@edterbak Gelukkig toen ik het las even gewacht. Ik zal morgen bijwerken naar v17.1
Bedankt voor de quick fix!
Verwijderd
De bug heeft er al even in gezeten. Het trad alleen op bij een schone start. Niet een updateVerwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:06:
@edterbak Gelukkig toen ik het las even gewacht. Ik zal morgen bijwerken naar v17.1
dat zal het verklaren. had inderdaad een schone installatie gedaan. (had wat veel verprutst eigenlijkedterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:36:
[...]
De bug heeft er al even in gezeten. Het trad alleen op bij een schone start. Niet een update
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 16:11 ]
helaas was de boel serieus van slag. heb zelfs een herinstallatie moeten doen. ondertussen draait de boel weer. ik wacht even versie 17.2 af, maar heb alle vertrouwen dat het goed komt.
Hoi,sjampeter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:13:
[...]
helaas was de boel serieus van slag. heb zelfs een herinstallatie moeten doen. ondertussen draait de boel weer. ik wacht even versie 17.2 af, maar heb alle vertrouwen dat het goed komt.
was mijn fout hoor, server was niet meer vindbaar. geen idee wat er precies gebeurt is, maar in ieder geval vanmorgen om half 8 was het gebeurd. ligt niet aan jouw flows.edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
[...]
Hoi,
v17.2 staat online nu.
Hoe bedoel je serieus van slag? Wat zag je?
Kun je een backup maken voor dat je de import doet?
Je zou dus een export kunnen maken van al je flows en die even opslaan.
Verwijderd
Nee. Inderdaad.sjampeter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
[Afbeelding]
deze klopt niet helemaal met de handleiding.
Dat merk je na een reboot. Als al je settings qua war_rtc etc weg zijn dan was het niet persistent.. Ghehehe. Niet moeilijker maken dan het is.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:54:
Hoe kan ik ook alweer controleren of de waarden persistent zijn?
Ik heb Node Red als addon van Home Assistant draaien en de backup wel teruggezet na installatie onder Debian 11.
nergens voor nodig !!!
Ja, dit werkt perfect. Ik gebruik externe thermometers aangesloten op de Heishamon btw. Het enige wat ik nog moest doen, en dat zal denk ik aan mijn gepruts liggen, is set.T_woonkamer_BT verbinden vanaf Filter.edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:42:
@sjampeter @Verwijderd
Ik was net aan het kijken naar die bug.
Ik bedacht me dat het gebruiks vriendelijker kon.
[Afbeelding]
Met de bovenstaande flow, werkt het altijd.
Als je geen custom temperatuur sensoren gebruikt voor T buiten of T Woonkamer, dan wordt gewoon de corresponderende mqtt TOP informatie gebruikt.
Als je wel custom sensoren hebt, connect je die vanaf je personal tab, naar de link input met [CONNECT >> ...] genaamd.
Het gevolg is dat ALS hier getallen op binnen komen, nu automatisch deze als bron word gebruikt.
[edit]
en v17.3 staat weer online.
Die heb ik niet. In welke TOPxx komt dat terecht? 56/57? Die kan ik dan ook prefab klaar maken voor gebruik als dat zo is. Ik wist niet van deze optie.Aikon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Ja, dit werkt perfect. Ik gebruik externe thermometers aangesloten op de Heishamon btw.
Hmm. Dit is de 2e keer dat ik hoor dat het importeren niet 100% correct verloopt. Misschien is het te groot geworden (1MB). Ik ga proberen om de export 50/50 te doen. Kijken of dat helpt.Het enige wat ik nog moest doen, en dat zal denk ik aan mijn gepruts liggen, is set.T_woonkamer_BT verbinden vanaf Filter.
Goed dat je je er zo in verdiept. Hou wel in je achterhoofd, dat alle aanpassingen die je direct IN de bestaande tabbladen doet, dat die verloren gaan bij een update. Werken met link in, is het makkelijkste. Aanvullend, als er wat nodig aangepast moet worden volgens jou, geef dan maar door hoor. Graag.De Temperature chart deed het namelijk niet meer, en ik zag set.T_woonkamer_BT opeens onverbonden zich verschuilen achter een node. Heel vreemd, want ik zie hem in het geheel niet op je screenshot?
Daarnaast heb ik bij WP Dash > Chart Energy aangepast dat hij de kWh-meter v/d Heishamon pakt bij DHW_Energy_Consumption,
Zelfde verhaal bij WP Control voor DHW_Energy_Consumption en Heat_Energy_Consumption.
Check! voor op de to-do lijst. goeie tip.Mooiste is als je zo'n zelfde flow hebt als voor de thermometers.![]()
Het is een delta, en het maakt eigenlijk niet uit technisch. Maar ik ga het wel fixen. Kelvin is wat minder voor de hand liggend. Ik pas het aan naar degree C.Leuk om beetje te prutsen zo, en gelukkig heb ik nog even voor de verwarming stabiel moet werken.
Volgende stap is de Solar functie en de energiemeter uitlezen.
Enkele spelfoutjes:
Dashboard Settings
Tabblad Pump
Pomp -> Pumpcode:
1 fixed ! thanks
In de alt-tekst staat 'in Kelvin', maar er staat C (intern wordt idd met Kelvin gewerkt, wellicht verwarrend om te benoemen?)
Dank je voor de toevoegingen allemaal !!! fijn dat er goed gekeken wordt.Node Red
Tab WP Control
Helemaal onderaan: NightRuduction -> NightReduction
Geprogrameerder reductie -> geprogrammeerde
Ze komen niet in een TOP, maar in panasonic_heat_pump/1wire/sensorid. Sensorid is een unieke string per thermometer. De kWh meters zijn wel fixed: panasonic_heat_pump/s0/Watt/1 en /2.edterbak schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:17:
[...]
Die heb ik niet. In welke TOPxx komt dat terecht? 56/57? Die kan ik dan ook prefab klaar maken voor gebruik als dat zo is. Ik wist niet van deze optie.
Kan heel goed aan mij liggen he, aangezien ik exact nul documentatie lees doorgaans en die flows al paar keer opnieuw heb geïmporteerdHmm. Dit is de 2e keer dat ik hoor dat het importeren niet 100% correct verloopt. Misschien is het te groot geworden (1MB). Ik ga proberen om de export 50/50 te doen. Kijken of dat helpt.
Jup, de thermometers heb ik met een link in gedaan idd en een apart tabblad, overige wijzigingen duidelijk gemarkeerd voor nu.Goed dat je je er zo in verdiept. Hou wel in je achterhoofd, dat alle aanpassingen die je direct IN de bestaande tabbladen doet, dat die verloren gaan bij een update. Werken met link in, is het makkelijkste. Aanvullend, als er wat nodig aangepast moet worden volgens jou, geef dan maar door hoor. Graag.
Check! voor op de to-do lijst. goeie tip.
Graag gedaan. Ik vind het ook leuk. Wat gebruik jij om je energiemeter uit te lezen?Dank je voor de toevoegingen allemaal !!! fijn dat er goed gekeken wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 01-07-2022 01:44 ]
Dit is de P1 kabel die ik gebruik.Aikon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 01:40:
[...]
Graag gedaan. Ik vind het ook leuk. Wat gebruik jij om je energiemeter uit te lezen?
[ Voor 29% gewijzigd door edterbak op 01-07-2022 12:07 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Post hier boven aangepastsjimmie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:45:
Praten jullie nou over Pi of P1?
En over S0 meters of de slimme meter uitlezen?
[ Voor 48% gewijzigd door edterbak op 01-07-2022 21:00 ]
[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 02-07-2022 13:14 ]
[ Voor 46% gewijzigd door Aikon op 04-07-2022 08:55 ]
Ik denk dat je gelijk hebt.Aikon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:50:
Ik heb ze beide uit staan (nog). Dit is wat er in het logboek staat:
Het zal die SetOperationMode: 0 wel zijn? Blijkbaar was dat al de dag ervoor veranderd, door de ForceDHW wellicht?
04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 48
04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
04/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
------------------------------------------------------------------------------------------------
03/07 21:26 - MQTT Command - SetDHWHeatDelta: -10
03/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
------------------------------------------------------------------------------------------------
02/07 10:20 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Operation Mode: 0
02/07 10:20 - MQTT Command - SetForceDHW: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Force DHW: 0
02/07 10:00 - MQTT Command - SetOperationMode: 3
02/07 09:50 - MQTT Command - SetForceDHW: 1
02/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
01/07 10:00 - NR Function - SoftStart: 0
01/07 10:00 - NR Function - WAR: 0
01/07 10:00 - NR Function - RTC: 0
01/07 10:00 - SYSTEM: Start
[ Voor 28% gewijzigd door edterbak op 04-07-2022 12:01 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| let msg1={}, msg2={}, msg3={}, msg4={}; // msg1 Output towards Operation mode // msg2 Output towards Force DHW mode on/off // // END DHW cycle (Automatic) if (Force_DHW_State == 1 && Sterilization_State == 0 && DHW_Temp >= DHW_Target_Temp) { // Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW) if (Operating_Mode_State==0){new_OM = 0;} if (Operating_Mode_State==1){new_OM = 1;} if (Operating_Mode_State==2){new_OM = 2;} if (Operating_Mode_State==3){new_OM = 0;} if (Operating_Mode_State==4){new_OM = 0;} if (Operating_Mode_State==5){new_OM = 1;} if (Operating_Mode_State==6){new_OM = 2;} if (Operating_Mode_State==7){new_OM = 7;} if (Operating_Mode_State==8){new_OM = 7;} if (Operating_Mode_State!=new_OM) {setTimeout(function(){ node.status({fill:"red", shape:"ring", text:""}); msg1.payload = new_OM; // set operationmode to remove DHW node.send([msg1,null,null,null]); // send msg1 only, other outputs are null }, 5000);} msg2.payload = 0; // Turn off Force DHW mode return [null, msg2]; } |
[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 04-07-2022 20:50 ]
Verwijderd
Je kunt het dashboard in HA toevoegen met je interne IP, kun je er toch bij van buiten.Aikon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:48:
Inmiddels Home Assistant ook werkend en van buitenaf benaderbaar, ik kan een paar simpele zaken regelen wat betreft de warmtepomp. De rest kan dan via het dashboard, maar die draait op een aparte Pi en is alleen intern bereikbaar.
[Afbeelding]
1
2
3
4
| cards: - type: iframe url: https://xxxxxxx.duckdns.org:1880/endpoint/ui aspect_ratio: '.01' |
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2022 10:22 ]
[ Voor 49% gewijzigd door edterbak op 07-07-2022 10:35 ]
Vanochtend heb ik de Pi gereboot waar Node-Red op draait, daarna stond de WP uit. Dat is niet erg handig natuurlijkedterbak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:35:
Uit de handleiding die ik heb:
Powerful Operation:
Powerful mode is use to increase the capacity of heat pump to achieve higher target temperature. Powerful mode is applicable when heat mode is operating.
Force DHW:
Purpose:
When user want to use hot water now, user can press this force DWH mode under the quick menu to operate tank only mode to boil up the tank temperature.
Ik ben er nog niet uit dus hoe ik dit op los. Even op broeden en dan zal ik mijn voorstel uitschrijven.
Heel vreemd.Aikon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Vanochtend heb ik de Pi gereboot waar Node-Red op draait, daarna stond de WP uit. Dat is niet erg handig natuurlijkAan de andere kant wil je ook zeker niet dat de WP wordt aangezet als deze uit stond.
Aangezet via Dashboard, prima. Toen begon vanzelf de DHW, ondanks dat de Delta nog lang niet bereikt was. Dit kan je niet annuleren via het dashboard geloof ik?
Heatpump_State staat daar op 1edterbak schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:52:
[...]
Heel vreemd.
Kun je ook controleren of de variabelen aanwezig zijn?
Dit zie je hier:
Rechts boven ONDER hamburger icoon, het kleine pijltje naar beneden.
Context Data
Bij Global: klik op dat kleine refresh icoontje er achter en de lijst ververst.
Dan hoor je te zien:
Heatpump_State: (0 of 1)
file
Kun je daarna controleren of je storage persistent is? Nog een reboot.
Na de reboot zou je dus de variabelen die je hierboven gezien hebt, exact zo terug moeten vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 08-07-2022 15:09 ]
[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 08-07-2022 16:55 ]
Die gebruik ik zeker, het was voor mij ook de belangrijkste motivatie om je oplossing te gebruiken. Ik heb een extra knik rond de -1 graden ivm een verschil in gevoelstemperatuur als het vriest (WAF probleem). Dus als het niet heel erg is, zou ik het er heel graag in willen laten :-)edterbak schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:35:
Vraag voor jullie, @Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon
Van de WAR functie, gebruiken jullie de 3 punten in de grafiek?
[Afbeelding]
Maar om het meer standaard te maken, de WAR functie, denk ik er aan de 3 temperatuur punten reduceren naar 2? Net zoals in de warmtepomp zelf is dat dan.
Iemand daar bezwaar tegen?
duh, electrons are life
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:09:
3 punten lijkt mij ook wel mooi zo.
Heb je een specifieke reden om terug naar 2 te gaan?
[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 11-07-2022 15:57 ]
met huidige temperaturen gebruik ik ze ook nog nietAikon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:59:
Ik gebruik RTC/WAR nog niet, dus kan er niks over zeggen.
Ik heb dat wel naar gekeken.sjampeter schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:35:
[...]
ps. ooit gedacht aan de mogelijkheid om op basis van next day energy prijzen te werken?
zeker komende winter een overweging waard.
Als in: ik heb mn Pana pas net en nog nooit de heat functie gebruikt of uberhaupt bekekensjampeter schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:35:
[...]
met huidige temperaturen gebruik ik ze ook nog niet
Die heb ik wel voor je. Ik laad de apex prijzen via node red in op HA.edterbak schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:37:
[...]
Ik heb dat wel naar gekeken.
Maar die informatie is niet eenvoudig node red in te krijgen.
Ook als je de huidige apex stroomprijs wil hebben moet ik een scraper van een website maken en bijhouden enzo. Next level shit voorlopig. Hoop dat er binnenkort een gratis api of flow voor nodered voor beschikbaar komt.
duh, electrons are life
zie je pm. Is idd wel scraper, maar dat werkt doodsimpel.edterbak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:33:
Huh?
Cool. Had hier naar gekeken. Wat 1mnd geleden alleen via scraper te krijgen zag ik. Of heb ik met mijn neus gekeken?
Tell me
duh, electrons are life
nee hoor. ik heb deze winter gedraaid, echter als het echt koud is wordt het niet gewaardeerd door de wederhelft om te experimenteren.Aikon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Als in: ik heb mn Pana pas net en nog nooit de heat functie gebruikt of uberhaupt bekeken
Eens.sjampeter schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:55:
[...]
nee hoor. ik heb deze winter gedraaid, echter als het echt koud is wordt het niet gewaardeerd door de wederhelft om te experimenteren.
heb hem voorlopig op de interne thermostaat laten staan.
uiteraard is hier nog veel meer uit te halen. zeker in combinatie met Heishamon en node red.
Dank je wel! Gaaf .javaboon schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:44:
[...]
zie je pm. Is idd wel scraper, maar dat werkt doodsimpel.
[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 13-07-2022 19:34 ]
[ Voor 47% gewijzigd door edterbak op 13-07-2022 20:25 ]
De bug in github kan ik niet reproduceren.Thomox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:57:
Het begint ondertussen zeer profi te worden, chapeau! Ik zal binnenkort eens overgaan naar de meest recente versie
[ Voor 46% gewijzigd door edterbak op 15-07-2022 00:58 ]
Het is dan wel correct.En dan bij After save>exit and reboot Node-Red addon, you should see the following which confirms the values stick after reboot ontbreken de waardes die op het screenshot staan bij mij, ik gok dat dat door de nieuwe versie komt? Ik zie wel afwisselend file en memoryOnly staan, dus dat lijkt me correct.
[ Voor 31% gewijzigd door edterbak op 15-07-2022 11:50 ]
Aikon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:03:
Ik denk het jaIk heb die 2 weer weggehaald bij NR>Configuration>nmp_packages en dat lijkt geen probleem te geven.
Oh, en de url voor het Dashboard in HA is https://x.x.x.x:1880/endpoint/ui (dus met endpoint/ ervoor).
[ Voor 60% gewijzigd door Aikon op 17-07-2022 10:13 ]
duh, electrons are life
Dan wens ik je een hele fijne vakantie toe! En wat Aikon zegt, je bent niet verantwoordelijk, het blijft een open source pakket dat bestaat bij de gratie van jouw inzet.edterbak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:08:
Hoi,
@Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon @timovd
Twee aandachtspunten:
1:
Ik ga over 1.5 weken op vakantie.
duh, electrons are life
Als je een rel vocht sensor hebt,javaboon schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:28:
Ik kan pas de koel functie inschakelen als dat dauwpunt gestuurd is omdat ik al 2x water om de buizen heb gehad waardoor het begon te lekken dus eigenlijk neem ik het hele risico niet meer en koel ik niet met de WP, en heb gemerkt dat het koelen feitelijk niets voorstelt. Heb daarom al 2 jaar geleden huis volgehangen met airco's. Efficiënter qua verbruik en beduidend betere qua koeling.
in % op 0,1 nauwkeurig en temp ook op 0.1edterbak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Als je een rel vocht sensor hebt,
Wat voor nummer produceerd deze? Gewoon %?
Temperatuur in C op 0,1 nauwkeurig?
Als je dat hebt, kan ik vanavond wel even wat maken. Ik heb nu al een berekening van temperatuur + dauwpunt werkend.
Ik kan wel wat aansluitpunten klaarleggen voor je.
duh, electrons are life
[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 18-07-2022 00:31 ]
Verwijderd
Voor zover ik weet is er geen aansturing alleen naar de fanVerwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:24:
Top, mooi werk weer
Ik zal zo de laatste versie pakken.
Weet je toevallig of het mogelijk is om alleen de Fan te laten draaien net zoals dat met de pomp kan?
Ik laat nu dagelijks de pomp even kort draaien.
Verwijderd
[ Voor 77% gewijzigd door lampy25 op 19-07-2022 23:05 ]
Wat had je in de scheduler gepland?lampy25 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:33:
Ben nu ook naar beta v19, zal DHW ook even in de gaten houden
Edit @edterbak
Idd een bugje lijkt het in de scheduler:
[Afbeelding]
Er staat ingesteld om 23:00 uur de action 'Heatpump OFF'. Warmtepomp stond uit, met als laatst geactiveerde functie DHW.
Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. En goede vakantie
Ja klopt, verder geen andere acties in de buurt (vorige om 13 uur).edterbak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:18:
[...]
Wat had je in de scheduler gepland?
23h uit?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq