Ik heb de laatste tijd al een aantal keer meegemaakt dat mijn 25A hoofdzekering op de fase waar de buitenunit op zit, eruit vliegt. Dit is een combi van buitenunit + BUH (staat momenteel als 3F geconfigureerd) en de EV die aan het laden is.
Ik heb een load balancer gemaakt die de EV op zo'n moment wat terug regelt, maar het gevolg is inmiddels dat deze 's-ochtends niet vol is, dus de combi is gewoon too much in deze uitzonderlijke periode qua lage buitentermperaturen i.c.m. hoge luchtvochtigheid. Ik wil dus kijken of ik de BUH wat kan temmen.
Wat achtergrond info: Op ca. 160 m2 vvw verbruikt de buitenunit op deze dagen ca. 35 kWh; ESPAltherma berekent hieruit een COP van 2-3 exclusief de BUH. Ik tel ca. 17 defrosts per dag (waarop de BUH ook wordt ingezet). De BUH vertoont het volgende gedrag:
De lange periode dat de BUH aan was, is de legionellerun. Daarna werd hij "Onbekend", omdat de fase eruit ging waarop ook Home Assistant draait :-)
Waar ik naar op zoek ben: ik heb de BUH niet aangesloten, maar kan ik hier nog wat fasen omwisselen zodat hij bij step 1 niet de fase pakt waarop ook de buitenunit zit. Of kan ik m.b.v. settings al wat tunen en verbeteren?
Ik zou de legionellarun kunnen plannen op een moment dat ik (waarschijnlijk) niet zal laden, maar ik heb hier dynamische tarieven dus dat heeft niet de voorkeur. Uiteindelijk vecht die sturing o.b.v. dynamische tarieven natuurlijk met de piekbelasting...