Geen warmtevraag = warmtepomp uit = geen koudeproductie, dus geen bevriezing, dus ook geen defrost.Atomius schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:46:
Kan iemand mij dit uitleggen.
De WP gebruikt voor defrosts de BUH. Ik neem aan dat dat gaat via een rechtstreekse verbinding?
Waarom is het dan erg als alle groepen dicht staan op het moment dat hij wil defrosten terwijl er geen warmtevraag is vanuit de verwarming?
Edit: en vinden er überhaupt wel defrosts plaats als er geen warmtevraag is..?
Om te kunnen defrosten met de BUH moet de waterpomp draaien. De BUH zit in het watercircuit áchter de warmtewisselaar. Om warmte te leveren van de BUH naar de warmtewisselaar, moet er dus water opgewarmd worden door de BUH, het water getransporteerd worden via het verwarmingscircuit naar de warmtewisselaar, waar de warmte dan afgegeven kan worden aan het koelsysteem, waardoor het naar buiten kan om de verdamper te ontdooien. Pomp moet dus draaien, water moet stromen, dus er moet een circuit zijn. Dus ergens moet er een groep open staan, of er moet een bypass zijn.
Defrost tijdens opwarmen warmwatertank kan in theorie voorkomen terwijl er geen warmtevraag uit de woonkamer is. Ik weet niet zeker wat ie dan met de klep doet, ruimteverwarmingscircuit of warmwatercircuit. Zou best kunnen dat ie daarvoor dan naar ruimteverwarming schakelt. En dan heb je dus zeker nog een ononderbroken circuit nodig, anders kan dat water niet stromen.
[ Voor 14% gewijzigd door luxus op 20-12-2024 11:24 ]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.