Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verband nog niet helemaal door heb. Maar hierbij een wat uitgebreidere schets van onze situatie, misschien dat je daar wat aan hebt. Gisteren en eergisteren een record hoge COP behaald, hoewel het best hard waaide en we een vrijstaande woning hebben. Mijn stooklijn heb ik een poos op -1 gehad (stooklijn ~27) en vandaag terug naar 0 (stooklijn ~28). Delta T staat op 4. Denk dat de wind het toch wat heeft laten afkoelen, want de temperatuur zat zo rond de 19,5 graden binnen. Ik mik op de 20 graden op de begane grond en dan ~18-18,5 op de eerste verdieping. De thermometers op m'n verdelers geven meestal de temperatuur aan zoals de warmtepomp hem retour krijgt, of zelfs lager. Ik denk dat daarom de verdelers per definitie nog steeds mengen, hoewel de thermostaatkraan maximaal open staat.
De woning komt uit 70e jaren. Ongeveer 160m² oppervlakte en 875m³ inhoud. Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping. Zolder heeft niets. De mogelijkheid heb ik opengelaten om daar nog vloerverwarming te doen als de bestemming anders wordt en als het koelen goed werkt. Anders wordt dat gewoon lucht/lucht tegen die tijd denk ik. Van de begane grond zou de spouw al gageisoleerd moeten zijn. Vanaf halverwege de eerste verdieping t/m de zolder hebben we op de kopse kanten houtbouw. En vanaf de eerste verdieping begint ook ons dak (laag startend, schuin dak). Dat ben ik allemaal ruimte voor ruimte aan het naisoleren met 12CM PIR. Zowel de muren als het dak. Het verschil tussen nageisoleerd of niet (na)geisoleerd is echt aanzienlijk.
We hebben ook nog een 6kw houtkachel op de begane grond die we in de avonden wel eens aansteken, dus dat helpt natuurlijk ook (daarvoor zou ik dus graag hebben dat de warmtepomp langer op 115W zou blijven hangen i.p.v. gaat pendelen). Al de kachel aan gaat, dan gaat de pomp dus gewoon een paar uur uit om het pendelen tegen te gaan. Heb niet echt de indruk dat hij na het aan gaan veel meer gaat gebruiken, ondanks dat de vloeren dan natuurlijk wel wat afgekoeld zijn.
Qua SWW hebben we in december juist wat meer runs gehad. Enerzijds omdat het koude water waarmee je bijmengt in de douche kouder is, maar ook omdat we wat vaker het bad vol hebben laten lopen dan tot nu toe 'gemiddeld'. Bij één keer het bad vullen daalt de 300L tank toch wel van ~47 naar ~33 graden.
Jammer dat de sheet nog steeds op alleen-lezen staat, want anders had ik m'n settings er even in kunnen plakken.