(post scriptum toevoeging
tijdelijk oplossing is
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81224682
permanente is de backupheater aansluiten, maar moet nog gedaan worden)
ik heb een ehbx08ef6v en blijkbaar is deze afgelopen week in storing gegaan (waarschijnlijk stroomweggevallen, maar geen storing melding of foutcode)
en toen weer aangegaan maar niet meer gaan verwarmen
nu kom ik na een week afwezigheid terug en gaat de warmtepomp niet "aan"
maw er wordt geen warmte meer afgegeven aan het cv systeem en is mijn huis koud
ik heb dus een ehbx08ef6v (wand model) koelen en verwarmen maar gebruik alleen verwarmen
deze is ooit ingestalleerd als hybride, maar de gaskraan is daarna dicht gedaan en een jaar later zelfs verwijderd (dus nooit als back up gebruikt)
destijds ook gevraagd of de warmtepomp all electric kon draaien en dat was geen probleem (mits de capaciteit geen probleem zou zijn, wat het niet bleek)
sww doe ik met een aparte boiler
ik heb gekeken naar de ontluchting (geen lucht)
waterdruk is 1.6bar dus ook prima
ik heb de installateurs storingdienst gebeld (landelijke werkende tussenpartij zonder eigen installateurs)
en ze kwamen tot de conclusie dat de warmte pomp vanwege de water temperatuur
(gezakt van 33graden naa 13graden)
terug gaat naar zijn hybride sturing (m.a.w de cv ketel) omdat de compressor deze water temperatuur niet aan zou kunnen en zou proberen om de temperatuur daarmee op te krikken
nu klonk dit mij vreemd omdat de temperatuur van het water wel vaker heel laag is geweest maar toen was het ook geen probleem
nu twijfel ik hier en daar wat aan de expertise van de partij
en stel ik hier de vraag
is dit daadwerkelijk zo;
dat hij vanaf een lage temperatuur niet meer werkt of kan ik "tijdelijke" de hybride modus uitzetten dat hij hem toch weer oppakt ?
daarnaast had ik nog een andere optie uitgepuzeeld en dat is;
een andere optie is er manier om hybride uit te zetten en dat de warmtepomp de backheater aanspreekt
het hybride moet sowieso uit aangezien de gasketel niet meer werkt omdat ik dus geen aardgas aansluiting meer heb (cv hangt er nog voor de sier)
en de binnenunit is (blijkbaar) voorzien van een backup element (6V) welke volgens de installatie handleiding een 1fase 230v heater is echter moet deze op een aparte groep (volgens de storingdienst medewerker)
nu zit/zat de cv ketel op een groep dit alleen door de cv en de ganglampen wordt gebruikt
en de handleiding zegt alleen het expliciet een aparte groep moet als het gaat om een tank oplossing die ik niet heb
nu was mijn voorstel om tijdelijk de heater daarop te zetten
het systeem dan laten opwarmen en dan op een later moment een permanente oplossing te realiseren (lees aparte groep in de meterkast)
is dit volgens jullie ook een optie ?
of is het helemaal niet nodig om een andere groep aan te spreken, omdat de 2 systemen niet tegelijkertijd werken (normale warmtepomp en de backup heater) en is een wijziging in de installateur instellingen voldoende?
[
Voor 3% gewijzigd door
xtrme op 06-01-2025 12:19
]