Afhandeling faillissement Naked Energy

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Lxxv schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Aangezien je gestorneerd hebt en geen automatisch incasso hebt afgegeven, rekenen ze dan voor de eindafrekening niet de administratiekosten van €9,68 per factuur (staat in de brief als je niet machtigd)?
Ik had nog per ongeluk DBG geschreven ipv Naked Energy. De DGB termijn storneer ik niet, tenzij ze ook Februari willen gaan afboeken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 15:47
het is mij waarschijnlijk ook gelukt via Vattenfall, ik krijg morgen te horen of er een blokkade op mijn aansluiting zit, mocht die er niet zijn ga ik per morgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

SeatRider

Hips don't lie

NGM schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:03:
Wat mij ook opvalt is dat bij DGB de tijdelijke energietarieven die gelden voor voormalige Naked Energy klanten flink afwijken van die in hun eigen actuele modelcontract. Stroom is 25% duurder voor ex Naked klanten, gas is wel weer iets goedkoper.

Is dit de standaard praktijk, dat de overnemende energieleverancier veel hogere variabele tarieven hanteert voor het overgenomen klantenbestand dan voor andere nieuwe klanten?
Het is wel wat je kan verwachten van een club als DGB. Je zit 30 dagen aan ze vast, dus ze kunnen vragen wat ze willen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-04-2022
Eerste incasso van DBG geweigerd, nog niet eens post gehad m.b.t. onder andere de tarieven. Vanavond ook kijken naar een eventuele andere leverancier gezien de woekerprijzen die blijkbaar gerekend gaan worden.

Heb overigens met behulp van de bank 7 termijnen kunnen storneren. Verwacht zoiezo niet te hoeven bijbetalen bij Naked Energy.

Gaslicht.com, een aan te raden energie vergelijker volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Peoples85 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:46:
Eerste incasso van DBG geweigerd, nog niet eens post gehad m.b.t. onder andere de tarieven. Vanavond ook kijken naar een eventuele andere leverancier gezien de woekerprijzen die blijkbaar gerekend gaan worden.

Heb overigens met behulp van de bank 7 termijnen kunnen storneren. Verwacht zoiezo niet te hoeven bijbetalen bij Naked Energy.

Gaslicht.com, een aan te raden energie vergelijker volgens jullie?
Zie ook de topicwarning voor een link naar het topic over overstappen/vergelijken.

Verder is 7 termijnen best veel. De curator zal nog wel aankloppen voor een eindafrekening, maar liever dat dan andersom I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
finsdefis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Zie ook de topicwarning voor een link naar het topic over overstappen/vergelijken.

Verder is 7 termijnen best veel. De curator zal nog wel aankloppen voor een eindafrekening, maar liever dat dan andersom I guess.
Klopt, liever geld van mij te goed dan ik van hun. In laatste geval blijft er, na o.a de belastingdienst, vaak niet veel meer over om terug te geven aan de klanten.

Thnx voor verwijzing naar de topicwarning met link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
is er verder niemand bereid klacht neer te leggen bij acm consuwijzer vanwege het misleidende aanbod(ook voor de 30 dagen)? zou toch helepn als er meer klagen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32

MsG

Forumzwerver

dicksterk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:02:
is er verder niemand bereid klacht neer te leggen bij acm consuwijzer vanwege het misleidende aanbod(ook voor de 30 dagen)? zou toch helepn als er meer klagen denk ik.
Ik heb De Grote Bedrieger-energie ook aangemeld bij de ACM, heb ze bij Google laten wijzigen als DGB Energie, IPV de naam waar ze zich nu achter verschuilen. Voor mij geldt dat Vattenfall vanaf de 6e januari mijn levering daadwerkelijk heeft overgenomen, dus volgens mij heb ik dan heel even, tot niet, te maken met DGB.

Weet iemand de startdatum van DGB?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
MsG schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:16:
[...]
Weet iemand de startdatum van DGB?
4 januari

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook gemeld bij de ACM, verwacht er niks van trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Bij mij zojuist ook 2 bedragen door DGB afgeschreven.... Totaal 539euro terwijl mijn termijn bedrag bij Naked Energy 195euro was...
Meteen terug laten storten door ING.
Mijn contract bij Vattenfall gaat 18 januari in maar heb ze net bericht gestuurd dat ik graag afzien van mijn bedenktermijn en het contract zo snel mogelijk in wil laten gaan. Het termijn bedrag daar wordt 370euro... Ook niet best maar beter als bij DGB.
Wat een ellende dit zeg :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bij mij is het met een 2e poging ook gelukt om Vattenfall eerder te laten leveren. Bij de eerste poging gaven ze aan zich aan de 30 dagen termijn te houden.

Ik heb nu duidelijk aangegeven dat ik van de bedenktijd en 30 dagen termijn afzie, en toen was het zo geregeld. Vanaf woensdag ben ik over. Dus voor diegenen die geen gehoor krijgen, gewoon blijven proberen.

Overigens heb ik ook nog steeds niets ontvangen van DGB behalve de eerste mail en de (geblokkeerde) incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Heb ik ook gedaan. Ben echt niet gediend van dat soort praktijken. Waar men er vroeger nog mee weg kon komen ben ik blij dat we nu ervaringen uit kunnen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hier (deels) gelukkig rond 13 december (dus voor het faillissement van Naked) al een nieuwe leverancier gevonden, die per 1 januari wilde gaan leveren. Dat ging niet meer door, nu per 15 januari, vermoedelijk door die vensterperiode. Verder niet heel veel aandacht aan geschonken.

Vandaag net als velen toch onaangenaam verrast door deze ononderbouwde incasso van DGB,erg dubieuze praktijken dit, maar daar is hier al genoeg over gezegd. Ik hink een beetje op twee gedachten:

- Ofwel morgen meteen een schrijven naar deze club dat ik niet gediend ben van ongemachtigde incasso's voor een niet bestaande overeenkomst, over een periode langer dan de mogelijke contractduur (6-14 januari in mijn geval) + storneren

- Of ik wacht met deze stappen tot het daadwerkelijk de 15e is en Delta de levering heeft overgenomen. Kan ik DBG dan vragen op basis van welke overeenkomst ze denken mij te kunnen factureren. Mochten ze met een overtuigend verhaal komen en ze kunnen overleggen dat ze toestemming hebben voor hun exorbitante tarieven, kunnen we altijd nog het energieverbruik over deze 9 dagen te gaan betalen.

Ben natuurlijk al door de afkoelperiode bij Delta heen, dus kan ze morgen ook gewoon bellen of ze meteen het CAR aanpassen en de levering morgen al starten. Iemand ervaringen hierin met Delta? Vallen ze onder de categorie Vattenfall en regelen ze dat, of meer a la UC, die pas op 3 februari willen starten met leveren? Wat we willen voorkomen natuurlijk is dat we slapende honden wakker maken bij Delta, die mogelijk de levering nog een keer gaan uitstellen van 15 jan, naar 3 feb. Dat verdienen die cowboys bij DBG niet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-08 17:51

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Ik ben ook een van de happy few die ineens geconfronteerd wordt met de exorbitante tarieven van DGB.

Ik heb het volgende inmiddels gedaan
Ik heb de laatste 2 incasso's van Naked Energy gestorneerd. Dit heb ik gedaan aangezien je bij een faillissement het teveel betaalde voorschot niet terug krijgt. Mijn contract was ingegaan in mei. Dus met name gas heb ik weinig gebruikt. in 8 maanden slechts 670 m3 van de verwachte 1500m3. Als er blijkt dat ik nu te weinig betaald heb hoor ik dat van de curator.

DGB energie wil de bij mij ipv 186,- van Naked Energy nu 600,- incasseren bij mij. Dit heb ik gelijk geblokkeerd voordat ze iets afgeschreven hadden., Het is niet toegestaan om een incasso machtiging over te nemen, dus dit mag niet eens. Ik heb ook tevens al direct op 04-01-2022 opzeg mail gemaild. Uiteraard geen reactie. Ga per 03-02 overstappen naar Energyzero.

Ik heb een klacht ingediend bij ACM vanwege de tarieven van DGB, deze zijn hoogste van allemaal. Dit wordt gedaan vanwege compensatie van verliezen die ze hebben bij bestaande klanten. Hierop zou de ACM moeten ingrijpen. DGB zou niet hogere tarieven mogen hebben als enexis, Eneco, Vattenfall

Ik heb tevens een aansprakelijkheidstelling mail gestuurd naar mr. J Kloots van deBok. Als curator heeft hij een zorgplicht. Deze zorgplicht is richting alle stakeholders, niet enkel de crediteuren. Gezien de recente nieuwsberichten en berichtgeving van ACM had curator moeten weten dat overname naar DGB niet het beste is voor de klanten van Naked Energy. DGB blijkt iedere keer willens en wetens wet- en regelgeving te overtreden. Nu ook weer met tarievenblad waarin kale tarieven staan terwijl daar all-in tarieven behoren te staan. Ik weet niet hoe juridisch houdbaar is, maar ik ga het zeker proberen via deze weg.

Tevens ga ik DGB ook niet betalen of slechts ten dele betalen voor geleverde elektra. Uiteindelijk zal DGB als eisende partij incasso traject moeten ingaan en dan laten voorkomen. Eens kijken wat de rechter gaat zeggen hiervan. Met name omdat de tarieven ook nog eens afwijken van hun eigen model contract op hun website.

Ideeën zijn altijd welkom

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 23:30
Een idee is: contact je nieuwe leverancier en eis direct ingang levering. Dat werkt.... veelal. Ben je nog eerder van DGB af. Wie is je nieuwe leverancier? Vattenfall werkt iig mee, die sluiten je gewoon direct aan als je juiste medewerker tegenover je hebt. Gewoon doordrammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

desp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Een idee is: contact je nieuwe leverancier en eis direct ingang levering. Dat werkt.... veelal. Ben je nog eerder van DGB af. Wie is je nieuwe leverancier? Vattenfall werkt iig mee, die sluiten je gewoon direct aan als je juiste medewerker tegenover je hebt. Gewoon doordrammen.
Mijn nieuwe leverancier is EnergyZero. ik heb vanmiddag met ze gebeld, maar gaven aan dat ze dat niet konden doen. Enkel alleen bij verhuizing. ik zal morgen nog eens proberen. misschien net een andere medewerker dat helpt
Het kan wel dat DGB dan 100,- (50 voor stroom en 50 voor gas) inrekening brengen denk ik. maar dat weet ik nog niet zeker.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
AngryAngel schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Mijn nieuwe leverancier is EnergyZero. ik heb vanmiddag met ze gebeld, maar gaven aan dat ze dat niet konden doen. Enkel alleen bij verhuizing. ik zal morgen nog eens proberen. misschien net een andere medewerker dat helpt
Het kan wel dat DGB dan 100,- (50 voor stroom en 50 voor gas) inrekening brengen denk ik. maar dat weet ik nog niet zeker.
Die boetes worden genoemd bij contracten voor bepaalde tijd, bij flexibele contracten zit geen boetebepaling dus kunnen ze dat ook niet opleggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

finsdefis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Die boetes worden genoemd bij contracten voor bepaalde tijd, bij flexibele contracten zit geen boetebepaling dus kunnen ze dat ook niet opleggen lijkt me.
flexibele contracten zijn nog altijd maandcontracten waarbij 30 dagen opzegtermijnen worden gehanteerd. Bij deze situatie de vraag of dat nu ook geld vanwege overname waarbij wij geen inspraak hebben gehad. dat weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
AngryAngel schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:11:
[...]

flexibele contracten zijn nog altijd maandcontracten waarbij 30 dagen opzegtermijnen worden gehanteerd. Bij deze situatie de vraag of dat nu ook geld vanwege overname waarbij wij geen inspraak hebben gehad. dat weet ik nog niet.
Een maandcontract is iets anders dan een flexibel contract met een wettelijke (maximale!) opzegtermijn van 1 maand. Ten gunste van de consument mag hiervan afgeweken worden. En in het contract staat niets over een boete voor zover ik weet, dus kan dat ook niet afgedwongen worden.

Volgens mij is de vraag heel simpel als ze daarmee gaan dreigen: op basis van welk artikel kan de boete opgelegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-10 19:06

Jrz

––––––––––––

Even wat anders, heeft iemand ooit een jaarrekening ontvangen van naked? Ik zat langer dan een jaar bij naked, maar heb geen jaarnota ontvangen, iets dat volgens mij elk jaar zou moeten. (Artikel 12.1)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Jrz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:35:
Even wat anders, heeft iemand ooit een jaarrekening ontvangen van naked? Ik zat langer dan een jaar bij naked, maar heb geen jaarnota ontvangen, iets dat volgens mij elk jaar zou moeten. (Artikel 12.1)
Ja ik wel. Zelfs binnen 20 dagen na einde van het jaar. Kreeg m op 20 oktober 2021 enkreeg zelfs nog geld terug en dat ging allemaal soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb jaarrekening in oktober ontvangen (na 1 jaar exact) en verlengd per 1 november. Gelukkig weinig schade voor mij aan de naked kant daardoor, want pas 2 termijnen geïncasseerd wat waarschijnlijk net te veel is voor mijn verbruik, maar geen hele zomer aan voorschotten.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ja hoor, Netjes in de loop van juli een afrekening over de periode van 01/07/2020 - 30/06/2021 en de paar tientjes die ik te veel had betaald stond netjes binnen een week of 2 op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@angryangel: ik lees meer over mensen die naar energyzero gaan. maar die leveren toch niet aan consumenten staat op hun site? enkle via merken as mijndomein enzo? hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? en is dat dan flex of vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

dicksterk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:04:
@angryangel: ik lees meer over mensen die naar energyzero gaan. maar die leveren toch niet aan consumenten staat op hun site? enkle via merken as mijndomein enzo? hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? en is dat dan flex of vast?
gewoon via hun site: https://www.energyzero.nl/energiecontract/welkom

het is inderdaad een flex contract, gezien dat prijzen voornamelijk kunnen dalen leek mij dat gunstigst.

Prijzen zijn in lijn met Naked Energy en bijna de helft van DGB model tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darksnake88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-10 21:34
Weet iemand of je nou echt moet opzeggen bij DGB of niet? Volgens de dame aan de lijn zei ze "Nee, u hoeft niet op te zeggen u kunt vanaf 3feb over naar een ander." Ze zei voor die tijd een aanbieding te doen. Ik heb overigens nog geen scherpe aanbieding gezien. Maar ze hebben wel al geïncasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:49
darksnake88 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:29:
Weet iemand of je nou echt moet opzeggen bij DGB of niet? Volgens de dame aan de lijn zei ze "Nee, u hoeft niet op te zeggen u kunt vanaf 3feb over naar een ander." Ze zei voor die tijd een aanbieding te doen. Ik heb overigens nog geen scherpe aanbieding gezien. Maar ze hebben wel al geïncasseerd.
Normaal gesproken doet jouw nieuwe leverancier de opzegging en hoef je dus zelf niet op te zeggen bij je oude leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 15:55

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

TFHfony schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:58:
Na het debacle met Vattenfall vandaag voor de zekerheid nog even met Enexis gebeld om te checken of mijn overstap gelukt is en ze konden bevestigen dat DGB hier exit is en Powerpeers mijn nieuwe stroomleverancier is.
De schade is dus 1 week, ofwel zo'n 200kWh tegen 60 ~ 80ct/kWh. Het voorschot welke De Grote Boeven wil afboeken is zo'n 120 Euro, dus dat laat ik ze alleen voor januari doen en dan mogen ze een afrekening sturen.

Voor mij is de schade van dit faillissement dus gelukkig meegevallen (laag voorschot bij Naked Energy, stornering 2 termijnen). Nog even de afrekeningen van DGB & de curator afwachten, betalen en weer lekker op mijn gemakje verder.

En mocht je ook van plan zijn om naar Powerpeers over te stappen: Stuur even een DM. Dan kan ik je 75 euro korting laten krijgen. En je kan dus binnen een paar dagen overstappen.
Ik ga je een dm sturen!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
Vandaag de brief ontvangen van DGB met de tarieven. De tijdelijke tarieven zijn inderdaad hoog, de tarieven voor 1 of 2 jaar vallen me opzich nog mee. Moet hier (volgens mij) nog wel 21% bij optellen.
Met name gas lijkt dan ook mee te vallen met, als ik goed heb gerekend, € 1,06 per m3.

Andere ook al brieven gehad? Wat vinden jullie van de prijzen?
Heb een foto van zowel de gas als electra prijzen toegevoegd. Hierin staan zowel de prijzen bij een contract tot 1-2023 als 1-2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxDopl_wdTGufKCbNlddRthBMMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ56FV3vSwHxutnwc5RvvpV2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dT3DjI5zBD6a3NBQvAH3yqitrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDvsxE2tmwO1Dg3t9LMUvAL7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Peoples85 op 11-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Peoples85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:39:
Vandaag de brief ontvangen van DGB met de tarieven. De tijdelijke tarieven zijn inderdaad hoog, de tarieven voor 1 of 2 jaar vallen me opzich nog mee. Moet hier (volgens mij) nog wel 21% bij optellen.
Met name gas lijkt dan ook mee te vallen met, als ik goed heb gerekend, € 1,06 per m3.

Andere ook al brieven gehad? Wat vinden jullie van de prijzen?
Heb een foto van zowel de gas als electra prijzen toegevoegd. Hierin staan zowel de prijzen bij een contract tot 1-2023 als 1-2024.

[Afbeelding][Afbeelding]
je moet er eerst de energiebelasting en ODE bij optellen en dan nog de BTW, dan krijg je tocht wel forse tarieven. Ook het "vastrecht" is vrij fors met 9 euro per maand (18 bij gas en elektrisch) dat was iets van 2 euro nog wat bij naked?!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
Kird03 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:56:
[...]

je moet er eerst de energiebelasting en ODE bij optellen en dan nog de BTW, dan krijg je tocht wel forse tarieven. Ook het "vastrecht" is vrij fors met 9 euro per maand (18 bij gas en elektrisch) dat was iets van 2 euro nog wat bij naked?!
Ik kom op:

Stroom hoog: € 0,52 (per kwh)
Stroom laag: € 0,46 (per kwh)
Gas: € 1,06 (per m3)
Vast recht gas: 130,68 (per jaar)
Vast recht electra: 130,68 (per jaar)

Dit zijn dan de prijzen incl. ODE/BTW/energiebelasting.
Vast recht inderdaad behoorlijk hoog evenals de electra kosten. Gas daarentegen behoorlijk laag.

Met mijn verbruik kom ik dan op jaarlijks € 2.393,50. In mijn vergelijk met leveranciers op gaslicht.com gek genoeg zelfs de goedkoopste. Heb voor de geïnteresseerde een overzichtje toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Gg6Al4eg84qRHq3EPEgmH8DyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKIZae9an7Z15rrBv0mVIAfN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-10 10:54
Peoples85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Ik kom op:

Stroom hoog: € 0,52 (per kwh)
Stroom laag: € 0,46 (per kwh)
Gas: € 1,06 (per m3)
Vast recht gas: 130,68 (per jaar)
Vast recht electra: 130,68 (per jaar)

Dit zijn dan de prijzen incl. ODE/BTW/energiebelasting.
Vast recht inderdaad behoorlijk hoog evenals de electra kosten. Gas daarentegen behoorlijk laag.

Met mijn verbruik kom ik dan op jaarlijks € 2.393,50. In mijn vergelijk met leveranciers op gaslicht.com gek genoeg zelfs de goedkoopste. Heb voor de geïnteresseerde een overzichtje toegevoegd.
[Afbeelding]
Je vergeet hierbij de opslag duurzame energie en energie belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
Hemera schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Je vergeet hierbij de opslag duurzame energie en energie belasting
zit erbij toch?
In voorbeeld van gas:

Tarief G1 tot 5000 m3: 0,43000
Energiebelasting: 0,36322
ODE: 0,0865
BTW 21% over 0,87992: 0,18474

Totaal: 1,0646

Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Peoples85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]

zit erbij toch?
In voorbeeld van gas:

Tarief G1 tot 5000 m3: 0,43000
Energiebelasting: 0,36322
ODE: 0,0865
BTW 21% over 0,87992: 0,18474

Totaal: 1,0646

Of zie ik wat over het hoofd?
Ik zag over het hoofd dat het om 1 jaar aanbod ging. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier over na wilt denken. Ik wil je nog even wijzen op trustpilot van dgb: https://nl.trustpilot.com/review/www.dgbenergie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanbod voor 1 of 2 jaar is niet bijzonder slecht. Zeker als je hem nu in laat gaan (scheelt een dure wintermaand hoger gas-prijs), maar ik ga uit principe weg bij deze boevenbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
Hemera schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Ik zag over het hoofd dat het om 1 jaar aanbod ging. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier over na wilt denken. Ik wil je nog even wijzen op trustpilot van dgb: https://nl.trustpilot.com/review/www.dgbenergie.nl
Reputatie is inderdaad een ander verhaal, is niet al te best.
Blijf er wel bij dat de prijzen voor 1 jaar vast echter niet heel schokkend zijn in vergelijking met andere leveranciers.

Weet overigens niet hoe DGB ervoor staat op financieel gebied? Mijn gevoel zegt dat dit een club is die ineens faillissement aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Peoples85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Reputatie is inderdaad een ander verhaal, is niet al te best.
Blijf er wel bij dat de prijzen voor 1 jaar vast echter niet heel schokkend zijn in vergelijking met andere leveranciers.

Weet overigens niet hoe DGB ervoor staat op financieel gebied? Mijn gevoel zegt dat dit een club is die ineens faillissement aanvraagt.
Niet alleen dat, maar ze zijn erg makkelijk in het eenzijdig opzeggen van een contract. Het 1 jaar aanbod is voor mij interessant vanwege de gasprijzen.. Maar al mn haren gaan overeind staan als ik aan DGB denk.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Ik zie vaak de vraag terug over hoe het nu zit met die 30 dagen opzegtermijn, en boetes als je vaste contracten tussentijds opzegt. De regels vloeien voort, voor elektriciteit uit artikel 95m van de Elektriciteitswet, en voor gas uit artikel 52b Gaswet. De twee artikelen zijn inhoudelijk van dezelfde strekking. Hieronder voor het gemak ff een copy-paste van die uit de Elektriciteitswet.

Als er in huidige situatie voor overgenomen leveringen inderdaad sprake is van een nieuwe overeenkomst, geldt het artikel is zijn volledigheid. Dat betekent dat, conform lid 1, tarieven en voorwaarden vóór het aangaan van de overeenkomst aangeboden moeten zijn, helder, transparant etc - anders is de overeenkomst die in strijd hiermee tot stand is gekomen vernietigbaar. Vernietiging is simpel, gewoon een mail sturen. Gevolg is complexer; de overeenkomst wordt dan geacht niet te hebben bestaan. Wat jij hebt gedaan was onverschuldigd, maar dat geldt ook voor de leverancier. Kans is dan groot dat de situatie tot vóór vernietiging dan niet ongedaan gaat worden, maar je bent dan wel voor de toekomst van je overeenkomst af.

De discussie is echter of Eneco, DGB etc wel "een nieuwe overeenkomst" met je zijn aangegaan. Als het een wijziging is van de overeenkomst die je ervoor had, dan is onderstaand artikel mogelijk niet volledig van toepassing (lid 1 lijkt beperkt te zijn tot nieuwe overeenkomsten en dekt niet de wijziging van bestaande overeenkomsten). Maar wijziging van een bestaande overeenkomst naar "wij zijn nu jouw wederpartij, we wijzigingen direct alle voorwaarden en ook de kern - want je betaalt nu veel meer" is een vorm van wijziging die zeker jegens consumenten niet te rechtvaardigen valt - ongeacht wat voor soort wijzigingsbeding ook in het oude contract stond. Zoiets acht ik zelf bijvoorbeeld slechts toelaatbaar als er in het wijzigingsbeding staat: "We mogen in situatie X tarieven wijzigen, dat laten we dan weten, en dan heb je minstens 30 dagen om op te zeggen voordat die wijzigingen in werking treden".

Je ziet dat de leveranciers momenteel hier gewoon compleet schijt aan hebben.
§ 1c. Consumentenbescherming
Artikel 95m
  1. De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
  2. Leveranciers zorgen ervoor dat afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, te allen tijde transparante informatie kunnen verkrijgen over de geldende tarieven en voorwaarden voor levering en transport van elektriciteit.
  3. Het is verboden voor de houder van een vergunning om op zodanige wijze afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, te benaderen dat onduidelijkheid bestaat over het feit dat een contract is afgesloten, de duur van het contract, de voorwaarden voor verlenging en beëindiging van het contract, het bestaan van een recht op opzegging en de voorwaarden van opzegging.
  4. Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.
  5. Een leverancier biedt een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, ten minste een overeenkomst voor de levering van elektriciteit voor een onbepaalde duur aan.
  6. Indien de afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, geen uitdrukkelijke keuze maakt voor een overeenkomst voor bepaalde duur, wordt hij geacht gekozen te hebben voor een overeenkomst voor onbepaalde duur.
  7. Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
  8. Indien sprake is van een overeenkomst voor bepaalde duur, kan de leverancier in deze overeenkomst opnemen dat bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst de afnemer een redelijke vergoeding is verschuldigd. Indien sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde duur, kan een dergelijke vergoeding niet in de overeenkomst worden opgenomen.
  9. Bij ministeriële regeling worden ter implementatie van de richtlijn nadere regels gesteld over bescherming van afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid.
  10. Leveranciers voorzien afnemers van een door de Europese Commissie vastgesteld overzicht met praktische informatie inzake de rechten van afnemers en stellen dit overzicht algemeen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@people85 en anderen die overwegen te blijven: Zelf ga ik weg, simpelweg omdat ik vind dat dgb ons slecht behanddeld.
Tarieven exclt btw wat misleidend is, eerst een voorschcot incasseren terwijl het veel netter was geweest om ons eerst de kans te geven het aanbod dte pakken en dan dat gewon vanaf 4 januari te rekenen maar die ene maand hoog voorschot willen ze met alle geweld hebben. ik twijfel ook over de draagkrahct an dit bedrijf denk ook dat het omvalt.
maar als je overweeegt te blijven zou ik het zo doen:
neem het gascontract(die incasseren ze toch apart dus dgb ziet het gas en het stroomcontract duideljk als 2 losse), ga voor stroom naar een partij als frank energie/easy energy/mijn domein energie want dan heb je vrijwel zeker goedkopere stroomtarieven dan bij dgb. Dan zit je dus echt het goedkoopste wat je in de huidige markt kan zitten, relatief lage gasprijs, relatief lage stroomprijs. als dgb iets aarddiger was geweest had ik dat gedaan ondanks alle reviews, maar nu ga ik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

dicksterk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
@people85 en anderen die overwegen te blijven: Zelf ga ik weg, simpelweg omdat ik vind dat dgb ons slecht behanddeld.
Tarieven exclt btw wat misleidend is, eerst een voorschcot incasseren terwijl het veel netter was geweest om ons eerst de kans te geven het aanbod dte pakken en dan dat gewon vanaf 4 januari te rekenen maar die ene maand hoog voorschot willen ze met alle geweld hebben. ik twijfel ook over de draagkrahct an dit bedrijf denk ook dat het omvalt.
maar als je overweeegt te blijven zou ik het zo doen:
neem het gascontract(die incasseren ze toch apart dus dgb ziet het gas en het stroomcontract duideljk als 2 losse), ga voor stroom naar een partij als frank energie/easy energy/mijn domein energie want dan heb je vrijwel zeker goedkopere stroomtarieven dan bij dgb. Dan zit je dus echt het goedkoopste wat je in de huidige markt kan zitten, relatief lage gasprijs, relatief lage stroomprijs. als dgb iets aarddiger was geweest had ik dat gedaan ondanks alle reviews, maar nu ga ik weg.
Ik wil hierbij aanmerken. als je kiest voor een jaarcontract ga je ervanuit dat dit prijsniveau nog een jaar aanhoudt. Als de prijzen over 3 maanden weer op een niveau zijn van bijvoorbeeld afgelopen september dan ben je dus heel veel aan het betalen.
Andere kant is, verwacht je dat prijzen nog verder gaan stijgen? ikzelf acht die kans heel klein. Een flexcontract zou dan beter het overwegen waard kunnen zijn. Maar goed zekerheid heeft ook een waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AngryAngel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Ik wil hierbij aanmerken. als je kiest voor een jaarcontract ga je ervanuit dat dit prijsniveau nog een jaar aanhoudt. Als de prijzen over 3 maanden weer op een niveau zijn van bijvoorbeeld afgelopen september dan ben je dus heel veel aan het betalen.
Andere kant is, verwacht je dat prijzen nog verder gaan stijgen? ikzelf acht die kans heel klein. Een flexcontract zou dan beter het overwegen waard kunnen zijn. Maar goed zekerheid heeft ook een waarden.
dan koop je je contract voor 50 euro af.. Alleen de signalen zijn dat dit wel eens veel langer kan gaan duren. Gasprijs voor winter 2022-2023 begint zich nu al te settlen en waar eerst de verwachting was dat het in april wel weer normaal zou zijn gaan "de experts" daar minder vanuit. Maarja zoveel expertsm, zoveel voorspellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:03:
[...]

dan koop je je contract voor 50 euro af.. Alleen de signalen zijn dat dit wel eens veel langer kan gaan duren. Gasprijs voor winter 2022-2023 begint zich nu al te settlen en waar eerst de verwachting was dat het in april wel weer normaal zou zijn gaan "de experts" daar minder vanuit. Maarja zoveel expertsm, zoveel voorspellingen.
Klopt helemaal. kan alle kanten op. Afkopen is wel 50 per soort. Dus 50 voor gas en 50 voor elektra. Is toch weer 100,-
Terugverdientijd van zonnepanelen is daarentegen sterk verbeterd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
AngryAngel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Klopt helemaal. kan alle kanten op. Afkopen is wel 50 per soort. Dus 50 voor gas en 50 voor elektra. Is toch weer 100,-
Terugverdientijd van zonnepanelen is daarentegen sterk verbeterd ;)
Er mag pas een boete worden gerekend als dit in de overeenkomst is opgenomen. Boetes vloeien niet voort uit de wet. In de "Modelcontractbepalingen" staat hier niets over qua bedragen, maar DGB hanteert aanvullende voorwaarden. Zie daarvoor artikel A1-A5. Deze zijn bij het schriftelijke aanbod gevoegd voor de contracten vaste tijd.

De ACM heeft daarbij vastgelegd welke boetes er maximaal opgelegd mógen worden. Dat is inderdaad per product en afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst. Echter moet, waarvoor de ondernemer qua boete kiest, de ondernemer dit dan wel zo opnemen in zijn algemene voorwaarden.

Als je kijkt naar artikel A3 van de DGB aanvullende voorwaarden, dan hebben ze de opgesomde boetes niet per product gespecificeerd maar per overeenkomst. Als je Gas en Stroom afneemt, ga je één overeenkomst met DGB aan. Dat betekent dus ook dat DGB dan slechts eenmaal het genoemde bedrag mag eisen bij voortijdige opzegging. Ach ja, uiteindelijk krijgen ze wel de deksel een keer op de neus.

Edit:

Ha, er is zelfs een recente uitspraak die t.a.v. DGB Energie het bovenstaande bevestigd. Wat mooi. Zie o.a. overweging 5.7 hier. @AngryAngel

[ Voor 8% gewijzigd door desp op 13-01-2022 09:55 . Reden: Uitspraak gevonden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desp
In een bericht op een van de andere threads zag ik een conceptmail met inhoud waarin ik mij wel kan vinden. Deze kan men evt. gebruiken om, onder meer, het bestaan van de overeenkomst met DGB te ontkennen, en 'voortijdige' overstap aan te kondigen, en secundair kennis te geven dat de overeenkomst vernietigbaar is mocht die toch wel bestaan.

Ik wens ze bij DGB heel veel succes.
Chatslet schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:25:
Ik kreeg ondanks mijn contract bij Vattenval toch een mail van GezinsEnergie (Van Helder) en het blijkt dus dat ze heel brutaal toch de levering hebben overgenomen. Inmiddels wordt dit door Vattenfall gecorrigeerd en nemen zij de levering over. De 30 dagen opzegtermijn die in de mail staat is namelijk in strijd met de wet en kunnen ze niet afdwingen. Bij Vattenfall zit hier sinds het faillissement van Welkom Energie een speciaal team op dat dit ook van de ACM bevestigd heeft gekregen. Als je er van af wilt kun je onderstaande aanpassen en naar ze mailen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Geachte Heer/Mevrouw,

Zojuist ontving ik van u een e-mail met het bericht dat u mijn tijdelijke energieleverancier bent. Allereerst wil ik aangeven dat ik dit begrijp dat dit noodzakelijk is. Echter zal ik mij niet aan de door u genoemde opzegtermijn van 30 dagen houden omdat er op korte termijn een overstap naar Vattenfall gaat plaatsvinden.

Ik ben dan ook van mening dat uw handelswijze in strijd is met de wet omdat er feitelijk geen sprake van een contract of overeenkomst is waarin u deze voorwaarden kunt of mag afdwingen. Dit om de volgende redenen:

1. Ik ben niet expliciet akkoord gegaan met een contract en de daarbij horende voorwaarden.
2. Ik heb geen 14 dagen bedenktijd gehad en hier ook niet expliciet van af heb gezien.
3. op basis van de bepalingen in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet constateer ik dat:
   A. u mij niet op tijd heeft ingelicht over de voorwaarden en tarieven voor levering van gas en elektriciteit. Dit had voor 13 december 2021 moeten gebeuren.
   B. Ik constateer dat u dit wettelijk verplicht bent gezien de bepalingen onder:
     * Voor levering van elektriciteit genoemd onder Artikel 95m van de Elektriciteitswet 1998.
     * Voor levering van gas genoemd onder Artikel 52b van de Gaswet.
   C. Ook op basis van het Besluit leveringszekerheid elektriciteitswet 1998 bent u hieraan gebonden op basis van Artikel 2, lid 8, luidende “Vergunninghouders hanteren in hun overeenkomsten met kleinverbruikers voorwaarden die in overeenstemming zijn met hetgeen bij of krachtens de wet is bepaald.”

4. Indien u meent dat er wel een contract met voorwaarden bestaat waar u mij aan kunt houden, dit contract bij voorbaat vernietigbaar is op basis van:
   * Artikel 95m, lid 4 van de Elektriciteitswet 1998, luidende “Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.”
   * Artikel 52b, lid 4 van de Gaswet, luidende “Een contract, gesloten in strijd met het bepaalde bij of krachtens dit artikel is vernietigbaar.”

Ik verwacht dan ook dat u een eventuele overstap niet in de weg zult zitten.

Tenslotte het dringende verzoek om een rectificatie inzake de opzegtermijn naar alle betrokken klanten te versturen.

[ Voor 3% gewijzigd door desp op 11-01-2022 22:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

DGB gaat het geld van januari morgen nog een keer proberen te incasseren (nadat ik het geweigerd heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:20:
DGB gaat het geld van januari morgen nog een keer proberen te incasseren (nadat ik het geweigerd heb)
Thanks voor headsup. Kwestie van deze keer niet weigeren, maar incassantnummer blokkeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ik zag het ja. Heb het weer geweigerd.

Wel prima, tegen de tijd dat ze een 14-dagen-brief zouden kunnen sturen ben ik al overgestapt :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Laatst online: 02-10 17:26
Thanks voor de info!

voor de mensen met Rabobank, via de app is het niet mogelijk om een incassant definitief te blokkeren, via de website van internetbankieren kan je dit wel zelf doen onder het menu "Service".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Thanks, geblokkeerd... :)

Ik ben benieuwd wat de volgende stap wordt vanuit DGB. Een factuur met extra toeslag?
Geen probleem om te betalen wat ik verbruikt hebt (ik stap toch over), maar de toeslag betaal ik niet (nergens akkoord voor gegeven, net zoals de automatische incasso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Nou, net het mailtje binnen van Powerpeers dat mijn levering per 10-01-2022 gestart is en nog tegen de oude tarieven (33ct/kWh enkel tarief). Dat is dus mooi.
Vandaag is ook het voorschot van Januari door DGB afgeschreven. Ik ga deze niet storneren en wacht de afrekening wel af. Ik heb toch 6 á 7 dagen bij die boevenclub stroom afgenomen en dat zal zich richting de 100 euro bewegen (all-electric huis) en ik heb geen zin te veel moeite te doen voor 2 á 3 tientjes die toch wel terug gaan komen, maar dan maar iets later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

desp schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Er mag pas een boete worden gerekend als dit in de overeenkomst is opgenomen. Boetes vloeien niet voort uit de wet. In de "Modelcontractbepalingen" staat hier niets over qua bedragen, maar DGB hanteert aanvullende voorwaarden. Zie daarvoor artikel A1-A5. Deze zijn bij het schriftelijke aanbod gevoegd voor de contracten vaste tijd.

De ACM heeft daarbij vastgelegd welke boetes er maximaal opgelegd mógen worden. Dat is inderdaad per product en afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst. Echter moet, waarvoor de ondernemer qua boete kiest, de ondernemer dit dan wel zo opnemen in zijn algemene voorwaarden.

Als je kijkt naar artikel A3 van de DGB aanvullende voorwaarden, dan hebben ze de opgesomde boetes niet per product gespecificeerd maar per overeenkomst. Als je Gas en Stroom afneemt, ga je één overeenkomst met DGB aan. Dat betekent dus ook dat DGB dan slechts eenmaal het genoemde bedrag mag eisen bij voortijdige opzegging. Ach ja, uiteindelijk krijgen ze wel de deksel een keer op de neus.
Helemaal eens en DGB gaat het proberen en ik denk inderdaad dat je sterk staat.
Ik zit zelf met het probleem dat de nieuwe leverancier niet de levering eerder wil laten starten. Anders had ik die koers ook gevaren. ik zal moeten wachten tot 03-02-2022. Ik zit wel na te denken over factuur maar deels te betalen wegens onredelijke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AngryAngel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Ik zit zelf met het probleem dat de nieuwe leverancier niet de levering eerder wil laten starten. Anders had ik die koers ook gevaren. ik zal moeten wachten tot 03-02-2022. Ik zit wel na te denken over factuur maar deels te betalen wegens onredelijke tarieven.
Idem.. ik ben op 6 februari weg. Ik haal er 21% btw kosten vanaf.. ik mag we toch vanuit gaan dat het kostenblad dat ze mij gegeven hebben inclusief btw is :). Kijken of ze voor die paar tientjes werk willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
AngryAngel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Deels betalen lijkt me wel slim; gewoon aangeven dat je bestaan overeenkomst ontkent, maar dat je alsnog bereid bent voor de ongevraagde levering te betalen tegen tarieven X Y en Z welke marktconform waren op 4 januari 2022. Vermoed dat als je +-70% hebt betaald van de DGB eindafrekening, onder deze onderbouwing, DGB (en straks hun curator, want die gaan vast ook klappen) niet snel gaat proberen de resterende 30% te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

desp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Deels betalen lijkt me wel slim; gewoon aangeven dat je bestaan overeenkomst ontkent, maar dat je alsnog bereid bent voor de ongevraagde levering te betalen tegen tarieven X Y en Z welke marktconform waren op 4 januari 2022. Vermoed dat als je +-70% hebt betaald van de DGB eindafrekening, onder deze onderbouwing, DGB (en straks hun curator, want die gaan vast ook klappen) niet snel gaat proberen de resterende 30% te halen.
Of ze klappen betwijfel ik.. Ze hebben iedereen die te duur/geld kostte was in september buitengezet.. de vraga is hoeveel van die groep naar de rechter is gestapt om levering te eisen. (Hierin had de ACM gewoon hard op moeten treden ipv een suffe reactie "dat mag niet".. de licentie had afgepakt moeten worden. De curator van Naked-energy heeft ook een plicht het bij een "goede" partij onder te brengen, en niet bij een financieel ongezonde groep. Maar ik gebruik de stok van hun eigen modelcontract wel... Dat toont aan dat ze bewust de naked-energy klant rippen. Ik betaal ook mooit excl btw.. + ik betaal vastrecht per dag. Als ze meer willen zie ik ze wel bij de rechtbank :) Met daarbij de misleidende brieven denk ik bij de rechter een goede kans te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Ik krijg zojuist een mailtje om een portal account aan te maken. Hier kan je (beperkt) je voorschot verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:48
@Hemera Kan je daar ook de facturen inzien?

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:40
Voor wie nog bang was voor de 30 dagen.
In het contractoverzicht op de portal staat
De voorschotbedragen worden telkens voor of op de 22ste voorafgaand aan de maand van levering geïncasseerd en dienen ook op dezelfde datum voldaan te zijn. Indien dit niet het geval is, wordt de leveringsovereenkomst voor energie (gas/elektra) beëindigd waaruit voortvloeit dat ook de levering door DGB Energie beëindigd zal worden voor de maand van levering en u op zoek kunt gaan naar een nieuwe leverancier.
Betaal je incasso niet en je bent vrij om een nieuwe leverancier te kiezen ;). Ongetwijfeld niet hoe ze het bedoeld hebben, maar who cares?

[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 12-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemera
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hemera schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:05:
Ik krijg zojuist een mailtje om een portal account aan te maken. Hier kan je (beperkt) je voorschot verlagen
Ik heb nog niks ontvangen... Ben jij van pla om te vertrekken? (mogelijk krijg ik al geen aanmelding omdat ik sowieso vertrek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Ik heb nog niks ontvangen... Ben jij van pla om te vertrekken? (mogelijk krijg ik al geen aanmelding omdat ik sowieso vertrek.)
Ik ga per 20-01 over naar powerpeers. Echter heb ik als nog alles zo laag mogelijk gezet. Gezien ik geen zin in getouwtrek heb ga ik de eerste incasso's wel betalen. Maar gezien er staat dat het voor de volgende maand niet hoeft trek ik daarna de incasso in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan nu ook in mijn portal. Zie nu officieel dat ik per 3 februari heb opgezegd en vertrek. Ik laat het erbij.. Vastrecht betaal je gelukkig per dag, dus niet dat ze februari helemaal claimen.

Ik ga de boel lekker vertragen, dat ze flink mogen werken voor hun woekerprijzen. :) ik verwacht minstens een schriftelijke herinnering.. Tegen die tijd weet ik wat ik exact verbruik heb en maak ik dat bedrag over. Dien ik ook nog een protest in tegen de jaarnota icm te hogere prijs dan in het voorstel (exlc btw prijzen).. Hebben ze daar ook nog wat werk aan, dat ze zullen herinneren dat de naked-energy klanten ze meer (werk) geld gekost heeft dan opgeleverd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ik kan uberhaupt niet inloggen. Mijn e-mail adres is onbekend. Ik heb tot nog toe ook nog een enkele mail ontvangen, dus dat lijkt wel te kloppen ;-)
Maar goed, ik ben toch sinds eergisteren al geen klant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wel nog even goed op de jaarrekening gaan kijken. In de portaal wordt nog gesproken over een "belasting vrije voet" van 1.53 incl btw per dag (558 incl), maar dat is in 2022 850 euro geworden.. op zich vreemd want de andere belastingen zijn wel aangepast aan 2022. Waarschijnlijk zal het eindrekening wel goed gaan, maar met dbg zou het zo maar per ongeluk geprogrammeerd zijn dat ze dat verschil zelf opstrijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

- Laatste betaling van Naked gestorneerd (liever een exact bedrag alsnog betalen ipv achter m'n geld leuren)
- Voorschotten vanuit DGB ook teruggeboekt (ik heb geen contract bij hun gesloten?)
- nieuw contract aangegaan met Vattenfall modelcontract flex, ik wil bij hun zsm aangesloten worden en wacht op de bevestiging hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De eindafrekening ben ik ook erg benieuwd naar. Ze hebben van mij nog (steeds) geen meterstanden...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lxxv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 14:09
In de mail van DGB van 04 januari stond:
Daarnaast ontvangt u deze week nog een e-mail voor een account in onze online klantenportaal ‘Mijn Portaal
We zijn al meer dan een week verder en ik heb niets ontvangen.

EDIT: zat in de spamfolder

[ Voor 6% gewijzigd door Lxxv op 15-01-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sjoerdfoto schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:11:
Ik heb de volgende stappen ondernomen:

- Laatste betaling van Naked gestorneerd (liever een exact bedrag alsnog betalen ipv achter m'n geld leuren)
- Voorschotten vanuit DGB ook teruggeboekt (ik heb geen contract bij hun gesloten?)
- nieuw contract aangegaan met Vattenfall modelcontract flex, ik wil bij hun zsm aangesloten worden en wacht op de bevestiging hiervan.
Gisteravond rond 20u via Whatsapp contact opgenomen met Vattenfall, en vanmorgen vroeg reageerden zij al dat het ingaan van mijn contract per 14-01-2022 is. Schade bij de DGB is dus een kleine 2 weken.
Ik ben benieuwd wat we daar nog van gaan horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Lxxv schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:56:
In de mail van DGB van 04 januari stond:

[...]

We zijn al meer dan een week verder en ik heb niets ontvangen.
Hier lag deze mail vanochtend in de mailbox. Gelijk ingelogd en inderdaad... geen actief contract meer. Vanochtend ook een e-mail van PowerPeers met mijn meterstanden van 11-01-2022 en dat ze die als beginpunt nemen. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mijn energie van Vattenfall was in ieder geval al goed doorgevoerd in het portaal van DGB, er stond dat ik geen actieve contracten meer heb.

Ik ben benieuwd naar de eindafrekening. En uberhaupt benieuwd hoe ze die kunnen maken want ik heb nog steeds nooit meterstanden doorgegeven en ook geen slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
Ik ben per de 11e over naar Vattenfall, DGB heeft inmiddels 2x een poging tot incasso gedaan. Maar vindt de manier van geld afschrijven en daarna pas vertellen wat je levert nog done.

Ook mag je volgens mijn bank geen recht op incasso overnemen. Ik heb nooit toestemming gegeven aan dgb om geld af te schrijven, en dit mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 22:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8H28YplOZCffq3xN67f4Pi2sfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTkgl8F7WiDsuzXe6slkfqhI.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een overzicht van de tarieven uit het portaal...toch wel even anders dan de 20 cent per kwh bij Naked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorritb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:06:
[Afbeelding]

Hierbij nog een overzicht van de tarieven uit het portaal...toch wel even anders dan de 20 cent per kwh bij Naked.
klopt... zo schreeuwend duur zie je het nergens. Even opletten dat de belastingvrije voet nu 2.2596 euro per dag is geworden voor 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

De offerte is Elektriciteit en/of Gas. Nu wil ik alleen het gas gedeelte nemen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Gewoon doorhalen in de offerte?

Of het contract nemen, en daarna overstappen met elektra naar een andere aanbieder, en de €50 boete nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Jrz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:27:
De offerte is Elektriciteit en/of Gas. Nu wil ik alleen het gas gedeelte nemen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Gewoon doorhalen in de offerte?

Of het contract nemen, en daarna overstappen met elektra naar een andere aanbieder, en de €50 boete nemen
Contact opnemen en vragen of dat mogelijk is. Ik zou wel voorzichtig zijn met voorschotten die je gaat betalen aan DGB, mocht je voor ze kiezen. Beter zet je die zo laag mogelijk en betaal je achteraf wat je écht hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Marsman83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:17:
Bij mij zojuist ook 2 bedragen door DGB afgeschreven.... Totaal 539euro terwijl mijn termijn bedrag bij Naked Energy 195euro was...
Meteen terug laten storten door ING.
Mijn contract bij Vattenfall gaat 18 januari in maar heb ze net bericht gestuurd dat ik graag afzien van mijn bedenktermijn en het contract zo snel mogelijk in wil laten gaan. Het termijn bedrag daar wordt 370euro... Ook niet best maar beter als bij DGB.
Wat een ellende dit zeg :N
Vandaag al een incasso in de bus of ik alsnog het voorschot wil betalen binnen 5 dagen, na 7 dagen komen er kosten bij...
Wat kan ik hier het beste mee doen?
Ik denk om hun een mail te sturen dat ik het niet eens ben met de gang van zaken (onbevoegd geld afschrijven, zonder bericht overgenomen, zonder bericht voorschot vastgelegd).
Ik betaal gewoon netjes de einrekening maar ga zeker geen voorschot betalen.
Gisteren is mijn contract bij Vattenfall ingegaan gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
Marsman83 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Vandaag al een incasso in de bus of ik alsnog het voorschot wil betalen binnen 5 dagen, na 7 dagen komen er kosten bij...
Wat kan ik hier het beste mee doen?
Ik denk om hun een mail te sturen dat ik het niet eens ben met de gang van zaken (onbevoegd geld afschrijven, zonder bericht overgenomen, zonder bericht voorschot vastgelegd).
Ik betaal gewoon netjes de einrekening maar ga zeker geen voorschot betalen.
Gisteren is mijn contract bij Vattenfall ingegaan gelukkig.
In de versnipperaar. T.z.t. kan je altijd nog ontkennen aanmaningen te hebben ontvangen. Voor DGB niet te bewijzen, wat ze wel zouden moeten. Wordt wel lastiger als ze via mail cq. via de online omgeving aanmaningen uitreiken.

Bovendien is deze werkwijze van DGB in strijd met de branchevoorwaarden die ze zelf ook hanteren. Maar goed, ik erken het bestaan van een overeenkomst sowieso niet, dus laat staan de toepasselijkheid van deze vooraarden. Zie artikel 12.6:
Betaalt u te laat? Dan informeren wij u eerst schriftelijk of digitaal dat u in verzuim bent. U krijgt dan nog veertien kalenderdagen de tijd om te betalen zonder dat wij hiervoor extra kosten in rekening brengen. Ook informeren wij u over de gevolgen als u niet alsnog binnen deze veertien kalenderdagen betaalt. Dan moet u ons de gewone wettelijke rente betalen. Ook moet u ons buitengerechtelijk incassokosten betalen.
Hiervoor is in de wet een maximum gesteld. De hoogte van de kosten die wij bij u daarvoor in rekening
brengen staat op onze website. (...)

[ Voor 41% gewijzigd door desp op 13-01-2022 15:58 . Reden: Artikel verwijzing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Welke datum wordt gehanteerd op die herinnering?
Mijn factuurdatum is 22 januari. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TFHfony schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Hier lag deze mail vanochtend in de mailbox. Gelijk ingelogd en inderdaad... geen actief contract meer. Vanochtend ook een e-mail van PowerPeers met mijn meterstanden van 11-01-2022 en dat ze die als beginpunt nemen. Mooi!
Waar ik dus vanochtend een mail kreeg om mijn toegang tot het portaal te activeren, kan ik er nu inmiddels al weer niet meer in omdat "Uit onze administratie blijkt dat u momenteel geen actieve contracten heeft".
Nou.. hopelijk volgt dan snel de eindrekening.
Het voorschot was 132 Euro. Wat ik zo op een kladje heb uitgerekend moet ik voor die 7 dagen 150 Euro aftikken, dus... ik wacht het even af :)

Verder vraag ik mij af wanneer we de eind afrekening vanuit Naked Energy (en dus vanuit de curator) te zien gaan krijgen. Misschien dat hij eerst even wacht tot de grootste storm aan storneringen en MOI's overgewaaid zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door TFHfony op 13-01-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
desp schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:53:
[...]

In de versnipperaar. T.z.t. kan je altijd nog ontkennen aanmaningen te hebben ontvangen. Voor DGB niet te bewijzen, wat ze wel zouden moeten. Wordt wel lastiger als ze via mail cq. via de online omgeving aanmaningen uitreiken.

Bovendien is deze werkwijze van DGB in strijd met de branchevoorwaarden die ze zelf ook hanteren. Maar goed, ik erken het bestaan van een overeenkomst sowieso niet, dus laat staan de toepasselijkheid van deze vooraarden. Zie artikel 12.6:

[...]
DGB is een zakelijke leverancier. Zakelijk mag je alles in de voorwaarden zetten, waaronder aanmaning na 5 dagen met bijkomende kosten, die dan ook hoger mogen zijn dan de incasso wetgeving toestaat. Probleem voor DGB is dat ze particuliere klanten hebben overgenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:58:
Welke datum wordt gehanteerd op die herinnering?
Mijn factuurdatum is 22 januari. :)
Goed opgemerkt! Op mijn voorschotfactuur van januari staat ook 22 januari. En een herinnering moet toch echt voldoen aan de eisen van een veertiendagenbrief voordat ze extra kosten in rekening mogen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desp
_JGC_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...]

DGB is een zakelijke leverancier. Zakelijk mag je alles in de voorwaarden zetten, waaronder aanmaning na 5 dagen met bijkomende kosten, die dan ook hoger mogen zijn dan de incasso wetgeving toestaat. Probleem voor DGB is dat ze particuliere klanten hebben overgenomen...
Ze hebben inmiddels gewoon b2c-voorwaarden. Daar verwijs ik ook naar. Waarschijnlijk passen ze echter nog wel hun b2b-praktijken toe ;-). Wat een aanfluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peoples85
Jrz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:27:

@Jrz Dat wil ik ook gaan doen, al wel mail gestuurd maar nog geen reactie. Jij al verder ontdekt of alleen gas ook kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
Ik heb ook net een incasso brief ontvangen, met daarbij de bevestiging dat ik vroegtijdig mijn contract heb verbroken.

Ik heb gelijk een email gestuurd met het verzoek om het maandbedrag aan te passen naar 30 euro van 100, wij hebben in de periode dat we bij dgb zaten 33kwh verbruikt dus voor de rest mogen ze een eindafrekening sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
platvoet schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:22:
Ik heb ook net een incasso brief ontvangen, met daarbij de bevestiging dat ik vroegtijdig mijn contract heb verbroken.
Melden ze ook nog iets aan consequenties met betrekking tot het "vroegtijdig" verbreken van je "contract" welke je nooit hebt afgesloten? Proberen ze, geheel onterecht, je een boete aan te smeren daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:13
Heeft er ooit al eens iemand een mailtje terug gehad na al die verstuurde mailtjes? Ik heb vorige week gemaild, nog niets ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.. nog niet, ook niet van de ACM trouwens. Alleen een herinneringsmail van dat ik de incasso moet betalen. Niet eens een mooie brief. :+

Waarschijnlijk krijg ik nooit antwoord, se weten toch dat ze.mij als klant kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
DCNY schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:
Heeft er ooit al eens iemand een mailtje terug gehad na al die verstuurde mailtjes? Ik heb vorige week gemaild, nog niets ontvangen..
Nope, ook geen reactie hier.

Wel twee keer gebeld door een nummer wat gekoppeld zou zijn aan Agri Solar BV, volgens mij ook iets wat op dat bedrijventerrein van 'Energiecentrum Hardenberg' zit. Maar ik heb geen behoefte aan telefonisch gesteggel waarbij niets op papier staat. Ze reageren maar op mijn email en als ze dat niet doen hebben ze pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Zo, eerst heel het topic doorgelezen alvorens deze reactie te plaatsen. Pffff, wat een wereld.

@H92! is niet de enige met een 'voorspelling' die factor 5 hoger is. Mijn ma gaat van €40 naar €200.

Vrolijk een brief gekregen met "scherpe aanbiedingen". Los van alle boosheid en de marketingstrategie van hen, werd er €200 geïncasseerd. Die gestorneerd, en de volgende dag een brief op de mat over incassokosten bij een tweede stornering. Men spreekt van de "afspraken" en "voorwaarden", maar we weten allemaal dat dit een gedwongen overname is. Ben geen jurist, maar van afsprake is geen sprake. Ook is er nooit een incassomachtiging afgegeven bij DGB.

ncasso's van nov/dec van Naked Energy zijn gestorneerd en we wachten de eindafrekening af. Bij positief saldo scheelt dat weer een misser, want consumenten vangen toch bot bij failissement. Die doet z'n werk natuurlijk, en ik citeer van de website:
Het kan zijn dat de beschikbare informatie geen antwoord geeft op uw specifieke situatie. De curator kan u helaas telefonisch niet te woord te staan. Indien u behoefte heeft aan (juridisch) advies dient u zelf een (juridisch) adviseur te raadplegen, zoals het Juridisch Loket. De eventuele kosten daarvan komen voor uw eigen rekening.
We willen die €200 nogmaals storneren maar zitten ook niet te wachten op minimaal €40 incassokosten. Bij een teveel betaald bedrag wordt het restsaldo terugbetaald, maarja, wie weet gaat DGB ook ten onder. Nóg erger, in het DGB-portal kun je je meterstanden pas 14-1 doorgeven, en zonder meterstanden mag je je maandelijkse bedrag niet wijzigen ;w soms heb ik spijt dat ik geen rechten ben gaan studeren. Er is overigens nog een rechtsbijstandsverzekering, maar die zal ook niet veel doen ben ik bang.

Het juridische verhaal van @desp is zeer interessant maar we willen geen gevecht aan gaan met een incassobureau (geen tijd en middelen voor). De levering van Vattenfall staat vast op 4 februari maar ik zal nog een mail sturen naar DGB om een opzegging te bevestigen. Ik sluit me aan bij @Verwijderd, geen zin en tijd om het juridische pad te bewandelen..

Even concreet de vraag; we willen de 2e poging ook incasseren, dan komen er waarschijnlijk incassokosten. Maarja, volgens mij is er geen incassomachtiging afgegeven (even los van de overname), én, ze schatten zelf een bedrag van €200 t.o.v. €40 in. Waarschijnlijk op basis van historisch verbruik én een verhoging vanwege de winter. Er is immers geen bedrag 'opgebouwd' in de zomer.

Vraagje twee: ik zie iedereen hier Vattenfall verzoeken om eerder te leveren. Wat gaat er dan gebeuren? Gezien DGB de 30 dagen hanteert, en de "energiewet" ook? Een boete van €50 is nog altijd beter dan verbruik met factor drie in die maand.

Tot slot zie ik tarieven van 30 ct/kWh bij "Frank Energy". Hoe betrouwbaar is dat? lijkt me te goed om waar te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:45:

Vraagje twee: ik zie iedereen hier Vattenfall verzoeken om eerder te leveren. Wat gaat er dan gebeuren? Gezien DGB de 30 dagen hanteert, en de "energiewet" ook? Een boete van €50 is nog altijd beter dan verbruik met factor drie in die maand.
Ik ben ook per 04-01 ondergebracht bij DGB. Ik heb Powerpeers gevraagd om zo snel mogelijk te gaat leveren en per 10-01 is mijn "contract" bij DGB geëindigd en loopt de levering van energie via Powerpeers.
Tot slot zie ik tarieven van 30 ct/kWh bij "Frank Energy". Hoe betrouwbaar is dat? lijkt me te goed om waar te zijn..
Dat is een indicatie waar je geen rechten kan ontlenen. Frank energie bekijkt letterlijk per uur wat de prijzen zijn op de energiemarkt en rekent die aan je door. Op tijdstippen dat "men" veel gebruikt (tussen 17:00 en 21:00) kan zal tarief aanzienlijk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

TFHfony schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:53:
[...]
Ik ben ook per 04-01 ondergebracht bij DGB. Ik heb Powerpeers gevraagd om zo snel mogelijk te gaat leveren en per 10-01 is mijn "contract" bij DGB geëindigd en loopt de levering van energie via Powerpeers.

[...]

Dat is een indicatie waar je geen rechten kan ontlenen. Frank energie bekijkt letterlijk per uur wat de prijzen zijn op de energiemarkt en rekent die aan je door. Op tijdstippen dat "men" veel gebruikt (tussen 17:00 en 21:00) kan zal tarief aanzienlijk hoger liggen.
Maar wat zijn de verdere gevolgen dan? Want die 'energiewet' schrijft 30 dagen voor. DGB zou dan factureren van 4 januari tot aan einddatum, maar die is volgens hen 4 februari. Kan dat zomaar?

Ah, Frank bekijkt dus echt per uur, en nu is dat 30c. Maar kan ook zomaar €1 zijn in peaktime dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:45:
Even concreet de vraag; we willen de 2e poging ook incasseren, dan komen er waarschijnlijk incassokosten. Maarja, volgens mij is er geen incassomachtiging afgegeven (even los van de overname), én, ze schatten zelf een bedrag van €200 t.o.v. €40 in. Waarschijnlijk op basis van historisch verbruik én een verhoging vanwege de winter. Er is immers geen bedrag 'opgebouwd' in de zomer.
Ze mogen niet zo snel al incassokosten rekenen, zie ook eerdere vermeldingen/posts over een zgn. 'veertiendagenbrief'.
https://www.bierensgroup....outen-veertiendagenbrief/

Wel vreemd dat sommigen al een 'incassobrief' op de mat hebben, ik heb de incasso van afgelopen maandag geblokkeerd en ook de tweede poging van vandaag. Ben benieuwd of/wanneer zo'n brief binnenkomt. Dan wijs ik ze met alle plezier op het verschil tussen consumenten en zakelijke klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

finsdefis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Ze mogen niet zo snel al incassokosten rekenen, zie ook eerdere vermeldingen/posts over een zgn. 'veertiendagenbrief'.
https://www.bierensgroup....outen-veertiendagenbrief/

Wel vreemd dat sommigen al een 'incassobrief' op de mat hebben, ik heb de incasso van afgelopen maandag geblokkeerd en ook de tweede poging van vandaag. Ben benieuwd of/wanneer zo'n brief binnenkomt. Dan wijs ik ze met alle plezier op het verschil tussen consumenten en zakelijke klanten.
Zal even een foto doorsturen van die 'brief'. Incassobrief wil ik het niet noemen, meer een heads-up met "als je niet betaalt, gaan we incassokosten rekenen en/of dragen we je over". Zie onderstaand. 2 andere pagina's even weggelaten, gaat meer over het incassotraject en hulp over schulden. Niet heel relevant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwQbz4uhdhQBaucdoo0zUeVFYtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neUHIyqnQgNJ9SjNaoK1jrtK.jpg?f=fotoalbum_large

"Wij zullen voor deze factuur binnen enkele dagen een nieuwe incassopoging doen. Wij verzoeken u het bedrag niet terug te boeken zodat onze incasso zal slagen. Als de factuur dan niet is voldaan zullen wij onze incassowerkzaamheden starten, de kosten hiervan komen op uw rekening".

Factuurdatum is overigens 22 januari. Hoe.

[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 13-01-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Zal even een foto doorsturen van die 'brief'. Incassobrief wil ik het niet noemen, meer een heads-up met "als je niet betaalt, gaan we incassokosten rekenen en/of dragen we je over". Zie onderstaand. 2 andere pagina's even weggelaten, gaat meer over het incassotraject en hulp over schulden. Niet heel relevant.

[Afbeelding]

"Wij zullen voor deze factuur binnen enkele dagen een nieuwe incassopoging doen. Wij verzoeken u het bedrag niet terug te boeken zodat onze incasso zal slagen. Als de factuur dan niet is voldaan zullen wij onze incassowerkzaamheden starten, de kosten hiervan komen op uw rekening".

Hier is maar 1 reactie op van toepassing: :')

Iemand die enigszins juridisch onderlegd is kan dit vast en zeker prachtig fileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

finsdefis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Hier is maar 1 reactie op van toepassing: :')

Iemand die enigszins juridisch onderlegd is kan dit vast en zeker prachtig fileren.
Tja, ik kan goed letteren, maar heb simpelweg geen zin en tijd om met zo'n incassobureau in gesprek te gaan. DGB zal toch wel doorzetten en z'n gelijk willen halen.

Op zich is die incasso het probleem niet, maar ik denk niet dat deze tent binnen 10 werkdagen na eindafrekening een bedrag gaat terugstorten. Niet iedereen heeft de financiën om zo'n bedrag te missen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]

Tja, DGB heeft dus de "standaard incasso" brief gestuurd in een niet-standaard situatie. Redelijk onhandig, maar te verwachten gezien hun reputatie. Wat wijsheid is: Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:55:
[...]
Maar wat zijn de verdere gevolgen dan? Want die 'energiewet' schrijft 30 dagen voor. DGB zou dan factureren van 4 januari tot aan einddatum, maar die is volgens hen 4 februari. Kan dat zomaar?
In de portal van DGB stond vanochtend als dat ik geen actief contract meer heb en inmiddels kan ik niet meer inloggen Ik verwacht gewoon binnenkort een afrekening over de 6 a 7 dagen.
Over die 30 dagen... tja... Ik ga uit van wat de curator zegt op: https://www.naked-energy.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7usIz-XbSyUypVc1FR62U9zqWv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0t8prSxzlfJEzTiHRZjKToQZ.png?f=user_large

Daar staat MAXIMAAL 30 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Tja, DGB heeft dus de "standaard incasso" brief gestuurd in een niet-standaard situatie. Redelijk onhandig, maar te verwachten gezien hun reputatie. Wat wijsheid is: Geen idee.
Zelfs in een normale situatie is deze brief niet geldig als herinning in de zin van een veertiendagenbrief. Het zal mensen best afschrikken hoor, maar een incassobureau of evt. verdere juridische stappen is voor 'hun kant' natuurlijk kansloos. Die kosten doorberekenen is al helemaal een no go in deze fase.

Snap wel dat mensen er geen zin in hebben hoor voor die paar tientjes. Zelf ben ik wel benieuwd hoe ze ermee verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

TFHfony schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:09:
[...]

In de portal van DGB stond vanochtend als dat ik geen actief contract meer heb en inmiddels kan ik niet meer inloggen Ik verwacht gewoon binnenkort een afrekening over de 6 a 7 dagen.
Over die 30 dagen... tja... Ik ga uit van wat de curator zegt op: https://www.naked-energy.nl/

[Afbeelding]

Daar staat MAXIMAAL 30 dagen :)
Hmm, dat is wel weer 'nice' dan, dat je geen contract hebt. Hier helaas nog wel. "Maximaal" 30 dagen. Er staat echter geen minimum... Als dit zou escaleren wordt het echt letterwerk. De wettelijke opzegtermijn zelf is wel 30 dagen, dus ik denk dat ze ogen op "30, waarvan max. 30".

Heerlijk, duidelijkheid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Hmm, dat is wel weer 'nice' dan, dat je geen contract hebt. Hier helaas nog wel. "Maximaal" 30 dagen. Er staat echter geen minimum... Als dit zou escaleren wordt het echt letterwerk. De wettelijke opzegtermijn zelf is wel 30 dagen, dus ik denk dat ze ogen op "30, waarvan max. 30".

Heerlijk, duidelijkheid 8)7
Zie ook eerder in dit topic. De opzegboetes hebben allemaal betrekking op contracten voor bepaalde tijd en ze mogen niet ineens uit de hoge hoed een boete toveren die van toepassing is op een flexcontract.

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 13-01-2022 21:13 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Let op:
Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je gestorneerd hebt, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Naked Energy.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over andere faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op (moderatie in) dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.