. Maar het kan vast beter om de kwaliteit van het werk omhoog te brengen. Daar ben ik zelf ook bij gebaat.

Dus de deur staat zeker open van mij uit

Voor iedereen natuurlijk.