Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:43
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Net gebeurde hier dus exact wat jij beschrijft. Door de zon warmde de kamer waar de thermostaat hangt netjes op naar 21C en even later ging de compressor uit en toen de pomp, thermostaat staat op 20.5C. Nu de vv verdeler in serie mee loopt op een hele lage stand om iets extra flow te creëeren en wat weerstand weg te nemen zie je dat die wel flow houdt en de WP lijkt te gebruiken als shortcut.

[Afbeelding]

4.1L/min flow wat schommelt naar 0 en dan weer 4.1L.

Zon verdwijnt zo weer dus we komen zo weer op 20C waar ik verwacht dat die weer iets gaat doen. Nu ben ik benieuwd wat vervolgens het stroomverbruik is!

Algemene vraag ook nog, het lijkt er op dat de installateur ervoor gekozen heeft om de diameter van het systeem direct vanuit de WP terug te bouwen naar wat er al zat ten tijde van de CV-ketel, namelijk 23mm. Met het oog op een om te bouwen of te vervangen verdeler is het beter dan men de diameter van de buis aanhoudt die initieel uit de WP komt en alleen te verkleinen daar waar het moet, toch?

Op onderstaande foto zou dat op de T splitsing zijn, rechts is naar de radiatoren (de witte buis bij de muur kan ik ook niet vervangen) links is de vv verdeler die eigenlijk het liefst dezelfde diameter zou moeten hebben als wat uit de WP komt, klopt dat?

[Afbeelding]
Als ik deze plaatjes zie, heb ik dan zo'n hoog debiet, of rapporteert mijn daikin dan gewoon teveel. Of moet ik hem gewoon een tandje langzamer zetten :P Want dit is ook nog maar bij 76% ofzo.. de flow kan nog wel richting 40l/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1ZokzrHc4BYz-wFMvdyLXCcb4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzedMy4HdVtuGEFPFzBaunav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
[...]

Algemene vraag ook nog, het lijkt er op dat de installateur ervoor gekozen heeft om de diameter van het systeem direct vanuit de WP terug te bouwen naar wat er al zat ten tijde van de CV-ketel, namelijk 23mm. Met het oog op een om te bouwen of te vervangen verdeler is het beter dan men de diameter van de buis aanhoudt die initieel uit de WP komt en alleen te verkleinen daar waar het moet, toch?

Op onderstaande foto zou dat op de T splitsing zijn, rechts is naar de radiatoren (de witte buis bij de muur kan ik ook niet vervangen) links is de vv verdeler die eigenlijk het liefst dezelfde diameter zou moeten hebben als wat uit de WP komt, klopt dat?
Dat zou ik ook denken (minder weerstand = beter), maar installateurs hoeven/willen niet te ver vooruit denken ;) Daarnaast is 22mm buis veel makkelijker te verwerken en zijn koppelstukken goedkoper, dus als 'de klant' niet heel expliciet vraagt om meer zullen ze dat ook niet installeren.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Vraag tussendoor. Ik krijg binnenkort de installateur op bezoek, maar ik heb de ervaring dat hij alles afdoet met een aannemelijk verhaal. Nu heb ik op de vloerverwarming verdeler een gietijzeren koppelstuk. Deze is op dag 1 al verroest doordat het enorm warm was in de garage en de warmtepomp ging koelen. De buizen van de vvw zijn uiteraard van kunststof, maar zijn wel iets verkleurd.

Vraag 1, is het normaal dat gietijzer wordt gebruikt?
Vraag 2, kan de roest kwaad?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Senaxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Als ik deze plaatjes zie, heb ik dan zo'n hoog debiet, of rapporteert mijn daikin dan gewoon teveel. Of moet ik hem gewoon een tandje langzamer zetten :P Want dit is ook nog maar bij 76% ofzo.. de flow kan nog wel richting 40l/min

[Afbeelding]
Mijn debiet was zo laag omdat de WP de pomp en compressor had uitgeschakeld. Dit was flow van de vv verdeler die door de WP leek te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
Senaxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:03:
[...]

[Afbeelding]
Wist niet dat de pomp zo hard kon gaan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Wist niet dat de pomp zo hard kon gaan.
Misschien is dat bij een monoblock anders? En bij een 14kW variant nog weer anders? Zie er in de specificaties niet echt iets over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Is het mogelijk om een correctie te doen op buitentemperatuur meting? Naar mijn gevoel wijkt mijn buitentemperatuur circa 1,5graad af tov andere apps/sites voor mijn locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-04-2024
De temperatuur blijft steken op 18,4 graden.

Als ik de stooklijn zou aanpassen...kan ik dan het beste de lage temperatuur x1, hoge aanvoertemperatuur y2, hoge temperatuur x2 of lage aanvoertemperatuur aanpassen y1? Of alle 4 en de hele stooklijn omhoog verplaatsen. Bijna hogere wiskunde hier

Y2=35 graden
Y1= 25 graden
X1= -10
X2= 15

Aangezien ik nog geen referentie heb met andere periodes (maand eerder met andere temperaturen) vind ik het moeilijk om te bepalen welke variabele aangepast moet worden en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:59:

Als ik de stooklijn zou aanpassen...kan ik dan het beste de lage temperatuur x1, hoge aanvoertemperatuur y2, hoge temperatuur x2 of lage aanvoertemperatuur aanpassen y1? Of alle 4 en de hele stooklijn omhoog verplaatsen. Bijna hogere wiskunde hier

Y2=35 graden
Y1= 25 graden
X1= -10
X2= 15

Aangezien ik nog geen referentie heb met andere periodes (maand eerder met andere temperaturen) vind ik het moeilijk om te bepalen welke variabele aangepast moet worden en welke niet.
Je kunt ook gewoon je Offset (niet je overregeling) verhogen zonder je hele stooklijn aan te passen. Steeds +1 en dan aankijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 19:11

GJA

Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:59:

Y2=35 graden
Y1= 25 graden
X1= -10
X2= 15

Als je nog ruimte hebt in je flow kun je ook dT met 1 verlagen. Gaat je retour met 1 graad omhoog. Zelfde effect voor de ruimtetemperatuur, theoretisch iets efficiënter dan stooklijn omhoog.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
GJA schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Als je nog ruimte hebt in je flow kun je ook dT met 1 verlagen. Gaat je retour met 1 graad omhoog. Zelfde effect voor de ruimtetemperatuur, theoretisch iets efficiënter dan stooklijn omhoog.
Wat bedoel je precies met flow?
De temperatuur is ongeveer 1,1 graad lager dan gewenst. Dus een aardige hoeveelheid warmte dat nog ontbreekt.
Dt naar 4 dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Solesius2 op 16-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Wat bedoel je precies met flow?
De temperatuur is ongeveer 1,1 graad lager dan gewenst. Dus een aardige hoeveelheid warmte dat nog ontbreekt.
Dt naar 4 dan?
DT omlaag ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:12
danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Heb waardes van 1500-1800W gezien (HW kWh meter). Met SWW zie ik hem wel eens de 3000W aan tikken nu. Maar om te zeggen dat ik pas op 50% (met 1500W) zit lijkt me te kort door de bocht.

Als ik naar dit plaatje kijk, en ik pak die 1800W, zou dat dat betekenen dat ik op de limiet van de machine zat?
[Afbeelding]
@RonJ nog even terug komend hierop: heb nog even wat dieper in de data gekeken, en die 1800W was toevallig na een defrost. Voor de rest zat ie rond de 1100W te pruttelen. Lijkt alsof ik nog aardig wat ruimte over heb dan.
Dank iig voor de tip van de spec table/grafiek, die had ik zelf niet verzonnen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Laatst online: 14:01
JarnoH schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:37:
[...]

Ik verdenk ook zeer zeker je driewegklep. Toen we van de zomer onze WP net nieuw hadden wilde ik het koelen eens testen. Wat bleek: bij het koelen daalde de SWW temperatuur ook enorm. Super veel SWW runs ineens. Installateur gebeld en die had de klep verkeerd ingesteld. Hij had deze klep bij ons voor de tweede keer gebruikt en bij de eerste klant met die klep had hij dat probleem ook al. Ik heb zelf de handleiding van de driewegklep ook gezien; niet te doen. De klep die wij hebben is op 1001 manieren in te stellen lijkt wel en de handleiding is mega onduidelijk. Anyway, inmiddels had hij uitgezocht wat hij niet goed had ingesteld en nadat hij dit had gewijzigd in onze klep was het probleem voorbij.

Ik heb de indruk dat de klep bij jou ook niet goed ingesteld staat. Dat houdt nu dus in dat je SWW tank gebruikt wordt voor je CV. Omdat je CV water veel kouder is, trekt het systeem dus warmte uit je SWW tank.

Heb je vloerverwarming? Want dan zou ik zeker eens goed checken wat de temperatuur op je verdeler is. Die kan zomaar eens veel te hoog zijn dan ook, omdat je SWW gebruikt wordt en dat is een veel hogere temperatuur dan die je in je vloer wil hebben.
Ik ben dit nu al een aantal keren tegengekomen in dit forum, dat er een driewegklep zou lekken, of anderszins verkeerd zou zijn aangesloten.
Zijn er hier ook mensen die een unit hebben met een geïntegreerde tank waarbij dit is opgetreden?
Of geldt dit alleen voor externe opslagtanks?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicDnS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Hoi. Wellicht is deze al eens gesteld, maar via zoeken kon ik hem in elk geval niet vinden. Ik ben al een aantal weken aan het klungelen met onze nieuwe warmtepomp (Daikin) in een nieuwbouwwoning. Mijn probleem is het volgende.

De warmtepomp verbruikt veel stroom voor de verwarming van het water in de tank. De warmhoudstand is 30 graden, eco staat op 40 en comfort op 48. 's Nacht rond enen gaat de pomp naar de comfortstand (voor het douchen) en de rest van de dag staat hij op eco.

Dit leidt er ook toe (en ik begrijp niet goed waarom) het in huis bloedheet is. De vloerverwarming staat al weken op 'off', maar het is steeds tussen de 24 en 27 graden. Ik heb daardoor het idee dat het allemaal een stuk zuiniger moet kunnen. De hoofdzonetemperatuur (aanvoerwater) staat ondertussen op 23, maar dat doet eigenlijk niets.

Iemand bekend met dit probleem toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je zult toch echt wat concreter moeten worden….. wat is je verbruik dan? En zonder verwarming wordt het natuurlijk geen 27graden binnen :-).

Kom eens met wat plaatjes van het display in je binnenunit en/of uit de app….
En wat klungel je dan allemaal?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 16-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08

MrFish

Untitled

EpicDnS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:03:
Hoi. Wellicht is deze al eens gesteld, maar via zoeken kon ik hem in elk geval niet vinden. Ik ben al een aantal weken aan het klungelen met onze nieuwe warmtepomp (Daikin) in een nieuwbouwwoning. Mijn probleem is het volgende.

De warmtepomp verbruikt veel stroom voor de verwarming van het water in de tank. De warmhoudstand is 30 graden, eco staat op 40 en comfort op 48. 's Nacht rond enen gaat de pomp naar de comfortstand (voor het douchen) en de rest van de dag staat hij op eco.

Dit leidt er ook toe (en ik begrijp niet goed waarom) het in huis bloedheet is. De vloerverwarming staat al weken op 'off', maar het is steeds tussen de 24 en 27 graden. Ik heb daardoor het idee dat het allemaal een stuk zuiniger moet kunnen. De hoofdzonetemperatuur (aanvoerwater) staat ondertussen op 23, maar dat doet eigenlijk niets.

Klinkt als een foutief afgestelde driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBk_vUVdJZygg-LPLI6hx6GmGs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAONMXY6bKFQhzwq9YidBCkP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfpXDXoWlB1afke4rOlLghqSgaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTJJzvalcnzo59HYqNPFBbE2.jpg?f=fotoalbum_large

Dt is aangepast naar 4. Echter temp verschil blijft een constante 5 graden...of begrijp ik de delta T verkeerd? Is toch verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dat is bijna 100% zeker een verkeerd geïnstalleerde of defecte 3-weg klep. Hij gaat dan de woning verwarmen als ie de watertank wil doen en andersom (of beide voor een deel tegelijk).

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Dat is bijna 100% zeker een verkeerd geïnstalleerde of defecte 3-weg klep. Hij gaat dan de woning verwarmen als ie de watertank wil doen en andersom (of beide voor een deel tegelijk).
En gratis een hoge energierekening. Dit is een klusje voor de installateur (hoewel het ook zelf op te lossen is als je handig bent; ik moest hier de installateur uitleggen hoe de klep moest |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door RonJ op 16-01-2024 16:49 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Exact dit en dan ben ik benieuwd hoeveel graden de vloer te verduren gehad heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Exact dit en dan ben ik benieuwd hoeveel graden de vloer te verduren gehad heeft....
Meestal valt dat wel mee, omdat een WP (itt een CV-ketel) niet zoveel vermogen heeft. Ook al zou het setpoint 50°C zijn, dit wordt niet bereikt. Maar goed voor je vloer is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je waterzijdig alles (op)nieuw bouwt en je bouwt een systeem voor een warmtepomp, dan is het wel zo handig qua debiet om een zo groot mogelijke diameter aan te houden. Ik heb de Altherma aangesloten op 1 1/4" RVS buizen die overgaan naar Uponor 32mm meerlaags buizen die uiteindelijk naar de verdeler gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij veel groepen heb, 13 stuks. Die zijn ook allemaal wat korter aangelegd dan traditionele vloerverwarming.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
DexterDee schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Als je waterzijdig alles (op)nieuw bouwt en je bouwt een systeem voor een warmtepomp, dan is het wel zo handig qua debiet om een zo groot mogelijke diameter aan te houden. Ik heb de Altherma aangesloten op 1 1/4" RVS buizen die overgaan naar Uponor 32mm meerlaags buizen die uiteindelijk naar de verdeler gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij veel groepen heb, 13 stuks. Die zijn ook allemaal wat korter aangelegd dan traditionele vloerverwarming.
7 jaar geleden was de WP er nog niet en qua keteltemperaturen is dit prima en oke, maar de WP installateur heeft niet voorzien dat dit gedoe kon geven en gaat daar wat mij betreft nu iets aan moeten doen... dankjewel voor de feedback!

Ik heb 8 groepen op effectief wss iets van 90m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dt is aangepast naar 4. Echter temp verschil blijft een constante 5 graden...of begrijp ik de delta T verkeerd? Is toch verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour?
Klopt; dT = temperatuurverschil tussen aanvoer en retour. Gaat ie gewoon doen. Kan even duren want een graad verhogen kost erg veel energie.
Met ruimte in de flow bedoel ik: kan de WP de flow nog omhoog regelen of zit ie al aan z'n max.
Weet je wat de maximale flow is? Als je geen ESPAltherma hebt zou je dat moeten aflezen van je schermpje. Op je laatste foto zie ik 21 l/min. Heb je dat wel eens hoger gezien?
Als dat de max is zit je dT te laag; je wilt de WP wel de mogelijkheid geven te nog kunnen regelen.
Dan zou je dT weer terug moeten zetten naar 5 en de stooklijn verhogen. Of je dat aan de koude of aan de warme kant doet maakt niet uit, je zult proefondervindelijk de juiste stooklijn moeten vinden.
Handig hulpmiddel: https://vscope.at/heizkurve/. Hiermee kun je setpoint zien bij je stooklijn en een buitentemperatuur. Heb je een buitentemperatuur met bijbehorende setpoint waarbij de temperatuur binnen goed is en goed blijft: schrijf buitentemperatuur en bijbehorende setpoint op. Doe dit voor zoveel mogelijk verschillende buitentemperaturen. In de ideale situatie zou je aan 2 punten genoeg hebben maar.... tsja.
En als je 1 wandje isoleert of 1 tochtige deur van goede tochtstrips voorziet kun je gewoon weer overnieuw. ;)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VFg44RYgrkx8f7V2PDVMjGx7Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNhjPqv9Ie8Ch5wKVO5BRAgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK9HzLa7-h3vtWhV8nnJFPHBQrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flTyZZ1PCaw1jbyGywd2VnJO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9l62cNWVHsrEtvNRroA1NoUlfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ0Iw8tsHLZmhb8Vd2Cl6nOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B-qZKfGl4CYon_YXXl5To1MSy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JjFbIwwxIeGurCEh2ZrFcWv.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, vreemd, aangezien de warmtepomp de temp niet voorbij 18,3/18,4 kreeg de stooklijn aangepast.

Echter temperatuur in woonkamer aan het dalen net hogere temp aanvoer vloer...
Dt 4 offset +1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZcBwcoXnYmUQkCANvDkXGq9hkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFhbsTbYgklXswtGr4rxLbQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRD6MQ9ZMephsphI25ePQy9Awr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaR1QPTYqPApJ9IUmzfniKca.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJEehOcDAGXbh-Bu9JHUgFA9h1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3Bh5InDSdo83qSAdHvc7DvC.jpg?f=fotoalbum_large

En wat is de warmtepomp aan het doen hier? Hoge temperatuur terwijl tank op temperatuur is (48 grad en ingesteld met 5 graden verloop naar beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
GJA schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Klopt; dT = temperatuurverschil tussen aanvoer en retour. Gaat ie gewoon doen. Kan even duren want een graad verhogen kost erg veel energie.
Met ruimte in de flow bedoel ik: kan de WP de flow nog omhoog regelen of zit ie al aan z'n max.
Weet je wat de maximale flow is? Als je geen ESPAltherma hebt zou je dat moeten aflezen van je schermpje. Op je laat
ste foto zie ik 21 l/min. Heb je dat wel eens hoger gezien?
Als dat de max is zit je dT te laag; je wilt de WP wel de mogelijkheid geven te nog kunnen regelen.
Dan zou je dT weer terug moeten zetten naar 5 en de stooklijn verhogen. Of je dat aan de koude of aan de warme kant doet maakt niet uit, je zult proefondervindelijk de juiste stooklijn moeten vinden.
Handig hulpmiddel: https://vscope.at/heizkurve/. Hiermee kun je setpoint zien bij je stooklijn en een buitentemperatuur. Heb je een buitentemperatuur met bijbehorende setpoint waarbij de temperatuur binnen goed is en goed blijft: schrijf buitentemperatuur en bijbehorende setpoint op. Doe dit voor zoveel mogelijk verschillende buitentemperaturen. In de ideale situatie zou je aan 2 punten genoeg hebben maar.... tsja.
En als je 1 wandje isoleert of 1 tochtige deur van goede tochtstrips voorziet kun je gewoon weer overnieuw. ;)
Maximaal heb ik het op 25,8 liter per minuut gezien. Misschien iets daarboven.
Ik probeer mijn eerste setpoint te halen...zonder resultaat vooralsnog. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:23
[b]

En wat is de warmtepomp aan het doen hier? Hoge temperatuur terwijl tank op temperatuur is (48 grad en ingesteld met 5 graden verloop naar beneden).
Lijkt toch op verwarmen tapwater.
Je kunt de stand van de 3-wegklep ook zien/controleren op het scherm van binnenunit.

Misschien een wekelijkse (anti :) ) legionella run?

[ Voor 8% gewijzigd door Sparky op 16-01-2024 19:04 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ok, vreemd, aangezien de warmtepomp de temp niet voorbij 18,3/18,4 kreeg de stooklijn aangepast.

Echter temperatuur in woonkamer aan het dalen net hogere temp aanvoer vloer...
Dt 4 offset +1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hij is nu warmwater aan het verwarmen. Hij doet dat altijd na een herstart als je instellingen hebt gewijzigd.
Je setpoint zou nu (bij -2) 34,4 + 1 = 35,4 graden moeten zijn. Retour dus 4 graden minder.
Ik ken je setup verder niet maar bij mij zou dat echt niet in 1 avond lukken. Geef 'm tijd.
Over set up gesproken: het zou handig zijn als je je set up in je bio zet. Heb je een losse watertank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

Atomius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ik ben onvoldoende gekwalificeerd om daar advies in te geven, maar geloof dat er al e.e.a. over gezegd is.

Om echt een beetje te kunnen vergelijken is mindergas.nl wel handig.

Daar kan je je WP verbruik invullen en zo krijg je een gestandaardiseerde eenheid "verbruik per gewogen graaddag".

[Afbeelding]

Tevens een prognose voor het jaar (of die betrouwbaar is gaan we zien ;)).
Leuk om een soortgelijk jaaroverzicht terug te zien. :) :)

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proozen
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 07:34
Na meer dan een jaar is ons vermogensprobleem eindelijk opgelost.
De tweede warmtepomp is geplaatst, CV gesplitst en eindelijk werkt alles.

Voor details en data, zie https://gathering.tweaker...message/77828162#77828162

Volgende acties:
  • Inregelen CV
  • Fine-tunen stookcurve naar zo laag mogelijke temperatuur
  • Plaatsen extra 3-fase stroommeter voor 2e warntepomp
  • Monitoren stroomverbruik
Ik zal af en toe wat resultaten posten

[ Voor 7% gewijzigd door proozen op 16-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Hierbij mijn geoptimaliseerde HA automatisering voor diegene die ook de ervaring hebben dat bij hen een lineare stooklijn niet optimaal is.

Deze versie is nog verder geoptimaliseerd t.b.v. de schakelsnelheid, opstart, defrost en maximale water en setpoint temperaturen.

Uiteraard toepassing op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft bij anderen niet te werken en werkt alleen i.c.m. de nieuwe Altherma integratie en ESPaltherma en de reeds eerder gepubliceerde gemiddelde sensors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v7"
description: >-
  0: Trigger door temperatuur wijziging en om het half uur. 1:Eerst de check of
  de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur
  afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en
  de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. Verder optioneel
  of er binnen het kwartier geen aanpassing is geweest. 2: Zorgen dat de leaving
  water temperatuur, het setpoint niet boven de 44 graden komt. Of dat de
  gemeten kamer temperatuur al een 0,5 hoger is dan de ingestelde temperatuur.
  Of dat de werkelijke water temperatuur niet meer dan 2 graden lager is dan het
  setpoint. Dit om bij een opstart of een defrost bij temperatuur stijging de
  offset onnodig op te laten lopen.Zo ja, offset naar 0 en automatisering
  stoppen. 3: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via
  de Espaltherma status. Zo niet op 0 zetten als deze al niet op 0 stond. 4:
  Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden
  afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke
  fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger
  is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp
  niet op minimaal vermogen draait: Optioneel gemiddelde flow laatste half uur >
  7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen
  bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale
  vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een
  tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 5b:Bij meer dan minimaal
  vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 6:
  Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen
  de 10 graden limiet valt, verhoging.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.climatecontrol_room_temperature
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
    entity_id: sensor.espaltherma_defrost
    state: "OFF"
      {{(as_timestamp(now()) -
      as_timestamp(states.sensor.woonkamer_leaving_water_offset.last_changed)) >
      1800}}
    enabled: false
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
            above: 44
            entity_id: sensor.espaltherma_lw_setpoint
              {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float + 0.4}}
              {{ states('sensor.espaltherma_lwt_after_BUH') | float <
              states('sensor.espaltherma_lw_setpoint') | float - 2 }}
    then:
      - service: climate.set_temperature
        data:
          temperature: 0
        target:
          entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset
      - stop: ""
  - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature')
              != 0 }}
        then:
            data:
            target:
    else:
      - if:
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
              states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
        then:
          - if:
                  state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature')
                  | float }}
            then:
              - if:
                    entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
                    above: 7.5
                    entity_id: sensor.emon_power_avr
                    above: 450
                      {{
                      > -10}}
                then:
                    data_template:
                      temperature: >-
                        {{
                        | float  - 1}}
            else:
              - if:
                      {{
                      < 10}}
                then:
                    data_template:
                        {{
                        | float  + 1}}
mode: single
trace:
  stored_traces: 48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
edautz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:27:
Hierbij mijn geoptimaliseerde HA automatisering voor diegene die ook de ervaring hebben dat bij hen een lineare stooklijn niet optimaal is.

Deze versie is nog verder geoptimaliseerd t.b.v. de schakelsnelheid, opstart, defrost en maximale water en setpoint temperaturen.

Uiteraard toepassing op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft bij anderen niet te werken en werkt alleen i.c.m. de nieuwe Altherma integratie en ESPaltherma en de reeds eerder gepubliceerde gemiddelde sensors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v7"
description: >-
  0: Trigger door temperatuur wijziging en om het half uur. 1:Eerst de check of
  de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur
  afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en
  de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. Verder optioneel
  of er binnen het kwartier geen aanpassing is geweest. 2: Zorgen dat de leaving
  water temperatuur, het setpoint niet boven de 44 graden komt. Of dat de
  gemeten kamer temperatuur al een 0,5 hoger is dan de ingestelde temperatuur.
  Of dat de werkelijke water temperatuur niet meer dan 2 graden lager is dan het
  setpoint. Dit om bij een opstart of een defrost bij temperatuur stijging de
  offset onnodig op te laten lopen.Zo ja, offset naar 0 en automatisering
  stoppen. 3: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via
  de Espaltherma status. Zo niet op 0 zetten als deze al niet op 0 stond. 4:
  Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden
  afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke
  fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger
  is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp
  niet op minimaal vermogen draait: Optioneel gemiddelde flow laatste half uur >
  7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen
  bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale
  vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een
  tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 5b:Bij meer dan minimaal
  vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 6:
  Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen
  de 10 graden limiet valt, verhoging.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.climatecontrol_room_temperature
condition:
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
    entity_id: sensor.espaltherma_defrost
    state: "OFF"
      {{(as_timestamp(now()) -
      as_timestamp(states.sensor.woonkamer_leaving_water_offset.last_changed)) >
      1800}}
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
            entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
            entity_id: sensor.espaltherma_lw_setpoint
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float + 0.4}}
              {{ states('sensor.espaltherma_lwt_after_BUH') | float <
              states('sensor.espaltherma_lw_setpoint') | float - 2 }}
    then:
        data:
        target:
      - stop: ""
  - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              != 0 }}
        then:
            data:
            target:
    else:
      - if:
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
              states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
        then:
          - if:
                  state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature')
                  | float }}
            then:
              - if:
                    entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
                    above: 7.5
                    entity_id: sensor.emon_power_avr
                    above: 450
                      {{
                      > -10}}
                then:
                    data_template:
                        {{
                        | float  - 1}}
            else:
              - if:
                      {{
                      < 10}}
                then:
                    data_template:
                        {{
                        | float  + 1}}
mode: single
trace:
  stored_traces: 48
wat is de nieuwe Altherma integratie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 07:34
Hieronder mijn belangrijkste lessen van afgelopen 1,5 jaar.
Helaas is dit geen positieve lijst
  • Vermogen uit specificatie is niet het werkelijke vermogen bij koude dagen.
  • De back-up heater mag niet meedoen will je jaarlijks stroomverbruik volgens SCOP halen
  • Zonder salderen is een all-electric warmtepomp niet rendabel.
  • Had ik 2x marktprijs moeten betalen voor twee pompen was de investering ook met salderen niet rendabel
  • Installateurs besteden geen tijd in inregelen warmtepomp en CV naar persoonlijke situatie.
  • Installateurs en Daikin kunnen geen data historie uitlezen voor probleem analyse
  • Zonder https://github.com/raomin/ESPAltherma en data monitoring is het erg lastig het systeem goed in te regelen.
  • Warmtepompen bevatten kinderziektes (eerste EPRA daikin pomp was binnen een jaar kapot). levensduur dus niet gegarandeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
proozen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:33:
  • De back-up heater mag niet meedoen will je jaarlijks stroomverbruik volgens SCOP halen
  • Had ik 2x marktprijs moeten betalen voor twee pompen was de investering ook met salderen niet rendabel
  • Installateurs besteden geen tijd in inregelen warmtepomp en CV naar persoonlijke situatie.
  • Installateurs en Daikin kunnen geen data historie uitlezen voor probleem analyse
  • Zonder https://github.com/raomin/ESPAltherma en data monitoring is het erg lastig het systeem goed in te regelen.
  • Warmtepompen bevatten kinderziektes (eerste EPRA daikin pomp was binnen een jaar kapot). levensduur dus niet gegarandeerd
Zonder salderen niet rendabel? Dan doe je toch echt volgens mij iets niet goed. Als iedere m3 gas 2kWh is, kom je toch positief uit? Vastrecht gas betaal je ook niet meer. Rekenen je wel goed?

Inregelen kan je natuurlijk gewoon vragen. Probleem is ook dat men er niet voor wil betalen. Ik ben met een HR Ketel al zo'n 3 a 4 uur bezig om waterzijdig in te regelen en moet dan meestal ook nog een keer terugkomen. En het is mijn hobby. O-) Met een WP komt het nog veel nauwkeuriger. Maar eens. Meeste installateurs weten niet eens wat waterzijdig inregelen is. Het hangt, wordt warm, klaar. :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:31:
[...]

5-6 graden verlies op 3 uur tijd is geen instelling, maar neigt idd naar een defect. En zoals @FastForwardNL al noemt, de 3 weg klep is dan vaak de 1e verdachte.
Installateur is geweest. Inderdaad een defecte 3-weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@Solesius2 hoe gaat het nu? Warmt het op? Koelt het af? Aanvoertemperatuur van de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
FastForwardNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Installateur is geweest. Inderdaad een defecte 3-weg klep.
Dan ga ik ook maar even bellen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD361vHGMBgogNPL9GT0vkfKung=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ph1xi1S5g3Zsw32EJOJxageK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

blinded schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:31:
[...]

wat is de nieuwe Altherma integratie ?
Dit is de nieuwste versie van de integratie waar de offset via HA aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
edautz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Dit is de nieuwste versie van de integratie waar de offset via HA aan te passen.
Die is nog bèta toch?

Edit: nvm, had nog niet alles gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door danny.s op 16-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:11:
@Solesius2 hoe gaat het nu? Warmt het op? Koelt het af? Aanvoertemperatuur van de verdeler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFmb1qbx-FdzspuV3pCQgUAcs_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDr7sHYBOHQOtLpCIUccvPGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAAqkNAma920TSvBFt7BIZfSs9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn3iJrSSQGlajLNVpj2tSObW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlbGbo0AZdi37SNJF8DsEIesnxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAPaWmTFMHftTUTzYSFykb9t.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hlI2EAPgDEWsxjOxPFyxBvMEDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B6mUYph9Hy6HebqrGX70qZrv.png?f=fotoalbum_large

Het warmt op, dt4 nog steeds. Denk dat ik ga overschieten, maar is niet erg, ga liever van een aangename temperatuur heel langzaam afbouwen. :*)
En onderzoek doen voor wat ik nodig ga hebben voor een pomploze verdeler en automatische thermostaatknop per groep voor waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Zonder salderen niet rendabel? Dan doe je toch echt volgens mij iets niet goed. Als iedere m3 gas 2kWh is, kom je toch positief uit? Vastrecht gas betaal je ook niet meer. Rekenen je wel goed?

Inregelen kan je natuurlijk gewoon vragen. Probleem is ook dat men er niet voor wil betalen. Ik ben met een HR Ketel al zo'n 3 a 4 uur bezig om waterzijdig in te regelen en moet dan meestal ook nog een keer terugkomen. En het is mijn hobby. O-) Met een WP komt het nog veel nauwkeuriger. Maar eens. Meeste installateurs weten niet eens wat waterzijdig inregelen is. Het hangt, wordt warm, klaar. :'(
Je vergeet de investering: 10k versus 2.5k voor een CV. Daarnaast is de levensduur dus een serieus financieel risico; met de CV was het vervelend als je een maandagochtendbeestje had, maar met een WP is het een echte strop.
Andere nadelen zijn: extra machines, dus meer storingsrisico met meer plaatsgebruik.

Toch wil ik graag een paar positieve punten noemen: comfort! Ons huis is nog nooit zo prettig warm geweest, en op de koudste dagen is juist ook de vloer heerlijk warm, met de CV is dat nooit erg goed gelukt. Dit gewoon 24/7 zonder me te hoeven afvragen of ik nog een paneeltje dicht moet draaien om een paar centen te besparen.
Ook is het warmwater eigenlijk betere geregeld nu, we hebben maar weinig drukverlies t.o.v. koud en kunnen met gemak op twee punten tappen, of douchen zonder medebewoner risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Das ook sterk zo vlak na t vervangen van de verdeler :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
mawashigeri schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:43:
Iets anders: mijn drukveiligheidsklep heeft blijkbaar een (paar?) keer geloosd, er stond een halve liter water in het emmertje en de systeem druk was met een paar tienden bar afgenomen.
Zou dat ook kunnen komen door de defrosts, omdat er de hele dag nogal hevig opgeschaald/afgeschaald wordt door de compressor?
Even mijzelf quoten omdat ik denk te zien waardoor het komt: vanwege de doorlopende defrosts blijft de WP pomp moduleren rondom de 30 liter/min, het lijkt er op dat dit teveel is voor die klep (zit 'ie vlak achter de pomp of zo?), want observatie tijdens een defrost waar heel eventjes de flow onderbroken wordt liet zien dat er ineens een scheutje water de emmer inging toen die pomp weer aansloeg op 30L/min.

Ik heb de pomp nu beperkt tot 80% in alle gevallen (stond op 80% voor monsterafname) en dat lijkt te helpen. Er zit een 50L bufferMENGvat tussen de WP en de circulatiepomp, het is dus eigenlijk ook zinloos om zo hard te kunnen in verwarmingsbedrijf.
Tijdens SWW opwarmen is de flow slechts 17L/min, dus die gaat er ook niet onder lijden.

Let op: er zit nog een open verdeler + pomp in mijn VV en dat helpt niet bepaald mee om de afgifte hoog genoeg te krijgen bij dit weer - na het stookseizoen vervangen dus. Toen het echt koud was geen problemen overigens, omdat alles dan voorttuft met maar 1 of 2 defrosts per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:47
proozen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:33:
Zou je alle punten kunnen kunnen onderbouwen? Ben erg benieuwd.

Hier heb ik juist zeer positieve ervaring met een Daikin wp.
- vermogen komt bij koude dagen prima overeen, wellicht heb je het vermogen bij 7/35 gepakt ipv -10?
- waarom de buh standaard aanstaat onder de 5 graden is mij ook een raadsel, bij een cv had je er ook geen extra cv ketel bij hangen.
- hier bespaar ik elk jaar tussen de 800 en 1200 per jaar. Een investering van rond de 10000 heb je er prima uit binnen de levensduur (tussen de 15 en 20 jaar).
- warmtepompen bevatten kinderziektes is mij niet helemaal duidelijk. Warmtepompen in de huidige vorm bestaan al bijna 10 jaar, en eigenlijk al nog langer (je vriezer is ook een warmtepomp;) ). Ik denk dat het vooral misloopt bij de kennis bij de installateur en Daikin.

Ik zie graag jouw onderbouwing;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:15:
[...]

Debiet is nu wel erg laag schommelt van 6,5 naar 7,1 liter per minuut (circa 110 m2 meter vloerverwarming) Temperatuur woonkamer blijft vooralsnog 18,9. Water aanvoer is volgens analoge meter 26 graden. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de Wilo pomp bij de verdeler op de constante druk staan (middelste optie) en dan de laagste stand. Dan pompt hij wellicht minder hard en is de warmteafgifte hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Ik heb de Wilo pomp bij de verdeler op de constante druk staan (middelste optie) en dan de laagste stand. Dan pompt hij wellicht minder hard en is de warmteafgifte hoger.
Als hiermee stooklijn uiteindelijk omlaag kan, dan is dat ideaal. @Solesius2 probeer het uit zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
MajaMestreech schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Heb hem nu op Constant toerental in de laagste stand. Wat is dan het verschil? Zou constant toerental niet ook tot een constante druk moeten leiden? (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Hij heeft geen instelbaar mengventiel dacht ik. Het zal wel uiteindelijk opwarmen maar zal wel lang duren, maar echt lang.
Als die verdeler inderdaad geen regelventiel heeft die je kunt dichtdraaien zodat aanvoerwater en retourwater niet meer gemengd wordt, dan zal de verdeler inderdaad vervangen moeten worden. Dit schiet niet op.

@Solesius2 Wat je nog zou kunnen proberen is Modulatie AAN zetten met een Max Modulatie van bv. 5. Wat ik gemerkt heb is dat Delta T dan geen rol meer speelt. Het vertrekwater wordt dan automatisch verhoogd als er een verschil is tussen gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur. Bij mij ging het vertrekwater zelfs 3 graden tot boven de maximale waarde van de stooklijn, met name in de ochtend toen het 18.9 graden was met een setpoint van 20 graden.
Mochten het werken, dan wel het verbruik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech

Die hebben we al eens eerder gezien geloof ik. Was dit niet een gevalletje 3-weg klep verkeerdom aangesloten ofwel aangestuurd? Is al opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
mawashigeri schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Tijdens SWW opwarmen is de flow slechts 17L/min, dus die gaat er ook niet onder lijden.
Wat betekent het debiet tijdens SWW eigenlijk? Welk water pompt hij met 17L/min rond? Hier het vloermodel overigens, dus feit dat ik de boiler fysiek niet kan zien maakt het mss moeilijker te begrijpen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Heb hem nu op Constant toerental in de laagste stand. Wat is dan het verschil? Zou constant toerental niet ook tot een constante druk moeten leiden? (8>
Eerste wat in mij opkomt is dat ie dan de druk meet en zich daarop aanpast en bij constante toerental z'n eigen druk waardes heeft.
danny.s schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Wat betekent het debiet tijdens SWW eigenlijk? Welk water pompt hij met 17L/min rond? Hier het vloermodel overigens, dus feit dat ik de boiler fysiek niet kan zien maakt het mss moeilijker te begrijpen voor me.
Bij SWW gaat temperatuur flink omhoog en die warmte moet ie kwijt. Dat doet ie dus door het water te vermengen en op te warmen. Om het sneller op te warmen betekent dus ook verhoogde aantal L/min.

Je ziet ook dat aantal L/min omhoog gaat als je aanvoertemperatuur omhoog gaat bij verwarmen

[ Voor 43% gewijzigd door Rainesh op 16-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Je stelt een constante verrschildruk in volgens onderstaande pagina uit de handleiding van de Wilo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d04kZpD9fm8-JZSaNdVAv2U5QE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiYSeH4ypyxTTj7fZ5mHRLGM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Dat is het korte rondje intern door de spiraal van het SWW buffervat, de driewegklep is dan dus omgezet zodat het verwarmingscircuit er niet meer bij betrokken is. Het watervolume in die binnencirculatie is dus automatisch ook vrij klein, en de warmteafgifte via de spiraal beperkt.
Andersom, tijdens CV bedrijf staat het binnenste rondje dus stil.

Plaatje gevonden; de driewegklep is (g)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHY8Lj7RQz_Bg1SwJOZqQUkFias=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kf5GQCqwQYM3E0dc4A61LLYH.png?f=user_large
In het plaatje kan je dus ook mooi zien dat er nog wel een fysieke verbinding overblijft, maar de positie van de pomp zorgt samen met de driewegklep ervoor dat altijd maar 1 van de 2 lussen een circuit vormt.

[ Voor 10% gewijzigd door mawashigeri op 16-01-2024 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Das ook sterk zo vlak na t vervangen van de verdeler :/
Deed hij ook al voor het vervangen van de verdeler. Ik hoopte stiekem dat er iets verkeerd was of een instelling, maar ben al keer opnieuw begonnen en met de nieuwe verdelers zelfde gedrag helaas.

Data vanaf 8 januari Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by4N7iHNQB8QdocLjAIjQq81hbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zH3kGsRDud8JeuPOpw4J8R71.png?f=fotoalbum_large

Vervangen op de 13e zoals je kan zien :)

[ Voor 70% gewijzigd door Senaxx op 17-01-2024 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:15:
[...]

Debiet is nu wel erg laag schommelt van 6,5 naar 7,1 liter per minuut (circa 110 m2 meter vloerverwarming) Temperatuur woonkamer blijft vooralsnog 18,9. Water aanvoer is volgens analoge meter 26 graden.
Hier is ook in idle verwarm modus altijd 6-7 l/m. Voor mij mocht dat ook wel standaard iets hoger zijn, maar ik ben er nog neit wachter hoe ik kan zorgen dat t ding wat meer flow wil hebben (ja de awt verhogen maar dat kost meer stroom, is niet nodig, en ook maar tijdelijk)

Momenteel veel de sinus wave in de pumpflow...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 01:08:
[...]

Deed hij ook al voor het vervangen van de verdeler. Ik hoopte stiekem dat er iets verkeerd was of een instelling, maar ben al keer opnieuw begonnen en met de nieuwe verdelers zelfde gedrag helaas.

Data vanaf 8 januari [Afbeelding]

Vervangen op de 13e zoals je kan zien :)
Heb je niet gewoon de hysteresis op 1 graden staan waardoor ie ieder uur ofzo ff doet opwarmen :+

Hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PLK2Qv6o-L-mqZEbq4_lSRUqew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg9oF4Zj6XVcipjscm3KhOTt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door PCJR op 17-01-2024 10:41 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:16
Ik heb de laatste tijd al een aantal keer meegemaakt dat mijn 25A hoofdzekering op de fase waar de buitenunit op zit, eruit vliegt. Dit is een combi van buitenunit + BUH (staat momenteel als 3F geconfigureerd) en de EV die aan het laden is.

Ik heb een load balancer gemaakt die de EV op zo'n moment wat terug regelt, maar het gevolg is inmiddels dat deze 's-ochtends niet vol is, dus de combi is gewoon too much in deze uitzonderlijke periode qua lage buitentermperaturen i.c.m. hoge luchtvochtigheid. Ik wil dus kijken of ik de BUH wat kan temmen.

Wat achtergrond info: Op ca. 160 m2 vvw verbruikt de buitenunit op deze dagen ca. 35 kWh; ESPAltherma berekent hieruit een COP van 2-3 exclusief de BUH. Ik tel ca. 17 defrosts per dag (waarop de BUH ook wordt ingezet). De BUH vertoont het volgende gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m_T1I76rFB6TfJPismXw42BYDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iq6NOLj7O0k3zPU40QmVHEZi.png?f=fotoalbum_large

De lange periode dat de BUH aan was, is de legionellerun. Daarna werd hij "Onbekend", omdat de fase eruit ging waarop ook Home Assistant draait :-)

Waar ik naar op zoek ben: ik heb de BUH niet aangesloten, maar kan ik hier nog wat fasen omwisselen zodat hij bij step 1 niet de fase pakt waarop ook de buitenunit zit. Of kan ik m.b.v. settings al wat tunen en verbeteren?

Ik zou de legionellarun kunnen plannen op een moment dat ik (waarschijnlijk) niet zal laden, maar ik heb hier dynamische tarieven dus dat heeft niet de voorkeur. Uiteindelijk vecht die sturing o.b.v. dynamische tarieven natuurlijk met de piekbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Hier is ook in idle verwarm modus altijd 6-7 l/m. Voor mij mocht dat ook wel standaard iets hoger zijn, maar ik ben er nog neit wachter hoe ik kan zorgen dat t ding wat meer flow wil hebben (ja de awt verhogen maar dat kost meer stroom, is niet nodig, en ook maar tijdelijk)

Volgens mij is de manier om de flow te verhogen de dT naar beneden te brengen.
Maar 6-7 liter is prima voor op temperatuur houden en je hebt een goede warmteafgifte/binnentemperatuur; lekker afblijven nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Roekeloos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:13:
Ik heb de laatste tijd al een aantal keer meegemaakt dat mijn 25A hoofdzekering op de fase waar de buitenunit op zit, eruit vliegt. Dit is een combi van buitenunit + BUH (staat momenteel als 3F geconfigureerd) en de EV die aan het laden is.

Ik heb een load balancer gemaakt die de EV op zo'n moment wat terug regelt, maar het gevolg is inmiddels dat deze 's-ochtends niet vol is, dus de combi is gewoon too much in deze uitzonderlijke periode qua lage buitentermperaturen i.c.m. hoge luchtvochtigheid. Ik wil dus kijken of ik de BUH wat kan temmen.

Wat achtergrond info: Op ca. 160 m2 vvw verbruikt de buitenunit op deze dagen ca. 35 kWh; ESPAltherma berekent hieruit een COP van 2-3 exclusief de BUH. Ik tel ca. 17 defrosts per dag (waarop de BUH ook wordt ingezet). De BUH vertoont het volgende gedrag:
[Afbeelding]

De lange periode dat de BUH aan was, is de legionellerun. Daarna werd hij "Onbekend", omdat de fase eruit ging waarop ook Home Assistant draait :-)

Waar ik naar op zoek ben: ik heb de BUH niet aangesloten, maar kan ik hier nog wat fasen omwisselen zodat hij bij step 1 niet de fase pakt waarop ook de buitenunit zit. Of kan ik m.b.v. settings al wat tunen en verbeteren?

Ik zou de legionellarun kunnen plannen op een moment dat ik (waarschijnlijk) niet zal laden, maar ik heb hier dynamische tarieven dus dat heeft niet de voorkeur. Uiteindelijk vecht die sturing o.b.v. dynamische tarieven natuurlijk met de piekbelasting...
Is de BUH 1x3kW of 3x1kW? Je zegt nl dat ie als 3F is geconfigureerd. In dat geval is ie al verdeeld over 3 fasen.
Als ie 1x3kW is kan hij redelijk probleemloos op een andere fase worden aangesloten. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van hoe je meterkast in elkaar zit. In het mooiste geval 2 draden wisselen op een installatieautomaat.
Edit: dit is wel erg afhankelijk van je set up. Ik zie dat ie eruit ging toen BUH 1 én BUH 2 aan stonden. Dat zou in mijn situatie 3kW per fase zijn voor alleen de BUH. Dan op 1 fase de compressor erbij die wel eens doorschiet naar 4 kW. In het slechtste geval tikt ie dan de 29/30 ampere aan op die fase (7kW bij 240 volt).

[ Voor 6% gewijzigd door GJA op 17-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Volgens mij is de manier om de flow te verhogen de dT naar beneden te brengen.
Maar 6-7 liter is prima voor op temperatuur houden en je hebt een goede warmteafgifte/binnentemperatuur; lekker afblijven nu.
Ah ok, zou ook niet gaan, want ik heb al dT=3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Is de BUH 1x3kW of 3x1kW? Je zegt nl dat ie als 3F is geconfigureerd. In dat geval is ie al verdeeld over 3 fasen.
Als ie 1x3kW is kan hij redelijk probleemloos op een andere fase worden aangesloten. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van hoe je meterkast in elkaar zit. In het mooiste geval 2 draden wisselen op een installatieautomaat.
Edit: dit is wel erg afhankelijk van je set up. Ik zie dat ie eruit ging toen BUH 1 én BUH 2 aan stonden. Dat zou in mijn situatie 3kW per fase zijn voor alleen de BUH. Dan op 1 fase de compressor erbij die wel eens doorschiet naar 4 kW. In het slechtste geval tikt ie dan de 29/30 ampere aan op die fase (7kW bij 240 volt).
Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar een standaard woonhuis heeft meestal toch 3x25A?

Dan ga je toch al over de max bij 230V*25A=5750 watt, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Omdat de WP hier niet zoveel over heeft qua capaciteit komt ie niet tot rust vanwege de defrosts. Maar ik denk zomaar dat ie hier ook een sinus zou gaan vormen, Ik ondervind er eigenlijk geen problemen door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9M8dqfHZq6KXOK4UJLxjYs4fLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hZmPkSKUGPEBGaABQurj1xK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Atomius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar een standaard woonhuis heeft meestal toch 3x25A?

Dan ga je toch al over de max bij 230V*25A=5750 watt, of niet?
Klopt. Maar zo'n hoofdzekering klapt er niet direct uit, die kan een behoorlijk lange tijd een overstroom aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Omdat de WP hier niet zoveel over heeft qua capaciteit komt ie niet tot rust vanwege de defrosts. Maar ik denk zomaar dat ie hier ook een sinus zou gaan vormen, Ik ondervind er eigenlijk geen problemen door.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAAxraZAQJPo5Rmu5nPfB1rhe38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaerIeCv97HqhRx6wZIJg67t.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook sinus zonder defrosts perse. Problemen inderdaad niet, maar ik wil het snappen. En weten of er iets aan te doen is, mocht dat nuttig zijn. dT 3 of 5 maakt hier ook allemaal geen bal uit. Overigens heeft mijn installateur gister de hele mail met info van mij doorgezet naar Daikin tech support, met mijn vragen over het awt-geflipper, de pumpflow sinus, en hoe ik evt de flow zou kunnen opkrikken.

:> let's see

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Valt denk ik wel mee. Hier 2 jaar geleden (met nieuwe keuken/inductie plaat) laten aanpassen van 1x35 naar 3x25, huis uit 1990. En volgens mij zit de hele wijk hier standaard op 1x35. Mijn ouders en broer (andere, iets oudere wijk), zitten ook op 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
danny.s schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Valt denk ik wel mee. Hier 2 jaar geleden (met nieuwe keuken/inductie plaat) laten aanpassen van 1x35 naar 3x25, huis uit 1990. En volgens mij zit de hele wijk hier standaard op 1x35. Mijn ouders en broer (andere, iets oudere wijk), zitten ook op 1x35A.
Bij ons ook inderdaad, huizen variëren van 1989 tot 1993, allemaal 1x35. Nu twee woningen met 3x25 (incl. ons huis). Wij, in eerste instantie, voor de laadpaal. Die andere omdat ze een hybride warmtepomp namen met zonnepanelen 3 fasen omvormer.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:13

Jog

GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Klopt. Maar zo'n hoofdzekering klapt er niet direct uit, die kan een behoorlijk lange tijd een overstroom aan.
Ja inderdaad, ik zit op 3x20A hier in België, warmtepomp en afwasmachine zit op dezelfde fase. Gaat er soms wel eens over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKebFQam_TmXZEzzA3qGROr1XQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBbblDifoLr7JvswgmLArWzB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
MajaMestreech schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Als die verdeler inderdaad geen regelventiel heeft die je kunt dichtdraaien zodat aanvoerwater en retourwater niet meer gemengd wordt, dan zal de verdeler inderdaad vervangen moeten worden. Dit schiet niet op.

@Solesius2 Wat je nog zou kunnen proberen is Modulatie AAN zetten met een Max Modulatie van bv. 5. Wat ik gemerkt heb is dat Delta T dan geen rol meer speelt. Het vertrekwater wordt dan automatisch verhoogd als er een verschil is tussen gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur. Bij mij ging het vertrekwater zelfs 3 graden tot boven de maximale waarde van de stooklijn, met name in de ochtend toen het 18.9 graden was met een setpoint van 20 graden.
Mochten het werken, dan wel het verbruik in de gaten houden.
Maar is modulatie niet voor als je geen buffervat hebt? Dacht dat het zo wel in de beschrijving staat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 20:02
Roekeloos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:13:

Hier worstel ik ook mee idd...
Heb een 3-fase WP maar de BUH trekt op 1fase 3kWh - zover had ik bij aanschaf niet gekeken. En ik hield er ook geen rekening mee dat die BUH 'de helft' van de tijd mee draait. Ben in onderzoek hoe dit laatste beter kan. Want dit kan niet goed zijn.

Ik heb de laadpaal van de EV al gemaximeerd op 8A,
maar de combi van dit allemaal komt zo af en toe boven de 25A

Gelukkig klapt de zekering er niet direct uit bij 6.250kW. Maar ik zit met geknepen billen op de bank als ik dit soort verbruik opmerk.

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Solesius2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Maar is modulatie niet voor als je geen buffervat hebt? Dacht dat het zo wel in de beschrijving staat? :?
Volgens mij heeft dat daar niks mee te maken. Modulatie AAN regelt het vertrekwater op basis van je stooklijn maar ook op basis van de kamerthermostaat instelwaarde t.o.v. meetwaarde. Zie op de binnenunit bij modulatie en dan op ? drukken.
Ik zie duidelijk bij mij de toegevoegde waarde van modulatie. Alleen al dat de WP niet uit gaat wanneer Instelwaarde+0.5 gr is bereikt. Hij gaat dan netjes de vertrekwater temperatuur verlagen, onafhankelijk van de stooklijn. Tevens ook verhogen als de instelwaarde van de kamerthermostaat niet bereikt wordt.
Daarom had ik Modulatie voor jou ook voorgesteld omdat de ingestelde kamertemperatuur niet bereikt wordt. Als het goed is gaat de WP bij jou dus de stooklijn verhogen tot stooklijn + maximaal 5 graden (indien Max modulatie op 5 graden staat).
Het setpoint voor het vertrekwater (dus de uitgerekende stooklijn temperatuur volgens de buitentemperatuur) zie je op het hoofdscherm van de binnenunit de onderste temperatuur bij het vloerverwarming logo. Bij mij zag ik laatst daar 38 graden staan terwijl de stooklijn op maximaal 35 graden staat. Dit terwijl de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat 21 graden was en gemeten 19.1.

Proberen maar, kan niet veel gebeuren. Kijk wat er dan gebeurt met de vertrekwater temperatuur en in theorie zou dan bij een hogere temperatuur de vloer sneller warm moeten worden. Kost wel wat meer energie, maar is misschien beter dan je stooklijn met 5 graden te verhogen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
MajaMestreech schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Volgens mij heeft dat daar niks mee te maken. Modulatie AAN regelt het vertrekwater op basis van je stooklijn maar ook op basis van de kamerthermostaat instelwaarde t.o.v. meetwaarde. Zie op de binnenunit bij modulatie en dan op ? drukken.
Ik zie duidelijk bij mij de toegevoegde waarde van modulatie. Alleen al dat de WP niet uit gaat wanneer Instelwaarde+0.5 gr is bereikt. Hij gaat dan netjes de vertrekwater temperatuur verlagen, onafhankelijk van de stooklijn. Tevens ook verhogen als de instelwaarde van de kamerthermostaat niet bereikt wordt.
Daarom had ik Modulatie voor jou ook voorgesteld omdat de ingestelde kamertemperatuur niet bereikt wordt. Als het goed is gaat de WP bij jou dus de stooklijn verhogen tot stooklijn + maximaal 5 graden (indien Max modulatie op 5 graden staat).
Het setpoint voor het vertrekwater (dus de uitgerekende stooklijn temperatuur volgens de buitentemperatuur) zie je op het hoofdscherm van de binnenunit de onderste temperatuur bij het vloerverwarming logo. Bij mij zag ik laatst daar 38 graden staan terwijl de stooklijn op maximaal 35 graden staat. Dit terwijl de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat 21 graden was en gemeten 19.1.

Proberen maar, kan niet veel gebeuren. Kijk wat er dan gebeurt met de vertrekwater temperatuur en in theorie zou dan bij een hogere temperatuur de vloer sneller warm moeten worden. Kost wel wat meer energie, maar is misschien beter dan je stooklijn met 5 graden te verhogen. Ben benieuwd.
Heb het geactiveerd, ben benieuwd. Heeft inderdaad moeite om de opgegeven temperatuur te bereiken. Blijft altijd ongeveer een halve graad minstens et onder zitten tot nu toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Solesius2 op 17-01-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Solesius2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Klinkt als iets wat ik goed kan gebruiken ja, echter Modulatie is bij mij grijs gekleurd en kan ik niet activeren helaas. :|
Stook je alleen op AWT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Had te snel gereageerd, is geactiveerd. Moest modulatie op ja. Was ff blond van binnen en dacht 'modulatie max 5' te moeten selecteren. Maar dit activeerde vanzelf na de 'ja'. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modulatie wil ik net totaal niet.
Ik stook onder 0 buiten, 24/7 en dan op 29 graden, daarbij blijft de woonkamer ogv 21 en de slaapkamers 20. Voor nu even vaste awt, als ik controle heb dan komt de Madoka en stooklijn wel weer erbij.

Als ie nu gaat violen met de awt dan loopt alles te hoog op... :)

Update van flipper-awt en flow-sinus vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUuljUlRh0NbHA0uBltQCM1cnas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AmdcfqntfV9R79AFrOwPzxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkJjterQ3q_VX_ScniVtgQXCOtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqO0Di7sLfQttUixQrGdk4oC.jpg?f=fotoalbum_large

Marking 11h00 geeft aan waar ik dT3 naar dT5 heb ingesteld. Doet dus wel wat. Eerder gaf ik aan dat ik geen verschil zag (ja, uiteraard wel in de retour, en dT).

dT5 geeft hier dus minder sinus op de pumpflow, maar vanaf ogv 14h00 wel weer geflipper op de awt. De trigger daar van strakke lijnn aar geflipper is een duidelijk een defrost.
Nu weet ik niet wat ik liever heb (of niet heb) awt die flippert of een flowsinus :P

[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 17-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:26:
Ik stook onder 0 buiten, 24/7 en dan op 29 graden, daarbij blijft de woonkamer ogv 21 en de slaapkamers 20. Voor nu even vaste awt, als ik controle heb dan komt de Madoka en stooklijn wel weer erbij.

Als ie nu gaat violen met de awt dan loopt alles te hoog op... :)

Update van flipper-awt en flow-sinus vandaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rode markering geeft aan waar ik dT3 naar dT5 heb ingesteld. Doet dus wel wat. Eerder gaf ik aan dat ik geen verschil zag (ja, uiteraard wel in de retour, en dT).

dT5 geeft hier dus minder sinus op de pumpflow, maar vanaf ogv 14h00 wel weer geflipper op de awt. De trigger daar van strakke lijnn aar geflipper is een duidelijk een defrost.
Nu weet ik niet wat ik liever heb (of niet heb) awt die flippert of een flowsinus :P
Nu ff dT4 proberen. Trouwens :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8wbNSlJufIqvjTdTOK8sL33Yx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiD29sidaado3Ol5chZrjbdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhcGgzRteQ3ouvgX2JOE_c0K5Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ypcF6fqOy0gGO9eKs7lUdUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkT_Y3FjAJCi2gn3aaDAPqhUCEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W46WaMroj3MUO4NtjdaTN7kr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Aangezien mijn woning veel glas (veel en frote ramen van vloer tot plafond in se erker bv)heeft en merk dat het daardoor snel afkoelt. Zou dit een reden kunnen zijn om van een vaste stooklijn gebruik te maken? Dus met afwijkende helling en al of niet weersafhankelijk?

Aangezien ik tot nu toe het idee heb dat de warmtepomp altijd achter de ingestelde temp aan hobbelt, maar nooit bereikt. En al zou hij jet bereiken en stoppen dan koelt het snel af als hij stopt met verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
PCJR schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:26:
Ook in Eijsden schijnt wel eens de zon en dan blijft bij jou de WP gewoon doorstoken op de (externe) temperatuursensor, dus op de stooklijn, bij kamerthermostaat regeling en modulatie gaat de WP netjes de temperatuur van vertrekwater terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

quint001 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Heb een 3-fase WP maar de BUH trekt op 1fase 3kWh - zover had ik bij aanschaf niet gekeken. En ik hield er ook geen rekening mee dat die BUH 'de helft' van de tijd mee draait. Ben in onderzoek hoe dit laatste beter kan. Want dit kan niet goed zijn.

Gelukkig klapt de zekering er niet direct uit bij 6.250kW. Maar ik zit met geknepen billen op de bank als ik dit soort verbruik opmerk.
Is dat echt 1 element van 3 kW of zijn het 3 van 1 kW die nu gekoppeld zijn? Is dat niet over 3 fasen te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31
Al een hele dag kan ik niet op de onecta app omdat ze die aan het bijwerken zijn!
Bekend voor jullie in BE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:55:
Aangezien mijn woning veel glas (veel en frote ramen van vloer tot plafond in se erker bv)heeft en merk dat het daardoor snel afkoelt. Zou dit een reden kunnen zijn om van een vaste stooklijn gebruik te maken? Dus met afwijkende helling en al of niet weersafhankelijk?

Aangezien ik tot nu toe het idee heb dat de warmtepomp altijd achter de ingestelde temp aan hobbelt, maar nooit bereikt. En al zou hij jet bereiken en stoppen dan koelt het snel af als hij stopt met verwarmen.
Mijn stooklijn zorgt ervoor dat het echt heeeeeeeel langzaam klimt, maar comfort in huis is zoveel beter. Het is gewoon warm en comfortabel, dus dat je setpoint niet bereikt wordt is niet erg, maar met je huidige stooklijn + warmteverliezen heb je als het goed is gewoon een warm huis dat comfortabel is.

Mijn plaatjes van afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRV7eel95z50YS3xJImvTTZsIB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa12bKZ0HKtpjvGa3DxVsiuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSglOZ2UDGa_9UluhYDf2OfNrBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf1nr4DabDmw4Gger1EGTHoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyV7nQvAabRBz0JiXxZ6ASfJh1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXq0Yx3InuiEukcti2jwdMm4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn to-do lijst:
Warmtelekken op de 2e etage oplossen. De kamers blijven nu wel warm en warmen overdag zelfs op. Retour van de 2 kamers is ook iets hoger dan die van de woonkamer. Dat zou dan uiteindelijk omlaag kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Hier ook sneeuw festijn, en defrost mania sinds 12u. Zo eens kijken of de buiten unit nog niet ingesneeuwd is..

Van de week kwam hier ergens de vraag voorbij of tijdens SWW run ook wel een defrosts gebeuren: vandaag 3x tijdens 1 run die in totaal 2 uur duurde (was wel toevallig net tussendoor gedoucht door de kids).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Is dat echt 1 element van 3 kW of zijn het 3 van 1 kW die nu gekoppeld zijn? Is dat niet over 3 fasen te verdelen?
Een 3-fase BUH is 9kW. Bestaande uit stap 1= 3kW op 1 fase en stap2= 6kW gecombineerd op de andere 2. Dit zijn gewoon simpele ohmse belastingen, dus je kan hierin vrijuit omwisselen in fases als dat beter uitkomt.

[ Voor 50% gewijzigd door RonJ op 17-01-2024 22:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasseilegger schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:02:
Al een hele dag kan ik niet op de onecta app omdat ze die aan het bijwerken zijn!
Dat onderhoudsvenster vandaag wordt al een tijdje aangekondigd met een pop-up melding als je de Onecta app opent. Hier in NL vanochtend dus zoals verwacht ook offline, maar sinds een uur of 5 deed ie het weer.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solesius2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:55:

Nee, juist dan schaalt je warmteverlies vrij linear mee met de buitentemperaturen. Een stooklijn is altijd weersafhankelijk, het is gewoon een verhouding tussen buitentemperatuur en de aanvoer.

Als ie er oog altijd teveel achteraan hobbelt mag je best in wat grotere stapjes omhoog met je lijn dan 1-2K. Dan kan je daarna weer rustig zakken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Kasseilegger schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:02:
Aangekondigd onderhoud…. En inderdaad ook hier in BE vanaf 17:00 weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Ook in Eijsden schijnt wel eens de zon en dan blijft bij jou de WP gewoon doorstoken op de (externe) temperatuursensor, dus op de stooklijn, bij kamerthermostaat regeling en modulatie gaat de WP netjes de temperatuur van vertrekwater terugregelen.
Ja maar dat zeg ik, als ik de controle weer heb, dan gaat de Madoka+WAR het overnemen. Als het dan door zon warmer zou worden in de woonkamer, gaat toch de wp uit :)

NU heb ik even puur constant 29 of 30 graden maken, geen Madoka en geen stooklijn ;)

Maar, zonder modulatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Hebben jullie ook zoveel defrosts vandaag? Wellicht mede door de sneeuwval maar hier is het ieder uur feest.

Aangezien huis met radiatoren wordt verwarmt duurt het nu heel lang voordat er een beetje temperatuur in het systeem zit waarna die al snel weer op defrost springt. Hoop energie gaat nu de sneeuw in. Zijn er manieren om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSjOzorHinSXRqTXCdYPw3v8pdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5pwhANxywFPhEq4ZB5IJxNN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4nAc-apvs2P0xUw4zsu1fn6Mds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhA1pVr2gMj3LIH1vt8Zf3e1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDeTns3mmqC618pS8Aqy8YDs4cQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R0mq2kEg9EWTDOCdMObl7OZr.png?f=fotoalbum_large

Bijna 70 kw ugh...en defrost elk half uur.
Modulatie staat aan, evenwicht -15. Temperatuur van 19.5 nooit bereikt. Eerder dat temp weer paar tienden afneemt.

Misschien warmtepomp net niet krachtig genoeg voor de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Een 3-fase BUH is 9kW. Bestaande uit stap 1= 3kW op 1 fase en stap2= 6kW gecombineerd op de andere 2. Dit zijn gewoon simpele ohmse belastingen, dus je kan hierin vrijuit omwisselen in fases als dat beter uitkomt.
De mijne is 9kW 3 fasen. Stap 1 is 3 kW maar wel keurig verdeeld over 3 fasen. Stap 2 is 6 kW en ook verdeeld over 3 fasen.
Ik heb stap 1 en 2 nog nooit gezamenlijk aan gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:12:
[...]

De mijne is 9kW 3 fasen. Stap 1 is 3 kW maar wel keurig verdeeld over 3 fasen. Stap 2 is 6 kW en ook verdeeld over 3 fasen.
Ik heb stap 1 en 2 nog nooit gezamenlijk aan gezien.
Ik herinner me het niet zo, maar zal het nog eens checken morgen, misschien heb je wel gelijk. Bij mij gaat ie ook altijd meteen vol op 9. Ik heb wel een wandmodel, mogelijk is die qua BUH wat anders.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijna 70 kw ugh...en defrost elk half uur.
Modulatie staat aan, evenwicht -15. Temperatuur van 19.5 nooit bereikt. Eerder dat temp weer paar tienden afneemt.

Misschien warmtepomp net niet krachtig genoeg voor de woning?
Haalt ie setpoint en retour?
Als dat zo is schiet ie niet tekort maar is de stooklijn nog net te laag. Maar wijzig niet te snel, geef het tijd.

70 kWh kan gewoon. Het is echt verschrikkelijk rotweer voor de wp. Als het nou nog eens 3 graden kouder was zou ie beter draaien want minder defrosts.
Hier elk half uur een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 20:02
RonJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Ik herinner me het niet zo, maar zal het nog eens checken morgen, misschien heb je wel gelijk. Bij mij gaat ie ook altijd meteen vol op 9. Ik heb wel een wandmodel, mogelijk is die qua BUH wat anders.
Dit is van vanmiddag - ik heb geen noemenswaardige andere apparaten aanstaan. Dit is bijna geheel toe te rekenen aan de WP
Met duidelijk de BUH op fase3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_aa0smGGtuKrvsoduWTXmclyIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4aBvfwtClvHvuCEM2xfNk7L.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06 10:58
roykamerman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:54:
Hebben jullie ook zoveel defrosts vandaag? Wellicht mede door de sneeuwval maar hier is het ieder uur feest.

Aangezien huis met radiatoren wordt verwarmt duurt het nu heel lang voordat er een beetje temperatuur in het systeem zit waarna die al snel weer op defrost springt. Hoop energie gaat nu de sneeuw in. Zijn er manieren om dit te verbeteren?
22 defrosts vandaag... :'(
35 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

quint001 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Dit is van vanmiddag - ik heb geen noemenswaardige andere apparaten aanstaan. Dit is bijna geheel toe te rekenen aan de WP
[Afbeelding]
Wat zonde zeg, wel de compressor op 3 fasen maar niet de elementen. Bij mij is de compressor dan weer 1 fase. Die had ik achteraf ook graag op 3 fasen gehad. Niet dat het uitmaakt, maar toch. Beetje gevoelskwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quint001 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:23:
[...]

[Afbeelding]
huh waarom 40-50 graden maken de hele tijd? Heb je een HT wp ofzo?

Dit was t vandaag hier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgGWcZV4XgOZe8njcFV7q9iFgps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJlYe1CSRkFoNlOplsTHgyPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc_5-mNlEkUCiMHleXaEXRTbad4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UevAhZQReraUwyEjubNoMEg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aeToLWmJ-mcXSPZi9xPBWXG1g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6KOQobz61XQh6lvsDm9X2fT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLPTedGjS500ymnHbxut0ye4sQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8qiJRBA7RIydHhUhwZ9dFOW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 20:27

M2M

medicijnman

Er komt hier binnenkort ook een Daikin Altherma 3 warmtepomp. Nu zit ik op 3x25A en ben ik van plan om een elektriciteitsmeter te plaatsen om ervoor te zorgen dat de warmtepomp afslaat als de overige dingen in huis te veel stroom verbruiken. Echter is de situatie wat complex;

- 11KW autolaadunit wallbox met eigen stroommeter op modbus
- 11kW kookplaat
- oven, airco's en andere stroomvreters
- klein bergje zonnepanelen

In de manual heb ik gelezen dat het ding enkel overweg kan met een stroomimpulsemeter. De warmtepomp zal aangesloten worden op 1-fase, maar ik kan 'm ook aan 3 fases knopen, als ik de handleiding mag geloven (6kW uitvoering), maar ik ben bang dat de WP en de autolader over en weer elkaar uit gaan zetten als er zowel warmtevraag als oplaadvraag is. De hoofdzekering eruit is naadje, dan mag ik bellen om de hoofdzekering te laten resetten.

Welke stroommeter moet ik hiervoor hebben?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVersteegen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 15:40
quint001 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ik zit inmiddels wat rustiger op de bank.. ik had dat gevoel ook.. auto laad met 11kwh en wat als nu de BUH met 9kwh aangaat, en ik ah koken ben, en de vaatwasser staat aan etc etc. . Er zit bij mij dan wel een loadbalancer tussen, maar die zie ik pas wat later vanzelf terugregelen. Nu springen hoofdzekeringen er zover ik weet idd niet direct uit, dit zijn dit trage varianten blijkbaar.. dus je mag even over de max heen heb ik begrepen. (mischien weet iemand dit met zekerheid te zeggen) . maar ja tot hoever kun je gaan?

Wat ik uit voorzorg heb gedaan is in HomeAssistant een automation ingezet welke bij detectie van een defrost vast het laden van de auto even stopt, en 10 minuten na de defrost het laden weer start. Moet je natuurlijk wel de laadpaal of auto(bij mij) kunnen aansturen natuurlijk, en er integratie voor zijn vanuit HA
Gebruik dezelfde defrost detectie ook om een counter per dag bij te houden.. ach.. leuk voor het overzicht.

Het is geen Daikin info, maar wellicht een tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 20:39
Onze warmtepomp schiet sinds een week steeds in storing.
Foutcode :

EA-00 koelings-verwarming omschakel probleem.

Die hebben we nu 2x gehad. Gisteravond was het F3-00 OU: storing van afvoerbuistemperatuur

Uiteraard Energiewacht erbij gehad, maar die komen er tot nu toe niet uit. Ze komen vandaag terug met een diagnoseapparaat.

Gekke is dat de storing elke 3 dagen optreed. Tussentijds werkt het goed. We krijgen het alleen weer aan de praat door de stroom er helemaal af te halen en er weer op te zetten.
Dit kan zo natuurlijk niet doorgaan.

Vorige week (of 2 weken geleden) heb ik ook een firmware update geinstalleerd. Kan dat er mee te maken hebben?
heeft iemand toevallig ervaring met deze codes? Dan kan ik de energiewacht misschien in de juiste oplosrichting sturen.
Pagina: 1 ... 88 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma