Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Ik heb een 9kW monoblock op radiatoren, dt 8, modulatie aan met 5 graden afwijking mogelijk.
Aanvoer water tussen 30 en 45 (-10)
Alle kranen staan open, ventielen 100% opengedraaid.

Ik ben al een tijdje tevreden van de modulatie vanwege de continuïteit en de kleine overshoot.

Op dit moment is het echter 21.3° graden binnen, ik vraag 21°, en de pompsnelheid gaat nu plots van 14l/min naar 28l/min, wat echt wel een storend geluid geeft. Dit duurt 20 minuten en dan stopt de cyclus.

Bij de opstart ''s morgens gebeurt dat ook, maar dat is minder storend. Nu midden op de dag , wanneer de temperatuur bereikt is, vraag ik me af wat de reden zou kunnen zijn en hoe ik dat kan voorkomen.

Iemand een idee?

Geert

[ Voor 6% gewijzigd door DeGeert op 25-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
wtenboske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Het 'pendelgedrag' dat jij ziet is heel normaal als je WP een tijd uit heeft gestaan en de temperatuur van het aanvoerwater laag is. Hij schijnt dan ook de BUH te gebruiken om het water op temperatuur te brengen voordat de compressor zich ermee gaat bemoeien. Ik zou 'm inderdaad eens een tijdje laten draaien zo.
Is dit ook het geval als je de BUH zodanig hebt ingesteld, dat deze alleen voor de Desinfectie wordt gebruikt?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hallo allemaal,

Ik ben nu al verscheidene keren de term "na-regelen afgiftesysteem" tegen gekomen.
Wat wordt daarmee precies bedoeld?
Of is dit hetzelfde als waterzijdig inregelen?
Alvast bedankt!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:57
piieter schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:35:
Hallo allemaal,

Ik ben nu al verscheidene keren de term "na-regelen afgiftesysteem" tegen gekomen.
Wat wordt daarmee precies bedoeld?
Of is dit hetzelfde als waterzijdig inregelen?
Alvast bedankt!
Denk aan actieve elementen zoals thermostaatknoppen, en sommige mensen hebben zelfs allerlei automatisering lopen op hun afgiftesystemen om flow te beperken of te stoppen.
Zoals je eigenlijk zelf al zegt: waterzijdig INregelen is niet naregelen ;)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Hoe stellen jullie de helderheid van die blauwe ring in op de Madoka?
Ik heb in de BRC1HHDAW Gebruiksaanwijzing-Daikin-Madoka-Installateur.pdf gekeken, maar ik kon het niet vinden. Ik kon wel de helderheid van het scherm wijzigen, maar dit had geen invloed op de helderheid van de blauwe ring.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
piieter schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:21:
Hoe stellen jullie de helderheid van die blauwe ring in op de Madoka?
Ik heb in de BRC1HHDAW Gebruiksaanwijzing-Daikin-Madoka-Installateur.pdf gekeken, maar ik kon het niet vinden. Ik kon wel de helderheid van het scherm wijzigen, maar dit had geen invloed op de helderheid van de blauwe ring.
Alvast bedankt!
Als je het middelste knopje “ O “ ingedrukt houd kom je in een soort van menu terecht
Hier kan je naar links en rechts op diverse symbolen drukken
Met 1 van due symbolen stel je de helderheid in

Het zijn verwekt gevoelige knopjes, dus rustig in het midden drukken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
edautz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Laatste 5 dagen ongeveer 36kWh.
Ik ben zeer benieuwd naar een overzicht van jouw instellingen.
Ik zag deze namelijk niet in de "gezamelijke" Excel-sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Arjanvdzwaag schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:43:
[...]

Als je het middelste knopje “ O “ ingedrukt houd kom je in een soort van menu terecht
Hier kan je naar links en rechts op diverse symbolen drukken
Met 1 van due symbolen stel je de helderheid in

Het zijn verwekt gevoelige knopjes, dus rustig in het midden drukken…
Dit heb ik dus gedaan, maar ik kon geen helderheid van de blauwe ring wijzigen, wel de helderheid van het schermpje zelf. Maar die blauwe ring produceert warmte volgens vele mede tweakers 8)7

Update: Gevonden :) Het betreft de Statusaanduiding. Maar gauw op minimaal ingesteld.
Bedankt Arjan!

[ Voor 8% gewijzigd door piieter op 25-12-2023 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
RonJ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:29:
[...]

Is idd de ledring die de boel opwarmt. Kansloos ontwerp, maar ze blijven het toch al jaren zo leveren.
Ik heb de blauwe ring van de Madoka weer op bijna maximaal gezet en maak gebruik van die verhoging van de gemeten temperatuur. Ik pas namelijk weer nachtverlaging toe en schakel nu tussen 19 en 21 graden, zodat iedere ochtend de warmtepomp in ieder geval inschakelt. Echter 21 is eigenlijk net iets te warm daar hij dan doorverwarmd tot 21.5 graden. Door die warmte van de blauwe led, voelt het een stuk minder warm aan en is ook nog zuiniger natuurlijk.
Zo zie je maar, elk nadeel heb z'n voordeel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Is er ook een algemene conclusie welk systeem je het beste kunt hebben voor het uitlezen van de gegevens / optimalisatie van de units ?

Er wordt snel naar de topics over HA of de homewizzard of esp verwezen, maar als je gewoon basis gebruik gegevens wilt hebben voor de optimalisatie , is dan ook een algemeen advies te geven ?

Ik gebruik de gegevens uit de contecta app veel, maar je kunt maar beperkt terug in de tijd.
Dat vind ik echt een groot nadeel.

Homewizzard ziet er goed uit maar ik heb geen ruimte meer in de meterkast. Vrij dure oplossing voor wat elektra gegevens gevoelsmatig. Wel redelijk dummy proof (niet zelf klooien met software )

HA of Esp altherma kun je veel mee maar als je zoals ik niks geeft om code of software zelf maken , etc dan voelt het wel ingewikkeld en ‘gedoe’ 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Ik heb mijn stooklijn verlaagd naar 27c @ 10. Maar alsnog had ik een At van 28/29 bij een buitentemperatuur van 12-13 graden.

Pas nadat ik in de app op -1 had gedaan kreeg ik een aanvoer van 27.

Heb ook eindelijk een ESP besteld, ben benieuwd naar de data. Ik hoop hierdoor een irritante gezoem eruit te krijgen als WP op 250watt draait. Inverter schommelt tussen de 250-400 om de paar seconden en op laag vermogen lijkt het net alsof er een mug voorbij vliegt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
MajaMestreech schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:20:
[...]

Ik heb de blauwe ring van de Madoka weer op bijna maximaal gezet en maak gebruik van die verhoging van de gemeten temperatuur. Ik pas namelijk weer nachtverlaging toe en schakel nu tussen 19 en 21 graden, zodat iedere ochtend de warmtepomp in ieder geval inschakelt. Echter 21 is eigenlijk net iets te warm daar hij dan doorverwarmd tot 21.5 graden. Door die warmte van de blauwe led, voelt het een stuk minder warm aan en is ook nog zuiniger natuurlijk.
Zo zie je maar, elk nadeel heb z'n voordeel 8)7
Het is maar wat je geloofd! Waarom zou dat zuiniger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
@MotorBeast
Ik heb al vele reacties van je gelezen en mij valt op dat je een praktische benadering hebt bij deze materie en soms wat afwijkend van anderen. Niets mis mee hoor!
Ik vraag me af, zou je misschien eens een samenvatting kunnen geven, van wanneer pendelen van een warmtepomp sowieso ontstaat?
Ik bedoel dan onder welke voorwaarden gaat een warmtepomp zeker pendelen.
Ongetwijfeld zijn er meerdere situaties waarbij pendelen ontstaat. Zou jij dit kunnen/willen omschrijven?

Ik vraag dit, omdat ik dan (misschien?) beter voor mezelf afwegingen kan maken om mijn eigen warmtepomp zo zuinig mogelijk in te stellen zonder pendelen. Ik heb zelf (nog) niet de kennis en ervaring om dit nu te realiseren. Er zijn zoveel zaken afhankelijk van elkaar.
Bovendien hebben anderen hier misschien ook iets aan. Dan hoeven we niet allemaal zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Ten slotte is de situatie voor alle warmtepomp bezitters verschillend.

Alvast bedankt!
P.S. als je dit te veel tijd kost, dan heb ik daar begrip voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Bij mij pendelde de boel soms ook veel.

Kwam hoofdzakelijk door de naregeling.

Hierdoor kon er een situatie ontstaan dat alle slaapkamers en de woonkamer goed op temperatuur waren, maar de badkamer als enige warmtevraag had. En in een badkamer kan de warmtepomp noch zijn flow noch zijn vermogen kwijt. Want in zo'n kleine ruimte kan hij veel te weinig liters per minuut en warmte proppen.

Gevolg: pendelen.

Voor mij bleek de oplossing te zijn:

1) Stooklijn goed instellen
2) Overshoot op 4 zetten (zodat de WP zelf de ruimte heeft om de aanvoertemp wat te verhogen als hij op bepaalde momenten zijn warmte toch niet kwijt kan)
3)
- Woonkamer altijd open, is meestal 20-20,5 graden
- Slaapkamer 1 en 2 op 18 graden (dus on-demand). Dit is fijn, want zo zijn de slaapkamers niet te warm
- Werkkamer (cq slaapkamer 3) altijd open, is meestal 18,5-19,5 graden
- Badkamer altijd open, is meestal 18,5-19,5 graden

De WP staat daarmee wel dus 24/7 aan. Hiermee heb ik al tijden een sluimerverbruik van 300-400 watt per uur, behalve als het buiten kouder wordt (vanaf enkele graden boven nul). Dan neemt het verbruik toe.

Ergens wel jammer dat hij hierdoor altijd minimaal 350*24 = 8,4 kWh per dag verbruikt in het stookseizoen, maar ach, heb toch kWh's te over en het werkt hiermee wel rustig, goed en stabiel (eindelijk..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Kasseilegger schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:32:
[...]
Het is maar wat je geloofd! Waarom zou dat zuiniger zijn?
Omdat dan sneller de gewenste temperatuur bereikt wordt en de wp minder hard gaat stoken (modulatie staat aan) en minder hard stoken wil zeggen zuiniger in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:50:
Bij mij pendelde de boel soms ook veel.

Kwam hoofdzakelijk door de naregeling.

Hierdoor kon er een situatie ontstaan dat alle slaapkamers en de woonkamer goed op temperatuur waren, maar de badkamer als enige warmtevraag had. En in een badkamer kan de warmtepomp noch zijn flow noch zijn vermogen kwijt. Want in zo'n kleine ruimte kan hij veel te weinig liters per minuut en warmte proppen.

Gevolg: pendelen.

Voor mij bleek de oplossing te zijn:

1) Stooklijn goed instellen
2) Overshoot op 4 zetten (zodat de WP zelf de ruimte heeft om de aanvoertemp wat te verhogen als hij op bepaalde momenten zijn warmte toch niet kwijt kan)
3)
- Woonkamer altijd open, is meestal 20-20,5 graden
- Slaapkamer 1 en 2 op 18 graden (dus on-demand). Dit is fijn, want zo zijn de slaapkamers niet te warm
- Werkkamer (cq slaapkamer 3) altijd open, is meestal 18,5-19,5 graden
- Badkamer altijd open, is meestal 18,5-19,5 graden

De WP staat daarmee wel dus 24/7 aan. Hiermee heb ik al tijden een sluimerverbruik van 300-400 watt per uur, behalve als het buiten kouder wordt (vanaf enkele graden boven nul). Dan neemt het verbruik toe.

Ergens wel jammer dat hij hierdoor altijd minimaal 350*24 = 8,4 kWh per dag verbruikt in het stookseizoen, maar ach, heb toch kWh's te over en het werkt hiermee wel rustig, goed en stabiel (eindelijk..).
Ik heb nu toch weer de modulatie uit. Overshoot moet op 1, minimale. En sinds enkele dagen in de nacht weer uit. Ik heb weekprogramma globaal: 23h00-05h30 = 20 graden en overdag 22 graden (die 22 zal door de zuinige stooklijn niet vaak gehaald worden).

Is hier iets van pendelen te zien, of iets anders abnormaals? Volgens mij niet want ik zie m nergens echt vaak uit- en aangaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgkdEdEmWLYylNP2gZ5tvyQ9PkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPIP8TCHRPVQjgxVa7Sbr081.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfdQuuKQuIAF0QCfNby-7VsSNB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQGFrGUDhj3DwEeLtNYh6VbK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF8OzhOGoPXZYhJ0tqI1U5SeXv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv9jvF1ZkauElnOIiFpWs5bR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8gn1wWFwy-MDbtr_y0dE5kL0qQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qFfGpbXycadzGCSNUl58wOfH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbg6qj-hIGzzb9Y4ZbESPssRyR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0JM8JrihNZ2Ipr1kTlPXj4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elcFhew7RGz9zgj20yFqVlcPNqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCB6dcL8fa0U53k6lF6c3zku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNWWZFYMUilh4otba_g_x-3LxsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zENsavVaVxydReIzwCSWqzqb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_LS5eNSwIRxZArusZji8Gm6lQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GcbUiEvAU2FYcymQdaWFFIcO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EjzzBuYt8_m-2YOCL-BBdR3FHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V76Z7EoSXaW3RzDZYIhB6EEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDqrLb10Jna9UtDVToYtiOsFRF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Tp09sQbjdvLhgRJRm6VLmia.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 27-12-2023 08:10 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

GJA

PCJR schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:07:
[...]

Is hier iets van pendelen te zien, of iets anders abnormaals? Volgens mij niet want ik zie m nergens echt vaak uit- en aangaan.
Nee hoor, geen pendelen. Pendelen = compressor uit en dan weer aan omdat de WP z'n vermogen niet kwijt kan en dat zie ik niet in je grafieken.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Ik heb nu toch weer de modulatie uit. Overshoot moet op 1, minimale. En sinds enkele dagen in de nacht weer uit. Ik heb weekprogramma globaal: 23h00-05h30 = 20 graden en overdag 22 graden (die 22 zal door de zuinige stooklijn niet vaak gehaald worden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie grafiekjes heb je. In die eerste "overview" grafiek mis ik de compressor, of zie ik dat niet goed? Aan de compressor kun je zien of de warmtepomp aan het pendelen is. Je kunt het natuurlijk ook zien aan vertrekwater temperatuur en die is mooi constant, dus geen pendelen.

Als ik jou was: niet meer aankomen voorlopig. Met voorlopig bedoel ik dat de defrost het allemaal wat minder fraai kan maken zodra de temperatuur buiten richting vriespunt gaat. Als we dat nog eens gaan krijgen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:05:
[...]

Mooie grafiekjes heb je. In die eerste "overview" grafiek mis ik de compressor, of zie ik dat niet goed? Aan de compressor kun je zien of de warmtepomp aan het pendelen is. Je kunt het natuurlijk ook zien aan vertrekwater temperatuur en die is mooi constant, dus geen pendelen.

Als ik jou was: niet meer aankomen voorlopig. Met voorlopig bedoel ik dat de defrost het allemaal wat minder fraai kan maken zodra de temperatuur buiten richting vriespunt gaat. Als we dat nog eens gaan krijgen :-).
Is dat inverter frequency?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GbcZsVyZhA4hGd-tRsfppke1z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjmNz468S7pGTpNFTz1GyAbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O0k1m3T7Xa-8t-VylMPLS6_nVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKdaa7M9xxv5rYH6llq89fI6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond de cop, samen dus automatisch met de dT en de leaving water temp, nog behoorlijk op en neer gaan op korte tijdsperiode. Maar dat was volgens iemand normaal een een Daikin eigenschap...

Vorige week ergens:
(meen dat ik hier wel nog modulation aan had staan, dat heb ik nu uit...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHL0i33orNyvvKPR6g4av9qigM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7JdgBsYYN6eFVXR9QrYV303.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-QWXUQ2ik-1Da2RJW7YWcyRQBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzdCWieID1yJSxdMpf7QdIpb.jpg?f=fotoalbum_large

En ik vond dit ook wel apart;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt6q7UjOw_GiSfmDLwXuopvIwcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSgahB2gb0UD38eY9cEvyaIt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 27-12-2023 12:23 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MajaMestreech schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:50:
[...]

[...]

Tevens is na de update ook de hysterese van de kamerthermostaat, parameter [9-0C] ook niet op 0.5 in te stellen. Helaas, blijven hopen :-)
Is daarvoor dan een officieel verzoek ingediend bij Daikin? Zo ja, door wie?
Zo nee, dan kun je lang blijven hopen denk ik... Maar ik hoop met je mee!

En überhaupt denk ik niet, dat Daikin op verzoek van één (of een paar) eindgebruiker(s) een Change Request in gang zullen zetten. Dat kost klauwen met geld en levert hun niets op.
Een Change Request volgt meestal op een bug. En die hysterese van 1 °C of 1K is in principe geen bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
MajaMestreech schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:31:
[...]

Omdat dan sneller de gewenste temperatuur bereikt wordt en de wp minder hard gaat stoken (modulatie staat aan) en minder hard stoken wil zeggen zuiniger in gebruik.
En dan sneller aanslaat ook he? Omdat de ring geen warmte meer geeft!
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Kasseilegger schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:56:
[...]

En dan sneller aanslaat ook he? Omdat de ring geen warmte meer geeft!
:*)
Dat is net de grote truuk: de WP gaat maar 1 keer per dag aan en dat is 's ochtends volgens het tijdschema. Doordat de warmtepomp en dus de ring 's avonds uitgaat gaat de gemeten temperatuur meteen 0,3 - 0,5 graden omlaag en ben ik verzekerd dat 's ochtends genoeg is afgekoeld om de warmtepomp weer aan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
piieter schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:26:
[...]

Is daarvoor dan een officieel verzoek ingediend bij Daikin? Zo ja, door wie?
Zo nee, dan kun je lang blijven hopen denk ik... Maar ik hoop met je mee!

En überhaupt denk ik niet, dat Daikin op verzoek van één (of een paar) eindgebruiker(s) een Change Request in gang zullen zetten. Dat kost klauwen met geld en levert hun niets op.
Een Change Request volgt meestal op een bug. En die hysterese van 1 °C of 1K is in principe geen bug.
Nee, geen officieel verzoek ingediend, wel via de e-mail. Ik kreeg een reactie terug dat Daikin dit bewust niet doet omdat "anders de warmtepomp te vaak aan/uit gaat schakelen en dat is niet goed". Onzin natuurlijk maar daar moet je het mee doen. Wat wel vreemd is dat dezelfde warmtepomp maar dan het vloermodel met ingebouwde SWW vat dit wel op 0,5 graden gezet kan worden. Misschien vanwege het SWW vat als buffervat dienend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Vraag over het buffervat. Wij hebben een 10 Liter buffervat. Twee zaken vallen me daarbij op:
1. Het vat is op de kop gemonteerd met aan de onderkant (dus eigenlijk bovenkant) de retourleiding aangesloten. Klopt dit?
2. Het vat klinkt hol als ik erop tik met iets van ijzer bv.. Ik zou toch verwachten dat die vol met water zit en net als bij een expansievat (die we ook hebben) toch massief zou moeten klinken. Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
piieter schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:35:
@MotorBeast
Ik heb al vele reacties van je gelezen en mij valt op dat je een praktische benadering hebt bij deze materie en soms wat afwijkend van anderen. Niets mis mee hoor!
Ik vraag me af, zou je misschien eens een samenvatting kunnen geven, van wanneer pendelen van een warmtepomp sowieso ontstaat?
Ik bedoel dan onder welke voorwaarden gaat een warmtepomp zeker pendelen.
Ongetwijfeld zijn er meerdere situaties waarbij pendelen ontstaat. Zou jij dit kunnen/willen omschrijven?

Ik vraag dit, omdat ik dan (misschien?) beter voor mezelf afwegingen kan maken om mijn eigen warmtepomp zo zuinig mogelijk in te stellen zonder pendelen. Ik heb zelf (nog) niet de kennis en ervaring om dit nu te realiseren. Er zijn zoveel zaken afhankelijk van elkaar.
Bovendien hebben anderen hier misschien ook iets aan. Dan hoeven we niet allemaal zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Ten slotte is de situatie voor alle warmtepomp bezitters verschillend.

Alvast bedankt!
P.S. als je dit te veel tijd kost, dan heb ik daar begrip voor.
Je wijst me eer toe die me echt niet toekomt. Echt niet. Het enige wat ik veel doe, is in dit topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 veel kennis opdoen van mannen die al jaren zo'n ding hebben en installateurs die wel objectief en eerlijk zijn in tegenstelling tot veel die maar wat doen en die hun kennis van HR Ketels 1 op 1 toepassen op WP. En dat laatste werkt echt niet.

Lezen, lezen, lezen en vragen stellen in L/W topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MotorBeast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:18:
[...]

Je wijst me eer toe die me echt niet toekomt. Echt niet. Het enige wat ik veel doe, is in dit topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 veel kennis opdoen van mannen die al jaren zo'n ding hebben en installateurs die wel objectief en eerlijk zijn in tegenstelling tot veel die maar wat doen en die hun kennis van HR Ketels 1 op 1 toepassen op WP. En dat laatste werkt echt niet.

Lezen, lezen, lezen en vragen stellen in L/W topic.
Misschien iets te bescheiden?
Maar goed, ik ben dit hele topic aan het doorlezen en ben nu net over de helft van de 300 pagina's. Als je dit met pagina's uit een boek zou vergelijken, dan zijn dit waarschijnlijk wel 1200 pagina's. Maar ik ga stug door en maak aantekeningen voor mezelf, zodat ik ze later niet nog eens terug moet zoeken!
Zo af en toe komt er dan een vraag tussendoor, waarvan ik denk, zal ik die stellen of zou die verderop nog beantwoord worden. Die afweging maak ik continu.
Het is sowieso lastig te lezen, omdat er allerlei sub-topics door elkaar heen staan.

Wat mij opviel was, dat er dus heel veel problemen zijn op pendelgebied, door verkeerde instellingen.
Ik dacht, er moet toch een soort grote gemene deler zijn voor alle typen warmtepompen, waaraan voldaan moet zijn om het pendelen zo veel mogelijk te beperken. Als daar aan voldaan wordt, zou je per type warmtepomp en per situatie kunnen finetunen.

Maar misschien denk ik daarover te optimistisch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@piieter Ja, die zijn er voor pendelen. Te weinig afgifte, gesloten verdelers, overbodige buffervaten, te weinig flow, een te grote WP met een te hoog minimaal vermogen, te hoge stooklijn en te hoge delta T.

[ Voor 34% gewijzigd door MotorBeast op 27-12-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:42
MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:13:
[...]
Wat wel vreemd is dat dezelfde warmtepomp maar dan het vloermodel met ingebouwde SWW vat dit wel op 0,5 graden gezet kan worden. Misschien vanwege het SWW vat als buffervat dienend.
Hier het vloermodel, en ook hier gewoon 1,0 graden als minimum.
Verder wordt het SWW niet als buffer gebruik, voor zover ik weet. Anders zou toch ook het water hierin koud worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16

GNML

applebuyguide.com

Rainesh schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:49:
[...]

Denk ook de 3weg klep.

Maar wat voor unit heb je? Losse boilervat?
Afgelopen vrijdag heeft de installateur de 3weg klep gewisseld, was stuk… zie dat het verbruik nu afneemt… afgelopen paar dagen ~5KwH per dag

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
danny.s schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:11:
[...]

Hier het vloermodel, en ook hier gewoon 1,0 graden als minimum.
Verder wordt het SWW niet als buffer gebruik, voor zover ik weet. Anders zou toch ook het water hierin koud worden?
Een buffervat is geen boilervat en omgekeerd ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MotorBeast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:10:
[...]

Een buffervat is geen boilervat en omgekeerd ook niet.
Nee dat weet ik. Heb ook geen buffer in mijn installatie, maar was even out of the box aant denken hoe het SWW vat gebruikt kan worden als buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GNML schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:35:
[...]

Afgelopen vrijdag heeft de installateur de 3weg klep gewisseld, was stuk… zie dat het verbruik nu afneemt… afgelopen paar dagen ~5KwH per dag
5 kwh maar, hoe doe je dat? setup? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWwkRzSotbAosDb7l52r26oBl24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6XekDVme5r2SUca00EhnzOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16

GNML

applebuyguide.com

PCJR schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]
Drie dagen het huis vol met volk denk ik

Onecta - KwH
Vrijdag 12 (met desinfectie run)
Zaterdag 5
Zondag 4
Maandag 3
Dinsdag 9
Woensdag 6

Verder niks bijzonders, wel blij zo.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is jouw vloertemperatuur hoog zeg. Ik zit op 23-24 graden retour en aanvoer rond de 27. Volgens mij kan dat wel een stuk lager bij jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je moet die pomp eens vastzetten op 1 toerental. ding zit flink te wipwappen door de reactie op de dT sturing die achterloopt op de compressor. dat zie je goed in dat stuk tussen 6 en 10. als je dat opgelost krijgt ben je er wel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:59:
[...]

je moet die pomp eens vastzetten op 1 toerental. ding zit flink te wipwappen door de reactie op de dT sturing die achterloopt op de compressor. dat zie je goed in dat stuk tussen 6 en 10. als je dat opgelost krijgt ben je er wel.
Pomp vastzetten op 1 toerental? Nog niet gezien hoe dat dan gaat bij daikin. Enige dat ik weet ik max pomp snelheid op bv 70% . Maar dat is niet helemaal wat je aangeeft? En dit instellen heeft volgens mij nadelen bij de start (dan gaat ie altijd vrij hoog 15-20l/m) en ook bij DHW opwarmen gaat hij naar +20 l/m. Overigens is het voor de radiatoren fijn als soms de flow hoger is. Maar ik ben het eens dat de flow vaak erg varieert...

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 28-12-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:42:
[...]

Wat is jouw vloertemperatuur hoog zeg. Ik zit op 23-24 graden retour en aanvoer rond de 27. Volgens mij kan dat wel een stuk lager bij jou
Welke waarde vindt je hoog? Ik heb afgelopen 5 min even wat parameters gemeten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5isuiJeEGfRGySkfJZVOgCzWfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz3idCVMqNxzeJ34YC9K8ENm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDxMbc7qCc8E2Q42SaGWeBzHE7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV5wgHMJ63tGMqYYYmmF6FFI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HkI-otgQlJoj4TccBAyFyTiZJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNyww3wbJ7QYmiULaESI1ugT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5R1I9n_E5k9-AQyw7eqHoLGPYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Qv5UqPJJqhVfmdOolgsNu8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-XD7nFMq32JBuSrA0hQcliQKlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnmCVHw5VoEqlZ2aLtiq1kmy.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer heb ik zo gelijk mogelijk proberen te krijgen op retourtemp. (Shelly sensoren, groep5 staat al helemaal open)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YtJHM2OsAt5ZTgZ6_t_wv8G-Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfazdChhM0ZjRrMaylKqUpkI.jpg?f=fotoalbum_large

En wat gemeten temps van de vloer 5 min geleden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3Z1v95jE4CfLd2og6Wn5wWpho4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50PMCFFEVf0StD5syeRsbgYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_Sx8LXq_EewJKOgjgTt423sOiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3DAYh1UR8xj24WBtclDu9rX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULfOYOz1T90pVvFNDwTJWDZ6Gys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e01EEAaZlTYDhPWs0RWP9FiV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beCrBesKOSNT7J6cXEN_XIJHxXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZ2Z5bmjg7ROLCjILj1W8jtA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZbHOAfHofapSwCepXB8KQWJm2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwhfobnS3dUxDU0mkAArOwCz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTEJ2hgQg_bhUwsTXjMpXvt50Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKqDaH3aenFSETmmPgpVcyCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWQFOO1AqBtCviLkOG7G2qMhr-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgS2067jLS4e92Ah0VlD7gYK.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat je bedoelt en waar wat te tweaken valt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:21:
[...]

Welke waarde vindt je hoog? Ik heb afgelopen 5 min even wat parameters gemeten;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vloer heb ik zo gelijk mogelijk proberen te krijgen op retourtemp. (Shelly sensoren, groep5 staat al helemaal open)

[Afbeelding]

En wat gemeten temps van de vloer 5 min geleden;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Benieuwd wat je bedoelt en waar wat te tweaken valt :9
Je eerste graph,maar zie nu pas dat het je stooklijn/At/Rt is. Niet goed gezien.

Ik zou overigens je groepen meer gelijk trekken, groep 2 kan meer geknepen worden.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:02
Pendelen gebeurt alleen als je minimale vermogens afgifte van je WP hoger is dan je warmteverlies in huis.

• Atomius
PCJR schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]
Ja die verbruikscijfers wil ik ook wel.. :)

Wat zijn nu jouw bevindingen PCJR? Wat geeft betere resultaten?

Continu of werken met een thermostaat?
Stooklijn of vaste aanvoertemp van bijv. 35 graden?

[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 28-12-2023 10:43 ]

• piieter
Hallo allemaal,
Naar aanleiding van een post van @GJA op donderdag 8 juni 2023 09:49 heb ik dit eens bekeken voor mijn eigen combinatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLekCOAwEo0M00YtdAOvoWYllAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1snZxioK2mPxXl16Z6HKhUf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komen een aantal vragen naar boven:
1. Vanwaar die scherpe knik in de grafiek bij een omgevingstemperatuur van 2 °C en de afvlakking bij 7 °C?
Ik zou een geleidelijke verandering verwachten. Heeft iemand hier een verklaring voor?
2. Is het minimale opgenomen vermogen waarop de pomp nog kan draaien (zijn warmte afgeven) bij verschillende buitentemperaturen af te leiden uit de rode grafiek?
3. Waarom wordt de verwarmingscapaciteit boven de 7 °C alleen maar lager?
Er wordt toch steeds gesteld, dat de COP hoger is bij hogere buitentemperaturen. Of is de COP constant
boven een bepaalde buitentemperatuur?
4. Zou je de rode lijn kunnen extrapoleren om het opgenomen vermogen te bepalen bij b.v. 25 °C (de
temperatuur waarbij de compressor er mee ophoudt) en kun je met dat vermogen de tank nog op
temperatuur houden?
5. Is de geëxtrapoleerde waarde bij vraag 4 dan ook de waarde van het minimale opgenomen vermogen
van de warmtepomp?
6. Als je 's zomers bij hoge buitentemperaturen de LWT op 30 °C zou zetten (afbeelding 3), zou je dan met
een nog lager opgenomen vermogen kunnen draaien?

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 08:13
Beste Tweakers,

Al vele berichten gelezen, maar nog geen goed oplossing voor mijn probleem.

Sinds deze zomer Altherma 3 in woning met alleen maar radiatoren, maar wel voorzien van ventilatoren. Helaas installateur failliet gegaan dus zelf op zoek naar optimale instellingen.Tot nu toe bij buitentemperaturen onder de 9 graden wel een goede instelling gevonden met lange, stabiele runs van de WP.
Probleem ontstaat echter wanneer het buiten warmer is, zoals nu (warmer dan pakweg 9-10 graden) WP gaat pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXDPkICQRLEz38o0FpJn7xrxcyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0TQsmIvsS1tHYIjr2501OXR.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk ontstaat wel weer een stabiele run, maar zodra b.v. de WP de boiler bij moet verwarmen, zoals in het plaatje ook rond 10.00 uur gebeurt, duurt het weer lange tijd voordat uiteindelijk een stabiele run (vanaf 12.00 uur) ontstaat.

Suggesties welke settings ik eens aan moet gaan sleutelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
GKeurentjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:23:
Beste Tweakers,

Sinds deze zomer Altherma 3 in woning met alleen maar radiatoren, maar wel voorzien van ventilatoren. Helaas installateur failliet gegaan dus zelf op zoek naar optimale instellingen.Tot nu toe bij buitentemperaturen onder de 9 graden wel een goede instelling gevonden met lange, stabiele runs van de WP.
Probleem ontstaat echter wanneer het buiten warmer is, zoals nu (warmer dan pakweg 9-10 graden) WP gaat pendelen.
[Afbeelding]

Uiteindelijk ontstaat wel weer een stabiele run, maar zodra b.v. de WP de boiler bij moet verwarmen, zoals in het plaatje ook rond 10.00 uur gebeurt, duurt het weer lange tijd voordat uiteindelijk een stabiele run (vanaf 12.00 uur) ontstaat.

- wat is je huidige stooklijn
- delta
- overregeling
- fancoil ingesteld in WP?

• GJA

GJA

piieter schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:46:
Hallo allemaal,
Naar aanleiding van een post van @GJA op donderdag 8 juni 2023 09:49 heb ik dit eens bekeken voor mijn eigen combinatie.

[Afbeelding]

Hier komen een aantal vragen naar boven:
1. Vanwaar die scherpe knik in de grafiek bij een omgevingstemperatuur van 2 °C en de afvlakking bij 7 °C?
Ik zou een geleidelijke verandering verwachten. Heeft iemand hier een verklaring voor?
2. Is het minimale opgenomen vermogen waarop de pomp nog kan draaien (zijn warmte afgeven) bij verschillende buitentemperaturen af te leiden uit de rode grafiek?
3. Waarom wordt de verwarmingscapaciteit boven de 7 °C alleen maar lager?
Er wordt toch steeds gesteld, dat de COP hoger is bij hogere buitentemperaturen. Of is de COP constant
boven een bepaalde buitentemperatuur?
4. Zou je de rode lijn kunnen extrapoleren om het opgenomen vermogen te bepalen bij b.v. 25 °C (de
temperatuur waarbij de compressor er mee ophoudt) en kun je met dat vermogen de tank nog op
temperatuur houden?
5. Is de geëxtrapoleerde waarde bij vraag 4 dan ook de waarde van het minimale opgenomen vermogen
van de warmtepomp?
6. Als je 's zomers bij hoge buitentemperaturen de LWT op 30 °C zou zetten (afbeelding 3), zou je dan met
een nog lager opgenomen vermogen kunnen draaien?
1: het principe werkt obv verdamping en dat is temperatuurafhankelijk. Of eigenlijk temperatuurverschil-afhankelijk. Dit zal de ideale temperatuur range zijn. En er zit nog iets in van de defrosts. Bij een lagere temperatuur wordt de buitenlucht veel droger en heb je veel minder defrosts. Ik weet trouwens helemaal niet of de defrosts in deze grafiekjes worden meegenomen.
2: uit eigen bevinding: nee, uit deze grafiek kun je het minimale opgenomen vermogen niet aflezen. Het laagste vermogen dat ik heb gezien bij de mijne ligt rond de 350 Watt.
3: Vergelijk het met een koelkast; als je die in een te koude omgeving zet is er te weinig temperatuurverschil voor en na het inspuitpunt (waar de verdamper begint) waardoor ie niet meer koelt. Zet je de koelkast in een te warme omgeving moet ie te hard werken om goed te koelen.
4: die 25 graden geldt niet voor het verwarmen van het water. Daarvoor jaagt ie de temperatuur van het koelmiddel naar een temperatuur hoger dan setpoint voor warmwater. Je moet immers energie kunnen afgeven; als de temperatuur van het koelmiddel lager is dan setpoint koelt de warmwatertank af.
5: nope.
6: nee; je zit vast aan het minimale vermogen waarop de WP kan draaien, de Dt én de minimale temperatuur van ongeveer 25 graden voor de toevoer. Als het goed is werk je sws met een stooklijn en die zal zomers al een lage aanvoertemperatuur regelen. Waarschijnlijk werkt de WP dan al uberhaupt niet meer voor verwarming.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• GKeurentjes
Rainesh schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:39:
[...]

- wat is je huidige stooklijn
- delta
- overregeling
- fancoil ingesteld in WP?
- 2 puntsstooklijn; 30 (bij 15C) en 45 (bij -5C). Lager dan 30C kan eigenlijk niet/nauwelijks, omdat ventilatoren onder radiatoren aanslaan bij 28C)
- delta = 10 (standaard bij afgiftesysteem radiatoren) al eens ventilo-convector als afgiftesysteem ingesteld en met delta gespeeld, maar weinig/ geen effect op pendelen.
- overregeling =1
- fancoil (zie bij delta: staat op radiatoren)

• GJA

GJA

GKeurentjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:58:
[...]

- 2 puntsstooklijn; 30 (bij 15C) en 45 (bij -5C). Lager dan 30C kan eigenlijk niet/nauwelijks, omdat ventilatoren onder radiatoren aanslaan bij 28C)
- delta = 10 (standaard bij afgiftesysteem radiatoren) al eens ventilo-convector als afgiftesysteem ingesteld en met delta gespeeld, maar weinig/ geen effect op pendelen.
- overregeling =1
Ventielen op de radiatoren?
Oh wacht: bij 15 graden buiten: 30 minus de dt is 20. Retour is dus maximaal 20 + 1 (overshoot). Het zal nu wat hoger liggen want het is geen 15 maar toch: ik denk dat je retour te hoog is en ie daarom afschakelt. Ergo: dt naar beneden of de stooklijn omhoog.

• GKeurentjes
GJA schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:08:
[...]

Ventielen op de radiatoren?
Oh wacht: bij 15 graden buiten: 30 minus de dt is 20. Retour is dus maximaal 20 + 1 (overshoot). Het zal nu wat hoger liggen want het is geen 15 maar toch: ik denk dat je retour te hoog is en ie daarom afschakelt. Ergo: dt naar beneden of de stooklijn omhoog.
Als ik fancoil inschakel en dus delta T kan bijstellen naar beneden, dan wordt toch het debiet/ de doorstroming hoger, waardoor de retour relatief nog hoger wordt en de WP dus nog eerder uitschakelt!? Of wordt dit meer dit meer dan gecompenseerd door de lagere delta T?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
GKeurentjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:23:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

Wat bijna iedereen vergeet, zowel bij een HR Ketel als WP, is waterzijdig inregelen. De flow van je water moet van alle radiatoren met dezelfde delta T van zo'n 5 graden bij een WP retourneren. De radiatoren dichtbij je je unit komen sneller en warmer retour dan je van je radiatoren ver weg. Dit betekent dus gaan meten met een IR Thermometer en de dichtbij radiatoren knijpen en die verder weg zijn verder open net zo lang dat alles in balans is. Begin daar eerst eens mee en dan wellicht verder sleutelen.

• Rainesh
[...]

- overregeling =1
Ik zou overregeling even op 4 gooien en inderdaad wat @MotorBeast zegt, waterzijdig inregelen.

• GJA

GJA

GKeurentjes schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:13:
[...]

Als ik fancoil inschakel en dus delta T kan bijstellen naar beneden, dan wordt toch het debiet/ de doorstroming hoger, waardoor de retour relatief nog hoger wordt en de WP dus nog eerder uitschakelt!? Of wordt dit meer dit meer dan gecompenseerd door de lagere delta T?
Klopt; ik zei het niet duidelijk. Je retour komt te hoog binnen voor de instelling van de WP. Je moet ervoor zorgen dat je retour hoger ingesteld wordt. Bv: setpoint 32, dt = 10; retour wordt dan 22. Dat doet ie waarschijnlijk wel.

Of: setpoint 30, dt 8, retour wordt 22.

Zelf heb ik geen ervaring met radiatoren. Ik kan je dus niet zeggen of een lagere dt wel wenselijk is, de theorie zegt van niet.

• MotorBeast
GJA schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:28:
[...]

Klopt; ik zei het niet duidelijk. Je retour komt te hoog binnen voor de instelling van de WP. Je moet ervoor zorgen dat je retour hoger ingesteld wordt. Bv: setpoint 32, dt = 10; retour wordt dan 22. Dat doet ie waarschijnlijk wel.

Of: setpoint 30, dt 8, retour wordt 22.

Zelf heb ik geen ervaring met radiatoren. Ik kan je dus niet zeggen of een lagere dt wel wenselijk is, de theorie zegt van niet.
Een hoge delta T is van toepassing bij een HR Ketel ivm condensatie. Een Wp werkt het beste bij een lagere en zeer belangrijk.....constante delta T. Hoe constanter die delta T, hoe constanter de compressor werkt, hoe zuiniger hij draait. Dus waterzijdig inregelen want anders fluctueert constant je Delta T.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 28-12-2023 16:57 ]

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
[...]

- overregeling =1
Koppel de temp. sensoren van je radiator boosters eens los. Wellicht draaien ze dan continue maar dus ook onder de 28 graden. Bij de speedcomforts werkt dat in ieder geval. Of het veel warmte oplevert is de vraag, maar het hoeft in ieder geval niet aan de ventilatoren te liggen.

• Maril
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-01 16:59
Hallo,
Mijn vrijstaand boilervat van 150 liter doet sinds twee weken vreemd wat betreft de legionella run.
Vanaf de installatie maart dit voorjaar de run ingesteld op woensdag om 13.00 uur. Geen problemen tot twee weken geleden. Via de compressor van de WP keurig opgewarmd tot 53 graden waarna de Booster het vanaf kwart voor twee overneemt tot 60 graden.
Echter, de laatste twee weken doet de compressor niet meer mee en wordt het vat vanaf kwart voor twee alleen via de Booster opgewarmd. Dus een duur grapje.
Heb de instellingen niet gewijzigd. Wat kan er aan de hand zijn.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Bij voorbaat dank.

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:10
Maril schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:23:
Hallo,
Mijn vrijstaand boilervat van 150 liter doet sinds twee weken vreemd wat betreft de legionella run.
Vanaf de installatie maart dit voorjaar de run ingesteld op woensdag om 13.00 uur. Geen problemen tot twee weken geleden. Via de compressor van de WP keurig opgewarmd tot 53 graden waarna de Booster het vanaf kwart voor twee overneemt tot 60 graden.
Echter, de laatste twee weken doet de compressor niet meer mee en wordt het vat vanaf kwart voor twee alleen via de Booster opgewarmd. Dus een duur grapje.
Heb de instellingen niet gewijzigd. Wat kan er aan de hand zijn.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Bij voorbaat dank.
Werkt de 3-wegklep nog naar behoren?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:20
[...]

- overregeling =1
Zelf verwarm ik ook met radiatoren met boosters op de bg, ik zie wel enkele verschillen:
- overshoot staat op 4 (dit was voor mij de grote oplossing en voorkomt afslaan)
- dT =5
- modulatie is 4

En inregelen!

Nb: bij mij begint de stook lijn wel ietsje lager 28gr. Sensor van de speed comfort vervangen door een met een lagere temperatuur en bij de jaga booster kan je het setpoint verstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
Atomius schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:42:
[...]

Sinds vorige week weer nachtverlaging aangezet van 1gr. Moet het verbruik nog wegzetten tegen de weerdata, maar op eerst gezicht scheelt het wel. Helaas een snapshot uit de app, de HA integratie was kapot 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ1H2wL_NymOy1vH2mkrLBQv1No=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yn7My03jpnVYIzFgbVEWNEWL.png?f=fotoalbum_large

• Maril
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-01 16:59
Sparky schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:24:
[...]

Werkt de 3-wegklep nog naar behoren?
Ja, het opwarmen zonder de legionella run verloopt zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:28

MrFish

Untitled

Maril schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ja, het opwarmen zonder de legionella run verloopt zonder problemen.
Zit de temperatuur van het vat al dicht tegen de 53 graden aan? In dat geval kan het zijn dat de compressor niet aanslaat.

In het algemeen hebben meer gebruikers jouw klachten gerapporteerd (bij mij werkt het wél goed daarentegen). Oplossing is een SWW run tot 53 graden net voor de legionella run programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:42:
[...]

- parameters modulatie en overshoot moet ik nog uitvogelen maar ik denk modulatie uit en overshoot of 1,2 of 3 graden (moet me nog eens verdiepen, iemand info hierover?)
- wp uit van 23h00-05h30. Dat scheelt iets van 3kwh. En bij opstoken om 5h30 verbruikt ie even 1kw-1.2kw maar dat is maar kort, en in totaal dus minder dan 3kwh om bij te komen. Maar dit is dus wel met goed geisoleerd huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-NBEWZM5vC4XRRY3nFbvqVImVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUg7ZClkKSLRkdRhEPX6egbt.jpg?f=fotoalbum_large

Stooklijn is sowieso beter, anders moet te toch steeds de awt aanpassen, ik moet 32 graden hebben bij 0 of -5 en dit mag 28 awt zijn bij +10 zeg maar. Nu heb ik 22 graden (madoka) overdag ingesteld, maar dat kan net zo goed 28 zijn, de ruimte temp van 22 zal toch nauwelijks gehaald worden met mijn economische stooklijn
- ik heb dus wel de madoka op 22 overdag, want mocht er veel zon zijn en de temp stijgt, dan slaat de wp in ieder geval uit ipv dat ie tot 28++ graden door zou gaan uiteindelijk...
- helemaal top zou zijn dat iets de wp zou sturen; als er superveel zon en geen bewolking word verwacht op de komende dag, dan zou de wp uit moeten blijven, of stooklijn naar -3 ofzo offset. Meen dat iemand dat hier al had aangekaart, met een stuk code om zoiets te fabriceren :)

p.s. Als je slechte isolatie hebt kan het best zijn dat 24/7 stoken efficienter is dan snachts uit...

Hier mijn kamer temp afgelopen dagen, je ziet dat het met wp uit, niet veel afkoeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PgjjBotdOGe6IHQRVyI74FUZdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDU8MwCCqrtRjVTBviufZ0on.jpg?f=fotoalbum_large

En HW sensor;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvVp6suV7_6e6TnXRXPB9f-wEZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhyskgM7GAS5FGABy6Y2cqLQ.jpg?f=fotoalbum_large

MrFish schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:00:
[...]

Oplossing is een SWW run tot 53 graden net voor de legionella run programmeren.
Dit moest ik ook zo doen. 1x Comfort setting op 53, en dat 1 uur voordat de leginalla gepland staat.

flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:59:
[...]

Kind reminder :) Hoe/waar zit de pomp instelling? Nog nergens gezien bij Daikin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:51:
[...]

- wp uit van 23h00-05h30. Dat scheelt iets van 3kwh. En bij opstoken om 5h30 verbruikt ie even 1kw-1.2kw maar dat is maar kort, en in totaal dus minder dan 3kwh om bij te komen. Maar dit is dus wel met goed geisoleerd huis.

[Afbeelding]
In het voor-/naseizoen kan ik hier wel mee instemmen.
Maar als het serieus koud wordt buiten (vriezen) kun je de WP toch beter aanlaten 's nachts?
Nb: ik heb het gevoel dat 's nachts uitschakelen bij een goed geisoleerd huis alleen zin heeft als je WP net iets te veel vermogen heeft om de hele dag te blijven draaien

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:09:
[...]

Dit moest ik ook zo doen. 1x Comfort setting op 53, en dat 1 uur voordat de leginalla gepland staat.
In de handleiding suggereren ze om in bepaalde situaties een ECO run te plannen voor de desinfectie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGOfFSxMJ1PPQQbm1cpZWVPE0Sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F5QEUlYlwJtkcJuSmC4uG0bI.png?f=user_large

Verder vond ik nog dit diagram, wat lijkt te suggereren dat er inderdaad een range is waarbij de warmtepomp de tank op de BSH gaat verwarmen. Het is de moeite om de waarde van parameter 6-01 te checken en die misschien op 0 te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiSdGS4u0KFp98raA2LcwS-vFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large

@Hetisweergezell wellicht werpt dit ook licht op jouw eerdere vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 28-12-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:44
MrFish schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:40:
[...]

Ik was inderdaad al aan het kijken. Heb de afbeelding even opgeslagen zodat ik het eens naast mijn instellingen kan houden. Ben heel benieuwd of het gedrag met de buh hierdoor verklaart wordt. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hetisweergezell schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:38:
[...]

Ik was inderdaad al aan het kijken. Heb de afbeelding even opgeslagen zodat ik het eens naast mijn instellingen kan houden. Ben heel benieuwd of het gedrag met de buh hierdoor verklaart wordt. Bedankt voor het delen!
Graag gedaan. Sowieso zou ik de hysterese zodanig instellen dat het vat niet opnieuw wordt opgewarmd als je een dag geen SWW gebruikt. Als het goed is koelt het vat maar een paar graden per dag af, dus als je de hysterese op 7 of 8 graden of zo zet is je probleem ook opgelost, denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:28:
[...]

In het voor-/naseizoen kan ik hier wel mee instemmen.
Maar als het serieus koud wordt buiten (vriezen) kun je de WP toch beter aanlaten 's nachts?
Nb: ik heb het gevoel dat 's nachts uitschakelen bij een goed geisoleerd huis alleen zin heeft als je WP net iets te veel vermogen heeft om de hele dag te blijven draaien
Als bij -5 de kamertemp nog steeds maar 1 graad zakt in de nacht, kun je wsl nog prima de wp uitlaten in de nacht.

-> net iets teveel vermogen vs snachts uitschakelen, die kan ik niet helemaal snappen/koppelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:40:
[...]

In de handleiding suggereren ze om in bepaalde situaties een ECO run te plannen voor de desinfectie:

[Afbeelding]

Verder vond ik nog dit diagram, wat lijkt te suggereren dat er inderdaad een range is waarbij de warmtepomp de tank op de BSH gaat verwarmen. Het is de moeite om de waarde van parameter 6-01 te checken en die misschien op 0 te zetten.

[Afbeelding]

Eco heb ik dagelijks, om 07h00 en om 17h00, met setting 45 graden. Warmhouden staat op 43 meen ik. Ik heb 1x per week Comfort (53 graden), vrijdags 12h00. Legionella staat om vrijdag 13h00.

Hij gaat hier prima door op de compressor tot 53 graden in de Comfort run. Om 13h00 gaat de buh aan om door te gaan tot 60.

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 29-12-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:27:
[...]

Als bij -5 de kamertemp nog steeds maar 1 graad zakt in de nacht, kun je wsl nog prima de wp uitlaten in de nacht.

-> net iets teveel vermogen vs snachts uitschakelen, die kan ik niet helemaal snappen/koppelen :+
De kamertemperatuur is iets wezenlijks anders dan de temperatuur van de vloer. Terwijl de kamer nog keurig 19 graden is zou de retour best 2 graden gezakt kunnen zijn. Voor de WP is dat een hele hoop energie die hij in 1x weer wil aanvullen. Daarom klapt ie in 1x naar max vermogen (en da's niet efficient want lage cop).

Eigenlijk zou het best mooi zijn als de WP zo slim zou zijn om dit energieverschil wat geleidelijker aan te gaan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
JoTil schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:27:
[...]

Zelf verwarm ik ook met radiatoren met boosters op de bg, ik zie wel enkele verschillen:
- overshoot staat op 4 (dit was voor mij de grote oplossing en voorkomt afslaan)
- dT =5
- modulatie is 4

En inregelen!

Nb: bij mij begint de stook lijn wel ietsje lager 28gr. Sensor van de speed comfort vervangen door een met een lagere temperatuur en bij de jaga booster kan je het setpoint verstellen.
Verhoging overshoot doet zijn werk. Pendelen lijkt geheel voorbij. Modulatie heb ik uitstaan, omdat mijn ervaring is dat verbruik dan toch wel toeneemt.

Heb jij ervaring met effecten op het verbruik van verlagen dT in jouw situatie met radiatoren? Ik kan natuurlijk het afgiftesysteem bij mij weer op 'ventilo-convector' zetten en dan dT verlagen (staat nu standaard op 10 en niet instelbaar i.v.m. instelling afgiftesysteem 'radiatoren'). Wordt hierdoor verbruik verlaagd of weinig effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

GJA schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:26:
[...]

De kamertemperatuur is iets wezenlijks anders dan de temperatuur van de vloer. Terwijl de kamer nog keurig 19 graden is zou de retour best 2 graden gezakt kunnen zijn. Voor de WP is dat een hele hoop energie die hij in 1x weer wil aanvullen. Daarom klapt ie in 1x naar max vermogen (en da's niet efficient want lage cop).

Eigenlijk zou het best mooi zijn als de WP zo slim zou zijn om dit energieverschil wat geleidelijker aan te gaan vullen.
Als je weet dat je het echte maximumvermogen nooit nodig hebt, kun je hem natuurlijk prima op de (extra) stille modus zetten om het vermogen te beperken. Alternatief zijn er via het installateursmenu nog uitgebreidere manieren om het vermogen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

GKeurentjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:29:
[...]

Verhoging overshoot doet zijn werk. Pendelen lijkt geheel voorbij. Modulatie heb ik uitstaan, omdat mijn ervaring is dat verbruik dan toch wel toeneemt.

Heb jij ervaring met effecten op het verbruik van verlagen dT in jouw situatie met radiatoren? Ik kan natuurlijk het afgiftesysteem bij mij weer op 'ventilo-convector' zetten en dan dT verlagen (staat nu standaard op 10 en niet instelbaar i.v.m. instelling afgiftesysteem 'radiatoren'). Wordt hierdoor verbruik verlaagd of weinig effect?
Delta T verlagen is bijna altijd een goed idee. Je kunt dan dezelfde gemiddelde radiatortemperatuur halen bij een lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 20:47
edautz schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v2"
description: >-
  1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de
  ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur.  2:Daarna of de
  intergratie heating actief is. Dit is stand verwarmen. 3: Daarna check of de
  WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet
  dan de offset op 0 zetten, als deze al niet op 0 stond. Dan automatisering
  stoppen. 4:Daarna de check of huidige thermostaat temperatuur niet meer dan
  0.2 graden afwijkt van het gemiddelde van het laatste uur om tijdelijke
  flucuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo ja geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5:Zoniet dan check of er een afwijking is
  tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur en eventuele aanpassing aan
  de offset.  6:Als de gemeten temperatuur lager is dan altijd een bijstelling.
  6a:Als de gemeten temperatuur hoger is er alleen bijstelling afhankelijk of de
  wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste uur > 7.5 en
  gemiddelde vermogen laatste uur > 400. Bij minimaal vermogen geen bijstelling,
  daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen. De
  WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5.   6b:Bij
  meer dan minimaal vermogen wel bijstelling.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
    below: 45
action:
    - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature')
              != 0 }}
        then:
          - service: climate.set_temperature
            data:
              temperature: 0
            target:
              entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset
      - stop: ""
  - if:
          {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
          states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
    then:
      - if:
            entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
            above: 7.5
            entity_id: sensor.emon_power_avr
            above: 400
              {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float }}
        then:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  - 1}}
        else:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  + 1}}
mode: single

sensor:
#### filters voor wp offset besturing ####        
  - platform: filter
    name: altherma_room_temperature_avr
    entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:30:00"
    name: espaltherma_flow_avr
    entity_id: sensor.espaltherma_flow
    filters:
    name: emon_power_avr
    entity_id: sensor.emon_power
    filters:

Aantal opmerkingen die bij deze automatisering horen:

- Stap 3 is nog niet getest.
- Deze automatisering is afhankelijk van EspAlterma en de gemodificeerde code van de Daikin integratie.
- Afhankelijk van een power meter voor de WP.
- Afhankelijk van mijn minimale belasting waardes t.b.v. flow en vermogen.
- Maken gebruik van een aantal gemiddelde sensors, daar de flow van mijn WP behoorlijk fluctueert. Deze staan onder de yaml code van de automatisering.

Deze code is op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft niet bij anderen te werken en kan mogelijk schade veroorzaken. Disclaimer.
Ik ben deze nu ook aan het testen, maar klopt het dat je geen warmwater tank hebt? Er zit een condition in om te kijken of de iuoperation OFF is, maar die is bij mij altijd DHW, Heating, of DHW + Heating. In mijn geval is het misschien beter deze aan te passen naar DHW, want de verwarming staat dan namelijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
GKeurentjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:29:
[...]

Met een lagere dT kan je met een lagere toevoer temperatuur dezelfde gemiddelde radiator temperatuur halen. Een lagere toevoer temperatuur is altijd goed voor een WP.

Daarnaast zie ik dat bij mij door de verbeterde isolatie en glas de flow vaak in het onderste bereik zit. Hierdoor zou ik bij een 2x zo hoge dT heel dat vermogen niet kwijt kunnen tenzij de WP meerdere keren per dag schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Verbruik over december is me toch best meegevallen. Begin deze maand wel wat hogere dagcijfers, maar overall (zoals @RonJ ook al zei, kijk naar het jaartotaal) valt het me wel mee.

380 kWh aan verwarming (COP 5, 1892 kWh geproduceerd)
SWW 48 (COP 2,3)

WP draait 24/7 in een nageïsoleerd jaren '70 huis (dak, spui, HR++)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Hangt er vanaf waar je binnenunit staat. Hier zal wat warmte verloren gaan van het verwarmingscircuit. Als dat in je bijkeuken oid blijft hoeft dat geen probleem te zijn. Mijn unit staat in de garage, dus dan is het nutteloos verlies. Ik heb daarom bij mij alles geisoleerd.

[...]

Bij mij lopen nu de circulatieleidingen direct horizontaal richting de wand-binnenunit, vanuit het (losse) boilervat. Die horen eigenlijk eerst een cm of 10-15 omlaag te lopen zodat de warmte niet verder vanuit het vat in die buizen trekt (warmte wil alleen omhoog) en daarmee verloren gaat.

Even snel getekend:
[Afbeelding]
@RonJ
Zo'n thermosifon, heb je die ook in een geïntegreerde SWW-tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:03:
Verbruik over december is me toch best meegevallen. Begin deze maand wel wat hogere dagcijfers, maar overall (zoals @RonJ ook al zei, kijk naar het jaartotaal) valt het me wel mee.

380 kWh aan verwarming (COP 5, 1892 kWh geproduceerd)
SWW 48 (COP 2,3)

WP draait 24/7 in een nageïsoleerd jaren '70 huis (dak, spui, HR++)
Dat zijn mooie cop's. Ik vermoed vloerverwarming? Met welke stooklijn werk je?
Ik zit met radiatoren en kan alleen maar dromen van zo'n COP.

Hier 1418 kWh warmte opgewekt met 524 kWh elektriciteit volgens de warmtepomp.
COP 2.7 dus, wat met deze zachte temperaturen voor mij toch wel tegen valt.
De Smappee meet 456 kWh aan elektriciteit, dit geeft een COP van 3.1. Ik hoop gewoon dat de meting van Daikin te negatief meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier voor het eerst een legionelle in de boeken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWWgeihgmcn1QJ2CxXCM1pY7QAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaVnTiFdRjxxXp8eKnphSHDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlzOps_EGz3IL-kJGI6GKDNMZ8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMzHJ06fjzRPXDx3THwsjd3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JywKOZKeLOPHMqng5XCLBxzgyHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybWGo63dNy9hj57O7DbT4VH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5jONNzXYg2ArAj7PaHbSIrYiuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa4cRBdNPHWKyKzdt1LpqkUe.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij wel ok... Comfort setting naar 53gr en erna start de legionella (meteen buh aan).

Wat me opvalt is deze info (zelfs vandaag een cop van iets vanb 5 met de legionella run, dat is wel apart);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdj9BGCzzfTDMCyFt2zkXW5jMio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B8oNwhQDVJixKhynxdFtT6Fa.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 29-12-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
DeGeert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:37:
[...]

De Smappee meet 456 kWh aan elektriciteit, dit geeft een COP van 3.1. Ik hoop gewoon dat de meting van Daikin te negatief meet.
Ja klopt vv overal. Stooklijn van 26 bij 14 gr en 30 bij 0, maar staat waarschijnlijk wat scherp afgesteld als het echt koud wordt.

Ik haal de info ook het daikin schermpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
[...]

Ik hoop gewoon dat de meting van Daikin te negatief meet.
Bij ons geeft de Daikin app in december ca. 4% meer aan dan de Home Wizard meting.
In oktober was het verschil nog wat groter.

Geen idee of er in de Daikin echt een elektrameting aanwezig is voor de compressor. Voor de BUH wordt het opgenomen vermogen berekend obv geinstalleerde vermogen en tijd. Wellicht dat dit voor de compressor ook het geval is???? Dat zou de grotere afwijking van oktober tov december ook kunnen verklaren -> spanning was wat hoger tgv de PV installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Dat is heel makkelijk op te lossen. Dikke T33's hangen. MP zijn er genoeg goedkoop te vinden. En omlaag kan je aanvoer temperatuur. Dan mag je blij zijn dat het nog niet echt koud is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
PCJR schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:27:
Hier voor het eerst een legionelle in de boeken;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij wel ok... Comfort setting naar 53gr en erna start de legionella (meteen buh aan).

Wat me opvalt is deze info (zelfs vandaag een cop van iets vanb 5 met de legionella run, dat is wel apart);
[Afbeelding]
Hoe maak je eigenlijk zo'n CoP per dag staafgrafiek?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:57:
[...]

Dat is heel makkelijk op te lossen. Dikke T33's hangen. MP zijn er genoeg goedkoop te vinden. En omlaag kan je aanvoer temperatuur. Dan mag je blij zijn dat het nog niet echt koud is geworden.
Op dit moment overal t22 en t21. Maar ik verwarm nu al op 35 a 38° met deze temperaturen. Veel lager zal het toch nooit worden met radiatoren?
Gaat de COP dan nog zo hard stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:50:
[...]

Op dit moment overal t22 en t21. Maar ik verwarm nu al op 35 a 38° met deze temperaturen. Veel lager zal het toch nooit worden met radiatoren?
Tweemaal ja. 35 graden met (bij ons, althans) 10 graden buiten is best wel hoog. Met T33’s en/of ventilatoren kan daar een heel pak vanaf. Ieder huis is natuurlijk anders, maar onze Jaga’s met ventilatoren doen het met dit weer prima met 25-26 graden aanvoertemperatuur en een COP van tegen de 10.

Als bij lage buitentemperatuur je huis nog moeiteloos warm wordt en je waterpomp niet op z’n maximale debiet loopt, kun je nog overwegen om Delta T te verlagen. Dan kan je stooklijn nog wat omlaag, terwijl je radiatoren dezelfde gemiddelde temperatuur behouden.

[ Voor 17% gewijzigd door MrFish op 29-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

Signum666 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:41:
[...]

Ik ben deze nu ook aan het testen, maar klopt het dat je geen warmwater tank hebt? Er zit een condition in om te kijken of de iuoperation OFF is, maar die is bij mij altijd DHW, Heating, of DHW + Heating. In mijn geval is het misschien beter deze aan te passen naar DHW, want de verwarming staat dan namelijk niet aan.
Klopt. Ik heb geen warm water tank. Warm water op dit moment nog op gas op mijn oude HR ketel. Ik ga volgend jaar wellicht een aparte WP boiler zetten, die ik apart ga aansturen. E.e.a. afhankelijk van het besluit van het wel of niet afschaffen van de saldering door de eerste kamer. De eerste kamer zou dit ergens in januari moeten gaan besluiten.

Pas maar aan en geef even wat je aanpassing is en of je aanpassing werkt, zodat andere geïnteresseerden hier voordeel uit kunnen halen.

Ik heb trouwens een geupdate versie gepost. Kijk even naar mijn laatste post (voor deze).

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DeGeert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:50:
[...]

Jawel hoor. Ik heb nog een ketel en ga over op L/W. Ik heb met dit weer niet meer dan 25/30 graden nodig. Hoe hoger je aanvoer, hoe lager je Cop. Wat denk je nodig te hebben met echte vorst? Ik 45 graden. Afgifte is key met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:29:
[...]

Jawel hoor. Ik heb nog een ketel en ga over op L/W. Ik heb met dit weer niet meer dan 25/30 graden nodig. Hoe hoger je aanvoer, hoe lager je Cop. Wat denk je nodig te hebben met echte vorst? Ik 45 graden. Afgifte is key met warmtepomp.
Ik heb bij echte vorst ook voldoende aan 45° aanvoertemperatuur, maar bij dit weer volstaat 35 a 38 °.
Ik verwacht dan wel een veel hogere COP dan nu.
Te meer omdat Daikin dat ook zo in de datasheets zet.
De EDLA09 zou een COP van 3.7 bij LWT van 45° en 7° buiten halen volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DeGeert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb bij echte vorst ook voldoende aan 45° aanvoertemperatuur, maar bij dit weer volstaat 35 a 38 °.
Ik verwacht dan wel een veel hogere COP dan nu.
Te meer omdat Daikin dat ook zo in de datasheets zet.
De EDLA09 zou een COP van 3.7 bij LWT van 45° en 7° buiten halen volgens de specs.
Als je nu stookt met 38 graden bij zo'n 10 graden buiten redt je het niet met 7 graden meer bij -5 of -10 buiten. Onmogelijk. Je Cop wordt juist lager bij hogere aanvoer. Niet hoger.

Lees in dit topic eens mee
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Afgifte afgifte afgifte.....

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2023 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:03:
[...]

Als je nu stookt met 38 graden bij zo'n 10 graden buiten redt je het niet met 7 graden meer bij -5 of -10 buiten. Onmogelijk. Je Cop wordt juist lager bij hogere aanvoer. Niet hoger.

Lees in dit topic eens mee
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Afgifte afgifte afgifte.....
Mijn vorige post was slecht geformuleerd.
Natuurlijk zal de COP dalen bij 45° aanvoer en lagere buitentemperatuur, ben me er wel van bewust, maar als ik nu een COP heb van nog geen 3 bij 35 á 38 °, en Daikin beweert dat mijn toestel een COP haalt van 3.71 bij LWT 45° en 7° buiten, dan klopt er iets niet...

Mijn huis is voldoende geïsoleerd om met aanvoerwatertemperatuur van 35 á 45° te verwarmen met de huidige t22 radiatoren. Dat deed ik al jaren zo op gas.
Ik heb me op de datasheets van Daikin gebaseerd om een gemiddelde COP van toch zeker 3 te verwachten. Bij een milde winter zoals nu maar 2.7 halen valt dan enorm tegen moet ik zeggen.
Dan heeft het financieel geen zin ( in belgie) om van gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:50:
[...]

Natuurlijk zal de COP dalen bij 45° aanvoer en lagere buitentemperatuur, ben me er wel van bewust, maar als ik nu een COP heb van nog geen 3 bij 35 á 38 °, en Daikin beweert dat mijn toestel een COP haalt van 3.71 bij LWT 45° en 7° buiten, dan klopt er iets niet...

Mijn huis is voldoende geïsoleerd om met aanvoerwatertemperatuur van 35 á 45° te verwarmen met de huidige t22 radiatoren. Dat deed ik al jaren zo op gas.
Ik heb me op de datasheets van Daikin gebaseerd om een gemiddelde COP van toch zeker 3 te verwachten. Bij een milde winter zoals nu maar 2.7 halen valt dan enorm tegen moet ik zeggen.
Bij mij met radiatoren (en boosters op de bg) een cop van 3.7 in December. T aanvoer nu is 31 en dT=5. Op de verdiepingen is het een mengelmoesje van convectoren, badkamerradiator en T10 en T11 radiatoren. Maar dat houdt de boel prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:50:
[...]

Klinkt dan wel of er nog iets niet lekker ingeregeld zit. Weet je of je machine staat te pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
danny.s schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:40:
[...]

Klinkt dan wel of er nog iets niet lekker ingeregeld zit. Weet je of je machine staat te pendelen?
Zo ziet het verbruik van de WP er uit bij een zachte dag zoals gisteren. Is dat pendelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyd2kyZ0p9eypMScrMBG8HtWAqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe0PgkDTHHMrjgWiPEyIJuzn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:55:
[...]

Zo ziet het verbruik van de WP er uit bij een zachte dag zoals gisteren. Is dat pendelen?
[Afbeelding]
Lijkt mij pendelen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
Wat kan ik nog aanpassen?
Die bovengrens van 1 kW is eigen aan de gekozen WP vrees ik ( Edla 09 , dus 9 kW).
Ik heb modulatie op staan zodat de LWT nog met 5° gewijzigd kan worden.
Alle radiatoren beneden staan open, ventielen 100% open gedraaid. 1 badkamer ook open. 2de badkamer en bureau hebben een thermostatisch kraan op 20°.
Er is ook een extra buffervatje op de retour geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:18:
[...]

Wat kan ik nog aanpassen?
Die bovengrens van 1 kW is eigen aan de gekozen WP vrees ik ( Edla 09 , dus 9 kW).
Ik heb modulatie op staan zodat de LWT nog met 5° gewijzigd kan worden.
Alle radiatoren beneden staan open, ventielen 100% open gedraaid. 1 badkamer ook open. 2de badkamer en bureau hebben een thermostatisch kraan op 20°.
Er is ook een extra buffervatje op de retour geïnstalleerd.
Die 1 kW ziet eruit als het minimale elektrische vermogen van jouw warmtepomp (grote kans dat dit minimale vermogen identiek is voor de hele serie van jouw WP, die loopt van 9-16 kW). Dat betekent dat je bij deze buitentemperaturen al gauw 5 kW warmte in je huis kwijt moet kunnen (uitgaande van COP 5).

Het is mosterd na de maaltijd, maar eigenlijk had je beter de 8 kW monoblock kunnen pakken. De 4-8 kW serie moduleert terug tot 150 W elektrisch.

Voor nu is de oplossing: afgifte maximaliseren. Alle radiatoren openen, thermostaatkranen eraf. Alleen de ruimtes die te warm worden iets knijpen met het voetventiel. Delta T omlaag. En ventilatoren installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MrFish schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:02:
[...]

Die 1 kW ziet eruit als het minimale elektrische vermogen van jouw warmtepomp (grote kans dat dit minimale vermogen identiek is voor de hele serie van jouw WP, die loopt van 9-16 kW). Dat betekent dat je bij deze buitentemperaturen al gauw 5 kW warmte in je huis kwijt moet kunnen (uitgaande van COP 5).

Het is mosterd na de maaltijd, maar eigenlijk had je beter de 8 kW monoblock kunnen pakken. De 4-8 kW serie moduleert terug tot 150 W elektrisch.

Voor nu is de oplossing: afgifte maximaliseren. Alle radiatoren openen, thermostaatkranen eraf. Alleen de ruimtes die te warm worden iets knijpen met het voetventiel. Delta T omlaag. En ventilatoren installeren.
Je bevestigt mijn vermoeden, vooral dat van die 8 kW. :|
Uit mijn Fluvius data kwam dat ik 10 kW nodig had bij extreme vorst.
De 9 kW ( die maar 7.5 levert bij extreme vorst) was dus al een gok, 8 kW durfde ik niet.
Had ik het maar gedaan....

Ik denk dat ik de modulatie ga afzetten. Die zorgt wel voor comfort, maar inderdaad, het vermogen kan amper afgegeven worden.

Heb net afgifte op ventilo gezet zodat ik naar een dT van 5 kan i.p.v. 10. Hope that helps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:16:
[...]

Je bevestigt mijn vermoeden, vooral dat van die 8 kW. :|
Uit mijn Fluvius data kwam dat ik 10 kW nodig had bij extreme vorst.
De 9 kW ( die maar 7.5 levert bij extreme vorst) was dus al een gok, 8 kW durfde ik niet.
Had ik het maar gedaan....

Ik denk dat ik de modulatie ga afzetten. Die zorgt wel voor comfort, maar inderdaad, het vermogen kan amper afgegeven worden.

Heb net afgifte op ventilo gezet zodat ik naar een dT van 5 kan i.p.v. 10. Hope that helps.
De 8 kW is niet veel slechter bij echte vorst. En ze hebben allebei een 3 kW backup element dat kan meehelpen als het echt koud is, dus kou zul je sowieso niet lijden!

Het is jammer dat deze data, over minimale vermogens, zo beroerd te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MrFish schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:21:
[...]

De 8 kW is niet veel slechter bij echte vorst. En ze hebben allebei een 3 kW backup element dat kan meehelpen als het echt koud is, dus kou zul je sowieso niet lijden!

Het is jammer dat deze data, over minimale vermogens, zo beroerd te vinden is.
Ik heb bewust de BUH niet laten installeren, je hebt hem amper nodig en blijkbaar heb je er zelf weinig controle over.
Maar inderdaad, dat minimale vermogen wordt niet of amper gecommuniceerd, terwijl dat dat wél je seizoens COP bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb bewust de BUH niet laten installeren, je hebt hem amper nodig en blijkbaar heb je er zelf weinig controle over.
Maar inderdaad, dat minimale vermogen wordt niet of amper gecommuniceerd, terwijl dat dat wél je seizoens COP bepaalt.
De BUH is goed te temmen hoor. Je kunt hem altijd nog uitzetten via de werkschakelaar / automaat.

In jouw geval is het essentieel om je afgifte te verbeteren. Verder kun je de parameter 'overregeling / overshoot' nog op 4°C zetten, als die dat nog niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Vraagje tussendoor. Ik heb bij mijn vloerverwarming verdeler een knop zitten met + en -. Lijkt mij een knop om (kouder) retourwater te mengen met de aanvoer. Mijn vraag, deze staat vol op + (dus helemaal dicht), is dit de juiste instellingen? En waarom zou ik dit veranderen of juist niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCVszEs7gxV-LUPWTCFiloWThDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjfjjOWgPVePfwv1CJQml4c1.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
MrFish schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:09:
[...]

De BUH is goed te temmen hoor. Je kunt hem altijd nog uitzetten via de werkschakelaar / automaat.

In jouw geval is het essentieel om je afgifte te verbeteren. Verder kun je de parameter 'overregeling / overshoot' nog op 4°C zetten, als die dat nog niet staat.
Ik zie hier veel over "overschot" regeling, maar waar is deze goed voor? Als je bijv. een dT van 3 hebt, met een overschot van 4, dan kan je dT oplopen naar 7 of zie ik dit helemaal verkeerd?

Pagina: 1 ... 76 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma