Vergeleken met 'nieuwbouw' van de laatste 10 jaar of zo is het misschien veel, maar ook een nutteloze vergelijking.
Altijd kijken naar de warmtebehoefte in gasverbruik van een huis (+ SWW gebruik - koken), van daaruit kan je terugrekenen naar wat je mag verwachten aan elektrisch verbruik van de WP.
Bij ons was dat 1700 = 1500+200-0 met de 20 jaar oude brakke ketel, we koken op inductie.
Reken lompweg 1700 * 8.0 (kWh/m3 gas) = 13600 kWh, deel door pakweg COP 3 en het jaartotaal is dan 4500kWh >> een bereslecht resultaat dat in werkelijkheid minstens 10%-20% beter zal zijn.
Hier ga ik er wel van uit dat het afgiftesysteem in het huis voldoende is voor LTV, al blijkt dat die type10 plaatradiatoren op de slaapkamers nog altijd voldoende zijn om het boven de 18 graden te houden, ook op de koudste dagen! Beneden met VV (hoh=20!) is de temperatuur zo'n 20,4 gemiddeld.
Ook is de isolatie van ons huis uit 2005 heel behoorlijk, en daarbij hebben we een WTW ventilatie die dus de ergste kou uit de verse lucht haalt. Van die WTW daarvan moet ik die ellendige ventilatoren weer eens aanpakken, die vreten iedere 5 jaar hun lagers op
Lang verhaal kort:
1. Eerste lompe berekening op basis van gasverbruik voorgaande jaren
2. Afgiftesysteem >> zonder VV zou ik er niet snel aan beginnen
3. Isolatie van je huis >> moet passen bij een LTV afgifte
EDIT: natuurlijk ook even goed naar je max. gasverbruik op een zeer koude dag in een zeer koude week kijken, dat helpt enorm bij het bepalen hoeveel capaciteit je WP moet hebben.
Ik heb geen ervaring met HT warmtepompen die speciaal gemaakt zijn voor huizen met alleen radiatoren.
[
Voor 5% gewijzigd door
mawashigeri op 14-01-2024 21:03
]