Storing is weg. Blijkbaar kan de warmtepomp nu weer wel het water opwarmen.
Check setting maximum runtime ?jolandacb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:36:
Storing is weg. Blijkbaar kan de warmtepomp nu weer wel het water opwarmen.
8-01
8-04
Staat alle2 bij mij op 95.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Vraag is wat is een goede positie, heb zelf een externe boiler van 300l en had een veel te hoog verbruik voor de SWW, tevens kreeg ik continue storingsmelding AH-00 (desinfectie niet juist uitgevoerd).jolandacb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Kunnen wij dit zelf controleren of moet een installateur dit komen doen?
Tankinsteltemperatuur stond op 45, ben toen eens met de positie van de boilersensor gaan spelen. Weet niet of ik voorheen met opslag van spullen nabij de boiler deze eens per ongeluk een stuk eruit getrokken heb.
Sensor helemaal eruit en laten afkoelen, daarna beetje voor beetje in de doorvoering gebracht om te kijken op welke hoogte de hoogste temperatuur aangeduid wordt.
Heb de sensor nu tegen het rvs vat geplaatst (in de ruimte waar de voeding voor de boosterverwarming binnenkomt). Ipv 45 geeft deze nu 55 graden aan, dus 10 graden hoger dan voorheen. Dit is voor mij een verklaring voor het hoge stroomverbruik wat ik had, waar ik dacht dat de boilertemperatuur na douchen opgewarmd zou worden naar 45 deed de WP dit dus in werkelijkheid naar 55 graden. Hiervoor werd dan tevens weer de boosterverwarming ingeschakeld daar, als ik het me goed herinner, de WP zonder extra verwarming de watertemperatuur maar tot 52-53 graden kan brengen.
Waar ik afgelopen dinsdag (voor aanpassing van sensor positie) nog 28kWh op een dag verbruikte voor SWW, was dit op woensdag nog maar 5.
:strip_exif()/f/image/TRr3nlwdnp34AL1aumg3MtKh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie.Drommels75 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:02:
[...]
Vraag is wat is een goede positie, heb zelf een externe boiler van 300l en had een veel te hoog verbruik voor de SWW, tevens kreeg ik continue storingsmelding AH-00 (desinfectie niet juist uitgevoerd).
Tankinsteltemperatuur stond op 45, ben toen eens met de positie van de boilersensor gaan spelen. Weet niet of ik voorheen met opslag van spullen nabij de boiler deze eens per ongeluk een stuk eruit getrokken heb.
Sensor helemaal eruit en laten afkoelen, daarna beetje voor beetje in de doorvoering gebracht om te kijken op welke hoogte de hoogste temperatuur aangeduid wordt.
Heb de sensor nu tegen het rvs vat geplaatst (in de ruimte waar de voeding voor de boosterverwarming binnenkomt). Ipv 45 geeft deze nu 55 graden aan, dus 10 graden hoger dan voorheen. Dit is voor mij een verklaring voor het hoge stroomverbruik wat ik had, waar ik dacht dat de boilertemperatuur na douchen opgewarmd zou worden naar 45 deed de WP dit dus in werkelijkheid naar 55 graden. Hiervoor werd dan tevens weer de boosterverwarming ingeschakeld daar, als ik het me goed herinner, de WP zonder extra verwarming de watertemperatuur maar tot 52-53 graden kan brengen.
Waar ik afgelopen dinsdag (voor aanpassing van sensor positie) nog 28kWh op een dag verbruikte voor SWW, was dit op woensdag nog maar 5.
[Afbeelding]
Inmiddels is de storing vanzelf weg gegaan en draait alles weer als een zonnetje.
Maar mocht het zich nog eens voordoen, dan check ik jouw reactie nog eens.
Herkent iemand bij de altherma 3 dat de pomp een irritant laagfrequente zoemtoon heeft als de pomp harder draait dan 10 liter per seconde?
Tips om dit op te lossen?
Komt het van de buiten of binnenunit af?roykamerman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:35:
Herkent iemand bij de altherma 3 dat de pomp een irritant laagfrequente zoemtoon heeft als de pomp harder draait dan 10 liter per seconde?
Ik heb dit juist als de compressor heel laag draait, circa 250 watt. Buitenunit staat naast m'n slaapkamer raam.
Vannacht heel de nacht op 414 watt gewerkt met "stilste" modus aan en dat was niet storend.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Vandaag toch maar eens een experimentje doen. Vannacht weer flink wat defrosts gehad waarbij de buh werd ingeschakeld (awt is momenteel rond de 26/27 graden en delta t staat op 3 dus retour is onder de 25 graden).
Ik ga nu eens testen wat er gebeurd als ik de stooklijn op 30 graden vlak zet. Ben dan benieuwd of de defrosts dan zonder buh gaan en ben ik benieuwd of die 'besparing' opweegt tegen de hogere awt. Mijn runs zullen als het goed is korter worden omdat de gewenste temperatuur sneller bereikt wordt.
Ben benieuwd...
Ik ga nu eens testen wat er gebeurd als ik de stooklijn op 30 graden vlak zet. Ben dan benieuwd of de defrosts dan zonder buh gaan en ben ik benieuwd of die 'besparing' opweegt tegen de hogere awt. Mijn runs zullen als het goed is korter worden omdat de gewenste temperatuur sneller bereikt wordt.
Ben benieuwd...
Nee komt echt van de binnenunit en wordt veroorzaakt door de snelheid van de pomp. Deze staat overigens al op 60% beperkt.... als aanvoer op ingestelde temperatuur staat zakt de pompsnelheid en is het geluid weg maar na defrost gaat de pompsnelheid omhoog tot aanvoer is bereikt.Rainesh schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:19:
[...]
Komt het van de buiten of binnenunit af?
Ik heb dit juist als de compressor heel laag draait, circa 250 watt. Buitenunit staat naast m'n slaapkamer raam.
Vannacht heel de nacht op 414 watt gewerkt met "stilste" modus aan en dat was niet storend.
Buitenunit zelf is vrij stil
Ik heb laatst ook eens het zelfde ervaren ja. En die zoom hoor ik over de hele boven verdieping, terwijl unit op older staat. Was toen bij 11l/min. Nu met 14l/min nergens last van. Wilde het nu met de kou weer in de gaten houden en anders de installateur contacteren.roykamerman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:35:
Heb jij het vloer of wandmodel?
Een 230 liter vloermodel. Bij mij staat die ook op zolder, daar hoor ik het enkel dicht bij de unit zelf terwijl in de slaapkamer eronder het duidelijker hoorbaar is.danny.s schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:53:
[...]
Ik heb laatst ook eens het zelfde ervaren ja. En die zoom hoor ik over de hele boven verdieping, terwijl unit op older staat. Was toen bij 11l/min. Nu met 14l/min nergens last van. Wilde het nu met de kou weer in de gaten houden en anders de installateur contacteren.
Heb jij het vloer of wandmodel?
Ben sowieso aan het denken om een ombouw te maken rondom de unit, die houd dan welli cht ook het geluid tegen.
Hier ook 230L vloer model.roykamerman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Een 230 liter vloermodel. Bij mij staat die ook op zolder, daar hoor ik het enkel dicht bij de unit zelf terwijl in de slaapkamer eronder het duidelijker hoorbaar is.
Ben sowieso aan het denken om een ombouw te maken rondom de unit, die houd dan welli cht ook het geluid tegen.
Is afhankelijk waar de sensor in de tank zit. Stel deze zit halverwege, kan het water daar best 15 graden zijn, maar boven in de tank nog steeds warm water zitten door de gelaagdheid van het water.MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:46:
Mn 300L warmwatertank is ingesteld dat het enkel opwarmt volgens de planning, namelijk spaarstand tussen 11u en 15u (dus NIET planning + warmhoud).
In de app geeft hij aan dat het water 15 graden is maar toch komt er zonet nog warm water (ik schat zo’n 40 graden) uit de kraan.
Hoe kan dit?
[Afbeelding]
warmwater "drijft" op koudwater. De sensor zit op 1/3 op die manier heb je niet gelijk koudwater maar heeft de WP de tijd om het water bij te verwarmen voor je er wat van merkt.
[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 07-01-2024 11:01 ]
Net andersom.haakjesluiten schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:54:
koudwater "drijft" op warmwater.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Bedankt voor de reacties allemaal! Dat is duidelijk.
Verder vroeg ik mij af of het een goede instelling was om de warmwatertank van 300 L enkel overdag te doen opwarmen (spaarstand) zodat dit zoveel mogelijk om de zonnepanelen kan gebeuren. Of is het beter om dit geleidelijk aan te doen (warmhouden) zodat de warmtepomp minder hard moet werken?
Verder vroeg ik mij af of het een goede instelling was om de warmwatertank van 300 L enkel overdag te doen opwarmen (spaarstand) zodat dit zoveel mogelijk om de zonnepanelen kan gebeuren. Of is het beter om dit geleidelijk aan te doen (warmhouden) zodat de warmtepomp minder hard moet werken?
Hallo allemaal,
Weet iemand van jullie wat de "verversingssnelheid" van de Onecta app is? Dus wanneer de echte actuele data wordt getoond?
Ik dacht vanmorgen, laat ik de optie "Krachtig verwarmen" eens uitproberen.
De watertemperatuur was op dat moment volgens de app 43 graden. Krachtig verwarmen aangezet, en na ± 5 seconden gaf de app een watertemperatuur aan van 41 graden! Dus heb ik gekeken op het display van de binnen-unit en die gaf ook 41 graden aan.
Vanwaar die 2 graden verschil?
Nadat hij een tijdje gedraaid had zag ik op het display van de binnen-unit dat het water inmiddels een temperatuur van 43 graden had. Ik weer kijken op de Onecta app. Wat blijkt: nog steeds 41 graden!
Ook na 5 minuten, nog steeds 41 graden op de app, terwijl de temperatuur van het water wel oploopt wat te zien is op het display van de binnen-unit.
Hebben jullie deze ervaringen ook?
Weet iemand van jullie wat de "verversingssnelheid" van de Onecta app is? Dus wanneer de echte actuele data wordt getoond?
De watertemperatuur was op dat moment volgens de app 43 graden. Krachtig verwarmen aangezet, en na ± 5 seconden gaf de app een watertemperatuur aan van 41 graden! Dus heb ik gekeken op het display van de binnen-unit en die gaf ook 41 graden aan.
Nadat hij een tijdje gedraaid had zag ik op het display van de binnen-unit dat het water inmiddels een temperatuur van 43 graden had. Ik weer kijken op de Onecta app. Wat blijkt: nog steeds 41 graden!
Ook na 5 minuten, nog steeds 41 graden op de app, terwijl de temperatuur van het water wel oploopt wat te zien is op het display van de binnen-unit.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
De temperatuur van het vat kan wat dalen zodra het verwarmen begint. Onderin het vat zit koud water, door convectie mengt dat met de rest en lijkt de tank af te koelen.piieter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:12:
Hallo allemaal,
Over de vertraging: geen idee!
Verwijderd
Er zit inderdaad wat vertraging in…. Maar niet zoveel dat het echt spannend is. Je ziet het ook aan het bijwerken van het energieverbruik per 2 uur.
Niet echt boeiend, temperatuur veranderingen zijn tenslotte ook langzaam :-). Wat gelukkig wel instant werkt zijn de aanpassingen die je doet.
Niet echt boeiend, temperatuur veranderingen zijn tenslotte ook langzaam :-). Wat gelukkig wel instant werkt zijn de aanpassingen die je doet.
Aanvulling:piieter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:12:
Hallo allemaal,
Krachtig verwarmen is klaar. Op de Madoka is af te lezen dat het tapwater 60 graden is. Op de app is ook te zien dat het Krachtig verwarmen afgelopen is, maar geeft een watertemperatuur van 56 graden aan.
Terwijl ik dit zit te typen, wordt ook een temperatuur van 60 graden op de Onecta app weergegeven. Na ± 5 minuten!
Ik vind die vertraging van weergave op de Onecta app wel erg groot in deze tijd van digitalisering en draadloze verbindingen
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Ik vind dat je unit er inderdaad vrij hard vandoor gaat. Daardoor heb je ook veel defrosts denk ik.FastForwardNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Mijn 6kW versie zit voor mijn gevoel vrij hoog qua toeren en verbruik. Waren vannacht ook deels defrosts denk ik. Maar normaal ook wel boven de 1000W vaak.
Waar moet ik naar kijken om dit te verlagen?
Stooklijn:
-8 = 35
15 = 25
Delta T = 5
Vrij nieuw huis met vloerverwarming.
[Afbeelding]
Ik zou delta T = 3 proberen, en je stooklijn iets omlaag (bijvoorbeeld 10 => 25 en -15 => 35).
Hoe ziet je afgiftesysteem er precies uit? Heb je nog mengverdelers op je vvw en/of buffervaten?
Je tank wordt ook veel/vaak bijverwarmd en koelt naar mijn idee vlot af. Kies een grotere hysterese voor het opwarmen van je tank en check je driewegklep.
Zoiets heet kostenoptimalisatie in een tijd van clouddiensten en connected-everything. Daikin heeft miljoenen units aan z’n (gratis) clouddienst hangen. Elke, hoewel kleine, informatieuitwisseling kost bandbreedte, opslag- en computeresources en energie aan beide kanten. Dat telt allemaal nogal op als je elke update maal x sensorwaarden en y verbonden units doet. Bovendien is de impact op de gebruikerservaring voor vrijwel iedereen 0,0 als je vattemperatuur waarde 5-10m achterloopt. Lekker belangrijk.piieter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Aanvulling:
Krachtig verwarmen is klaar. Op de Madoka is af te lezen dat het tapwater 60 graden is. Op de app is ook te zien dat het Krachtig verwarmen afgelopen is, maar geeft een watertemperatuur van 56 graden aan.
Terwijl ik dit zit te typen, wordt ook een temperatuur van 60 graden op de Onecta app weergegeven. Na ± 5 minuten!
Ik vind die vertraging van weergave op de Onecta app wel erg groot in deze tijd van digitalisering en draadloze verbindingen
De besturingscommando’s komen wel gewoon binnen een seconde of 10-20 door en dat is ook prima. (Hoi, Volkswagen
Natuurlijk kan eea echt nog wel beter, maar als ik naar alle IOT achtige apps kijk hier (en dat zijn er nogal wat) dan zit Daikin wel aan de betere kant van het spectrum, de app reageert snel, werkt vrijwel altijd, start heel snel op, wordt nog doorontwikkeld en is gratis. Op een schaal van VW NieConnect=1 en de Tesla App=10 geef ik ze een 8.
De echte tweaker die het wel belangrijk vind om alles realtime te zien heeft allang een espaltherma of p1p2 serial.
[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 07-01-2024 13:12 ]
All-electric.
Verwijderd
Dan investeer je toch zelf wat in een real-time oplossing….piieter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Nu is het in ieder geval duidelijk waarom die vertraging er in zit. Niet leuk, maar we moeten er mee leren levenRonJ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Zoiets heet kostenoptimalisatie in een tijd van clouddiensten en connected-everything. Daikin heeft miljoenen units aan z’n (gratis) clouddienst hangen. Elke, hoewel kleine, informatieuitwisseling kost bandbreedte, opslag- en computeresources en energie aan beide kanten. Dat telt allemaal nogal op als je elke update maal x sensorwaarden en y verbonden units doet. Bovendien is de impact op de gebruikerservaring voor vrijwel iedereen 0,0 als je vattemperatuur waarde 5-10m achterloopt. Lekker belangrijk.
De besturingscommando’s komen wel gewoon binnen een seconde of 10-20 door en dat is ook prima. (Hoi, Volkswagen) Dat heb ik liever dan dat die sensorwaarden elke 10sec over het internet gepompt worden en ik straks daarom voor de kosten daarvan moet gaan betalen omdat dit niet meer uit de marge op een binnenunit/wlan adapter voor een periode van 10-20 jaar gedekt kan worden.
De echte tweaker die het wel belangrijk vind om alles realtime te zien heeft allang een espaltherma of p1p2 serial.
Het ESPAltherma gebeuren gaat mij persoonlijk te ver. Voor mij even geen programmeercode meer na 20 jaar ICT! Bovendien ga ik de warmtepomp (binnen-unit) nu nog niet loshalen vanwege de garantie.
Ik heb de stooklijn vandaag verder verlaagd (-15 = 35, 15 = 25) en dT naar 3 gezet en overregeling naar 4 gezet. Komende dagen zijn wel goed vergelijkbaar qua weer denk ik. Tevens meer zones opengezet.MrFish schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Ik vind dat je unit er inderdaad vrij hard vandoor gaat. Daardoor heb je ook veel defrosts denk ik.
Ik zou delta T = 3 proberen, en je stooklijn iets omlaag (bijvoorbeeld 10 => 25 en -15 => 35).
Hoe ziet je afgiftesysteem er precies uit? Heb je nog mengverdelers op je vvw en/of buffervaten?
Je tank wordt ook veel/vaak bijverwarmd en koelt naar mijn idee vlot af. Kies een grotere hysterese voor het opwarmen van je tank en check je driewegklep.
SWW was eerst beter. Maar sinds gisteren opeens kortere cycles. Geen idee of dat toeval is of niet. Hou het in de gaten.
We hebben een 6kW pomp met 1 buffervat en 300l boilervat. 2 zone modules met 6 aansluitingen met mengverdelers.
[ Voor 7% gewijzigd door FastForwardNL op 07-01-2024 13:46 ]
Ik kan me niet voorstellen dat het buffervat, de twee losse zones én de mengverdelers iets goeds doen voor je systeem.FastForwardNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Ik heb de stooklijn vandaag verder verlaagd (-15 = 35, 15 = 25) en dT naar 3 gezet en overregeling naar 4 gezet. Komende dagen zijn wel goed vergelijkbaar qua weer denk ik. Tevens meer zones opengezet.
SWW was eerst beter. Maar sinds gisteren opeens kortere cycles. Geen idee of dat toeval is of niet. Hou het in de gaten.
We hebben een 6kW pomp met 1 buffervat en 300l boilervat. 2 zone modules met 6 aansluitingen met mengverdelers.
Nu de Daikin Altherma 3 met behulp van adviezen op tweakers lekker stabiel loopt is het voor mij zaak om de stabiliteit te behouden en de afstelling zo zuinig mogelijk te krijgen. Hierbij vooraf nu het kouder wordt een 2-tal vraagjes:MrFish schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:31:
[...]
Delta T verlagen is bijna altijd een goed idee. Je kunt dan dezelfde gemiddelde radiatortemperatuur halen bij een lagere aanvoertemperatuur.
1. De instelling van de BUH. Zelf even van 0 naar -5C gezet, maar hoe de beste instelling te vinden? Gewoon een kwestie van proberen door de T verder te verlagen en dus de BUH niet aan te laten springen zolang het niet nodig is, of is er nog een soort optimum? B.v. als het erg koud wordt en de COP verder zal dalen nog een moment om toch de BUH maar in te laten springen? Suggesties/ ervaringen?
2. Ontdooicyclus. Zijn hier überhaupt nog instellingen voor te maken en zo ja welke? Of ligt dit gewoon vast?
Ik heb geen idee. Heb het niet bedacht. Onze bouwer bouwt 10 tallen huizen per jaar met Daikins i.c.m. dit systeem.MrFish schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het buffervat, de twee losse zones én de mengverdelers iets goeds doen voor je systeem.
We hebben de thermostaat beneden altijd op 19,5 (+- 100m2).
Boven op 18 (op de badkamer na).
Ben tot nog toe geen fan van de zoneregeling. Zou veel liever zien dat alles tegelijk aan gaat, maar moet nog uitzoeken hoe ik dat kan realiseren.
Mijn huis is ook opgeleverd met zoneregeling. De makkelijkste manier om alles tegelijk aan te laten gaan is alle electrische thermostaatknoppen op de verdelers los te trekken, vervolgens alle thermostaten op heel laag te zetten en alleen op de beneden thermostaat te sturen. Dan gaat alles mee met die ene thermostaat. Vervolgens zou je de electrische knoppen kunnen vervangen door 'domme' handmatige knoppen en dan naar believen de zones open/dicht te draaien. Zo heb ik het nu ook en het bevalt vrij goed. Pendelen is weg omdat ik nu altijd genoeg afgifte heb. Nu nog een beetje spelen dat elke kamer (die ik wil verwarmen) voldoende verwarmd wordt.FastForwardNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Ik heb geen idee. Heb het niet bedacht. Onze bouwer bouwt 10 tallen huizen per jaar met Daikins i.c.m. dit systeem.
Ben tot nog toe geen fan van de zoneregeling. Zou veel liever zien dat alles tegelijk aan gaat, maar moet nog uitzoeken hoe ik dat kan realiseren.
1. Gewoon op -15 zetten en pas hoger als het niet meer warm genoeg wordt binnen.GKeurentjes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Nu de Daikin Altherma 3 met behulp van adviezen op tweakers lekker stabiel loopt is het voor mij zaak om de stabiliteit te behouden en de afstelling zo zuinig mogelijk te krijgen. Hierbij vooraf nu het kouder wordt een 2-tal vraagjes:
1. De instelling van de BUH. Zelf even van 0 naar -5C gezet, maar hoe de beste instelling te vinden? Gewoon een kwestie van proberen door de T verder te verlagen en dus de BUH niet aan te laten springen zolang het niet nodig is, of is er nog een soort optimum? B.v. als het erg koud wordt en de COP verder zal dalen nog een moment om toch de BUH maar in te laten springen? Suggesties/ ervaringen?
2. Ontdooicyclus. Zijn hier überhaupt nog instellingen voor te maken en zo ja welke? Of ligt dit gewoon vast?
2. Nee, valt niets aan in te stellen. Wel kun je proberen je unit zo rustig mogelijk te laten lopen, dat gaat dichtvriezen tegen.
Over de BUH: de WP gebruikt de BUH niet alleen als ie de temperatuur niet meer haalt; hij gebruikt hem ook om net even over een kritieke waarde heen te komen om daarna verder te gaan met de compressor.GKeurentjes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Nu de Daikin Altherma 3 met behulp van adviezen op tweakers lekker stabiel loopt is het voor mij zaak om de stabiliteit te behouden en de afstelling zo zuinig mogelijk te krijgen. Hierbij vooraf nu het kouder wordt een 2-tal vraagjes:
Verder schakelt ie 'm niet onnodig in, ook niet als je hem bij +20 al toelaat.
In eerste instantie zul je dus alleen wat kleine inschakelmomentjes van de BUH zien. Als ie het nog zwaarder krijgt kan ie de tweede stap nog gebruiken om over het dooie punt heen te komen. Ook die kun je rustig toelaten; zolang de WP het nog aankan op alleen compressor doet ie dat ook gewoon.
Ik denk dat het toelaten van de BUH alleen maar efficiënter werkt dan het afknijpen van de BUH omdat na het overwinnen van dat kritieke temparatuurpunt de compressor met een grotere COP zal draaien dan dat ie telkens tegen dat kritieke punt blijft hangen.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Ik heb deze dingen:Hetisweergezell schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Mijn huis is ook opgeleverd met zoneregeling. De makkelijkste manier om alles tegelijk aan te laten gaan is alle electrische thermostaatknoppen op de verdelers los te trekken, vervolgens alle thermostaten op heel laag te zetten en alleen op de beneden thermostaat te sturen. Dan gaat alles mee met die ene thermostaat. Vervolgens zou je de electrische knoppen kunnen vervangen door 'domme' handmatige knoppen en dan naar believen de zones open/dicht te draaien. Zo heb ik het nu ook en het bevalt vrij goed. Pendelen is weg omdat ik nu altijd genoeg afgifte heb. Nu nog een beetje spelen dat elke kamer (die ik wil verwarmen) voldoende verwarmd wordt.
https://www.albrand.nl/up...n/Thermische_motor_LR.pdf
Als ik het goed begrijp staan deze op stand “manual” open. Dus ga dat eens proberen.
Tot heden ging t allemaal prima. Echter ik zet een 20min geleden Krachtig Verwarmen aan.
Maar hij doet niks. Ziet iemand t issue toevallig in onderstaande plaatjes?
:strip_exif()/f/image/4G956dC7SAXiBF9BzwwDcbtj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xtn79DH3EAnIEfy6JplY1oRt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q63S10UdYZyxAws9zRt8LDvR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/stzagQrzGCgw1nkpXYYaagox.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/51UehoLiEo2BGoBAiaSsfHPN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kBbJKF11Cm8fghpeptjrsxTS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nxgSk7eOALEBBLFxDq0l8tdE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Laatmaar. Geen id maar na een reset ging ie toch verwarmen...
:strip_exif()/f/image/4G956dC7SAXiBF9BzwwDcbtj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xtn79DH3EAnIEfy6JplY1oRt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q63S10UdYZyxAws9zRt8LDvR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/stzagQrzGCgw1nkpXYYaagox.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/51UehoLiEo2BGoBAiaSsfHPN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kBbJKF11Cm8fghpeptjrsxTS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nxgSk7eOALEBBLFxDq0l8tdE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hallo wie kan mij vertellen wat het in te stellen getal bij de 'modulatie' instelling precies betekend en doet? 0-5.
Hoeveel graden de stooklijn maximaal verschoven mag worden.Thedutch schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:51:
Hallo wie kan mij vertellen wat het in te stellen getal bij de 'modulatie' instelling precies betekend en doet? 0-5.
Ik zou alledrie de zaken die ik noem eruit laten halen. Werkelijk nergens goed voor.FastForwardNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Ik heb geen idee. Heb het niet bedacht. Onze bouwer bouwt 10 tallen huizen per jaar met Daikins i.c.m. dit systeem.
Na een reboot gaat de WP altijd eerst setpoint van zn tank doen.PCJR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:00:
Tot heden ging t allemaal prima. Echter ik zet een 20min geleden Krachtig Verwarmen aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Hoe staat je BUH, evenwicht etc.
Ik kan mijn motoren toewijzen aan de zonethermostaten. Je zou dus een aantal motoren toe kunnen wijzen aan je woonkamer thermostaat. Dus dan schakel je wel effectief de zoneregeling van een bepaalde ruimte mee uit, maar zo gaan meer zones open op basis van enkel je woonkamer thermostaat.FastForwardNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:47:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Rainesh op 07-01-2024 19:55 ]
Verwijderd
Bizar verbruik net van 8kWh in 2uur….. zal vast flink aan het defrosten zijn. Maar tov de 6kWh totaal per dag van ma/vr en 13kWH gisteren hakt dit er flink in.
Zo'n verbruik kan eigenlijk alleen maar als BUH flink staat bij te stoken! Wat zijn je bivalentie-instellingen?Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:47:
Bizar verbruik net van 8kWh in 2uur….. zal vast flink aan het defrosten zijn. Maar tov de 6kWh totaal per dag van ma/vr en 13kWH gisteren hakt dit er flink in.
Klopt het dat je stooklijn temperatuur het gemiddelde is van aanvoer en retour?
Ben benieuwd of huidige stooklijn mijn huis warm kan houden en niet zal afkoelen. Uit m'n hoofd is het 33 @ -10.
Aanvoer is nu 31 en het is -1 buiten
Ben benieuwd of huidige stooklijn mijn huis warm kan houden en niet zal afkoelen. Uit m'n hoofd is het 33 @ -10.
[ Voor 49% gewijzigd door Rainesh op 07-01-2024 21:34 ]
Nee, stooklijn is de aanvoer.Rainesh schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:32:
Klopt het dat je stooklijn temperatuur het gemiddelde is van aanvoer en retour?
All-electric.
Zal dat dan mijn overregeling zijn?
Dan verwacht ik dat mijn stooklijn te laag staat. Net even snel gekeken, 31@-10
Ik kijk het even aan, ben benieuwd of huis afkoelt.
[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 07-01-2024 22:06 ]
Of de verhoging rond de 0 (onder ruimte menu). 31 bij -10 is ook wel erg optimistischRainesh schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:05:
[...]
Zal dat dan mijn overregeling zijn?
Dan verwacht ik dat mijn stooklijn te laag staat. Net even snel gekeken, 31@-10
Ik kijk het even aan, ben benieuwd of huis afkoelt.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 07-01-2024 22:29 ]
All-electric.
Dat staat naar mijn weten uit.RonJ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:28:
[...]
Of de verhoging rond de 0 (onder ruimte menu). 31 bij -10 is ook wel erg optimistisch
Ja denk dat ik het morgen aanpas naar 35 @ -10
Wat zijn die dipjes?PCJR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
Jeetje, pittig vandaag hier.
[Afbeelding]
Normaal 350-400w zo idle verbruik, nu dik t dubbele. Anderen zien dit ook zo?
Ja hier hetzelfde.PCJR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
[Afbeelding]
Maar met deze temperaturen niet beter om zonder nachtverlaging te werken?
Hm goeie. Ik heb daar al eerder een test/vergelijking mee gedaan. Zie eerdere posts van mij. Dat was wel bij iets hogere buiten temps. Conclusie was dat ik 2-3kwh kon winnen door in de nacht wp uit te laten.danny.s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:38:
[...]
Ja hier hetzelfde.
Maar met deze temperaturen niet beter om zonder nachtverlaging te werken?
De woonkamer temp afgelopen nacht is iets van 1gr gedaald. Zou t moeten proberen. Maar aanlaten was toen continue 400w verbruik en zal nu hoger liggen. Dus denk dat uit in de nacht voordeliger is.
:strip_exif()/f/image/KFba2jtDjsytk3cApmUvSdTK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eI7llPfFAfIpziDm95bnhDqq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/weAiDQpNRDT2TIpAHNkydx0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iYcgk26OguFrw4M1Z4QZrhjz.jpg?f=fotoalbum_large)
Jij draait bizar stabiel en met maar 2 defrosts....Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:13:
[...]
Dan was het behoorlijk koud.
Hier was het -2, vanavond zal het richting -5 gaan en dan verwacht ik wel defrosts.
Vannacht toch even snel via de app stooklijn op +1 gedaan en toen koelde het huis niet af.
[Afbeelding]
Dat zijn SWW runs.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:20:
[...]
Jij draait bizar stabiel en met maar 2 defrosts....
Ik zit echt op het randje. Enige waar ik me nog aan irriteer zijn de inverter freauency schommelingen. Dat hoor ik s avonds ook bij bepaalde vermogens.
Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:22:
[...]
Dat zijn SWW runs.
Ik zit echt op het randje. Enige waar ik me nog aan irriteer zijn de inverter freauency schommelingen. Dat hoor ik s avonds ook bij bepaalde vermogens.
:strip_exif()/f/image/vbQpWRJA7UdbS8gLQ49q3skv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie gister 8 defrosts. Hier was t ook tegen 0, -1. Hoe kan het dat jij er nog geen had...
Trouwens, afgelopen nacht is idle-uit verbruik naar 60w gegaan. Ik denk iets van vriesbeveiliging? Zie afgelopen nacht tov vorige nacht.
:strip_exif()/f/image/PNf4ummJq3FRKzBKjcwBEMZq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xR6ldWAvzqnxhpP0v3bvaZr5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 08:51 ]
Wij hebben een Daikin Altherma in huis. Het betreft een huurhuis.
De temperatuur staat op 24 graden. Toch wordt het nooit warmer dan 21 graden. Het is nu zelfs 19,4 graden. Er zijn geen ramen/deuren open en de woning is goed geïsoleerd (nieuwbouw 2022).
Voordat ik aan instellingen ga zitten en ik contact opneem met onze verhuurder, wil ik weten waar ik zelf wel alvast naar kan kijken. Wellicht kan ik zien of het apparaat onjuist functioneert? Ik heb echt nul verstand, dus geen idee hoe of wat. Wellicht kan ik toch een kleine instelling aanpassen, om te zien of dit de situatie veranderd? Ik zie dat de hoofdzone is ingesteld op 31 graden. Is dat laag?
De temperatuur staat op 24 graden. Toch wordt het nooit warmer dan 21 graden. Het is nu zelfs 19,4 graden. Er zijn geen ramen/deuren open en de woning is goed geïsoleerd (nieuwbouw 2022).
Voordat ik aan instellingen ga zitten en ik contact opneem met onze verhuurder, wil ik weten waar ik zelf wel alvast naar kan kijken. Wellicht kan ik zien of het apparaat onjuist functioneert? Ik heb echt nul verstand, dus geen idee hoe of wat. Wellicht kan ik toch een kleine instelling aanpassen, om te zien of dit de situatie veranderd? Ik zie dat de hoofdzone is ingesteld op 31 graden. Is dat laag?
[ Voor 6% gewijzigd door Munki op 08-01-2024 09:46 ]
ik zag dat mijn retour net boven de 25 bleef. Maar het was vannacht zelfs -2 geworden.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:31:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie gister 8 defrosts. Hier was t ook tegen 0, -1. Hoe kan het dat jij er nog geen had...
Trouwens, afgelopen nacht is idle-uit verbruik naar 60w gegaan. Ik denk iets van vriesbeveiliging? Zie afgelopen nacht tov vorige nacht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen het 2 maanden geleden ofzo ook ging vriezen, toen had ik wel defrosts.
[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 08-01-2024 09:46 ]
Het lijkt vrij droog nu, iig in het West'n 
Hier pas 1 defrost vandaag om half 8, gisteren 3 over de hele dag. Vorige keer ook veel meer, toen was het veel vochtiger.
Het valt me wel wat tegen dat ik nu al naar 32-33 aanvoer moet om de boel warm te houden.
Hier pas 1 defrost vandaag om half 8, gisteren 3 over de hele dag. Vorige keer ook veel meer, toen was het veel vochtiger.
Het valt me wel wat tegen dat ik nu al naar 32-33 aanvoer moet om de boel warm te houden.
All-electric.
Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:44:
[...]
ik zag dat mijn retour net boven de 25 bleef. Maar het was vannacht zelfs -2 geworden.
Toen het 2 maanden geleden ofzo ook ging vriezen, toen had ik wel defrosts.
:strip_exif()/f/image/QNLgQWWbOe24wdci1Ot6DCCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Retour hier ook wat gestegen, logisch, met hogere aanvoer nu met -2. Maar zou de aanvoer lager kunnen daarom?
Verwijderd
Ik kan het niet echt verklaren…. Meetfoutje van de unit of toch blijkbaar flink defrosten na een paar uur stilstand.MrFish schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Zo'n verbruik kan eigenlijk alleen maar als BUH flink staat bij te stoken! Wat zijn je bivalentie-instellingen?
Ik heb weinig andere meetgegevens (nieuw appartement zonder aanvullende meetapparatuur) maar de pomp zelf geeft weinig aanleiding tot zorg over de BUV/additionele BUV uren die ik zie, die staan na een half jaar op resp 9 en 3 uur.
Maar toch moet het gisteren zoiets zijn geweest…
Hier ook weinig defrosts, zeker in vergelijking met begin december. Maar nattigheid maakt blijkbaar veel uit..?
De stooklijn van 35 op -15 en 27 op 14 houdt de boel tot nu toe wel warm.
Aanvoertemp momenteel is maar 30 graden bij -2.
Verbruik is zo'n 1 kW continu..
Wel jammer dat er niet geheel consensus lijkt te zijn over hoe hoog of laag je die evenwichttemp moet zetten. Ik lees veel dat mensen aanraden hem op -15 te zetten en maar even af te wachten hoe het gaat.
Maar in deze post wordt juist beredeneerd dat je hem ook prima op +20 kan hebben staan omdat het apparaat de BUH niet onnodig inzet en hij juist efficiënter zou werken.
Dus ondergetekende is enigszins in verwarring op dit punt nu.
Wel jammer dat er niet geheel consensus lijkt te zijn over hoe hoog of laag je die evenwichttemp moet zetten. Ik lees veel dat mensen aanraden hem op -15 te zetten en maar even af te wachten hoe het gaat.
Maar in deze post wordt juist beredeneerd dat je hem ook prima op +20 kan hebben staan omdat het apparaat de BUH niet onnodig inzet en hij juist efficiënter zou werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 08-01-2024 10:58 ]
Vraag is natuurlijk of hij meer en vaker defrosts krijgt omdat je een (ietjes) hogere stooklijn moet hanteren.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:08:
[...]
Hm goeie. Ik heb daar al eerder een test/vergelijking mee gedaan. Zie eerdere posts van mij. Dat was wel bij iets hogere buiten temps. Conclusie was dat ik 2-3kwh kon winnen door in de nacht wp uit te laten.
De woonkamer temp afgelopen nacht is iets van 1gr gedaald. Zou t moeten proberen. Maar aanlaten was toen continue 400w verbruik en zal nu hoger liggen. Dus denk dat uit in de nacht voordeliger is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar je evt ook mee zou kunnen experimenteren: als je naar bed gaat de stooklijn via de app op -2 of -3 zetten (of evt nog meer). Er blijft dan wel een basis warmte in de vloer. Wellicht dat het ook iets meer comfort heeft dan nacht verlaging, omdat de vloer niet helemaal koud wordt. Geen idee of het zuiniger is dat uit natuurlijk.
Ik had in nov. de evenwichtstemp. op 0 graden ingesteld staan maar bij de eerste de best vorst is de BU heater meteen mee gaan doen en ook met een vrij fors verbruik (ook logisch; is immers gewoon een waterkoker met een COP van 1). Staat nu op -6 ingesteld. Enige dat ik me wel afvraag is of er bij gebruik van de BU heater minder defrosts zijn en dat de WP daarmee rustiger draait. Ik denk niet dat het zuiniger is of dat de WP nu zo intelligent is dat ie de backup heater erg slim aanstuurt. Lijkt me meer een aan/uit regeling.Atomius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:41:
Hier ook weinig defrosts, zeker in vergelijking met begin december. Maar nattigheid maakt blijkbaar veel uit..?
Jip, hier 24kWh gisteren (volgens onecta app), hoe pak je die van de warmtepomp alleen.PCJR schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
[Afbeelding]
Heb je een Homewizard kWh meter geplaatst?
:strip_exif()/f/image/lZZxx6Mgb7Spifr39PigXb29.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een losse 1f dinrail voor de wp en een 3f dinrail voor de buh ja. En voor de airco ook en dan de p1.Drommels75 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Jip, hier 24kWh gisteren (volgens onecta app), hoe pak je die van de warmtepomp alleen.
Heb je een Homewizard kWh meter geplaatst?
[Afbeelding]
Een vraag waarop ik het antwoord hier nog niet tegen ben gekomen.
Ik heb de altherma 8kw vloermodel 230l
Regeling staat op vast, dit icm de daikin thermostaat.
Aanvoer tmp staat op 28 met delta 3.
Thermostaat op 21gr
Huis 160m2
Beneden vloerverwarming open verdeler ca 90m2
Boven elektrische radiatoren als incidentele bijverwarming.
Goed geisoleerd en een wtw balans ventilatie
4 personen, ca een uur douchen per dag.
Nu een 14 maanden in gebruik,
Klimaat 1400 kwh opgenomen, gegeven energie 6020 kwh
Wtw 2100 kwh opgenomen, gegeven energie 4830kwh
Klimaat verbruik op deze dagen ca 10kwh, redelijk mooi verdeelt over de dag
Wtw verbruik vrij stabiel op ca 5kw per dag
De vraag is of en wat voor een winst er valt te behalen door de regeling op weersafhankelijk te zetten.
Thermostaat op 21gr
Huis 160m2
De vraag is of en wat voor een winst er valt te behalen door de regeling op weersafhankelijk te zetten.
10kWh op deze dagen is denk ik echt niet veel.Fluks86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:10:
Thermostaat op 21gr
Huis 160m2
Mogelijk valt er nog winst te halen met WAR. Want als je nu het huis warm houd met 28, zul je met minder koud weer dus ook lagere temperatuur kunnen gebruiken. Maar dat is gewoon kwestie van testen denk ik.
Mbt SWW (althans, dat is hetzelfde als WTW toch?), dan is 2100kWh op een jaar best veel. Maar je geeft dan ook aan een uur douchen, wat ik wel weer knap vind dat je zo lang red. Zelf ook 230L model, maar na een half uur is de boiler op dit moment toch wel koud (geen besparende douche kop en vrij koud aanvoer water). Of je zou natuurlijk al verdeeld moeten douchen..
Gister 20 kwh gedaan, ook iets van 160-180m2, onder vvw en boven rads (gewone rads die wel meedoen).Fluks86 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:10:
Thermostaat op 21gr
Huis 160m2
Dus ik denk dat je niet zou hoeven moeten kunnen klagen
Tapwater; ligt ook aan je settigns en schema.
Dit moet ik eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken...GJA schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:02:
[...]
Over de BUH: de WP gebruikt de BUH niet alleen als ie de temperatuur niet meer haalt; hij gebruikt hem ook om net even over een kritieke waarde heen te komen om daarna verder te gaan met de compressor.
Verder schakelt ie 'm niet onnodig in, ook niet als je hem bij +20 al toelaat.
In eerste instantie zul je dus alleen wat kleine inschakelmomentjes van de BUH zien. Als ie het nog zwaarder krijgt kan ie de tweede stap nog gebruiken om over het dooie punt heen te komen. Ook die kun je rustig toelaten; zolang de WP het nog aankan op alleen compressor doet ie dat ook gewoon.
Ik denk dat het toelaten van de BUH alleen maar efficiënter werkt dan het afknijpen van de BUH omdat na het overwinnen van dat kritieke temparatuurpunt de compressor met een grotere COP zal draaien dan dat ie telkens tegen dat kritieke punt blijft hangen.
Voor mij is de BUH een lelijk en irritant ding. Liefst wil ik m eruit. Gewoon omdat t cop1 is. En alles wat cop1 is...
Zodra t me lukt kan ik BUH op toestaan zetten en evenwicht op 5 graden ofzo, kijken wat ie doet. Maar wat ik van de eerste 24h na de eerste start onthouden heb, is dat ik m toen snel op -10 heb gezet...
BUH op sww only. Evenwicht temp op -10 ofzo.Rainesh schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Na een reboot gaat de WP altijd eerst setpoint van zn tank doen.
Hoe staat je BUH, evenwicht etc.
[...]
Bij mij staat het op Toestaan en evenwicht op -15
Und?Hetisweergezell schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:40:
Vandaag toch maar eens een experimentje doen. Vannacht weer flink wat defrosts gehad waarbij de buh werd ingeschakeld (awt is momenteel rond de 26/27 graden en delta t staat op 3 dus retour is onder de 25 graden).
Ben benieuwd...
Hoe veel is er al bekend over de prestaties en specs van de Altherma 4 generatie?
Ik heb vorig jaar wel wat artikelen gelezen dat hij pas eind 2024 naar hier komt, maar dat wil dan toch wel zeggen dat hij elders op de wereld wel in gebruik is. Meer dan dit vind ik er niet over: https://daikinish23.com/altherma-4/
Ben ook wel benieuwd wat het qua prijs zou doen. De Altherma 3 generatie is toch al heel wat jaren oud inmiddels. Prijshistorie is er natuurlijk niet..
Vooral het design van de Altherma 3 LT buitenunits vind de wederhelft niet echt aanspreken. Dat snap ik ook wel, het ziet er erg 2015 uit.
Ik heb vorig jaar wel wat artikelen gelezen dat hij pas eind 2024 naar hier komt, maar dat wil dan toch wel zeggen dat hij elders op de wereld wel in gebruik is. Meer dan dit vind ik er niet over: https://daikinish23.com/altherma-4/
Ben ook wel benieuwd wat het qua prijs zou doen. De Altherma 3 generatie is toch al heel wat jaren oud inmiddels. Prijshistorie is er natuurlijk niet..
Vooral het design van de Altherma 3 LT buitenunits vind de wederhelft niet echt aanspreken. Dat snap ik ook wel, het ziet er erg 2015 uit.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Verwijderd
Je kijkt er tenslotte heel de dag naar….Kuusj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:25:
Daar gaat het natuurlijk niet om. Zo'n ding kan lelijk zijn of qua design in ieder geval geen afbreuk doen aan je tuin. Ik vind die nieuwe zwarte kasten een stuk mooier bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Je kijkt er tenslotte heel de dag naar….
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Pak een spuitbusKuusj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Daar gaat het natuurlijk niet om. Zo'n ding kan lelijk zijn of qua design in ieder geval geen afbreuk doen aan je tuin. Ik vind die nieuwe zwarte kasten een stuk mooier bijvoorbeeld.
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Ik kan je wel wat van de mijne laten zien:
Bij mij staat ie op evenwichtstemperatuur 0 graden. Toch gaan de buh's niet onnodig aan.
In de rode selectie: hij springt even aan terwijl het 1,5 graden is volgens de buitentemperatuurmeting. Hij gaat heel kort aan, vlak na een afgeronde defrost. Mijn verklaring:
1,5 graden, toch BUH? jawel maar gemiddelde temperatuur over 24 uur.
Waarom aan? na de defrost mogelijk net even te moeilijk om over een bepaald punt heen te komen.
Ergens in december (vochtiger buiten) heb ik ook gezien wat ie dan doet: hij gooit de koelmiddeltemperatuur net even iets omhoog. Indien gewenst kan ik daar wel een voorbeeldje van opzoeken.
Kijk ook even naar na 18:00 uur: hoewel de temperatur ruim beneden de evenwichtstemperatuur ligt gaat de BUH 1 (3kW) alleen aan bij defrost.
Ik heb 's nachts de kleinste geluidsbeperking aan; daar zie ik wat meer gebruik van de BUH. En dat neem ik voor lief want het scheelt precies genoeg in geluid.
/f/image/zs3RvE66c236Ds0uhMdArCQG.png?f=fotoalbum_large)
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Toch benieuwd wat dan per dag/maand er aan stroom voor de buh nodig is. En of dat dan efficienter is... heb je geen powermeter ala hw energy op de buh?GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik kan je wel wat van de mijne laten zien:
Bij mij staat ie op evenwichtstemperatuur 0 graden. Toch gaan de buh's niet onnodig aan.
In de rode selectie: hij springt even aan terwijl het 1,5 graden is volgens de buitentemperatuurmeting. Hij gaat heel kort aan, vlak na een afgeronde defrost. Mijn verklaring:
1,5 graden, toch BUH? jawel maar gemiddelde temperatuur over 24 uur.
Waarom aan? na de defrost mogelijk net even te moeilijk om over een bepaald punt heen te komen.
Ergens in december (vochtiger buiten) heb ik ook gezien wat ie dan doet: hij gooit de koelmiddeltemperatuur net even iets omhoog. Indien gewenst kan ik daar wel een voorbeeldje van opzoeken.
Kijk ook even naar na 18:00 uur: hoewel de temperatur ruim beneden de evenwichtstemperatuur ligt gaat de BUH 1 (3kW) alleen aan bij defrost.
Ik heb 's nachts de kleinste geluidsbeperking aan; daar zie ik wat meer gebruik van de BUH. En dat neem ik voor lief want het scheelt precies genoeg in geluid.
[Afbeelding]
Boh... dat zijn nog eens waardes... ik ga vandaag naar een verbruik van 48kWhPCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:31:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De COP (berekend door opgenomen warmte te vergelijken met aangemaakte warmte) ligt vandaag wss tussen de 2.5 en 3. Stooklijn staat op 38 bij 0 graden en 25 bij 15 graden... Ik heb een 100m2 onderverdieping en boven radiatoren.
Zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken en wellicht verbeteren op het vervangen van de verdeler na?
Hoe krijgen jij die mooie grafiekjes overigens?
Afgelopen zaterdag had ik hier gemeld dat ik de storing AJ-03 had.jolandacb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:34:
[...]
Inmiddels is de storing vanzelf weg gegaan en draait alles weer als een zonnetje.
Gelukkig loste het vanzelf op.
Echter valt mij nu op dat ons standbyverbruik sinds zaterdag extreem hoog is.
:strip_exif()/f/image/xuqObB3kVIL26FMuDYeoS20a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mPrxVTkUBWJ0wjyqdjyO3nC8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uJ26Zge5tb0hy5UBLOiCsnts.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hp5CJ6gyzK5RbfMUu6NhguR7.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft dit met de kou van afgelopen dagen te maken, of is er toch meer aan de hand met de warmtepomp?
Ja hoor, alles wordt gemeten en vastgelegd. Maar of je er wat aan hebt is de vraag.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Toch benieuwd wat dan per dag/maand er aan stroom voor de buh nodig is. En of dat dan efficienter is... heb je geen powermeter ala hw energy op de buh?
Gisteren 8,1 kWh BUH, 35.8 kWh compressor. Inclusief salmonella run.
Eergisteren 8 kWh voor BUH, 33,3 kWh compressor.
Maar misschien is wat uitleg hier dan op zijn plaats.....
Ons huis komt uit 1971 en is behoorlijk groot, 250 m2 woonoppervlak. Volledig gestript; nieuw dak, 20 cm glaswol, nieuwe ramen HR+ (geen 3 laags), vloerisolatie, vloerverwarming, PVC, open verdeler zonder pomp. Van energielabel D naar A+++. Zo trots.
WP draaide super. Beetje tweaken voor de laatste kWh-tjes
De temperatuur was nog wel op te lossen; ik had de stooklijn te laag, de BUH stond op niet toegestaan en de dT op 3. Erg strak allemaal. Maar hoog verbruik, veel lawaai.
Dus: teveel warmteverlies voor onze WP. Dan een grotere WP? Liever niet; deze doet het qua vermogen vanaf april t/m oktober gewoon super. Nog maar eens goed naar ons huis kijken.
Er zou spouwmuurisolatie zijn; ook echt met een endoscoop geconstateerd door een isolatiebedrijf dat offerte kwam opstellen. In de koude periode zelf met een thermografische camera gekeken; echt niet! Paar stenen eruit om echt in de spouw te kijken; hele lege stukken in de spouw! Dat gaan we dus aanpakken.
Maar nog mooier: in de woonkamer zit een houten wand tot aan het plafond (ongeveer 4 meter hoog). Die losgetrokken; zit zonder isolatie met een behoorlijke spouw gemonteerd op een enkelsteens muur

Daar sta je dan met je energielabel A+++!
Die houten wand heb ik nu geïsoleerd (bijna klaar) en dat geeft al hele bemoedigende resultaten. De WP reageert nu met - 1 á -2 buiten veel beter dan voorheen bij 4 graden. dT nu op 5, setpoint is nu rond de 27 graden en temperatuur is binnen stabiel. Hoe blij kun je zijn met 50 kWh verbruik op een dag
Helemaal met de volledige spouwmuurisolatie (ik heb nu nog stukken binnenmuur die 11 graden zijn
Nu alles mooi stabiel draait gisteren op onderzoek uitgegaan of en hoe het zuiniger kan. Omdat ik alleen met radiatoren werk (wel met ventilatoren/ speedcomfort eronder) nu het afgiftesyteem toch maar omgezet van 'radiatoren' naar 'ventilo-convectoren'. Kan ik delta T tenminste wijzigen.
Delta T meteen van 10 naar 5 gezet en velaging stooklijn, die ik tot nu toe via de app 2C verlaagd had doorgevoerd.
Vandaag iets meer schommelingen in vermogen van de WP, maar vooral eigenlijk een te snel oplopende kamertemperatuur. Daarom in 3 stappen van 1C de stooklijn nogmaals met in totaal 3C verlaagd. Nu kamertemperatuur weer mooi stabiel, echter toch nog wel redelijk grote schommelingen in het vermogen dat de WP afgeeft (niet pendelen). Dit laatste wellicht te beperken door delta T nog verder te verlagen? Suggesties?
Delta T meteen van 10 naar 5 gezet en velaging stooklijn, die ik tot nu toe via de app 2C verlaagd had doorgevoerd.
Vandaag iets meer schommelingen in vermogen van de WP, maar vooral eigenlijk een te snel oplopende kamertemperatuur. Daarom in 3 stappen van 1C de stooklijn nogmaals met in totaal 3C verlaagd. Nu kamertemperatuur weer mooi stabiel, echter toch nog wel redelijk grote schommelingen in het vermogen dat de WP afgeeft (niet pendelen). Dit laatste wellicht te beperken door delta T nog verder te verlagen? Suggesties?
Als je ook nog ergens thermostaatkranen op de radiatoren hebt zitten kunnen die het ook veroorzaken door dat die ruimte dan warmte vraag heeft. Bij mij is het ook geen strakke lijn (ook enkel radiatoren met op de bg boosters erbij). Ik vermoed agv de thermostaatkranen op de verdiepingen & geen massa in het systeem. Verder geen pendelen en een enkele defrost op een dag.GKeurentjes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:50:
Nu alles mooi stabiel draait gisteren op onderzoek uitgegaan of en hoe het zuiniger kan. Omdat ik alleen met radiatoren werk (wel met ventilatoren/ speedcomfort eronder) nu het afgiftesyteem toch maar omgezet van 'radiatoren' naar 'ventilo-convectoren'. Kan ik delta T tenminste wijzigen.
Voorbeeld voor hoe de WP de BUH gebruikt:
Hier 1 cycle tussen 2 defrost:
/f/image/SO8dfSoJMmZaQBSMfZqxnMzp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bzmth01xEVsAyayVay6EvZoW.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je:
dat de BUH niet continu wordt aangestuurd
de BUH zelfs 2 keer in de cycles meedoet
de BUH de compressor meehelpt en dat de COP uiteindelijk hoger wordt in de tweede helft van de cyclus.
de cop zonder BUH toch al waardeloos was.
Verder: mijn WP had het hier heel zwaar. Een situatie die het merendeel van de gebruikers nooit zal zien.
/f/image/SO8dfSoJMmZaQBSMfZqxnMzp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bzmth01xEVsAyayVay6EvZoW.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je:
de BUH de compressor meehelpt en dat de COP uiteindelijk hoger wordt in de tweede helft van de cyclus.
Verder: mijn WP had het hier heel zwaar. Een situatie die het merendeel van de gebruikers nooit zal zien.
Als je WP met deze omstandigheden op z'n tandjes loopt is het duidelijk dat je bivalentietemperatuur niet op -15 moet inderdaad.GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zie je:
Verder denk ik aan je plaatjes te zien dat je het stroomverbruik van de BUH niet meeneemt in de berekening van de COP.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je met een T_A van 27 graden bij deze buitentemperaturen maar een (compressor) COP van 2 haalt. Dat moet eigenlijk wel een factor 2 beter kunnen!
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 08-01-2024 17:05 ]
Ik zit enorm te piekeren over de Warmtepomp dezer dagen. Verbruik is sky-high (60-80 KW per dag). Eerste echt koude dagen sinds de installatie begin sept.
Vraag me af of alles wel goed staat, maar heb er zelf veel te weinig kennis van. Toevallig iemand uit regio Deinze/Nazareth die eens wil komen kijken hoe we dit kunnen tweaken. Installateur heeft ook geen voldoende kennis vrees ik.
Vraag me af of alles wel goed staat, maar heb er zelf veel te weinig kennis van. Toevallig iemand uit regio Deinze/Nazareth die eens wil komen kijken hoe we dit kunnen tweaken. Installateur heeft ook geen voldoende kennis vrees ik.
/f/image/irhOVJ6aODMCGPKlpsnahzWV.png?f=fotoalbum_large)
Zonder info over hoe je huis, afgiftesysteem eruit ziet, welke WP je precies hebt en wat voor instellingen je gebruikt, kunnen we je denk ik niet helpen. Maar een T_A van dik 45 graden is niet best voor je efficientie.Liviooo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:05:
Ik zit enorm te piekeren over de Warmtepomp dezer dagen. Verbruik is sky-high (60-80 KW per dag). Eerste echt koude dagen sinds de installatie begin sept.
Vraag me af of alles wel goed staat, maar heb er zelf veel te weinig kennis van. Toevallig iemand uit regio Deinze/Nazareth die eens wil komen kijken hoe we dit kunnen tweaken. Installateur heeft ook geen voldoende kennis vrees ik.[Afbeelding]
Begin eens met de basis informatie:Liviooo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:05:
Vraag me af of alles wel goed staat, maar heb er zelf veel te weinig kennis van. Toevallig iemand uit regio Deinze/Nazareth die eens wil komen kijken hoe we dit kunnen tweaken. Installateur heeft ook geen voldoende kennis vrees ik.[Afbeelding]
- type woning
- radiatoren / vloerverwarming
- type unit
- stooklijn
- delta
Godver ik irriteer me mateloos aan steeds die reset als je ook maar 1 mini parameter hebt aangepast... sjees!
Mijn wp heeft t niet zwaar denk ik. Kan ik dat ergens achterhalen of concluderen voor mijn situatie?GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zie je:
Ik heb buh nu op toegestaan, evenwtemp op 2gr.
- type woning : half open woning (1965 - renovatie in 2007)Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Begin eens met de basis informatie:
- type woning
- radiatoren / vloerverwarming
- type unit
- stooklijn
- delta
- radiatoren
- type unit : EBVH11S23DJV6V (binnenunit) & ERLA11DAV3 (Buitenunit)
- stooklijn : zie foto
- delta T verwarming : 8° C
/f/image/HG6WCMDt6cJp1e4sIQNVYLl7.png?f=fotoalbum_large)
Kun je zien aan het stroomverbruik, het toerental van de compressor, en of de buh mee gaat doen.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Mijn wp heeft t niet zwaar denk ik. Kan ik dat ergens achterhalen of concluderen voor mijn situatie?
Ik heb buh nu op toegestaan, evenwtemp op 2gr.
Sinds ruim een jaar heb ik een Altherma 8kW hybride warmtepomp in combinatie met Intergas 32kW CV-ketel. De buitenunit is tegen de buitenmuur gemonteerd en de binnenunit op zolder. Ik heb een goed geïsoleerd vrijstaand huis, zonder vloerverwarming maar met gewone radiatoren met ventilatoren.
Vanaf het begin veroorzaakte de buitenunit een hinderlijke brom binnenshuis. Ik heb toen tussen de ophangbeugels en muur rubberen matjes aangebracht en dikkere rubberen voetjes tussen buitenunit en ophangbeugels geplaatst. Het gebrom binnen werd wel minder maar is nog steeds goed hoorbaar. Vraag 1: weet iemand een oplossing voor dit bromgeluid?
Vanwege het bromgeluid zet ik de warmtepomp s ’nachts uit d.m.v. de kamerthermostaat die ik s’nachts op 17 graden ingesteld heb (overdag thermostaat op 20.5 graden). S ’nachts koelt de woonkamer nooit verdere af onder de 17 graden dus de warmtepomp (buitenunit) blijft uit . Echter, de pomp in de binnenuit draait s ‘nachts om de zoveel tijd even. Omdat de pomp van de binnenunit redelijk wat geluid maakt is dit s ‘nachts als het rustig is, hinderlijk. Vraag 2: weet iemand een instelling om de pomp van de binnenunit s ’nachts niet te laten lopen?
Omdat s ’ochtends de temperatuur in de woonkamer meestal gedaald is naar zo’n 19 graden, moet de warmtepomp de radiatoren snel opwarmen. De installateur heeft daarom de volgende instellingen gebruikt:
- Weersafhankelijke werking: uit.
- Spaarstand: ecologisch
- Functionaliteit “Snel opwarmen”: aan
Met deze instellingen heb ik over 2023 700m3 gas gebruikt en 2800 kWh elektriciteit extra voor de warmtepomp (in 2022 zonder warmtepomp 2100 m3 gas). Is dit gas- en elektriciteitsverbruik normaal voor dit warmtepompsysteem? Alvast bedankt voor uw reacties.
Vanaf het begin veroorzaakte de buitenunit een hinderlijke brom binnenshuis. Ik heb toen tussen de ophangbeugels en muur rubberen matjes aangebracht en dikkere rubberen voetjes tussen buitenunit en ophangbeugels geplaatst. Het gebrom binnen werd wel minder maar is nog steeds goed hoorbaar. Vraag 1: weet iemand een oplossing voor dit bromgeluid?
Vanwege het bromgeluid zet ik de warmtepomp s ’nachts uit d.m.v. de kamerthermostaat die ik s’nachts op 17 graden ingesteld heb (overdag thermostaat op 20.5 graden). S ’nachts koelt de woonkamer nooit verdere af onder de 17 graden dus de warmtepomp (buitenunit) blijft uit . Echter, de pomp in de binnenuit draait s ‘nachts om de zoveel tijd even. Omdat de pomp van de binnenunit redelijk wat geluid maakt is dit s ‘nachts als het rustig is, hinderlijk. Vraag 2: weet iemand een instelling om de pomp van de binnenunit s ’nachts niet te laten lopen?
Omdat s ’ochtends de temperatuur in de woonkamer meestal gedaald is naar zo’n 19 graden, moet de warmtepomp de radiatoren snel opwarmen. De installateur heeft daarom de volgende instellingen gebruikt:
Met deze instellingen heb ik over 2023 700m3 gas gebruikt en 2800 kWh elektriciteit extra voor de warmtepomp (in 2022 zonder warmtepomp 2100 m3 gas). Is dit gas- en elektriciteitsverbruik normaal voor dit warmtepompsysteem? Alvast bedankt voor uw reacties.
COP klopt; alleen compressor.MrFish schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:02:
[...]
Als je WP met deze omstandigheden op z'n tandjes loopt is het duidelijk dat je bivalentietemperatuur niet op -15 moet inderdaad.
Verder denk ik aan je plaatjes te zien dat je het stroomverbruik van de BUH niet meeneemt in de berekening van de COP.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je met een T_A van 27 graden bij deze buitentemperaturen maar een (compressor) COP van 2 haalt. Dat moet eigenlijk wel een factor 2 beter kunnen!
Vergis je niet in aanvoertemperatuur en/of de dT en de bijbehorende energie die nodig is om dat op die temperatuur te houden. Als de compressor die energie alleen kan leveren door op z'n top te draaien is de COP gewoon laag. Overigens; nu zit de COP (compressor) tussen de 4,5 en 5 bij 27 graden aanvoer, dT 5.
Ook nog belangrijk: aanvoer en dT zijn beide even belangrijk bij het opgenomen vermogen. 27 Ta met dT5 geeft 22 retour. Dat neemt net zoveel vermogen als tA 25 met dT 3. De efficiëncy verbetering dat je er mee krijgt is erg klein als je dat uitdrukt in opgenomen vermogen.
(Hier op tweakers gaan we natuurlijk wel voor elk procentje winst
Lol
Stooklijn aangepast naar 35@-10 en 27@10 en gelijk 1380watt verbruik en een stooklijn van 31:\
Even kijken of dit nog gaat dalen....hoop van wel
Edit: in de app stond het nog op +1
nu op 0 en gelijk 970
Stooklijn aangepast naar 35@-10 en 27@10 en gelijk 1380watt verbruik en een stooklijn van 31:\
Edit: in de app stond het nog op +1

[ Voor 17% gewijzigd door Rainesh op 08-01-2024 18:51 ]
Wij hebben hier een 6kW systeem staan, volledig elektrisch. Over 2023 hebben we 3600 kWh verbruikt. Huis van 1830 volledig gerenoveerd echter zonder spouwmuurisolatie ivm de Maas die op bezoek kan komen. Ook geen verdiepings isolatie overigens (komt nog) met houten dek. Heeft een benedenverdieping van 100m2 vloerverwarming en een zestal radiatoren.SKabel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:06:
Sinds ruim een jaar heb ik een Altherma 8kW hybride warmtepomp in combinatie met Intergas 32kW CV-ketel. De buitenunit is tegen de buitenmuur gemonteerd en de binnenunit op zolder. Ik heb een goed geïsoleerd vrijstaand huis, zonder vloerverwarming maar met gewone radiatoren met ventilatoren.
Voor een vergelijk zal je ook het huis etc moeten vermelden maar misschien heb je hier al iets aan.
Bij reboot gaat ie eerst weer sww opwarmen he. Kan t dat ook nog zijn?Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:32:
Lol
Edit: in de app stond het nog op +1nu op 0 en gelijk 970
Van welke setting kwam je af btw?
Ik heb nu 33 at -6 en 25 at 18 meen ik.
Hier 21.3 21.4 in de woonk maar toch voel ik het kouder aan...
Momenteel:
:strip_exif()/f/image/QvihYUNs3LRQx4zmiTr7BRyg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H9m57uYvMygxtilAmmWZum6V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5OS0w2CggN7vkEEQ6nRksiI9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 19:13 ]
SWW was al op temperatuur.PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:05:
[...]
Bij reboot gaat ie eerst weer sww opwarmen he. Kan t dat ook nog zijn?
Van welke setting kwam je af btw?
Ik heb nu 33 at -6 en 25 at 18 meen ik.
Ik kwam van 31@-10 en 27@10 met Delta 4
Ik kijk het even aan, anders via de app naar -1.
Ik wil dat huis op temperatuur blijft, maar lijkt erop dat het lichtjes aan het opwarmen is.
Ik hoop dat iemand hier nog iets over kan zeggen.jolandacb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Afgelopen zaterdag had ik hier gemeld dat ik de storing AJ-03 had.
Gelukkig loste het vanzelf op.
Echter valt mij nu op dat ons standbyverbruik sinds zaterdag extreem hoog is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft dit met de kou van afgelopen dagen te maken, of is er toch meer aan de hand met de warmtepomp?
Alvast dank.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma