Panasonic WP + SWW vat + Heishamon + Home assistent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:10
Even een opstart vraagje over mijn aankomende Pana 9 KW installatie (ivm onderdelen bestellen)

Warmtepomp staat en gaat beneden (vv) en boven (vv - verdeler / CV op zolder + sww vat op zolder) via WAR de vloer verwarmen, maar ik heb ook niet zo lang geleden een Tesy 160 ltr SWW vat op de kop getikt.

Deze kan via COP1 en/of via een spiraal (COP vd WP) worden opgewarmd , en gaat vervolgens voorverwarmd de CV in.

Probleem is dat ik niet makkelijk bekabeld naar de zolder kan. Tevens heeft het SWW vat geen sensor mee geleverd (Ts1 1/2 inch aansluiting)

Kan ik via deze Heishamon + Home assistent de WP en SWW boiler draadloos samen laten werken?

Bijvoorbeeld : Pana WP warmt vvw beneden en boven op - en warmt ook ( op interval ? ) via spiraal in sww vat - het tapwater vat op. Ik zal op dat moment via 3 weg klep VV even moeten uitzetten?

En dan via HA + een slim stop contact (bv Tuya) het vat op cop1 laten opwarmen naar 55 graden. Dus ook HA moet de temperatuur sensor van het vat (draadloos) kunnen uitlezen?

Of kan HA tevens de aansturing van de 3 weg klep (welke is dan het beste?) doen.

welke (betaalbare) TS1 sensor kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik heb evt een raspb. PI liggen.

Home Assistant draait op mijn Synology in de woonkamer.

Ik heb ook de cloud module van Pana - maar die voegt niets toe denk ik, aan deze opstelling?

Iemand die mij een beetje op weg kan helpen met deze eerste opzet?

[ Voor 3% gewijzigd door Cklaver op 04-08-2022 09:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Het is een wat warrige TS maar ik zal proberen te reageren.

Ten eerste, wil je dat je verwarming en sanitair warm water écht een knutselproject wordt of moet het "gewoon" werken? Indien dat laatste, probeer het dan toch te bekabelen via het PCB van de Panasonic en doe verdere extra automatisering via HA en Heishamon.

Ten tweede, doet je Tesy 160L SWW nu inderdaad SWW of ga je deze gebruiken om de CV voor te verwarmen? Waarom zou je dat laatste doen?

Tuurlijk kun je alles aan elkaar knutselen, de Heishamon kan namelijk ook "schrijven" naar de WP en zodoende kun je vanuit HA de WP aansturen. Uitlezen van sensoren kan ook, daar kun je ook een ESP voor gebruiken en de waardes laten wegschrijven via AMQP waar HA de waardes dan weer via ophaalt.

Met de cloud module van de Panasonic kun je helaas weinig, maar je kan er volgens mij Heishamon op flashen.

Je verhaal voelt aan als houtje touwtje en ik wil je aanraden te starten met de basisopstelling en later optimalisaties door te voeren. Zorg eerst maar eens dat je WP met SWW "gewoon" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:10
ja klopt, het is nog een beetje een brain dump :)
_Piwi_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:54:
probeer het dan toch te bekabelen via het PCB van de Panasonic en doe verdere extra automatisering via HA en Heishamon.
Dus PCB Panasonic stuurt dan 3 weg klep + opwarmen van boiler aan (via spiraal), maar welke temperatuur sensor moet / kan ik dan gebruiken? Alleen dan heb ik de Heishamon vermoedelijk helemaal niet nodig?

Idealiter monitor ik de boiler temperatuur in HA en als het lukt de uitgaande water temperatuur, zodat ik wat input kan verzamelen voor de eventuele warmtepomp boiler volgend jaar.

Het is een flinke uitdaging om een aansturings-kabel vanuit de WP naar de zolder krijgen dus alternatieven zijn welkom. Liever niet houtje touwtje , maar eventueel kan ik wel wat in elkaar klussen.

Ik heb inderdaad voor aankomend jaar een boiler als voor verwarming , de cv blijf nog even helpen voor alleen warm water , eigenlijk zou ik 300 / 400 liter nodig hebben maar die kan ik (nog niet) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Cklaver schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:54:
Dus PCB Panasonic stuurt dan 3 weg klep + opwarmen van boiler aan (via spiraal), maar welke temperatuur sensor moet / kan ik dan gebruiken? Alleen dan heb ik de Heishamon vermoedelijk helemaal niet nodig?
Voor de aansturing van de 3-weg klep en uitlezen van temperatuur heb je geen heishamon nodig, dat zit allemaal op het standaard PCB van de Panasonic.
Idealiter monitor ik de boiler temperatuur in HA en als het lukt de uitgaande water temperatuur, zodat ik wat input kan verzamelen voor de eventuele warmtepomp boiler volgend jaar.
Als je de WP wilt monitoren dan kun je dat best met de Heishamon doen in lees-modus.
Ik heb inderdaad voor aankomend jaar een boiler als voor verwarming , de cv blijf nog even helpen voor alleen warm water , eigenlijk zou ik 300 / 400 liter nodig hebben maar die kan ik (nog niet) plaatsen.
Oke, je gebruikt de boiler om SWW op te warmen en dat gaat nog door de CV om te zorgen dat je geen koud wat krijgt als de boiler leeg is. Ik snap 'm! ;) Dat doet verder niets met hoe je de Panasonic installeert. Die hou je gewoon zo standaard mogelijk, zit rechtstreeks op je CV circuit (?) en kan via 3-weg klep je boiler verwarmen via het spiraal wat in de boiler zit.

Ik zou trouwens niet COP1 je boiler verwarmen als je ook nog een gasketel hebt, die kan dat veel efficiënter (en goedkoper, of je moet overschot van zonnepanelen hebben... maar die kun je nu ook duur verkopen).