Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:38
MajaMestreech schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Het is gewoon een aparte sensor die via een twee aderig kabeltje met de WP wordt verbonden. Bij voorkeur dient de sensor aan de noordkant van je huis gemonteerd te worden, of op een andere plek welke de gehele dag in de schaduw ligt.

Bij mij staat de buitenunit op het platte dak van ons huis, altijd in de zon. Dus ook in de winter bij een zonnig weer zie ik grote verschillen tussen buiten unit temperatuur en externe sensor temperatuur.

Kosten zullen zeer laag zijn, afhankelijk van hoe de bekabeling plaats kan vinden. Bij ons via de gasleiding gedaan, samen met de 3fase+nul+aarde voor de warmtepomp.
En wordt die externe sensor op de buiten unit of binnen unit aangesloten?
Hier komt de buiten unit ook aan de zijgevel op zuidoost, dus die zal ook aardig wat zon pakken. Dus ik ga alvast contact maar opnemen dat ik deze ook graag erbij wil, lijkt me geen overbodige luxe zo te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proozen
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02 07:34
MajaMestreech schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Met de modulatie op 5 dacht ik dat de WP dan het vertrekwater +/- 5 graden kan variëren om een stabiele regeling naar het setpoint te realiseren.
Zaterdag (voor de laatste keer) Modulatie = AAN gezet, thermostaat handmatig op 19.5 gr gezet (om de overshoot die anderen in dit forum hadden van 1 graad te compenseren). WP is zondag avond pas aangegaan (19.0 graden) en heeft de hele nacht tot nu (maandag 21:00 aangestaan) en de temperatuur was al 20.8 graden (dus 1.3 graden overshoot). Ik zie ook niet dat de vertrekwater temperatuur teruggeregeld wordt, ook niet trouwens dat de temperatuur hoger dan stooklijn was toen verschil tussen SP en PV groter was. Verbruik van de WP (gemeten op de WP) was mooi constant 500 W per uur maar toch vandaag alweer 12 kWh. Tevens is de vraag of het wenselijk is dat de WP 24 uur per dag aan staat. Pendelen is niet goed maar bij continue in bedrijf is toch pomp en compressor actief en kan me niet voorstellen dat dit niet aan slijtage onderhevig is.
Conclusie: Bij onze WP (EHBX08EF6V) werkt modulatie NIET en ik ben er nu ook klaar mee :P
Als de overshoot zo hoog is bij modulatie, moet je dan niet gewoon de vertrekwater temperatuur in de stookcurve naar beneden aanpassen icm modulatie aan?
Dit lijkt mij ook gunstig voor je verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
Ottie93 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:19:
[...]
Heeft iedereen bij de installatie een lekbak erbij gekregen overigens? Mijn muur is vaak zeiknat :/
Ook bij ons zeer veel water.
Heb provosorisch een slang aan het koppelstuk voor de afvoer gemaakt, maar dit koppelstuk sluit niet goed aan naar de bodemplaat.

Resultaat is dat we alsnog 2x per dag een teiltje leegmaken om te voorkomen dat de grond oververzadigd raakt en water door de keldermuren trekt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Is het handig om die overshoot van 1 naar 4 graden te zetten? Wat is het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersjoenka
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-06 12:44
Goedemorgen
Ik heb een DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 7.4 KW, maar die pakt elke ochtendt nog 0,3 kuub gas om
Op te starten, zelfs als huiskamer 18,5 graden is doet hij altijd bij eerste start gas gebruiken, hoe kan ik het instellen dat hij dat niet meer doet?

Mvg Jonathan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-01-2023

Wim

edautz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Wim,

Kun je aangeven waar je de vertrekdagen temperatuur op hebt staan en hoeveel graden modulatie?

Momenteel heb ik met veel tunen een stooklijn geproduceerd die runs geeft van 10 a 20 uur met de temperaturen van de laatste weken. Bij een maximale buitentemperatuur van 12 graden. Daarboven gaat hij pendelen, maar wel met een interval van een uur of zo. Wat ik mis is de correctie van de afkoeling van het huis als er meer wind is. Dan zie ik op de kamerthermostaat de temperatuur lichtjes dalen. Mijn stooklijn staat zo ingesteld dat de ingestelde temperatuur naar een hele lange run gehaald wordt. Om te voorkomen dat savonds de wp uitgeschakeld word door de kamerthermostaat + 0,5 graden en dan pas bij thermostaat-0,5 pas weer inschakelt, laat ik HA om 19:00 de thermostaat een 0,5 graden bijplussen totdat we gaan slapen. En dat alleen als we thuis zijn. Op deze wijze voorkom ik dat het savonds minder van 20 graden wordt.
Hallo Edautz,

De madoka staat continue op 21.5 g(behalve tijdens vakanties) en modulatie op 10.

Elk uur pendelen vind ik wel veel... Bij temp. Vanaf ca. 12 gr buiten loopt de vertrek water temperatuur terug richting de 25 gr. Maar dit is gelijk ook de ondergrens! Mogelijk komt hier het pendelen door. Wellicht is deze 25 gr. grens naar onderen bij te stellen?

Nadeel van een stooklijn is dat ie geen rekening houd met gevoels temperatuur. Wellicht in de toekomst aansturen icm met wind/regen meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim

Wim

proozen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:55:
@Wim:
Ik zie het nut van modulatie ook nog niet zo in.
De compressor draait wel erg stabiel. Geen aan en uits meer
De kamer temperatuur blijft ook zeer constant.

Alleen wanneer ik de thermostaat temperatuur wijzig, veranderd de temperatuur niet
Aanpassen van thermostaat set-point i.c.m. modulatie werkt dus niet. (of ik hem mn stookcurve al te strak bepaald)
Als je de stookcurve goed tuned zou hij het net zo goed moeten doen maar dan voorspelbaarder.

Mijn stookcurve staat nu op 0;55 / 13;30
Bij hoge buiten temp nog net iets te laag (kamer temp net onder set-point)
Bij lage buiten temp nog net iets te hoog (kamer temp net boven set-point)
Ik pas hem binnenkort nog aan naar -2;55 / 14;30

Doordat Madoka sensor een warmere temperatuur meet als de blauwe led brand zat de werkelijke kamer temperatuur altijd aan de onderkant van de hysterese. Dit vind ik niet relaxt, hierom heb ik de snesor een extra offset gegeven [2-0A]
Hallo proozen,

Het lijkt erop dat je de helling van je stooklijn iets moet aanpassen. Dan heb je geen last meer van afwijkingen bij resp. lage en hogere buiten temperatuur.
Bij mijn systeem kan ik in ieder geval kiezen tussen 2 typen stooklijnen. 1 met en 1 zonder helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wim schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Hallo proozen,

Het lijkt erop dat je de helling van je stooklijn iets moet aanpassen. Dan heb je geen last meer van afwijkingen bij resp. lage en hogere buiten temperatuur.
Bij mijn systeem kan ik in ieder geval kiezen tussen 2 typen stooklijnen. 1 met en 1 zonder helling.
@proozen Gebruik daarvoor deze handige guide van daikin ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Wim schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Hallo Edautz,

De madoka staat continue op 21.5 g(behalve tijdens vakanties) en modulatie op 10.

Elk uur pendelen vind ik wel veel... Bij temp. Vanaf ca. 12 gr buiten loopt de vertrek water temperatuur terug richting de 25 gr. Maar dit is gelijk ook de ondergrens! Mogelijk komt hier het pendelen door. Wellicht is deze 25 gr. grens naar onderen bij te stellen?

Nadeel van een stooklijn is dat ie geen rekening houd met gevoels temperatuur. Wellicht in de toekomst aansturen icm met wind/regen meter....
Wat voor stooklijn waarden hanteer jij dan? Min en max? Waarom? Wat doet die modulatie 10 tov 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@Koluh wat doet die overshoot precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
proozen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:12:
@M-spec :

[...]

Kan ik ergens vinden hoe ver mijn inverter kan gaan?
Jij geeft aan als voorbeeld 500 tot 5000rpm (=8 tot 83rps) (=8 tot 83Hz)
Tijdens het de-frosten schiet hij heel even naar 90rps

Of: kan hij ook voor langere tijd op 90Hz draaien als dat nodig is voor mijn ruimte verwarming?
Als eerste heb ik in mijn lange post van 29 december nog een edit gedaan van de uit te lezen waarden via de ESP32 en wat verbruikswaarden.

Ik kwam er bij mijn warmtepomp achter dat Fan 1 step (x10rpm) en INV frequency (rps) het toerental van de inverter weergeven en deze zijn aan elkaar gekoppeld met een factor 6. Fan 2
step en INV frequency 2 (rps) bleek juist het toerental van de ventilator te zijn maar dan wel met dezelfde waarde. Ik zag dat de output met cijfer 2 kort na bleef draaien na uitschakeling. Ik ging er vanuit dat dit dus de ventilator moest zijn.

Minimaal en maximaal toerental weet ik niet exact en het vriest nu niet meer. Het toerental (en vermogen) van de inverter compressor kan namelij veel hoger oplopen bij vrieskou icm maximale vertekwatertemp naar 60°C tbv SWW.

Op minimaal vermogen van ~375W (totaal van buiten+binnenunit) duikt het INV toerental hier van 720 tot soms onder 500rpm. De ventilator blijft op dit moment meestal op 670rpm.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:01
RonJ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:43:
[...]

@proozen Gebruik daarvoor deze handige guide van daikin ;)

[Afbeelding]
Mooi plaatje, waar komt deze vandaan en staat daar ook uitleg bij?

Op dit moment heb ik met de huidige temperaturen buiten het toch "koud" binnen.
Als ik dit staatje dan lees dan moet ik de de offset omhoog doen. Wat houdt dat in?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Mooi plaatje, waar komt deze vandaan en staat daar ook uitleg bij?

Op dit moment heb ik met de huidige temperaturen buiten het toch "koud" binnen.
Als ik dit staatje dan lees dan moet ik de de offset omhoog doen. Wat houdt dat in?
Komt uit de installer reference guide. Helpt bijbehorende plaatje?

Slope of Offset verwijst naar het type stookijn, e.g. de onderste of bovenste tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrfbWsBgS5z-S3YV67TvyCGLRYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ37E4IjAqcKDOdXaFx2hU3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 10-01-2023 14:10 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Komt uit de installer reference guide. Helpt bijbehorende plaatje?

Slope of Offset verwijst naar het type stookijn, e.g. de onderste of bovenste tabel.

[Afbeelding]
ik heb een stooklijn zoals bovenste plaatje.

Mijn stooklijn staat op 34 - 25 bij -7 tot 20. Maar heb nu geen idee wat ik nu aan moet passen, de -7 hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:16:
[...]

ik heb een stooklijn zoals bovenste plaatje.

Mijn stooklijn staat op 34 - 25 bij -7 tot 20. Maar heb nu geen idee wat ik nu aan moet passen, de -7 hoger zetten?
Als ik je goed begrijp is het bij jou binnen bij kouder weer oke, maar bij hogere temperaturen juist wat fris binnen?

Dan moet je volgens de onderste tabel het rechter knikpunt op de y-as, e.g. de 25 wat hoger zetten (en ze zeggen dan de x-as/knipunt naar rechts, maar die staat bij jou eerder te hoog/teveel naar rechts, dat is al heel hoog voor het knikpunt). Probeer eens aanvoer 28 (Y1) en dat vanaf 15 buiten (X2) zou mijn eerste suggestie zijn.

Alles onder de 28 leidde bij mij tot meer gependel en een lagere COP iig, maar dat hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn. Hier staat ie nu op een 2-punts stooklijn op 32-28 bij -10 en 10 en DT3, verhoging rond 0 en modulatie staan uit. COP bij verwarmen is dan rond de 6, ofwel 5,0 precies sinds 1-12, dit is extern en geijkt bemeten met een kamstrup (flow, warmte) en homewizards (kwh's).

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 10-01-2023 14:47 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-06 06:19
Thedutch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Ik heb nu de functie "modulatie" aangezet. Is dat gunstig? @Toppe @Bubbels79 ?
Beetje late reactie. Maar ik weet niet of het gunstig is. Ik heb het uit staan omdat hij dan 1gr over het setpoint verwarmd. Daarna duurt het te lang voordat hij weer gaat verwarmen en een koude vloer tot gevolg. Ik denk dat een juist ingestelde stooklijn meer comfort biedt. Alleen dat kost wat tijd en kan voor iedereen anders zijn.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Beetje late reactie. Maar ik weet niet of het gunstig is. Ik heb het uit staan omdat hij dan 1gr over het setpoint verwarmd. Daarna duurt het te lang voordat hij weer gaat verwarmen en een koude vloer tot gevolg. Ik denk dat een juist ingestelde stooklijn meer comfort biedt. Alleen dat kost wat tijd en kan voor iedereen anders zijn.
Geen probleem. Maar niet meer last van pendelen dan of 'aan & uit', wat de duurzaamheid van je wp beinvloed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bubbels79 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Eens! Ik heb het liever 20 graden in de woonkamer met warme vloer, dan 21 met een koude vloer.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Geen probleem. Maar niet meer last van pendelen dan of 'aan & uit', wat de duurzaamheid van je wp beinvloed!
Geen last van pendelen. Min aanvoer staat nu op 27gr met een deltaT van 5gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Oke! Weet iemand dit? Ik paste net mijn stooklijn aan. Wat platter. Na het laten uitvoeren van de nieuwe waarden, gingen beide backup heaters aan. Liep de temp van de outflow naar 55 graden en inflow naar 49(zie afbeelding). Er stond WTW(zie afbeelding). De stooklijn staat op max 37 en min. 27! Verder nergens aangezeten en de temp van mijn boiler was 47 graden. Dus die had geen opwarming nodig....😱😱 Wat is er aan de hand?! Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX0Cim068gTgveEa-pG8HZH0KWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAv3OGrpUxBptDPNUX3zuDaq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2GsMCmui_86VIgoNXKyTgkB3bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcnqsxBkYwtyg2eLa8wY6wAO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAcjEzmTWOu_n8XQjcPMm0OEzwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcNLiOTIrIMJBim0IrGcODjn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
TKroon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Eens! Ik heb het liever 20 graden in de woonkamer met warme vloer, dan 21 met een koude vloer.
Dat krijg ik dus niet voor elkaar. Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Laatst online: 11-12-2024
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Wat voor stooklijn waarden hanteer jij dan? Min en max? Waarom? Wat doet die modulatie 10 tov 5?
Normaal mag het verschil tussen vertrekwater en instelpunt niet hoger worden dan 1 graden. Gebeurt dat wel, dan schakelt de warmtepomp uit.
Door deze hoger te zetten geef je de warmtepomp toestemming om die afwijking groter te laten zijn. Dus ik heb hem toen naar 4 graden gezet omdat de warmtepomp pendelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Koluh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:39:

Normaal mag het verschil tussen vertrekwater en instelpunt niet hoger worden dan 1 graden. Gebeurt dat wel, dan schakelt de warmtepomp uit.
Door deze hoger te zetten geef je de warmtepomp toestemming om die afwijking groter te laten zijn. Dus ik heb hem toen naar 4 graden gezet omdat de warmtepomp pendelde.
Je hebt het nu over de overshoot toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Thedutch op 10-01-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Sokken aan trekken, of sloffen.

sarcasme

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
[quote]Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:31:
Oke! Weet iemand dit? Ik paste net mijn stooklijn aan. Wat platter. Na het laten uitvoeren van de nieuwe waarden, gingen beide backup heaters aan. Liep de temp van de outflow naar 55 graden en inflow naar 49(zie afbeelding). Er stond WTW(zie afbeelding). De stooklijn staat op max 37 en min. 27! Verder nergens aangezeten en de temp van mijn boiler was 47 graden. Dus die had geen opwarming nodig....😱😱 Wat is er aan de hand?! Iemand een idee?

Geen legionellarun voor sww?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Sokken aan trekken, of sloffen.

sarcasme
Haha heb ik al🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:01:
[quote]Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:31:

Geen legionellarun voor sww?
Nee die staat om 02:00 uur gepland aankomende nacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Koluh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Maar dan gaat hij nu ipv bij 1 graad na 4 graden alsnog uit toch? He enige verschil is dat de wp dan iets langer door gaat. Ik zie daar dan het voordeel niet van in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Laatst online: 11-12-2024
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Je hebt het nu over de overshoot toch?
Ja, instelling:
[9-04] 1 is de standaard.
[9-04] 4 heb ik er van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim

Wim

Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ik gebruik nu nog geen stooklijn. Dat ga ik binnenkort uitproberen met modulatie uit. Ik ga stooklijn proberen om zo precies mogelijk rond de vraag temperatuur (21.5) te blijven en zo mogelijk zonder te pendelen (uit/aan) van buiten module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Als ik je goed begrijp is het bij jou binnen bij kouder weer oke, maar bij hogere temperaturen juist wat fris binnen?

Dan moet je volgens de onderste tabel het rechter knikpunt op de y-as, e.g. de 25 wat hoger zetten (en ze zeggen dan de x-as/knipunt naar rechts, maar die staat bij jou eerder te hoog/teveel naar rechts, dat is al heel hoog voor het knikpunt). Probeer eens aanvoer 28 (Y1) en dat vanaf 15 buiten (X2) zou mijn eerste suggestie zijn.

Alles onder de 28 leidde bij mij tot meer gependel en een lagere COP iig, maar dat hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn. Hier staat ie nu op een 2-punts stooklijn op 32-28 bij -10 en 10 en DT3, verhoging rond 0 en modulatie staan uit. COP bij verwarmen is dan rond de 6, ofwel 5,0 precies sinds 1-12, dit is extern en geijkt bemeten met een kamstrup (flow, warmte) en homewizards (kwh's).
dan zeg je dus iets warmer water de vloer in, gaat hij dan niet sneller pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Weer gingen mijn beide backupverwarmingen WTW aan, pomp aan en compressor UIT, na opnieuw opstarten....

Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06 23:31
proozen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 04:44:
[...]

Als de overshoot zo hoog is bij modulatie, moet je dan niet gewoon de vertrekwater temperatuur in de stookcurve naar beneden aanpassen icm modulatie aan?
Dit lijkt mij ook gunstig voor je verbruik
Dan kun je beter de installatie op Vertrekwater regeling zetten. Dan doet de kamerthermostaat ook niks en stuur je gewoon op buitentemperatuur/stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:29
Tweakersjoenka schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:35:
Goedemorgen
Ik heb een DAIKIN ALTHERMA HYBRIDE WARMTEPOMP 7.4 KW, maar die pakt elke ochtendt nog 0,3 kuub gas om
Op te starten, zelfs als huiskamer 18,5 graden is doet hij altijd bij eerste start gas gebruiken, hoe kan ik het instellen dat hij dat niet meer doet?

Mvg Jonathan
Pas je nachtverlaging toe? Met een warmtepomp is het alleen zuiniger om met een beperkte nachtverlaging (maximaal 1 graad) te draaien als je een zeer goed geïsoleerd huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Het is even spelen met de instellingen natuurlijk. Ik heb de warmtepomp sinds mei, dus dit is ook mijn eerste winter. Mijn ervaringen tot nu toe:

Stooklijn vond ik nog redelijk onrustig met redelijk wat schommelingen in Ta gedurende 24u, en ik dat er in de koude mistige nachten wel erg veel defrosts waren (2-3 per uur, woon aan het water). Dus ik heb nu een vaste Ta ingesteld (geen modulatie), en mijn domotica checkt elke middag of ik de Ta aan moet passen, want ik kijk dan naar temperaturen gemiddeld over de komende 24u. Dus dat gaat misschien uitkomen op hooguit 1-2x per week via de Madoka of de app de Ta aan te passen. Hopelijk gaat het binnenkort weer een weekje flink vriezen, dan kan ik testen of het verschil maakt. (huis 2019, 200 m2 overal vv)

En zoals gezegd: mijn variatie zit redelijk in de binnentemperatuur. Ik vind de Madoka zeer wispelturig qua temperatuurmetingen. Als ik 's ochtends beneden kom en de verlichting gaat aan, kan de Madoka makkelijk 1,5-2 graden hoger aangeven. Dus ik gebruik het relais van de ESP, en middel de Madoka temperatuur en nog een andere thermometer :) Ik heb in Homey mijn eigen thermostaat algoritme geschreven, en probeer een zo stabiel mogelijke loop van de Daikin te bewerkstelligen met zo laag mogelijke Ta. Zo zal de verwarming ook al eerder aangaan als het over x aantal uur flink kouder wordt.

Even iets anders: herkent iemand dit gedrag?
Wat je ziet is een grafiek met opgenomen netvermogen, en daaronder Ta en Tr. Elke keer na een SWW-run schakelt hij 3-4x helemaal uit, en daarna is de grafiek steeds erg grillig. Ik zou niet weten welke instelling het is. De verwarming staat in dit geval gewoon doorlopend aan, met een SWW-run tussendoor. Ik schakel dus niks in de dips.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8Ql3FuopwQOHXrFDHDRRA8u0hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxSI7lcU8eufgRdMkRcLHQHL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Wat verbruiken jullie nu op deze dagen? De afgelopen dagen zit ik rond de 30kwh. Hier zit wel alles in. Toch gaat dit beteken dat we deze maand richting de 900 gaan. Dan is het niet eens koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Vraagje, ik meet de fase waar mijn binnenunit op draait met een kWh meter. Heeft het zin om ook die van de buitenunit te meten?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
DeWâl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:41:
Vraagje, ik meet de fase waar mijn binnenunit op draait met een kWh meter. Heeft het zin om ook die van de buitenunit te meten?
Is dat een andere groep dan? Hier zit de hele warmtepomp op dezelfde groep. Booster van het vat is een losse groep, en de backupheaters is een losse 3-fase groep.
CK_ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:22:
Wat verbruiken jullie nu op deze dagen? De afgelopen dagen zit ik rond de 30kwh. Hier zit wel alles in. Toch gaat dit beteken dat we deze maand richting de 900 gaan. Dan is het niet eens koud.
Gisteren 15 kWh, vandaag 18 kWh. Komt nog 3 kWh SWW bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
TKroon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Is dat een andere groep dan? Hier zit de hele warmtepomp op dezelfde groep. Booster van het vat is een losse groep, en de backupheaters is een losse 3-fase groep.
Hmmm, dan heb ik het denk ik verkeerd begrepen. 1 fase booster vat inderdaad, 1 fase wp en dan is die andere (1) fase vast ook de backupheater..

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 06:44

edautz

Meten is weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58-78YYkaovpnFJzGTABu4YUQMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yFk3eeP0oiQGfjHrJ096jig1.png?f=fotoalbum_large

Cop en verbruik de laatste 30 dagen. Verbruik neemt weer toe. Maar nog lang niet het niveau van medio december. Alleen verwarming.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:22:
[...]

......

Mooi dat je het helemaal geijkt hebt. Ik heb alleen de de delta op de sensoren gecontroleerd. Dit scheelde maar -0,3°C als correctie tov de uitgelezen waarden. Maar flow ijken.. tja dat is een lastige zonder in het circuit zelf te gaan meten. ;) Was er overigens veel afwijking op flow?

Ik heb dezelfde ervaring wat betreft een minimum vertrekwatertemperatuur van 27-28°C bij +10.
Beter iets hoger dan te laag. Men moet niet teveel willen 'afknijpen' met de stooklijn. Tenminste niet onder de minimale afgifte van de warmtepomp(25~30% van de spec) terwijl er nog warmtevraag is. En die buitenunit elke keer maar voor een aantal minuten in- en uitschakelen om steeds een stukje te verwarmen, dat is funest.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shindrac
  • Laatst online: 27-06 22:20
De laatste week gemiddeld ongeveer 15kwh (alles inclusief, ik heb enkel een P1 meter). Momenteel denk ik als één van de enige hier met modulatie aan. Maar lijkt voorlopig goed te werken in mijn geval, semi-continu verbruik van ongeveer een 350 W voor VV, warm water kan ik niet inschatten zonder extra metertjes of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Shindrac schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:42:
[...]

De laatste week gemiddeld ongeveer 15kwh (alles inclusief, ik heb enkel een P1 meter). Momenteel denk ik als één van de enige hier met modulatie aan. Maar lijkt voorlopig goed te werken in mijn geval, semi-continu verbruik van ongeveer een 350 W voor VV, warm water kan ik niet inschatten zonder extra metertjes of iets dergelijks.
Heb je geen Altherma dan? In de Onecta app zie je het verbruik (kWh) namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TKroon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Het is even spelen met de instellingen natuurlijk. Ik heb de warmtepomp sinds mei, dus dit is ook mijn eerste winter. Mijn ervaringen tot nu toe:

Stooklijn vond ik nog redelijk onrustig met redelijk wat schommelingen in Ta gedurende 24u, en ik dat er in de koude mistige nachten wel erg veel defrosts waren (2-3 per uur, woon aan het water). Dus ik heb nu een vaste Ta ingesteld (geen modulatie), en mijn domotica checkt elke middag of ik de Ta aan moet passen, want ik kijk dan naar temperaturen gemiddeld over de komende 24u. Dus dat gaat misschien uitkomen op hooguit 1-2x per week via de Madoka of de app de Ta aan te passen. Hopelijk gaat het binnenkort weer een weekje flink vriezen, dan kan ik testen of het verschil maakt. (huis 2019, 200 m2 overal vv)

En zoals gezegd: mijn variatie zit redelijk in de binnentemperatuur. Ik vind de Madoka zeer wispelturig qua temperatuurmetingen. Als ik 's ochtends beneden kom en de verlichting gaat aan, kan de Madoka makkelijk 1,5-2 graden hoger aangeven. Dus ik gebruik het relais van de ESP, en middel de Madoka temperatuur en nog een andere thermometer :) Ik heb in Homey mijn eigen thermostaat algoritme geschreven, en probeer een zo stabiel mogelijke loop van de Daikin te bewerkstelligen met zo laag mogelijke Ta. Zo zal de verwarming ook al eerder aangaan als het over x aantal uur flink kouder wordt.

Even iets anders: herkent iemand dit gedrag?
Wat je ziet is een grafiek met opgenomen netvermogen, en daaronder Ta en Tr. Elke keer na een SWW-run schakelt hij 3-4x helemaal uit, en daarna is de grafiek steeds erg grillig. Ik zou niet weten welke instelling het is. De verwarming staat in dit geval gewoon doorlopend aan, met een SWW-run tussendoor. Ik schakel dus niks in de dips.
[Afbeelding]
jouw gedrag zie ik hier ook wel. Soms een mooie strakke lijn, en soms een grillige zoals bij jouw, maar daarnaast zelfs echt pendel aan/uit gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:56:
[...]

jouw gedrag zie ik hier ook wel. Soms een mooie strakke lijn, en soms een grillige zoals bij jouw, maar daarnaast zelfs echt pendel aan/uit gedrag
Het pendelen ondervang ik in Homey door de verwarming minstens twee uur uit te zetten als tijdens het verwarmen de warmtepomp voor het eerst uit gaat om te pendelen (geen defrost). Dus in de “eerste pendel” gaat hij uit, zodat hij later weer stabiel aan kan. Ik had gehoopt dat de Daikin zelf slimmer zou zijn dan maar gewoon te gaan pendelen. Met Ta onder de 28 had ik er sneller last van omdat mijn flow niet boven de 16 liter uit komt, en dus kon hij zijn vermogen niet kwijt. Ta 28 lijkt dit niet meer te hebben, dus dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Gisteren 16
Eergisteren 10
Dagen ervoor tussen de 6 en 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Het pendelen ondervang ik in Homey door de verwarming minstens twee uur uit te zetten als tijdens het verwarmen de warmtepomp voor het eerst uit gaat om te pendelen (geen defrost). Dus in de “eerste pendel” gaat hij uit, zodat hij later weer stabiel aan kan. Ik had gehoopt dat de Daikin zelf slimmer zou zijn dan maar gewoon te gaan pendelen. Met Ta onder de 28 had ik er sneller last van omdat mijn flow niet boven de 16 liter uit komt, en dus kon hij zijn vermogen niet kwijt. Ta 28 lijkt dit niet meer te hebben, dus dat is mooi.
Ta is de aanvoertemperatuur?
Op mijn stooklijn staat de ondertemperatuur op 25, wat nu resulteert in een stooklijn van 28,8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Ta is de aanvoertemperatuur?
Op mijn stooklijn staat de ondertemperatuur op 25, wat nu resulteert in een stooklijn van 28,8 graden.
Klopt T is temperatuur en a is aanvoer. Tr is dus retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Klopt T is temperatuur en a is aanvoer. Tr is dus retourtemperatuur.
Ja die is nu 29,6, en toch zie ik nu de grillige lijn ontstaan.
De reden hiervoor is denk ik omdat we net gedouched hebben, dus de aanvoertemperatuur schoot omhoog, en daarna lijkt hij moeite te hebben dit stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Ja die is nu 29,6, en toch zie ik nu de grillige lijn ontstaan.
De reden hiervoor is denk ik omdat we net gedouched hebben, dus de aanvoertemperatuur schoot omhoog, en daarna lijkt hij moeite te hebben dit stabiel te krijgen.
Plaats eens een screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Plaats eens een screenshot :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO5_zPitF0VUCr3Ut_kLOaLWYoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8udlFaGRxTWqaOrvG4qon7W.png?f=fotoalbum_large

Zie boven, helemaal rechts het grillige gedrag, daarvoor de douchepiek, en daarvoor een stabiele lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:42:
[...]

[Afbeelding]

Zie boven, helemaal rechts het grillige gedrag, daarvoor de douchepiek, en daarvoor een stabiele lijn.
Ik zie dezelfde dips inderdaad. Snap niet waarom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
Goedendag,

Begin Februari wordt onze Altherma 3 eindelijk geinstalleerd. Vorig jaar April/ Mei besteld.
Zijn er nog dingen waarik bij installatie rekening mee moet houden of bij het eerste in bedrijf stellen?

De unit wordt door een installatiebedrijf geplaatst, maar ik ben gewoon benieuwd. Wil er ook een LAN adpater of ESPaltherma opzetten om eea te kunnen monitoren op Home Assistant. In ander forum gevraagd wat daar het grote verschil tussen is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
nodri2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:28:
Goedendag,

Begin Februari wordt onze Altherma 3 eindelijk geinstalleerd. Vorig jaar April/ Mei besteld.
Zijn er nog dingen waarik bij installatie rekening mee moet houden of bij het eerste in bedrijf stellen?

De unit wordt door een installatiebedrijf geplaatst, maar ik ben gewoon benieuwd. Wil er ook een LAN adpater of ESPaltherma opzetten om eea te kunnen monitoren op Home Assistant. In ander forum gevraagd wat daar het grote verschil tussen is.
Hoe komt de installatie er precies uit te zien? Hoe zien je verdelers eruit? Heb je zoneregeling en komt er een buffervat?

Voor zover ik weet is het verschil tussen de LAN adapter en de ESP €150 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Hoe komt de installatie er precies uit te zien? Hoe zien je verdelers eruit? Heb je zoneregeling en komt er een buffervat?

Voor zover ik weet is het verschil tussen de LAN adapter en de ESP €150 ;)
Woning uit 2004, geen buffervat, geen zoneregeling (kan nog) Betreft een 6kw WP met 230 liter boiler. verwarming is 60m2 VVW met open verdeler direct aan de WP. Boven nog 4 radiatoren. We gaan kijken hoe het boven gaat, misschien dat er2 radiatoren dan voor LTV worden vervangen.

Dus ik begrijp dat je met de ESPaltherma hetzelfde kunt als met de LAN Adapter. Dat komt mooi uit :)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Het is ook andersom. De warmtepomp regelt zijn afgiftevermogen juist met de flow met een vast ingestelde ∆T (bijv 5°C) als werkgebied icm toerental van de compressor. Een hogere flow geeft ook de mogelijkheid voor een hogere afgifte en andersom. Wanneer de retourtemp die 5°C van de stooklijn benaderd dan zal de regeling eerst de flow en dus afgiftevermogen gaan beperken. Hij mag immers niet boven de stooklijn gaan verwarmen (even afgezien van de 1°C overshoot). Valt er uiteindelijk niet verder op flow terug te regelen dan zal de warmtepomp uit gaan. Hij kan dan immers niet nog minder warmte afgeven. Als er dan nog steeds warmtevraag is van de thermostaat zal er steeds opnieuw een poging gedaan worden om verder te verwarmen en dat heet dus pendelen. De enige oplossing is dus ook om de stooklijn te verhogen zodat de hysterese van de kamerthermostaat in werking treedt en de verwarming weer voor een tijdje uit kan blijven.

Pas als het buiten koud genoeg is, en de warmtepomp eenvoudig zijn (minimale) afgiftevermogen kwijt kan icm de warmtevraag kan de warmtepomp wel blijven draaien. Modulatie van de stooklijn even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door M-spec op 11-01-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersjoenka
kokpol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Pas je nachtverlaging toe? Met een warmtepomp is het alleen zuiniger om met een beperkte nachtverlaging (maximaal 1 graad) te draaien als je een zeer goed geïsoleerd huis hebt.
Ja dat gebruik ik hij mag van 19,5 naar 18,5 zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersjoenka
Tweakersjoenka schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Ja dat gebruik ik hij mag van 19,5 naar 18,5 zakken
Huis redelijk geïsoleerd hoekwoning 1965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13
Thedutch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:33:
Weer gingen mijn beide backupverwarmingen WTW aan, pomp aan en compressor UIT, na opnieuw opstarten....

Iemand een idee hoe dit kan?
@Thedutch bij mij staat de backup heater uit. Die word alleen gebruikt voor de legionellarun voor de 180 liter boiler 1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersjoenka
kokpol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ja hij mag van 19,5 naar 18,5 zakken en redelijk geïsoleerd,is huis van 1965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johend
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-10-2023
Maandag 17 kWh, dinsdag 18 kWh (volgens de Onecta app) voor de verwarming en 1 a 2 kWh per dag voor warmwaterboiler.

Systeem: Altherma 3 H MT (8kW monoblock)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Driek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:30:
[...]

dan zeg je dus iets warmer water de vloer in, gaat hij dan niet sneller pendelen?
Gek genoeg juist niet, maakt dan mooie lange runs en gaat dan even uit. Onder de 27 Ta krijg ik juist gependel hier. En dat dan met name net na de SWW-run, zoals anderen hier ook zien.
M-spec schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Mooi dat je het helemaal geijkt hebt. Ik heb alleen de de delta op de sensoren gecontroleerd. Dit scheelde maar -0,3°C als correctie tov de uitgelezen waarden. Maar flow ijken.. tja dat is een lastige zonder in het circuit zelf te gaan meten. ;) Was er overigens veel afwijking op flow?

Ik heb dezelfde ervaring wat betreft een minimum vertrekwatertemperatuur van 27-28°C bij +10.
Beter iets hoger dan te laag. Men moet niet teveel willen 'afknijpen' met de stooklijn. Tenminste niet onder de minimale afgifte van de warmtepomp(25~30% van de spec) terwijl er nog warmtevraag is. En die buitenunit elke keer maar voor een aantal minuten in- en uitschakelen om steeds een stukje te verwarmen, dat is funest.
Ge-ijkt door de fabriek dan :)

De flow scheelt tot zo'n 0,5L/min op de interne tov de externe sensor, maar dat vertekend soms ook wat door de verschillende meetmomenten, de daikin update zn waarde veel vaker dan de kamstrup. Temperatuurafwijking valt idd wel mee, dat komt meer door de afronding op 1 resp. 2 cijfers achter de komma. Juist dat laatste maakt de kamstrup veel nauwkeuriger, bij zo'n kleine DT (bij mij 3) is 1 cijfer achter de komma op de interne sensoren imho te weinig om echt nauwkeurig warmteproductie en COP te berekenen.

Ik zat eerst ook op de theoretische/mitsubishi "denklijn" uit het algemene L/W topic, TA dus echt zo laag mogelijk zetten, maar mijn praktijktests hebben deze winter toch heel anders uitgewezen en ik kom ook op deze "ideale" ondergrens van 27 a 28C uit bij de Altherma 3 LT.

De Metsubsidie Ecodan van mn broertje loopt wel weer zuiniger op TA 23-24, maar die regelt zichzelf toch heel anders dan de Daikin, die regelt zn TA omlaag tot de gewenste DT bij een vast ingestelde flow, terwijl de daikin de flow aanpast tot de gewenste DT bij een bepaalde "vaste" TA.
nodri2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Dus ik begrijp dat je met de ESPaltherma hetzelfde kunt als met de LAN Adapter. Dat komt mooi uit :)
Niet helemaal, ik heb ze beide. Je kan met de ESP veel meer sensorwaardes uitlezen, maar juist weer minder aansturen/instellen (boiler + snelverwarmen SWW aan/uit, temperatuur instellen, tijsdsschema's, etc.) dan met de onecta app icm de lan/wifi adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 11-01-2023 11:46 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
nodri2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Woning uit 2004, geen buffervat, geen zoneregeling (kan nog) Betreft een 6kw WP met 230 liter boiler. verwarming is 60m2 VVW met open verdeler direct aan de WP. Boven nog 4 radiatoren. We gaan kijken hoe het boven gaat, misschien dat er2 radiatoren dan voor LTV worden vervangen.

Dat klinkt goed! In het grote L/W-warmtepompen topic zie je soms erg complexe installaties voorbij komen die problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
M-spec schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Het is ook andersom. De warmtepomp regelt zijn afgiftevermogen juist met de flow met een vast ingestelde ∆T (bijv 5°C) als werkgebied icm toerental van de compressor. Een hogere flow geeft ook de mogelijkheid voor een hogere afgifte en andersom. Wanneer de retourtemp die 5°C van de stooklijn benaderd dan zal de regeling eerst de flow en dus afgiftevermogen gaan beperken. Hij mag immers niet boven de stooklijn gaan verwarmen (even afgezien van de 1°C overshoot). Valt er uiteindelijk niet verder op flow terug te regelen dan zal de warmtepomp uit gaan. Hij kan dan immers niet nog minder warmte afgeven. Als er dan nog steeds warmtevraag is van de thermostaat zal er steeds opnieuw een poging gedaan worden om verder te verwarmen en dat heet dus pendelen. De enige oplossing is dus ook om de stooklijn te verhogen zodat de hysterese van de kamerthermostaat in werking treedt en de verwarming weer voor een tijdje uit kan blijven.

Pas als het buiten koud genoeg is, en de warmtepomp eenvoudig zijn (minimale) afgiftevermogen kwijt kan icm de warmtevraag kan de warmtepomp wel blijven draaien. Modulatie van de stooklijn even buiten beschouwing gelaten.
Ik krijg een fluit in de vloerverwarming als de flow te hoog is, dus ik heb hem helaas moeten beperken tot 80% van de pomp. Hij kan natuurlijk wel altijd minder pompen, maar meer gaat helaas niet. Nu met dit tussenweer kan ik niet testen of het goed werkt, maar in september/oktober werkte 27 graden niet goed. In het voorjaar gaan we het zien, maar ik verwacht met 28 graden (en wat ik ook van anderen hier lees) geen problemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Gek genoeg juist niet, maakt dan mooie lange runs en gaat dan even uit. Onder de 27 Ta krijg ik juist gependel hier. En dat dan met name net na de SWW-run, zoals anderen hier ook zien.
ik heb de aanpassing gedaan, geeft wel een relatief vlakke stooklijn.
Komende dagen is het gebruik in de gaten houden en het "koude" gevoel.

Ik heb nu als stooklijn:
X-as 34 tot 28
Y-as -7 tot 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
edautz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:52:
[Afbeelding]

Cop en verbruik de laatste 30 dagen. Verbruik neemt weer toe. Maar nog lang niet het niveau van medio december. Alleen verwarming.
Zou je kunnen laten zien hoe je grafana queries eruit zien. Ik krijg het niet goed. Als ik de kwh per dag wil laten zien dan krijg ik eerder een gemiddelde van de dag, ipv de max van die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Voor diegene die op basis van een Ta en buitentemperatuur makkelijk de stooklijn willen bepalen en de impact van de verandering willen zien, is de volgende online tool heel handig.

https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Zou je kunnen laten zien hoe je grafana queries eruit zien. Ik krijg het niet goed. Als ik de kwh per dag wil laten zien dan krijg ik eerder een gemiddelde van de dag, ipv de max van die dag.
from(bucket: "homeassistant")
|> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
|> filter(fn: (r) => r["_field"] == "value")
|> filter(fn: (r) => r["_measurement"] == "kWh")
|> filter(fn: (r) => r["domain"] == "sensor")
|> filter(fn: (r) => r["entity_id"] == "wp_daily")
|> timeShift(duration: 1h)
|> aggregateWindow(every: 1d, fn: last, createEmpty: false)

Waarbij ik in HA de volgende configuratie heb:

utility_meter:
wp_daily:
source: sensor.wp_energy
cycle: daily

sensor:
- platform: integration
name: wp_energy
source: sensor.EMON_power
unit_prefix: k
round: 2

Middels deze HA configuratie maak ik middels diverse sensors met als doel een kWh waarde te genereren. Deze waarde groeit iedere dag bij verbruik en wordt automatisch gereset.
Deze wordt gepubliceerd naar InfluxDB2. Middels de bovenstaande Flux query wordt de laatste dagwaarde getoond, die dan ook automatisch de hoogste waarde is.

Kun je hier mee vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
edautz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:42:
[...]

from(bucket: "homeassistant")
|> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
|> filter(fn: (r) => r["_field"] == "value")
|> filter(fn: (r) => r["_measurement"] == "kWh")
|> filter(fn: (r) => r["domain"] == "sensor")
|> filter(fn: (r) => r["entity_id"] == "wp_daily")
|> timeShift(duration: 1h)
|> aggregateWindow(every: 1d, fn: last, createEmpty: false)

Waarbij ik in HA de volgende configuratie heb:

utility_meter:
wp_daily:
source: sensor.wp_energy
cycle: daily

sensor:
- platform: integration
name: wp_energy
source: sensor.EMON_power
unit_prefix: k
round: 2

Middels deze HA configuratie maak ik middels diverse sensors met als doel een kWh waarde te genereren. Deze waarde groeit iedere dag bij verbruik en wordt automatisch gereset.
Deze wordt gepubliceerd naar InfluxDB2. Middels de bovenstaande InfluxDb2 wordt de laatste dagwaarde getoond, die dan ook automatisch de hoogste waarde is.

Kun je hier mee vooruit?
mijn grafana query ziet er zo uit:
SELECT mean("value") FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'warmtepomp_dag_totaal_kwh') AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

zal eens kijken of ik jou stuk erin gegoten krijg, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martienvdm
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-06-2023
Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie bij mij ook dat wanneer de WP schakelt van ruimte verwarming naar WTW en hij weer terug gaat naar de ruimte verwarming hij ineens begint te pendelen. Als ik dan gedurends een half uur de WP uit zet en daarna weer aan is het weer goed.
Erg vervelend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 08:24
Maandag 0, dinsdag 11 en vandaag weer 0.
Ik heb nachtverlaging aanstaan en een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis. Blijkbaar heeft hij alleen dinsdag goed opgewarmd en blijft die warmte lang genoeg hangen om niet elke dag te hoeven verwarmen. (We hebben ook een WTW).

Warm water varieert tussen de 3 en 5kwh, wel met drie jonge kinderen en zelf vaker douchen ivm sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Driek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:48:
[...]

mijn grafana query ziet er zo uit:
SELECT mean("value") FROM "kWh" WHERE ("entity_id" = 'warmtepomp_dag_totaal_kwh') AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

zal eens kijken of ik jou stuk erin gegoten krijg, bedankt.
Ik zie mean() in je query staan. Zou dat dan niet max() moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shindrac
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 06:38:
[...]

Heb je geen Altherma dan? In de Onecta app zie je het verbruik (kWh) namelijk.
Ik heb wel een altherma, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik die moet koppelen aan het internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striker91
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 10:57
Wij zijn aan het rondkijken voor een hybride warmtepomp opstelling waarbij we later (mbv bijv warmtepompboiler) volledig van het gas af zouden kunnen. Nu zat ik te kijken naar de Altherma 3 (EHBH08e6v + ERGA08EV). In de handleiding lees ik dat er een CV ketel als extra warmtebron kan worden aangesloten echter dat het SWW alleen via een warmtapwatertank kan gaan. Kan dit echt niet via de CV ketel geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Shindrac schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Ik heb wel een altherma, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik die moet koppelen aan het internet...
Op de unit zelf moet je even in de instellingen neuzen. Mogelijk heb je gebruikersprofiel installateur nodig (code 5678). Als je er niet uitkomt stuur maar een berichtje, dan maak ik wat foto’s van de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shindrac
TKroon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Op de unit zelf moet je even in de instellingen neuzen. Mogelijk heb je gebruikersprofiel installateur nodig (code 5678). Als je er niet uitkomt stuur maar een berichtje, dan maak ik wat foto’s van de mijne.
Ja ik heb wat geprobeerd, maar ik zou ergens die wireless opties moeten vinden, maar die kom ik dus nergens tegen, ondanks de installateurcode. Mijn model is wel van 2019 denk ik, dus misschien dat dat er toen nog niet in zat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 20:11

duderuud

Sliden is koel

Shindrac schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Ja ik heb wat geprobeerd, maar ik zou ergens die wireless opties moeten vinden, maar die kom ik dus nergens tegen, ondanks de installateurcode. Mijn model is wel van 2019 denk ik, dus misschien dat dat er toen nog niet in zat...?
Bij onze Altherma (2021) zat er een losse wifi module bij die ik in het pcb moest steken. Toen had ik ook een gateway-optie in het menu.

Dagen bezig geweest om 'm aan het internet te hangen, uiteindelijk bleek mijn wifi AP niet compatible te zijn. Met een tijdelijke router werkte het wel goed.

Edit:
Zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/3665483/139096489-c5f97488-a76a-4e3b-a873-c29c5c6fff0c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 12-01-2023 00:15 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
[...]

Dat zou kunnen inderdaad. Zie je de wifi-module die @duderuud beschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
edautz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Ik zie mean() in je query staan. Zou dat dan niet max() moeten zijn?
Ja dit was uitiendelijk de oplossing, kreeg hem in de gui eerst niet goed veranderd, nu wel. Bedankt.
Nu nog zoeken hoe ik de timeranges kan vasthouden per panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 12:13
Dat is vrij hoog, hier ook gemiddeld per dag 12-18 kWh per dag, niet eens een geweldig geïsoleerd huis. Ben je niet met de BUH aan het verwarmen? :?

Wat betreft modulatie, ik heb deze ook aan staan. Net als anderen had ik in de eerste week wel eens een overshoot, maar dat is verdwenen (kamertemperatuur wordt netjes op 18,5/19 gehouden) en ik heb het idee dat alles een stuk soepeler loopt.

[ Voor 48% gewijzigd door Ottie93 op 12-01-2023 08:21 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
[...]

ik heb ook geen gateway, ook een model uit 2019, kan wel nog achteraf toegevoegd worden.
Ik gebruik zelf nu espaltherma voor diverse inzichten, kost een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benhybride
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-04-2024
Vraag er is hier een Daikin Altherma H Hybride warmtepomp met een intergas HReco 30 geplaats maar ik krijg op de thermostaat niet mijn weersafhankelijk instellingen te zien. Ik zie wel kamer staan
En als ik op het huis knop druk staat daar wel het wolkje, hoe krijg ik hem daarop
Eerste foto is het gewone startscherm Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW9UGwbZ9kszEHiadqPs0qbY1sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOAk9grHkV4QDmd9lMMQkr0a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch1nsoVpjgnb_0nYNCtlRJKKPDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKvuheMYWMF9nm88dl1tXsG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Azks7u6zFoxRT0VCroHmfj7yfSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkiI5j5hJIFRJgr0btuwltXl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benhybride schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:42:
Vraag er is hier een Daikin Altherma H Hybride warmtepomp met een intergas HReco 30 geplaats maar ik krijg op de thermostaat niet mijn weersafhankelijk instellingen te zien. Ik zie wel kamer staan
En als ik op het huis knop druk staat daar wel het wolkje, hoe krijg ik hem daarop
Eerste foto is het gewone startscherm [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
RTFM?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Ottie93 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Dat is vrij hoog, hier ook gemiddeld per dag 12-18 kWh per dag, niet eens een geweldig geïsoleerd huis. Ben je niet met de BUH aan het verwarmen? :?

Wat betreft modulatie, ik heb deze ook aan staan. Net als anderen had ik in de eerste week wel eens een overshoot, maar dat is verdwenen (kamertemperatuur wordt netjes op 18,5/19 gehouden) en ik heb het idee dat alles een stuk soepeler loopt.
mijn kamer temperatuur staat wel op 20 graden. ik ben helaas een leek om te zien of de BUH aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 12:13
CK_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:14:
[...]

mijn kamer temperatuur staat wel op 20 graden. ik ben helaas een leek om te zien of de BUH aan gaat.
Even terugzoeken op BUH in dit topic, er is eerder al eens uitgelegd waar je dit kunt aanpassen in het menu.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Driek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Ja dit was uitiendelijk de oplossing, kreeg hem in de gui eerst niet goed veranderd, nu wel. Bedankt.
Nu nog zoeken hoe ik de timeranges kan vasthouden per panel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf3Q8ThHA801ut_DcB44OdE3WhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbtQj9LtB70f8cwF1ErKMoBs.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit opgelost door Query options -> Relative time de gewenste periode in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
Hier nog wat stroom verbruik data.
Is nog niet zoveel, maar je zou kunnen zeggen dat
1. Hij het boven de 9 graden buiten temp beter doet dan berekend met SCOP
2. Hij het onder de 7 graden slechter doet dan berekend met SCOP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH8esBOZNFOXhYxdSUCV1i73o2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtHVtkdMtkJhw5SEm0c0Ny0I.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat de afwijkingen t.o.v. berekend met SCOP normaal zijn
SCOP volgens EN14825 bin curve gemiddeld klimaat is uitgesmeerd over een heel jaar.
Voor berekening verbruik o.b.v. dag gemiddelde zou ik eigenlijk COP moeten gebruiken i.p.v. SCOP

Ik heb in de oriëntatie fase eens een bin curve gemaakt van 10 jaar KNMI data bij mij in de buurt.
Daaruit maak ik op:
2613uur (109 dagen) per jaar kouder dan 7 graden
5696uur (237dagen) per jaar warmer dan 9 graden
Dan is de overschrijding die ik nu waarneem nog niet zo erg,

Je ziet on mijn bin curve ook dat het in Maastricht warmer is dan de EN14825 avarage klimaat gegevens
Als we de aarde nog een beetje blijven verwarmen wordt het voor ons nog gunstiger.

Hieronder mijn bin curve geprojecteerd op de EN14825 curves:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3myrzffOgRxQcwjOVuEggWJUrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSbnefTk8Bmr0YIMXnJZ6b7L.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door proozen op 12-01-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dat zijn leuke grafieken, maar waarschijnlijk zit >75% van je verbruik in die 109 dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 00:18
Ik ben nog steeds aan het wachten op onze 6 kW WP zonder SWW, maar begin te twijfelen of ik deze niet moet afbestellen. Het is een 1-fase model, en sinds kort hebben wij 3-fase (3x25). Ik heb aan de leverancier aangegeven dat deze omzetting eraan zat te komen, en deze WP is ook in 3-fase te krijgen. Deze werd echter niet door hun geplaatst om maar een beperkt aantal modellen te hebben. Dat klonk toen logisch, tot ik mij realiseerde dat hij afgezekerd wordt op een 20A zekering en volgens mij mag dat officieel niet. Wat vinden jullie daarvan?

Daarnaast was de bedoeling om een losse WP boiler ernaast te zetten, om mooi gescheiden systemen te hebben. Bijkomend voordeel is dan geen geluid buiten in de zomer. Alleen, die krengen zijn in de tussentijd allemaal duurder geworden als je ze al geleverd krijgt.

Al met al dus twijfel om dit jaar volledig van het gas af te gaan. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
De 3-fase is neem ik aan incl backup heater? Mijn warmtepomp zit op 1 groep, de booster heater van het boilervat zit op 1 groep, en ik heb een 3-fase backup heater van het geheel. De warmtepomp zelf vraagt zelf nooit zoveel vermogen, dus ik denk niet dat je je daar druk om moet maken.
Ik vraag me wel af waarom je een inefficiëntere WP-boiler ernaast wilt hebben. Je L/W kan efficiënter het water verwarmen, en is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Jullie Onecta ook offline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jonny2x4 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:04:
Ik ben nog steeds aan het wachten op onze 6 kW WP zonder SWW, maar begin te twijfelen of ik deze niet moet afbestellen. Het is een 1-fase model, en sinds kort hebben wij 3-fase (3x25). Ik heb aan de leverancier aangegeven dat deze omzetting eraan zat te komen, en deze WP is ook in 3-fase te krijgen. Deze werd echter niet door hun geplaatst om maar een beperkt aantal modellen te hebben. Dat klonk toen logisch, tot ik mij realiseerde dat hij afgezekerd wordt op een 20A zekering en volgens mij mag dat officieel niet. Wat vinden jullie daarvan?

Daarnaast was de bedoeling om een losse WP boiler ernaast te zetten, om mooi gescheiden systemen te hebben. Bijkomend voordeel is dan geen geluid buiten in de zomer. Alleen, die krengen zijn in de tussentijd allemaal duurder geworden als je ze al geleverd krijgt.

Al met al dus twijfel om dit jaar volledig van het gas af te gaan. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Meer een vraag voor het elektrische installatietopic, maar 20A op 3x25A mag, op voorwaarde dat het een vast aangesloten apparaat (dus zonder stekker) betreft. Mijn 6kW buiten en binnenunit zit op een B16 en dat gaat al bijna een jaar goed. Er zijn volgens mij geen 3-fase buitenunits voor 6kW, dat betreft dan de backup heater (bij een altherma 3 eindigt dan het type binnenunit op 9W, de 1-fase modellen op 6V), die variant heb ik zelf wel besteld, maar dat maakt opzich niet heel veel uit, die zet je toch op een andere fase dan de buitenunit. Je kan het vermogen van de backup heater ook instellen/beperken mocht ie teveel trekken.

Een WP-boiler of een los vat, beide hebben zo hun voor- en nadelen en qua prijs is het meestal ook om het even. Je verdient het hoe dan ook snel terug iig, dus ik zou het wel doorzetten. Je zou nog kunnen overwegen de boiler uit het buitenland te halen, dat kan veel schelen.

Je geeft zelf al aan, voorlopig worden de spullen alleen maar duurder, dus als je nu annuleert en weer opnieuw iets doet ben je alweer veel meer geld kwijt. Ik zie persoonlijk gas ook echt niet meer zo goedkoop worden als het was, dus ik zou het doorzetten. Ik zie hierboven iig geen reden om het niet te doen.

NB
Mijn Onecta app doet het (weer)!?

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 13-01-2023 13:30 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 00:18
TKroon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:32:
De 3-fase is neem ik aan incl backup heater? Mijn warmtepomp zit op 1 groep, de booster heater van het boilervat zit op 1 groep, en ik heb een 3-fase backup heater van het geheel. De warmtepomp zelf vraagt zelf nooit zoveel vermogen, dus ik denk niet dat je je daar druk om moet maken.
Ik vraag me wel af waarom je een inefficiëntere WP-boiler ernaast wilt hebben. Je L/W kan efficiënter het water verwarmen, en is nog goedkoper ook.
Ja als het goed is was het enige verschil inderdaad de backup heater.

Er waren meer redenen om voor een losse boiler te gaan. Allereerst het probleem van de plaatsing. Een kleine unit zonder boilervat past boven de wasmachine en droger op zolder. Hierdoor kan de boiler geplaatst worden waar nu de cv hangt, en daar is al een dakdoorvoer die gebruikt kan worden voor de afvoer. Waar de CV staat is geen ruimte voor een unit met geïntegreerd vat.

Daarnaast kan er in de zomer gekoeld worden (marginaal en alleen als hij draait zoals ik heb begrepen), en is de buitenunit dan niet hoorbaar in de tuin. Dat laatse vond ik wel fijn, zeker omdat wij hier de eerste zijn met een WP. Wellicht kijkt de buurt het dan af en valt het in de zomer mee met geluid.

Als laatste lijkt mij een gescheiden systeem ook handiger. Als een kapot is heb je de ander nog, en de verwarming heeft er geen last van als het warm water opgewarmd moet worden. Hoe groot dat issue daadwerkelijk zou zijn geen idee, maar dit werd ons aangeraden door iemand die zelf zo'n systeem heeft en er zeer veel vanaf leek te weten.

Wat efficienter is vraag ik mij dan ook af. De zolder is in de winter ook best warm door de droger en andere apparatuur die daar staat. Die warmte gaat nu grotendeels verloren.

Als alternatief is een boilervat van Daikin mogelijk. Dan hebben we volgens mij hetzelfde als een all in one, alleen dan niet in 1 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yoi4lv26dFMfXg98MZ_KsYsMoS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRWdLjtHxNKPDUap6vcP7f7O.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit wel? Inflow 29 en outflow 42?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jonny2x4 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Ja als het goed is was het enige verschil inderdaad de backup heater.

Er waren meer redenen om voor een losse boiler te gaan. Allereerst het probleem van de plaatsing. Een kleine unit zonder boilervat past boven de wasmachine en droger op zolder. Hierdoor kan de boiler geplaatst worden waar nu de cv hangt, en daar is al een dakdoorvoer die gebruikt kan worden voor de afvoer. Waar de CV staat is geen ruimte voor een unit met geïntegreerd vat.

Daarnaast kan er in de zomer gekoeld worden (marginaal en alleen als hij draait zoals ik heb begrepen), en is de buitenunit dan niet hoorbaar in de tuin. Dat laatse vond ik wel fijn, zeker omdat wij hier de eerste zijn met een WP. Wellicht kijkt de buurt het dan af en valt het in de zomer mee met geluid.

Als laatste lijkt mij een gescheiden systeem ook handiger. Als een kapot is heb je de ander nog, en de verwarming heeft er geen last van als het warm water opgewarmd moet worden. Hoe groot dat issue daadwerkelijk zou zijn geen idee, maar dit werd ons aangeraden door iemand die zelf zo'n systeem heeft en er zeer veel vanaf leek te weten.

Wat efficienter is vraag ik mij dan ook af. De zolder is in de winter ook best warm door de droger en andere apparatuur die daar staat. Die warmte gaat nu grotendeels verloren.

Als alternatief is een boilervat van Daikin mogelijk. Dan hebben we volgens mij hetzelfde als een all in one, alleen dan niet in 1 unit.
Je bent je wel bewust van het feit dat het geluid wat je nu niet in de tuin hebt dan binnen hebt? De compressor van een WP Boiler zit dan binnen. Ik ben ook bezig en neem na alles overwogen te hebben een losse boiler van 300 liter met een hydromodule en aparte buitenunit. Nu alleen na bijna 2 jaar nog een fatsoenlijke installateur vinden na er 10 te hebben "versleten". Kennis en ervaring is nog ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
Heb vandaag eens gekeken of ik met de technical data een COP calculatie kan maken.
  • COP55 en COP35 data uitgezet tegenover de temperatuur.
  • Trendlijnen bepaald.
  • Gemiddelde trendlijn berekend (aangezien beide curves niet erg afwijken)
  • COP uitgezet tegenover de vertrekwater temperatuur
  • Een variabele toegevoegd o.b.v. lineair trend COP vertrek water temperatuur
  • Vertrekwater temperatuurt wordt bepaald o.b.v. stookcurve
Ben redelijk tevreden met het resultaat (gele lijn)
Deze lijkt redelijk goed te matchen met COP35 en COP55 data uit de datasheet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3uVOC9nGOPoxmm2enK-koKECvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW15RyDrhNkE1s7r3JdK5P5B.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan ik deze COP's gaan gebruiken om het dagelijkse energiegebruik te toetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Thedutch schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:40:
[Afbeelding]

Klopt dit wel? Inflow 29 en outflow 42?🤔
Ik gok net SWW gedraaid, die 3weg klep ijlt altijd wat na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
proozen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:53:
Nu kan ik deze COP's gaan gebruiken om het dagelijkse energiegebruik te toetsen
Het is geen pretje met de warmtepomp.
Ik krijg hem niet recht gerekend. Zo maakt hij nooit z'n technische data beloftes waar...
Lijkt geen rendabele investering te zijn geweest op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrf29j-puBYdcv8wZAbLocMh5u8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ErD9EJ8rTY5LKKvw6h2KAzxC.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 24 ... 151 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma