Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Dat weten de kenners @RonJ hier beter. Maar ik zie niet in waarom je een BUH moet laten aanslaan om die 10 minuten defrosts te overleven. Zuipt stroom en niet nodig. Ik neem waarschijnlijk een Vaillant en kan zelfs kiezen of ik een BUH wil of niet.

Waarom zou je "lekker"blijven verwarmen als je vloer gewoon op temperatuur blijft? Lekker voor Essent etc. :+
Soms kan het zijn (ik zie dat meen ik in de grafieken) dat de BUH heel even een minuut aangaat bij een defrost bv.

Ik kan met indenken dat de unit dat dan nodig vindt. Als er hulp nodig is om iets efficient(er) te laten verlopen. Als het rooster echt helemaal dicht zit, en de compressor er met 2kW 10minuten over moet doen om te defrost "te starten"of op gang te brengen. Dan kan ie denken, ik zet 1 minuut de BUH aan, dat is 10x sneller en goedkoper zeg maar :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:24:
@Ninjetsu NL Dat is dan mooi balen. Installateurs maken er gewoon een bende van. Verkeerde verdelers, parallel buffervaten, niet waterzijdig inregelen, stooklijnen te hoog, te zware en te kleine WP's etc etc.

DE reden dat ik al lang bezig een goede installateur te vinden omdat ik na veel inlezen teveel kennis heb gekregen en de een na de ander met allerlei onzin verhalen kwamen. Van 4kW tot 14 heb ik al aan advies.

Er is maar 1 manier om een goede regeling te krijgen. Je inlezen en een installateur laten doen wat jij wil helaas.
Hier stopt t bij, hij staat zo prima ingesteld, alles is warm, dat monitoren en finetunen doen we nooit.

Dus: sta je er weer zelf voor.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:14:
Vannacht zag ik overigens nog meer interessant gedrag, zie onderstaand plaatje. De warmtewisselaar zit rond het vriespunt en af en toe lijkt die dicht te vriezen (temperatuur zakt snel). De WP weet dit tegen te gaan zonder een echte defrost en de temperatuur stijgt weer. (Ik vermoed dat de WP tijdelijk wat minder vermogen gaat vragen, waardoor het ijs weer kan sublimeren.) Tijdens dit gedrag zie ik ook sinus-bewegingen in de flow rate @PCJR !

(Niet te zien op het plaatje, maar de compressorfrequentie was constant 14 Hz deze hele periode.)

[Afbeelding]
Ik zie hier opnieuw weer duidelijk dat de wissel tussen flipperende powerusage, naar sinus, is op het punt dat ik de lwt (lichtblauw) aanpas (ophoog). Dit is niet altijd zo maar wel vaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37HTKzMOdj4AkkY_tNciac4TnfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhzDQvZeAgYIT1V2JEZSau7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eastend99
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 17:42
mawashigeri schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:29:
[...]
De Altherma3 reageert op de "Heat exchange mid temp." sensor die in de lamellenstructuur zit en dus precies aangeeft of alles normaal is, namelijk een vrij constante 5 graden verschil met de buitentemperatuur. Zodra dat verschil teveel oploopt is de constatering dat de lamellen snel afkoelen door ijsvorming en dat een defrost nodig is. Valt weinig aan te verbeteren, dat ijs moet er af.

Binnen wordt de BUH pas bijgeschakeld als het circulatiewater onder de 25 graden dipt
Hier was ik nog naar opzoek, klopt precies :) . 4 x defrost in ruim twee uur, eerste geen BUH de rest wel.
- defrost: schakelmoment zie bovenste paars groene balk
- groene lijn eerste grafiek: delta-t draait om (wordt negatief)
- oranje lijn in 2e grafiek: werkelijk gemeten BUH vermogen
- onderste grafiek: temps van de heat-exchange-mid-temp (groen) en de lw-after-buh.
Deze dipt bij defrost 2-3-4 net onder de 25 graden. De 2kW backup wordt maar heel even (30-120 sec) ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0uN5T0O-_rRwgX9-iDSqNblWMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HbmxHIcdNAXJqoNjWqCR9U4F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:39

GJA

MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Waarom zou de BUH bij een defrost moeten aanslaan? Totaal onnodig. Zeker met VV heb je buffer zat aan warmte. Ik zou die dan eerst maar eens geforceerd uitschakelen als dat kan.
Dat is nogal stellig. En onjuist. Het is -afhankelijk van het huis, afgifte, gewenste binnentemperatuur en warmteverlies- gewoon nodig.
Om het te voorkomen moet je retour minimaal 25 zijn. Bij bijvoorbeeld aanvoer 27 en dT 5 is je retour 22 en dan heb je te weinig energie voor de defrost.
Hoger in aanvoer zou er bij mij voor zorgen dat ik thermostatisch (aan/uit) moet gaan regelen; dat wil ik echt niet meer; het heeft nogal heftige gevolgen voor de regeling. Verder zou de aanvoer dan minimaal 31 moeten zijn; het vermogen dat daarvoor nodig is zal voor vele extra defrosts zorgen. Waarschijnlijk haalt de WP de stijging naar 31 graden bij mij niet eens zonder BUH.

Voor de vergelijkers: deze week 222 kWh voor de compressor, 43 voor de BUH. En -in de huidige situatie- gewoon tevreden.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 045Crew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:51
Atomius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Hmm, en vloerverwarming beneden?

Stooklijn is de aanvoertemp bij X graden buiten.
Alleen beneden vv inderdaad. Ik lees wat over de pomp die het water door de leidingen pompt, moet ie uit/weg?

De VV installatie zat er nl. eerder in dan de wp.

Het defrosten zie ik een paar x per dag. Dan stoomt ie even. De installateur van de WP heeft 'm zo ingesteld dat ie ook bij temperaturen onder het vriespunt niet overschakelt op gas. Iets om ook naar te kijken? Stroom is 't probleem niet, maar ik vermoed dat ie te veel verbruikt voor wat ie levert. Thermostaat komt hier ook niet boven de 19 uit. Heb hem nu zelfs op 18 staan.

[ Voor 33% gewijzigd door 045Crew op 14-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
GJA schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Dat is nogal stellig. En onjuist. Het is -afhankelijk van het huis, afgifte, gewenste binnentemperatuur en warmteverlies- gewoon nodig.
Om het te voorkomen moet je retour minimaal 25 zijn. Bij bijvoorbeeld aanvoer 27 en dT 5 is je retour 22 en dan heb je te weinig energie voor de defrost.
Hoger in aanvoer zou er bij mij voor zorgen dat ik thermostatisch (aan/uit) moet gaan regelen; dat wil ik echt niet meer; het heeft nogal heftige gevolgen voor de regeling. Verder zou de aanvoer dan minimaal 31 moeten zijn; het vermogen dat daarvoor nodig is zal voor vele extra defrosts zorgen. Waarschijnlijk haalt de WP de stijging naar 31 graden bij mij niet eens zonder BUH.

Voor de vergelijkers: deze week 222 kWh voor de compressor, 43 voor de BUH. En -in de huidige situatie- gewoon tevreden.
Bij mij is het gedrag toch echt anders. Vandaag genoeg defrosts. In bijna alle gevallen zakt Ta tot rond de 20, zonder dat de buh aangaat.
Mijn buh gaat bijna nooit aan, sinds november in totaal 0,73 kwh verbruikt. Vandaag is de buh 1x aangegaan toen Ta ronde de 11 kwam.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de buh aangaat als Ta onder 15 komt wat overeenkomt met het gedrag dat ik bij mijn wp zie maar bij jou idd anders

Ik heb trouwens een wandmodel, aparte tank met eigen boosterverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Riesjard op 14-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 23:05
045Crew schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:59:
Ik heb sinds mei vorig jaar een Daikin Altherma lucht en ik heb 't idee dat nu met de koude dagen de pomp extreem veel stroom gebruikt. Ik snap dat door de temperatuur hij harder moet werken, maar is 60kwh op een dag normaal? Ik heb de thermostaat op 19 graden staan en pas hem ook niet aan omdat de pomp alleen vloerverwarming en 1 of soms 2 radiatoren voedt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde binnenunit en wij hebben ongeveer 70-75m2 vloerverwarming en boven 2 radiatoren. Bij ons ziet het plaatje van de verwarming (jij laat het totaal verbruik zien, wellicht goed om alleen verwarming te laten zien) deze week zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y76ZCoqYJ1k6i9UEHlRltbR5t9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Fs9eBuUGqncPmD3iuhDzU6w.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ja, bij kouder weer zo rond 0 graden verbruikt de warmtepomp een stuk meer energie. Eigenlijk zou ik ook wel eens willen weten waarom dit is. Welk onderdeel gaat zoveel meer energie verbruiken? Waarom moet de buitenunit zoveel harder gaan draaien bij slechts 10 graden lagere buitentemperatuur? Waarom is het energie verbruik van de Daikin 3 to 4 keer zo hoog om vertrekwater van 30 graden of 35 graden te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door MajaMestreech op 14-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:50
Riesjard schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Bij mij is het gedrag toch echt anders. Vandaag genoeg defrosts. In bijna alle gevallen zakt Ta tot rond de 20, zonder dat de buh aangaat.
Mijn buh gaat bijna nooit aan, sinds november in totaal 0,73 kwh verbruikt. Vandaag is de buh 1x aangegaan toen Ta ronde de 11 kwam.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de buh aangaat als Ta onder 15 komt wat overeenkomt met het gedrag dat ik bij mijn wp zie maar bij jou idd anders

Ik heb trouwens een wandmodel, aparte tank met eigen boosterverwarming.
Je verward de Ta met Tr. De Tr moet boven 25gr zijn, dus Ta 20 is helemaal niet gek dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
danny.s schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Je verward de Ta met Tr. De Tr moet boven 25gr zijn, dus Ta 20 is helemaal niet gek dan.
Dat denk ik niet. Ta is de temp van water wat richting de warmteafgifte gaat. Dat is ook het enige wat de BUH kan verwarmen.

Als dit onder de 15 komt gaat de buh dus aan met als doel de ruimte niet te ver af te koelen.
Althans dit is wat ik ervan begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
quint001 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Dit is de pomp. Boven heb ik een soortgelijke

[Afbeelding]

[...]

Dat geeft te denken idd... en misschien nog wel meer dan die paar tientjes per maand, wil ik gewoon een stabiel en soepel draaiend systeem, zonder bang te zijn wanneer die weer in de fout schiet
Maar die 90kWh kan dus wel een indicator zijn dat er ruimte is voor verbetering
Twee dingen die ik gedaan heb bij onze, door de installateur van de WP nieuw geinstalleerde, vvw verdeler:
1. Pomp lekker laten zitten.
2. Regelklep geheel dichtgedraaid (die doet aanvoer en retourwater mengen en dan pompt hij dus gemengs water weer door de vloer)
3. Bypass volledig dichtgedraaid (ik zie niet of je zo'n bypass hebt)
Onze vloer wordt hiermee prima warm, met pomp. Zou het beter kunnen zonder pomp? Geen idee en bij mij twijfel ik ook of ik dan voldoende flow beneden krijg om de gehele vloer maximaal warmte te kunnen onttreken aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
mawashigeri schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Niet doen, niet lezen.

De Altherma3 reageert op de "Heat exchange mid temp." sensor die in de lamellenstructuur zit en dus precies aangeeft of alles normaal is, namelijk een vrij constante 5 graden verschil met de buitentemperatuur. Zodra dat verschil teveel oploopt is de constatering dat de lamellen snel afkoelen door ijsvorming en dat een defrost nodig is. Valt weinig aan te verbeteren, dat ijs moet er af.

Ik heb op dit soort druilerige dagen vlak boven nul iedere 45-50min. een defrost, vandaag zelfs tijdens de SWW run. Binnen wordt de BUH pas bijgeschakeld als het circulatiewater onder de 25 graden dipt, en na de defrost gaat de machine ongeveer op anderhalf tot dubbele kracht het verlies goedmaken.
Eindelijk eens een uitleg die te begrijpen valt en mij ook logisch klinkt. Bedankt hiervoor. Onze installateur (die zelf een Daikin Altherma 3 thuis heeft) noemde ook nog een mogelijkheid dat een vertraging gemeten wordt van het draaien van de ventilator in de buitenunit wanneer de condensor dicht zit. Of is dit onzin? Al dit schrijvende weet ik eigenlijk helemaal niet of de ventilator in de buitenunit lucht in de condensor blaast of aanzuigt (ik kan niet/moeilijk bij die van ons komen vanwege hoogtevrees :D :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:13
MajaMestreech schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Twee dingen die ik gedaan heb bij onze, door de installateur van de WP nieuw geinstalleerde, vvw verdeler:
1. Pomp lekker laten zitten.
2. Regelklep geheel dichtgedraaid (die doet aanvoer en retourwater mengen en dan pompt hij dus gemengs water weer door de vloer)
3. Bypass volledig dichtgedraaid (ik zie niet of je zo'n bypass hebt)
Onze vloer wordt hiermee prima warm, met pomp. Zou het beter kunnen zonder pomp? Geen idee en bij mij twijfel ik ook of ik dan voldoende flow beneden krijg om de gehele vloer maximaal warmte te kunnen onttreken aan het water.
pomp van WP is sterk genoeg om verdelers genoeg flow te geven.

Ik heb twee pomploze LT verdelers, ook toen ik nog een Cv ketel had en kreeg het huis prima warm ermee.
MrFish schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Je wilt vooral geen enorme verschillen zien (en vooral geen “kortsluiting” door een zeer kleine dT op een van de groepen). Verschillen zijn normaal en hangen af van verschillende warmtebehoeftes in verschillende ruimtes.
Dit klopt dus helemaal. Ik had de tweede verdeler gelijk gemaakt met verdeler beneden en merkte toen dat de 2e etage af begon te koelen. De twee kamers hebben beide dakkappellen die door de vorige bewoners geplaatst zijn. Beide niet goed geisoleerd en dat was dus nu te merken. Heb de groepen weer wat meer opengedraaid. Nu even kijken of ze hun temperatuur behouden.

Ik merk wel dat mijn aanvoer hoger zit dan mijn stooklijn. Stooklijn is nu 27,2, maar aanvoer zit structureel steeds erboven. Nu 28graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 14-01-2024 22:55 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:49
@MajaMestreech het hogere verbruik wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de compressor (en misschien een beetje de pomp en ventilator).

Het koudemiddel circuit van de WP bestaat versimpeld uit 4 onderdelen:
- compressor
- condensor (in verwarmingmodus de binnenunit)
- expansie ventiel
- verdamper (in verwarmingsmodus de buitenunit)

Hoe groter het temperatuur verschil tussen de wisselaars van de condensor en verdamper hoe harder de compressor moet werken, dus meer energie verbruik. Dat maakt dat bij Tbuiten=10 en Taw=27 het verbruik flink lager is dan bijvoorbeeld bij Tbuiten=-5 en Taw=35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-04-2024
Beste mensen,

Sinds enkele dagen hebben we een lucht-water warmtepomp geplaatst, maar geconstateerd dat deze wel erg veel verbruikt. 60+ kwh per dag

De stooklijn die standaard was ingesteld was

65 graden bij 5
40 graden bij 15

De afgelopen dagen hadden wen nog veel hoger verbruik 130 kwh op een dag. Deels misschien omdat het huis erg koud was. Vvw lange tijd niet aangehad en verwarmd met lucht lucht warmtepomp.

Dit vond ik een wel erg veel en had de stooklijn op een eerste trial gezet van
50 graden bij -10
35 bij 15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq-gwpMAjGhiS3AVRfVWsVcFcLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tXycFKYWz21bKm6zcMWMeyJH.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie kunnen zien pendelt danwel defrost mijn warmtepomp elke 20 minuten wat te kosten gaat van mijn rendement. Wat kan ik het beste doen met mijn stooklijn?

Gegevens
Woning 1999 geïsoleerd.
Daikin altherma 8 kw.
Ongeveer 110 m2 vvw. Waarvan een deel is afgeknepen (hal en slaapkamer) aangezien het daar niet zo warm hoeft te zijn.
Debiet zit doorgaans rond de 20 liter per minuut
Aanvoer temp 38
Terug 32 graden
Temp woonkamer 19,6 redelijk stabiel. Temp madoka 20 ingesteld.
Pomp mengt water van warmtepomp met terugkerende water uit vvw.

Graag hoor ik jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
quint001 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Ik ben bereid om de stekker er eens uit te trekken en te zien wat er gebeurt. Maar de Daikin interface geeft me niet veel aanwijzingen of het iets uithaalt. Tips welke sensors ik even zou moeten monitoren?

In de Daikin int zie ik een flow varierent van 13L/m tot 23L/m. En dat zijn moment opnames
Aanvoer temp staat op 45C wat aan de hoge kant is heb ik zojuist geleerd
Die andere ventielen durf ik niet zomaar aan te komen
"12. Plug 3/4” - Stelklep - Keerklep: In de standaard verdeler heeft deze plug slechts een afdichtende functie"
Die afdichtende functie is voor mij een beetje vaag. Is het gewoon een dopje zodat het water er niet uit spuit of is het de afdichting van de retour zodat die niet mengt?

45C is wel veel ja wanneer je niet mengt... als je wel mengt gaat die 45C dus niet de vloer in anders wel... Waar je even op moet letten is wat je debiet doet, gaat die hoger of niet? Was bij mij dus niet zo... En wat de aanvoertemperatuur wordt en de retourtemperatuur. Als je daar een beeld bij hebt kan je wellicht de stooklijn wat aan gaan passen. Let wel, dat is een heel spelletje met extra radiatoren dus ook daar zul je aanpassingen moeten gaan doen op een bepaald moment.

Met vv pomp aan (dus mengen) en stooklijn WP 38@0 en 25@15 en debiet vanwege de pomp 2.5-3L/min ben ik nu gegaan naar vv pomp uit, mengen dicht, stooklijn 35@-5 en 25@15 met een debiet van 1.5/min per groep. Zelfs met t mindere debiet blijft t huis beter warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Toppe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Wozers, ik vind 3600kWh serieus veel. Ik zit hier op 2300kWh en zit niet in de kou ofzo :D
Tsja als je de rudimentaire rekensom er op na zou houden dan zou ik 1950m3 (laten we 2000m3 doen voor t makkelijke rekenen) x 8 / 3 of 3.5 of 4 COP = 5333 of 4500 of 4000 kWh verbruiken. Dan uitkomen op 3600 vind ik al top :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Solesius2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:30:
Beste mensen,

Sinds enkele dagen hebben we een lucht-water warmtepomp geplaatst, maar geconstateerd dat deze wel erg veel verbruikt. 60+ kwh per dag

De stooklijn die standaard was ingesteld was

65 graden bij 5
40 graden bij 15

De afgelopen dagen hadden wen nog veel hoger verbruik 130 kwh op een dag. Deels misschien omdat het huis erg koud was. Vvw lange tijd niet aangehad en verwarmd met lucht lucht warmtepomp.

50 graden bij -10
35 bij 15

[Afbeelding]

Zoals jullie kunnen zien pendelt danwel defrost mijn warmtepomp elke 20 minuten wat te kosten gaat van mijn rendement. Wat kan ik het beste doen met mijn stooklijn?

Gegevens
Woning 1999 geïsoleerd.
Daikin altherma 8 kw.
Ongeveer 110 m2 vvw. Waarvan een deel is afgeknepen (hal en slaapkamer) aangezien het daar niet zo warm hoeft te zijn.
Aanvoer temp 38
Terug 32 graden

64kWh is wellicht niet zo spannend maar 130??? 8)7 Is die 130 alleen cv water?

Dus de stooklijn staat op 50? En de WP heeft als aanvoer 38 en retour 32 op t display? Wat staat er op de balk van de verdeler?

Ik vind t frappant dat t zo hoog moet zijn... zoals al eerder gemeld draai ik met een 6KW model waardes rond de 48kWh op het koudst van de afgelopen week en ik heb geen isolatie in mijn muren of verdiepingsvloer (ga ik wel regelen :+ )

Zoals je al wellicht gelezen hebt zou ik eens kijken of je het mengen kunt stoppen al zou ik dan wel de stooklijn wat aanpassen. Jij hebt net zo veel op 15 graden als ik op -5 maar jij hebt wss een beter geïsoleerd huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
GJA schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Ik weet nu zeker dat ik geen Daikin neem.

222kWh + 43 voor een BUH voor een week? 8)7 Wat verwarm je? Een kasteel? Als je met dit weer al zo frequent je BUH nodig hebt, hoe overleef je dan ooit een winter met -10/15 in de nacht en -5 overdag met snijdende wind? Ik vermoed dat je dan een dik probleem hebt.

Ik heb 257kWh verstookt met Daikin L/L 3 units om 140m2 warm te houden in december. Reden voor mij om L/W te gaan nemen is comfort. Verbruik zou 1 op 1 hetzelfde moeten blijven. Ik moet er niet aan denken dat ik dit in 1 week ga verstoken. :'(

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-01-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Ninjetsu NL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:53:
[...]

64kWh is wellicht niet zo spannend maar 130??? 8)7 Is die 130 alleen cv water?

Dus de stooklijn staat op 50? En de WP heeft als aanvoer 38 en retour 32 op t display? Wat staat er op de balk van de verdeler?

Ik vind t frappant dat t zo hoog moet zijn... zoals al eerder gemeld draai ik met een 6KW model waardes rond de 48kWh op het koudst van de afgelopen week en ik heb geen isolatie in mijn muren of verdiepingsvloer (ga ik wel regelen :+ )

Zoals je al wellicht gelezen hebt zou ik eens kijken of je het mengen kunt stoppen al zou ik dan wel de stooklijn wat aanpassen. Jij hebt net zo veel op 15 graden als ik op -5 maar jij hebt wss een beter geïsoleerd huis...
Bedankt voor je reactie, het zijn temperaturen die op het display staan. De analoge temp meter van de vloerverwarming geeft ongeveer 30 graden retour aan.

Heb weinig verstand van warmtepompen en ben me aan het inlezen hoe en wat. Maar moeilijk om te bepalen wat een goed beginnende stooklijn is.

Ik begrijp ook niet waarom de warmtepomp zo veel schommelt in vermogen elke 20 minuten. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:54:
[...]

222kWh + 43 voor een BUH voor een week? 8)7 Wat verwarm je? Een kasteel? Als je met dit weer al zo frequent je BUH nodig hebt, hoe overleef je dan ooit een winter met -10/15 in de nacht en -5 overdag met snijdende wind? Ik vermoed dat je dan een dik probleem hebt.
Is die 43 voor de BUH voor jou raar of het totaal incl. die 222? Ik zit op 286 afgelopen week en ja t is genoeg maar schrik ik er van ... neuj...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Bedankt voor je reactie, het zijn temperaturen die op het display staan. De analoge temp meter van de vloerverwarming geeft ongeveer 30 graden retour aan.

Heb weinig verstand van warmtepompen en ben me aan het inlezen hoe en wat. Maar moeilijk om te bepalen wat een goed beginnend stooklijn is.

Begrijp je ook niet waarom de warmtepomp zo veel schommelt in vermogen elke 20 minuten. :S
Heb je alleen vvw? Ik doe momenteel 28 graden met iets van 90m2 aan vvw voor de 2 etages die open staan. De slaapkamer etage staat nog dicht. 30 graden retour is wel erg hoog.

Foto's van je pomp? Kan mengventiel dicht en pomp uit?

Op hoeveel staat je overregeling?

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 15-01-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:05:
[...]

Heb je alleen vvw? Ik doe momenteel 28 graden met iets van 90m2 aan vvw voor de 2 etages die open staan. De slaapkamer etage staat nog dicht. 30 graden retour is wel erg hoog.

Foto's van je pomp? Kan mengventiel dicht en pomp uit?

Op hoeveel staat je overregeling?
Een radiator in de kelder staat een beetje open om de kou te breken en in de badkamer ook een kleine radiator. Voor de rest aleen vvw.

Daar vraag je me wat...overregeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cpuqWvZQukmTDt3E_lsIfdqHc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKwyg2uAqXKWrcyuQ2SII83O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0GD2fr42dveRF_Ukcho16c26D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAcc4137J2OGDkShhtBf20CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaU7gPcfY8XbrkqsL16yYtN5mRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfGkf6zfRUkiwzUkbPOYTf9E.jpg?f=fotoalbum_large

Of de pomp uit kan geen idee, de installatie was voor cv voorheen. Nu warmtepomp op aangesloten zonder aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:04:
[...]

Is die 43 voor de BUH voor jou raar of het totaal incl. die 222? Ik zit op 286 afgelopen week en ja t is genoeg maar schrik ik er van ... neuj...
Dan is jouw verbruik ongeveer gelijk aan 100m3 gas in 1 week. Noem het maar weinig. Voor L/L hier verstookte ik (zonder houtkachel) zo'n 1200/1300 m3 per jaar incl SWW. Dat stook jij in 13 weken weg dan weg. Ja ik vind dat heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Heb weinig verstand van warmtepompen en ben me aan het inlezen hoe en wat. Maar moeilijk om te bepalen wat een goed beginnende stooklijn is.

Ik begrijp ook niet waarom de warmtepomp zo veel schommelt in vermogen elke 20 minuten. :S
Okay 30 retour op de balk van de vloerverwarming en wat zegt de aanvoer op de verdeler?

Heb je nog radiatoren? Want je hebt 30 retour uit de vv maar de WP zegt 32, dan komt er ergens anders nog iets vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:13:
[...]

Okay 30 retour op de balk van de vloerverwarming en wat zegt de aanvoer op de verdeler?

Heb je nog radiatoren? Want je hebt 30 retour uit de vv maar de WP zegt 32, dan komt er ergens anders nog iets vandaan?
Een radiator in de kelder staat een beetje open om de kou te breken en in de badkamer ook een kleine radiator. Voor de rest aleen vvw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Als eerste zou ik beginnen met je vv verdeler uit te pluizen. Kijk of die pomploos gemaakt kan worden, vervolgens je stooklijn flink omlaag. Overregeling op 4 en DT op 4 of 5.

Dit even als uitgangspunt.

Zijn de 2 radiatoren goed aangesloten? Draai ze desnoods even dicht zodat enkel VV werkt.

Met enkel VV staat je stooklijn veel te hoog namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:20:
[...]

Als eerste zou ik beginnen met je vv verdeler uit te pluizen. Kijk of die pomploos gemaakt kan worden, vervolgens je stooklijn flink omlaag. Overregeling op 4 en DT op 4 of 5.

Dit even als uitgangspunt.

Zijn de 2 radiatoren goed aangesloten? Draai ze desnoods even dicht zodat enkel VV werkt.

Met enkel VV staat je stooklijn veel te hoog namelijk.
Als aanvulling hierop... Als het goed is is die meter onderin de temperatuur van de aanvoer... Dat betekent dat de aanvoer vanuit de WP op 38 staat en de verdeler dus zoveel bij mengt dat de daadwerkelijke temperatuur die de vloer in gaat 28 is, 10 (!) verlies...

Volgens mij heeft deze verdeler geen mengventiel... kan je eens van de kopse kanten van de balken een foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
MotorBeast schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Dan is jouw verbruik ongeveer gelijk aan 100m3 gas in 1 week. Noem het maar weinig. Voor L/L hier verstookte ik (zonder houtkachel) zo'n 1200/1300 m3 per jaar incl SWW. Dat stook jij in 13 weken weg dan weg. Ja ik vind dat heel veel.
Ik ken jouw situatie en huis verder niet maar ja, 90m3 ongeveer... De drie jaren voor de WP schommelde januari tussen de 370m3 en de 450m3 gas. Nooit spannend geweest maar de prijzen waren toen ook anders :+

Ik moet meer gaan isoleren, dat is wel duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:24:
[...]

Als aanvulling hierop... Als het goed is is die meter onderin de temperatuur van de aanvoer... Dat betekent dat de aanvoer vanuit de WP op 38 staat en de verdeler dus zoveel bij mengt dat de daadwerkelijke temperatuur die de vloer in gaat 28 is, 10 (!) verlies...

Volgens mij heeft deze verdeler geen mengventiel... kan je eens van de kopse kanten van de balken een foto maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eQpbfmLmuTK1GMoIRf_KR-EMmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSkBdqBUH06ALQoWCCKEOf6D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlfhTH0uzGzJ0wv_AE0tXPz0fRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EbdY2Fq93MG8JVcIgeG7toR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V721GCIALPHKwvcuUXsJxgYboas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fJ9GdrdzH0INTxDQZG1W9C0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaU7gPcfY8XbrkqsL16yYtN5mRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfGkf6zfRUkiwzUkbPOYTf9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj9IDVCR_-mKqA5lwuK9EY-s3_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDYmuaggsJvnfw7pZtH0ZfQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTUuroHF2N7YDgZwnw7Uj5bPVnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdMmP7guYcPrNcWsyvOknXYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9kr0YwX118f2HMRRc63lhCk7FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ezj4B04eIbcLgB4HmNNjpl3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbU0Y4krad23rvJMG74jj5M5YiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvzEPZptKJACcbUEoa4S0FVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa6qglQMuYpUlyx9EDljrukax8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4HH95I6DzBCtNd5eLAoa6Mk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzZ6fBk1g3N9pIvFmiT81MX2HV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaN1WmAhxwaxWhBTKgshhMx7.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de stooklijn zojuist verlaagd. Eens kijken wat deze gaat doen deze nacht.

Enig idee waarom het vermogen elke 20 minuten ongeveer afneemt? Is hij aan het ontdooien? Zit een flink pak ijs rondom de unit buiten. Zal dit morgen eens verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enig idee waarom het vermogen elke 20 minuten ongeveer afneemt? Is hij aan het ontdooien? Zit een flink pak ijs rondom de unit buiten. Zal dit morgen eens verwijderen.
op wat voor afgifte systeem staat je WP ingesteld en welk DT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:39:
[...]

op wat voor afgifte systeem staat je WP ingesteld en welk DT?
De installateur hadden hem op radiator ingesteld _O-
Staat nu op vloerverwarming. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9kr0YwX118f2HMRRc63lhCk7FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ezj4B04eIbcLgB4HmNNjpl3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTC5Lvp9eke_k0hPCnCqAQEWWnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpr3jQpW1Q5dCI5eR5u0fYdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z84HvqqAHXqD1Un6kZfo51QlyhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sVsHgbisaI988zHERQEjaYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guETiXc5_OSW9vK0Bg-2kageGi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hTl65XojoKfquspmAPpJt1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk7XzzSR3fXBXnU8VfwZx8fIkUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYq74OCbtPozkrqbdbunicAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dwqhpidO4QOBMKnK4ggjdwk_dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxnPdgv7VTRqmrtjh3CH00lu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk wel defrosts ja... al ben ik daar geen expert in...

Wat betreft het pomploos maken van deze verdeler denk ik niet dat dat kan, er is namelijk geen balans-mengventiel te zien... dus dan zal de verdeler vervangen moeten worden waarschijnlijk...

Edit: @Solesius2 was me voor _O-

@Rainesh ik denk dat deze op radiatoren ingesteld staat. Hieronder mijn stooklijn met t vv symbool ipv het radiator symbool van @Solesius2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHUWie8Ryu7eK13f1QS30b6S-7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/115m5vMfJkDkryaK3b523UPB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 09:38
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die staat inderdaad op radiatoren ingesteld. Zelfde als bij mij bij oplevering. Bij mij van juni tot septembe in die stand gestaan, maar toen het verbruik naar +60 Kw ging toch maar er eens ingedoken en met de informatie uit dit topic eens gaan vergelijken.

Kwam er al snel achter dat de installateur HELEMAAL NIETS had gedaan. Enkel de stekker er in. Nog niet eens de wizard doorgelopen die in het installateurs menu staat. Die vraagt namelijk wat het afgifte systeem is en hoe je wilt verwarmen. Letterlijk echt 5 minuten werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu DT omlaag en stooklijn (linkerzijde) ook omlaag. Naar bijv 35.

Kun je je pomp toerental helemaal omlaag gooien van je VV verdeler en de thermostaat knop op je verdeler (1 tot 5) op 5 doet. Je WP is toch ingesteld op laag temperatuur, dus dat zit daar al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:26

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Ik zie hier opnieuw weer duidelijk dat de wissel tussen flipperende powerusage, naar sinus, is op het punt dat ik de lwt (lichtblauw) aanpas (ophoog). Dit is niet altijd zo maar wel vaak.

[Afbeelding]
Plot ook eens de heat exchanger temp erbij, ben benieuwd wat die doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Riesjard schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Dat denk ik niet. Ta is de temp van water wat richting de warmteafgifte gaat. Dat is ook het enige wat de BUH kan verwarmen.

Als dit onder de 15 komt gaat de buh dus aan met als doel de ruimte niet te ver af te koelen.
Althans dit is wat ik ervan begrijp
Ta gaat idd naar warmteafgifte voor normaal bedrijf. Bij defrost wordt de warmte echter uit de retour gehaald. Het koude water (met Ta 20 of evt nog later) wordt vervolgens in de vloer weer opgewarmd.

Mogelijk dat er overigens een relatie zit tussen Ta 15 en Tr 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
[...]

Ik heb 257kWh verstookt met Daikin L/L 3 units om 140m2 warm te houden in december. Reden voor mij om L/W te gaan nemen is comfort. Verbruik zou 1 op 1 hetzelfde moeten blijven. Ik moet er niet aan denken dat ik dit in 1 week ga verstoken. :'(
Het was natuurlijk ook erg koud vorige week.
Hier hele maand december 346 kWh (inc SWW), week 2 was goed voor 169kWh (inc SWW), waarvan grofweg 2-3kWh SWW per dag is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GJA

GJA

[...]

Reageer je dan nu ook verder niet meer in dit forum? ;w
[...]

Alle meldingen hier over lage verbruikscijfers geven wat mij betreft een vertekend beeld. Dat zorgt voor twijfel bij de mensen met een hoger verbruik - dat best gewoon bij hun huis/installatie kan horen. Resultaat: allerlei wijzigingen aan instellingen die niet/nauwelijks gaan helpen. Mijn geval is hier een mooi voorbeeld van; zie de uitleg van mijn situatie eerder in dit forum. Aanpassingen aan mijn WP hebben misschien best 5 kWh gescheeld op weekbasis maar het isoleren van 1 wandje scheelde waarschijnlijk 50 kWh op weekbasis.

Dus nogmaals: 222kWh voor compressor en 43 kWh voor de BUH mag veel zijn, het is gewoon acceptabel voor mijn situatie. En in veel meer situaties.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:44
045Crew schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Alleen beneden vv inderdaad. Ik lees wat over de pomp die het water door de leidingen pompt, moet ie uit/weg?

De VV installatie zat er nl. eerder in dan de wp.

Het defrosten zie ik een paar x per dag. Dan stoomt ie even. De installateur van de WP heeft 'm zo ingesteld dat ie ook bij temperaturen onder het vriespunt niet overschakelt op gas. Iets om ook naar te kijken? Stroom is 't probleem niet, maar ik vermoed dat ie te veel verbruikt voor wat ie levert. Thermostaat komt hier ook niet boven de 19 uit. Heb hem nu zelfs op 18 staan.
Ik ben onvoldoende gekwalificeerd om daar advies in te geven, maar geloof dat er al e.e.a. over gezegd is.

Om echt een beetje te kunnen vergelijken is mindergas.nl wel handig.

Daar kan je je WP verbruik invullen en zo krijg je een gestandaardiseerde eenheid "verbruik per gewogen graaddag".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-GmfZtXt4w3lzEB9x2BAv1lXXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/beMgjzHeO53UtfkHoOWbYBQk.png?f=fotoalbum_large

Tevens een prognose voor het jaar (of die betrouwbaar is gaan we zien ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:30:
Beste mensen,

50 graden bij -10
35 bij 15

[Afbeelding]

Gegevens
Woning 1999 geïsoleerd.
Daikin altherma 8 kw.
Aanvoer temp 38
Terug 32 graden

Dit herken ik wel; heb ik bij mij ook gezien. Bij mij kwam het hogere verbruik toen omdat de WP een groot stuk energieverlies moest inhalen; de vvw is bij jullie ook langere tijd uit geweest. Niet alleen het vvw water koelt dan af, ook de massa eromheen. Dat moet allemaal worden opgewarmd. Als de WP op 3kW draait, draait ie niet op z'n efficiëntst. Daardoor lagere COP en meer defrosts. Meer defrosts leiden weer tot minder efficiëncy.

Voor nu zou ik dit verlies gewoon maar nemen: laat 'm doordraaien tot de temperatuur weer genormaliseerd is en de regeling weer tot rust komt. Daarna de vvw gewoon op temperatuur houden.

Liever nu geen instellingen wijzigen; de regeling is nu van de leg. Wijzigingen alleen doen als de regeling in rust is en na elke wijziging de tijd nemen om het resultaat te bekijken. Het resultaat van een instellingswijziging is vaak pas na een dag goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Atomius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ik ben onvoldoende gekwalificeerd om daar advies in te geven, maar geloof dat er al e.e.a. over gezegd is.

Daar kan je je WP verbruik invullen en zo krijg je een gestandaardiseerde eenheid "verbruik per gewogen graaddag".

[Afbeelding]

Is dit verbruik inc SWW of echt alleen verwarming? Ik ga het ook invullen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Is dit verbruik inc SWW of echt alleen verwarming? Ik ga het ook invullen dan :)
Volgens mij is het de bedoeling om alleen verwarming in te vullen en die waardes heb ik ook gepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:52:
[...]

Plot ook eens de heat exchanger temp erbij, ben benieuwd wat die doet!
Net even andere volgorde, maar zie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msfRHRvuNFh4qo3CrVcHbOWiyxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KX9Moo5bZMTF8LU1Il2hDxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zjnqs_oWLlmEl8DIU_mDhjbEMa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2ymLAgIg4Mq6708aYdI7Z9f.jpg?f=fotoalbum_large

Zo? Wat concludeer je? :9

Dit was vannacht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CprrmksVc0_tN3tuQYzGa_mou50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mA6wiGGg4TahfVygpDm7pkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvXhZrIA8iKph1VHDmo3LMiyz4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rK2BKG3OM7mo62a3eJ3kHfM0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
GJA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Dit herken ik wel; heb ik bij mij ook gezien. Bij mij kwam het hogere verbruik toen omdat de WP een groot stuk energieverlies moest inhalen; de vvw is bij jullie ook langere tijd uit geweest. Niet alleen het vvw water koelt dan af, ook de massa eromheen. Dat moet allemaal worden opgewarmd. Als de WP op 3kW draait, draait ie niet op z'n efficiëntst. Daardoor lagere COP en meer defrosts. Meer defrosts leiden weer tot minder efficiëncy.

Voor nu zou ik dit verlies gewoon maar nemen: laat 'm doordraaien tot de temperatuur weer genormaliseerd is en de regeling weer tot rust komt. Daarna de vvw gewoon op temperatuur houden.

Liever nu geen instellingen wijzigen; de regeling is nu van de leg. Wijzigingen alleen doen als de regeling in rust is en na elke wijziging de tijd nemen om het resultaat te bekijken. Het resultaat van een instellingswijziging is vaak pas na een dag goed te zien.
Bedankt voor je reactie, hoe lang heeft dit bij jou geduurd ongeveer? De warmtepomp is bij ons vorige week dinsdagavond aangezet.
Hebben zo meer dan 400 a 500 kwh verbruikt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zijn ze nog een niet onbelangrijk stukje werk vergeten, bizar. Heb je alles al betaald? Ik zou op z'n minst een paar honderd euro inhouden anders, al was het maar ter compensatie van het overbodige energieverbruik de eerste dagen.

Verder is er al het nodige over geschreven inmiddels, neem voor nu even een hele grove basisinstelling voor vloerverwarming met de verkeerde verdeler ;) , dus DT5, Stooklijn 2 punts op 40 bij -10, 27 bij +10, overregeling op 4. Laat dan het systeem/huis eerst maar eens een dag of 2-3 op temperatuur komen voordat je verder gaat wijzigen. En ik zou zelf alvast op zoek gaan naar een andere vvw-verdeler en een elektrische oplossing voor de badkamer en evt. de kelder, de huidige verdeler gaat je iig een hoop onnodig verbruik kosten.

Enne, laat dat ijs verwijderen vooral aan de unit zelf over en ga niet zelf lopen kloten, daar kan je de boel mee beschadigen. Continu defrosts als je flink wat vermogen vraagt met dit weer is gewoon normaal, wordt vanzelf minder als de boel binnen op temperatuur komt.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 15-01-2024 09:32 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GJA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Reageer je dan nu ook verder niet meer in dit forum? ;w

[...]

Alle meldingen hier over lage verbruikscijfers geven wat mij betreft een vertekend beeld. Dat zorgt voor twijfel bij de mensen met een hoger verbruik - dat best gewoon bij hun huis/installatie kan horen. Resultaat: allerlei wijzigingen aan instellingen die niet/nauwelijks gaan helpen. Mijn geval is hier een mooi voorbeeld van; zie de uitleg van mijn situatie eerder in dit forum. Aanpassingen aan mijn WP hebben misschien best 5 kWh gescheeld op weekbasis maar het isoleren van 1 wandje scheelde waarschijnlijk 50 kWh op weekbasis.

Dus nogmaals: 222kWh voor compressor en 43 kWh voor de BUH mag veel zijn, het is gewoon acceptabel voor mijn situatie. En in veel meer situaties.
In de basis met je eens, absoluut verbruik vergelijken is totaal zinloos zonder de woning te kennen.

Het kán ook een keuze zijn om een kleinere (lees: zuinigere) pomp te plaatsen en op het handjevol echt koude dagen de BUH erbij te schakelen. Dat kan nog steeds op jaarbasis gunstiger uitvallen als je anders van de 4-6-8 serie naar bijv. een 11-14-16 altherma moet. Toch vind ik 43kWh voor de BUH in een week wel erg veel. Dat is iig meer dan een beetje ondersteuning voor de defrosts. Ik zie hier op vorstdagen hooguit een verbruik in Wh (dus onder de 1kWh) voor de BUH.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:12:
[...]

Nu DT omlaag en stooklijn (linkerzijde) ook omlaag. Naar bijv 35.

Kun je je pomp toerental helemaal omlaag gooien van je VV verdeler en de thermostaat knop op je verdeler (1 tot 5) op 5 doet. Je WP is toch ingesteld op laag temperatuur, dus dat zit daar al goed.
Thermostaatknop van vvw staat nu op 45 graden, maar begrijp dat deze dan helemaal open moet?

Hoe pas ik de doorvoersnelheid aan? Ik zie 3 lichtjes op de pomp en 3 grafiekjes. Kan 2 van de lichtjes in verschillende configuraties laten branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Bedankt voor je reactie, hoe lang heeft dit bij jou geduurd ongeveer? De warmtepomp is bij ons vorige week dinsdagavond aangezet.
Hebben zo meer dan 400 a 500 kwh verbruikt nu.
Bij ons tot het buiten weer een paar graden warmer werd, ongeveer een week. Vanaf toen bleef de WP het gewoon bijhouden. Zolang hij bij ons geen achterstand heeft in te halen kan hij het goed bijbenen.

Wat je ook nog kunt doen: sturen op retourtemp (thermostatische regeling uitzetten en sturen op retourtemperatuur). Setpoint voorzichtig regelen dmv je stooklijn; elke tiende graad geeft al effect. Om setpoint te berekenen kun je de stooklijn invullen op deze pagina: https://vscope.at/heizkurve/ .

Kijk wat nu je setpoint is en ga een tiende lager. Je ziet dan de WP rustiger gaan draaien maar dat zal waarschijnlijk van korte duur zijn. Laat hem zeker een halve dag met rust. Als ie weer de lucht in schiet nog een tiende eraf. Ga zo door tot je WP rond de 2200 Watt gaat draaien (lager is beter maar dit is voor nu al fijn) en hou dit een dagje zo. Waarschijnlijk zal de ruimte wat afkoelen maar dat kun je later weer rechttrekken met ophogen van de stooklijn.

Overigens: op dit plaatje lijkt het vermogen al te zakken; als dat nog aan het zakken is zou ik niets doen en gewoon afwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNUTpYafASfEwsqTIl4rnGl71aU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qpbQsGSeKNnmN0ia1WOQql1e.png?f=user_large

Hoe zou dit plaatje er uitzien over de afgelopen 24 uur; kun je dat eens laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Dan zijn ze nog een niet onbelangrijk stukje werk vergeten, bizar. Heb je alles al betaald? Ik zou op z'n minst een paar honderd euro inhouden anders, al was het maar ter compensatie van het overbodige energieverbruik de eerste dagen.

Verder is er al het nodige over geschreven inmiddels, neem voor nu even een hele grove basisinstelling voor vloerverwarming met de verkeerde verdeler ;) , dus DT5, Stooklijn 2 punts op 40 bij -10, 27 bij +10, overregeling op 4. Laat dan het systeem/huis eerst maar eens een dag of 2-3 op temperatuur komen voordat je verder gaat wijzigen. En ik zou zelf alvast op zoek gaan naar een andere vvw-verdeler en een elektrische oplossing voor de badkamer en evt. de kelder, de huidige verdeler gaat je iig een hoop onnodig verbruik kosten.

Enne, laat dat ijs verwijderen vooral aan de unit zelf over en ga niet zelf lopen kloten, daar kan je de boel mee beschadigen. Continu defrosts als je flink wat vermogen vraagt met dit weer is gewoon normaal, wordt vanzelf minder als de boel binnen op temperatuur komt.
Wat is overregeling en waar stel ik dit in? De onecta app laat ons alleen maar basisinformatie zien. }:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ja, dat is veel en misschien wel onnodig, maar het kan soms een valide ontwerpkeuze zijn om wat meer op de BUH te leunen (zie hierboven). Ik begrijp alleen niet helemaal waarom dat een reden is om Daikin af te schrijven.

De Vaillant die je noemt is (ook) een hele goede keuze, misschien zou ik die zelfs wel prefereren om andere redenen, maar ook dat is verder geen magisch apparaat ofzo. Als je daarbij een te lage retourtemperatuur hebt en geen BUH geplaatst gaat ie ofwel de stooklijn verhogen (als dat binnen de ingestelde parameters kan/mag) zodat je alsnog een retourtemperatuur hebt waar ie wat mee kan, of hij springt gewoon in storing en dan ben je nog verder van huis. Hetzelfde geld als de unit vermogen tekort komt, dan wordt zonder BUH element je huis gewoon niet meer warm genoeg.

Een bepaalde ondergrens van rond de 25 op de retour zie je bij meer merken en dat is om de wisselaar tussen het gas- en waterdeel heel te houden. Bij te grote temperatuurverschillen in de korte defrost tijd kan daar anders na verloop van tijd schade aan ontstaan doordat het metaal broos wordt.

Het is ook helemaal niet erg als de BUH bij een defrost heel even bijspringt (zoals hierboven al gepost, dan zie ik hier een BUH verbruik van enkele honderden Wh per dag), wat altijd nog gunstiger is dan maar de hele dag op een hogere stooklijn gaan zitten om geforceerd boven die 25 te willen blijven. Dat kost je veel meer. Kortom, als je de unit gewoon goed demensioneerd is dit allemaal helemaal geen issue en ook niet iets dat merk- of type gebonden is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Wat is overregeling en waar stel ik dit in? De onecta app laat ons alleen maar basisinformatie zien. }:|
Weet je hoe je in het installateurs menu komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Onder het menu ruimteverwarming/koeling (ik denk alleen zichtbaar onder gebruikersprofiel installateur, pincode is 5678). Welke unit heb je nou exact? Dan link ik je even de handleiding.

In het gele blok onderaan de pagina staat een excel google spreadsheet gelinkt met daarin alle instellingen met beschrijving en je kan deze dan gelijk vergelijken met andere gebruikers.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:26

MrFish

Untitled

PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Net even andere volgorde, maar zie;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo? Wat concludeer je? :9

Dit was vannacht;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet zoveel, helaas. Wel gebeurt er iets raar om 7:36 met (neem ik aan) je SWW run! Of was iemand aan het douchen of zo tijdens de SWW run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solesius2
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Weet je hoe je in het installateurs menu komt?
Daar zit ik in ja, heb daarin vvw geactiveerd en dt omgezet naar 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:30:
[...]

In de basis met je eens, absoluut verbruik vergelijken is totaal zinloos zonder de woning te kennen.

Het kán ook een keuze zijn om een kleinere (lees: zuinigere) pomp te plaatsen en op het handjevol echt koude dagen de BUH erbij te schakelen. Dat kan nog steeds op jaarbasis gunstiger uitvallen als je anders van de 4-6-8 serie naar bijv. een 11-14-16 altherma moet. Toch vind ik 43kWh voor de BUH in een week wel erg veel. Dat is iig meer dan een beetje ondersteuning voor de defrosts. Ik zie hier op vorstdagen hooguit een verbruik in Wh (dus onder de 1kWh) voor de BUH.
Klopt,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IxAxcxjDbAvt9NXXs20SRUyGds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SqFYsSmn2bwR3kWOP0dbjXB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Onder het menu ruimteverwarming/koeling (ik denk alleen zichtbaar onder gebruikersprofiel installateur, pincode is 5678). Welke unit heb je nou exact? Dan link ik je even de handleiding.

In het gele blok onderaan de pagina staat een excel google spreadsheet gelinkt met daarin alle instellingen met beschrijving en je kan deze dan gelijk vergelijken met andere gebruikers.
Daikin altherma 3 R W 8 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Wozers, ik vind 3600kWh serieus veel. Ik zit hier op 2300kWh en zit niet in de kou ofzo :D
Niet je eigen (nieuwbouw)huis zomaar gaan vergelijken met het merendeel hier dat in bestaande bouw woont. De warmtevraag verschilt significant nogal tussen een rijtjeshuis/2o1k/vrijstaand, bouwjaar 1870 of 202x, 100 of 250m2, isolatiegraad niet tot passiefhuis-niveau (dan zit jij weer hééél hoog ;) ), etc.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Het is inderdaad die keuze. Weliswaar een keuze achteraf maar toch. Dat de WP dit zou gaan doen was niet de verwachting. Maar om dit nu te veranderen moeten we óf een grotere WP (wat waarschijnlijk op jaarbasis niet zoveel uitmaakt omdat de grotere serie tot een buitenptemperatuur van 4 graden veel meer zou verbruiken dan onze huidige), óf hiermee leven óf nog meer doen aan de warmteverliezen van ons huis. Het wordt een combi van de laatste 2; nog meer op zoek naar warmteverliezen. Alles wat we vinden en oplossen is meegenomen, verder is dit wat het is.
Voor de grootte/opbouw/leeftijd van ons huis is het huidige verbruik -in geld uitgedrukt- niet gek. Maar als natuurlijk wil ik gewoon alles doen om energieverspilling tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Niet zoveel, helaas. Wel gebeurt er iets raar om 7:36 met (neem ik aan) je SWW run! Of was iemand aan het douchen of zo tijdens de SWW run?
7h00 deze ochtend staat het eco sww setpoint 45 graden. Daarbij mogelijk ook douchen ja, + er kwam een defrost bij zoals je ziet.

:+ was ff happytime voor de wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Thermostaatknop van vvw staat nu op 45 graden, maar begrijp dat deze dan helemaal open moet?

Hoe pas ik de doorvoersnelheid aan? Ik zie 3 lichtjes op de pomp en 3 grafiekjes. Kan 2 van de lichtjes in verschillende configuraties laten branden.
Als die nu op 45 staat, dan kun je het zo laten. Je gaat toch niet warmer dan 45 erin pompen.

Post eens een foto van je vloerverwarming pomp. Anders de handleiding erbij pakken.

In je installateursmenu onder Ruimte verwarming daar overregeling op 4 doen.

Heb je kwh meters van bijv Homewizard? Of een simpele P1 meter, dat zorgt ervoor dat je beter inzicht hebt in je stroomverbruik.

Hoe staan je Evenwicht temperatuur en BUH ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Ik zie bij mij dat de "Booster thermal protection" af en toe uit gaat, niet alleen na een defrost.
Heeft iemand een idee wat dit is en waarom die dit doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgNoy2j_mrsnTEXz-UA3ZOJQNwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrsclbpI20FIl9o4WF7FDHtD.png?f=fotoalbum_large

Of zijn dat dan defrost momenten zonder BUH? Geen idee...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JPVV1qXp9Yc2jydwuYS5CYXxPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gC5wVvhScJcXYqgqgG1pl1S.png?f=fotoalbum_large

Die diepe dalen zijn sowieso defrost met BUH, maar die andere hikjes, zouden dat dan defrost waarbij die de BUH niet nodig heeft, door de hoge AT?

[ Voor 88% gewijzigd door SmartGuyz op 15-01-2024 10:56 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Oké, als de retourwatertemperatuur dus beneden de 25 °C zakt, dan doet de BUH ook mee met een defrost.
Dit impliceert ook, dat als de retourwatertemperatuur dus boven de 25 °C blijft, de BUH niet mee doet als er een defrost plaatsvindt.
Dat is goed om te weten en om rekening mee te houden met het instellen van je stooklijn (en ∆T).

Maar... waardoor wordt een defrost zelf nu eigenlijk geïnitieerd? Wat is de trigger daarvoor?
Is het de luchtflow door de buitenunit of de temperatuur van een of andere sensor in de buitenunit?
Zoals @mawashigeri hier al mooi heeft uitgelegd, dat meet ie op de heat exchanger (mid) temperatuursensor. Als die ineens sterk terugloopt betekend dat dat de verdamper dusdanig dichtvriest dat er bijna geen lucht meer doorkomt c.q. de ijslaag te sterk isoleert en dan gaat ie een defrost doen. Dat zie je ook terug in de fanspeed (die gaat een soort vacuum trekken), maar dat lijkt me meer een gevolg dan dat ie daarop regelt. Dit is dus de "slimme" variant van defrosts sturen zoals de meeste moderne/goede units dat behoren te doen.

Bij de oudere of minder goede units wordt een veel simpelere regeling gebruikt op basis van de buitentemperatuur, dan krijg je dus veel onnodige defrosts omdat ie niet naar de daadwerkelijke omstandigheden op de verdamper kijkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Als die nu op 45 staat, dan kun je het zo laten. Je gaat toch niet warmer dan 45 erin pompen.

Post eens een foto van je vloerverwarming pomp. Anders de handleiding erbij pakken.

In je installateursmenu onder Ruimte verwarming daar overregeling op 4 doen.

Heb je kwh meters van bijv Homewizard? Of een simpele P1 meter, dat zorgt ervoor dat je beter inzicht hebt in je stroomverbruik.

Hoe staan je Evenwicht temperatuur en BUH ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAXvArsPxBmnnftnaicajZ7Ie0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vku11YJnWw4NeeUBfio6PBof.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPyRG6TJZDWpTkHjzGl3aaos_Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e41QfUmMduPezQ8eDT1wlwdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lnmms9BR3Y9291l_s2uPoCgeGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sneD293TJ1RBOAbecU36d4T.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhWTj-BWEr7MrCYsCeDFwbGMGSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYya0NXPlkc59QNLbD7LDYNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anmqEebo065Zi5gzCoJ8M_FRBJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTYEmjIMWmtfQ6YgTJA1INPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI70WpFNLh4_y_xt-hRB3JKQZrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BITWm9RkKtktcooQHc7pITcq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfxpmB9dUTmz81zjfcODDl8iZhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wwM72Nh1mtRWuP2xmzF4Yle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMRm7TJwlfx0--zso2E4aZWrGJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXrLy1lCpkDMk5d4l9OCtQ1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nFhjDniua0opk0nyEPFwDUegW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkciGigzQXHXVlIUalIGHLv4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3Lt_zU43FC_SiUFKV4sDYbGE8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIK107kppT9dwQBeLZdBXMEA.jpg?f=fotoalbum_large

Overregeling staat op 4 nu.
Heb (nog) geen kwh meter. Hebben de installatie pas nieuw. Wel iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb (nog) geen kwh meter. Hebben de installatie pas nieuw. Wel iets om naar te kijken.
https://www.google.com/ur...Vaw2M3GlaX_h8669hL4vH_vEC

Als eerste experiment zou ik ook constant toerental I instellen.

Ben benieuwd of je dan fluctuaties in je sensoren gaat zien op je WP.

Overigens is het advies zoals @RonJ al zei, verdeler vervangen voor een pomploze en de twee radiatoren eventueel elektrisch te maken. Zal enorm schelen in verbruik.

Daarnaast is het wel te adviseren om een P1 meter, kwh meters of een ESPaltherma te kopen zodat je echt inzage hebt in je verbruik.

Meten = weten :)

Hoe staat je SWW ingesteld? Heb je een programma draaien of continue op warmhouden etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Atomius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor deze herinnering, ik heb hier destijds met de ketel aangestaan om dit te gaan loggen maar toen niet gedaan. Nu eens wat data er in geklopt B) De prognose stemt hoopvol voor nog minder kWh dit jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat je de setting van die 3 lampjes niet moet aanpassen. Ik had hiervoor ook een Wilo, met diezelfde 2 rechter symbooltjes. Ik ben al weer vergeten waar ze voor stonden, maar de conclusie voor mij was dat ik daar absoluut niet moest aankomen. Het linker symbooltje weer ik niet wat betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
danny.s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat je de setting van die 3 lampjes niet moet aanpassen. Ik had hiervoor ook een Wilo, met diezelfde 2 rechter symbooltjes. Ik ben al weer vergeten waar ze voor stonden, maar de conclusie voor mij was dat ik daar absoluut niet moest aankomen. Het linker symbooltje weer ik niet wat betekent.
De pomp staat nu op de "verschildruk constant"-modus en daar moet die inderdaad op blijven staan. Alleen hij staat nu op karakteristiek 3 wat op mijn oudere pomp inhoudt dat hij maximaal staat. Gezien de grote verdeler is dat in zijn oude situatie ook niet meer dan logisch. De vraag is even of de snelheid (want daar staat die karakteristiek voor) veel gaat doen om de temperatuur omhoog te krijgen, immers kan @Solesius2 niets doen om de menging te regelen... maar wellicht dat de pomp langzamer laten draaien wel iets doet. Daar kan hij alleen maar achter komen door het te doen. Alleen in de gaten houden of t qua defrost niet meer 7H-06 meldingen op gaat leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:07:
[...]

https://www.google.com/ur...Vaw2M3GlaX_h8669hL4vH_vEC

Als eerste experiment zou ik ook constant toerental I instellen.

Ben benieuwd of je dan fluctuaties in je sensoren gaat zien op je WP.

Overigens is het advies zoals @RonJ al zei, verdeler vervangen voor een pomploze en de twee radiatoren eventueel elektrisch te maken. Zal enorm schelen in verbruik.

Daarnaast is het wel te adviseren om een P1 meter, kwh meters of een ESPaltherma te kopen zodat je echt inzage hebt in je verbruik.

Meten = weten :)

Hoe staat je SWW ingesteld? Heb je een programma draaien of continue op warmhouden etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXkOn22SOPtomkwqduEvp7LH8xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hfVtWyIXCPcCyPOnb3KooNz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwLg01hJKWMbTApPJroHe79g9Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofHQLMTX9er6QyibOdeTySF9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjwRcgNCyw2Gb3JmOmEfrbtMrJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60k9gtc9WutwJGdL87Hwele5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BjRlCCGeYML6gYUBSScSTGDz6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSJuD7YfuIWTngRcGlXN0mb7.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie pomploos maken zal een flinke investering zijn? Of kan. Ik volstaan met de pomp er tussen uit te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CyvPF3cNEPYZ8M7AtDg89_ztas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsrnRlQorPA0aFoUxNyTRA23.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUfE1bafvsC5nMiWCdaY3Qh7iEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdoZb1NqtzrZ1ECFTlXfFS9k.jpg?f=fotoalbum_large

Na aanpassingen aan de pomp. Constante debiet van ongeveer 22,1 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Installatie pomploos maken zal een flinke investering zijn? Of kan. Ik volstaan met de pomp er tussen uit te halen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na aanpassingen aan de pomp. Constante debiet van ongeveer 22,1 liter per minuut.
Hoeveel liter debiet had je hiervoor?

Weet je ook hoeveel graden "warmhouden" is? Je hysterese kan wel stuk omlaag, maar bijv 5-6. Stel warmhouden is 45 graden, dan gaat de WP pas weer verwarmen als je tank onder de 39-40 graden komt.

Ligt ook aan je verdeler of die pomploos gemaakt kan worden.

Hoeveel graden is het nu buiten? Ik denk dat je stooklijn wel iets omlaag kan, maar bijv richting de 30 graden aanvoer ipv 33

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 15-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Weet je ook hoeveel graden "warmhouden" is? Je hysterese kan wel stuk omlaag, maar bijv 5-6. Stel warmhouden is 45 graden, dan gaat de WP pas weer verwarmen als je tank onder de 39-40 graden komt.

Hoeveel graden is het nu buiten? Ik denk dat je stooklijn wel iets omlaag kan, maar bijv richting de 30 graden aanvoer ipv 33
Debiet schommelde van 15-25 liter per minuut.

Tank staat op 48 graden ingesteld.

Weer app zegt 0 graden, unit sensor 2 graden.

Stooklijn staat op 35 bij -10 25 bij 15.

De thermostaat staat op 20 ingesteld, maar temp blijft hangen op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meest gelukkig ga je worden van neiuwe kunststof pomploze verdeler en espaltherma.
Verdeler laten doen, paar 100 euro. Te duur, dan zelf doen?
ESP, 50 euro?

+ hw energy metertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Solesius2 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Debiet schommelde van 15-25 liter per minuut.

Tank staat op 48 graden ingesteld.

Weer app zegt 0 graden, unit sensor 2 graden.

Stooklijn staat op 35 bij -10 25 bij 15.

De thermostaat staat op 20 ingesteld, maar temp blijft hangen op 19 graden.
Ik zou de hysterese voor SWW op 5 dan instellen.

Hoe voelen de aanvoer en retour leidingen van je verdeler. Welk temperatuur staat daar nu op? Kan overigens wel even duren voordat dat gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
PCJR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Meest gelukkig ga je worden van neiuwe kunststof pomploze verdeler en espaltherma.
Verdeler laten doen, maar 100 euro. Te duur, dan zelf doen?
ESP, 50 euro?

+ hw energy metertjes
100 euro voor het wisselen van een verdeler? Waar? Ik kreeg van de installateur 50 ex btw. op nacalculatie en ik gok dat ze met zn twee komen... de boel leeglaten, vervangen en spoelen en checken duurt geen half uur gok ik O-)
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Die verdeler heeft geen mengventiel voor zover ik nu zie... dus pomploos kan dan niet want dan gaat ie het in de bovenste balk rond knallen.

De vraag is even wat de vloer teruggeeft op deze setting, niet? Want als hij nu al verder verlaagt dan kan ik me niet voorstellen dat de retour 28 is wanneer ik eerlijk ben... ik vermoed dat die radiatoren een hogere retourtemperatuur geven en dat t daarom zo hoog is...

De laatste foto die hij namelijke postte van de aanvoerbalk met daarop de meter liet daar zien dat de aanvoertemperatuur 28 was. Het gaat nooit kunnen zijn dat er geen warmteafgifte meer is aan de vloer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solesius2
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Ik zou de hysterese voor SWW op 5 dan instellen.

Hoe voelen de aanvoer en retour leidingen van je verdeler. Welk temperatuur staat daar nu op? Kan overigens wel even duren voordat dat gaat dalen.
Dat varieert veel, hij ontdooid regelmatig en gaat er water van 25 graden doorheen. Heb nog nooit de retourtemp boven de 30/32 graden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Daarom de twee radiatoren dichtdraaien en puur enkel vvw doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

ESP, 50 euro?

+ hw energy metertjes
Inderdaad, hoeveel groepen heb je nodig?

Ik ben zoals eerder gepost erg tevreden over deze verdeler. Een 10-groeps versie is 308 euro. Vervangen is erg makkelijk zelf te doen en anders 2u werk voor een installateur incl vullen, ontluchten en inregelen.

HW meters + een ESPaltherma is helemaal mooi als je het allemaal écht goed wil kunnen inregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 15-01-2024 12:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:53:
Daarom de twee radiatoren dichtdraaien en puur enkel vvw doen. :)
Ik gok (well educated) dat die dan bij elke defrost op 7H-06 gaat springen. Dat was ook waarom ik geen vv-only kon doen en bij mij stond de pomp uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Ik gok (well educated) dat die dan bij elke defrost op 7H-06 gaat springen. Dat was ook waarom ik geen vv-only kon doen en bij mij stond de pomp uit.
Pomp moet dan niet ook uit, want dan gaat ie gewoon de flow kortsluiten op je vvw-verdeler. Maar ook mét een badkamer en klein kelder radiatortje gaat ie dan die storing geven, daar valt ook nauwelijks flow en al helemaal geen warmte door te genereren.

Vandaar ook de suggestie om die om te bouwen naar- of te vervangen door een elektrische variant. Als je één badkamer radiator aan je verder vvw-only systeem knoopt dan krijg je ofwel een kortsluiting in je waterflow door dat ding ófwel je knijpt m genoeg af om dat te voorkomen en dan wordt ie vervolgens niet meer warm (genoeg) om je handdoeken lekker te drogen. Het meerverbruik van die 2 elektrische elementen, zeker als ze niet 24/7 aanstaan, wordt ruimschoots goedgemaakt door je veel beter werkende warmtepomp systeem zonder die 2 rads.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:52:
[...]

100 euro voor het wisselen van een verdeler? Waar? Ik kreeg van de installateur 50 ex btw. op nacalculatie en ik gok dat ze met zn twee komen... de boel leeglaten, vervangen en spoelen en checken duurt geen half uur gok ik O-)
[...]
maar->paar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
[...]

ESP, 50 euro?

+ hw energy metertjes
Ja ik heb zelf beide gedaan afgelopen week en kan zeggen dat ik nu met een uitgaande temperatuur van 31 graden nog nooit zulke warme voetjes heb gehad t.o.v. de vorige (meng)verdeler. En de ESPAltherma helpt echt om goed inzicht te geven, zeker als je nog bezig ben met inregelen.

@Solesius2 ik had de zelfde verdeler die jij hebt. Ik heb er voor gekozen om ze te vervangen en ik kan in mijn huis een echt merkbaar verschil voelen. Mijn voeten zijn nog nooit zo warm geweest. :D Ik had wat extra redenen om het te doen (1 van de koppelingen lekte heel zachtjes, die metalen verdelers met pomp resoneerde op de muur en je kon zeg maar het water horen "stromen", en mijn zwager is installatietechniek monteur waardoor ik alleen de kosten kwijt was voor de verdelers, koppelingen en wat koper).

De 3 radiatoren draaien bij ons nog mee op het systeem en lijken de kamers netjes rond 19/20 graden te houden en dat is perfect voor baby / peuter kamers.

Moet wel zeggen, het huis is heerlijk warm, met de huidige stooklijn zit hij op 32.6 graden, met uitgaand op dit moment van 32 graden en Dt van 4, maar heb nog wel weer defrosts op dit moment. Hij meet 1.8 graden en bijna elke 1,5 uur een defrost van 10 minuten. Zou het helpen om de stooklijn dan iets hoger te zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door Senaxx op 15-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Senaxx schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Ja ik heb zelf beide gedaan afgelopen week en kan zeggen dat ik nu met een uitgaande temperatuur van 31 graden nog nooit zulke warme voetjes heb gehad t.o.v. de vorige (meng)verdeler. En de ESPAltherma helpt echt om goed inzicht te geven, zeker als je nog bezig ben met inregelen.

@Solesius2 ik had de zelfde verdeler die jij hebt. Ik heb er voor gekozen om ze te vervangen en ik kan in mijn huis een echt merkbaar verschil voelen. Mijn voeten zijn nog nooit zo warm geweest. :D Ik had wat extra redenen om het te doen (1 van de koppelingen lekte heel zachtjes, die metalen verdelers met pomp resoneerde op de muur en je kon zeg maar het water horen "stromen", en mijn zwager is installatietechniek monteur waardoor ik alleen de kosten kwijt was voor de verdelers, koppelingen en wat koper).

De 3 radiatoren draaien bij ons nog mee op het systeem en lijken de kamers netjes rond 19/20 graden te houden en dat is perfect voor baby / peuter kamers.
Voor de duidelijkheid, bovenstaande problematiek is specifiek voor handdoekradiatoren in de badkamer. Die hebben 0 inhoud, een makkelijke kortsluitroute voor het water en een enorm hoge ontwerptemperatuur. In de kelder is dan weer het (minder grote) probleem dat de temperatuur nogal afwijkt van je verwarmde schil. Maar "gewone" rads, zeker de wat dikkere varianten, kunnen prima meelopen met een vvw-systeem.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Voor de duidelijkheid, bovenstaande problematiek is specifiek voor handdoekradiatoren in de badkamer. Die hebben 0 inhoud en een enorm hoge ontwerptemperatuur. In de kelder is dan weer het probleem dat de temperatuur nogal afwijkt van je verwarmde schil. Maar "gewone" rads, zeker de wat dikkere varianten, kunnen prima meelopen met een vvw-systeem.
Wij hebben er daar inderdaad nog 1 van in de badkamer en doet vrij weinig voor warmte, maar met de verbouwing 7 jaar geleden zit er nu ook vvw in de badkamer. Maar omdat deze badkamer in een dakkapel zit is deze niet altijd genoeg om het echt lekker warm te houden. We hebben nu gewoon een klein mini elektrisch kacheltje er bij gekocht voor als we de kinderen in bad doen. Die blaast de badkamer in nog geen 5 minuten comfortabel warm voor de kinderen. En deze is alleen nodig tijdens de hele koude dagen als het vriest.

De kinder kamers hebben daarnaast ook nog een monoblock airco met een eigen verwarming element. Indien nodig kunnen we die altijd op slaapstand mee laten draaien, maar tot op heden niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Pomp moet dan niet ook uit, want dan gaat ie gewoon de flow kortsluiten op je vvw-verdeler. Maar ook mét een badkamer en klein kelder radiatortje gaat ie dan die storing geven, daar valt ook nauwelijks flow en al helemaal geen warmte door te genereren.

Vandaar ook de suggestie om die om te bouwen naar- of te vervangen door een elektrische variant. Als je één badkamer radiator aan je verder vvw-only systeem knoopt dan krijg je ofwel een kortsluiting in je waterflow door dat ding ófwel je knijpt m genoeg af om dat te voorkomen en dan wordt ie vervolgens niet meer warm (genoeg) om je handdoeken lekker te drogen. Het meerverbruik van die 2 elektrische elementen, zeker als ze niet 24/7 aanstaan, wordt ruimschoots goedgemaakt door je veel beter werkende warmtepomp systeem zonder die 2 rads.
Ah okay, check voor die radiatoren. Maar als je een warmtepomp hebt met daarachter een verdeler waarvan de pomp langzaam draait, hoe krijgt die dan bij een defrost het zo geregeld dat hij voldoende debiet heeft? De pomp zuigt het immers flow terug het systeem in en er ontsnapt een deel retour naar de WP, bij de defrost ontstaat dan een tegengestelde stroming die toch tot problemen moet leiden?
Bij mij zit er dus een pomp in die uit staat, t mengventiel dicht en geen radiatoren open kreeg ik dus de 7H-06 error. Het enige dat ik dan kan bedenken is dat de WP de retour er niet goed uit getrokken krijgt bij een defrost...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLikeAlot
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-06 08:25
Heat exchanger temperature is inderdaad de sensor om te kijken voor de defrost runs lijkt het. Telkens als deze onder de -8 geraakt gaat de defrost run draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMALV3XR_xmw1dZIUI3EzX0JfeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELX9wpsHf6K7AHEwCbB5VVQu.png?f=fotoalbum_large

Is het dan volledig normaal dat deze runs zo vaak uitgevoerd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49
SirLikeAlot schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:52:
Heat exchanger temperature is inderdaad de sensor om te kijken voor de defrost runs lijkt het. Telkens als deze onder de -8 geraakt gaat de defrost run draaien.

[Afbeelding]

Is het dan volledig normaal dat deze runs zo vaak uitgevoerd worden?
Ja, dat is normaal bij dit hoogst ongelukkige weer ;)

De trigger voor defrost is het verschil tussen de 'heat exchange mid temp" en de gemeten buitentemperatuur, zodra dit verschil voldoende groter wordt dan 5 ~9 graden dan is de conclusie dat er ijs geruimd moet worden.

[ Edit: ik zie dat er tot ca. 9 graden verschil er nog steeds geen defrost start, maar het systeem lijkt te mikken op 5 graden verschil ]

[ Voor 8% gewijzigd door mawashigeri op 16-01-2024 11:37 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:43
Hier sneeuwt het en is het rond de 1 a 2 graden. Momenteel heb ik om het half uur/ 3 kwartier een defrost. De temperatuur binnen begint langzaam te dalen. Lijkt erop dat de WP het nu even niet zo best trekt. Vorige week
bij -9 had ie moeite maar ging het wel. Sneeuw is vochtig maar bijna 2 defrosts per uur heb ik nog niet eerder mee gemaakt.
Ik heb de aanvoertemp. even met 2 graden verhoogt maar zou kunnen dat dat tot nog meer defrost leidt.
Of moet ik juist (tegenintuitief) misschien omlaag met de aanvoertemp waardoor de buitenunit minder hard hoeft te werken en misschien het aantal defrost juist afneemt?
Anderen vergelijkbare ervaringen momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Ah okay, check voor die radiatoren. Maar als je een warmtepomp hebt met daarachter een verdeler waarvan de pomp langzaam draait, hoe krijgt die dan bij een defrost het zo geregeld dat hij voldoende debiet heeft? De pomp zuigt het immers flow terug het systeem in en er ontsnapt een deel retour naar de WP, bij de defrost ontstaat dan een tegengestelde stroming die toch tot problemen moet leiden?
Bij mij zit er dus een pomp in die uit staat, t mengventiel dicht en geen radiatoren open kreeg ik dus de 7H-06 error. Het enige dat ik dan kan bedenken is dat de WP de retour er niet goed uit getrokken krijgt bij een defrost...?
De stroming(srichting) wordt niet anders dan in normaal bedrijf, de pomp in de binnenunit keert niet om ofzo. Als de verdeler-pomp voldoende debiet draait gaat dit gewoon goed. Als je die pomp in serie uitzet wordt het een ander verhaal, dan moet je die vanuit de binnenunit ook nog mee op sleeptouw nemen en gaat die qua weerstand teveel in de weg zitten om voldoende debiet te halen voor een defrost.

Als je zoals bij jou denk ik het geval is, de pomp kan uitzetten en helemaal buiten het systeem kan plaatsen, dan heb je wellicht de regelaars teveel afgeknepen (immers, ingeregeld op aanwezigheid van die extra pomp) om voldoende debiet te behalen of er zit nog ergens anders iets te knijpen in die verdeler.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Laatst online: 23-06 15:26
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Zoals @mawashigeri hier al mooi heeft uitgelegd, dat meet ie op de heat exchanger (mid) temperatuursensor. Als die ineens sterk terugloopt betekend dat dat de verdamper dusdanig dichtvriest dat er bijna geen lucht meer doorkomt c.q. de ijslaag te sterk isoleert en dan gaat ie een defrost doen. Dat zie je ook terug in de fanspeed (die gaat een soort vacuum trekken), maar dat lijkt me meer een gevolg dan dat ie daarop regelt. Dit is dus de "slimme" variant van defrosts sturen zoals de meeste moderne/goede units dat behoren te doen.

Bij de oudere of minder goede units wordt een veel simpelere regeling gebruikt op basis van de buitentemperatuur, dan krijg je dus veel onnodige defrosts omdat ie niet naar de daadwerkelijke omstandigheden op de verdamper kijkt.
Als zowel @RVersteegen als @RonJ met dezelfde verklaring komen, dan ga ik ervan uit dat dit inderdaad de trigger is voor een defrost. Weer wat geleerd.
Bedankt allebei!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Pascal P schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
Hier sneeuwt het en is het rond de 1 a 2 graden. Momenteel heb ik om het half uur/ 3 kwartier een defrost. De temperatuur binnen begint langzaam te dalen. Lijkt erop dat de WP het nu even niet zo best trekt. Vorige week
bij -9 had ie moeite maar ging het wel. Sneeuw is vochtig maar bijna 2 defrosts per uur heb ik nog niet eerder mee gemaakt.
Ik heb de aanvoertemp. even met 2 graden verhoogt maar zou kunnen dat dat tot nog meer defrost leidt.
Of moet ik juist (tegenintuitief) misschien omlaag met de aanvoertemp waardoor de buitenunit minder hard hoeft te werken en misschien het aantal defrost juist afneemt?
Daarvoor heeft Daikin die "stijging rondom 0" bedacht. Die heb ik uitstaan maar zie dat het eigenlijk toch nodig is met dit soort weer!

Aangezien ik nu niet thuis ben heb ik rond een uur of 11 vanochtend in de app +2 op de aanvoertemperatuur gedaan, straks als ik thuis ben maar even definitief instellen. Inmiddels is er 0.3 graden bijgekomen volgens de altijd betrouwbare Madoka (wie weet wat dat ding uitspookt als je er niet bij bent!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
mawashigeri schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Daarvoor heeft Daikin die "stijging rondom 0" bedacht. Die heb ik uitstaan maar zie dat het eigenlijk toch nodig is met dit soort weer!

Aangezien ik nu niet thuis ben heb ik rond een uur of 11 vanochtend in de app +2 op de aanvoertemperatuur gedaan, straks als ik thuis ben maar even definitief instellen. Inmiddels is er 0.3 graden bijgekomen volgens de altijd betrouwbare Madoka (wie weet wat dat ding uitspookt als je er niet bij bent!).
Ja, die instelling ken ik. Heb het nu dus even handmatig gedaan. Maar gezien de temp. lijkt de WP er veel moeite mee te hebben. Misschien omdat sneeuw en ijs meer massa hebben dan alleen koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Pascal P schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Ja, die instelling ken ik. Heb het nu dus even handmatig gedaan. Maar gezien de temp. lijkt de WP er veel moeite mee te hebben. Misschien omdat sneeuw en ijs meer massa hebben dan alleen koude lucht.
Volgems mij is het simpelweg het grote aantal defrosts waardoor 'ie nooit tot rust komt, na iedere defrost gaat 'ie even 1,5-2x zo hard om in te kalen, dan maar ietsje langer vol gas om die +2 er ook nog bij te doen.

Ik meen dat de minimale tijd tussen defrosts 30 minuten is al is het in praktijk meestal 40+, en dat het vaak 20-25 minuten duurt voordat de rust een beetje terugkomt... defrost zelf is met 7-10 minuten meestal wel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Die setting is er niet voor niets, maar heeft zoals veel opties, voor- én nadelen.

Als je 'm toepast bij vloerverwarming of een flinke systeeminhoud, gebruik dan iig de verhoging 2, bereik 8 variant van deze instelling. Bij bereik 4 (= van -2 tot 2) ben je bij een flinke massa namelijk al te laat om nog "ff" 2 graden omhoog te klimmen met je systeem in toch al moeilijke omstandigheden. Dan trigger je alleen maar een enorm defrost-festival en werkt het eerder averechts.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Pascal P schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
Volgens mij zit je al wel aan het maximaal aantal defrosts per uur. Gebruikt ie de BUH bij je defrosts?
Haalt de WP de setpoint nog?
Als je zegt dat ie bij -9 moeite had; waaraan merkte je dat? Als de temperatuur nauwelijks op peil blijft kan je stooklijn net wat te laag zijn. Als de WP setpoint niet haalt heeft de WP er moeite mee. Ik heb bij mij situaties gezien waarin de WP op topvermogen draait; dan heeft de mijne het dus moelijk. COP zakt dan ook weg naar 2. De stooklijn is hier wel goed; de temperatuur binnen is naar wens, ook als de WP heel hard aan het werk is en op COP 2 draait tussen defrosts.

Ik vind dat overigens wel een goeie vraag; aanvoer omhoog geeft meer defrosts maar meer verwarmde massa. Daardoor misschien makkelijker bij de defrost? Aanvoer omlaag geeft (waarschijnlijk) minder defrosts waardoor hij langere runs maakt en dus de ruimte beter op temperatuur kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Die setting is er niet voor niets, maar heeft zoals veel opties, voor- én nadelen.

Als je 'm toepast bij vloerverwarming of een flinke systeeminhoud, gebruik dan iig de verhoging 2, bereik 8 variant van deze instelling. Bij bereik 4 (= van -2 tot 2) ben je bij een flinke massa namelijk al te laat om nog "ff" 2 graden omhoog te klimmen met je systeem in toch al moeilijke omstandigheden. Dan trigger je alleen maar een enorm defrost-festival en werkt het eerder averechts.
Merk hier ook wel dat ie een beetje inkakt zo rond die 0 graden. Misschien toch maar verhoging 2, bereik 4 aanzetten. Ik begrijp uit jouw post dat je dan van -4 tot 4 een verhoging van de stooklijn van 2 graden krijgt. Is wel fijn denk ik. Nu moet ik het ding handmatig een tikje omhoog geven. Niet heel erg, maar als het geautomatiseerd kan is dat natuurlijk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:46

Jog

[...]

Die heb ik ook weer terug opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:01:
[...]

De stroming(srichting) wordt niet anders dan in normaal bedrijf, de pomp in de binnenunit keert niet om ofzo. Als de verdeler-pomp voldoende debiet draait gaat dit gewoon goed. Als je die pomp in serie uitzet wordt het een ander verhaal, dan moet je die vanuit de binnenunit ook nog mee op sleeptouw nemen en gaat die qua weerstand teveel in de weg zitten om voldoende debiet te halen voor een defrost.

Als je zoals bij jou denk ik het geval is, de pomp kan uitzetten en helemaal buiten het systeem kan plaatsen, dan heb je wellicht de regelaars teveel afgeknepen (immers, ingeregeld op aanwezigheid van die extra pomp) om voldoende debiet te behalen of er zit nog ergens anders iets te knijpen in die verdeler.
Ah kijk, dan maakte ik sowieso een denkfout m.b.t. de omkering.

In mijn geval zit de verdeler met de pomp er nog steeds alleen is de stroom van de pomp af. Om ervoor te zorgen dat de verdeler ook niet meer mengt staat t balans-mengventiel dicht. Resultaat is WP aanvoer is verdeler aanvoer en debiet is met alleen de vv 10-11L/min zoals te lezen is op de WP.
Blijkbaar is dat niet voldoende, op de verdeler staat alles wagenwijd open, thermostaatkraan open, voetventiel open. Aanvoerleiding vanuit WP is 5/8 en sluit aan op 1/2 op de verdeler en de retour is ook een 1/2 aansluiting terug naar 5/8 retourleiding naar WP.
Conclusie moet dan dus zijn dat of de overgang zorgt voor teveel knijpen, de weerstand van de pomp zonder stroom dat doet, de thermostaatkraan dat doet of t voetventiel ondanks dat t allemaal open staat of een combinatie van alles hierboven. Die 7H-06 moet namelijk ergens vanaf komen. Zodra er 1 radiator open gaat is het probleem weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is nog steeds nogal een range aan modellen. Meer specifiek moet het iets zijn van EHxx08xxxx voor de binnenunit en ERGA08EAV voor de buitenunit. Je kan hier de juiste documentatie vinden voor jouw model onder het kopje literatuur.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:54:
[...]
Aanvoerleiding vanuit WP is 5/8 en sluit aan op 1/2 op de verdeler en de retour is ook een 1/2 aansluiting terug naar 5/8 retourleiding naar WP.
Conclusie moet dan dus zijn dat of de overgang zorgt voor teveel knijpen, de weerstand van de pomp zonder stroom dat doet, de thermostaatkraan dat doet of t voetventiel ondanks dat t allemaal open staat of een combinatie van alles hierboven. Die 7H-06 moet namelijk ergens vanaf komen. Zodra er 1 radiator open gaat is het probleem weg...
Ja eens, moet ergens teveel restrictie in zitten zo. Voor een defrost wil ie minimaal 12l/min zien, maar liever 20+. 5/8" als in 15-16mm en 1/2" als in 12,5mm is sowieso ook echt véél te weinig om een verdeler van LT-water te voorzien. 3/4" is wel zo'n beetje het minimum voor een lekker werkend systeem, liever zelfs 1" of meer. Hier gaan er 32mm pex naar 1" puntstukken de verdeler in.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
GJA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens mij zit je al wel aan het maximaal aantal defrosts per uur. Gebruikt ie de BUH bij je defrosts?
Haalt de WP de setpoint nog?
Als je zegt dat ie bij -9 moeite had; waaraan merkte je dat? Als de temperatuur nauwelijks op peil blijft kan je stooklijn net wat te laag zijn. Als de WP setpoint niet haalt heeft de WP er moeite mee. Ik heb bij mij situaties gezien waarin de WP op topvermogen draait; dan heeft de mijne het dus moelijk. COP zakt dan ook weg naar 2. De stooklijn is hier wel goed; de temperatuur binnen is naar wens, ook als de WP heel hard aan het werk is en op COP 2 draait tussen defrosts.

Ik vind dat overigens wel een goeie vraag; aanvoer omhoog geeft meer defrosts maar meer verwarmde massa. Daardoor misschien makkelijker bij de defrost? Aanvoer omlaag geeft (waarschijnlijk) minder defrosts waardoor hij langere runs maakt en dus de ruimte beter op temperatuur kan houden.
BU is vandaag 3 keer ingeslagen. Dus doet maar beperkt mee en is ingesteld om vanaf 0 graden mee te doen. Dus maar beperkt. En wat betreft het moeilijk hebben bij -9: dan zie ik een behoorlijk verbruik en het meedoen van de BU heater. Uiteraard lage COP maar daar is weinig aan te doen, behalve zo laag mogelijke aanvoertemp. Daarbij een forse flow door de leidingen. Dan werkt ie hard...of ie het moeilijk heeft weet ik niet, het is een machine he, geen mens.
Ik laat de instelling nu even. Kijk de komende uren even wat ie doet.
Pagina: 1 ... 86 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma