Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:48
Heb nog een vraagje mbt de flinke kou vorige week: kan ik achterhalen (zonder ESPAltherma) op hoeveel max van zijn vermogen de machine heeft gedraaid? Ben wel nieuwsgierig hoever ik op de grens heb gezeten van de machine (zonder BUH, want evenwichtstemp staat op -15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Die setting is er niet voor niets, maar heeft zoals veel opties, voor- én nadelen.

Als je 'm toepast bij vloerverwarming of een flinke systeeminhoud, gebruik dan iig de verhoging 2, bereik 8 variant van deze instelling. Bij bereik 4 (= van -2 tot 2) ben je bij een flinke massa namelijk al te laat om nog "ff" 2 graden omhoog te klimmen met je systeem in toch al moeilijke omstandigheden. Dan trigger je alleen maar een enorm defrost-festival en werkt het eerder averechts.
Hoe gaat het dan als je zoals nu, van "onderop" naar 2 graden gaat, dus niet van hoger dan 2 naar 2 maar van beneden -2 naar 2? Hoe reageert het systeem dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Hoe gaat het dan als je zoals nu, van "onderop" naar 2 graden gaat, dus niet van hoger dan 2 naar 2 maar van beneden -2 naar 2? Hoe reageert het systeem dan?
Er komt eigenlijk gewoon een kleine 'bult' op je stooklijn. Het maakt niet uit vanaf welke kant je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Die setting is er niet voor niets, maar heeft zoals veel opties, voor- én nadelen.

Als je 'm toepast bij vloerverwarming of een flinke systeeminhoud, gebruik dan iig de verhoging 2, bereik 8 variant van deze instelling. Bij bereik 4 (= van -2 tot 2) ben je bij een flinke massa namelijk al te laat om nog "ff" 2 graden omhoog te klimmen met je systeem in toch al moeilijke omstandigheden. Dan trigger je alleen maar een enorm defrost-festival en werkt het eerder averechts.
Heb jij die optie aan, zo op welke setting?
Hier vvw en rads en 40L buffer serie in retour. Bij een defrost zie ik de lwt dalen maar niet de retour.

Welke settings is dan aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O60tcHKyLzH9d2TVRXSHeO2jK10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqexbim3KS1KQzJSSZroIvdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoHbKpLcQ7n0vnmhsoyIq_mNWtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4W8i5T4sD1xfGPFQPKHbSWq.jpg?f=fotoalbum_large

ps: kun je de samplefreq van espaltherma verhogen dat je fijnere grafieken krijgt?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
piieter schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Maar de vraag was, of die Stop misschien voorkomt, dat de Legionella-run wel gaat draaien.
We zullen het morgen zien wat ie doet...
De Legionella-run is naar volle tevredenheid uitgevoerd!
De geprogrammeerde Stop in het weekprogramma voor de tank had dus geen invloed op het wel of niet starten van de Legionella-run.

Bovendien eens even gekeken wat er precies gebeurde tijdens de Legionella-run.
Door de Comfort-run (twee uur vóór de start van de Legionella-run) was de temperatuur van het water in de tank al 53 °C.
Toen de Legionella-run startte om 13.00 uur, ging eerst alleen de eerste stap van de BUH aan, het 3 kW element.
De temperatuur in de tank liep op.
Na een tijdje ging ook de tweede stap van de BUH aan, het 6 kW element. Dus samen 9 kW.
Na weer een tijdje ging het tweede element weer uit, terwijl de tanktemperatuur nog niet de 60 °C had bereikt.
De temperatuur in de tank liep echter nog steeds op.
Na weer een tijdje ging het tweede element weer aan.
Na nog weer een tijdje ging het tweede element weer uit. (nog steeds geen 60 °C)
Dit ging een paar keer zo.
Op een bepaald moment na ongeveer 10 minuten (ik weet het niet precies) was de tanktemperatuur 60 °C.
Beide BUH elementen gingen weer uit. (Het tweede element was al eerder uit gegaan).
Daarna volgde een defrost, maar dit had geen effect op de tanktemperatuur, terwijl de Legionella-run nog bezig was.
Om 14.00 precies was de Legionella-run afgelopen.
Ik weet niet, of de maximale tijdsduur van een Legionella-run 60 minuten is, of dat het toeval was, dat de Legionella-run precies om 14.00 uur eindigde. Misschien iemand die dit wel weet?

Uit diverse berichtjes hier in dit forum was bij mij het idee ontstaan, dat tijdens de Legionella-run van 53 °C naar 60 °C beide BUH elementen "volop aan de bak" gaan.
Wat ik echter gezien heb is, dat dit met beleid gebeurt. Misschien is dat ook een soort "modulatie".
Voor de echte "die-hards" is dit natuurlijk gesneden koek ;)

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:16:
[...]

ps: kun je de samplefreq van espaltherma verhogen dat je fijnere grafieken krijgt?
Ja, regel 18 van src/setup.h:
#define FREQUENCY 30000 //query values every 30 sec

Die kan je bijv. op 10000 zetten voor elke 10sec. Ga ook weer niet te hoog, alles via de serial connectie uit de pomp uitlezen duurt ook even.

En ik heb de verhoging zelf nu uitstaan hier.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 15-01-2024 15:39 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:03:
Heb nog een vraagje mbt de flinke kou vorige week: kan ik achterhalen (zonder ESPAltherma) op hoeveel max van zijn vermogen de machine heeft gedraaid? Ben wel nieuwsgierig hoever ik op de grens heb gezeten van de machine (zonder BUH, want evenwichtstemp staat op -15).
Weet je je verbruik? Dan kan je eea wel ongeveer afleiden uit de capactiteitstabel.
Eigenlijk wil je de daadwerkelijke (dus niet via de ESP berekende) warmteproductie weten, maar dan moet je die ook echt meten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Weet je je verbruik? Dan kan je eea wel ongeveer afleiden uit de capactiteitstabel.
Eigenlijk wil je de daadwerkelijke (dus niet via de ESP berekende) warmteproductie weten, maar dan moet je die ook echt meten.
Heb waardes van 1500-1800W gezien (HW kWh meter). Met SWW zie ik hem wel eens de 3000W aan tikken nu. Maar om te zeggen dat ik pas op 50% (met 1500W) zit lijkt me te kort door de bocht.

Als ik naar dit plaatje kijk, en ik pak die 1800W, zou dat dat betekenen dat ik op de limiet van de machine zat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqTtKi7tM3p-QceJRNaDnIb27Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DaYn3oVH9IzMd6hJSZ7s6pm6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Heb waardes van 1500-1800W gezien (HW kWh meter). Met SWW zie ik hem wel eens de 3000W aan tikken nu. Maar om te zeggen dat ik pas op 50% (met 1500W) zit lijkt me te kort door de bocht.

Als ik naar dit plaatje kijk, en ik pak die 1800W, zou dat dat betekenen dat ik op de limiet van de machine zat?
[Afbeelding]
Als je *continu* bij dergelijke temperaturen de machine tegen de 2 kW ziet opnemen, dan kun je inderdaad de conclusie trekken dat 'ie flink aan de bak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:13:
[...]

[Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen dan ja. Heb je wel de TA op een representatieve waarde voor jouw systeem geklikt in het grafiekje?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MrFish schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Als je *continu* bij dergelijke temperaturen de machine tegen de 2 kW ziet opnemen, dan kun je inderdaad de conclusie trekken dat 'ie flink aan de bak is.
Flink aan de bak mag ook wel, het was -8/-9, waar je van -10 met dimensioneren uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Dat zou zomaar kunnen dan ja. Heb je wel de TA op een representatieve waarde voor jouw systeem geklikt in het grafiekje?
Ta was geloof ik 32-33gr. In de grafiek kon ik alleen kiezen tussen 30 en 35, maar zat niet heel veel verschil in qua max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vandaag wat geluk gehad! Deze ochtend viel de stroom in huis plots uit. Bij nazicht bleek de verliesstroomschakelaar die de hoofdkast met de kast van de warmtepomp verbond uitgevallen. De kabels waren doorgesmolten en de kast was superheet.

De installateur heeft dus te dunne kabels gebruikt (6mm2).
De warmtepomp én droogkast trokken blijkbaar wat veel stroom tegelijkertijd :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkqWAGZa6Pq2fFNqtRxOOA5U6GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sScoHUvCMtzfwrWA4iO0l2ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lxm91nXYLhHHzEfxonQ3g7s8ch0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBkcPHmDmiif4i8JltGvM5Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00
[...]

hmmm hier maar eens even geconfigureerd en kijken wat het doet. heb nu elke 1,5 uur een defrost lijkt het. verder is de lijn mooi stabiel, en ben ik wel redelijk tevreden hoe die nu loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMNFAzReYAWCHsF4aUXdri1MBC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAFbit0D8T40WQ4bveyEnZL7.png?f=fotoalbum_large

COP berekening klopt nog niet, lijkt dat er nog iets mis gaat met het lezen van de flow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Liviooo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:12:
Vandaag wat geluk gehad! Deze ochtend viel de stroom in huis plots uit. Bij nazicht bleek de verliesstroomschakelaar die de hoofdkast met de kast van de warmtepomp verbond uitgevallen. De kabels waren doorgesmolten en de kast was superheet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
6mm2 is normaal genoeg, daar kan 40A doorheen, ik denk dat het contact niet goed was aangedraaid?

-> ook daarom weer opnieuw bewijs; ik doe dit allemaal liever lekker rustig zelf 8) :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Senaxx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:14:
[...]

hmmm hier maar eens even geconfigureerd en kijken wat het doet. heb nu elke 1,5 uur een defrost lijkt het. verder is de lijn mooi stabiel, en ben ik wel redelijk tevreden hoe die nu loopt.

[Afbeelding]

COP berekening klopt nog niet, lijkt dat er nog iets mis gaat met het lezen van de flow.
Kun je pompflow es meepakken in de tab geschiedenis is HA? samen met powerusage (hw powermeter als je die hebt anders de daikin powerusage, aanvoer, retour, setpoint, pumpflow) Thanks

2e punt; hoe merk/zie je dat de cop niet correct is? want dan hebben ik+meerderen dat ben ik bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:15:
[...]

6mm2 is normaal genoeg, daar kan 40A doorheen, ik denk dat het contact niet goed was aangedraaid?

-> ook daarom weer opnieuw bewijs; ik doe dit allemaal liever lekker rustig zelf 8) :+
Dit dus, schroef niet goed aangedraaid of geen aderhulsen gebruikt. 6mm2 is meer dan zat.

Iemand was z'n momentschroevendraaier even vergeten denk ik.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:01

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Liviooo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je daar een 1 fase 63A aardlekautomaat voor je warmtepomp geplaatst? Wow! wat mag de hoofdschakelaar dan wel niet zijn.Kan me niet voorstellen dat je wp meer trok dan de alamat aan kon. Droger zal iets van 2000W max zijn, wp max 4000W kom je met 30A een heel eind.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Judge Ming schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Heb je daar een 1 fase 63A aardlekautomaat voor je warmtepomp geplaatst? Wow! wat mag de hoofdschakelaar dan wel niet zijn.Kan me niet voorstellen dat je wp meer trok dan de alamat aan kon. Droger zal iets van 2000W max zijn, wp max 4000W kom je met 30A een heel eind.
Er zit wel wat meer op die 2e kast: alle keukentoestellen en droogkast, wasmachine, PV-installatie, ...)

Kabel zat inderdaad niet goed vast, bleek achteraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Judge Ming schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dit is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat (dus in combi met overspanningsbeveiliging). Weet @Liviooo zeker dat hier de onderverdeler voor de warmepomp/garage oid op zit? Want dit is aan de invoedende kant gesmolten, daarna loopt eea via de kamrail eronder naar de zekeringsautomaten er direct naast. Dan zouden ze dus de onderverdeler op een gewone groep/automaat hebben bijgeprikt, dat is sowieso niet de bedoeling.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Dit is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat (dus in combi met overspanningsbeveiliging). Weet @Liviooo zeker dat hier de onderverdeler voor de warmepomp/garage oid op zit? Want dit is aan de invoedende kant gesmolten, daarna loopt eea via de kamrail eronder naar de zekeringsautomaten er direct naast. Dan zouden ze dus de onderverdeler op een gewone groep/automaat hebben bijgeprikt, dat is sowieso niet de bedoeling.
Op deze rail zit ook de verbinding met de 2e kast in de berging waarop de WP dan zelf zit. Het is inderdaad de invoer-kant van die rail die gesmolten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liviooo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Op deze rail zit ook de verbinding met de 2e kast in de berging waarop de WP dan zelf zit. Het is inderdaad de invoer-kant van die rail die gesmolten was.
Een onderverdeler zo erbij prikken is niet de bedoeling. Mijn advies en dan hou ik er in dit draadje verder over op: haal er even iemand anders bij die (wel) weet waar ie mee bezig is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Een onderverdeler zo erbij prikken is niet de bedoeling. Mijn advies en dan hou ik er in dit draadje verder over op: haal er even iemand anders bij die (wel) weet waar ie mee bezig is.
Ik heb dit uiteraard niet zelf geïnstalleerd... Is door elektricien gedaan en is gekeurd geraakt ... zal dus wel ok geweest zijn (indertijd) :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Liviooo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb dit uiteraard niet zelf geïnstalleerd... Is door elektricien gedaan en is gekeurd geraakt ... zal dus wel ok geweest zijn (indertijd) :-)
Ik zie het. ;)

BE normen van toepassing misschien (gezien de keuring)? Nouja, iig geluk gehad zo.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Ja eens, moet ergens teveel restrictie in zitten zo. Voor een defrost wil ie minimaal 12l/min zien, maar liever 20+. 5/8" als in 15-16mm en 1/2" als in 12,5mm is sowieso ook echt véél te weinig om een verdeler van LT-water te voorzien. 3/4" is wel zo'n beetje het minimum voor een lekker werkend systeem, liever zelfs 1" of meer. Hier gaan er 32mm pex naar 1" puntstukken de verdeler in.
Ah die min 12L/min verklaart de 7H-error!

Mss beter van mij om met mm te werken vanaf nu O-) ... de aanvoer buis is 23 mm buitenmaat die dan overgaat in een knie die direct op dit thermostaatventiel zit https://www.radiatoraanbi...staatkraan-1-2-recht.html die weer rechtstreeks op de verdeler zit. Aan de retour eenzelfde maat (maar dan met retourventiel) die met een knie weer overgaat op 23 mm buitenmaat en terug naar de WP. Beide buizen zijn max 2.5 meter... Eigenlijk hoor ik je zeggen dat dit al niet goed genoeg is...?

Ik heb niet het idee dat de pijpjes die uit de WP komen zoveel dikker zijn... is dat dan niet nodig? Excuus voor de misschien wat 'noob'-vragen maar ik had verwacht dat dit gedeelte dat door de installateur is gedaan wel in orde zou zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Ninjetsu NL op 15-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
En hier was ik dus bang voor. De 2e etage heeft een warmtelek dat ik op moet lossen. Zodra het waait (15+km/u) begint de kamer af te koelen.

Stooklijn al op 0 gezet ipv -1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQSyjipeI59DUMAFRQbdaYBdlUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOdHRXWjhkgIeaMK0hqnDWBa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik de groepen iets meer open moet draaien dan om te zorgen dat retour wat hoger wordt (aanvoer gaat al omhoog vanwege temperatuur buiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxvI2KAwlGrrfGQBXmFR2X5w_HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSO8sWbV7R3mazVs3BEsM1Ut.jpg?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Ah die min 12L/min verklaart de 7H-error!

Mss beter van mij om met mm te werken vanaf nu O-) ... de aanvoer buis is 23 mm buitenmaat die dan overgaat in een knie die direct op dit thermostaatventiel zit https://www.radiatoraanbi...staatkraan-1-2-recht.html die weer rechtstreeks op de verdeler zit. Aan de retour eenzelfde maat (maar dan met retourventiel) die met een knie weer overgaat op 23 mm buitenmaat en terug naar de WP. Beide buizen zijn max 2.5 meter... Eigenlijk hoor ik je zeggen dat dit al niet goed genoeg is...?

Ik heb niet het idee dat de pijpjes die uit de WP komen zoveel dikker zijn... is dat dan niet nodig? Excuus voor de misschien wat 'noob'-vragen maar ik had verwacht dat dit gedeelte dat door de installateur is gedaan wel in orde zou zijn...
22mm koper is het dan denk ik. Ik vond het al wat krapjes. 22mm op 2,5m houdt niet over nee, maar moet op zich wel voldoende zijn voor veel meer dan 12l/min. Ik verdenk een ander onderdeel, bijv. die thermostaatkraan. Van die 1/2" blijft vaak nog veel minder over als je erin kijkt. De pijpen uit de binnenunit zijn 1" dacht ik. Ook je bypassleiding kan van binnen veel dunner zijn. Normaliter loopt het merendeel van de flow natuurlijk door die pomp.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Laatst online: 13-09 13:36
smaij schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:31:
Ik heb met deze hogere temperatuur de stooklijn weer aangepast van dT5 naar dT4 en teruggebracht met -1 op de stooklijn. Ik merk dat hij niet naar zijn minimale verbruik ging wat ik voor de aanpassing van dT3 naar dT5 had met dit soort dagen.
Dit is vanochtend goed gegaan maar vanmiddag zag ik dat de BUH op 3kw aan ging en de compressor uit.
Evenwichtstemp staat op -15, dus ik begrijp niet zo goed waarom. Ik heb het gebruik van de BUH nu op Beperkt gezet in plaats van toegestaan. (Alleen WTW zou ideaal zijn, maar die setting wordt steeds gereset na een herstart).
Na 1 herstart was het gedrag nog niet anders. De tweede herstart wel.
Weet iemand waarom de WP dit doet ?
Hoi @smaij
Wordt die setting (parameter [4-00] toch?) bij jou nog steeds gereset na een herstart?
Is dat iets dat bij meerdere mensen speelt of afhankelijk van het type wp?
Ik heb hem op 2 (Alleen WTW) staan en daarna in de loop van de tijd al diverse keren een herstart gegeven en hij staat nog steeds op 2.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
  • Laatst online: 23-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6mz0dMlrVjrY6zmJPXpMMp1U4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOnE3WWTo0TUwC8B4jURGJ7E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPDVOluaFNvOvHWxQLXIa8zQNbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr6bEcIHKnDhyFF8f9K2pE7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L-OJZqLRCpcLtc_zPR4Fnx4j30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5Y03RTCmpwjthOG1NsVemfR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp hier iets niet... misschien dat iemand mij dot kan ophelderen.

Ik geef in de stooklijn aan dat hij aanvoertemperatuur van 33 graden moet leveren bij -13. Echter gaat hij continu opschalen naar 33 graden toevoer ook bij nu 2 graden.

Een paar uur terug was hij gaan verwarmen voorbij de thermostaat temperatuur ook met maximale aanvoertemperatuur. Thermostaat 19.5 temp was 19.6)

Daarom de y2 van 35 naar 33 gezet. En de x1 van -10 naar -13. Volgens handleiding zou dit de juiste actie zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 21:16

GJA

Hoe werkt die gemiddelde temperatuurmeting eigenlijk? Ik heb de meting staan op gemiddeld over 24 uur maar fluctuatie setpoint is aldoor precies tegenovergesteld aan de buitentemperatuur. De getoonde buitentemperatuur lijkt ook best wel te fluctueren, gelijk aan de normale buitentemperatuur.
Ik had verwacht dat setpoint wat gelijkmatiger zou wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pukdeO85Q0-m-9VgMUjtQkh5r0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2juITjL6VVx8Aa3mfLqUtLB.png?f=fotoalbum_large

Onze WP reageert best heftig op elke tiende graad wijziging in setpoint; even compressorstroom erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da2OnY2xMxwQEI4sV6DqkeJKp8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMZPwtCK3iEdyWniNpAikWh9.png?f=fotoalbum_large

Die hele scherpe pieken wil ik eigenlijk voorkomen; daar draait de WP op top en niet bijster efficiënt. Minder fluctuaties zou dus welkom zijn.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dit dus, schroef niet goed aangedraaid of geen aderhulsen gebruikt. 6mm2 is meer dan zat.

Zelfs is als hobbyist heb ik een Wiha torque setje gehaald... veel plezier van.

Ontopic, tijd voor de update van vandaag 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RavJkqb7FD5cvajOpsR6ZHJMuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro1IM7sly0SQoQMHklpq4p90.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2YV0sFNSKth0XRQ9SvnuGEuwJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jesmuUIw1r62KhSkFXqRbKfA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmDQK3KVMAo4tIE4KMzfv5wVl1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/563EOUxDFW10n2lpAsKOEaML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I4Z4p__ti8tIuEML34rz29846Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlohCpkQixnlSyx7DSf3tLIf.jpg?f=fotoalbum_large

Niet ontevreden, alles op 29-30 awt vandaag. Totaal 6 defrosts tot nu toe, het is ook nog droog hier, geen sneeuw, buitentemps tussen 1-3 graden.

Wel duidelijk de momentjes met flipper-power en de langere periodes met de pumpflow-wave :> Ik denk dat ik binnekort weer overga op thermostaat+weathercurve. Alles staat nu nog vast op 1 awt temp (en die pas ik af en toe een graadje aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GJA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:05:
Hoe werkt die gemiddelde temperatuurmeting eigenlijk? Ik heb de meting staan op gemiddeld over 24 uur maar fluctuatie setpoint is aldoor precies tegenovergesteld aan de buitentemperatuur. De getoonde buitentemperatuur lijkt ook best wel te fluctueren, gelijk aan de normale buitentemperatuur.
Ik had verwacht dat setpoint wat gelijkmatiger zou wijzigen.

[Afbeelding]

Onze WP reageert best heftig op elke tiende graad wijziging in setpoint; even compressorstroom erbij:

[Afbeelding]

Die hele scherpe pieken wil ik eigenlijk voorkomen; daar draait de WP op top en niet bijster efficiënt. Minder fluctuaties zou dus welkom zijn.
Je hebt kans dat de atherma outdoor temp, de realtime temp is, maar dat de software intern de middeling doet (en je dus die waarde niet kunt zien)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:04:

Ik geef in de stooklijn aan dat hij aanvoertemperatuur van 33 graden moet leveren bij -13. Echter gaat hij continu opschalen naar 33 graden toevoer ook bij nu 2 graden.

Een paar uur terug was hij gaan verwarmen voorbij de thermostaat temperatuur ook met maximale aanvoertemperatuur. Thermostaat 19.5 temp was 19.6)

Daarom de y2 van 35 naar 33 gezet. En de x1 van -10 naar -13. Volgens handleiding zou dit de juiste actie zijn
- wat is de modulation setting?
- wat is de verhoging bij 0 setting?
- wat is de overshoot setting?

Als dit allemaal maximaal staat, kan de awt soms 4-9 graden boven de curve uitkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 10:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:19:
[...]

@PCJR heb jij een momentschroevendraaier? ;)

Voor dat mensen dat aan mij gaan vragen: Zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeRJd9GmKS9zXHymdlkInH-rTyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRQe3E90imXbFAiULjGyk353.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 15-01-2024 20:25 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:22:
[...]

- wat is de modulation setting?
- wat is de verhoging bij 0 setting?
- wat is de overshoot setting?

Als dit allemaal maximaal staat, kan de awt soms 4-9 graden boven de curve uitkomen
Modulatie staat uit. Heb een buffervat.
Dt 5
Weersafhankelijk
Overregeling 4
Toename rond 0 graden 2 graden bereik 4
Pomp buiten bereik beperkt
80 % pompsnelheid tijdens monatername
Bedrijfsmodus pomp vraag
Evenwicht ja bij temperatuur bij 0 graden
Werking toegestaan

Hoop dat dit helpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is toch de waarde die door gebruiker handmatig boven setpoint ingesteld is? Volgens https://vscope.at/heizkurve/ zou je met die stooklijn bij 2 graden op 28,03 uitkomen. 4 erbij en je bent er (bijna).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xggP84vzz_QT06TqvL2UGTBHZpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i0IhFzaNJ603DpDSkDM0iIg8.png?f=user_large

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:25:
[...]

@PCJR heb jij een momentschroevendraaier? ;)

Voor dat mensen dat aan mij gaan vragen: Zeker.
[Afbeelding]
Ja ik heb Wiha torque set

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 10:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ja ik heb Wiha torque set
Wiha 🤮

😂

Maar ja, hier ook alles aangedraaid. De nul op de hoofdschakelaar kon nog 4x helemaal rond 7(8)7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
GJA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Dit is toch de waarde die door gebruiker handmatig boven setpoint ingesteld is? Volgens https://vscope.at/heizkurve/ zou je met die stooklijn bij 2 graden op 28,03 uitkomen. 4 erbij en je bent er (bijna).

[Afbeelding]
Zou ik de overregeling moeten verlagen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Nee, toename rond nul uitzetten.
Overregeling is nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Niet ontevreden, alles op 29-30 awt vandaag. Totaal 6 defrosts tot nu toe, het is ook nog droog hier, geen sneeuw, buitentemps tussen 1-3 graden.
Pfff, hier net defost #27 achter de rug, nog drie te gaan vandaag |:(

Iets anders: mijn drukveiligheidsklep heeft blijkbaar een (paar?) keer geloosd, er stond een halve liter water in het emmertje en de systeem druk was met een paar tienden bar afgenomen.
Zou dat ook kunnen komen door de defrosts, omdat er de hele dag nogal hevig opgeschaald/afgeschaald wordt door de compressor?

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Modulatie staat uit. Heb een buffervat.
Dt 5
Weersafhankelijk
Overregeling 4
Toename rond 0 graden 2 graden bereik 4
Pomp buiten bereik beperkt
80 % pompsnelheid tijdens monatername
Bedrijfsmodus pomp vraag
Evenwicht ja bij temperatuur bij 0 graden
Werking toegestaan

Hoop dat dit helpt?
Toename uit
Evenwicht op -15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Ik bedoel de offset. Daarmee kun je tijdelijk je setpoint verhogen tov de stooklijn. Volgens mij kan dat in de app ergens. Volgens mij staat die bij jou op +4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@Solesius2 kijk eens in je Oneconnecta app. Staat ie daar op 0 of +4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
Volgens mij staat de temperatuurregeling op kamerthermostaat. Dan moet je de offset in de app ergens anders instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGPdUCbthsj5GXNhbnNjXqUBb78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08hbmA3Lye8i0yu6JrRLjA4r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hem in de app niet aanpassen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan hem in de app niet aanpassen :-(
Op je binnenunit onder Ruimte verwarming, daar zou je het in moeten kunnen stellen.

Hoe is je stroomverbruik nu? Ben wel benieuwd.

Had je nou ook een P1 meter van bijv Homewizard aangeschaft? Kost geen drol en geeft zoveel meer inzage.

[ Voor 14% gewijzigd door Rainesh op 15-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Toename uit
Evenwicht op -15
Hier BUH op toegestaan en evenwicht op +5.

Ben er achter dat dat prima gaat, de BUH helpt enkel alleen indien hoogst noodzakelijk, en lijkt mij dus nuttig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:12:
[...]

22mm koper is het dan denk ik. Ik vond het al wat krapjes. 22mm op 2,5m houdt niet over nee, maar moet op zich wel voldoende zijn voor veel meer dan 12l/min. Ik verdenk een ander onderdeel, bijv. die thermostaatkraan. Van die 1/2" blijft vaak nog veel minder over als je erin kijkt. De pijpen uit de binnenunit zijn 1" dacht ik. Ook je bypassleiding kan van binnen veel dunner zijn. Normaliter loopt het merendeel van de flow natuurlijk door die pomp.
Net thuis gekomen en nog even gekeken en je hebt gelijk. Wat uit de WP komt is idd nog een tandje groter. Wel vreemd dat die bij mij uit de bocht direct overgezet wordt op een kleiner formaat, je zou zeggen dat je die zo groot mogelijk wilt houden... :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E80o9Z0_OiYuod5Po1HNAjUqKFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8xJ0rC3SSUaK5unq8XhlFGk.jpg?f=fotoalbum_large

Net de pomp weer eens ingeplugd om te kijken of ik wat debiet kan toevoegen nu mijn misvatting over de pomprichting uit de weg is geruimd, zo heeft @MajaMestreech de combi lopen volgens mij. Debiet op de WP ging van 18.4 naar 19.4L/min met de
verdeler pomp in serie (nog steeds geen mengen) op stand 3 (van 6) en per groep een debiet van 1.75L/min. Debiet op de WP gaat naar 20.4L/min met de verdeler pomp vol open en per groep dan 2L/min. Beide standen zijn me echter teveel ruis en stand 1 voegt amper iets toe in serie, maar is qua ruis te doen.

Beter (in serie, zonder te mengen) de vv-pomp uit of aan denk je? Los van t feit dat ombouwen of een nieuwe verdeler de voorkeur heeft.

Morgen maar weer eens bellen met de installateur, die heeft vandaag niets laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Net thuis gekomen en nog even gekeken en je hebt gelijk. Wat uit de WP komt is idd nog een tandje groter. Wel vreemd dat die bij mij uit de bocht direct overgezet wordt op een kleiner formaat, je zou zeggen dat je die zo groot mogelijk wilt houden... :/

[Afbeelding]

Net de pomp weer eens ingeplugd om te kijken of ik wat debiet kan toevoegen nu mijn misvatting over de pomprichting uit de weg is geruimd, zo heeft @MajaMestreech de combi lopen volgens mij. Debiet op de WP ging van 18.4 naar 19.4L/min met de
verdeler pomp in serie (nog steeds geen mengen) op stand 3 (van 6) en per groep een debiet van 1.75L/min. Debiet op de WP gaat naar 20.4L/min met de verdeler pomp vol open en per groep dan 2L/min. Beide standen zijn me echter teveel ruis en stand 1 voegt amper iets toe in serie, maar is qua ruis te doen.

Beter (in serie, zonder te mengen) de vv-pomp uit of aan denk je? Los van t feit dat ombouwen of een nieuwe verdeler de voorkeur heeft.

Morgen maar weer eens bellen met de installateur, die heeft vandaag niets laten horen.
ik zou em dan op de laagste stand instellen. Een stilstaande pomp heeft meer weerstand dan meedraaiend. En staar je niet blind op aantal L/min, als je gaat inregelen dan kan het heel goed kunnen dat bepaalde groepen een lagere debiet nodig hebben dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Op je binnenunit onder Ruimte verwarming, daar zou je het in moeten kunnen stellen.

Had je nou ook een P1 meter van bijv Homewizard aangeschaft? Kost geen drol en geeft zoveel meer inzage.
Overregeling staat in ruimteverwarming en kan ik met plus en min aanpassen. Dit is dan offset?
Deze heb ik net op +4 gezet vandaag op advies. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:10:
[...]

ik zou em dan op de laagste stand instellen. Een stilstaande pomp heeft meer weerstand dan meedraaiend. En staar je niet blind op aantal L/min, als je gaat inregelen dan kan het heel goed kunnen dat bepaalde groepen een lagere debiet nodig hebben dan anderen.
Ik heb hem nu zo ingesteld dat de druk die de WP aangeeft en de druk op de vv verdeler gelijk zijn (1.7 bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Overregeling staat in ruimteverwarming en kan ik met plus en min aanpassen. Dit is dan offset?
Deze heb ik net op +4 gezet vandaag op advies. _O-
Dat is dan niet de overregeling die je aangepast hebt :) Je hebt idd je offset op +4 gedaan, die mag weer naar 0

Overregeling staat in een van de diepere menu's. Die gaat maar tot max 4 namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hq-mz9ci0F7_kj8z-r4K9p2qRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tkX1JcJwY5hTbI0SuoDXWm7s.png?f=fotoalbum_large

Dankzij jullie hulp stroomverbruik sterk dalende en meer stabiliserende zo lijkt het vooralsnog. Meer gelijkmatig stroomverbruik.

Temp is nu 18,9 met thermostaat op 19.5, maar laat hem vannacht ff doorlopen en kijk morgen verder.

Dit is op basis van evenwicht -15
Overregeling+4
Modulatie uit
Stooklijn -13 - 33 en 15 - 25
Dt 5
Toename uit

Heb een p1 meter dacht ik in de meterkast. Voor de zonneplan app. Kan ik ook 1 in de warmtepomp zelf pluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Dat is dan niet de overregeling die je aangepast hebt :) Je hebt idd je offset op +4 gedaan, die mag weer naar 0

Overregeling staat in een van de diepere menu's. Die gaat maar tot max 4 namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ_B5uZG0Wam1cEoDDc_7oQLcEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjinXItklHJo2sYYIv89aODJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqkGOsb_isibmXF49vRtIt0Fmpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTtuP6by2XWOqawxJ8DC4cno.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0NUmU1peemhDQOc8o0Qr5JZI8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWsTtfIvVw6Zo16DZp77rii8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgTzL8Kl3LCYdcOu2kBG7UqqZHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1dlMjU5yvdNbWca6OXVPwwB.jpg?f=fotoalbum_large

Staat toch echt overregeling en gaat tot max +4 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:25:
[...]

[Afbeelding]

Dankzij jullie hulp stroomverbruik sterk dalende en meer stabiliserende zo lijkt het vooralsnog. Meer gelijkmatig stroomverbruik.

Temp is nu 18,9 met thermostaat op 19.5, maar laat hem vannacht ff doorlopen en kijk morgen verder.

Overregeling+4
Modulatie uit
Dt 5
Toename uit

Heb een p1 meter dacht ik in de meterkast. Voor de zonneplan app. Kan ik ook 1 in de warmtepomp zelf pluggen?
Hop! Goed bezig! Dat is nu zelfs een vlakkere stooklijn dan bij mij thuis. Maar met 18.9 graden kom ik hier thuis niet weg... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:25:
[...]

[Afbeelding]

Overregeling+4
Modulatie uit
Dt 5
Toename uit

Kijk op Homewizard website, daar kun je zelfs een P1 splitter kopen zodat je zowel die van HW als Zonneplan kunt inpluggen. Met HW kun je direct realtime ook zien. Wellicht dat dat met die van Zonneplan misschien ook kan.

Maar zie ik nou 50kWh verbruik vandaag?

Had je de offset al aangepast?

Overregeling moet onder Toename staan.

Als je in je hoofdmenu bent en dan naar Hoofdzone gaat, dan moet je in het groot je Aanvoer temperatuur zien staan. Als je met je rechterdraaiknop draait dan moet je wat zien veranderen op je display. Klopt dat?

En had je je hysterese van je SWW ook aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:31:
[...]

Kijk op Homewizard website, daar kun je zelfs een P1 splitter kopen zodat je zowel die van HW als Zonneplan kunt inpluggen. Met HW kun je direct realtime ook zien. Wellicht dat dat met die van Zonneplan misschien ook kan.

Als je in je hoofdmenu bent en dan naar Hoofdzone gaat, dan moet je in het groot je Aanvoer temperatuur zien staan. Als je met je rechterdraaiknop draait dan moet je wat zien veranderen op je display. Klopt dat?
[...]

Is al weer minder dan gisteren. Toen 65 kwh. Dus gaaan de goede kant op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ_B5uZG0Wam1cEoDDc_7oQLcEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjinXItklHJo2sYYIv89aODJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C4eb6wuPPgmKTt6kjDGMNcyErw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6gth61EedwIQOCtXhT94qdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8lKHNhYkGATVZCP6XpTB1k8gVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxXrOgG4mPgsVny1x5r49rXk.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Is al weer minder dan gisteren. Toen 65 kwh. Dus met elke aanpassing dalende. Nu alleen nog juiste temperatuur erbij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ_B5uZG0Wam1cEoDDc_7oQLcEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjinXItklHJo2sYYIv89aODJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C4eb6wuPPgmKTt6kjDGMNcyErw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6gth61EedwIQOCtXhT94qdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8lKHNhYkGATVZCP6XpTB1k8gVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxXrOgG4mPgsVny1x5r49rXk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bij mij toename. Kan geen offset vinden.

Daikin altherma 3 r w 8 kwh EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
@Rainesh Histerse is ook aangepast ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:39:
[...]

[...]

Is al weer minder dan gisteren. Toen 65 kwh. Dus gaaan de goede kant op

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

Is al weer minder dan gisteren. Toen 65 kwh. Dus met elke aanpassing dalende. Nu alleen nog juiste temperatuur erbij. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is bij mij toename. Kan geen offset vinden.

Daikin altherma 3 r w 8 kwh EHBH08EF6V
Ga eens helemaal terug naar hoofdmenu.

Kies dan hoofdZone en wat zie je dan? Je moet iets zien zoals dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MA2LwaF79FcKwsxZtXa-BQuUWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IV7LGxpjmH2SORsTa7YG6On5.jpg?f=user_large

Met je rechterdraaier wiel kun je het instellen uit mn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Ga eens helemaal terug naar hoofdmenu.

Kies dan hoofdZone en wat zie je dan? Je moet iets zien zoals dit

[Afbeelding]

Met je rechterdraaier wiel kun je het instellen uit mn hoofd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTdnt8_-Il_PpVNQxOYIpGgJZxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKbbEPGUlxtirTtvr4xe1Aa0.jpg?f=fotoalbum_large

Gevonden! Zet hem op 0 nu dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
En nu afblijven en lekker je systeem even laten draaien. Als je realtime je stroomverbruik kunt zien in je Zonneplan app, die even in de gaten houden.

Daarnaast wel ff de radiatoren dichtdraaien en puur VVW laten werken. Hou ook de temperatuur meters op je verdeler in de gaten, met name aanvoer en retour. Ben wel benieuwd hoeveel graden dat aangeeft.

Advies wat de anderen al gaven: verdeler vervangen voor een pomploze is wel een belangrijke bij een WP.

Ik heb ook mijn badkamer radiator elektrisch gemaakt na plaatsen WP.

Ik verwacht overigens wel dat je huis misschien zal gaan afkoelen, maar het is even aankijken nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Rainesh op 15-01-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
@Rainesh

Radiatoren zijn dicht, kan helaas alleen aanvoer temperatuur zien op verdeler. Geen retour. Wel op de wp display.

Heb op dit forum gelezen dat een pomploze verdeler een probleem kan zijn bij lange lussen en bij ongelijke grote. Hebben meerdere lussen waarbij de lengte zeer varieert. Hebben een vrij grote woonkamer en de vloerverwarming loopt vanuit de kelder van de keuken tot aan de andere kant van het huis pakweg 11/13 meter ofzo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKcgZiNGtWf6Yo_rfHCwXlaVxZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zPxoeTt6qKkYgFxDzzw0CdI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:55:
@Rainesh

Radiatoren zijn dicht, kan helaas alleen aanvoer temperatuur zien op verdeler. Geen retour. Wel op de wp display.

Heb op dit forum gelezen dat een pomploze verdeler een probleem kan zijn bij lange lussen en bij ongelijke grote. Hebben meerdere lussen waarbij de lengte zeer varieert. Hebben een vrij grote woonkamer en de vloerverwarming loopt vanuit de kelder van de keuken tot aan de andere kant van het huis pakweg 11/13 meter ofzo. [Afbeelding]
Waterzijdig inregelen en dan heb je het probleem minder of niet. @MotorBeast kan hier wel meer over vertellen.

En ongeacht je verdeler type is het nog steeds te adviseren om waterzijdig de groepen in te regelen

Zie bijv de posts over gelijke retourtemperaturen van de groepen in dezelfde ruimte

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 16-01-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:59:
[...]

Waterzijdig inregelen en dan heb je het probleem minder of niet. @MotorBeast kan hier wel meer over vertellen.

En ongeacht je verdeler type is het nog steeds te adviseren om waterzijdig de groepen in te regelen

Zie bijv de posts over gelijke retourtemperaturen van de groepen in dezelfde ruimte
Debiet is nu wel erg laag schommelt van 6,5 naar 7,1 liter per minuut (circa 110 m2 meter vloerverwarming) Temperatuur woonkamer blijft vooralsnog 18,9. Water aanvoer is volgens analoge meter 26 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0ReP8Di0JVKWHmfHw6KumiSddY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3shpgoPFf8vCUbsblk3P2oL3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfnnaSP5wul8cSfBYhKfhEyj2A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHY3Apo4VgVoZK49q3IGuYbP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9XGlCbnGM8OG_TxSlqJvJoOsqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iqaCcw1dK5S84nohoQiB6PW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:15:
[...]

Debiet is nu wel erg laag schommelt van 6,5 naar 7,1 liter per minuut (circa 110 m2 meter vloerverwarming) Temperatuur woonkamer blijft vooralsnog 18,9. Water aanvoer is volgens analoge meter 26 graden. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat wel is dit is een mengverdeler die je nu hebt. Zodra de wp pomp stopt blijft de verdeler koud water bijmengen en je vvw in sturen.

Ik heb diezelfde vervangen voor therminons composiet en ons huis voelt met zelfde aanvoer temperatuur zoveel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
[...]

Debiet is nu wel erg laag schommelt van 6,5 naar 7,1 liter per minuut (circa 110 m2 meter vloerverwarming) Temperatuur woonkamer blijft vooralsnog 18,9. Water aanvoer is volgens analoge meter 26 graden. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Rainesh ik weet nu niet of de WP nu voor een defrost het debiet op laat lopen alvorens die te starten. In mijn heen en weer met @RonJ bleek dat er minimaal 12L/min moet stromen ivm debiet en defrosts. Daaronder kan je de 7H-06 error krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Mij mij is het nog steeds een defrost hell, en heb de temperatuur bij 0 al aangepast (+2 en 8c) en weet nu niet echt wat ik nog zou moeten veranderen om minder defrost te krijgen. Zit nu echt ongeveer op elk half uur tot uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLRjpBWSPt66TAo7_YzQH-_Wg_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTkYo44DHjASjV8R385s7L9x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM2CyLMWIyPbzQgMhbNkEUY3qyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cwIDzxT5hMaqxAiyAgZwTg3.png?f=fotoalbum_large

80% pomp tijdens monsterafname
toname 2c bereik 8c
overregeling 4
stooklijn 40@-15 / 27 at 15 nu
vertrekwater
delta t 4

ik heb 1 wijziging in de template gemaakt. Er stond op bij de inverter usage een waarde van 230. Maar de 3 fase monoblock zit op 400v vandar dat ik in deze formule er 400 van heb gemaakt.

code:
1
2
3
4
  - name: "Inverter usage"
        state: "{% if is_state_attr('sensor.none_althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 400 | float) }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement

[ Voor 48% gewijzigd door Senaxx op 16-01-2024 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is prima, bij een hoger temperatuur gaat debiet omhoog. Bij mij draait ie ook rond de 6,5-7L/m bij een bepaald aantal graden en 2 etages.

Wellicht dat je stooklijn iets te laag staat, maar nu even aankijken hoe het gaat.
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:41:
[...]

@Rainesh ik weet nu niet of de WP nu voor een defrost het debiet op laat lopen alvorens die te starten. In mijn heen en weer met @RonJ bleek dat er minimaal 12L/min moet stromen ivm debiet en defrosts. Daaronder kan je de 7H-06 error krijgen...
Ja dat klopt. Gisteren had ik een defrost en debiet ging van 8 naar 19,6L/min.

Ik kreeg vroeger ook 7H-06 maar bleek dat mijn bypass niet genoeg open stond (heb volledige nageregeling). Na bypass ingesteld te hebben op 12L/Min geen errors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Senaxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:52:
Mij mij is het nog steeds een defrost hell, en heb de temperatuur bij 0 al aangepast (+2 en 8c) en weet nu niet echt wat ik nog zou moeten veranderen om minder defrost te krijgen. Zit nu echt ongeveer op elk half uur tot uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

80% pomp tijdens monsterafname
toname 2c bereik 8c
overregeling 4
stooklijn 40@-15 / 27 at 15 nu
vertrekwater
delta t 4

ik heb 1 wijziging in de template gemaakt. Er stond op bij de inverter usage een waarde van 230. Maar de 3 fase monoblock zit op 400v vandar dat ik in deze formule er 400 van heb gemaakt.

code:
1
2
3
4
  - name: "Inverter usage"
        state: "{% if is_state_attr('sensor.none_althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.inverter_current')|float * 400 | float) }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
Probeer dit eens een dag:
pomp geen beperking
toname rond 0 = uit
overregeling 4
stooklijn 38@-15 / 27 at 15
vertrekwater
delta t 4 (of evt bij 3 starten)

Benieuwd 8) T is ook soms gewoon proberen... Ik heb weer alleen maar sinus gehad vannacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:13
Heb de settings in de sheet gezet.
Voor mijn gevoel nu aardig onder controle voor mijn situatie.
Speciale dank aan @PCJR en @MrFish!

Warmtepomp Informatie

Model binnenunit ETBX16EF6V7
Model buitenunit EPRA14DAW17
Boiler type EKHWS300D3V3
Aantal zones 1 (Radiatoren en vloerverwarming in 1 string)
Type woning 2-1 kap
Oppervlakte 180m2
Koelfunctie Ja

Extra info:
Glycol in systeem: nee
Vorstbeveiliging waterleidingen: Onderbroken pompbedrijf.
Zit wel glycol in maar anders wordt opgenomen vermogen niet weergegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:43
Senaxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:52:
Hier idem. Maar dit is toch gewoon hoe het apparaat functioneert? Hebben wij niet veel invloed op volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Hier idem. Maar dit is toch gewoon hoe het apparaat functioneert? Hebben wij niet veel invloed op volgens mij
Als je de awt kunt verlagen, gaat het vermogen omlaag, en zal ie ook minder vaak of snel dichtvriezen. Zie ff hierboven mijn advies settings, weet niet hoe t bij jou nu staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Dat is prima, bij een hoger temperatuur gaat debiet omhoog. Bij mij draait ie ook rond de 6,5-7L/m bij een bepaald aantal graden en 2 etages.

Wellicht dat je stooklijn iets te laag staat, maar nu even aankijken hoe het gaat.

[...]

Ja dat klopt. Gisteren had ik een defrost en debiet ging van 8 naar 19,6L/min.

Ik kreeg vroeger ook 7H-06 maar bleek dat mijn bypass niet genoeg open stond (heb volledige nageregeling). Na bypass ingesteld te hebben op 12L/Min geen errors meer.
Temperatuur vannacht toch gedaald. Beetje zoals verwacht. 18 graden nu. Vreemde is dat het lijkt dat hij vaak uit heeft gestaan in plaats van continue proberen die 19.5 te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuszTQOdH8WFPkuUvgGi41YPfXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BFCqfWWlJVszlb5vXpVBZ7No.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDPfKIHoKZQ0wClS8yAjpEOmfqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BV6ZWe5QWZUjjhXVstUwMVK6.png?f=fotoalbum_large

Iets minder dan 1 kw lange tijd. Met 2 koelkasten een grote staande vriezer en een kleine staande ontvochtiger in de kelder lijkt het mij dat hij niets doet.
Heb stooklijn nub aangepast maar -10 35 graden. Wellicht dat ik de ondergrens van 15 25 graden ook wat moet verhogen? Vloer is niet warm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Temperatuur vannacht toch gedaald. Beetje zoals verwacht. 18 graden nu. Vreemde is dat het lijkt dat hij vaak uit heeft gestaan in plaats van continue proberen die 19.5 te halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iets minder dan 1 kw lange tijd. Met 2 koelkasten een grote staande vriezer en een kleine staande ontvochtiger in de kelder lijkt het mij dat hij niets doet.
Heb stooklijn nub aangepast maar -10 35 graden. Wellicht dat ik de ondergrens van 15 25 graden ook wat moet verhogen? Vloer is niet warm meer.
Staat er toevallig een programma ingesteld wanneer die Aan / uit moet?

Stooklijn even omhoog. Dat kan ook tijdelijk via Hoofdverwarming. Hoef je unit niet steeds voor te herstarten.

Hoeveel graden is aanvoer op je verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Als je de awt kunt verlagen, gaat het vermogen omlaag, en zal ie ook minder vaak of snel dichtvriezen. Zie ff hierboven mijn advies settings, weet niet hoe t bij jou nu staat :)
AWT is momenteel 29 graden.

Ik heb jouw settings min of meer ook, wel wat verschillen, maar laag stooklijntje:

pomp beperking 70% bij monstername (dacht ik)
toename rond 0 = uit
overregeling 4
stooklijn 35@-15 / 27@14
ext thermostaat (maar er staan altijd voldoende groepen open)
delta t 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Staat er toevallig een programma ingesteld wanneer die Aan / uit moet?

Stooklijn even omhoog. Dat kan ook tijdelijk via Hoofdverwarming. Hoef je unit niet steeds voor te herstarten.

Hoeveel graden is aanvoer op je verdeler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7YLNlY73PR420e1a0MCvlQq3FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paAwl9fbL1yQeCsC8YQwc5N8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ktt2Nva8KilgEj9jJvpAluzExdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TK6mgam6atYEB2WU08vwEeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJl1YWeUFVU5XBx6BAQMCyuv7Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxhOor5dBM6MkG2MCqvO8Oh5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI1LUYKVV9RZSMKM9djb78FotvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17jrk0vYrH9tDZbgItXILJcH.jpg?f=fotoalbum_large

Geen programma ingesteld.
Nieuwe waardes op basis van nieuwe eerder genoemde stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen programma ingesteld.
Nieuwe waardes op basis van nieuwe eerder genoemde stooklijn.
Vertrekwater temperatuur in de gaten houden, dat zou nu richting de 31 moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvIkSEezfxWZFBUmGUU0cFJUHPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLyLUSigFWjRJNebB95h5oIO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARnO3vQYnNPSJMGkCwyUqwtCbwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS6tSjWRtqA94FffA3WkHp4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvAV60cBIHevWkntOjm-lL6pldY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o30XyVToCtlEhE5RYgZ7gUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqPbGLtJlOK3lEHcV_XXKbJb1Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNJSDEGga2jgSuMUjGcNNnw5.jpg?f=fotoalbum_large

@Rainesh water was aan het opwarmen weer. Dus 30 graden geeft hij aan. Op verdeler aanvoer 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Rainesh water was aan het opwarmen weer. Dus 30 graden geeft hij aan. Op verdeler aanvoer 26 graden.
Zou alvast gaan informeren voor een andere verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Zou alvast gaan informeren voor een andere verdeler
Wat zou nu de reden kunnen zijn dat hij bij @Solesius2 niet meer uit zichzelf aan ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Wat zou nu de reden kunnen zijn dat hij bij @Solesius2 niet meer uit zichzelf aan ging?
Hij heeft geen instelbaar mengventiel dacht ik. Het zal wel uiteindelijk opwarmen maar zal wel lang duren, maar echt lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:48
piieter schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Hoi @smaij
Wordt die setting (parameter [4-00] toch?) bij jou nog steeds gereset na een herstart?
Is dat iets dat bij meerdere mensen speelt of afhankelijk van het type wp?
Ik heb hem op 2 (Alleen WTW) staan en daarna in de loop van de tijd al diverse keren een herstart gegeven en hij staat nog steeds op 2.
De laatste keer dat ik dit probeerde wel. Of het een breder probleem is weet ik niet. Vervelend is het wel maar door de evenwicht naar -10 te zetten heeft het geen issues verder.

Mijn externe temperatuursensor zit tegen de gevel aan en ik zit dat deze dus met strenge vorst sterk afwijkt van de werkelijke temperatuur. Ik denk dat ik er nog wat isolatie tussen ga plaatsen zodat de geveltemperatuur niet doorwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Hij heeft geen instelbaar mengventiel dacht ik. Het zal wel uiteindelijk opwarmen maar zal wel lang duren, maar echt lang.
Tenzij het temperatuurverlies binnen te groot is toch? Niet dat dat perse bij hem is maar dat zou een reden kunnen zijn dat t afkoelt en niet meer terug op loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Tenzij het temperatuurverlies binnen te groot is toch? Niet dat dat perse bij hem is maar dat zou een reden kunnen zijn dat t afkoelt en niet meer terug op loopt?
Hij heeft zn stooklijn al omhoog gedaan en nu weer aankijken. Het is trial and error om uiteindelijk je stooklijn te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
PCJR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:28:
[...]

Probeer dit eens een dag:
pomp geen beperking
toname rond 0 = uit
overregeling 4
stooklijn 38@-15 / 27 at 15
vertrekwater
delta t 4 (of evt bij 3 starten)

Benieuwd 8) T is ook soms gewoon proberen... Ik heb weer alleen maar sinus gehad vannacht...
Nu zo ingesteld. En laat hem eens een dagje draaien. Maar misschien is het ook wel zoals @Atomius zegt. En moet ik het maar accepteren en zal hij waarschijnlijk straks weer lekker stabiel zijn als de temperaturen weer wat hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:55:
@Rainesh

Heb op dit forum gelezen dat een pomploze verdeler een probleem kan zijn bij lange lussen en bij ongelijke grote. Hebben meerdere lussen waarbij de lengte zeer varieert. Hebben een vrij grote woonkamer en de vloerverwarming loopt vanuit de kelder van de keuken tot aan de andere kant van het huis pakweg 11/13 meter ofzo. [Afbeelding]
Waarom zou een pomploze verdeler een probleem zijn? Als ik hier een Monoblock kan wegzetten met een aanvoer naar verdeelpunt van 20/25 meter en daarna het mijn hele huis kan rondpompen, dan moet jij ook met een pomploze verdeler toekunnen. Zoek nu eens in L/W topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op "verdeler". Ik weet niet of de specs van een Daikin Wp de opvoerhoogte van de pomp laten zien want anders kan je het daarmee nog controleren.

Zolang die pomp van je verdeler er tussen zit zal je WP nooit optimaal draaien. Als je dan ook nog een paralel buffer hebt is het feest helemaal compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat lijkt mij ook te kloppen.Door de 4 naar 0 te zetten heb je setpoint in 1 x met 4 graden verlaagd. Dat lijkt mij teveel; kwam de binneruimte met die +4 goed op temperatuur en bleef de WP daarbij doordraaien?
Je regelt eigenlijk 2 zaken: aan/uit met de thermostaat. Als de ruimte boven ingestelde waarde komt gaat de WP uit (met hysterese dus ingesteld is bijvoorbeeld 19, dan uit bij 19,5 en weer aan bij 18,5) én de stooklijn die aangeeft hoe sterk je verwarmd. Als je heel sterk verwarmd is ie sneller op 19,5 en gaat dus sneller weer uit. Als je stooklijn nu te laag is kan ie niet sterk genoeg verwarmen om de ingestelde 19 te bereiken. Kwestie van veel geduld en goed kijken.

Waar je nu even op bedacht moet zijn: als de WP langere tijd niet verwarmd koelt het water maar ook de vloer af. Als hij daarin een achterstand oploopt gaat de WP heel hard werken om dat weer in te halen; het is heel veel massa om weer te verwarmen. Dat kan even schrikken zijn; veel vermogen en veel defrosts. Mogelijk gebruik van de BUH.

Je wilt de stooklijn zo laag mogelijk want: 1- dan verwarmd de WP langer en 2- lagere temperatuur laat een WP efficienter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Waarom zou een pomploze verdeler een probleem zijn? Als ik hier een Monoblock kan wegzetten met een aanvoer naar verdeelpunt van 20/25 meter en daarna het mijn hele huis kan rondpompen, dan moet jij ook met een pomploze verdeler toekunnen. Zoek nu eens in L/W topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op "verdeler". Ik weet niet of de specs van een Daikin Wp de opvoerhoogte van de pomp laten zien want anders kan je het daarmee nog controleren.

Zolang die pomp van je verdeler er tussen zit zal je WP nooit optimaal draaien. Als je dan ook nog een paralel buffer hebt is het feest helemaal compleet.
Oja, @Solesius2 heeft ook nog een buffervat tussen zitten. Lekker alles eruit knallen, open verdeler en goed inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:04
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat ik naar een pomploze opstelling toe moet

Dan weer even terug naar mn Daikin instellingen. Gisteren 74 kWh verstookt
Ik heb geen ESPAltherma dus moet het nog even steekproefs gewijs in het menuutje duiken
ik denk dat er (veel) ruimte is voor optimalisatie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAptB5cpk2YkrGpXzJdnGwFDDi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRnOYtQSlcbrfLZM05vO2eI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfbyUm_0z1Cug81wzOkApc5Eu3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8fg7LW3OZZlWZWGWBmN9Tld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jMJ1xW4VKby2dGAULAaMEcA8do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2a0ydGf9rCpgT25yXharwfT.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Senaxx schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Nu zo ingesteld. En laat hem eens een dagje draaien. Maar misschien is het ook wel zoals @Atomius zegt. En moet ik het maar accepteren en zal hij waarschijnlijk straks weer lekker stabiel zijn als de temperaturen weer wat hoger zijn.
Ja kijk ik ben ook geen expert, maar met zo'n gecompliceerd apparaat als dit kan je jezelf ook gek maken en gaan denken dat iets beter moet of kan, terwijl het misschien gewoon normaal gedrag is. Zelf ben ik trouwens ook erg van 1 instelling tegelijk wijzigen en rustig even afwachten. Nooit teveel dingen tegelijk veranderen want dan kan je het effect van je veranderingen niet goed toewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOVzb-AI9cv3biP8Jhrk6jGrziw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w28DMMPICkIiN7G6PNPclHAL.png?f=user_large

Wat is dit voor icoontje? Voor 2-punts stooklijn of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
quint001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:45:

Ik heb geen ESPAltherma dus moet het nog even steekproefs gewijs in het menuutje duiken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
74? Voor een woning hoe groot op hoeveel graden binnen en hoe geisoleerd? 74 alleen zegt niets. Als je daarmee 300/400m2 aan het warmhouden bent op 20/21 graden is het netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

quint001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:45:

Water naar 48graden verwarmen is nou ook niet het meest efficiënte voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rainesh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Oja, @Solesius2 heeft ook nog een buffervat tussen zitten. Lekker alles eruit knallen, open verdeler en goed inregelen.
Het is helaas net als met HR Ketels. Men dondert die dingen binnen en installateurs regelen helemaal niets in. Nu kost dat inregelen ook weer veel tijd, ook met ketels. Ik ben 6 weken geleden hier in de straat bij mensen geweest en de boel ingeregeld. Was 4 uur bezig. Maar nu met de vorst toch weer even terug geweest om bij te regelen. Al met al stoken ze nu zo'n 25 tot 30% goedkoper. Ik doe het als hobby maar een installateur moet dan toch weer 5 uur aftikken tegen €80,- per uur en voorrijkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Water naar 48graden verwarmen is nou ook niet het meest efficiënte voor een warmtepomp.
Met VV is dit veel te hoog.

Heb je beneden alleen VV en boven radiatoren dan zit er niets anders op dan te zorgen dat je boven radiatoren hangt die bij dezelfde aanvoer als de VV max 30/35 graden voldoende warmte afgeven. Met 48 graden of hoger stook je je arm met een WP.

En dan is het nog geen -10/-15 in de nacht en overdag -5. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:04
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:49:
[...]

74? Voor een woning hoe groot op hoeveel graden binnen en hoe geisoleerd? 74 alleen zegt niets. Als je daarmee 300/400m2 aan het warmhouden bent op 20/21 graden is het netjes.
sorry, dat was alweer een paar dagen geleden
Ter referentie; Ik zit in een hoekhuis uit 1968 (140m2), ietwat geisoleerd (spouwmuur + vnm standaard dubbel glas + gedeeltelijk dak isolatie)

De vvw = 100 m2 + Daikin 3 M, 9kW all elektriek (EBLA09DA3W1)
En met enkele Latino's in huis de temp op 22C

Zit nu op deze instellingen na wat wijzigingen door de installateur (na 7H-06 storing)

[ Voor 6% gewijzigd door quint001 op 16-01-2024 11:06 ]

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
quint001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:04:
[...]

sorry, dat was alweer een paar dagen geleden
Ter referentiel; Ik zit in een hoekhuis uit 1968 (140m2), ietwat geisoleerd (spouwmuur + vnm standaard dubbel glas + gedeeltelijk dak isolatie)

De vvw = 100 m2 + Daikin 3 M, 9kW all elektriek (EBLA09DA3W1)
En met enkele Latino's in huis de temp op 22C
Maar waarom voer je dan aan met 48graden? Zou met VV totaal niet nodig moeten zijn.

NB: zet dan ding gewoon eerst eens stiekem ook op max 21 graden. In de nacht op 20 zetten. En in de ochtend nog niet verhogen. Pas om 1300/1400 uur eventueel naar 21. Is ook gewenning die bloedhitte binnen. En meer naar buiten. Dan voelt het binnen al veel sneller warm.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solesius2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqiZOQM5VTw-4umPrV0MKSb7iPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4kLlLma03LciKclT0qAv8Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwrWcAlDf0m7eUyo-h-kPn4X0WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JcoF7OlNYKJn1aI5XI1Ovlt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTSQ2W_K-Qo3Hw2mRsolgTxcG9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n6fihgyahLeWqST7g2jj7RtB.png?f=fotoalbum_large

Tussentijdse update, temp 0,4 graden gestegen met nieuwe stooklijn. Ook blijft de warmtepomp redelijk gelijkmatig draaien. Niet continu aan uit en in defrost moeten gaan.

Fingers crossed 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
GJA schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Dat lijkt mij ook te kloppen.Door de 4 naar 0 te zetten heb je setpoint in 1 x met 4 graden verlaagd. Dat lijkt mij teveel; kwam de binneruimte met die +4 goed op temperatuur en bleef de WP daarbij doordraaien?
Je regelt eigenlijk 2 zaken: aan/uit met de thermostaat. Als de ruimte boven ingestelde waarde komt gaat de WP uit (met hysterese dus ingesteld is bijvoorbeeld 19, dan uit bij 19,5 en weer aan bij 18,5) én de stooklijn die aangeeft hoe sterk je verwarmd. Als je heel sterk verwarmd is ie sneller op 19,5 en gaat dus sneller weer uit. Als je stooklijn nu te laag is kan ie niet sterk genoeg verwarmen om de ingestelde 19 te bereiken. Kwestie van veel geduld en goed kijken.

Waar je nu even op bedacht moet zijn: als de WP langere tijd niet verwarmd koelt het water maar ook de vloer af. Als hij daarin een achterstand oploopt gaat de WP heel hard werken om dat weer in te halen; het is heel veel massa om weer te verwarmen. Dat kan even schrikken zijn; veel vermogen en veel defrosts. Mogelijk gebruik van de BUH.

Je wilt de stooklijn zo laag mogelijk want: 1- dan verwarmd de WP langer en 2- lagere temperatuur laat een WP efficienter werken.
Net gebeurde hier dus exact wat jij beschrijft. Door de zon warmde de kamer waar de thermostaat hangt netjes op naar 21C en even later ging de compressor uit en toen de pomp, thermostaat staat op 20.5C. Nu de vv verdeler in serie mee loopt op een hele lage stand om iets extra flow te creëeren en wat weerstand weg te nemen zie je dat die wel flow houdt en de WP lijkt te gebruiken als shortcut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu1kMhif8wa7im2b_B5ALm29uVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb4GzIPa5otVr5zL4ShmtYTl.jpg?f=fotoalbum_large

4.1L/min flow wat schommelt naar 0 en dan weer 4.1L.

Zon verdwijnt zo weer dus we komen zo weer op 20C waar ik verwacht dat die weer iets gaat doen. Nu ben ik benieuwd wat vervolgens het stroomverbruik is!

Algemene vraag ook nog, het lijkt er op dat de installateur ervoor gekozen heeft om de diameter van het systeem direct vanuit de WP terug te bouwen naar wat er al zat ten tijde van de CV-ketel, namelijk 23mm. Met het oog op een om te bouwen of te vervangen verdeler is het beter dan men de diameter van de buis aanhoudt die initieel uit de WP komt en alleen te verkleinen daar waar het moet, toch?

Op onderstaande foto zou dat op de T splitsing zijn, rechts is naar de radiatoren (de witte buis bij de muur kan ik ook niet vervangen) links is de vv verdeler die eigenlijk het liefst dezelfde diameter zou moeten hebben als wat uit de WP komt, klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EydWEyfYunko14-qXrP2iiILxNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JowbsS6u1FOAh5iTl833fIr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 87 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma