Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.O.
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20-06 23:48
@TKroon

Wij zijn met 3 misschien later 4 :)
Daar twijfel ik dus over of we met die 300 liter boiler voldoende hebben. We kunnen natuurlijk het badderen enigszins plannen om het douchen van de kinderen heen. Maar we willen dus ook een regendouche 🤭
Qua opwarmen tot boven de 60 graden.. mij is verteld dat dit 1x per week gebeurt i.v.m. legionella.
Wat zoiezo wel het plan is, is om de wpb in te stellen dat deze voornamelijk smiddags bijverwarmt i.v.m. zon.
De garage heeft volgens mij gewoon een houten balklaag. Met trillingsdempers.. is dat niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.O.
@Molem1

Vloerisolatie wordt in ons huis erg lastig, we hebben nl. Geen kruipruimte. Heipalen, zand, 3 cm tempex, 10 cm beton en 2cm cement. Daarin laten we de Vloerverwarming infrezen en daarop nog een legvloer (parket of pvc waarschijnlijk)
Ik heb geen idee wat de rcwaarde van beton is...
Verder in onze huidige situatie waar de woonkamer voorzien is van dubbel glas (geen hr++) zakt de temperatuur in de winter snachts maar 1 graden... ik denk niet dat wij hier veel warmte verliezen. De gang is koud ja, maar daar zit nog enkel glas in.
Een offerte om kunstofkozijnen te plaatsen met hr++ glas kwam al uit op 40.000.... vonden we nogal wat dus besloten om enkel het glas te laten vervangen... laat staan wat het kost voor triple... ook heb ik vernomen dat triple glas eigenlijk al weer uit de gratie is.. de middelste glasplaat zou beginnen te trillen waardoor er dus geluid gecreëerd word. Of dit waar is, weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het glas zelf niet duur lijkt, maar het plaatsen zou een godsvermogen kosten vanwege het gewicht.

De kieren gaan we uiteraard allemaal nalopen.
De ventilatie is om juist vochtproblemen e.d door de isolatie tegen te gaan

Wat wij denken is dat het uitsparen van gas (0) serieus opweegt tegen een hoger stroomverbruik.
Stel dat mijn stroomrekening 2 x zo hoog wordt besparen we nog steeds zeker €1000 op gas per jaar.. aangezien we pv gaan leggen zal de stroom niet 2 x zo hoog worden dus zal het jaarlijks ook veel meer opleveren, met of zonder salderen... tenzij de overheid besluit om de belasting enorm te laten zakken (nu ong 0,70 p m3) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want dit is Nederland....
Goed er zit een investering aan...
Isoleren, vloerverwarming, pv, warmtepomp ong. € 30.000
Maar isoleren = comfort (moet toch gebeuren) & meerwaarde
Vloerverwarming idem dito
Eigenlijk de pv en warmtepomp zijn de investeringen die in verloop van tijd (25 en 15? ) jaar terugverdient moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:37
K.O. schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 03:15:
@Molem1

Vloerisolatie wordt in ons huis erg lastig, we hebben nl. Geen kruipruimte. Heipalen, zand, 3 cm tempex, 10 cm beton en 2cm cement. Daarin laten we de Vloerverwarming infrezen en daarop nog een legvloer (parket of pvc waarschijnlijk)
[...]
Als je twijfelt over je betonnen vloer qua warmteverlies, dan zou je nog kunnen overwegen om de bestaande vloer eruit te slopen, het zand 40 cm uit te graven en daarna een schuimbetonvloer te laten storten met een anhydriet dekvloer waarin meteen de vloerverwarming wordt gelegd.
Dit kost wel een paar centen, maar dan heb je een uitstekend geïsoleerde vloer.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:04
@Molem1

Ik heb geen idee wat de rcwaarde van beton
Vloerverwarming heeft een rc van minimaal 3,7 nodig. Beton isoleert niet.
Je gaat een hoop warmte verliezen, niet geschikt voor vvw.
Vraag een bedrijf voor advies/offerte: ik heb een bedrijf ingehuurd dat deels schuimbeton en deels PIR platen gebruikte. Denk aan 20000 incl vloerverwarming en sloop voor 70m2.
Goedkoper: lage temperatuurradiatoren nemen of verwarmen met een airco (kan met een kanaal systeem zonder een unit aan de muur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
TinusH777 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Vloerverwarming heeft een rc van minimaal 3,7 nodig. Beton isoleert niet.
Je gaat een hoop warmte verliezen, niet geschikt voor vvw.
Vraag een bedrijf voor advies/offerte: ik heb een bedrijf ingehuurd dat deels schuimbeton en deels PIR platen gebruikte. Denk aan 20000 incl vloerverwarming en sloop voor 70m2.
Goedkoper: lage temperatuurradiatoren nemen of verwarmen met een airco (kan met een kanaal systeem zonder een unit aan de muur).
Dat vind ik nogal een hoge prijs voor die 70 m².
Het verwijderen van de houten vloer hebben we zelf gedaan.
Dit was meteen een mooie gelegenheid om de kruipgaten in de muren weer dicht te metselen en zo de fundering weer optimaal te maken.
Kosten van de nieuwe vloer:
Schuimbeton storten: 16,4 m³
Oppervlakte: 41 m²; Dikte: 0,4 m; Rc-waarde van 1 per 10 cm inclusief damp remmende laag
Prijs: € € 3.138,86
Aanleggen 5 groepen vloerverwarming op noppenplaat, inclusief verdeler + Anhydrietvloer storten; Dikte: 5-6 cm
Prijs: € 3.043,03
Totaalprijs inclusief materialen: € 6.181,89

Aanvulling n.a.v. een paar onderstaande berichten:
Onze leverancier kwam uit Leek (Gn). Even Googelen en je vind hem wel.

[ Voor 5% gewijzigd door piieter op 31-05-2025 13:17 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
piieter schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik nogal een hoge prijs voor die 70 m².
Het verwijderen van de houten vloer hebben we zelf gedaan.
Dit was meteen een mooie gelegenheid om de kruipgaten in de muren weer dicht te metselen en zo de fundering weer optimaal te maken.
Kosten van de nieuwe vloer:
Schuimbeton storten: 16,4 m³
Oppervlakte: 41 m²; Dikte: 0,4 m; Rc-waarde van 1 per 10 cm inclusief damp remmende laag
Prijs: € € 3.138,86
Aanleggen 5 groepen vloerverwarming op noppenplaat, inclusief verdeler + Anhydrietvloer storten; Dikte: 5-6 cm
Prijs: € 3.043,03
Totaalprijs inclusief materialen: € 6.181,89
We waren 18k kwijt voor 74m2 omdat we een deel van de houten vloer zelf konden verwijderen.
Maar een ander deel was beton en moet met de drilboor en slijptol stukje voor stukje verwijder worden.
We hadden 40m3 schuimbeton (gem 60cm hoog) + een deel PIR-platen.
Maar klopt: het sloopwerk is de duurste kostenpost. We hadden een cementdekvloer met droogversneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06 16:03
@Molem1

in dit geval zou ik dan je vloerverwarming niet infrezen. Maar een droogbouw systeem. Bijv. die OKO houtvezelplaten.

of gewoon isolatie op je vloer(inclu randisolatie), dan buizen erop en daarna afsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.O.
Molem1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:27:
[...]

in dit geval zou ik dan je vloerverwarming niet infrezen. Maar een droogbouw systeem. Bijv. die OKO houtvezelplaten.

of gewoon isolatie op je vloer(inclu randisolatie), dan buizen erop en daarna afsmeren.
Ik zou dan inderdaad eerder kiezen om het op de bestaande vloer te monteren... om het enigszins betaalbaar te houden...
Maar aan welke isolatie moet ik dan denken?
Als de tegels en de cementdekvloer er uit zijn is er 3 cm ruimte. De vloer kan evt. Nog een stukje hoger komen maar rekening houdend met de deuren ook niet veel (1,8 cm ofzo) en anders zijn het 2 deuren die we moeten opnieuw plaatsen en verhogen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
K.O. schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Ik zou dan inderdaad eerder kiezen om het op de bestaande vloer te monteren... om het enigszins betaalbaar te houden...
Maar aan welke isolatie moet ik dan denken?
Als de tegels en de cementdekvloer er uit zijn is er 3 cm ruimte. De vloer kan evt. Nog een stukje hoger komen maar rekening houdend met de deuren ook niet veel (1,8 cm ofzo) en anders zijn het 2 deuren die we moeten opnieuw plaatsen en verhogen.

Bedankt voor het meedenken!
PIR platen. Met 30mm kom je op een rd van 1,3. Er zijn droogbouwsystemen met extra dunne leidingen. Afwerkvloer kom je uit op klikpvc. Ervaringen over droogbouwsystemen kun je ook vinden op tweakers (ander forum).
Heeft mij doen besluiten om het toch in 1x goed te doen (schuimbeton) om een 'dit-is-het-net-niet och-had-ik-maar...' syndroom te voorkomen. Een droogbouwsysteem zou voor mij ca 2400 gekost hebben incl. leggen.
Offertes aanvragen voor verschillende scenarios geeft je veel inzicht. Als je mij een pb stuurt, kan ik je mijn leverancier wel geven: een partij die snel reageert en gewoon de telefoon opneemt (bij mijn speurtocht blijkt dat best bijzonder te zijn :| )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
Misschien een idee om deze isolatie discussie op een ander forum te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-06 06:51
Vraagje. Is het slim om een lucht afscheider te plaatsen in de installatie? Ik zag op Youtube een filmpje van Daikin over het ontluchting programma maar is dit ook van toepassing op het monobloc systeem?

[ Voor 30% gewijzigd door Marcusso op 04-06-2025 15:13 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 19:58
Vandaag is (!) eindelijk de service monteur geweest voor wat herstelwerkzaamheden na installatie (dat 2 jaar geleden geplaatst is).

Toch wel wat discussie gehad

- Ik ben het niet eens met de stalen leidingen, zou koper of alupex moeten zijn bij installatie. Dus daar komen ze nog op terug. Derest van de hoofdleidingen (had ik zelf aangelegd) zijn geisoleerd alupex.
- Hij heeft de stalen leidingen vandaag geisoleerd
- Oude rookgasafvoer hadden ze volgespoten met pur ipv netjes een dop erop aan de bovenzijde. Ze hebben nu een afvoerslang op gemaakt met verlopen naar hoofdafvoer. Ding zat ook vol met water.......

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rainesh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:58:
Hij heeft de stalen leidingen vandaag geisoleerd
Dat klinkt niet alsof hij ze nog gaat vervangen door koper / mlb?! :P

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Tanuki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Dat klinkt niet alsof hij ze nog gaat vervangen door koper / mlb?! :P
Met hoofdkantoor ben ik nog in discussie mee en hoor ik binnenkort wat ze gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:18
ik heb een vraag over wat de beste hardware zou zijn om de Daikin WP uit te lezen.
Ik gebruik nu een Raspberry P1 3. Home Assistant en EspAltherma.

Heb op HA ook de zonnepanelen (P1 meter) en wil straks de laadpaal erbij zetten.

Heb ook de Onecta cloud erop.

Hoor graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:59
RKRR schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:24:
ik heb een vraag over wat de beste hardware zou zijn om de Daikin WP uit te lezen.

Heb op HA ook de zonnepanelen (P1 meter) en wil straks de laadpaal erbij zetten.

Hoor graag!
Ik begrijp de vraag denk ik niet helemaal. Je hebt al een RPI3 dus je leest de boel al uit toch? Of bedoel je dat de Raspberry PI misschien niet helemaal het apparaat is om als daily driver te gebruiken ivm kans op corrupte SD kaartjes?

Ik heb zelf de RPI4 draaien. Inplaats van een SD kaart heb ik er nu 2 SSD's op aangesloten. 1 van 128GB als schijf voor het OS en een van 2TB voor de opslag. Verder heb ik er docker opgezet waarmee ik Domoticz, NodeRed, Mosquito, wireguard en nog een aantal van die zaken draai (HA draait ook prima maar dat gebruik ik niet). Via NodeRed heb ik het voor elkaar gekregen om ook via de daikin developer portal gegevens uit te lezen van mijn nieuwe airco's. De warmtepomp lees ik uit met espAltherma en ook de P1 meter heb ik aangesloten.

Dus als hardware bevalt de Raspberry PI mij prima. Hij is lekker zuinig, is met de SSD's volgens mij ook wel betrouwbaar en heeft in ieder geval voor dit doeleinde meer dan voldoende power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:17
RKRR schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:24:

Hoor graag!
Ik gebruik dit zelf ook, werkt dat niet goed?
Heb er zelfs nog wat faikins bij voor mijn daikin aircos om dat lokaal te besturen en niet via onecta te hoeven

Enige op mijn wensenlijstje is nog een p1p2 ding om de wp daadwerkelijk aan te sturen. Af en toe de stooklijn offset iets aanpassen bijv. Mijn espaltherma is enkel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 13:53
MrFish schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Waarschijnlijk is het minimale vermogen van je warmtepomp (zeker met dit weer) te hoog en daalt de watertemperatuur te ver.
Het blijft ellende, dagen dat het warm is gaat het goed.. maar zodra het afkoelt is het weer matig. Dat komt goed overeen met je opmerking. Maar vreemde is dat het 3 jaar helemaal prima is gegaan. Nooit geen problemen, ook niet als het koeler werd (vorig jaar met name, toch best slecht en koud geweest). Resultaat is dat het in huis eigenlijk standaard 24-25 graden is en warm aanvoelt.

Zijn er dat jij weet mogelijkheden om het bevriezen te voorkomen? Bijvoorbeeld om de koellijn te verlagen? (alleen is dat altijd greyed out hier :?). Ik ben benieuwd of hier iets aan te doen valt.

Alternatief is een monteur laten komen, maar om een of andere reden zegt mijn gevoel dat die niet persee afgestudeerd zijn op het koelingsvlak.

[ Voor 8% gewijzigd door errox op 06-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:16

MrFish

Untitled

errox schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Het blijft ellende, dagen dat het warm is gaat het goed.. maar zodra het afkoelt is het weer matig. Dat komt goed overeen met je opmerking. Maar vreemde is dat het 3 jaar helemaal prima is gegaan. Nooit geen problemen, ook niet als het koeler werd (vorig jaar met name, toch best slecht en koud geweest). Resultaat is dat het in huis eigenlijk standaard 24-25 graden is en warm aanvoelt.

Zijn er dat jij weet mogelijkheden om het bevriezen te voorkomen? Bijvoorbeeld om de koellijn te verlagen? (alleen is dat altijd greyed out hier :?). Ik ben benieuwd of hier iets aan te doen valt.

Alternatief is een monteur laten komen, maar om een of andere reden zegt mijn gevoel dat die niet persee afgestudeerd zijn op het koelingsvlak.
Zonder meer info over je huis, je afgiftesysteem, en welke Daikin je precies hebt, is daar geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Raspberry P3 geeft idd wel wat problemen (geen connectie meer).

Vraag komt ook omdat ik ok vaak voorbij zie komen dat er een mini pc wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
En ik heb de DELL 7050 Mini PC + i5 + WiFi op het oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:59
RKRR schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:23:
En ik heb de DELL 7050 Mini PC + i5 + WiFi op het oog
Het ligt er een beetje aan wat je zelf belangrijk vind. Na enig zoekwerk op internet kwam ik iemand tegen met een ongeveer gelijk systeem en die zegt dat het idle verbruik ergens tussen de 15 en 30 watt is. Mijn Pi4 gebruikt overveer 4 watt idle. Dus dat is een verschil. Maar wat rekenkracht betreft is die minipc natuurlijk veeeeel sneller. Dus als je ook andere taken wilt doen die wat meer power vereisen dan moet je dat zeker meenemen.

Zelf draai ik nu ook Immich om makkelijk door mijn foto's heen te kunnen zoeken maar de machine learning moet ik uitbesteden aan mijn laptop. Die minipc zou dat wel gewoon trekken.

Maar als je alleen dingen wil meten en aansturen dan is de Pi snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Wil er ook de laadpaal mee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RKRR schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:01:
Wil er ook de laadpaal mee aansturen.
Ik heb dit ding recentelijk gekocht ter vervanging van mijn RPI4.

Vele malen sneller en met kortingscodes was het 65 euro. Draai HA erop

https://nl.aliexpress.com...Recommend%7Cquery_from%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Warmwater programmeren met een schema werkt niet (Altherma 3m): de warmtepomp start niet verwarmen, zelfs niet als ik 24 uur/dag op comfort inregel. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TinusH777 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:27:
Warmwater programmeren met een schema werkt niet (Altherma 3m): de warmtepomp start niet verwarmen, zelfs niet als ik 24 uur/dag op comfort inregel. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ook niet als je lang wacht? Er zitten de nodige hysteresis en anti-recycle timers in de unit. In sommige gevallen (klein verschil tussen target en sensor, of boiler >55C, of buiten >25C) kiest hij overigens meteen voor de ingebouwde heater.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
arnoldniessen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:46:
[...]

Ook niet als je lang wacht? Er zitten de nodige hysteresis en anti-recycle timers in de unit. In sommige gevallen (klein verschil tussen target en sensor, of boiler >55C, of buiten >25C) kiest hij overigens meteen voor de ingebouwde heater.
Nee, paar uur gewacht, de temperatuur was inmiddels gezakt tot 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

TinusH777 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Heb je al geprobeerd om ‘m opnieuw op te starten? Dat verhelpt dit soort gekke problemen soms.

Stond de buitenunit toevallig in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
TinusH777 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:32:
Heeft hij het eerder wel gedaan?
En domme vraag, maar DHW staat wel aan?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
arnoldniessen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:21:
[...]
Heeft hij het eerder wel gedaan?
En domme vraag, maar DHW staat wel aan?
Het is een nieuwe warmtepomp. Wat is DHW?
Ik heb hem nu op warmhouden+programmeren gezet en dan pakt-ie wel de 'comfort' temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
TinusH777 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:51:
Het is een nieuwe warmtepomp. Wat is DHW?
Ik heb hem nu op warmhouden+programmeren gezet en dan pakt-ie wel de 'comfort' temperatuur.
Sorry had SWW, sanitair warm water, moeten schrijven, DHW is domestic Hot water.

Verwarmt hij dan de boiler ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
arnoldniessen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:41:
[...]
Sorry had SWW, sanitair warm water, moeten schrijven, DHW is domestic Hot water.
Verwarmt hij dan de boiler ook?
Ja, dat werkt bij instelling "warmhouden+programmeren". Op zich kom ik daar ook wel mee uit, maar ik heb er hekel aan als ik niet snap waarom iets (niet) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
TinusH777 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:17:
Ja, dat werkt bij instelling "warmhouden+programmeren". Op zich kom ik daar ook wel mee uit, maar ik heb er hekel aan als ik niet snap waarom iets (niet) werkt.
En [6-00] staat laag genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH777
arnoldniessen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:58:
[...]
En [6-00] staat laag genoeg?
Ik weet al wat het probleem is. Programmeren werkt anders dan gedacht. Als je om 12:00 comfort programmeert en om 17:00 'uit', dan zou je zeggen dat de wp om 14:00 ook gaat verwarmen als dat nodig is.
Maar dat is niet zo: je programmeert een éénmalige opwarmingsacties (H5.7.2 operation manual). In dit voorbeeld, zal de WP om 12:00 1x opwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door TinusH777 op 08-06-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 15:16
MrFish schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Heb je al geprobeerd om ‘m opnieuw op te starten? Dat verhelpt dit soort gekke problemen soms.

Stond de buitenunit toevallig in de zon?
Eigenlijk ook te erg die 25+ grens... Hoe dan!!!
Ik val u daar niet mee aan hoor, maar het komt gewoon lachwekkend over... Bizar dat Daikin dit zo geprogrammeerd heeft en dat ook met droge ogen kan uitleggen aan klanten die zich afvragen waarom ze toch steeds zo veel energie gebruiken!? Erg. Dat had vast heel anders gekunt, maar goed, ik ben geen bioloog. 8)7

Zie dit probleem wel vaker langskomen en prijs mij dan ook gelukkig dat ik destijds direct een stand-alone warmtepomp-boiler gekozen heb. Al was het maar wegens de combi-functie en een drieweg-klep die ook opspelen kan. Beide mis ik zeker NIET. En die 25+ graden is ook gewoon te maf.

Dus persoonlijk zou ik een mogelijke Daikin klant aanbevelen geen CV/boiler combi te kiezen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:44
Als ik het zo lees, heeft een Daikin Altherma warmtepomp toch heel wat nadelen in vergelijking met een Ecodan van Mitsubishi Electric.

Het probleem met warm water indien buitentemperatuur > 25 graden.

Daar komt dan nog eens bij de geadverteerde vermogens niet worden gehaald bij koude temperaturen. Juist op die momenten is dat vermogen nodig want het bijspringen van de weerstand zorgt dan voor een hoog verbruik.

Wat betreft software lijkt Daikin wel een streepje voor te hebben met een modernere UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:16
Carldb schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:11:
Als ik het zo lees, heeft een Daikin Altherma warmtepomp toch heel wat nadelen in vergelijking met een Ecodan van Mitsubishi Electric.

Daar komt dan nog eens bij de geadverteerde vermogens niet worden gehaald bij koude temperaturen. Juist op die momenten is dat vermogen nodig want het bijspringen van de weerstand zorgt dan voor een hoog verbruik.

Wat betreft software lijkt Daikin wel een streepje voor te hebben met een modernere UI.
Die 25 graden grens geldt alleen voor de kleine Daikin warmtepompen. De grotere serie (Erla) heeft daar geen last van (eigen ervaring).
Over je opmerking over de vermogens, deze worden zeker gehaald maar de vermogens die in de type aanduiding staan zijn bij 7/10 graden buiten. Terwijl deze bij Mitsubishi bij -7/-10 zijn. Je kunt in de databoeken van Daikin de vermogens bij lagere buitentemperaturen vinden. Geen idee waarom Daikin het zo doet, waarschijnlijk omdat het op deze manier lijkt alsof de warmtepomp meer vermogen heeft dan de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carldb schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:11:

Het "probleem" met warmwater bij buitentemperatuur > 25 °C hebben voor zover ik weet alle wp met R290 als koudemiddel. De installateurs @Technician-?, @Carboy54? weten dit waarschijnlijk beter O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:43
dunklefaser schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Het "probleem" met warmwater bij buitentemperatuur > 25 °C hebben voor zover ik weet alle wp met R290 als koudemiddel. De installateurs @Technician-?, @Carboy54? weten dit waarschijnlijk beter O-) .
Allemaal flauwekul, elkaar napraten, en niet weten waar het over gaat.
Een Daikin doet ook niks anders bij +25C buiten maar schakelt iets eerder over naar BUH, bij SWW productie. Dat is alles, om de compressor te beschermen voor hoge drukken. Dat doet elke WP (net even anders).
Maar elke WP heeft een “hekel” aan warmwater maken bij hele hoge buitentemperaturen.

Ps was Daikin doet bij +25 is iets eerder de compressor stoppen en de BUH aan, zeg 58C ipv 60C. En bij +35C kan die de compressor helemaal uitschakelen om de BUH te gebruiken. Pure bescherming tegen hoge drukken en schrale olie in de compressor.

[ Voor 42% gewijzigd door Technician- op 08-06-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carldb Misschien maakt dat wat @Technician- hierboven schrijft het e.e.a wat duidelijker?
Daikin doet hetzelfde als andere fabrikanten maar is iets voorzichtiger.
Als "workaround" kan dat wat @Carboy54 hieronder beschrijft gebruikt worden.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 08-06-2025 22:17 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Er zijn genoeg dagdelen in die ene dag in de week dat het onder de 25 graden is. Draai dan de run vroeg in de ochtend.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
dunklefaser schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:29:
@Carldb Misschien maakt dat wat @Technician- hierboven schrijft het e.e.a wat duidelijker?
Daikin doet hetzelfde als andere fabrikanten maar is iets voorzichtiger.
Als "workaround" kan dat wat @Carboy54 hieronder beschrijft gebruikt worden.
Dit geeft inderdaad een veel genuanceerde blik op de zaken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17

Japie.G

Colour Classic

Technician- schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Allemaal flauwekul, elkaar napraten, en niet weten waar het over gaat.

[..]

Ps was Daikin doet bij +25 is iets eerder de compressor stoppen en de BUH aan, zeg 58C ipv 60C. En bij +35C kan die de compressor helemaal uitschakelen om de BUH te gebruiken. Pure bescherming tegen hoge drukken en schrale olie in de compressor.
En het lijkt er op dat u zelf nu ook flauwekul plaatst? Of ik begrijp uw post verkeerd of het klopt niet.. Was het maar waar dat bij 25c+ hij nog 58c kon maken ipv 60. De <=8kW daikin kan uberhaupt niet boven de 53c komen zonder BUH. En bij 25c+ gaat hij al vanaf 45c op de BUH.

Hier een post uit de manual waar wat uitleg staat.

[edit] ik haalde wat zaken door elkaar, dacht dat bovenstaande conversatie over wat anders ging.excuus

Blijft een groot nadeel voor de gebruiker dat Daikin dat op deze manier doet. Uiteraard hebben alle merken het zwaar met 25c+ en sww productie, maar die maken over het algemeen niet de keuze om de BUH aan te spreken.
Carboy54 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Er zijn genoeg dagdelen in die ene dag in de week dat het onder de 25 graden is. Draai dan de run vroeg in de ochtend.
Liefst pak je een moment waarop je PV systeem ook al lekker staat te stampen om de sww run uit de zon te halen. Uiteraard kun je spelen met tijden tussen zomer en winter, en. kun je spelen met sww tank temperatuur (tot en met 44 graden SWW zal je bijna nooit op de BUH gaan, tenzij het buiten warmer dan 35 graden is). Maar het is wel knap vervelend dat je daar bij een daikin systeem over moet nadenken. Veel mensen zullen dat niet doen en vinden dat ze een hoge energierekening hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 10-06-2025 10:57 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Japie.G schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:57:
[...]

En het lijkt er op dat u zelf nu ook flauwekul plaatst? Of ik begrijp uw post verkeerd of het klopt niet.. Was het maar waar dat bij 25c+ hij nog 58c kon maken ipv 60. De <=8kW daikin kan uberhaupt niet boven de 53c komen zonder BUH. En bij 25c+ gaat hij al vanaf 45c op de BUH.

Blijft een groot nadeel voor de gebruiker dat Daikin dat op deze manier doet. Uiteraard hebben alle merken het zwaar met 25c+ en sww productie, maar die maken over het algemeen niet de keuze om de BUH aan te spreken.

[...]

Liefst pak je een moment waarop je PV systeem ook al lekker staat te stampen om de sww run uit de zon te halen. Uiteraard kun je spelen met tijden tussen zomer en winter, en. kun je spelen met sww tank temperatuur (tot en met 44 graden SWW zal je bijna nooit op de BUH gaan, tenzij het buiten warmer dan 35 graden is). Maar het is wel knap vervelend dat je daar bij een daikin systeem over moet nadenken. Veel mensen zullen dat niet doen en vinden dat ze een hoge energierekening hebben.
Het ging hier niet over Daikin maar over de eigenschappen van R290 inzake hoge buitentemperatuur. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPAycXnvdl2K-IKCDmbvQPWa64o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B5nWIprvmOCQ6RPDZA1JLTA.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ah koekoek. Ik volg hem weer. Ik haalde wat zaken door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Japie.G schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:57:
[...]

[edit] ik haalde wat zaken door elkaar, dacht dat bovenstaande conversatie over wat anders ging.excuus

[...]

Ik had het over de Max watertemperatuur, niet de SWW temp.
Tot 45C SWW (tankgemiddelde)zonder BUH bij buiten >25C is toch heel acceptabel?
Daarvoor moet de WP al snel tot 55C water maken.

En wanneer je wat PV overschot hebt is het ideaal om in of na de middag een tijd 3kw weg te stoken op BUH. Als je wat warmwater wilt boosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:34
Technician- schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Een Daikin doet ook niks anders bij +25C buiten maar schakelt iets eerder over naar BUH, bij SWW productie. Dat is alles, om de compressor te beschermen voor hoge drukken. Dat doet elke WP (net even anders).
Maar elke WP heeft een “hekel” aan warmwater maken bij hele hoge buitentemperaturen.

Komende dagen wordt het weer 30C+ graden. Ik heb hier SWW op 44 graden staan, wat hij dus in principe op de compressor zou doen (tenzij het 35C+ wordt). Mijn eerste insteek was altijd: hoge temperatuur, dus hoge COP. Echter met het bovenstaande info twijfel of ik de SWW run dan toch iets eerder op de dag zou doen. @Technician- wat zou jij adviseren? Gewoon midden op de dag als het 30C is, want Daikin zal hier zeker rekening mee hebben gehouden en zorgen dat het systeem niet de grenzen opzoekt? Of misschien toch wat eerder op de dag plannen als nog iets minder warm is om de olie te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
danny.s schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Komende dagen wordt het weer 30C+ graden. Ik heb hier SWW op 44 graden staan, wat hij dus in principe op de compressor zou doen (tenzij het 35C+ wordt). Mijn eerste insteek was altijd: hoge temperatuur, dus hoge COP. Echter met het bovenstaande info twijfel of ik de SWW run dan toch iets eerder op de dag zou doen. @Technician- wat zou jij adviseren? Gewoon midden op de dag als het 30C is, want Daikin zal hier zeker rekening mee hebben gehouden en zorgen dat het systeem niet de grenzen opzoekt? Of misschien toch wat eerder op de dag plannen als nog iets minder warm is om de olie te beschermen?
Als je veel PV hebt, 2 tijdschema’s of eco en comfort instellen.
Ik doe zelf na 12:00 een forse verhoging grotendeels op BUH.
Maar ik heb veel PV panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:34
Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Comfort doe ik maar 1x per week, rest van de week is ECO. Maar ik kan nog salderen zonder terugleverkosten. Maar even los van PV en proberen zoveel mogelijk eigen PV op te gebruiken, wat is voor de Daikin machine het beste? Heeft een SWW run met 30 graden doen "grote" impact op de levensduur? Of heeft Daikin het zo ontworpen dat het ruim onder de grenzen zit, en het weinig uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
danny.s schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Comfort doe ik maar 1x per week, rest van de week is ECO. Maar ik kan nog salderen zonder terugleverkosten. Maar even los van PV en proberen zoveel mogelijk eigen PV op te gebruiken, wat is voor de Daikin machine het beste? Heeft een SWW run met 30 graden doen "grote" impact op de levensduur? Of heeft Daikin het zo ontworpen dat het ruim onder de grenzen zit, en het weinig uitmaakt?
Daikin geeft de grenzen (ruim) ingebakken.
Dus gewoon de machine het werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:12
Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Hoe forceer je dat op de BUH en niet BSH? Evenwicht uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MrRobin schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Oh nee dat bedoel ik niet. Laat het Daikin lekker kiezen, is om het even.
Als je in de middag fors verhoogd naar SWW >60C zal er altijd een element bijkomen

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 11-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
MrRobin schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Ik zou bijna vragen: hoe forceer je de BSH? Deze heeft bij mij nog nooit meegedaan!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
mawashigeri schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ik zou bijna vragen: hoe forceer je de BSH? Deze heeft bij mij nog nooit meegedaan!
Forceren BUH (voor SWW) weet ik dan weer niet, maar deze weet ik wel!

BSH forceer je door een combinatie van factoren.
De meest recht toe recht aan methode is om de "powerful" mode van SWW aan te zetten. dan verandert je setpoint naar je comfort stand / desinfectie setpoint / max SWW setpoint (ik weet even niet meer percies welke).

Voorwaarde is wel dat in installateursmenu > Booster (ik doe de termen even uit mijn hoofd) niet op de optie "enkel desinfectie" of "nooit" staat. zolang de BSH toegestaan is op stand "toegestaan" "beperkt" of "overlap" ("compressor uit weet ik niet hoe die reageert).

deze manier forceert BSH aan, zolang de huidige SWW niet > 50c (ik weet de exacte temp niet, maar ergens rond de 50-51c stopt de compressor bij mij en slaat de BSH aan als je een hoger setpoint hebt dan dat.).

Ik laat even het "wanneer werkt de compressor wel / niet bij welke buiten temp" buiten beschouwing, want dat kan als ik de vorige posts goed begrijp bij echt warme buiten temperaturen (of buitenunit in de zon) zorgen dat de compressor al afslaat bij 44c.

een andere optie is om een smart grid aan te sluiten en daarbij de optie "gedwongen aan" te gebruiken (zorg dat "toestaan elektrische elementen" op ja staat). dan gaat je BSH ook direct aan en verwarmt tot je max SWW instelbare temp (standaard 60c, ik heb hem naar 68c gezet).

Als de BSH bij jou NIET meedoet wanneer je zelfs de powerful mode aan zet voor SWW, dan zorgt de powerful mode er praktisch alleen voor dat de WP een signaal krijgt "je moet nu SWW verwarmen op compressor", ongeacht wat die op dat moment aan het doen was/is.

[ Voor 7% gewijzigd door MrRobin op 11-06-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Weet iemand of een meet- en regeltechniek bedrijf kan bepalen of mijn warmtepomp op de juiste wijze is aangesloten (dit ivm ruimte onafhankelijke thermostaten)?

Of moet ik iemand anders hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:17
Powerful mode is niets anders dan je comfort set point activeren. Zonder programma. Ad hoc.

Dat wil niet zeggen dat hij de BSH of BUH gaat gebruiken. Dat hangt net zoals bij SWW verwarmen volgens een programma, af van het setpoint, buitentemperatuur en of hij überhaupt mee mag doen met SWW volgens de installateurs instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Patrick4 op 11-06-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
RKRR schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:31:
Weet iemand of een meet- en regeltechniek bedrijf kan bepalen of mijn warmtepomp op de juiste wijze is aangesloten (dit ivm ruimte onafhankelijke thermostaten)?

Of moet ik iemand anders hebben?
Ik denk dat als je een eigen topic maakt, dat er genoeg tweakers zijn die je kunnen vertellen of het goed is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Hier is een nieuwe Daikin Altherma 3M geïnstalleerd. Gisteren even bijstoken, was toch wel koud.
Maar...pendelen....
3 minuten aan, 3 minuten uit, en dat 10x per uur 4 uur lang.
Open vloerverwarming, retourtemperatuur is 19 graden. Temp in de woonkamer stijgt daardoor amper. Zaterdag nacht idem dito.
Zaterdag 28 graden aanlevertemp, gisteren 25 graden geprobeerd. Delta T is 5 graden.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik vermoed zelf de draadloze thermostaat: dat die aan/uit springt. Ik zie wel dat ding op rood en dan weer op groen springen.

[ Voor 12% gewijzigd door TinusH777 op 11-06-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
Zijn er buiten de Daikin Home Hub nog alternatieve manieren om het vermogen op bepaalde tijdstippen te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
TinusH777 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:59:
Hier is een nieuwe Daikin Altherma 3M geïnstalleerd. Gisteren even bijstoken, was toch wel koud.
Maar...pendelen....
Open vloerverwarming, retourtemperatuur is 19 graden. Temp in de woonkamer stijgt daardoor amper. Zaterdag nacht idem dito.
Zaterdag 28 graden aanlevertemp, gisteren 25 graden geprobeerd. Delta T is 5 graden.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik vermoed zelf de draadloze thermostaat: dat die aan/uit springt. Ik zie wel dat ding op rood en dan weer op groen springen.
Welke thermostaat heb je? Dit klinkt inderdaad als een verkeerd (ingestelde) thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Carldb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:22:
Zijn er buiten de Daikin Home Hub nog alternatieve manieren om het vermogen op bepaalde tijdstippen te beperken?
Stille mode beperkt het vermogen ook. En het staat op de toekomstige feature-lijst voor P1P2MQTT.

Je kunt ook indirect het vermogen regelen met de warmtevraag via de gewenste aanvoerwatertemperatuur, dat kan met meerdere oplossingen.

[ Voor 17% gewijzigd door arnoldniessen op 12-06-2025 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
arnoldniessen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 00:25:
[...]

Stille mode beperkt het vermogen ook. En het staat op de toekomstige feature-lijst voor P1P2MQTT.

Je kunt ook indirect het vermogen regelen met de warmtevraag via de gewenste aanvoerwatertemperatuur, dat kan met meerdere oplossingen.
Dat laatste met de gewenste aanvoertemperatuur lijkt me niet zo eenvoudig te realiseren en zal heel wat meer tijd vergen om te implementeren dan het eenvoudig activeren van de stille modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

TinusH777 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:59:
Maar...pendelen....
Klinkt niet als pendelen, maar als een thermostaat met PWM regeling ofzo. No-go voor warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Japie.G schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Klinkt niet als pendelen, maar als een thermostaat met PWM regeling ofzo. No-go voor warmtepomp.
Het is een Daikin EKRTETS draadloze thermostaat. Volgens het boekje staat deze op 'handmatige modus' omdat het groene lampje brand. En daar moet-ie vanaf. Ik kan die RF-ontvanger alleen maar uit of aan zetten.
Ik vermoed dat de thermostaat 'aan' zegt en de ontvanger met handmatige modus aangeeft: uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

TinusH777 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Het is een Daikin EKRTETS draadloze thermostaat. Volgens het boekje staat deze op 'handmatige modus' omdat het groene lampje brand. En daar moet-ie vanaf. Ik kan die RF-ontvanger alleen maar uit of aan zetten.
Ik vermoed dat de thermostaat 'aan' zegt en de ontvanger met handmatige modus aangeeft: uitzetten.
Dat is in ieder geval geen PWM thermostaat, dus dat is alvast goed. Verder ken ik deze niet helaas. Toch even verder gaan duiken in settings en monitoring etcetera om meer inzicht te krijgen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mensen, ik ben al maanden niet meer hier weze kijken, maar de 2 airco (1 multi buitenunit) geeft sinds gister error u0-00 en F3. Wsl te weinig koelgas.

Anyway, nu denk ik om de altherma op koelen te zetten. Echter dit heb ik nog nooit gedaan/aangezet.

Waar moet ik zo al op letten? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:06
PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:59:
Mensen, ik ben al maanden niet meer hier weze kijken, maar de 2 airco (1 multi buitenunit) geeft sinds gister error u0-00 en F3. Wsl te weinig koelgas.

Anyway, nu denk ik om de altherma op koelen te zetten. Echter dit heb ik nog nooit gedaan/aangezet.

Als je vloerverwarming hebt de vloer niet al te koud laten worden. Ik dacht vorig jaar eens te experimenteren wanneer er vocht/condens op de vloer zou ontstaan. Onze dikke betonvloer met daarop hardsteen door en door koud "gestookt" totdat ik wat kleine vochtplekjes zag komen. Koeling direct uit en toen werd het pas echt dweilen. Het weer was iets omgeslagen en door de hogere luchtvochtigheid bleef er maar condens komen...... 8)7

Tot een vertrektemp. van ca. 17/18 graden is de grens voor koelen bij ons. Dan wordt het binnen overigens zomaar 5 graden koeler. Wel langdurig (en vroegtijdig) inschakelen.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:06:
[...]

Als je vloerverwarming hebt de vloer niet al te koud laten worden. Ik dacht vorig jaar eens te experimenteren wanneer er vocht/condens op de vloer zou ontstaan. Onze dikke betonvloer met daarop hardsteen door en door koud "gestookt" totdat ik wat kleine vochtplekjes zag komen. Koeling direct uit en toen werd het pas echt dweilen. Het weer was iets omgeslagen en door de hogere luchtvochtigheid bleef er maar condens komen...... 8)7

Tot een vertrektemp. van ca. 17/18 graden is de grens voor koelen bij ons. Dan wordt het binnen overigens zomaar 5 graden koeler. Wel langdurig (en vroegtijdig) inschakelen.
- hoe bepaal ik mijn leaving water temp dan?
- hoeveel vermogen trekt dat bij jou zo al?
- 24/7 laten draaien?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH777
PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:59:

Niet kouder dan 17 graden ivm condensvorming op de vloer.
Niet dagenlang kleding of ander vochttrekkend spul op de grond laten liggen (spocht).
Vloerverwarming(koeling) uitzetten in de douche ivm langzaam drogen van de vloer.
Vloerkoeling uitzetten als je gaat dwijlen.
Ventileren: koelen = vocht.
Was niet binnen drogen tenzij je goede (wtw) ventilatie hebt. Of vloerkoeling uitzetten in die betreffende ruimte (en ventileren).
Vloerverwarming (koeling) maximaal openzetten in de slaapkamers. Veel mensen hebben die half dichtgedraaid omdat die niet zo warm hoeft te worden als de woonkamer in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusH777 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Niet kouder dan 17 graden ivm condensvorming op de vloer.
Niet dagenlang kleding of ander vochttrekkend spul op de grond laten liggen (spocht).
Vloerverwarming(koeling) uitzetten in de douche ivm langzaam drogen van de vloer.
Vloerkoeling uitzetten als je gaat dwijlen.
Ventileren: koelen = vocht.
Was niet binnen drogen tenzij je goede (wtw) ventilatie hebt. Of vloerkoeling uitzetten in die betreffende ruimte (en ventileren).
Vloerverwarming (koeling) maximaal openzetten in de slaapkamers. Veel mensen hebben die half dichtgedraaid omdat die niet zo warm hoeft te worden als de woonkamer in de winter.
Top :)

Ik heb beg grond vvw. Op de 1e verdp 5 stuks radiatoren, allemaal vol open. 2e verdp niks, airco( die nu ff kapot is).
Wtw overal, dus verse lucht in de kamers en afzuiging in wc's en badkamers.

Ik zal 19 graden instellen voorlopig.

Edit, ik zie dat ie zelf toch iets lager gaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcL-UFmKwFjDkQ793fTvyBbIcrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QljWJjBldbiqUvGiRE8eSdiM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door PCJR op 12-06-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit gaat ff wat te heftig denk ik.... :)

Even uitgezet, welke settings bij koelen moet ik hebben weet iemand dat zo? Ik wil eigenlijk niet gaan rommelen aan de settings van het verwarmen...kan dat? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLYDO9GWZTKgtbbnAYsmWTyKxBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFoCDuYEYVknFoABYEjC1dP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm1xOYdGQj4s4RMbumCZleGrkEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNnkkMlUEiC9UIooC3HFLWv3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 12-06-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ja je moet de instelling aanpassen zodat je weersafhankelijk verwarmt (stook curve), met een vaste koeling waarde. Hier heb ik die ook op 19c staan. Houd rekening met je overregeling die daar nog vanaf gaat (hier 4c) voor uitschieters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrRobin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:26:
Ja je moet de instelling aanpassen zodat je weersafhankelijk verwarmt (stook curve), met een vaste koeling waarde. Hier heb ik die ook op 19c staan. Houd rekening met je overregeling die daar nog vanaf gaat (hier 4c) voor uitschieters.
Is die overregeling voor koelen apart in te stellen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Nee, helaas niet. Ik heb 'm op 4 staan om pendelen tegen te gaan tijdens verwarmen ivm na regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MrRobin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Nee, helaas niet. Ik heb 'm op 4 staan om pendelen tegen te gaan tijdens verwarmen ivm na regeling.
Overregeling geldt alleen bij verwarmingsbedrijf, niet voor koelen, zie installateurshandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Overregeling geldt alleen bij verwarmingsbedrijf, niet voor koelen, zie installateurshandleiding.
Hm ok, dat is een meevaller dan. Hoe staan jou koel settings?
Ik heb op de unit met installateurs rechten alles nagelopen, maar ik kan niet ontdekken waar iets staat dat ie tot zo laag mag gaan met zn lwt :X

Edit: offset lwt kan ik maar 2 graden ophogen volgens mij, maar dan nog blijft er 17 15nogwat graden uitkomen, hoe krijg ik dit dan iets hoger...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL1O6vOFaqyr8CKK3pSiLSD7j_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxtWENZpQSAq6AkxPssELcTG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDJ3ZCxy-2QotliwcV0UQfPUyK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGkuBCJiH13o2nEOXzFhi84Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAhPaM__Mp39aA___fb3Besrkt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaOtQ1xBWVJVQhYhQrzp8gRO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door PCJR op 13-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Hm ok, dat is een meevaller dan. Hoe staan jou koel settings?
Ik heb op de unit met installateurs rechten alles nagelopen, maar ik kan niet ontdekken waar iets staat dat ie tot zo laag mag gaan met zn lwt :X
Ik gebruik het koelen verder niet. Maar waarschijnlijk wordt je LWT zo laag omdat je simpelweg te weinig afgifte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:06
PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:19:
[...]

- hoe bepaal ik mijn leaving water temp dan?
- hoeveel vermogen trekt dat bij jou zo al?
- 24/7 laten draaien?
Verbruik is een paar honderd Watt, op zeer warme dagen verstook je minder kWh dan tijdens verwarmen in maart.

Ik laat de WP niet 24/7 draaien tijdens het koelen. Enerzijds omdat ik m'n PV opbrengst wil benutten, anderzijds omdat ik de (dikke) vloer toch wel koel kan houden door alleen overdag te draaien. Wellicht dat ik zelfs richting pendelen ga als ik 24/7 zou koelen. De temp. verschillen tussen binnenruimte en buitenlucht zijn bij koelen veel geringer dan bij verwarmen in de koude maanden. Vandaar het lage verbruik en alleen overdag aan (itt 24/7 tijdens verwarmen)

Verder kijken wij nergens naar overdag tijdens het koelen. Geen speciale handelingen rondom luchten/ventileren/vloer dweilen/was drogen/etc. Alleen de LWT zo rond de 17-18 Gr.C. houden.

Vraag leaving water is al beantwoord lees ik......

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan ben ik bang dat ik het koelen nu in ieder geval nog niet aan kan zetten, want mijn lwt blijft in korte tijd naar 15 graden gaan.

Zou toch wellicht de overregeling kunnen zijn net als bij verwarmen... moet eens zoeken in de handleiding, kan me niet herinneren dat dat enkel op verwarmen van toepassing was. DeltaT van 3 bij koelen krijg ik ook niet op 2 ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 13-06-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Delta t is idd minimaal 3. Ik ben ook wel benieuwd wat de standaard (niet aanpasbare) overregeling is voor koelen. Als ik zo zit te kijken gok ik 2c. Iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:34
MrRobin schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:55:
Delta t is idd minimaal 3. Ik ben ook wel benieuwd wat de standaard (niet aanpasbare) overregeling is voor koelen. Als ik zo zit te kijken gok ik 2c. Iemand die dit kan bevestigen?
Dat vermoeden heb ik ook inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Begin er nou niet aan dat koelen, tenzij je fancoils hebt.
Lekker uit laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk t wel hoor, dat koelen. Niet dat de daikin lekker loopt vandaag 😛maar t doet wel wat, ook boven met enkel rads. Maar met vvw zeer zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zoHWHFk6kTxQORh5ZYbV2rgGmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrsWzIPESbag18zKURTpryah.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:32

GaMbiNo

1337

Ik merk het ook wel. Hij staat hier ook aan en het is heerlijk koel in de woonkamer waar we vloerverwarming hebben.

Boven hebben we radiatoren en daar merk je het licht heb ik het idee. Ik hou wel het knmi dauwpunt in de gaten want als die te hoog wordt levert dat wellicht wat condens op op die radiatoren. Maar als je dat wat in de gaten houdt is het prima bruikbaar zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
PCJR schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
Misschien niet op alle systemen maar in elk geval deels wel op de EBLA08, niet via menu maar wel via instelling [9-09] "undershoot" instelbaar van 1C t/m 18C, maar dit geldt alleen voor compressor start-up, niet voor stabiele operatie. Onduidelijk is waar de grens ligt tussen compressor start-up en stabiele operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Japie.G schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Dat is in ieder geval geen PWM thermostaat, dus dat is alvast goed. Verder ken ik deze niet helaas. Toch even verder gaan duiken in settings en monitoring etcetera om meer inzicht te krijgen ben ik bang.
De settings van de thermostaat op "proportionele band" (PWM 2°C/10 min).
Zou de oorzaak zijn dat dit "hysteresis" moet zijn?
Lastig testen nu het om 24:00 nog steeds 25 graden is in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
TinusH777 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:57:
De settings van de thermostaat op "proportionele band" (PWM 2°C/10 min).
Zou de oorzaak zijn dat dit "hysteresis" moet zijn?
Ja. Op PWM gaat hij pendelen, op hysterese gaat hij veel langzamer aan/uit. Met de stookcurve kun je dan inregelen dat hij zo langzaam mogelijk opwarmt zodat hij zo min mogelijk aan/uit schakelt. Als je dat aanvult met een minimale nachtverlaging kun je het gedrag ook nog wat sturen wat in de lente/herfst prettig kan zijn maar in de winter mogelijk niet handig is als opwarmen te traag zou gaan.

Als je de mogelijkheid hebt kun je beter met de bedrade kamerthermostaat regelen omdat die "kamermodulatie" (dat is juist geen PWM) gebruikt om aan/uit gedrag zo veel mogelijk te voorkomen. Ook daarvoor is het belangrijk dat je eerst de stookcurve goed instelt. Als je de EKRTETS wilt blijven gebruiken kun je evt zelf nog kamermodulatie toevoegen door de aanvoerwatertemperatuur-aanpassing te regelen op basis van de gemeten kamertemperatuur via bv Onecta of Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op mijn evhx is de overregeling dus ook in koelen. En 18 is het uiterste dat in te stellen is als ik goed heb gelezen en getest, ik kan het niet op 20 zetten. Dus 18 minus die 4 overregeling, tja dan gaat ie soms tot 15 graden.

Of ik moet zomers de overregeling op 0 of 1 zetten, maar gezien mijn pendelgrafiek gaat dat nadelig uitpakken :)

edit: nee ik had het toch fout;
Overregeling
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste
aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De
compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur onder de
gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt. Deze functie is alleenvan toepassing in
de verwarmingsstand.

[ Voor 34% gewijzigd door PCJR op 14-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:17
Patrick4 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:31:
Powerful mode is niets anders dan je comfort set point activeren. Zonder programma. Ad hoc.

Dat wil niet zeggen dat hij de BSH of BUH gaat gebruiken. Dat hangt net zoals bij SWW verwarmen volgens een programma, af van het setpoint, buitentemperatuur en of hij überhaupt mee mag doen met SWW volgens de installateurs instellingen.
Bij mij anders wel. Powerful mode is direct compressor + bsh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yongshi schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Bij mij anders wel. Powerful mode is direct compressor + bsh...
Hier is powerfull (sww tank hebben we het over?) alleen op de compressor tot de comfort temp opwarmen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
He even over koelen.

Vorig jaar zag ik druppels ontstaan. Het koelen stond op 18 graden, dat bleek dus te laag. Schijnt af te hangen van het dauwpunt.

Momenteel is het dauwpunt 18 graden. Als ik nu zou gaan koelen met 18 graden wordt alles dus weer nat?

Hoe voorkom je dit? Wat is de "veilige" temperatuursinstelling zonder risico op nattigheid? 19 graden? 20?

En dan met een deltaT van 3? Het is nu nml 23,8 graden in de woonkamer en dat zal nog stijgen vandaag.

Gaat dat dan werken met 20 graden aanvoertemp en deltaT van 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:09:
Hier is powerfull (sww tank hebben we het over?) alleen op de compressor tot de comfort temp opwarmen meen ik.
Dat gedrag wordt bepaald door van [4-03] (restricted/allowed/overlap/compressor off/legionella only). Legionella-only zorgt er voor dat regulier SWW opwarmen uitgesteld wordt tot het niet meer te warm is buiten, maar ook dat SWW (m.u.v. legionella-run) niet warmer wordt dan temperatuurgrens compressor (afh van model, EBLA08: 55C).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Dat gedrag wordt bepaald door van [4-03] (restricted/allowed/overlap/compressor off/legionella only). Legionella-only zorgt er voor dat regulier SWW opwarmen uitgesteld wordt tot het niet meer te warm is buiten, maar ook dat SWW (m.u.v. legionella-run) niet warmer wordt dan temperatuurgrens compressor (afh van model, EBLA08: 55C).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0IvmOZsV03q0r6iLLJ7-q1CkF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRYGAXRFfeGQXM5zKIONghtl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
[4-03]=3 "compressor off" betekent dat BSH wel mee mag doen als de compressor niet aan is (bv omdat het buiten te warm is of omdat je verwarmingsprioriteit hebt ingesteld en verwarming actief is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E2UtXQxtllQ-w4eC0IU9Fbklp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8dbuTxUMFXbjhBvqHGzFe26E.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ooh8-_umhgdRKTExVWtSW_mmAI0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CIgVdwtHbbBjKntQ6fiQ8myy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Atomius schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:49:
He even over koelen.

Vorig jaar zag ik druppels ontstaan. Het koelen stond op 18 graden, dat bleek dus te laag. Schijnt af te hangen van het dauwpunt.

Momenteel is het dauwpunt 18 graden. Als ik nu zou gaan koelen met 18 graden wordt alles dus weer nat?

Hoe voorkom je dit? Wat is de "veilige" temperatuursinstelling zonder risico op nattigheid? 19 graden? 20?

En dan met een deltaT van 3? Het is nu nml 23,8 graden in de woonkamer en dat zal nog stijgen vandaag.

Het condenseren is niet alleen afhankelijk van de temperatuur! Het dauwpunt wordt bepaald door de combinatie van luchtvochtigheid én temperatuur. In warme lucht kan veel meer vocht aanwezig zijn dan in koele(re) lucht. Juist in de zomer zit er veel vocht in de lucht. Als je die lucht dan gaat koelen, kan die hoeveelheid vocht niet meer gehandhaafd worden in die lucht en zal het vocht gaan condenseren. Dit gebeurt op de "koudste" oppervlakten (vloer en of radiatoren).
Zie ook het Mollier diagram.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
Atomius schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:49:
He even over koelen.

Dauwpunt moet je berekenen, het is heel dynamisch en afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.

Dauwpunt Td = b * f(T, RLv) / ( a - f(T, RLv)
waarbij

T = temperatuur in graden Celsius
RLv = relatieve luchtvochtigheid (%)
a = 17,27
b = 237,7 °C
en hulpfunctie f(T,RLv) = (a * T) / (b + T) + ln(RLv/100)

Binnen onze toepassing is dit geldig - er is dus geen algemeen veilige temperatuur, daarom moeten de leidingen geïsoleerd en dampdicht zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 14-06-2025 10:37 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqqG7CC6eHiNykHVneAuDpwTMsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6AvGaiAZd7oUjkyFyhhzUvF.jpg?f=fotoalbum_large

Condens op de leidingen en radiatoren. Ik kan niks anders dan de warmtepomp koeling uitzetten. Ik krijg de lwt niet hoger. Als ik de lwt setting hoger zet 1 graad, dan gaat de wp vanzelf gewoon uit, of omdat ie zn vermogen niet kwijt kan of omdat ie mogelijk zijn dT van 3 niet kan halen... Mijn retour is al iets van 20, dus dan blijft er weinig over... helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE_7U9D2kMo2O1HZnr-mJ_HdPi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfpKr3K8m1HjsVyvETYM3Ov1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 14-06-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
PCJR schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:45:
[Afbeelding]

Condens op de leidingen en radiatoren. Ik kan niks anders dan de warmtepomp koeling uitzetten. Ik krijg de lwt niet hoger. Als ik de lwt setting hoger zet 1 graad, dan gaat de wp vanzelf gewoon uit, of omdat ie zn vermogen niet kwijt kan of omdat ie mogelijk zijn dT van 3 niet kan halen... Mijn retour is al iets van 20, dus dan blijft er weinig over... helaas.

[Afbeelding]
Koelen met stalen leidingen al helemaal niet doen.
Dauwpuntstemperatuur kan snel veranderen door weersninvloeden en dan ontstaat corrosie.
En bovendien is koelen op 18C water kansloos omdat dat te dicht bij de omgevingstemperatuur ligt.

Dus zoals ik al zei. Laat koelen lekker uit.
Tenzij je fancoils hebt en alle leidingen dampdicht ge-issoleerd.
Of overal vloerverwarming, ook boven en dauwpuntsbewaking.

Je kunt dauwpuntsbewaking doen door een dauwpuntclixon te plaatsen op de leiding en bij dreigende condensatie schakelt deze een contact die op een ingang wordt aangesloten en koelbedrijf blokkeert.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 14-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
Klinkt mij in de oren als een bijzonder beperkt bruikbaar stukje techniek, dat koelen van deze warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusH777
Technician- schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:52:
[...]

En bovendien is koelen op 18C water kansloos omdat dat te dicht bij de omgevingstemperatuur ligt.

Dus zoals ik al zei. Laat koelen lekker uit.
Tenzij je fancoils hebt en alle leidingen dampdicht ge-issoleerd.
Of overal vloerverwarming, ook boven en dauwpuntsbewaking.
Sorry, maar ik heb 14 jaar een Vaillant warmtepomp gehad en nu een Daikin, beide icm vloerverwarming.
De stelling dat 18c water kansloos is, is onzin.
Met 30 graden buiten kon ik daarmee de boel op 23 houden. Daarvoor moeten wel de ramen en schuifpui dichtgehouden worden. En zonwering naar beneden aan de zuidzijde.
Als je geen vloerverwarming hebt, dan is inderdaad radiatorventilatoren nodig.
Maar zelfs als je de boel opengooit, scheelt het toch echt een aantal graden in de woning. Ook omdat de warmte overdag niet de vloer intrekt.
Als het goed is, zijn de stalen verwarmingsbuizen gegalvaniseerd en zal het koelen een paar dagen per jaar geen probleem opleveren.

Vloerkoeling kan niet op tegen een airco, een airco kan niet op tegen zonwering. Dus zorg eerst dat je de zonwering op orde hebt: zoninval kan wel tot 900watt/m2 aan opleveren. Dus als je 10m2 glas hebt aan de zuidkant, is daar niet tegenop te koelen.
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma