WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3
Goedemiddag Arnold,arnoldniessen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:54:
[...]
Is dit op vaste tijden of willekeurig? In het 2e geval, gokje: wat is de versie van de firmware van je MMI?
Dat is op willekeurige tijden.
Software versie "Unit interface" V06.09.00
WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW
Het klopt, zo ver ik weet, dat de flow omlaag gaat als je de Delta T verhoogt. Kun je iets zeggen over de mate van voordeel in opgenomen vermogen (en bereikte je dezelfde temperatuur in huis)?Sparky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Ik zou de Delta_T iets verhogen naar 4 of 5 Gr.C.
Dan gaat de flow vanzelf omlaag en het < opgenomen vermogen volgt waarschijnlijk later.
(dat was bij ons iig het eindresultaat)
De theorie is dat je een zo laag mogelijke delta T + hoge flow zou willen hebben, de flow wordt bij de meesten, zoals ik hier altijd lees, alleen teruggeschroefd omdat men last heeft van stromingsgeluiden in het afgifte systeem.
Ik kreeg het opgenomen (en daarmee afgegeven) vermogen niet verder omlaag waardoor de ruimtetemp. langzaam opliep. Daarnaast kwam ik erachter dat je het aantal defrost flink kunt verminderen (en vaak zelfs vermijden) als je tijdens kritische buitentemp. de WP zo rustig mogelijk laat draaien.Rojado schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:06:
[...]
Het klopt, zo ver ik weet, dat de flow omlaag gaat als je de Delta T verhoogt. Kun je iets zeggen over de mate van voordeel in opgenomen vermogen (en bereikte je dezelfde temperatuur in huis)?
De theorie is dat je een zo laag mogelijke delta T + hoge flow zou willen hebben, de flow wordt bij de meesten, zoals ik hier altijd lees, alleen teruggeschroefd omdat men last heeft van stromingsgeluiden in het afgifte systeem.
Alle settings geprobeerd. Pendelen had ik snel onder controle (mede door overshoot / overregeling). Maar echt lage vermogens kon ik alleen maar bereiken bij een lage pompsnelheid/flow. Deze pompsnelheid is bij een Daikin nu eenmaal het gevolg van de Delta_T.
De discussie rondom de "zo laag mogelijke delta T + hoge flow" heb ik ook gelezen en kan in bepaalde opzichten/situaties ook van toepassing zijn. Maar in bepaalde situaties is er maar 1 manier om het opgenomen vermogen te reduceren bij een Daikin (zeker als je alleen vloerverwarming hebt en dus met een lage stooklijn aan de slag gaat). Daar werd m.i. een beetje aan voorbij gegaan in de discussie
De vraag over voordeel door lagere flow (en iets hogere Delta_T) is erg afhankelijk van de situatie. Maar ik kreeg in het verleden het verbruik per 24 uur (dag) bij een continue ingeschakelde WP niet meer verder omlaag. Een tijdje nachtverlaging toegepast maar dat is alleen in voor-/naseizoen handig/effectief in ons geval. (ik heb 2 programma's waar ik tussen kan schakelen) Met lagere flow kreeg (en opgenomen vermogen) kreeg ik het verbruik uiteindelijk wel ca. 25% omlaag per dag. Maar dat voordeel is dus vooral van toepassing bij buitentemperaturen boven de 8 Gr.C. (schatting, kan een paar graden afwijken). Als het kouder wordt gaat de WP wat verder optoeren en de flow ook vanzelf omhoog.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3
Die versie is relatief nieuw, en niet de probleem-versie V03.01.00. Sorry, dan weet ik het niet.doomoo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:59:
Goedemiddag Arnold,
Dat is op willekeurige tijden.
Software versie "Unit interface" V06.09.00
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600
Om een of andere rede staat mijn Daikin ingesteld op pompbeperking 9-0D 4 (60%).
Dat zou bij mij de problemen met de delta t en de lage flow verklaren. Ik had delta t op 4 gezet en retour temp bleef op 7 graden hangen. Flow bleef op 7 l/min hangen.
Is die beperking standaard? Mag ik die gewoon op 9-0D 0 zetten (ongelimiteerd) of gebeuren er dan rare dingen?
Zijn er nog andere instellingen waar ik dan op moet letten als ik dit aan pas?
Er zit nog een Wilo pomp in mijn vloerverwarmingverdeler. Die kan ik natuurlijk gewoon uitzetten. Het geeft wat weerstand in de flow, maar hopelijk valt het mee. Wellicht dat dit de rede is dat de installateur de pomp van de wp op 60% heeft gezet?
Anyhow; Dank (alweer) voor alle kennis en kunde hier op het forum
[ Voor 3% gewijzigd door Teun Sengers op 08-01-2025 20:35 ]
Je hebt dus nog een verdeler met mengpomp? (Laten) vervangen door een verdeler zonder pomp! Dit kost je onnodig rendement.Teun Sengers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:33:
Weer een vraag (ik blijf maar klooien nu het wat kouder is)
Om een of andere rede staat mijn Daikin ingesteld op pompbeperking 9-0D 4 (60%).
Dat zou bij mij de problemen met de delta t en de lage flow verklaren. Ik had delta t op 4 gezet en retour temp bleef op 7 graden hangen. Flow bleef op 7 l/min hangen.
Is die beperking standaard? Mag ik die gewoon op 9-0D 0 zetten (ongelimiteerd) of gebeuren er dan rare dingen?
Er zit nog een Wilo pomp in mijn vloerverwarmingverdeler. Die kan ik natuurlijk gewoon uitzetten. Het geeft wat weerstand in de flow, maar hopelijk valt het mee. Wellicht dat dit de rede is dat de installateur de pomp van de wp op 60% heeft gezet?
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Voordat ik ga sleutelen en de pomp verwijder wil ik het eerst werkend hebben gezien. De makkelijkste optie is de stekker van de Wilo er uit en kijken of de wp het voor elkaar krijgt.
Maar ik liep dus tegen wat rare dingen aan. Vandaar de vragen :-)
Is de 7 liter/minuut wel gelijk aan 60% beperking van de pomp?Teun Sengers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:33:
Weer een vraag (ik blijf maar klooien nu het wat kouder is)
Gevoelsmatig is dit nog minder dan 60% en dan vraag ik me af of er geen andere reden is waarom er maar 7 liter/minuut doorgaat.....
Ik dacht dat 22 a 23 l/min de 100% is.Sparky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:04:
[...]
Is de 7 liter/minuut wel gelijk aan 60% beperking van de pomp?
Gevoelsmatig is dit nog minder dan 60% en dan vraag ik me af of er geen andere reden is waarom er maar 7 liter/minuut doorgaat.....
Hij wisselde tussen 7 en 7.7 l/min. Zijn er nog meer settings die de flow verder beperken?
Die Wilo pomp in mijn vloerverwarmingverdeler beperkt de flow natuurlijk ook (en de thermostaat-knop ervoor ook). En een paar haakse bochten doen ook niet veel goed. Vloerverwarming leidingen van ~ 95 meter ook niet echt.
Alles bij elkaar niet optimaal hier in huis. Ik zou willen dat ik dit allemaal had gelezen voordat we het huis gingen bouwen

[ Voor 7% gewijzigd door Teun Sengers op 08-01-2025 21:15 ]
Je stooklijn kan toch nog lager. Hier draait de wp met aanvoer 26.6 en dT 4 bij buiten 2.assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Tot nu toe is de temperatuur nog nooit onder de 19 gekomen dus is hij s' nachts nog niet aan gegaan. Het enige probleem dat ik met de nachtverlaging heb is dat hij 's ochtends opstart met een koude vloer en dan met vrij hoog vermogen gaat staan te verwarmen. Vervolgens is ergens in de middag de doeltemperatuur gehaald en staat hij weer uit (op het warmste moment van de dag).
Ik zou zeggen dat dit wil zeggen dat de stooklijn verder omlaag kan/moet. Echter, deze staat al op 30 bij -15 en 25 bij 15. In de praktijk zie ik de unit vijrwel altijd op 27-29 graden draaien, hij smokkelt er dus een graadje bij lijkt het. Dus een beetje de vraag of ik er goed aan zou doen om de overregeling/overshoot te reduceren.
Het voelt voor mij gewoon zonde dat de unit nog nooit een hele dag gedraaid heeft en dus onnodig op hoog vermogen draait. In mijn oude woning stond mijn Mitsubishi Ecodan vrijwel altijd 24/7 te draaien zodra het iets kouder werd (met ruimtecompensatieregeling i.p.v. stooklijn).
De offset staat op -1 anders krijg ik de 26.6 niet met deze stooklijn.
Je 27 graden wordt dus niet veroorzaakt doordat je de overshoot hebt vrijgegeven.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Als ik het goed begrijp heeft er ooit een CV ketel aan het systeem gehangen (anders zijn er enorm domme dingen gedaan...) In een CV systeem zitten doorgaans veel smoringen om de flow te beperken. In voetventielen (of thermostaatkranen) van radiatoren maar vaak ook in een verdeler van de vloerverwarming. Ik zou eerst daar gaan zoeken voordat er instellingen van de WP aangepast worden.Teun Sengers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Ik dacht dat 22 a 23 l/min de 100% is.
Hij wisselde tussen 7 en 7.7 l/min. Zijn er nog meer settings die de flow verder beperken?
Die Wilo pomp in mijn vloerverwarmingverdeler beperkt de flow natuurlijk ook (en de thermostaat-knop ervoor ook). En een paar haakse bochten doen ook niet veel goed. Vloerverwarming leidingen van ~ 95 meter ook niet echt.
Alles bij elkaar niet optimaal hier in huis. Ik zou willen dat ik dit allemaal had gelezen voordat we het huis gingen bouwen
Daarnaast zijn CV systemen vaak uitgevoerd met relatief dunne leidingen omdat er met een veel hogere Delta_T en aanvoertemp. wordt gewerkt. Daar kan een WP erg veel last van hebben.
De circ. pomp van de WP draait met ruim 7 liter/minuut maar op ca. 30% dus het plafond van 60% wordt nog lang niet gehaald. Er zit onder de installeursinstellingen een ontluchtings-modus waarbij de circ. pomp als het goed is op vol vermogen naar max. flow probeert te regelen. Waar gaat de flow dan naartoe? Staan de hoofdafsluiters (o.a. direct boven de WP) goed open? Geen geknepen thermostaatkraan? (bij CV vloerverw.verdeler) etc. Gaat de flow wel omhoog als je de (standaard meegeleverde) bypass opent? Even vanaf de basis alles nalopen, daarna pas met instellingen gaan spelen.
Klopt. De woning is in 2018 opgeleverd met cv ketel, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Boven staat alles (muv badkamer op standje 2) nu dicht omdat ik aan het experimenteren ben.Sparky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:42:toon volledige bericht
[...]
Als ik het goed begrijp heeft er ooit een CV ketel aan het systeem gehangen (anders zijn er enorm domme dingen gedaan...) In een CV systeem zitten doorgaans veel smoringen om de flow te beperken. In voetventielen (of thermostaatkranen) van radiatoren maar vaak ook in een verdeler van de vloerverwarming. Ik zou eerst daar gaan zoeken voordat er instellingen van de WP aangepast worden.
Daarnaast zijn CV systemen vaak uitgevoerd met relatief dunne leidingen omdat er met een veel hogere Delta_T en aanvoertemp. wordt gewerkt. Daar kan een WP erg veel last van hebben.
De circ. pomp van de WP draait met ruim 7 liter/minuut maar op ca. 30% dus het plafond van 60% wordt nog lang niet gehaald. Er zit onder de installeursinstellingen een ontluchtings-modus waarbij de circ. pomp als het goed is op vol vermogen naar max. flow probeert te regelen. Waar gaat de flow dan naartoe? Staan de hoofdafsluiters (o.a. direct boven de WP) goed open? Geen geknepen thermostaatkraan? (bij CV vloerverw.verdeler) etc. Gaat de flow wel omhoog als je de (standaard meegeleverde) bypass opent? Even vanaf de basis alles nalopen, daarna pas met instellingen gaan spelen.
Verbruik van 300 kWh in december vond ik nogal fors. Dagen met 22kwh en zelfs 26 kWh erbij (zonder verwarmen). Vandaar dat ik wat aan het tweaken was. :-)
Dus; Enorm bedankt voor je reactie. Dit is precies het advies wat ik zocht! Ik ga rustig stap voor stap je tips doorlopen voordat ik weer iets ga instellen.
👍
Ben hier heel blij mee!
Mijn installateur dacht ook dacht dat dit gewoon kon, en gaf aan dat het bij eerdere installaties geen problemen gaf. Pas na bellen met Daikin begreep hij dat er in deze situatie een extra booster in moest. In dit geval gaat het wel om een off brand boiler, ik zou even moeten zoeken welke dit was.lexi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
[...]
Ik heb een wandmodel met een losse boiler (EKHWS-D3V3), maar naar die boiler gaat alleen een temperatuursensor en verder geen electra. Alles verloopt via het wandmodel, ook de legionella runs. Naar aanleiding van deze post toch Saman maar eens gemaild met de vraag waarom dat zo is.
Mocht je willen maak ik morgen wel een foto van de situatie.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik heb een methode gevonden om volgens tijdschema de AWT te verlagen:danny.s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Wat je zou kunnen doen, is geen nachtverlaging vanuit ingestelde temperatuur, maar "nachtverlaging in de Ta". Ik doe regelmatig (nu nog handmatig) via Onecta de offset 1 of 2 graden naar beneden halen. Dus hij pruttelt dan de hele nacht door, maar op iets lager vermogen. Meestal zakt de temperatuur dan ook een half graadje hier in huis. Overdag dan weer offset terug naar 0 (en soms eind middag naar + 1). Ik wil kijken of ik dit nog een keer geautomatiseerd krijg.
Extra voordelen (voor mijn gevoel):
- geen koude start om 5u (in jouw geval)
- in de nacht is het doorgaans kouder dan overdag, dus een lagere Ta betekent iets hogere COP
- als straks het salderen eraf gaat, iets minder stroomverbuik in de nacht, iets meer overdag (zal niet veel zijn, maar alle kleine beetjes helpen)
1. Ga naar code 5678 Installateur
2. Hoofdzone --> Bediening --> Kies voor Vertrekwater
3. In Hoofdzone --> Tijdschema wijzig in JA
4. Programmeer "Tijdschema voor verwarming". Kies hiervoor een tijdstip wanneer jet AWT wilt verlagen (bv 22:00 uur op -5 °C) en weer wilt resetten (b.v. 07:00 uur op 0 °C). Bewaar de programmering en kopieer naar alle dagen (indien gewenst).
3. In Hoofdzone weer na Bediening en Kies voor Kamerthermostaat.
4. Code 1234 weer kiezen
5. Naar hoofdscherm en installatie herstarten.
Zojuist getest om op 22:00 uur op -5 °C gezet en inderdaad zag ik in de app bij geavanceerde bediening de OFFSET op -5 staan. Toppie!
1 nadeel: De stooklijn is nu hoog maar als die op 25 graden zou moeten draaien en je verlaagt dan met 5 °C, dat wil je niet.
Aangezien wij een dynamisch contract hebben zou die verlagen ook toepasbaar zijn tussen 07:00h-09:00h en 17:00h-19:00h, op de momenten dat de stoomprijs het hoogst is.
Proberen maar...
[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 08-01-2025 22:20 ]
Hoe meet je de BUH los van de WP? Die BUH zit toch in de binnenunit, en daarmee in dezelfde groep als binnen en buiten unit?luxus schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:03:
En dan is er volgens mij nog een derde retourwatertemperatuurgrens, dat is de grens waarboven de BUH tijdens een defrost niet meer bijgeschakeld wordt. Alleen die komt bij mijn stooklijn niet voor, omdat die daarvoor te laag is en dus mijn retourtemperatuur nooit warm genoeg is. Ik heb het hier zelf dus nog niet zien gebeuren. Maar wellicht dat anderen met een hogere stooklijn dat uit de data kunnen halen?
Het weer van de afgelopen dagen is wel duidelijk heel nadelig voor lage stooklijnen, ik heb in de afgelopen drie dagen al meer dan 30 defrosts gehad, met bijbehorend energieverbruik...[Afbeelding]
groen = warmtepomp, geel = BUH
Nu in 3 dagen al 15 kWh op de BUH, in heel de maand december was het 22 kWh, waarvan het grootste gedeelte voor de legionellaruns.
Ik heb zelf maar twee groepen; één voor Binnenunit + buitenunit + BUH, en één voor de BSH. In mijn geval is het wel de variant met 2kW BUH. Er gaat ook maar 1 voedingskabel de binnenunit in, dus ik zie niet zo snel hoe ik daar iets aan kan veranderen?
[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 08-01-2025 22:43 ]
Ik heb een all-in-one, dus geïntegreerde warmwatertank in de binnenunit. Buitenunit heeft een 1-fase groep, binnenunit een 3-fasengroep voor de 3x1+3x2=9kW BUH. Geen BSH dus.Coffee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:41:
[...]
Hoe meet je de BUH los van de WP? Die BUH zit toch in de binnenunit, en daarmee in dezelfde groep als binnen en buiten unit?
Ik heb zelf maar twee groepen; één voor Binnenunit + buitenunit + BUH, en één voor de BSH. In mijn geval is het wel de variant met 2kW BUH. Er gaat ook maar 1 voedingskabel de binnenunit in, dus ik zie niet zo snel hoe ik daar iets aan kan veranderen?
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Bleek dat er op het ventilatorblad ijsafzetting zat. Ook op de metalen omkasting waarin de ventilator draaide, zaten stallagtieten. En die afzettingen raakte elkaar.
Dit zorgde voor een luid kloppend geluid.
Je kan daar moeilijk aan geraken zo midden in de nacht zonder demontage, dus ik heb er maar ontdooispray op gespoten, wat het ijs grotendeels deed smelten.
Heeft nog iemand die ervaring? Want zo extreem zijn de condities nu toch niet?
Gezond is dat toch niet voor de ventilator?
Ik heb de stille modus nu s'nachts gewijzigd van stilst naar stiller in de hoop dat dit niet meer voorkomt.
Geert
[ Voor 8% gewijzigd door DeGeert op 09-01-2025 04:19 ]
Is it a bug or a feature? Ik vind het vreemd dat (deze, schema) settings van de ene bediening lekken naar de andere. Je zou zeggen dat schema’s voor een bediening inactief worden als de bediening dat is. Wel handig voor deze use-case.MajaMestreech schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:18:toon volledige bericht
[...]
Ik heb een methode gevonden om volgens tijdschema de AWT te verlagen:
4. Programmeer "Tijdschema voor verwarming". Kies hiervoor een tijdstip wanneer jet AWT wilt verlagen (bv 22:00 uur op -5 °C) en weer wilt resetten (b.v. 07:00 uur op 0 °C). Bewaar de programmering en kopieer naar alle dagen (indien gewenst).
4. Code 1234 weer kiezen
Zojuist getest om op 22:00 uur op -5 °C gezet en inderdaad zag ik in de app bij geavanceerde bediening de OFFSET op -5 staan. Toppie!
1 nadeel: De stooklijn is nu hoog maar als die op 25 graden zou moeten draaien en je verlaagt dan met 5 °C, dat wil je niet.
Aangezien wij een dynamisch contract hebben zou die verlagen ook toepasbaar zijn tussen 07:00h-09:00h en 17:00h-19:00h, op de momenten dat de stoomprijs het hoogst is.
Proberen maar...
Er is ook een setting die de absolute minimum temperatuur van de AWT bepaalt (code niet bij de hand) en die kan je met de offset niet overrulen.
Ik heb ook een wandmodel met vrijstaande boiler, ik zie vaak dat BUH en BSH door elkaar worden gebruikt. De BackUp Heater zit in het wandmodel en is in feite gewoon een doorstroomheater, deze kan worden gebruikt om je warmwater >53 graden te brengen, dus nodig voor je legionella run of ter ondersteuning aan je verwarming. Sommige warmwaterboilers hebben nog een BooSterHeater in het vat hangen, dit is in principe niet nodig, de Daikin kan ook prima zonder, gebruikmakend van de BUH. Mijn Daikin komt overigens van dezelfde installateur.lexi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
[...]
Ik heb een wandmodel met een losse boiler (EKHWS-D3V3), maar naar die boiler gaat alleen een temperatuursensor en verder geen electra. Alles verloopt via het wandmodel, ook de legionella runs. Naar aanleiding van deze post toch Saman maar eens gemaild met de vraag waarom dat zo is.
Goed om te weten!MajaMestreech schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:18:toon volledige bericht
[...]
Ik heb een methode gevonden om volgens tijdschema de AWT te verlagen:
4. Code 1234 weer kiezen
Proberen maar...
Dit is dus niet (altijd) het geval?rdb91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:57:
[...]
Ik heb ook een wandmodel met vrijstaande boiler, ik zie vaak dat BUH en BSH door elkaar worden gebruikt. De BackUp Heater zit in het wandmodel en is in feite gewoon een doorstroomheater, deze kan worden gebruikt om je warmwater >53 graden te brengen, dus nodig voor je legionella run of ter ondersteuning aan je verwarming. Sommige warmwaterboilers hebben nog een BooSterHeater in het vat hangen, dit is in principe niet nodig, de Daikin kan ook prima zonder, gebruikmakend van de BUH. Mijn Daikin komt overigens van dezelfde installateur.
Zonder de extra booster lukt het mijn 3 R W Warmtepomp met geen mogelijkheid om het water warmer te krijgen dan ~56 °. Als je de WP instelt op 60 ° voor de desinfectie run, krijg je altijd een AH-00 storing. Ik kreeg dit drie weken achter elkaar, waarop ik toch mijn installateur weer heb gebeld.
Mijn installateur belde daarop Daikin, en die gaf aan dat de BSH in de boilertank vereist was om de legionella run af te tonen.
Mijn systeem is op twee groepen aangesloten: één voor binnen unit + buiten unit + vermoedelijk BUH en één groep voor de BSH.
Ik heb via ESPAltherma echter nooit kunnen betrappen dat de BUH op aan heeft gestaan. Zou het kunnen zijn dat die bij mij ontbreekt?
Binnenunit: EHBH08EF6V
Buitenunit: ERGA08EAV3H7
Is je BUH wel aangesloten dan? De groep van de buitenunit is voor de compressor en ventilator in de buitenunit, en daarop draait ook de waterpomp en de besturing van de binnenunit. De BUH is teveel vermogen om er nog bij te zetten op de voeding van de buitenunit. Compressor kan al richting de 4 kW trekken, de BUH van 2 kW of meer daar nog bij kan niet. Nu zal ie die zelden of nooit tegelijk gebruiken, maar het kan wel, dus dat kan niet samen op 1 1-fase groepje.Coffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:24:toon volledige bericht
[...]
Dit is dus niet (altijd) het geval?
Zonder de extra booster lukt het mijn 3 R W Warmtepomp met geen mogelijkheid om het water warmer te krijgen dan ~56 °. Als je de WP instelt op 60 ° voor de desinfectie run, krijg je altijd een AH-00 storing. Ik kreeg dit drie weken achter elkaar, waarop ik toch mijn installateur weer heb gebeld.
Mijn installateur belde daarop Daikin, en die gaf aan dat de BSH in de boilertank vereist was om de legionella run af te tonen.
Mijn systeem is op twee groepen aangesloten: één voor binnen unit + buiten unit + vermoedelijk BUH en één groep voor de BSH.
Ik heb via ESPAltherma echter nooit kunnen betrappen dat de BUH op aan heeft gestaan. Zou het kunnen zijn dat die bij mij ontbreekt?
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Van de 300 kWh voor heel december schrik ik niet zo, daar zitten vele mede Tweakers ook opTeun Sengers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Klopt. De woning is in 2018 opgeleverd met cv ketel, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Boven staat alles (muv badkamer op standje 2) nu dicht omdat ik aan het experimenteren ben.
Verbruik van 300 kWh in december vond ik nogal fors. Dagen met 22kwh en zelfs 26 kWh erbij (zonder verwarmen). Vandaar dat ik wat aan het tweaken was. :-)
Dus; Enorm bedankt voor je reactie. Dit is precies het advies wat ik zocht! Ik ga rustig stap voor stap je tips doorlopen voordat ik weer iets ga instellen.
👍
Ben hier heel blij mee!
Dan kom je op jaarbasis waarschijnlijk ergens rond de 1.500 tot 2.000 kWh uit voor verwarmen woning.
Maar als het beter kan altijd doen, daarom zijn we hier op dit forum
Weet je hoe kan ik dit kan checken?luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:35:
[...]
Is je BUH wel aangesloten dan? De groep van de buitenunit is voor de compressor en ventilator in de buitenunit, en daarop draait ook de waterpomp en de besturing van de binnenunit. De BUH is teveel vermogen om er nog bij te zetten op de voeding van de buitenunit. Compressor kan al richting de 4 kW trekken, de BUH van 2 kW of meer daar nog bij kan niet. Nu zal ie die zelden of nooit tegelijk gebruiken, maar het kan wel, dus dat kan niet samen op 1 1-fase groepje.
Met mijn elektricien, dus niet de installateur van de WP, heb ik gisteren de gehele meterkast opnieuw opgebouwd. Deze was door een lekkage onder water komen te staan, met corosie als gevolg. Toen pas viel op dat er maar 2 groepen in gebruik zijn voor de WP.
Of kan het zijn dat de BUH op dezelfde groep als de BSH zit? De BSH en BUH worden namelijk beide gebruikt?
Die 6V heeft 3x een 2kw backupheater. Hiervan wordt er in NL vaak maar 1 aangesloten. Bij jou misschien geen? En alleen de BSH? Even kijken naar de kabels zou ik zeggen! Overigens kan het ook zijn dat hij wel is aangesloten, maar in de softwareconfiguratie niet is ingeschakeld.Coffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:24:
[...]
Ikzelf ga de 3 elementen om-wiren naar 1 element per fase, waardoor ik toch 3 fase 6kw kan gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 09-01-2025 09:12 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ik ben niet zo zeker hoe in dat zou kunnen checken? Ben technisch aangelegd, maar die wirwar van kavels duizelt me een beetje.Japie.G schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Die 6V heeft 3x een 2kw backupheater. Hiervan wordt er in NL vaak maar 1 aangesloten. Bij jou misschien geen? En alleen de BSH? Even kijken naar de kabels zou ik zeggen! Overigens kan het ook zijn dat hij wel is aangesloten, maar in de softwareconfiguratie niet is ingeschakeld.
Ikzelf ga de 3 elementen om-wiren naar 1 element per fase, waardoor ik toch 3 fase 6kw kan gebruiken.
Momenteel ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/wjuEQQ4UwU7bihUOsOElOePd.jpg?f=fotoalbum_large)
Jouw situatie komt redelijk overeen met die van mij als ik het zo lees.Teun Sengers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Klopt. De woning is in 2018 opgeleverd met cv ketel, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Boven staat alles (muv badkamer op standje 2) nu dicht omdat ik aan het experimenteren ben.
👍
Ben hier heel blij mee!
Hier een woning van 2015, ook afgeleverd met CV ketel, beneden vloerverwarming en boven radiatoren met thermostaatkranen. De kranen boven staan meestal allemaal rond de 2.
Anderhalf jaar geleden hebben wij de cv de deur uit gedaan en de Daikin gekregen.
Enige echte verschil is dat wij de verdeler wel meteen hebben vervangen voor een pomploze verdeler, en hier haal ik de maximale flow van 22-23 l/min wel. Geen idee of dat van de verdeler komt maar dat is het grootste verschil dat ik zo tussen beide situaties zie.
k3m is het bsh (booster heater) relais voor je sww vatCoffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik ben niet zo zeker hoe in dat zou kunnen checken? Ben technisch aangelegd, maar die wirwar van kavels duizelt me een beetje.
[Afbeelding]
die word appart gevoed via ( als het goed is een aparte zekering ) volg even de kabel
dan heb je het relais links naast die k3m dat is de voeding van de buh die zit als het goed is ook appart afgezekert waneer die aan gaat gaat er stroom naar het linker boven relais en als die niet voldoende is dan gaat het rechter relais er bij
dus gewoon even deze 2 volgen
Dank! Zal ik straks even doen. Belde mijn installateur die dacht zich te herinneren dat ze op 1 groep zitten. Was echter in februari dit jaar geleden, dus wist het niet meer zeker.Tourtje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:02:
[...]
k3m is het bsh (booster heater) relais voor je sww vat
die word appart gevoed via ( als het goed is een aparte zekering ) volg even de kabel
dan heb je het relais links naast die k3m dat is de voeding van de buh die zit als het goed is ook appart afgezekert waneer die aan gaat gaat er stroom naar het linker boven relais en als die niet voldoende is dan gaat het rechter relais er bij
dus gewoon even deze 2 volgen
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 09-01-2025 15:57 ]
Jep, het blok links naast k3m heeft aan de onderkant een 5 aderige kabel zitten in een zwarte buitenmantel, die loopt naar buiten toe, kijk of en hoe die naar je meterkast is aangesloten en je weet in ieder geval of de BUH van stroom voorzien kan worden. Vervolgens is het ook nog van belang om te kijken welke van de 5 aders uit die kabel zijn aangesloten.Coffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik ben niet zo zeker hoe in dat zou kunnen checken? Ben technisch aangelegd, maar die wirwar van kavels duizelt me een beetje.
[Afbeelding]
Blijf het idioot vinden dat daikin dat in NL zo uitlevert. Kleine moeite om te revieren en dan heb je gewoon 3 elementen verdeeld over 3 fases, of 1 element op 1 fase als je dat wilt. Met deze unit kun je nu standaard in NL niet de 6kw backup heater gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 09-01-2025 15:52 ]
gelukkig kan je hem wel ombouwen naar 3f zo als je zelf al melde.Japie.G schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:51:
[...]
Jep, het blok links naast k3m heeft aan de onderkant een 5 aderige kabel zitten in een zwarte buitenmantel, die loopt naar buiten toe, kijk of en hoe die naar je meterkast is aangesloten en je weet in ieder geval of de BUH van stroom voorzien kan worden.
Blijf het idioot vinden dat daikin dat in NL zo uitlevert. Kleine moeite om te revieren en dan heb je gewoon 3 elementen verdeeld over 3 fases, of 1 element op 1 fase als je dat wilt. Met deze unit kun je nu standaard in NL niet de 6kw backup heater gebruiken.
vraag me alleen af of je dan nog wel je gerantie hebt van daikin als er iets is gaat.
Wire je hem weer terug naar origineel als de monteur komt ;-). Ik ga het in ieder geval wel doen. Zal ook proberen het geverifieerd te krijgen bij Daikin.Tourtje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]
gelukkig kan je hem wel ombouwen naar 3f zo als je zelf al melde.
vraag me alleen af of je dan nog wel je gerantie hebt van daikin als er iets is gaat.
6kW zal niet vaak nodig zijn, maar ik wil die 6kW gewoon kunnen gebruiken op een 3f+n Nederlandse aansluiting.
[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 09-01-2025 15:59 ]
Toch twijfel ik een beetje aan de logica hier. Eigenlijk zou mijn Ta omlaag kunnen, maar; dat kan/mag niet omdat de retourtemperatuur boven de 25°C moet blijven. Met een hogere ΔT wordt de retourtemperatuur lager dus moet de Ta ook weer hoger.Sparky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:50:
Ik zou de Delta_T iets verhogen naar 4 of 5 Gr.C.
Dan gaat de flow vanzelf omlaag en het < opgenomen vermogen volgt waarschijnlijk later.
(dat was bij ons iig het eindresultaat)
Lijkt me toch zonde als een lagere flow ook gewoon een oplossing zou moeten zijn.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar dat is dus een beetje de vraag. Tot en met een buitentemperatuur van -3°C een retourtemperatuur <25°C. Verder heb ik regelmatig Ta gezien iets boven deze stooklijn (niet echt data van bij gehouden dus beetje op het gevolg)GJA schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:13:
Je stooklijn kan toch nog lager. Hier draait de wp met aanvoer 26.6 en dT 4 bij buiten 2.
De offset staat op -1 anders krijg ik de 26.6 niet met deze stooklijn.
Je 27 graden wordt dus niet veroorzaakt doordat je de overshoot hebt vrijgegeven.
Gisteren had ik een offset van -1 ingevoerd in de app. Daarna heb ik hem bij 4°C op Ta=27 en Tr=24 gezien; exact conform stooklijn dus. Unit draait nu sinds gisteren al mooi rustig (flow was op dat moment 14,4L/min = ca. 3kW)
Het lijkt er voor mij op dat de -1 offset nu de overregeling "overschrijft". Maar, voor mij nu een beetje de vraag wat er gebeurt bij hogere buitentemperaturen. Moet ik dan op gaan letten om die offset er af te halen om een te lage retourtemperatuur te voorkomen?
Sowieso matcht deze stooklijn al niet met de insteek om Ta bij voorkeur op 27°C te houden; hoe belangrijk is die grens nu echt?
:strip_exif()/f/image/MJ1heEVv1t8nX0bVPCO2Ido1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 09-01-2025 16:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik was even benieuwd of dit beeld herkenbaar is voor andere gebruikers met de huidige buiten tempraturen en dit dus normaal gedrag is?
Wanneer de SWW in dit geval vanaf 38 graden(los vat 300liter) weer verwarmd moet worden naar 52 graden duurt het ongeveer 1,5 tot 2 uur voordat het water op tempratuur is met 2 defrosts er tussendoor.
Ik vraag me dan af of het niet beter is om een uurtje op de booster te draaien zodat de warmtepomp niet zo hard hoeft te werken en omdat ik de cop terug zie lopen naar 1,5.
Ik hoor het graag.
:strip_exif()/f/image/I3i7xoOe09Nhk9KNMYUjKF8C.jpg?f=fotoalbum_large)
BUH doet COP <1, dus 1,5 is nog steeds beter. Dus nee, niet op BUH draaien.Ashvan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:04:
Goedenavond,
Ik was even benieuwd of dit beeld herkenbaar is voor andere gebruikers met de huidige buiten tempraturen en dit dus normaal gedrag is?
Wanneer de SWW in dit geval vanaf 38 graden(los vat 300liter) weer verwarmd moet worden naar 52 graden duurt het ongeveer 1,5 tot 2 uur voordat het water op tempratuur is met 2 defrosts er tussendoor.
Ik vraag me dan af of het niet beter is om een uurtje op de booster te draaien zodat de warmtepomp niet zo hard hoeft te werken en omdat ik de cop terug zie lopen naar 1,5.
Ik hoor het graag.
[Afbeelding]
Hoge temperatuur vereist hoge druk, en hoge druk vereist hard werken. Normaal gedrag dus, en zo efficient als t gaat worden.
Bij mij komt hij echter regelmatig onder de 25 graden. Vooral wanneer de WP lekker rustig draait.
Echter wanneer de defrosts komen dan wiebelt de aanvoertemperatuur sterk heen en weer. Zie afbeelding hieronder. Tot ong. 09:00 uur had ik lasts van defrosts. Daarna stabiliseert de boel en zakt de retourtemperatuur onder de 25.
Kan dit kwaad zo?
/f/image/VIjfoG3czhRAeJxcYF8XD0NE.png?f=fotoalbum_large)
- 90m2 vww, geen naregeling
- Stooklijn: 33 graden bij -10, 27 graden bij +10
- Delta-T: 5 graden
- Overregeling: 3 graden
- Modulatie: uit
retour mag prima onder 25 graden komen. Het enige nadeel is dat bij een defrost de BUH wordt ingeschakeld als de retour onder de 25 zit. Daarboven doet ie t zonder BUH. Dat is dus gunstiger voor je overall COP. Ik heb nu een perfect voorbeeld in mijn logs zitten, zal straks screenshot delen.Tom2828 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:17:toon volledige bericht
Ik lees hierboven een beetje mee en werd getriggerd door de stelling dat de retourtemperatuur niet onder de 25 graden zou mogen komen.
Bij mij komt hij echter regelmatig onder de 25 graden. Vooral wanneer de WP lekker rustig draait.
Echter wanneer de defrosts komen dan wiebelt de aanvoertemperatuur sterk heen en weer. Zie afbeelding hieronder. Tot ong. 09:00 uur had ik lasts van defrosts. Daarna stabiliseert de boel en zakt de retourtemperatuur onder de 25.
Kan dit kwaad zo?
[Afbeelding]
- 90m2 vww, geen naregeling
- Stooklijn: 33 graden bij -10, 27 graden bij +10
- Delta-T: 5 graden
- Overregeling: 3 graden
- Modulatie: uit
[ Voor 12% gewijzigd door luxus op 09-01-2025 18:32 ]
Daar zet ik een beetje mijn vraagtekens bij.luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:08:
[...]
BUH doet COP <1, dus 1,5 is nog steeds beter. Dus nee, niet op BUH draaien.
Hoge temperatuur vereist hoge druk, en hoge druk vereist hard werken. Normaal gedrag dus, en zo efficient als t gaat worden.
Ik heb op dat moment 4,5kwh elektriciteit verbruikt volgens de kwh meter voor de warmtepomp.
De booster zou voor een uurtje ongeveer 3kwh verbruikt hebben.
Of zit ik verkeerd met mijn redenering?
In ieder geval goed om te horen dat dit gedrag normaal is, thnx.
[ Voor 5% gewijzigd door Ashvan op 09-01-2025 18:41 ]
je hebt een beetje pech met die twee defrosts, maar zonder defrosts is het sowieso efficienter dan op de BUH. 300 liter water opwarmen van 38 naar 50 graden is ongeveer 4,9 kWh aan warmte. Dus het scheelt in dit geval niet veel met de BSH. Maar je BSH van 3 kW een uurtje stoken is dus niet genoeg, om het water zo ver op te warmen zal ie al richting 2 uur bezig zijn.Ashvan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:38:
[...]
Daar zet ik een beetje mijn vraagtekens bij.
Ik heb op dat moment 4,5kwh elektriciteit verbruikt volgens de kwh meter voor de warmtepomp.
De booster zou voor een uurtje ongeveer 3kwh verbruikt hebben.
Of zit ik verkeerd met mijn redenering?
In ieder geval goed om te horen dat dit gedrag normaal is, thnx.
Ik kan niet goed zien wat het tijdstip is waarop je hem laat draaien, maar je zou kunnen overwegen het wat meer midden op de dag te laten plaatsvinden, dan is de kans op een defrost wat kleiner.
[ Voor 10% gewijzigd door luxus op 09-01-2025 19:04 ]
Om hier nog even op terug te komen. Gisteravond wat gespeeld met de LWT Offset. Daardoor iets hogere aanvoer en dus ook retour. Twee defrosts gehad. De eerste met retourtemp 24,4 graden, dus direct BUH aan om bij te stoken. De tweede met retourtemp 25,5. Daarbij blijft de BUH uit. In eerste instantie dan, want tegen het einde van de defrost dipt de retour toch nog net onder de 25, en dan springt de BUH toch nog net even bij.arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:39:
[...]
Super nuttige info, dank je! De 3e grens ligt op 25: bij defrosts en een retour onder de 25 schakelt hij BUH (of gas bij hybride) bij.
Grappig om te zien dat tijdens de defrost de retourtemperatuur juist iets oploopt, óók als de BUH níet actief is! Hoge flow door de vloer trekt er toch een hoop warmte uit!
Dit alles laat me wel denken wat nou uiteindelijk efficienter is. Toch maar wat warmer stoken zodat de retour boven de 25 blijft en de BUH niet zo vaak gebruikt wordt? Of toch maar echt op lage temperatuur stoken en accepteren dat de BUH ook enkele tientallen kWh per maand erdoorheen jaagt... Heel lastig om dit A/B te testen ook. Geen idee wat nu beter is. Die grens van 25 graden voelt ook wel een beetje arbitrair. Waarom had dat niet 24 kunnen zijn? Of een andere random waarde? VOor mij pakt ie zo wel heel ongunstig uit...
/f/image/8zBAohtl6ERjERv4tph4Ga5q.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door luxus op 09-01-2025 19:16 ]
Voor mij zou het dus het proberen waard zijn om bij het volgende defrost-weer de offset omhoog te zetten? Of kan ik beter mijn stooklijn een graad omhoog proberen te zetten?luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:14:
[...]
Om hier nog even op terug te komen. Gisteravond wat gespeeld met de LWT Offset. Daardoor iets hogere aanvoer en dus ook retour. Twee defrosts gehad. De eerste met retourtemp 24,4 graden, dus direct BUH aan om bij te stoken. De tweede met retourtemp 25,5. Daarbij blijft de BUH uit. In eerste instantie dan, want tegen het einde van de defrost dipt de retour toch nog net onder de 25, en dan springt de BUH toch nog net even bij.
[Afbeelding]
Dit was om 22.30 dus hij zou hoe dan ook weer in de avond of nacht gaan opwarmen om 's ochtends weer te kunnen douchen.luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:01:
[...]
je hebt een beetje pech met die twee defrosts, maar zonder defrosts is het sowieso efficienter dan op de BUH. 300 liter water opwarmen van 38 naar 50 graden is ongeveer 4,9 kWh aan warmte. Dus het scheelt in dit geval niet veel met de BSH. Maar je BSH van 3 kW een uurtje stoken is dus niet genoeg, om het water zo ver op te warmen zal ie al richting 2 uur bezig zijn.
Ik kan niet goed zien wat het tijdstip is waarop je hem laat draaien, maar je zou kunnen overwegen het wat meer midden op de dag te laten plaatsvinden, dan is de kans op een defrost wat kleiner.
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik had niet verwacht dat de BUH 2 uur nodig zou hebben om op te warmen.
Ik heb toevallig een paar dagen terug de boiler van 42 graden naar 51 graden laten opwarmen op de BUH.
Hierbij is er ongeveer 1,6kwh verbruikt in 30 min. Vandaar dat ik dacht dat 1 uurtje wel voldoende zou moeten zijn. Het scheelt namelijk niet veel om van 38 graden naar 52 graden te gaan.
:strip_exif()/f/image/hQPIiZDdbj3WtRfSOMYk4Db5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe krijg je 300 liter water in zoń korte tijd zo ver afgekoeld? Douche je een half uur met 50 graden water? Of laat je een heel bad heet vollopen? Ik heb gisteravond best een tijd warm gedoucht, en dan gebeurt er dit (wij hebben 230 liter all in one)Ashvan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Dit was om 22.30 dus hij zou hoe dan ook weer in de avond of nacht gaan opwarmen om 's ochtends weer te kunnen douchen.
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik had niet verwacht dat de BUH 2 uur nodig zou hebben om op te warmen.
Ik heb toevallig een paar dagen terug de boiler van 42 graden naar 51 graden laten opwarmen op de BUH.
Hierbij is er ongeveer 1,6kwh verbruikt in 30 min. Vandaar dat ik dacht dat 1 uurtje wel voldoende zou moeten zijn. Het scheelt namelijk niet veel om van 38 graden naar 52 graden te gaan.
[Afbeelding]
Het zal wel te maken hebben met de positie van je temperatuursensor in je tank. Die zal een (zwaar) vertekend beeld geven, waardoor je heel snel denkt dat je tank koud is, maar dat is dan dus echt niet zo. Bovenin de tank zal nog zat warm water zitten. Voor 1 douchbeurt hoef je echt niet op te warmen tot 53 graden, wij verwarmen doordeweeks 1 keer per dag naar 43 graden, en dat is meer dan zat voor 2 ruime douchebeurten, en waarschijnlijk ook nog wel meer.
Maar dat betekent ook dat ie lang niet heel de tank hoeft op te warmen in jouw geval. DIe 4,9 kWh die ik noemde heb je nodig om 300 liter water uniform van 38 naar 52 graden op te warmen. MAar als dat water niet uniform koud is, en gemiddeld stiekem dus een stuk warmer, dan heb je dus ook minder energie nodig om op te warmen. Dan red je het in een half uur op de BSH dus misschien weer wel.
Dat verklaart nog niet waarom het op de warmtepomp dan wat meer energie kost. Je hebt wat verliezen in het leidingwerk en de warmtewisselaars zitten, maar dat zal niet meer dan 10% of zo zijn. Wellicht was op dat moment de tank toch als geheel verder afgekoeld dan op een de andere dag, en had ie dus daadwerkelijk meer energie nodig die keer. Lastig te zeggen.
/f/image/Fg8qraRiERVjCHG9a6T6cn9B.png?f=fotoalbum_large)
Een bierviltje schatting kan al helpen: als de BUH 2 min/uur nodig is, kost je dat 0.1kW extra. Eigenlijk kost het nog iets minder, want de BUH warmte gaat niet verloren.luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:14:
Dit alles laat me wel denken wat nou uiteindelijk efficienter is. Toch maar wat warmer stoken zodat de retour boven de 25 blijft en de BUH niet zo vaak gebruikt wordt? Of toch maar echt op lage temperatuur stoken en accepteren dat de BUH ook enkele tientallen kWh per maand erdoorheen jaagt... Heel lastig om dit A/B te testen ook. Geen idee wat nu beter is. Die grens van 25 graden voelt ook wel een beetje arbitrair. Waarom had dat niet 24 kunnen zijn? Of een andere random waarde? VOor mij pakt ie zo wel heel ongunstig uit...
Hoeveel het kost om de AWT 1 graad hoger te zetten hangt van het afgiftesysteem af; bij mij (radiatoren) naar schatting 0.13kW. Ik denk dat bij vloerverwarmings systemen die afhankelijkheid veel sterker kan zijn.
Dus BUH accepteren lijkt vooralsnog gunstiger.
Nu nog echt meten...
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600
Tja, vandaag heeft mijn BUH al ruim 2 kWh gebruikt, ik heb ook al een paar dagen gehad met 3 of 4 of 5 kWh. Als ik dat op de warmtepomp had verbruikt ipv op de BUH, dan had me dat dus 6 of 9 of 12 of 15 kWh extra aan warmte opgeleverd. Nu maar een handvol dus. Alleen zo werkt het natuurlijk niet precies, bij hogere stooklijn ga je continu meer energie verbruiken. DUs daarmee doe je dat mogelijk weer teniet. Behalve dan dat je huis ook wel continu net iets warmer is. En zo'n ramp zou dat voor ons niet zijn, het is nu 18 graden binnen. Als dat 18,5 of 19 of zelfs 19,5 in een gek geval zou worden, tja dan is misschien de keuze toch wel makkelijk... Misschien probeer ik nu toch gewoon té zuinig te zijn...arnoldniessen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:55:
[...]
Een bierviltje schatting kan al helpen: als de BUH 2 min/uur nodig is, kost je dat 0.1kW extra. Eigenlijk kost het nog iets minder, want de BUH warmte gaat niet verloren.
Hoeveel het kost om de AWT 1 graad hoger te zetten hangt van het afgiftesysteem af; bij mij (radiatoren) naar schatting 0.13kW. Ik denk dat bij vloerverwarmings systemen die afhankelijkheid veel sterker kan zijn.
Dus BUH accepteren lijkt vooralsnog gunstiger.
Nu nog echt meten...
Daarnaast vroeg ik me af of ik ook een tijdprogramma erin kan zetten, instelbaar op de onecta app? Ik zou hem soms ook wel eens een uurtje uit willen zetten, de warmtepomp draait nu continu. Opzich doet hij het keurig maar vraag me af wat er met het verbruik gebeurt als ik hem soms een tijdje uit zet.
Nu je het zo zegt kan jou verhaal best wel eens kloppen.luxus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:50:toon volledige bericht
[...]
Hoe krijg je 300 liter water in zoń korte tijd zo ver afgekoeld? Douche je een half uur met 50 graden water? Of laat je een heel bad heet vollopen? Ik heb gisteravond best een tijd warm gedoucht, en dan gebeurt er dit (wij hebben 230 liter all in one)
Het zal wel te maken hebben met de positie van je temperatuursensor in je tank. Die zal een (zwaar) vertekend beeld geven, waardoor je heel snel denkt dat je tank koud is, maar dat is dan dus echt niet zo. Bovenin de tank zal nog zat warm water zitten. Voor 1 douchbeurt hoef je echt niet op te warmen tot 53 graden, wij verwarmen doordeweeks 1 keer per dag naar 43 graden, en dat is meer dan zat voor 2 ruime douchebeurten, en waarschijnlijk ook nog wel meer.
Maar dat betekent ook dat ie lang niet heel de tank hoeft op te warmen in jouw geval. DIe 4,9 kWh die ik noemde heb je nodig om 300 liter water uniform van 38 naar 52 graden op te warmen. MAar als dat water niet uniform koud is, en gemiddeld stiekem dus een stuk warmer, dan heb je dus ook minder energie nodig om op te warmen. Dan red je het in een half uur op de BSH dus misschien weer wel.
Dat verklaart nog niet waarom het op de warmtepomp dan wat meer energie kost. Je hebt wat verliezen in het leidingwerk en de warmtewisselaars zitten, maar dat zal niet meer dan 10% of zo zijn. Wellicht was op dat moment de tank toch als geheel verder afgekoeld dan op een de andere dag, en had ie dus daadwerkelijk meer energie nodig die keer. Lastig te zeggen.
[Afbeelding]
In mijn vorige reactie zijn er 5 personen achter elkaar gaan douchen, vandaar dat wij in de ochtend 300 liter altijd leeg trekken volgens de temperatuursensor. Vooral in de winter omdat er meteen relatief kouder water bijgemengd word. Maar bijvoorbeeld vandaag hadden we na 4 douch beurten de boiler nog op 49 graden staan. Hoewel dit maar zelden voor komt.
Ik had zelf gedacht dat dit misschien ook met het buffervat te maken zou kunnen hebben? Dat er soms water van de buffer naar de boiler gaat? Ik weet het ook niet precies.
Ik ben eens even de temperatuur sensor gaan controleren omdat ik al eens eerder heb gehad dat deze eruit gevallen was. En ja hoor, nu dus ook weer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze niet meer eruit valt aangezien dit al de 2e keer is? De temperatuur sensor zit trouwens ongeveer in het midden bij deze boiler.
:strip_exif()/f/image/n4SRxj1d31705ZQDFyDV7sJY.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou wel veel kunnen verklaren mocht de temperatuur sensor al eerder eruit gevallen zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Ashvan op 09-01-2025 20:56 ]
Dank, ik heb hem zojuist open gehad en de bedrading gevolgd.
Vanuit de werkschakelaar loopt een zeer dikke draad naar de binnen unit. Deze draad heeft een licht blauwe, donker blauwe, bruine, grijze en aarde draad. De werkschakelaar zit met een normale geaarde draad aangesloten op de meterkast; blauw, bruin en aarde. In de werkschakelaar zie ik dat de llicht en donker blauwe draad vanuit de WP beide op de blauwe naar de meterkast zitten. De bruine en grijze zitten samen op de bruine naar de MK. De aarde zit op de aarde.
Waar de dikke draad vanuit de werkschakelaar in de WP komt, zit die aangesloten op het relais voor de BUH (ik denk dat dit de relais voor stap 1 is). Vanuit de relais voor stap 1 gaat er bedrading naar beide relais er boven. Ik denk dat dit de relais voor stap 2 en 3 zijn? Dit zou gek zijn aangezien hij is aangesloten als 2kW BUH.
Waar de draden vanuit de werkschakelaar in de relais BUH stap 1 zitten, zitten aan dezelfde kant, dus in de zelfde klemmetjes draden aangesloten die naar een lasblokje gaan. Vanuit die lasblok gaan de draden naar de K3M relais voor BSH. Vanuit K3M gaan de draden naar BSH.
/f/image/kfFP792oYYtipUDB0feA5hjR.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er dus inderdaad op dat zowel de BSH als de BUH op dezelfde groep zijn aangesloten. Bij bellen met zowel mijn installateur van de WP als mijn eigen elektricien zeiden ze dat dit niet een probleem moet zijn. De kans dat beide aangaan werd nihil geacht. Daarbij gaf de installateur van de WP aan dat hij de BUH op 1.4kW had ingesteld. Ik lees hier echter op het forum dat het instellen van dit vermogen eigenlijk gaat om de berekening van het energieverbruik, en dat er niet daadwerkelijk minder vermogen verbruikt wordt. Dat zou betekenen dat er de kans is dat er 4kW overheen gaat. Als mijn groep op 20A (4.6kW) is aangesloten, dan zou dat geen probleem moeten zijn? Ik meen mij dit wel te herinneren, maar weet dit niet meer zeker. Ik heb in ieder geval genoeg vermogen op de hoofdaansluiting (3x25A).
Verder vind ik nog opvallend dat de enkele relais voor BUH stap 1, en twee relais voor stap 2 (en 3?) gewoon zijn aangesloten? Ik zie vanuit alle drie die relais in totaal zes witte draden naar de BUH lopen. Hiervan loopt slechts 1 draad vanuit de relais stap 1 (waar ik er minstens 2 zou verwachten, fase en neutraal). Kan het zijn dat de installateur mijn 3 R W 1-fase / 2kW per ongeluk heeft aangesloten als een 3 R W 3-fase / 6kW? In de instellingen staat wel slechts stap 1 aan, en die staat inderdaad op 1.4kW.
Ik wil Even corrigerenCoffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:44:toon volledige bericht
@Japie.G @Tourtje
Dank, ik heb hem zojuist open gehad en de bedrading gevolgd.
Vanuit de werkschakelaar loopt een zeer dikke draad naar de binnen unit. Deze draad heeft een licht blauwe, donker blauwe, bruine, grijze en aarde draad. De werkschakelaar zit met een normale geaarde draad aangesloten op de meterkast; blauw, bruin en aarde. In de werkschakelaar zie ik dat de llicht en donker blauwe draad vanuit de WP beide op de blauwe naar de meterkast zitten. De bruine en grijze zitten samen op de bruine naar de MK. De aarde zit op de aarde.
Waar de dikke draad vanuit de werkschakelaar in de WP komt, zit die aangesloten op het relais voor de BUH (ik denk dat dit de relais voor stap 1 is). Vanuit de relais voor stap 1 gaat er bedrading naar beide relais er boven. Ik denk dat dit de relais voor stap 2 en 3 zijn? Dit zou gek zijn aangezien hij is aangesloten als 2kW BUH.
Waar de draden vanuit de werkschakelaar in de relais BUH stap 1 zitten, zitten aan dezelfde kant, dus in de zelfde klemmetjes draden aangesloten die naar een lasblokje gaan. Vanuit die lasblok gaan de draden naar de K3M relais voor BSH. Vanuit K3M gaan de draden naar BSH.
[Afbeelding]
Het lijkt er dus inderdaad op dat zowel de BSH als de BUH op dezelfde groep zijn aangesloten. Bij bellen met zowel mijn installateur van de WP als mijn eigen elektricien zeiden ze dat dit niet een probleem moet zijn. De kans dat beide aangaan werd nihil geacht. Daarbij gaf de installateur van de WP aan dat hij de BUH op 1.4kW had ingesteld. Ik lees hier echter op het forum dat het instellen van dit vermogen eigenlijk gaat om de berekening van het energieverbruik, en dat er niet daadwerkelijk minder vermogen verbruikt wordt. Dat zou betekenen dat er de kans is dat er 4kW overheen gaat. Als mijn groep op 20A (4.6kW) is aangesloten, dan zou dat geen probleem moeten zijn? Ik meen mij dit wel te herinneren, maar weet dit niet meer zeker. Ik heb in ieder geval genoeg vermogen op de hoofdaansluiting (3x25A).
Verder vind ik nog opvallend dat de enkele relais voor BUH stap 1, en twee relais voor stap 2 (en 3?) gewoon zijn aangesloten? Ik zie vanuit alle drie die relais in totaal zes witte draden naar de BUH lopen. Hiervan loopt slechts 1 draad vanuit de relais stap 1 (waar ik er minstens 2 zou verwachten, fase en neutraal). Kan het zijn dat de installateur mijn 3 R W 1-fase / 2kW per ongeluk heeft aangesloten als een 3 R W 3-fase / 6kW? In de instellingen staat wel slechts stap 1 aan, en die staat inderdaad op 1.4kW.
Stap 3 bestaat niet.
Je kunt het zo zien.
Waneer de pomp zegt Buh stap 1moet aan (meestal de 2kw in Nederland )
dan gaat het relais links van k3m geschakeld worden, dan loopt de stroom door naar het relais links boven waar jij stap 2 hebt genoteerd, dit is in feite nog steeds stap 1
Waneer de pomp het dan nog niet aan gewerkt krijgt dan gaat relai recht boven ook aan, en komt er nog eens 4kw bij .
Maar zo als je al zegt heeft de installateur alleen de buh stap 1 geactiveerd in de warmte pomp dus het relais rechts boven zal nooit geactiveerd worden.
Maar als jij zegt dat de buh en de Bsh samen zitten kan dit wel een probleem zijn als je die op de 20a zekering zet
Je hoofd zeker is dan niet selectief want die is maar 25a en de kans kan zijn dat ze samen te veel trekken al is die kans natuurlijk nihil
Ik zou die toch op een apparte groep zetten zo als daikin ook adviseerd in het boekje.
En de vraag die Je . Je zelf stelde van die 1.4kw dat klopt de pomp meet fictief de stroom want de pomp kan die helemaal niet zien. Alle relais zijn gescheiden van de pomp en worden allen geschakeld door de printplaat.
Dus de printplaat die staat ingesteld op. 1.4kw dus die doet het truckje tijd x kw is uitkomt
Denk zelf dat het een bug is. Immers een tijdschema voor Vertrekwater regeling zou niet actief moeten zijn als de installatie op bediening kamerthermostaat staat.Patrick4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 05:47:
[...]
Is it a bug or a feature? Ik vind het vreemd dat (deze, schema) settings van de ene bediening lekken naar de andere. Je zou zeggen dat schema’s voor een bediening inactief worden als de bediening dat is. Wel handig voor deze use-case.
Er is ook een setting die de absolute minimum temperatuur van de AWT bepaalt (code niet bij de hand) en die kan je met de offset niet overrulen.
Dank. Vandaar ook het vraagteken voor stap 3Tourtje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:08:toon volledige bericht
[...]
Ik wil Even corrigeren![]()
Stap 3 bestaat niet.
Je kunt het zo zien.
Waneer de pomp zegt Buh stap 1moet aan (meestal de 2kw in Nederland )
dan gaat het relais links van k3m geschakeld worden, dan loopt de stroom door naar het relais links boven waar jij stap 2 hebt genoteerd, dit is in feite nog steeds stap 1
Waneer de pomp het dan nog niet aan gewerkt krijgt dan gaat relai recht boven ook aan, en komt er nog eens 4kw bij .
Maar zo als je al zegt heeft de installateur alleen de buh stap 1 geactiveerd in de warmte pomp dus het relais rechts boven zal nooit geactiveerd worden.
Maar als jij zegt dat de buh en de Bsh samen zitten kan dit wel een probleem zijn als je die op de 20a zekering zet
Je hoofd zeker is dan niet selectief want die is maar 25a en de kans kan zijn dat ze samen te veel trekken al is die kans natuurlijk nihil
Ik zou die toch op een apparte groep zetten zo als daikin ook adviseerd in het boekje.
En de vraag die Je . Je zelf stelde van die 1.4kw dat klopt de pomp meet fictief de stroom want de pomp kan die helemaal niet zien. Alle relais zijn gescheiden van de pomp en worden allen geschakeld door de printplaat.
Dus de printplaat die staat ingesteld op. 1.4kw dus die doet het truckje tijd x kw is uitkomt
Ach, nu bedenk ik me dat de 2e stap wel aanstond in de software, maar dat deze 2kW aangaf. De eerste stap gaf 1.4kW aan. Kan het zijn dat de 2kW wordt opgedeeld over twee stappen? 1.4kW op stap 1, 0.6kW op stap 2?
Ik zie inderdaad waar de voeding voor de relais links (stap1) inkomt, er in hetzelfde gat een extra draad weer uit gaat (voor zowel fase, nul en aarde). Dit extra draad gaat vervolgens naar de relais rechts met benoeming K3M. Lijkt mij dus dat ze op dezelfde groep zitten. 20A op 1 groep is 4.6kW. Als beide BUH en BSH 2kW zijn, is dat 4kW in totaal. Te veel voor 16A, maar prima voor 20A. Ik heb op de gehele fase achter die groep totaal 5.7kW (25A) beschikbaar. Er is dus nog 1.7kW (~7A) over op die fase. De compressor en fan zitten op een andere groep, en een andere fase. Dan is er geen kans dat de zekering zal springen, toch?
Ik heb inmiddels de unit met de krik iets opgetild en de blokken recht eronder gezet. Lijkt het probleem grotendeels opgelost te hebben.piieter schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:43:
[...]
Het lijkt wel, alsof de trillingsdempers net even te dicht bij elkaar staan, waardoor de bevestigingsschroeven scheef komen te staan. Misschien heeft dit effect op het dempen van de trillingen.
Als de dempers los staan van de ondergrond, dan zou je voorzichtig kunnen proberen de rechter demper (zoals je de foto's hebt genomen) iets naar rechts te kloppen met een rubberen hamer, totdat de schroeven in ieder geval recht boven de rubbers staan. Ik weet echter niet of dit dé oplossing is.
Ik zie (denk ik) ook dat de dempers op dakleer staan. Dan moet je dit NIET doen, want als je dakleer scheurt door het gewicht van de buitenunit, dan is je dak lek en dan heb je nog meer problemen.
De dempers worden echter nog steeds tot vrij diep ingeduwd aan de kant van de compressor. Even kijken hoe dit gaat verlopen qua geluid. Vooralsnog dank voor de reactie.
met zo’n hotglue pistool een dot warme lijm de sensor fixeren.Ashvan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:13:toon volledige bericht
[...]
Nu je het zo zegt kan jou verhaal best wel eens kloppen.
In mijn vorige reactie zijn er 5 personen achter elkaar gaan douchen, vandaar dat wij in de ochtend 300 liter altijd leeg trekken volgens de temperatuursensor. Vooral in de winter omdat er meteen relatief kouder water bijgemengd word. Maar bijvoorbeeld vandaag hadden we na 4 douch beurten de boiler nog op 49 graden staan. Hoewel dit maar zelden voor komt.
Ik had zelf gedacht dat dit misschien ook met het buffervat te maken zou kunnen hebben? Dat er soms water van de buffer naar de boiler gaat? Ik weet het ook niet precies.
Ik ben eens even de temperatuur sensor gaan controleren omdat ik al eens eerder heb gehad dat deze eruit gevallen was. En ja hoor, nu dus ook weer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze niet meer eruit valt aangezien dit al de 2e keer is? De temperatuur sensor zit trouwens ongeveer in het midden bij deze boiler.
[Afbeelding]
Hier heb ik een klodder polymax (flexibele lijmkit) eronder gedaan, daarna is ie niet meer losgekomen. Hotglue kan ook idd als je dat hebt liggen. Idealiter pak je iig iets dat niet keihard wordt maar een beetje flexibel blijft, dan blijft het ook over >1000 temperatuurcycli verder nog zitten.Ashvan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:13:toon volledige bericht
[...]
Nu je het zo zegt kan jou verhaal best wel eens kloppen.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 10-01-2025 16:20 ]
All-electric.
Gister tijdens een defrots bij de binnen unit gestaan, en "Informatie > Stelmotoren" in de gaten gehouden.danny.s schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:22:toon volledige bericht
Van de week werd hier genoemd dat BUH gebruik niet daadwerkelijk gemeten wordt, maar geschat vanuit de configuratie. En ik heb het gevoel dat die hier mogelijk fout geconfigureerd staat, en dat daardoor de binnenunit onnodig hoog verbruikt meer (en dus lage COP volgens de binnen unit).
Ik heb de volgende binnenunit: EHVH04S23E6V.
Als ik naar https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/ kijk, zou hij een BUH van 6kW hebben. (verschil in grafiek tussen "heating system capacity" en "heating mode: heat pump only").
Hier staat in de configuratie ingesteld:
- capaciteit stap 1: 4kW
- extra capaciteit stap 2: 6kW
Zou de WP dan rekenen met 10kW in totaal?
Iemand een idee welke stappen BUH dit model heeft?
Verder heb ik even gekeken hoe/wanneer stap 1 of 2 wordt aangesproken. Ik heb helaas geen losse kWh meter op de BUH, alleen WP zelf. En ook geen ESPAltherma.
Dus moet het doen met de P1 meter. Heb deze data verzameld:
Defrost 1:
De compressor zakt in het begin met 450W,en totale verbruik stijgt met +/- 1500W. Dan zou ik dus denken dat de 1e stap van 2kW wordt aangesproken. Dit kan natuurlijk een ander apparaat geweest zijn, maar dat dit precies gedurende een defrost is (midden in de nacht), maakt die kans vrij klein natuurlijk.
[Afbeelding]
Defrost 2:
Nu sprint de BUH pas later gedurende de defrost bij, maar pakt wel meteen 4kW.
[Afbeelding]
Is dan stap 2 ook 2kW? En samen dus 4kW?
Iemand een idee?
Hier zag op gegeven moment:
Back-upverwarming 1: Uit
Back-upverwarming 2: Aan
Op zodra 2 aansprong, zag ik ook 4kW extra verbruik op de P1.
Vraag 1: Is het normaal dat 1 uit blijft staan? Of is het gewoon een "UI bug", en staat 1 en 2 aan.
Vraag 2: Ik denk dat ik de configuratie dus moet aanpassen naar
- capaciteit stap 1: 2kW
- extra capaciteit stap 2: 4kW
Klopt dat?
Nee, want die instelling bepaald alleen wat er qua verbruik berekend wordt, de BUH zelf wordt er dus niet minder in vermogen van, die is en blijft 2+4kW aan vermogen in stap 1+2. Het is gewoon een weerstandselement dat met het relais geschakeld wordt. Er wordt dus niet gedimd oid en het is alleen aan, of uit.Coffee schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:20:
[...]
Als beide BUH en BSH 2kW zijn, is dat 4kW in totaal. Te veel voor 16A, maar prima voor 20A. Ik heb op de gehele fase achter die groep totaal 5.7kW (25A) beschikbaar.
Dus als beide BUH's tegelijk aangaan, trek je ongeveer 8,7+17,4=26,1A. Dat gaat heel lang goed op 1 fase van 25A als er verder geen verbruikers op zitten, maar het hoort niet zo aangesloten te worden. Als dan de BSH er ook nog bij komt ga je er gewoon dik overheen.
Heb je het Daikin Altherma boilervat er bij? Die BSH is dan nog eens 3kW (praktijk: iets meer dan 2700W) en geen 2. Dan komt er dus nog eens ~12A bij op diezelfde fase.
All-electric.
Ik zie bij mij eigenlijk altijd de volle 9kW gebruikt worden, maar dan zie ik wel ook altijd stap 1 en 2 ingeschakeld worden volgens de ESPaltherma. Bij de mijne (wandmodel met losse tank) is dit alleen heel kort bij defrosts.danny.s schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:36:
[...]
Vraag 1: Is het normaal dat 1 uit blijft staan? Of is het gewoon een "UI bug", en staat 1 en 2 aan.
/f/image/00xKBpXNldKqfK1HCuTmIXwX.png?f=fotoalbum_large)
Het zou kunnen dat ie bij jouw vloermodel wel bewust kiest om alleen het element voor stap 2 te gebruiken, bij bijvoorbeeld een legionallerun.
Dat sowieso, anders klopt je gerapporteerde verbruik simpelweg niet. De werking en het daadwerkelijke verbruik worden er echter niet anders van.Vraag 2: Ik denk dat ik de configuratie dus moet aanpassen naar
- capaciteit stap 1: 2kW
- extra capaciteit stap 2: 4kW
Klopt dat?
All-electric.
Technician- schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:52:
[...]
met zo’n hotglue pistool een dot warme lijm de sensor fixeren.
Bedankt voor de tips, ik ga er eens naar kijken.RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:28:
[...]
Hier heb ik een klodder polymax (flexibele lijmkit) eronder gedaan, daarna is ie niet meer losgekomen. Hotglue kan ook idd als je dat hebt liggen. Idealiter pak je iig iets dat niet keihard wordt maar een beetje flexibel blijft, dan blijft het ook over >1000 temperatuurcycli verder nog zitten.
Volgens mij klopt dit niet wat je hier zegt? Ik heb ook losse boilervat en zodra ik de booster van het vat inschakel komt hij wel degelijk op een andere fase dan de warmtepomp.RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Heb je het Daikin Altherma boilervat er bij? Die BSH is dan nog eens 3kW (praktijk: iets meer dan 2700W) en geen 2. Dan komt er dus nog eens ~12A bij op diezelfde fase.
Zo hoort het wel te zitten ja. Maar ik reageerde op de situate/foto bij @Coffee en daar hebben ze dus de BUH en BSH op dezelfde groep/fase aangesloten (maar de WP/buitenunit dan wel weer op een andere groep/fase, zoals jij denk ik bedoeld?). Meestal gaat dat wel goed, maar zo hoort het iig niet te zitten.Ashvan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Volgens mij klopt dit niet wat je hier zegt? Ik heb ook losse boilervat en zodra ik de booster van het vat inschakel komt hij wel degelijk op een andere fase dan de warmtepomp.
Sowieso zou je in NL imho veel liever de 3-fase -9W modelvariant nemen zoals ik zelf heb. Maar het lijkt erop dat veruit de meeste kopers/installateurs liever die paar honderd euro uitsparen en gaan lopen kutten met de eigenlijk voor 3x25A ongeschikte 3V/6V 1-fase-BUH versies.
All-electric.
Dat bedoelde ik inderdaad.RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Zo hoort het wel te zitten ja. Maar ik reageerde op de situate/foto bij @Coffee en daar hebben ze dus de BUH en BSH op dezelfde groep/fase aangesloten (maar de WP/buitenunit dan wel weer op een andere groep/fase, zoals jij denk ik bedoeld?). Meestal gaat dat wel goed, maar zo hoort het iig niet te zitten.
Sowieso zou je in NL imho veel liever de 3-fase -9W modelvariant nemen zoals ik zelf heb. Maar het lijkt erop dat veruit de meeste kopers/installateurs liever die paar honderd euro uitsparen en gaan lopen kutten met de eigenlijk voor 3x25A ongeschikte 3V/6V 1-fase-BUH versies.
Ik vind het ook jammer dat installateurs niet snel voor een 3 fase warmtepomp kiezen.
Dit merk ik vooral als de auto aan het laden is en deze ver terug schakelt in het laadvermogen omdat de warmtepomp druk bezig is, nog afgezien als er eventueel een BUH ingeschakeld word wat gelukkig zo goed als niet voor komt.
Ik snap dat de werking niet is, die is ook prima nu.RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Ik zie bij mij eigenlijk altijd de volle 9kW gebruikt worden, maar dan zie ik wel ook altijd stap 1 en 2 ingeschakeld worden volgens de ESPaltherma. Bij de mijne (wandmodel met losse tank) is dit alleen heel kort bij defrosts.
[Afbeelding]
Het zou kunnen dat ie bij jouw vloermodel wel bewust kiest om alleen het element voor stap 2 te gebruiken, bij bijvoorbeeld een legionallerun.
[...]
Dat sowieso, anders klopt je gerapporteerde verbruik simpelweg niet. De werking en het daadwerkelijke verbruik worden er echter niet anders van.
Maar als stap 1 ook mee zou doen, zou hij dan wel 6kW trekken? Heb ik nog nooit gezien namelijk. Ook bij legionella run alleen 4kW.
Stap 1 (2kW) heb ik eigenlijk ook pas voor het eerst gezien toevallig vorige week. Voor de rest altijd 4kW.
Mag ik vragen wat er dan is veranderd / aangepast ? Leiding verlengt of koudemiddel verwijderd?GJA schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:20:toon volledige bericht
[...]
3 redenen, naar mijn mening in volgorde van grootste effect:
1: Leiding tussen binnen- en buitenunit was te kort waardoor de WP bij hoge energievraag zich verslikte. Dat is in september aangepast.
Nog maar even de symptomen:
- compressorstroom naar maximum
- tijdens die piek COP 2
- na de piek lijkt het gedrag normaal
- na defrost herhaalt zich dit.
Zie hier voor grafische weergave.
2: De temperatuurregeling gaat nu via Home Assistant obv 2 sensoren ipv de Madoka. Geen nachtverlaging en als de verwachtte buitentemperatuur beneden de komende 24 uur 4 graden of lager is blijft de wp aan.
3: We zijn nog meer aan het isoleren waardoor de aanvoertemperatuur nu teruggebracht is naar rond de 26 graden.
- Stooklijn 30 bij -20, 26 bij 17
- offset -1
- minimale temperatuur 25 graden
- Dt = 4K
Buiten is het nu 4 graden, de aanvoer is nu 26.4, binnen is het 19,9.
Gewenste binnentemperatuur is eigenlijk 19 graden, in de praktijk is het nu wat hoger; schommelt tussen de 19,5 en 20. Met dit energieverbruik vind ik dat helemaal prima.
Na een lekkage van de zomer, zit ik na opnieuw vullen met dezelfde symptomen.
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
Ik heb een 3-fase EDLA09 warmtepomp, in het boilervat een 3- fase BUH en ook mijn 2 Solaredge omvormers van de zonnepanelen zijn 3-fase uitgevoerd. Het bijschakelen van een laadsessie t.b.v. hybride auto of elektrisch kooktoestel (helaas 2 fase, kan niet op 3-fase) heeft dan geen of weinig invloed.
Kortom voor de meelezers hier die nog willen bestellen, ga voor 3 fase oplossing.
Voor wat betreft de verwarmingselementen, je brengt nu 2 voedingen naar 1 toestel en ik verbaas me dat dat mag in Nederland. Er zit geen hoofdschakelaar op het toestel dus er is altijd gevaar dat er spanning aanwezig is in de unit als er per ongeluk slechts 1 (aardlek)automaat bediend wordt ipv 2.
Ik heb het inschakel signaal van de BUH vanuit de Daikin unit op een relais (spoelspanning 230V/50Hz) gezet in mijn verdeler. Relais schakelt dan het BUH element in in de boiler. In de verdeler aan en uit. Hiermee dus slechts 1 voeding in de buiten unit ipv 2.
De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn verlengd. De hoeveelheid koudemiddel is gelijk gebleven en dus iets aan de hoge kant.Bubbels79 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:59:
[...]
Mag ik vragen wat er dan is veranderd / aangepast ? Leiding verlengt of koudemiddel verwijderd?
Na een lekkage van de zomer, zit ik na opnieuw vullen met dezelfde symptomen.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Aan de hoge kant?GJA schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:24:
[...]
De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn verlengd. De hoeveelheid koudemiddel is gelijk gebleven en dus iets aan de hoge kant.
Ik zou juist denken aan de lage kant. Gevoelsmatig zou er dan toch ook meer koudemiddel in moeten, dan dat er voorheen in zat, omdat het volume van de leidingen groter is geworden. Of zie ik dat verkeerd?
Ik begrijp dat je met een bepaalde hoeveelheid koudemiddel een range qua volume hebt, waarbij het allemaal goed werkt, maar als je de leidingen verlengt en de hoeveelheid koudemiddel daarbij gelijk blijft en die hoeveelheid zou aan de hoge kant zijn, dan was het vóór die verlenging van de leidingen toch ook aan de nog hogere kant.
Waarom dan niet iets minder koudemiddel er in na de verlenging van de leidingen zou ik denken. Je hebt dan toch de mogelijkheid om het meteen goed te doen.
Het koudemiddel wordt er toch opnieuw ingebracht na zo'n verlenging, of blijft de druk erop, tijdens zo'n verlenging?
[ Voor 11% gewijzigd door piieter op 11-01-2025 06:14 ]
Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.
Niemand hier die me kan helpen?Retteketet78 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:08:
Vraagje, mijn Daikin unit regelt nu op uittrede water o.b.v. buitentemperatuur (zonder ruimtetemperatuur meting) sindsdien lijkt het of ik de klimaat regeling niet meer kan uitzetten in de onecta app, want ik zie het stroomverbruik doorgaan als ik hem uitschakelen. Hoe zou dit kunnen komen en is dit te veranderen?2
Daarnaast vroeg ik me af of ik ook een tijdprogramma erin kan zetten, instelbaar op de onecta app? Ik zou hem soms ook wel eens een uurtje uit willen zetten, de warmtepomp draait nu continu. Opzich doet hij het keurig maar vraag me af wat er met het verbruik gebeurt als ik hem soms een tijdje uit zet.
Dat probleem heb ik ook. Als ik hem uitzet wanneer de thermostaat (Honeywell) vraag heeft blijft hij draaien, wel op de minimale AWT. Alleen als ik hem uitzet als de thermostaat geen vraag heeft blijft hij uit. Geen oplossing voor, buiten dan zorgen dat de thermostaat geen vraag geeft.
Ik regel momenteel alleen op buitentemperatuur dus heb geen thermostaat 😉, c-0-7 staat op 0bhcommander schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:50:
[...]
Dat probleem heb ik ook. Als ik hem uitzet wanneer de thermostaat (Honeywell) vraag heeft blijft hij draaien, wel op de minimale AWT. Alleen als ik hem uitzet als de thermostaat geen vraag heeft blijft hij uit. Geen oplossing voor, buiten dan zorgen dat de thermostaat geen vraag geeft.
Gisteren zo'n 6kWh verstook om het op temperatuur te houden tot het zonnetje lekker tevoorschijn kwam en mijn appartement lekker opwarmde tot zo'n 1,5 graad boven de gevraagde temperatuur. Leuk die gratis warmte.
Maar dan komt helaas vanochtend. Er is natuurlijk sinds gisterenmiddag met die fors hogere binnentemperaturen niet meer gestookt. En pas tegen de ochtend is de temperatuur zover gedaald dat er weer verwarmd moet worden. Buiten een lekkere -2 met ook nog wat mist...... Dus is het afwisselend backup heater 1 en 2 die constant aanslaan er in een uurtje ook even zo'n 6kWh doorheen jagen terwijl er amper opgewarmd wordt. Wordt dus vandaag een duur stookdagje
Nul zon en amper wind.... de duurzame praatjes kunnen op zo'n dag ook gelijk de prullenbak in. Gas/kolen en wat kernenergie is wat hier verwarmt.
[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2025 10:26 ]
Voor je geruststelling. Ik zit al op ruim 20kwh. Defrost na defrost, zo erg heb ik nog niet gezien. Wel lekker warm in huis. 20,5 graden.TweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:21:
Wat een heerlijk shit apparaat is het toch bij deze temperaturen.
Gisteren zo'n 6kWh verstook om het op temperatuur te houden tot het zonnetje lekker tevoorschijn kwam en mijn appartement lekker opwarmde tot zo'n 1,5 graad boven de gevraagde temperatuur. Leuk die gratis warmte.
Maar dan komt helaas vanochtend. Er is natuurlijk sinds gisterenmiddag met die fors hogere binnentemperaturen niet meer gestookt. En pas tegen de ochtend is de temperatuur zover gedaald dat er weer verwarmd moet worden. Buiten een lekkere -2 met ook nog wat mist...... Dus is het afwisselend backup heater 1 en 2 die constant aanslaan er in een uurtje ook even zo'n 6kWh verbruiken terwijl er amper opgewarmd wordt. Wordt dus vandaag een duur stookdagje.
Nul zon en amper wind.... de duurzame praatjes kunnen op zo'n dag ook gelijk de prullenbak in. Kernenergie en gas/kolen is wat hier verwarmt.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Voel met je mee. Ik heb 'm uitgezet... wacht wel tot de zon weer komt en het boven nul wordt.Mathy M schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Voor je geruststelling. Ik zit al op ruim 20kwh. Defrost na defrost, zo erg heb ik nog niet gezien. Wel lekker warm in huis. 20,5 graden.
Vorig jaar (toen ik nog minder getweaked had), had ik er dagen bij van 65 kWh. Het was toen nog wel kouder op die dagen.
Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.
Haha, dankjewel. Ik zit er niet mee, ik zou de stooklijn een stuk lager kunnen zitten om zuiniger te zijn. Maar ik betaal graag meer voor een hoger comfort.TweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Voel met je mee. Ik heb 'm uitgezet... wacht wel tot de zon weer komt en het boven nul wordt.
Trouwens, mits je vloerverwarming hebt, zou ik hem lekker aanlaten staan. Dan maar met een lagere offset. De vloer opwarmen kost ook veel energie.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Het is ook zo dom dat we door dit soort pieken een enorm hoge extra capaciteit moeten faciliteren.
[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2025 11:02 ]
Juist met een lage offset/watertemp krijg ik op dit soort dagen een nog hoger gebruik doordat de BUH dan vaker aangaat.Mathy M schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Trouwens, mits je vloerverwarming hebt, zou ik hem lekker aanlaten staan. Dan maar met een lagere offset. De vloer opwarmen kost ook veel energie.
Parameter [4-00] al op 2 gezet?TweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Juist met een lage offset/watertemp krijg ik op dit soort dagen een nog hoger gebruik doordat de BUH dan vaker aangaat.
Schat dat die gewoon op 1 staat, maar zal zometeen eens kijken.
Maar waarom zou ik die op alleen voor SWW zetten?
[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2025 12:16 ]
Bij welke temperatuur mag je BUH mee gaan doen? Als je een full electric hebt kan dit gerust op -7/-10, hier staat die op -10. Hier gisteren 25 kwh van de wp voor een huis van 200 m2.TweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:21:
Wat een heerlijk shit apparaat is het toch bij deze temperaturen.
Maar dan komt helaas vanochtend. Er is natuurlijk sinds gisterenmiddag met die fors hogere binnentemperaturen niet meer gestookt. En pas tegen de ochtend is de temperatuur zover gedaald dat er weer verwarmd moet worden. Buiten een lekkere -2 met ook nog wat mist...... Dus is het afwisselend backup heater 1 en 2 die constant aanslaan er in een uurtje ook even zo'n 6kWh doorheen jagen terwijl er amper opgewarmd wordt. Wordt dus vandaag een duur stookdagje.
Nul zon en amper wind.... de duurzame praatjes kunnen op zo'n dag ook gelijk de prullenbak in. Gas/kolen en wat kernenergie is wat hier verwarmt.
Dat is voor zover ik weet bij de Altherma niet in te stellen.....kokpol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:54:
[...]
Bij welke temperatuur mag je BUH mee gaan doen? Als je een full electric hebt kan dit gerust op -7/-10, hier staat die op -10. Hier gisteren 25 kwh van de wp voor een huis van 200 m2.
Wij hebben een schuifpui van 6 meter op het zuiden, zodra de zon daarop op komt gaat de warmtepomp uit en blijft de woning op temperatuur.assje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:42:
Voor nu had ik het tijdschema voor nachtverlaging maar weer gewoon aangezet omdat het afgelopen weken weer warmer was. Heb hem vandaag weer uitgezet omdat het nu toch echt wat kouder lijkt te gaan worden; even kijken hoe dat zich gaat gedragen.
Nu al 2 dagen dat hij de hele nacht staat te draaien en overdag uit staat.
Ik ga toch maar weer nachtverlaging -1 graad toepassen. Voor mij gevoel werkt dat voor ons echt gewoon beter.
Toch welTweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Dat is voor zover ik weet bij de Altherma niet in te stellen.....
:strip_exif()/f/image/MsWegFLv4QpsLOIQAQZHgLBs.jpg?f=fotoalbum_large)
Om te voorkomen dat de BUH meedoet bij verwarmen. De BUH is veel inefficiënter dan de compressor.TweakGP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Schat dat die gewoon op 1 staat, maar zal zometeen eens kijken.
Maar waarom zou ik die op alleen voor SWW zetten?
Parameter [4-00] wordt toch overruled door de defrosts.
Los van de defrost cycli (die ik van de airco al kende) loopt de WP hier continue. Alleen radiatoren met boosters. Delta T 3, debiet 20,4 en temperatuur in huis prima op orde. Wel zie ik dat de overregeling 1 of 2 graden ‘toevoegt’ aan de stooklijn.
Ik vermoed dat de flow in de buurt komt van zijn maximum en dat de overregeling dan gaat bij regelen. Klopt dat?
(Verklaren kan ik het niet helemaal want ik zou zeggen dat indien de flow hoog is en het systeem zou zijn warmte niet kwijt kunnen - althans dat is wat ik in dit forum wel eens lees - dan is het verhogen van de temperatuur via de overregeling niet logisch)
Uiteraard kan ik extra regelruimte creëren door de delta T iets hoger te zetten.
Ik probeer het vooral te begrijpen wat/waarom gebeurd wat ik zie.
Dat nu, met defrost om de 44 minuten het verbruik stijgt is verder iets dat nu eenmaal zo is. Ten opzichte van mijn oude gasverbruik is het dan nog steeds een stuk goedkoper overigens.
Aanvulling: ik zag op het display van de WP dat de delta T in werkelijkheid 4 á 5 (aanvoer - retour) was en niet de ingestelde 3 m.a.w. dat komt overeen met de 1 á 2 graden aanvulling van de overregeling (?) die ik in de app zie. Wat verder nog van belang is voor het begrip is dat ik de externe thermostaat alleen als aan/uit schakelaar gebruik met een ingestelde temperatuur die de WP niet kan bereiken (dus altijd aan). In combinatie met de stooklijn houdt ik het rond de 20 graden in huis. Dat is ook nu zo.
Dus onder de streep lijkt het erop dat de WP probeert die delta T van 3 aan te houden bij dit koudere weer door eerst het debiet te verhogen (vermogen toevoegen) en als dat niet genoeg is de overregeling mee gaat doen. Dat lijkt alleen wat tegenstrijdig omdat daarmee de delta T eerder hoger wordt dan de ingestelde waarde.
Ik kan dus altijd nog de delta T verhogen en/of de stooklijn, dat is het probleem niet maar ik probeer dus te begrijpen hoe dit werkt…..
[ Voor 30% gewijzigd door Rojado op 11-01-2025 22:21 ]
We hebben een matig geïsoleerd huis uit de Jaren 80 met ongeveer 150m2 vloerverwarming. Al wat we konden isoleren hebben we gedaan. Volgende instellingen:
12 gr buiten => 29 gr stooklijn
-10 gr buiten => 39 gr stooklijn.
Toename rond 0 => Uit
Overregeling => 3
Delta T => 5
Lang aan het tweaken geweest aan de stooklijn maar die zijn echt op de limiet waarden. Als ik het lager zet krijg we het niet meer warm.
Met dit weer krijgen we hier elke 30 min een defrost, mijn COP voor vandaag geeft 0,69(!). Je ziet ook dat hij gewoon niet anders doet dan volgende cyclus:
- Defrost, water koelt af
- Water tegen volle pompsnelheid terug op temperatuur brengen.
- Als het water terug op temperatuur is, volgende defrost starten
- Repeat
Hebben jullie ook zo'n lage COP (onder de 1) met deze dagen? Als het iets warmer is draait de pomp gewoon rustig en heb ik een COP van makkelijk 4 of meer. Verbruik is natuurlijk ook hoog, gisteren 40 Kwh.
Ik zie ook dat de Backup niet aan gaat aangezien het retourwater bij ons wel boven de 25 blijft. Is er een manier om deze toch mee te laten doen? Zou er eens mee willen experimenteren of het verbruik dan beter is want
nu wordt er bij elke defrost effectief warmte onttrokken uit de vloer.
/f/image/qgqyisl3tGoNpai3oWo3ZQDG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door tdevos op 11-01-2025 14:41 ]
Heb nog geen klachten van buren maar zou dit graag voorkomen.
Zie ook Patrick4 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
De cyclus die je beschrijft is herkenbaar. De WP komt niet “tot rust” voordat de volgende defrost weer komt. Die gaan bij mij wel op de BUH. Desondanks ben ik nog steeds milieuvriendelijker en de helft goedkoper uit dan met gas.
[ Voor 42% gewijzigd door Patrick4 op 11-01-2025 18:08 ]
Ga ik mijn installateur aan de jas trekken 😉.GJA schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:24:
[...]
De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn verlengd. De hoeveelheid koudemiddel is gelijk gebleven en dus iets aan de hoge kant.
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
@Patrick4 Dank je wel voor de uitleg! Dat verklaart inderdaad waarom de COP zo laag is.Patrick4 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:45:
@tdevos de gemiddelde COP berekening via ESPAltherma klopt niet als er defrosts zijn. Omdat de heat yield groot negatief is en de compressor nauwelijks iets doet krijg je erg grote negatieve COPs, die het gemiddelde onjuist beïnvloeden.
Zie ook Patrick4 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Ja, bigfoots eronder vandaan en veren er tussen.stat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:50:
Even geluidsvraagje: buitenunit staat bij ons klein stukje van de buitenmuur, beneden, op het terras. Als die warmtepomp > 800W gebruikt dan hoor ik toch best een brom binnen. De unit staat direct op bigfoots (bigfeet?). Zou het helpen daar veren tussen te zetten?
Heb nog geen klachten van buren maar zou dit graag voorkomen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large)
Veren had ik bij onderstaande link gevonden; wel even selecteren op juiste gewicht
https://www.loodgietshop....-metalen-veervoet-am-150/
Ik heb de kokerprofielen op de WP vastgezet en onder de kokerprofielen de veren geplaatst, dit was mede om een wat groter draagvlak te verkrijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door benthouse op 11-01-2025 22:51 ]
Wij wonen in een goed geïsoleerd huis uit 2020 met 3 verdiepingen vloerverwarming (+- 180m²)tdevos schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:40:
Hebben jullie ook zo'n lage COP (onder de 1) met deze dagen? Als het iets warmer is draait de pomp gewoon rustig en heb ik een COP van makkelijk 4 of meer. Verbruik is natuurlijk ook hoog, gisteren 40 Kwh.
Hier is de cop zelfs negatief, maar tel voor vandaag ook bijna 40 defrosts. Volgens de binnenunit is op dit moment al voor 28kwh verbruikt alleen voor het verwarmen.
Denk eerlijk gezegd dat iedereen met een warmtepomp dit heeft op het moment.
Buitenunit staat ook flinke te brommen en is binnen ook goed te horen .
Had je post inderdaad gezien, kan me voorstellen dat dit op een dak superveel uit maakt. Maar denk je dat het ook veel uitmaakt buiten op de begane grond? Weliswaar op een stenen terras.benthouse schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:39:
[...]
Ja, bigfoots eronder vandaan en veren er tussen. [Afbeelding]
Veren had ik bij onderstaande link gevonden; wel even selecteren op juiste gewicht
https://www.loodgietshop....-metalen-veervoet-am-150/
Ik heb de kokerprofielen op de WP vastgezet en onder de kokerprofielen de veren geplaatst, dit was mede om een wat groter draagvlak te verkrijgen.
Klopt, maar mijn WP is opgeleverd als 2kW model met slechts 1 stap. Ik ben ook niet bezig met ombouwen naar 6kW. Dan is het 8,7A ipv 26,1A, dus geen probleem.RonJ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Nee, want die instelling bepaald alleen wat er qua verbruik berekend wordt, de BUH zelf wordt er dus niet minder in vermogen van, die is en blijft 2+4kW aan vermogen in stap 1+2. Het is gewoon een weerstandselement dat met het relais geschakeld wordt. Er wordt dus niet gedimd oid en het is alleen aan, of uit.
Dus als beide BUH's tegelijk aangaan, trek je ongeveer 8,7+17,4=26,1A. Dat gaat heel lang goed op 1 fase van 25A als er verder geen verbruikers op zitten, maar het hoort niet zo aangesloten te worden. Als dan de BSH er ook nog bij komt ga je er gewoon dik overheen.
Ik heb geen Daikin boiler, maar eentje van een derde partij. De boiler kwam zonder BSH. Er is achteraf een module met metalen spiraal in het midden van de boiler gestoken. De module beschikt zelf weer over een draaischijf die als thermostaat dient. Voor zover ik kan zien op ons energieverbruik tijdens de desinfectie run is deze 2kW, maar ik kan nergens een merk, modelnummer of label bekennen. Oftewel, maximaal 8,7+8,7= 17,4A op deze fase, en slechts op zondagmiddag gedurende maximaal een half uurtje.
Toch blijf ik de vermogens in de gaten houden de komende tijd. Ik heb smeltzekeringen als hoofdzekering, en wil deze er niet uit laten klappen.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma