Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48

BTS

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Nee, ik krijg geen storing maar gaat pendelen.

Ik zal komende dagen de radiator retourleidingen eens meten. Bij mijj weten zijn de meesten echt wel koel, soms zelfs eerder té koel. Maakt het dan zo veel uit als er 1 radiator bij zou zitten die iets te warm water terug stuurt? op het totaalvolume is dat toch niet veel?
Alle retouren meten, ook die van de vvw is zinvol. Als er ergens warmte doorheen gaat dan slaat ie af. In het huis van mijn partner werkt de wp met een aanvoer van 25/26 en retour van 23 graden. Dan is er weinig ruimte voor een hoge retour. Anders slaat ie af.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:14
BTS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Alle retouren meten, ook die van de vvw is zinvol. Als er ergens warmte doorheen gaat dan slaat ie af. In het huis van mijn partner werkt de wp met een aanvoer van 25/26 en retour van 23 graden. Dan is er weinig ruimte voor een hoge retour. Anders slaat ie af.
Dankje. Komende dagen maar eens doen. Overigens staat mijn dT wel op 5, niet op 3. Heb nl. combi van vloerverwarming en (geboosterde) radiatoren boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:40:
[...]

Je BUH is trouwens een 2-traps raket, dus niet 3+9, maar 3+6=9 voor de 9W/3-fase binnenunits. Of 2+4=6 bij de 6V/1-fase modellen (waarbij in NL door veel installateurs alleen de eerste stap van 2kW wordt aangesloten). Bij defrosts pakt ie ze allebei tegelijk.
[...]
Is dat altijd het geval, dat beide BUH's worden gebruikt bij defrosts? Ook als Evenwicht [5-00] = 0 (=Nee) of als Evenwicht [5-00] =1 (=Ja) EN Evenwichtstemperatuur [5-01] = -10 °C? (bijvoorbeeld)

Als bij een 6V/1-fase model alleen de eerste stap van 2 kW wordt aangesloten, dan zit die 4 kW unit er dus voor de kat z'n viool in. Daar heb je als "gemiddelde" consument toch totaal geen weet van! Maar je betaalt er wél voor. Dus als ze die tweede unit (later) alsnog willen (laten) aansluiten, dan moet er nog weer een kabel getrokken worden van de meterkast naar de binnen-unit. Je zult maar net alles weer netjes afgewerkt hebben :(
Want 6 kW kan niet op een 16 A groep of 20 A groep. I max. bij 6 kW is 26 Ampère.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-06 15:23

Jog

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:03:
Mijn verbruik is afgelopen dagen door het dak gegaan voor mijn gevoel. Ja, het was best koud (-9 hier gisternacht) maar ik heb verbruik van ruim meer dan 50kWh per dag, gisteren net over de 60.

Aanvoer staat op WAR (26 bij 16, 40 bij -10 stooklijn), die ik af en toe was bijstel op de onecta app (meestal naar beneden). dT op 5, modulatie aan met max van 3.
Ik heb een gelijkaardige stooklijn en de voorbije dagen was het inderdaad rond 50-60 kWh per dag. Dus ik denk dat dat beetje normaal is. Er moet nog een deel vloerverwarming gelegd hier en hoop dan volgend seizoen op een lagere temperatuur te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48

BTS

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Dankje. Komende dagen maar eens doen. Overigens staat mijn dT wel op 5, niet op 3. Heb nl. combi van vloerverwarming en (geboosterde) radiatoren boven.
Zij heeft ook die combi. 2 jagas waarvan 1 met booster. En dan nog een badkamer radiator met eigenbouw booster. Klein systeem vvw bestaande uit 3 groepen, wel pomploos.

Er is hier alleen ruis te horen bij defrost omdat die dan pompt met 20+ Liter per uur.

Heb je bij de wp in het scherm al eens bij de informatie gekeken om te zien wat aanvoer en retour doet?
En pompsnelheid? Als ik het systeem na een dag uitgestaan te hebben aanzet begint die 17 tot 19 Liter per uur te pompen. Eenmaal op temperatuur zakt dit naar ±7 Liter per uur.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrFish schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Helemaal mee eens. Je hebt vermogen genoeg, de winst zit in de afgiftekant.
Ik voelde zojuist even aan het leidingsstukje van het overdrukventiel dat net voor de vv verdeler zit. Die voelde warm aan en ik had de indruk dat die water voerde.
Kan het zijn dat die kortsluiting veroorzaakt en zo ja, wat is dan het probleem? Die zit er niet voor niks neem ik aan. Te lage flow in de vloervrwarming/teveel geknepen? Of juist andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
BTS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Zij heeft ook die combi. 2 jagas waarvan 1 met booster. En dan nog een badkamer radiator met eigenbouw booster. Klein systeem vvw bestaande uit 3 groepen, wel pomploos.

Er is hier alleen ruis te horen bij defrost omdat die dan pompt met 20+ Liter per uur.

Heb je bij de wp in het scherm al eens bij de informatie gekeken om te zien wat aanvoer en retour doet?
En pompsnelheid? Als ik het systeem na een dag uitgestaan te hebben aanzet begint die 17 tot 19 Liter per uur te pompen. Eenmaal op temperatuur zakt dit naar ±7 Liter per uur.
Ik sta er niet de hele dag naast maar heb bij een defrost wel eens gekeken en toen tegen de 30ltr/minuut zien langskomen. Bij rustig gebruik onder de 10 tot max 15 ltr/min en dan heb ik nergens last van. Probleem is dat een lage temp. een relatief hoge flow vraagt. Daarom had ik stooklijn al verhoogd maar dan gaat verbruik weer omhoog....balanceeract!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Jog schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Ik heb een gelijkaardige stooklijn en de voorbije dagen was het inderdaad rond 50-60 kWh per dag. Dus ik denk dat dat beetje normaal is. Er moet nog een deel vloerverwarming gelegd hier en hoop dan volgend seizoen op een lagere temperatuur te stoken.
Dankje. Goed om te weten als een soort referentie. Veel verbruik is een relatief begrip. Ben soms wel jaloers op verbruiken van max 20kWh bij -10, maar ja, in een dergelijk huis woon ik niet.
Ik moet het hebben van de opbrengst van mijn panelen zolang de salderinsgregeling nog bestaat. Ik heb voldoende cap. liggen (ruim 9000kWh op jaarbasis) om de vraag af te dekken. Met een beetje geluk zelfs inc. de electr. auto. Maar met deze verbruiken (en gebrek aan zon de afgelopen maanden) wordt dat wel een vraag.
Dan maar minder rijden en meer fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Laat die DT ook maar even lekker op 5. 3 is een leuk laatste stapje als het voor je werkt in een nieuwbouw-grade woning.

Ik vermoed dat als je je radiatoren gaat afknijpen bij het inregelen er kortsluiting ontstaat in je vvw-verdeler, omdat daar het water het makkelijkste retour kan. Dat zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Ik zou eerst alles eens inregelen (dat wil zeggen dat je de radiatoren alleen maar zo ver afknijpt dat ze allemaal ongeveer evenveel flow krijgen en vooral niet meer dan dat)

Tot slot, er valt nog best wat winst te behalen, vooral door die pompverdeler te vervangen en boven/beneden in belans te brengen (je installateur komt zonder de hele situatie te kennen op mij over als iemand die een beetje in het CV-tijdperk is blijven hangen en ook niet erg openstaat voor feedback, om het maar even vriendelijk te zeggen).

Ik schrik na vele winters all-electric verwarmen echt totaal niet van 60kWh op een dag voor een wat minder geïsoleerde woning bij -9C buiten. Als je dat omrekent naar gasverbruik is het geen rare waarde op zo'n dag, die in aantal maar heel weinig voorkomen in een jaar.

Ik zat hier rond de 50kWh bij een laagste temperatuur van -6,5. (jaren-30 170m2, wél maximaal geisoleerd) als ik de Altherma en de airco bij elkaar optel. Uiteindelijk moet je naar het hele jaar kijken en dan rendeert de warmtepomp toch behoorlijk goed. Als ik op zo'n dag ook nog ff één van de EV's aan de lader gooi zit ik zo ruim boven de 100kWh. Schrik ik echt niet meer van en is peanuts als je beseft hoeveel energie er voorheen uit benzine en aardgas verbruikt werd, alleen besef(te) je niet hoeveel kWh's daarin zitten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
RonJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Laat die DT ook maar even lekker op 5. 3 is een leuk laatste stapje als het voor je werkt in een nieuwbouw-grade woning.

Laat ik ook zo staan voorlopig. 1 aanpassing per keer max.

Moeten ze allemaal evenveel flow krijgen of dezelfde retourtemp. hebben; want dan hebben ze allemaal een andere flow? Ze hebben nu allemaal dezelfde flow...nl. maximaal. Waterzijdig inregelen wil toch zeggen dat de radiatoren allemaal dezelfde dT gaan hebben, toch?

Ik vermoed dat als je je radiatoren gaat afknijpen bij het inregelen er kortsluiting ontstaat in je vvw-verdeler, omdat daar het water het makkelijkste retour kan. Dat zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Ik zou eerst alles eens inregelen (dat wil zeggen dat je de radiatoren alleen maar zo ver afknijpt dat ze allemaal ongeveer evenveel flow krijgen en vooral niet meer dan dat).

Moeten ze allemaal evenveel flow krijgen of dezelfde retourtemp. hebben; want dan hebben ze allemaal een andere flow? Ze hebben nu allemaal dezelfde flow...nl. maximaal. Waterzijdig inregelen wil toch zeggen dat de radiatoren allemaal dezelfde dT gaan hebben, toch?

Tot slot, er valt nog best wat winst te behalen, vooral door die pompverdeler te vervangen en boven/beneden in belans te brengen (je installateur komt zonder de hele situatie te kennen op mij over als iemand die een beetje in het CV-tijdperk is blijven hangen en ook niet erg openstaat voor feedback, om het maar even vriendelijk te zeggen).
Ik denk dat je gelijk hebt over de installateur, maar zou me niks verbazen als die hier meeleest. Ook die branche moet nog leren en in transitie. Ik vind het niet erg als iets niet goed gaat, maar wel als er niks wordt gedaan met de feedback of denkt alles al te weten. Ik weet ook zeker niet alles (ergo, ben een redelijk geinfomeerde leek) maar ik kan wel aangeven wat er mis gaat. Dan moeten leerlampjes gaan branden. Ik u zou als bedrijf denken: OK een fout, hoe lossen we dat op? Wat heb ik geleerd en hoe pas ik dat in de toekomst bij andere klanten toe en kost het me daardoor straks niet ook weer geld en tijd.

Ik schrik na vele winters all-electric verwarmen echt totaal niet van 60kWh op een dag voor een wat minder geïsoleerde woning bij -9C buiten. Als je dat omrekent naar gasverbruik is het geen rare waarde op zo'n dag, die in aantal maar heel weinig voorkomen in een jaar.

Goed te weten als referentie. Eerste jaar is wennen blijkbaar aan dit soort waardes/

Ik zat hier rond de 50kWh bij een laagste temperatuur van -6,5. (jaren-30 170m2, wél maximaal geisoleerd) als ik de Altherma en de airco bij elkaar optel. Uiteindelijk moet je naar het hele jaar kijken en dan rendeert de warmtepomp toch behoorlijk goed. Als ik op zo'n dag ook nog ff één van de EV's aan de lader gooi zit ik zo ruim boven de 100kWh. Schrik ik echt niet meer van en is peanuts als je beseft hoeveel energie er voorheen uit benzine en aardgas verbruikt werd, alleen besef(te) je niet hoeveel kWh's daarin zitten.
Heb je helemaal gelijk in. Een kuub gas is ook 10kWh en als ik dan op een dag er 15 doorheen jaag is dat ook 150kWh. Wat is COP toch een mooie uitvinding! Zouden ze meer moeten doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal P op 12-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 17:34

GJA

piieter schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Is dat altijd het geval, dat beide BUH's worden gebruikt bij defrosts? Ook als Evenwicht [5-00] = 0 (=Nee) of als Evenwicht [5-00] =1 (=Ja) EN Evenwichtstemperatuur [5-01] = -10 °C? (bijvoorbeeld)

Als bij een 6V/1-fase model alleen de eerste stap van 2 kW wordt aangesloten, dan zit die 4 kW unit er dus voor de kat z'n viool in. Daar heb je als "gemiddelde" consument toch totaal geen weet van! Maar je betaalt er wél voor. Dus als ze die tweede unit (later) alsnog willen (laten) aansluiten, dan moet er nog weer een kabel getrokken worden van de meterkast naar de binnen-unit. Je zult maar net alles weer netjes afgewerkt hebben :(
Want 6 kW kan niet op een 16 A groep of 20 A groep. I max. bij 6 kW is 26 Ampère.
Bij mijn 3 fase machine iig niet: hij gebruikt BUH1 voor defrosts, BUH2 alleen als dat echt nodig is.
Bij mij heeft ie BUH1 nog nooit icm BUH2 gebruikt; alleen apart. Ik denk dat ie bij jou ook alleen 2 kW óf 4 kW zal gebruiken.
Die 4kW zou je installatie wel even kunnen trekken met een 16b installatieautomaat. Met een 20A sws.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Dankje. Goed om te weten als een soort referentie. Veel verbruik is een relatief begrip. Ben soms wel jaloers op verbruiken van max 20kWh bij -10, maar ja, in een dergelijk huis woon ik niet.
Ik moet het hebben van de opbrengst van mijn panelen zolang de salderinsgregeling nog bestaat. Ik heb voldoende cap. liggen (ruim 9000kWh op jaarbasis) om de vraag af te dekken. Met een beetje geluk zelfs inc. de electr. auto. Maar met deze verbruiken (en gebrek aan zon de afgelopen maanden) wordt dat wel een vraag.
ik heb 6867Wp Zuid-west liggen, kom aan 6-7 MWh. Ik zou nog willen uitbreiden maar ik zit nog op een analoge teller in België. Vanzodra ik aan mijn omvormer ga veranderen zit komen ze allicht een nieuwe zetten en dan is het gedaan met 's zomers een buffer te leggen voor s winters. Maar daar moet ik misschien nog eens en ander draadje over aanmaken wat ik daarmee kan doen.
Sowieso goed idee, minder dokterskosten ook dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Toch ook nog wel een ding voor het Daikin algoritme, de ene 4 graden is de andere niet.

Nu na de vorst (-x) heeft de WP toch een andere aanvoertemperatuur nodig dan als je van 8 graden naar 4 graden gaat.
In dat laatste geval zit de warmte nog in de woning en is er bij die zelfde 4 graden buiten temperatuur minder energie nodig.

Ik snap dat daar de modulatie voor is, zodat je altijd de zelfde binnen temperatuur houd, maar die lijkt zo instabiel als een weet niet wat.

Lastig hoor.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Jog schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:50:
[...]

ik heb 6867Wp Zuid-west liggen, kom aan 6-7 MWh. Ik zou nog willen uitbreiden maar ik zit nog op een analoge teller in België. Vanzodra ik aan mijn omvormer ga veranderen zit komen ze allicht een nieuwe zetten en dan is het gedaan met 's zomers een buffer te leggen voor s winters. Maar daar moet ik misschien nog eens en ander draadje over aanmaken wat ik daarmee kan doen.

[...]

Sowieso goed idee, minder dokterskosten ook dan :)
kWh neem ik aan i.p.v. MWh?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:51:
[...]

kWh neem ik aan i.p.v. MWh?
1Mwh=1000kWh.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
6867Wp komt dan toch neer op 6/7kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jog

Jog

SmartGuyz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:54:
[...]

neen op 6000 - 7000 kWh op jaarbasis voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Bij mij wel, ik zie altijd meteen een stap naar 9kW bij de mijne, dus of uit of vol aan. Apart dat @GJA juist het tegenovergestelde ziet. Ik zal hier nog eens naar kijken qua instellingen, daar was wel een setting voor meen ik. Nou is dat wat mij betreft ook prima, want hij doet alleen dienst voor de defrost en dan mag het ook zo snel mogelijk.

Als je op het NL'se energienet een fatsoenlijke BUH-capaciteit wil, moet je eigenlijk gewoon altijd de 9W modellen nemen met 3F-backup als je een 3-fase aansluiting hebt. Dan kan je er daadwerkelijk zonder buitenunit de tent mee verwarmen itt een 2kW element. Maar die 9W modellen zijn (deels ook kunstmatig, inkoop scheelt t veel minder) zo 5-600 euro duurder (plus nog een duurdere alamat, kabels, etc.)

En aangezien de gemiddelde NL'er altijd vooral voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten snap ik wel dat ze veel 6V's ipv 9W's verkopen, anders gaan ze naar de concurrent en er is geen hond die bij de aankoop iets snapt van- of wil horen over backup heaters.

Het gekunstel met half-aangesloten 1F backup-heaters kan Daikin (die ontwikkelen producten global) en de installateur verder niet zo heel veel aan doen, er is namelijk niet echt een goede manier om ze wel op 32A aangesloten te krijgen op de reguliere 1x35-40A of 3x25A aansluitingen. Dus je kan wel willen dat het 2e deel erbij aangesloten wordt, maar dat gaat helemaal niet zomaar en kan weer hele andere problemen geven.

En dat komt puur door onze veel te kleine kinder-huisaansluitingen (en dito tariefmodel) tov zo'n beetje ieder ander ontwikkeld land. Daar zijn we als NL echt uniek in, vanwege onze historie met een vrijwel volledige verwarming van gebouwen op gasketels. In andere landen vallen de elektriciens stijl achterover als ze zien wat we hier allemaal achter 3x25A weten te knopen. Maar ga dat maar eens veranderen...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Nee, op 6-7kkWh ofwel 6-7MWh op jaarbasis. Volgens mij is het tijd voor een biertje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 12-01-2024 17:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:56

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ik voelde zojuist even aan het leidingsstukje van het overdrukventiel dat net voor de vv verdeler zit. Die voelde warm aan en ik had de indruk dat die water voerde.
Kan het zijn dat die kortsluiting veroorzaakt en zo ja, wat is dan het probleem? Die zit er niet voor niks neem ik aan. Te lage flow in de vloervrwarming/teveel geknepen? Of juist andersom?
Probeer die bypass gewoon eens dicht te draaien. Kan geen kwaad.
Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Ik sta er niet de hele dag naast maar heb bij een defrost wel eens gekeken en toen tegen de 30ltr/minuut zien langskomen. Bij rustig gebruik onder de 10 tot max 15 ltr/min en dan heb ik nergens last van. Probleem is dat een lage temp. een relatief hoge flow vraagt. Daarom had ik stooklijn al verhoogd maar dan gaat verbruik weer omhoog....balanceeract!
Dat is een hoge flow inderdaad. Waarschijnlijk staat je WP vrijwel weerstandsloos water door je mengverdeler en bypass te pompen, en niet door de vloer. Ook hier gaat een LT verdeler wel wat bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Gelukkig niet :)
Ik moet het hebben van de opbrengst van mijn panelen zolang de salderinsgregeling nog bestaat.
Same here, zolang die droom c.q. het feestje nog duurt dan. Accepteer maar vast dat 's-winters stoken op kosten van de buren 'm op de lange termijn gewoon niet meer gaat worden nu half NL meedoet. En dat geeft wat mij betreft ook helemaal niet, energie van buiten halen kost nou eenmaal geld.
Dat is sowieso goed, maar ook hier geldt, we zullen er na het saldeerfeestje toch weer aan moeten wennen dat zaken als verwarmen en met een klomp boronstaal van 2ton in 3s naar de 100 knallen rondrijden nou eenmaal héél véél energie en daarmee uiteindelijk altijd geld zullen kosten als de zon niet schijnt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:30
RonJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Van mij dan weer niet, want dan ga je tegen de "producteigenschap" aanlopen dat ie boven de 25C buitentemperatuur niet meer op de compressor wil lopen. Dan heb ik een vrij krap window in de ochtend waarin de PV voldoende opwekt om de SWW-run helemaal op PV te doen, maar het nog wel onder de 25C blijft.

Ik betwijfel ook of je COP beter wordt van een langere run (de pomp e.d. verbruiken immers ook een stukje vast vermogen), maar meten is weten in dat geval.
Fair point, dat zou idd hier ook een issue kunnen worden, hoewel ik denk meer speling qua tijd heb.
Maar eens met meten is weten, dus laten we in de zomer maar eens experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrFish schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Probeer die bypass gewoon eens dicht te draaien. Kan geen kwaad.

[...]

Dat is een hoge flow inderdaad. Waarschijnlijk staat je WP vrijwel weerstandsloos water door je mengverdeler en bypass te pompen, en niet door de vloer. Ook hier gaat een LT verdeler wel wat bij helpen.
Zeker weten? Die staat nu op 4m H2O ingesteld en kan tot max 6. Is toch eigenlijk een beveiliging voor als de toevoer naar de vv verdeler dichtloopt? Die staat op 40 graden ingesteld en aanvoerwater is net boven de 30.
Ik ben beetje huiverig hiervoor....heb ook geen zin nu in de kou te komen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:42:

@PCJR als je grafiekjes wilt, dan kan ik ze wel maken.
Graag, altijd fijn !

Hier gaat t deze middag stabiel, zal vnvd update plaatjes maken, nu niet thuis.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:36
RonJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Gelukkig niet :)

[...]

Same here, zolang die droom c.q. het feestje nog duurt dan. Accepteer maar vast dat 's-winters stoken op kosten van de buren 'm op de lange termijn gewoon niet meer gaat worden nu half NL meedoet. En dat geeft wat mij betreft ook helemaal niet, energie van buiten halen kost nou eenmaal geld.

[...]

Dat is sowieso goed, maar ook hier geldt, we zullen er na het saldeerfeestje toch weer aan moeten wennen dat zaken als verwarmen en met een klomp boronstaal van 2ton in 3s naar de 100 knallen rondrijden nou eenmaal héél véél energie en daarmee uiteindelijk altijd geld zullen kosten.
Kan je straks in de zomer je overschot gebruiken om de boel lekker koel te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Kan je straks in de zomer je overschot gebruiken om de boel lekker koel te houden :+
offtopic:
Dat doe ik al maar kost echt nauwelijks energie tov het overschot. De autos zijn na 1 goede dag ook wel vol voor de rest van de week. Maar ach, de rest zal in de meeste uurtjes (die zonder negatieve prijzen) nog wel wát opleveren in de toekomst. Bovendien zijn de panelen tegen die tijd al bijna 2x terugverdiend, alleen al het eigen verbruik dat er dan nog uitkomt over de levensduur is wmb al heel leuk meegenomen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Zeker weten? Die staat nu op 4m H2O ingesteld en kan tot max 6. Is toch eigenlijk een beveiliging voor als de toevoer naar de vv verdeler dichtloopt? Die staat op 40 graden ingesteld en aanvoerwater is net boven de 30.
Ik ben beetje huiverig hiervoor....heb ook geen zin nu in de kou te komen zitten.
Dan draai je m toch weer open? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrFish schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Dan draai je m toch weer open? :)
Heb je in principe gelijk in maar heb ook wel eens meegemaakt dat de WP helemaal de kluts kwijt was en het nogal duurde voor die weer zijn balans had. Ik kijk even voor een handig moment....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
haakjesluiten schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Dat schiet op. :N Ik koel hier met L/L op 23 graden en heb daar "wel" 250/300 kWh per jaar voor nodig voor een huis van 140m2. Afschaffen salderen is gewoon funest voor de WP gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
GJA schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Bij mijn 3 fase machine iig niet: hij gebruikt BUH1 voor defrosts, BUH2 alleen als dat echt nodig is.
Bij mij heeft ie BUH1 nog nooit icm BUH2 gebruikt; alleen apart. Ik denk dat ie bij jou ook alleen 2 kW óf 4 kW zal gebruiken.
Die 4kW zou je installatie wel even kunnen trekken met een 16b installatieautomaat. Met een 20A sws.
@GJA
Ik heb zelf ook een 9W uitvoering (3-fasen) en heb inderdaad wel eens geconstateerd, dat het momentele verbruik iets van 11 kW was. Dus dan moeten beide elementen gelijktijdig in actie zijn geweest. Ik weet echter niet meer of dit een defrost of een Legionella-run betrof. Ik heb geen ESPAltherma. Ik lees het verbruik af van de Enphase-app en daar zit ook het overige verbruik van de woning bij. Dus dit is een hele grove indicatie.
Ik heb expres de 9W/3-fasen uitvoering gekozen, voor het geval dat de compressor echt stuk gaat, zodat ik dan heel kostbaar (COP =1) toch de woning kan verwarmen op alleen de BUH. Hopelijk komt dit nooit voor, maar dat weet je nooit van te voren.
Bij het stukje over de 6V/1-fase uitvoering was het meer mijn bedoeling, om anderen daarop te attenderen.

@RonJ
Ik heb in dit forum de indruk gekregen, dat jij toch wel behoorlijk veel kennis hebt over warmtepompen van Daikin en daarom vroeg ik of dit altijd zo was. Puur om eigen kennis op te bouwen! Niet om jouw kennis in twijfel te trekken of zo!
En om anderen ook niet te kort te doen; er zijn er hier veel meer mensen die heel veel kennis van deze materie hebben en daar leer ik graag van! _/-\o_

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Ik had die problematiek ook continu met de Shelly, ook ná het toevoegen van de optionele RC snubber (anders willen ze op de laatste firmware zelfs met een single splitje van 2kw al niet aanblijven hier).

De ingebouwde beveiligingen van een shelly staan gewoon veel te snel/strak afgesteld en zijn itt tot vroegere firmwares ook niet meer uit te schakelen. Ik heb dus maar besloten de Shelly Pro1PM een minder belaste functie elders te geven en heb er nu een homewizard tussen gezet. Daar ben ik zeer tevreden over.
Tja ergens begrijp ik je maar ik snap ook wel dat het zo werkt.
Zon shelly zal gecertificeerd zijn tot 16a en dan zou het ook wel raar zijn als je er 20a doorheen kan sturen.
Ik heb even verder gekeken naar de settings van de shelly.
Met voltage en wattage is hij nog wel ruim alleen het amperage kun je niet hoger instellen dan 16a. Maar in de product specs staat ook geschikt tot 16a.

Balen dat ie bij jou vaker uitviel. Ik heb dat nu dus 1x gehad maar op dat moment was de amperage ook echt hoger dan de ingestelde limiet.

Ik ga nog aan de slag met de optie om de warmtepomp te begrenzen met optie 4-08 Besturing energieverbruik

vanmiddag, met een veel hogere buitentemperatuur, nam de warmtepomp max 3448w op tijdens de dagelijkse tapwater run naar 48c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPa1Hzx_sj19cjjKUH7ry6fBAmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bj5TO7ah7a1j92iVI7qlwTmx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Heb je in principe gelijk in maar heb ook wel eens meegemaakt dat de WP helemaal de kluts kwijt was en het nogal duurde voor die weer zijn balans had. Ik kijk even voor een handig moment....
Dat zal wel loslopen! In het ergste geval draai je hem weer open en moet je even de storingsmelding in de WP resetten. Maar als je zorgt dat er ergens nog een radiator openstaat gaat dat niet gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:22:
[...]

Kan best zijn dat je het probleem nog steeds er is dan. Ik heb ook versie 7.3.0.
Ik had de setting in het voorjaar van 9.3.8 naar Beperkt gezet (dus niet toegestaan) en vanochtend aangepast naar WTW. Ik wil even testen of ik dan weer "krachtig" kan aanzetten in de Onecta app want die functie doet nu niks meer bij mij. Zal straks even kijken waar hij nu op staat want de unit is daarna gereboot.

De setting is na een reboot inderdaad weer "Toegestaan" dus nog niet opgelost.
Maar omdat ik de evenwichtstemperatuur op -10 heb staat gebeurd er dus niks.
Bovenstaande triggerde mij om dit ook eens even te checken.
Ik had [4-00] al eerder ingesteld op 2. Gisteren heb ik een aantal parameters aangepast, waarna een reboot volgde.
Dus nu net even gekeken waar [4-00] op staat. Gelukkig nog steeds op 2.
Ik heb ook versie 7.3.0. ERGA08EVH7 + EHVH08S18EJ9W (vloermodel).
Misschien is die bug ook nog afhankelijk van welke unit je hebt? Lijkt me echter onwaarschijnlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:58
smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:22:
[...]

Kan best zijn dat je het probleem nog steeds er is dan. Ik heb ook versie 7.3.0.
Ik had de setting in het voorjaar van 9.3.8 naar Beperkt gezet (dus niet toegestaan) en vanochtend aangepast naar WTW. Ik wil even testen of ik dan weer "krachtig" kan aanzetten in de Onecta app want die functie doet nu niks meer bij mij. Zal straks even kijken waar hij nu op staat want de unit is daarna gereboot.

De setting is na een reboot inderdaad weer "Toegestaan" dus nog niet opgelost.
Maar omdat ik de evenwichtstemperatuur op -10 heb staat gebeurd er dus niks.
Bij mij staat evenwicht op -15 en BUH op Toestaan. Als ik Krachtig verwarmen doe, dan gaat alles op volle kracht werken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren, de hele dag. Compressorstroom komt van Daikin, Actueel vermogen Homewizard.
Goed om te weten: de WP draaide redelijk richting topvermogen; zie ook mijn eerdere post hier over gebrekkige isolatie in ons huis. (Hij kan nog harder draaien). Ik denk dat je aan het verloop van een verwarmingscyclus tussen 2 defrosts goed kunt zien of de WP het normaal aan kan of dat ie eigenlijk te hard moet werken; tafelberg is goed, puntberg is dat ie te hard moet werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En een stuk van 2 uur. Helaas geen 2 uurs run zonder defrost gisteren.
BUH2 wordt niet getoond; die is gisteren maar 1 minuut aan geweest ergens.

Bonus: wat de BUH eigenlijk doet in het verwarmingsproces:
[Afbeelding]
Thx!
Ik zie geen rare dingen. Geen sinus verder, geen geflipper in dT/awt/powerusage :>

Edit:

Update van mijn situatie. Na aanpassingen rond 14h is het geflipper eigenlijk nauwelijks meer te zien. Ook de sinus in de pumpflow is vandaag niet geweest. Van een andere installateur via fb heb ik overlegd en het geflipper in dT/awt/powerusage in Daikin eigen en niet op te lossen maar ook niet erg. Dit was 1 of andere regelklep in de sturing tussen binnen en buitenunit. De sinus was wel apart, die moet ik blijven monitoren.

Vanwege de steeds lage flow (6-7l/m) heb ik minder afgifte in huis, van zowel de vvw als de rads. Ik wil morgen dus kijken of ik van dT5 naar dT4 kan gaan. Hopelijk iets meer flow dan.

Dan weer nieuwe update :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63KXKKf9cVTar981alfaCV6A61g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7MSQtvXFlRuLvgImp8CXByv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIqLm4we7B5JApL6HkE7Pu6xXcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT49cA67A2ci7KPgwGvhgPVt.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens draai ik nu 500w erdoor met een output van 2000w. om 30 graden te maken met 1 of 2 graden buitentemp. Lijkt me toch vrij prima...

[ Voor 24% gewijzigd door PCJR op 12-01-2024 23:40 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 16:37
Sinds een aantal dagen schommelt mijn watertank temperatuur heel erg. Dit is waarschijnlijk een instelling geweest waar ik met mijn handjes heb aangezeten. Zou iemand weten in welke hoek ik dit zou moeten zoeken?

Tot voor kort bleef hij namelijk wel netjes op temperatuur en zakte hij alleen elke 24 uur maar een klein beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evb2AHTBPMhP2C7Z_I7wUtcHhoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iidIMDx1FPnNvTf5dPHmtrEK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Senaxx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 03:18:
Sinds een aantal dagen schommelt mijn watertank temperatuur heel erg. Dit is waarschijnlijk een instelling geweest waar ik met mijn handjes heb aangezeten. Zou iemand weten in welke hoek ik dit zou moeten zoeken?

Tot voor kort bleef hij namelijk wel netjes op temperatuur en zakte hij alleen elke 24 uur maar een klein beetje.

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Volgens HA na 6 januari. Gekke is dat het soms wel goed gaat. Ik heb gelezen dat het mogelijk aan de 3 weg klep kan liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBi_PYO8osU0zt7ZomAZpHs52WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpCOhsT9FAlOrvsjBN4Bsf9U.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht heeft temperatuur aangevoerd water invloed of temperatuur van de ruimte waar de tank staat?

[ Voor 23% gewijzigd door FastForwardNL op 13-01-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Senaxx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 03:18:

[Afbeelding]
5-6 graden verlies op 3 uur tijd is geen instelling, maar neigt idd naar een defect. En zoals @FastForwardNL al noemt, de 3 weg klep is dan vaak de 1e verdachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Het is goed om even te checken dat je ergens in huis geen lekkende kraan hebt (stand watermeter checken). Ik had ook een defecte driewegklep, zie eerder in dit topic voor foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update van deze ochtend, vannacht;

-> ik zie maar een paar momenten, kort, dat er gepingel is (zie de flipper lijn stukjes bij waterleavingtemp/actueelvermogen)

Het geflipper kan dus geen kwaad. De sinus die ik wel eens had afgelopen weken, in de pumpflow, dat was wel raar. Blijven monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdbY_9nWwMpWEouiFaPkKPM4pZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9NLfadV2Xo7zyvkyybApNlY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-2ZCkK6RTXh1W7MlJbIoEaH2JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzGysdGMFtmzS6KYhzU44NUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ2-i_XvF_P0EZllL1etRnfF_Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ignj67qHT7LDO3Ou1XykDnYj.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste zijn de retouren van de vvw verdeler. Op zich best tevreden, zeer zuigig gedraaid. Woonkamer temp redelijk constant gebleven en op de slaapkamers ook.
Het eco moment van de sww was niet nodig omdat de tank boven de 45 was vanwege de legionella run gister.

Ik zie dat groep5 van de vvw achterblijft, dit is altijd al zo geweest. Met de Flir zie ik ook in de woonkamer dat die regio minder warm is, ik weet niet wat dit kan zijn. Groep 5 en 6 liggen wel het verste weg van de verdeler ook, denk een meter of 10 voor de slakkenlus begint. Kan zijn dat met 6-7 l/m dit gewoon te ver is, te grote lus, te weinig druk krijgt?

De flow is laag, 6,5-7,1 l/m de hele nacht, ik ga nu de dT van 5 naar 4 zetten om te kijken of dit in idle hoger komt ter liggen (de vaste awt van 30 kan dan naar 29). Dat is denk ik voor mijn vvw en radiatoren fijner. Ik zie met de FLir dat de radiatoren met deze lage flow niet helemaal goed warm worden zoals ik zou willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_CINbEn9s5s4ytqXGOECaSkr4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs4FomfshTEgxTDU8UW1bobP.jpg?f=fotoalbum_large

Verder 2 korte defrosts gehad, en even heel kort de BUH om de compressor te supporten, voor mij prima.
Buitentemps rond 1,5-2,5. :) De cop is vandaag ook al gemiddeld veel beter dan afgelopen dagen (uiteraard veel te maken met de hogere buitentemp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Niy1Amg30AMK6drzbbv8Ryq8diY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LzbqFLzvMitHhlFpCuNNAWK9.jpg?f=user_large

Edit: rond 9:18 dT van 5 naar 4 en awt van 30 naar 29, vanaf dan alleen maar aan/uit pendelen, dat ziet niet goed uit... Naast de dT weer naar 5te zetten, is er een andere manier/optie nog om pendelen nu tegen te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxlEOq2y1Hg6eqL-EEVxGErcjbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KywhatrsUONm17MLzOwlo8kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffhy4vhFFjKdiGz4bcGk6wBqu8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0orQYOtVt7QXuPdm4AGmPHx5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSkirabOteUqN41x5vE6nCMs9Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhQGlIhtKyrQrAXJfjfvyEoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:08:

-> ik zie maar een paar momenten, kort, dat er gepingel is (zie de flipper lijn stukjes bij waterleavingtemp/actueelvermogen)

Het geflipper kan dus geen kwaad. De sinus die ik wel eens had afgelopen weken, in de pumpflow, dat was wel raar. Blijven monitoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderste zijn de retouren van de vvw verdeler. Op zich best tevreden, zeer zuigig gedraaid. Woonkamer temp redelijk constant gebleven en op de slaapkamers ook.
Het eco moment van de sww was niet nodig omdat de tank boven de 45 was vanwege de legionella run gister.

Ik zie dat groep5 van de vvw achterblijft, dit is altijd al zo geweest. Met de Flir zie ik ook in de woonkamer dat die regio minder warm is, ik weet niet wat dit kan zijn. Groep 5 en 6 liggen wel het verste weg van de verdeler ook, denk een meter of 10 voor de slakkenlus begint. Kan zijn dat met 6-7 l/m dit gewoon te ver is, te grote lus, te weinig druk krijgt?

De flow is laag, 6,5-7,1 l/m de hele nacht, ik ga nu de dT van 5 naar 4 zetten om te kijken of dit in idle hoger komt ter liggen (de vaste awt van 30 kan dan naar 29). Dat is denk ik voor mijn vvw en radiatoren fijner. Ik zie met de FLir dat de radiatoren met deze lage flow niet helemaal goed warm worden zoals ik zou willen.

[Afbeelding]

Verder 2 korte defrosts gehad, en even heel kort de BUH om de compressor te supporten, voor mij prima.
Buitentemps rond 1,5-2,5. :) De cop is vandaag ook al gemiddeld veel beter dan afgelopen dagen (uiteraard veel te maken met de hogere buitentemp)

[Afbeelding]

Edit: rond 9:18 dT van 5 naar 4 en awt van 30 naar 29, vanaf dan alleen maar aan/uit pendelen, dat ziet niet goed uit... Naast de dT weer naar 5te zetten, is er een andere manier/optie nog om pendelen nu tegen te gaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Licht off-topic: welke FLIR is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Licht off-topic: welke FLIR is dat?
Flir One Pro usbc.
Maar nu moet je me ook helpen met t pendelen :+

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 20-06 17:21

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Houdt er rekening mee dat die 'Working COP' niet betrouwbaar is. Als je die echt betrouwbaar wil hebben zal je losse energie meters moeten plaatsen op de BUH en de buitenunit. Het verschil kan serieus oplopen tussen de werkelijkheid en de berekening. Zowel negatief als positief.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Flir One Pro usbc.
Maar nu moet je me ook helpen met t pendelen :+
De warmtepomp gewoon uitschakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Houdt er rekening mee dat die 'Working COP' niet betrouwbaar is. Als je die echt betrouwbaar wil hebben zal je losse energie meters moeten plaatsen op de BUH en de buitenunit. Het verschil kan serieus oplopen tussen de werkelijkheid en de berekening. Zowel negatief als positief.
Ik heb losse hw energy meters. Dan meot ik kijken of ik ergens de formule eens kan aanpassen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:38:
[...]

negative! :P
dT=3 nu ff proberen

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb losse hw energy meters. Dan meot ik kijken of ik ergens de formule eens kan aanpassen dan.
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Succes, echt een klote klusje om het werkzaam te maken aangezien je pas de dag ná het instellen weet of het echt goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:38:
[...]

dT=3 overshoot=1, steeds aan/uit pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqYqpu5EIlPbhMpjpQ_NwmbJVo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWs5Mu8WOkgGyR3pymyseOfW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu overshoot op 4. Kijken of ie nu aanblijft. Nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-06 13:36
@PCJR
Bij mij is de sinus bij deze “hogere” buiten temperaturen weer weg. Ik verdenk toch een radiator die op standje 2 staat en bij lagere buitentemperaturen openstuurd EN niet/slecht is ingeregeld.
Mijn gedachte is nu:
Radiator stuurt open—> pomp toert flink op—>retour en toevoertemperatuur schieten onderuit—> compressor gaat in de over drive—> de radiator gaat weer dicht—> toevoer temperatuur schiet door —> etc.
Als ik binnenkort wat tijd over heb wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dat pendelen dat ik nu heb; als de awt te hoog wordt, dan zou je denken dat ie de pumpflow hoger zet. Doet ie niet. Ik snap niet waarom niet. Hij blijft m omlaag sturen of ie blijft laag rond 7 l/m. Ja logisch dat awt dan te hoog wordt en ie dan afslaat.

Wie kan dit uitleggen, Daikin neemt niet op... :P

dT=3 en nog steeds gaat ie naar pumpflow van 6,5-7,1 l/m. Hoe krijg ik die flow hoger....!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKRDBFHfGtqK16jv3_DBn9gl7Bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGGuDZXT0FjPTFXQlDVfdKE6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB4LdAFKiN2kCj7WcsffcT36Ib0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwuZ7myL9mHSqGi7ObJ3ZnXQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:37:
Met dat pendelen dat ik nu heb; als de awt te hoog wordt, dan zou je denken dat ie de pumpflow hoger zet. Doet ie niet. Ik snap niet waarom niet. Hij blijft m omlaag sturen of ie blijft laag rond 7 l/m. Ja logisch dat awt dan te hoog wordt en ie dan afslaat.

dT=3 en nog steeds gaat ie naar pumpflow van 6,5-7,1 l/m. Hoe krijg ik die flow hoger....!?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flow is vooral gekoppeld aan Delta T! Daikin stelt de flow zo in om tot je gekozen Delta T te komen. Het vermogen wordt geregeld tot je de gewenste TA haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Flow is vooral gekoppeld aan Delta T! Daikin stelt de flow zo in om tot je gekozen Delta T te komen. Het vermogen wordt geregeld tot je de gewenste TA haalt.
Dat had ik al zo begrepen ja. Maar dT3 of dT5 is hier allemaal dezelfde flow... Loopt allemaal na een paar minuten naar de 6.5-7.1 l/m.

(zie vorige post/plaatje)

Wats next? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@PCJR wat wil je dan? Ik zou niet graag onnodig een hoge flow willen hebben...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MFla9zdBjS0b7g78_sbjCZVdpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLTHGOi34pnRP3UVWZJ32u1J.png?f=fotoalbum_large
Mijn instellingen staan in de sheet

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 13-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:52:
@PCJR wat wil je dan? Ik zou niet graag onnodig een hoge flow willen hebben...

[Afbeelding]
Nou, maar mijn verste groep van de vloerverwarming, als ook de radiatoren boven, kunnen wat meer flow gebruiken zodat ze wat meer warmte afgeven... 6.5 l/m voor 60m2 vvw en 5 of 6 radiatoren is wat weinig toch... als ik het dan "warmer" wil hebben, dan de awt verhogen? (als dat de enige optie is die nog over is)... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-06 13:36
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat hij zijn warmte niet afgegeven krijgt? Ik zie een (lijkt het) licht oplopende retour water temperatuur. Dan wil de WP met de flow omlaag om deze temperatuur af te laten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Nou, maar mijn verste groep van de vloerverwarming, als ook de radiatoren boven, kunnen wat meer flow gebruiken zodat ze wat meer warmte afgeven... 6.5 l/m voor 60m2 vvw en 5 of 6 radiatoren is wat weinig toch... als ik het dan "warmer" wil hebben, dan de awt verhogen? (als dat de enige optie is die nog over is)... :+
Of je groepen wat dicht draaien en die van de verste groep wat verder open zetten?

Ik heb hier bijvoorbeeld de gang die ik niet warm krijg, nu vindt ik dat aller minst belangrijk want dat is verloren warmte maar als ik hem wel warm wil stoken is het gewoon een kwestie van de rest wat verder dicht zetten om te zorgen dat daar de temperaturen niet te snel gehaald worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 13-01-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Of je groepen wat dicht draaien en die van de verste groep wat verder open zetten?
Exact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
  • Laatst online: 28-10-2024
MrFish schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:23:
[...]

Ik ben ook geen installateur, maar het helpt dat ik gepromoveerd ben en lesgeef in/over thermodynamica :+ Het is inderdaad complex materie en het is niet verwonderlijk (maar wel jammer) dat de meeste installateurs echt te weinig afweten van de warmtepompen die ze installeren. De installateurshandleiding bevat een schat aan informatie maar is moeilijk te doorgronden. Ook dit topic bevat een schat aan informatie; eigenlijk zouden we de belangrijkste info en veelgestelde vragen moeten bundelen in de TS.
eens ?? meten is weten zie werkelijk niet wat er aan defrost algo opgelost zou zijn. (anders dan less info Daikin).. zie bijgevoegde defrosts van gisteren vandaag 1 uur tot ~35 min (als een klok tikken defrosts en ontrekken warmte uit opgewarmde verwarmings water (100% zeker niet uit WW tank, 3 weg klep wordt niet aangestuurd)) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcM9bLzXhGeo-jQlbZgXzHluGgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rA2RCXc3WZPflP1K4FqEluW.png?f=fotoalbum_largeAls rode draad zie ik Daikin Altherma forum de complexity om een Altherma af te regelen, duidelijk dat elk huis anders is (dus andere optimale settings) echter zonder extra data (esp) eea defacto onmogelijk is. Zou inderdaad fijn als Daikin wat meer openheid tav regeling zou geven. Verder ding heeft afgelopen week bij -7 graden een klere herrrie gemaakt, incl een zwaar rammelende grill.....Ja zoals andere fijntjes opmerkte "eigenschuld" je heb een herrie maker gekocht , de suggestie van Daikin folder "fluisterzacht" is totaal anders dan de actual spec die immers diep verstopt in de documentatie zit..... Any how Altherma draait en bezig met laatste fine tuning op de WA curve, mis in Onecta app bv 'n functie dat de WA offset kunt instellen.. (in iedergeval wel op mmi zonder een full restart van het systeem) mvg Jan

[ Voor 54% gewijzigd door Jan- op 13-01-2024 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Dat had ik al zo begrepen ja. Maar dT3 of dT5 is hier allemaal dezelfde flow... Loopt allemaal na een paar minuten naar de 6.5-7.1 l/m.

(zie vorige post/plaatje)

Wats next? :)
Ja, als je flow bij dT = 3 al minimaal was (7 L/min is ook het minimum dat ik zie) dan zal die dat bij 5 ook zijn (maar dat kon je nog niet weten toen je eerst op 5 zat :))

(Edit: Bedenk: het is toch fantastisch dat je bij 7 L/min, dT = 3 en TA nog geen 30 °C je huis warm houdt!?)

[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 13-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AxoU25oulJREHNiRyEtlGNQr_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ie5VBGbHmzNADxY88DiY0v7.jpg?f=fotoalbum_large

dT=3
Ovrshoot=4

Nu blijft ie lopen in ieder geval. Als ik meer warmte wil vlijft enkel de optie over om awt te verhogen. Staat nu op 28 (ook niet bijster hoog).

Flow in de vww kan ik nog wat aanpassen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:07:
[...]

(Edit: Bedenk: het is toch fantastisch dat je bij 7 L/min, dT = 3 en TA nog geen 30 °C je huis warm houdt!?)
Deze stelling kan ik nog niet bevestigen ;) Ik weet wel dat het met awt=30 OK gaat. (welke dT weet ik even niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoTil schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Kan het zijn dat hij zijn warmte niet afgegeven krijgt? Ik zie een (lijkt het) licht oplopende retour water temperatuur. Dan wil de WP met de flow omlaag om deze temperatuur af te laten nemen.
vvw+rads allemaal open, kan me niet indenken dat ie iets niet kwijt kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:12:
[...]

vvw+rads allemaal open, kan me niet indenken dat ie iets niet kwijt kan :)
Als je vvw vol open staat en die radiator verder weg staat is het toch logisch dat je dit gedrag krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Als je vvw vol open staat en die radiator verder weg staat is het toch logisch dat je dit gedrag krijgt?
Precies. Waterzijdig inregelen die hap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

dT=3
Ovrshoot=4

Nu blijft ie lopen in ieder geval. Als ik meer warmte wil vlijft enkel de optie over om awt te verhogen. Staat nu op 28 (ook niet bijster hoog).

Flow in de vww kan ik nog wat aanpassen inderdaad.
In dit plaatje zie ik ook iets wat ik bij mij zie: de WP lijkt de Delta T ten opzichte van je setpoint constant te houden, en niet tov werkelijke TA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Precies. Waterzijdig inregelen die hap :)
Dat is met vvw en radiatoren met een aanvoer van 30, volgens mij lastiger dan in andere situaties.

Ik kan radiatoren dichtbij wat knijpen, maar naar mijn kennis is bij 30 grden aanvoer de afgifte minimaal en is er dus ook veel flow nodig. Sterker nog als ik diverse tooltjes invul om de flow t berekenen voor radiatoren in deze situatie, komt er 100den l/m uit als flow. Kortom al die radiatoren zouden vol open moeten staan.

Correct me if wrong, dan hoor ik graag de instel-strategie 8) Denk ook wel hanidg voor anderen, want mij is het dus dan verkeerd geleerd (of mezelf geleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
Garantie Altherma heb Altherma 3 M in 22 aangeschaft
-extra garantie was bij te kopen (meen 250 euro oid) met daarbij een extra 1 x per jaar service contract nodig. (meen installateur rekende ~150 euro/jaar
-Tot mijn stomme verbazing hebben de huidige zelfde units 10 jaar garantie (zonder verplicht contract) (defacto is het onderhoud, filtertje WP kraan aan/voer checken, eventueel magneet filter aftappen en lamellen controle op verstoppingen
Vind het 'n bijzonder vreemde gang van zaken, 100% zelfde unit 2 jaar later +5 jaar garantie.

Adviezen welkom.

mvg Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Dat is met vvw en radiatoren met een aanvoer van 30, volgens mij lastiger dan in andere situaties.

Ik kan radiatoren dichtbij wat knijpen, maar naar mijn kennis is bij 30 grden aanvoer de afgifte minimaal en is er dus ook veel flow nodig. Sterker nog als ik diverse tooltjes invul om de flow t berekenen voor radiatoren in deze situatie, komt er 100den l/m uit als flow. Kortom al die radiatoren zouden vol open moeten staan.

Correct me if wrong, dan hoor ik graag de instel-strategie 8) Denk ook wel hanidg voor anderen, want mij is het dus dan verkeerd geleerd (of mezelf geleerd)
De afgifte is minimaal, je Delta T over je radiatoren is waarschijnlijk te klein, dus juist daarom moet je ze knijpen! Als de Delta T veel kleiner is (en de flow door die radiatoren dus veel te groot) dan krijgt je WP veel te warm water retour, dat is niet de bedoeling. Oftewel meten is weten.

Knijpen zal de afgifte nauwelijks doen afnemen, want de afgifte is een functie van de gemiddelde temperatuur van je radiator. Is de aanvoer 30 °C, Delta T 1°C (ongeknepen), dan is de gemiddelde temperatuur dus 29.5°C. Iets knijpen om op een redelijke Delta T van 3 °C te komen verlaagt je gemiddelde temperatuur weliswaar met 1°C (met een kleine daling in afgifte tot gevolg), maar brengt de afgifte van je hele systeem veel beter in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:10:
[...]

De afgifte is minimaal, je Delta T over je radiatoren is waarschijnlijk te klein, dus juist daarom moet je ze knijpen! Als de Delta T veel kleiner is (en de flow door die radiatoren dus veel te groot) dan krijgt je WP veel te warm water retour, dat is niet de bedoeling. Oftewel meten is weten.

Knijpen zal de afgifte nauwelijks doen afnemen, want de afgifte is een functie van de gemiddelde temperatuur van je radiator. Is de aanvoer 30 °C, Delta T 1°C (ongeknepen), dan is de gemiddelde temperatuur dus 29.5°C. Iets knijpen om op een redelijke Delta T van 3 °C te komen verlaagt je gemiddelde temperatuur weliswaar met 1°C (met een kleine daling in afgifte tot gevolg), maar brengt de afgifte van je hele systeem veel beter in balans.
Nou ik meet genoeg :) En als ik dit plaatje bekijke dan heb ik toch wel een paar graden dT over de radiator of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_CINbEn9s5s4ytqXGOECaSkr4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs4FomfshTEgxTDU8UW1bobP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik wil niet zeggen dat ik het bij het goede eind heb, maar bij mijn (enige) radiator merkte ik dat volledig open voor een extreem lage dT voor die radiator zorgde (1-2 graden slechts). Gok dat dit komt door een relatief kleine t22, maar die is dan ook voor slechts te werkkamer van 7-8m2. Ik heb het voetventiel nog net niet dichtstaan, en nog gaat er volgens mij 2-3 l/min doorheen.

Heb je bij jouw radiators al eens de dT gemeten? Kan het niet zo zijn dan de radiators dichtbij voor kortsluiting zorgen? Dat deze wellicht een een dT van lager dan 3 heeft, en daarom de flow zo laag wordt?

Edit; zie nu je plaatje hierboven, en ziet er idd prima uit. Maar is dit ook voor de radiator die het dichtste bij is?

[ Voor 4% gewijzigd door danny.s op 13-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Ik wil niet zeggen dat ik het bij het goede eind heb, maar bij mijn (enige) radiator merkte ik dat volledig open voor een extreem lage dT voor die radiator zorgde (1-2 graden slechts). Gok dat dit komt door een relatief kleine t22, maar die is dan ook voor slechts te werkkamer van 7-8m2. Ik heb het voetventiel nog net niet dichtstaan, en nog gaat er volgens mij 2-3 l/min doorheen.

Heb je bij jouw radiators al eens de dT gemeten? Kan het niet zo zijn dan de radiators dichtbij voor kortsluiting zorgen? Dat deze wellicht een een dT van lager dan 3 heeft, en daarom de flow zo laag wordt?

Edit; zie nu je plaatje hierboven, en ziet er idd prima uit. Maar is dit ook voor de radiator die het dichtste bij is?
Zie hierboven :> . Verder is mijn retour altijd prima lager dan de aanvoer, of kan ik daaruit in dit plaatje dan niet concluderen dat de dT in het systeem (radiatoren etc) op orde is ?! Ik zal indien nodig de radiatoren van stand 6 afhalen, en naar 4 of 5 zetten. Maar met mijn Flir zie ik toch behoorlijk wat temp verschil....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AxoU25oulJREHNiRyEtlGNQr_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ie5VBGbHmzNADxY88DiY0v7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Jan- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:05:
Garantie Altherma heb Altherma 3 M in 22 aangeschaft
-extra garantie was bij te kopen (meen 250 euro oid) met daarbij een extra 1 x per jaar service contract nodig. (meen installateur rekende ~150 euro/jaar
-Tot mijn stomme verbazing hebben de huidige zelfde units 10 jaar garantie (zonder verplicht contract) (defacto is het onderhoud, filtertje WP kraan aan/voer checken, eventueel magneet filter aftappen en lamellen controle op verstoppingen
Vind het 'n bijzonder vreemde gang van zaken, 100% zelfde unit 2 jaar later +5 jaar garantie.

Adviezen welkom.

mvg Jan
Wat voor advies zoek je? Als je nu iets koopt, en wordt volgend jaar afgeprijsd, krijg je toch ook niet meer het prijs verschil terug? Vervelend of minder leuk? Ja. Maar op het moment dat je de offerte tekende ging je akkoord met de toen geldende voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Nou ik meet genoeg :) En als ik dit plaatje bekijke dan heb ik toch wel een paar graden dT over de radiator of niet?

[Afbeelding]
Je hebt inderdaad wel een paar graden Delta T bij deze radiator. Maar maak eens zo'n zelfde plaatje voor de radiatoren die niet goed warm worden, waarschijnlijk is daar je Delta T veel te groot. En de enige manier om meer flow elders te krijgen is minder flow naar een andere plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Zie hierboven :> . Verder is mijn retour altijd prima lager dan de aanvoer, of kan ik daaruit in dit plaatje dan niet concluderen dat de dT in het systeem (radiatoren etc) op orde is ?! Ik zal indien nodig de radiatoren van stand 6 afhalen, en naar 4 of 5 zetten. Maar met mijn Flir zie ik toch behoorlijk wat temp verschil....
[Afbeelding]
Ik had mijn vorige 10 sec later gestuurd dan jouw plaatje, dus daarna nog edit gedaan. Maar die dT op het plaatje ziet er idd prima uit, maar geld dit voor alle radiatoren? Ook die wat het dichtste bij zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Ik had mijn vorige 10 sec later gestuurd dan jouw plaatje, dus daarna nog edit gedaan. Maar die dT op het plaatje ziet er idd prima uit, maar geld dit voor alle radiatoren? Ook die wat het dichtste bij zijn?
Met flow van 6.5 l/m heeft elke radiator een hoge dT.... er is nauwlijks doorstroming in het hele huis op deze manier :? :X
dT van 3 naar 4, heeft dat nog positief nut in mijn geval? Ik zal even kijken voor de rest van de radiatoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhACONzE0ZttIeIW3lzkigQkhVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrZhq2VuXKkBr15hlayKjbEG.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel

[ Voor 35% gewijzigd door PCJR op 13-01-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Met flow van 6.5 l/m heeft elke radiator een hoge dT.... er is nauwlijks doorstroming in het hele huis op deze manier :? :X
Daar zit wat in ja.. heb je niet toevallig/per ongeluk pomp beperking aanstaan op 60% ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Daar zit wat in ja.. heb je niet toevallig/per ongeluk pomp beperking aanstaan op 60% ofzo?
pompbeperking uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Ook nergens een bypass of iets anders dat voor kortsluiting kan zorgen? Er hoeft maar 1 ding te zijn dat de Ta ongeveer direct terug stuurt, en de WP denkt dat je rustiger aan moet doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Wat voor advies zoek je? Als je nu iets koopt, en wordt volgend jaar afgeprijsd, krijg je toch ook niet meer het prijs verschil terug? Vervelend of minder leuk? Ja. Maar op het moment dat je de offerte tekende ging je akkoord met de toen geldende voorwaarden.
Het gaat hier volgens mij niet zozeer om de prijs maar meer om die extra garantie. Daikin zou ook er ook voor kunnen kiezen om betaalde klanten te benaderen dat ze nu standaard extra garantie geven en dat ze zonder extra kosten tegen de toen geldende voorwaarde de garantie naar 10 jaar trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
2-0C (type verwarming) staat bij jou op 0 (= vloerverwarming), zou het kunnen zijn dat als je die op 2 (= radiator) zet je wel een hogere flow krijgt?

Je maximale temperatuur staat ook op 37 graden, das ook wat aan de koude kant?

Afgaande op de informatie die je hebt ingevoerd (= 1) heb je wel degelijk een limiet er op zitten, als je die niet wilt moet je 9-0D op 0 zetten

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 13-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:21:
[...]

dT van 3 naar 4, heeft dat nog positief nut in mijn geval? Ik zal even kijken voor de rest van de radiatoren

[Afbeelding]

Momenteel
Het verhogen van dT gaat alleen maar een averechts effect hebben om de eerder beschreven redenen.

Als álle radiatoren een heel hoge dT zouden hebben, dan zou je totale delta T niet 3 blijven. Jij had toch ook metingen van de Delta T van je vloer?
Het kan zijn dat het gros van het water door je vloer gaat. Dan moet je je vloer iets knijpen om meer door je radiatoren te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ook nergens een bypass of iets anders dat voor kortsluiting kan zorgen? Er hoeft maar 1 ding te zijn dat de Ta ongeveer direct terug stuurt, en de WP denkt dat je rustiger aan moet doen natuurlijk.
bypass bij de verdeler, staat op stand 5 (mm/Ho2 of wat staat erop?) Kan van 1 tot 6, 6 is helemaal ingedraaid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtTCZTDTbFAfr68_W4TbVctX_KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3T8ckjhzZI7vnyTdvkk0MR9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga Flir fotos maken van de rads en vww, hou je vast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:30:
[...]

2-0C (type verwarming) staat bij jou op 0 (= vloerverwarming), zou het kunnen zijn dat als je die op 2 (= radiator) zet je wel een hogere flow krijgt?

Je maximale temperatuur staat ook op 37 graden, das ook wat aan de koude kant?

Afgaande op de informatie die je hebt ingevoerd (= 1) heb je wel degelijk een limiet er op zitten, als je die niet wilt moet je 9-0D op 0 zetten
Volgens mij gaat die type afgifte alleen de dT veranderen of het bereik daarvan.
Max 37 graden is al veel te hoog, bij 33-34 graden is mijn aanraaktemp vloer al 28, en dat is de max voor plkakpvc, dus wil t niet hoger. Bij -10 buiten was mijn aanvoer 32 ofzo.

Pompbeperking staat nu iig uit (al van gister of eergister ofzo) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Volgens mij gaat die type afgifte alleen de dT veranderen of het bereik daarvan.
Max 37 graden is al veel te hoog, bij 33-34 graden is mijn aanraaktemp vloer al 28, en dat is de max voor plkakpvc, dus wil t niet hoger. Bij -10 buiten was mijn aanvoer 32 ofzo.

Pompbeperking staat nu iig uit (al van gister of eergister ofzo) :)
En wat gebeurt er als je die zone van de radiator gewoon eens dicht draait? Is het probleem dan weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
@PCJR heb je zoneregeling? Staat er een radiator altijd open? Zoals bijv van de badkamer

Zo ja, dan zie ik het nut van je Bypass bij je VV verdeler niet.

plak pvc kan wel wat meer hebben dan 28 graden.....als de volle bak zon erop schijnt, dan wordt temperatuur ook wel makkelijk 28+.

[ Voor 29% gewijzigd door Rainesh op 13-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar gaan we dan.

rad1
rond 5 graden dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H4MP1rGgiQagGxyu9f65kd7z8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8o9JNV5PtcdxxSVzGujejYu.jpg?f=fotoalbum_large

rad2
2,4 graden dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G32H1XtrwbAhJRSRlqFqwWheOlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0UVX4CM29qQiB4bPJubwY4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eowFtpDrU5Z8aiJFbTCFlk2jzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuRaSTTdq1YtFYvZm7D9wmfw.jpg?f=fotoalbum_large

rad3
rond 2 graden dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEde2fo04bi8r-Ixs03i0NTkn04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXZE6RZZMfWxOOP9GJN0xiZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rqvb6nG-eJafK3JbZ92r90qaBaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSvqfhB971N9msUEvR5Upndx.jpg?f=fotoalbum_large

rad4
2,6 dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf34Wz37NfHXFlWkHE735kaTT5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfdjBNJSspEtMwdjLtFIauWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eSVJcPR60XejRcMrcL19vSozK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWKoBHvWRKynUCxzofsAHdWG.jpg?f=fotoalbum_large

rad5
2,8 dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQBcbmzDF4C-ZNYU1xQ2mdD6gQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MPZ8fRkFuOz3ySHtk1ahfTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJDEYS7HQ3Sux8a-T-HcJczvw5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkcpuFldUip2JsCJWqKsh6NW.jpg?f=fotoalbum_large

rad6 (garage)
8,3 dT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-wOnRpKUdsYX6R59SC85MfTChY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz084oKgFubQPmAJJqjgxuXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AmWv5RN_wg9SUTVEyzMVyqryDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqsJgqQ3hBpzy8xibBcj654e.jpg?f=fotoalbum_large

vvw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6kLz4y9mFSoIkK0Z2ZTKS2ehkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zry6q9xaErm5Da0aGYXA8rl9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQnfnOLAtsCCDoH0sIXDTobA4CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bUb4t3YrdLTfALAZLLw60jm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GtD07u2PTuzz2-tPTt05YXbJPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXWsag3qywWxZzpN2tKt4rIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj5s4xKNLo92hgPWvxE_bY2ScUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB6izNQlB7cvkVwq8b1SIurG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj0zOIRmoJT9wRt3v2WhPFoZv1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGGmkJGCx6APbTXJw5tPAvII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpPYNCdtR8X17ERPMKmCJOTqRZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XuMEIRE6IxzAW5kmt1WgnKB.jpg?f=fotoalbum_large

vww dT;
30 graden in
uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUt7SznDb7zURMWAoQozhfm3ico=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5pMZvDO8mqlf2C4Zl2yYa9M.jpg?f=fotoalbum_large

dT kan bij de meeste rads dus iets meer worden door ze van stand 6 af te halen lijkt me :) Maar is NOG meer dT wel gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
[...]

En wat gebeurt er als je die zone van de radiator gewoon eens dicht draait? Is het probleem dan weg?
Ik heb geen zone(s)... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:46:
@PCJR heb je zoneregeling? Staat er een radiator altijd open? Zoals bijv van de badkamer

Zo ja, dan zie ik het nut van je Bypass bij je VV verdeler niet.

plak pvc kan wel wat meer hebben dan 28 graden.....als de volle bak zon erop schijnt, dan wordt temperatuur ook wel makkelijk 28+.
Geen zones, geen kleppen, rads altijd open overal.
En als je zoekt op vloerverwarming en plak pvc, dan vindt je het wel ;) Wil ook niet warmer want dan is het te snel op temperatuur in de woonkamer, gaat de wp uit, en dan doen boven de rads helemaal niks meer... gaat het daar te koud worden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:54:
[...]

En als je zoekt op vloerverwarming en plak pvc, dan vindt je het wel ;) Wil ook niet warmer want dan is het te snel op temperatuur in de woonkamer, gaat de wp uit, en dan doen boven de rads helemaal niks meer... gaat het daar te koud worden :9
Bypass zou ik dan buiten werking stellen. Die heeft geen nut zover ik zie.

Je flow van je vloerverwarming bepaal je met je flowmeters. Dus als je die dan knijpt gaat er meer water naar je radiatoren toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Ik zal het wel niet snappen, je hebt vloerverwarming én losse radiatoren. Die radiatoren hebben het meeste nodig en toch regel je je WP in voor vloerverwarming.

Is de verdeler ingeregeld door de installateur met de daarbijbehorende tekeningen? Ik zou namelijk je vloerverwarming wat meer knijpen en je radiatoren vol open laten staan om eens te kijken wat er gebeurt.

Het retour water van de vloerverwarming is gewoon veel sneller dan die van je radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Het gaat hier volgens mij niet zozeer om de prijs maar meer om die extra garantie. Daikin zou ook er ook voor kunnen kiezen om betaalde klanten te benaderen dat ze nu standaard extra garantie geven en dat ze zonder extra kosten tegen de toen geldende voorwaarde de garantie naar 10 jaar trekken.
@ toppe Inderdaad zou een dergelijke approach verwachten, Daikin is meen ik de grootste WP supplier in EU gaat om 'n Model nog steeds te koop is. Typisch wordt eea dan onder coulance oid gegezet

Kortom ben vast niet de enige die dit vreemd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
Per toeval even gekeken op DAIKIN site: Daikin Altherma 3 M geluidsdruk 44-50 db (A) folder versus official spec 62db(A) Heb metingen te over to 58 - 60 db(A) en vlgs Daikin normal omdat in technical document de 62 db(A) spec staat. Wil niet vervelend doen maar ben not amused. mvg JanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n93tTiIwaGxarUF2ertwkDZhNBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8Cr1BZUxRxibrBtut21V3Rt.jpg?f=fotoalbum_large

technical document
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ns0IWOZoUYOFnDEQwmc_nHSSt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PaVT2iLNtP5XM28BVj0k4sC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jan- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:16:
Per toeval even gekeken op DAIKIN site: Daikin Altherma 3 M geluidsdruk 44-50 db (A) folder versus official spec 62db(A) Heb metingen te over to 58 - 60 db(A) en vlgs Daikin normal omdat in technical document de 62 db(A) spec staat. Wil niet vervelend doen maar ben not amused. mvg Jan[Afbeelding]

technical document
[Afbeelding]
Dat heeft te maken met de wijze waarop ze getest worden, die EN14825 zal op een andere manier meten en dus andere resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Ik zal het wel niet snappen, je hebt vloerverwarming én losse radiatoren. Die radiatoren hebben het meeste nodig en toch regel je je WP in voor vloerverwarming.

Is de verdeler ingeregeld door de installateur met de daarbijbehorende tekeningen? Ik zou namelijk je vloerverwarming wat meer knijpen en je radiatoren vol open laten staan om eens te kijken wat er gebeurt.

Het retour water van de vloerverwarming is gewoon veel sneller dan die van je radiatoren.
Installateur zegt dat t prima werkt en warm wordt daarmee zijn installateurs klaar met de case, deze werkwijze was je niet bekend? :p

De vvw knijpen, er gaat nu max 0.5l/m door per groep...1 slag knijpen en er gaat helemaal miks meer doorheen ;)

Rads knijpen voor iets meer dT kan ik nog doen, kijken of de flow hopelijk wat omhoog gaat dan. Verder is het qua temperatuurverdeling vww en rads prima nu in huis.

Een hele andere approach kan zijn om in de daikin conventor of radiator aan te geven. Maar mijn gevoel zegt dat het verbruik dan ook erg zal stijgen. Kan het mishebben. Hij gaat dan aanvoer en dT aanpassen, en meen mij radiatoren setting heb je min aanvoertemp van 30 of 35, daar kan ik al niks mee. Thx voor t meedenken en de suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Installateur zegt dat t prima werkt en warm wordt daarmee zijn installateurs klaar met de case, deze werkwijze was je niet bekend? :p

De vvw knijpen, er gaat nu max 0.5l/m door per groep...1 slag knijpen en er gaat helemaal miks meer doorheen ;)

Rads knijpen voor iets meer dT kan ik nog doen, kijken of de flow hopelijk wat omhoog gaat dan. Verder is het qua temperatuurverdeling vww en rads prima nu in huis.

Een hele andere approach kan zijn om in de daikin conventor of radiator aan te geven. Maar mijn gevoel zegt dat het verbruik dan ook erg zal stijgen. Kan het mishebben. Hij gaat dan aanvoer en dT aanpassen, en meen mij radiatoren setting heb je min aanvoertemp van 30 of 35, daar kan ik al niks mee. Thx voor t meedenken en de suggesties!
Als je knijpt gaat er minder l/min doorheen, dat wil je dus niet.

Ik zou inderdaad, zoals eerder aangegeven, eens gaan voor de radiator instelling gaan, daar is dat ding namelijk voor gemaakt. Dikke kans dat je l/min dan stijgt en dat je dan wel je vloerverwarming wat dicht moet zetten.

Wat betreft het inregelen: Ik mag toch hopen dat je installateur (of in elk geval de persoon die de vloerverwarming heeft gelegd) er gewoon een berekening voor heeft laten maken, anders dan hebben ze echt gewoon maar een buisje gelegd en hopen dat het goed gaat. Ik heb (= nieuwbouw huis) die documenten met een hoop gezeik en jurdisch getouwtrek gekregen. Volgens de aannemer is inregelen volstrekte onzin.

Kan je verklappen: De hele straat heeft ongeveer een dubbel verbruik als ik _/-\o_ :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
Toppe schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat heeft te maken met de wijze waarop ze getest worden, die EN14825 zal op een andere manier meten en dus andere resultaten geven.
@ toppe, vreemd voor consumenten toch andere spec in commerical folders gebruiken ....60 db(A) is 2 x zo hard als 50 db(A).... schiet mij maar lek maar heb een machine die bij beetje vermogen tegen de 60 db(A) zit..(= klere herrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:25
Ik vind het wel interessant wat @Jan- aanzwengeld.

Ik heb mijzelf aangemeld voor 5 jaar garantie bij Daikin, in plaats van de standaard 2 jaar.

Voorwaarde is wel dat ik hem elke 2 jaar een servicebeurt geef.

Iemand nog tips voor een Daikin warmtepomp specialist in omgeving Utrecht? Mijn installateur zit in regio Vinkeveen en heeft de boel alleen geïnstalleerd, onderhoud doet hij niet.

Verder las ik over de 10 jaar garantie die je kan kopen. Is dat nog interessant?

Ik hoor graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 13-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Met de instellingen van je WP is niks mis. En als de temperaturen in je huis goed zijn, wat is dan precies het probleem? Waterzijdig inregelen doe je om de temperatuurverdeling in huis goed te krijgen. Goed = goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jan- schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:29:
[...]

@ toppe, vreemd voor consumenten toch andere spec in commerical folders gebruiken ....60 db(A) is 2 x zo hard als 50 db(A).... schiet mij maar lek maar heb een machine die bij beetje vermogen tegen de 60 db(A) zit..(= klere herrie).
Doen ze allemaal. Als jij naar een andere fabrikant loopt met een foldertje van Daikin waarin ze 60db(A) zetten dan lachen ze je uit en laten ze hun folder zien met 50db(A). "Kijk meneer, die Daikin maakt gewoon veel meer herrie!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
[...]

Draai je bypass dicht, zodat niks er doorheen gaat. Flow moet omhoog gaan bij je VV zodat je die weer kunt knijpen

Pagina: 1 ... 84 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma