Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
MartinVanBerkel schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:46:
Ik ben sinds juni dit jaar een nieuwe gebruiker van de Altherma 3 warmtepomp.
De ERRA08EW1 buiten en de ELVH12S23E9W binnen.
Heb er dus geen/weinig ervaringen nog mee, dus lees dit toppie met veel interesse.
Merk dat er veel expertise is in deze groep.

Korte samenvatting van mijn omgeving.
Oude tussenwoning (1933) met volledige na isolatie (spouw, vloer, dak)
Oppervlakte 108m2.
Thermostaat staat op 20.5.

Nu heb ik een vraagje als leek.

Ik gebruik HomeWizard om mij verbruik te monitoren.
Zo heb ik zowel binnen- en buitenunit apart geschakeld om te kunnen monitoren.

Ik zie echter steeds weer een "piek" terugkomen.
Is dit het bewuste pendelen of is dit een ander verschijnsel.

En wat is de ervaring van een gemiddeld verbruik per dag/week.

Weet dat het misschien "eenvoudige" vragen zijn, maar zoek mijn weg in deze materie.
Zeker als "eerste-jaars- verbruiker".
Alle hulp is welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals reeds genoemd lijkt het er op dat de stooklijn erg hoog staat.

Ik was laatst bij een buurtgenoot waar de installateur de installatie ook had achtergelaten met een idioot hoge stooklijn. Want dan weten ze zeker dat het warm wordt. Dat het ook veel efficiënter kan, dat boeit dan minder. 8)7

Kun je een foto van je stooklijn hier posten?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Wij zijn sinds een maand eigenaar van een nieuwbouw woning met Daikin Altherma 3 R F (EHVX-EV6) warmtepomp. Ik ga dit topic zeker volgen en aan de slag om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te krijgen.
Zijn er ter introductie topics of video's waar ik informatie kan vinden over stooklijnen, best practices, instellingen enz?

Kom er net achter dat de warmtepomp wifi controller nog in de verpakking zit en niet is aangesloten door de installateur. Daar moet ik nog even naar kijken.

[ Voor 61% gewijzigd door Vae Victus op 30-12-2024 00:01 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19
Hoe is jullie verbruik +/- in vergelijking met december 2023? Een stuk meer, gelijk, minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 15:49
Atomius schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:31:
Hoe is jullie verbruik +/- in vergelijking met december 2023? Een stuk meer, gelijk, minder?
Iets meer, met name door de afgelopen week met temperaturen tussen 0 en 4 graden en constante mist. Veel defrosts en weinig rendement. De eerste weken van december waren wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-05 14:52
Hier hetzelfde verhaal als bij @Jasperr
Maar wel vergelijkbaar verbruik als vorig jaar met dezelfde temperaturen en mist.
De defrosts zijn de boosdoeners.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:45
Bijna +10% hier in omgeving Eindhoven, geen rare dingen van de WP gezien.

Edit: wel een wijziging t.o.v. vorig jaar; meer warmwater gebruik omdat we dagelijks een machine moeten schoonmaken in de ochtend, dat zorgt soms voor een extra SWW run.

[ Voor 23% gewijzigd door mawashigeri op 30-12-2024 20:32 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Afgelopen weekend was het koud en trok na een tijdje de kou enigszins het huis in. Wij stoken namelijk niet op de slaapkamers en koelt het er logischerwijs iets af. Beneden bleef de temperatuur netjes op setpoint met de stooklijn.
Nu warmt het buiten weer op en blijft de temperatuur in de woonkamer echter een halve graad achter. Waarschijnlijk omdat de kou nog in het huis zit en de AWT hiervoor nu te laag is. Hebben jullie dit ook en is het op te lossen? Ik heb nu modulatie aangezet om te zien of dat helpt maar het reageert niet echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:04
MrMalice schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:11:
Afgelopen weekend was het koud en trok na een tijdje de kou enigszins het huis in. Wij stoken namelijk niet op de slaapkamers en koelt het er logischerwijs iets af. Beneden bleef de temperatuur netjes op setpoint met de stooklijn.
Nu warmt het buiten weer op en blijft de temperatuur in de woonkamer echter een halve graad achter. Waarschijnlijk omdat de kou nog in het huis zit en de AWT hiervoor nu te laag is. Hebben jullie dit ook en is het op te lossen? Ik heb nu modulatie aangezet om te zien of dat helpt maar het reageert niet echt snel.
En op hoeveel graden heb je de modulatie ingesteld? Als dat slechts 1 graad is, zal dat zeker lang duren ja. Met 4 graden zal het vrij rap gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
danny.s schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:20:
[...]

En op hoeveel graden heb je de modulatie ingesteld? Als dat slechts 1 graad is, zal dat zeker lang duren ja. Met 4 graden zal het vrij rap gaan.
Modulatie staat op 4 graden. Kamerthermostaat staat nu op 19.7 met setpoint 20.0. Hij houdt nu exact de stooklijn aan dus modulatie doet niks. Vindt een modulatie stap pas plaats bij een grotere temperatuursafwijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Jasperr schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:36:
[...]

Iets meer, met name door de afgelopen week met temperaturen tussen 0 en 4 graden en constante mist. Veel defrosts en weinig rendement. De eerste weken van december waren wel beter.
Ja hier ook 4-5% meer in 't midden des lands, vind het nog wel meevallen. Gemiddelde temp is 6,0 versus 6,9 vorig jaar las ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-05 17:33
MrMalice schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:48:
[...]

Modulatie staat op 4 graden. Kamerthermostaat staat nu op 19.7 met setpoint 20.0. Hij houdt nu exact de stooklijn aan dus modulatie doet niks. Vindt een modulatie stap pas plaats bij een grotere temperatuursafwijking?
Als je bij de geavanceerde instelling de temp. 1 ° omhoog brengt dan kom je al een heel end !
Bij klimaatregeling in de app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Kasseilegger schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:33:
[...]

Als je bij de geavanceerde instelling de temp. 1 ° omhoog brengt dan kom je al een heel end !
Bij klimaatregeling in de app!
Dat heb ik nu maar gedaan, maar ik zou willen dat dit automatisch gaat. Nu moet ik het handmatig aanpassen en dan straks weer terugzetten.
Hebben jullie dan geen last van dit als het weer warmer wordt en de kou nog in het huis zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-05 14:13
Waar vind je de modulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:30
Hier in december ca -10/15%. Wijzigingen t.o.v. vorig jaar:
- modulatie nu uit: wp bleef maar doordraaien ook na flinke overschrijding setpoint. Incidenteel gaat hij nu net te vroeg uit als er bijvoorbeeld uitgebreid gekookt wordt.
- nachtverlaging van 1 graad: afgifte is middels(gebooste) radiatoren en ruimte weer snel op temperatuur. Op deze manier voorkom ik dat de wp bv obv de ruimte temperatuur in de nacht aan is en overdag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVanBerkel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-01 13:12
arnoldniessen schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:17:
[...]

Je stooklijn staat waarschijnlijk veel te hoog, waardoor je tegen de kamertemperatuurgrenzen (+21.0/+20.0) aanloopt van de kamertemperatuurregeling. Je systeem draait de helft van de tijd op 2x het benodigde vermogen, en dat is niet comfortabel en niet efficient. Wat is je stooklijn? Probeer die eens (bijna) te halveren (bv +50C -> +40C -> +35C) tot je de kamer nog net warm kunt houden.
Dank voor je meedenken.
Stooklijn stond redelijk (te.?) hoog.
Aflopend van 60 graden naar 30.

Heb hem nu aangepast naar
-- 45 vanaf -10.
-- 35 vanaf 15

Ga even kijken wat de effecten zijn en zonodig weer wat bijschaven.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVanBerkel
Pim57 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:00:
[...]

Zoals reeds genoemd lijkt het er op dat de stooklijn erg hoog staat.

Ik was laatst bij een buurtgenoot waar de installateur de installatie ook had achtergelaten met een idioot hoge stooklijn. Want dan weten ze zeker dat het warm wordt. Dat het ook veel efficiënter kan, dat boeit dan minder. 8)7

Kun je een foto van je stooklijn hier posten?
Dank voor je meedenken.

-- 45 vanaf -10.
-- 35 vanaf 15

Ga even kijken wat de effecten zijn en zonodig weer wat bijschaven.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MartinVanBerkel schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:40:
[...]

Dank voor je meedenken.

-- 45 vanaf -10.
-- 35 vanaf 15

Ga even kijken wat de effecten zijn en zo nodig weer wat bijschaven.
Dank voor het meedenken.
Deze waarden vind ik nog erg hoog!
Ik heb 28 bij -10 en 26 bij +15. delta T = 3
Ik heb vloerverwarming met nog twee radiatoren (waarvan ik niet veel verwacht), dus eigenlijk "alleen" vloerverwarming en het comfort is uitstekend bij een ingestelde kamertemperatuur van 20,5.
Het kan zijn dan jij alleen maar radiatoren hebt of grotendeels. Dan kan de stooklijn best wat hoger staan.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
piieter schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb vloerverwarming met nog twee radiatoren (waarvan ik niet veel verwacht), dus eigenlijk "alleen" vloerverwarming en het comfort is uitstekend bij een ingestelde kamertemperatuur van 20,5.
Het kan zijn dan jij alleen maar radiatoren hebt of grotendeels. Dan kan de stooklijn best wat hoger staan.
Langzaam ben ik steeds verder naar beneden aan het gaan en kom aardig in de buurt van dat. Maar ik heb ook aardig het idee dat de wp bij mij gewoon net een slag te zwaar is.
De buitentemperatuur is inmiddels weer langzaam omhoog gekropen naar 7 graden. Ik verwacht nu zo elk moment dat mijn wp uitschakeld en weer aan/uit gaat regelen op de thermostaat.
Vanaf welke buitentemperatuur begint de warmtepomp bij jullie aaneengesloten runs te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
MartinVanBerkel schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:40:
[...]

-- 45 vanaf -10.
-- 35 vanaf 15
Die 60° stond inderdaad bizar hoog! 8)7 Zelfs voor een CV-ketel is dat nog pittig 🥵

Met deze nieuwe waarden is het nog steeds erg hoog. Hier een goed geïsoleerde hoekwoning van 108 m2 met enkel radiatoren en ik stook nu met water van 33° C het huis prima warm.

Die 35° water bij 15° buitentemperatuur is veel te hoog. Je kunt beter dat punt op 26 zetten.

Laat die 45° maar even staan. En dan hoef je de komende dagen enkel met dit punt (-10) te spelen.
Stook een paar dagen 24/7 en wordt het binnen geen 20 dan wordt 45->46. Of andersom dan wordt 45->44. Etc…

Door met lagere temperaturen te stoken wordt je systeem efficiënter maar ook trager. Dus liever geen grote nachtverlaging toepassen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 30-12-2024 19:38 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Groenenboompje schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:54:
[...]

Langzaam ben ik steeds verder naar beneden aan het gaan en kom aardig in de buurt van dat. Maar ik heb ook aardig het idee dat de wp bij mij gewoon net een slag te zwaar is.
De buitentemperatuur is inmiddels weer langzaam omhoog gekropen naar 7 graden. Ik verwacht nu zo elk moment dat mijn wp uitschakeld en weer aan/uit gaat regelen op de thermostaat.
Vanaf welke buitentemperatuur begint de warmtepomp bij jullie aaneengesloten runs te maken?
Daar heb ik eerlijk gezegd nooit zo op gelet. Ik heb geen ESPAltherma of Home Assistant, dus geen grafiekjes.
Ik heb wel zonnepanelen met een Enphase app. Hierop kan ik gedurende de dag mooi zien hoeveel kWh er verbruikt is. En hierop kan ik ook zien dat de wp lange runs maakt van soms wel enige dagen en dat stopt dan als het plotseling erg warm wordt buiten (relatief gezien), of als het omstreeks 0 graden Celsius is met veel vocht in de lucht. Dan gooien de defrosts roet in het eten. Maar uiteindelijk herstelt zich dat ook weer vanzelf. Ik heb geen nachtverlaging en op dit moment ook nog geen modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur.
Bij een warmteverliesberekening voor onze woning kwam ik uit op 9,9 kW bij -10 graden Celsius.
We hebben een wp van 8 kW (eigenlijk is die volgens mij 7,5 kW).
Wat me bij die warmteverliesberekening wel opviel was, dat de meeste warmte verloren gaat met ventilatie.
Deuren naar buiten openen bij het binnenkomen of naar buiten gaan en open raam ventilatie.
Als je daar een beetje op let dan is een slag kleinere wp vaak voldoende van capaciteit.
Toen Energiewacht op de proppen kwam met een 8 kW pomp was ik eerst een beetje huiverig, of deze wel voldoende groot zou zijn. Nou ik kan zeggen dat hij prima voldoet. We hebben al eens -10 graden Celsius gehad vorig jaar en het was toen lekker warm in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
[...]

Langzaam ben ik steeds verder naar beneden aan het gaan en kom aardig in de buurt van dat.
[...]
Zo ben ik ook te werk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
[...]

Daar is weinig zinnigs over te zeggen en hangt helemaal af van het minimum vermogen van de wp.

Als je huis een warmteverlies van 1500 Watt heeft en de wp kan niet verder terug dan 2000 Watt, dan zit er niks anders op dan pendelen. :(
Maar kan de wp wel terug naar 1500 Watt of lager, dan heb je mooie lange runs. :)

Kortom het hangt dus helemaal van je wp af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
In menu op de binnenunit onder hoofdzone als installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Vandaag bezig geweest met het instellen van de stooklijn. Af fabriek stond deze vrij hoog. Nu eerst maar is op 35/-10 en 25/15. Dit een maand aankijken en dan tweak ik wel verder.
Ik kwam wel de optie tegen om het type stooklijn in te stellen, 2 punts of helling.
Zijn er nog personen hier die helling gebruiken? Vanuit de meeste reacties maak ik op dat 2 punts wel de favoriet is.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Mijn vorige bericht is nog onbeantwoord dus ik doe nog een poging.
Ik ben op zoek naar een goede stooklijn en de afgelopen weken ging het goed. Eigenlijk werd het vaak net wat warmer dan het setpoint. Maar afgelopen weekend was het een stuk kouder en is de kou ook het huis in geslopen. Nu blijft ie een paar tiende onder het setpoint hangen. Ik heb nu handmatig de AWT twee graden verhoogd, maar ik wil eigenlijk dat de WP dit zelf regelt.
Ik heb LTW met ventilatoren dus een relatief snel systeem. Dus als het buiten rap kouder wordt, wordt het binnen te snel warm en vice versa.
Hebben anderen dit ook? Hoe los ik dit op of is dit de manier om ermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-05 15:05
Eind van het jaar - tijd om de staatjes op te maken :-)

Deze december zit ik op 615kWh tov 1000kWh vorig jaar.

Maar ... heb ook een paar grote aanpassingen gedaan.
Bij de installatie zomer 2023 was de initiele stooklijn vreselijk.
De verdelers op de vvw konden blijven zitten volgens Daikin (?)
De BUH sloeg al aan bij +5C en elke defrost
want voor een defrost kon ie niet genoeg warm water uit de leidingen halen (mijn vermoeden?)
en vervolgens kon die z'n warmte niet kwijt met resultaat enkele keren een error 7H-06

Dus acties:
in januari 2024 de pomp verwijderd op de verdelers van m'n vloerverwarming (x2)
stooklijn aangepast
en BUH mag pas bij springen bij -5C

Wereld van verschil
De stooklijn is natuurlijk een beetje tweaken, maar denk dat die nu ook redelijk goed gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywW4IXiHHVUHXSc9q7POruk0cO8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HwJkAEOhiyyTJ6l6G4C76nR6.png?f=user_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:37

GJA

MrMalice schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:05:
Ik ben op zoek naar een goede stooklijn en de afgelopen weken ging het goed. Eigenlijk werd het vaak net wat warmer dan het setpoint. Maar afgelopen weekend was het een stuk kouder en is de kou ook het huis in geslopen. Nu blijft ie een paar tiende onder het setpoint hangen. Ik heb nu handmatig de AWT twee graden verhoogd, maar ik wil eigenlijk dat de WP dit zelf regelt.
Ik heb LTW met ventilatoren dus een relatief snel systeem. Dus als het buiten rap kouder wordt, wordt het binnen te snel warm en vice versa.
Hebben anderen dit ook? Hoe los ik dit op of is dit de manier om ermee om te gaan?
AWT 2 graden verhogen is best veel; ik zou dat op 1 graad houden. En dat je moet ingrijpen is niet in elk huis te voorkomen.
Je kunt dat wel weer automatiseren in HA.

De stooklijn heeft twee componenten; de stooklijn zelf maar ook de delta t. In de praktijk betekent 1 graad minder delta t dat de stooklijn 1 graad naar beneden kan. Wel krijg je een grotere flow en dat kan best tot effect hebben dat je ook bij lagere temperaturen meer warmte vasthoudt. Wel belangrijk; je moet nog wel ruimte hebben in de flow. Zie je dat bij een lagere delta t de pomp continu op max draait? dan is de delta t te laag.Ik heb zelf geen ervaring met radiatoren.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12

pingwim

What's a world without Wimmen

Bij een weersafhankelijke regeling (WAR) wordt de AWT automagisch geregeld.
Dus kijk eens of de warmtepomp daar gebruik van maakt.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
pingwim schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:18:
[...]

Bij een weersafhankelijke regeling (WAR) wordt de AWT automagisch geregeld.
Dus kijk eens of de warmtepomp daar gebruik van maakt.
Dit snap ik niet helemaal. Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-05 15:05
Een goede stooklijn vind ik ook lastig omdat niet alleen buiten temp een rol speelt voor de warmte behoefte. Wind, zon instraling en koken beinvloeden allemaal de binnen temp.

Mijn curve staat op: 37C bij -10 en 28C bij +10 ... een eerste instelling na de initiele (rampzalige) installatie

De Madoka staat op 22C en de binnen temp zit rond de 21.2C - 21.7C. Prima zo vind ik. En als er gekookt wordt gaat ie naar 23C en slaat de WP af. ook prima. Uurtje later als de temp weer onder de 21,5C zakt springt ie weer aan.

Ik heb het gevoel dat de WP redelijk over-powered is, omdat wanneer we rond de 12C buiten zitten, de 22C binnentemp vaak overschreden wordt (en de wp dus afslaat). Maar het zij zo...

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
GJA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:18:
[...]

AWT 2 graden verhogen is best veel; ik zou dat op 1 graad houden. En dat je moet ingrijpen is niet in elk huis te voorkomen.
Je kunt dat wel weer automatiseren in HA.

De stooklijn heeft twee componenten; de stooklijn zelf maar ook de delta t. In de praktijk betekent 1 graad minder delta t dat de stooklijn 1 graad naar beneden kan. Wel krijg je een grotere flow en dat kan best tot effect hebben dat je ook bij lagere temperaturen meer warmte vasthoudt. Wel belangrijk; je moet nog wel ruimte hebben in de flow. Zie je dat bij een lagere delta t de pomp continu op max draait? dan is de delta t te laag.Ik heb zelf geen ervaring met radiatoren.
Zou je wat meer over de delta T kunnen toelichten? Eerder las ik dat de delta T juist hoog moet staan. En hoe pas ik eigenlijk de delta T aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 20:12

pingwim

What's a world without Wimmen

MrMalice schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:23:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Hoe doe ik dat?
Staat vermeld in de handleiding. Zoek eens op "weersafhankelijk" ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
pingwim schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:34:
[...]

Staat vermeld in de handleiding. Zoek eens op "weersafhankelijk" ?
De klimaatregeling staat op weersafhankelijk en de AWT volgt de stooklijn. Ik snap niet wat je bedoelt met dat de AWT automatisch geregeld wordt. Bedoel je dat ie de stooklijn volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
quint001 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:24:
[...]

Een goede stooklijn vind ik ook lastig omdat niet alleen buiten temp een rol speelt voor de warmte behoefte. Wind, zon instraling en koken beinvloeden allemaal de binnen temp.

Mijn curve staat op: 37C bij -10 en 28C bij +10 ... een eerste instelling na de initiele (rampzalige) installatie

De Madoka staat op 22C en de binnen temp zit rond de 21.2C - 21.7C. Prima zo vind ik. En als er gekookt wordt gaat ie naar 23C en slaat de WP af. ook prima. Uurtje later als de temp weer onder de 21,5C zakt springt ie weer aan.

Ik heb het gevoel dat de WP redelijk over-powered is, omdat wanneer we rond de 12C buiten zitten, de 22C binnentemp vaak overschreden wordt (en de wp dus afslaat). Maar het zij zo...
Ik heb het zelfde als jou, ook het gevoeld dat de WP hier overpowered is.
Mijn stooklijn staat op het moment op 35C bij -15 en 27C bij +10 en een offset van -2, overshoot op 4 en DeltaT op 4. Daarmee heb ik de afgelopen dagen een mooie constante run die tegen zn minimale vermogen aanhangt. Blijft daarmee redelijk stabiel rond de 20,5 graad in huis.
Het is alleen nu de vraag wat die doet met deze instellingen zodra t weer warmer wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Groenenboompje op 31-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Groenenboompje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb het zelfde als jou, ook het gevoeld dat de WP hier overpowered is.
Mijn stooklijn staat op het moment op 35C bij -15 en 27C bij +10 en een offset van -2, overshoot op 4 en DeltaT op 4. Daarmee heb ik de afgelopen dagen een mooie constante run die tegen zn minimale vermogen aanhangt. Blijft daarmee redelijk stabiel rond de 20,5 graad in huis.
Het is alleen nu de vraag wat die doet met deze instellingen zodra t weer warmer wordt.
Mijne is ook wat overpowered. Bij buitentemperatuur van rond de 8 graden zie je dat na een paar uur de AWT boven de stooklijn komt totdat de kamertemperatuur een halve graad boven setpoint komt en afslaat. Vind ik niet perse erg. Ik kan eventueel nog ruimtes erbij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
De stooklijn iets steiler maken en beginnen met +1. Zoals ik het lees heb je nu heel je stooklijn 2 graden verhoogd terwijl je dit enkel nodig hebt als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
JoTil schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:19:
[...]

De stooklijn iets steiler maken en beginnen met +1. Zoals ik het lees heb je nu heel je stooklijn 2 graden verhoogd terwijl je dit enkel nodig hebt als het kouder wordt.
Maar de stooklijn werkte goed vorige week bij deze buitentemperatuur. Maar na het koude weekend niet meer omdat de kou wat in het huis lijkt te zitten. Daarom nu AWT wat verhoogd. Overigens gaat het maar klein temperatuursverschil. Setpoint is 20.0 en blijft nu hangen op 19.7 terwijl ie vorige week geregeld op 20.3 stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-05 11:10
@MrMalice veel adviezen gaan over de stooklijn, delta T etc, en dat is goed. Maar volgens moet je ook kijken hoe je installatie de buitentemperatuur middeld. Staat ie op 12, 24, 48 uurs middeling of uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Mathy M op 31-12-2024 13:41 ]

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 19-05 15:01
quint001 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:24:
[...]
Klinkt een beetje alsof je Madoka naast je kookplaat hangt... niet echt de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Mathy M schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:39:
@MrMalice veel adviezen gaan over de stooklijn, delta T etc, en dat is goed. Maar volgens moet je ook kijken hoe je installatie de buitentemperatuur middeld. Staat ie op 12, 24, 48 uurs middeling of uit?
Ik wist niet dat er ook middeling bestaat. Dat is wel een goeie, want het lijkt me niet goed als ie reageert op elke snelle grote buitentemperatuurverandering. Wat zou je advies zijn qua middeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-05 11:10
MrMalice schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:48:
[...]

Ik wist niet dat er ook middeling bestaat. Dat is wel een goeie, want het lijkt me niet goed als ie reageert op elke snelle grote buitentemperatuurverandering. Wat zou je advies zijn qua middeling?
Volgens mij is eea afhankelijk hoe goed je huis geïsoleerd is en gebufferde energie in je vloer bijvoorbeeld.
Mijn advies zou zijn om het tegenovergestelde in te stellen van wat je nu hebt staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mathy M op 31-12-2024 14:19 ]

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:43:
[...]

Klinkt een beetje alsof je Madoka naast je kookplaat hangt... niet echt de bedoeling.
Dat zou je soms denken, maar bij ons is het de extra trek van de afzuigkap in de keuken die de Madoka een graad laat verschieten... het helpt een beetje als we de deur dicht doen want dan wordt de lucht via de spleet aan de onderkant aangetrokken.
Het is dat we horren hebben, maar als er een mug langs zou vliegen zie je het terug in de meting!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCs2OAMBtgbaJ4tvE2ysM9BOBMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMvjRXT72t4Iq3KuozXWAmJh.png?f=fotoalbum_large
Moet je eens raden hoe laat we zijn opgestaan (deuren open, heen en weer lopen) en wanneer we oliebollen gebakken hebben :)

[ Voor 28% gewijzigd door mawashigeri op 31-12-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:24
mawashigeri schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:22:
[...]

Dat zou je soms denken, maar bij ons is het de extra trek van de afzuigkap in de keuken die de Madoka een graad laat verschieten... het helpt een beetje als we de deur dicht doen want dan wordt de lucht via de spleet aan de onderkant aangetrokken.
Het is dat we horren hebben, maar als er een mug langs zou vliegen zie je het terug in de meting!
[Afbeelding]
Moet je eens raden hoe laat we zijn opgestaan (deuren open, heen en weer lopen) en wanneer we oliebollen gebakken hebben :)
Dan raad ik je aan de temp.sensor in de madoka te verleggen. Die zit normaal gesproken onder in een hoekje van de behuizing van de madoka (ik dacht rechtsonder, als je hem bekijkt vanuit de achterzijde). Die kun je omklappen naar het midden onderin van de behuizing. Dat geeft iets meer rust in de metingen. Wij hadden exact hetzelfde probleem met onze keukendeur/afzuiging. En hier heeft die ingreep wel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
MrMalice schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:36:
[...]

Maar de stooklijn werkte goed vorige week bij deze buitentemperatuur. Maar na het koude weekend niet meer omdat de kou wat in het huis lijkt te zitten. Daarom nu AWT wat verhoogd. Overigens gaat het maar klein temperatuursverschil. Setpoint is 20.0 en blijft nu hangen op 19.7 terwijl ie vorige week geregeld op 20.3 stond.
Om 0.3 afwijking van je setpoint zou ik verder geen energie in stoppen (letterlijk en figuurlijk :) ). Die afwijking ontstaat al snel door lampen, een oven, koken, deur opendoen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
quint001 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:
Eind van het jaar - tijd om de staatjes op te maken :-)

Deze december zit ik op 615kWh tov 1000kWh vorig jaar.
Zoals eerder vermeld: bij ons +10% deze december vanwege het weer.

Andere eindejaarsstaatjes
  • 6827 kWh opgewekt (slechtste jaar ooit!)
    • ~2000 kWh rechtstreeks verbruik eigen opwek (30%)
  • 6774 kWh verbruikt
    • ~4400 kWh voor de warmtepomp
    • (voordat we een warmtepomp hadden was ons verbruik ~2800 kWh/jaar + ~1500m3 gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 19-05 15:01
mawashigeri schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:22:
[...]

Dat zou je soms denken, maar bij ons is het de extra trek van de afzuigkap in de keuken die de Madoka een graad laat verschieten...
Dan is de enige conclusie toch dat de Madoka op de verkeerde plaats hangt. Een kamerthermostaat hoort nooit in de trek van iets te hangen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-05 12:19
Voor mensen met problemen van de veel te gevoelige Madoka thermostaat. Het is, zo wie zo voor een goed en laag verbruik, zaak om een zo constant mogelijke stooklijn te krijgen. En dan zo dat de warmtepomp net niet de temperatuur haalt die je eigenlijk wilt hebben in de kamer.
Wij hebben de thermostaat op 23 graden staan, dat wordt het nooit, maar hierdoor slaat de warmtepomp niet af. De Madoka thermostaat moet je echt zien als uit-aan schakelaar. Voor de rest is die echt te gevoelig om als ‘echte’ thermostaat te functioneren.
Precies wat iemand schreef: er hoeft maar een mug langs te vliegen en het is al weer +2 of -2 kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-05 14:05
Arjanvdzwaag schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:48:
Voor mensen met problemen van de veel te gevoelige Madoka thermostaat. Het is, zo wie zo voor een goed en laag verbruik, zaak om een zo constant mogelijke stooklijn te krijgen. En dan zo dat de warmtepomp net niet de temperatuur haalt die je eigenlijk wilt hebben in de kamer.
Wij hebben de thermostaat op 23 graden staan, dat wordt het nooit, maar hierdoor slaat de warmtepomp niet af. De Madoka thermostaat moet je echt zien als uit-aan schakelaar. Voor de rest is die echt te gevoelig om als ‘echte’ thermostaat te functioneren.
Precies wat iemand schreef: er hoeft maar een mug langs te vliegen en het is al weer +2 of -2 kouder
Met Modulatie = AAN heb ik hier helemaal geen last van temperatuurstijgingen op de Madoka dat de WP dan uitgaat. Vanmiddag staan te strijken naast de Madoka, temperatuur steeg tot boven 20.5 graden (ingesteld 20) en de WP is gewoon aangebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
MajaMestreech schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:31:
[...]

Met Modulatie = AAN heb ik hier helemaal geen last van temperatuurstijgingen op de Madoka dat de WP dan uitgaat. Vanmiddag staan te strijken naast de Madoka, temperatuur steeg tot boven 20.5 graden (ingesteld 20) en de WP is gewoon aangebleven.
Dat komt omdat met modulatie aan, de WP afslaat bij een hele graad overshoot. Ofwel in jouw geval bij 21.0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Omdat COP ook niet de heiligegraal is de afgelopen 1,5 jaar verbruik van het verwarmen op een rijtje gezet icm de gewogen graaduren. Zeker het E-verbruik per gewogen graaddag is een mooie indicator. Dit laat ook zien hoe effectief het toepassen van nachtverlaging is. Het vergelijk van de december maanden laat goed zien dat dus de nachtverlaging in mijn geval een flinke efficiëntie verbetering oplevert die je in de cop niet ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SotIQlIUVCkogUKG_rhaLdDjhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTQQTZSJmU9iK4xwo6CikH2O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JoTil op 01-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
JoTil schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:17:
Omdat COP ook niet de heiligegraal is de afgelopen 1,5 jaar verbruik van het verwarmen op een rijtje gezet icm de gewogen graaduren. Zeker het E-verbruik per gewogen graaddag is een mooie indicator. Dit laat ook zien hoe effectief het toepassen van nachtverlaging is.
geheel met je eens dat de E-verbruik / opwerk een veel betere indicator geeft. Voor mijn interesse, hoeveel nachtverlaging heb je ingesteld en welk jaartal is je woning? Hiervoor gebruik ik mindergas.nl om het bij te houden. Ideaal!

Het enige wat ik mij afvraag is hoe goed de opgewekte warmte wordt berekend van de Daikin.

Ter info, ik verbruik momenteel 0,76 per graaddag / 3,54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Over 2024 hebben we 2215 kWh verbruikt voor verwarming (COP 4,6) en 586 voor SWW (COP 2,17). Met grotendeels 24/7 stookwerk (iig nov t/m feb). Toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
van 7 december 2023 t/m 31 december 2024
verwarming 2561 cop 3.49 en sww cop 1.59

Na aanpassing met behulp van hier 1 december t/m 31 december 342 cop 4.02 en sww 55 cop 2.62

Wat een geweldige installateur (en installateur va Daikin) heb ik toch.

Het is gewoon triest dat de wp allesbehalve efficient is ingesteld en je dit als leek zelf moet doen.

Waar betaal je dan de zeer hoge prijs voor de installatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 01:43
JoTil schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:17:
Omdat COP ook niet de heiligegraal is de afgelopen 1,5 jaar verbruik van het verwarmen op een rijtje gezet icm de gewogen graaduren. Zeker het E-verbruik per gewogen graaddag is een mooie indicator. Dit laat ook zien hoe effectief het toepassen van nachtverlaging is. Het vergelijk van de december maanden laat goed zien dat dus de nachtverlaging in mijn geval een flinke efficiëntie verbetering oplevert die je in de cop niet ziet.
[Afbeelding]
Interessant! Maar de winst is veel groter dan je zou verwachten, en is niet zozeer efficientie verbetering (COP blijft 3.7 ondanks dat 2024 iets kouder was) maar is vooral een lagere warmtevraag. Als je naar de warmteproductie kijkt, is die in dec 2024 20% lager dan in dec 2023, en dat is heel veel. Zelfs als je door nachtverlaging gemiddeld 8 uur lang zo'n 5 graden lagere kamertemperatuur hebt (wat me te veel lijkt), verwacht je eigenlijk maar een lagere warmtevraag van 8/24 * 5 * 31 = 52 graaddagen minder op 425 graaddagen, dus 12% lagere warmtevraag. Koelt je huis echt zo snel af of is er een andere verklaring voor die 20% lagere warmtevraag?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVanBerkel
piieter schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb inderdaad geen vloerverwarming.
Verwarming via "oude" radiatoren.

Maar ga verder fine-tunen en jouw advies volgen en temperatuur langzaam verder te verlagen.
Thanks

Pendelen lijkt in ieder geval wel "weg".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTnNAQicVST1rA0TvSt-r0_Jp2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7EDkNVBirB19B4zr6ae7iku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-05 14:05
RKRR schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:57:
van 7 december 2023 t/m 31 december 2024
verwarming 2561 cop 3.49 en sww cop 1.59

Na aanpassing met behulp van hier 1 december t/m 31 december 342 cop 4.02 en sww 55 cop 2.62

Wat een geweldige installateur (en installateur va Daikin) heb ik toch.

Het is gewoon triest dat de wp allesbehalve efficient is ingesteld en je dit als leek zelf moet doen.

Waar betaal je dan de zeer hoge prijs voor de installatie voor?
Je betaalt de hoge prijs voor de hardware installatie. Monteurs zijn nou eenmaal duur. Het inregelen van de installatie hebben de meeste bedrijven ook niet in hun offerte staan. Eigenlijk ook wel logisch omdat dit een zeer langdurig proces is en voor ieder huis anders is.

Het enige dat een installateur zou kunnen doen is een lage stooklijn instellen en jou instrueren wat te doen als het niet warm wordt in de winter. Echter, de meesten stellen een hoge stooklijn in zodat iig. goed verwarmd wordt en de klant pas later achter het hoge stroomverbruik komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinVanBerkel
Pim57 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:22:
[...]

Die 60° stond inderdaad bizar hoog! 8)7 Zelfs voor een CV-ketel is dat nog pittig 🥵

Met deze nieuwe waarden is het nog steeds erg hoog. Hier een goed geïsoleerde hoekwoning van 108 m2 met enkel radiatoren en ik stook nu met water van 33° C het huis prima warm.

Die 35° water bij 15° buitentemperatuur is veel te hoog. Je kunt beter dat punt op 26 zetten.

Laat die 45° maar even staan. En dan hoef je de komende dagen enkel met dit punt (-10) te spelen.
Stook een paar dagen 24/7 en wordt het binnen geen 20 dan wordt 45->46. Of andersom dan wordt 45->44. Etc…

Door met lagere temperaturen te stoken wordt je systeem efficiënter maar ook trager. Dus liever geen grote nachtverlaging toepassen.
Dank voor het meedenken en het advies.
Inmiddels heb in (lijkt het) geen last meer van pendelen.
Ik ga de k9mende dagen stap voor stap de temperatuur steeds iets verder verlagen.
Dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTnNAQicVST1rA0TvSt-r0_Jp2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7EDkNVBirB19B4zr6ae7iku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
arnoldniessen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Interessant! Maar de winst is veel groter dan je zou verwachten, en is niet zozeer efficientie verbetering (COP blijft 3.7 ondanks dat 2024 iets kouder was) maar is vooral een lagere warmtevraag. Als je naar de warmteproductie kijkt, is die in dec 2024 20% lager dan in dec 2023, en dat is heel veel. Zelfs als je door nachtverlaging gemiddeld 8 uur lang zo'n 5 graden lagere kamertemperatuur hebt (wat me te veel lijkt), verwacht je eigenlijk maar een lagere warmtevraag van 8/24 * 5 * 31 = 52 graaddagen minder op 425 graaddagen, dus 12% lagere warmtevraag. Koelt je huis echt zo snel af of is er een andere verklaring voor die 20% lagere warmtevraag?
Mijn huis koelt juist amper af. De nachtverlaging is van 22u-6u 1grC. Het is een tussenwoning van 1994, glas naar HR++ opgewaardeerd.

Vorig jaar had ik modulatie aan en geen nacht verlaging. Daardoor bleef de WP vaak heel de nacht door pruttelen. Daarnaast heb ik een relatief snel systeem doordat het radiatoren (met boosters op de BG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik de delta T niet kan aanpassen omdat mijn afgiftesysteem als radiator staat ingesteld en er een vaste delta T van 10 is. In mijn woonkamer heb ik echter overal convectoren met ventilatoren. Dus heb ik het afgiftesysteem ingesteld op ventilo-convector en de delta T op 5 gezet. Dat ging helemaal niet goed, de AWT begon enorm te variëren met hoog stroomverbruik. Ik heb 'm naar snel weer op radiator gezet.

Hebben jullie een idee waarom het niet werkte?
Zou ik desondanks wel ventilo-convector moeten gebruiken?
Is er een verschil tussen radiator en ventilo-convector als ze dezelfde delta T van 10 hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door MrMalice op 01-01-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
tweakfdr schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:13:
[...]

geheel met je eens dat de E-verbruik / opwerk een veel betere indicator geeft. Voor mijn interesse, hoeveel nachtverlaging heb je ingesteld en welk jaartal is je woning? Hiervoor gebruik ik mindergas.nl om het bij te houden. Ideaal!

Het enige wat ik mij afvraag is hoe goed de opgewekte warmte wordt berekend van de Daikin.

Ter info, ik verbruik momenteel 0,76 per graaddag / 3,54.
Ik heb een nachtverlaging van 1grC van 22-6u. Bij echt kouden nachten zal hij wellicht eerder aangaan. Woning is een tussenwoning uit 94, met vernieuwd glas (HR++). Afgifte met radiatoren, bg geboost.

Als je data van jezelf vergelijkt is de afwijking het zelfde dus maakt het niet veel uit. Bij vergelijking met anderen moet je wat meer opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

December 2023:
Opgenomen: 992 kWh waarvan 898 voor verwarming, 94 voor warm water
Afgegeven: 3368 kWh waarvan 3142 voor verwarming en 226 voor warm water.
COP: 3,5 cv, 2,4 warm water 3,4 totaal.

december 2024:
Opgenomen: 548 kWh waarvan 463 voor verwarming en 85 warm water.
afgegeven: 2498 kWh waarvan 2293 voor verwarming en 205 voor warm water.
COP: 5,0 cv, 2,4 warmwater 4,6 totaal.

disclaimer: Alle waarden afgelezen van de warmtepomp

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
GJA schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:01:
December 2023:
Opgenomen: 992 kWh waarvan 898 voor verwarming, 94 voor warm water
Afgegeven: 3368 kWh waarvan 3142 voor verwarming en 226 voor warm water.
COP: 3,5 cv, 2,4 warm water 3,4 totaal.

december 2024:
Opgenomen: 548 kWh waarvan 463 voor verwarming en 85 warm water.
afgegeven: 2498 kWh waarvan 2293 voor verwarming en 205 voor warm water.
COP: 5,0 cv, 2,4 warmwater 4,6 totaal.

disclaimer: Alle waarden afgelezen van de warmtepomp
Groot verschil! Hoe komt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
MajaMestreech

Je betaalt de hoge prijs voor de hardware installatie. Monteurs zijn nou eenmaal duur. Het inregelen van de installatie hebben de meeste bedrijven ook niet in hun offerte staan. Eigenlijk ook wel logisch omdat dit een zeer langdurig proces is en voor ieder huis anders is.

Verschil in betaalde prijs en waarde hardware is heel groot (kwam wel 0- 6.000,00 euro).
Installatie 2 * 12 = 24 uur stel á 70,00 kom je op 1.680,00.
Daarnaast heb ik van tevoren laten schouwen en aangegeven (staat in de mails) dat ik ervan uitga dat zij de finetuning voor de vloerverwarming zouden doen.

Lijkt mij voor een installateur onhoudbaar om maar te zeggen dat moet de klant zelf maar doen. Geen uitleg o.i.d. gehad en bovendien zal het gros van de mensen dit helemaal niet kunnen.

Een installateur heeft een leveringsplicht en daarin verzaken ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RKRR schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:15:
MajaMestreech

Verschil in betaalde prijs en waarde hardware is heel groot (kwam wel 0- 6.000,00 euro).
Installatie 2 * 12 = 24 uur stel á 70,00 kom je op 1.680,00.
Daarnaast heb ik van tevoren laten schouwen en aangegeven (staat in de mails) dat ik ervan uitga dat zij de finetuning voor de vloerverwarming zouden doen.

Lijkt mij voor een installateur onhoudbaar om maar te zeggen dat moet de klant zelf maar doen. Geen uitleg o.i.d. gehad en bovendien zal het gros van de mensen dit helemaal niet kunnen.

Een installateur heeft een leveringsplicht en daarin verzaken ze.
Installateurs gaan ervan uit, dat als de warmtepomp eenmaal is geplaatst en ze komen verder hun afspraken niet na, dat de consument niet zal zeggen: "haal hem maar weer weg!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Even een vraag waarop het antwoord met goed zoeken waarschijnlijk wel te vinden is in dit topic;

Rekent de geintegreerde energiemeting van de Altherma ook het verbruik van BUH mee?

Reden dat ik het vraag is dat ik voor december een COP van 5.1 krijg voor verwarming. Aanvullend heb ik tijdens een defrost de unit eens betrapt op gebruik van BUH. En, het verbruik "overig/woning" is in december plotseling hoger dan vorige maanden.

Ik vraag me zodoende af of ik wellicht een component BUH verbruik mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGMzDPALcYnDUnTuQSd8oKnqj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVXiOgs1oRRLJjgK5zZEWEaF.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:00:
Even een vraag waarop het antwoord met goed zoeken waarschijnlijk wel te vinden is in dit topic;

Rekent de geintegreerde energiemeting van de Altherma ook het verbruik van BUH mee?
Volgens mij wel. Ik heb in de zomer voor SWW iig 2x boven de 25 gr buiten temp gebruikt gemaakt van de BUH, en toen zag ik wel degelijk een drop in COP voor SWW. Maar dit is een vermoeden, geen feit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Atomius schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Groot verschil! Hoe komt dat zo?
3 redenen, naar mijn mening in volgorde van grootste effect:
1: Leiding tussen binnen- en buitenunit was te kort waardoor de WP bij hoge energievraag zich verslikte. Dat is in september aangepast.
Nog maar even de symptomen:
- compressorstroom naar maximum
- tijdens die piek COP 2
- na de piek lijkt het gedrag normaal
- na defrost herhaalt zich dit.

Zie hier voor grafische weergave.

2: De temperatuurregeling gaat nu via Home Assistant obv 2 sensoren ipv de Madoka. Geen nachtverlaging en als de verwachtte buitentemperatuur beneden de komende 24 uur 4 graden of lager is blijft de wp aan.

3: We zijn nog meer aan het isoleren waardoor de aanvoertemperatuur nu teruggebracht is naar rond de 26 graden.
- Stooklijn 30 bij -20, 26 bij 17
- offset -1
- minimale temperatuur 25 graden
- Dt = 4K
Buiten is het nu 4 graden, de aanvoer is nu 26.4, binnen is het 19,9.
Gewenste binnentemperatuur is eigenlijk 19 graden, in de praktijk is het nu wat hoger; schommelt tussen de 19,5 en 20. Met dit energieverbruik vind ik dat helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05 17:10
vraagje :)

kan iemand mij dit bevestigen:

ik zie dat mijn sww tank nu 4 dagen uit staat. ( we wonen er nog niet )
om een of andere reden is automatisch de tank uit gezet niet door mij niet door het systeem * ik draai home assistent ik heb hier niks op terug kunnen vinden.

nu zette ik daar net de tank terug aan maar hij sloeg niet aan.
de pomp was wel net bezig met het huis op temperatuur te brengen want die was ondertussen gezakt.
krijgt de sww boiler dan geen voorrang op de ruimte verwarming ?

en iemand toevallig nog zo iets meegemaakt dat automatisch de ketel is uit gezet ?

mijn theorie was nu.
de sww heeft een schema elke dag tussen 24.00 en 09.00 staat hij op 40 graden tussen 9 en 20.00 staat hij op 53 en daar na tot 24.00 weer op 40

dat waneer ik de ketel terug aan zette daar net hij wacht tot dat het schema weer getrikkerd word ?

al vast bedankt voor het me denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 12:03
Tourtje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:56:

om een of andere reden is automatisch de tank uit gezet niet door mij niet door het systeem * ik draai home assistent ik heb hier niks op terug kunnen vinden.

de pomp was wel net bezig met het huis op temperatuur te brengen want die was ondertussen gezakt.

en iemand toevallig nog zo iets meegemaakt dat automatisch de ketel is uit gezet ?

mijn theorie was nu.
de sww heeft een schema elke dag tussen 24.00 en 09.00 staat hij op 40 graden tussen 9 en 20.00 staat hij op 53 en daar na tot 24.00 weer op 40

dat waneer ik de ketel terug aan zette daar net hij wacht tot dat het schema weer getrikkerd word ?

Voor zover ik weet kan je aangeven wat prioriteit heeft. Bij ons monobloc met sww tank staat deze op ruimteverwarming. Je kan hem in de app wel op "krachtig" verwarmen zetten dan geeft hij wel voorrang aan de sww tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
Senaxx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Voor zover ik weet kan je aangeven wat prioriteit heeft. Bij ons monobloc met sww tank staat deze op ruimteverwarming. Je kan hem in de app wel op "krachtig" verwarmen zetten dan geeft hij wel voorrang aan de sww tank.
dat van die krachtig verwarmen dat hij dan wel voorrang geeft wist ik niet. goed dat ik dat weet
voor die prioriteit zal ik even zoeken dan

al vast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:06
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:00:

[Afbeelding]
Het verbruik van de BUH wordt inderdaad meegenomen in de energiemeting.
De waarde wordt echter niet GEMETEN maar BEREKEND ahv de instellingen.
(vb: 2 kW een half uur in 1 kWh)

Als de stroomtoevoer naar de BUH is uitgeschakeld (vb werkschakelaar uit) dan gaat de energiemeting gewoon door.

De metingen van de Altherma 3 zijn overigens wel vrij nauwkeurig, ik kan weinig afwijkingen ontdekken tov de HW metingen.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Tourtje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:56:

mijn theorie was nu.

Is er een programma/schema actief? (=tapwater wordt op bepaalde tijden wel/niet verwarmd)
Of bedoel je met "uit" het daadwerkelijk geheel uitschakelen van tapwater verwarmen?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
Sparky schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Is er een programma/schema actief? (=tapwater wordt op bepaalde tijden wel/niet verwarmd)
Of bedoel je met "uit" het daadwerkelijk geheel uitschakelen van tapwater verwarmen?
de sww ketel was volledig uit gezet. in de daikin app stond deze op uitgeschakeld.

is ergens rond 27 december 28 december gebeurt.
kom er vandaag pas achter nu ik warm water wilde pakken

normaal is er inderdaad een schema actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
MrMalice schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:13:
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik de delta T niet kan aanpassen omdat mijn afgiftesysteem als radiator staat ingesteld en er een vaste delta T van 10 is. In mijn woonkamer heb ik echter overal convectoren met ventilatoren. Dus heb ik het afgiftesysteem ingesteld op ventilo-convector en de delta T op 5 gezet. Dat ging helemaal niet goed, de AWT begon enorm te variëren met hoog stroomverbruik. Ik heb 'm naar snel weer op radiator gezet.

Hebben jullie een idee waarom het niet werkte?
Zou ik desondanks wel ventilo-convector moeten gebruiken?
Is er een verschil tussen radiator en ventilo-convector als ze dezelfde delta T van 10 hebben?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
krijg nu weer iets anders.
sww verwarming heeft net 15 min gedraaid hij is van 30 naar 47 gegaan en toen ge stopt.
terwijl hij naar 53 zou moeten gaan volgens schema.
heb nu de ketel maar gereset kijken wat hij dan doet.

miss blijft er iets hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Het werkte wel maar je was iets te rigoreus en/of je wilde te snel resultaat.
Als je de dt verlaagt zou je de aanvoer met hetzelfde getal naar beneden moeten brengen.
Dus; AWT is 40, dt is 10, dan is de retour 30. De warmteafgifte is dan dus het verschil tussen aanvoer en toevoer. De wp regelt dit door vermogen van de compressor en de snelheid van het rondgepompte water.

Stel nu dat je de dt op 5 zet bij gelijke AWT dan moet de wp er 5 graden bij verwarmen; de retour moet dan namelijk naar 35. En dan is dus de energievraag in 1 x verdubbeld.
Niet zo vreemd dat je dan een hoog verbruik ziet. Uiteindelijk gaat dat verbruik weer niveleren maar wel op veel hoger niveau dan bij AWT 40, dt 10.

Wil je inderdaad een lagere dt; stel dan de stooklijn zover verlaagt dat de aanvoertemperatuur net zoveel zakt als dat je de dt verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05 23:01
Geen idee. Elk huis en elk verwarmingssysteem is anders, maakt het ook lastig iets zinnigs te zeggen.
Maar in onze situatie hebben we echt enkel en alleen maar radiatoren, wij hebben niets aangepast bij de verwisseling van 100% gasgestookt naar 100% warmtepomp.
Waar ik in het begin ook achterkwam, was dat bij de radiatorsetting die absurd hoge deltaT van 10 graden echt nergens op sloeg. Ik heb hem toen vrij snel op vloerverwarming gezet en stapsgewijs ben ik op een deltaT van 3graden uitgekomen en dat samen met vele andere gewijzigde instellingen en een proefondervindelijke waterzijdige instelling (de radiatorknoppen dus) werkt ons systeem als een malle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh6ajRoUkz1-yp9upkrRrW1ib8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdsqZfiluZ31c0ulvMYHqTTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
Hier alles radiatoren en ingesteld op vloerverwarming met een delta T van 3. Radiatoren voorzien van ventilatoren. Een kleinere delta T geeft een gemiddelde hogere afgifte (zeker met gebruik van ventilatoren) maar beperkt tegelijkertijd ook het vermogen (debiet/seconde * 4,2 * delta T). Wordt het niet warm genoeg dan delta T pas verhogen.
Wat je niet aangeeft: hoe lang na de wijziging heb je gekeken naar het gedrag/verbruik? De WP heeft namelijk enige tijd nodig om zich aan te passen. Ook is het onduidelijk hoeveel het aanpassen in verbruik scheelde (voor en na de verandering) en/of de buitentemperatuur in beide situatie hetzelfde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
GJA schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Het werkte wel maar je was iets te rigoreus en/of je wilde te snel resultaat.
Als je de dt verlaagt zou je de aanvoer met hetzelfde getal naar beneden moeten brengen.
Dus; AWT is 40, dt is 10, dan is de retour 30. De warmteafgifte is dan dus het verschil tussen aanvoer en toevoer. De wp regelt dit door vermogen van de compressor en de snelheid van het rondgepompte water.

Stel nu dat je de dt op 5 zet bij gelijke AWT dan moet de wp er 5 graden bij verwarmen; de retour moet dan namelijk naar 35. En dan is dus de energievraag in 1 x verdubbeld.
Niet zo vreemd dat je dan een hoog verbruik ziet. Uiteindelijk gaat dat verbruik weer niveleren maar wel op veel hoger niveau dan bij AWT 40, dt 10.

Wil je inderdaad een lagere dt; stel dan de stooklijn zover verlaagt dat de aanvoertemperatuur net zoveel zakt als dat je de dt verlaagt.
Deze snap ik niet helemaal, zeg je hiermee dat het stroomverbruik hoger is bij een lagere delta t totdat de.juiste retourtemperatuur is behaald maar dat daarna het stroomverbruik wel lager zal zijn aangezien de compressor het water minder ver moet opwarmen.

Ofwel, in welke situatie gebruik je meer stroomverbruikuitgaande van lange runs:
Aanvoer 40 graden met delta t van 10 of aanvoer 40 graden met delta t van 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Rojado schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Hier alles radiatoren en ingesteld op vloerverwarming met een delta T van 3. Radiatoren voorzien van ventilatoren. Een kleinere delta T geeft een gemiddelde hogere afgifte (zeker met gebruik van ventilatoren) maar beperkt tegelijkertijd ook het vermogen (debiet/seconde * 4,2 * delta T). Wordt het niet warm genoeg dan delta T pas verhogen.
Wat je niet aangeeft: hoe lang na de wijziging heb je gekeken naar het gedrag/verbruik? De WP heeft namelijk enige tijd nodig om zich aan te passen. Ook is het onduidelijk hoeveel het aanpassen in verbruik scheelde (voor en na de verandering) en/of de buitentemperatuur in beide situatie hetzelfde was.
Ik heb het inderdaad maar kort getest omdat ik schrok van wat er gebeurde. Heb het een half uur aangekeken. De AWT varieerde tussen de 30 (volgens stooklijn) en iets van 22 maar flipperde steeds heen en weer. Het stabiliseerde niet en ik snap niet waarom. Het leek wel of ie steeds afsloeg terwijl de kamertemperatuur ruim een halve graad onder het setpoint was. Plotseling gaf ie ook nog 10 graden buitentemperatuur aan terwijl het 7 was. Vanwege het hoge verbruik was ik bang dat er oververhitting ofzo was wat de buitentemperatuursensor voelde. Maar dat is mijn paniek invulling. Nu weer oude setting en doet ie het weer zoals verwacht.

Het hoge verbruik heeft iemand hierboven uitgelegd. Ik moet de stooklijn met dezelfde temperatuur verlagen als de delta T.

Maar nu ben ik toch wat terughoudend. Kan het variëren van de delta T gewoon straffeloos gedaan worden?

Mocht er een tweaker in Enschede wonen die even wil meekijken en meedenken, dan zou dat zeer welkom zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

roykamerman schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Deze snap ik niet helemaal, zeg je hiermee dat het stroomverbruik hoger is bij een lagere delta t totdat de.juiste retourtemperatuur is behaald maar dat daarna het stroomverbruik wel lager zal zijn aangezien de compressor het water minder ver moet opwarmen.

Ofwel, in welke situatie gebruik je meer stroomverbruikuitgaande van lange runs:
Aanvoer 40 graden met delta t van 10 of aanvoer 40 graden met delta t van 5
40 dt 10 verbruikt minder dan 40 dt 5. Maar bij 40 dt 10 krijg je ook minder energie dan bij 40 dt 5. Immers: bij 40 dt 10 mag hij het water laten afkoelen tot 30. Bij 40 dt 5 mag hij het water maar laten afkoelen tot 35 graden.
Om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen moet je dus de aanvoer met hetzelfde aantal graden verlagen als de verlaging van de dt.
De besparing die een lagere dt oplevert zit in de lagere aanvoertemperatuur. Een warmtepomp werkt bij lagere temperaturen nu eenmaal efficienter. Dus een hogere COP. Maar de besparing is niet heel groot hoor, dat valt in de sector tweaken ;) .
Mogelijk is er ook hydraulisch nog wat winst maar daar heb ik geen verstand van. Denk dan aan een betere warmteverdeling over de vertrekken omdat het water sneller door de leidingen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MrMalice schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Maar nu ben ik toch wat terughoudend. Kan het variëren van de delta T gewoon straffeloos gedaan worden?
Bij de LT warmtepomp altijd in kleine stapjes veranderen, je hebt immers geen afgiftesysteem dat zich snel kan aanpassen. Zoals al aangegeven: AWT omlaag met hetzelfde getal als deltaT, maar als je van dT=10 komt dan zou ik met stappen van maximaal 2 graden per dag werken, liever nog 1 graad per halve dag.
Je ziet dan direct of/dat alles blijft werken zoals verwacht, en als er ergens een omslagpunt is weet je ook waar dat zit.
Merk op dat dT verlagen samengaat met hogere flow om dezelfde hoeveelheid warmte te verplaatsen, het kan dus ook nog zo zijn dat je afgiftesysteem tegen een flowbeperking aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-05 15:14
Sparky schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Als de stroomtoevoer naar de BUH is uitgeschakeld (vb werkschakelaar uit) dan gaat de energiemeting gewoon door.
Dat vroeg ik me ook al af.
Ik heb de BUH niet aangesloten.
De door de MMI berekende COP lijkt lager dan door mezelf berekend (op jaarbasis in vergelijking met het vroegere gasverbruik.)
Ik heb geprobeerd alles van BUH functies in de MMI af te zetten, maar heb de indruk dat die nog steeds meegerekend wordt.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

MrMalice schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Nee; je moet wel een beetje in de gaten houden wat het maximale debiet van de pomp is. Bij mij is 24,5 l/min zo'n beetje de max.
Als het verhogen van de dt ervoor zorgt dat ie continu op de max zit beperk je de regeltechniek. Zit je dus te laag met de dt.
Maar dat is wel een kwestie van geduld en blijven kijken wat er gebeurt.
Ik zit nu op dt 4 en dat is aan de lage kant; bij wisseling van aanvoertemperatuur zit ie wel veel aan de hoge kant maar na een tijdje zakt ie toch weer.
HA is hierbij echt wel handig maar niet 100% noodzakelijk. Ik neem aan dat je het opgenomen vermogen wel meet; als je ziet dat na een temperatuurwisseling het vermogen zakt kijk je een paar x op de wp naar het debiet; zakt dat dan is het goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WrpL2SckajB_YOVJImEcdfxLVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcyapigmSjXH8Jo4wdoN2O8F.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat: na elke wijziging in de regeling (wijziging in aanvoertemperatuur obv de stooklijn, defrost (alweer 15 in deze tijdspanne), warmwatervraag) reageert de pompsnelheid (bovenste grafiek). Meer vermogen = hogere snelheid. Maar je ziet ook dat de pompsnelheid weer zakt zodra de regeling weer tot rust komt.
Zou ik dt 3 instellen dan is de pompsnelheid 1 lange rechte lijn op 24,5 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
mawashigeri schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Bij de LT warmtepomp altijd in kleine stapjes veranderen, je hebt immers geen afgiftesysteem dat zich snel kan aanpassen. Zoals al aangegeven: AWT omlaag met hetzelfde getal als deltaT, maar als je van dT=10 komt dan zou ik met stappen van maximaal 2 graden per dag werken, liever nog 1 graad per halve dag.
Je ziet dan direct of/dat alles blijft werken zoals verwacht, en als er ergens een omslagpunt is weet je ook waar dat zit.
Merk op dat dT verlagen samengaat met hogere flow om dezelfde hoeveelheid warmte te verplaatsen, het kan dus ook nog zo zijn dat je afgiftesysteem tegen een flowbeperking aanloopt.
Helder, bedankt voor de uitleg! Wat zou een omslagpunt kunnen zijn?
Is er verder risico op oververhitting oid? Heb je toevallig een mogelijke verklaring waarom het flipperde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MrMalice schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Helder, bedankt voor de uitleg! Wat zou een omslagpunt kunnen zijn?
Is er verder risico op oververhitting oid? Heb je toevallig een mogelijke verklaring waarom het flipperde?
Bijvoorbeeld een omslagpunt waar je fysieke flow niet hoger kan (te krappe buizen, of verkeerd afgestelde radiatoren) en het systeem z'n warmte dus echt niet kwijt kan - dit kan dus ook tot 'flipperen' leiden. Oververhitting lijkt me onwaarschijnlijk, als de dagelijkse SWW run niet tot brand leidt dan zal de verwarming ook wel lukken :)

En @GJA maakt een goede opmerking over de pomp: er is ook in de WP zelf niet oneindig ruimte om de flow te verhogen, zelfs als je systeem het aan zou kunnen!

[ Voor 11% gewijzigd door mawashigeri op 03-01-2025 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
DeGeert schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:06:
[...]

Dat vroeg ik me ook al af.
Ik heb de BUH niet aangesloten.
De door de MMI berekende COP lijkt lager dan door mezelf berekend (op jaarbasis in vergelijking met het vroegere gasverbruik.)
Ik heb geprobeerd alles van BUH functies in de MMI af te zetten, maar heb de indruk dat die nog steeds meegerekend wordt.

Geert
Ik heb een kleine BUH (2 kW) aangesloten op een stekker met HW socket ertussen. Als de BUH aangesproken wordt krijg ik een notificatie/melding op m'n mobiel. Dankzij de stekker is een werkschakelaar ook niet nodig. En de HW socket geeft inzage in verbruik.

Ik vraag me af of de de BUH helemaal voor 100% van de gevallen kunt uitschakelen in MMI. Ik merk dat er uitzonderlijke situaties zijn waarbij de BUG even bijspringt om de WP te ondersteunen. Ik heb de settings ondertussen zover geoptimaliseerd* dat de BUH eigenlijk nooit meer bijspringt voor de verwarming van de woning. Gebeurt dat wel dan krijg ik een melding in m'n mobiel.

*=lukt waarschijnlijk alleen met vloerverwarming (behoorlijk goed afgiftesysteem met voldoende warmte inhoud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Hier heb ik toevallig de dT aangepast van 4 naar 5 (icm vvw), en hij heeft bijna een uur nodig gehad om weer "te stabiliseren".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgKI4eJoqo1AnNZCpgMbumNvplA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHHcHHxVXhQg8Bc9SHuc5x8X.png?f=fotoalbum_large

Om 09.15 dT aangepast (met herstart als gevolg). Hierna schiet het verbruik even omhoog omdat hij natuurlijk even niets gedaan heeft.
Om 09.35 heeft (denk ik) een defrost gehad.
En sinds 10.12 draait ie weer stabiel.

Hij gebruikt nu iets meer vermogen (747-749W en was eerst 725-728W), maar dat komt doordat hij het water nu 5 graden moet opwarmen ipv 4. Daar tegenover staat dat de flow nu wel lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
danny.s schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Hier heb ik toevallig de dT aangepast van 4 naar 5 (icm vvw), en hij heeft bijna een uur nodig gehad om weer "te stabiliseren".
[Afbeelding]

Om 09.15 dT aangepast (met herstart als gevolg). Hierna schiet het verbruik even omhoog omdat hij natuurlijk even niets gedaan heeft.
Om 09.35 heeft (denk ik) een defrost gehad.
En sinds 10.12 draait ie weer stabiel.

Hij gebruikt nu iets meer vermogen (747-749W en was eerst 725-728W), maar dat komt doordat hij het water nu 5 graden moet opwarmen ipv 4. Daar tegenover staat dat de flow nu wel lager is.
Goede info! Dit laat goed zien wat er gebeurd na de wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
ben ik weer. gaat lekker zo.

nu een fout melding f3-00 lekker gasleiding.
gister avond het sww vat handmatig laten verwarmen naar 53 graden
vandaag is hij weer netjes via het programma geactiveerd.
aleen nu vanmiddag moest hij legionlla run doen. die failde met de error f3-00
zag wel dat het element niet getriggerd was want de apparte kwh meter heeft niks geregristreerd
ook zag ik dat er wat vettigheid op de binnen unit leiding zat

dus zou goed kunnen lekke leiding
wel vreemd zo na bijna 6 maanden draaien
en toch al elke week zijn legionella run.

of kan het zijn dat door dat het element niet aan is gegaan de Discharge pipe temp te hoog is geworden de de daar door de druk in het systeem te hoog is geworden en toen de lek naar voren is gekomen

miss toch maar beter het legionella run appart te laten schakkelen via een schellt of zo
altijd wel wat als dit via de daikin moet.

iemand hier nog langs van gehad. van de f3-00 zag via de zoek fuctie maar 3 mensen die dat probleem hadden en inderdaad allemaal lekke leiding .

maar was dat ook op de sww leiding of ook op woonkamer temperatuur want daar heb ik totaal geen problemen mee en ook geen errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
GJA schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:20:
[...]

2: De temperatuurregeling gaat nu via Home Assistant obv 2 sensoren ipv de Madoka. Geen nachtverlaging en als de verwachtte buitentemperatuur beneden de komende 24 uur 4 graden of lager is blijft de wp aan.
Wil je de automations hiervoor eens delen? Ik vermoed dat je dit met aansturing van de kamerthermostaat setpoint doet.

Ik ben ook klaar met die madoka. Het meest irritante vind ik dat ik nu gewoon weet dat het aanzetten van de afzuigkap ervoor zorgt dat de ruimteverwarming uitgaat. Dat is een hele betrouwbare automation zonder HA 8)7 Als we klaar zijn met koken gaat de warmtepomp na een minuut of 20 weer aan.
Ik heb wel espaltherma maar zonder de extra relais aan/uit aansturing.

Ik heb 2 andere temp sensoren in HA geintegreerd die veel stabieler zijn dan de madoka (een Sonoff en een Aranet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:55
Zo, eerste jaar er al even op zitten.

Totaal verbruik installatie in 2024 (december '23 t/m november 2024): 1905 kWh. Hiervan 1093kWh voor de warmtepomp en 812kWh voor het boilervat.

Betreft nieuwbouw 2024 A++++ en een tussenwoning. Valt mij niet tegen.
Ergens gedurende het jaar de stooklijn aangepast, dus volgend jaar wellicht nog beter.

[ Voor 8% gewijzigd door vuurtjih op 03-01-2025 20:29 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
vuurtjih schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:28:
Zo, eerste jaar er al even op zitten.

Totaal verbruik installatie in 2024 (december '23 t/m november 2024): 1905 kWh. Hiervan 1093kWh voor de warmtepomp en 812kWh voor het boilervat.

Betreft nieuwbouw 2024 A++++ en een tussenwoning. Valt mij niet tegen.
Ergens gedurende het jaar de stooklijn aangepast, dus volgend jaar wellicht nog beter.
Poe, ik zou 1,1k kWh eerder omschrijven als extreem weinig.

Verwarm je alle verdiepingen en op hoeveel graden? Springt de vloerverwarming ook aan als alleen de verdiepingen dat vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Atomius De cijfers van @vuurtjih zijn zonder verdere context?
Ik bedoel wat meer achtergrondinformatie kan geen kwaad - voor mij is 1,1 MWh elektrisch
voor verwarmen op dit moment niet meer dan een huisnummer, ook met de reeks aan +.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
Atomius schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Poe, ik zou 1,1k kWh eerder omschrijven als extreem weinig.

Verwarm je alle verdiepingen en op hoeveel graden? Springt de vloerverwarming ook aan als alleen de verdiepingen dat vragen?
Begane grond 21 graden.
1e verdieping 3 thermostaten, die staan zo 16.5 logeerkamer, 17.5 master bedroom :+, 17 kantoor.
Kantoor zet ik met thuiswerkdag naar +- 19 (dag er voor, dag erna terug).

Het zijn wel de cijfers die uit de Daikin zelf komen, weet niet of dat erg betrouwbaar is.

edit1:
-> tussenwoning van +- 120 m2. Volledig elektrisch, vloerverwarming begane grond + 1e verdieping. Zolder geen verwarming.

edit2: stooklijn is 35 bij -10 en 27 bij 15 graden. Koellijn is 20 bij 20 en 16 bij 35.

[ Voor 15% gewijzigd door vuurtjih op 03-01-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
dunklefaser schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:43:
@Atomius De cijfers van @vuurtjih zijn zonder verdere context?
Ik bedoel wat meer achtergrondinformatie kan geen kwaad - voor mij is 1,1 MWh elektrisch
voor verwarmen op dit moment niet meer dan een huisnummer, ook met de reeks aan +.
Eh MWh idd :)

Tja, ik zit op 2,2 MWh en zie ook wel lui met 3-4 op dit forum. Dus 1,1 vind ik dan wel heel weinig ja. Zeker als je het beneden op 21 gr houdt zoals hij aangeeft. Jij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Laatst online: 17-05 14:42
vuurtjih schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Begane grond 21 graden.
1e verdieping 3 thermostaten, die staan zo 16.5 logeerkamer, 17.5 master bedroom :+, 17 kantoor.
Kantoor zet ik met thuiswerkdag naar +- 19 (dag er voor, dag erna terug).

Het zijn wel de cijfers die uit de Daikin zelf komen, weet niet of dat erg betrouwbaar is.

edit1:
-> tussenwoning van +- 120 m2. Volledig elektrisch, vloerverwarming begane grond + 1e verdieping. Zolder geen verwarming.

edit2: stooklijn is 35 bij -10 en 27 bij 15 graden. Koellijn is 20 bij 20 en 16 bij 35.
Hey vraag: Hoe heb je de regeling in gesteld, stuur je op kamer temperatuur of op water retour temperatuur? Loopt jouw warmte pomp grootste gedeelte van de dag of juist niet? Is de temperatuur in huis constant of wisselt die gedurende de dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Atomius Voor een rijtjeswoning bj 2024 met verwarmd ca. 100 m² (zolder ca. 20 m²? onverwarmd)
lijkt me 1,1 MWh elektrisch voor het verwarmen met een wp bij een zachte winter niet bijzonders laag.
Bij een conservatieve sCOP van 4,5 zou dit 4,95 MWh thermisch zijn.
Delen door 100 m² levert 45 kWh/m² per jaar op - volgens mij niet schokkend laag.
En als de hele woning dan ook nog op normgerechte temperaturen verwarmd zou worden
gaat dit nog 10 - 20% omhoog is mijn verwachting

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
henrim schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Hey vraag: Hoe heb je de regeling in gesteld, stuur je op kamer temperatuur of op water retour temperatuur? Loopt jouw warmte pomp grootste gedeelte van de dag of juist niet? Is de temperatuur in huis constant of wisselt die gedurende de dag?
Ik moet zeggen dat ik niet veel heb aangepast - behalve de stooklijn dankzij dit topic.

Maar volgens mij draait de pomp voornamelijk 's nachts als ik zo de app bekijk - vandaag in elk geval wel.
0-6 uur 9 kwh gebruikt, rest van de dag 0 - gisteren 2-8 uur 5 kwh en verder niet.
dunklefaser schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:42:
@Atomius Voor een rijtjeswoning bj 2024 met verwarmd ca. 100 m² (zolder ca. 20 m²? onverwarmd)
lijkt me 1,1 MWh elektrisch voor het verwarmen met een wp bij een zachte winter niet bijzonders laag.
Bij een conservatieve sCOP van 4,5 zou dit 4,95 MWh thermisch zijn.
Delen door 100 m² levert 45 kWh/m² per jaar op - volgens mij niet schokkend laag.
En als de hele woning dan ook nog op normgerechte temperaturen verwarmd zou worden
gaat dit nog 10 - 20% omhoog is mijn verwachting
Wel redelijk 'normaal' dus? Blijf het maar lastig vinden wat nou een goed verbruik is.

[ Voor 35% gewijzigd door vuurtjih op 03-01-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

vuurtjih schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Ik moet zeggen dat ik niet veel heb aangepast - behalve de stooklijn dankzij dit topic.

Maar volgens mij draait de pomp voornamelijk 's nachts als ik zo de app bekijk - vandaag in elk geval wel.
0-6 uur 9 kwh gebruikt, rest van de dag 0 - gisteren 2-8 uur 5 kwh en verder niet.

[...]

Wel redelijk 'normaal' dus? Blijf het maar lastig vinden wat nou een goed verbruik is.
Ik zou me iig geen zorgen maken - je gaat geen wereldrecords breken - niet in negatieve,
maar helaas ook niet in positieve zin. En wat ik geschat heb is natte vinger werk (te veel aannames).
Een warmteverliesberekening heb je hopelijk wel gekregen? Kan je eventueel mee vergelijken.

Pagina: 1 ... 132 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma