Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Retteketet78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:55:
[...]

Ik denk niet dat dit het geval is maar weet ook niet hoe ik dit kan controleren (multimeter op klemmen?)

Waarom vermoedt ik dat de naregelingen geen pendelende vraag hebben:
Omdat de wp ook pendelt bij een afwijking tussen een lagere ruimtetemperatuur als het setpoint (dit heb ik getest).
Er staat een en ander over thermostaten die niet geschikt zijn in dit forum (schakelen teveel) . Dus wellicht zijn er mensen hier die jou kunnen helpen als je het merk/type thermostaat vermeld.
Je zou overigens ook de thermostaatkranen van de radiatoren (had je boven meen ik gelezen te hebben) af te halen om even met zekerheid te weten dat je voldoende flow opbouwt. Mijn installateur heeft de installatie door een Daikin monteur laten afregelen en die had al in de gaten dat ik wel het een en ander zou gaan veranderen (😉) en gaf aan dat ik in de basis alles kon wijzigen als ik maar van de flow/debiet instelling wegbleef. Dus dat is wel een factor om rekening mee te houden. Die monteur stelde eerst het deel in dat altijd zou openstaan (in mijn geval alleen radiatoren op de benedenverdieping) en daarna voor de situatie dat álles open staat. Dan gaat het dus om de instellingen in de WP ten opzichte van de warmteafgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-03 08:39
Er is een honeywell vloerverwarming regelaar hcc100 geplaatst in combinatie met honeywell round thermostaten per ruimte. Nadeel is dat ik hier (tot nu toe) vrij weinig in kan inzien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Retteketet78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:10:
Er is een honeywell vloerverwarming regelaar hcc100 geplaatst in combinatie met honeywell round thermostaten per ruimte. Nadeel is dat ik hier (tot nu toe) vrij weinig in kan inzien wat er gebeurt.
Is een test waarbij je én alle radiator kranen open hebt én alle kamerthermostaten op bijvoorbeeld 25 graden zet een idee? Dan zou er niets mogen schakelen en met die voorgestelde delta T van 4 (mee eens) en de aanvoertemperatuur op 28 eens kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Retteketet78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:55:
Ik denk niet dat [ pendelen externe thermostaat] het geval is maar weet ook niet hoe ik dit kan controleren (multimeter op klemmen?)
Multimeter kan maar is wel 230V.

Met P1P2MQTT kun je de stand van de externe thermostaten zien (bv in HA) en ik vermoed met ESPAltherma ook.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 21:36
Retteketet78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder de situatie hoe deze is bij de wp (inmiddels is dit wel geïsoleerd)
Als ik het goed zie heb je de buffer als 0-punt. Dat betekend dat je zowel aan de kant van de WP een pomp hebt en aan de kant van de VV/radiatoren.

Als ik je verbruiksgrafieken zo zie lijkt het haast als of de WP de buffer op temperatuur brengt en stopt omdat hij de warmte niet kwijt kan. Vervolgens koelt de buffer af/neemt de vv/radiatoren warmte af en begint daarna het feestje weer op nieuw. Of te wel geen balans tussen de WP en de afgifte.

Over welke dT spreek je nu steeds? En hoe wordt de pomp aan de kant van de VV/radiatoren aangestuurd? En welke thermostaat geeft wat vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
JoTil schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:41:
[...]

Als ik het goed zie heb je de buffer als 0-punt. Dat betekend dat je zowel aan de kant van de WP een pomp hebt en aan de kant van de VV/radiatoren.

Als ik je verbruiksgrafieken zo zie lijkt het haast als of de WP de buffer op temperatuur brengt en stopt omdat hij de warmte niet kwijt kan. Vervolgens koelt de buffer af/neemt de vv/radiatoren warmte af en begint daarna het feestje weer op nieuw. Of te wel geen balans tussen de WP en de afgifte.

Over welke dT spreek je nu steeds? En hoe wordt de pomp aan de kant van de VV/radiatoren aangestuurd? En welke thermostaat geeft wat vrij?
Ik heb het over de delta-T die ingesteld staat op de warmtepomp. Je conclusie klopt. Het idee bij het balansvat zal inderdaad zijn om 0-punt te creëren, maar nu de grote vraag...is het momenteel wel het echte 0-punt 😉. Daarom trek ik ook een twijfel bij de grote van het balansvat...(100 liter op 8kw)

De pomp secundair van het balansvat wordt vrijgegeven bij een vraag uit het honeywell systeem (direct!/bij vraag vanuit 1 ruimte).
Er zijn 4 groepen
1 vloerverwarming keuken (eigen honeywell round)
2 vloerverwarming woonkamer (eigen honeywell round)
3 Vloerverwarming hal (eigen honeywell round / een vrij koude ruimte)
4 Vloerverwarming badkamer boven (eigen honeywell round)

[ Voor 4% gewijzigd door Retteketet78 op 14-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 12:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPqC-77lWRupMimV6dqn-lF05Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQnLWaJaXM6PmQlmq2EmO8Ao.png?f=fotoalbum_large

Dit is toch geen fijn gedrag voor een warmtepomp? Ik heb de afgelopen tijd veel last van geflipper gehad, maar nu lijkt het ook op pendelen. Mijn stooklijn staat zo ingesteld dat het warm genoeg is in huis (19 à 20 graden), maar dat ie nooit de gevraagde 21 graden behaald, waardoor ik zou verwachten dat de warmtepomp een stuk stabieler loopt dan dit door de constante warmtevraag. Kan iemand me wellicht uitleggen wat hier gebeurt, of het normaal is en of ik iets kan verbeteren? Of zie ik hier constant ontdooien/defrosts vanwege het winterse weer? COP van 1.6 is natuurlijk niet fijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Ottie93 op 14-12-2024 12:03 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
@Ottie93 ik zie dat je ESPAltherma gebruikt, daar kan je ook makkelijk de defrosts mee zichtbaar maken. En BUH gebruik. Maar aangezien je afgifte negatief wordt zijn dit inderdaad defrosts.

Kom je aan dat COP getal via ESPAltherma en het bekende dashboard hier op tweakers? Dan zou ik niet teveel naar het berekende gemiddelde COP kijken als er defrosts zijn. Tijdens een defrost geeft hij namelijk een COP van -40 ofzo, en dat is natuurlijk onzin (oorzaak; inverter draait op laag vermogen omdat BUH aan staat, wel hoge negatieve afgifte -> onterecht hoge negatieve COP). Dat verpest de gemiddeldes.

Een betere gemiddelde berekening zou zijn:

A = het sommen/integreren van zowel opgenomen vermogen van de compressor (inverter usage) en BUH (via aan-tijd), ook tijdens defrosts.
B = sommen/integratie van afgifte indien positief (dus geen defrosts)

COP = B/A

Persoonlijk kijk ik niet de gemiddelde COPs. Het actuele COP is wel grappig en de kWh teller van de unit zelf (via Daikin Onecta integratie) geeft een goed beeld van dag tot dag.

[ Voor 35% gewijzigd door Patrick4 op 14-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 21:36
Retteketet78 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb het over de delta-T die ingesteld staat op de warmtepomp. Je conclusie klopt. Het idee bij het balansvat zal inderdaad zijn om 0-punt te creëren, maar nu de grote vraag...is het momenteel wel het echte 0-punt 😉. Daarom trek ik ook een twijfel bij de grote van het balansvat...(100 liter op 8kw)

De pomp secundair van het balansvat wordt vrijgegeven bij een vraag uit het honeywell systeem (direct!/bij vraag vanuit 1 ruimte).
Er zijn 4 groepen
1 vloerverwarming keuken (eigen honeywell round)
2 vloerverwarming woonkamer (eigen honeywell round)
3 Vloerverwarming hal (eigen honeywell round / een vrij koude ruimte)
4 Vloerverwarming badkamer boven (eigen honeywell round)
En de secundaire pomp gaat die heeft naar ik aanneem geen dT regeling. Zijn het actieve of passieve VV verdelers?

Wat het proberen waard is:
- AWT van de WP flink naar beneden—> dan warmt je VV langzamer op—> warmte vraag blijft langduriger aan de secundaire kant.
- dT klein maken —> dan blijft de WP langer draaien om de buffer te vullen & past beter bij wat er naar verwachting aan de secundaire kant gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:14
Zie altijd voorbij komen over pendelen. Vraag me af hoe ik dit kan zien?

Is het hier af te lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TOlceBOeDDsnFterkb7pP2q3eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXi4xyCir88E2ckFCVmwcwwB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:59
Ik heb er bij de aanleg (zelf) voor gekozen om de koelmiddelleidingen en elektrakabels binnenshuis via het trappenhuis naar de zolder te laten lopen, omdat ik die koven op de gevel nogal lelijk vind.
Ik heb vooraf wel geinformeerd of dat een goed idee was ivm evt. geluid. Volgens de installateur zou je er nauwelijks iets van horen.
Toch valt dat, vooral met kouder weer, best tegen en hoor ik dan een continue brom in het trappenhuis die ook op mijn slaapkamer te horen is. Eerder had ik last van ruis in de radiatorleidingen, maar dat heb ik wel grotendeels kunnen oplossen omdat dit grotendeels aan 1 radiatorkraan lag die blijkbaar sterk in resonantie kwam met de leidingen vanwege die grote flow.
Maar nu begint dit toch wel te storen. Ik heb ook het idee dat het erger is geworden.
Nu ben ik er over aan het denken om alsnog die koelmiddellleidingen en alles toch maar buitenom te laten (her)installeren maar dat zal ook wel weer het nodige gaan kosten.
Weet iemand of het kan helpen die koof (die nu dus binnenshuis loopt) vol te stoppen met bijvoorbeeld iets van schuim, glaswol of dempend materiaal? Of een andere mogelijke oplossing.
Wellicht zijn er mensen met een vergelijkbaar probleem, alhoewel ik nog nergens heb gelezen dat iemand die koelleidingen binnenshuis heeft lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:05:
[...]

Ja dat is deze entiteit. Voor zover ik weet is er geen kant en klare entiteit waar het wattage in staat en moet je altijd je

sensor.inverter_current (A) * 400V (3 fase) om je Watt te krijgen.
De enige manier om betrouwbaar een elektrisch vermogen te meten is met losse meter, maar als je een inschatting wil hebben op basis van de Daikin data uit ESPAltherma wil doen dan moet je

voor een 1-fase model spanning (230 V) x primaire stroom
voor een 3-fase model spanning (230 V) x primaire stroom x 3

Als je met 1x 400V rekent, dan kom je een factor wortel(3) te laag uit, en met 3x400V een factor wortel(3) te hoog. De secundaire stroom/frequentie zegt iets over de aansturing (frequentie) en motorbelasting (stroom), maar is verder niet nuttig om je energieverbruik mee te bepalen.

Je verwaarloost met bovenstaande benadering de arbeidsfactor, die onder (beperkte) belasting fluctueert tussen 0,8 en 0,9, dus je werkelijke vermogen zal iets lager liggen dan wat je berekent op deze manier. Dat betekent dus ook dat een COP-berekening op basis van deze benadering iets lager zal liggen dan je werkelijke COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT7xzoLUzrUI4rHPUNJ0_YAUhUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kNEnu6f1UKahQOu2Hc3o8MU.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
RKRR schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:34:
Zie altijd voorbij komen over pendelen. Vraag me af hoe ik dit kan zien?

Is het hier af te lezen?

[Afbeelding]
Ik zie meerdere keren per dag een hoge piek, dat is vermoed ik opwarmen van warm water (met vermoedelijk hooguit een paar graden per keer). Doe je dat bewust? Een keer per dag opwarmen op een gunstig moment kan mogelijk wel wat schelen. Maar dat was niet je vraag.

Pendelen herken je aan het uit-aan-schakelen meerdere keren per dag. En dat lijkt ie wel af en toe te doen. Niet extreem in aantal, maar het gebeurt wel, en het lijkt ook onnodig, want kort daarna slaat ie weer aan en draait ie weer door. Misschien eens kijken of je de overregeling hoger kan instellen. En mogelijk kan je stooklijn ook nog wat omlaag. Heb je bewust een nachtverlaging ingesteld ook? Of verstel je zelf nog met de hand de thermostaat? De lange periodes inactiviteit kunnen haast alleen daardoor komen.

[ Voor 5% gewijzigd door luxus op 14-12-2024 14:21 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Retteketet78 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:48:
Hallo, ik heb een vraag, ik heb sinds 10 maanden een EHBX08E6V 8kw warmtepomp van Daikin met 100 liter Nibe Schakelvat (niet te klein?)
Het systeem pendelt enorm. Moduleert niet en gaat van uit naar vol vermogen, en dat op deze koude dagen de hele dag door. Ik heb de installateur inmiddels al een ingebrekestelling gestuurd maar ik bespeur nog weinig beweging

De situatie is als volgt:
-beneden vloerverwarming, verdeler is door installateur vervangen icm een honeywell naregelsysteem met motoren (10 groepen)
Dit leidingwerk is door de installateur verzwaard (ik meen rond 28) tussen warmtepomp en verdeler.
-na de vloerverwarming krijgen we een leiding naar boven waar radiatoren zitten (in principe altijd dicht) en een groepje vloerverwarming voor de badkamer (ook hier zit een naregelknop van honeywell op).
Hieronder het pendelgedrag. De warmtepomp stond eerst weersafhankekelijk ingesteld, en dit werkte ook al niet. Nu staat hij op een vast setpoint wat ook niet werkt.
Het schakelvat zit paralel ingebouwd met secundair een transportpomp die alleen aangaat bij warmtevraag vanuit 1 /of meerdere vd naregelgroepen. Ik heb al geprobeerd om de pomp altijd te laten draaien maar ook toen bleef het pendelgedrag.
Zijn er mensen die enig idee hebben waar we dit probleem mee kunnen tackelen?

[Afbeelding]
De meeste van de suggesties die ik zou doen om het iig werkbaar te krijgen zijn inmiddels wel gegeven zie ik. Maar waarom zou je überhaupt in hemelsnaam een 10-zone regeling op een begane grond zetten. Waar is dat allemaal goed voor?

Los van alle tips in de goede richting zou ik dus zeker de ingebrekestelling/rechtsbijstand/juridische weg niet loslaten. Je installateur heeft dit overcomplexe gedrocht van een systeemontwerp bedacht en bij je in rekening gebracht, dan gaan ze ook maar zorgen dat het goed werkt (voor zover dit ooit goed/efficient gaat werken). Misschien leren ze er iets van. >:) Als ze je blijven negeren, gewoon de volgende stap zetten en de koop ontbinden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 20:59
RonJ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:33:
[...]

De meeste van de suggesties die ik zou doen om het iig werkbaar te krijgen zijn inmiddels wel gegeven zie ik. Maar waarom zou je überhaupt in hemelsnaam een 10-zone regeling op een begane grond zetten. Waar is dat allemaal goed voor?

Los van alle tips in de goede richting zou ik dus zeker de ingebrekestelling/rechtsbijstand/juridische weg niet loslaten. Je installateur heeft dit overcomplexe gedrocht van een systeemontwerp bedacht en bij je in rekening gebracht, dan gaan ze ook maar zorgen dat het goed werkt (voor zover dit ooit goed/efficient gaat werken). Misschien leren ze er iets van. >:) Als ze je blijven negeren, gewoon de volgende stap zetten en de koop ontbinden.
Ik ben wel heel benieuwd naar wat juridisch gezien een 'goed werkende warmtepomp' is. Want als dat is 'het huis wordt warm en er is warm tapwater' dan heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik snap iets niet ... Om 14u op zaterdag hebben we onze legionella run. We zijn 1 uur later en de radiatoren hebben helemaal koud, het is ook koud in huis. Als ik naar de grafieken kijk zie ik dat alles hoog staat en plots zakt. Wat is de verklaring hiervoor ? Wie dan dit verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGSOGA3E8MrzS0J9qe5JzD811Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mONEWEET5AxmHmgk6FZ7Zsun.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEI33mMngFv6cLaQM6Vi6sAPqAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2GWl3P3CQJbRxPBl96DU6sa6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-02 15:07
Vraagje omtrent de waterdruk. Deze staat op onze WP gemiddeld rond de 1.5 bar. We merken echter de laatste tijd dat de druk in de douche(1e verdieping) wat lager ligt dan ervoor.
De druk die de WP aangeeft, telt die enkel voor het verwarmingscircuit of is dit ook van tel voor het boilersysteem? Ik merk bv wel dat de druk automatisch verhoogt tot 2 bar zodra we gedaan hebben met douchen en de WP zijn vat terug opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:50
Mijn schoonouders hebben de Altherma hangen in 8kw. Met een buffervat. Vloerverwarming als bijverwarming in huis.

Ze hebben in de woonkamer een daikin thermostaat hangen die ze op 20.5 hebben staan.
Ik ben niet zo thuis in de Altherma, hoe werkt de thermostaatsturing? Is de instelwaarde een ondergrens,of past hij zelf dynamisch de set temperatuur aan obv warmtevraag?
Mijn schoonvader had het over een 20-39 stooklijn die nu was geselecteerd?

En zijn er nog instellingen die ik kan nalopen bij ze? Ik vermoed dat momenteel nog nagenoeg alles in fabrieksettings staat.

De WP draaide vanmiddag op zo'n 1400 watt, bij 3 graden buitentemperatuur en thermostaat dus op 20.5

Vrijstaande jaren 70 woning. Matige isolatie

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 14-12-2024 17:09 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31
Siro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:51:
Vraagje omtrent de waterdruk. Deze staat op onze WP gemiddeld rond de 1.5 bar. We merken echter de laatste tijd dat de druk in de douche(1e verdieping) wat lager ligt dan ervoor.
De druk die de WP aangeeft, telt die enkel voor het verwarmingscircuit of is dit ook van tel voor het boilersysteem? Ik merk bv wel dat de druk automatisch verhoogt tot 2 bar zodra we gedaan hebben met douchen en de WP zijn vat terug opwarmt.
Water voor douchen heeft niets met de waterdruk van de verwarming te maken !
En natuurlijk gaat de druk in het vat omhoog als het water terug opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Kasseilegger schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:31:
[...]

Water voor douchen heeft niets met de waterdruk van de verwarming te maken !
En natuurlijk gaat de druk in het vat omhoog als het water terug opwarmt.
Je post spreekt zichzelf tegen..
Ik zei idd al dat ik er vanuit ga dat die los van elkaar staan maar er is maar 1 waarde van druk op de WP. Het kan toch niet dat dit enkel de druk is voor het douchen en de WP nergens de druk weergeeft van je verwarmingscircuit.

Voor zover ik weet is de waarde op je startscherm de waarde voor je verwarmingscircuit dus waarom zou die dan omhoog gaan na het douchen als ze toch apart zijn zoals je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:49
Siro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:38:
[...]

Je post spreekt zichzelf tegen..
Ik zei idd al dat ik er vanuit ga dat die los van elkaar staan maar er is maar 1 waarde van druk op de WP. Het kan toch niet dat dit enkel de druk is voor het douchen en de WP nergens de druk weergeeft van je verwarmingscircuit.

Voor zover ik weet is de waarde op je startscherm de waarde voor je verwarmingscircuit dus waarom zou die dan omhoog gaan na het douchen als ze toch apart zijn zoals je zegt?
De afgegeven druk is je cv circuit.
En ja waarom zou die druk nou hoger zijn als het cv water warmer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
Technician- schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:51:
[...]

De afgegeven druk is je cv circuit.
En ja waarom zou die druk nou hoger zijn als het cv water warmer is?
Misschien slecht uitgelegd maar ik bedoel dat de druk va het sww wel degelijk omhoog gaat in de warmwater tank bij het terug op temperatuur brengen van het sww water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Bedankt beide voor de info maar dus geen idee of je ergens de druk kan zien van je sanitair water? Of hoe je deze zou kunnen verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Siro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:41:
Bedankt beide voor de info maar dus geen idee of je ergens de druk kan zien van je sanitair water? Of hoe je deze zou kunnen verhogen?
Heb je nou echt geen idee hoe (drink) waterdruk werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Technician- schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:01:
[...]

Heb je nou echt geen idee hoe (drink) waterdruk werkt?
Dat is de vraag niet... De vraag is of(en waar) je de druk kan zien van je warm water circuit op de WP.
Ik weet welke kranen ik moet openen om de druk te verhogen op het cv circuit, voor het warm water circuit weet ik dit niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47
Siro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:37:
[...]

Dat is de vraag niet... De vraag is of(en waar) je de druk kan zien van je warm water circuit op de WP.
Ik weet welke kranen ik moet openen om de druk te verhogen op het cv circuit, voor het warm water circuit weet ik dit niet..
De druk van het warm water wordt bepaald door de druk van de aanvoer van koud water.. dit water komt niet door je WP heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Siro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:37:
[...]

Dit is een behoorlijk technisch forum met een specifiek technisch topic, en dan vraag je iets wat je ook kunt googelen, er niks mee te maken heeft en een soort minimale basiskennis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Ik kan me inbeelden hoe @Siro bij zijn vraag komt. De Daikin heeft een boilervat. Uit het boilervat komt warm water richting je douche. Vraag; wie of wat en hoe veel duwt het warme water richting de douche. Antwoord; de externe / buitenshuis druk op het waternet. Op het moment dat de douche aan gaat, duwt de externe waterdruk warm water uit de boiler en vervangt deze met koud water.

We hebben allemaal wel eens een gedachte of beeld gebaseerd op een verkeerde aanname. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Patrick4 schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:48:
Ik kan me inbeelden hoe @Siro bij zijn vraag komt. De Daikin heeft een boilervat. Uit het boilervat komt warm water richting je douche. Vraag; wie of wat en hoe veel duwt het warme water richting de douche. Antwoord; de externe / buitenshuis druk op het waternet. Op het moment dat de douche aan gaat, duwt de externe waterdruk warm water uit de boiler en vervangt deze met koud water.

We hebben allemaal wel eens een gedachte of beeld gebaseerd op een verkeerde aanname. ;)
@Siro Daarbij kan de druk van het warme water bij de douchemengkraan lager zijn dan de druk van het koude water, door langere/dunnere leidingen en het inlaatventiel. En de druk van de douche is een combinatie van de drukken van koud en warm water en de instelling van de mengkraan: hoeveel warm water bijgemengd moet worden hangt af van de temperaturen van het koude en warme water en van de mengkraan-instelling. Zo kan het koudere winterwater (of een minder hete boiler) zorgen dat er meer warm water moet worden bijgemengd en de waterdruk in de douche lager is.

De waterdruk wordt eigenlijk nooit gemeten, maar is gelukkig wel hoger dan die van het CV circuit, moet minimaal 1.5 bar zijn, is vaak 2.2 bar, maar wordt blijkbaar soms ook verlaagd.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:29
Pascal P schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:45:
Ik heb er bij de aanleg (zelf) voor gekozen om de koelmiddelleidingen en elektrakabels binnenshuis via het trappenhuis naar de zolder te laten lopen, omdat ik die koven op de gevel nogal lelijk vind.
Ik heb vooraf wel geinformeerd of dat een goed idee was ivm evt. geluid. Volgens de installateur zou je er nauwelijks iets van horen.
Toch valt dat, vooral met kouder weer, best tegen en hoor ik dan een continue brom in het trappenhuis die ook op mijn slaapkamer te horen is. Eerder had ik last van ruis in de radiatorleidingen, maar dat heb ik wel grotendeels kunnen oplossen omdat dit grotendeels aan 1 radiatorkraan lag die blijkbaar sterk in resonantie kwam met de leidingen vanwege die grote flow.
Maar nu begint dit toch wel te storen. Ik heb ook het idee dat het erger is geworden.
Nu ben ik er over aan het denken om alsnog die koelmiddellleidingen en alles toch maar buitenom te laten (her)installeren maar dat zal ook wel weer het nodige gaan kosten.
Weet iemand of het kan helpen die koof (die nu dus binnenshuis loopt) vol te stoppen met bijvoorbeeld iets van schuim, glaswol of dempend materiaal? Of een andere mogelijke oplossing.
Wellicht zijn er mensen met een vergelijkbaar probleem, alhoewel ik nog nergens heb gelezen dat iemand die koelleidingen binnenshuis heeft lopen.
Ik vraag mij af of de bromtoon van de leidingen komt. De leidingen lopen naar je binnenunit die op zolder staat of iets?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Mathy M schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:09:
[...]

Ik vraag mij af of de bromtoon van de leidingen komt. De leidingen lopen naar je binnenunit die op zolder staat of iets?
klopt. de binnenunit hangt op zolder.
Wat zou er dan nog kunnen brommen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:36
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:10:
[...]

Heb hier nu in HA automatiseringen draaien voor:
- Afhankelijk van de buitentemp. inschakelen van de elektrische vloerverwarming in de badkamer (draait dan niet, kort of lang afhankelijk van hou koud en welke dag het is).
- Afhankelijk van de laagst voorspelde temperatuur voor de komende dagen (1+2d vooruit) bepaald ie elke avond om 22:55 of ie om 23u het "user defined schedule 1" in onecta gaat inschakelen voor een nachtverlaging van 1 graad (eigenlijk 1,5-2K ivm de hysterese van de thermostaat, wil je echt maar tot 1K verlagen dan moet je even kort het verwarmen uit- en weer inschakelen) of bij koudere dagen 24/7 blijft doordraaien op 21C.
- Bij PV-overschot wordt eerst een evt. ingeplugde EV (verder) opgeladen. Daarna wordt na 10min meer dan 500W terugleveren het SG-contact van de WP ingeschakeld. Dan gaat ie eerst het SWW-vat (verder) opstoken naar de comfort temperatuur en daarna verder met ruimtebufferen tot maximaal 22,5C.

Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden: >:)
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.
Ben je breid je automatiseringen in HA te delen? Ik zit eraan te denken een eigen thermostaat te maken in node-red die bv een klein beetje nachtverlaging regelt door de offset bij te stellen. Maar merk ook dat wind etc invloed hebben dus zoiets als jij noemt ben ik ook van plan, waarbij ik dan dacht gebruik te maken van een externe thermometer (Zigbee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:29
@Pascal P Brommen/resoneren, ik zou het bij de binnenunit zoeken. Zeker als ie koud aan de muur hangt. Het leidingwerk is redelijk flexibel, dat hoor je suizen maar niet brommen. Maar goed, ik ken je situatie natuurlijk niet. Ik zou eerst andere zaken uitsluiten voordat je het leidingwerk gaat omleggen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:26
Pascal P schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:02:
[...]

klopt. de binnenunit hangt op zolder.
Wat zou er dan nog kunnen brommen?
@Pascal P
Bij ons lopen de drukleidingen ook binnenshuis.
Afgelopen dagen heb ik ook voor het eerst een zachte bromtoon gehoord, met name 's nachts als het verder heel stil is. Met het oor op de leidingen geluisterd en volgens mij komt het vanaf de buitenunit.
Het is bij ons niet storend en ik moet de leidingen nog aftimmeren, dus misschien wordt het zachte gebrom daarna nog iets minder. Ik ga er vóór het aftimmeren nog glaswol of steenwol omheen doen.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Patrick4 schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:48:

Exact wat ik bedoel inderdaad. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:07:
Mijn schoonouders hebben de Altherma hangen in 8kw. Met een buffervat. Vloerverwarming als bijverwarming in huis.

Ze hebben in de woonkamer een daikin thermostaat hangen die ze op 20.5 hebben staan.
Ik ben niet zo thuis in de Altherma, hoe werkt de thermostaatsturing? Is de instelwaarde een ondergrens,of past hij zelf dynamisch de set temperatuur aan obv warmtevraag?

En zijn er nog instellingen die ik kan nalopen bij ze? Ik vermoed dat momenteel nog nagenoeg alles in fabrieksettings staat.

De WP draaide vanmiddag op zo'n 1400 watt, bij 3 graden buitentemperatuur en thermostaat dus op 20.5

Niemand die hier in algemeenheid iets over kan zeggen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen

Kamerthermostaatregeling uitleg hier. Stooklijn 20-39 is geen fabrieksinstelling, stooklijn moet boven de 25C blijven want onder de 25C gebruikt de unit de BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:33
arnoldniessen schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:18:
[...]

Kamerthermostaatregeling uitleg hier. Stooklijn 20-39 is geen fabrieksinstelling, stooklijn moet boven de 25C blijven want onder de 25C gebruikt de unit de BUH.
En dat kan het verbruik van 1400W verklaren, want dit is erg hoog. Hier pruttelt die normaliter door op ongeveer 400W.

Maar buiten kamerthermostaat en stooklijn zijn er velen andere instellingen welke waarschijnlijk door de installateur niet goed echtergelaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Drommels75 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:24:
[...]

En dat kan het verbruik van 1400W verklaren, want dit is erg hoog. Hier pruttelt die normaliter door op ongeveer 400W.

Maar buiten kamerthermostaat en stooklijn zijn er velen andere instellingen welke waarschijnlijk door de installateur niet goed echtergelaten zijn.
1400w veel.voor een 8kw unit?
Mijn 6kw wp draait nu op 600w, en dat is op 29 graden outlet op een vaste stooklijn.
Ik heb een goed geïsoleerde 2kapper, mijn schoonouders een vrijstaand huis met matige isolatie.

Onder de 25 graden gaat hij dus altijd BUH inschakelen?
Is het dan verstandig om een andere stooklijn te kiezen?

Ik denk echter niet dat het in de praktijk veel voorkomt dat hij een outlet van lager dan 25 heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 15-12-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
arnoldniessen schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:18:
[...]

Als de warmtepomp een temperatuur van lager dan 25 moet aanmaken dan gaat hij back up heating gebruiken? Dat zou erg vreemd zijn toch. Of begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:25
Rojado schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:53:
[...]

en gaf aan dat ik in de basis alles kon wijzigen als ik maar van de flow/debiet instelling wegbleef.
Die kan je toch niet aanpassen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Atomius schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:11:
[...]

Die kan je toch niet aanpassen..?
Een en ander wordt initieel binnen en buiten het systeem (o.a. bypas en minimumdebiet) via het installateurs menu (12.44) ingesteld.
Daar zou je dan vanaf moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
pentaw1nz schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:41:
Als de warmtepomp een temperatuur van lager dan 25 moet aanmaken dan gaat hij back up heating gebruiken? Dat zou erg vreemd zijn toch. Of begrijp ik het verkeerd.
Toch is dat zo, je begrijpt het goed. De compressor gaat niet aan als het AWT-setpoint 24 of lager is, wellicht vanwege fysieke systeembeperkingen of om pendelen te beperken. De stooklijn moet 25 of (meestal) hoger beginnen, hoog genoeg om pendelen te voorkomen. Overshoot liefst op 4C. En de minimum-AWT instelling moet ook op 25C zodat modulatie of offset het setpoint niet onder de 25C kan duwen.

[ Voor 19% gewijzigd door arnoldniessen op 16-12-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
arnoldniessen schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:46:
[...]

Toch is dat zo, je begrijpt het goed. De compressor gaat niet aan als het AWT-setpoint 24 of lager is, wellicht vanwege fysieke systeembeperkingen of om pendelen te beperken. De stooklijn moet 25 of (meestal) hoger beginnen, hoog genoeg om pendelen te voorkomen. Overshoot liefst op 4C. En de minimum-AWT instelling moet ook op 25C zodat modulatie of offset het setpoint niet onder de 25C kan duwen.
Dank. Dat zijn dan al wats settings om aan te passen. De stooklijn aanpassen heb jk iets over gezien (in een grafiek waar je de min en max instelt bij temperatuur geloof ik).

Hoe stel je de overshoot en minimum awt in?

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 16-12-2024 08:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Waar (bij welke buitentemp.) begint en eindigt die stooklijn? 20 is iig te laag zoals al aangegeven. Ik zou eens beginnen met 27 bij +10 en 37 bij -10 en kijken hoe het gaat. Bijstellen doe je dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

Verder:
- De meeste instellingen zijn alleen beschikbaar als installateursgebruiker. Dus je moet eerst naar gebruikersprofiel en dan pincode 5678 ingeven. Zet m daarna weer terug met 1234, anders doet de app het niet meer.
- Hebben ze alleen die vloerverwarming? Of ook radiatoren? Zet de Delta-T dan op 5 resp. 8 graden.
- Zet de overregeling op 3 graden
- Zet de backup heater op toegestaan en bij een wandmodel met los boilervat de booster op "alleen legionella". De evenwichtsinstelling voor de BUH op -10.

Tot slot: Het is een apparaat met een enorme hoeveelheid instellingen, die ook niet altijd helemaal werken zoals je misschien verwacht. Dus ik zou je echt aanraden even goed de handleiding, of nog liever, de installateurs referentie handleiding (te vinden op www.daikintechnicaldatahub.eu) door te lezen. Als je het engels goed machtig bent zou ik die pakken over de nederlandse, de terminologie is een beetje uit/naar het vlaams vertaald en daarom soms wat verwarrend (bijv. beperkt betekend eigenlijk uit).

Wat ook handig is, in de gele box hieronder staat een excel sheet met de instellingen van tientallen lezers hier. Door die te vergelijken met de jouwe kom je er ook snel achter of dingen afwijken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 16-12-2024 08:45 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:41:
[...]

Dat kan ik bevestigen. Onder de 25 aanvoer wil ie niet op de compressor draaien. Is een producteigenschap zullen we maar zeggen, vermoedelijk om het zuinigste/laagste toerengebied van de compressor in de onderste range te plaatsen waar het nog wel zin heeft. Onder de 25 ga je namelijk ook (te) weinig warmte kunnen afgeven aan een woning van 20 graden (je binnenunit heeft temp. verschil (delta-T) nodig om warmte over te dragen, maar je vloerverwarming of radiator vervolgens ook nog een keer).

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 16-12-2024 08:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stat schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:01:
[...]

Ben je breid je automatiseringen in HA te delen? Ik zit eraan te denken een eigen thermostaat te maken in node-red die bv een klein beetje nachtverlaging regelt door de offset bij te stellen. Maar merk ook dat wind etc invloed hebben dus zoiets als jij noemt ben ik ook van plan, waarbij ik dan dacht gebruik te maken van een externe thermometer (Zigbee).
Sure. Ik heb hier alleen even geen vpn-toegang vandaag. Maar het zijn allemaal vrij simpele automations hoor, gewoon op tijd x kijken wat een temperatuurwaarde is en dan al dan niet het thermostaat device aansturen/schema aan/uit zetten.

Als je die externe sensor gaat gebruiken, hang m dan eerst even achter je buitenunit, dan kan je de de afwijking "ijken" op die van de buitenunit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
RonJ schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:36:
[...]

Waar (bij welke buitentemp.) begint en eindigt die stooklijn? 20 is iig te laag zoals al aangegeven. Ik zou eens beginnen met 27 bij +10 en 37 bij -10 en kijken hoe het gaat. Bijstellen doe je dan als volgt:

[Afbeelding]

Verder:
- De meeste instellingen zijn alleen beschikbaar als installateursgebruiker. Dus je moet eerst naar gebruikersprofiel en dan pincode 5678 ingeven. Zet m daarna weer terug met 1234, anders doet de app het niet meer.
- Hebben ze alleen die vloerverwarming? Of ook radiatoren? Zet de Delta-T dan op 5 resp. 8 graden.
- Zet de overregeling op 3 graden
- Zet de backup heater op toegestaan en bij een wandmodel met los boilervat de booster op "alleen legionella". De evenwichtsinstelling voor de BUH op -10.

Tot slot: Het is een apparaat met een enorme hoeveelheid instellingen, die ook niet altijd helemaal werken zoals je misschien verwacht. Dus ik zou je echt aanraden even goed de handleiding, of nog liever, de installateurs referentie handleiding (te vinden op www.daikintechnicaldatahub.eu) door te lezen. Als je het engels goed machtig bent zou ik die pakken over de nederlandse, de terminologie is een beetje uit/naar het vlaams vertaald en daarom soms wat verwarrend (bijv. beperkt betekend eigenlijk uit).

Wat ook handig is, in de gele box hieronder staat een excel sheet met de instellingen van tientallen lezers hier. Door die te vergelijken met de jouwe kom je er ook snel achter of dingen afwijken.
Dank voor de uitgebreide info. De temperaturen in de stooklijn nog niet bekeken, ze hadden het er over dat de installateur 20/39 had ingesteld.

Ze hebben vloerverwarming als bijverwarming, daarnaast ook nog enkele radiatoren. Zou je me kunnen uitleggen waarom je de delta t zou verhogen? En hoe doe ik dat? Evenals de overregeling setting, die ken ik niet vanuit mijn eigen WP.

Ik ga zeker de handleiding doornemen, was daar al mee begonnen, maar het kan erg helpen om wat gerichter te zoeken obv wat parameters die aandacht behoeven zoals je mij nu aangeeft. Dus dat is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentaw1nz schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:56:
[...]

Dank voor de uitgebreide info. De temperaturen in de stooklijn nog niet bekeken, ze hadden het er over dat de installateur 20/39 had ingesteld.
Daar mist dan een stukje info. Maar dit zie je snel genoeg op de unit zelf.
Ze hebben vloerverwarming als bijverwarming, daarnaast ook nog enkele radiatoren. Zou je me kunnen uitleggen waarom je de delta t zou verhogen? En hoe doe ik dat? Evenals de overregeling setting, die ken ik niet vanuit mijn eigen WP.
Radiatoren zijn vaak ingeregeld/ontworpen op een hogere DT (en dus een lagere flow). Je kan naar 5 hoor in deze situatie, maar dan moet je waarschijnlijk de radiatoren opnieuw (laten) inregelen.

Beide instellingen worden zichtbaar als je als installateur "inlogt". Ik dacht onder de ruimte optie maar kan het nu niet nakijken. De menustructuur staat ook weergegeven in de sheet hieronder.
Ik ga zeker de handleiding doornemen, was daar al mee begonnen, maar het kan erg helpen om wat gerichter te zoeken obv wat parameters die aandacht behoeven zoals je mij nu aangeeft. Dus dat is erg fijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Dank je wel.

Ik verwarm het water in principe maar 1 x per dag (12:00 - 15:00). En op vrijdag desinfectie.

Pendelen herken je aan het uit-aan-schakelen meerdere keren per dag. Misschien eens kijken of je de overregeling hoger kan instellen. HOE doe ik dat?

En mogelijk kan je stooklijn ook nog wat omlaag. Nu 33 28 -6 17

Heb je bewust een nachtverlaging ingesteld ook? Geen nachtverlaging. Er is helemaal geen programma ingesteld.

Heb het warmwaterverloop toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkKUijs4evQMsho-pmLE_OUxg0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIdPEl82BW5zx63Z5dtHKQcI.png?f=fotoalbum_large

Of verstel je zelf nog met de hand de thermostaat? Nee, eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21-06 08:02
Pascal P schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:45:
Ik heb de koelleidingen ook in een koof in het trapgat lopen, 2 verdiepingen omhoog. Geen last van stromingsgeluid of trillingen, alleen bij de binnenunit zelf hoor je af en toe een pufje of borreltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:26

Japie.G

Colour Classic

Voor de aanvoer van koud sanitair water naar de binnenunit zie ik dat de unit een 16mm buis heeft. Aansluiten met 16mm pex leiding? Of hebben jullie er een dikkere water aanvoer naartoe lopen? Uitgaand warm is ook weer 16mm zie ik.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
HumorousGazelle schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:01:
[...]

Ik heb de koelleidingen ook in een koof in het trapgat lopen, 2 verdiepingen omhoog. Geen last van stromingsgeluid of trillingen, alleen bij de binnenunit zelf hoor je af en toe een pufje of borreltje.
Ik heb inmiddels wat maatregelen genomen. De koof loopt door de houten zoldervloer naar de zolder en gaat dan over die houten vloer naar de binnenunit. Ik heb bij de doorgang van de leidingen door de houten vloer extra schuim om de leidingen aangebracht. Ook heb ik onder de koof die over de houten zoldervloer loopt ook schuim aangebracht om evt. trillingen te dempen. En bij de doorvoer door de buitenmuur heb ik ook wat extra schuim aangebracht alhoewel ik daar weinig van verwacht.
Mocht dat niet voldoende zijn dan ga ik de koof extra opvullen met dempend schuim. En als dat niet meer helpt dan pas evt. laten herinstalleren. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een enorme zeikerd kan zijn als het gaat om geluidjes in huis. Ik stoor me er behoorlijk snel aan. Dus wellicht ook eens de psycholoog bellen ipv de installateur ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retteketet78
Patrick4 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:58:
Als aanvulling op mijn bericht van net, ook de overshoot regeling op 4 zetten.
Patrick bedankt voor je tips, als bijlage de huidige situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsNyB1n0kVFDPvs34DLE8WaWdO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnOpumDVDkP7CvuF2PyCZp1n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel alle motortjes van de verdeler af en heb de thermostaten op 24 graden gezet. En de water temperatuur op 28 graden.
De ruimtes zijn zo inprincipe mooi op temperatuur. De delta-T heb ik op 3 graden gezet en de overshoot op 4 graden. Dit was een uitstekende tip en kan nu dus concluderen dat het probleem in de hcc100 van honeywell zit icm de aan/uit moduul bdr91 en een evohome in de woonkamer. De combinatie lijkt niet lekker te werken en dit laat ik nu e en aan de installateur.

Tot die tijd even de vraag: hoe kan ik de wp niet meer naar de hcc100 laten kijken maar laten regelen op (alleen) buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Bericht verwijderd.

[ Voor 96% gewijzigd door piieter op 16-12-2024 20:22 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Retteketet78 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:23:
Dit was een uitstekende tip en kan nu dus concluderen dat het probleem in de hcc100 van honeywell zit icm de aan/uit moduul bdr91 en een evohome in de woonkamer. De combinatie lijkt niet lekker te werken en dit laat ik nu e en aan de installateur.

Tot die tijd even de vraag: hoe kan ik de wp niet meer naar de hcc100 laten kijken maar laten regelen op (alleen) buitentemperatuur?
[C-07] op 0, en dan kun je handmatig regelen met de offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHk09khTwQmg0O6Tbj9p8zJCe7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4reavlZFjFlI7NkugVa8oiRu.png?f=fotoalbum_large

Ik zie een patroon terugkomen waarin het geflipper te zien is. Ik heb enkele parameters toegevoegd. Kan iemand met diepgaande kennis hier iets uit concluderen of opmaken? Vooral, waarom en waar precies het geflipper ontstaat :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Wie van de geleerden kan mij onderstaand gedrag verklaren, toen het buiten kouder (afbeelding 2) was pruttelde de installatie lekker rustig.

Nu het warmer geworden is zie ik opeens onderstaand (afbeelding 1), niets veranderd aan parameters.
T Buiten en T woonkamer komt vanuit een Tuya sensor, heb een draadloze thermostaat waarvan ik geen intiteiten kan inlezen.
Draadloze thermostaat geeft 20,6 binnentemp aan en setpunt staat op 22.

Heb daarbij toch wel het gevoel dat een 2 punts stooklijn beter is om te gebruiken met deze wisselende buitentemperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnqiiRwDSruV1EP1u97wiHCJbZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg7tdTIxlsGZtNUxXoTRF4Ay.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXip6Mq3AWNqruZVgO0P84MaD6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgyYMC5IzcmAALbLVT3blOZk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Drommels75 op 17-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drommels75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:12:
Wie van de geleerden kan mij onderstaand gedrag verklaren, toen het buiten kouder (afbeelding 2) was pruttelde de installatie lekker rustig.

Nu het warmer geworden is zie ik opeens onderstaand (afbeelding 1), niets veranderd aan parameters.
T Buiten en T woonkamer komt vanuit een Tuya sensor, heb een draadloze thermostaat waarvan ik geen intiteiten kan inlezen.
Draadloze thermostaat geeft 20,6 binnentemp aan en setpunt staat op 22.

Heb daarbij toch wel het gevoel dat een 2 punts stooklijn beter is om te gebruiken met deze wisselende buitentemperaturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De stooklijn aan de warme kant moet wat verder omlaag als ik dit zo zie. Want je thermostaat haalt wel degelijk zijn setpoint. Of probeert het ding te moduleren over de tijd door aan/uit te schakelen?

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 17-12-2024 13:10 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
RonJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:09:
[...]

De stooklijn aan de warme kant moet wat verder omlaag als ik dit zo zie. Want je thermostaat haalt wel degelijk zijn setpoint. Of probeert het ding te moduleren over de tijd door aan/uit te schakelen?
Zal deze eens via de offset gaan verlagen, maar dan is de stooklijn wel echt een dingetje om jaarrond zo te krijgen dat je er niet naar om hoeft te kijken.

Of een 2 punts stooklijn vinden, of 'te laag' instellen en wanneer bij koude buitentemperaturen de ruimtetemperatuur niet gehaald wordt de offset aanpassen zodat deze net niet gehaald wordt.

Zou toch eigenlijk een systeem willen hebben waar ik bij welke buitentemperatuur dan ook geen omkijken naar heb en het setpunt van de thermostaat niet hoef aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Kan iemand me wellicht uitleggen wat er nou precies bedoeld wordt met de offset in relatie tot de stooklijn? Dit doet toch niks anders dan een aantal graden bijtellen of aftrekken van de stooklijn? Waarom dan niet gewoon de stooklijn aanpassen? Of heb ik het nu helemaal mis?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drommels75
Ottie93 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:56:
Kan iemand me wellicht uitleggen wat er nou precies bedoeld wordt met de offset in relatie tot de stooklijn? Dit doet toch niks anders dan een aantal graden bijtellen of aftrekken van de stooklijn? Waarom dan niet gewoon de stooklijn aanpassen? Of heb ik het nu helemaal mis?
Klopt, verschuift de stooklijn omhoog en omlaag.
Offset kun je makkelijk via de app of (Espaltherma) aanpassen en hoef je maar 1 waarde aan te passen.
Stooklijn moet op je unit en moet je 2 waarden voor aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Drommels75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:01:
[...]

Offset kun je makkelijk via de app of (Espaltherma) aanpassen en hoef je maar 1 waarde aan te passen.
Duidelijk! Ik dacht dat ik iets over het hoofd zag, maar dit heldert het op. Dank.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Drommels75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:01:
Dat zou nieuw zijn, volgens mij kan ESPAltherma dat niet, maar kan offset wel aangepast worden via de Onecta app, LAN adapter, of P1P2MQTT.

Voordeel van offset aanpassen t.o.v. stooklijn is ook dat stooklijn een installateursinstelling is (met bijbehorende systeem herstart) en offset gewoon aangepast kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Als jullie het over de "offset" in de Onecta-app hebben, dan bedoelen jullie daarmee het item: Klimaatregeling > Instellingen > Geavanceerde bedieningen > Offset temperatuur uittredend water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
RonJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:09:
[...]

Een soort van moduleren zou kunnen, uiteindelijk gaat de flow niet helemaal terug naar 0 maar naar 16.x l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
arnoldniessen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:45:
[...]

Dat zou nieuw zijn, volgens mij kan ESPAltherma dat niet, maar kan offset wel aangepast worden via de Onecta app, LAN adapter, of P1P2MQTT.

Voordeel van offset aanpassen t.o.v. stooklijn is ook dat stooklijn een installateursinstelling is (met bijbehorende systeem herstart) en offset gewoon aangepast kan worden.
Ik kan hier de stooklijn ook als gebruiker (0000) aanpassen.
Offset kan ik gewoon in home assistant aanpassen, zodra ik dit wijzig zie ik even later ook de offset in de Onecta app veranderen.
Zie onder mijn stukje code voor dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5F3EvNEPjq1DNZZnLHoVpU3VcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEgsi6JZgERkDycg6fm5u1Gh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj5OVW5Vgy758PutQqURCqrHUwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eznUBKtJiJ8HTM3WF01k197A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
Drommels75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:21:
[...]

Ik kan hier de stooklijn ook als gebruiker (0000) aanpassen.
Offset kan ik gewoon in home assistant aanpassen, zodra ik dit wijzig zie ik even later ook de offset in de Onecta app veranderen.
Zie onder mijn stukje code voor dit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat gaat dus niet via ESPAltherma maar via de Onecta cloud integratie 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
PCJR schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:44:
[Afbeelding]

Ik zie een patroon terugkomen waarin het geflipper te zien is. Ik heb enkele parameters toegevoegd. Kan iemand met diepgaande kennis hier iets uit concluderen of opmaken? Vooral, waarom en waar precies het geflipper ontstaat :)
Bij mij hetzelfde tussen 270 - 430 W. Ik meet dit echter niet zo mooi; zie dat op L3 op en neer gaan aangezien de WP op L3 de enige verbruiker is.
Hoe het onstaat? Geen idee. Maak ik me er druk om? Echt niet. Huisje wordt lekker zuinig verwarmd en dat is het belangrijkste.

Wat het misschien zou kunnen zijn is dat de WP in stappen vermogen levert. Dus zoals ik meet een stapje is 270 watt en 1 stapje hoger is 430 watt. Om het vertrek water op de gewenste temperatuur te krijgen (in combinatie met pompsnelheid) heeft hij blijkbaar een bepaalde tijd 270 W en bepaalde tijd 430 W nodig.

Stooklijn staat bij mij nu op 25 graden, ik zal eens kijken wanneer de temperatuur buiten omlaag gaat en dus de stooklijn omhoog wat dan de vermogens zijn. Misschien heb je een grafiekje van vorige week?

[ Voor 24% gewijzigd door MajaMestreech op 17-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:41
Ik zie ook geflipper, maar met een nog veel kortere interval. Tussen de pieken in onderstaande afbeelding zit zo'n 5 seconden. Het houdt even aan en verdwijnt ook weer vanzelf. Het verdwijnt ook als ik de offset aanpas (ik verhoog met +1) en meteen weer terugzet (verlaag met -1).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/objGmIVOL7cfAiz8U0d9IsPFezs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sP5sjP9HEsRYR3dnK275Xf6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
luxus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:22:
[...]

Klopt idd, hier heb ik het beestje even een foute naam gegeven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 11:45

pingwim

What's a world without Wimmen

luxus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:22:
[...]

Ik kan de offset inderdaad wel in HomeAssistent gui aanpassen.
Edoch de entiteit 'climate.leaving_water_setpoint_offset' zie ik niet in HA.
Wat doe ik vaut ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-06 16:19
Jens85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:20:
Beste tweakers, sinds een kleinde twee weken ben ik de troste eigenaar van een EHBX-E9W. Ik loop tegen een aantal dingen aan en ik begin bij de makkelijkste denk ik.

Naast het wandmodel heb ik een 200L boiler welke ik probeer te programmeren met een tijdschema. Het is me inmiddels duidelijk dat mijn interpretatie van de instellingen anders is dan waarvoor ze bedoeld zijn en ik kom er dus niet helemaal uit.

Wat ik wil bereiken is het volgende programma:
Ma, Di, Wo, Vr, Za, Zo: Om 12:00 in de middag moet het water worden verwarmd naar 46 graden.
Do: Om 12:00 moet het water worden verwarmd naar 55 graden (Hierna volgt om 14:00 de legionella run)
Optioneel mag het water worden herverwarmd naar 42 als het onder de 40 zakt. (Dit laatste had ik nog niet ingesteld)

Hoe ik dit dacht in te stellen:
Verwarmingsmodus: Geprogrammeerd.
Comfort set temp: 55
Eco set temp: 46
Ma, Di, Wo, Vr, Za, Zo: 12:00 Eco 14:00 Stop
Do: 12:00 Comfort 14:00 Stop

Vandaag om 12:00 was het water ongeveer 43 graden en had ik verwacht dat het zou worden opgestookt naar 46. Echter de boiler werd niet aangezet.

Voor nu heb ik hem maar weer terug gezet naar warm houden 46 en de boiler stookt nu netjes op, dan zet ik hem daarna weer met het handje uit.

Uiteindelijk wil ik hem via Home Assistant aansturen om het water op een zo gunstig mogelijk moment tussen de douchebeurten op te warmen. Maar voor nu wil ik vooral begrijpen hoe de instellingen werken, met het boekje kom ik er niet uit.
@Jens85 Jouw vraag blijft volgens mij wel relevant. Ik ben me wat aan het bedenken hoe ik optimaal mijn opgewekte energie van mijn PV-installatie kan benutten nadat saldering is afgeschaft. Gedachte is: overdag in voor-, najaar en zomer wanneer ik een overschot aan electra heb legionella-run laten plaatsvinden én mijn temperatuur van het boilerwater verhogen waar ik 's avonds dan weer profeit van heb voor het douchen.

Heb jij jouw instellingen ook uitgeprobeerd met stand: geprogrammeerd + warm houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MajaMestreech schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:25:
Bij mij hetzelfde tussen 270 - 430 W. Ik meet dit echter niet zo mooi; zie dat op L3 op en neer gaan aangezien de WP op L3 de enige verbruiker is.

Wat het misschien zou kunnen zijn is dat de WP in stappen vermogen levert. Dus zoals ik meet een stapje is 270 watt en 1 stapje hoger is 430 watt. Om het vertrek water op de gewenste temperatuur te krijgen (in combinatie met pompsnelheid) heeft hij blijkbaar een bepaalde tijd 270 W en bepaalde tijd 430 W nodig.
Het vreemde is dat de regelstapgrootte veel kleiner is. Bij mij regelt de unit in stappen van bijna 50W. Maar bij het flipperen gaat het vermogen met 4 stappen tegelijk omhoog en omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
GKeurentjes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:40:
[...]

@Jens85 Jouw vraag blijft volgens mij wel relevant. Ik ben me wat aan het bedenken hoe ik optimaal mijn opgewekte energie van mijn PV-installatie kan benutten nadat saldering is afgeschaft. Gedachte is: overdag in voor-, najaar en zomer wanneer ik een overschot aan electra heb legionella-run laten plaatsvinden én mijn temperatuur van het boilerwater verhogen waar ik 's avonds dan weer profeit van heb voor het douchen.

Heb jij jouw instellingen ook uitgeprobeerd met stand: geprogrammeerd + warm houden?
Dat doe ik (en aantal anderen hier) via home assistant. Ik schakel in de avond de warmwater tank uit, en op basis van Solar power de volgende dag weer aan. In de zomer werkt dat helemaal prima, in de winter is er te weinig Solar power natuurlijk en dan schakelt tie standaard om 14u weer aan.
We douchen voornamelijk in de ochtend.

Maar uiteindelijk warmt de tank altijd overdag op, dus als er zon is dan wordt die energie gebruikt (voornamelijk dus voor de douche beurten in de ochtend)

Legionella run staat ingepland overdag op een moment dat er in principe niemand thuis is.

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 18-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2NFxNy_bOdWKgiExs2Pg1gpL2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwyuibAAk0F1ZZhL6rWYE1QW.png?f=fotoalbum_large

Iemand een id waarom de BUH opeens overneemt? Ik zag het toevallig en heb de wp toen maar uitgezet...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
PCJR schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:22:
[Afbeelding]

Iemand een id waarom de BUH opeens overneemt? Ik zag het toevallig en heb de wp toen maar uitgezet...
Legionellarun?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nop, staat momenteel niet gepland en dan zou de tank temp mee moeten gaan en dan zie je ook de schakelaars/parameters bovenin veranderen, in DHW enzo. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Iemand een idee hoe ik dit oplos? De entity is me niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsTqesigCfHIaYVQ0vseR0gU-wo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l3ofqR3GDM6laK7eqDeucPST.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Wat was je leaving-water-setpoint op dat moment? Als ik het aflees is het 24.7 maar dat is niet heel nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:20:
[...]

Wat was je leaving-water-setpoint op dat moment? Als ik het aflees is het 24.7 maar dat is niet heel nauwkeurig.
26,6
setpoing 24,9 rond dat punt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKJf00CFK5iHpH38P4LmathZYBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXuHLYrcJ6PjfHalKvyJPbTR.png?f=fotoalbum_large

Iets na 12:10 gaat de compressor uit en dan 20min later gaat de BUH aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
[Afbeelding]

Straf omdat je te vaak de instellingen hebt gewijzigd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:58:
[...]

Straf omdat je te vaak de instellingen hebt gewijzigd :+
Nou ik heb net een week alles eens met rust gelaten...dus nee kanniet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
PCJR schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:56:
[...]

26,6
setpoing 24,9 rond dat punt.

[Afbeelding]

Iets na 12:10 gaat de compressor uit en dan 20min later gaat de BUH aan.
Is het niet als je setpoint onder de 25° is dat de BUH het overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
pingwim schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:49:
[...]

Ik kan de offset inderdaad wel in HomeAssistent gui aanpassen.
Edoch de entiteit 'climate.leaving_water_setpoint_offset' zie ik niet in HA.
Wat doe ik vaut ?
Kan zijn dat ie anders heet, even zoeken in je lijst entities van de onecta integratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpLmXc001lA8ufiu55pNJx13T48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q5Zg7p0gg0NJImhmoTaYNQ4P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Kasseilegger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:39:
Is het niet als je setpoint onder de 25° is dat de BUH het overneemt?
Precies! @PCJR: Hoe staat [9-01], ook < 25C? Ik denk dat je probleem over is als je die op 25C zet, en als Daikin het zelf niet automatisch aanpast, ook [1-03] op minimaal 25C zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 21:38
GKeurentjes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:40:
@GKeurentjes
Ik stuur mijn systeem uitsluitend via HomeAssistant aan. Ik vind de werking van de verschillende standen qua watertank beheer erg onduidelijk.

Momenteel heb ik ingesteld dat de watertank dagelijks om 05:30 wordt verwarmd naar 42 graden. Dat douchen we dan in de ochtend op en dan kan hij de rest van de dag verder af koelen tot vlak voor het volgende douchemoment (*in theorie). Dit is in afwijking van wat ik eerder heb geplaatst. Ik vond het comfort omlaag gaan als het buiten goed koud was en ik binnen tijdelijk geen verwarming had. Ik denk dat dat grotendeels komt omdat ik de thermostaat vrij zuinig heb ingesteld.

Mijn eigen opwek verbruik ik de meestde dagen 100%, de verwarming pruttelt 24/7 op minimaal 300 Watt. In de winter werkt dat prima maar voor de overige seizoen moet ik even bedenken wat ik wil.

@ iedereen
* Mijn watertank vertoond vreemd gedrag. Waarschijnlijk is het een feature die ik niet ken. Zoals ik hierboven schreef warmt mijn tank iedere ochten op tot 42 graden. Het idee is dat we dat opdouchen en dat hij de volgende dag het zelfde doet.

Wat er echter lijkt te gebeuren is dat de BSH aan slaat zodra de tank temperatuur onder de 40 graden zakt. Ik kan me voorstellen dat dat een soort comfort functie is zodat je langer kunt douchen maar dit is absoluut niet wat ik wil. De tank mag wat mij betreft verder afkoelen om de volgende ochtned netjes zonder BSH naar 42 te gaan. De BSH wil ik in principe alleen aan bij de legionella run, verder moet dat ding gewoon uit staan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

In de onderstaande afbeelding is te zien dat de BSH aan slaat wanneer de temp onder 40 zakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1kaYPdB_A4nq59R5MPBKnN8tRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wB3tF6EeNByLcAYgffX5MVP9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:43:
[...]

Precies! @PCJR: Hoe staat [9-01], ook < 25C? Ik denk dat je probleem over is als je die op 25C zet, en als Daikin het zelf niet automatisch aanpast, ook [1-03] op minimaal 25C zet.
(Waarde aanvoerwater voor hoge omgevingstemp) -> 1-03 staat op 25
(Minimum instelpunt verwarming) -> 9-01 op 23

Uhm dus,... wat zou ik dan aanpassen is t advies? :+ (om die BUH usage te voorkomen)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 18-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
PCJR schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:44:
(Waarde aanvoerwater voor hoge omgevingstemp) -> 1-03 staat op 25
(Minimum instelpunt verwarming) -> 9-01 op 23

Uhm dus,... wat zou ik dan aanpassen is t advies? :+ (om die BUH usage te voorkomen)
[9-01] moet op 25C, anders kan modulatie of offset je AWT setpoint toch nog onder de 25C duwen.

[1-03] is prima zo.

• piieter
arnoldniessen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:45:
[...]

[9-01] moet op 25C, anders kan modulatie of offset je AWT setpoint toch nog onder de 25C duwen.

[1-03] is prima zo.
@arnoldniessen
Zou jij aan mij en misschien aan anderen die daar ook interesse in hebben, kunnen uitleggen in simpele stappen hoe modulatie precies werkt bij de warmtepomp?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arnoldniessen
piieter schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:39:
@arnoldniessen
Zou jij aan mij en misschien aan anderen die daar ook interesse in hebben, kunnen uitleggen in simpele stappen hoe modulatie precies werkt bij de warmtepomp?
Alvast bedankt!
Wat het maar simpel.. modulatie wordt gebruikt in twee betekenissen, wat verwarrend kan zijn, modulatie van de gewenste aanvoerwatertemperatuur (AWT setpoint), of modulatie van het warmtepomp vermogen.

Modulatie van het AWT setpoint op basis van kamertemperatuur: dit gebeurt alleen als de instelling aanpassing AWT actief is, [C-05] = 1, en de unitbesturingsmethode kamerthermostaat is, [C-07] = 1 of 2. De aanvoerwatertemperatuur modulatie verhoogt of verlaagt het AWT setpoint afhankelijk van het verschil tussen de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke kamertemperatuur. Andere thermostaten gebruiken vaak een "slimme zelflerende" PID-regeling, maar Daikin gebruikt een heel rudimentair als-dan algoritme (meer details hier), waarbij de gevraagde temperatuurinstelling stapsgewijs verandert met een stapgrootte van 0.25*[8-06]. Dus als [8-06] op standaardinstelling 5C staat, zal de aanpassing van de gevraagde watertemperatuur -2.5C..+2.5C zijn. Is de stapgrootte te klein, dan doet de regeling te weinig. Is de stapgrootte te groot, dan krijg je soms een overshoot als het AWT setpoint met een grote stap daalt. Bij een goede stooklijn heb je genoeg aan een kleine stapgrootte. Advies als je geen domotica oplossing wilt: eerst stooklijn optimaliseren, dan pas AWT-modulatie aan, de stapgrootte niet vergroten, en overshoot [9-04] op 4C zetten.

Modulatie van het vermogen (verbruik) van de compressor (en de ventilator) van de warmtepomp (WP): hiermee probeert de WP de temperatuur van het aanvoerwater op de gevraagde temperatuur te houden. Deze vorm van modulatie gebeurt altijd. Bij een laag AWT setpoint kunnen er 2 dingen misgaan:
-Je vraagt minder vermogen dan de WP kan leveren: je krijgt een AWT die hoger is dan toegestaan (nl meer dan de maximale overshoot [9-04] te hoog). De WP gaat uit en even later weer aan, eerst op relatief hoog vermogen, met risico op een nieuwe overshoot en pendelen. Dit gebeurt vaak als je een AWT van 25C vraagt in een huis met radiatoren. Advies: zet maximale overshoot [9-04] altijd op 4C, en stooklijn niet te laag.
-Je vraagt een AWT van minder dan 25C: de compressor weigert dienst en de BUH neemt het over.

Afhankelijk van je instellingen wordt het AWT setpoint berekend met
-de stooklijn of een absolute instelling, en
-eventueel met een offset aanpassing of een kamermodulatie-aanpassing
Dus zelfs als je stooklijn op 25C begint, kan het AWT setpoint lager uitvallen, daarom moet minimale-AWT [9-01] tenminste op de standaardinstelling 25C staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
@arnoldniessen
Bedankt! Moet dit inderdaad nog heel goed bekijken, om het echt te begrijpen. Ik kom er nog op terug.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Warme nacht van rond de 12 graden...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z2FKfOm.png

...resulteert in veel gependel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IhJRgzv.png

DeltaT maar eens iets omhoog zetten, van 4 naar 5 (radiatoren)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• pingwim

pingwim

luxus schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:25:
[...]

Kan zijn dat ie anders heet, even zoeken in je lijst entities van de onecta integratie

[Afbeelding]
Dank voor je reactie.
Ik heb "maar" 59 entities en die van 'offset' staat er niet bij.
Blijkbaar kan het anders, ik zoek nog eens verder 8)7

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• luxus
pingwim schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:03:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik heb "maar" 59 entities en die van 'offset' staat er niet bij.
Blijkbaar kan het anders, ik zoek nog eens verder 8)7
Dat aantal zegt niet per se iets, ik heb ook nog 3 daikin airco's in deze integratie. Misschien de integratie een keer verwijderen of opnieuw toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:45:
[...]

[1-03] is prima zo.
done :)

• pingwim

pingwim

luxus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:10:
[...]

Dat aantal zegt niet per se iets, ik heb ook nog 3 daikin airco's in deze integratie. Misschien de integratie een keer verwijderen of opnieuw toevoegen?
Deze thermostaat werkt net iets anders.
Onderstaande action in een HA automation verlaagt de offset met vier graden:

- action: climate.set_temperature
target:
entity_id: climate.leaving_water_setpoint
data:
temperature: -4

• luxus
pingwim schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:49:
[...]

Deze thermostaat werkt net iets anders.
Onderstaande action in een HA automation verlaagt de offset met vier graden:

- action: climate.set_temperature
target:
entity_id: climate.leaving_water_setpoint
data:
temperature: -4
staat jouw unit misschien op aanvoerwatertemperatuurregeling? zou dat misschien net anders werken? Ik kan het niet verklaren, heb verder geen detailkennis van de integratie. Maar als je het aan de gang hebt dan is het ook prima natuurlijk :) Ik gebruik het op dit moment ook niet, anders dan het binnenhalen en loggen van de data. Maar sinds ESPaltherma is dat een stuk minder relevant geworden. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eens ga spelen met de offset, om zelf een soort AWT-modulatie te knutselen, en een AWT-nachtverlaging te proberen. Nu geen tijd voor, voor nu werkt t zo ook prima.

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:03
luxus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:02:
[...]

staat jouw unit misschien op aanvoerwatertemperatuurregeling? zou dat misschien net anders werken? Ik kan het niet verklaren, heb verder geen detailkennis van de integratie. Maar als je het aan de gang hebt dan is het ook prima natuurlijk :) Ik gebruik het op dit moment ook niet, anders dan het binnenhalen en loggen van de data. Maar sinds ESPaltherma is dat een stuk minder relevant geworden. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eens ga spelen met de offset, om zelf een soort AWT-modulatie te knutselen, en een AWT-nachtverlaging te proberen. Nu geen tijd voor, voor nu werkt t zo ook prima.
Deze werkt met de onecta integratie in ha.
https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kan iemand mij dit uitleggen.

De WP gebruikt voor defrosts de BUH. Ik neem aan dat dat gaat via een rechtstreekse verbinding?

Waarom is het dan erg als alle groepen dicht staan op het moment dat hij wil defrosten terwijl er geen warmtevraag is vanuit de verwarming?

Edit: en vinden er überhaupt wel defrosts plaats als er geen warmtevraag is..?

[ Voor 13% gewijzigd door Atomius op 20-12-2024 10:49 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma