Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:27
Hallo,

Ergens hiervoor werd gesproken over de frequentie waarop de Daikin app zijn gegevens actualiseert. Als je in de app, op het hoofdscherm, even vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden veegt worden de waardes geactualiseerd (althans voor zover ik op de IPhone zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:07:
[...]

SWW was al op temperatuur.

Ik kwam van 31@-10 en 27@10 met Delta 4

Ik kijk het even aan, anders via de app naar -1.

Ik wil dat huis op temperatuur blijft, maar lijkt erop dat het lichtjes aan het opwarmen is.
Ik blijf hier maar op dit hangen, rond de 1050-1100W continue (ik ga m wel aanlaten vannacht trouwens, anders ben ik bang dat t te fris gaat worden op de 1e verdp. (hier hangen rads), (dat gaat op zich snel en makkelijk in de Onecta app door bij instellingen, planning -> uit te klikken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqcrM9MQO6vwJ4QIg0qElVtUG6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nvMdSDkcpZ9FNR2eqO5wlC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGv2_nz0j81TKE2FwpvDCYcGIig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWGTTGJZwxwkeXEHMeapVPg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5SXLhlmGL3mAlmhsowVkCX01FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMqYxnk4u9qSm1KRdetX5uGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5YjQQPFHz5mMsJQTUvVmAIYCew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pp1Zq0wzlmb248SgyOtHZXO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/188sFlQUsj0P0G4haw6qr2rNFds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWyn62FBG3zNc5wBum8fHgvi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAAP8-eyPCw36j-yJU3cT9JVfuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYfOOZpIVHILKlFJLyh4Lo1T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZZo5qNKO1PrBEEw0S8uRSVbU1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gimKsyl6eW3Tsc4wzliGon5.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp knalt nogal hevig door op 20+ l/m. Waar is dat goed voor?
Vorige week met 5+ buiten, ging ie vaak terug naar 6-7 l/m. Nu hoor ik de radiatoren nogal als de flow 15 of meer is.

De delta T stabiliseert nu onder de 3.0 (wens dT). Dus wat doet dan hoge of lage flow? :/
Meer flow is hogere retour, dus de dT zal kleiner worden. Minder flow is lagere retour, toch?

Dus als dT is 2,3 in mijn geval, dan zou ik verwachten dat de flow toch zakt, naar 10 of lager.?

Wat zie ik verkeerd...

Edit;
Haha lol ik zie dus dit, maar ik zou verwachten dat als de dT zakt, dat de flow dan ook lager zou worden...maar de flow neemt net toe, waarom doet ie dat?!:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7B2YjZ8f72HhR9hrxgeQDq4JQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKOWgRCFYDb1eat8bmvZ0EYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 20:06 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

jolandacb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Ik hoop dat iemand hier nog iets over kan zeggen.
Het woord standbye zegt helaas weinig……. En nu het kouder is gaat bij iedereen het verbruik flink omhoog.

Iets als een aantal kWh per uur of dag zegt meer, aangevuld met wat meer details over de afgifte, woonoppervlak, enz.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 08-01-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:49
GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:45:

Maar misschien is wat uitleg hier dan op zijn plaats.....
Ons huis komt uit 1971 en is behoorlijk groot, 250 m2 woonoppervlak. Volledig gestript; nieuw dak, 20 cm glaswol, nieuwe ramen HR+ (geen 3 laags), vloerisolatie, vloerverwarming, PVC, open verdeler zonder pomp. Van energielabel D naar A+++. Zo trots.
Ik ga hier misschien een beetje off topic (hoewel isolatie e.d. natuurlijk ook helpt om het verbruik van een WP omlaag te krijgen O-) ), want jouw omschrijving komt relatief dicht in de buurt bij onze situatie en ik ben al een poosje op zoek naar een indicatie van welk label we kunnen bereiken met de aanpassingen aan onze woning. We hebben een woning uit1974, wel een stuk kleiner, 168m² woonopp. (garage van 62² telt niet mee in het label denk ik? - bewust nu nog onverwarmd, maar er ligt evt. wel vloerverwarming) en vrijstaand. Ongeveer 1,5 jaar geleden aangekocht met een C label (zo'een die je nog zelf online kon aanvragen; mijn gevoel zegt dat D beter past, omdat onze vorige woning ook C was en die lijkt me beter dan hoe deze gekocht is). Nou ben ik de hele woning ruimte voor ruimte meer naar onze zin aan het zetten en daarbij ook alles meteen aan het isoleren met 12cm PIR platen. De spouw op de beneden verdieping zou al na-geïsoleerd moeten zijn (aldus de brochure van de verkoopmakelaar).

Omdat ik hier toch mee bezig ben, wil ik graag binnen 6 maanden als het even kan een A label. Dan zakt onze hypotheekrente namelijk nog wat extra en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Ik heb alleen echt geen flauw idee wanneer we in de buurt zouden moeten komen van een A label en wat daarvoor allemaal nodig is. Als ik daarop Google word ik niet echt veel wijzer. Daarom ben ik erg benieuwd wat je allemaal precies hebt gedaan en of je op basis van jouw rapport en wat we tot nu toe hebben gedaan daar misschien een educated guess over kan doen (of misschien dat iemand anders hier er verstand van heeft).

Veranderingen die ik nu heb doorgevoerd zijn:
  1. Van gasgestookte ketel voor CV en SWW naar 8kw WP, alleen koken doen we nog op gas (~20m³ gas per jaar lijkt dat nu te worden).
  2. 7040 WP aan zonnepanelen geplaatst (vanaf april t/m december 2023 goed voor zo'n 5.500kWh).
  3. Van natuurlijke ventilatie naar mechanische afzuiging (zonder wtw), gestuurd op aanwezigheid en luchtvochtigheid.
  4. Bijna alles is nu na-geïsoleerd met 12cm PIR (dak en alle muren van 1e verdieping en zolder). 12CM PIR en 20CM glaswol komt volgens mij qua isolatiewaarde min of meer overeen.
  5. Drie (alle) Dakramen vervangen met nieuwe HR++ ramen.
  6. De helft van de ramen in de woning worden nog vervangen, maar de kunststof kozijnen blijven zitten. Nu zit er volgens mij gewoon dubbel glas in, dus veel beter dan dat zal het niet worden denk ik (je zit aan dezelfde dikte vast natuurlijk).
  7. Nieuwe geïsoleerde voordeur.
Verder is de vloer geïsoleerd met piepschuim platen van 4CM (daar heb ik nog niets aan veranderd en is volgens mij nog wel een verbeterpunt ook).

Sorry als ik hier te ver off topic ga en alvast bedankt voor als er iemand is die me een indicatie kan geven! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Het woord standbye zegt helaas weinig……. En nu het kouder is gaat bij iedereen het verbruik flink omhoog.

Iets als een aantal kWh per uur of dag zegt meer, aangevuld met wat meer details over de afgifte, woonoppervlak, enz.
Ah, oké.
Hierbij dan het verbruik per dag van de laatste dagen.
Woonoppervlakte is 160 m2, overal vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3YlX9ZFRwc6eFx-A_64s_6yJ8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAdMuKMBWIgiJOPtI6CgEbL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPWvzIVGPfTKe-unG3OuPU4Ejxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqBEDlp0BFlrRWnGwn1Re8sj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3DGLUAn93z0b78Gy6jwgT-eVSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTvll8ncBUWg5Qf8nNg6NPcS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw92Yc_ABny57IGd5sqZfKWC3T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaGwdlHac1anrTqaSVpXsJV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jolandacb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Ah, oké.
Hierbij dan het verbruik per dag van de laatste dagen.
Woonoppervlakte is 160 m2, overal vloerverwarming.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet echt inzichtelijk krijgen wat je BUH bv doet, en je wp only. We zien nu ook je waterkoker ... :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Ik blijf hier maar op dit hangen, rond de 1050-1100W continue (ik ga m wel aanlaten vannacht trouwens, anders ben ik bang dat t te fris gaat worden op de 1e verdp. (hier hangen rads), (dat gaat op zich snel en makkelijk in de Onecta app door bij instellingen, planning -> uit te klikken):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorige week met 5+ buiten, ging ie vaak terug naar 6-7 l/m. Nu hoor ik de radiatoren nogal als de flow 15 of meer is.

De delta T stabiliseert nu onder de 3.0 (wens dT). Dus wat doet dan hoge of lage flow? :/
Meer flow is hogere retour, dus de dT zal kleiner worden. Minder flow is lagere retour, toch?

Dus als dT is 2,3 in mijn geval, dan zou ik verwachten dat de flow toch zakt, naar 10 of lager.?

Wat zie ik verkeerd...

Edit;
Haha lol ik zie dus dit, maar ik zou verwachten dat als de dT zakt, dat de flow dan ook lager zou worden...maar de flow neemt net toe, waarom doet ie dat?!:
[Afbeelding]
Ik merk hetzelfde bij onze WP. Soms schiet het verbruik zelfs nog naar tegen de 2kW. De dT heb ik nog op 4 staan (hij kan denk ik naar 3, maar ik dacht eerder te hebben gelezen dat er mensen zijn die dT juist wat omhoog moesten zetten bij kouder weer). Ook onze WP zat eerder altijd zo rond de 7l/min debiet en schiet nu naar 20l/min, 12l/min was het minimaal vandaag. Verder 4 defrosts vandaag tot nu toe. Gisteren en vannacht ook een aantal. Meer dan andere hier hebben gehad volgens mij, maar wij wonen helemaal in het oosten (boven Nijmegen), dus wellicht een wat andere luchtvochtigheid dan in het westen. In ieder geval minder defrosts dan toen het voor de eerste keer zo koud werd vorig jaar. COP vandaag incl. salmonellarun is 3,05. SWW runs nemen ook wel toe. Heb niet de indruk dat de tank nu zoveel sneller afkoelt (hoewel die in de onverwarmde garage staat), denk zelf dat het meer te maken heeft met dat het koude water nu écht koud is en er dus meer warm bijgemengd moet worden (+ dat nog wat warmer en misschien ook wat langer douchen ook een gevolg is van dit weer :P ). De stooklijn zit de hele dag zo rond 29,7. Uitgaande temperatuur schommelt tussen de 29,5 en 30,5. Een grote verandering is wel dat ik vanmorgen de vloer wat open heb gezet op de hoofdslaapkamer. Die werd ons toch wat te koud. Helaas is het met die stomme pompverdelers die we hebben wel open óf dicht. Half open is resulteert gewoon in open heb ik de indruk... Maargoed, daardoor heeft de pomp wel even wat extra moeten werken denk ik.

Vandaag 23kWh CV, 9kWh SWW so far. Gisteren 23 en 5. Eergisteren 18 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JarnoH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Ik merk hetzelfde bij onze WP. Soms schiet het verbruik zelfs nog naar tegen de 2kW. De dT heb ik nog op 4 staan (hij kan denk ik naar 3, maar ik dacht eerder te hebben gelezen dat er mensen zijn die dT juist wat omhoog moesten zetten bij kouder weer). Ook onze WP zat eerder altijd zo rond de 7l/min debiet en schiet nu naar 20l/min, 12l/min was het minimaal vandaag. Verder 4 defrosts vandaag tot nu toe. Gisteren en vannacht ook een aantal. Meer dan andere hier hebben gehad volgens mij, maar wij wonen helemaal in het oosten (boven Nijmegen), dus wellicht een wat andere luchtvochtigheid dan in het westen. In ieder geval minder defrosts dan toen het voor de eerste keer zo koud werd vorig jaar. COP vandaag incl. salmonellarun is 3,05. SWW runs nemen ook wel toe. Heb niet de indruk dat de tank nu zoveel sneller afkoelt (hoewel die in de onverwarmde garage staat), denk zelf dat het meer te maken heeft met dat het koude water nu écht koud is en er dus meer warm bijgemengd moet worden (+ dat nog wat warmer en misschien ook wat langer douchen ook een gevolg is van dit weer :P ). De stooklijn zit de hele dag zo rond 29,7. Uitgaande temperatuur schommelt tussen de 29,5 en 30,5. Een grote verandering is wel dat ik vanmorgen de vloer wat open heb gezet op de hoofdslaapkamer. Die werd ons toch wat te koud. Helaas is het met die stomme pompverdelers die we hebben wel open óf dicht. Half open is resulteert gewoon in open heb ik de indruk... Maargoed, daardoor heeft de pomp wel even wat extra moeten werken denk ik.

Vandaag 23kWh CV, 9kWh SWW so far. Gisteren 23 en 5. Eergisteren 18 en 3.
En hoe ziet jou huis en stooklijn er verder uit? Komt redlijk in de buurt van wat ik zie dan denk ik hier :>
-> wat zou het nadeel zijn als ik/we de max pump op 60-70% zouden zetten?
-> heb jij 1 constante temp op de madoka of met nachtverlaging?

Denk wat is nu....maar er is gewoon live een defrost bezig 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC6biZ9Cv4dwbN8coSDhvKuJioA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE3ZmkfjfNGaPsfCz7gKzNJC.jpg?f=fotoalbum_large

Die defrost duurde echt maar 5-6min'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqmEYYp9h1Eohhaw2Yo-S1oq0b0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlxAszk4EkS24n3aZ7KVZWoT.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 17:40
JarnoH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:10:
[...]

[list=1]
• Van gasgestookte ketel voor CV en SWW naar 8kw WP, alleen koken doen we nog op gas (~20m³ gas per jaar lijkt dat nu te worden).
_/-\o_
Snel een inductieplaat plaatsen en de gasaansluiting (gratis) laten verwijderen.
Scheelt een paar honderd euro vastrecht per jaar en je bent gasloos :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 17:40
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Wat zie ik verkeerd...

Edit;
[Afbeelding]
Speel maar eens met de volgende formule (desnoods even in Excel zetten):
Q = m x c Delta_T

Q = afgegeven thermische vermogen WP (setpoint = vertrektemperatuur)
m = massa (in dit geval flow van de pomp -> daar gaat het om in dit voorbeeld)
c = 4200 J/kg.K (vast waarde dus -> soortelijke warmte van water)
Delta_T = instelling van je WP (de pompsnelheid wordt door de software verhoogd/verlaagd naar deze waarde)

Het vermogen van de WP wordt bepaalde door setpoint vertrektemperatuur.
Als je wat gaat spelen met Q of Delta_T dan zie je welk effect dat heeft op de flow. Dat spelen doet de WP ook de hele dag _/-\o_

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Speel maar eens met de volgende formule (desnoods even in Excel zetten):
Q = m x c Delta_T

Q = afgegeven thermische vermogen WP (setpoint = vertrektemperatuur)
m = massa (in dit geval flow van de pomp -> daar gaat het om in dit voorbeeld)
c = 4200 J/kg.K (vast waarde dus -> soortelijke warmte van water)
Delta_T = instelling van je WP (de pompsnelheid wordt door de software verhoogd/verlaagd naar deze waarde)

Het vermogen van de WP wordt bepaalde door setpoint vertrektemperatuur.
Als je wat gaat spelen met Q of Delta_T dan zie je welk effect dat heeft op de flow. Dat spelen doet de WP ook de hele dag _/-\o_
Ik krijg t niet helemaal meteen, maar :+
- waarom blijft ie op 22l/m knallen? (dat weet ik met die formule nog niet echt)
- is er een mogelijkheid de flow naar onder te krijgen, of enkel via de max flowpump setting van 60 of 70%?
- nadeel om 60% in te stellen? (of waar heb jij m op?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 17:37
[

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D89_tI2OrcTSVE_zJ2GzwVZ8G4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iKtKvZMDr1ehhDf0ZjXiBTgq.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien lijkt het rechts een klein beetje beter te zijn dan links. Maar weet niet of dit al genoeg is om een conclusie te trekken. Vandaag weer flink last gehad van defrosten (elke 20 tot 30 minuten was het weer raak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Gekke vraag wellicht, maar ik ging door het installateurs menu en sluit niet uit dat ik wat heb aangepast per ongeluk . Ik heb hem nu weer in het gebruikers menu maar hij blijft vragen ‘systeem start opnieuw op’ waarop ik dan op terug druk ipv oké . Dit gebeurd als ik op de pijl terug druk in het hoofdmenu. Gaat dat vanzelf weg?

Wil natuurlijk geen wijzigingen doorvoeren die ik niet meer weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:58
- is er een mogelijkheid de flow naar onder te krijgen, of enkel via de max flowpump setting van 60 of 70%?
Volgens mij moet je Delta T omhoog. Met deze temperaturen naar 5. Dan draait de pomp toch rustiger. In mijn geval althans. Geïsoleerde hoekwoning uit 1961, vloerverwarming en boven radiatoren.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mathy M schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Volgens mij moet je Delta T omhoog. Met deze temperaturen naar 5. Dan draait de pomp toch rustiger. In mijn geval althans. Geïsoleerde hoekwoning uit 1961, vloerverwarming en boven radiatoren.
Maar ik ben bang dat dT verhogen dan weer nadelig is voor iets anders? En...verhip, niks gedaan maar de flow is gezakt?!:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRHLSzKJRtkkA6mx7BourvEhqLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLy4bzsFfxsmbso4GYw6ho09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yAykn-zLc8nzkAH_TaNzubgzx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVbCQEOrLaIsX0HZ7lBpAWZy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87SmCk1-GWivUAscFXhRruyNfk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzojil696w7O3mwyQDluTcEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fiokw3XM2XfCAg380J-QZqCfOtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL6VSUFgDAnay7nKa7Ag76ZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XOLw_9Vp-AI8Nbj39oyvUsodBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vbq3znzp2cwqRbmPldSEZtlF.jpg?f=fotoalbum_large

Trekt wel nog steeds 1.1kw :| Godver, alleen die nog omlaag, dan kan ik rustig slapen :+
Dampleidingtemp 51 graden is normaal?

Helaas; en de pomp gaat weer harder, geen id waarom, want de dT was prima rond 3, en nu zakt de dT weer door de hogere flow. Wie me dit kan uitleggen? Want dan weet ik wellicht hoe ik de flow geflipper kan stoppen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROy3ei9qOClhPb0LKQ-wQz_K_HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCPCE5b3f3PLM1rQxvPwTbJl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 10:25
Nou, ik snap het weer eens een keer niet. Ter herinnering, ik heb een grondgebonden pomp, dus geen buitenunit.

Het volgende is er aan de hand. Op het home screen op de pomp staat dat er 'door de vloer' 36 graden gaat. Op dat plaatje heb je bovenaan het SWW staan, dan de instelling van de (in mijn geval) Madoka thermostaat, en daaronder de vloerverwarming ,en daar staat 36 bij.

Nou, de buitentemperatuur volgens de buitensensor is 0,3 graden, staat op de pomp. De vertrektemperatuur is 35,6 graden en de 'watertemperatuur inlaat platen...' is 31,5 graden. De dT is dacht ik 5. de stooklijn is ingesteld op 35 graden bij -10, en 27 graden bij 15.

Hoe kan het dan zijn dat ie nu al 36 graden (35,6) de vloer in laat gaan? Ik dacht dat die 35 bij -10 aan gaf dat als het buiten -10 graden is (volgens de pomp) hij water van 35 graden door de vloer mag sturen. Maar hij stuurt dus nu al iets warmer water dan dat door de vloer, bij een buitentempmeting van 0.3

Edit: Een tijdje geleden heb ik hier ook gepost, dat de pomp het niet op temp kon houden en toen heb ik de gehele stooklijn +1 gedaan. Dus ik heb niet de stooklijn zelf aangepast, maar je kunt dan +1 doen en dan hoogt ie de gehele stooklijn 1 op. In dit geval is de 35 bij -10 daadwerkelijk de instelling die ik destijds op jullie aanraden heb ingesteld, en dat laat ie ook zien, maar ik wéét ook dat ie +1 heeft gedaan. Is dat de reden dat ie nu 'warmer' dan 35 graden door de vloer heen stuurt? If so, prima, maar ik kan dat nog steeds niet rijmen met dat ie dat eigenlijk bij -10 pas zou mogen doen, zoals ik het begrijp, maar hij doet het al bij effectief 0 graden, wat dus nog 10 graden van de ingestelde waarde weg is.

Ik kan dat niet met elkaar rijmen.
1. Kan de vloer dat wel aan? (overal vloerverwarming, direct vanaf de bouw van het huis (ettelijke jaren oud) dus niets achteraf aangebracht).
2. Hoe moet ik lezen wat hier gebeurt, en als ik het goed begrijp dat dit inderdaad raar is, draait de pomp hierdoor dan niet kapot?
3. De pomp verbruikte net voor ik ging douchen zo'n 1800 watt. Nu interesseert me dat verbruik verder niet, als ik het maar behaaglijk heb hier binnen, maar is dat een enigzins 'normaal' verbruik?

[ Voor 19% gewijzigd door Just_A_User op 08-01-2024 21:37 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:31
Just_A_User schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:35:
Nou, ik snap het weer eens een keer niet. Ter herinnering, ik heb een grondgebonden pomp, dus geen buitenunit.

Het volgende is er aan de hand. Op het home screen op de pomp staat dat er 'door de vloer' 36 graden gaat. Op dat plaatje heb je bovenaan het SWW staan, dan de instelling van de (in mijn geval) Madoka thermostaat, en daaronder de vloerverwarming ,en daar staat 36 bij.

Nou, de buitentemperatuur volgens de buitensensor is 0,3 graden, staat op de pomp. De vertrektemperatuur is 35,6 graden en de 'watertemperatuur inlaat platen...' is 31,5 graden. De dT is dacht ik 5. de stooklijn is ingesteld op 35 graden bij -10, en 27 graden bij 15.

Hoe kan het dan zijn dat ie nu al 36 graden (35,6) de vloer in laat gaan? Ik dacht dat die 35 bij -10 aan gaf dat als het buiten -10 graden is (volgens de pomp) hij water van 35 graden door de vloer mag sturen. Maar hij stuurt dus nu al iets warmer water dan dat door de vloer, bij een buitentempmeting van 0.3

Edit: Een tijdje geleden heb ik hier ook gepost, dat de pomp het niet op temp kon houden en toen heb ik de gehele stooklijn +1 gedaan. Dus ik heb niet de stooklijn zelf aangepast, maar je kunt dan +1 doen en dan hoogt ie de gehele stooklijn 1 op. In dit geval is de 35 bij -10 daadwerkelijk de instelling die ik destijds op jullie aanraden heb ingesteld, en dat laat ie ook zien, maar ik wéét ook dat ie +1 heeft gedaan. Is dat de reden dat ie nu 'warmer' dan 35 graden door de vloer heen stuurt? If so, prima, maar ik kan dat nog steeds niet rijmen met dat ie dat eigenlijk bij -10 pas zou mogen doen, zoals ik het begrijp, maar hij doet het al bij effectief 0 graden, wat dus nog 10 graden van de ingestelde waarde weg is.

1. Kan de vloer dat wel aan? (overal vloerverwarming, direct vanaf de bouw van het huis (ettelijke jaren oud) dus niets achteraf aangebracht).
2. Hoe moet ik lezen wat hier gebeurt, en als ik het goed begrijp dat dit inderdaad raar is, draait de pomp hierdoor dan niet kapot?
3. De pomp verbruikte net voor ik ging douchen zo'n 1800 watt. Nu interesseert me dat verbruik verder niet, als ik het maar behaaglijk heb hier binnen, maar is dat een enigzins 'normaal' verbruik?
Waarop staat je modulatie ingesteld? Dat geeft de pomp een bepaalde vrijheid om af te wijken van de stooklijn. Of heb je de verhoging rond nul aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben op de helft van je verhaal he :9 ;
- waar staat setting modulatie op?
- waar staat setting overshoot/overregeling op?
- verhoging rond vriespunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Oef, ik kan daar nu geen antwoord op geven omdat ik nu niet (meer) bij de pomp in de buurt ben. Waar kan ik dit vinden? De termen komen me niet bekend voor in de zin van dat ik daar zelf aan heb lopen prutsen, dus ik moet jullie het antwoord voor nu schuldig blijven. :{

maar ik begrijp hier uit dat het wel raar is, tenzij de settings dermate zijn dat die dit gedoe verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:38
Waypoint schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:19:
Gekke vraag wellicht, maar ik ging door het installateurs menu en sluit niet uit dat ik wat heb aangepast per ongeluk . Ik heb hem nu weer in het gebruikers menu maar hij blijft vragen ‘systeem start opnieuw op’ waarop ik dan op terug druk ipv oké . Dit gebeurd als ik op de pijl terug druk in het hoofdmenu. Gaat dat vanzelf weg?

Wil natuurlijk geen wijzigingen doorvoeren die ik niet meer weet
Als je de vraag krijgt om het systeem opnieuw opstarten, kun je met zekerheid zeggen dat je per ongeluk iets aangepast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

danny.s schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Als je de vraag krijgt om het systeem opnieuw opstarten, kun je met zekerheid zeggen dat je per ongeluk iets aangepast hebt.
De grote vraag is nu ik uit het installateurs menu ben, hoe kom ik er vanaf om(of gaat dat vanzelf na een aantal uur )?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 14:32

GJA

JarnoH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Ik ga hier misschien een beetje off topic (hoewel isolatie e.d. natuurlijk ook helpt om het verbruik van een WP omlaag te krijgen O-) ), want jouw omschrijving komt relatief dicht in de buurt bij onze situatie en ik ben al een poosje op zoek naar een indicatie van welk label we kunnen bereiken met de aanpassingen aan onze woning. We hebben een woning uit1974, wel een stuk kleiner, 168m² woonopp. (garage van 62² telt niet mee in het label denk ik? - bewust nu nog onverwarmd, maar er ligt evt. wel vloerverwarming) en vrijstaand. Ongeveer 1,5 jaar geleden aangekocht met een C label (zo'een die je nog zelf online kon aanvragen; mijn gevoel zegt dat D beter past, omdat onze vorige woning ook C was en die lijkt me beter dan hoe deze gekocht is). Nou ben ik de hele woning ruimte voor ruimte meer naar onze zin aan het zetten en daarbij ook alles meteen aan het isoleren met 12cm PIR platen. De spouw op de beneden verdieping zou al na-geïsoleerd moeten zijn (aldus de brochure van de verkoopmakelaar).

Omdat ik hier toch mee bezig ben, wil ik graag binnen 6 maanden als het even kan een A label. Dan zakt onze hypotheekrente namelijk nog wat extra en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Ik heb alleen echt geen flauw idee wanneer we in de buurt zouden moeten komen van een A label en wat daarvoor allemaal nodig is. Als ik daarop Google word ik niet echt veel wijzer. Daarom ben ik erg benieuwd wat je allemaal precies hebt gedaan en of je op basis van jouw rapport en wat we tot nu toe hebben gedaan daar misschien een educated guess over kan doen (of misschien dat iemand anders hier er verstand van heeft).

1. Van gasgestookte ketel voor CV en SWW naar 8kw WP, alleen koken doen we nog op gas (~20m³ gas per jaar lijkt dat nu te worden).
  2. 7040 WP aan zonnepanelen geplaatst (vanaf april t/m december 2023 goed voor zo'n 5.500kWh).
  3. Van natuurlijke ventilatie naar mechanische afzuiging (zonder wtw), gestuurd op aanwezigheid en luchtvochtigheid.
  4. Bijna alles is nu na-geïsoleerd met 12cm PIR (dak en alle muren van 1e verdieping en zolder). 12CM PIR en 20CM glaswol komt volgens mij qua isolatiewaarde min of meer overeen.
  5. Drie (alle) Dakramen vervangen met nieuwe HR++ ramen.
  6. De helft van de ramen in de woning worden nog vervangen, maar de kunststof kozijnen blijven zitten. Nu zit er volgens mij gewoon dubbel glas in, dus veel beter dan dat zal het niet worden denk ik (je zit aan dezelfde dikte vast natuurlijk).
  7. Nieuwe geïsoleerde voordeur.
Verder is de vloer geïsoleerd met piepschuim platen van 4CM (daar heb ik nog niets aan veranderd en is volgens mij nog wel een verbeterpunt ook).

Sorry als ik hier te ver off topic ga en alvast bedankt voor als er iemand is die me een indicatie kan geven! _/-\o_
Ik denk dat je erg goed op weg bent. Het energie label is erg gericht op het opwekken van energie en het niet gebruiken van gas. Dus inderdaad die gaskookplaat er nog even uit. En denk na over het er uit gooien van de gasmeter. Dat laatste had voor ons ook een emotionele lading want we wonen in het aardbevingsgebied en hebben aardig wat meegemaakt op dat vlak. De reden voor ons huidige huis zeg maar.

Persoonlijk vind ik het label een aanfluiting: A+++ met zo goed als lekke spouwmuren. Blij dat we dat nog kunnen aanpakken.

Het opnemen van de waarden voor het label is overigens geen klein klusje. Daar is een goed opgeleid persoon een hele middag mee bezig geweest en hij heeft volgens mij niets gemist.

Tips; zorg dat de schil goed geïsoleerd is en zorg dat daar geen "gaten" in zitten. Dus alle ramen HR ++. En de gaskookplaat eruit. Dan zou je zomaar ook A+++ kunnen hebben.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:20
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Maar ik ben bang dat dT verhogen dan weer nadelig is voor iets anders? En...verhip, niks gedaan maar de flow is gezakt?!:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Trekt wel nog steeds 1.1kw :| Godver, alleen die nog omlaag, dan kan ik rustig slapen :+
Dampleidingtemp 51 graden is normaal?

Helaas; en de pomp gaat weer harder, geen id waarom, want de dT was prima rond 3, en nu zakt de dT weer door de hogere flow. Wie me dit kan uitleggen? Want dan weet ik wellicht hoe ik de flow geflipper kan stoppen...
[Afbeelding]
Maar wat is er mis met 1,0-1,1 kW? Dat heb ik hier ook. Denk dat 1,0*24=24 kWh met dit weer een mooie score is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:35

herstart je WP eens gewoon en haal em van die +1 af.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik denk dat je erg goed op weg bent. Het energie label is erg gericht op het opwekken van energie en het niet gebruiken van gas. Dus inderdaad die gaskookplaat er nog even uit. En denk na over het er uit gooien van de gasmeter. Dat laatste had voor ons ook een emotionele lading want we wonen in het aardbevingsgebied en hebben aardig wat meegemaakt op dat vlak. De reden voor ons huidige huis zeg maar.

Persoonlijk vind ik het label een aanfluiting: A+++ met zo goed als lekke spouwmuren. Blij dat we dat nog kunnen aanpakken.

Het opnemen van de waarden voor het label is overigens geen klein klusje. Daar is een goed opgeleid persoon een hele middag mee bezig geweest en hij heeft volgens mij niets gemist.

Tips; zorg dat de schil goed geïsoleerd is en zorg dat daar geen "gaten" in zitten. Dus alle ramen HR ++. En de gaskookplaat eruit. Dan zou je zomaar ook A+++ kunnen hebben.
Bedankt voor je snelle reactie! Maakt het voor het label nog uit of we de gasaansluiting verder laten zitten of niet? Volgens mij is het afsluiten niet meer kosteloos tegenwoordig (al moet ik dat eens nazoeken). En ik heb ook ooit gelezen dat het heel veel geld kost om hem ooit terug aangesloten te krijgen als dat nodig is. Nu weet ik dat de trend is dat we allemaal gasloos gaan, maarja, ik zou er ook niet raar van op kijken als gas over een paar jaar ineens weer wel interessant wordt om de een of andere reden.

In ieder geval als ik de reactie(s) zo lees, dan is de kans best wel groot dat we met een inductieplaat i.p.v. gas sowieso al op een A label komen. Verder ben ik het met je eens dat zo'n label lang niet alles zegt. Het interesseert me zelf eigenlijk daarom ook niet welk label het huis krijgt (de isolatie doen we vooral omdat het écht merkbaar flink scheelt in comfort), maar de hypotheekverstrekker vindt het wel tof ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:58
[b]

Maar wat is er mis met 1,0-1,1 kW? Dat heb ik hier ook. Denk dat 1,0*24=24 kWh met dit weer een mooie score is hoor.
Inderdaad ja, vind ik ook. Het apparaat presteert het om bij -5 graden C nog een huis te verwarmen. En daar is energie voor nodig. Ik zit hier nog hoger kwa verbruik en heb mij erbij neergelegd want anders slaap ik niet meer😜. Richt mij nu op het verbeteren van afgifte en waterzijdig inregelen. Pas als dat goed geregeld is, dan kan de stooklijk omlaag en zal het apparaat eventueel minder stroom gaan verbruiken en ook minder geluid produceren.

Mits je zonnepanelen hebt en nu dat salderen nog kan, zoveel mogelijk terugpakken in de zonmaanden. Mijn 10 jaar oude zonne-installatie ga ik binnenkort laten vervangen voor meer WP. Zonnepanelen zijn nu heel goedkoop hè😜 Heb nog een ferrarismeter die lekker terugdraait maar als je een slimme meter hebt, dan is een dynamisch contract ook interessant. Maar goed, dat is een andere discussie.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Momenteel loopt ie op 1500-1700 met dT nu op 4.
Maar dT van 3 naar 4 gaat toch meer stroomverbruik met zich meebrengen...of?

Als ie de hele nacht op 1100 kan, moeten we t maar voor doen dan :9

Ff checken komende 10min wat ie doet...

-> di-wo gaat t hier -6/-7 worden in de nacht. Nu meet ik -5 op ongeveer 50cm van de grond, noordkant. WP staat aan de zuidkant op de 2e verdp.

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 08-01-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

JarnoH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Maakt het voor het label nog uit of we de gasaansluiting verder laten zitten of niet? Volgens mij is het afsluiten niet meer kosteloos tegenwoordig (al moet ik dat eens nazoeken). En ik heb ook ooit gelezen dat het heel veel geld kost om hem ooit terug aangesloten te krijgen als dat nodig is. Nu weet ik dat de trend is dat we allemaal gasloos gaan, maarja, ik zou er ook niet raar van op kijken als gas over een paar jaar ineens weer wel interessant wordt om de een of andere reden.

In ieder geval als ik de reactie(s) zo lees, dan is de kans best wel groot dat we met een inductieplaat i.p.v. gas sowieso al op een A label komen. Verder ben ik het met je eens dat zo'n label lang niet alles zegt. Het interesseert me zelf eigenlijk daarom ook niet welk label het huis krijgt (de isolatie doen we vooral omdat het écht merkbaar flink scheelt in comfort), maar de hypotheekverstrekker vindt het wel tof ;)
Nee, volgens mij maakt de gasaansluiting niets uit.
De gasaansluiting verwijderen is bij de meeste netbeheerders nog steeds kosteloos; even informeren. Een gasaansluiting aanleggen is inderdaad erg kostbaar (misschien zelfs al niet meer toegestaan?) Er zijn mensen die zeggen dat de gasleidingen bijvoorbeeld voor waterstof gebruikt gaan worden in de toekomst.
Zoals gezegd; voor ons was het een feestje om het ding op de stoep te zien liggen. 8)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:49:
[...]

herstart je WP eens gewoon en haal em van die +1 af.
Dat kan, straks als ik thuis ben als ik er dan nog zin in heb. Maar...dat is een beetje als een Windows hé..als het raar doet opnieuw opstarten.

Wat denk je dat het effect hier van gaat zijn? En waarom? Want die +1 was omdat ie de temp niet kon vasthouden en dat gaat sinds toen veel beter, dus wat is het voordeel van die +1 weer weg halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:00:
[...]

Dat kan, straks als ik thuis ben als ik er dan nog zin in heb. Maar...dat is een beetje als een Windows hé..als het raar doet opnieuw opstarten.

Wat denk je dat het effect hier van gaat zijn? En waarom? Want die +1 was omdat ie de temp niet kon vasthouden en dat gaat sinds toen veel beter, dus wat is het voordeel van die +1 weer weg halen?
Omdat ie al op zo een hoge aanvoer zit dat niet zou moeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:07
Mede dankzij de informatie in dit topic en de nieuw geinstalleerde ESPAltherma heb ik denk ik een probleem van mijn WP kunnen oplossen. Voordat er een EDLA14DAW1 monoblock kwam hadden wij een CV ketel.

Voor de vloerverwarming zijn er 2 verdelers met 9 en 4 loops. En daarnaast nog 2 radiatoren. En naar mijn idee heeft dat ding nooit echt lekker gelopen. Heel onregelmatig en sprong naar mijn idee elke keer sporadisch aan.

Alleen deze 2 verdelers hadden beide ook nog een pomp in zich. En nu met ESPAltherma viel het mij op dat zodra er een defrost was de temperatuur van de retour ineens heel erg zakte en dat die redelijk veel moeite had om weer op temperatuur te komen. Nu zag ik iemand in dit topic (dacht ik) eens adviseren om de stekker van de pompen er eens uit te halen.

Met de beide pompen aan gaf ESPAltherma een flow aan van 40.1l/min. Nu zonder de pompen aan blijft er nog een flow van gemiddeld 30l/min bij 67% over. Maar het mooie resultaat is als er een defrost optreed mijn water temperatuur in de vloer niet ineens 5c zakt (ging wel naar 25).

Ik was al aan het kijken naar vervangende vloerverdelers zonder pomp, maar dit heeft het alleen nog maar extra bevestigd.

Nu de rest van het topic nog maar als referentie gebruiken om te kijken of we hem wat rustiger en stabieler kunnen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-05 15:18
Ik ben in het bezit van een Daikin Altherma warmtepomp.

Hebben meer mensen last met het verwarmen van hun huis met deze temperaturen? sinds gisteren is de woonkamer bij ons niet boven de 17 graden uitgekomen terwijl deze op 21 staat. nu vandaag weer staat de temperatuur niet hoger dan 17. Als ik kijk naar het energieverbruik van de warmtepomp dan is deze 80% lager dan bijvoorbeeld afgelopen zaterdag.

Daarnaast nog een ander probleem wat vaak gebeurd en dat is dat het warm water soms in een keer terugloopt van 52 graden naar 16 graden. dit gebeurd op random momenten, zonder dat iemand bijv. al gedoucht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:47:
[...]

En hoe ziet jou huis en stooklijn er verder uit? Komt redlijk in de buurt van wat ik zie dan denk ik hier :>
-> wat zou het nadeel zijn als ik/we de max pump op 60-70% zouden zetten?
-> heb jij 1 constante temp op de madoka of met nachtverlaging?
Onze woning heeft alleen vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping. Op zolder niets. Verder hebben we wel de madoka, maar daar doen we eigenlijk niets mee tot nu toe. De installateur had hem afgeleverd met aan/uit op madoka met pendelen tot gevolg. Nu volgt de pomp gewoon de stooklijn. Ook hebben we een houtkachel die af en toe aan gaat. Als gevolg kan dan met de madoka de pomp afslaan, maar dat wil ik juist niet. Want als de kachel uit staat, dan zakt de temperatuur geleidelijk terug naar wat we willen. Dat is ~20 graden.

Nachtverlaging staat ook uit hier.

Voor ons en onze buren is de WP niet storend. Ook niet als de flow ~20l/min komt. Het enige wat ik storend vind is dat tijdens een defrost wel meer geluid in het systeem komt. Maar volgens mij valt daar niets aan te doen. Ik denk dat de max flow vooral een functionaliteit is voor als je vanaf een bepaalde flow een storend geluid krijgt. Namelijk, als ik zo de formule van @Sparky bekijk, dan lijkt de flow me juist de meest eenvoudige variabele om te variëren in het afgegeven thermische vermogen. De pomp kan heel eenvoudig harder of zachter gaan draaien, hoewel je de compressor juist zo stabiel mogelijk wilt hebben (denk ik). Daarom denk ik dat het juist beter is om de WP zo veel mogelijk ruimte te bieden om te 'spelen' met de flow.

Het is behaaglijk hier in huis en dat vind ik nu het belangrijkste op deze koude dagen. Persoonlijk mag de temperatuur in huis nu zelfs wat lager (op de sensoren), omdat voor mijn gevoel de temperatuur hoger uitvalt doordat de vloer overal wat warmer aanvoelt dan een paar dagen geleden. De verdeler beneden geeft een invoer temperatuur van ~28 graden weer en de WP biedt 30,5 aan. Ik denk dat hier de grootste winst dus te behalen valt in open verdelers, want dan kan de stooklijn naar verwachting nog wat lager.

Het laatste waar ik me nog een beetje aan stoor is dat de temperatuur die aangegeven wordt op de Madoka echt alle kanten op gaat. Als je er een keer langs loopt dan heeft dat weer meteen invloed en ook is de afwijking t.o.v. een sensor die ik er naast heb hangen (en wel beter klopt) steeds anders. Soms is er geen afwijking en nu is de afwijking bijna 1 graden... Achteraf gezien had die Madoka van mij in de doos mogen blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Momenteel loopt ie op 1500-1700 met dT nu op 4.
Maar dT van 3 naar 4 gaat toch meer stroomverbruik met zich meebrengen...of?

Als ie de hele nacht op 1100 kan, moeten we t maar voor doen dan :9

Ff checken komende 10min wat ie doet...

-> di-wo gaat t hier -6/-7 worden in de nacht. Nu meet ik -5 op ongeveer 50cm van de grond, noordkant. WP staat aan de zuidkant op de 2e verdp.
Vannacht toch wel veel 1500 en een stukje 1700 gezien :)

1 defrost, wat ik interessant vind want begin december had ik ze soms om de 45 minuten.

Delta T staat hier trouwens op 5, dat werkt prima.

Het is nu -7 buiten en dat voelt best koud. Woonkamer is echter een zeer prettige 19,7. En dat zonder BUHtje!

Toch wel fascinerend hoe zo’n apparaat nog warmte kan onttrekken uit deze koude lucht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
GJA schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:00:
[...]

Nee, volgens mij maakt de gasaansluiting niets uit.
De gasaansluiting verwijderen is bij de meeste netbeheerders nog steeds kosteloos; even informeren. Een gasaansluiting aanleggen is inderdaad erg kostbaar (misschien zelfs al niet meer toegestaan?) Er zijn mensen die zeggen dat de gasleidingen bijvoorbeeld voor waterstof gebruikt gaan worden in de toekomst.
Zoals gezegd; voor ons was het een feestje om het ding op de stoep te zien liggen. 8)
Bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frogman
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-01-2024
All,

Nieuw hier. Ik ben Richard > alias Frogman.
Daikin Altherma III vloermodel. 180 liter 6 kw.
Huis uit 1998. Vloerverwarming.
Al veel gelezen en info opgehaald.

Leek me wel netjes, me even kort voor te stellen.

Ik ga weer verder met lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 17:37
Het is mij tot nu toe opgevallen dat tijdens een SWW run helemaal geen defrtosts voorkomen terwijl er dan toch flink warmte aan de lucht moet worden onttrokken. Of komt dit doordat de retourtemperatuur zover oploopt dat de boel daardoor niet aan kan vriezen?

Zien jullie hetzelfde verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
joostd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:22:
Ik ben in het bezit van een Daikin Altherma warmtepomp.

Hebben meer mensen last met het verwarmen van hun huis met deze temperaturen? sinds gisteren is de woonkamer bij ons niet boven de 17 graden uitgekomen terwijl deze op 21 staat. nu vandaag weer staat de temperatuur niet hoger dan 17. Als ik kijk naar het energieverbruik van de warmtepomp dan is deze 80% lager dan bijvoorbeeld afgelopen zaterdag.
Kun je iets meer vertellen over je afgifte systeem (type + aantal m2), stooklijn, huis (isolatie e.d.). Dat je verbruik 80% lager is, is wel heel raar.

Hier nu met -7 blijft het prima op temperatuur.
joostd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:22:
Daarnaast nog een ander probleem wat vaak gebeurd en dat is dat het warm water soms in een keer terugloopt van 52 graden naar 16 graden. dit gebeurd op random momenten, zonder dat iemand bijv. al gedoucht heeft.
Meest voorkomende oorzaak hiervan is een defecte 3 weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Hetisweergezell schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:41:
Het is mij tot nu toe opgevallen dat tijdens een SWW run helemaal geen defrtosts voorkomen terwijl er dan toch flink warmte aan de lucht moet worden onttrokken. Of komt dit doordat de retourtemperatuur zover oploopt dat de boel daardoor niet aan kan vriezen?

Zien jullie hetzelfde verschijnsel?
Volgens mij heb ik zondag wel een defrost gehad tijdens SWW run (maar durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Ik vind het toch bijzonder hoe het systeem werkt. De hele nacht heeft de inverter op 644/800W gedraaid.
Vanmorgen ging iedereen even douchen (4 personen, terwijl het systeem water aan het opwarmen was), dus vandaar het hoge verbruik even.
Maar daarna komt het systeem toch anders weer terug, met een verbruik van 900/1100W.

Ik snap dat nooit zo heel goed. Ik zie dit gedrag ook wel eens na een defrost o.i.d.
Of zou dat komen omdat het systeem even heel hard moet werken en daarna moeilijker alsnog warmte kan onttrekken uit de lucht.

Verder zeker niet ontevreden. De stooklijn staat nu perfect om het huis (ook in de nacht) rond de 20 graden te houden (wat soms zelfs te warm aanvoelt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C61GbUzlaSyDsPM_A8Ih0-m-cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3PIck67mOreox9C9yFhbluB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SmartGuyz op 09-01-2024 09:06 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
PCJR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Waar kan ik deze settings vinden? Want ik zat net te kijken, maar ik kon het niet vinden (al wil ik ook nergens aankomen eigenlijk, maar ik heb nu al bijna 17 kWh verbruikt sinds middernacht, dat lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Waar kan ik deze settings vinden? Want ik zat net te kijken, maar ik kon het niet vinden (al wil ik ook nergens aankomen eigenlijk, maar ik heb nu al bijna 17 kWh verbruikt sinds middernacht, dat lijkt me wat overdreven.
Waarom is dat overdreven? Zou je het ook overdreven vinden als je 10 kuub gas had weggestookt in een nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
MrFish schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Waarom is dat overdreven? Zou je het ook overdreven vinden als je 10 kuub gas had weggestookt in een nacht?
Nou, laat ik het dan anders zeggen, het voelt overdreven, maar je hebt gelijk, dat hoeft geen waarheid te zijn. Inmiddels heb ik de instellingen wel gevonden waar hier om gevraagd werd. Deze instellingen zijn achtereenvolgens:

Setting modulatie: Nee.
Setting overshoot/overregeling: 4 graden.
Setting verhoging rond vriespunt: Toename 4, bereik 4 Ik heb daar zo te zien een 3tal opties, en dit is de middelste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Ik ben tot nu toe best tevreden over mijn WP.

Ik heb een tussenwoning uit '53
85m2 vloerverwarming op 2 verdiepingen
Daikin 6kw 230l vloermodel
Vloer en dak wel geïsoleerd, spouwmuur nog niet

Stroomverbruik gisteren (incl. legionella run) net over de 20kW.
Gisterenavond uit nieuwsgierigheid de stooklijn bij -10 van 35 naar 30 graden gezet omdat ik het gevoel had wat vermogen over te hebben. Goede dagen nu om daar nu achter te komen.
WP heeft afgelopen nacht netjes gedraaid met constant vermogen van rond de 700w, vermoedelijk met 2 kleine defrosts. Het is binnen over de hele nacht 1 graad afgekoeld. Dus stooklijn is voor het mooie nu net te laag en kan dus net iets terug.

Tot op heden niks te klagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Nou, laat ik het dan anders zeggen, het voelt overdreven, maar je hebt gelijk, dat hoeft geen waarheid te zijn.
Je gevoel klopt natuurlijk ook wel een beetje…. Het is best raar om te verwamen met een methodiek die exponentieel meer gaat verbruiken als het kouder is buiten en je dus juist wilt verwarmen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 03:35:
Mede dankzij de informatie in dit topic en de nieuw geinstalleerde ESPAltherma heb ik denk ik een probleem van mijn WP kunnen oplossen. Voordat er een EDLA14DAW1 monoblock kwam hadden wij een CV ketel.

Voor de vloerverwarming zijn er 2 verdelers met 9 en 4 loops. En daarnaast nog 2 radiatoren. En naar mijn idee heeft dat ding nooit echt lekker gelopen. Heel onregelmatig en sprong naar mijn idee elke keer sporadisch aan.

Alleen deze 2 verdelers hadden beide ook nog een pomp in zich. En nu met ESPAltherma viel het mij op dat zodra er een defrost was de temperatuur van de retour ineens heel erg zakte en dat die redelijk veel moeite had om weer op temperatuur te komen. Nu zag ik iemand in dit topic (dacht ik) eens adviseren om de stekker van de pompen er eens uit te halen.

Met de beide pompen aan gaf ESPAltherma een flow aan van 40.1l/min. Nu zonder de pompen aan blijft er nog een flow van gemiddeld 30l/min bij 67% over. Maar het mooie resultaat is als er een defrost optreed mijn water temperatuur in de vloer niet ineens 5c zakt (ging wel naar 25).

Ik was al aan het kijken naar vervangende vloerverdelers zonder pomp, maar dit heeft het alleen nog maar extra bevestigd.

Nu de rest van het topic nog maar als referentie gebruiken om te kijken of we hem wat rustiger en stabieler kunnen laten draaien.
Hmm blijdschap van korte duur. Blijkbaar heb ik een gesloten vloerverdeler. Hij heef heel stabiel netjes rond de 700W gedraait vannacht, en de stooklijn en delta waren ook stabiel, alleen blijkbaar kwam het water niet verder dan de verdeler want het huis was vanmorgen 20c (ingesteld voor 22).

Nu de pompen weer aangezet en ondanks de stooklijn die op 34 nu staat bij -5 geeft de vloerverdeler 25 graden aan en lijkt hem maar niet warmer te krijgen. En zodra de wp even stopt met pompen lijkt het dat er koud water wordt bijgemengd en keldert de retour temperatuur naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
[...]

Nou, laat ik het dan anders zeggen, het voelt overdreven, maar je hebt gelijk, dat hoeft geen waarheid te zijn. Inmiddels heb ik de instellingen wel gevonden waar hier om gevraagd werd. Deze instellingen zijn achtereenvolgens:

Setting verhoging rond vriespunt: Toename 4, bereik 4 Ik heb daar zo te zien een 3tal opties, en dit is de middelste optie.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje... toen jij dat om 9u tikte zat ik op 18 kWh... ik ben eens gaan kijken naar bijv. de COP van gisteren en die zit rond de 3.2. Gevoelsmatig vind ik dat dan weer best wel oke O-)

Kan beter... maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de verdeler en aan de inregeling. Ik word vandaag gebeld over een offerte voor het vervangen van de verdeler (ben een beetje bang voor de prijs) en ik ben nu mezelf een FLIR aan het verkopen zodat het gevoel ondergeschikt gemaakt kan worden aan meten = weten... :+
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Hmm blijdschap van korte duur. Blijkbaar heb ik een gesloten vloerverdeler. Hij heef heel stabiel netjes rond de 700W gedraait vannacht, en de stooklijn en delta waren ook stabiel, alleen blijkbaar kwam het water niet verder dan de verdeler want het huis was vanmorgen 20c (ingesteld voor 22).

Nu de pompen weer aangezet en ondanks de stooklijn die op 34 nu staat bij -5 geeft de vloerverdeler 25 graden aan en lijkt hem maar niet warmer te krijgen. En zodra de wp even stopt met pompen lijkt het dat er koud water wordt bijgemengd en keldert de retour temperatuur naar beneden.
Dit heb ik dus nu standaard... WP maakt 33 aan maar verdeler mengt bij en komt daardoor niet hoger dan 28... vannacht is de temperatuur daardoor een halve graad gezakt... teveel warmteverlies in het huis blijkbaar om het op peil te houden. Ben al overal binnenlekkende koude (tochtgaten etc) weg aan het maken maar ik verlies wss teveel aan de muren en het plafond.

[ Voor 33% gewijzigd door Ninjetsu NL op 09-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik heb vanochtend mijn eerste defrost (denk ik) gehad. Net na het douchen zag ik dat retour opeens 21 graden geworden was en dat BUH een piekje heeft gemaakt van 0,1kwh.

Afgelopen nachten helemaal geen defrosts gehad, maar door de wind is het een beetje lastig wat mijn stooklijn moet zijn namelijk. Als het niet of minder hard waait, dan is mn stooklijn weer iets te hoog.

Maar met de wind moet ik weer gaan compenseren.
[...]

Waarom heb je toename aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje... toen jij dat om 9u tikte zat ik op 18 kWh... ik ben eens gaan kijken naar bijv. de COP van gisteren en die zit rond de 3.2. Gevoelsmatig vind ik dat dan weer best wel oke O-)

Kan beter... maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de verdeler en aan de inregeling. Ik word vandaag gebeld over een offerte voor het vervangen van de verdeler (ben een beetje bang voor de prijs) en ik ben nu mezelf een FLIR aan het verkopen zodat het gevoel ondergeschikt gemaakt kan worden aan meten = weten... :+

[...]

Dit heb ik dus nu standaard... WP maakt 33 aan maar verdeler mengt bij en komt daardoor niet hoger dan 28... vannacht is de temperatuur daardoor een halve graad gezakt... teveel warmteverlies in het huis blijkbaar om het op peil te houden. Ben al overal binnenlekkende koude (tochtgaten etc) weg aan het maken maar ik verlies wss teveel aan de muren en het plafond.
Ja ik denk dat wij meeste warmteverlies hebben door het vele glas. Wij hebben een sere met glas van beneden naar boven, en in de woonkamer (aanbouw) is denk ik ook 70% hr++ glas (7 jaar geleden).

En ik wil best met een graadje hoger stoken om het warmer te houden en het verbruik voor lief nemen, maar dan moet de verdeler dus wel goed werken.

Lijkt niets anders op te zitten om zsm de verdelers te vervangen (als er een installateur te vinden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:11
Wij zitten hier nu op 13kWh sinds vannacht. Ik heb overal de nachtverlaging eraf gehaald en het systeem draait nu 24/7. Uiteraard met een hoger vermogen nu dan wanneer het +10 is, as we speak 1100 Watt.

Onze woning is vrijstaand(2022) met een vloeroppervlak van 175m2 met in totaal 135m2 vloerverwarming. Temperatuur in de woonkamer is een heerlijke 21 graden

Nog een beetje getweaket aan de stooklijn, waarde is nu 30 graden bij -3. En de delta T teruggebracht naar 3 graden, zodat het systeem een lager minimum vermogen kwijt kan in de woning. Dit wil wel eens gebeuren als de meeste ruimtes op temperatuur zijn en er stelmotoren dicht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ja ik denk dat wij meeste warmteverlies hebben door het vele glas. Wij hebben een sere met glas van beneden naar boven, en in de woonkamer (aanbouw) is denk ik ook 70% hr++ glas (7 jaar geleden).

En ik wil best met een graadje hoger stoken om het warmer te houden en het verbruik voor lief nemen, maar dan moet de verdeler dus wel goed werken.

Lijkt niets anders op te zitten om zsm de verdelers te vervangen (als er een installateur te vinden is)
Ik heb vanmorgen even doorgerekend wat de pomp op de verdeler verbruikt. 45W per uur x 24 x 365 x 0.4 = ca 158 euro. Dus de verdeler gaat zich daar al terugverdienen laat staan op wellicht een zuinigere stooklijn... Probleem is alleen dat het uurloon voor het vervangen ook een aardige strop is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:05:
Ik heb vanochtend mijn eerste defrost (denk ik) gehad. Net na het douchen zag ik dat retour opeens 21 graden geworden was en dat BUH een piekje heeft gemaakt van 0,1kwh.

Afgelopen nachten helemaal geen defrosts gehad, maar door de wind is het een beetje lastig wat mijn stooklijn moet zijn namelijk. Als het niet of minder hard waait, dan is mn stooklijn weer iets te hoog.

Maar met de wind moet ik weer gaan compenseren.

[...]

Waarom heb je toename aan staan?
Ik heb geen idee. Ik heb die optie ook niet aan gezet, sterker nog, ik heb 2x moeten zoeken voor ik de optie uberhaupt gevonden had in het menu. Ik heb het niet aangezet, ik denk dat het vanaf het begin dat de pomp staat heeft aan gestaan / is aan gezet. Ik weet ook niet wat het doet, of beter gezegd, wáárom die functie bestaat.

Wat is het nut van de functie en wat is het effect als ik dat uitzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Ik vind het toch wel bijzonder hoe het verbruik zo verschilt. Hierboven lees ik dat iemand op 644 en een ander op 700 watt zat terwijl ik en PCJR op het dubbele zaten.

Het is toch min of meer even koud in het land? Wat verklaart dan die grote verschillen? Isolatie? Vloeroppervlak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
The Ultimate Heatpump Testing Days! :>

Hier is het -8.3 geweest om 7:34 deze ochtend...
Buitenunit op zuid, wel in de wind maar er is weinig wind hier (omg Maastricht). Ik heb een 2017 woonhuis, met opbouw met 14cm PIR overal trouwens. Onder vvw 6 groeps, 1e met rads, opbouw met 2 airco (staan alleen aan als het moet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pruM6r1m4IwzLfqlLC3elzDl3w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEELEBbHbLDEVaWyEeBVrq6p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIsAhBNu6lE9Q_NeSad_exo0fq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU614fwPVXqDDaLnlbjadWMC.jpg?f=fotoalbum_large

Even ook voor mezelf, dan heb ik het netjes in 1 post :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxViv6yWnpv-SZMwfmslNJz9rgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDFPcSXpTszxjJJsQq1oKHtY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZbeNUxEFG_xWirGIuOskGiIPwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2kJ3h4CkLfTmD11gvsjtBs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtnAqKJDcjMkSmeG4KlxLWpLbYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiA125osHVquDQzMu7hbU08L.jpg?f=fotoalbum_large

+/- 60m2 vloerverwarming op de BG. 1 radiator in de garage nog, +/- 70m2.
1e verpd. 5 radiatoren, +/- 60m2
2e verdp, multisplit airco, 2 binnenunits, +/- 50m2
totaal opp.: +/- 180m2.

Buitenmuren Rc=4,0
Opbouw dak Rc=6,3
Muren opbouw Rc=6,3
Ramen kunststof HR++ 1,1

dT gister naar 4 gezet, dat gaf in ieder geval een lager pumpflow, en dat wilde ik. Belangrijkste is dat het warm is gebleven vannacht en dat niemand van de flow in de radiatoren is wakker geworden :+

Leuk, maar vertel hoe t vannacht is gegaan! Ok, rustig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE8PBKC2KEUVuSIkwHNNmVFITnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH8c6AJrGoY3VNPjIYhDV1it.jpg?f=fotoalbum_large

Met BUH op toegestaan en evenwicht op +5 (ofzoiets) zie je soms inderdaad een piekje van de BUH, maar zo kort en weinig dat zelf de kwh meter er geen waarde aan hangt, wat mij betreft prima zo.

Aantal defrosts (dat duurt 5-6minuten) een stuk of 3;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34PUHbLTl6nkgSMLOybtRjx1CkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQv6k3CLSpbCuHg1NY2q6znC.jpg?f=fotoalbum_large

Idle verbruik vannacht is 1-1.2kw geweest denk ik zo. Madoka even het schema uitgezet gister en constant 23 graden ingesteld (dat haalt ie niet, want de stooklijn is vrij laag afgesteld). Wat is de stooklijn dan?
32 graden bij -7 buiten en 26 bij 18 buiten.

Pompbeperking staat op 90%. Overshoot op 2 meen ik, Rond0=uit en modulatie ook uit.

Flow afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU52Rmgl4SdCo7jt-QodoP74Wpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVyz47e7utDxwym6QneB55Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Dat vind ik dan weer wat flipperig toch? Geen id wat hieraan te doen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmZDmSnYt1zrX6C-MPb07d_uAdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spE9vY8a29LuSCoVdrqhF3nz.jpg?f=fotoalbum_large

Wat berteft de COP doet de buitentemp veel, van COP5 naar COP2.8-3.0 afgelopen 3 dagen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrRNVUjqXlM3wO4RTyWUHSNHo2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qqT7yaEG2Lc5WvfUZPh1RGJz.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door PCJR op 09-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Groenenboompje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:23:
Ik ben tot nu toe best tevreden over mijn WP.

Gisterenavond uit nieuwsgierigheid de stooklijn bij -10 van 35 naar 30 graden gezet omdat ik het gevoel had wat vermogen over te hebben. Goede dagen nu om daar nu achter te komen.
Je kunt via de onecta app de stooklijn ook makkelijk aanpassen, hoef je niet extra te herstarten. 5 graden eraf halen in 1x is wel best veel, maar of het teveel is, kom je natuurlijk maar op 1 manier achter :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:21:
Ik vind het toch wel bijzonder hoe het verbruik zo verschilt. Hierboven lees ik dat iemand op 644 en een ander op 700 watt zat terwijl ik en PCJR op het dubbele zaten.

Het is toch min of meer even koud in het land? Wat verklaart dan die grote verschillen? Isolatie? Vloeroppervlak?
Zowel isolatie en vloeroppervlakte ja (en nog veel meer factoren).

Als jij 200m2 moet verwarmen, en ik 100m2, zal jou verbruik in principe 2x zo hoog zijn (als alle andere factoren gelijk zijn, wat natuurlijk onmogelijk is).

Is je isolatie slechter, en dus meer warmteverlies, zul je een hogere stooklijn moeten hanteren, met wederom hoger verbruik tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 10:55
Atomius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:21:

Radiatoren of vvw scheelt heel veel denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kasseilegger schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Radiatoren of vvw scheelt heel veel denk ik?
Zeker.

Het is sowieso een flinke uitdaging, een warmtepomp in zijn huis.

Vrijstaand uit 1890. Houten vloeren, voor zover ik weet geen (recente) dak- of vloerisolatie. Of er een spouw is weet ik niet. Geen vloerverwarming. Wel tig zonnepanelen, maar geen overproductie (EV). Hij verwarmt met COP 1 convectortjes bij in ruimtes waar hij dan is en bijv. werkt of gamet. In het woongedeelte pruttelen radiatoren op 18 graden overdag en warmt hij ook elektrisch bij met COP 1. Gasverbruik was vorig jaar slechts 800 m3, maar heel veel radiatoren staan dus uit. Verbruikte vorig jaar 12k kWh geloof ik.

Dus ja, een goede berekening (lees: haalbaarheidsonderzoek) lijkt me wel handig in zijn situatie..

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 09-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j02OIwleWi_OpKafrAxiBcT4kCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3i1dHUAzcN9mz50KfmDP3VeU.png?f=fotoalbum_large

Hierboven het screenshot van afgelopen nacht met de stekker uit de pomp. Verbruik laag, uitgaand en retour mooi stabiel. En zodra de pompen er weer in gaat is het weer mis. En doordat hij de woonkamer niet warm kreeg, heeft die doormiddel van modulatie de temperatuur naar 36 stooklijn gestuurd afgelopen nacht.

(de onderbrekingen is omdat de altherma een net niet stabiel genoeg wifi signaal heeft)

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 09-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]

Hierboven het screenshot van afgelopen nacht met de stekker uit de pomp. Verbruik laag, uitgaand en retour mooi stabiel. En zodra de pompen er weer in gaat is het weer mis. En doordat hij de woonkamer niet warm kreeg, heeft die doormiddel van modulatie de temperatuur naar 36 stooklijn gestuurd afgelopen nacht.
sommige verdelers kun je LT/pomploos maken door mengventiel open (of dicht te draaien) en pomp los te koppelen.

Welk merk zijn je verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

sommige verdelers kun je LT/pomploos maken door mengventiel open (of dicht te draaien) en pomp los te koppelen.

Zou dat bij deze kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELla_k45vXSL8LEux-h7bQPQ6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91dxrNSTkEneYjy0wb1eTXwo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Zou je even in de handleiding/installatie instructies moeten kijken van je type verdeler.

Heb jij je aanvoer/retour leidingen vanaf je WP op de bovenste balk binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Zou je even in de handleiding/installatie instructies moeten kijken van je type verdeler.

Heb jij je aanvoer/retour leidingen vanaf je WP op de bovenste balk binnenkomen?
Ik ga eens even grasduinen want ik lees net dat er iets bestaat als een regelventiel en via een korte Google actie zag ik dat er bij (andere) verdelers een ventiel bestaat met een inbus om de retour menging te regelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKFS2Ixazeps1VD6ZqSb5_hTEpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VD6a6xNN1aYMeKMuzbFHTpcp.jpg?f=fotoalbum_large

Laat ik hier dus nu ook een inbus zien... ik vraag me alleen af of ik de pomp gewoon uit kan trekken en het dan goed blijft gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Een oude Therminon comforline verdeler. Voor zover ik kan zien geen aansluitingen op de zijkant om eventueel met een mengventiel dit open of dicht te draaien. Als ik het goed heb, rechts is warm, links is koud. Het kastje tussen de pomp en stekker doet verder niets. Pomp staat gewoon 24/7 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv6fhhfHN5UYaYBdLtoOF7qE2Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZF3unMbIeJP4UMokGZStTfG.jpg?f=fotoalbum_large
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Laat ik hier dus nu ook een inbus zien... ik vraag me alleen af of ik de pomp gewoon uit kan trekken en het dan goed blijft gaan...
Bij mij dus niet. Dan gaat hij lekker het water in de verdeler rond pompen maar niet de vloer in. Daarom was het huis vannacht ook 2 graden gezakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Senaxx op 09-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Een oude Therminon comforline verdeler. Voor zover ik kan zien geen aansluitingen op de zijkant om eventueel met een mengventiel dit open of dicht te draaien. Als ik het goed heb, rechts is warm, links is koud. Het kastje tussen de pomp en stekker doet verder niets. Pomp staat gewoon 24/7 aan.

[Afbeelding]

[...]

Bij mij dus niet. Dan gaat hij lekker het water in de verdeler rond pompen maar niet de vloer in. Daarom was het huis vannacht ook 2 graden gezakt.
Ahhh ik begin hem te snappen... dan pompt ie gewoon in het bovenste circuit rond daar waar de aanvoer en retour zit...

Ik heb net even de pomp minder hard gezet. Die stond hier op maximaal. Toen ik die terug naar 1 draaide was het zo dat de temperatuur direct drie/vier graden op liep maar dat het debiet flink omlaag ging... van 3 op alle groepen naar 1.5L/min.

Ik denk dat ik nog wel wat te spelen heb met al deze variabelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Ahhh ik begin hem te snappen... dan pompt ie gewoon in het bovenste circuit rond daar waar de aanvoer en retour zit...

Ik heb net even de pomp minder hard gezet. Die stond hier op maximaal. Toen ik die terug naar 1 draaide was het zo dat de temperatuur direct drie/vier graden op liep maar dat het debiet flink omlaag ging... van 3 op alle groepen naar 1.5L/min.

Ik denk dat ik nog wel wat te spelen heb met al deze variabelen...
Met de kennis van nu ben ik bang dat als ik de pomp snelheid lager zet en de pomp van de wp wel sneller wil hij het weer gaat rondpompen in het bovenste circuit. Er zit nu gewoon een verbinding tussen het warm en koud water en dat wordt gemengd. Als ik de thermostaat nu op 20,5 zet en de WP denkt dat hij zijn temperatuur heeft bereikt zie je ook meteen dat de temperatuur in een paar minuten zakt. En als de WP uit blijft omdat hij zijn thermostaat temperatuur denkt gehaald te hebben blijf hij lekker bijmengen

Dit is dus waarschijnlijk omdat het koud water met warm wordt vermengt en dan kouder de vloer in gaat. Dankzij de stooklijn van @Rainesh een paar posts hierboven lijkt het stroomverbruik wel goed te zijn en als die aan staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 09-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Met de kennis van nu ben ik bang dat als ik de pomp snelheid lager zet en de pomp van de wp wel sneller wil hij het weer gaat rondpompen in het bovenste circuit. Er zit nu gewoon een verbinding tussen het warm en koud water en dat wordt gemengd. Als ik de thermostaat nu op 20,5 zet en de WP denkt dat hij zijn temperatuur heeft bereikt zie je ook meteen dat de temperatuur in een paar minuten zakt. En als de WP uit blijft omdat hij zijn thermostaat temperatuur denkt gehaald te hebben blijf hij lekker bijmengen

Dit is dus waarschijnlijk omdat het koud water met warm wordt vermengt en dan kouder de vloer in gaat. Dankzij de stooklijn van @Rainesh een paar posts hierboven lijkt het stroomverbruik wel goed te zijn en als die aan staat.
Niet helemaal, ik had het balansventiel dus helemaal open staan alleen en hoe meer ik de pomp van de verdeler dicht draaide hoe warmer het water werd maar ook hoe meer debiet ik verloor van 3L/min naar 1.5L/min. Er bleef echter wel circulatie en menging plaats vinden, immers was de temp. van de WP nog steeds 33 en na de snelheidverlaging werd dit 31.

@Rainesh zojuist het balansventiel helemaal naar binnen gedraaid en de pomp uitgetrokken. Warmte ging direct naar de aT van de WP maar t debiet blijft nu wat laag. Ik vermoed dat dat komt door het feit dat ik nog een ander circuit heb met radiatoren waar de WP gemakkelijker het water doorheen kan zetten... ik ga eens kijken wat er gebeurd zodra ik die helemaal dicht zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, die optie 'Toename rond 0' heb ik uit gezet. Nu afwachten wat het effect daar van is, ik probeer te zoeken wat die optie precies doet, maar daar ben ik vooralsnog niet helemaal achter.

Die Madoka is echt een irritant ding. De pomp staat uit, want hij had de 22 bereikt. De Madoka staat ingesteld op 21,5, dus als hij 22 graden meet gaat de pomp uit. Maar de seconde dat de pomp ophoudt zegt Madoka dat de gemeten temperatuur weer 21,5 is.

Dat is niet nu toevallig een keer zo, dat is standaard zo. Hij zegt 22 graden, na tijdje de pomp uit, seconde dat de pomp uit gaat verliest Madoka 0,5 graden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Niet helemaal, ik had het balansventiel dus helemaal open staan alleen en hoe meer ik de pomp van de verdeler dicht draaide hoe warmer het water werd maar ook hoe meer debiet ik verloor van 3L/min naar 1.5L/min. Er bleef echter wel circulatie en menging plaats vinden, immers was de temp. van de WP nog steeds 33 en na de snelheidverlaging werd dit 31.

@Rainesh zojuist het balansventiel helemaal naar binnen gedraaid en de pomp uitgetrokken. Warmte ging direct naar de aT van de WP maar t debiet blijft nu wat laag. Ik vermoed dat dat komt door het feit dat ik nog een ander circuit heb met radiatoren waar de WP gemakkelijker het water doorheen kan zetten... ik ga eens kijken wat er gebeurd zodra ik die helemaal dicht zet...
Waterzijdig inregelen is belangrijk als je radiatoren en VV hebt. Eigenlijk ongeacht je afgifte systeem moet je altijd waterzijdig inregelen.

@Senaxx idem voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
  • Laatst online: 10-04 11:26
Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
Nou, die optie 'Toename rond 0' heb ik uit gezet. Nu afwachten wat het effect daar van is, ik probeer te zoeken wat die optie precies doet, maar daar ben ik vooralsnog niet helemaal achter.

Die Madoka is echt een irritant ding. De pomp staat uit, want hij had de 22 bereikt. De Madoka staat ingesteld op 21,5, dus als hij 22 graden meet gaat de pomp uit. Maar de seconde dat de pomp ophoudt zegt Madoka dat de gemeten temperatuur weer 21,5 is.

Dat is niet nu toevallig een keer zo, dat is standaard zo. Hij zegt 22 graden, na tijdje de pomp uit, seconde dat de pomp uit gaat verliest Madoka 0,5 graden. 8)7
Heb je helderheid van de LED ring maximaal staan of zo? Je kan deze dimmen waardoor dit effect veel minder zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
CurryWurry schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Heb je helderheid van de LED ring maximaal staan of zo? Je kan deze dimmen waardoor dit effect veel minder zal zijn
Nee, staat op minimaal, maar gebeurt alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Nee, staat op minimaal, maar gebeurt alsnog.
Een aantal pagina's/posts terug staat er iets over het aanpassen van de Madoka waardoor het beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-05 10:55
Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:

Heb je de blauwe velichting op minimaat gezet? want dat bracht bij mij redding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Een aantal pagina's/posts terug staat er iets over het aanpassen van de Madoka waardoor het beter werkt.
Ja, ik zat al te lezen, want alle software matige dingen zeg maar had ik al gedaan zoals die lichtring.

Ik zag dat ik een aantal opties had voor die 'toename rond vriespunt' en ik heb hem nu op UIT gezet n.a.v. jouw post. Ik weet niet wat het doet, ik heb het ook nooit aan gezet, dus dat is of een standaardsetting of hij is tijdens de installatie aangezet.

De hoop is nu uiteraard dat hij minder verbruikt maar wél net zo goed het huis warm krijgt/houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Kasseilegger schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Heb je de blauwe velichting op minimaat gezet? want dat bracht bij mij redding!
Ja, heb ik. En het is ook belachelijk trouwens, want de temperatuur volgens Madoka is nu 21.2 Let wel, hij is uit gegaan om 11.45u omdat het 22 graden was, en het is nu volgens Madoka nog maar 21,2. Dat slaat nergens op, maar gelukkig heb ik ook nog een Netatmo hangen, en die is in diezelfde tijd van 21,6 naar 21,5 gegaan. Het ís dus 21,5, en niet 21,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@Ninjetsu NL

1,5liter per groep is niet slecht. Bij mij draait de begane grond verdeler zelfs iets lager. Ligt er ook even aan hoeveel liter/min je WP op dat moment doet, daarnaast als je waterzijdig je radiatoren inregelt dan gaat er ook meer water richting je VV heen.

Als je WP bijv 6,5/7 Liter per minuut doet, dan is 1,5L of minder per groep vrij logisch.

Heb je inregelventielen op je radiatoren zitten?

@Just_A_User er is ook een hardwarematige mod dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 09-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ja, heb ik. En het is ook belachelijk trouwens, want de temperatuur volgens Madoka is nu 21.2 Let wel, hij is uit gegaan om 11.45u omdat het 22 graden was, en het is nu volgens Madoka nog maar 21,2. Dat slaat nergens op, maar gelukkig heb ik ook nog een Netatmo hangen, en die is in diezelfde tijd van 21,6 naar 21,5 gegaan. Het ís dus 21,5, en niet 21,2.
Dat ding is echt een disaster, de meetwaarden gaan werkelijk alle kanten op. Hij hangt hier in een hoek van de kamer aan de noordkant, uit de buurt van zonlicht, deuren, ventilatieventielen of wat voor invloed dan ook.

Hier het verschil in gemeten waarde tov de Airzone Blueface thermostaat die er 5cm onder hangt. Het lijkt me wel duidelijk welk lijntje welke thermostaat is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZffO-ZE1fgdEpprfRzvfsupvh9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeH0o8XEIUo1WjDNVkRhTakk.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat ding is echt een disaster, de meetwaarden gaan werkelijk alle kanten op. Hij hangt hier in een hoek van de kamer aan de noordkant, uit de buurt van zonlicht, deuren, ventilatieventielen of wat voor invloed dan ook.

Hier het verschil in gemeten waarde tov de Airzone Blueface thermostaat die er 5cm onder hangt. Het lijkt me wel duidelijk welk lijntje welke thermostaat is :+
[Afbeelding]
Heb je gedaan wat ik heb gedaan? sensor intern even verleggen? Heb ergens een foto gepost hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Zie hierboven mijn zelfde reactie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch nog even aankaarten hier, want het issue met de flow is nog steeds niet lekker opgelost. Het gaat nu in een sinus heen en weer, en ik kan niet verklaren waardoor. Iemand die dit snapt? :X

Eergister was dit niet, maar ik kan niet achterhalen of, en welke, setting het geweest kan zijn. Ik weet wel dat ik dus dT van 3 naar 4 het gezet gistermiddag. Ik weet niet of ik 60% flowbeperking had aanstaan afgelopen dagen. (liefste wil ik het hiermee niet oplossen (als dit al de zaak op zou lossen), want het komt door "een andere oorzaak")Wat kan het nog zijn...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYEZWnBft2YaAqvAvvzeMHOsGt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRLwHEpEtGO2LAkXQGgqmwwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8U4hRtVNZupTMPAlBj-wKCu2qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBBVCE4XDk3P1xvVW8pxTNE9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:37:
@Ninjetsu NL

1,5liter per groep is niet slecht. Bij mij draait de begane grond verdeler zelfs iets lager. Ligt er ook even aan hoeveel liter/min je WP op dat moment doet, daarnaast als je waterzijdig je radiatoren inregelt dan gaat er ook meer water richting je VV heen.

Als je WP bijv 6,5/7 Liter per minuut doet, dan is 1,5L of minder per groep vrij logisch.

Heb je inregelventielen op je radiatoren zitten?

Zojuist alle radiatoren dicht gedraaid en dan ziet het plaatje er als volgt uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b5sg6hISce6GR-J7hPT-Z1Kl60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVlEAtrjOze4pZDyFua8QmfH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eigenlijk geen idee of 1.5L veel of weinig is, ik weet alleen dat het voorheen met de verdeler pomp aan dat dit 3L per groep was. Toen ik de pomp zojuist uit trok en alleen de WP liet werken merkte ik direct dat de retourtemp een stuk lager werd maar die lijkt nu alweer iets bij te trekken.

Wat wel opvallend was is dat ondanks dat de dT op 5 staat de WP de aT liet oplopen naar 35 terwijl de rT op 25 bleef. Stooklijn heb ik nog niet gewijzigd dus die staat nog op 38@0 en 25@15.

Ik heb inregelventielen op de radiatoren als het goed is, dat zullen bij mij deze zijn toch? 20% - 25% verschil aanhouden? Het is denk ik ook slim om dit te doen op de groepen van de vv toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P1OsZtUvouzT_cofPlT9Zwyk4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PINPEaNoICzWT86ySpczszZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Heb je gedaan wat ik heb gedaan? sensor intern even verleggen? Heb ergens een foto gepost hier ;)
Nog niet, maar dat staat wel op de to-do list. Aan de andere kant, het lijkt nergens op in de grafiekjes, maar het werkt verder prima icm een strak afgestelde stooklijn zodat ie toch wel binnen de hysterese (lees: aan) blijft.

En anders plan B: Ik overweeg nog om 'm via mijn Airzone systeem (dat de gezoneerde kanaalairco's in het hele huis aanstuurt) te gaan aansturen, zodat alles echt in één besturingssysteem zit en de airco beneden + de altherma goed samenwerken bij koelen of héél koud winterweer. Maar dat is wel weer een dure grap voor een hydronic control board (die kan al op aan/uit regelen) + evt. een Altherma 3 specifieke interface die op LWT kan aansturen.

Qua software blijft het af en toe een draak, maar de Altherma draait wel als een zonnetje nu. Verbruik incl. SWW iets boven de 1kW/uur (27/dag) en een dag COP van 3.6 incl. SWW is imho toch echt meer dan keurig bij deze temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 09-01-2024 14:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Zojuist alle radiatoren dicht gedraaid en dan ziet het plaatje er als volgt uit

[Afbeelding]

Ik heb eigenlijk geen idee of 1.5L veel of weinig is, ik weet alleen dat het voorheen met de verdeler pomp aan dat dit 3L per groep was. Toen ik de pomp zojuist uit trok en alleen de WP liet werken merkte ik direct dat de retourtemp een stuk lager werd maar die lijkt nu alweer iets bij te trekken.

Wat wel opvallend was is dat ondanks dat de dT op 5 staat de WP de aT liet oplopen naar 35 terwijl de rT op 25 bleef. Stooklijn heb ik nog niet gewijzigd dus die staat nog op 38@0 en 25@15.

Ik heb inregelventielen op de radiatoren als het goed is, dat zullen bij mij deze zijn toch? 20% - 25% verschil aanhouden? Het is denk ik ook slim om dit te doen op de groepen van de vv toch?

[Afbeelding]
draai eens je radiator knop eraf en maak eens een foto ervan.

Je WP die probeert nu zn warmte kwijt te raken, zodra jij radiatoren weer open draait zal het rustiger gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:37:

ja die heb ik nog niet gedaan. Wat wel nodig is, want het was 21,2, terwijl Netatmo 21,5 zei. Inmiddels zegt Madoka 21,1 en Netatmo zegt 21,6 :+ al ligt dat laatste vooral aan waar die Netatmo staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
SmartGuyz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:04:
Ik vind het toch bijzonder hoe het systeem werkt. De hele nacht heeft de inverter op 644/800W gedraaid.
Vanmorgen ging iedereen even douchen (4 personen, terwijl het systeem water aan het opwarmen was), dus vandaar het hoge verbruik even.
Maar daarna komt het systeem toch anders weer terug, met een verbruik van 900/1100W.

Ik snap dat nooit zo heel goed. Ik zie dit gedrag ook wel eens na een defrost o.i.d.
Of zou dat komen omdat het systeem even heel hard moet werken en daarna moeilijker alsnog warmte kan onttrekken uit de lucht.

Verder zeker niet ontevreden. De stooklijn staat nu perfect om het huis (ook in de nacht) rond de 20 graden te houden (wat soms zelfs te warm aanvoelt).

[Afbeelding]
Even terug komen op mijn eigen post. Het duurt dus gewoon even voor alles weer stabiel is en terug bij de oude waarde.
Lekker dagje zo, met de zon er bij. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNvHLpKHZ2ld6LbpGpoJV22Tu18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZMEJn9erMp3h839WM1dEjp3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SmartGuyz op 09-01-2024 14:35 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Wij hebben hier vloerverwarming als enige verwarming (begane grond en 1e verdieping). Ook gesloten pompverdelers. Ik denk dat je jouw systeem even wat tijd moet gunnen nu, omdat je de pompen uit hebt gehad. Nu zal de WP wat in te halen hebben.

Mijn ervaring is dat de verdelers niet ideaal zijn, maar het werkt zeker wel. Je moet alleen wel de pompen echt laten draaien. Op de begane grond staat de pomp maximaal aan en op de 1e verdieping net een tandje lichter.

Open verdelers zijn beter, maar ik zou jezelf nu ook niet meteen op spoedkosten jagen en even kijken hoe het over bijvoorbeeld een dag is nu je pompen weer aan staan (en vooral niet meer uitzetten). Aan de andere kant: met een open verdeler zal de stooklijn wat omlaag kunnen is mijn verwachting en ga je dus weer wat zuiniger stoken. Wat dat precies bespaart weet ik niet.

Hier ga ik de verdelers in het voorjaar zelf vervangen door kunststof open verdelers (dan kun je ook koelen als je WP dat ondersteund). In het voorjaar heeft het allemaal geen haast en kan de CV installatie zonder problemen een paar dagen afgetapt zijn. Nu met deze temperaturen is dat geen optie en ik kan me voorstellen dat de CV installateurs het onwijs druk hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Nog niet, maar dat staat wel op de to-do list. Aan de andere kant, het lijkt nergens op in de grafiekjes, maar het werkt verder prima icm een strak afgestelde stooklijn zodat ie toch wel binnen de hysterese (lees: aan) blijft.

En anders plan B: Ik overweeg nog om 'm via mijn Airzone systeem (dat de gezoneerde kanaalairco's in het hele huis aanstuurt) te gaan aansturen, zodat alles echt in één besturingssysteem zit en de airco beneden + de altherma goed samenwerken bij koelen of héél koud winterweer. Maar dat is wel weer een dure grap voor een hydronic control board (die kan al op aan/uit regelen) + evt. een Altherma 3 specifieke interface die op LWT kan aansturen.

Qua software blijft het af en toe een draak, maar de Altherma draait wel als een zonnetje nu. Verbruik incl. SWW iets boven de 1kW/uur (27/dag) en een dag COP van 3.6 incl. SWW is imho toch echt meer dan keurig bij deze temperaturen.
Heb je een pumpflow grafiekje? Dan kan ik dat eens vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Even terug komen op mijn eigen post. Het duurt dus gewoon even voor alles weer stabiel is en terug bij de oude waarde.
Lekker dagje zo, met de zon er bij. _/-\o_

[Afbeelding]
Heb jij ook een pumpflow grafiekje van vandaag of hele dag gister? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-06 09:35
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:03:
[...]

[Afbeelding]
Ben ik blij dat ik de draadloze versie van Daikin heb, al heeft deze mijn inziens geen meerwaarde wanneer stooklijn gebruikt wordt voor de AWT.
Vanaf het voorjaar wil ik het systeem echter wel eens omstellen als de zon door de ramen wat meer invloed gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Zeker. Ik heb 8 groepen op de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyBYfiUG3AvlLzvaWdwcFF8PVfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FaK2UDmwUWSBnItudu3XpXHu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Heb je een pumpflow grafiekje? Dan kan ik dat eens vergelijken
Bedoel je zoiets? Flow, stroomverbruik en aanvoertemp. Als je nog meer waarden wil zien laat maar weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_OuXM6pUAt368rc-B1kxMX4V3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZ7hsixD4sMm9nXNLtVkrXTU.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAM9WAhBd_amlXBmh-VXQ7Hi7VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ5yQRn3AUJBGNxGfkhe7P1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPUJlo-0McTwxUMb1m8i6YKyOD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aO49ylwyLhdwJ9rMEWLJZXNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8U4hRtVNZupTMPAlBj-wKCu2qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBBVCE4XDk3P1xvVW8pxTNE9.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, dan klopt er dus inderdaad iets niet hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Bedoel je zoiets? Flow, stroomverbruik en aanvoertemp. Als je nog meer waarden wil zien laat maar weten.

[Afbeelding]
Ik zie 'm nu de laatste dagen wel op dik 4200 watt draaien aan het eind van de SWW-run. Die 20A zekering was dus niet helemaal overkill blijkt nu.

Er stond ook nog een auto te laden op 2x10A en de PV op de fase van de warmtepomp ligt alweer in de schaduw nu, dus de 25A hoofdzekering(automaat) zat wel even lekker op het randje zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEb9gXQW-do_Bo9PwQ9OyEs73hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4eWdFWWRe90FLPlV06O1ltTS.png?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:20:
[...]

draai eens je radiator knop eraf en maak eens een foto ervan.

Je WP die probeert nu zn warmte kwijt te raken, zodra jij radiatoren weer open draait zal het rustiger gaan lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYG3F0QWwNaR0H_wbKIf-bGHvZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RI1KRLdjD9HRdw0BeBtjAZl.jpg?f=fotoalbum_large

Alstu... ziet er niet uit als iets wat ik ken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:56:
[Afbeelding]

Aan het eind zit je SWW run denk ik? Ik vind m verder niet heel gek, zijn gewoon veel defrosts en 2x per dag een oil return.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Senaxx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik had vandaag nog een afspraak staan met een storingmonteur van mijn installatiebedrijf alleen dan van een andere unit. Voor mijn gevoel voor het eerst iemand binnen gehad die er echt verstand van had. En voor mijn huidige probleem moest de stooklijn omhoog i.v.m. het bijmengen met huidige verdelers.

Maar hij gaf al aan voor het beste rendement moet ik toch over op andere pomploze verdelers. Daarna de vloer met de debiet meters per zone goed inregelen.

Is wel weer en investering maar uiteindelijk wel goed voor het rendement. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:56:
[Afbeelding]

Ziet er wat mij betreft niet raar uit hoor. Ik zie tafelbergjes tijdens het defrosten en wat mooie glooiingen. Heb ik ook. Grotere dT geeft iets minder hoge heuvels maar volgens mij is dat -als dat geen reden is voor extra geluid- niet van toegevoegde waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

Alstu... ziet er niet uit als iets wat ik ken...
Kijk! Dit is ideaal! De getallen 1 tot 6 staat voor je toevoer. Dus bij 1 heb je minimale flow en 6 max.

Kijk op de website van Radson welk debiet ieder radiator nodig heeft en stel daarop je radiator (getal) in. Zo krijgen ze het aantal liters dat ze nodig hebben.

Dit is waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Aan het eind zit je SWW run denk ik? Ik vind m verder niet heel gek, zijn gewoon veel defrosts en 2x per dag een oil return.
Nee het is contant een sinus, er is gewoon nergens een rustige periode. Er zijn afgelopen nacht 3 defrosts geweest, en sww run is enkel rond 07h00.

Wat is btw een oil return?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYfr1cQtIbVmfmSCJWzDlY9eI5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3G0fbp9v2F8FRyDYhYMqSYz.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier, overal een sinus. Afgelopen uren draait ie dus wel stabiel. Het kan dus wel, maar waarom nu pas? Enige dat anders is, is een hogere buitentemp... :? (ahv de buitentemp is er natuurlijk ook een lagere awt enzo, maar wat de oorzaak is van het gesinus afgelopen 2 dagen weet ik nog steeds niet :9 )

Pagina: 1 ... 80 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma