Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:51
dunklefaser schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Ik zou me iig geen zorgen maken - je gaat geen wereldrecords breken niet in negatieve
maar helaas ook niet in positieve zin. En wat ik geschat heb is natte vinger werk (te veel aannames).
Een warmteverliesberekening heb je hopelijk wel gekregen? Kan je eventueel mee vergelijken.
Projectbouw, is dat genoeg antwoord? :+

Dus nee, geen berekening gekregen helaas.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:42:
@Atomius Voor een rijtjeswoning bj 2024 met verwarmd ca. 100 m² (zolder ca. 20 m²? onverwarmd)
lijkt me 1,1 MWh elektrisch voor het verwarmen met een wp bij een zachte winter niet bijzonders laag.
Bij een conservatieve sCOP van 4,5 zou dit 4,95 MWh thermisch zijn.
Delen door 100 m² levert 45 kWh/m² per jaar op - volgens mij niet schokkend laag.
En als de hele woning dan ook nog op normgerechte temperaturen verwarmd zou worden
gaat dit nog 10 - 20% omhoog is mijn verwachting
Haha, zo te lezen ga ik te kort door de bocht. Ik zal wel appels en peren vergelijken (mijn huis is nageisoleerd uit de jaren '70), maar als ik dan de helft van mijn verbruik zie ben ik wel even onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

vuurtjih schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Begane grond 21 graden.
1e verdieping 3 thermostaten, die staan zo 16.5 logeerkamer, 17.5 master bedroom :+, 17 kantoor.
Kantoor zet ik met thuiswerkdag naar +- 19 (dag er voor, dag erna terug).

Het zijn wel de cijfers die uit de Daikin zelf komen, weet niet of dat erg betrouwbaar is.

edit1:
-> tussenwoning van +- 120 m2. Volledig elektrisch, vloerverwarming begane grond + 1e verdieping. Zolder geen verwarming.

edit2: stooklijn is 35 bij -10 en 27 bij 15 graden. Koellijn is 20 bij 20 en 16 bij 35.
Heb je verder nog iets aangepast zoals modulatie en/of delta T?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hier ook nog wat statistieken over de maand december (uitgelezen vanaf het schermpje van de Daikin).

Verwarming opgenomen: 336 kWh
Verwarming geproduceerd: 1310 kWh
COP: 3,899

SWW opgenomen: 168 kWh
SWW geproduceerd: 380 kWh
COP: 2,275

Gaat om een huis van 187m2. Alle verdiepingen vloerverwarming met zoneregeling (weet dat dat eigenlijk vloeken in de kerk is). Vind de COP daarmee best goed! Elke kamer staat op 21 graden behalve onze slaapkamer (staat uit) en de zolderkamer (staat op 18).

SWW verbruik is nog wel hoog door een afkoelende tank bij verwarming van het huis. Waarschijnlijk lekkende driewegklep. Installateur heeft een nieuwe in bestelling staan bij Daikin maar helaas nog niet vervangen… in de zomer was het verbruik ruim de helft.

Al met al tevreden over de pomp zo de eerste winter. Alleen dus jammer van SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:33

mb1

Mijn Daikin Altherma 4.0 kW Monoblock- EBLA04E3V3 lijkt nét niet voldoende te ontdooien.
Aan het eind van de ontdooirun zit er aan de onderzijde van de wisselaar nog zo'n 2 tot 3 cm in het ijs
Is daar nog iets aan te tweaken?
Afgifte systeem is volledig radiatoren met een flink volume en een 25 liter buffer in de retour.
Ik draai met een aanvoer van rond de 34 tot 36 graden met dit weer van de afgelopen dagen van iets boven 0 (Delta T 6), retour temperatuur komt niet onder de 27 graden bij ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 16:43

GJA

Riesjard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Wil je de automations hiervoor eens delen? Ik vermoed dat je dit met aansturing van de kamerthermostaat setpoint doet.

Ik ben ook klaar met die madoka. Het meest irritante vind ik dat ik nu gewoon weet dat het aanzetten van de afzuigkap ervoor zorgt dat de ruimteverwarming uitgaat. Dat is een hele betrouwbare automation zonder HA 8)7 Als we klaar zijn met koken gaat de warmtepomp na een minuut of 20 weer aan.
Ik heb wel espaltherma maar zonder de extra relais aan/uit aansturing.

Ik heb 2 andere temp sensoren in HA geintegreerd die veel stabieler zijn dan de madoka (een Sonoff en een Aranet).
Niet met de setpoint maar gewoon aan/uit.
Er lopen meerdere automatiseringen. Deze is voor het aanschakelen.
Qua temperaturen; de plaats en afwijking in temperatuursensor is hierin meegenomen obv ervaring.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Warmtepomp thermostaat aan
description: Warmtepomp thermostaat aan
triggers:
  - type: temperature
    device_id: ffc0b9e91793c6557f9482293f9fd8a8
    entity_id: f9630ee66dce9ba8dd1353fb7f503700
    domain: sensor
    trigger: device
    below: 18.6
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - metadata: {}
    data:
      hvac_mode: heat
    target:
      device_id: b2aced23f57bf029de6cf2883fa0086a
    action: climate.set_hvac_mode
mode: single

Deze is voor het uitschakelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Warmtepomp thermostaat uit
description: Warmtepomp thermostaat uit
triggers:
  - type: temperature
    device_id: ffc0b9e91793c6557f9482293f9fd8a8
    entity_id: f9630ee66dce9ba8dd1353fb7f503700
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 18.9
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature
    above: 19.2
    entity_id: sensor.climatecontrol_outdoor_temperature
    above: 4
    entity_id: sensor.buienradar_minimum_temperature_1d
    above: 5
actions:
  - metadata: {}
    data:
      hvac_mode: "off"
    target:
      device_id: b2aced23f57bf029de6cf2883fa0086a
    action: climate.set_hvac_mode
mode: single

Hier zitten wat voorwaarden in; omdat de vermogensvraag na inschakelen erg hoog is heb ik liever dat ie aan blijft staan als duidelijk is dat ie op korte termijn toch weer aan moet of zelfs meer vermogen moet gaan leveren.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Laatst online: 04-05 12:24
Herkent iemand het volgende patroon?

- Na een defrost-cyclus start de warmtepomp opnieuw op.
- Op een gegeven moment daalt de flow in een stap naar het mimimum, terwijl de uitgaande temperatuur sterk stijgt, waardoor de warmtepomp tijdelijk uitschakelt (pendelen?).
- Na enige tijd schakelt de warmtepomp weer in met een relatief hoge flow, die vervolgens langzaam afneemt.

Heeft iemand een idee hoe dit gedrag verbeterd kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP44qBo-LOdxGEf9GJ1YRKd6ImM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAruMzxUcawgwMbsgga8n9Xy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:55
henrim schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:59:

- Op een gegeven moment daalt de flow in een stap naar het mimimum, terwijl de uitgaande temperatuur sterk stijgt, waardoor de warmtepomp tijdelijk uitschakelt (pendelen?).
- Na enige tijd schakelt de warmtepomp weer in met een relatief hoge flow, die vervolgens langzaam afneemt.

Zeer herkenbaar. Staat overshoot/overregeling [9-04] al op 4C? Een hogere flow (lagere delta-T) zou ook helpen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Zeer herkenbaar. Staat overshoot/overregeling [9-04] al op 4C? Een hogere flow (lagere delta-T) zou ook helpen.
9-04 staat inmiddels op 4C stond nog op 3C.

Delta T staat op 4 graden, die zou ik naar 3 kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
henrim schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:03:
9-04 staat inmiddels op 4C stond nog op 3C.

Delta T staat op 4 graden, die zou ik naar 3 kunnen zetten.
Dat is al best laag. Alternatief zou zijn om de minimale PWM (flow) van de pomp te verhogen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Dat is al best laag. Alternatief zou zijn om de minimale PWM (flow) van de pomp te verhogen.
Weet jij waar ik dat doe? Ik weet wel pomp beperking, maar het was mij niet bekend dat dit ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
henrim schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:14:
Weet jij waar ik dat doe? Ik weet wel pomp beperking, maar het was mij niet bekend dat dit ook mogelijk is.
Op de EBLA is het [7-09], staat alleen vermeld in de field settings table.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
henrim schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:59:

[Afbeelding]
Hier hetzelfde patroon, ben benieuwd of de tips van Arnold iets opleveren. Ben dus benieuwd naar het resultaat. (Bij mij staat de delta T al op 3 en overschoot op 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Op de EBLA is het [7-09], staat alleen vermeld in de field settings table.
Oef het voelt wat spannend om daar aan te komen. Weet je of er documentatie te vinden van alle settings op deze table?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 20:35
(post scriptum toevoeging
tijdelijk oplossing is
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81224682
permanente is de backupheater aansluiten, maar moet nog gedaan worden)

ik heb een ehbx08ef6v en blijkbaar is deze afgelopen week in storing gegaan (waarschijnlijk stroomweggevallen, maar geen storing melding of foutcode)
en toen weer aangegaan maar niet meer gaan verwarmen :s

nu kom ik na een week afwezigheid terug en gaat de warmtepomp niet "aan"
maw er wordt geen warmte meer afgegeven aan het cv systeem en is mijn huis koud :/

ik heb dus een ehbx08ef6v (wand model) koelen en verwarmen maar gebruik alleen verwarmen
deze is ooit ingestalleerd als hybride, maar de gaskraan is daarna dicht gedaan en een jaar later zelfs verwijderd (dus nooit als back up gebruikt)
destijds ook gevraagd of de warmtepomp all electric kon draaien en dat was geen probleem (mits de capaciteit geen probleem zou zijn, wat het niet bleek)
sww doe ik met een aparte boiler

ik heb gekeken naar de ontluchting (geen lucht)
waterdruk is 1.6bar dus ook prima

ik heb de installateurs storingdienst gebeld (landelijke werkende tussenpartij zonder eigen installateurs)
en ze kwamen tot de conclusie dat de warmte pomp vanwege de water temperatuur
(gezakt van 33graden naa 13graden)
terug gaat naar zijn hybride sturing (m.a.w de cv ketel) omdat de compressor deze water temperatuur niet aan zou kunnen en zou proberen om de temperatuur daarmee op te krikken

nu klonk dit mij vreemd omdat de temperatuur van het water wel vaker heel laag is geweest maar toen was het ook geen probleem

nu twijfel ik hier en daar wat aan de expertise van de partij
en stel ik hier de vraag
is dit daadwerkelijk zo;
dat hij vanaf een lage temperatuur niet meer werkt of kan ik "tijdelijke" de hybride modus uitzetten dat hij hem toch weer oppakt ?

daarnaast had ik nog een andere optie uitgepuzeeld en dat is;
een andere optie is er manier om hybride uit te zetten en dat de warmtepomp de backheater aanspreekt

het hybride moet sowieso uit aangezien de gasketel niet meer werkt omdat ik dus geen aardgas aansluiting meer heb (cv hangt er nog voor de sier)
en de binnenunit is (blijkbaar) voorzien van een backup element (6V) welke volgens de installatie handleiding een 1fase 230v heater is echter moet deze op een aparte groep (volgens de storingdienst medewerker)

nu zit/zat de cv ketel op een groep dit alleen door de cv en de ganglampen wordt gebruikt
en de handleiding zegt alleen het expliciet een aparte groep moet als het gaat om een tank oplossing die ik niet heb

nu was mijn voorstel om tijdelijk de heater daarop te zetten
het systeem dan laten opwarmen en dan op een later moment een permanente oplossing te realiseren (lees aparte groep in de meterkast)
is dit volgens jullie ook een optie ?

of is het helemaal niet nodig om een andere groep aan te spreken, omdat de 2 systemen niet tegelijkertijd werken (normale warmtepomp en de backup heater) en is een wijziging in de installateur instellingen voldoende?

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 06-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
henrim schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:43:
Oef het voelt wat spannend om daar aan te komen. Weet je of er documentatie te vinden van alle settings op deze table?
Welke Altherma heb je? De (originele, engelse) installer reference manual geeft de meeste info en de hele tabel.

Default voor [7-09] is (bij mij) 20%, dat geeft zo'n 7L/min. Bij mij geeft 40% bv altijd minstens 14L/min als hij aan staat, en meer bij defrost of bij een lage delta-T instellling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDUbpbZ02D7UwlmD8l5HoFQqfuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JyKTmYMdpRH4xGMgYjY9vVG6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
xtrme schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:55:
ik heb een ehbx08ef6v en blijkbaar is deze afgelopen week in storing gegaan (waarschijnlijk stroomweggevallen, maar geen storing melding of foutcode)

[..]
Externe partij heeft gelijk:
-compressor werkt niet als retour [edit: te koud] is
-dus aansluiting backup heater is nodig om op te starten
-backup heater heeft een aparte groep nodig, want backup heater en compressor kunnen wel tegelijk werken (bij defrosts)

Je voorstel werkt wel voor het opstarten zelf maar mag dus niet.

Weet niet hoe lang de zaak al zo aangesloten is, maar heb je dit probleem niet na iedere zomer gehad?

[ Voor 10% gewijzigd door arnoldniessen op 04-01-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-05 21:37

maw er wordt geen warmte meer afgegeven aan het cv systeem en is mijn huis koud :/

ik heb dus een ehbx08ef6v (wand model) koelen en verwarmen maar gebruik alleen verwarmen
deze is ooit ingestalleerd als hybride, maar de gaskraan is daarna dicht gedaan en een jaar later zelfs verwijderd (dus nooit als back up gebruikt)
destijds ook gevraagd of de warmtepomp all electric kon draaien en dat was geen probleem (mits de capaciteit geen probleem zou zijn, wat het niet bleek)

ik heb de installateurs storingdienst gebeld (landelijke werkende tussenpartij zonder eigen installateurs)
terug gaat naar zijn hybride sturing (m.a.w de cv ketel) omdat de compressor deze water temperatuur niet aan zou kunnen en zou proberen om de temperatuur daarmee op te krikken

nu klonk dit mij vreemd omdat de temperatuur van het water wel vaker heel laag is geweest maar toen was het ook geen probleem

en stel ik hier de vraag
is dit daadwerkelijk zo;
dat hij vanaf een lage temperatuur niet meer werkt of kan ik "tijdelijke" de hybride modus uitzetten dat hij hem toch weer oppakt ?

een andere optie is er manier om hybride uit te zetten en dat de warmtepomp de backheater aanspreekt

het hybride moet sowieso uit aangezien de gasketel niet meer werkt omdat ik dus geen aardgas aansluiting meer heb (cv hangt er nog voor de sier)
en de binnenunit is (blijkbaar) voorzien van een backup element (6V) welke volgens de installatie handleiding een 1fase 230v heater is echter moet deze op een aparte groep (volgens de storingdienst medewerker)

nu zit/zat de cv ketel op een groep dit alleen door de cv en de ganglampen wordt gebruikt
en de handleiding zegt alleen het expliciet een aparte groep moet als het gaat om een tank oplossing die ik niet heb

het systeem dan laten opwarmen en dan op een later moment een permanente oplossing te realiseren (lees aparte groep in de meterkast)

of is het helemaal niet nodig om een andere groep aan te spreken, omdat de 2 systemen niet tegelijkertijd werken (normale warmtepomp en de backup heater) en is een wijziging in de installateur instellingen voldoende?
toon volledige bericht
De "6V" versie heeft waarschijnlijk een 2 kW verwarmingselement. Als dat het geval is zou ik een (goede en geaarde) stekker op de voeding plaatsen en in een WCD plaatsen MITS de groep verder niet zwaar belast wordt door andere gebruikers. In ieder geval op aan andere groep dan de WP zelf.

Als de temp. hoog genoeg is neemt de WP het alleen over en kun je de stekker van elektrisch element weer verwijderen.

Nb: een BUH plaats je normaal gesproken idd op een aparte groep (maar een 2 kW element is vergelijkbaar met een close in boiler vermogen welke ook via een WCD is aangesloten). Daarom zou ik persoonlijk niet zo'n moeite hebben met bovenstaande oplossing MITS je weet waarmee je bezig bent

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Externe partij heeft gelijk:
-compressor werkt niet als retour <25C is
-dus aansluiting backup heater is nodig om op te starten
-backup heater heeft een aparte groep nodig, want backup heater en compressor kunnen wel tegelijk werken (bij defrosts)

Je voorstel werkt wel voor het opstarten zelf maar mag dus niet.

Weet niet hoe lang de zaak al zo aangesloten is, maar heb je dit probleem niet na iedere zomer gehad?
Onder de 25' heeft zich al meermaals voor gedaan
Niet alleen na de zomer
Maar eigenlijk veel vaker als bijv bij het start van het koude seizoen.
Dat er dus warme en koudere dagen afwisselen
Daarom vond ik het ook zo vreemd dat dit de eerste keer is
(Installatie is nu in de 2e winter. In bedrijf gesteld voor de 1e winter)

@Sparky
Dat was ook mijn idee. Maar waarschijnlijk mag dit "nen" technisch niet
Maar leek mij een goede pleister

Zou dan het plaatsen van de kabel + instelling aanpassing afdoende zijn
Om dan op het later moment alsnog de aanpassing te doen in de meterkast aangezien ik nu beneden in de koud zit (gelukkig net airco's boven geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
xtrme schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:21:
Onder de 25' heeft zich al meermaals voor gedaan
Sorry, ik haal dingen door elkaar. De compressor weigert waarschijnlijk wel omdat retour nu echt te koud is, maar ik weet niet wat de minimale retour temperatuur is. De compressor weigert ook als je AWT-setpoint <25C is, maar ik neem aan dat dat hoger staat nu. Dus ik zou de backup heater wel aansluiten en kijken of dat je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Welke Altherma heb je? De (originele, engelse) installer reference manual geeft de meeste info en de hele tabel.

Default voor [7-09] is (bij mij) 20%, dat geeft zo'n 7L/min. Bij mij geeft 40% bv altijd minstens 14L/min als hij aan staat, en meer bij defrost of bij een lage delta-T instellling.

[Afbeelding]
EHVX08S23EA6V

Ik zie de opties uit je screen niet terug.
https://www.manua.ls/daikin/ehvx08s23ea6vg/manual?p=287

[ Voor 7% gewijzigd door henrim op 04-01-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Nee, inderdaad. Dan moet je het hebben van overregeling, lagere deltaT, en als dat onvoldoende helpt evt AWT setpoint tijdelijk iets hoger zetten vanuit HA na een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:15
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:35:
Poe, ik zou 1,1k kWh eerder omschrijven als extreem weinig.
Ik zit afgelopen 6 maanden op 612kWh voor verwarming met een vrijstaande woning 200m2 (1976 goed nageisoleerd). 1100kWh/jaar lijkt me voor een moderne tussenwoning juist relatief veel. Afgelopen 6 maanden echt nog niet koud geweest dus vergelijk gaat wellicht beetje scheef.

Ik heb in december de boiler op tijdschema gezet voor 1x per dag verwarmen naar 45 graden; dat (b)lijkt een behoorlijk verschil te maken op COP (1,8 -> 2,2 in december).

Bizar hoe groot het verschil is met de 300L boiler vergeleken met de 200L in mijn vorige woning. Daar kreeg ik <55 graden klachten (wordt veel gebadderd met de kids).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGMzDPALcYnDUnTuQSd8oKnqj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVXiOgs1oRRLJjgK5zZEWEaF.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er hier nog mensen met referentie verbruik voor vrijstaande woning afgelopen december?

[ Voor 59% gewijzigd door assje op 04-01-2025 20:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:52
arnoldniessen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Sorry, ik haal dingen door elkaar. De compressor weigert waarschijnlijk wel omdat retour nu echt te koud is, maar ik weet niet wat de minimale retour temperatuur is. De compressor weigert ook als je AWT-setpoint <25C is, maar ik neem aan dat dat hoger staat nu. Dus ik zou de backup heater wel aansluiten en kijken of dat je probleem oplost.
Afgelopen donderdag hier koude start geprobeerd na een paar dagen afwezigheid met verwarming uit om eens te kijken hoe snel en hoe ver het huis afkoelt in die periode, en hoe het weer opwarmen daarna gaat. Er lijken twee "magische" grenzen te zijn, 15 en 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4U0J1Z3GxduFfrp4QnZj8vXIb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9ujPZpEpKcUZhyEgCvrRtN3.png?f=fotoalbum_large

Hij begint (iets na 9 uur) op de BUH, retourwatertemperatuur is dan 14 graden. Mijn BUH is de tweetraps 3+6 kW, maar ik heb de tweede trap geheel uitgeschakeld in de instellingen, dus hij gebruikt alleen de 3 kW. Na ongeveer 20 minuten komt de compressor erbij, maar wel maar op halve kracht, retourwater is dan 15 graden. Een paar minuten later schakelt de compressor op naar hoge snelheid. Na ongeveer 35 minuten schakelt de BUH uit, retourwater is dan 18 graden.

Wat is nou de minimale retourwatertemperatuur om op te starten op de compressor? In ieder geval lijkt ie onder de 15 graden dus echt niet aan te willen en werkt alleen de BUH. Tussen 15 en 18 mogelijk dus wel, maar dan wel met hulp van de BUH. Pas boven 18 graden gaat ie op alleen de compressor.

Verder interessant om te zien, om 9:51 de eerste defrost, daarvoor schakelt de binnenunit om op DHW, en gebruikt warm water uit de tank om te ontdooien. Watertemperatuur van de tank daalt ook een paar graden. Het water in de tank was ook niet echt warm, maar kennelijk heeft ie daar dus wel voorkeur voor bij een koude start. Bij alle defrosts daarna blijft de klep op ruimteverwarming staan.

Na de eerste defrost dipt de retourtemperatuur weer onder de 18 graden, en al draait ie dan toch nog een paar minuten op alleen de compressor, hij zet uiteindelijk toch nog even de BUH bij om weer tot de 18 graden te komen. Na de latere defrosts blijft de retourtemperatuur (net) boven de 18 graden, en wordt de BUH alleen gebruikt tijdens de defrost.

[ Voor 44% gewijzigd door luxus op 04-01-2025 21:48 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:52
En dan is er volgens mij nog een derde retourwatertemperatuurgrens, dat is de grens waarboven de BUH tijdens een defrost niet meer bijgeschakeld wordt. Alleen die komt bij mijn stooklijn niet voor, omdat die daarvoor te laag is en dus mijn retourtemperatuur nooit warm genoeg is. Ik heb het hier zelf dus nog niet zien gebeuren. Maar wellicht dat anderen met een hogere stooklijn dat uit de data kunnen halen?

Het weer van de afgelopen dagen is wel duidelijk heel nadelig voor lage stooklijnen, ik heb in de afgelopen drie dagen al meer dan 30 defrosts gehad, met bijbehorend energieverbruik...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTbNfAAUDe_FF-4hbC9HVkZ3MqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIiKzPb1sHGdbvn87Ezw1vnk.png?f=fotoalbum_large

groen = warmtepomp, geel = BUH

Nu in 3 dagen al 15 kWh op de BUH, in heel de maand december was het 22 kWh, waarvan het grootste gedeelte voor de legionellaruns.

[ Voor 28% gewijzigd door luxus op 04-01-2025 22:09 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Hij doet hier nu echt elke 30 minuten een defrost. Alleen vandaag al 10kWh alleen voor de BUH.
Toch denk ik niet dat een hogere stooklijn (bij ons) opweegt tegen een lagere waarbij de BUH nodig is bij elke defrost.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
luxus schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:03:
En dan is er volgens mij nog een derde retourwatertemperatuurgrens, dat is de grens waarboven de BUH tijdens een defrost niet meer bijgeschakeld wordt. Alleen die komt bij mijn stooklijn niet voor, omdat die daarvoor te laag is en dus mijn retourtemperatuur nooit warm genoeg is. Ik heb het hier zelf dus nog niet zien gebeuren. Maar wellicht dat anderen met een hogere stooklijn dat uit de data kunnen halen?
Super nuttige info, dank je! De 3e grens ligt op 25: bij defrosts en een retour onder de 25 schakelt hij BUH (of gas bij hybride) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Ik zit afgelopen 6 maanden op 612kWh voor verwarming met een vrijstaande woning 200m2 (1976 goed nageisoleerd). 1100kWh/jaar lijkt me voor een moderne tussenwoning juist relatief veel. Afgelopen 6 maanden echt nog niet koud geweest dus vergelijk gaat wellicht beetje scheef.

Ik heb in december de boiler op tijdschema gezet voor 1x per dag verwarmen naar 45 graden; dat (b)lijkt een behoorlijk verschil te maken op COP (1,8 -> 2,2 in december).

Bizar hoe groot het verschil is met de 300L boiler vergeleken met de 200L in mijn vorige woning. Daar kreeg ik <55 graden klachten (wordt veel gebadderd met de kids).
[Afbeelding]

Zijn er hier nog mensen met referentie verbruik voor vrijstaande woning afgelopen december?
Welke isolatie heb je gebruikt en hoe hoog verwarn je de ruimtes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Atomius schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Welke isolatie heb je gebruikt en hoe hoog verwarn je de ruimtes?
Zo veel mogelijk richting huidig bouwbesluit, zie:
assje in "Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!"

Vloerisolatie ben ik nog mee bezig dus grotendeels nog geen enkele isolatie (kruipruimte is ook 20 graden). Garage moet ook nog dus 1 gevel is voor de helft nog oorspronkelijke isolatiewaarde.

Verwarming staat op 20, nog wel nachtverlaging naar 19 omdat hij met huidige temperaturen nog niet 24/7 draait.

Verwarm alleen de benedenverdieping en badkamers. Boven op slaapkamers verwarming met airco's maar nog niet gebruikt; blijft daar nog gewoon 18/19 graden (zie 18 als wenselijk voor slaapkamer).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2025 11:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:40
mb1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:44:
Mijn Daikin Altherma 4.0 kW Monoblock- EBLA04E3V3 lijkt nét niet voldoende te ontdooien.
Aan het eind van de ontdooirun zit er aan de onderzijde van de wisselaar nog zo'n 2 tot 3 cm in het ijs
Is daar nog iets aan te tweaken?
Afgifte systeem is volledig radiatoren met een flink volume en een 25 liter buffer in de retour.
Ik draai met een aanvoer van rond de 34 tot 36 graden met dit weer van de afgelopen dagen van iets boven 0 (Delta T 6), retour temperatuur komt niet onder de 27 graden bij ontdooien.
Ik heb bodemplaatverwarming die onder de 3° C inschakelt. Niet de officiële BPV van Daikin, want die vond ik erg prijzig.

Zelf een warmtelint van 20 Watt aan de onderkant van de verdamper gemaakt. Gaat op dezelfde aansluiting van de originele Daikin BPV (230 V plug).

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@xtrme misschien dat de dekvloer drogen functie wel werkt? Of anders het noodbedrijf?

Uit mijn manual:
12.4.4 De dekvloer van de vloerverwarming drogen
Deze functie wordt gebruikt om de dekvloer van een
vloerverwarmingsinstallatie tijdens de bouw van een huis zeer traag
te drogen. Met deze functie kan de installateur dit programma
programmeren en uitvoeren.
Zorg ervoor dat de startpagina van de aanvoerwatertemperatuur, de
startpagina van de kamertemperatuur en de startpagina van het
warm tapwater UIT zijn.
INFORMATIE
▪ Als Noodgeval op Handm ([A.6.C]=0) is ingesteld en de
unit wordt getriggerd om het noodbedrijf te starten, zal
de gebruikersinterface eerst hiervoor een bevestiging
vragen vooraleer te starten. Zelfs wanneer de gebruiker
het noodbedrijf NIET bevestigt, blijft de functie Dekvloer
drogen van de vloerverwarming ingeschakeld.
toon volledige bericht

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Pim57 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb bodemplaatverwarming die onder de 3° C inschakelt. Niet de officiële BPV van Daikin, want die vond ik erg prijzig.

Zelf een warmtelint van 20 Watt aan de onderkant van de verdamper gemaakt. Gaat op dezelfde aansluiting van de originele Daikin BPV (230 V plug).
Heb je een foto (gemonteerd) en een art nr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Zou iemand kunnen uitleggen wat bij overshoot 9-04 bedoeld wordt? Ik heb net gekeken bij installateursoverzicht en ben naar pagina 9 gegaan. Bij 04 staat er 8. Ik dacht dat de overshoot naar maximaal 4 graden kan dus ik twijfel of ik wel naar het goede kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-05 19:03
Goedemiddag,

Is bij jullie het verbruik ook hoog? Als ik kijk wat de wp theoretisch zou verbruiken bij de verschillende temperaturen wijkt dit behoorlijk af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUaV1eaqeiNtxNZ4JlndYmR_8pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oc5qZGI8K8Ri6y19O9vun2YN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-05 17:17
RKRR schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:58:
Goedemiddag,

Is bij jullie het verbruik ook hoog? Als ik kijk wat de wp theoretisch zou verbruiken bij de verschillende temperaturen wijkt dit behoorlijk af.

[Afbeelding]
Bij mij is het verbruik ook super hoog. Komt door de vele defrosts die met dit weer gepaard gaan. Bij mij is vandaag al 24kWh verbruikt voor alleen de verwarming. Bij mij draait er ongeveer om de drie kwartier een defrost cycle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k105HSY4MgaYp6WjWDFNTcBX-RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLMcIAI7FoMhgvFZSwx9JJe2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me wel opvalt is dat na een defrost de WP enorm hard gaat werken. Tussen de 2,5 en 3 kWh gebruik om kortstondig 7 tot 8 kWh aan 'Heat Yield' te krijgen. Waarna hij weer in een defrost komt.

Mocht iemand een idee hebben om de defrosts wat minder extreem invloed te laten hebben, dan hoor ik het graag. Ik weet dat je in dit weer niet zonder defrosts kan, maar wellicht is er iets om het effect te verminderen. Moet de WP na een defrost zo hard gaan werken? Dat lijkt me alleen maar een volgende defrost in de hand te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfHNgobd0oHCWzghQxjdKNStNno=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zrh3r5QtZS6tiDx5LZPTr84j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tFAOuiA7tnQXlIHphOGURto0gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ol49JKRXP0DLzPJoAvvZcEQI.jpg?f=fotoalbum_large

- 90m2 vww, geen naregeling
- Stooklijn: 33 graden bij -10, 27 graden bij +10
- Delta-T: 3 graden
- Overregeling: 3 graden
- Modulatie: uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
xtrme schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:21:
Maar leek mij een goede pleister)
Intussen weer warmte? Een andere noodoplossing zou zijn je cv deels af te tappen en weer te vullen met warm water, als je dat nog wel zou hebben. Zoals @luxus aangaf, 15C is al genoeg om de compressor te laten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
mb1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Heb je een foto (gemonteerd) en een art nr?
Zelf heb ik toen een Magnum warmtelint van 2 meter op marktplaats gekocht.
Heb er geen foto van, maar gewoon een beetje creatief met tiewrap’s over de bodem en langs de verdamper leiden. Laatste stukje heb ik door het afvoergat gestoken, zodat het smeltwater altijd weg kan.

Maar deze van Hornbach is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Intussen weer warmte? Een andere noodoplossing zou zijn je cv deels af te tappen en weer te vullen met warm water, als je dat nog wel zou hebben. Zoals @luxus aangaf, 15C is al genoeg om de compressor te laten beginnen.
Ben ook benieuwd idd. Denk ook dat de bypass-de-BUH oplossing prima toepasbaar is als je enigszins weet wat je doet met elektra. Zie het als een jumpstarter bij een auto, geen oplossing voor je gare accu, maar helpt je wel weer op weg.

Zorg hoe dan ook dat die BUH zsm goed aangesloten wordt nu je FE gaat draaien, dat ding zit er niet voor niets in. Hij springt bijv. af en toe bij tijdens defrosts als je op hele lage temperatuur verwarmd. Dat is niet zozeer efficienter of omdat de compressor het dan niet kan, maar het houdt de temperatuurschommelingen in de warmtewisselaar in een range dat die ook heel blijft over de jaren heen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

en stel ik hier de vraag
is dit daadwerkelijk zo;

toon volledige bericht
Wellicht is een mooie oplossing als je ketel er toch nog hangt een ombouw setje naar propaan (indien mogelijk) en een flesje propaan buiten opstellen.
Dan ben je met een kleine UPS ook nog eens tegen een aantal uur/dagen afhankelijk van de grote van de fles en UPS tegen bevriezing beschermd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12
Pim57 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Zelf heb ik toen een Magnum warmtelint van 2 meter op marktplaats gekocht.
Heb er geen foto van, maar gewoon een beetje creatief met tiewrap’s over de bodem en langs de verdamper leiden. Laatste stukje heb ik door het afvoergat gestoken, zodat het smeltwater altijd weg kan.

Maar deze van Hornbach is ook prima.
Interessant, verwarm je alleen de onderkant hiermee of heb je hem 'opgespannen' langs de binnenkant van de lamellen? Ik had ook al eens gekeken naar een infraroodmat maar ook directe verwarmers om defrosts te verminderen, dus als zoiets simpels bij zo weinig energieverbruik werkt zou dat fantastisch zijn.
Stel dat je het aantal defrosts kan halveren, dan is de besparing enorm!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
mawashigeri schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Interessant, verwarm je alleen de onderkant hiermee of heb je hem 'opgespannen' langs de binnenkant van de lamellen? Ik had ook al eens gekeken naar een infraroodmat maar ook directe verwarmers om defrosts te verminderen, dus als zoiets simpels bij zo weinig energieverbruik werkt zou dat fantastisch zijn.
Stel dat je het aantal defrosts kan halveren, dan is de besparing enorm!
De bodemplaat verwarming is om ijsvorming op de bodemplaat tegen te gaan. Anders kan het smeltwater zich ophopen en aanvriezen, waardoor uiteindelijk de fan tegen het ijs komt en kan beschadigen.
Heeft dus niets te maken met verminderen defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Toua7mSu7gVn3WLrv7Dcu4Q1UnA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/CUXHK3rTDPGtCb3FibjOracF.webp?f=user_large

Hieronder zie je de officiële Daikin oplossing.
Bodemplaatverwarming (EKBPHT04JH)
▪ Zorgt ervoor dat de bodemplaat niet bevriest.
▪ Vereist in gebieden met een omgevingstemperatuur <–5°C en een
hoge relatieve vochtigheid gedurende minstens 3 opeenvolgende
dagen.
▪ Voor de installatie-instructies, zie de installatiehandleiding van de
bodemplaatverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TapzSMRAx3pMjWgVGDX5iuqOmLE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1tTwoserlZjpZ7yy1KqR64kM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vraagje over 'setpoint'. Klopt het dat dit de ingestelde temperatuur is van de kamerthermostaat? Wij hebben een Nest thermostaat die overdag op 23° en 's nachts op 19° staat, maar de 'setpoint' staat volgens de rapportage al maanden op 20°C fixed.

Enig idee hoe we dat moeten interpreteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_N7Yb1E_hBpIk-fO1Zd3qjFYTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DIK1heQvMlqvd3Ph9fZjzx9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ4r0Q1XEehYM9iAtnlj8CaAybo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2164cFachcSiKdrcKyVrrNj7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 21:23
benthouse schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:53:
[...]

Dank voor je feedback!
Gisteren gekeken en geconstateerd dat de print A2P van het Active Noise Filter waarschijnlijk defect is.
Is met een slag om de arm, op deze print zitten nl meerdere (4) glaszekeringen waarvan er 1 defect kan zijn wat leidt tot een fase uitval. De compressor heeft dan op 2 fasen gelopen wat er toe leidde dat de aardlekautomaat in de meterkast door overstroom eruit gegaan is. Compressor is doorgemeten; de weerstand over de spoelen is in orde.
Print A2P hiervan is erg slecht bereikbaar want hij zit achter de inverterprint A1P. Daikin komt hopelijk snel met een servicemonteur want het huis is wel heel koud nu…. Peteroleum kacheltje om het een beetje op temperatuur te houden in de woonkamer.

Het weer werkt ook niet mee vandaag; anders had ik op het dak even verder gezocht waar het probleem kan zitten.

[Afbeelding]
Inmiddels draait alles weer, op 2e Kerstdag opnieuw metingen verricht en hiervoor de service manual gevolgd. Hieruit geconstateerd dat de rectifier die van DC een A-C spanning maakt voor de compressor defect is. De installateur beetje onder druk gezet dat Daikin moest komen. In eerste instantie een afspraak voor 8 januari kunnen krijgen maar gezegd dat ik het daar niet mee eens was (storing is gemeld op 20 december). Uiteindelijk kon er op 2 januari een monteur komen. Die heeft ook weer een aantal metingen verricht en kwam tot dezelfde conclusie. Uiteindelijk is het inverterboard uitgewisseld en de boel weer in bedrijf gezet. Vanmiddag bereikte de woonkamer eindelijk het stelling van 20 graden dus het opnieuw opwarmen van de woning vanaf een graad of 14 naar 20 duurt toch een dag of 3.
Waarom de rectifier defect gegaan is is onbekend. Monteur sprak over wellicht te hoge netspanning (standaard rond de 235-238Vac) in combinatie met zonnepanelen maar dat geloof ik niet omdat de zonnepanelen deze tijd nauwelijks iets doen en de warmtepomp in de nacht van 19 naar. 20 december is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 08:31

iichel

Gazoooo

De instelling voor de back up verwarming van mijn monoblock 3M staat normaal op 'alleen WTW'. die stond ineens op 'toegestaan'. ik heb hem teruggezet via installateursmenu naar 'alleen WTW', profiel terug naar 1234, dan wil het apparaat opnieuw opstarten. na een reboot staat ie gewoon weer op 'toegestaan'. is dit een bug? zie ik een andere instelling over het hoofd? hij heeft vandaag keurig 10kWh via de backup heater staan verstoken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WIouJl5.png

maf ding...

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xtrme
arnoldniessen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:11:
[...]

iedereen bedankt voor het meedenken @arnoldniessen @Sparky

voor toekomstige referentie

dit heb ik dus ook gedaan
ik heb in mijn geval geen warmtewater van de daikin wp maar een los staande wpb(oiler)

wat ik heb gedaan
ik heb het de cvleiding (deels) laten leeg lopen (lees; ik heb de vulkraan opengezet naar de afvoer, aangezien mijn binnenunit op zolder staat en dit tot weinig ontluchten leidt, heinsight knowledge)

stroom van de warmtepomp gehaald
stroom van m'n gesloten vloerverwarming pomp gehaald (helaas niet open, maar in de geval soort van redding)
de badkraan aangesloten op de met een tuinslang
warmwater aangezet (46'graden op dat moment), vulkraan weer open
vervolgens stroom weer op de warmtepomp gezet
vervolgens weer van 0.0 bar druk gevuld tot 1.3-1.5 bar
en gedurende het vullen sloeg de warmte pomp aan en zag ik in het sensoren de watertemperatuur snel verschieten van 13 graden naar 24 graden
toen buiten gaan kijken en de buitenunit draaide weer (hurray en vreugde dansje gedaan)
en zag de uitgaande water temperatuur ook verder stijgen
vervolgens de offset naar maximaal gezet om het water verder door te verwarmen dan normaal
en toen deze ruim boven de 35 was ook de vloer verwarming pomp aangezet
(hierna zag ik de water temperatuur snel dalen (richting de 20, maar kon met de warmtecamera de temperatuur in vloer snel zien stijgen van 13 richting de 18)
's avonds de offset weer naar 0 gezet
en werden we vanochtend weer wakker met warme voetjes op de vloer
(en zei mijn vrouw; oh wat een lekkere warme vloer. dit had ik gisteren niet verwacht dat ik dat vandaag zou zeggen :+ )

dus gelukkig weer warm huis. en nu die backup heater aansluiten en de espaltherma fixen zodat dit niet meer gaat voorkomen :P

ps. @mb1 ombouwen van de cv kan wellicht maar ik heb het dakdicht gemaakt en de ddv verwijderd en backup heater zou het klusje moet tackelen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:03
Van de week werd hier genoemd dat BUH gebruik niet daadwerkelijk gemeten wordt, maar geschat vanuit de configuratie. En ik heb het gevoel dat die hier mogelijk fout geconfigureerd staat, en dat daardoor de binnenunit onnodig hoog verbruikt meer (en dus lage COP volgens de binnen unit).

Ik heb de volgende binnenunit: EHVH04S23E6V.
Als ik naar https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/ kijk, zou hij een BUH van 6kW hebben. (verschil in grafiek tussen "heating system capacity" en "heating mode: heat pump only").

Hier staat in de configuratie ingesteld:
- capaciteit stap 1: 4kW
- extra capaciteit stap 2: 6kW

Zou de WP dan rekenen met 10kW in totaal?

Iemand een idee welke stappen BUH dit model heeft?

Verder heb ik even gekeken hoe/wanneer stap 1 of 2 wordt aangesproken. Ik heb helaas geen losse kWh meter op de BUH, alleen WP zelf. En ook geen ESPAltherma.

Dus moet het doen met de P1 meter. Heb deze data verzameld:

Defrost 1:
De compressor zakt in het begin met 450W,en totale verbruik stijgt met +/- 1500W. Dan zou ik dus denken dat de 1e stap van 2kW wordt aangesproken. Dit kan natuurlijk een ander apparaat geweest zijn, maar dat dit precies gedurende een defrost is (midden in de nacht), maakt die kans vrij klein natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scOkWZGZ4Qfprh2FW_ffxkcdHs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dq8a81H5Hfm1HndOep9la4Wx.png?f=fotoalbum_large

Defrost 2:
Nu sprint de BUH pas later gedurende de defrost bij, maar pakt wel meteen 4kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Ri1b0vehPj-55hT4-lMzw87Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8lFLfaukxs8YHQuzfQkaNVx.png?f=fotoalbum_large

Is dan stap 2 ook 2kW? En samen dus 4kW?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:34
Hoi! Even een natuurkundevraag over het koelmiddel R-32 (HFC-32).

Ik heb gelezen, dat het kookpunt (verdampingspunt) ligt bij −51,6 °C (dat zal bij 1 bar druk zijn vermoed ik).
De buitenlucht verwarmt de vloeistof R-32 via een warmtewisselaar tot een gas R-32 met een hoger energieniveau.
Wat ik niet helemaal begrijp is, dat het in eerste instantie een vloeistof is bij buitentemperaturen die boven die −51,6 °C liggen.
Is het nu zo, dat die vloeistof R-32 zodanig onder druk wordt gezet, dat het kookpunt veel hoger komt te liggen en dus pas op een hogere temperatuur verdampt?
En zo ja, op welke temperatuur ligt het verdampingspunt dan ongeveer (als het geheel onder druk staat)?
En is het ook zo, dat de compressor het laatste "zetje" is om de vloeistof te verdampen tot een gas?
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 07:39
Riesjard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Wil je de automations hiervoor eens delen? Ik vermoed dat je dit met aansturing van de kamerthermostaat setpoint doet.

Ik ben ook klaar met die madoka. Het meest irritante vind ik dat ik nu gewoon weet dat het aanzetten van de afzuigkap ervoor zorgt dat de ruimteverwarming uitgaat. Dat is een hele betrouwbare automation zonder HA 8)7 Als we klaar zijn met koken gaat de warmtepomp na een minuut of 20 weer aan.
Ik heb wel espaltherma maar zonder de extra relais aan/uit aansturing.

Ik heb 2 andere temp sensoren in HA geintegreerd die veel stabieler zijn dan de madoka (een Sonoff en een Aranet).
Ik ben hier ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:18
danny.s schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:22:
Van de week werd hier genoemd dat BUH gebruik niet daadwerkelijk gemeten wordt, maar geschat vanuit de configuratie. En ik heb het gevoel dat die hier mogelijk fout geconfigureerd staat, en dat daardoor de binnenunit onnodig hoog verbruikt meer (en dus lage COP volgens de binnen unit).

Als ik naar https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/ kijk, zou hij een BUH van 6kW hebben. (verschil in grafiek tussen "heating system capacity" en "heating mode: heat pump only").

Verder heb ik even gekeken hoe/wanneer stap 1 of 2 wordt aangesproken. Ik heb helaas geen losse kWh meter op de BUH, alleen WP zelf. En ook geen ESPAltherma.

Defrost 1:
De compressor zakt in het begin met 450W,en totale verbruik stijgt met +/- 1500W. Dan zou ik dus denken dat de 1e stap van 2kW wordt aangesproken. Dit kan natuurlijk een ander apparaat geweest zijn, maar dat dit precies gedurende een defrost is (midden in de nacht), maakt die kans vrij klein natuurlijk.
[Afbeelding]

Defrost 2:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
toon volledige bericht
als ik dit zo zie is het gewoon en 2kw warmte element dat aangesloten zit
ik ken je groepen kast niet maar je kan dat snel zien als je weet op welke groep de pomp zit aan gesloten
een 3 fase systeem kan
maar meestal een 1 fase systeem maar dan moet de stop al ruim 32a zijn

de buh is altijd een rond getal of 2kw of 4 kw of 6 kw totaal kan iets afewijken maar niet veel.

je beschrijft 450w toen naar 1500 dan zou je element alleen al 2kw moeten afnemen op stap 1 en je overige verbruik zou 0 zijn dat kan bijna niet kloppen want je komt dan niet boven de 2kw uit

wat je aan geeft in stap 2 kan wel kloppen daar zie je effectief 2 kw bij komen

dus die 1e stap die je ziet is de pomp zelf of een ander aparaat dat aan gaat
en de 2e stap is de buh

maar je kan het zo terug vinden als het goed is staat er ergens bij instelingen de buh stap 1 en de buh stap 2 configuratie

daar kan je zien wat er in gesteld staat als stap 1
je kunt dat zien als je 5678 gebruikt bij gebruiker menu

of je kunt kijken in de meter kast of hij op een 16a of 20 a groep zit
dan kan het niet meer zijn dan 2kw

de meeste huishoudens staan in gesteld op de 2kw model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12

Volgens mij is het stap(1) van 0 naar 4kW, en stap(2) vanaf 4kW naar 6kW (vanaf het vorige punt in stap(1) dus). Ik heb ze zelf of 2kW en 0 staan (geen stap 2); mijn machine is iets anders maar ook een [...]6V.
Ander punt is dat waarschijnlijk het eerste element een 2kW is, dus dat die 4kW helemaal niet kan! Dit lijkt een rariteit van de software te zijn die de precieze hardware niet kan uitlezen.

[ Voor 16% gewijzigd door mawashigeri op 06-01-2025 14:47 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
piieter schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:31:
Hoi! Even een natuurkundevraag over het koelmiddel R-32 (HFC-32).

Ik heb gelezen, dat het kookpunt (verdampingspunt) ligt bij −51,6 °C (dat zal bij 1 bar druk zijn vermoed ik).
De buitenlucht verwarmt de vloeistof R-32 via een warmtewisselaar tot een gas R-32 met een hoger energieniveau.
Wat ik niet helemaal begrijp is, dat het in eerste instantie een vloeistof is bij buitentemperaturen die boven die −51,6 °C liggen.
Is het nu zo, dat die vloeistof R-32 zodanig onder druk wordt gezet, dat het kookpunt veel hoger komt te liggen en dus pas op een hogere temperatuur verdampt?
En zo ja, op welke temperatuur ligt het verdampingspunt dan ongeveer (als het geheel onder druk staat)?
En is het ook zo, dat de compressor het laatste "zetje" is om de vloeistof te verdampen tot een gas?
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Op de website van warmtepomp tips veel uitleg over de kringloop.

En een plaatje van hun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ygIJwHCNdOMO7GsvYP3vtalnhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TYa7MrItr41fpqxf3bo7AEr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:06

Defrost 1:
[Afbeelding]

Defrost 2:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
toon volledige bericht
De 6V modellen worden, volgens mij, in NL meestal als enkelfase aangesloten en dus met een 2kW element. De tweede stap wordt alleen gebruikt bij een driefase aansluiting. En is dan 4kW. (zie handleiding *2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uM7kk5HGp7O3P-y4jYhv3nFwCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FsJKLWgUAA3IPNskxNKZT3de.png?f=user_large

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Tourtje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:45:
[...]

je beschrijft 450w toen naar 1500 dan zou je element alleen al 2kw moeten afnemen op stap 1 en je overige verbruik zou 0 zijn dat kan bijna niet kloppen want je komt dan niet boven de 2kw uit
Misschien beetje ongelukkig verwoord, maar wat ik bedoelde:
- Compressor vermogen daal met 450W
- Totale P1 verbruik stijgt met +/- 1500W op hetzelfde moment

Ofwel, de BUH ging met (bijna) 2000W aan. Want P1 totaal was 770W, de compressor daalt met 450 (ofwel verbruik zonder compressor is 320W), maar tegelijkertijd wordt het totale P1 verruikt 2280W. Dus "opeens" komt er bijna 2000W aan verbruik bij, dus reeele kans dat het de 2kW BUH is.

Hopelijk maakt dit het duidelijker.

Als ik even verder terug kijk, lijkt dit wel de enige keer te zijn dat de hele defrost 2kW BUH mee draait. Alle andere defrost is altijd de 4kW, maar dan elke maar maar iets van 1 minuut ofzo.

Nu even geen defrost weer. Zal binnenkort eens proberen in binnen unit bij sensoren in de gaten te houden, of hij daar aan geeft of er 1 of 2 BUHs actief zijn, en dat vergelijken met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
hlip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
[...]

De 6V modellen worden, volgens mij, in NL meestal als enkelfase aangesloten en dus met een 2kW element. De tweede stap wordt alleen gebruikt bij een driefase aansluiting. En is dan 4kW. (zie handleiding *2)

[Afbeelding]
Thanks. Ik had wel een Belgische installateur, geen idee of hij de NLse standaard heeft aangehouden. Ik zie eigenlijk bijna altijd 4kW als de BUH bijspringt. Maar ik zal binnenkort eens kijken als het weer defrost weer is, wat de sensoren aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-04 08:06
Goedenavond,

Type warmtepomp: EBLA09DA3W1
Type Boiler: EKHWS300D3V3
Type Madoka: brc1hhdw

Ik zie dat onze boiler soms ineens uit gaat en in het display van de warmtepomp dan uitgedrukte is. Bij het kopje “in werking” staat ie dan ook uit.

De eerste keer dacht ik van zal wel via de thermostaat zijn gedaan. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik het kan tegengaan?

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
doomoo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:18:
Ik zie dat onze boiler soms ineens uit gaat en in het display van de warmtepomp dan uitgedrukte is. Bij het kopje “in werking” staat ie dan ook uit.

De eerste keer dacht ik van zal wel via de thermostaat zijn gedaan. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik het kan tegengaan?
Is dit op vaste tijden of willekeurig? In het 2e geval, gokje: wat is de versie van de firmware van je MMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:03

Coffee

Coffee

danny.s schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Thanks. Ik had wel een Belgische installateur, geen idee of hij de NLse standaard heeft aangehouden. Ik zie eigenlijk bijna altijd 4kW als de BUH bijspringt. Maar ik zal binnenkort eens kijken als het weer defrost weer is, wat de sensoren aangeven.
In wat voor een situatie springt de BUH eigenlijk aan? Volgens mij HA instance is de sensor voor back-up heater nog nooit aan geweest, of ik moet iets verkeerd geconfigureerd hebben. Ik zie overigens ook dat mijn systeem prima af kan met 500-1000 watt opgenomen vermogen (bij deze temperaturen), en maximaal zo’n 4-5kW aan thermisch vermogen afgeeft. Enkel bij het verwarmen van de boiler gaat het vermogen naar zo’n 2.2kW elektrisch, of 8-9kW thermisch. De booster daarin tegen gaat elke zondag aan, voor desinfectie.

[ Voor 6% gewijzigd door Coffee op 07-01-2025 06:59 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Coffee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:57:
[...]

In wat voor een situatie springt de BUH eigenlijk aan? Volgens mij HA instance is de sensor voor back-up heater nog nooit aan geweest, of ik moet iets verkeerd geconfigureerd hebben. Ik zie overigens ook dat mijn systeem prima af kan met 500-1000 watt opgenomen vermogen (bij deze temperaturen), en maximaal zo’n 4-5kW aan thermisch vermogen afgeeft. Enkel bij het verwarmen van de boiler gaat het vermogen naar zo’n 2.2kW elektrisch, of 8-9kW thermisch. De booster daarin tegen gaat elke zondag aan, voor desinfectie.
Heb je een geïntegreerde warmwatertank? Zo nee, dan heb je ook geen Backup Heater (BUH).
Heb je een losse warmwatertank? Zo ja, dan heb je een Booster Heater (BSH).
Heb je een geïntegreerde warmwatertank en daarnaast nog een losse warmwatertank? Zo ja, dan heb je een BUH én een BSH.
Naar mijn idee is een BUH hetzelfde als een BSH. Alleen de ene heb je bij een geïntegreerde tank en de andere bij een losse tank.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@piieter niet helemaal juist. Ik heb een losse tank (dus BSH) en heb ook een BUH voor de verwarming (/defrosts).

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:48:
@piieter niet helemaal juist. Ik heb een losse tank (dus BSH) en heb ook een BUH voor de verwarming (/defrosts).
Wordt daar dan niet de BSH voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Wordt daar dan niet de BSH voor gebruikt?
Nee. De BSH is namelijk een spiraal (denk ik) in de tank, en de BUH is een doorstroomverwarmer in de binnenunit. Ook zie ik qua stroomverbruik verschil: de BSH werkt met 3 kW op één fase, de BUH1 trekt in totaal 3 kW op 3-fase, BUH2 trekt 9 kW op 3-fase.

[ Voor 13% gewijzigd door TKroon op 07-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Zo veel mogelijk richting huidig bouwbesluit, zie:
assje in "Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!"

Vloerisolatie ben ik nog mee bezig dus grotendeels nog geen enkele isolatie (kruipruimte is ook 20 graden). Garage moet ook nog dus 1 gevel is voor de helft nog oorspronkelijke isolatiewaarde.

Verwarming staat op 20, nog wel nachtverlaging naar 19 omdat hij met huidige temperaturen nog niet 24/7 draait.

Verwarm alleen de benedenverdieping en badkamers. Boven op slaapkamers verwarming met airco's maar nog niet gebruikt; blijft daar nog gewoon 18/19 graden (zie 18 als wenselijk voor slaapkamer).
En hoe is het gedrag van jouw warmtepomp dan de afgelopen weken? Slaat hij alleen kort aan om de boel even op te warmen of heb je hem 24/7 aanstaan?

Ben vooral benieuwd hoe je aan zulk laag verbruik komt.

Is dat dusdanig goede isolatie waardoor de WP maar heel weinig kortdurend hoeft bij te verwarmen? En hoe ziet dat er dan uit? Doet hij 5 uurtjes op een dag even 1 kW trekken waarmee je op 5 kWh zit op deze koude dagen? Of?

Bij mij staat de boel 24/7 te draaien en gaat het vermogen flink omhoog bij met name onder de 7 graden buitentemperatuur. Hij slaat niet af want bereikt zijn setpoint nooit. Maar daarmee wel een stuk meer verbruik dan jij. Ben daarom erg benieuwd naar wat inzicht in hoe jij het ingeregeld hebt en daarmee het gedrag van je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Atomius schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:22:
En hoe is het gedrag van jouw warmtepomp dan de afgelopen weken? Slaat hij alleen kort aan om de boel even op te warmen of heb je hem 24/7 aanstaan?
Ik heb een tijdschema voor nachtverlaging: 20°C tussen 05:00-23:00 en 19°C in de nacht. Dit om te zorgen dat hij zo veel mogelijk overdag draait en we warme voeten hebben.

Daarmee draaide hij meestal best mooi regelmatig op 500-1.000W (10kWh/dag ongeveer gemiddeld in december):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wudu0gfNLfEVzJmjObW-d9M9Wuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMhh9t6QC8MWygy3jvcgjePA.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld op deze twee dagen heeft hij dus 13-14 uur gedraaid op gemiddeld 700-800W. Hier zitten nog best wat piekjes/dalen/defrosts in verstopt maar die kan ik niet direct in veel detail zien.

Dat is dus niet helemaal optimaal, ik zou liever hebben dat hij 22 uur op 500W zou draaien. Ik had daarom de nachtverlaging er afgehaald, dat gaf echter het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_zNN2vGvBCmfrbzFuJtkub02aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fysV1WKOll8Cpa8U9c5lmWAU.jpg?f=fotoalbum_large

Nog steeds ongeveer 12 uur gedraaid op gemiddeld ca. 750W maar nu geheel tijdens de nacht en overdag koude voeten.

Ik heb de stooklijn al omlaag gezet naar 30 bij -15 en delta T van 5 naar 4 graden. Ik weet niet of het zinvol is die nog verder te verlagen; ik moet ook nog een keer kijken wat de overshoot doet. Ik heb de unit tot nu toe in ieder geval niet kunnen betrappen op een Ta >30; doorgaans rond de 27/28 graden.

Met temperaturen boven nul zou ik de unit eigenlijk willen kunnen begrenzen op minimaal vermogen.

Voor nu had ik het tijdschema voor nachtverlaging maar weer gewoon aangezet omdat het afgelopen weken weer warmer was. Heb hem vandaag weer uitgezet omdat het nu toch echt wat kouder lijkt te gaan worden; even kijken hoe dat zich gaat gedragen.

Het draait dus niet helemaal optimaal maar de COP lijkt toch al wel best goed dus misschien moet ik me er niet te druk om maken. Het gebrek aan data/inzicht vanuit Daikin standaard vind ik toch wel jammer. Heb alsnog geen zin in teveel gedoe om daar iets aan te doen dus laat het maar.

Mochten er mensen tips hebben op basis van bovenstaande omstandigheden hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:09:
Tja, ik zit op 2,2 MWh en zie ook wel lui met 3-4 op dit forum. Dus 1,1 vind ik dan wel heel weinig ja. Zeker als je het beneden op 21 gr houdt zoals hij aangeeft. Jij niet?
Nog even terugkomen hierop; ik denk dat we ook wel voorzichtig moeten zijn met interpreteren van temperatuur in de woning. Het lijkt erop dat de Daikin thermostaat standaard een behoorlijke afwijking heeft, ik heb een offset van 1,5 of 2 graden (weet niet meer) ingesteld waarbij hij goed overeen komt met andere sensoren.

De 21 graden van de één kan zomaar de 19 graden van de ander zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:18
doomoo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:18:
Goedenavond,

Type warmtepomp: EBLA09DA3W1
Type Boiler: EKHWS300D3V3
Type Madoka: brc1hhdw

dit had ik ook op 27 december. met een losse boiler en was hij plots ook geheel uit geschakeld.in het systeem
welke firmeware gebruik jij ?

ik heb een ehbx08ef6v binen unit ehkws250d3v3 tank en erga08eav3h buiten unit
heb hem toen gereset en toen kreeg ik hem nog eens op 29 dec maar tot nu toe niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Nee. De BSH is namelijk een spiraal (denk ik) in de tank, en de BUH is een doorstroomverwarmer in de binnenunit. Ook zie ik qua stroomverbruik verschil: de BSH werkt met 3 kW op één fase, de BUH1 trekt in totaal 3 kW op 3-fase, BUH2 trekt 9 kW op 3-fase.
Ik heb altijd gedacht dat dit twee dezelfde apparaten waren, maar verschillend genoemd omdat ze of in een geïntegreerde tank, of in een losse tank zaten. Allebeide een elektrisch element en of dat nu een spiraal betreft of een staafelement, dat is een kwestie van uitvoering. Ze hebben naar mijn idee hetzelfde doel.
Hulp bij de compressor, als die het niet aankan (als dat zo is ingesteld) én voor de Legionella-run én voor de defrosts én voor Krachtig verwarmen.

Maar als het zo is, zoals jij zegt, dan heb ik geen reden om daaraan te twijfelen en moet ik mijn beeld bijstellen.
Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@piieter Het kan misschien anders zijn bij andere installaties, maar ik heb ook een losse groep voor de BSH en een losse 3-fase groep voor de BUH. En dan nog de normale groep van de Daikin zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:53
Ik heb er eigenlijk nooit lang genoeg bij stil gestaan maar een paar posts terug zette me toch weer aan het denken...

1. Leid ik uit dit screenshot af dat mijn 9kW monoblock, het grid nooit met meer dan 1,91kW zal belasten?
(ik gebruik 'm alleen voor verwarmen, en dus max 35C)
2. Verdeeld over 3 fasen, dus nooit meer dan 650W per fase? Dat is peanuts!

Vorig jaar stond m'n EV te laden op 16A (3 fase) en de BUH sprong regelmatig bij met 3kW (1 fase). Daarnaast heb ik ook nog een oude oven die 3kW trekt (1 fase). En enkele keren trokken de apparaten meer dan de toegestane 25A (voor een korte periode). Ik durfde niet eens meer zomaar de wasmachine aan te zetten.

Nu met de verbruiks inzichten in de grote apparaten, de EV teruggeschroefd naar 8A, BUH uit (tot min-5C), dus we zijn uit het 'rood'. Maar om die WP hoef ik me dus eigenlijk nog het minst druk te maken... (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87wCdm_4ZRgB95RYASsriYFysw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRNa2VuplbGoek7X7g5zTQFC.png?f=fotoalbum_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:09

MrFish

Untitled

quint001 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:19:
Ik heb er eigenlijk nooit lang genoeg bij stil gestaan maar een paar posts terug zette me toch weer aan het denken...

1. Leid ik uit dit screenshot af dat mijn 9kW monoblock, het grid nooit met meer dan 1,91kW zal belasten?

Vorig jaar stond m'n EV te laden op 16A (3 fase) en de BUH sprong regelmatig bij met 3kW (1 fase). Daarnaast heb ik ook nog een oude oven die 3kW trekt (1 fase). En enkele keren trokken de apparaten meer dan de toegestane 25A (voor een korte periode). Ik durfde niet eens meer zomaar de wasmachine aan te zetten.

Nu met de verbruiks inzichten in de grote apparaten, de EV teruggeschroefd naar 8A, BUH uit (tot min-5C), dus we zijn uit het 'rood'. Maar om die WP hoef ik me dus eigenlijk nog het minst druk te maken... (?)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Nee, dat is het nominale vermogen (onder gedefinieerde omstandigheden). Mijn 6 kW Altherma trekt wel eens ca. 4 kW aan het eind bij een SWW run als het buiten koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:45:
@piieter Het kan misschien anders zijn bij andere installaties, maar ik heb ook een losse groep voor de BSH en een losse 3-fase groep voor de BUH. En dan nog de normale groep van de Daikin zelf.
Het beeld dat ik ervan had, was gebaseerd op wat ik in dit forum heb gelezen.
Ik kan het natuurlijk verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Wij hebben alleen een geïntegreerde tank met daarin een BUH. Hoe dat er fysiek uitziet? Geen idee!
Maar omdat we een 9 kW BUH hebben (2 stappen) is deze aangesloten op een aparte 3-fasen groep.
(9 kW is te veel vermogen voor 1-fase).

Mijn beeld was, dat dit voor een BSH ook zo zou zijn.
Op een 1-fase groep als dat kan (qua vermogen) en anders op een 3-fasen groep.

[ Voor 3% gewijzigd door piieter op 07-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
quint001 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:19:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Los van de SWW run die MrFish noemt, is dit het opgenomen vermogen volgens de grafieken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lerxUPtrbmIRp-yhvulCz90Pll0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWAvaqn4N7cB83nd6Mk9yz7Y.png?f=fotoalbum_large
Weet niet of dit hetzelfde model is als de jouwe, maar wel een 9kW 3 fase model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

danny.s schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Los van de SWW run die MrFish noemt, is dit het opgenomen vermogen volgens de grafieken:[Afbeelding]
Weet niet of dit hetzelfde model is als de jouwe, maar wel een 9kW 3 fase model
Klopt. En verhoog de AWT maar eens, en selecteer onderin 'verwarmingspiekvermogen', dan kom je tot ver over de 5 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJj4WkFUoDYirZNfa3JNBUvPVNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzTX6Ao021I0tBIyDMIifHGS.png?f=fotoalbum_large
("Stand verwarmen: alleen warmtepomp" geeft naar mijn idee het gemiddelde elektrische en thermische vermogen, incl defrosts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb altijd gedacht dat dit twee dezelfde apparaten waren, maar verschillend genoemd omdat ze of in een geïntegreerde tank, of in een losse tank zaten. Allebeide een elektrisch element en of dat nu een spiraal betreft of een staafelement, dat is een kwestie van uitvoering. Ze hebben naar mijn idee hetzelfde doel.
Hulp bij de compressor, als die het niet aankan (als dat zo is ingesteld) én voor de Legionella-run én voor de defrosts én voor Krachtig verwarmen.

Maar als het zo is, zoals jij zegt, dan heb ik geen reden om daaraan te twijfelen en moet ik mijn beeld bijstellen.
Voor krachtig verwarmen hoeft het elektrische element niet in te schakelen (in ons geval / met onze WP).

De term krachtig verwarmen is wat mij betreft wat verwarrend, betekend niets anders dan verwarmen naar het setpoint van de "comfort temperatuur". Als de comfort temperatuur een beetje slim is bepaald hoeft de elektrische verwarming de WP zelden te ondersteunen.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
Sparky schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Voor krachtig verwarmen hoeft het elektrische element niet in te schakelen (in ons geval / met onze WP).

De term krachtig verwarmen is wat mij betreft wat verwarrend, betekend niets anders dan verwarmen naar het setpoint van de "comfort temperatuur". Als de comfort temperatuur een beetje slim is bepaald hoeft de elektrische verwarming de WP zelden te ondersteunen.
Je hebt gelijk, daarom heb ik de comforttemperatuur ook op 53 °C ingesteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:10
Is dat wat krachtig verwarmen doet? Dat is handig! Onze SWW staat vrij zuinig ingesteld op 1x per dag naar 45gr verwarmen. Dat is voldoende voor 98% van de dagen, maar soms zijn er logees of zo en dan is het wel handig dit via de Madoka te kunnen doen. Alle twee de keren tot nu toe wanneer het nodig was, heb ik via de app een “ad-hoc” comfort slot toegevoegd in het schedule (en later weer weggehaald). Via de Madoka eenmalig is toch fijner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
Patrick4 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:00:
Is dat wat krachtig verwarmen doet? Dat is handig! Onze SWW staat vrij zuinig ingesteld op 1x per dag naar 45gr verwarmen. Dat is voldoende voor 98% van de dagen, maar soms zijn er logees of zo en dan is het wel handig dit via de Madoka te kunnen doen. Alle twee de keren tot nu toe wanneer het nodig was, heb ik via de app een “ad-hoc” comfort slot toegevoegd in het schedule (en later weer weggehaald). Via de Madoka eenmalig is toch fijner.
Via de app kan "krachtig verwarmen" eventueel ook ingeschakeld worden, gaat wat mij betreft nog eenvoudiger & op afstand (als je deze optie hebt op de WP)

En als het relatief vaak nodig is eventueel de temperatuur wat verder verhogen van 45 Gr.C. naar bijvoorbeeld 48 Gr.C. (dat heeft nauwelijks invloed op het rendement / verbruik / COP)

Ik heb de temp. zelf op 52 Gr.C. staan (=geen BUH) voor 5 dagen per week. Op 2 dagen wordt er iets minder warm water verbruikt bij ons thuis. Kwam gunstiger uit qua totaal verbruik dan 7 dagen op een iets lagere temperatuur.

In de zomer heb ik de temperatuur ook een paar graden lager staan (ivm suppletie warmer leidingwater waardoor boiler minder snel afkoelt tijdens warm water verbruik)

[ Voor 31% gewijzigd door Sparky op 07-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

piieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Heb je een geïntegreerde warmwatertank? Zo nee, dan heb je ook geen Backup Heater (BUH).
Heb je een losse warmwatertank? Zo ja, dan heb je een Booster Heater (BSH).
Heb je een geïntegreerde warmwatertank en daarnaast nog een losse warmwatertank? Zo ja, dan heb je een BUH én een BSH.
Naar mijn idee is een BUH hetzelfde als een BSH. Alleen de ene heb je bij een geïntegreerde tank en de andere bij een losse tank.
Ik heb een losse tank, maar volgens de specificaties van de installateur heb ik ook een BUH. Bij staande modellen kan de BUH volgens mij ook als Booster (BSH) werken. Bij wandmodellen heb je een aparte Booster in je boiler nodig. Die BSH bij mij is eigenlijk een soort waterkoker die in mijn boiler is gestoken. De BUH springt toch bij wanneer de WP zelf niet voldoende capaciteit heeft voor het verwarmen van de woning (VW, dus niet SWW), of als de compressor niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

piieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Het klopt wat TKroon zegt, maar wat jij zegt klopt bij sommige modellen ook.

Bij het staande model zijn dit inderdaad dezelfde apparaat. De BUH kan daar als BSH werken. Voor het wandmodel gaat dat echter niet, die heeft zowel een BUH voor het verwarmen van het uitvoer water, als een verwarmingselement dat direct het water van de boiler opwarmt.

De BUH gaat bij mij echter nooit aan, de BSH wel (alleen bij desinfectie).

[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 07-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik weet dit overigens zeker omdat mijn installateur eerst het wandmodel had geplaatst met losse boilertank, maar deze telkens in storing schoot bij het draaien van de desinfectie cyclus. De benodigde boiler temperatuur werd nooit bereikt, dit kwam omdat er geen losse BSH in de boiler aanwezig was. De installateur heeft die kosteloos geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Zo leer je elke dag weer wat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:45
assje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Ik heb een tijdschema voor nachtverlaging: 20°C tussen 05:00-23:00 en 19°C in de nacht. Dit om te zorgen dat hij zo veel mogelijk overdag draait en we warme voeten hebben.

Daarmee draaide hij meestal best mooi regelmatig op 500-1.000W (10kWh/dag ongeveer gemiddeld in december):
[Afbeelding]

Gemiddeld op deze twee dagen heeft hij dus 13-14 uur gedraaid op gemiddeld 700-800W. Hier zitten nog best wat piekjes/dalen/defrosts in verstopt maar die kan ik niet direct in veel detail zien.

Dat is dus niet helemaal optimaal, ik zou liever hebben dat hij 22 uur op 500W zou draaien. Ik had daarom de nachtverlaging er afgehaald, dat gaf echter het volgende resultaat:
[Afbeelding]

Nog steeds ongeveer 12 uur gedraaid op gemiddeld ca. 750W maar nu geheel tijdens de nacht en overdag koude voeten.

Ik heb de stooklijn al omlaag gezet naar 30 bij -15 en delta T van 5 naar 4 graden. Ik weet niet of het zinvol is die nog verder te verlagen; ik moet ook nog een keer kijken wat de overshoot doet. Ik heb de unit tot nu toe in ieder geval niet kunnen betrappen op een Ta >30; doorgaans rond de 27/28 graden.

Met temperaturen boven nul zou ik de unit eigenlijk willen kunnen begrenzen op minimaal vermogen.

Voor nu had ik het tijdschema voor nachtverlaging maar weer gewoon aangezet omdat het afgelopen weken weer warmer was. Heb hem vandaag weer uitgezet omdat het nu toch echt wat kouder lijkt te gaan worden; even kijken hoe dat zich gaat gedragen.

Het draait dus niet helemaal optimaal maar de COP lijkt toch al wel best goed dus misschien moet ik me er niet te druk om maken. Het gebrek aan data/inzicht vanuit Daikin standaard vind ik toch wel jammer. Heb alsnog geen zin in teveel gedoe om daar iets aan te doen dus laat het maar.

Mochten er mensen tips hebben op basis van bovenstaande omstandigheden hoor ik het graag.
toon volledige bericht
Die nachtverlaging heb ik ook zo, werkt perfect. Bij echt koude nachten gaat hij bij 18,5grC aan. Als dat te laag is voor je zou je je nacht verlaging ook korter kunnen doen tot bv 3u. Als het huis dan al onder de 19,5 is afgekoeld gaat hij aan en anders pas later in de ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
JoTil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Die nachtverlaging heb ik ook zo, werkt perfect. Mening echt koude nachten gaat hij bij 18,5grC aan. Als dat te laag is voor je zou je je nacht verlaging ook korter kunnen doen tot bv 3u. Als het huis dan al onder de 19,5 is afgekoeld gaat hij aan en anders pas later in de ochtend.
Wat je zou kunnen doen, is geen nachtverlaging vanuit ingestelde temperatuur, maar "nachtverlaging in de Ta". Ik doe regelmatig (nu nog handmatig) via Onecta de offset 1 of 2 graden naar beneden halen. Dus hij pruttelt dan de hele nacht door, maar op iets lager vermogen. Meestal zakt de temperatuur dan ook een half graadje hier in huis. Overdag dan weer offset terug naar 0 (en soms eind middag naar + 1). Ik wil kijken of ik dit nog een keer geautomatiseerd krijg.

Extra voordelen (voor mijn gevoel):
- geen koude start om 5u (in jouw geval)
- in de nacht is het doorgaans kouder dan overdag, dus een lagere Ta betekent iets hogere COP
- als straks het salderen eraf gaat, iets minder stroomverbuik in de nacht, iets meer overdag (zal niet veel zijn, maar alle kleine beetjes helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
danny.s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:56:
[...]

Wat je zou kunnen doen, is geen nachtverlaging vanuit ingestelde temperatuur, maar "nachtverlaging in de Ta". Ik doe regelmatig (nu nog handmatig) via Onecta de offset 1 of 2 graden naar beneden halen. Dus hij pruttelt dan de hele nacht door, maar op iets lager vermogen. Meestal zakt de temperatuur dan ook een half graadje hier in huis. Overdag dan weer offset terug naar 0 (en soms eind middag naar + 1). Ik wil kijken of ik dit nog een keer geautomatiseerd krijg.

- in de nacht is het doorgaans kouder dan overdag, dus een lagere Ta betekent iets hogere COP
- als straks het salderen eraf gaat, iets minder stroomverbuik in de nacht, iets meer overdag (zal niet veel zijn, maar alle kleine beetjes helpen)
Dat is eventueel ook een mooie strategie. Ik denk dat mijn huidige manier, in mijn geval met radiatoren die geboosterd zijn efficiënter is. Bij VV zou ik voor die van jou gaan, dan zit je niet met de ellende van de massa die afkoelt. Geautomatiseerd zou voor mij wel een vereiste zijn. Is je stooklijn middelen obv 12u niet iets voor je, dan wissel je de dag/nacht situatie als het ware om qua aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JoTil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:49:
Die nachtverlaging heb ik ook zo, werkt perfect. Bij echt koude nachten gaat hij bij 18,5grC aan. Als dat te laag is voor je zou je je nacht verlaging ook korter kunnen doen tot bv 3u. Als het huis dan al onder de 19,5 is afgekoeld gaat hij aan en anders pas later in de ochtend.
Tot nu toe is de temperatuur nog nooit onder de 19 gekomen dus is hij s' nachts nog niet aan gegaan. Het enige probleem dat ik met de nachtverlaging heb is dat hij 's ochtends opstart met een koude vloer en dan met vrij hoog vermogen gaat staan te verwarmen. Vervolgens is ergens in de middag de doeltemperatuur gehaald en staat hij weer uit (op het warmste moment van de dag).

Ik zou zeggen dat dit wil zeggen dat de stooklijn verder omlaag kan/moet. Echter, deze staat al op 30 bij -15 en 25 bij 15. In de praktijk zie ik de unit vijrwel altijd op 27-29 graden draaien, hij smokkelt er dus een graadje bij lijkt het. Dus een beetje de vraag of ik er goed aan zou doen om de overregeling/overshoot te reduceren.

Het voelt voor mij gewoon zonde dat de unit nog nooit een hele dag gedraaid heeft en dus onnodig op hoog vermogen draait. In mijn oude woning stond mijn Mitsubishi Ecodan vrijwel altijd 24/7 te draaien zodra het iets kouder werd (met ruimtecompensatieregeling i.p.v. stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Een paar keer wat aanpassen voor herfst/winter/lente vind ik nog wel prima maar ik zoek toch wel echt een regeling die ik verder met rust kan laten.

Ik heb de offset nu eens op -1 gezet om te zien wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
JoTil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:10:
Dat is eventueel ook een mooie strategie. Ik denk dat mijn huidige manier, in mijn geval met radiatoren die geboosterd zijn efficiënter is. Bij VV zou ik voor die van jou gaan, dan zit je niet met de ellende van de massa die afkoelt. Geautomatiseerd zou voor mij wel een vereiste zijn. Is je stooklijn middelen obv 12u niet iets voor je, dan wissel je de dag/nacht situatie als het ware om qua aanvoer temperatuur.
Het wisselt wel iets, maar eigenlijk zou je een 12uurs-vertraging willen inbouwen. Bij een 12uurs-gemiddelde loop je maar 6 uur achter. En bij 24uurs-gemiddelde ben je de dagvariatie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
arnoldniessen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Het wisselt wel iets, maar eigenlijk zou je een 12uurs-vertraging willen inbouwen. Bij een 12uurs-gemiddelde loop je maar 6 uur achter. En bij 24uurs-gemiddelde ben je de dagvariatie kwijt.
Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Tot nu toe is de temperatuur nog nooit onder de 19 gekomen dus is hij s' nachts nog niet aan gegaan. Het enige probleem dat ik met de nachtverlaging heb is dat hij 's ochtends opstart met een koude vloer en dan met vrij hoog vermogen gaat staan te verwarmen. Vervolgens is ergens in de middag de doeltemperatuur gehaald en staat hij weer uit (op het warmste moment van de dag).

Ik zou zeggen dat dit wil zeggen dat de stooklijn verder omlaag kan/moet. Echter, deze staat al op 30 bij -15 en 25 bij 15. In de praktijk zie ik de unit vijrwel altijd op 27-29 graden draaien, hij smokkelt er dus een graadje bij lijkt het. Dus een beetje de vraag of ik er goed aan zou doen om de overregeling/overshoot te reduceren.

Het voelt voor mij gewoon zonde dat de unit nog nooit een hele dag gedraaid heeft en dus onnodig op hoog vermogen draait. In mijn oude woning stond mijn Mitsubishi Ecodan vrijwel altijd 24/7 te draaien zodra het iets kouder werd (met ruimtecompensatieregeling i.p.v. stooklijn).
Welke unit heb je precies? Want klinkt alsof dan de unit te zwaar is, of je extreem weinig warmteverlies of extreem goed afgifte systeem hebt (of combinaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9RAKDbD0AOUZ0VRYyb2FkfUIwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqCFVqRruMqJCiZkQF2uwEAb.png?f=fotoalbum_large

Ha, top, dit werkt :)
Automatisch -1 awt offset voor de nachturen als het wat kouder is buiten...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
danny.s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:45:
Welke unit heb je precies? Want klinkt alsof dan de unit te zwaar is, of je extreem weinig warmteverlies of extreem goed afgifte systeem hebt (of combinaties).
Zie hier samenvatting:
assje in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

En update met verbruik in december (3,78 kWh/graaddag thermisch)

Een nageisoleerde woning was natuurlijk wat lastiger inschatten. Ik dacht van tevoren met een 6kW ook wel uit te kunnen maar aangezien er weinig verschil lijkt te zitten in minimum vermogen is de keuze voor 8kW geweest; in ieder geval wel prettig i.c.m. 300L boiler. Op basis van verbruik tot nu toe lijkt wel duidelijk dat 6kW ook voldoende was geweest.

Maar; zo lang hij hoe dan ook nog niet op minimaal vermogen draait is daar sowieso nog winst te behalen zou ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 08-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Zie hier samenvatting:

En update met verbruik in december (3,78 kWh/graaddag thermisch)

Een nageisoleerde woning was natuurlijk wat lastiger inschatten. Ik dacht van tevoren met een 6kW ook wel uit te kunnen maar aangezien er weinig verschil lijkt te zitten in minimum vermogen is de keuze voor 8kW geweest; in ieder geval wel prettig i.c.m. 300L boiler. Op basis van verbruik tot nu toe lijkt wel duidelijk dat 6kW ook voldoende was geweest.

Maar; zo lang hij hoe dan ook nog niet op minimaal vermogen draait is daar sowieso nog winst te behalen zou ik zeggen.
Ze kunnen allemaal even ver terug regelen. Je zou eens kunnen kijken wat de flow is. Deze kan terugregelen tot ca 6,5. Als je hier al op zit zou je je dT kunnen verlagen waardoor er weer ruimte ontstaat om minder vermogen te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JoTil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:01:
Ze kunnen allemaal even ver terug regelen. Je zou eens kunnen kijken wat de flow is. Deze kan terugregelen tot ca 6,5. Als je hier al op zit zou je je dT kunnen verlagen waardoor er weer ruimte ontstaat om minder vermogen te leveren.
Flow zie ik doorgaans 15-20L/min, soms ook lager maar dat lijkt incidenteel ,ΔT staat op 3°C ingesteld. Zou er dan een logica zijn om de flow te begrenzen in de unit?

Ik snap niet zo goed waarom de unit er voor lijkt te kiezen om boven de stooklijn te gaan zitten. Het lijkt erop dat de toegestane overshoot onnodig ingezet wordt. Overshoot uitschakelen geeft weer risoco op pendelen zou ik zeggen; zeker aangezien ik niet heel veel inzicht in data heb denk ik niet wenselijk.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 08-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06
Mathy M schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:20:
[...]

De eerste vraag die hier gesteld gaat worden is alsvolgt. Wat is je stooklijn?
Heb die toen helaas niet opgeschreven, van de week is het weer eens gebeurd. Stooklijn is 39 bij -30 en 22 bij 18.

Zal het helpen/uitmaken om ipv het "warme" punt te verlagen het "koude" punt te verlagen, dus bv ipv 39 graden iets van 30? aangezien de warmtepomp momenteel met de huidige temperaturen binnen 1 a2 uurtjes het huis op temperatuur heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

pindamaster schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Heb die toen helaas niet opgeschreven, van de week is het weer eens gebeurd. Stooklijn is 39 bij -30 en 22 bij 18.

Zal het helpen/uitmaken om ipv het "warme" punt te verlagen het "koude" punt te verlagen, dus bv ipv 39 graden iets van 30? aangezien de warmtepomp momenteel met de huidige temperaturen binnen 1 a2 uurtjes het huis op temperatuur heeft
Het warme punt zal omhoog moeten en het koude punt omlaag. Je stooklijn mag absoluut niet onder de 25°C komen (dan zal er uitsluitend op de BUH verwarmd worden); mijn advies is om niet onder de 27°C te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-05 19:03
PCJR,

Heb je de code daar ook van?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Flow zie ik doorgaans 15-20L/min, soms ook lager maar dat lijkt incidenteel ,ΔT staat op 3°C ingesteld. Zou er dan een logica zijn om de flow te begrenzen in de unit?

Ik snap niet zo goed waarom de unit er voor lijkt te kiezen om boven de stooklijn te gaan zitten. Het lijkt erop dat de toegestane overshoot onnodig ingezet wordt. Overshoot uitschakelen geeft weer risoco op pendelen zou ik zeggen; zeker aangezien ik niet heel veel inzicht in data heb denk ik niet wenselijk.
Klinkt idd alsof de WP de flow zou moeten verlagen ipv overshoot onnodig toe te passen. Misschien niet de beste oplossing, maar je zou eens kunnen proberen de maximale pomp snelheid te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 19:20
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik had ook vaak hoge flow op dt3. Nu zit ik al een hele poos op dt4. Dat bevalt me veel beter. Veel lagere gemiddelde flow. Zou je misschien ook eens kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 07:39
Coffee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb een losse tank, maar volgens de specificaties van de installateur heb ik ook een BUH. Bij staande modellen kan de BUH volgens mij ook als Booster (BSH) werken. Bij wandmodellen heb je een aparte Booster in je boiler nodig. Die BSH bij mij is eigenlijk een soort waterkoker die in mijn boiler is gestoken. De BUH springt toch bij wanneer de WP zelf niet voldoende capaciteit heeft voor het verwarmen van de woning (VW, dus niet SWW), of als de compressor niet werkt?
Ik heb een wandmodel met een losse boiler (EKHWS-D3V3), maar naar die boiler gaat alleen een temperatuursensor en verder geen electra. Alles verloopt via het wandmodel, ook de legionella runs. Naar aanleiding van deze post toch Saman maar eens gemaild met de vraag waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
[...]

Nog een voordeel -> minder defrost bij buitentemp. net iets boven het vriespunt. :)

Pagina: 1 ... 133 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma