Hallo,
Ik zou jullie graag willen vragen om wat advies.
We zijn ons namelijk aan het oriënteren voor een warmtepomp. En aangezien de vertegenwoordigers over het algemeen enkel hun eigen producten promoten en ik geen idee heb of het gewoon te doen is om een comfortabel huis te creëren met de nodige aanpassingen wil ik hierbij jullie expertise inschakelen.
Ik ben nogal een koukleum en we houden van comfort.
De feiten en het plan::
- Ons huis is gebouwd in 1980
- Vloerisolatie: 3cm tempex
- Muurisolatie: 4cm glaswol
- Oppervlakte per verdieping: 55m2 x 3
- Dak gaan we isoleren
- Glas word vervangen door hr++
- Op de beganevloer en 1ste verdieping gaan we - de radiatoren vervangen voor vloerverwarming. Deze vloeren zijn beide van beton.
- Op de 2de verdieping hangen we een lage temperatuurradiator
- We gaan mechanische ventilatie installeren met wtw (type D)
- op het dak noord-oost komt een dakkapel waar we 4 zonnepanelen (pv) op kwijt kunnen (5.00 m x 2.30m)
- op de garage zouden er ook 4 a 5 pv kunnen oost/west opstelling
- aan de voorkant zou het dak vol kunnen met pv.
Laten we zeggen 9 (afhankelijk van de grootte)
- Dan willen we ons huis volledig verwarmen met een lucht-water warmtepomp (vermoedelijk Daikin)
- Daarnaast voor de erg koude en warme dagen 1 a 2 airco's verdeeld over het huis
- De meterkast heeft al een upgrade gekregen voor een 3 fase aansluiting en voldoende extra groepen, enkel nog met netbeheerder omzetten.
- De buitenunits komen op de garage, achter de pv.
- de technische ruimte wordt in de garage gemaakt, hier komen de boiler en de verdeling voor de vloerverwarming.
- we willen een 2 p. bad plaatsen van ong. 400 a 500 liter.
- in de toekomst wellicht nog een uitbouw van 24m2
Het huidig verbruik:
- 1350 m3 gas
- 4000 Kwh stroom
1) Welke capaciteit warmtepomp raden jullie aan?
2) Hoe groot moet de boiler zijn?
3) Welke temperatuur is het water wat door de vloerverwarming loopt? En is 21C een haalbare constante temperatuur in de winter?
4) hoe bereken je de capaciteit wat nodig is op een huis als dit
5) hoeveel verbruikt de warmtepomp in een situatie als de onze? (Met alle bovenstaande in rekening gehouden?)
6) alles wat je me kunt en wilt uitleggen
Ik hoop dat jullie me van wat advies willen voorzien
Alvast bedankt!