Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Onk_the_Monk heeft de sheet wat aangepast, dank!

Wat is er veranderd?
Niemand heeft aanpassingsrechten op Onze instellingen nieuw maar na het aanmaken van je eigen sheet (kopieer daarvoor de sheet Voorbeeld) kan je wél zelf je eigen sheet toevoegen aan het overzicht door op de eerste regel op het eind (dus AJ1, AK1 ofzo) je eigen gebruikersnaam toe te voegen.

De instellingen worden daarna automatisch uit jou sheet gehaald en in het overzicht gepubliceerd.

Vergelijk sheet
Ik heb ook een sheet gemaakt om eenvoudig te kunnen vergelijken. Je kan maximaal 3 configuraties vergelijken en de standaard configuratie werkt nog niet.

Nieuwe begin sheet
Ook een nieuwe begin sheet gemaakt. Vanaf hier kan je eenvoudig een nieuwe sheet aanmaken enzo :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py50bHeRIQzXVZJKW9cshtJo_rI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfSz1tfQIOusxAqbvUYUtTwG.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 04-01-2023 08:45 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10 09:50
Hallo iedereen,
Wij gaan een atherma 8 kW laten plaatsen in combinatie met vloerverwarming (zo’n 155 m2).
De installateur zegt dat een buffervat niet nodig is.
Wat is jullie ervaring hier mee?
Bedankt!
Mathieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
Vannacht om 01:00 heeft mijn desinfectierun gedraaid. Mijn actuele tanktemperatuur zit nog tegen de 59 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tYpEFJlWHwuz4ImKeHtXcCBFFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWlzz8WY1xOjCEKHUHKLkY2I.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat ik niet snap is waarom om 06:10 de WP een cyclus DHW heeft terwijl de temperatuur ver boven de reguliere tanktemperatuur van 45 graden zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3zCjcPIgJruhyo5qxMDmnxe4IM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UiAs8OTMW2KxDty0CAHUsTei.jpg?f=user_large

Maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proozen
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 07:34
Als de buitenunit niet hoeft te werken aan ruimte verwarming is hij beschikbaar voor DHW.
Dit betekend niet er ook vraag is van de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 13:27
FrederiqueLM schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:17:
Ons jaren 60 huis verwarmen we nog met grote radiatoren i.c.m warmtepomp (EHVX08S23D6V / ERGA06DV), het is erg goed nageïsoleerd. Afgifte door overgedimensioneerde radiatoren met ventilatoren is ongeveer 5kW dus dat zou geen issue moeten zijn. Delta T staat ingesteld op 3 graden.

Met temperaturen boven de 5 graden blijft de warmtepomp nog steeds pendelen, ook al staat de stooklijn echt enorm laag ingesteld (25 bij 18 graden buiten tot 45 bij -20 buiten). 15 minuten aan tegen 1,5kWh, 10 minuten uit en dan weer 15 minuten aan bijvoorbeeld. Ik heb al enorm zitten spelen met de instellingen maar krijg de juiste instelling nu volgens mij niet te pakken. Heeft iemand enig idee hoe ik dit soepelere runs van een paar uur kan laten worden (en specifiek ook waar dit in het installateur menu te vinden is)?

Onder de 5 graden lijkt dit dan weer geen probleem, een paar nachten geleden bij 2 graden draait die bij wijze van stabiel 800Wh de hele nacht.
Hallo Frederique,

Hoe is je ervaring tot en met nu met de warmtepomp? Ik zou in de toekomst dezelfde aanschaffen en hier ook overal T33 radiatoren...ik wou gewoon vragen of je al een beetje zicht hebt op het verbruik en of je er tevreden van bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatteC schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:38:
Hallo iedereen,
Wij gaan een atherma 8 kW laten plaatsen in combinatie met vloerverwarming (zo’n 155 m2).
De installateur zegt dat een buffervat niet nodig is.
Wat is jullie ervaring hier mee?
Bedankt!
Mathieu
Je installateur heeft gelijk, buffervaten en zeker kleine exemplaren, voegen helemaal niets toe icm vvw.
Hier ongeveer 85m2 vvw (alleen beneden) en werkt meer dan prima zonder.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
proozen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:48:
Als de buitenunit niet hoeft te werken aan ruimte verwarming is hij beschikbaar voor DHW.
Dit betekend niet er ook vraag is van de boiler
Móet de buitenunit dan altijd iets doen? Heating of DHW? Als alles op temperatuur is, dan zou bijvoorbeeld een stand Idle toch goed uitpakken voor het rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:36
BanRay schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Móet de buitenunit dan altijd iets doen? Heating of DHW? Als alles op temperatuur is, dan zou bijvoorbeeld een stand Idle toch goed uitpakken voor het rendement?
Hij gaat standaard in DHW. De modus is dan DHW en de status is idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
Weet iemand dan ook waarom hij bij mij toch de booster pakt terwijl I/U operating mode = DHW?

Volgens [4-03]=3 had hij de pomp moeten gebruiken

Zie een eerdere post voor details:
proozen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:00:
Rood nr. 1: Waarom gaat de booster aan ondanks operation mode = DHW?

[ Voor 8% gewijzigd door proozen op 04-01-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
RonJ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Je installateur heeft gelijk, buffervaten en zeker kleine exemplaren, voegen helemaal niets toe icm vvw.
Hier ongeveer 85m2 vvw (alleen beneden) en werkt meer dan prima zonder.
In aanvulling op: een buffervat heeft alleen nut in combinatie met radiatoren. Het vergroot de capaciteit van het systeem, waardoor een warmtepomp langer kan door draaien. Hierbij wordt ook het water in het buffervat opgewarmd. Als het retourwater te warm is, zal de compressor uitschakelen, maar het water blijft circuleren. Op deze manier komt de warmte van het buffervat ook weer in het huis terecht en zal de pomp minder aan en uitschakelen (het beruchte pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wile8190
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09-2023
MajaMestreech schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:13:
[...]

Je hebt een 180 L aparte tank als ik het goed zie. Temperatuur komt niet boven 53 graden terwijl desinfectie 40 minuten op 60 graden staat ingesteld. Een aparte tank heeft een booster om het water hoger dan 53 graden verder te verwarmen. Lijkt erop dat deze dus niet inschakelt.
Kijk eens bij de Informatie gegevens op de WP of bij 53 graden de Booster op AAN staat. Indien NEE dan staat de parameter Maximum [6-0E] wellicht te hoog ingesteld en kan de WP dit niet bereiken (bij mij op 54 gr). Indien JA, dan werkt de booster niet en moeten de aansluitingen gecontroleerd worden.
Dank voor je reactie. Ik heb instelling [6-0E] aangepast van 60 naar 53. Dit omdat hij bij mij nooit boven de 53 uit lijkt te komen. Vandaag de desinfectie ingesteld op 13:00 om het resultaat te monitoren.

Na de start om 13:00 duurde het tot ongeveer 15:45 voordat de tanktemperatuur van 48 naar 53 graden was gestegen. Al deze tijd zag ik:
Stelmotoren
  • Pomp Aan
  • Compressor Aan
  • Boosterverwarming UIT
  • Tweewegklep WTW
Bedrijfsmodi
  • Desinfectie Aan
  • Boosterstand UIT
Rond 16:00 is onderstaand gewijzigd bij een tanktemperatuur van 53 graden
Stelmotoren
  • Pomp Uit
  • Compressor Uit
  • Boosterverwarming [b]Aan/b]
  • Tweewegklep Ruimte-KL/-VW
Bedrijfsmodi
  • Desinfectie Aan
  • Boosterstand UIT
  • Energiespaarfunctie Aan
Kijkend naar mijn stroomverbruik gebeurt er momenteel verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pegagus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:54:
[...]

In aanvulling op: een buffervat heeft alleen nut in combinatie met radiatoren. Het vergroot de capaciteit van het systeem, waardoor een warmtepomp langer kan door draaien. Hierbij wordt ook het water in het buffervat opgewarmd. Als het retourwater te warm is, zal de compressor uitschakelen, maar het water blijft circuleren. Op deze manier komt de warmte van het buffervat ook weer in het huis terecht en zal de pomp minder aan en uitschakelen (het beruchte pendelen).
Dat klopt op zich, maar vooral bij heel weinig of LT-radiatoren. Heb je veel oude gietijzeren of T33/T22 bakbeesten hangen dan heb je ook al meer dan genoeg inhoud.

Om pendelen te voorkomen met een buffervat heb je dan wel een fors exemplaar van enkele 100en liters nodig, de kleine buffervaatjes van 30, 40L die je veel ziet verlengen je run dan hooguit een paar minuten, dat doet echt niet zoveel als veel mensen denken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
@Wile8190:
De booster lijkt idd niet in te schakelen
Kijks eens of er een schema is ingesteld die de booster heater (BSH) limiteert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb8638oHvlRnaHdv8u6G41Kzc98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LPTRx3lwjWtXpU2NFEFYrxbK.jpg?f=user_large

Edit:
Jouw boiler heeft een boostercapaciteit van 3kW. Jouw parameter [6-02] staat op 2,0 (kW)
Gezien die volgens de reference guide voor energiemeting is denk ik niet dat dit het probleem op lost.
Ik zou het echter in ieder geval goed zetten. Wie weet....

[ Voor 26% gewijzigd door proozen op 04-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
proozen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:35:
[...]
vreemde golfjes als de warmptepomp uit staat
[Afbeelding]
Eenzelfde patroon zag ik in een grafiek van rickstock:

[...]
Dit gedrag lijkt trouwens de water pipe freeze protection te zijn.
ESPAltherma sensor "Freeze Protection for water piping" stond op aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wile8190
@proozen ,
Ik heb de instelling aangepast naar 3,0. Verder heb gekeken of er een schema actief is.
Bij het BSH vrijgaveprogramma staat niets ingesteld. Ik neem aan dat dit goed is en ik niet bewust een schema moet maken waarop de BSH aan staat.

Parameter [4-03] stond op 3 (Compressor off) wat ik bij de meeste zag staan overigens.
Ik zou deze nog kunnen aanpassen naar 4 Legionella only

Edit:
Voor nu heb ik in ieder geval weer een nieuwe disinfectie run ingepland voor vannacht.
Ook heb ik in het BSH vrijgaveprogramma een programma geactiveerd op "Aan" tot 7u na de start.

[ Voor 8% gewijzigd door Wile8190 op 04-01-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rielplayer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:40
Voor de geïnteresseerden om hun Daikin uit te lezen.

https://tweakers.net/aanb...pi-4-model-b-4gb-ram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
proozen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:53:
[...]

[...]

Dit gedrag lijkt trouwens de water pipe freeze protection te zijn.
ESPAltherma sensor "Freeze Protection for water piping" stond op aan
Lijkt hier (bij een vriend) onder de 9 graden buitentemperatuur aktief te worden met een altherma 11 kW monobloc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZow1tD0PF42zr3xv0-mYXLDdYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vj1aJFCfFc69s2qiBNluACVK.jpg?f=fotoalbum_large
heb geen zin zijn manual op te zoeken maar het valt wel op ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shindrac
  • Laatst online: 31-07 12:17
Ik heb de laatste dagen enkele aanpassingen gedaan om te testen welke instellingen het best voor laag continuverbruik zorgt. Gek genoeg lijkt bij mij de modulatie het best te werken. Het klopt dat de overshoot +1°C is ipv standaard 0,5°C dus ik heb mijn vraag gewoon een halve graad laten zakken. Vandaag een beduidend lager verbruik dan de voorbije dagen, ondanks vergelijkbare temperatuur. Ik volg het nog wat verder op, maar lijkt toch positief uit te pakken voorlopig in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martienvdm
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik ben deze week aan het thuiswerken en dat geeft me goed de gelegenheid het pendelen van de WP te bestuderen en te beperken.
Het blijkt dat in mijn huis met 6 groepen in de vloerverwarming, ieder met een loop van ongeveer 60m, de vertrek temperatuur al snel te laag stond. Dit in combinatie met een te hoge delta T.
Zie hieronder wat gebeurde bij een vertrek temperatuur van 25C met delta T van 5C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ6oUIs3ZpF4ai-V6rufUvySjsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09vcwWyeatffjLwsYZxAkNs1.jpg?f=fotoalbum_large

Elke 4 min sprong de WP dus aan en uit (monitoren adhv stroomverbruik, wat werd bevestigd door continu aan en uit gaan van blauwe led op kamerthermostaat). Na verhogen van de vertrek temperatuur naar 28C en een delta T van 3C bleef de WP vervolgens de rest van de dag aan.

Vandaag echter begon het pendelen (toevallig?) na een WTW run opnieuw, nu met intervallen van 9 min aan en 7 min uit, zelfs bij configureren dat de verwarming moet gebeuren obv vertrektemp en niet op ruimtetemp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFdcThv6_bN3uTouy218U1lnXxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb5eq2rY2rDKP8lbAxitzIBt.jpg?f=fotoalbum_large

De retour temperatuur lag volgens uitlezing op de meters van de VV-verdeler rond de 23-24C. Dat leek dus net niet binnen de delta T.

Nu heb ik de vertrektemperatuur verhoogd naar 30C. Sindsdien blijft de WP keurig draaien.

Ik ga dit komende dagen verder fine-tunen, maar het gaat in ieder geval de goede kant op! Ik blijf even obv vertrek temp de WP laten draaien en stel dan een tijdschema in.
Hopelijk kan ik later terug naar ruimtetemp instelling, dat is toch iets praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-10 19:46
Wile8190 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb instelling [6-0E] aangepast van 60 naar 53. Dit omdat hij bij mij nooit boven de 53 uit lijkt te komen. Vandaag de desinfectie ingesteld op 13:00 om het resultaat te monitoren.

Na de start om 13:00 duurde het tot ongeveer 15:45 voordat de tanktemperatuur van 48 naar 53 graden was gestegen. Al deze tijd zag ik:
Stelmotoren
  • Pomp Aan
  • Compressor Aan
  • Boosterverwarming UIT
  • Tweewegklep WTW
Bedrijfsmodi
  • Desinfectie Aan
  • Boosterstand UIT
Rond 16:00 is onderstaand gewijzigd bij een tanktemperatuur van 53 graden
Stelmotoren
  • Pomp Uit
  • Compressor Uit
  • Boosterverwarming [b]Aan/b]
  • Tweewegklep Ruimte-KL/-VW
Bedrijfsmodi
  • Desinfectie Aan
  • Boosterstand UIT
  • Energiespaarfunctie Aan
Kijkend naar mijn stroomverbruik gebeurt er momenteel verder niets.
Klopt allemaal precies en helaas is er dus iets mis met de aansluiting van je SWW booster. Dat zal de installateur toch moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Shindrac schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:51:
Ik heb de laatste dagen enkele aanpassingen gedaan om te testen welke instellingen het best voor laag continuverbruik zorgt. Gek genoeg lijkt bij mij de modulatie het best te werken. Het klopt dat de overshoot +1°C is ipv standaard 0,5°C dus ik heb mijn vraag gewoon een halve graad laten zakken. Vandaag een beduidend lager verbruik dan de voorbije dagen, ondanks vergelijkbare temperatuur. Ik volg het nog wat verder op, maar lijkt toch positief uit te pakken voorlopig in mijn situatie.
Ik heb al diverse keren MODULATIE = AAN geprobeerd maar nu je de 2e bent die aangeeft dat de overshoot 1 gr. is, ga ik nog 1 keer testen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
Ik ben ook aan het testen met de modulatie.
Wat bedoelen jullie met overshoot?

Bij mij valt op dat de modulatie niet bijschakeld als ik de thermostaat temp verhoog. Ik dacht dat dit juist de bedoeling was van de modulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkLZkAI9Te_iJrbUbYtD1up-csE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HRlUiIINgMxFNc7yKTPPUir.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxeWihUltuRSXQct9FxkxVWOPPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO9A1ahAnqTZzdsIZaoEAKl5.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet ook dat met modulatie ook de ingestelde temp niet meer gehaald wordt
Erg vaag.

[ Voor 21% gewijzigd door proozen op 05-01-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:29
Met overshoot wordt bedoelt wanneer de wp stopt met verwarmen. Bij modulatie uit is dit bij 0.5 graad boven de ingestelde temperatuur en met modulatie uit lijkt dit 1 graad boven de ingestelde temperatuur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wile8190
MajaMestreech schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Klopt allemaal precies en helaas is er dus iets mis met de aansluiting van je SWW booster. Dat zal de installateur toch moeten oplossen.
Dank voor de hulp zover. Helaas hebben de aanpassingen in de instellingen geen effect gehad. Ik heb het nogmaals doorgezet naar de installateur hopende dat ze de aansluiting kunnen controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shindrac
  • Laatst online: 31-07 12:17
MajaMestreech schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Ik heb al diverse keren MODULATIE = AAN geprobeerd maar nu je de 2e bent die aangeeft dat de overshoot 1 gr. is, ga ik nog 1 keer testen morgen.
Vandaag 2e dag op rij met vrij continu verbruik. Ik heb geen monitoring op de WP zelf, enkel Homewizard op mijn totale verbruik. Maar daaruit kan ik afleiden dat hij de hele dag gemiddeld ongeveer aan 500W draait, waarvan bijna continu. Voordien pendelde hij tussen uit en 1500W (elke 5 minuten) met gemiddeld ongeveer 700W. Verbruik is ook effectief ongeveer 4 kWh minder dan ervoor op een hele dag geteld.

Momenteel staat ie bijvoorbeeld te draaien aan ongeveer 150W. Da's waarvoor hij dient denk ik dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Shindrac op 05-01-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
proozen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Zie hieronder.
De berekende Watt komt niet overeen.
Ik denk dat Daikin enkel de stroomsterkte van de inverter weergeeft
Er zullen vast nog andere componenten in het systeem stroom verbruiken.
De Qubino leest alle stroom verbruik van de warmtepomp uit (buitenunit + binnenunit + Boiler

[Afbeelding]
Die waarden komen inderdaad niet in de buurt. Het blijft gissen zonder meer te weten wat die N-Phase spanning inhoud met omzetting naar DC frequentieregeling. Jij hebt dan een 3-fase model maar ik zie ook niet snel een verband met de uitgelezen stroomsterkte aan de primaire zijde. Secondaire lijkt gehalveerd en dat zou in principe een verdubbeling van AC naar DC spanning betekenen. En dan heb je nog de formule met de vermogensfactor P = V x I x cos φ x √3. Oftewel, je kan er bar weinig mee helaas. Het scheelt dat je er al een kWh-meter tussen hebt die je direct kan uitlezen. ;)
Ik ga via mijn eigen ESP32 binnenkort nog eens kijken of er meer adressen uit te lezen zijn. Sommige met een zelfde benaming staan niet in de standaard lijst maar wel in de espaltherma-wiki. Eens kijken of de som voor het verbruik van eenfase modellen iets nauwkeuriger te krijgen is en anders zal ik mijn kWh-meters ook een keer moeten aansluiten.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56
Beste mede-Tweakers,
Na veel hier meegelezen te hebben en er zowat een studie van gemaakt te hebben om zaken te leren, begrijpen en snappen voor ons nieuwe huis en verbouwing is het nu zover dat wij na negen weken (!) ook eindelijk de offerte voor de WP binnen hebben.
Aangezien het een fikse investering is en ik ondertussen best wat begrijp zou ik het toch waarderen als jullie feedback geven op de samenstelling/offerte.

Vrijstaande woning op het zuiden, bouwjaar 1992/1993;
Woonkamer/keuken/entree/toilet: 85m2;Garage 30m2, Totaal dus 113m2 VV (10 groepen)
HR++ beglazing, schuifpui en voordeur HR+++ en vloerisolatie zal verbeterd worden vanuit de kruipruimte.
SWW alleen voor douche/badkamer en kleine kraan in garage (indien warm water nodig).
Plaatsing in garage met buitenunit direct aan andere kant van de muur.

Voorstel installateur:
Binnenunit: Daikin Altherma 3R-EBVH11S23D9W (10,9 kW (?)/230L SWW) incl. back-up heater.
Buitenunit: Daikin Altherma 3R-ERLA11DW1 (split)
Buffervat 100L Nibe
Grundfos Alpha1 circulatiepomp
Compleet: 19.950,- euro ex BTW.

Nu had ik concreet twee vragen:
- waarom een buffervat van 100L? In mijn optiek erg veel ...
- de garage hoeft niet op 20 graden mee verwarmd te worden, maar 15/16 graden. Kwestie van de flow verminderen op de verdeler of toch die tweede thermostaat plaatsen? Al zou ik op jullie verhalen afgaande liever het geheel laten werken op WAR.

Ik hoor graag jullie mening en advies. _/-\o_
Dubbelpost met het L/W-topic. Kreeg daar het advies om het toch (ook) hier te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:01
Ralph88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:20:
Beste mede-Tweakers,
Na veel hier meegelezen te hebben en er zowat een studie van gemaakt te hebben om zaken te leren, begrijpen en snappen voor ons nieuwe huis en verbouwing is het nu zover dat wij na negen weken (!) ook eindelijk de offerte voor de WP binnen hebben.
Aangezien het een fikse investering is en ik ondertussen best wat begrijp zou ik het toch waarderen als jullie feedback geven op de samenstelling/offerte.

Woonkamer/keuken/entree/toilet: 85m2;Garage 30m2, Totaal dus 113m2 VV (10 groepen)
HR++ beglazing, schuifpui en voordeur HR+++ en vloerisolatie zal verbeterd worden vanuit de kruipruimte.
SWW alleen voor douche/badkamer en kleine kraan in garage (indien warm water nodig).

Voorstel installateur:
Binnenunit: Daikin Altherma 3R-EBVH11S23D9W (10,9 kW (?)/230L SWW) incl. back-up heater.
Buffervat 100L Nibe

- de garage hoeft niet op 20 graden mee verwarmd te worden, maar 15/16 graden. Kwestie van de flow verminderen op de verdeler of toch die tweede thermostaat plaatsen? Al zou ik op jullie verhalen afgaande liever het geheel laten werken op WAR.

Dubbelpost met het L/W-topic. Kreeg daar het advies om het toch (ook) hier te plaatsen.
Wat is je historisch gasverbruik? 11kW klinkt veel namelijk.
Buffervat ben ik geen expert in, maar met 85m2 vv lijkt me deze ook niet nodig.

Tot slot, de prijs. Die is behoorlijk prijzig. Durf alleen niet te zeggen of je hem nog goedkoper kunt vinden deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Laatst online: 12-10 10:27
Shindrac schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Vandaag 2e dag op rij met vrij continu verbruik. Ik heb geen monitoring op de WP zelf, enkel Homewizard op mijn totale verbruik. Maar daaruit kan ik afleiden dat hij de hele dag gemiddeld ongeveer aan 500W draait, waarvan bijna continu. Voordien pendelde hij tussen uit en 1500W (elke 5 minuten) met gemiddeld ongeveer 700W. Verbruik is ook effectief ongeveer 4 kWh minder dan ervoor op een hele dag geteld.

Momenteel staat ie bijvoorbeeld te draaien aan ongeveer 150W. Da's waarvoor hij dient denk ik dan.
Bij mij wat vreemd, gisteren vrij constant, vandaag met pieken en dalen terwijl ik niets veranderd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDYycS-4c7LW8L-B5wRn58jPDJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgMTWm0URHNkwStHGFIT10vw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPBJ517-AkVdUVPiQDj2oXGwKAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xkBqzjb8I4DaYI6jRPBK0Vnd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 22:25
Beste mede-Tweakers,

Voorstel installateur:
Buffervat 100L Nibe

@Ralph88 als je vloerverwarming hebt, dan is het buffervat volgens mij niet nodig. Je hebt alleen niet vermeld of je vloerverwarming hebt. Een pomp zit volgens mij in de wp en dan is er geen aparte pomp nodig. Bij mijn vloerverwarming is de verdeler met eigen pomp dan ook vervangen door een verdeler zonder pomp. Mijn woning is op het zuiden, vloerverwarming in hele woning (gelijkvloers, geen bovenverdieping) schuifpui (HR++) op het zuiden, vloer-, dak- en muurisolatie, bouwjaar 1999, 85m2. Gasverbruik tot wp installatie ong 800m3. We wonen er met 2 volwassenen.
Ik heb een Daikin Altherma 3 R buitenunit type ERGA04EV en een DAIKIN EHVX-E6V 4kW 180L+2KW binnenunit. Prijs incl installatie en btw was 11.096,91. Daar kwam nog 622 excl btw bij voor de verdeler, totaal dus nog geen 12.000,-
Dit was ook excl de subsidie dus was ik minder dan 10.000 kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste mede-Tweakers,

Voorstel installateur:
Buffervat 100L Nibe

Een ERLA11, ondanks dat ie bij lage temperaturen eigenlijk een 9kW is, lijkt me nogal aan de grote kant voor een dergelijk huis. Ter vergelijking, ik heb een 6kW op ~85m2 van een jaren-30 woning en dat gaat prima.

Heeft de installateur de keuze voor een 11kW ook onderbouwd met berekeningen? Mijn gevoel zegt dat ie minimaal 1 maat te groot is en dat ze maar wat gepakt hebben op basis van een of andere achterhaalde CV-vuistregel.

Het feit dat ze bij 113m2 vloerverwarming met een 100L paralllel buffervat aankomen wekt ook geen vertrouwen op, dat is nergens voor nodig en kost alleen maar geld en rendement. Deze niet willen schrappen zou voor mij een dealbreaker zijn iig. Als je dan toch een buffervat neemt, neem m dan ook zo groot mogelijk imho. Ik zou dan bij een 11kW unit eerder 2-300L verwachten.

De prijs is ook nog-al aan de hoge kant voor laten we zeggen max 10K aan materiaal inkoop (en dan neem ik het ruim). Maarja, ze kunnen vragen wat ze willen momenteel, aan vraag geen gebrek.

De garage kouder maken is idd een kwestie van die groepen wat afknijpen op de verdeler.
hijlko.roosjen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:43:
[...]

@Ralph88 als je vloerverwarming hebt, dan is het buffervat volgens mij niet nodig. Je hebt alleen niet vermeld of je vloerverwarming hebt.
Dat stond er wel ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeK4PRIHrOl84LdoUc-oT-oSEqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfoTT3kNVYlBhbcfe95PxTNk.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEkM6F3F1oDb0hfpFaNCSk7oZjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iK2GZVnSKi7i0WgP8v3OIeXg.png?f=fotoalbum_large

Op de website van Atlantic hebben ze een mooie overzichtje over hoe veel ruimte er mag zijn tussen de unit en een obstakel. Heeft Daikin ook dit ergens uitgelegd? Ik zit namelijk met de tweede situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb de vloerverwarming door het hele huis en dus ook in de garage. Gewoon de flow verminderen. In het begin is dat even experimenteren maar dit werkt verder probleemloos. Graad of 16-17 is het er.

Flow in mijn systeem kan maximaal 2 zijn op het verdeelblok. De garage en berging (staat ook de Altherma 3) staan rond de 0,2. Bijkeuken staat wat hoger ingesteld, rond de 0,5 of 0,7. Beetje experimenteren in het begin.

Overige circuits volledig open staan. Is ook nodig zodat de WP zijn volume kwijt kan.Nadeel hiervan is dat het in de hal relatief (onnodig) warm is, echter is dit warmte die ik op zolder nu wel weer kan gebeuren. Hoeft uiteindelijk amper bij te verwarmen op zolder met de (Daikin multi-split) airco die daar o.a. zit. Alleen als het echt flink vriest. Uurtje gamen helpt ook :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proozen
psycho-realm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:22:
hoe veel ruimte er mag zijn tussen de unit en een obstakel. Heeft Daikin ook dit ergens uitgelegd?
Reference guide hoofdstuk 16. Voorbeeld:
https://www.daikin.eu/con...4PEN644736-1A_English.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Topper! Precies wat ik zocht! Dankjewel 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobosocka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-02 18:33
Ik heb zowat alle paginas gelezen maar heb nog even een vraag voordat ik de warmtepomp aanschaf. Gasverbruik is max 1100m3 incl warm water/koken dus zeg 1000m3. Ik kom dan op een warmtepomp uit van 5kw wat dus 6kw wordt. Dit vermogen is bij 7 graden echter kan ik niet achter halen wat het vermogen bij -7 is om te bepalen of de 6kw dan voldoende is.
Situatie:
- Hoekwoning uit '84
- Deze maand nieuw hr++ glas
- Ongeveer 1xcm kruipruimte iso (wordt nog verbeterd).
- Beneden komt vloerverwarming 50m2
- Boven radiatoren die uit staan.
- Thermostaat nooit hoger dan 20gr met nu nog radiatoren.
- Met 2 kleinte radiator in de woonkamer krijg ik het met 50gr aanvoer water niet warmer dan 19gr als het rond het vriespunt is.
- Gasverbruik max 1000m3 p/j voor verwarming.
- bedoeling is een 6kw met 9kw bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:29
Wat is je vraag?

Is 'beneden' de woonkamer? Komt er in de wk ook hr++ glas? Hoeveel m2 ruit heeft de wk?

50 graden is te warm voor een wp, waarschijnlijk dat je het met vv in de wk én hr++ met lagere temperaturen wel warm houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobosocka
slagroomsoes schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:26:
Wat is je vraag?

Is 'beneden' de woonkamer? Komt er in de wk ook hr++ glas? Hoeveel m2 ruit heeft de wk?

50 graden is te warm voor een wp, waarschijnlijk dat je het met vv in de wk én hr++ met lagere temperaturen wel warm houdt.
De vraag is of een 6kw genoeg is bij -7gr daar het het max vermogen 6kw bij 7gr is. Of is daar in de koevlaas formule al rekening mee gehouden?
Dus de formule geeft 5KW dan is een Daikin WP met 6kw voldoende EHVH08S23E9W/ERGA06EV-WHITHERM ?

Beneden is de wk + open keuken inderdaad, bij elkaar zo een 50m2

HR++ komt op de begane grind en 1e verdieping, het dakkapel is al HR++

De 2 kleine radiatoren hebben heel weinig warmte afgifte. Als ik thermostaat bv op 21gr zet stopt de ketel op 19gr met verwarmen omdat het retourwater te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobosocka
Woonkamer heeft 8,5m2 glas.

Ter voorbeeld, het is nu rond de 11gr buiten (omg Zoetermeer) en binnen is het 19,5. We hebben nu ook de cv niet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martienvdm
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-06-2023
FransHe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Bij mij wat vreemd, gisteren vrij constant, vandaag met pieken en dalen terwijl ik niets veranderd heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het pendelen begint volgens mij typisch wanneer de ingestelde delta T gelijk is aan "vertrek temperatuur" - "water temperatuur inlaat platenwarmtewisselaar".
Bij mij wordt zelfs deze delta T van 3C bij deze buitentemperatuur snel bereikt en gaat het systeem ondanks dat ie ingeregeld staat op vertrektemperatuur ipv kamertemperatuur, toch weer pendelen.
Het gekke is ook dat de vv-verdeler een uitgangstemperatuur aangeeft die 2C lager is dan de water temperatuur inlaat platenwarmtewisselaar.
Weet iemand of ik hier ook een offset in kan aangeven? Ik zou em graag 2 graden lager willen zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proozen
Vandaag een o.b.v. daggemiddelden bekeken of het stroom verbruik van de warmtepomp naar verwachting is. Het verwachte stroomverbruik is berekend o.b.v. exponentiele trendlijn van ons gas verbruik bij gemiddelde dagtemperatuur
Stroom warmtepomp is gemeten met een extra 3-fase meter in de warmtepomp

Gasverbruik trend omgerekend naar kWh: (gasverbuik * 9.8 * 1.1)/SCOP
1,1 = 10% extra doordat temperatuur niet meer omlaag gaat 's nachts met de warmtepomp.

Tot nu toe valt het resultaat (zonder back-up heater) niet tegen.
Ik had wat grotere afwijkingen verwacht omdat COP lager is dan SCOP op koude dagen.
Dit lijkt over het daggemiddelde echter mee te vallen
De BUH moet echter niet inschakelen willen we ons jaar doel halen.
Hier moeten we nog wat aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cEkADgy77DSkNlzuP3xd4f5ejs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AYzrTwct3MAXiMD9Q0HBYLy0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Welke thermostaat heb je? De standaard Madoka? Wat bedoel je met "aanslaan"? De Madoka kleurt blauw als de compressor aan staat, zowel bij verwarmen van kamer als warmwater.
Mijn Madoka is altijd blauw? Hij kleurt alleen rood bij een error.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
TKroon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Mijn Madoka is altijd blauw? Hij kleurt alleen rood bij een error.
Bij mij kleurt ie alleen blauw als de warmtepomp daadwerkelijk aan het verwarmen is. Staat jouw warmtepomp zo ingesteld dat ie altijd draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Sito schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Bij mij kleurt ie alleen blauw als de warmtepomp daadwerkelijk aan het verwarmen is. Staat jouw warmtepomp zo ingesteld dat ie altijd draait?
Nee hoor, zeker niet! Maar dit lijkt me juist wel fijn om op deze manier te kunnen zien. Ik ga nog eens in de instellingen duiken. Mijn Altherma 3 is van begin 2022, mocht dat iets uitmaken.

Edit: in de handleiding kan ik over die instelling niks vinden. Het is óf aan, óf uit. Ongeacht de warmtepomp actief is.
Maar grappig genoeg, na het spelen met wat instellingen is de ring nu wel uit (warmtepomp ook). Ben benieuwd of hij blauw oplicht als hij aanspringt. Ik laat het weten :)

[ Voor 35% gewijzigd door TKroon op 08-01-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:48

pcprutser

No message

Gezien ik aardig wat issues heb (in eerste instantie vooral installatie-technisch), heb ik een apart topic aangemaakt: Daikin WP Pendel + Prestatie issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Kan iemand mij vertellen waar ik op de altherma 3 de aanvoer temp en retour temp kan vinden?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:43:
Kan iemand mij vertellen waar ik op de altherma 3 de aanvoer temp en retour temp kan vinden?🤔
In de software of fysiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52
Thedutch schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:43:
onder info & sensoren in het menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:52:
[...]

In de software of fysiek?
Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lijkt me onder installateurs instellingen en dan sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Lijkt me onder installateurs instellingen en dan sensoren?
En welke is the outflow en inflow temp dan?🙄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_cye_udTkAB0a4hNf-Wn0aMLRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFoAh5Fpx69Ubw5XRSoB9zE7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Thedutch op 09-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]
Vertrek temperatuur, je retour staat niet volgens mij niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]
Vertrekwater = Flow out
Watertempertuur Inlaat Platenwa.. = Flow In

Je hebt dus hier een Delta T van 6 graden.

Tevens zie ik dat je geen externe temperatuursensor hebt (liefst aan de noordzijde van je huis). Dit scheelt ontzettend in het stookgedrag. Ik heb ook nog de sensoren gemiddeld over 24 uur, wat ook voor een stabielere stookgedrag zorgt. Zou ik zeker doen als je geen externe sensor kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
MajaMestreech schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Vertrekwater = Flow out
Watertempertuur Inlaat Platenwa.. = Flow In

Je hebt dus hier een Delta T van 6 graden.

Tevens zie ik dat je geen externe temperatuursensor hebt (liefst aan de noordzijde van je huis). Dit scheelt ontzettend in het stookgedrag. Ik heb ook nog de sensoren gemiddeld over 24 uur, wat ook voor een stabielere stookgedrag zorgt. Zou ik zeker doen als je geen externe sensor kunt plaatsen.
Oke dankjewel. Mijn Delta T staat op 5 graden, volgens de instellingen:$ Ik heb inderdaad geen 'extra' externe sensor. Er zit al een sensor in het buitenunit. Ik heb nu de meting over gemiddeld 12 uur staan van de sensoren. 24 uur zou nog een idee zijn idd. Waar kan ik deze instelling vinden?

Waar hebben jullie je outflow en inflow temp op staan? @Toppe @MajaMestreech ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ik heb nu ongeveer 2 maanden de warmtepomp en het huis wordt warm, ondanks dat er nog geen optimale isolatie is, maar ik heb een aantal problemen waar ik tegenaan loop:
- Ik heb ruis in de aanvoerbuis wanneer de pomp maximaal loopt. Dit klinkt als een geratel/gebonk, alsof er lucht in de leidingen zit. De installateur is langs geweest en zegt dat het probleem bij de leidingen van m'n vv ligt, deze zouden vrij dun zijn voor een wp (18 mm volgens mij) en de wp zou z'n vermogen niet kwijt kunnen (ik heb 2 ltt edit: open verdelers (met pomp). Ik heb een drive-in woning en vv op de 2 bovenste verdiepingen en op de begane grond nog 2 radiatoren. Zou een buffervat dan nut hebben? Of zijn er andere oplossingen om dit te verhelpen?
- De buitenunit is buiten aan de muur gemonteerd en als de compressor eenmaal aan gaat, trilt het huis ook best mee, waarbij een flinke bromtoon te horen is. De buitenunit staat volgens mij op speciale pootjes (ik zal straks een foto maken), maar vannacht werd ik er knettergek van. Enig idee wat ik hier nog tegen zou kunnen doen?

Advies zou top zijn!

Daarnaast heb ik een aantal weken modulatie uitgeprobeerd, waarbij ik kan concluderen dat dit, in mijn geval, niet zuiniger is dan wanneer deze uit staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ottie93 op 09-01-2023 11:46 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:44:
Ik heb nu ongeveer 2 maanden de warmtepomp en het huis wordt warm, ondanks dat er nog geen optimale isolatie is, maar ik heb een aantal problemen waar ik tegenaan loop:
- Ik heb ruis in de aanvoerbuis wanneer de pomp maximaal loopt. Dit klinkt als een geratel/gebonk, alsof er lucht in de leidingen zit. De installateur is langs geweest en zegt dat het probleem bij de leidingen van m'n vv ligt, deze zouden vrij dun zijn voor een wp (18 mm volgens mij) en de wp zou z'n vermogen niet kwijt kunnen (ik heb 2 ltt gesloten verdelers). Ik heb een drive-in woning en vv op de 2 bovenste verdiepingen en op de begane grond nog 2 radiatoren. Zou een buffervat dan nut hebben? Of zijn er andere oplossingen om dit te verhelpen?
- De buitenunit is buiten aan de muur gemonteerd en als de compressor eenmaal aan gaat, trilt het huis ook best mee, waarbij een flinke bromtoon te horen is. De buitenunit staat volgens mij op speciale pootjes (ik zal straks een foto maken), maar vannacht werd ik er knettergek van. Enig idee wat ik hier nog tegen zou kunnen doen?

Advies zou top zijn!

Daarnaast heb ik een aantal weken modulatie uitgeprobeerd, waarbij ik kan concluderen dat dit, in mijn geval, niet zuiniger is dan wanneer deze uit staat.
18mm vrij dun? Standaard is 14mm of 16mm, afhankelijk van het gekozen merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Oke dankjewel. Mijn Delta T staat op 5 graden, volgens de instellingen:$ Ik heb inderdaad geen 'extra' externe sensor. Er zit al een sensor in het buitenunit. Ik heb nu de meting over gemiddeld 12 uur staan van de sensoren. 24 uur zou nog een idee zijn idd. Waar kan ik deze instelling vinden?

Waar hebben jullie je outflow en inflow temp op staan? @Toppe @MajaMestreech ?
Is toch afhankelijk van je stooklijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Is toch afhankelijk van je stooklijn :?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:44:
- Ik heb ruis in de aanvoerbuis wanneer de pomp maximaal loopt. Dit klinkt als een geratel/gebonk, alsof er lucht in de leidingen zit. De installateur is langs geweest en zegt dat het probleem bij de leidingen van m'n vv ligt, deze zouden vrij dun zijn voor een wp (18 mm volgens mij) en de wp zou z'n vermogen niet kwijt kunnen (ik heb 2 ltt gesloten verdelers). Ik heb een drive-in woning en vv op de 2 bovenste verdiepingen en op de begane grond nog 2 radiatoren. Zou een buffervat dan nut hebben? Of zijn er andere oplossingen om dit te verhelpen?

Advies zou top zijn!

Hoeveel groepen heb je per verdeler? 18mm is niet de dunste maat, maar je moet dan wel voldoende groepen hebben om genoeg flow te realiseren. Het maakt nogal wat uit of je 2 of 8 groepen met 18mm buis hebt. Hoe dik zijn de leidingen naar de verdelers toe? En voor de zekerheid, met gesloten bedoel je pomploze verdelers?

Een buffervat gaat dit op geen enkele manier oplossen iig.

Mbt de buitenunit, maak idd even een foto. Ik heb de mijne ook op dempers aan de muur van de garage hangen en bij koud weer hoor je die ook dreunen binnen. Wil je dat echt oplossen dan moet je de beugel zelf ook isoleren tov de muur en/of naar veerdempers kijken, maar dat geeft vaak weer problemen met koelleidingen die dan losraken als die heel kort zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
RonJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Hoeveel groepen heb je per verdeler? 18mm is niet de dunste maat, maar je moet dan wel voldoende groepen hebben om genoeg flow te realiseren. Het maakt nogal wat uit of je 2 of 8 groepen met 18mm buis hebt. Hoe dik zijn de leidingen naar de verdelers toe? En voor de zekerheid, met gesloten bedoel je pomploze verdelers?

Een buffervat gaat dit op geen enkele manier oplossen iig.

Mbt de buitenunit, maak idd even een foto. Ik heb de mijne ook op dempers aan de muur van de garage hangen en bij koud weer hoor je die ook dreunen binnen. Wil je dat echt oplossen dan moet je de beugel zelf ook isoleren tov de muur en/of naar veerdempers kijken, maar dat geeft vaak weer problemen met koelleidingen die dan losraken als die heel kort zijn.
4 groepen per verdeler, op beide verdelers (75-90 m per groep). Pin me niet vast op die 18 mm, het kan ook 16 zijn, maar ik dacht 18 :')

Excuus, ik verwar die namen altijd, het zijn verdelers mét pomp: https://www.technim.nl/ve...oepen-verdeler-upm3-pomp/

De aanvoerleiding naar de eerste verdeler is 22 mm. Net voor ie de eerste verdeler ingaat, zit er een aftakking naar de tweede verdeler, maar wel met een dunnere leiding (18 of 16, ik moet dit even goed nameten). Deze vertakking loopt via de grond en de muur naar de verdeler (veel spijt van, want de aanvoertemperatuur op de bovenverdieping is standaard 5 graden lager dan beneden, omdat deze leiding niet geïsoleerd is. Om toch dezelfde temperaturen te krijgen op beide verdiepingen laat ik eerste verdeler retourwater mengen, zodat beide verdelers dezelfde aanvoertemperatuur hebben.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:43:
[...]

4 groepen per verdeler, op beide verdelers (75-90 m per groep). Pin me niet vast op die 18 mm, het kan ook 16 zijn, maar ik dacht 18 :')

Excuus, ik verwar die namen altijd, het zijn verdelers mét pomp: https://www.technim.nl/ve...oepen-verdeler-upm3-pomp/

De aanvoerleiding naar de eerste verdeler is 22 mm. Net voor ie de eerste verdeler ingaat, zit er een aftakking naar de tweede verdeler, maar wel met een dunnere leiding (18 of 16, ik moet dit even goed nameten). Deze vertakking loopt via de grond en de muur naar de verdeler (veel spijt van, want de aanvoertemperatuur op de bovenverdieping is standaard 5 graden lager dan beneden, omdat deze leiding niet geïsoleerd is. Om toch dezelfde temperaturen te krijgen op beide verdiepingen laat ik eerste verdeler retourwater mengen, zodat beide verdelers dezelfde aanvoertemperatuur hebben.
2x4 groepen zou aan die kant genoeg moeten zijn om de gewenste flow te halen, ook met 16mm. Hoewel de 22mm aanvoer en zeker de dunnere vertakte leiding naar boven nogal aan de kleine kant zijn. Ik zou beginnen met de bestaande verdelers om te bouwen naar pomploos (dus pomp, thermostaat en ventielen verwijderen), maar ik vrees dat je ook iets met die 2e aanvoerleiding moet gaan doen (vervangen door een dikkere pijp) om het goed werkend te krijgen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
RonJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:57:
[...]..., maar ik vrees dat je ook iets met die 2e aanvoerleiding moet gaan doen (vervangen door een dikkere pijp) om het goed werkend te krijgen.
Die leiding loopt door de vloer die geëgaliseerd is en waar een vloer op ligt en door een muur, deze weer open breken is niet te doen |:(

En een buffervat op de bovenste verdieping plaatsen, bij de tweede verdeler, heeft dat geen nut?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Die leiding loopt door de vloer die geëgaliseerd is en waar een vloer op ligt en door een muur, deze weer open breken is niet te doen |:(

En een buffervat op de bovenste verdieping plaatsen, bij de tweede verdeler, heeft dat geen nut?
Is een andere route geen optie? Snap dat het lastig is maar ik ben bang dat je dit anders nooit goed in balans krijgt.

Een buffervat gaat niet helpen nee, die gaat niet zorgen voor een hogere aanvoer of meer flow naar die verdeler.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
RonJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Is een andere route geen optie? Snap dat het lastig is maar ik ben bang dat je dit anders nooit goed in balans krijgt.

Een buffervat gaat niet helpen nee, die gaat niet zorgen voor een hogere aanvoer of meer flow naar die verdeler.
Dat hoeft ook niet, ik kan leven met het verschil in aanvoer, maar zou het die ruis kunnen oplossen als de wp maximaal pompt?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MajaMestreech schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Tevens zie ik dat je geen externe temperatuursensor hebt (liefst aan de noordzijde van je huis). Dit scheelt ontzettend in het stookgedrag.
Hoe werkt dit anders dan met de standaard sensor in de buiten unit?

Ik ben nog aant wachten op mijn bestelling (helaas), maar dan kan ik iig navragen of ik deze erbij heb, en zo nee, wat het extra kost om wel mee te leveren/installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Dat hoeft ook niet, ik kan leven met het verschil in aanvoer, maar zou het die ruis kunnen oplossen als de wp maximaal pompt?
Dat geluid komt door de vernauwing in de regelventielen en/of de twee pompen die elkaar tegenwerken, daar gaat een vat je niet in helpen. Heb je de ventielen op de verdelers al helemaal openstaan?
danny.s schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Ik ben nog aant wachten op mijn bestelling (helaas), maar dan kan ik iig navragen of ik deze erbij heb, en zo nee, wat het extra kost om wel mee te leveren/installeren.
Een losse sensor is handig als de (achterkant van de-) buitenunit in de zon staat, dan verstoord de opwaerming van de zon de stooklijn regeling en je krijgt eerder dat ie 's-zomers niet meer op de compressor het vat wil verwarmen. Als de standaard sensor in de schaduw hangt heb je die externe sensor niet nodig.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
RonJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:01:
Een losse sensor is handig als de (achterkant van de-) buitenunit in de zon staat, dan verstoord de opwaerming van de zon de stooklijn regeling en je krijgt eerder dat ie 's-zomers niet meer op de compressor het vat wil verwarmen. Als de standaard sensor in de schaduw hangt heb je die externe sensor niet nodig.
Ah ik dacht dat had alleen effect op SWW in de zomer (met de 25 graden grens), wist niet dat het ook impact had op gewoon verwarmen. Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Weet iemand of een buffervat voor je vloerverwarming een meerwaarde heeft voor je energieverbruik? Volgens mij heeft de daikin Altherma 3 dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Dat is ook mooi shit. Doordat ik geen buffervat heb gaat mijn warmtepomp minder lang mee...8 jaar ipv 15 jaar. Terwijl op de daikin site zelf staat dat een buffervat niet goed is.

https://rensa.nl/uitdagingen-buffervat-warmtepomp

https://www.daikin.be/nl_...nformatie/modulerend.html

Beetje gevoel dat ik genaaid ben door Daikin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
@Thedutch Dit gaat voornamelijk over of de warmtepomp vaak moet starten en stoppen of niet.

Met vloerverwarming en een modulerende warmtepomp is de verwachting dat hij z'n warme water wel kwijt kan, en dus lekker door kan draaien op een lage stand (want modulatie). Het is dus waarschijnlijk helemaal geen probleem.

Bij veel merken kun je ook het aantal start/stop momenten aflezen en dus controleren als de boel draait.

Wel kan een thermostatische regeling van de vloerverwarming te veel afknijpen, maar dat ligt heel erg aan je verdeler opzet.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 09-01-2023 15:12 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
!null schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:11:
@Thedutch Dit gaat voornamelijk over of de warmtepomp vaak moet starten en stoppen of niet.

Met vloerverwarming en een modulerende warmtepomp is de verwachting dat hij z'n warme water wel kwijt kan, en dus lekker door kan draaien op een lage stand (want modulatie). Het is dus waarschijnlijk helemaal geen probleem.

Bij veel merken kun je ook het aantal start/stop momenten aflezen en dus controleren als de boel draait.

Wel kan een thermostatische regeling van de vloerverwarming te veel afknijpen, maar dat ligt heel erg aan je verdeler opzet.
Oke, maar hoe en waar kan ik dat aflezen? En zorgt een buffervat niet voor een hoger rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch

Hoe weet ik of mijn wp aan en uit gaat of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Even een ervaring van een altherma gebruiker:

https://forum.livios.be/n...r=https://www.google.com/

Als de levensduur 6 jaar is dan is de wp wel een ERG DUUR apparaat!! Want zoals gezegt wordt, moet hij goed afgesteld staan. Maar 80% van de mensen die een wp heeft, kijkt er niet naar om, omdat men verwacht dat het goed is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch

Is dit veel start en stop? Heb geen idee?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pefBadnZZy1w2noVtkzTgaGyAFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVnEI24Hdo06t80RJ6HZ93xS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@!null

Zo te zien staat "modulatie" uit bij mij. Net zoals bij de meeste gebruikers hier op dit Forum, volgens de excel gegevens. Ik snap het niet meer😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8j7du-Z-BiyWxbdFA-S_RNWfC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4fYgvxskhVxY9cnnaysM8ar.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Is dit veel start en stop? Heb geen idee?!
[Afbeelding]
Weet je zeker dat dat je WP is en geen ander apparaat? Het is lastig om het stroomverbruik (en gedrag) van je WP te achterhalen, zonder het verbruik van je WP te meten met bijvoorbeeld dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Sito schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Weet je zeker dat dat je WP is en geen ander apparaat? Het is lastig om het stroomverbruik (en gedrag) van je WP te achterhalen, zonder het verbruik van je WP te meten met bijvoorbeeld dit.
Ja is de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb je een hogere overshoot ingesteld? Ik heb dit wel moeten doen omdat de warmtepomp afsloeg bij een standaard overshoot van 1 graden.
Code [9-04] volgens mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Koluh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Heb je een hogere overshoot ingesteld? Ik heb dit wel moeten doen omdat de warmtepomp afsloeg bij een standaard overshoot van 1 graden.
Code [9-04] volgens mij. :)
9-04 staat bij mij op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-01-2023

Wim

edautz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:34:
[...]

Wim,

In de instellingen zie ik dat jij een soortgelijke warmtepomp hebt als ik en zo ongeveer als enige de modulatie aan hebt staan bij dit type warmtepomp. Ervaar jij de problemen die andere hebben niet? Zoals dat de warmtepomp niet stopt bij de ingestelde kamertemperatuur? Hoor graag wat je ervaringen zijn.
Hallo Edaut,

Mijn reactie heeft ff geduurd ivm vakantie.

Meestal gaat ie er ca. 1C overheen voordat ie werkelijk afslaat. Het liefst heb je natuurlijk dat de wp zoveel energie produceert als dat de ruimte(s) verliezen.
Tussen ca. 5 a 10 gr buiten regelt de wp aardig stabiel zonder aan/uit te gaan. Maar dus wel regelmatig boven de ingestelde T gaat. Dit is niet altijd constant want anders stel je de kamerthermostaat gewoon wat lager in.
Ik gebruik nu dus geen strooklijn en heb de modulatie aan staan.
Ik heb de wp sinds mei 2022 en ben nog aan het stoeien met instellingen.
Ik ga komende tijd de strooklijn(met evt. helling correctie) met modulatie-uit proberen.
Overigens was het advies van mijn installateur dat strookijn instelling niet optimaal werkt in Nederland en dus was dat mijn initiële instelling.

Maar zoals je aangeeft heeft bijna iedereen in dit forum stooklijn en modulatie uit......

Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
Dat stond die van mij dus ook waardoor dat de compressor uitsloeg elke keer wanneer het vertrekwater 1 graden over het setpoint ging. Die van mij staat nu op 4, daardoor mag het vertrekwater 4 graden hoger worden dan het instelpunt.

Dat werkt bij mij wel waardoor de compressor langere runs ging maken en stopte met pendelen. Of het een nette oplossing is weet ik niet want mijn vertrekwater is totaal niet stabiel nadat de warmtepomp een langere tijd heeft gelopen.

Eerder vandaag. Vertrekwater blijft mooi rond instelpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxXZYuq-8ABHQEbippbvSpI2Xl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jwHyRyQBaMuVsQ29b1oC8x59.png?f=fotoalbum_large

Later vandaag. Vertrekwater blijft erboven op en neer gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiYj37V2KKhNneIUsDJkKhVRiKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDtbXCVINttfZAdQyiQ5LJBo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Koluh op 09-01-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
@Thedutch Ik weet niet eens welke Daikin je hebt en ik moet ook mijn eerste Daikin installeren :+

Maar ja, het ziet er naar uit dat hij wel een paar keer start en stopt, en wat met modulatie beter zou kunnen. En dan zonder buffervat hopelijk.

Edit: Oh er zijn al wat posts bijgekomen ondertussen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 09-01-2023 17:59 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Sito schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:39:
[...]

En zoals verwacht: na het in- en uitschakelen van de nachtmodus van de Madoka functioneert hij nu zoals je beschreef. Als de warmtepomp draait is hij blauw, zo niet is hij uit :) Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
!null schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:58:
@Thedutch Ik weet niet eens welke Daikin je hebt en ik moet ook mijn eerste Daikin installeren :+

Maar ja, het ziet er naar uit dat hij wel een paar keer start en stopt, en wat met modulatie beter zou kunnen. En dan zonder buffervat hopelijk.

Edit: Oh er zijn al wat posts bijgekomen ondertussen.
Ik heb nu de functie "modulatie" aangezet. Is dat gunstig? @Toppe @Bubbels79 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@proozen ik lees in jou excel gegevens dat je onlangs je modulatie hebt aangezet en je curve aangepast vanwege pendelen? En offset op je led te elimineren. Mag ik vragen of het aanzetten van de modulatie een gunstig effect heeft bij jou? Waarom heb je je led geelimineerd? Hoe staat je curve nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Ik heb nu de functie "modulatie" aangezet. Is dat gunstig? @Toppe @Bubbels79 ?
Comfort is een stuk hoger merk ik, qua verbruik weinig nuttigs over te zeggen.

Wat mij betreft zou modulatie ideaal zijn bij de ‘normale’ buiten temperaturen, als het buiten -5 is dan is 20 ook al comfortabel ten opzichte van +8 en 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Comfort is een stuk hoger merk ik, qua verbruik weinig nuttigs over te zeggen.

Wat mij betreft zou modulatie ideaal zijn bij de ‘normale’ buiten temperaturen, als het buiten -5 is dan is 20 ook al comfortabel ten opzichte van +8 en 21
Oke. En wat zegt die 5graden over de modulatie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-10 07:54

edautz

Meten is weten.

Wim schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Hallo Edaut,

Mijn reactie heeft ff geduurd ivm vakantie.

Meestal gaat ie er ca. 1C overheen voordat ie werkelijk afslaat. Het liefst heb je natuurlijk dat de wp zoveel energie produceert als dat de ruimte(s) verliezen.
Tussen ca. 5 a 10 gr buiten regelt de wp aardig stabiel zonder aan/uit te gaan. Maar dus wel regelmatig boven de ingestelde T gaat. Dit is niet altijd constant want anders stel je de kamerthermostaat gewoon wat lager in.
Ik gebruik nu dus geen strooklijn en heb de modulatie aan staan.
Ik heb de wp sinds mei 2022 en ben nog aan het stoeien met instellingen.
Ik ga komende tijd de strooklijn(met evt. helling correctie) met modulatie-uit proberen.
Overigens was het advies van mijn installateur dat strookijn instelling niet optimaal werkt in Nederland en dus was dat mijn initiële instelling.

Maar zoals je aangeeft heeft bijna iedereen in dit forum stooklijn en modulatie uit......

Gr Wim
Wim,

Kun je aangeven waar je de vertrekdagen temperatuur op hebt staan en hoeveel graden modulatie?

Momenteel heb ik met veel tunen een stooklijn geproduceerd die runs geeft van 10 a 20 uur met de temperaturen van de laatste weken. Bij een maximale buitentemperatuur van 12 graden. Daarboven gaat hij pendelen, maar wel met een interval van een uur of zo. Wat ik mis is de correctie van de afkoeling van het huis als er meer wind is. Dan zie ik op de kamerthermostaat de temperatuur lichtjes dalen. Mijn stooklijn staat zo ingesteld dat de ingestelde temperatuur naar een hele lange run gehaald wordt. Om te voorkomen dat savonds de wp uitgeschakeld word door de kamerthermostaat + 0,5 graden en dan pas bij thermostaat-0,5 pas weer inschakelt, laat ik HA om 19:00 de thermostaat een 0,5 graden bijplussen totdat we gaan slapen. En dat alleen als we thuis zijn. Op deze wijze voorkom ik dat het savonds minder van 20 graden wordt.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
Op het moment experimenteer ik ook met de modulatie setting.

Vandaag:
De kamerthermostaat heeft een setpoint van 20,5 graden.
De compressor ging echter pas uit bij 22,3 graden op de thermostaat. Een verschil tussen setpoint en kamer temperatuur van 1,8 graden.
Naar mijn idee lijkt de thermostaat temperatuur geen rol te spelen in het uitschakelen van de compressor wanneer de modulatie aanstaat. Wat echter wel leek te gebeuren was dat de maximale overshoot (verschil tussen de temperatuur van het vertrekwater en setpoint?), die ik ingesteld heb op 4 graden, werd bereikt. Wanneer de overshoot wordt gehaald schakelt de compressor namelijk ook uit.

Komende dagen ga ik in homeassistant de overshoot plotten en kijken of dit de reden is dat de pomp uitschakelt wanneer deze in modulatie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
danny.s schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Het is gewoon een aparte sensor die via een twee aderig kabeltje met de WP wordt verbonden. Bij voorkeur dient de sensor aan de noordkant van je huis gemonteerd te worden, of op een andere plek welke de gehele dag in de schaduw ligt.

Bij mij staat de buitenunit op het platte dak van ons huis, altijd in de zon. Dus ook in de winter bij een zonnig weer zie ik grote verschillen tussen buiten unit temperatuur en externe sensor temperatuur.

Kosten zullen zeer laag zijn, afhankelijk van hoe de bekabeling plaats kan vinden. Bij ons via de gasleiding gedaan, samen met de 3fase+nul+aarde voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Oke. En wat zegt die 5graden over de modulatie dan?
Niets. Maar als het buiten -5 is dan is 20 graden binnen al comfortabel terwijl als het buiten +8 graden is dan zou 20 graden niet comfortabel genoeg kunnen zijn.

Idem voor andersom: als het buiten 35 graden is kan 25 binnen comfortabel voelen terwijl als het buiten 28 is en binnen 25 dan is het weer warm binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Koluh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:35:
Op het moment experimenteer ik ook met de modulatie setting.

Vandaag:
De kamerthermostaat heeft een setpoint van 20,5 graden.
De compressor ging echter pas uit bij 22,3 graden op de thermostaat. Een verschil tussen setpoint en kamer temperatuur van 1,8 graden.
Naar mijn idee lijkt de thermostaat temperatuur geen rol te spelen in het uitschakelen van de compressor wanneer de modulatie aanstaat. Wat echter wel leek te gebeuren was dat de maximale overshoot (verschil tussen de temperatuur van het vertrekwater en setpoint?), die ik ingesteld heb op 4 graden, werd bereikt. Wanneer de overshoot wordt gehaald schakelt de compressor namelijk ook uit.

Komende dagen ga ik in homeassistant de overshoot plotten en kijken of dit de reden is dat de pomp uitschakelt wanneer deze in modulatie staat.
Net mijn modulatie aangezet en valt mij direct op dat de wp langer aan staat en de temperatuur ipv de ingesteld 20,5 naar 22,0 opwarmt. Dit lijkt mij totaal niet efficiënt, aangezien de wp langer stookt. Lijkt mij geen voordeel. Of blijft hij dan langer warm, waardoor hij minder snel 'aan en uit' gaat?

weet jij wat die modulatie 5 betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23
Bij mij staat modulatie ook uit, en wil ik eigenlijk kijken wat er gebreurt als ik hem aan zet.

Moet ik dan nog iets veranderen aan de stooklijn?
Ik heb overigens alleen een espaltherma om te monitoren, ik heb geen gateway voor andere inzichten, of aanpassen setpoint. Zou dit nog een toegevoegde waarde hebben om deze alsnog aan te schaffen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proozen
@Wim:
Ik zie het nut van modulatie ook nog niet zo in.
De compressor draait wel erg stabiel. Geen aan en uits meer
De kamer temperatuur blijft ook zeer constant.

Alleen wanneer ik de thermostaat temperatuur wijzig, veranderd de temperatuur niet
Aanpassen van thermostaat set-point i.c.m. modulatie werkt dus niet. (of ik hem mn stookcurve al te strak bepaald)
Als je de stookcurve goed tuned zou hij het net zo goed moeten doen maar dan voorspelbaarder.

Mijn stookcurve staat nu op 0;55 / 13;30
Bij hoge buiten temp nog net iets te laag (kamer temp net onder set-point)
Bij lage buiten temp nog net iets te hoog (kamer temp net boven set-point)
Ik pas hem binnenkort nog aan naar -2;55 / 14;30

Doordat Madoka sensor een warmere temperatuur meet als de blauwe led brand zat de werkelijke kamer temperatuur altijd aan de onderkant van de hysterese. Dit vind ik niet relaxt, hierom heb ik de snesor een extra offset gegeven [2-0A]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Niets. Maar als het buiten -5 is dan is 20 graden binnen al comfortabel terwijl als het buiten +8 graden is dan zou 20 graden niet comfortabel genoeg kunnen zijn.

Idem voor andersom: als het buiten 35 graden is kan 25 binnen comfortabel voelen terwijl als het buiten 28 is en binnen 25 dan is het weer warm binnen
Oke check. Maar waarom staat de modulatie op 5 en kan ik hem veranderen naar 10? Weet jij wat de wp dan gaat doen? Kortom wat voor invloed heeft dat getal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
proozen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:55:
@Wim:
Ik zie het nut van modulatie ook nog niet zo in.
De compressor draait wel erg stabiel. Geen aan en uits meer
De kamer temperatuur blijft ook zeer constant.

Alleen wanneer ik de thermostaat temperatuur wijzig, veranderd de temperatuur niet
Aanpassen van thermostaat set-point i.c.m. modulatie werkt dus niet. (of ik hem mn stookcurve al te strak bepaald)
Als je de stookcurve goed tuned zou hij het net zo goed moeten doen maar dan voorspelbaarder.

Mijn stookcurve staat nu op 0;55 / 13;30
Bij hoge buiten temp nog net iets te laag (kamer temp net onder set-point)
Bij lage buiten temp nog net iets te hoog (kamer temp net boven set-point)
Ik pas hem binnenkort nog aan naar -2;55 / 14;30

Doordat Madoka sensor een warmere temperatuur meet als de blauwe led brand zat de werkelijke kamer temperatuur altijd aan de onderkant van de hysterese. Dit vind ik niet relaxt, hierom heb ik de snesor een extra offset gegeven [2-0A]
Ah oke. Wat is je offset temperatuur dan? Blijft jou compressor continue draaien als de modulatie aan staat? Die gaat bij mij gewoon uit...

Ik las dat een modulerende wp een hoger rendement heeft en langer mee gaat. Maar dan moet, lijkt mij de modulatie wel aan staan, anders heb je geen modulerende warmtepomp?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
@M-spec :
M-spec schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:25:
'INV freq rps' gaat (x60 voor rpm) inderdaad van bijvoorbeeld 500 tot 5000 rpm.
Kan ik ergens vinden hoe ver mijn inverter kan gaan?
Jij geeft aan als voorbeeld 500 tot 5000rpm (=8 tot 83rps) (=8 tot 83Hz)
Tijdens het de-frosten schiet hij heel even naar 90rps

Of: kan hij ook voor langere tijd op 90Hz draaien als dat nodig is voor mijn ruimte verwarming?

[ Voor 12% gewijzigd door proozen op 09-01-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Mijn wp ging net even beide buh aanzetten, waarom? Geen idee. Temp. boiler is op peil. Buh 2 staat ingesteld op -10.....Kan het zijn dat die Modulatie dat zelf bepaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Oke check. Maar waarom staat de modulatie op 5 en kan ik hem veranderen naar 10? Weet jij wat de wp dan gaat doen? Kortom wat voor invloed heeft dat getal?
Met de modulatie op 5 dacht ik dat de WP dan het vertrekwater +/- 5 graden kan variëren om een stabiele regeling naar het setpoint te realiseren.
Zaterdag (voor de laatste keer) Modulatie = AAN gezet, thermostaat handmatig op 19.5 gr gezet (om de overshoot die anderen in dit forum hadden van 1 graad te compenseren). WP is zondag avond pas aangegaan (19.0 graden) en heeft de hele nacht tot nu (maandag 21:00 aangestaan) en de temperatuur was al 20.8 graden (dus 1.3 graden overshoot). Ik zie ook niet dat de vertrekwater temperatuur teruggeregeld wordt, ook niet trouwens dat de temperatuur hoger dan stooklijn was toen verschil tussen SP en PV groter was. Verbruik van de WP (gemeten op de WP) was mooi constant 500 W per uur maar toch vandaag alweer 12 kWh. Tevens is de vraag of het wenselijk is dat de WP 24 uur per dag aan staat. Pendelen is niet goed maar bij continue in bedrijf is toch pomp en compressor actief en kan me niet voorstellen dat dit niet aan slijtage onderhevig is.
Conclusie: Bij onze WP (EHBX08EF6V) werkt modulatie NIET en ik ben er nu ook klaar mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
RonJ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
[...]
Hierbij een aantal foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_d24PvfHMGpC735mRCEZqUMvI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq8P7kkwDDbasssVFE4GBZ3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOokjXWLS5pZLXo1JqRrHOspYdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzYu7oYaboj7C49r7c3jldwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWkduIYtuudt-hq91hv0z3Y9oNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qu259ZWcQV7JeG71dD1x1t2v.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iedereen bij de installatie een lekbak erbij gekregen overigens? Mijn muur is vaak zeiknat :/

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1 ... 23 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma