Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:11
Atomius schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:46:
Kan iemand mij dit uitleggen.

De WP gebruikt voor defrosts de BUH. Ik neem aan dat dat gaat via een rechtstreekse verbinding?

Waarom is het dan erg als alle groepen dicht staan op het moment dat hij wil defrosten terwijl er geen warmtevraag is vanuit de verwarming?

Edit: en vinden er überhaupt wel defrosts plaats als er geen warmtevraag is..?
Geen warmtevraag = warmtepomp uit = geen koudeproductie, dus geen bevriezing, dus ook geen defrost.

Om te kunnen defrosten met de BUH moet de waterpomp draaien. De BUH zit in het watercircuit áchter de warmtewisselaar. Om warmte te leveren van de BUH naar de warmtewisselaar, moet er dus water opgewarmd worden door de BUH, het water getransporteerd worden via het verwarmingscircuit naar de warmtewisselaar, waar de warmte dan afgegeven kan worden aan het koelsysteem, waardoor het naar buiten kan om de verdamper te ontdooien. Pomp moet dus draaien, water moet stromen, dus er moet een circuit zijn. Dus ergens moet er een groep open staan, of er moet een bypass zijn.

Defrost tijdens opwarmen warmwatertank kan in theorie voorkomen terwijl er geen warmtevraag uit de woonkamer is. Ik weet niet zeker wat ie dan met de klep doet, ruimteverwarmingscircuit of warmwatercircuit. Zou best kunnen dat ie daarvoor dan naar ruimteverwarming schakelt. En dan heb je dus zeker nog een ononderbroken circuit nodig, anders kan dat water niet stromen.

[ Voor 14% gewijzigd door luxus op 20-12-2024 11:24 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
luxus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:22:
[...]

Geen warmtevraag = warmtepomp uit = geen koudeproductie, dus geen bevriezing, dus ook geen defrost.
Oke dus stel je hebt naregeling zoals ik die tegelijkertijd de warmtevraag aan zet en de groepen openzet, dan kan er dus geen probleem optreden?

Als er geen warmtevraag is dan worden de groepen gesloten, maar dat maakt dan dus niet uit. Want defrosten zal hij dan niet doen, ook al is het megavochtig buiten, sneeuwt het en is het rond het vriespunt?
[...]

Om te kunnen defrosten met de BUH moet de waterpomp draaien. De BUH zit in het watercircuit áchter de warmtewisselaar. Om warmte te leveren van de BUH naar de warmtewisselaar, moet er dus water opgewarmd worden door de BUH, het water getransporteerd worden via het verwarmingscircuit naar de warmtewisselaar, waar de warmte dan afgegeven kan worden aan het koelsysteem, waardoor het naar buiten kan om de verdamper te ontdooien. Pomp moet dus draaien, water moet stromen, dus er moet een circuit zijn. Dus ergens moet er een groep open staan, of er moet een bypass zijn.
Oke maar als er dus geen warmtevraag is, is er ook geen defrost dus dan maakt het niet uit of er een groep openstaat en de bypass dicht?
[...]
Defrost tijdens opwarmen warmwatertank kan in theorie voorkomen terwijl er geen warmtevraag uit de woonkamer is. Ik weet niet zeker wat ie dan met de klep doet, ruimteverwarmingscircuit of warmwatercircuit. Zou best kunnen dat ie daarvoor dan naar ruimteverwarming schakelt. En dan heb je dus zeker nog een ononderbroken circuit nodig, anders kan dat water niet stromen.
Ja! Als het goed koud is (en soms vochtig) dan pakt ie "warm defrost water" wel uit de leidingen en gebruikt hij de BUH niet. Dus als er dan niets openstaat heb je mogelijk wel een probleem begrijp ik van je..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
Atomius schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:29:
[...]

Ja! Als het goed koud is (en soms vochtig) dan pakt ie "warm defrost water" wel uit de leidingen en gebruikt hij de BUH niet. Dus als er dan niets openstaat heb je mogelijk wel een probleem begrijp ik van je..?
ik kan het zo snel in mijn home assistant historie niet terugvinden, maar mij staat bij dat ie dus wel altijd op ruimteverwarmingstand gaat bij defrost, of ie nou de BUH gebruikt of niet. Dan moet er dus ook water kunnen stromen door dat circuit. Zo'n bypassklep wordt nou eenmaal ook niet voor niets geïnstalleerd. Als je geen bypassklep hebt en je naregeling kan in theorie alle groepen dicht zetten, dan lijkt me dat dus niet wenselijk. Als de waterpomp dan aanslaat, kan het water nergens heen. Of er dan iets kapot gaat, geen idee, maar het systeem kan in ieder geval niet werken zoals bedoeld, en het zal in ieder geval ook niet levensduurverlengend werken...

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Van de week nog een monobloc inbedrijfgesteld.

Nu zag je mooi wat er gebeurt bij een koud huis. Was inmiddels 12C binnen. De compressor krijgt geen vrijgave.
De watertemp moet eerst met alleen de BUH naar >20C dan pas komt de compressor bij.

Dit wetende, check dit, bij defrost zonder buffer (en ja ook bij LTV vloerverwarming) zakt de Ta/Tr al snel tijdens een defrost onder de 20C.

De vloer is immers maar 23C ofzo, en de afgifte naar water loopt achter bij de grote flow die een defrost doet.
In deze gevallen kan het best interessant zijn om een defrost via een voldoende grote buffer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
luxus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:35:
[...]

ik kan het zo snel in mijn home assistant historie niet terugvinden, maar mij staat bij dat ie dus wel altijd op ruimteverwarmingstand gaat bij defrost, of ie nou de BUH gebruikt of niet. Dan moet er dus ook water kunnen stromen door dat circuit. Zo'n bypassklep wordt nou eenmaal ook niet voor niets geïnstalleerd. Als je geen bypassklep hebt en je naregeling kan in theorie alle groepen dicht zetten, dan lijkt me dat dus niet wenselijk. Als de waterpomp dan aanslaat, kan het water nergens heen. Of er dan iets kapot gaat, geen idee, maar het systeem kan in ieder geval niet werken zoals bedoeld, en het zal in ieder geval ook niet levensduurverlengend werken...
Klinkt logisch. Ik heb wel een bypassklep hoor. Die staat een beetje open, maar niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:58
Kan je bij gebruik van de Daikin Onecta (BRP069A78 (Altherma) by Daikin) ook sensors toevoegen want ik zie dat daar, iig bij mij niet, alle sensors die ik via ESPAltherma wel zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:40

Jog

Atomius schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:46:
Kan iemand mij dit uitleggen.

De WP gebruikt voor defrosts de BUH. Ik neem aan dat dat gaat via een rechtstreekse verbinding?

Waarom is het dan erg als alle groepen dicht staan op het moment dat hij wil defrosten terwijl er geen warmtevraag is vanuit de verwarming?

Edit: en vinden er überhaupt wel defrosts plaats als er geen warmtevraag is..?
Het ontdooien draait gewoon het proces om. De unit gaat basically in koel modus werken. Het ontrekt warmte uit het het CV circuit en warmt daarmee de buitenunit op. De BUH wordt ook alleen maar gebruikt als het retourwater van het circuit onder een bepaalde temperatuur gaat ( ik dacht 25 graden).

Als de unit uitstaat zijn er in princiepe geen defrosts nodig. Er is altijd condensvorming op je buitenunit in warmingsmodus. Vanzodra de buitenunit onder 0 graag vriest die condens aan. Als de unit uit staat is de buitenunit zijn temperatuur gelijk aan de buitentemperatuur en gaat er ook geen water zijn om te bevriezen bij droog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:30
arnoldniessen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:32:
[...]

Daikin gebruikt een heel rudimentair als-dan algoritme, waarbij de gevraagde temperatuurinstelling stapsgewijs verandert met een stapgrootte van 0.25*[8-06].
Dus als [8-06] op standaardinstelling 5C staat, zal de aanpassing van de gevraagde watertemperatuur -2.5C..+2.5C zijn.

[...].
@arnoldniessen
Bovenstaand stuk van jouw uitleg begrijp ik nog niet. Zal vast aan mij liggen ;(

Jij hebt het over stapgrootte, maar ik zie het als een bereik waarbinnen geregeld wordt.
Als je bijvoorbeeld [8-06] op 2 °C zet, dan heb je een stapgrootte van 0,25*2 = 0,5 °C
En wat doe je met deze uitkomst?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
piieter schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:30:
Bovenstaand stuk van jouw uitleg begrijp ik nog niet. Zal vast aan mij liggen ;(

Jij hebt het over stapgrootte, maar ik zie het als een bereik waarbinnen geregeld wordt.
Als je bijvoorbeeld [8-06] op 2 °C zet, dan heb je een stapgrootte van 0,25*2 = 0,5 °C
En wat doe je met deze uitkomst?
Dat staat hier: De AWT wordt dan met -0.5C of -1.0C of met +0.5C of +1.0C aangepast, afhankelijk van de kamertemperatuur(-historie). Stapsgewijs dus, terwijl de gewenste AWT zelf wel op 0.1C nauwkeurig wordt berekend met behulp van de stooklijn. Althans, zo werkt het hier, misschien heeft Daikin het algoritme later verbeterd.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:39
arnoldniessen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:00:
[...]

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.
Helemaal mee eens en ook op deze manier loopt de warmtepomp bij mij als een klokje. Temperatuursveranderingen buiten of niet, de warmtepomp blijft continue aan (heb de nachtverlaging nu al 2 weken uitgezet), stookt zuinig, het hele huis blijft lekker op een aangename temperatuur.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van de Daikin Altherma 3. Echter, zonder je hierin te verdiepen en zelf in te regelen word je geen tevreden gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:55
MajaMestreech schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:48:
[...]

Helemaal mee eens en ook op deze manier loopt de warmtepomp bij mij als een klokje. Temperatuursveranderingen buiten of niet, de warmtepomp blijft continue aan (heb de nachtverlaging nu al 2 weken uitgezet), stookt zuinig, het hele huis blijft lekker op een aangename temperatuur.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van de Daikin Altherma 3. Echter, zonder je hierin te verdiepen en zelf in te regelen word je geen tevreden gebruiker.
Hoe groot heb je uiteindelijk de modulatie nog ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pascal P schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:13:
[...]

Hoe groot heb je uiteindelijk de modulatie nog ingesteld?
Max modulatie staat bij mij op 5 graden. Stooklijn 25 gr bij 15 naar 33 gr bij 0. Overregeling op 4. Delta T op 3. Sensor buitentemperatuur middelen over 12 uur.

Algemene tip voor het bepalen van je stooklijn (gezien ook bij de Groene Nerds): Begin laag tussen 25 en 35 graden. Mocht het niet warm worden dan via de Onecta app de AWT met een paar graden verhogen. Vooral lange run's draaien, geduld hebben en tegelijkertijd niet teveel naar de cijfertjes kijken maar ook of er een aangenaam klimaat heerst.

[ Voor 33% gewijzigd door MajaMestreech op 21-12-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MajaMestreech schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:46:
[...]

Max modulatie staat bij mij op 5 graden. Stooklijn 25 gr bij 15 naar 33 gr bij 0. Overregeling op 4. Delta T op 3. Sensor buitentemperatuur middelen over 12 uur.

Algemene tip voor het bepalen van je stooklijn (gezien ook bij de Groene Nerds): Begin laag tussen 25 en 35 graden. Mocht het niet warm worden dan via de Onecta app de AWT met een paar graden verhogen. Vooral lange run's draaien, geduld hebben en tegelijkertijd niet teveel naar de cijfertjes kijken maar ook of er een aangenaam klimaat heerst.
Dankje.
Ik ben momenteel de stooklijn ook aan het optimaliseren en heb de modulatie uit gezet. Stooklijn staat nu op 28 bij 16 en 37 bij -10. Binnentemp. is nu 19 graden. Installatie loopt 24/7 nu. Maar ik wil eigenlijk de stooklijn zo krijgen dat er geen overshoot meer ontstaat op de madoka-thermostaat. Die staat nu op 19,5 ingesteld en ik wil alle waardes op de stooklijn zo instellen dat die allemaal die temperatuur ook bereiken. Als dat is gelukt zet ik de modulatie pas weer aan. Ik heb na 1 dag de stooklijn op 1 punt verhoogd. Die stond op 27 bij 16, en nu dus 28 bij 16. Dat is bij 7 a 8 graden nog nauwelijks een halve graad verschil in aanvoertemp. Maar ik doe het rustig aan.
Wat is ook weer het verschil tussen modulatie en de overregeling?

[ Voor 32% gewijzigd door Pascal P op 21-12-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal P schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:06:
[...]

Dankje. Wat is ook weer het verschil tussen modulatie en de overregeling?
Modulatie regelt de Ta wat bij als de temperatuur in de ruimte te snel of juist te langzaam oploopt (helpt bijv. bij koude harde wind tegen de woning, waardoor je normaliter goede stooklijn ineens te laag is).

Overregeling zorgt ervoor dat de Ta (or Tr zo je wil) wat verder mag oplopen tov het minimum voordat de unit afslaat. Dit voorkomt vooral pendelgedrag in voor- en najaar doordat de unit wat langere runs mag maken wanneer het minimum vermogen eigenlijk te hoog is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
RonJ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:13:
[...]

Modulatie regelt de Ta wat bij als de temperatuur in de ruimte te snel of juist te langzaam oploopt (helpt bijv. bij koude harde wind tegen de woning, waardoor je normaliter goede stooklijn ineens te laag is).

Overregeling zorgt ervoor dat de Ta (or Tr zo je wil) wat verder mag oplopen tov het minimum voordat de unit afslaat. Dit voorkomt vooral pendelgedrag in voor- en najaar doordat de unit wat langere runs mag maken wanneer het minimum vermogen eigenlijk te hoog is.
Dankje voor de uitleg. Doet de overregeling met dit weer dus eigenlijk niet echt mee omdat (in ieder geval in mijn geval) de installatie niet in de buurt komt van het minimum vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:19:
[...]

Dankje voor de uitleg. Doet de overregeling met dit weer dus eigenlijk niet echt mee omdat (in ieder geval in mijn geval) de installatie niet in de buurt komt van het minimum vermogen?
Klopt, met dit weer is vooral de evt. modulatie relevant (om bij zware regen/wind een tandje bij te schakelen). In het voor- en najaar bij temperaturen boven de ~10C is de overregeling pas weer van toepassing.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Wij hebben bijna geheel vloerverwarming (en nog twee radiatoren die altijd open staan via thermostaatkranen).
Naar aanleiding van het lezen van dit forum heb ik een stooklijn ingesteld van 28 @ -10 en 26 @ 15 met een delta T van 3 graden en bij een gewenste kamertemperatuur (Madoka afwijking = -1,5 graden) van 20,5 graden Celsius.
Waarom deze waarden voor de stooklijn? Omdat ik een zo vlak mogelijke stooklijn wil, waarbij de warmtepomp op een zo laag mogelijk vermogen draait en net niet de de gewenste kamertemperatuur haalt. Daarmee krijg je langere runs, dus minder pendelen.
Ik heb de stooklijn AWT aan de warme kant (bij +15 °C) op 26 °C gezet, zodat hij niet beneden de 25 °C komt, om te voorkomen dat de BUH gaat meedoen.
Aan de koude kant (bij -10 °C) heb ik de AWT-defaultwaarde (35 °C) langzamerhand terug geregeld naar 28 °C, om bovenstaand beoogde doel te bereiken.
Op dit moment ook bij wisselende buitentemperaturen een goed comfort en lange runs. In de zomer is de warmtepomp nagenoeg niet aan (alleen voor het verwarmen van de SWW). In de andere jaargetijden steeds dezelfde instellingen als in de zomer. Overshoot = 4 graden.
Op dit moment gebruiken we (nog) geen modulatie voor de AWT.
Ik heb geen ESPAltherma of vergelijkbare mogelijkheid om de warmtepomp te monitoren.

Valt er in deze situatie nog winst te behalen met modulatie van de AWT?

[ Voor 25% gewijzigd door piieter op 22-12-2024 13:23 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pascal P schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:06:
[...]

Dankje.
Ik ben momenteel de stooklijn ook aan het optimaliseren en heb de modulatie uit gezet. Stooklijn staat nu op 28 bij 16 en 37 bij -10. Binnentemp. is nu 19 graden.
Die -10 snap ik dus niet. Waarom? Ik weet ik woon in het zuiden des lands maar een gemiddelde temperatuur van -10 graden gaan we echt niet krijgen in ons land. Daarom heb ik gekozen voor gemiddeld 0 graden, ook nog niet gehad. Daarbij de maximale temperatuur van 33 graden ingesteld. Mochten we echt een koudere periode krijgen, dan verhoog ik gewoon via de Onecta app de temperatuur met een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MajaMestreech schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:21:
[...]

Die -10 snap ik dus niet. Waarom? Ik weet ik woon in het zuiden des lands maar een gemiddelde temperatuur van -10 graden gaan we echt niet krijgen in ons land. Daarom heb ik gekozen voor gemiddeld 0 graden, ook nog niet gehad. Daarbij de maximale temperatuur van 33 graden ingesteld. Mochten we echt een koudere periode krijgen, dan verhoog ik gewoon via de Onecta app de temperatuur met een paar graden.
Vorige winter is het een paar nachten toch echt wel -9 geweest (en ik woon ook in zuid limburg). Ik heb de buitensensor niet op 12 uurs of 24 middeling staan, dat werkte voor onze woning niet.
Waarschijnlijk heb je een beter geisoleerde woning. Onze woning is van 1992 met dito isolatie en glas. Beneden vloerverwarming (officieel ontworpen als bijverwarming, maar nu toch de hoofdverwarming) en boven hebben we nog radiatoren. Met name die rads. werken bij te lage temp. dan net onvoldoende, terwijl het juist boven het snelst afkoelt (geen massa zoals een vloerverwarming, slaapkamers liggen deels onder het dak).
Dat wil niet zeggen dat het misschien niet wat lager kan maar ik vind -10 geen te lage temp. voor ons geval. Daar worden cv installaties normaal ook op berekend.

Trouwens.....bij onze stooklijn is met deze stooklijn de cv water temp ook 33 graden (en een half) bij nul graden. Alleen loopt de stooklijn dus verder door onder nul. Is bij jou dan de maximale cv water temp. die 33 en gaat die niet meer hoger?

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal P op 21-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
piieter schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:43:
Wij hebben bijna geheel vloerverwarming (en nog twee radiatoren die altijd open staan via thermostaatkranen).
Naar aanleiding van het lezen van dit forum heb ik een stooklijn ingesteld van 28 @ -10 en 26 @ 15 met een delta T van 3 graden en bij een gewenste kamertemperatuur (Madoka afwijking = -1,5 graden) van 20,5 graden Celsius.
Op dit moment ook bij wisselende buitentemperaturen een goed comfort en lange runs. In de zomer is de warmtepomp nagenoeg niet aan (alleen voor het verwarmen van de SWW). In de andere jaargetijden steeds dezelfde instellingen als in de zomer. Overshoot = 4 graden.
Op dit moment gebruiken we (nog) geen modulatie voor de AWT.
Ik heb geen ESPAltherma of vergelijkbare mogelijkheid om de warmtepomp te monitoren.

Valt er in deze situatie nog winst te behalen met modulatie van de AWT?
Waarschijnlijk wel, in de winter zeker, als je met modulatie kunt zorgen dat het niet te warm wordt binnen.

Klinkt verder als een goed geisoleerd huis, waar je in voor/naseizoen al snel runs moet afbreken omdat het minimumvermogen te hoog is om 24/7 te draaien. Dan kun je efficientie winnen door een slim (klok)schakelprogramma: verwarmen als het buiten warm is (middag).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Pascal P schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:43:
[...]

Vorige winter is het een paar nachten toch echt wel -9 geweest (en ik woon ook in zuid limburg). Ik heb de buitensensor niet op 12 uurs of 24 middeling staan, dat werkte voor onze woning niet.
Waarschijnlijk heb je een beter geisoleerde woning. Onze woning is van 1992 met dito isolatie en glas. Beneden vloerverwarming (officieel ontworpen als bijverwarming, maar nu toch de hoofdverwarming) en boven hebben we nog radiatoren. Met name die rads. werken bij te lage temp. dan net onvoldoende, terwijl het juist boven het snelst afkoelt (geen massa zoals een vloerverwarming, slaapkamers liggen deels onder het dak).
Dat wil niet zeggen dat het misschien niet wat lager kan maar ik vind -10 geen te lage temp. voor ons geval. Daar worden cv installaties normaal ook op berekend.

Trouwens.....bij onze stooklijn is met deze stooklijn de cv water temp ook 33 graden (en een half) bij nul graden. Alleen loopt de stooklijn dus verder door onder nul. Is bij jou dan de maximale cv water temp. die 33 en gaat die niet meer hoger?
Die 33 graden is dan de maximale temperatuur van de stooklijn. Echter, de Modulatie (en ook de overregeling) verhoogt de AWT met een paar graden indien dit nodig is om de ingestelde kamertemperatuur te bereiken. Dat werkt ook prima, heb vorig jaar een aantal keer gezien dat er wel 3-4 graden wordt verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Landon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:39:
Is het iemand al gelukt om de Daikin Altherma 3 'slim' te maken met dynamische energieprijzen? Tibber geeft niet thuis in Nederland, ondanks dat het in Zweden wel is uitgerold voor hun gebruikers.
Beetje spuit elf reactie. Maar waar heb je dit vandaan? Er is niets actief in Zweden voor qua Daikin Tibber integratie en over het algemeen worden Tibber integraties altijd voor alle landen uitgebracht.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Landon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:39:
Is het iemand al gelukt om de Daikin Altherma 3 'slim' te maken met dynamische energieprijzen? Tibber geeft niet thuis in Nederland, ondanks dat het in Zweden wel is uitgerold voor hun gebruikers.
Dat kan beperkt met ESPAltherma, zie stap 4:
https://raomin.github.io/ESPAltherma/

Voor nieuwe generaties warmtepompen valt hier de meeste winst te behalen: goed gebruik maken van de variabele energieprijzen en daarmee ook goed anticiperen op energieoverschotten en -tekorten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Backpacker schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:18:
[...]

Beetje spuit elf reactie. Maar waar heb je dit vandaan? Er is niets actief in Zweden voor qua Daikin Tibber integratie en over het algemeen worden Tibber integraties altijd voor alle landen uitgebracht.
Jawel: https://daikin.erikeng.se/. Althans niet specifiek voor Tibber maar voor Nederlandse Dynamische prijzen. Hiervoor maakt de energie leverancier niet veel uit.
Helaas geen ervaring hiermee en durf het ook niet aan om de besturing uit handen te geven nu ik het na 2 jaar eindelijk zelf onder controle heb.

[ Voor 27% gewijzigd door MajaMestreech op 22-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:16
Hallo,

Ook wij hebben sinds 2 jaar een EDLA 09daw1 monoblock in gebruik.
Veel ellende met lucht in het systeem, en daardoor flow errors. Veel en vaak moeten ontluchten. Sinds er automatische ontluchters gemonteerd zijn in verwarmingscircuit en warmwater circuit gaat het beter.

Nu een probleem met de unit, alles koud in huis en ook het externe boilervat koud😡.
Ik krijg foutmelding UJ-20 en even later foutmelding U2-02.
De eerste heeft te maken met fout AF, Trigger Waarschuwing wegens werking actief filter. Gevolg unit werkt verder (in werkelijkheid niet) Reset: automatische reset.

Gisterochtend lag de aardlekautomaat eruit. Ik vermoed dus ergens overstroom of aardlek.
Heb zojuist de unit gecontroleerd op het dak, alle 3 de fasen en de Nul zijn aanwezig. Geen zichtbare vreemd gekleurde plekken op de vermogensprint.
U2-02 betreft een probleem met de stroomvoorziening (die dus in orde is tot op de aansluitingen in de unit).

Iemand een idee? We zitten nu in de kou bij een petroleum kacheltje en de watertank wordt verwarmd met een verwarmingselement die ik gelukkig gemonteerd heb als back-up.

Hoe kun je als gewone consument deze storing(en) verhelpen? Lijkt mij dat issue in het elektrische deel van de unit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:13:
[...]

Jawel: https://daikin.erikeng.se/. Althans niet specifiek voor Tibber maar voor Nederlandse Dynamische prijzen. Hiervoor maakt de energie leverancier niet veel uit.
Helaas geen ervaring hiermee en durf het ook niet aan om de besturing uit handen te geven nu ik het na 2 jaar eindelijk zelf onder controle heb.
Ah dus een oplossing gemaakt door iemand anders zonder connectie met Tibber. Ik zal er eens een mailtje sturen of hij de Nederlande tarieven ook kan implementeren :)

Maar eigenlijk zou er gewoon massaal naar Daikin gemaild moeten worden met de vraag of ze bezig zijn zelf zo'n functie te maken zoals een aantal van hun concurrenten al heeft. Fabrikanten gaan meestal pas wat doen als hun klanten er massaal om vragen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Backpacker schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:16:
[...]

Ah dus een oplossing gemaakt door iemand anders zonder connectie met Tibber. Ik zal er eens een mailtje sturen of hij de Nederlande tarieven ook kan implementeren :)

Maar eigenlijk zou er gewoon massaal naar Daikin gemaild moeten worden met de vraag of ze bezig zijn zelf zo'n functie te maken zoals een aantal van hun concurrenten al heeft. Fabrikanten gaan meestal pas wat doen als hun klanten er massaal om vragen.
Ik denk dat Daikin in hun verzoekenlijst heel wat meer topics hebben liggen om te verbeteren in hun monitoring en aansturing. Denk maar eens om alle sensoren zichtbaar te krijgen in de app, of om ook de opgewekte energie ipv. die staafjes tellen op de WP unit dit gewoon weergeven in de app. Die 2 heb ik in ieder geval al eens ingestuurd.
Inderdaad een "Dynamische Energie" modus zou niet verkeerd zijn, waarbij dan gedurende de dure uren de WP wordt uitgezet of nog beter de AWT een paar graden omlaag wordt gezet. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
benthouse schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:34:
Gisterochtend lag de aardlekautomaat eruit. Ik vermoed dus ergens overstroom of aardlek.
Heb zojuist de unit gecontroleerd op het dak, alle 3 de fasen en de Nul zijn aanwezig. Geen zichtbare vreemd gekleurde plekken op de vermogensprint.
U2-02 betreft een probleem met de stroomvoorziening (die dus in orde is tot op de aansluitingen in de unit).

Iemand een idee? We zitten nu in de kou bij een petroleum kacheltje en de watertank wordt verwarmd met een verwarmingselement die ik gelukkig gemonteerd heb als back-up.

Hoe kun je als gewone consument deze storing(en) verhelpen? Lijkt mij dat issue in het elektrische deel van de unit zit.
Toevallig, niet helemaal vergelijkbaar, eergisteren bij ons de airco buiten unit kapot. Ook de aardlek schakelaar eruit zien vliegen. Compressor start niet meer op, of zoiets.

Een van mijn vermoedens is luchtvochtigheid. Dat zou dus opgelost kunnen worden met een warme föhn. Misschien de moeite waard om te proberen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVEhv
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-06 21:34
bhcommander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:13:
Hier is die zelfde 3-weg klep onder garantie vervangen waarna het probleem alleen maar groter lijkt te zijn geworden. Wordt nu overlegd met Daikin zelf om te kijken wat zij kunnen doen.

To be continued.
Ook hier verliest het 300L boilervat 3 keer zo snel zijn warmte wanneer de verwarming loopt. Installateur is er al 3 keer voor terug geweest, de laatste keer toch maar de klep vervangen (ESBE VRG131). Nu is het nog erger :) Ik wordt er radeloos van. Wat kan dit nu zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
FrankVEhv schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:54:
[...]

Ook hier verliest het 300L boilervat 3 keer zo snel zijn warmte wanneer de verwarming loopt. Installateur is er al 3 keer voor terug geweest, de laatste keer toch maar de klep vervangen (ESBE VRG131). Nu is het nog erger :) Ik wordt er radeloos van. Wat kan dit nu zijn?
De klep ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:11
FrankVEhv schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:54:
[...]

Wat is je verlies dan, bijvoorbeeld over de nacht gezien van 01.00 tot 05.00. Ervan uitgaande dat er dan geen warm water getapt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:36
Voor de warmtepomp is onze elektrische installatie aangepast naar 3 fasen. De laatste weken klapt een van de drie schakelaars van de kast die de netbeheerder heeft geplaatst eruit. Dan is alles uit. Is dat normaal?

Wij gebruiken vrij veel elektrische apparaten, dus ik had me kunnen voorstellen dat schakelaars van mijn groepenkast zouden uitvallen of dat een deel uit zou vallen. Maar niet alles. Ik vraag me dus af of de groepen wel over de fasen zijn verdeeld. Klopt dat of sla ik de plank mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
edvanleeuwen schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:53:
Voor de warmtepomp is onze elektrische installatie aangepast naar 3 fasen. De laatste weken klapt een van de drie schakelaars van de kast die de netbeheerder heeft geplaatst eruit. Dan is alles uit. Is dat normaal?

Wij gebruiken vrij veel elektrische apparaten, dus ik had me kunnen voorstellen dat schakelaars van mijn groepenkast zouden uitvallen of dat een deel uit zou vallen. Maar niet alles. Ik vraag me dus af of de groepen wel over de fasen zijn verdeeld. Klopt dat of sla ik de plank mis?
Kun je een foto delen van de bedrading van je groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
TKroon schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:18:
[...]

Kun je een foto delen van de bedrading van je groepenkast?
Dank voor je snelle reactie! Bedoel.je foto's van de meterkast of moet ik ergens iets openmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edvanleeuwen schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:29:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Bedoel.je foto's van de meterkast of moet ik ergens iets openmaken?
Deze vraag kan je beter hier in het juiste topic stellen, hier gaat de boel wegens offtopic verwijderd worden.

En ja, men zal ook daar foto's willen/moeten zien van de binnenkant van de kast om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dus alles even uitzetten en de plastic kap eraf halen. Maar als je de aanpassing naar 3-fase door een bedrijf hebt laten doen, zou ik die gewoon bellen en het op laten lossen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
RonJ schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:33:
[...]

Deze vraag kan je beter hier in het juiste topic stellen, hier gaat de boel wegens offtopic verwijderd worden.

En ja, men zal ook daar foto's willen/moeten zien van de binnenkant van de kast om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dus alles even uitzetten en de plastic kap eraf halen. Maar als je de aanpassing naar 3-fase door een bedrijf hebt laten doen, zou ik die gewoon bellen en het op laten lossen.
Dank, snap ik. Ik had moeten weten dat daar natuurlijk ook een forum voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GargamelDeGrote
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
deleted

[ Voor 96% gewijzigd door GargamelDeGrote op 24-12-2024 17:22 . Reden: n/a ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:17:
[...]

Waarschijnlijk wel, in de winter zeker, als je met modulatie kunt zorgen dat het niet te warm wordt binnen.

Klinkt verder als een goed geisoleerd huis, waar je in voor/naseizoen al snel runs moet afbreken omdat het minimumvermogen te hoog is om 24/7 te draaien. Dan kun je efficientie winnen door een slim (klok)schakelprogramma: verwarmen als het buiten warm is (middag).
@arnoldniessen

Ik heb de materie van modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur nog eens bestudeerd. Even verifiëren of ik het een beetje begrepen heb.

Als zonder modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur de instelling van de kamerthermostaat + 0,5 °C niet gehaald wordt, dan zal dit ook niet gebeuren met modulatie, omdat je met modulatie het vermogen van de compressor iets terugschroeft, omdat je AWT ietsje lager wordt.
Maar omdat de compressor met een lager vermogen draait, bespaar je daarmee toch energie.
Is deze veronderstelling correct?

Als je al een lage stooklijn hebt zoals ik, 28 @ -10 en 26 @ 15 , en je zou parameter [8-06] op de standaardwaarde 5 °C hebben staan, dan heb je bij een buitentemperatuur van 8 °C (zoals nu het geval is) een AWT van 26,56 °C.
Bij een instelling van de kamerthermostaat op 20,5 °C en een actuele kamertemperatuur van 20,6 °C en met AWT modulatie kom je na 20 minuten (1e stap) op een AWT van (26,56 - 0,25*5) = 26,56 - 1,25 = 25,31 °C uit.
Na nog eens 20 minuten (2e stap) kom je uit op een AWT van = 25,31 - 1,25 = 24,06 °C uit.
Bij een AWT < 25 °C wordt de BUH ingeschakeld en dat wil je juist niet!
Dus is het van belang dat je bij een lage stooklijn ook kleine stappen hebt om terug te moduleren, dus parameter [8-06] zo laag mogelijk houden.
Ik vind de instelling [8-06] = 0 °C trouwens een onlogische, want bij deze waarde heb je toch ook geen modulatie van de AWT?
zijn deze veronderstellingen correct?

Als zonder modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur de instelling van de kamerthermostaat + 0,5 °C wél gehaald wordt (bijvoorbeeld in het voorjaar of in de nazomer), dan zal dit met modulatie minder snel gebeuren, omdat de AWT in 2 stappen wordt verlaagd.
Ook hier toch een energiebesparing omdat je compressor met een lager vermogen draait.
Is deze veronderstelling ook correct?

Dan nog drie vragen:
Als door stap 1 van de modulatie, de AWT lager wordt en daardoor de kamertemperatuur ook (maar nog steeds net boven de instelling van de kamerthermostaat), wordt stap 1 dan teniet gedaan door de modulatie, of volgt volgens het algoritme toch stap 2 met opnieuw een verlaging van de AWT, waardoor het nog kouder zou kunnen worden in de kamer?

Hoe ben je aan de wetenschap van de formule 0,25*[8-06] gekomen voor de stapgrootte?
Ik kan dit niet vinden in de Uitgebreide handleiding voor de installateur.

Hoe ben je achter dit algoritme (2 stappen van elk 20 minuten) gekomen bij de AWT-modulatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
piieter schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:02:
[...]

@arnoldniessen

Ik heb de materie van modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur nog eens bestudeerd. Even verifiëren of ik het een beetje begrepen heb.

Als zonder modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur de instelling van de kamerthermostaat + 0,5 °C niet gehaald wordt, dan zal dit ook niet gebeuren met modulatie, omdat je met modulatie het vermogen van de compressor iets terugschroeft, omdat je AWT ietsje lager wordt.
Maar omdat de compressor met een lager vermogen draait, bespaar je daarmee toch energie.

Als je al een lage stooklijn hebt zoals ik, 28 @ -10 en 26 @ 15 , en je zou parameter [8-06] op de standaardwaarde 5 °C hebben staan, dan heb je bij een buitentemperatuur van 8 °C (zoals nu het geval is) een AWT van 26,56 °C.
Bij een instelling van de kamerthermostaat op 20,5 °C en een actuele kamertemperatuur van 20,6 °C en met AWT modulatie kom je na 20 minuten (1e stap) op een AWT van (26,56 - 0,25*5) = 26,56 - 1,25 = 25,31 °C uit.
Na nog eens 20 minuten (2e stap) kom je uit op een AWT van = 25,31 - 1,25 = 24,06 °C uit.
Dus is het van belang dat je bij een lage stooklijn ook kleine stappen hebt om terug te moduleren, dus parameter [8-06] zo laag mogelijk houden.
Ik vind de instelling [8-06] = 0 °C trouwens een onlogische, want bij deze waarde heb je toch ook geen modulatie van de AWT?

Als zonder modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur de instelling van de kamerthermostaat + 0,5 °C wél gehaald wordt (bijvoorbeeld in het voorjaar of in de nazomer), dan zal dit met modulatie minder snel gebeuren, omdat de AWT in 2 stappen wordt verlaagd.
Ook hier toch een energiebesparing omdat je compressor met een lager vermogen draait.

Dan nog drie vragen:
Als door stap 1 van de modulatie, de AWT lager wordt en daardoor de kamertemperatuur ook (maar nog steeds net boven de instelling van de kamerthermostaat), wordt stap 1 dan teniet gedaan door de modulatie, of volgt volgens het algoritme toch stap 2 met opnieuw een verlaging van de AWT, waardoor het nog kouder zou kunnen worden in de kamer?

Hoe ben je aan de wetenschap van de formule 0,25*[8-06] gekomen voor de stapgrootte?

Hoe ben je achter dit algoritme (2 stappen van elk 20 minuten) gekomen bij de AWT-modulatie?
Volgens mij beredeneer je de uitleg van @arnoldniessen op de juiste manier en reken je het goed uit.

Ik mis 1 ding in de uitleg van het Modulatie algoritme en dat is het verschil tussen ingestelde kamertemperatuur en werkelijke kamertemperatuur. Ook die 20 minuten kan ik me moeilijk voorstellen want ik zie bij mij een veel langzamer proces. Toegegeven, hoe het werkelijk werkt kan ik niet uitleggen.

Ik heb de max modulatie op 5 °C staan en daarmee concludeer ik dat de AWT wordt bepaald door de stooklijn temperatuur en dat de modulatie deze tot maximaal 5 graden mag verhogen of verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:53:
[...]

Ik mis 1 ding in de uitleg van het Modulatie algoritme en dat is het verschil tussen ingestelde kamertemperatuur en werkelijke kamertemperatuur. Ook die 20 minuten kan ik me moeilijk voorstellen want ik zie bij mij een veel langzamer proces. Toegegeven, hoe het werkelijk werkt kan ik niet uitleggen.

[...]
Ja ik weet het zelf ook niet, maar misschien komen we er samen met andere tweakers wel achter hoe het algoritme precies werkt :/

[ Voor 21% gewijzigd door piieter op 23-12-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Correct.
Niet helemaal correct. Als je maar zorgt dat [9-01] op 25C blijft staan, dan zal het AWT setpoint ook met modulatie (of met offset) tenminste 25C zijn, dus geen risico op gebruik BUH.
Correct.
Klopt, maar "nog kouder" betekent alleen maar dat hij terugzakt tot gewenste kamertemperatuur - zodra hij daar onder zakt vervallen beide verlagingsstappen.

Meten, loggen, en observeren - met mijn P1P2MQTT bridge en Home Assistant is alles bijna op de seconde nauwkeurig af te lezen. En in absolute-AWT mode is het iets eenvoudiger waar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Ik kan alleen aangeven hoe mijn hybride systeem uit 2015 dit doet. Mogelijk dat andere/latere systemen het beter doen. Maar ook als een aanpassing na 20 minuten pas gebeurt, kan het makkelijk nog 20 minuten duren voor je iets merkt.
Ik heb de max modulatie op 5 °C staan en daarmee concludeer ik dat de AWT wordt bepaald door de stooklijn temperatuur en dat de modulatie deze tot maximaal 5 graden mag verhogen of verlagen.
Bij mij is het dan echt maximaal -2.5/+2.5C. Zie jij de AWT dan wel met 5C aangepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Bedankt voor je reactie en antwoorden!
Het wordt steeds duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
arnoldniessen schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:37:

Bij mij is het dan echt maximaal -2.5/+2.5C. Zie jij de AWT dan wel met 5C aangepast worden?
Nee 5 graden niet echt wel een keer 3 graden (stooklijn max was toen 35 graden en temperatuur op hoofdscherm stond toen op 38 graden).
Overigens daar zie je dan ook de werking van modulatie: aan de temperatuur "berekend" op het hoofdscherm op de WP unit. Die geeft normaal de temperatuur setpoint van de AWT aan van de warmtepomp, met Modulatie AAN zie je die dan toe- of afnemen. De werkelijke vertrekwater temperatuur zit daar nog een graadje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
arnoldniessen schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:37:
[...]

Correct.

[...]
Mij lijkt dit niet correct. Als de ingestelde temperatuur NIET bereikt wordt gaat modulatie net de stooklijn temperatuur verhogen, waardoor AWT toeneemt en dus ook het verschil tussen ingestelde en werkelijke kamertemperatuur kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:49:
Nee 5 graden niet echt wel een keer 3 graden (stooklijn max was toen 35 graden en temperatuur op hoofdscherm stond toen op 38 graden).
Klinkt als +2.5, na afrondingen?
MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:49:
De werkelijke vertrekwater temperatuur zit daar nog een graadje boven.
Dat hoeft niet - als hij niet flippert en niet op minimumvermogen zit dat zit hij rond target, soms ook iets eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:51:
Mij lijkt dit niet correct. Als de ingestelde temperatuur NIET bereikt wordt gaat modulatie net de stooklijn temperatuur verhogen, waardoor AWT toeneemt en dus ook het verschil tussen ingestelde en werkelijke kamertemperatuur kleiner wordt.
Wat je zegt klopt ook (als stookcurve niet veel te laag staat), maar je leest de stelling van @piieter verkeerd, die stelling klopt ook, en gaat over de situatie dat de hysteresegrens van (ingestelde temperatuur + 0.5C) niet wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Tanuki schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:00:
[...]

Toevallig, niet helemaal vergelijkbaar, eergisteren bij ons de airco buiten unit kapot. Ook de aardlek schakelaar eruit zien vliegen. Compressor start niet meer op, of zoiets.

Een van mijn vermoedens is luchtvochtigheid. Dat zou dus opgelost kunnen worden met een warme föhn. Misschien de moeite waard om te proberen?
Dank voor je feedback!
Gisteren gekeken en geconstateerd dat de print A2P van het Active Noise Filter waarschijnlijk defect is.
Is met een slag om de arm, op deze print zitten nl meerdere (4) glaszekeringen waarvan er 1 defect kan zijn wat leidt tot een fase uitval. De compressor heeft dan op 2 fasen gelopen wat er toe leidde dat de aardlekautomaat in de meterkast door overstroom eruit gegaan is. Compressor is doorgemeten; de weerstand over de spoelen is in orde.
Print A2P hiervan is erg slecht bereikbaar want hij zit achter de inverterprint A1P. Daikin komt hopelijk snel met een servicemonteur want het huis is wel heel koud nu…. Peteroleum kacheltje om het een beetje op temperatuur te houden in de woonkamer.

Het weer werkt ook niet mee vandaag; anders had ik op het dak even verder gezocht waar het probleem kan zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK-D3tFJBcgbaWheJCE3P04H_eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7obVBBNTGAilWLisjBc8Y7Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankVEhv
Drommels75 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:24:
[...]

Wat is je verlies dan, bijvoorbeeld over de nacht gezien van 01.00 tot 05.00. Ervan uitgaande dat er dan geen warm water getapt wordt.
Als de verwarming loopt op 7L/min, dan loopt in 4 uur de temperatuur terug van 52 naar 48 graden. Hoe harder de pomp loopt om te verwarmen hoe sneller het boilervat afkoelt.
De toevoerleiding naar de boiler is ook koud (CV water) en de retourleiding is warm (de warmte uit het boilervat)
Ook de Inlet water temperatuur R4T is zo 2 graden verhoogd, kennelijk omdat er warm water bijgemengd wordt.
De installateur heeft nu contact opgenomen met Daikin tech support. Dus wordt vervolgd ;)

Dit is zonder douchen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3hIdIgCxzSL_Aqb2Bj9skBjwG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqKIEtNbbKnXmxHZT7r79Xdj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door FrankVEhv op 24-12-2024 16:19 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
FrankVEhv schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:57:
[...]

Als de verwarming loopt op 7L/min, dan loopt in 4 uur de temperatuur terug van 52 naar 48 graden. Hoe harder de pomp loopt om te verwarmen hoe sneller het boilervat afkoelt.
De toevoerleiding naar de boiler is ook koud (CV water) en de retourleiding is warm (de warmte uit het boilervat)
Ook de Inlet water temperatuur R4T is zo 2 graden verhoogd, kennelijk omdat er warm water bijgemengd wordt.
De installateur heeft nu contact opgenomen met Daikin tech support. Dus wordt vervolgd ;)

Dit is zonder douchen:
[Afbeelding]
Is er wel een thermosyfon aanwezig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• piieter
benthouse schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:53:
[...]
...want het huis is wel heel koud nu…. Peteroleum kacheltje om het een beetje op temperatuur te houden in de woonkamer.
[...]
Goed ventileren, anders val je in slaap bij die kacheltjes. Ze verbruiken veel zuurstof uit de ruimte.
Toch een warme Kerst toegewenst! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVEhv
danny.s schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:04:
[...]

Is er wel een thermosyfon aanwezig?
Een verlaging in de retourlijn? Nee die loopt recht naar de aansluiting op de cv leidingen onder de binnenunit. Maar kan dat zoveel energie verlies verklaren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:56
FrankVEhv schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:18:
[...]

Een verlaging in de retourlijn? Nee die loopt recht naar de aansluiting op de cv leidingen onder de binnenunit. Maar kan dat zoveel energie verlies verklaren ?
Nee dat lijkt me sterk. Ik had ook geen thermosifon en ditzelfde probleem. Ik had een lekke / verkeerd afgestelde 3weg klep. Hiervoor kan je prima je installateur terug laten komen om dit te fixen.

"De retour van de WTW tank wordt warm als ik op CV verwarm, dus ik denk dat er flow "lekt" richting de WTW tank" moet voldoende zijn. Alleen wel even benadrukken dat de 3weg klep intern lek is of niet goed afgesteld staat, en dat er dus aan de buitenkant niks lekt.... Bij mij stond er een onverwacht een cv monteur op de stoep die prima een leiding/koppelstukje kon vervangen, maar die kon dus direct terug want die snapte niks van een 3 weg klep of warmtepompen uberhaupt....

Als je ze langs laat komen, eis dan direct een plaatsing van thermosifon. Dat was bij mij ook wat gedoe maar na 3x aandringen is het zo gepiept voor ze om dit te maken. Als je dat laat doen, zorg dan wel dat het dat het materiaal slecht geleidend is (RVS) of als ze echt graag koper willen gebruiken (hier overal koper, en koper en RVS combineren wilden ze niet), zorg dan dat je thermosifon lang genoeg is om echt goed effect te hebben. Die van mij is van koper en iets te kort eigenlijk.

Ter referentie: mijn 300L watervat koelt in de nacht ongeveer 0,2-0,3C / uur af.

[ Voor 18% gewijzigd door MrRobin op 24-12-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVEhv
MrRobin schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:42:
[...]

Nee dat lijkt me sterk. Ik had ook geen thermosifon en ditzelfde probleem. Ik had een lekke / verkeerd afgestelde 3weg klep. Hiervoor kan je prima je installateur terug laten komen om dit te fixen.

"De retour van de WTW tank wordt warm als ik op CV verwarm, dus ik denk dat er flow "lekt" richting de WTW tank" moet voldoende zijn. Alleen wel even benadrukken dat de 3weg klep intern lek is of niet goed afgesteld staat, en dat er dus aan de buitenkant niks lekt.... Bij mij stond er een onverwacht een cv monteur op de stoep die prima een leiding/koppelstukje kon vervangen, maar die kon dus direct terug want die snapte niks van een 3 weg klep of warmtepompen uberhaupt....

Als je ze langs laat komen, eis dan direct een plaatsing van thermosifon. Dat was bij mij ook wat gedoe maar na 3x aandringen is het zo gepiept voor ze om dit te maken. Als je dat laat doen, zorg dan wel dat het dat het materiaal slecht geleidend is (RVS) of als ze echt graag koper willen gebruiken (hier overal koper, en koper en RVS combineren wilden ze niet), zorg dan dat je thermosifon lang genoeg is om echt goed effect te hebben. Die van mij is van koper en iets te kort eigenlijk.

Ter referentie: mijn 300L watervat koelt in de nacht ongeveer 0,2-0,3C / uur af.
Prima bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• vanhetgasaf2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-01 17:36
Even een ervaringsverhaal met een antwoord op een vraagstuk waarop ik het antwoord ook op dit forum niet kon vinden. Wellicht dat het iemand anders helpt.

Afgelopen juni 2024 een altherma 12 kW met geïntegreerd warmwatervat laten plaatsen. De installatie voldoet goed voor onze nageïsoleerde woning uit de jaren 50.

Omdat we een dynamisch elektriciteitscontract hebben en zonnepanelen had ik een tijdsschema ingesteld voor het warmwatervat. Tijdens de spits in de ochtend en avond wordt het water niet verwarmd. Dit werkte prima tot me een paar weken geleden opviel dat de warmwatertank soms uit stond de volgende dag. Ik dacht eerst dat het iets met de desinfectierun te maken had in combinatie met het programma. Ik had geen foutmeldingen. Na wat aanpassingen in het programma zoals geen periodes meer met 'uit' toevoegen, maar in plaats daarvan kiezen voor de 'ecostand' bleef het probleem soms terugkeren. Het gevolg was koud water in de ochtend als ik het niet tijdig zag in de app.

Vandaag opende ik mijn Google home app en ik zag dat het warmwatervat ook daar tussen de apparaten stond. Toen begon me wat te dagen. We gebruiken voice commando's om de lichten in huis uit te doen als we gaan slapen. Ik zg dan altijd 'hey Google zet alle lichten uit'. Mijn vrouw zegt echter 'hey Google zet alle apparaten uit'. 🫣

Dit bleek de oorzaak te zijn van het probleem met de warmwatertank. Voor de zekerheid nu Daikin home controls ontkoppeld in de home app zodat dit ons niet nog een keer kan overkomen.

Hopelijk help ik hier anderen mee die misschien tegen hetzelfde aanlopen.

Fijne Kerstdagen!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 19:42
Mijn systeem draait nu al weken mooi door op een laag vermogen en een COP (gemid. 5,6 over de afgelopen 24 uur) wat me bevalt. Het is ook lekker comfortabel warm in huis.

Sinds een paar dagen is het 'geflipper', wat in dit topic wel vaker voorbij is gekomen, ook begonnen in mijn systeem. Zie de grafiek hieronder voor het moment waarbij dit ineens uit het niets begon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nMDWq7CrX0RiBuV3BGKQ58EZ64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruuA2gOxdjEsKSLXDFZ0FTtq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn gegevens van 24 december. Nu 2 dagen later is de flipper nog steeds bezig. Dat zie ik bijvoorbeeld ook aan 'Inverter usage'. Grafiek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLmmTelFLWQkJeHC_-Q_zWtC0dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKVxosIZ9bKm9bgNoeiDdwB4.jpg?f=fotoalbum_large

Het geflipper verdwijnt alleen kortstondig tijdens een SWW run.

Mijn laatste aanpassing aan het systeem was op 21 december. Ik heb toen modulatie op 'aan' gezet met een waarde van 5.

Zou de modulatie de oorzaak kunnen zijn van het geflipper? Is er iemand al achter of het geflipper überhaupt erg is? Nog andere tips?

===

- 90m2 vww, geen naregeling
- Stooklijn: 33 graden bij -10, 27 graden bij +10
- Delta-T: 3 graden
- Overregeling: 3 graden
- Modulatie: aan, 5 graden

• benthouse
FrankVEhv schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:57:
[...]

Dit is zonder douchen:
[Afbeelding]
Staat de 3-weg klep wel volledig dicht? Dat was hier namelijk het probleem. Boilervat verloor ook warmte. Nadat ik de 3-weg klep open gehaald had en versteld had is het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 20:39
Ik heb een EDLA09 monoblock op radiatoren in een verbouwde woning, redelijk goed geisoleerd.
LWT modulerend tussen 35 en 45. SWW is nog op gas.

Ik heb de BUH van de wamtepomp bewust niet laten aansluiten, in de MMI staat die ook volledig af.

Mijn SCOP van de voorbije anderhalf jaar komt op 2,7 volgens de MMI.

Als ik echter vergelijk met mijn voormalig gasverbruik ( gecorrigeerd naar graaddagen en met aftrek sanitair warm water) dan verbruik ik 3.6 tot 3.9 x minder dan vroeger.

Ik heb een aparte kWh meter voor de warmtepomp, ik weet dus dat het elektrisch verbruik van de warmtepomp +- correct is. Is de COP berekening dan zo verkeerd?
Iemand een idee of de COP berekening van Daikin "virtueel" rekening houdt met de BUH, ook al is die niet aangesloten?

Groetjes

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 18:32
Sorry voor de vraag die wrs al vaker langs is geweest. Hoe bereken ik mijn COP?

Ik heb een Daikin Altherma 3 EHVH08S23EJ6V.

Welke gegevens uit de Onecta app heb ik nodig of welke andere gegevens heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
So de mieter wat een defrosts hier zeg met die kou en mist... :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRLkOHq_iv_Cb7h6AwFyqP02BYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpwtsO83ND58Af7666gX39Q3.png?f=fotoalbum_large

Zo laag mogelijke awt is denk ik het enige om hier zo goed mogelijk mee om te gaan?

[ Voor 76% gewijzigd door PCJR op 27-12-2024 11:57 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
Lelletje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:32:
Sorry voor de vraag die wrs al vaker langs is geweest. Hoe bereken ik mijn COP?

Ik heb een Daikin Altherma 3 EHVH08S23EJ6V.

Welke gegevens uit de Onecta app heb ik nodig of welke andere gegevens heb ik nodig?
In de meest simpele vorm: warmte geleverd in kWh gedeeld door elektriciteit verbruikt in kWh. Beide af te lezen vanaf het scherm op de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 18:32
Top thanks! COP 4,44 is wel lekker als je dit vanuit het scherm hebt berekend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luxus
PCJR schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:46:

[Afbeelding]

Zo laag mogelijke awt is denk ik het enige om hier zo goed mogelijk mee om te gaan?
Het antwoord waar je misschien niet op wacht: gewoon niet kijken en er niet over nadenken? Het is wat het is, je doet er niks aan. Het antwoord waar je helemaal niet op wacht: niet verwarmen kost altijd minder energie. :)

Bij jou gebruikt ie zo te zien de BUH alleen helemaal aan het einde van de defrost-actie nog heel even. Bij mij is de AWT lager en gebruikt ie de BUH tijdens de volledige defrost. Zal te maken hebben met het feit dat de retourtemperatuur in jouw geval langer hoog blijft, waardoor die bij jou de BUH niet de hele tijd nodig heeft. Zeg het maar wat dan efficienter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:49
PCJR schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:46:

[Afbeelding]

Uitzetten en pas weer aan maandag weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:21
Vandaag zag ik voor de tweede keer deze winter een vreemd gedrag van de warmtepomp (Altherma 3 RF 8kW, binnenunit: EHVX08S23EJ6V, buitenunit: ERGA08EAV3H7)

Het opgenomen (elektrisch) vermogen liep op tot boven 3kW. Dit gebeurde na een defrost. Nu loopt het opgenomen vermogen na een defrost altijd wel op omdat de WP op volgas probeert de aanvoer en retour temperatuur weer op target te krijgen. Hierbij is een vermogen van 2kW niet uitzonderlijk.

Zoals in onderstaande grafiek is te zien, liep om 06:00 uur het vermogen op van 2kW naar 3kW. Dit viel samen met een drop in de aanvoer temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJNdLF3_Nuk3GFLP64cBKoPet1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd39tJmXudSra0jENZFOT21j.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hoge elektrische vermogen resulteerde niet in een hoger warmtevermogen en daardoor stortte de COP in naar ongeveer 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD_ryqxx0oAnVjEzq3daAtiLT_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0KXLleW1BU9S1GJVK0C12Nh.jpg?f=fotoalbum_large

De BUH was niet actief, ook geen bijzonderheden gezien in de flow (flow was maximaal, 24l/min).

Het lijkt alsof de compressor op hol slaat, daarbij veel vermogen trekt bij laag rendement. Heb niet kunnen luisteren naar de compressor toen dit gebeurde, zag het pas achteraf.

Herkent iemand dit gedrag, of weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
brt652 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:13:
Vandaag zag ik voor de tweede keer deze winter een vreemd gedrag van de warmtepomp. Het opgenomen (elektrisch) vermogen liep op tot boven 3kW. Dit gebeurde na een defrost.

Dit hoge elektrische vermogen resulteerde niet in een hoger warmtevermogen en daardoor stortte de COP in naar ongeveer 2.

Het lijkt alsof de compressor op hol slaat, daarbij veel vermogen trekt bij laag rendement. Heb niet kunnen luisteren naar de compressor toen dit gebeurde, zag het pas achteraf.

Hij vriest dan snel weer dicht (het was mistig vanochtend), en de buiten-unit herkent dat zelf niet op tijd en draait gewoon door zonder luchtstroom - het koelmiddel daalt naar -10C, de buitenunit onttrekt warmte aan het blok ijs. De COP kan nog wel verder dalen dan, en de defrost kost meer energie. Handmatig eerder een defrost starten is een mogelijkheid, maar uiteindelijk doet hij zelf toch ook een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
arnoldniessen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:25:
[...]

Hij vriest dan snel weer dicht (het was mistig vanochtend), en de buiten-unit herkent dat zelf niet op tijd en draait gewoon door zonder luchtstroom - het koelmiddel daalt naar -10C, de buitenunit onttrekt warmte aan het blok ijs. De COP kan nog wel verder dalen dan, en de defrost kost meer energie. Handmatig eerder een defrost starten is een mogelijkheid, maar uiteindelijk doet hij zelf toch ook een defrost.
Bedankt, dit zou het kunnen verklaren.

Wat ik dan nog niet begrijp is dat van 06:00 tot 06:20 het opgenomen vermogen sterk oploopt en van 06:20 tot 06:55 weer zakt naar 1,1kW voordat de defrost start op 06:55. Tussen 06:00 en 06:20 is de COP <2 en van 06:20 tot 06:55 is de COP>4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
brt652 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:39:
Wat ik dan nog niet begrijp is dat van 06:00 tot 06:20 het opgenomen vermogen sterk oploopt en van 06:20 tot 06:55 weer zakt naar 1,1kW voordat de defrost start op 06:55. Tussen 06:00 en 06:20 is de COP <2 en van 06:20 tot 06:55 is de COP>4.
Misschien was mijn conclusie te snel dan - dit kan ik niet verklaren. Heb je ook de koelmiddeltemperatuur/uren gelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luxus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:09:
[...]

Het antwoord waar je misschien niet op wacht: gewoon niet kijken en er niet over nadenken? Het is wat het is, je doet er niks aan. Het antwoord waar je helemaal niet op wacht: niet verwarmen kost altijd minder energie. :)

Bij jou gebruikt ie zo te zien de BUH alleen helemaal aan het einde van de defrost-actie nog heel even. Bij mij is de AWT lager en gebruikt ie de BUH tijdens de volledige defrost. Zal te maken hebben met het feit dat de retourtemperatuur in jouw geval langer hoog blijft, waardoor die bij jou de BUH niet de hele tijd nodig heeft. Zeg het maar wat dan efficienter is.
Ik weet dat het erbij hoort :)
Ben alleen aan het denken hoe het beste eruit te halen. Ik heb nu ook in de nacht rond 04h00 de sww opwarming staan. Tijd beetje afhankelijk van de uurprijzen. Hierdoor ook een paar extra defrosts.

Komt ook weer de vraag ik mij op, met de vele defrosts in de nacht (ook lagere buiten temp) en dan ook nog zwaar (hogere awt) sww gebruik; beter 1x om 04h00 of 13h00 naar 48 graden, of 2x per dag, naar 30 of 35 graden... :)

Vandaag tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uHT4HrXOkvYEwohSjkKVSPmC78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKVE50VKTC599KhXbKb7dtPZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 27-12-2024 12:45 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
arnoldniessen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:41:
[...]

Misschien was mijn conclusie te snel dan - dit kan ik niet verklaren. Heb je ook de koelmiddeltemperatuur/uren gelogd?
Nee, gebruik wel ESPaltherma maar lees de koelmiddeltemperatuur en compressor frequentie niet uit. Misschien moet ik dit maar gaan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008

GJA

brt652 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:13:
Vandaag zag ik voor de tweede keer deze winter een vreemd gedrag van de warmtepomp (Altherma 3 RF 8kW, binnenunit: EHVX08S23EJ6V, buitenunit: ERGA08EAV3H7)

Het opgenomen (elektrisch) vermogen liep op tot boven 3kW. Dit gebeurde na een defrost. Nu loopt het opgenomen vermogen na een defrost altijd wel op omdat de WP op volgas probeert de aanvoer en retour temperatuur weer op target te krijgen. Hierbij is een vermogen van 2kW niet uitzonderlijk.

Zoals in onderstaande grafiek is te zien, liep om 06:00 uur het vermogen op van 2kW naar 3kW. Dit viel samen met een drop in de aanvoer temperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De BUH was niet actief, ook geen bijzonderheden gezien in de flow (flow was maximaal, 24l/min).

Dit herken ik wel: GJA in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Maar als het 1 keertje gebeurt zou ik me er niet druk om maken. We loggen hier teveel en zien alles. Dat geeft soms onnodig onrust.
Als het vaker gebeurt: bij mij was de leiding tussen binnen- en buitenunit te kort. De druk loopt daardoor te hoog op.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
GJA schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:48:
[...]

Dit herken ik wel: GJA in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Maar als het 1 keertje gebeurt zou ik me er niet druk om maken. We loggen hier teveel en zien alles. Dat geeft soms onnodig onrust.
Als het vaker gebeurt: bij mij was de leiding tussen binnen- en buitenunit te kort. De druk loopt daardoor te hoog op.
Hartelijk dank, wat is dit toch een mooi forum met veel kennis.

Ik heb dit nu 2 keer gezien, zoals je terecht aangeeft vooralsnog geen reden om me zorgen te maken.

Als bij jouw de leiding te kort was, zou dit dan komen door teveel of te weinig koelmiddel? Heb de WP nu 2 winters, was 'bezorgd' dat ik misschien koelmiddel verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008

GJA

brt652 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:03:
[...]

Hartelijk dank, wat is dit toch een mooi forum met veel kennis.

Ik heb dit nu 2 keer gezien, zoals je terecht aangeeft vooralsnog geen reden om me zorgen te maken.

Als bij jouw de leiding te kort was, zou dit dan komen door teveel of te weinig koelmiddel? Heb de WP nu 2 winters, was 'bezorgd' dat ik misschien koelmiddel verlies.
Bij ons was de leiding net te kort en het koelmedium net teveel. Dat koelmedium zit er af-fabriek al in (in de buitenunit), het wordt bij installatie na vacumeren vanuit de buitenunit doorgelaten naar het volledige koelsysteem.

Als er te weinig koelmedium in zit kun je dat zien aan een verdamper die niet helemaal dichtgevroren is vlak voor een defrost. Daar zijn wel plaatjes van te vinden denk ik.
Ik kan me daarom niet voorstellen dat je te weinig koelmedium hebt.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:56
Tom2828 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:34:
Mijn systeem draait nu al weken mooi door op een laag vermogen en een COP (gemid. 5,6 over de afgelopen 24 uur) wat me bevalt. Het is ook lekker comfortabel warm in huis.

Sinds een paar dagen is het 'geflipper', wat in dit topic wel vaker voorbij is gekomen, ook begonnen in mijn systeem. Zie de grafiek hieronder voor het moment waarbij dit ineens uit het niets begon:
[Afbeelding]

Dit zijn gegevens van 24 december. Nu 2 dagen later is de flipper nog steeds bezig. Dat zie ik bijvoorbeeld ook aan 'Inverter usage'. Grafiek van vandaag:
[Afbeelding]

Het geflipper verdwijnt alleen kortstondig tijdens een SWW run.

Mijn laatste aanpassing aan het systeem was op 21 december. Ik heb toen modulatie op 'aan' gezet met een waarde van 5.

Zou de modulatie de oorzaak kunnen zijn van het geflipper? Is er iemand al achter of het geflipper überhaupt erg is? Nog andere tips?

===

- 90m2 vww, geen naregeling
- Stooklijn: 33 graden bij -10, 27 graden bij +10
- Delta-T: 3 graden
- Overregeling: 3 graden
- Modulatie: aan, 5 graden
Probeer je delta t eens omhoog te zetten naar 4 of 5 graden, dat heeft bij mij geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Wij hebben nu het kouder wordt last van een zoemtoon in huis welke veroorzaakt wordt door de buitenunit. De aan en afvoerleidingen ontkoppeld van de zoldervloer heeft al aanzienlijk geholpen. Maar de unit welke op het platte dak staat resoneert door het zolderdak heen. In de stiller/stilst.modus.is dit probleem opgelost maar zakt de aanvoertemperatuur nu teveel. Ik zag bij de buitenunit dat de trillingsdemper onder de co.pressor verder was doorgezakt dan aan de andere kant en dat het blok er.ook niet helemaal recht onder lijkt te staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdMmnmnOPSfbUBdzIKo_UFtMpKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV4D7Zkfu4k2CEstozE86hTW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25r9FMxrNA_lqmC3ZZusQ6skkic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coxVCpADD4iLLaiZGGUla8tQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft de daikin epra12 buitenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
roykamerman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:11:
Wij hebben nu het kouder wordt last van een zoemtoon in huis welke veroorzaakt wordt door de buitenunit. De aan en afvoerleidingen ontkoppeld van de zoldervloer heeft al aanzienlijk geholpen. Maar de unit welke op het platte dak staat resoneert door het zolderdak heen. In de stiller/stilst.modus.is dit probleem opgelost maar zakt de aanvoertemperatuur nu teveel. Ik zag bij de buitenunit dat de trillingsdemper onder de co.pressor verder was doorgezakt dan aan de andere kant en dat het blok er.ook niet helemaal recht onder lijkt te staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt wel, alsof de trillingsdempers net even te dicht bij elkaar staan, waardoor de bevestigingsschroeven scheef komen te staan. Misschien heeft dit effect op het dempen van de trillingen.
Als de dempers los staan van de ondergrond, dan zou je voorzichtig kunnen proberen de rechter demper (zoals je de foto's hebt genomen) iets naar rechts te kloppen met een rubberen hamer, totdat de schroeven in ieder geval recht boven de rubbers staan. Ik weet echter niet of dit dé oplossing is.
Ik zie (denk ik) ook dat de dempers op dakleer staan. Dan moet je dit NIET doen, want als je dakleer scheurt door het gewicht van de buitenunit, dan is je dak lek en dan heb je nog meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:25
Wij hebben nu het kouder wordt last van een zoemtoon in huis welke veroorzaakt wordt door de buitenunit. De aan en afvoerleidingen ontkoppeld van de zoldervloer heeft al aanzienlijk geholpen. Maar de unit welke op het platte dak staat resoneert door het zolderdak heen. In de stiller/stilst.modus.is dit probleem opgelost maar zakt de aanvoertemperatuur nu teveel. Ik zag bij de buitenunit dat de trillingsdemper onder de co.pressor verder was doorgezakt dan aan de andere kant en dat het blok er.ook niet helemaal recht onder lijkt te staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat zou goed kunnen. De rode demper staat schuin naar binnen toe. Zorg dat de unit recht bovenop de dempers staat. Zorg ook dat de hoogte klopt, want de koelleidingen zijn erg stijf. Ze kunnen de unit naar beneden trekken of omhoog duwen. Hierdoor "zweeft" de unit of wordt deze "in" de dempers getrokken. In beide gevallen is de functie van de demper weg.

De unit moet de dempers alleen onder zijn eigen gewicht indrukken. En daardoor "ontspannen" op de dempers staan. Je kunt dan de unit voorzichtig laten "wiebelen" of "dansen" op de dempers in iedere richting.

[ Voor 6% gewijzigd door Jasperr op 28-12-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Ik weet niet goed hoe je ziet dat de wp flippert?

Kunnen jullie dat zien aan deze afbeelding en is jullie verbruik vandaag ook zo hoog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Uc9YNAaBKji_uyeCuUKIESFPeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZwYbx3GNZYc0YPzCWcOOmkO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAiy6B8ZJZ-28GcS5rInxCvPfoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1WVSdmzfG3UY9v1UT20AOxP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:36
RKRR schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:36:
Ik weet niet goed hoe je ziet dat de wp flippert?

Kunnen jullie dat zien aan deze afbeelding en is jullie verbruik vandaag ook zo hoog?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
niet gewoon defrosts ?
Het is buiten erg koud en mistig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
Klopt, het is hier ook nagenoeg elk uur raak. Immers buiten rond de nul en 100% luchtvochtigheid, dus zodoende veel defrosts. Typisch voor dit soort weer in NL, hoort erbij.
Is het weer wat langer koud en onder nul, dan wordt de boel buiten gevriesdroogt en heb je amper meer last van defrosts.
Terwijl ik de Snips maakte begon er weer eentje.
En soms wordt de BUH aangesproken, voor een seconde of 10 of mogelijk 1 minuut, soms ook gewoon helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk4_7QAgkubzc3VLUrh4PXThYEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSMAbleODxQf7fLnGw8k9vtc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HD8fJCvUTA_wbmrH0f02Tu23YE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9agm7z4nDaama9YYiG52FxSY.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh6ajRoUkz1-yp9upkrRrW1ib8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdsqZfiluZ31c0ulvMYHqTTB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Predge op 28-12-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
is idd ook wel defrost maar heeft dat zo'n invloed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmOSzMVSpXuXsFaL4r70Smte8lA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V7xoJYQenWPTLK8wLNtCgOf0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
dat kan grote invloed hebben, wanneer er niet genoeg warmte uit je huis gehaald kan worden voor een defrost gaat de buh aan, bij een hybride wordt er gas bijgestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Hier ook al een stuk of 20 defrosts vandaag. De retour temperatuur is rond de 24gr dus hij gebruikt voor elke defrost 6 minuten de BUH. Ik weet niet met welk vermogen (stap 1 of 2) (geen kWh meter). Afgaand op de rapportage van de unit zelf, zit ik vandaag dan ook al aan het dubbele verbruik t.o.v. een dag waar het waar het bijvoorbeeld slechts 2 graden warmer is, maar daardoor net buiten de defrost-zone.

Je zou de vraag kunnen stellen of het efficiënter is om de AWT te verhogen, ten koste van extra compressor verbruik (en dus meer defrosts) als dan wel de retour voldoende hoog is om op de compressor te ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse

[Afbeelding]

Systeem op veren zetten helpt om de resonantie te verminderen of zelfs weg te nemen.

Hieronder mijn oude en nieuwe opstelling.
Oud op de bigfoots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4ZGiKIsU_RESSBtyPCdTY6Ry3o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large

Nieuw op RVS koker met extra ballast (tegels):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNSWQXc7dZ4UNpJOF5bhtWLrtNc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large

De RVS kokers van 50x50mm staan bij mij in lijn met de dakbalken. Deze zijn breder dan de unit zelf om de stabiliteit te verbeteren. De kunststof balk waar de veren op vastzitten staat er haaks op. De aan- en afvoerleidingen heb ik met flexibele slangen aangesloten. Bij harde wind ‘danst’ de unit een beetje maar dit kan geen kwaad zolang alles beetje flexibel is.
Er is voor dit issue een speciaal topic, maar voor deze gelegenheid even de oplossing die ik voor mijn Daikin EDLA09 Monoblock gemaakt heb.

[ Voor 5% gewijzigd door benthouse op 28-12-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Dank voor jullie reacties. Ik zal dit ook met de installateur bespreken welke de unit op het dak heeft gezet en kijken of ik de bigblok zelf recht onder de unit krijg. Momenteel ligt het platte dak vol ijs van de defrosts van de unit. Het water loopt nu gewoon onder de unit uit het dak op.

Ik zag in de installatiehandleiding van de altherma 3 epra12 dat er ook een drainplug op de unit aangesloten kan worden. Deze heb ik er niet bij gekregen. Weet iemand welke maat plug in het draingat past? Dan kan ik deze met een slang in de goot laten lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Patrick4 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:52:
Hier ook al een stuk of 20 defrosts vandaag. De retour temperatuur is rond de 24gr dus hij gebruikt voor elke defrost 6 minuten de BUH. Ik weet niet met welk vermogen (stap 1 of 2) (geen kWh meter). Afgaand op de rapportage van de unit zelf, zit ik vandaag dan ook al aan het dubbele verbruik t.o.v. een dag waar het waar het bijvoorbeeld slechts 2 graden warmer is, maar daardoor net buiten de defrost-zone.

Je zou de vraag kunnen stellen of het efficiënter is om de AWT te verhogen, ten koste van extra compressor verbruik (en dus meer defrosts) als dan wel de retour voldoende hoog is om op de compressor te ontdooien.
Ik heb dit geprobeerd (heb geen buffervat, maar wel minstens 100 m2 aan groepen open) en het resultaat was dat dan de BUH2 van 9kW de laatste 2-3 minuten alsnog bijsprong. Dan liever 6-7 minuten BUH1 van 3 kW…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:44
Ik snap er niks meer van.
Laatste maand hebben we last van "spontane verwarmings-runs". Ik probeer het uit te leggen;
S Avonds zet ik de verwarming naar 18.5 en als ik in de ochtend kijk zie ik dat de Daikin de hele nacht heeft gedraaid en is het 19.5 graden. Dat is 1 x per week. In de zomer (gek genoeg geen last van gehad).

Het top punt was gisteren. We zijn een aantal dagen weg. Voor vertrek de verwarming op 18 graden gezet (100% zeker) . En vannacht en gisteren is er vollop verwarmd! We hebben zelfs nog nooit zo veel verbruikt in 1 dag!

Ik heb het idee dat het te maken heeft met wegvallende wifi ofzo. De Daikin hangt ver van de router. Of de app die spontaan oude waarden door zet ofzo.

Heeft iemand anders ook dit probleem? Hoe hebben jullie dit gefixt?
Anders een tijdelijk programma er in zetten ofzo om te kijken of ie het weer doet? Andere suggesties?

Edit: zojuist een programma toegevoegd op 18 graden voor alle dagen in de week. Kijken hoe dit gaat. Mochten er nog suggesties zijn, dan hoor ik dat graag! Of vergelijkbare gevallen.

Dank alvast.

[ Voor 9% gewijzigd door Teun Sengers op 29-12-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Teun Sengers schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:42:
Ik snap er niks meer van.
Laatste maand hebben we last van "spontane verwarmings-runs". Ik probeer het uit te leggen;
S Avonds zet ik de verwarming naar 18.5 en als ik in de ochtend kijk zie ik dat de Daikin de hele nacht heeft gedraaid en is het 19.5 graden. Dat is 1 x per week. In de zomer (gek genoeg geen last van gehad).

Het top punt was gisteren. We zijn een aantal dagen weg. Voor vertrek de verwarming op 18 graden gezet (100% zeker) . En vannacht en gisteren is er vollop verwarmd! We hebben zelfs nog nooit zo veel verbruikt in 1 dag!

Ik heb het idee dat het te maken heeft met wegvallende wifi ofzo. De Daikin hangt ver van de router. Of de app die spontaan oude waarden door zet ofzo.

Heeft iemand anders ook dit probleem? Hoe hebben jullie dit gefixt?
Anders een tijdelijk programma er in zetten ofzo om te kijken of ie het weer doet? Andere suggesties?

Edit: zojuist een programma toegevoegd op 18 graden voor alle dagen in de week. Kijken hoe dit gaat. Mochten er nog suggesties zijn, dan hoor ik dat graag! Of vergelijkbare gevallen.

Dank alvast.
ik herken dit gedrag van een monoblock. om die reden heb ik nu geen monblock meer.
welk systeem heb je ….. iets meer info graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
Het is een Altherma LT3 6kw wandmodel met 250 liter boiler.
Het precieze type kan ik niet zien omdat ik niet thuis ben😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVanBerkel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-01 13:12
Ik ben sinds juni dit jaar een nieuwe gebruiker van de Altherma 3 warmtepomp.
De ERRA08EW1 buiten en de ELVH12S23E9W binnen.
Heb er dus geen/weinig ervaringen nog mee, dus lees dit toppie met veel interesse.
Merk dat er veel expertise is in deze groep.

Korte samenvatting van mijn omgeving.
Oude tussenwoning (1933) met volledige na isolatie (spouw, vloer, dak)
Oppervlakte 108m2.
Thermostaat staat op 20.5.

Nu heb ik een vraagje als leek.

Ik gebruik HomeWizard om mij verbruik te monitoren.
Zo heb ik zowel binnen- en buitenunit apart geschakeld om te kunnen monitoren.

Ik zie echter steeds weer een "piek" terugkomen.
Is dit het bewuste pendelen of is dit een ander verschijnsel.

En wat is de ervaring van een gemiddeld verbruik per dag/week.

Weet dat het misschien "eenvoudige" vragen zijn, maar zoek mijn weg in deze materie.
Zeker als "eerste-jaars- verbruiker".
Alle hulp is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX9N4YgfLm9qeB77QZhuAkw3elU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtcjeO4oO346sYAgRjDndVi5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_0LYsO--ndCyZpthhTlvJhacPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOPgoH6E5iL1nrH0ty7pXnqc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPvecrPymnG26R3RDiml6ONVs20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ih7Ovv5THTVyUDsQ5eLqOX1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
MartinVanBerkel schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:46:
Heb er dus geen/weinig ervaringen nog mee, dus lees dit toppie met veel interesse.

Oppervlakte 108m2.

Weet dat het misschien "eenvoudige" vragen zijn, maar zoek mijn weg in deze materie.
Alle hulp is welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
HomeWizard geeft zeker een kijkje in je verbruik en vooral het 'Nu' scherm is handig. De daggrafieken zien er echter in het echt minder soepel en gelikt uit, HomeWizard rond het lijnenspel erg af...

Maar goed, zo even kort enkel kijkend naar je dag-overzicht zou ik zeggen dat hij vrij krachtig probeert te verwarmen om vervolgens een tijdje uit te zijn, want de thermosstaat vindt het blijkbaar warm genoeg. Dat kan vast anders. En aan het defrosten doe je niet veel, hoort bij warmtepompen die buitenstaan met temperaturen rond de nul en een hoge luchtvochtigheid.

Het geheim van een goede instalatie zit hem vooral in de instellingen, uitgaande van een verder juiste installatie en waterzijdigsysteem.
Iemand met een 1e warmtepomp moet eigenlijk bijna zelf een expert gaan worden om de boel goed te laten werken. Installateurs begrijpen de details vaak zelf niet eens en/of hebben niet eens zelf een warmtepomp thuis.
Het is ook best maf hoe dat werkt, de wissel van gasgestookte CV (kijkt bijna nooit iemand naar of verdiept een enkeling zich maar in) naar warmtepomp CV (plots heeft IEDEREEN veel vragen en klachten en wensen!). Maar dat dus. Een leerproces. En als je iets wijzigd, schrijf dat ergens op en doe als het kan maar 1 aanpassing per keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Teun Sengers schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:17:
dan moet je als je thuisbent de thermostaat laag zetten en kijken wanneer het systeem aanslaat.
Dan kijk je op de thermostaat wat er aangaat( in menu 6.6 bedrijfsmodi ) en de waardes in sensorinformatie
menu 6.1.
Kijk dan ook wanneer het weer systeem weer uitgaat en kijk dan opnieuw bij 6.1

mijn eerste gedachte is iets met defrost of bevriezingspreventie waterleidingen

[ Voor 7% gewijzigd door MijnCommentaar op 29-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Alle hulp is welkom.
Je stooklijn staat waarschijnlijk veel te hoog, waardoor je tegen de kamertemperatuurgrenzen (+21.0/+20.0) aanloopt van de kamertemperatuurregeling. Je systeem draait de helft van de tijd op 2x het benodigde vermogen, en dat is niet comfortabel en niet efficient. Wat is je stooklijn? Probeer die eens (bijna) te halveren (bv +50C -> +40C -> +35C) tot je de kamer nog net warm kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4

Oppervlakte 108m2.

Alle hulp is welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt op pendelen, maar ik vind de frequentie erg laag. Is dit niet gewoon de kamerthermostaat die de de warmtevraag start en weer stopt? Krijg je een langere run als je de kamerthermostaat temperatuur een graad hoger zet?

Je verbruik is niet schokkend, maar kan waarschijnlijk wel lager als je de stooklijn verlaagt. Dit zal er ook voor zorgen dat je thermostaat minder vaak schakelt. Idealiter wordt een stooklijn gebruikt waar de ingestelde kamer temperatuur net niet bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Patrick4 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:23:
[...]

Dit lijkt op pendelen, maar ik vind de frequentie erg laag. Is dit niet gewoon de kamerthermostaat die de de warmtevraag start en weer stopt? Krijg je een langere run als je de kamerthermostaat temperatuur een graad hoger zet?

Je verbruik is niet schokkend, maar kan waarschijnlijk wel lager als je de stooklijn verlaagt. Dit zal er ook voor zorgen dat je thermostaat minder vaak schakelt. Idealiter wordt een stooklijn gebruikt waar de ingestelde kamer temperatuur net niet bereikt wordt.
Of het ledlicht in de thermostaat is niet gedempt zodat hij eerder de temperatuur bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Teun Sengers schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:17:
Kijk eens of er niet een programma is ingesteld als de installatie in vertrekwaterregeling staat. Dat moet je wel op de wp unit doen. Installatie in vertrekregeling zetten en dan kijken naar het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Is er ook iemand die de Daikin Onecta App gegebruikt (jwillemsen
daikin_onecta) en daarmee de cop berekend?

Ik zie wel veel entities 55 maar geen idee welke ik zou/ hoe moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
MajaMestreech schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:11:
[...]

Kijk eens of er niet een programma is ingesteld als de installatie in vertrekwaterregeling staat. Dat moet je wel op de wp unit doen. Installatie in vertrekregeling zetten en dan kijken naar het schema.
Dank voor het advies. Als ik weer thuis ben ga ik gelijk met deze tips aan de slag. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
RKRR schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:25:
Is er ook iemand die de Daikin Onecta App gegebruikt (jwillemsen
daikin_onecta) en daarmee de cop berekend?

Ik zie wel veel entities 55 maar geen idee welke ik zou/ hoe moeten gebruiken.
Dat gaat niet. Daikin Onecta rapporteert alleen (een inschatting van) kWh elektrisch, maar geen kWh thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
ok, jammer.

Maar dank je wel
Pagina: 1 ... 131 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma