Nee, de ∆T blijft vast, maar de aanvoertemperatuur mag dan bijv 4 graden oplopen boven het setpoint.SmartGuyz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:16:
[...]
Ik zie hier veel over "overschot" regeling, maar waar is deze goed voor? Als je bijv. een dT van 3 hebt, met een overschot van 4, dan kan je dT oplopen naar 7 of zie ik dit helemaal verkeerd?
Het minimale vermogen bepaalt niet je seizoens Cop zoals jij het noemt. Hoe lager je minimale vermogen, hoe minder snel je unit zal gaan pendelen wanneer het buiten warmer is in relatie tot het warmteverlies van je woning. Je Cop wordt bepaald door de buitentemperatuur en je afgifte, lees aanvoer temperatuur. Des te lager je kan stoken met koude buitentemperaturen, hoe beter je Cop zal zijn.DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:25:
[...]
Ik heb bewust de BUH niet laten installeren, je hebt hem amper nodig en blijkbaar heb je er zelf weinig controle over.
Maar inderdaad, dat minimale vermogen wordt niet of amper gecommuniceerd, terwijl dat dat wél je seizoens COP bepaalt.
In de ideale situatie is je afgifte precies afgestemd op je max warmteverlies bij -10 en is daarop de unit afgestemd. Helaas wordt er te vaak een te grote unit geadviseerd met daarbij behorend te hoog minimaal vermogen en wordt er geen berekening gemaakt wat het afgifte vermogen is in de woning en/of verbeterd.
Pendelen zal overigens ook bij precies passende installaties met voldoende afgifte op een gegeven moment onvermijdelijk zijn als het warmer wordt buiten. Dat is geen probleem. Het is wel een probleem als het bij bijvoorbeeld 5 graden nog steeds aanwezig is. Dan is er iets niet goed aan je installatie. Te hoge stooklijn, te weinig afgifte, te weinig flow of een combi van deze zaken.
NB: je bent er ervan bewust dat een optimale aanvoer van een WP op zo'n 35 graden max ligt bij vorst? 38 graden nu is dus gewoon hoog. Lees, hoog verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2023 14:52 ]
Nee, dit zorgt ervoor dat de aanvoer temperatuur hoger mag worden dan ingesteld.SmartGuyz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:16:
[...]
Ik zie hier veel over "overschot" regeling, maar waar is deze goed voor? Als je bijv. een dT van 3 hebt, met een overschot van 4, dan kan je dT oplopen naar 7 of zie ik dit helemaal verkeerd?
Stel, volgens de stooklijn zou Ta 28 gr moeten zijn, zou bij dT van 3 de retourtemp dus 25 moeten zijn. Als de retour temp te hoog wordt, gaat de WP uit. Overregeling zorgt ervoor dat hij in dit geval dus gewoon de Ta verhoogt, tot maximaal 4 graden.
Edit: dat wat @MrFish al zei dus..
Thanks! Heb ik gedaan. Even kijken wat het gaat doen de komende dagen. Ik had het hele spul eerst op de vertrekwaterregeling staan, maar dat gebruikt aanzienlijk meer stroom dan regelen op de Madoka. Ik pas ook een nachtverlaging toe van -2 graden, en met je automatisering zie ik dat 's ochtends netjes de offset toegepast wordt in stappen. Misschien is het voor vloerverwarming wat aan de hoge kant, maar ik kijk het even aan.edautz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:00:
[...]
Klopt. Ik heb geen warm water tank. Warm water op dit moment nog op gas op mijn oude HR ketel. Ik ga volgend jaar wellicht een aparte WP boiler zetten, die ik apart ga aansturen. E.e.a. afhankelijk van het besluit van het wel of niet afschaffen van de saldering door de eerste kamer. De eerste kamer zou dit ergens in januari moeten gaan besluiten.
Pas maar aan en geef even wat je aanpassing is en of je aanpassing werkt, zodat andere geïnteresseerden hier voordeel uit kunnen halen.
Ik heb trouwens een geupdate versie gepost. Kijk even naar mijn laatste post (voor deze).
:strip_exif()/f/image/8X7iZ7j6ZNX6wK6Wk72QVVK9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is je bypass. Die hoort niet vol open te staan.SmartGuyz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:14:
Vraagje tussendoor. Ik heb bij mijn vloerverwarming verdeler een knop zitten met + en -. Lijkt mij een knop om (kouder) retourwater te mengen met de aanvoer. Mijn vraag, deze staat vol op + (dus helemaal dicht), is dit de juiste instellingen? En waarom zou ik dit veranderen of juist niet?
[Afbeelding]
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Hij staat helemaal op + gedraaid, dus helemaal naar beneden (naar rechts). Volgens mij is dat dicht?Rainesh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:59:
[...]
Dat is je bypass. Die hoort niet vol open te staan.
als ik hem naar min draai, gaat de knop omhoog en verschijnen de getallen 6-5-4 op de leiding.
[ Voor 14% gewijzigd door SmartGuyz op 30-12-2023 17:27 ]
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Hoe lager hoe beter natuurlijk, ben ik me van bewust. Maar ook van het feit dat mijn 110 jaar oude woning redelijk goed geïsoleerd is, maar dat niet alles optimaal is ( geen vloerverwarming, slechte luchtdichtheid,...). En ik ga niet nog eens verbouwen.MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:46:
[...]
NB: je bent er ervan bewust dat een optimale aanvoer van een WP op zo'n 35 graden max ligt bij vorst? 38 graden nu is dus gewoon hoog. Lees, hoog verbruik.
Ik heb me laten leiden door een datasheet van Daikin die me een COP van 3.7 belooft bij LWT 45 en 7° buiten.
Dat haal ik dus zelfs absoluut niet bij LWT 38° en 12° buiten.
Dat vind ik wel frustrerend.
Het gaat niet om je isolatie. Het gaat om je afgifte in relatie tot warmteverlies. Daarin verschilt het niet met een HR Ketel. Ik heb hier al 10 jaar geleden gezorgd dat mijn afgifte verhoogt werd. Zoek gewoon een loodgieter die je wil helpen met het vervangen van al je te dunne en kleine radiatoren, struin Marktplaats af en zoek dikke T33's en als je ze niet mooi vindt deze https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erop en je hebt voor een prikkie een top afgiftesysteem met lage aanvoer, meer comfort en zuinig en je bent voor jaren onder de pannen. Energie wordt alleen maar duurder.DeGeert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:33:
[...]
Hoe lager hoe beter natuurlijk, ben ik me van bewust. Maar ook van het feit dat mijn 110 jaar oude woning redelijk goed geïsoleerd is, maar dat niet alles optimaal is ( geen vloerverwarming, slechte luchtdichtheid,...). En ik ga niet nog eens verbouwen.
Ik heb me laten leiden door een datasheet van Daikin die me een COP van 3.7 belooft bij LWT 45 en 7° buiten.
Dat haal ik dus zelfs absoluut niet bij LWT 38° en 12° buiten.
Dat vind ik wel frustrerend.
Je moet over het hele seizoen makkelijk een Cop van meer dan 4 halen. Dan wordt het echt leuk voor je energierekening. Ik ben van 1300m3 naar 900m3 in een jaren 70 huis met 140m2 oppervlakte gas gegaan door afgifte te verhogen en kan nu met een kleine WP toe.
Hoi,
Ik heb me net geregistreerd op dit forum (nadat ik deze reeds langere tijd doorspit) omdat ik twijfels heb over instellingen van mijn installatie aan de hand van het energieverbruik. Heb namelijk het idee dat ik vrij veel verbruik. Tot nu toe in december 1224kWh in totaal, waarvan 560kWh voor de klimaatregeling en 664kWh voor de warmwatertank?? Nu zou ik ook graag mijn instellingen in de excel sheet willen zetten en zal hier de rechten voor vragen.
Mijn opstelling is volgens de daikin app als volgt:
Daikin Altherma 3 H HT wandmodel tbv EPRA14-018DV
Buitenunit: EPRA14DAW17
Binnenunit: ETBX16EF6V7 (Daikin Altherma 3 H HT W lucht/water warmtepomp binnendeel 16 kW wandmodel verwarmen en koelen)
WW Tank extern: EKHWS300D3V3 (DAIKIN ALTHERMA WARMTAPWATERTANK 300 LITER BOOSTERHEATER 3KW)
Als ik kijk naar de instellingen dan staan deze naar mijn gevoel optimaal, helaas (of ik kijk er overheen) zie ik geen gebruikers met dezelfde setup.
Ik maak gebruik van de bestaande radiatoren en vloerverwarming (samen 1 circuit) waarbij de vloerverwarming flow via een thermisch element afgesloten wordt wanneer de aanvoertemperatuur warmer is dan 35 Graden.
Ik maak gebruik van de draadloze thermostaat van daikin welke op 20.5 Graden continue staat en de warmwatertank staat ingesteld op 48 Graden.
Op dit moment tevens een storing HC-01 (storing tweede temperatuursensor), hiervoor moet Daikin nog voorbij komen. Zou een fout in firmware zijn daar het systeem niet over een tweede temperatuursensor beschikt.
Tevens heb ik de legionellarun uitgeschakeld, deze haalt de temperatuur niet en gaat continue na iedere run in storing??
Ik heb me net geregistreerd op dit forum (nadat ik deze reeds langere tijd doorspit) omdat ik twijfels heb over instellingen van mijn installatie aan de hand van het energieverbruik. Heb namelijk het idee dat ik vrij veel verbruik. Tot nu toe in december 1224kWh in totaal, waarvan 560kWh voor de klimaatregeling en 664kWh voor de warmwatertank?? Nu zou ik ook graag mijn instellingen in de excel sheet willen zetten en zal hier de rechten voor vragen.
Binnenunit: ETBX16EF6V7 (Daikin Altherma 3 H HT W lucht/water warmtepomp binnendeel 16 kW wandmodel verwarmen en koelen)
WW Tank extern: EKHWS300D3V3 (DAIKIN ALTHERMA WARMTAPWATERTANK 300 LITER BOOSTERHEATER 3KW)
Als ik kijk naar de instellingen dan staan deze naar mijn gevoel optimaal, helaas (of ik kijk er overheen) zie ik geen gebruikers met dezelfde setup.
Ik maak gebruik van de bestaande radiatoren en vloerverwarming (samen 1 circuit) waarbij de vloerverwarming flow via een thermisch element afgesloten wordt wanneer de aanvoertemperatuur warmer is dan 35 Graden.
Ik maak gebruik van de draadloze thermostaat van daikin welke op 20.5 Graden continue staat en de warmwatertank staat ingesteld op 48 Graden.
Op dit moment tevens een storing HC-01 (storing tweede temperatuursensor), hiervoor moet Daikin nog voorbij komen. Zou een fout in firmware zijn daar het systeem niet over een tweede temperatuursensor beschikt.
Tevens heb ik de legionellarun uitgeschakeld, deze haalt de temperatuur niet en gaat continue na iedere run in storing??
Zonder precieze informatie over je instellingen, huis, en isolatie is er weinig over te zeggen. Voor een kasteel zou dit energieverbruik best netjes zijnDrommels75 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:30:
Hoi,
Anoniem: 1986520
Begin er eens mee aan te geven over exact welke periode het verbruik is en hoe je het meet? Klink redelijk absurd namelijk…
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 30-12-2023 21:37 ]
Dat klopt, daarom heb ik ook de rechten aangevraagd om de instellingen in de sheet te kunnen zetten.MrFish schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:35:
[...]
Zonder precieze informatie over je instellingen, huis, en isolatie is er weinig over te zeggen. Voor een kasteel zou dit energieverbruik best netjes zijn
Doe ik zodra dit mogelijk is.
Verder woning info:
2 onder 1 kap, 180m² woonoppervlak, 22m² overig inpandige ruimtes, indicatie bruto inhoud 620m³
Goed geïsoleerd, spouwmuurisolatie/HR++ glas overal.
Ook hier was ik idd wat snel en zal ik een andere manier moeten vinden, heb idd gemerkt dat de Daikin app niet betrouwbaar is.Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:36:
Begin er eens mee aan te geven over exact welke periode het verbruik is en hoe je het meet? Klink redelijk absurd namelijk…
Volgens app gisteren in totaal 24kWh verbruikt, via slimmemeterportaal 28kWh.
Kijk ik voor deze maand naar het verbruik via het portaal zit ik op 1089 en via de Daikin app op 1124. Daikin app geeft dus al veel te veel aan.
Kijk ik op de binnenunit naar energiegegevens dan heb ik alleen maar de optie `opgenomen electrisch vermogen`.
Hoe meten jullie het daadwerkelijke verbruik van de totale installatie: Homewizard P1?
Kan ik hiermee per groep het verbruik uitlezen?
Welk deel hiervan is vloerverwarming en hoe staat je stooklijn? Weet je zeker dat je vloerverwarming geen mengverdeler met eigen pomp heeft?Drommels75 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:42:
[...]
Dat klopt, daarom heb ik ook de rechten aangevraagd om de instellingen in de sheet te kunnen zetten.
Doe ik zodra dit mogelijk is.
Verder woning info:
2 onder 1 kap, 180m² woonoppervlak, 22m² overig inpandige ruimtes, indicatie bruto inhoud 620m³
Goed geïsoleerd, spouwmuurisolatie/HR++ glas overal.
(En heb je eerder gasverbruik ter vergelijk?)
De verbruiksinfo van Daikin is meestal best accuraat, mits bijvoorbeeld je backup- en boosterelementen goed zijn aangesloten. Het feit dat je legionellarun niet lukt wijst erop dat dit niet het geval is. (Het verbruik van de elektrische elementen wordt niet gemeten maar geschat op basis van hoe lang ze aan staan. Als de WP ze denkt aan te zetten, maar dat zijn ze niet, dan krijg je een te hoog verbruik te zien.)
Je CV-verbruik is hoog (3x meer dan hier, 140 m2 / 2014 / hoekhuis), maar je SWW is extreem hoog (10x meer dan hier), al denk ik niet dat die laatste echt klopt.
[ Voor 41% gewijzigd door MrFish op 30-12-2023 22:28 ]
Bedankt voor de tip van die ombouw. Kende het niet.MotorBeast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:52:
[...]
Het gaat niet om je isolatie. Het gaat om je afgifte in relatie tot warmteverlies. Daarin verschilt het niet met een HR Ketel. Ik heb hier al 10 jaar geleden gezorgd dat mijn afgifte verhoogt werd. Zoek gewoon een loodgieter die je wil helpen met het vervangen van al je te dunne en kleine radiatoren, struin Marktplaats af en zoek dikke T33's en als je ze niet mooi vindt deze https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erop en je hebt voor een prikkie een top afgiftesysteem met lage aanvoer, meer comfort en zuinig en je bent voor jaren onder de pannen. Energie wordt alleen maar duurder.
Je moet over het hele seizoen makkelijk een Cop van meer dan 4 halen. Dan wordt het echt leuk voor je energierekening. Ik ben van 1300m3 naar 900m3 in een jaren 70 huis met 140m2 oppervlakte gas gegaan door afgifte te verhogen en kan nu met een kleine WP toe.
Ter info, ik kom eveneens van 900 m³ gas per jaar, mét mijn T21 en 22 radiatoren en 150 m² verwarmde oppervlakte.
Ik ga eerst nog wat aan de instellingen rommelen zodat ik zeker ben dat ik daar alles uitgehaald heb.
Het verbruik tbv warmwater is echt buitensporig hoog.Drommels75 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:30:
Hoi,
De BUH springt veel bij, er is veel leidingverlies bij de buffer ->stroming, de 3-weg klep sluit niet goed, er is ergens een warm water leiding lek, etc. Dat moet snel op te sporen/verhelpen zijn.
Het BUH-verbruik wordt niet daadwerkelijk gemeten maar bepaald obv instellingen en tijd waarop de Alterma denkt e.a. in te schakelen. Als het element niet echt ingeschakeld is (of verkeerde/te hoge setting) dan geeft de Daikin een veel hoger verbruik op dan daadwerkelijk opgenomen/verbruikt. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van het buitensporige elektraverbruik tbv warm water.
Nb: voor een 16 kW unit is het december verbruik niet extreem (niet wetende wat er allemaal verwarmd wordt / ervan uitgaande dat de grote van de WP is afgestemd op de woning, helaas geen vanzelfsprekende situatie bij de gemiddelde installateur)
[ Voor 4% gewijzigd door Sparky op 30-12-2023 23:01 ]
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Zolang je voldoende afgifte hebt dan kan de bypass dicht. Heb je naregeling (zoneregeling)?SmartGuyz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:16:
[...]
Hij staat helemaal op + gedraaid, dus helemaal naar beneden (naar rechts). Volgens mij is dat dicht?
als ik hem naar min draai, gaat de knop omhoog en verschijnen de getallen 6-5-4 op de leiding.
Hoe staat het schema voor warmwater?Drommels75 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:30:
Tot nu toe in december 1224kWh in totaal, waarvan 560kWh voor de klimaatregeling en 664kWh voor de warmwatertank??
Altijd op comfort mode, of ook langere tijd in economy mode?
Hoe staat het desinfecteren van de boiler ingesteld?
1x per weer, 40 min op 60 graden zou genoeg moeten zijn
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Goedemorgen,
Momenteel stook ik met een aanvoer van 35 graden en een delta t van 10 via radiatoren. De retour loopt i.v.m. de matige buitentemperatuur echter op naar 30 graden. Alsdan schakelt de binnenunit over op ontdooien/olieretour (buitentemperatuur volgens unit nu 12 graden) en begint daarna weer normaal te draaien. Gezien de buitentemperatuur lijkt het mij sterk dat deze daadwerkelijk aan het ontdooien is. Waarom springt de unit echter op de ontdooi/olieretour stand en met welke instelling kan ik dit voorkomen? Betreft een altherma 3 h mt vloermodel. Alvast dank voor jullie reactie
Momenteel stook ik met een aanvoer van 35 graden en een delta t van 10 via radiatoren. De retour loopt i.v.m. de matige buitentemperatuur echter op naar 30 graden. Alsdan schakelt de binnenunit over op ontdooien/olieretour (buitentemperatuur volgens unit nu 12 graden) en begint daarna weer normaal te draaien. Gezien de buitentemperatuur lijkt het mij sterk dat deze daadwerkelijk aan het ontdooien is. Waarom springt de unit echter op de ontdooi/olieretour stand en met welke instelling kan ik dit voorkomen? Betreft een altherma 3 h mt vloermodel. Alvast dank voor jullie reactie
Ik heb maar 1 zone en dat is de vloerverwarming op de begane grond. Op die verdeler zitten 6 groepen.Rainesh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:28:
[...]
Zolang je voldoende afgifte hebt dan kan de bypass dicht. Heb je naregeling (zoneregeling)?
Maar in principe zou deze knop op - moeten of een klein beetje open?
[ Voor 5% gewijzigd door SmartGuyz op 31-12-2023 10:48 ]
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Nee, juist op plus.SmartGuyz schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:43:
[...]
Ik heb maar 1 zone en dat is de vloerverwarming op de begane grond. Op die verdeler zitten 6 groepen.
Maar in principe zou deze knop op - moeten of een klein beetje open?
Het is een drukgestuurd ventiel. Hoe hoger ingesteld, des te hoger moet de druk zijn om hem open te sturen. Als je voldoende afgifte hebt kan ie volledig naar de plus gedraaid. Je voelt ook wel dat het zwaarder draait naarmate je verder rechtsom draait.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Automation setup geoptimaliseerd:edautz schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:21:
Nog een foutje hersteld en geoptimaliseerd:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 alias: "Warmtepomp: Offset control actief v4" description: >- 1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. 2: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet dan de offset op 0 zetten, als deze al niet op 0 stond. 3: Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en automatisering voert niets meer uit. 4a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste half uur > 7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 4b:Bij meer dan minimaal vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 5: Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen de 10 graden limiet valt, verhoging. trigger: - platform: time_pattern minutes: /30 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.wp_offset_control state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float != state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} - condition: state entity_id: climate.woonkamer_room_temperature state: heat - condition: numeric_state entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature below: 45 - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_defrost state: "OFF" action: - if: - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation state: Stop then: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') != 0 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 0 target: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset else: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float < states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }} then: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} then: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr above: 7.5 - condition: numeric_state entity_id: sensor.emon_power_avr above: 450 - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') > -10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float - 1}} else: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') < 10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float + 1}} mode: single trace: stored_traces: 48
- Trigger geoptimaliseerd zodat er bij een temperatuur verhoging of verlaging direct de offset wordt aangepast, echter niet meer dan een keer per kwartier.
- Verder blijkt dat de gemiddelde temperatuur niet altijd werd geupdate, daar HA de filter sensor niet update als de bronsensor niet veranderd. Soms liep de gemiddelde temperatuur en de werkelijke temperatuur uit de pas. Opgelost door een extra tijd getriggerde template sensor toe te voegen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
| alias: "Warmtepomp: Offset control actief v5" description: >- 0: Trigger door temperatuur wijziging en om het half uur. 1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. Verder of er binnen het kwartier geen aanpassing is geweest. 2: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet dan de offset op -2 zetten, als deze al niet op -2 stond bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden, anders op 0 zetten als deze al niet op 0 stond. 3: Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en automatisering voert niets meer uit. 4a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste half uur > 7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 4b:Bij meer dan minimaal vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 5: Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen de 10 graden limiet valt, verhoging. trigger: - platform: time_pattern minutes: /30 - platform: state entity_id: - sensor.climatecontrol_room_temperature condition: - condition: state entity_id: input_boolean.wp_offset_control state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float != state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} - condition: state entity_id: climate.woonkamer_room_temperature state: heat - condition: numeric_state entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature below: 45 - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_defrost state: "OFF" - condition: template value_template: >- {{(as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.woonkamer_leaving_water_offset.last_changed)) > 1800}} action: - if: - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation state: Stop then: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.climatecontrol_outdoor_temperature above: 10 then: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') != -2 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: -2 target: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset else: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') != 0 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 0 target: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset else: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float < states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }} then: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} then: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr above: 7.5 - condition: numeric_state entity_id: sensor.emon_power_avr above: 450 - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') > -10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float - 1}} else: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') < 10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float + 1}} mode: single trace: stored_traces: 48 template: #### sensors voor wp offset besturing #### # trigger template sensor nodig om gemiddelde te updaten als de temperatuur constant blijft - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/5" sensor: - name: climatecontrol_room_temperature_triggered state: "{{states('sensor.climatecontrol_room_temperature') }}" unit_of_measurement: '°C' attributes: triggered_at: "{{ now() }}" - sensor: - name: woonkamer_leaving_water_offset state: "{{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') }}" unit_of_measurement: '°C' sensor: #### filters voor wp offset besturing #### - platform: filter name: altherma_room_temperature_avr entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature_triggered filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00" - platform: filter name: espaltherma_flow_avr entity_id: sensor.espaltherma_flow filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00" - platform: filter name: emon_power_avr entity_id: sensor.emon_power filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00" |
En er lekker warmpjes bij zitten.
35 graden? Ik loop nog net niet in mijn korte broek buiten.roykamerman schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:19:
Goedemorgen,
Het is de bedoeling met een zo laag mogelijke aanvoer en lange runs je woning op temperatuur te houden. Zelfs met een HR Ketel is 35 graden nu hoog. Delta T structureel naar zo'n 5 graden brengen.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2023 13:39 ]
Betreft een oud huis met enkel radiatoren, lager dan 35 graden geven de radiatoren te weinig afgifte. Warmtepomp draait reeds mooie lange runs dus dat zit wel goed. In het menu stond ontdooi/olieretour functie op AAN.MotorBeast schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:36:
[...]
35 graden? Ik loop nog net niet in mijn korte broek buiten.Ik zou eens beginnen met veel lagere aanvoer te gaan stoken. Weet je zeker dat hij niet gewoon uit gaat en niet staat te pendelen? Ontdooien nu is onmogelijk.
Het is de bedoeling met een zo laag mogelijke aanvoer en lange runs je woning op temperatuur te houden. Zelfs met een HR Ketel is 35 graden nu hoog. Delta T structureel naar zo'n 5 graden brengen.
Het oude huis of isolatie is niet het probleem. Het probleem is je afgifte, zie discussie hierboven, even terug lezen.roykamerman schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:23:
[...]
Betreft een oud huis met enkel radiatoren, lager dan 35 graden geven de radiatoren te weinig afgifte. Warmtepomp draait reeds mooie lange runs dus dat zit wel goed. In het menu stond ontdooi/olieretour functie op AAN.
Als je nu met 35 graden aan het stoken bent word je echt niet bij als we echte vorst krijgen. Dan stort je Cop totaal in, moet je unit gaan stampen en krijg je aan de lopende band defrosts. Je mag hopen dat je het dan nog warm houdt binnen. T33"s hangen en afgiftevermogen fors omhoog. Waarschijnlijk had je daardoor ook met de HR Ketel een fors verbruik.
Bereken hier maar eens wat je nodig hebt aan vermogen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
En dan checken wat je hebt hangen aan vermogen aan radiatoren. En dan niet bij een normale aanvoer van 60/70 graden van een HR Ketel maar bij een aanvoer van 35/40 max. https://id.nl/energie-en-...t-vermogen-van-radiatoren
Dank voor je reactie, beneden hangen overal t33 radiatoren. Eerder bij 5 graden vorst ging het prima met 38 graden aanvoer dus voor de cop ben ik niet heel bang.MotorBeast schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:10:
[...]
Het oude huis of isolatie is niet het probleem. Het probleem is je afgifte, zie discussie hierboven, even terug lezen.
Als je nu met 35 graden aan het stoken bent word je echt niet bij als we echte vorst krijgen. Dan stort je Cop totaal in, moet je unit gaan stampen en krijg je aan de lopende band defrosts. Je mag hopen dat je het dan nog warm houdt binnen. T33"s hangen en afgiftevermogen fors omhoog. Waarschijnlijk had je daardoor ook met de HR Ketel een fors verbruik.
Bereken hier maar eens wat je nodig hebt aan vermogen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
En dan checken wat je hebt hangen aan vermogen aan radiatoren. En dan niet bij een normale aanvoer van 60/70 graden van een HR Ketel maar bij een aanvoer van 35/40 max. https://id.nl/energie-en-...t-vermogen-van-radiatoren
Of het vermogen nu passend is bij de capaciteit/het verbruik wil ik ook niet ter discussie stellen enkel de vraag waarom de ontdooi/olieretour aanspringt bij temperaturen van rond de 10 graden. Het is overigens een middentemperatuur warmtepomp dus warm houden zal hij het altijd. Max temperatuur staat nu op 41 bij -10....zou prima moeten uitkomen.
Heeft volgens mij niet met pendelen te maken aangezien de aanvoertemperatuur niet de ingestelde aanvoertemperatuur overschreid en het overschot op 6 graden staat ingesteld.
Als het bij vorst 38 graden is je aanvoer nu veel te hoog. Naar beneden dus met je stooklijn. Hij pendelt nu dus gewoon. Aan/uit. Je kan het denk ik nu makkelijk met 25 graden warm houden. Geen nachtverlaging toepassen. En waterzijdig je radiatoren inregelen.roykamerman schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:52:
[...]
Dank voor je reactie, beneden hangen overal t33 radiatoren. Eerder bij 5 graden vorst ging het prima met 38 graden aanvoer dus voor de cop ben ik niet heel bang.
Of het vermogen nu passend is bij de capaciteit/het verbruik wil ik ook niet ter discussie stellen enkel de vraag waarom de ontdooi/olieretour aanspringt bij temperaturen van rond de 10 graden. Het is overigens een middentemperatuur warmtepomp dus warm houden zal hij het altijd. Max temperatuur staat nu op 41 bij -10....zou prima moeten uitkomen.
Heeft volgens mij niet met pendelen te maken aangezien de aanvoertemperatuur niet de ingestelde aanvoertemperatuur overschreid en het overschot op 6 graden staat ingesteld.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2023 18:06 ]
Iemand ervaring met deze Smart 2 thermostaten voor zoneregeling in combinatie met vloerverwarming en de Daikin (https://ktc-nederland.nl/...en-koelen-programmeerbaar)? In het huis dat we hebben gekocht wat opgeleverd is in 2023 lijken deze thermostaten door het huis in elke kamer te zijn gebruikt. De huidige eigenaren hebben de woning doorverkocht en er dus niet gewoond. Kon tijdens de bezichtiging en foto’s op funda geen merk zien, maar na wat googelen kwam ik deze tegen en dit lijkt het te zijn. Zie alleen niemand in dit topic over deze regelaars praten, maar vooral over de standaard Daikin thermostaat.
Komt deze iemand bekend voor? Anders wordt het gewoon ervaren wanneer de overdracht is geweest!
Edit: zou ook deze alpha kunnen zijn https://ktc-nederland.nl/...raadloos-verwarmen-koelen
Komt deze iemand bekend voor? Anders wordt het gewoon ervaren wanneer de overdracht is geweest!
Edit: zou ook deze alpha kunnen zijn https://ktc-nederland.nl/...raadloos-verwarmen-koelen
[ Voor 8% gewijzigd door Kartmans1 op 01-01-2024 08:57 ]
Net even de standen voor december uit de binnenunit gehaald en dankzij alle tips hier is mijn cop over december nu 3,84 (ipv 2,82 gemiddeld over het hele jaar). Een flinke verbetering dus. Dit jaar weer verder met finetunen maar toch al wat flinke slagen gemaakt!
Hallo,
Ik plan een systeem met een Daikin Altherma
- binnen EHVX04S18E6V en buitendeel ERGA04EV
Ik zou graag weten wat het minimale vermogen is van deze 4kw
De 4-6-8 versies hebben hetzelfde chassis, maar kan niet vaststellen of de 4 en de 6 kw hetzelfde minimale vermogen hebben of afwijkend.
De 4-6-8 versies hebben hetzelfde chassis, maar kan niet vaststellen of de 4 en de 6 kw hetzelfde minimale vermogen hebben of afwijkend.
Naar mijn ervaring met de 6 kW is het minimum vermogen (elektrisch) circa 150 W. Het minimale thermische vermogen wat daarbij hoort is afhankelijk van de COP. MrFish in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"Gatsby1923 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:30:
Hallo,
Alles wijst erop dat de buitendelen 4/6/8 alleen softwarematig anders zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door MrFish op 01-01-2024 13:17 ]
Bedankt! Heb het net verwerkt. Voorzichtige conclusie na wat testen is wel dat dit niet lekker werkt i.c.m. de nachtverlaging, dus hier ben ik mee gestopt. Het probleem is namelijk dat bij het terugzetten van de temperatuur in de ochtend je automation de offset behoorlijk omhoog gaat zetten tot de temperatuur is bereikt. Dat zorgt vervolgens voor een enorme piek in het verbruik, dus ik ga de komende dagen verder testen zonder nachtverlaging om te kijken of dit beter is.edautz schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:20:
[...]
Automation setup geoptimaliseerd:
- Trigger geoptimaliseerd zodat er bij een temperatuur verhoging of verlaging direct de offset wordt aangepast, echter niet meer dan een keer per kwartier.
- Verder blijkt dat de gemiddelde temperatuur niet altijd werd geupdate, daar HA de filter sensor niet update als de bronsensor niet veranderd. Soms liep de gemiddelde temperatuur en de werkelijke temperatuur uit de pas. Opgelost door een extra tijd getriggerde template sensor toe te voegen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 alias: "Warmtepomp: Offset control actief v5" description: >- 0: Trigger door temperatuur wijziging en om het half uur. 1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. Verder of er binnen het kwartier geen aanpassing is geweest. 2: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet dan de offset op -2 zetten, als deze al niet op -2 stond bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden, anders op 0 zetten als deze al niet op 0 stond. 3: Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en automatisering voert niets meer uit. 4a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste half uur > 7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 4b:Bij meer dan minimaal vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 5: Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen de 10 graden limiet valt, verhoging. trigger: - platform: time_pattern minutes: /30 - platform: state entity_id: - sensor.climatecontrol_room_temperature condition: - condition: state entity_id: input_boolean.wp_offset_control state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float != state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} - condition: state entity_id: climate.woonkamer_room_temperature state: heat - condition: numeric_state entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature below: 45 - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_defrost state: "OFF" - condition: template value_template: >- {{(as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.woonkamer_leaving_water_offset.last_changed)) > 1800}} action: - if: - condition: state entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation state: Stop then: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.climatecontrol_outdoor_temperature above: 10 then: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') != -2 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: -2 target: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset else: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') != 0 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 0 target: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset else: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float < states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }} then: - if: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float > state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }} then: - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr above: 7.5 - condition: numeric_state entity_id: sensor.emon_power_avr above: 450 - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') > -10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float - 1}} else: - if: - condition: template value_template: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') < 10}} then: - service: climate.set_temperature data_template: entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset temperature: >- {{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') | float + 1}} mode: single trace: stored_traces: 48 template: #### sensors voor wp offset besturing #### # trigger template sensor nodig om gemiddelde te updaten als de temperatuur constant blijft - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/5" sensor: - name: climatecontrol_room_temperature_triggered state: "{{states('sensor.climatecontrol_room_temperature') }}" unit_of_measurement: '°C' attributes: triggered_at: "{{ now() }}" - sensor: - name: woonkamer_leaving_water_offset state: "{{ state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature') }}" unit_of_measurement: '°C' sensor: #### filters voor wp offset besturing #### - platform: filter name: altherma_room_temperature_avr entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature_triggered filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00" - platform: filter name: espaltherma_flow_avr entity_id: sensor.espaltherma_flow filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00" - platform: filter name: emon_power_avr entity_id: sensor.emon_power filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:30:00"
Is het overigens niet mogelijk om heel de stooklijn niet meer te gebruiken op deze manier? Het is op deze manier min of meer een dynamische stooklijn natuurlijk. Ik vraag me ook af of er een manier is om de offset net onder de setpoint te houden, zodat je lange runs krijgt op laag vermogen.
Met een shelly gemeten neemt mijn 6kw minimaal 350 tot 450w op. Lager heb ik heb nog niet stabiel zien draaien.MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Naar mijn ervaring met de 6 kW is het minimum vermogen (elektrisch) circa 150 W. Het minimale thermische vermogen wat daarbij hoort is afhankelijk van de COP. MrFish in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Hij genereert dan zon 2000w tot 2800w warmte.
Welke waarden rapporteert ESPAltherma dan? Ben wel benieuwd!Riesjard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:56:
[...]
Met een shelly gemeten neemt mijn 6kw minimaal 350 tot 450w op. Lager heb ik heb nog niet stabiel zien draaien.
Hij genereert dan zon 2000w tot 2800w warmte.
Ik heb de sensoren die het verbruik berekenen obv espaltherma niet meer actief maar ik kan me herinneren dat er weinig verschil tussen zat.MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Welke waarden rapporteert ESPAltherma dan? Ben wel benieuwd!
Ik wil binnenkort ook eens gaan testen met het script. Op dit moment hier ook nog met nachtverlaging zoals het warmer is dan 5-6 graden.Signum666 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Bedankt! Heb het net verwerkt. Voorzichtige conclusie na wat testen is wel dat dit niet lekker werkt i.c.m. de nachtverlaging, dus hier ben ik mee gestopt. Het probleem is namelijk dat bij het terugzetten van de temperatuur in de ochtend je automation de offset behoorlijk omhoog gaat zetten tot de temperatuur is bereikt. Dat zorgt vervolgens voor een enorme piek in het verbruik, dus ik ga de komende dagen verder testen zonder nachtverlaging om te kijken of dit beter is.
Is het overigens niet mogelijk om heel de stooklijn niet meer te gebruiken op deze manier? Het is op deze manier min of meer een dynamische stooklijn natuurlijk. Ik vraag me ook af of er een manier is om de offset net onder de setpoint te houden, zodat je lange runs krijgt op laag vermogen.
Maar ik had in gedachte om het script aan te passen zodat hij een max offset van +3 ofzo kan doen. +6 of meer bij een nachtverlaging schiet het doel idd denk ik voorbij.
Als de boiler hier leeg is dan wacht hij met verwarmen tot de volgende dag, nogal irritant als je een dampende douche sessie gepland had.
Is er een mogelijkheid om de boiler geforceerd te verwarmen zónder backup heater?
Is er een mogelijkheid om de boiler geforceerd te verwarmen zónder backup heater?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Krachtig verwarmen.Toppe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:23:
Als de boiler hier leeg is dan wacht hij met verwarmen tot de volgende dag, nogal irritant als je een dampende douche sessie gepland had.
Ja, dat is dus mét backup heater en dat wil ik juist niet. Je moet toch gewoon warm water hebben en niet hoeven wachten tot morgen ochtend?
Dit is van de afgelopen 24 uur, hij begint pas weer de tank op te warmen rond 09:00 in de ochtend terwijl hij rond 23:00 tegen de 30 graden was.
/f/image/pO3gH7qAuFddfwxXdK7WnILx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Toppe op 01-01-2024 18:02 ]
Als ik krachtig verwarmen doe, dan zie ik mijn BUH geen stroom verbruiken. Alleen mijn binnenunit/compressor trekken dan rond de 2,5k.Toppe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:00:
[...]
Ja, dat is dus mét backup heater en dat wil ik juist niet. Je moet toch gewoon warm water hebben en niet hoeven wachten tot morgen ochtend?
Krachtig verwarmen is bij mij tot 52 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door Rainesh op 01-01-2024 18:02 ]
Valide punt. Vraag me alleen af waarom hij gaat wachten tot de volgende ochtend, dat wil ik eigenlijk niet. Die paar kWh neem ik wel voor lief dan.Rainesh schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Als ik krachtig verwarmen doe, dan zie ik mijn BUH geen stroom verbruiken. Alleen mijn binnenunit/compressor trekken dan rond de 2,5k.
Krachtig verwarmen is bij mij tot 52 graden.
Kan alleen geen instelling vinden?
Wat is je hysterese en staat het op warmhouden?Toppe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Valide punt. Vraag me alleen af waarom hij gaat wachten tot de volgende ochtend, dat wil ik eigenlijk niet. Die paar kWh neem ik wel voor lief dan.
Bij mij staat het op warmhouden + programma met hysterese 6 graden uit mijn hoofd.
Zodra de tank 39 graden wordt, dan begint het met opwarmen tot 45 (warmhouden) en 1x per dag tot 48.
Ik ga dit niet doen, ondanks het feit dat ik twee HA setup’s heb draaien, kan ik nog altijd op de stooklijn terugvallen, als er problemen optreden. Denk hierbij aan dat de integratie opeens niet meer werkt omdat Daikin de API gewijzigd heeft. Verder als je maar een HA actief hebt, deze ook de geest kan geven. Ik bezig dan ook het credo, alles doet het totdat het kapot gaat. Het is dan altijd goed een failsafe mechanisme te hebben.Signum666 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Bedankt! Heb het net verwerkt. Voorzichtige conclusie na wat testen is wel dat dit niet lekker werkt i.c.m. de nachtverlaging, dus hier ben ik mee gestopt. Het probleem is namelijk dat bij het terugzetten van de temperatuur in de ochtend je automation de offset behoorlijk omhoog gaat zetten tot de temperatuur is bereikt. Dat zorgt vervolgens voor een enorme piek in het verbruik, dus ik ga de komende dagen verder testen zonder nachtverlaging om te kijken of dit beter is.
Verder heb ik nu met deze oplossing hele lange runs op het vermogen dat nodig is om het warmte verlies van het huis te compenseren en de ingestelde temperatuur te houden. Van te voren had ik een strategie om middels de stooklijn de temperatuur heel langzaam te laten oplopen, waarna de WP op de ingestelde temperatuur +0.5 stopt en na afkoeling weer start. In deze periode heb ik vaker gemerkt dat de temperatuur op 20.3 of 20.4 bleef steken. Als je bedenkt dat bij gas gestookte huizen ieder graad 6% energie extra kost, kun je middels deze oplossing toch een paar procenten besparen, los van de comfort verbetering en de energie die het extra kost op de boel weer op te stoken.
[ Voor 20% gewijzigd door edautz op 01-01-2024 20:45 ]
Ik draai zonder nachtverlaging en sinds deze automatisering actief is, is de buitentemperatuur vrij stabiel geweest. Wellicht dat het dit weekend koud(er) gaat worden en dan kijken wat de ervaringen zijn.danny.s schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:40:
[...]
Ik wil binnenkort ook eens gaan testen met het script. Op dit moment hier ook nog met nachtverlaging zoals het warmer is dan 5-6 graden.
Maar ik had in gedachte om het script aan te passen zodat hij een max offset van +3 ofzo kan doen. +6 of meer bij een nachtverlaging schiet het doel idd denk ik voorbij.
Verder is het vrij simpel de automatisering aan te passen om de +/10 te beperken. Ik heb deze aan gehouden omdat de Onecta app deze limieten heeft.
Mooi, dan is espaltherma best accuraat waarschijnlijk. Bij mij zie ik 115 W in espaltherma bij een compressorfrequentie van 8 Hz. Die 115 W is alleen de compressor, uiteraard, dus mijn schatting is dat de hele WP dan rond de 150 W zit. De volgende stap die ik zie is 299 W en daarna 414 W, wat overeen lijkt te komen met jouw ~350 en ~450 W voor de hele WP. Die ~150 W zie ik als m'n stooklijn rond de 25°C zit.Riesjard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:29:
[...]
Ik heb de sensoren die het verbruik berekenen obv espaltherma niet meer actief maar ik kan me herinneren dat er weinig verschil tussen zat.
Vloerverwarming (minimaal, alleen voor leistein vloer niet te koud aan te laten voelen) en radiatoren is hier 1 circuit, geen mengverdeler. Wel nog een pomp voor de vloerverwarming, vraag me echter af of deze er niet uit zou kunnen want aanvoer en retour is gewoon afgetakt van het 'radiatoren systeem'.MrFish schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:15:
[...]
Welk deel hiervan is vloerverwarming en hoe staat je stooklijn? Weet je zeker dat je vloerverwarming geen mengverdeler met eigen pomp heeft?
(En heb je eerder gasverbruik ter vergelijk?)
De verbruiksinfo van Daikin is meestal best accuraat, mits bijvoorbeeld je backup- en boosterelementen goed zijn aangesloten. Het feit dat je legionellarun niet lukt wijst erop dat dit niet het geval is. (Het verbruik van de elektrische elementen wordt niet gemeten maar geschat op basis van hoe lang ze aan staan. Als de WP ze denkt aan te zetten, maar dat zijn ze niet, dan krijg je een te hoog verbruik te zien.)
Je CV-verbruik is hoog (3x meer dan hier, 140 m2 / 2014 / hoekhuis), maar je SWW is extreem hoog (10x meer dan hier), al denk ik niet dat die laatste echt klopt.
Regel de kamertemperatuur vast op 20.5 continue via draadloze kamerthermostaat van Daikin, maak geen gebruik van stooklijn.
Afgiftesysteem heb ik nu eens op vloerverwarming ipv radiatoren gezet. Indien ik kies voor radiatoren kan ik de delta T niet lager dan 10 zetten, staat nu op 3. Temperatuurinstelling klimaatregeling stond op 50 en heb ik op 35 gezet. Als ik het goed begrijp zorgt dit ervoor dat de aanvoertemperatuur niet hoger mag worden dan 35. Blijft prima warm tot nu toe, laatste twee dagen 13kWh voor verwarmen.
Denk echter dat het probleem niet in het verwarmingsdeel zit (575kWh in december) maar in het SWW deel (677kWh in december). Moet wel zeggen dat deze 300l boiler zeker om de dag 'leegggetrokken' wordt. Gezin van 5 met 2 meiden van 14 en 12 en 1 jongen van 6.
Als de Daikin monteur voorbij komt om de HC-01 storing te verhelpen zal ik hem eens vragen wat hij vindt van de buitenunit van 14KW
Gasverbruik voorheen was 2000m³
Je werkt nu met een vaste temperatuur van 35 graden (en daarvoor 50). Een stooklijn gebruiken zal sowieso gunstig zijn voor verbruik en comfort. Gezien je gasverbruik is een 14 kW nog best een redelijke keuze, zeker als je ziet wat daarvan overblijft bij -10. Klopt wel aardig met koevlaas.Drommels75 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Vloerverwarming (minimaal, alleen voor leistein vloer niet te koud aan te laten voelen) en radiatoren is hier 1 circuit, geen mengverdeler. Wel nog een pomp voor de vloerverwarming, vraag me echter af of deze er niet uit zou kunnen want aanvoer en retour is gewoon afgetakt van het 'radiatoren systeem'.
Regel de kamertemperatuur vast op 20.5 continue via draadloze kamerthermostaat van Daikin, maak geen gebruik van stooklijn.
Afgiftesysteem heb ik nu eens op vloerverwarming ipv radiatoren gezet. Indien ik kies voor radiatoren kan ik de delta T niet lager dan 10 zetten, staat nu op 3. Temperatuurinstelling klimaatregeling stond op 50 en heb ik op 35 gezet. Als ik het goed begrijp zorgt dit ervoor dat de aanvoertemperatuur niet hoger mag worden dan 35. Blijft prima warm tot nu toe, laatste twee dagen 13kWh voor verwarmen.
Denk echter dat het probleem niet in het verwarmingsdeel zit (575kWh in december) maar in het SWW deel (677kWh in december). Moet wel zeggen dat deze 300l boiler zeker om de dag 'leegggetrokken' wordt. Gezin van 5 met 2 meiden van 14 en 12 en 1 jongen van 6.
Als de Daikin monteur voorbij komt om de HC-01 storing te verhelpen zal ik hem eens vragen wat hij vindt van de buitenunit van 14KW
Gasverbruik voorheen was 2000m³
Wat SWW betreft: dat verbruik is zeker te hoog, inderdaad. Ik gok op een fout aangesloten element. Hoe staan de verwarmingsinstellingen voor het SWW vat? En kun je op de unit zelf de warmteopbrengst aflezen?
Wat betreft vaste temperatuur, dit is niet dat de aanvoer vast op 35 staat. Maar volgens mij dat deze niet hoger kan worden voor de klimaatregeling dan 35.MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:40:
[...]
Je werkt nu met een vaste temperatuur van 35 graden (en daarvoor 50). Een stooklijn gebruiken zal sowieso gunstig zijn voor verbruik en comfort. Gezien je gasverbruik is een 14 kW nog best een redelijke keuze, zeker als je ziet wat daarvan overblijft bij -10. Klopt wel aardig met koevlaas.
Wat SWW betreft: dat verbruik is zeker te hoog, inderdaad. Ik gok op een fout aangesloten element. Hoe staan de verwarmingsinstellingen voor het SWW vat? En kun je op de unit zelf de warmteopbrengst aflezen?
SWW instellingen:
- Enkel warmhouden
- Desinfectie op dit moment uit daar deze bij iedere desinfectie run in storing gaat
- Maximum temp: 75
- Hysteresis: 8
- Instelpunt: vast
- Marge: 2
Wat betreft stooklijn ben ik het voor een gedeelte eens, heb deze nu maar weer eens op stooklijn ingesteld. Maar toen ik de afgifte op radiatoren had staan en hiermee de delta T niet lager kon zetten dan 10 had ik het idee dat het systeem niet lekker liep.
Zal eens kijken wat mijn gevoel nu is met afgiftesysteem op vloerverwarming en delta T van 3.
Instelling stooklijn op dit moment 35 bij -15 en 20 bij 20 (2 punts). 35 aanvoer moet ik op gaan volgen of deze omlaag of omhoog kan/moet.
Ben echter van mening dat vanaf voorjaar tot najaar het beter is om niet met de stooklijn te werken. Dit daar de invloed van opwarming door de zon in deze tijd dan niet gecorrigeerd wordt.
Als je geen stooklijn gebruikt, gebruik je een vaste aanvoertemperatuur. Zo werkt dat bij de Daikin. De thermostaat zet de WP alleen maar aan of uit (stooklijnmodulatie uitgezonderd).Drommels75 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Wat betreft vaste temperatuur, dit is niet dat de aanvoer vast op 35 staat. Maar volgens mij dat deze niet hoger kan worden voor de klimaatregeling dan 35.
SWW instellingen:
- Enkel warmhouden
- Desinfectie op dit moment uit daar deze bij iedere desinfectie run in storing gaat
- Maximum temp: 75
- Hysteresis: 8
- Instelpunt: vast
- Marge: 2
Wat betreft stooklijn ben ik het voor een gedeelte eens, heb deze nu maar weer eens op stooklijn ingesteld. Maar toen ik de afgifte op radiatoren had staan en hiermee de delta T niet lager kon zetten dan 10 had ik het idee dat het systeem niet lekker liep.
Zal eens kijken wat mijn gevoel nu is met afgiftesysteem op vloerverwarming en delta T van 3.
Instelling stooklijn op dit moment 35 bij -15 en 20 bij 20 (2 punts). 35 aanvoer moet ik op gaan volgen of deze omlaag of omhoog kan/moet.
Ben echter van mening dat vanaf voorjaar tot najaar het beter is om niet met de stooklijn te werken. Dit daar de invloed van opwarming door de zon in deze tijd dan niet gecorrigeerd wordt.
Je stooklijn staat sowieso te laag. Je WP kan geen water maken van 20 graden wat vervolgens afkoelt tot 17 graden (dT 3) als je kamer ook 20 graden is.
75 graden voor je vat is wel erg veel.
Dat zou mss wel het extreem hoge verbruik van SWW verklaren. Enkel en alleen SWW met elektrisch element van COP 1, maar zelfs dan zou het 20kW per dag zijn (klinkt zelfs met COP 1 te veel)
75 graden maximum temp is instelling 6-0E, dit is de maximale tanktemperatuur instelwaarde, SWW temp staat op 45 ingesteld. Die 75 zou dus niets uit moeten maken.MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Als je geen stooklijn gebruikt, gebruik je een vaste aanvoertemperatuur. Zo werkt dat bij de Daikin. De thermostaat zet de WP alleen maar aan of uit (stooklijnmodulatie uitgezonderd).
Je stooklijn staat sowieso te laag. Je WP kan geen water maken van 20 graden wat vervolgens afkoelt tot 17 graden (dT 3) als je kamer ook 20 graden is.
75 graden voor je vat is wel erg veel.
Stooklijnverhaal snap ik hierin dan niet, als mijn kamer 20 graden is dan hoef ik ook geen warmteafgifte van de radiatoren te hebben.
Vanaf mei tot oktober staat het systeem bij mij ook op alleen koelen. Andere maanden alleen verwarmen.
En als ik op vast heb staan ipv stooklijn (in combinatie met de draadloze kamerthermostaat) varieert de aanvoertemperatuur nog steeds tussen de 20 en 35 graden.
[ Voor 8% gewijzigd door Drommels75 op 01-01-2024 23:18 ]
Probeer toch -10c - 40c en 20c - 25cDrommels75 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:16:
[...]
75 graden maximum temp is instelling 6-0E, dit is de maximale tanktemperatuur instelwaarde, SWW temp staat op 45 ingesteld. Die 75 zou dus niets uit moeten maken.
Stooklijnverhaal snap ik hierin dan niet, als mijn kamer 20 graden is dan hoef ik ook geen warmteafgifte van de radiatoren te hebben.
Vanaf mei tot oktober staat het systeem bij mij ook op alleen koelen. Andere maanden alleen verwarmen.
En als ik op vast heb staan ipv stooklijn (in combinatie met de draadloze kamerthermostaat) varieert de aanvoertemperatuur nog steeds tussen de 20 en 35 graden.
Even 2023 op een rijtje gezet. Een zachte winterperiode en dus een hoge COP over 2023: 5,7. Heel tevreden dus. Installatie: Daikin 6kW monoblock, 100 m2 vloerverwarming, geen SWW op warmtepomp, huis uit 2007, goed geïsoleerd maar vol op de wind (vrijstaand aan het water), grote ramen op Zuid en Zuidwest, houtkachel voor de koude avonden, stooklijn: 27 bij 10 graden; 35 bij -10. dt=4. Kamerthermostaat (Madoka) op 18,5; geen nachtverlaging.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lbHccSjJKavT9xEIupkoNudH.png?f=user_large)
All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar
In de Onecta app kun je live de wens temp aanpassen op 1.0 stap graden. In de weekplanner ook.
In de binneunit in de weekplanner, ook stap 1.0.
Madoka kan met stap 0.5.
Dit klopt toch he? En was er al een workaround voor om toch bv de planner in te stellen op .5 grades?
Madoka kan met stap 0.5.
Dit klopt toch he? En was er al een workaround voor om toch bv de planner in te stellen op .5 grades?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Op de een of andere manier geeft de binnenunit bij mij alleen maar het opgenomen vermogen weer en niet de geproduceerde warmte.
Heb wel maar eens notities gemaakt van de bedrijfsuren van de verschillende units, eens kijken hoe dit er aan het eind van de maand uitziet.
Heb wel maar eens notities gemaakt van de bedrijfsuren van de verschillende units, eens kijken hoe dit er aan het eind van de maand uitziet.
Ik kan via de Onecta app live ook per 0.5 graden aanpassen (zelfde als Modoka). Weekplanner idd alleen hele graden.PCJR schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:42:
In de Onecta app kun je live de wens temp aanpassen op 1.0 stap graden. In de weekplanner ook.
Madoka kan met stap 0.5.
Zover ik weet is er nog geen echte workaround hiervoor.
Als je kamer op temperatuur is, zal je kamerthermostaat de WP uitschakelen. Wat je waarschijnlijk ziet is dat, als de WP uitslaat, de aanvoertemperatuur heel langzaam daalt naar kamertemperatuur. Dat zie ik hier ook. Na een SWW run met TA = 55 °C was de gerapporteerde TA na 8 uur nog steeds 32 °C (en langzaam verder dalende), terwijl de WP toch echt uit stond.Drommels75 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:16:
[...]
75 graden maximum temp is instelling 6-0E, dit is de maximale tanktemperatuur instelwaarde, SWW temp staat op 45 ingesteld. Die 75 zou dus niets uit moeten maken.
Die 75 is dan inderdaad niet relevant. 45 is een prima temperatuur voor 't vat. Heb je mogelijk een lekkende driewegklep? Kun je zien hoe vaak het vat wordt bijgewarmd?
Dat is heel nuttig. Ben vooral benieuwd of de elektrische elementen nog wat doen.Drommels75 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:57:
Op de een of andere manier geeft de binnenunit bij mij alleen maar het opgenomen vermogen weer en niet de geproduceerde warmte.
Klopt. De enige workaround is een aanpassing van de "afwijking kamerthermostaat". Als je die 0.5 gr hoger zet kun je de planner 1 graad verhogen en heb je in werkelijkheid maar 0.5 gr verhoogd.danny.s schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Ik kan via de Onecta app live ook per 0.5 graden aanpassen (zelfde als Modoka). Weekplanner idd alleen hele graden.
Zover ik weet is er nog geen echte workaround hiervoor.
Staat er de volgende ochtend op dat tijdstip een wisseling in het programma van de boiler?Toppe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Valide punt. Vraag me alleen af waarom hij gaat wachten tot de volgende ochtend, dat wil ik eigenlijk niet. Die paar kWh neem ik wel voor lief dan.
Zelfs als je van (bijvoorbeeld) "comfort" naar "comfort" gaat ziet de WP dat als een moment waarop de WP weer kan opstarten voor een nieuwe warm-water-run. (wisseling van eco naar comfort is dus niet eens in alle gevallen nodig) E.a. is wel afhankelijk van je instellingen ("warm houden" / "hysterese")
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik verhoog als ik het te koud vind!MajaMestreech schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Klopt. De enige workaround is een aanpassing van de "afwijking kamerthermostaat". Als je die 0.5 gr hoger zet kun je de planner 1 graad verhogen en heb je in werkelijkheid maar 0.5 gr verhoogd.

Nobody? Of toch de portemonnee trekken en twee 3 fase HA laten installeren? (1x binnen unit en 1x buiten unit )Waypoint schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:06:
Is er ook een algemene conclusie welk systeem je het beste kunt hebben voor het uitlezen van de gegevens / optimalisatie van de units ?
Er wordt snel naar de topics over HA of de homewizzard of esp verwezen, maar als je gewoon basis gebruik gegevens wilt hebben voor de optimalisatie , is dan ook een algemeen advies te geven ?
Ik gebruik de gegevens uit de contecta app veel, maar je kunt maar beperkt terug in de tijd.
Dat vind ik echt een groot nadeel.
Homewizzard ziet er goed uit maar ik heb geen ruimte meer in de meterkast. Vrij dure oplossing voor wat elektra gegevens gevoelsmatig. Wel redelijk dummy proof (niet zelf klooien met software )
HA of Esp altherma kun je veel mee maar als je zoals ik niks geeft om code of software zelf maken , etc dan voelt het wel ingewikkeld en ‘gedoe’ 😅
Als het alleen gaat om het stroomverbruik meten, kan je ook eens kijken naar Youless. Het kastje sluit je aan op de slimme meter en dan zie het verbruik per pulse. Dat is dan wel het totaal verbruik van de meterkast, maar het geeft je wel snel goed inzicht.Waypoint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Nobody? Of toch de portemonnee trekken en twee 3 fase HA laten installeren? (1x binnen unit en 1x buiten unit )
De Youless kan je dan weer koppelen aan een platform als Enelogic en zij houden dan de data voor je bij.
[ Voor 9% gewijzigd door SmartGuyz op 02-01-2024 22:02 ]
Thnx maar ik heb al een enphase metered dus dat kan ik als totaal al goed zien. Alleen niet wat de Daikin precies doet.SmartGuyz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:01:
[...]
Als het alleen gaat om het stroomverbruik meten, kan je ook eens kijken naar Youless. Het kastje sluit je aan op de slimme meter en dan zie het verbruik per pulse. Dat is dan wel het totaal verbruik van de meterkast, maar het geeft je wel snel goed inzicht.
De Youless kan je dan weer koppelen aan een platform als Enelogic en zij houden dan de data voor je bij.
Eventueel een Shelly 1 PM (1 fase) of Shelly Pro 3 EM (3 fase)?Waypoint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:08:
[...]
Thnx maar ik heb al een enphase metered dus dat kan ik als totaal al goed zien. Alleen niet wat de Daikin precies doet.
Neem van shelly dan wel de varianten met meetspoelen. Inline shelly’s zoals de pro xPM, ook met de officiele rc snubber, heb ik geen goede ervaringen mee, de overstroom beveiliging triggered te snel. Ook heb je niks aan de shelly app qua historie en grafieken.MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:18:
[...]
Eventueel een Shelly 1 PM (1 fase) of Shelly Pro 3 EM (3 fase)?
Ik zou zelf toch de homewizard aanraden in dit geval. Die kan ook in een los kastje van een tientje bij de unit geplaatst worden.
All-electric.
Ik ben erg tevreden over mijn Shelly Pro 1PM’s in de meterkast. Die kun je er gewoon per groep tussen plaatsen. Ik heb er een voor de WP en een voor de BUH, die ik dus in detail kan monitoren.Waypoint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Nobody? Of toch de portemonnee trekken en twee 3 fase HA laten installeren? (1x binnen unit en 1x buiten unit )
De Shelly-app is inderdaad niet ideaal, vooral slecht voor historische analyses en grafieken. Daar gebruik ik Homey voor, dat dit wel kan en heel eenvoudig integreert met Shelly, maar ook direct met het Daikin Cloud platform (en vrijwel alle andere slimme apparaten). Daardoor zie ik ook exact wat er gebeurt met bijvoorbeeld de vertrekwater temperatuur. Voor een voorbeeld van grafiek van de Shelly die de WP meet, gegenereerd met Homey:
:strip_exif()/f/image/mdnr7kRSgyyagHQen5s5CAtD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je meer wilt weten over deze setup, laat het me weten!
All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar
Ik heb afwijking kamerthermostaat al lange rijd op -1,5. Achja, dan is er even niks aan te doen verder, dan zet ik het op nacht 20 en dag 21 graden. Soms even handmatig 0.5 omhoog dan mocht het even comfortabeler moeten met warme vloerMajaMestreech schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Klopt. De enige workaround is een aanpassing van de "afwijking kamerthermostaat". Als je die 0.5 gr hoger zet kun je de planner 1 graad verhogen en heb je in werkelijkheid maar 0.5 gr verhoogd.
Max flowpump nu op 60% gezet. Kijken of ie dat ook beperkt bij een startup.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
"laten"?Waypoint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Hier alles op homewizard energy, de p1, een 3f voor de buh en een 1f voor de buitenunit zeg maar. Werkt top.
Ziet er naar uit dat de driewegklep verkeerd gemonteerd is, op het moment dat de klep op ruimteverwarming stand staat is het water welke naar de 300l boiler gaat warmer dan welk naar de CV gaat.MrFish schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Als je kamer op temperatuur is, zal je kamerthermostaat de WP uitschakelen. Wat je waarschijnlijk ziet is dat, als de WP uitslaat, de aanvoertemperatuur heel langzaam daalt naar kamertemperatuur. Dat zie ik hier ook. Na een SWW run met TA = 55 °C was de gerapporteerde TA na 8 uur nog steeds 32 °C (en langzaam verder dalende), terwijl de WP toch echt uit stond.
Die 75 is dan inderdaad niet relevant. 45 is een prima temperatuur voor 't vat. Heb je mogelijk een lekkende driewegklep? Kun je zien hoe vaak het vat wordt bijgewarmd?
[...]
Dat is heel nuttig. Ben vooral benieuwd of de elektrische elementen nog wat doen.
Dit zou dan het hoge verbruik in de koudere maanden gaan verklaren daar de maximale CV-water aanvoertemperatuur op 35 staat wat lager is dan het setpunt van de SWW.
Rood gemarkeerd gaat naar de externe boiler, blauw gemarkeerd is aanvoer CV.
:strip_exif()/f/image/28GQ6soTczzOttdYN24KdrEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Als er geen thermosifon geplaatst is, zal de leiding naar het SWW vat altijd behoorlijk warm blijven. Als de driewegklep verkeerd geplaatst is of lekt, verwacht je dat je bijvoorbeeld ziet dat het vat heel vaak opgewarmd wordt. De leiding naar het vat zal dan ook afkoelen wanneer de CV warmtevraag heeft, omdat de CV temperatuur onder de SWW temperatuur ligt.Drommels75 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Ziet er naar uit dat de driewegklep verkeerd gemonteerd is, op het moment dat de klep op ruimteverwarming stand staat is het water welke naar de 300l boiler gaat warmer dan welk naar de CV gaat.
Dit zou dan het hoge verbruik in de koudere maanden gaan verklaren daar de maximale CV-water aanvoertemperatuur op 35 staat wat lager is dan het setpunt van de SWW.
Rood gemarkeerd gaat naar de externe boiler, blauw gemarkeerd is aanvoer CV.
[Afbeelding]
Een test die je kunt doen is het volgende: in het installateursmenu kun je een pomptest doen. De waterpomp gaat dan maximaal draaien over de CV, zonder verwarming. Als de leiding naar je vat dan duidelijk afkoelt weet je waar het probleem ligt. De knop van de driewegklep kun je evt naar voren trekken zodat je hem handmatig kunt wisselen tussen SWW en CV tijdens je test, om het effect te zien. Als er water door de spiraal van je SWW vat stroomt, kun je dat ook duidelijk horen als je je oor tegen het vat aan legt.
Thnx MrFish, ga dit vanavond eens proberen.
Installateur komt kijken of de driewegklep verkeerd gemonteerd zit, voor mijn gevoel wel.
Als ik deze klep van voren bekijk dan zit de aanvoer links, CV rechts en SWW onder. Voor zover ik terug kan vinden moet de aanvoer bovenop zitten kijkend naar de klep.
Ander punt wat ik nog tegen kwam op dit forum was de positie van de boilertemperatuursensor. Deze zat niet in de ruimte waar de boosterverwarming voeding zit maar in het kanaal eronder. Deze heb ik nu in de ruimte geplaatst tegen de rvs wand. Watertemperatuur geeft nu 55 ipv 45 (setpunt) aan, dus gewoon 10 graden meer!
Heb dus tevens het vermoeden dat mijn watertemperatuur 10 graden te laag aangeduid werd en hierdoor de backup veel te snel inschakelde.
Ga het opvolgen of het verbruik nu drastisch daalt.
Hier zie ik tevens een link naar het niet functioneren van de legionella run, als deze ingesteld staat op 65 graden en mijn sensor geeft 10 graden te laag aan
Installateur komt kijken of de driewegklep verkeerd gemonteerd zit, voor mijn gevoel wel.
Als ik deze klep van voren bekijk dan zit de aanvoer links, CV rechts en SWW onder. Voor zover ik terug kan vinden moet de aanvoer bovenop zitten kijkend naar de klep.
Ander punt wat ik nog tegen kwam op dit forum was de positie van de boilertemperatuursensor. Deze zat niet in de ruimte waar de boosterverwarming voeding zit maar in het kanaal eronder. Deze heb ik nu in de ruimte geplaatst tegen de rvs wand. Watertemperatuur geeft nu 55 ipv 45 (setpunt) aan, dus gewoon 10 graden meer!
Heb dus tevens het vermoeden dat mijn watertemperatuur 10 graden te laag aangeduid werd en hierdoor de backup veel te snel inschakelde.
Ga het opvolgen of het verbruik nu drastisch daalt.
Hier zie ik tevens een link naar het niet functioneren van de legionella run, als deze ingesteld staat op 65 graden en mijn sensor geeft 10 graden te laag aan
:strip_exif()/f/image/xEraZf22aWyGXQOgZFst0KqL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Drommels75 op 03-01-2024 10:58 ]
Ik heb even jullie hulp nodig bij een probleem..
Ik heb een Daikin Altherma 3 binnenuit, type EHVX04S18DA3V.
Deze is direct aangesloten op een Quooker mengventiel in de keuken, met als doel.. bij het pakken van warm water in de keuken, wordt er warm water vanuit de quooker bijgemengd totdat de WP water water levert in de keuken.
Echter is 1 van de aansluitingen van het mengventiel gaan lekken... en dient dus het mengventiel en/of enkele slangetjes te worden vervangen,
Het probleem is echter dat de warm waterleiding vanuit de WP direct is aangesloten op het mengventiel, dus zonder stopkraantje...
Heeft iemand een idee hoe ik de warm watertoevoer vanuit de WP kan dichtzetten? Zonder het gehele warm watervat te laten leeglopen
Ik heb een Daikin Altherma 3 binnenuit, type EHVX04S18DA3V.
Deze is direct aangesloten op een Quooker mengventiel in de keuken, met als doel.. bij het pakken van warm water in de keuken, wordt er warm water vanuit de quooker bijgemengd totdat de WP water water levert in de keuken.
Echter is 1 van de aansluitingen van het mengventiel gaan lekken... en dient dus het mengventiel en/of enkele slangetjes te worden vervangen,
Het probleem is echter dat de warm waterleiding vanuit de WP direct is aangesloten op het mengventiel, dus zonder stopkraantje...
Heeft iemand een idee hoe ik de warm watertoevoer vanuit de WP kan dichtzetten? Zonder het gehele warm watervat te laten leeglopen
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Volgens mij gewoon even WP uit, hoofdkraan uit, waterdruk aflaten en mengventiel wisselen.Memphisto schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:53:
Moet de WP daar voor uit?Groenenboompje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Volgens mij gewoon even WP uit, hoofdkraan uit, waterdruk aflaten en mengventiel wisselen.
Hier pas de badkamer verbouwd, en is vaak genoeg de hoofdkraan dicht gedraaid, maar heb nooit de WP uitgezet. Kan dit kwaad om hem niet uit te zetten dan?
Je bedoelt de hoofdkraan in de meterkast?Groenenboompje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Volgens mij gewoon even WP uit, hoofdkraan uit, waterdruk aflaten en mengventiel wisselen.
Want ik begrijp niet helemaal hoe dat moet werken. Ik heb op zolder een WP boiler van 180L.
Als ik de WP uitzet en de hoofdkraan in de meterkast dichtzet.. Hoe voorkom ik dan dat niet alsnog de hele boiler leeg loopt?
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
De aansluiting zit aan de bovenkant. Water stroomt niet vanzelf naar boven. Als de druk van het koud water af is en je de kranen even open zet om de leidingen leeg te laten lopen blijft het water netjes in de boiler.Memphisto schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]
Je bedoelt de hoofdkraan in de meterkast?
Want ik begrijp niet helemaal hoe dat moet werken. Ik heb op zolder een WP boiler van 180L.
Als ik de WP uitzet en de hoofdkraan in de meterkast dichtzet.. Hoe voorkom ik dan dat niet alsnog de hele boiler leeg loopt?
Dat zijn erg lage waardes !!MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Naar mijn ervaring met de 6 kW is het minimum vermogen (elektrisch) circa 150 W. Het minimale thermische vermogen wat daarbij hoort is afhankelijk van de COP. MrFish in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Ik kwam nog deze gegevens tegen -> https://raleo.de/item/Hei...GA06EV/Technische%20Daten
Bijzonder vind ik het warmtevermogen A2/W35 van de 4 KW variant is dit 5,50 KW
Kloppen deze cijfers? Verschil 4 en 6 KW versie zijn erg beperkt lijkt het.
Zolang er aan de aanvoerkant geen lucht bij komt loopt ie niet leeg.Memphisto schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]
All-electric.
Denk eraan dat als je handmatig verhoogd van 21.0 naar 21.5 graden terwijl het al bv. 21.1 graden is, dan gaat de warmtepomp uit.PCJR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:18:
[...]
Ik heb afwijking kamerthermostaat al lange rijd op -1,5. Achja, dan is er even niks aan te doen verder, dan zet ik het op nacht 20 en dag 21 graden. Soms even handmatig 0.5 omhoog dan mocht het even comfortabeler moeten met warme vloer
Hoe doe je dat, 150w? ...MrFish schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:09:
[...]
De 4 kW is inderdaad een erg ruime 4. De 4/6/8 zijn meer een 5/6/7 bij -10 graden buitentemperatuur. Wat dat betreft is de 4 kW monoblock een hele goeie deal, na subsidie is die bijna gratis!Gatsby1923 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Dat zijn erg lage waardes !!
Ik kwam nog deze gegevens tegen -> https://raleo.de/item/Hei...GA06EV/Technische%20Daten
Bijzonder vind ik het warmtevermogen A2/W35 van de 4 KW variant is dit 5,50 KW
Kloppen deze cijfers? Verschil 4 en 6 KW versie zijn erg beperkt lijkt het.
[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 03-01-2024 14:30 ]
Krijg ik niet voor elkaar hoor, dT van 3 en 27graden aanvoer. Lager slaat ie uit. Buiten is t 12gr.MrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Lage warmtevraag en dito stooklijn. Dan gaat het vanzelf
Min 300-350w. Daikin 6kw split.
Ik krijg hier de stooklijn tot 25 graden bij dT van 3 zonder te pendelen. Als de vloer dan doorgewarmd is zakt de compressor naar 8 Hz en het vermogen naar 150 W. Hier ook 6 kW split.PCJR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Krijg ik niet voor elkaar hoor, dT van 3 en 27graden aanvoer. Lager slaat ie uit. Buiten is t 12gr.
Min 300-350w. Daikin 6kw split.
[ Voor 5% gewijzigd door MrFish op 03-01-2024 15:38 ]
Mijn retour temp is dan te hoog en dan gaat ie uit meen ik, ik kan t proberen. Jij hebt ook delta 3 ? Welke units heb je?MrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:36:
[...]
Ik krijg hier de stooklijn tot 25 graden bij dT van 3 zonder te pendelen. Als de vloer dan doorgewarmd is zakt de compressor naar 8 Hz en het vermogen naar 150 W. Hier ook 6 kW split.
Je doelt dan denk ik op de 4kW zonder boiler? Met 230l boiler zit ik toch na subsidie (die ik zo 1-2-3 niet kan krijgen als consument) op meerdere duizenden euro's. En ik ben geen STEK monteurMrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:29:
[...]
De 4 kW is inderdaad een erg ruime 4. De 4/6/8 zijn meer een 5/6/7 bij -10 graden buitentemperatuur. Wat dat betreft is de 4 kW monoblock een hele goeie deal, na subsidie is die bijna gratis!
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Is dat niet alleen het compressorvermogen in espaltherma? Op de homewizard zie ik rond de 230w bij 8hz.MrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:36:
[...]
Ik krijg hier de stooklijn tot 25 graden bij dT van 3 zonder te pendelen. Als de vloer dan doorgewarmd is zakt de compressor naar 8 Hz en het vermogen naar 150 W. Hier ook 6 kW split.
All-electric.
Ja, het compressorvermogen volgens espaltherma is dan 115 W. Mijn inschatting was dat de hele WP dan rond de 150 W zou zitten, maar dat kan best iets meer zijn (en variëren, afhankelijk van hoe hard de waterpomp moet werken bijvoorbeeld). Heb helaas nog geen echte kWh meter ervoor zitten. Maar zelfs 230 W zou al heel netjes zijn als minimum vermogen!RonJ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:05:
[...]
Is dat niet alleen het compressorvermogen in espaltherma? Op de homewizard zie ik rond de 230w bij 8hz.
Klopt, zie deze bijvoorbeeld. Hoef je overigens geen STEK voor te hebben.Kuusj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Je doelt dan denk ik op de 4kW zonder boiler? Met 230l boiler zit ik toch na subsidie (die ik zo 1-2-3 niet kan krijgen als consument) op meerdere duizenden euro's. En ik ben geen STEK monteur
Warm water via de WP boiler werkt op de druk van het koude aanvoerwater. Totaal afsluiten bij de meterkast is dus voldoende om de druk er af te halen. Je kan het simpel visualiseren: de koudwaterleiding zit aan de onderkant van het vat, en het warme water komt er aan de bovenkant uit.Memphisto schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]
De WP hoeft daarvoor dus helemaal niet uit, het zal je zonder druk niet lukken water uit de boiler te krijgen!
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ja, ook delta T is 3. Overregeling heb ik op 3 staan. Buitenunit is een ERGA06EAV3H.PCJR schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:39:
[...]
Mijn retour temp is dan te hoog en dan gaat ie uit meen ik, ik kan t proberen. Jij hebt ook delta 3 ? Welke units heb je?
Ah, dan komt het weer redelijk overeen. Mijn laagste uitgelezen vermogen (in de meterkast) zit net onder de 300W. (6kW monoblock)
[ Voor 64% gewijzigd door stekelTV op 03-01-2024 17:10 ]
[quote]MrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Ja, het compressorvermogen volgens espaltherma is dan 115 W. Mijn inschatting was dat de hele WP dan rond de 150 W zou zitten
Bij mij werkt het zo:
- laagste gemeten vermogen is 17W (16:55) als de pomp uit is (thermostat ON/OFF = OFF, flow = 0)
- daarna komt 53W (16:55 - 17:00). Dit is de ruststand, flow = 0 op dat moment
- Dan komt de welbekende 114W die de Altherma rapporteert, het laagst mogelijke vermogen.
- Bij de grotere vermogens wisselt de afwijking maar blijft klein: < 100W.
Deze laatste afwijking is volgens mij te verklaren vanwege opgenomen vermogen van de Inverter zelf (fans, pomp, etc.). Het werkelijk gemeten vermogen in de 114W stand varieert echter tussen de 270-340W. Dat is afwijking die volgens mij niet met sluipverbruik verklaard kan worden. Dit beïnvloedt wel de COP op deze momenten. Heel erg is het volgens mij niet want met een paar dagen serieuze kou valt de meetfout weg.
/f/image/CBC91SqZv5y3YyPAFe97LlFD.png?f=fotoalbum_large)
"measure_power" is een Aeotec power switch op de 230v en "power_el" is 230 * de INV_primary_current gemeten vanaf een ESP Altherma in de WP.
Edit: typo
[...]
Ja, het compressorvermogen volgens espaltherma is dan 115 W. Mijn inschatting was dat de hele WP dan rond de 150 W zou zitten
Bij mij werkt het zo:
- laagste gemeten vermogen is 17W (16:55) als de pomp uit is (thermostat ON/OFF = OFF, flow = 0)
- Dan komt de welbekende 114W die de Altherma rapporteert, het laagst mogelijke vermogen.
Deze laatste afwijking is volgens mij te verklaren vanwege opgenomen vermogen van de Inverter zelf (fans, pomp, etc.). Het werkelijk gemeten vermogen in de 114W stand varieert echter tussen de 270-340W. Dat is afwijking die volgens mij niet met sluipverbruik verklaard kan worden. Dit beïnvloedt wel de COP op deze momenten. Heel erg is het volgens mij niet want met een paar dagen serieuze kou valt de meetfout weg.
/f/image/CBC91SqZv5y3YyPAFe97LlFD.png?f=fotoalbum_large)
"measure_power" is een Aeotec power switch op de 230v en "power_el" is 230 * de INV_primary_current gemeten vanaf een ESP Altherma in de WP.
Ik heb een vraagje over die 53 Watt ruststand. Er zijn bij mij 3 Homewizards geinstalleerd. Op backup heater, op de booster en op de binnen/buitenunitcombi. Nu geeft die backupheater continue een vermogensvraag van ca. 53 Watt. Zelfs als ik de hele unit uit heb gezet. Daar lijkt wat mis te zijn maar zou dat op de een of andere manier die 53 Watt rustvermogen kunnen zijn en zo ja, hoe kan die dan via de backup heater aansluiting lopen?eastend99 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:59:
[quote]MrFish schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Bij mij werkt het zo:
[Afbeelding]
Hele mooie data, cool!eastend99 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Bij mij werkt het zo:
[Afbeelding]
Ik denk ook dat die “115 W” stand niet zo efficiënt is, het stand-by verbruik telt relatief hard mee. Voor het comfort is het wel prettig als je niet overal vloerverwarming hebt. Het levert in ieder geval een minimaal thermisch vermogen van rond de 1,5 kW op bij 10 graden buiten, wat een hele nette score is.
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 03-01-2024 22:25 ]
Weet iemand een goed bedrijf om mijn ketel te vervangen voor een volledig elektrische warmtepomp. Dan is een daikin een mooie (alternatief is nog een vaillant). Ik woon in Alphen ad Rijn.
@DutchWing woont redelijk in de buurt.lampie1969 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:05:
Weet iemand een goed bedrijf om mijn ketel te vervangen voor een volledig elektrische warmtepomp. Dan is een daikin een mooie (alternatief is nog een vaillant). Ik woon in Alphen ad Rijn.
Ik denk dat ik toch moet terug komen op mijn comment.... tenminste namens de buurvrouw.Senaxx schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:16:
[...]
Over zware jongens gesproken... wij hebben de EBLA14D3W1En kan wel zeggen dat nu ik hem goed ingesteld heb vrij stil is. Dat was na configuratie van de installateur wel anders. Maar dankzij de kennis in dit topic doet hij het goed.
Buurvrouw was aan de deur geweest en ze ervaart overlast van de warmtepomp. Ben blij dat ze het aangeeft en de moed heeft gehad om het aan te geven. Aankomende maandag avond even samen om tafel om te kijken wat voor problemen ze ervaart en wat er aan te doen is.
Wat zijn de eerste oplossingsrichtingen die jullie zouden uitzoeken? Eerst met de installateur overleggen? Dit is namelijk wel iets wat ik specifiek heb aangegeven bij de "verkoper" Er zijn ook dempende omkappingen maar die zijn helaas vaak niet voor dit formaat WP. Dan zit je al weer aan maatwerk vast en dan is de kans natuurlijk weer groot op fouten (niet genoeg demping, teveel obstructie voor lucht)
Edit: positie van de WP was door de installateur express zo gekozen zodat deze ver van de erfscheiding staat en het geluid richting de tuin / weilanden zou gooien. Ik weet nog niet precies wat de overlast is die ze ervaart, of dit specifiek trillingen zijn of het geluid. Op de foto hieronder zie je dat onze huiskamer naast de WP zit en wij ervaren zelf geen last.
Hierbij een oude kadasterfoto met mijn professioneel ingetekende warmtepomp positie. De buurvrouw met de klacht woont op kavel 700 boven onze kavel.
/f/image/WLUHoas93qC6VlomTtYsmsSV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Senaxx op 04-01-2024 11:23 ]
De vraag is vooral wat voor geluid ze hoort en waar precies. Wellicht weerkaatst het (fan)geluid op jullie uitbouw (?) haaks op de WP. Het zou dan kunnen helpen om hem juist een metertje richting de buurvrouw te verplaatsen.Senaxx schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Ik denk dat ik toch moet terug komen op mijn comment.... tenminste namens de buurvrouw.
Buurvrouw was aan de deur geweest en ze ervaart overlast van de warmtepomp. Ben blij dat ze het aangeeft en de moed heeft gehad om het aan te geven. Aankomende maandag avond even samen om tafel om te kijken wat voor problemen ze ervaart en wat er aan te doen is.
Wat zijn de eerste oplossingsrichtingen die jullie zouden uitzoeken? Eerst met de installateur overleggen? Dit is namelijk wel iets wat ik specifiek heb aangegeven bij de "verkoper" Er zijn ook dempende omkappingen maar die zijn helaas vaak niet voor dit formaat WP. Dan zit je al weer aan maatwerk vast en dan is de kans natuurlijk weer groot op fouten (niet genoeg demping, teveel obstructie voor lucht)
Edit: positie van de WP was door de installateur express zo gekozen zodat deze ver van de erfscheiding staat en het geluid richting de tuin / weilanden zou gooien. Ik weet nog niet precies wat de overlast is die ze ervaart, of dit specifiek trillingen zijn of het geluid. Op de foto hieronder zie je dat onze huiskamer naast de WP zit en wij ervaren zelf geen last.
Hierbij een oude kadasterfoto met mijn professioneel ingetekende warmtepomp positie. De buurvrouw met de klacht woont op kavel 700 boven onze kavel.
[Afbeelding]
Volgens mij heeft Daikin wel eigen dempende kasten. edit: helaas, voor dit model niet, lijkt het
edit2: past dit niet?
[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 04-01-2024 12:02 ]
Ja de uitbouw die je ziet is onze woonkamer, door de vorige eigenaar gebouwd. De woonkamer was eerst voor aan het huis, maar hier is een kantoor ruimte van gemaakt. Omdat hij een eigen bedrijf had en daardoor veel boven zat. Met kleine kinderen heeft hij er toen voor gekozen om een woonkamer achter bij te bouwen en de oude woonkamer een kantoor van te maken.MrFish schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:35:
[...]
De vraag is vooral wat voor geluid ze hoort en waar precies. Wellicht weerkaatst het (fan)geluid op jullie uitbouw (?) haaks op de WP. Het zou dan kunnen helpen om hem juist een metertje richting de buurvrouw te verplaatsen.
Volgens mij heeft Daikin wel eigen dempende kasten. edit: helaas, voor dit model niet, lijkt het
Dus de uitbouw die haaks op de op de WP ziet is onze huiskamer en daar staat de WP naast. En wij hebben geen last ervaren of last van trillingen. Het kan inderdaad wel zo zijn dat deze door weerkaatsing meer richting de buurvrouw gaat dan door de muur.
Ik heb trouwens even gekeken bij daikin en de ombouw die ze hebben is helaas niet voor onze grote wp.
Onze wp is B138 x D46 x H87 (exclusief de rubber voeten waar hij op staat)
De 2e link die je poste lijkt inderdaad te passen met B160 x D70 en H130
[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 04-01-2024 12:10 ]
Anoniem: 1986520
Dan heb je zoveel ruimte achter je huis en dan staat ie toch naast je buren….
Maar het begin is inderdaad achterhalen waar ze precies last van heeft.
Maar het begin is inderdaad achterhalen waar ze precies last van heeft.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma