Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 ... 5 ... 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@edterbak Gelukkig toen ik het las even gewacht. Ik zal morgen bijwerken naar v17.1
Bedankt voor de quick fix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:06:
@edterbak Gelukkig toen ik het las even gewacht. Ik zal morgen bijwerken naar v17.1
Bedankt voor de quick fix!
De bug heeft er al even in gezeten. Het trad alleen op bij een schone start. Niet een update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-09 02:29
edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:36:
[...]

De bug heeft er al even in gezeten. Het trad alleen op bij een schone start. Niet een update
dat zal het verklaren. had inderdaad een schone installatie gedaan. (had wat veel verprutst eigenlijk 8)7 )
zal hem er nog even snel opgooien.
thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@edterbak Zojuist bezig met updaten naar v17.1
Je hebt per ongeluk je persoonlijke flow erin gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT4gnkFyGm4d5oR21JyeDYasK2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DM3Z9eICXEeedIjwQChTnB06.png?f=fotoalbum_large
Na verwijderen van die flow verder alles prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Oh. Hahaha. Sukkel.

Ik ram het er uit over 1 uurtje
V17.2 weer dan
Dank je voor het melden.

Verder werkt het wel allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niets vreemd tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:11:

helaas was de boel serieus van slag. heb zelfs een herinstallatie moeten doen. ondertussen draait de boel weer. ik wacht even versie 17.2 af, maar heb alle vertrouwen dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:13:
[...]

helaas was de boel serieus van slag. heb zelfs een herinstallatie moeten doen. ondertussen draait de boel weer. ik wacht even versie 17.2 af, maar heb alle vertrouwen dat het goed komt.
Hoi,

v17.2 staat online nu.

Hoe bedoel je serieus van slag? Wat zag je?

Kun je een backup maken voor dat je de import doet?
Je zou dus een export kunnen maken van al je flows en die even opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Hoi,

v17.2 staat online nu.

Hoe bedoel je serieus van slag? Wat zag je?

Kun je een backup maken voor dat je de import doet?
Je zou dus een export kunnen maken van al je flows en die even opslaan.
was mijn fout hoor, server was niet meer vindbaar. geen idee wat er precies gebeurt is, maar in ieder geval vanmorgen om half 8 was het gebeurd. ligt niet aan jouw flows.
ga ze nu wederom installeren, backups had ik gelukkig staan. niks verloren.
laat straks wel weten of ie draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Pfieuwww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
in 1 keer raak. top!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
door schade en schande leert men wel backups maken, vooraleer iets te veranderen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NslNNY--5p4elURHogLecotfFaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgAoF6Y7ssb39miZ0XNiG8H0.jpg?f=fotoalbum_large

deze klopt niet helemaal met de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik ook alweer controleren of de waarden persistent zijn?
Ik heb Node Red als addon van Home Assistant draaien en de backup wel teruggezet na installatie onder Debian 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
[Afbeelding]

deze klopt niet helemaal met de handleiding.
Nee. Inderdaad.
Daar heb ik iets geprobeerd en vergeten terug te zetten. Stom zeg. Misschien toch te laat gemaakt soms.
Ik maak wel een screenshot hoe die moet.
Lijn er tussen en enabled maken.
Ben net terug van hardlopen. Nou ja,... hard....

Over een uurtje zal ik dit gecorrigeerd uploaden. En ook maar een controle op de rest doen of alles klopt. Wil niet nog een keer zo slordig iets online zetten.

Excuses hiervoor }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:54:
Hoe kan ik ook alweer controleren of de waarden persistent zijn?
Ik heb Node Red als addon van Home Assistant draaien en de backup wel teruggezet na installatie onder Debian 11.
Dat merk je na een reboot. Als al je settings qua war_rtc etc weg zijn dan was het niet persistent.. Ghehehe. Niet moeilijker maken dan het is. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
nergens voor nodig !!!
zeer content met alles wat je doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
@sjampeter @Verwijderd
Ik was net aan het kijken naar die bug.
Ik bedacht me dat het gebruiks vriendelijker kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWCaFtZwMSL_pmISLKaofjLECU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uv54QGEvUeVXsnjlBAQBLadG.png?f=fotoalbum_large

Met de bovenstaande flow, werkt het altijd.
Als je geen custom temperatuur sensoren gebruikt voor T buiten of T Woonkamer, dan wordt gewoon de corresponderende mqtt TOP informatie gebruikt.

Als je wel custom sensoren hebt, connect je die vanaf je personal tab, naar de link input met [CONNECT >> ...] genaamd.
Het gevolg is dat ALS hier getallen op binnen komen, nu automatisch deze als bron word gebruikt.

[edit]
en v17.3 staat weer online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:42:
@sjampeter @Verwijderd
Ik was net aan het kijken naar die bug.
Ik bedacht me dat het gebruiks vriendelijker kon.

[Afbeelding]

Met de bovenstaande flow, werkt het altijd.
Als je geen custom temperatuur sensoren gebruikt voor T buiten of T Woonkamer, dan wordt gewoon de corresponderende mqtt TOP informatie gebruikt.

Als je wel custom sensoren hebt, connect je die vanaf je personal tab, naar de link input met [CONNECT >> ...] genaamd.
Het gevolg is dat ALS hier getallen op binnen komen, nu automatisch deze als bron word gebruikt.

[edit]
en v17.3 staat weer online.
Ja, dit werkt perfect. Ik gebruik externe thermometers aangesloten op de Heishamon btw. Het enige wat ik nog moest doen, en dat zal denk ik aan mijn gepruts liggen, is set.T_woonkamer_BT verbinden vanaf Filter.

De Temperature chart deed het namelijk niet meer, en ik zag set.T_woonkamer_BT opeens onverbonden zich verschuilen achter een node. Heel vreemd, want ik zie hem in het geheel niet op je screenshot?

Daarnaast heb ik bij WP Dash > Chart Energy aangepast dat hij de kWh-meter v/d Heishamon pakt bij DHW_Energy_Consumption,

Zelfde verhaal bij WP Control voor DHW_Energy_Consumption en Heat_Energy_Consumption.

Mooiste is als je zo'n zelfde flow hebt als voor de thermometers. :) O-)

Leuk om beetje te prutsen zo, en gelukkig heb ik nog even voor de verwarming stabiel moet werken.

Volgende stap is de Solar functie en de energiemeter uitlezen. :)

Enkele spelfoutjes:

Dashboard Settings

Tabblad Pump
Pomp -> Pump
In de alt-tekst staat 'in Kelvin', maar er staat C (intern wordt idd met Kelvin gewerkt, wellicht verwarrend om te benoemen?)

Node Red
Tab WP Control
Helemaal onderaan: NightRuduction -> NightReduction
Geprogrameerder reductie -> geprogrammeerde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Ja, dit werkt perfect. Ik gebruik externe thermometers aangesloten op de Heishamon btw.
Die heb ik niet. In welke TOPxx komt dat terecht? 56/57? Die kan ik dan ook prefab klaar maken voor gebruik als dat zo is. Ik wist niet van deze optie.
Het enige wat ik nog moest doen, en dat zal denk ik aan mijn gepruts liggen, is set.T_woonkamer_BT verbinden vanaf Filter.
Hmm. Dit is de 2e keer dat ik hoor dat het importeren niet 100% correct verloopt. Misschien is het te groot geworden (1MB). Ik ga proberen om de export 50/50 te doen. Kijken of dat helpt.
De Temperature chart deed het namelijk niet meer, en ik zag set.T_woonkamer_BT opeens onverbonden zich verschuilen achter een node. Heel vreemd, want ik zie hem in het geheel niet op je screenshot?

Daarnaast heb ik bij WP Dash > Chart Energy aangepast dat hij de kWh-meter v/d Heishamon pakt bij DHW_Energy_Consumption,

Zelfde verhaal bij WP Control voor DHW_Energy_Consumption en Heat_Energy_Consumption.
Goed dat je je er zo in verdiept. Hou wel in je achterhoofd, dat alle aanpassingen die je direct IN de bestaande tabbladen doet, dat die verloren gaan bij een update. Werken met link in, is het makkelijkste. Aanvullend, als er wat nodig aangepast moet worden volgens jou, geef dan maar door hoor. Graag.
Mooiste is als je zo'n zelfde flow hebt als voor de thermometers. :) O-)
Check! voor op de to-do lijst. goeie tip.
Leuk om beetje te prutsen zo, en gelukkig heb ik nog even voor de verwarming stabiel moet werken.

Volgende stap is de Solar functie en de energiemeter uitlezen. :)

Enkele spelfoutjes:

Dashboard Settings

Tabblad Pump
Pomp -> Pump
code:
1
fixed ! thanks

In de alt-tekst staat 'in Kelvin', maar er staat C (intern wordt idd met Kelvin gewerkt, wellicht verwarrend om te benoemen?)
Het is een delta, en het maakt eigenlijk niet uit technisch. Maar ik ga het wel fixen. Kelvin is wat minder voor de hand liggend. Ik pas het aan naar degree C.
Node Red
Tab WP Control
Helemaal onderaan: NightRuduction -> NightReduction
Geprogrameerder reductie -> geprogrammeerde
Dank je voor de toevoegingen allemaal !!! fijn dat er goed gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:17:
[...]
Die heb ik niet. In welke TOPxx komt dat terecht? 56/57? Die kan ik dan ook prefab klaar maken voor gebruik als dat zo is. Ik wist niet van deze optie.
Ze komen niet in een TOP, maar in panasonic_heat_pump/1wire/sensorid. Sensorid is een unieke string per thermometer. De kWh meters zijn wel fixed: panasonic_heat_pump/s0/Watt/1 en /2.
Hmm. Dit is de 2e keer dat ik hoor dat het importeren niet 100% correct verloopt. Misschien is het te groot geworden (1MB). Ik ga proberen om de export 50/50 te doen. Kijken of dat helpt.
Kan heel goed aan mij liggen he, aangezien ik exact nul documentatie lees doorgaans en die flows al paar keer opnieuw heb geïmporteerd ;)

Maar wellicht kan je simpelweg per tabblad een versie bijhouden? Is ook sneller updaten. En dan per major een volledige export ofzo?
Goed dat je je er zo in verdiept. Hou wel in je achterhoofd, dat alle aanpassingen die je direct IN de bestaande tabbladen doet, dat die verloren gaan bij een update. Werken met link in, is het makkelijkste. Aanvullend, als er wat nodig aangepast moet worden volgens jou, geef dan maar door hoor. Graag.

Check! voor op de to-do lijst. goeie tip.
Jup, de thermometers heb ik met een link in gedaan idd en een apart tabblad, overige wijzigingen duidelijk gemarkeerd voor nu.
Dank je voor de toevoegingen allemaal !!! fijn dat er goed gekeken wordt.
Graag gedaan. Ik vind het ook leuk. Wat gebruik jij om je energiemeter uit te lezen?

Ik wil ook nog even prutsen met een thermometer direct aan de Pi (die in m'n woonkamer ligt) aangesloten, dan hoef ik geen kabel naar binnen te brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 01-07-2022 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 01:40:

[...]

Graag gedaan. Ik vind het ook leuk. Wat gebruik jij om je energiemeter uit te lezen?
Dit is de P1 kabel die ik gebruik.
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Ik steek dit ding in mijn servertje, en alles komt binnen. Ze zijn er nog goedkoper hoor. Uit china of nederland maakt kwa resultaat niet uit lijkt mij.

[ Voor 29% gewijzigd door edterbak op 01-07-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Praten jullie nou over Pi of P1?
En over S0 meters of de slimme meter uitlezen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjimmie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:45:
Praten jullie nou over Pi of P1?
En over S0 meters of de slimme meter uitlezen?
Post hier boven aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Toevallig kom ik net deze tegen:
https://www.zuidwijk.com/product-category/webshop/

Probleem bij mij is de afstand tussen de energiemeter en de Pi, en het gebrek aan een USB poort op de Pi Zero 2 die ik gebruik, dan heb ik weer een dongle/hub nodig. Maar die SlimmeLezer is goedkoop en lijkt me ideaal. Ik heb hem besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben wat aan het 'klooien' geweest met de solar pagina layout / grafiekjes.
Gaat dit goed zo? of is dit over de top?
Wat denken jullie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtRyYuqyk9SVpk8NCbBIi0OlEu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vrAtGSGm4XuwXB2Y6uTrA2no.png?f=user_large

Wat je ziet:
Boven in beeld staat nu "completed om...." Dit geeft aan of de functie zijn routine heeft uitgevoerd of nog niet.
Iedere dag wordt de status gereset naar 'not active'.
Als de fuctie voor het eerst geactiveerd is deze dag staat er ACTIVE
Als de functie klaar is DHW is op temperatuur, staat er dus [Completed on ..tijd.."

De gauge chart daar kun je de grenzen van aanpassen, De min/max.
De kleur van de gauge klapt op 0 om. Maar 0 ligt niet altijd recht boven in, als je asymetrische grenzen aangeeft.

Daar onder, de kWh chart en Bar chart.
Ik denk dat dat wel duidelijk is.

[ Voor 48% gewijzigd door edterbak op 01-07-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het mooi gemaakt, ga zo door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik vind het ook erg mooi! :)

Zou alleen die min/max sliders naar de settings verplaatsen, dat is denk iets wat je zelden aanpast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb die sliders nu weg gehaald. Gaat nu automatisch.
nu per definitie symetrisch -1000/+1000 of -5000/+5000 W
Het grootste getal gezien ooit, wordt opgeslagen en gebruikt. (afgerond naar boven op de duizenden.)
Stel dat de grens in de winter gevonden wordt op 3000W, en in de zomer gaat die omhoog naar 5000W, dan loopt de gauge chart automatisch mee. Maar blijft daarna wel staan op die grens

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 02-07-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nog beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRtXDi8E1ePoSILy7Gn2654zoK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KERI6u56KA3mA1g092ModmPn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gisteravond zette ik de DHW Heat Delta iets hoger via het dashboard, en vanochtend zie ik dat de WP alleen op verwarmen stond ipv verwarmen+DHW. Ik heb verder niks veranderd, dus dat moet bijna wel door het dashboard komen, ik heb er verder niet naar gekeken, maar denk meld het maar even hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Als het goed is zie je in het logboek of er een mqtt commando uitgestuurd is.

Wat je ziet kan van 2 plekken komen
Rtc functie of Solar functie
Als je de laatste uit had, moet het rtc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb ze beide uit staan (nog). Dit is wat er in het logboek staat:

Het zal die SetOperationMode: 0 wel zijn? Blijkbaar was dat al de dag ervoor veranderd, door de ForceDHW wellicht?

04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 48
04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
04/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
------------------------------------------------------------------------------------------------
03/07 21:26 - MQTT Command - SetDHWHeatDelta: -10
03/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
------------------------------------------------------------------------------------------------
02/07 10:20 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Operation Mode: 0
02/07 10:20 - MQTT Command - SetForceDHW: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Force DHW: 0
02/07 10:00 - MQTT Command - SetOperationMode: 3
02/07 09:50 - MQTT Command - SetForceDHW: 1
02/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
01/07 10:00 - NR Function - SoftStart: 0
01/07 10:00 - NR Function - WAR: 0
01/07 10:00 - NR Function - RTC: 0
01/07 10:00 - SYSTEM: Start

[ Voor 46% gewijzigd door Aikon op 04-07-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:50:
Ik heb ze beide uit staan (nog). Dit is wat er in het logboek staat:

Het zal die SetOperationMode: 0 wel zijn? Blijkbaar was dat al de dag ervoor veranderd, door de ForceDHW wellicht?

04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 48
04/07 08:22 - MQTT Command - SetDHWTemp: 47
04/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
03/07 21:26 - MQTT Command - SetDHWHeatDelta: -10
03/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
02/07 10:20 - MQTT Command - SetOperationMode: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Operation Mode: 0
02/07 10:20 - MQTT Command - SetForceDHW: 0
02/07 10:20 - NR Scheduler - Force DHW: 0
02/07 10:00 - MQTT Command - SetOperationMode: 3
02/07 09:50 - MQTT Command - SetForceDHW: 1
02/07 00:00 - NR Solar Function: New day; Reset Solar function. DHW SP already SP_LOW
01/07 10:00 - NR Function - SoftStart: 0
01/07 10:00 - NR Function - WAR: 0
01/07 10:00 - NR Function - RTC: 0
01/07 10:00 - SYSTEM: Start
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik ga vanavond kijken hoe ik dat geprogrammeerd heb.
Als er een force dhw komt, wat doet ie aan het einde daarvan. Dat weet ik nu niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ook een leuke vraag.
Bij het beëindigen van een force dhw, wat zou er dan moeten gebeuren volgens jullie?

Ter info. Een force dhw doet niks als dhw niet in de huidige operation mode zit.

[ Voor 28% gewijzigd door edterbak op 04-07-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wmb moet alleen de DHW naar de DHW (SP) worden gebracht en verder exact niks. Eigenlijk moet dat ook als DHW niet in de operation mode zit, dat versta ik onder forceren. Al vind ik het ook prima als dat laatste niet gebeurd hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Aikon
Gevoelsmatig zeg ik dat je gelijk hebt.
Force DHW impliceert dat wanneer je dit aan zet, de DHW modus geforceerd wordt.
Echter staat in de handleiding dat default behaviour is dat de OperationMode OOK een DHW moet bevatten, anders doet force DHW niks.

Misschien is de betekenis van "force" hier in onze opvatting onjuist.
Force zou naast "forceren", ook "krachtig" kunnen betekenen. Dit is m.i. ook meer passend bij wat de pomp in werkelijkheid doet, want de zuinigheid wordt overboord gegooid en de pomp gaat versneld de temperatuur opjagen.

Maar; Mijn implementatie (via de scheduler) van Force DHW is dus dat automatisch de DHW modus wordt toegevoegd aan de huidige operation mode.

Verder: Hoe ik de afronding van Force DHW nu heb gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
let msg1={}, msg2={}, msg3={}, msg4={};
// msg1     Output towards Operation mode
// msg2     Output towards Force DHW mode on/off
// 
// END DHW cycle (Automatic)

if (Force_DHW_State == 1 && Sterilization_State == 0 && DHW_Temp >= DHW_Target_Temp)
    {

// Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)
                if (Operating_Mode_State==0){new_OM = 0;}
                if (Operating_Mode_State==1){new_OM = 1;}
                if (Operating_Mode_State==2){new_OM = 2;}
                if (Operating_Mode_State==3){new_OM = 0;}
                if (Operating_Mode_State==4){new_OM = 0;}
                if (Operating_Mode_State==5){new_OM = 1;}
                if (Operating_Mode_State==6){new_OM = 2;}
                if (Operating_Mode_State==7){new_OM = 7;}
                if (Operating_Mode_State==8){new_OM = 7;}  

if (Operating_Mode_State!=new_OM)
                {setTimeout(function(){
                    node.status({fill:"red", shape:"ring", text:""});
                    msg1.payload = new_OM;                                      // set operationmode to remove DHW
                    node.send([msg1,null,null,null]);                           // send msg1 only, other outputs are null
                    }, 5000);}
                msg2.payload = 0;                                               // Turn off Force DHW mode
                return [null, msg2];
    }

Dat betekent dus dat ik nu hard-coded heb wat de OperatingMode wordt na de DHW run.
De vraag is dus, wat is handig.

Mijn zienswijze was, ten tijde van de bouw van deze functie, dat mijn default OperatingMode HEAT is, en dat ik op de momenten dat ik wil, de DHW run start. Na deze run weer terug naar de default modus.

Maar deze zienswijze staat natuurlijk open voor discussie. In het begin was er nog niet zoveel aandacht en input van jullie. Dat wordt steeds meer, dus ook de input. En dat laatste vind ik natuurlijk heel fijn, want hoe meer input, hoe beter de keuzes worden genomen.

Schieten maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@edterbak Kan je niet de huidige OperationMode in een variable wegschrijven, om deze dan weer na de DHW run terug te zetten?

Panasonic hanteert zelf Powerfull als term toch, ik denk dat die Force niks meer doet dan de DHW run inschakelen zonder dat de Delta SP al is bereikt. Dan kan je daarnaast nog Powerfull aanzetten als je wilt.

Ik zal het eens testen over 2 daagjes als het water weer wat kouder is ;) Simpel te controleren door het verbruik in de gaten te houden, als dat nog eens stijgt als je powerfull aanzet halverwege de force DHW run is het dus een 'normale' run.

[edit]
Inmiddels Home Assistant ook werkend en van buitenaf benaderbaar, ik kan een paar simpele zaken regelen wat betreft de warmtepomp. De rest kan dan via het dashboard, maar die draait op een aparte Pi en is alleen intern bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfIsf4cLl5W8xQqC4gXYGbXHbts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBu4lohI7OgdPsNZYnVLtMHo.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 04-07-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Uit de handleiding die ik heb:

Powerful Operation:
Powerful mode is use to increase the capacity of heat pump to achieve higher target temperature. Powerful mode is applicable when heat mode is operating.

Force DHW:
Purpose:
When user want to use hot water now, user can press this force DWH mode under the quick menu to operate tank only mode to boil up the tank temperature.

Ik ben er nog niet uit dus hoe ik dit op los. Even op broeden en dan zal ik mijn voorstel uitschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:48:

Inmiddels Home Assistant ook werkend en van buitenaf benaderbaar, ik kan een paar simpele zaken regelen wat betreft de warmtepomp. De rest kan dan via het dashboard, maar die draait op een aparte Pi en is alleen intern bereikbaar.

[Afbeelding]
Je kunt het dashboard in HA toevoegen met je interne IP, kun je er toch bij van buiten.
code:
1
2
3
4
cards:
      - type: iframe
        url: https://xxxxxxx.duckdns.org:1880/endpoint/ui
        aspect_ratio: '.01'

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ter info.
Dit is waar ik het solar gebeuren voorlopig op hou. zie onderstaande afbeelding...
Ik ga nu eerst dieper duiken in de functionele problemen die nog aanwezig zijn.
Wat ik ervaar is dat sommige mqtt commandos die ik wel verwacht, niet door lijken te komen, dat sommige commandos die ik dacht dat geblokeerd werden, toch door komen.
Ik moet grondig controleren dus voor ik verder ga met nieuwe dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMLwd6EljZ5Oq3Vyq8dRvpt47MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ph1YJHM2q43PEKikfDkTZYjr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem je tijd, winter is coming, but we have time ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Precies, rustig aan. :)

Op Github is de flows.json van 8 dgn terug, dat blijft dan voorlopig de meest recente? Zo ja, dan ga ik naar die updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Hmm.
Ik kan wel even de huidige status van de flows uploaden.
Daar is de layout van Solar gepimpt.

Ik loot em nu up. :)

edit: done

Kijk echt even goed naar hoe je moet updaten op github, ik heb daar een GIF gemaakt wat je er stap voor stap doorheen trekt.
Dingen laten staan en overschrijven pakt vaak niet goed uit. dat is mijn ervaring in ieder geval.

[ Voor 49% gewijzigd door edterbak op 07-07-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jup, mooi gifje, heb ik de vorige keer ook gevolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:35:
Uit de handleiding die ik heb:

Powerful Operation:
Powerful mode is use to increase the capacity of heat pump to achieve higher target temperature. Powerful mode is applicable when heat mode is operating.

Force DHW:
Purpose:
When user want to use hot water now, user can press this force DWH mode under the quick menu to operate tank only mode to boil up the tank temperature.

Ik ben er nog niet uit dus hoe ik dit op los. Even op broeden en dan zal ik mijn voorstel uitschrijven.
Vanochtend heb ik de Pi gereboot waar Node-Red op draait, daarna stond de WP uit. Dat is niet erg handig natuurlijk :) Aan de andere kant wil je ook zeker niet dat de WP wordt aangezet als deze uit stond.

Aangezet via Dashboard, prima. Toen begon vanzelf de DHW, ondanks dat de Delta nog lang niet bereikt was. Dit kan je niet annuleren via het dashboard geloof ik?

Nou ja, mooi moment om even te testen. Dus laten draaien, en even later de Force DHW aangezet, waarna het verbruik wel iets omhoog ging, maar wellicht was dat toeval. Ik had iets langer moeten wachten denk ik. TOP17 Powerful_Mode_Time stond nog op 0.

Even later de Powerful mode aangezet, waarna het verbruik weer omhoog ging, naar 2600 watt. 8)7

Toen Force DHW uitgezet. TOP2 Force_DHW_State ging naar 0. Verbruik bleef 2600 watt.

Toen Powerful uitgezet, TOP17 ging naar 0. Verbruik bleef echter wel 2600 watt.

Dit is allemaal een eenmalig testje, en geeft zeker geen uitsluitsel en zekerheden over een eventueel verband. Maar hopelijk heb je er wat aan :)

---

08/07 11:29 - MQTT Command - SetPowerfulMode: 0
08/07 11:27 - MQTT Command - SetForceDHW: 0
08/07 11:24 - MQTT Command - SetPowerfulMode: 2
08/07 11:21 - MQTT Command - SetForceDHW: 1
08/07 11:03 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/07 09:27 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/07 09:27 - NR Function - SoftStart: 0
08/07 09:27 - NR Function - WAR: 0
08/07 09:27 - NR Function - RTC: 0
08/07 09:27 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/07 09:27 - SYSTEM: Start

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se1fVqAQAgIQr_AKgtIDEeyPGyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GxOfY0H5LjOgW73jTPkZ3dPL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Vanochtend heb ik de Pi gereboot waar Node-Red op draait, daarna stond de WP uit. Dat is niet erg handig natuurlijk :) Aan de andere kant wil je ook zeker niet dat de WP wordt aangezet als deze uit stond.

Aangezet via Dashboard, prima. Toen begon vanzelf de DHW, ondanks dat de Delta nog lang niet bereikt was. Dit kan je niet annuleren via het dashboard geloof ik?
Heel vreemd.
Kun je ook controleren of de variabelen aanwezig zijn?

Dit zie je hier:
Rechts boven ONDER hamburger icoon, het kleine pijltje naar beneden.
Context Data
Bij Global: klik op dat kleine refresh icoontje er achter en de lijst ververst.
Dan hoor je te zien:
Heatpump_State: (0 of 1)
file

Kun je daarna controleren of je storage persistent is? Nog een reboot.
Na de reboot zou je dus de variabelen die je hierboven gezien hebt, exact zo terug moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Heel vreemd.
Kun je ook controleren of de variabelen aanwezig zijn?

Dit zie je hier:
Rechts boven ONDER hamburger icoon, het kleine pijltje naar beneden.
Context Data
Bij Global: klik op dat kleine refresh icoontje er achter en de lijst ververst.
Dan hoor je te zien:
Heatpump_State: (0 of 1)
file

Kun je daarna controleren of je storage persistent is? Nog een reboot.
Na de reboot zou je dus de variabelen die je hierboven gezien hebt, exact zo terug moeten vinden.
Heatpump_State staat daar op 1

Maar nu is hij weer zomaar uitgegaan, zonder reboot... Het zal wel vanuit HA komen dan, al zie je daar alleen terug dat de state is gewijzigd, niet waarom of door wie. Morgen komt m'n nieuwe Pi binnen en ik ga dan komende week alles opnieuw inrichten. Dus laten we dat maar even afwachten :) Dan haal ik ook alle SET commando's uit HA, en kijk ik het even aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 08-07-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben bang dat HA hier ook wat aan het duwen/trekken is.

Je kunt de automation rules in HA uit zetten met de toggles
Ik heb dat ook zo staan en merk niks.

Kun je deze toggles allemaal uit zetten en dan een reboot doen van je pi (to be sure)?
Als je dan geen issue ziet, dan is het duidelijk het vermelden waard op GitHub. :)

edit
het kan ook een functie als RTC zijn. Heb je daar een RTC_off temperatuur aangegeven?
en zo ja, welke temperatuur?
Wat is je gemeten temperatuur?
wat is je RTC_on temperatuur?

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 08-07-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu ook op laatste versie. Laat weten of ik ergens tegen aan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik moet even goed kijken naar de rtc on off bij dT functie
Ik heb het gevoel dat daar ergens een logica dwars zit. Im on it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb een bug gevonden in de rtc functie.
Zondag avond uiterlijk zet ik de update online.
Bug heeft tot gevolg dat de sp heat niet meer door komt voor rtc en ss functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Volgens mij is het gefixed, de RTC bug. v17.5 staat online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geupdate naar 17.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Vraag voor jullie, @Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon

Van de WAR functie, gebruiken jullie de 3 punten in de grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rajQ4SMskD6Jqo3A7oOLXyvKQUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSMN7YKpExUviTFKSPEdrwcN.png?f=user_large
Maar om het meer standaard te maken, de WAR functie, denk ik er aan de 3 temperatuur punten reduceren naar 2? Net zoals in de warmtepomp zelf is dat dan.

Iemand daar bezwaar tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 14:15
edterbak schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:35:
Vraag voor jullie, @Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon

Van de WAR functie, gebruiken jullie de 3 punten in de grafiek?

[Afbeelding]
Maar om het meer standaard te maken, de WAR functie, denk ik er aan de 3 temperatuur punten reduceren naar 2? Net zoals in de warmtepomp zelf is dat dan.

Iemand daar bezwaar tegen?
Die gebruik ik zeker, het was voor mij ook de belangrijkste motivatie om je oplossing te gebruiken. Ik heb een extra knik rond de -1 graden ivm een verschil in gevoelstemperatuur als het vriest (WAF probleem). Dus als het niet heel erg is, zou ik het er heel graag in willen laten :-)

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik gebruik RTC/WAR nog niet, dus kan er niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 punten lijkt mij ook wel mooi zo.
Heb je een specifieke reden om terug naar 2 te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:09:
3 punten lijkt mij ook wel mooi zo.
Heb je een specifieke reden om terug naar 2 te gaan?
>:)
Because i just can....

Mhuhuhahaha

Gheheh.
Nah. omdat dat in de Panasonic zelf ook zo zit. Eenvoudiger.

Maar niet verplicht. Alleen als niemand hier nog gebruik van maakte had ik dit gedaan. Maar nu laat ik het zo. Prima

[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 11-07-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
Aikon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 07:59:
Ik gebruik RTC/WAR nog niet, dus kan er niks over zeggen.
met huidige temperaturen gebruik ik ze ook nog niet _/-\o_
en gezien de hoge TLV momenteel hoop ik dat ik deze nog lang niet hoef te gebruiken!
echter wel zeer benieuwd naar de werking.
draaide altijd op constante temperatuur, omdat anders de pana enorm pendelde.
hoop met betere temperatuur sensoren en regeling, een stuk zuiniger te draaien.
wordt vervolgt dus....

ps. ooit gedacht aan de mogelijkheid om op basis van next day energy prijzen te werken?
zeker komende winter een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:35:
[...]

ps. ooit gedacht aan de mogelijkheid om op basis van next day energy prijzen te werken?
zeker komende winter een overweging waard.
Ik heb dat wel naar gekeken.
Maar die informatie is niet eenvoudig node red in te krijgen.
Ook als je de huidige apex stroomprijs wil hebben moet ik een scraper van een website maken en bijhouden enzo. Next level shit voorlopig. Hoop dat er binnenkort een gratis api of flow voor nodered voor beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
sjampeter schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:35:
[...]

met huidige temperaturen gebruik ik ze ook nog niet _/-\o_
Als in: ik heb mn Pana pas net en nog nooit de heat functie gebruikt of uberhaupt bekeken ;)

@edterbak ik weet dat er wel (verborgen) api's zijn bij bepaalde leveranciers. Of kan NR simpelweg daar niet mee overweg?

Ik heb m'n nieuwe Pi draaiend, denk wel dat ik na m'n vakantie pas weer verder ga met het dasboard. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Zit wat te stoeien met labels... Ghehehehe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUI8Zv3f2TuoA-APWRRftA4vgV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UKYi054RUaeTXf9ypPamR1jZ.png?f=user_large

:+ :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Ik heb dat wel naar gekeken.
Maar die informatie is niet eenvoudig node red in te krijgen.
Ook als je de huidige apex stroomprijs wil hebben moet ik een scraper van een website maken en bijhouden enzo. Next level shit voorlopig. Hoop dat er binnenkort een gratis api of flow voor nodered voor beschikbaar komt.
Die heb ik wel voor je. Ik laad de apex prijzen via node red in op HA.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Huh?
Cool. Had hier naar gekeken. Wat 1mnd geleden alleen via scraper te krijgen zag ik. Of heb ik met mijn neus gekeken?

Tell me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:33:
Huh?
Cool. Had hier naar gekeken. Wat 1mnd geleden alleen via scraper te krijgen zag ik. Of heb ik met mijn neus gekeken?

Tell me
zie je pm. Is idd wel scraper, maar dat werkt doodsimpel.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
Aikon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Als in: ik heb mn Pana pas net en nog nooit de heat functie gebruikt of uberhaupt bekeken ;)
nee hoor. ik heb deze winter gedraaid, echter als het echt koud is wordt het niet gewaardeerd door de wederhelft om te experimenteren.
heb hem voorlopig op de interne thermostaat laten staan.
uiteraard is hier nog veel meer uit te halen. zeker in combinatie met Heishamon en node red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
sjampeter schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:55:
[...]

nee hoor. ik heb deze winter gedraaid, echter als het echt koud is wordt het niet gewaardeerd door de wederhelft om te experimenteren.
heb hem voorlopig op de interne thermostaat laten staan.
uiteraard is hier nog veel meer uit te halen. zeker in combinatie met Heishamon en node red.
Eens.
Afgelopen winter met de fries kou heb ik gebruik gemaakt van de rtc + war functie. Werkte perfect met mijn vloer verwarming.
Maar in de winter zal ik zelf ook geen riskie updates doen. Wijs besluit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:44:
[...]

zie je pm. Is idd wel scraper, maar dat werkt doodsimpel.
Dank je wel! Gaaf .
Ik ga hier na wat bugs naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb overigens wat aangepast aan Solar functie
De correctie op p1 import, p1 export heb ik omgegooid. Nu is het conform de gebruikelijke standaard.
Stroom Huis in, import, is Plus
Huis uit, export, is min

Zo is het nu ook in alle dashboard items En grafieken.
Uniform

Tevens kun je nu de trigger naar SP high laten plaatsvinden op basis van:
- Power Live (kW)
- Today's export (kWh)
- Today's result (kWh)

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 13-07-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-10 22:41
Het begint ondertussen zeer profi te worden, chapeau! Ik zal binnenkort eens overgaan naar de meest recente versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Nog even wachten.
Ik ben bezig met de documentatie in HELP op elke tab.
nog 1 of 2 dagen en het is af.
En wellicht heb ik dan de bug die op Github genoemd is ook opgelost. Ik moet even kijken wat de oorzaak is van het gedrag dat gezien is. Ik heb het nog niet kunnen reproduceren namelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door edterbak op 13-07-2022 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Thomox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:57:
Het begint ondertussen zeer profi te worden, chapeau! Ik zal binnenkort eens overgaan naar de meest recente versie
De bug in github kan ik niet reproduceren.
Ik zal vanavond een update online zetten.
Een update met:

- breaking change p1 aansluiting.. Let hier op mensen. Niet alleen in dashboard.
- solar tab, is logischer gemaakt, maar je moet opnieuw de threshold+Power detection method instellen
- solar tab, nieuwe power detectie method toegevoegd.
- HELP documentatie 90% gedaan nu. (hulp of ideeën zijn welkom)
- diverse tabs met verbeteringen in de layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Update geplaatst
v18.0 it is.

Kijk goed naar de changelog ivm breaking changes

[ Voor 46% gewijzigd door edterbak op 15-07-2022 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ga hem toch maar installeren voor m'n vakantie ;) Die is toch dinsdag pas...

Ik heb de oude installatie van Mosquitto en NR weggegooid, en alles draait nu op HA. Volledig nieuwe installatie dus. Goed moment om even goed naar de instructies te kijken :)

Je schrijft hier: https://github.com/edterb...l/tree/main/HomeAssistant

in HomeAssistant, the configuration section, state the required npm modules.

Ik denk dat je dan dit bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anLTMsYjjXkjoCCWfuIALy-UNcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cdhAMxRUlHkw1vfR5vnnIeP6.png?f=user_large

En bij het toevoegen van de contextStorage moet je er op letten dat je de code vóór de }; zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O9KUzR_1lV65bxhbSt8KyCr7ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sfcWxFygdggZGzhbllrure4E.png?f=user_large

En dan bij After save>exit and reboot Node-Red addon, you should see the following which confirms the values stick after reboot ontbreken de waardes die op het screenshot staan bij mij, ik gok dat dat door de nieuwe versie komt? Ik zie wel afwisselend file en memoryOnly staan, dus dat lijkt me correct.

En nu de rest instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik zie dat niet alle npm's aangegeven zijn in de sectie van HomeAssitant.
Ik zie ook dat Home Assistant wat aan de interface heeft gesleuteld :) :D
Je moet de onderstaande allemaal hebben. :) (Ik zal het bijwerken in github >>> Done.)

Required Node Red libraries/pallets
To make use of the dashboard functionality, you need to install the dashboard library.
https://flows.nodered.org/node/node-red-dashboard
The scheduler makes use of the moment lib.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-moment
node-red-contrib-noop is used as well
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-noop
node-red-contrib-dashboard-bar-chart-data (from v13+)
https://flows.nodered.org...-dashboard-bar-chart-data
En dan bij After save>exit and reboot Node-Red addon, you should see the following which confirms the values stick after reboot ontbreken de waardes die op het screenshot staan bij mij, ik gok dat dat door de nieuwe versie komt? Ik zie wel afwisselend file en memoryOnly staan, dus dat lijkt me correct.
Het is dan wel correct.
Het kan zijn dat sommige waarden nog niet zijn bepaald door je, in het dashboard. Zodra je dat doet, dan is 300 seconden later dit ook in file opgeslagen en persistent.

[ Voor 31% gewijzigd door edterbak op 15-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, de eerste 2 waren al geïnstalleerd, de onderste 2 heb ik inderdaad geïnstallerd zoals aangegeven. Maar dat staat los van 'state the required npm modules' denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Volgens mij bedoelen we het zelfde ja.
Die 4 plugins van NodeRed (npm's / pallets) moeten ergens geinstalleerd worden.

Dat kun je in een zelf-gehoste node red install rechtstreeks binnen in node red doen.
in HA moet je dat vooraf aangeven in de configuratie.

Maar dit bedoelde ik met die tekst : state the required npm modules.

Hebben we het nu over het zelfde ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik denk het ja :P Ik heb die 2 weer weggehaald bij NR>Configuration>nmp_packages en dat lijkt geen probleem te geven.

Oh, en de url voor het Dashboard in HA is https://x.x.x.x:1880/endpoint/ui (dus met endpoint/ ervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Aikon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:03:
Ik denk het ja :P Ik heb die 2 weer weggehaald bij NR>Configuration>nmp_packages en dat lijkt geen probleem te geven.

Oh, en de url voor het Dashboard in HA is https://x.x.x.x:1880/endpoint/ui (dus met endpoint/ ervoor).
:D fijn als je toch nog wat kunt zien op een dashboard :D :D. Ik zal de link er in zetten (done). thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zo blijf je altijd dingetjes houden in een handleiding, zeker als je nog flink aan het aanpassen bent. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik ben ook blij met feedback. Of het nu gaat om een bug in het systeem, of tekst dat niet klopt.
Alles wat een ander vind en doorgeeft hoef ik niet zelf te ontdekken :) En zo helpen we elkaar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ghehee..

Wat vinden jullie van deze vondst?

WAR function (Weather Adaptable Regulation)

Eigenlijk is WAR natuurlijk gewoon Nederlands. Weers Afhankelijke Regeling.

Als er een betere suggestie is, dan kan ik dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Hoi,
@Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon @timovd

Twee aandachtspunten:
1:
Ik ga over 1.5 weken op vakantie.
Bugs kan ik dan niet snel oplossen. Ik zal daarom de aankomende 1.5 week tot aan mijn vakantie gebruiken om ernstige bugs op te lossen in de huidige v18. Ik zal dus geen grote nieuwe dingen programmeren.

2.
Ik ga nog wel 1 ding vlug proberen te bouwen voor jullie / mijzelf. Dit ivm de hitte die er aankomt. De functie zodat je kunt koelen. Dit gaat nu nog niet met de huidige versie 18.0

Ik heb een hele ruwe versie werkend, zonder grafieken ofzo. Dit zal ik proberen om nog voor de hitte te uploaden.
Ik zal hiervoor een 2e branch maken in github, v18 + cool. Deze kun je dan downloaden.
Maar, als blijkt dat er TOCH problemen zijn in deze aanpassing, dan kun je altijd terug naar de originele v18 versie in de main branch.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik kan uberhaupt niet koelen, misschien dat ik volgend jaar daar mee aan de gang ga :)

Ik vind het echt heel aardig dat je zo je best doet, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid om het te gebruiken bij ons :Y)

Overigens gaat mijn warmtepomp niet meer spontaan aan/uit met m'n nieuwe inrichting.

[edit]

Misschien nog leuk om te vermelden bij het HA gedeelte op Github:

Nieuw Fullscreen Dashboard toevoegen in HA
- Maak een nieuw Dashboard via Settings, ga naar het Dashboard
- Edit > Raw configuration editor

- Voeg toe:

views:
- title: Home
type: panel
cards:
- type: iframe
url: https://x.x.x.x:1880/endpoint/ui of https://xxx.duckdns.org:1880/endpoint/ui
aspect_ratio: 100%

Voeg poort 1880 TCP toe aan je port forwarding als je Node-Red ook van buitenaf benaderbaar mag zijn.

Volg altijd onderstaand als je installatie van buitenaf benaderbaar is:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/securing/
YouTube: 5 ESSENTIAL Tips for Security on Home Assistant
https://github.com/node-r...-Node-RED-to-the-Internet

[ Voor 60% gewijzigd door Aikon op 17-07-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Zoals gezegd:

De originele main branch (v18.0)
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

de aangepaste branch (v19) met COOL functie
https://github.com/edterb...ntrol/tree/19-beta---cool

Deze bevat onderstaande deel in HOME
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8AicIrOvVh-35ePQS0cwT1sCjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tv2z9cwfiPshBdZfMagG4KES.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
Ik kan pas de koel functie inschakelen als dat dauwpunt gestuurd is omdat ik al 2x water om de buizen heb gehad waardoor het begon te lekken dus eigenlijk neem ik het hele risico niet meer en koel ik niet met de WP, en heb gemerkt dat het koelen feitelijk niets voorstelt. Heb daarom al 2 jaar geleden huis volgehangen met airco's. Efficiënter qua verbruik en beduidend betere qua koeling.

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:08:
Hoi,
@Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon @timovd

Twee aandachtspunten:
1:
Ik ga over 1.5 weken op vakantie.
Dan wens ik je een hele fijne vakantie toe! En wat Aikon zegt, je bent niet verantwoordelijk, het blijft een open source pakket dat bestaat bij de gratie van jouw inzet.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:28:
Ik kan pas de koel functie inschakelen als dat dauwpunt gestuurd is omdat ik al 2x water om de buizen heb gehad waardoor het begon te lekken dus eigenlijk neem ik het hele risico niet meer en koel ik niet met de WP, en heb gemerkt dat het koelen feitelijk niets voorstelt. Heb daarom al 2 jaar geleden huis volgehangen met airco's. Efficiënter qua verbruik en beduidend betere qua koeling.
Als je een rel vocht sensor hebt,
Wat voor nummer produceerd deze? Gewoon %?
Temperatuur in C op 0,1 nauwkeurig?

Als je dat hebt, kan ik vanavond wel even wat maken. Ik heb nu al een berekening van temperatuur + dauwpunt werkend.

Ik kan wel wat aansluitpunten klaarleggen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Als je een rel vocht sensor hebt,
Wat voor nummer produceerd deze? Gewoon %?
Temperatuur in C op 0,1 nauwkeurig?

Als je dat hebt, kan ik vanavond wel even wat maken. Ik heb nu al een berekening van temperatuur + dauwpunt werkend.

Ik kan wel wat aansluitpunten klaarleggen voor je.
in % op 0,1 nauwkeurig en temp ook op 0.1

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Denk dat het wel goed is zo.
Dit zit in het dashboard nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7_GYN1_JHy3iPcCgue5FuGP92I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqydnDWO8DLOHATQxs5p0QTP.png?f=fotoalbum_large

Om het in FLOW in te stellen moet je de twee sensoren aansluiten op deze pinnen bij [WP Control]:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88WKM2eBQUbgTHwe6dEayi8GP3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhTQjrHbETi8bfFcm37eFYuY.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het nu uploaden.

LET OP !!!

Ik heb nu geprogrammeerd dat het setpoint niet lager kan dan [DEW POINT] + [FLOOR DELTA].
Stel je toch een SP lager in, dan 'slikt' het dashboard het niet en na 15 minuten zie je het afgeronde getal van [DEW POINT] + [FLOOR DELTA] als SP.

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 18-07-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top, mooi werk weer
Ik zal zo de laatste versie pakken.
Weet je toevallig of het mogelijk is om alleen de Fan te laten draaien net zoals dat met de pomp kan?
Ik laat nu dagelijks de pomp even kort draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:24:
Top, mooi werk weer
Ik zal zo de laatste versie pakken.
Weet je toevallig of het mogelijk is om alleen de Fan te laten draaien net zoals dat met de pomp kan?
Ik laat nu dagelijks de pomp even kort draaien.
Voor zover ik weet is er geen aansturing alleen naar de fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit op v19 beta.
Cooling gebruik ik (nog) niet, maar vind dat het er wel in mag om compleet te zijn.

Ik laat je weten of ik gekke dingen zie, bedankt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb wel vreemd gedrag.
Dhw run start niet.

Ik heb wat uit te zoeken bij mijzelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:25
Ben nu ook naar beta v19, zal DHW ook even in de gaten houden (y)

Edit @edterbak
Idd een bugje lijkt het in de scheduler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAZzmE9ipZ-I0n6ijTyjwQ0uW5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OIuiWadx4Q3u4zf9OBUq6n5b.png?f=user_large

Er staat ingesteld om 23:00 uur de action 'Heatpump OFF'. Warmtepomp stond uit, met als laatst geactiveerde functie DHW.

Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. En goede vakantie :)

[ Voor 77% gewijzigd door lampy25 op 19-07-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:33:
Ben nu ook naar beta v19, zal DHW ook even in de gaten houden (y)

Edit @edterbak
Idd een bugje lijkt het in de scheduler:
[Afbeelding]

Er staat ingesteld om 23:00 uur de action 'Heatpump OFF'. Warmtepomp stond uit, met als laatst geactiveerde functie DHW.

Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. En goede vakantie :)
Wat had je in de scheduler gepland?
23h uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:25
edterbak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:18:
[...]

Wat had je in de scheduler gepland?
23h uit?
Ja klopt, verder geen andere acties in de buurt (vorige om 13 uur).
Pagina: 1 ... 5 ... 121 Laatste