Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mathy M schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:39:
[...]

Overshoot stond op 3, omgezet naar 4. Kijken of dat scheelt. Vertrekwater is over het algemeen tussen de 29 en 31 graden. Ik heb niet het idee dat de overshoot veel gebruikt wordt.

Verdere instellingen:
-weersafhankelijk 37/15 27/-10
-2-punts stooklijn
-Delta T 4
-Modulatie uit
-Schakelen op kamerthermostaat, setpunt 21 maar die wordt net niet bereikt. Blauwe ring op de Madoka gaat niet uit.

Dus op zich draait de installatie naar behoren en is het behaaglijk in huis. Alleen de tafelberggrafiek is een beetje vreemd vind ik. Hieronder nog een mooi voorbeeld van 05 december.
[Afbeelding]
Je hebt echt esp altherma nodig ( en een homewizard energy meter ) om de parameters uit te lezen om over dat gewiebel iets te zeggen denk ik

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 01:35:
[...]

Bij ons is nog een instellingsmogelijkheid bij het gemiddelde van tijd: "Geen gemiddelde". Theoretisch gezien zou het lijken dat alles dan automatisch zou kunnen werken bij de juiste instellingen van buitentemperatuur en AWT. Is dat aan te raden? Of zit er dan een addertje onder het gras?
Ik vond "geen" teveel fluctueren. Als het dan op een beetje zonnige dag 12 graden bij de buiten unit was, werd het huis te weinig opgewarmd, en dan was het in de avond 4-5 graden en de vloer/huis te ver afgekoeld.

Op 12 uur, liep ik achetr de feiten aan, overdag geldt dan een beetje de mindset van de temperaturen van de nacht, en in de nacht dan is het jusit koud maar dan heeft de wp de mindset van de temperaturen overdag.

Ik heb daarom gemiddelde 24h, dat geeft een veel rustiger AWT beeld hier.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JarnoH schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:48:
[...]

Ik zou eens proberen om de deltaT op 5 te zetten. Misschien heeft hij moeite om de 3 vast te houden met je afgiftesysteem. Wij hebben overal vloerverwarming en 4 loopt significant mooier (en zuiniger) dan 3. Wel zou ik dan ook je offset via de app even met 2 verhogen. Dan hou je min of meer dezelfde retour en afgifte aan.

Nog even aanvullend hierop: hoe is je pompsnelheid in vergelijking tot deze grafiek? Als die tegen het maximaal zit, dan zal sowieso de delta Te omlaag moeten, want die is te regelen met pompsnelheid en aanvoertemperatuur. Als de pompsnelheid al tegen een limiet zit, dan blijft de aanvoertemperatuur over en het lijkt er m.i. op dat de WP daarmee probeert te sturen, maar die gaat alle kanten op. Sinds wij van dT 3 naar 4 zijn gegaan is de pompsnelheid vaak heel laag en gebruikt de WP de overshoot ook veel meer. Hij heeft nu dus nog ruimte om lager te stoken en harder rond te pompen, maar kiest ervoor om minder hard rond te pompen en hoger te stoken. En dit resulteert kennelijk in een lager verbruik. Zo slecht is de aansturing dus niet. Maar die moet wel marges krijgen om binnen te werken. Altans, dat is mijn conclusie bij onze woning en installatie.
Ik heb hier met dT=4 (maar ook met 5 ofzo) dat de flowpump net na een tijd altijd naar minimum zakt, dus 6-7l/m. Ik heb sowieso de pomplimiet op 60%. Boven de 12l/m is er ook teveel ruis in de radiatoren op de 1e verdp. Dus zo laag mogelijke pumpflow is hier wel gewenst. De rads heb ik vrij ver open allemaal, zodat ze met 30 garden nog iets van afgifte hebben. De dT over de rads is ook erg klein, maar de flink geknepen vloerverwarming op de BG compenseert dit. Maar ook hier vaak last van gelfipper. Hieronder links stukje wel, rechts stukje niet. Ik meot nog eens spelen met stille/stillere modus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THuve6xjW5sw8CQQCuVUwXwJG24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hG6HSPX81IOCzAzQkw71xo9M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BniewKmHR5SRunTRiDMZB1XHmnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhVmdT1n2sXAPJtHOCdyqZah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChTXMnYZc-gieI0MGaKiRZOhJ-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSDi9PBFowczkmxdUmO90AZf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cjaUB5b0zMR0FhewUzpEPyL3CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrboAwjgMWkF95YRmgtWYDJx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh_iL6hDBMZjqb-sYtd7epfLU08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sW9QxhvF3jnOrUpPBywz24tw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:26:
[...]

Dank! Ik ben begonnen met een deltaT van 5, toen zag ik ook dit gedrag.

Plaatje pompsnelheid en aanvoertemperatuur:
[Afbeelding]

Mijn interpretatie is dat die niet op de max zit. Ik ga de deltaT op 5 zetten en als dat onvoldoende doet vandaag vanavond op 7 om dat eens te proberen.

Waarschijnlijk heb je gelijk en beperk ik iets dat niet verstandig is. Punt is ook wel dat het in gebruik nemen niet helemaal gestroomlijnd ging, dat heb ik uiteindelijk min of meer zelf gedaan en niet alle parameters vanaf 0 ingesteld. Misschien moet ik helemaal opnieuw beginnen, is dat beter.
Je moet hierbij de TPM van de compressor zetten maar ook het usage/verbruik ;) Dan is te zien of het pendelen is of geflipper

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Predge schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
Inmiddels is het me eindelijk gelukt de CV non stop te laten draaien! *O*
We verliezen dus evenveel warmte als dat de Daikin erin pompt, een soort 'break even' punt dus. Zo wordt je ook weer even met de neus op de feiten gedrukt, want ons huis verliest toch nog een mooi beetje warmte.

Het ligt soms heel gevoelig en een kleine subtiele verandering is dan net genoeg om een meer onrustig systeem te krijgen. De buitentemperatuur is hier dan de bekende variabele (ik pas zelf geen gemiddelde toe), maar ook de wisselende afgifte van de radiatoren door een plots beter opgewarmd huis (zon, koken, mensen, kaarsjes) en mogelijke thermosstaatkranen doet een hoop.

Maar goed, stooklijn nog verder verlaagd (denk erg laag en vlak nu voor een huis met aleen maar radiatoren zonder verdere CV aanpassingen of ventilatoren) en nu toch iets van modulatie en een quiet mode. Of die laatste 2 nu ook echt aan de stabiele situatie bijdragen moet ik nog een keer uitproberen.
De Madoka staat hierbij op 22, eerder had ik hem altijd op 19,5 en dat is ook de gewenste en huidige temperatuur binnen. Die 22 gaat hij nooit halen op deze manier en zodoende blijft het systeem lekker rustig doordraaien met een flow echt op de ondergrens, iets van 7l/Min..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s. Helaas is mijn tab in het Tweakers document niet meer aan te passen... Heb geen schrijfrechten of zo iets.
Heb je stille/stillere/ of stilste modus nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:01
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:39:
[...]

Heb jij dat geflipper ook zo vaak? Ik heb modulatie op 2 en overshoot op 4, en jij?
Regelmatig ja.

Modulatie staat hier (volgens mij) uit, overshoot ook op 4.

Laatst had ik een voorbeeld waarin hij een mooi strak verbruik had, en na de SWW run kreeg ik opeens het geflipper. Ta graadje verhoogt via de app, en direct een stabiele lijn weer. Half uur later Ta weer terug, en nog altijd een stabiele lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 09:53
arnoldniessen schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:44:
[...]

Dat is een overshoot bij het opstarten bij een laag AWT setpoint. Als je [9-04] op 4 zet komt hij er waarschijnlijk gewoon doorheen.
Het pendelen lijkt verholpen, bedankt!

Kan ik ergens lezen wat deze overshoot instelling precies doet? Ik vraag me bijvoorbeeld af of lager beter is en of het nut heeft om 3 of 2 te proberen en dan te zien of mijn systeem nog werkt naar behoren. Gevoelsmatig, en op basis van te weinig datapunten, lijkt het gemiddelde energie verbruik iets hoger. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de werking van deze instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:05:
[...]

Regelmatig ja.

Modulatie staat hier (volgens mij) uit, overshoot ook op 4.

Laatst had ik een voorbeeld waarin hij een mooi strak verbruik had, en na de SWW run kreeg ik opeens het geflipper. Ta graadje verhoogt via de app, en direct een stabiele lijn weer. Half uur later Ta weer terug, en nog altijd een stabiele lijn.
ja er is soms geen touw aan vast te knopen :+ Nog iets testen met stil/stiller/stilste modus?

Vandaag en gister ter vergelijk. Vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JYPiXOdTFCZBi_uYQ4UAW2UkUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C67k3cYoL8Ec7chHDlOiiziT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8D_3Q13akf0S-AMW9Ks2EaCT04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLnJtUp9hZ4yhhQYxHRTJAv3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT0kRq6zNkMyXQRm81Ti1_TL7lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rj1FlQ9huNZOfiOsRomYoUUz.png?f=fotoalbum_large

Gister (flipper dagje :X )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drINtJwjTs1PEodpOdBI6R7D7fA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Xg8FMDi7Juq1WPkuaPvXnNl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGvJ1zEDWc1KD59snMByNvWahFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGQTjw5moUVr3ZIQ7nurT72v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxmguOn7bYJpZzaaFrJuSwtOi-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0k7sIuuQwOVYSm3AbFjFYZA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Jens85 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:08:
Het pendelen lijkt verholpen, bedankt!

Kan ik ergens lezen wat deze overshoot instelling precies doet? Ik vraag me bijvoorbeeld af of lager beter is en of het nut heeft om 3 of 2 te proberen en dan te zien of mijn systeem nog werkt naar behoren. Gevoelsmatig, en op basis van te weinig datapunten, lijkt het gemiddelde energie verbruik iets hoger. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de werking van deze instelling.
Dat staat nergens nauwkeurig beschreven, maar volgens mij geldt het volgende: als de gemeten AWT meer dan setpoint-AWT+overshoot+0.9C is, dan gaat de WP uit.

Het enige nadeel van een hoge overshoot instelling is, is dat in sommige situaties de AWT langdurig hoger is dan setpoint-AWT, maar dat is eigenlijk alleen als de WP al op minimumvermogen functioneert. Dat is m.i. niet erg, liever traag pendelen op kamerthermostaat regeling dan snel pendelen op AWT overshoot. Ook als de WP soms "flippert", is de AWT overigens vaak 1C hoger dan setpoint, dat valt dus wel mee. Dat is op te lossen door offset even iets te verhogen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:57
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:32:
[...]

Water inlet is onder de 25, dan gaat de BUH aan tot deze boven de 25 is. Meen dat het dit is ;)
Jammer maar helaas... Het gedrag wat je beschrijft is een defrost. Dit is een SWW legionella run. Ook zie je in het plaatje dat zowel de aanvoer als retour 40gr+ zijn op het moment dat de BUH aan springt (daarna weer uit, en bij 60gr weer aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:18:
[...]

Jammer maar helaas... Het gedrag wat je beschrijft is een defrost. Dit is een SWW legionella run. Ook zie je in het plaatje dat zowel de aanvoer als retour 40gr+ zijn op het moment dat de BUH aan springt (daarna weer uit, en bij 60gr weer aan).
Ahja klopt idd, ik kijk verkeerd. Makkelijk is om in HA parameter defrost operation ff erbij te pakken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:04:
[...]

Heb je stille/stillere/ of stilste modus nu?
Dat is de middelste van de 3, dus 'more quiet', want staat op Engels.
Gaat mij ook niet om het geluid, dat zit allemaal wel goed. Gaat mij om het agressieve opstarten iets te dempen.
Misschien wel kul hoor. Maar soms moet je gewoon wat proberen.
En die modulatie snap ik nog steeds niet... Maar die staat nu wel weer een tijdje bij en op 2.

Beetje hobbiën zo met deze verwarmingsmanier. Wel leuk, maar in het begin was dat soms wat minder tof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
Predge schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is de middelste van de 3, dus 'more quiet', want staat op Engels.
Gaat mij ook niet om het geluid, dat zit allemaal wel goed. Gaat mij om het agressieve opstarten iets te dempen.
Misschien wel kul hoor. Maar soms moet je gewoon wat proberen.
En die modulatie snap ik nog steeds niet... Maar die staat nu wel weer een tijdje bij en op 2.

Beetje hobbiën zo met deze verwarmingsmanier. Wel leuk, maar in het begin was dat soms wat minder tof...
Helpt het ook *na* defrosts?
Geregeld gaat 'ie vol op het orgel om in te halen en mogelijk is dat niet zo slim :)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
mawashigeri schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:47:
[...]

Helpt het ook *na* defrosts?
Geregeld gaat 'ie vol op het orgel om in te halen en mogelijk is dat niet zo slim :)
Gaan we zien.
Met defrosts gebruikte hij soms een aantal seconden de BUH. Zitten bij ons 3 stuks in en dat is dan heel kort even 9000watt op de spreekwoordelijke lollie... Super kort dus.
Zal nu met de veel lagere en vlakkere stooklijn iets langer nodig zijn. Het zij zo. En hoe dat dan samengaat met een stille modus op de middelste stand, geen idee. Tot dusver is het nog te warm daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
arnoldniessen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is m.i. niet erg, liever traag pendelen op kamerthermostaat regeling dan snel pendelen op AWT overshoot.
Het traag pendelen kun je dan denk ik beter traag uit/aan schakelen noemen. Pendelen is ongewenst, aan/uit schakelen is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
danny.s schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:10:
Het traag pendelen kun je dan denk ik beter traag uit/aan schakelen noemen. Pendelen is ongewenst, aan/uit schakelen is geen probleem.
Qua naamgeving "schakelen" geef ik je gelijk, maar aan-/uitschakelen is alleen gewenst als je tegen het minimumvermogen aan loopt, anders is het nog steeds ongewenst.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En nu eens andersom, eerst netjes rustig en dan een sww run en erna flipperen. Joost mag het weten...
Ik ga eens "stiller" instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCzZVW37PYmqgI7Tzt-L6pJl7Y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdHPhreaL6Ue4mDEv0865Q8E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6uJ6IfU1BE_0QlfsF1XRkZEoyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yv91iDFSlOUSGxVrKbICqT02.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBVAoQ30EZ5NO8OyzVUs8sDGqus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QU7AfJs7rRUrW8Pgu6y69wj0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:50:
En nu eens andersom, eerst netjes rustig en dan een sww run en erna flipperen. Joost mag het weten...
Ik ga eens "stiller" instellen.
Volgens mij begint het flipperen eigenlijk altijd als AWT >2C te hoog is en snel daalt. Mogelijk dat er een PID-achtige regeling op de AWT zit en de 'D' component te snel inschakelt, probeert te voorkomen dat de AWT te snel daalt, en vermogen te vroeg opschakelt. En daardoor is de AWT dan eigenlijk altijd te hoog.

De begincondities die flipperen mogelijk maken zijn dan:
-overshoot na opstarten
-een heel snelle flow-daling (kort na een defrost, of kort na het opstarten)

Ik denk dat geluidsstil de kans op en omvang van beide overshoots vermindert, maar niet wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVersteegen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 15:35
MisterB schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:03:
[...]

hoe heb je deze data in ha gekregen ?
Als je espaltherma hebt voor het uitlezen, dan zitten deze in de definition filename in de /include/Def folder. De pressure en valve zijn hierin enkele vd extra waarden die je kunt meten.

Je zal voor de grafieken wel de ha sensoren moeten aanmaken. Dat gaat identiek zoals die andere van espaltherma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
RonJ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:09:
[...]

Dat is wat ik bedoelde met "uit" voor het middelen. Dan reageert is dus direct op veranderingen in de buitentemperatuur. Voordeel is dat je dan niet achter de feiten aanloopt bij een weersomslag. Het nadeel is dat je juist snachts de aanvoer gaat verhogen bij een lagere COP.
Helemaal duidelijk! Dankjewel voor je reactie! :)
Nog een vraagje: Kun je het nadeel van de lagere COP 's nachts ondervangen door de thermostaat bijvoorbeeld een halve graad lager te programmeren?

[ Voor 14% gewijzigd door Pieter B op 10-12-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:30:
[...]

Of zoals ik eerder aangaf, 24h pakken, dan heb je meer stabiele awt, die toch wel past bij de temperatuur trend is mijn gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Pieter B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:30:
Nog een vraagje: Kun je het nadeel van de lagere COP 's nachts ondervangen door de thermostaat bijvoorbeeld een halve graad lager te programmeren?
Niet echt, de AWT verandert daardoor niet wezenlijk (tenzij kamer-modulatie actief is), en hij gaat door die verlaging waarschijnlijk een deel van de nacht helemaal uit. Je kunt beter de AWT wat lager zetten 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
arnoldniessen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:45:
[...]

Qua naamgeving "schakelen" geef ik je gelijk, maar aan-/uitschakelen is alleen gewenst als je tegen het minimumvermogen aan loopt, anders is het nog steeds ongewenst.
Eens, anders is idd de stooklijn te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
mawashigeri schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:35:
[...]

dT=7 ga je van ze lang zal ze leven niet halen met een LT systeem, bij radiatoren is het nog mogelijk als je met ventilatoren 'actief' helpt, maar je VV is daar echt te traag voor.
Daarnaast is het energetisch niet zo'n best idee, omdat je dan erg veel warmte aan het water moet toevoegen om die dT weer goed te maken, dus hogere koudemiddel temperaturen.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Overigens: de pomp is altijd 'onrustig', dat moduleren is de makkelijkste manier voor Daikin om verschillen recht te trekken.
Heb ook niet echt een super LT systeem, wel een paar actieve radiatoren. Punt dat je maakt over de inefficiente hoge aanvoerstemperatuur zat ik ook aan te denken.
Bedoel je met je laatste opmerking dat je dit misschien gewoon moet accepteren?

PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:54:

[...]

Je moet hierbij de TPM van de compressor zetten maar ook het usage/verbruik ;) Dan is te zien of het pendelen is of geflipper
Verbruik stond al in mijn eerdere post. TPM loopt daar braaf in mee, varieert tussen de 8 en 44. Dus volgens mij is het daarmee geen pendelen. Tegelijkertijd is het bij mij wel anders dan het flipperen bij jou, dat veel sneller gaat.

Daarmee is wat ik zie toch wel anders dan anderen. Denk dat ik in een rustigere periode de boel helemaal opnieuw ga instellen want mogelijk zit ik het apparaat tegen te werken met een suffe combinatie van settings. Zal nog wel de hogere deltaT proberen en terugrapporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter B
arnoldniessen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:25:
[...]

Niet echt, de AWT verandert daardoor niet wezenlijk (tenzij kamer-modulatie actief is), en hij gaat door die verlaging waarschijnlijk een deel van de nacht helemaal uit. Je kunt beter de AWT wat lager zetten 's nachts.
Modulatie heb ik wel op actief staan. Ik ga het uitproberen. Wederom bedankt voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modus van "uit" naar "stiller"rond 13h45: doet helemaal niks aan het geflipper (aangepast tijdens verwarmen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_PCrqjc1CIvHGJR4qiSNjR_A5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fetafWhSDjH4qEEV1w8aLkwD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMwY_A9A0hLp5ouF_2C9vqSQtLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ww13c94I4l92gWcamgaWqWBI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:51
Hallo tweakers,

Heb een offerte gekregen voor een Altherma 3.(totaal 14645 euro incl btw)
- EHBX08E6V binnenunit
- ERGA06EVH buitenunit
- 300l EKHWS300D3V3
- print voor bivalent
- reflex buffervat 20L (komt in retour)

Situatie: 850-875m3 gas (afgelopen jaar 2550 graaddagen, 5 personen, SWW 130-140m3). Radiatoren en 45grC max aanvoer. Dit gaat prima laatste 2 jaar op 45gr en nu vanaf deze herfst op 40grC. Pas nog steeds nachtverlaging toe (16.5grC). En er zijn elke dag mensen thuis, dus hele dag stoken (19.5 grC). (eigen topic: (Hybride) warmtepomp voor jaren 80 woning met radiatoren)
Verwarmen en ochtend opwarmen gaat nu nog steeds goed met 40grC aanvoer. Heb alleen meer verbruiksdata van voor de extra isolatie, 20-21 was ~1300m3 (0.39m3/graaddag gemiddeld).
Volgens mindergas.nl zou ik op 0.275 m3/graaddag zitten. Dat is natuurlijk gemiddelde, januari '24 nog 0.38m3/graaddag.

Koevlaas geeft o.b.v. 875m3 een vermogen van 4.24kW. Als ik dan een 'koude' winter zou berekenen kom ik op 1050m3 (?) geeft 5.1 kW.

Ik gebruik dus alleen radiatoren heb geen vvw. Mogelijk moet ik bij -10grC dus nog wel aanvoer naar 50-55 grC hebben.

De 4-6-8 kW hebben dus zelfde minimumvermogen, eerst kwamen ze met een 4kW buitenunit obv alleen afgelopen winter, met de nieuwe data voor een strenge winter aangepast naar 6kW buitenunit.

Heb nog een paar vragen:
- is 6kW voldoende?
- 300L tapwatertank, gaat dat goed op zolder. Jaren 80 betonvloer, maar daar staat de wasmachine/droger ook al...
- Hoeveel watervolume is er nodig voor het ontdooien? m.a.w. is 20L buffer in retour wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbragazzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-04 12:48
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:51:
[...]

BUH sprong aan om ong. 05:15 vanochtend toen het buiten zo'n 3°C was en sloeg precies na 40:00 minuten af toen het buiten zo'n 3,5°C was.

Dat is wel gebaseerd op een andere sensor die ik buiten heb hangen. Want van het Outdoor Temperature attribuut van ESPAltherma kan ik denk niet goed uitgaan. Deze lijkt stil te staan als de WP niet in Heating modus is. En lijkt daarnaast ook beïnvloed door o.a. de defrosts. (pieken)

[Afbeelding]
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:51:
[...]

BUH sprong aan om ong. 05:15 vanochtend toen het buiten zo'n 3°C was en sloeg precies na 40:00 minuten af toen het buiten zo'n 3,5°C was.

Dat is wel gebaseerd op een andere sensor die ik buiten heb hangen. Want van het Outdoor Temperature attribuut van ESPAltherma kan ik denk niet goed uitgaan. Deze lijkt stil te staan als de WP niet in Heating modus is. En lijkt daarnaast ook beïnvloed door o.a. de defrosts. (pieken)

[Afbeelding]
@Tom2828, heb je je issue met het bijstoken inmiddels opgelost? Zo ja hoe heb je dit gefixt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter B
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:41:
[...]

Of zoals ik eerder aangaf, 24h pakken, dan heb je meer stabiele awt, die toch wel past bij de temperatuur trend is mijn gevoel :)
Hij staat nu op 24 uur, maar dat geeft nadelen bij grote temperatuurschommelingen. Vandaar dat ik zoek naar oplossingen. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-09 21:43
Onderwerp: Offset temperatuur uittredend water Daikin Altherma

Nu ik het gedrag van mijn Daikin Altherma met de P1P2MQTT-bridge kan volgen valt mij op dat de offset temperatuur uittredend water een duidelijk en dagelijks wederkerend patroon volgt. Zie onderstaande afbeeldingen. Mijn vraag is: waar komt dit patroon vandaan? Ik zou het zelf hebben kunnen verzinnen als er alleen 's ochtends en 's avonds warmtevraag is, maar het setpoint is constant 19,5 graden Celsius en er is geen programma actief.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoLATQfEA6vAeoag8QYZwwOOVW4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VFDgOr043Ae37zTxg4wl9hUe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB5VsbMl-FVmKlM7USfhN0GI7wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuuSHjZC3AeTaQQH1rH6b071.png?f=fotoalbum_large

Daikin 8 kW EHVX08S23EJ6V + ERGA08EAV3H7 - P1P2MQTT bridge - HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
stat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:03:
Heb ook niet echt een super LT systeem, wel een paar actieve radiatoren. Punt dat je maakt over de inefficiente hoge aanvoerstemperatuur zat ik ook aan te denken.
Bedoel je met je laatste opmerking dat je dit misschien gewoon moet accepteren?
Dat moduleren zit ingebakken in het algoritme van Daikin zo lijkt het. Als je naar de damptemperaturen van het koudemiddel kijkt zie je die ook jojoën. Voor mij lijkt het er op dat alles op basis van een toestandsdiagram gebeurt, dus geen integratie van data, hysterese analyseren en dat soort slimmigheden, gewoon: A is te hoog, B net te laag, dus we doen C.
Alle pompen en de inverter kunnen prima tegen telkens een tandje meer- of minder, het systeem is traag genoeg om dat (voor de apparatuur) heel geleidelijk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:38:
Modus van "uit" naar "stiller"rond 13h45: doet helemaal niks aan het geflipper (aangepast tijdens verwarmen)
Dat lijkt me ook logisch - de stille modus beperkt het vermogen dus beperkt hopelijk de overshoot die leidt tot flipperen. Als hij eenmaal flippert is alleen AWT/offset-wijziging (of afwachten) nog effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Aeroplaniga schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:49:
Onderwerp: Offset temperatuur uittredend water Daikin Altherma

Nu ik het gedrag van mijn Daikin Altherma met de P1P2MQTT-bridge kan volgen valt mij op dat de offset temperatuur uittredend water een duidelijk en dagelijks wederkerend patroon volgt. Zie onderstaande afbeeldingen. Mijn vraag is: waar komt dit patroon vandaan? Ik zou het zelf hebben kunnen verzinnen als er alleen 's ochtends en 's avonds warmtevraag is, maar het setpoint is constant 19,5 graden Celsius en er is geen programma actief.
Vreemd, ik herken dit gedrag niet. En een offset van -10 is heel veel, meer dan de maximale modulatie (die is -5..+5). Heb je misschien een AWT-klokprogramma actief?

Wat zie je als je inzoomt op AWT/RWT/kamertemperatuur rond een omschakelmoment, (deze grafiekjes worden door HA nogal door een avg/smoothing filter gehaald)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

RVersteegen schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:15:
[...]

Zoiets viel mij laatst bij mij ook op. Ik had de stooklijn wat verlaagd in de nacht en de dag ervoor wat radiatoren afgesteld.. Nu meet ik vd wp ook de koelvloeistofdruk en de expantionvalve. Wat mij opviel was dat ik het expantionvalve zie sluiten, de compressor harder gaat draaien en de koelvloeistof meer onder druk komt. Het wordt tegengehouden door het ventiel denk ik dan. Gaat het expantionvalve weer meer open.. Dan neemt de druk weer af, en zakt het vermogen. Dit herhaalde zich ieder uur ongeveer.

Leek mij alsof de wp zijn vermogen ah knijpen was met de expantionventiel om de overdracht warm koelvloeistof-> cv water te begrenzen.

Wellicht is er iemand meer in thuis, maar dit klonk mij plausibel.

Ik heb daarop twee extra radiatoren geopend en raar maar .. het expantion valve waarde kwam tot rust, en zo ook het vermogen en rps vd compressor. De midtemp vd buitenunit blijft zo ook gelijk, dus hopelijk is dat straks ook beter voor mijn defrosts.

Ik heb vervolgens mijn temp nog eens verlaagd naar 27 (dt3). Ik zie het dan weer ontstaan. Terug op 28 (of hoger) en het is weg.. (of dat wat ik soms nog zag igg beperkt)..

Conclusie heb ik niet, behalve dan dat ik boven wat meer rads actief heb. Rest onder is zo'n beetje allemaal vloerverwarming, open verdelers.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is mooi! Kun je aangeven welke namen bij de druk en klep horen?
Edit: never mind, je antwoord staat hierboven al

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:29
Een paar maanden geleden had ik de vraag gepost 'wat te kiezen' bij de keuze tussen de bivalente optie met de Daikin 3m i.c.m. de Intergas cv ketel en de hybride van daikin...

O.a. jouw antwoord van toen was:
De Daikin Hybride is niet voor niks in de uitverkoop, het is een vrij oud ontwerp, deze loopt al een jaar of 15 mee. Zou ik ook niet adviseren.

De monoblocs zijn heel goed. De vermogens liggen vrij dicht bij elkaar 5,5 6,3 en 7 kw bij -7C
En altijd hebben ze een BUH 3KW
Prima moderne warmtepompen

Eigenlijk mede hierom zou het volgens mij een goede keus moeten zijn...
Ga ik hier nu spijt van krijgen??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:59
PieterRichard schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:26:

Heb nog een paar vragen:
- is 6kW voldoende?
- 300L tapwatertank, gaat dat goed op zolder. Jaren 80 betonvloer, maar daar staat de wasmachine/droger ook al...
- Hoeveel watervolume is er nodig voor het ontdooien? m.a.w. is 20L buffer in retour wel voldoende?
- 6 kW moet voldoende zijn. Ik heb een 4 kW en kom van 0,32m3/grddg met enkel radiatoren.
- Als je met 3-4 man vlak bij elkaar op zolder durft te staan, is de vloer stevig genoeg.
- Over het buffervat heeft de branch nu zelf al toegegeven dat het niet nodig is. En 20L stelt weinig voor.

[ Voor 50% gewijzigd door Pim57 op 10-12-2024 22:56 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07
graziemille schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:18:
[...]

Een paar maanden geleden had ik de vraag gepost 'wat te kiezen' bij de keuze tussen de bivalente optie met de Daikin 3m i.c.m. de Intergas cv ketel en de hybride van daikin...

O.a. jouw antwoord van toen was:
De Daikin Hybride is niet voor niks in de uitverkoop, het is een vrij oud ontwerp, deze loopt al een jaar of 15 mee. Zou ik ook niet adviseren.

De monoblocs zijn heel goed. De vermogens liggen vrij dicht bij elkaar 5,5 6,3 en 7 kw bij -7C
En altijd hebben ze een BUH 3KW
Prima moderne warmtepompen

Eigenlijk mede hierom zou het volgens mij een goede keus moeten zijn...
Ga ik hier nu spijt van krijgen??!!
Ze zijn veul beter dan de Intergas inderdaad.
Maar niet goed in hybride.
Maar weet je, je krijgt geen spijt. Je hebt voor verwarming geen cv nodig.
Mijn advies. Zet gewoon een t stuk met keerklep.
En zet de ketel op een goedkope draadloze thermostaat. Als je storing hebt met de WP of het is -25C dan zet je de cv ketel nog aan.
Anders niet.

(Sorry nooit begrepen dat je echt bivalent wil sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
arnoldniessen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:12:
[...]

Vreemd, ik herken dit gedrag niet. En een offset van -10 is heel veel, meer dan de maximale modulatie (die is -5..+5). Heb je misschien een AWT-klokprogramma actief?

Wat zie je als je inzoomt op AWT/RWT/kamertemperatuur rond een omschakelmoment, (deze grafiekjes worden door HA nogal door een avg/smoothing filter gehaald)?
Beste Arnold, bedankt voor je reactie. Je hebt me op het juiste spoor gezet.

HC_LWT_Deviation_Heating schakelt scherp van 0 naar 10 graden Celcius en weer terug. Dat kan helemaal geen modulatie zijn. Ik heb geen klokprogramma actief, maar wel gehad! Begin september is de warmtepomp geïnstalleerd en heb ik even - een dag of zo - een programma ingesteld gehad, dat ik daarna weer heb gewist. Het programma kwam overeen met het programma dat ik voor de combiketel had ingesteld. Ik heb het gewist nadat ik me realiseerde dat een warmtepomp het beste continu verwarmd. Daarna heb ik enkele instellingen gedaan in de installateursmodus. Ook heb ik modulatie ingeschakeld.

Mijn conclusie: het klokprogramma is toch nog actief.

Gisteravond heb ik bedacht om de Offset temperatuur uittredend water met de app handmatig op 0 te zetten. Dat kun je in onderstaande grafiek zien (net na 22:00 uur). Ik verwacht dat deze om 07:00 uur weer naar -10 gaat.

Mogelijke oplossingen:
1. Terug naar fabrieksinstellingen;
2. Klokprogramma instellen, temperatuur continu 19 graden Celcius.

Dat laatste heb ik nu voor woensdag gedaan, start om 07:00 uur.

Ik zal later vandaag laten weten hoe het is verlopen.

Groet, Peter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs-J9xC_j0wAOFTb8nzpWcSzfdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uOzBkwWUtxAu1hwVf55VO8NQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:57
Lees hier iedere keer veel berichten over inkomen van de BUH bij bepaalde AWT temperaturen.........
Bij mij komt de back-up heater nooit in, ook niet bij een legionella run en systeem werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 19:42
pbragazzi schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:38:
[...]

[...]

@Tom2828, heb je je issue met het bijstoken inmiddels opgelost? Zo ja hoe heb je dit gefixt?
Ik heb destijds mijn stooklijn verlaagd zoals je ziet in mijn posts. Daarna heb ik dit fenomeen niet meer gezien. Of dat wat met elkaar te maken heeft, geen idee?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:51
Pim57 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:55:
[...]

- 6 kW moet voldoende zijn. Ik heb een 4 kW en kom van 0,32m3/grddg met enkel radiatoren.
- Als je met 3-4 man vlak bij elkaar op zolder durft te staan, is de vloer stevig genoeg.
- Over het buffervat heeft de branch nu zelf al toegegeven dat het niet nodig is. En 20L stelt weinig voor.
Dankjewel.
Eens, 20L buffer is niet veel, systeeminhoud bij mij is zo'n 45L (zonder leidingwerk). Is het bekend hoeveel de Altherma nodig heeft om te ontdooien? Ik heb het nog niet kunnen vinden in datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:22:
[...]

Nee klopt niet.
De EBLA06 heeft 2 gr van 16A nodig, de WP en de BUH.
En dan nog een voor de boilerheater. Daarvan komt het relais in de monobloc dus totaal 3 gr 16A.
De installateur belde vandaag en gaf aan dat er een kookgroep met een 5G2,5 kabel nodig is bij de installatie plek. Echter dan is het natuurlijk lastiger om de buitenunit + BUH + boiler heater apart te meten via de homewizard meters.

Als ik dan jouw advies opvolg en 3 losse groepen laat aanleggen, en dan elke groep voorzie van een eigen Homewizard kWh meter dan komt het op hetzelfde neer toch?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Marcusso schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
De installateur belde vandaag en gaf aan dat er een kookgroep met een 5G2,5 kabel nodig is bij de installatie plek. Echter dan is het natuurlijk lastiger om de buitenunit + BUH + boiler heater apart te meten via de homewizard meters.

Als ik dan jouw advies opvolg en 3 losse groepen laat aanleggen, en dan elke groep voorzie van een eigen Homewizard kWh meter dan komt het op hetzelfde neer toch?
Wat ik niet begrijp uit de installatiehandleiding: de WP heeft 4 openingen voor elektra: (1) buitenunit (2) BUH (3) laag-voltage aansluitingen (MMI etc) (4) hoog-voltage aansluitingen (2-weg klep etc). Maar geen aparte openingen voor boiler heater in en uit. Hoe voer je die dan in/uit, door dezelfde openingen als buitenunit/BUH?

Met een 5G2.5 heb je wel 3x aanvoer in een kabel en met een 2e kabel 3G2.5 kun je dan de boiler heater aansluiten. Ik snap die gedachte wel, maar zou het zelf liever niet zo doen - heb liever een aardlek per fase dan een aardlek voor de combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
stat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:03:

Daarmee is wat ik zie toch wel anders dan anderen. Denk dat ik in een rustigere periode de boel helemaal opnieuw ga instellen want mogelijk zit ik het apparaat tegen te werken met een suffe combinatie van settings. Zal nog wel de hogere deltaT proberen en terugrapporteren.
Toch wel interessante resultaten. Gisteren om 6:22 PM deltaT van 5 naar 7 gezet. Je ziet daarna een prachtige vlakke lijn. Was wat verder aan het kijken in settings maar naar mijn beste weten uiteindelijk niets veranderd. Dit leidde (kennelijk) toch tot een spontane reboot rond 9:15 (was ook even weg uit onecta) en daarna krijg ik het klassieke flippergedrag gedurende de hele nacht. Vanochtend om 7:22 deltaT op 3 om eens te kijken wat nu zuiniger is: echt geflipper of de langzame oscillatie rond een lagere AWT die ik eerder had. Dit leidt toch tot een iets lagere COP (scheelt niet veel, 3.4 versus 3.6). Mijn conclusie is dat ik het misschien toch niet beter moet willen weten dan de warmtepomp. Dat in extremis doorgetrokken leidt er toe dat ik nu bekend heb radiatoren te gebruiken en dus een deltaT van 10 ga krijgen. Dit probeer ik de rest van de dag eens uit.
Dank voor jullie hulp! Suggesties blijven welkom natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFph-CdiLczsjYmCzU-vXg6J_xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GI170mzPSB5ZgB0Ck3GdAAaN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
PieterRichard schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:02:
Dankjewel.
Eens, 20L buffer is niet veel, systeeminhoud bij mij is zo'n 45L (zonder leidingwerk). Is het bekend hoeveel de Altherma nodig heeft om te ontdooien? Ik heb het nog niet kunnen vinden in datasheets.
Geen idee, kan wel inschatten dat het gedeelte waar een defrost warmte onttrekt aan het CV water hier een paar minuten duurt op 23L/min is, zeg dus zo'n 100L water nodig heeft, waarbij het water ca 5C afkoelt. Bij 45L zou dat 2x5C afkoeling betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Ik heb eergisteren/gisteren voor het eerst een run gehad van minimaal 24 uur. Ook een mooi comfortabele en stabiele temperatuur in huis. Mooi! Maar er valt me nog wel wat op. Een aantal waarden uit ESPaltherma geven behoorlijke schommelingen weer. Het is niet zo mooi vlak en stabiel als sommige andere grafieken die ik langs zie komen. Ook het energieverbruik mag van mij nog wel wat lager. Dat viel me nog wat tegen. Wellicht dat iemand hier een goed idee heeft?

- Alleen 90m2 vloerverwarming, geen radiatoren
- Daikin Altherma 3, 6kW
- Redelijk goed geisoleerd
- Stooklijn: 33 bij -10, 27 bij 20
- Madoka setpoint 20,5 graden
- Naast stooklijn geen instellingen aangepast aan originele instellingen bij installatie

Hieronder een aantal 'schommelende' waarden van 10 december tussen 0:00 en 19:00 uur:

Flowpump
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8_mdoHi9ijICrYgWqes3aFd7ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3kvDfx5sP0syrfLYXM6j1Kp.png?f=fotoalbum_large

Energieverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7wxQGzveaq9W0I5HUH-vNo7eKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIm8DbrgxeR8TUBp97f3FcVL.png?f=fotoalbum_large

Delta-T
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Osajo__dxuNrvp1N-5fCnhOYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f41XA77SAtAykTj6S2ZDlCIL.png?f=fotoalbum_large

COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuQna_1wINhigWT3KFVIDe3CZXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gd7mgZtBYUF3RwVgWjECzB7K.png?f=fotoalbum_large

Water leaving temperature
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFthtD3IsqWwZLYeZzJZRS4kUGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjJpbGyMkEon3EredB3fDefD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom2828 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:50:
Ik heb eergisteren/gisteren voor het eerst een run gehad van minimaal 24 uur. Ook een mooi comfortabele en stabiele temperatuur in huis. Mooi! Maar er valt me nog wel wat op. Een aantal waarden uit ESPaltherma geven behoorlijke schommelingen weer. Het is niet zo mooi vlak en stabiel als sommige andere grafieken die ik langs zie komen. Ook het energieverbruik mag van mij nog wel wat lager. Dat viel me nog wat tegen. Wellicht dat iemand hier een goed idee heeft?

- Alleen 90m2 vloerverwarming, geen radiatoren
- Daikin Altherma 3, 6kW
- Redelijk goed geisoleerd
- Stooklijn: 33 bij -10, 27 bij 20
- Madoka setpoint 20,5 graden
- Naast stooklijn geen instellingen aangepast aan originele instellingen bij installatie

Hieronder een aantal 'schommelende' waarden van 10 december tussen 0:00 en 19:00 uur:

Flowpump
[Afbeelding]

Energieverbruik
[Afbeelding]

Delta-T
[Afbeelding]

COP
[Afbeelding]

Water leaving temperature
[Afbeelding]
Paar vragen:
Hoe zit je afgifte verder in elkaar? Geen buffer en gewoon straight op een pomploze verdeler zonder kleppen/naregeling/etc?
Hangt je buitenunit misschien vol in de wind of wordt deze meting misschien anderzijds beinvloed? Dit omdat ik je leaving temp. ook zo zie stuiteren. Heb je toevallig ook een grafiekje van de gemeten buitentemperatuur?

Suggesties:
Zet de overregeling instelling eens op 3 graden. Dat geeft de unit iets meer ruimte om te bewegen, wat gek genoeg vaak juist een rustiger gedrag oplevert.
Zet de stooklijn eens op 27 bij +10 ipv +20 (heeft opzich niks met dit wiebelgedrag te maken, maar een startpunt bij +20 als je toch niet stookt is vrij zinloos en dan gaat ie onnodig al richting bijv. 29 graden verhogen bij +10, vermoedelijk kan je met zo'n huis veel langer op 27 blijven hangen alvorens de AWT te gaan verhogen).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Drommels75 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:15:
Lees hier iedere keer veel berichten over inkomen van de BUH bij bepaalde AWT temperaturen.........
Bij mij komt de back-up heater nooit in, ook niet bij een legionella run en systeem werkt prima.
Weet je dat zeker? De warmtepomp warmt maar tot 53° op en de rest tot 60° met de BUH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
RonJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:38:
[...]

Paar vragen:
Hoe zit je afgifte verder in elkaar? Geen buffer en gewoon straight op een pomploze verdeler zonder kleppen/naregeling/etc?
Hangt je buitenunit misschien vol in de wind of wordt deze meting misschien anderzijds beinvloed? Dit omdat ik je leaving temp. ook zo zie stuiteren. Heb je toevallig ook een grafiekje van de gemeten buitentemperatuur?

Suggesties:
Zet de overregeling instelling eens op 3 graden. Dat geeft de unit iets meer ruimte om te bewegen, wat gek genoeg vaak juist een rustiger gedrag oplevert.
Zet de stooklijn eens op 27 bij +10 ipv +20 (heeft opzich niks met dit wiebelgedrag te maken, maar een startpunt bij +20 als je toch niet stookt is vrij zinloos en dan gaat ie onnodig al richting bijv. 29 graden verhogen bij +10, vermoedelijk kan je met zo'n huis veel langer op 27 blijven hangen alvorens de AWT te gaan verhogen).
- Recht op pomplozer verdeler, geen kleppen/naregeling
- Er zit een buffervat in de retour (20L)
- Buitenunit hangt redelijk uit de wind van de meeste windrichtingen. De windrichting van gisteren kan er wel langs hebben gewaaid
- Grafiek buitentemperatuur hieronder:

Buitentemperatuur zoals gemeten door sensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vccMUxcbQWU3mPc4aXtPbmQTpls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PqgHCr6t1RgflwR6sNIpHaz.png?f=fotoalbum_large

Buitentemperatuur zoals aangegeven vanuit ESPaltherma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKkWLsS2MpHxD_nONO9_6KfRllM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FuPgJ31dLv3nncOBxlp3Y5wC.png?f=fotoalbum_large

Ik bedenk met net dat er ook nog een bypass'regelaar' zit aan/bij de retourkant van de verdeler. Mij werd bij installatie verteld dat ze deze hebben geplaatst omdat ik initieel nog maar van 30m2 vww gebruik ging maken. (vanwege fases in verbouwing) Inmiddels gebruiken we de volle 90m2, maar heb ik niks met die bypass gedaan. Ik bedoel dan het ding op de foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah6yJX0EfYDTu5Va-738YKFID-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/380SDMeEXWjezTFqVgFFu9BK.jpg?f=fotoalbum_large

Zou daar nog een oorzaak kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom2828 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:33:
[...]

- Recht op pomplozer verdeler, geen kleppen/naregeling
- Er zit een buffervat in de retour (20L)
- Buitenunit hangt redelijk uit de wind van de meeste windrichtingen. De windrichting van gisteren kan er wel langs hebben gewaaid
- Grafiek buitentemperatuur hieronder:

Buitentemperatuur zoals gemeten door sensor
[Afbeelding]

Buitentemperatuur zoals aangegeven vanuit ESPaltherma
[Afbeelding]

Ik bedenk met net dat er ook nog een bypass'regelaar' zit aan/bij de retourkant van de verdeler. Mij werd bij installatie verteld dat ze deze hebben geplaatst omdat ik initieel nog maar van 30m2 vww gebruik ging maken. (vanwege fases in verbouwing) Inmiddels gebruiken we de volle 90m2, maar heb ik niks met die bypass gedaan. Ik bedoel dan het ding op de foto hieronder:

[Afbeelding]

Zou daar nog een oorzaak kunnen liggen?
Hmm, zoveel stuitert de buitensensor niet, dus dat verklaart het dan ook niet (je zou m nog even op dezelfde tijdsperiode als de rest kunnen vergelijken, maar ik denk niet dat dat het is dan). En je hebt een lekker simpel (= goed en efficient) systeem, met een weliswaar totaal overbodig buffertje, maar die kan ook weer geen kwaad.

Het zou dus idd weleens die bypass kunnen zijn die onterecht openspringt. Ik zou die eens een paar slagen strakker zetten("bovenop" de grijze draaiknop staat een +) om daar snel genoeg achter te komen. Als je even opschrijft wat je versteld hebt (per hele slag, gebruik het + je of een streepje-van-een-stift als referentie) kan je altijd terug. Helemaal dicht kan zelfs ook wel, want die hele bypass is totaal overbodig als er niets dicht kan lopen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
RonJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:42:
[...]

Hmm, zoveel stuitert de buitensensor niet, dus dat verklaart het dan ook niet (je zou m nog even op dezelfde tijdsperiode als de rest kunnen vergelijken, maar ik denk niet dat dat het is dan). En je hebt een lekker simpel (= goed en efficient) systeem, met een weliswaar totaal overbodig buffertje, maar die kan ook weer geen kwaad.

Het zou dus idd weleens die bypass kunnen zijn die onterecht openspringt. Ik zou die eens een paar slagen strakker zetten("bovenop" de grijze draaiknop staat een +) om daar snel genoeg achter te komen. Als je even opschrijft wat je versteld hebt (per hele slag, gebruik het + je of een streepje-van-een-stift als referentie) kan je altijd terug. Helemaal dicht kan zelfs ook wel, want die hele bypass is totaal overbodig als er niets dicht kan lopen.
FYI De temperatuur grafiekjes waren over dezelfde tijdsperiode.

Dankjewel! Ik ga je suggesties over de bypass en de overregeling één voor één testen zodat ik het resultaat kan zien. Zal wel een paar dagen duren voordat ik daar wat zinnigs over kan zeggen.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Toch nog even een vraagje. Ik merk dat bij hoge deltaT van >7 de flow laag (minimaal) is, dat lijkt me logisch.

Maar dat blijkt er ook toe te leiden dat mijn gebooste T33 radiator beneden deels koud is en een hele koude retour heeft (namelijk iets van 21 graden). Ik hoor hem aankomen: waterzijdig inregelen. Maar is dat met een warmtepomp niet handiger om te doen bij hoge flow, lage deltaT situatie? Want dat is toch eigenlijk wat je wil. Of maakt dat voor het inregelen helemaal niets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
pbragazzi schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:38:
[...]

[...]

Toch nog even wat beter teruggekeken. Ik heb de 5.01 Evenwichtstemperatuur op -5 graden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
RonJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:42:
[...]

Helemaal dicht kan zelfs ook wel, want die hele bypass is totaal overbodig als er niets dicht kan lopen.
Hier trigger ik even op.
Op de eerste verdieping bij de verdeler zit mijn bypass. Ik hoor ook uit deze kamer een ruisend geluid wanneer er water door de groepen van die verdeler heengaat. (Vooral wanneer de pomp maximaal bezig is).

Kan ik dus de bypass gewoon dicht draaien (wel het aantal slagen tellen) om eens te kijken of dat geluid dan minder of weg is? Ik regel de groepen handmatig dus weet zeker dat de hele benedenverdieping altijd open staat.

Of kan dat er niets mee te maken hebben en is dit gewoon een niet kloppende gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:39:
[...]

Hier trigger ik even op.
Op de eerste verdieping bij de verdeler zit mijn bypass. Ik hoor ook uit deze kamer een ruisend geluid wanneer er water door de groepen van die verdeler heengaat. (Vooral wanneer de pomp maximaal bezig is).

Kan ik dus de bypass gewoon dicht draaien (wel het aantal slagen tellen) om eens te kijken of dat geluid dan minder of weg is? Ik regel de groepen handmatig dus weet zeker dat de hele benedenverdieping altijd open staat.

Of kan dat er niets mee te maken hebben en is dit gewoon een niet kloppende gedachte?
Een bypass heeft maar 1 functie en dat is zorgen dat t water kan blijven stromen (tbv defrosts en vorstbeveiliging) als er onvoldoende groepen openstaan.

Als er geen groepen dicht kunnen staan omdat altijd alles openstaat, heeft dat ding helemaal geen functie, had ie er sowieso moeten zitten en kan je hem dus met een gerust hart helemaal dichtdraaien.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:49:
[...]

Een bypass heeft maar 1 functie en dat is zorgen dat t water kan blijven stromen (tbv defrosts en vorstbeveiliging) als er onvoldoende groepen openstaan.

Als er geen groepen dicht kunnen staan omdat altijd alles openstaat, heeft dat ding helemaal geen functie, had ie er sowieso moeten zitten en kan je hem dus met een gerust hart helemaal dichtdraaien.
Super, dank je wel! Dan ik dat eens gaan proberen. De bypass zit er in omdat er oorspronkelijk naregeling op zat en dus alle groepen tegelijk dicht konden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroplaniga
arnoldniessen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:12:
[...]

Beste Arnold, een nieuwe actieve verwarmingsplanning (Onecta app) levert helaas nog niets op. Je vraagt of ik een AWT-klokprogramma actief heb. Dat is een goede vraag. Hoe kan ik dat controleren? Verder heb ik deze FAQ gevonden. Quote: Programmeerbare timers (zoals de planningsfunctie voor de vraagsturing). Zou een dergelijke herinitialisatie het proberen waard zijn?

Groet, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:38
Excuses voor het opnieuw stellen maar kan het met de zoekfunctie helaas echt niet vinden (althans, heb vijf pagina’s door geklikt en dacht het nu maar te vragen), maar weet dat dit wel eens voorbij is gekomen.

Vanaf welke temperatuur gaat de BUH meedoen met een SWW run. Ik dacht dat dit vanaf 48 of 50 graden tanktemperatuur was. Dus dat als je tank tot 52 opwarmt de laatste 2 graden op de BUH gaan i.p.v. compressor. Weet iemand de precieze temperatuur?

[ Voor 5% gewijzigd door Kartmans1 op 11-12-2024 22:44 ]

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kasseilegger schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:58:
[...]

Weet je dat zeker? De warmtepomp warmt maar tot 53° op en de rest tot 60° met de BUH!
Bij mij komt de BUH ook nooit in actie. Alles gaat op de buitenunit..Wij hebben een externe tank van Daikin van 250L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweakfdr schreef op donderdag 12 december 2024 @ 05:27:
[...]

Bij mij komt de BUH ook nooit in actie. Alles gaat op de buitenunit..Wij hebben een externe tank van Daikin van 250L.
Ja en nee, want bij een externe tank gaat alles boven de 53C met de booster (BSH) ipv de BUH.

All-electric.

• arnoldniessen
  • Nu online
Aeroplaniga schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:10:
[...]

Beste Arnold, een nieuwe actieve verwarmingsplanning (Onecta app) levert helaas nog niets op. Je vraagt of ik een AWT-klokprogramma actief heb. Dat is een goede vraag. Hoe kan ik dat controleren? Verder heb ik deze FAQ gevonden. Quote: Programmeerbare timers (zoals de planningsfunctie voor de vraagsturing). Zou een dergelijke herinitialisatie het proberen waard zijn?

Groet, Peter
Beste Peter,
Sorry, ik heb nog geen ervaring met de WLAN adapter of Onecta. Ik weet niet of de programma's apart of altijd in de MMI worden opgeslagen. Herinitialisatie kan geen kwaad natuurlijk. Maar ik zou zeker ook in de MMI kijken welke programma's daar te zien zijn en of je die kunt weghalen of deselecteren. En mogelijk dat je de AWT-programma's alleen kunt zien in AWT-mode, niet in de kamerregeling-mode.

In mijn systeem kan ik bij de AWT-regeling kiezen uit 4 opties, WD/ABS/WD+prog/ABS+prog, dus mogelijk dat die setting aanpassen al genoeg is.

Ook hier bijna 24h een run gedaan, Deze ochtend een 60 graden setpoint gezet, vanwege de hoge stroomprijzen vandaag. Boven de 53 graden komt de BUH erbij, snap ik. Maar waarom erna even een stukje verwarming loopt en dan op het eind nog een nieuwe BUH run, snap ik niks van...

Overigens zie ik dat wanneer ik de offset van 0 naar -1 zet op sommige momenten, het geflipper van start gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tuB_RmOIQM6UjMbUNg0gpkj7Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dj0tpdRj9YEBCYxPRoozR2u4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkIbDmG7192OW8ndrZA6xok_NTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deNBobvboHSIpH42otNQ8BL2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stat schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:51:
[...]

Toch wel interessante resultaten. Gisteren om 6:22 PM deltaT van 5 naar 7 gezet. Je ziet daarna een prachtige vlakke lijn. Was wat verder aan het kijken in settings maar naar mijn beste weten uiteindelijk niets veranderd. Dit leidde (kennelijk) toch tot een spontane reboot rond 9:15 (was ook even weg uit onecta) en daarna krijg ik het klassieke flippergedrag gedurende de hele nacht. Vanochtend om 7:22 deltaT op 3 om eens te kijken wat nu zuiniger is: echt geflipper of de langzame oscillatie rond een lagere AWT die ik eerder had. Dit leidt toch tot een iets lagere COP (scheelt niet veel, 3.4 versus 3.6). Mijn conclusie is dat ik het misschien toch niet beter moet willen weten dan de warmtepomp. Dat in extremis doorgetrokken leidt er toe dat ik nu bekend heb radiatoren te gebruiken en dus een deltaT van 10 ga krijgen. Dit probeer ik de rest van de dag eens uit.
Dank voor jullie hulp! Suggesties blijven welkom natuurlijk.

[Afbeelding]
Je kunt uit deze plaatjes hier halen wat het voordeligste is, meer strakke lijn of geflipper :+
COP en heat yield is ook te zien, met liniaal het midden vinden en een lijntje trekken :P

Alleen mijn technische voelspriet zegt dat dat geflipper gewoon niet fijn is voor componenten, compressor etc. Maar ik kan er helemaal naast zitten... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hOeg5MJ75N318dL4XuuDn0TSrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmF9aryUXjiMIxjFkhdu8F5I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f7oQZIhMA4XosnwJYHYNfmYUX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p782jrA6QIhQCIErT57yWjqB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 12-12-2024 08:40 ]

Tom2828 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:15:
[...]

Toch nog even wat beter teruggekeken. Ik heb de 5.01 Evenwichtstemperatuur op -5 graden gezet.
Hou er rekening mee dat rond vriestemp buiten het soms even heel fijn kan zijn dat de BUH even aangaat om over een bepaald punt heen te komen. Met -5 als instelling gaat de compressor dat proberen en kan dat soms lang duren, kost dat veel energie. Als dan de BUH even 60sec mee kan doen is het zo verholpen.

Dan is de BUH aandoen wellicht een stuk efficient :) Ik heb meen ik 2 of 3 graden voor deze setting

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 12-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweakfdr schreef op donderdag 12 december 2024 @ 05:27:
[...]

Volgens mij maakt geen enkele (consumenten) compressor van Daikin water boven de 53 graden...

PCJR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:17:
[...]

Volgens mij maakt geen enkele (consumenten) compressor van Daikin water boven de 53 graden...
De nieuwe R290 Altherma 4 modellen straks wel verwacht ik. Maar die zijn er nog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 12-12-2024 13:51 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
Kartmans1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:44:
Excuses voor het opnieuw stellen maar kan het met de zoekfunctie helaas echt niet vinden (althans, heb vijf pagina’s door geklikt en dacht het nu maar te vragen), maar weet dat dit wel eens voorbij is gekomen.

Vanaf welke temperatuur gaat de BUH meedoen met een SWW run. Ik dacht dat dit vanaf 48 of 50 graden tanktemperatuur was. Dus dat als je tank tot 52 opwarmt de laatste 2 graden op de BUH gaan i.p.v. compressor. Weet iemand de precieze temperatuur?
Vanaf 53 ° gaat de booster of BUG meedoen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
PCJR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:39:
[...]

Alleen mijn technische voelspriet zegt dat dat geflipper gewoon niet fijn is voor componenten, compressor etc. Maar ik kan er helemaal naast zitten... 8)
Dat valt mee... met deze amplitudes is het allemaal geneuzel. Rechte lijnen bestaan niet bij regelsystemen. Lijkt iets recht, zoom dan in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Zolang de boel maar doordraait (en dus niet steeds naar 0 gaat voor een stop-start) maakt dat helemaal niks uit hoor.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30

Japie.G

Colour Classic

[...]

Ik zie dit op mijn Daikin-intergas hybride unit momenteel ook van gebeuren. Ik hoor het zelfs ook soms in de resonantie. Echter hoor ik dat ook wel eens terwijl de grafiek een mooie rechte lijn is. Zou het niet gewoon kunnen zijn dat hij altijd flippert maar dat door de meetfrequentie/plotfrequentie het soms een rechte lijn lijkt en soms een flipperlijn lijkt? Eerlijk gezegd denk ik dat dat het geval is.
Patrick4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:29:
[...]

Dat valt mee... met deze amplitudes is het allemaal geneuzel. Rechte lijnen bestaan niet bij regelsystemen. Lijkt iets recht, zoom dan in.
dit dus

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 12-12-2024 11:29 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRMTP
  • Nu online
PCJR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:17:
[...]

De Epra08 (serie) maakt water van 65 grd zonder BUH bij een temp van -15 grd en 60 grd bij -28

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Japie.G schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:28:
[...]

Ik zie dit op mijn Daikin-intergas hybride unit momenteel ook van gebeuren. Ik hoor het zelfs ook soms in de resonantie. Echter hoor ik dat ook wel eens terwijl de grafiek een mooie rechte lijn is. Zou het niet gewoon kunnen zijn dat hij altijd flippert maar dat door de meetfrequentie/plotfrequentie het soms een rechte lijn lijkt en soms een flipperlijn lijkt? Eerlijk gezegd denk ik dat dat het geval is.

[...]

dit dus
Ik denk dat het wel echt zo klopt zoals in onze grafieken. Als ik de awt offset min1 of plus1 zet, gaat de grafiek ook vaak van flipper naar stabiel of andersom.

Het is gewoon een pid regeling ofzo, die best strak afgesteld staat en binnen de marges op en neer gaat. Toch probeer ik meermaals per dag een flipper om te zetten in een strakke lijn.... foute hobby :+

• Drommels75
Ok, door een deel antwoorden dus wijzer en klopt het dat bij mij de BUH eigenlijk nooit inkomt. Wat tevens geldt voor de boosterverwarming.

Heb de EPRA14 buitenunit en voor deze geldt zoals Dakin beschrijft:
De buitenunit levert, alleen door gebruik van de warmtepomp, een uitgaande watertemperatuur van 70°C bij een omgevingstemperatuur van -15°C

Dit blijkt ook uit mijn bedrijfstijden die ik eens bij ben gaan houden:

01.11.24
Pomp: 1282
Solar Pomp: 0
Boosterverwarming: 58
Compressor verwarming: 695
Compressor koeling: 125
Compressor tank: 132
BUV: 0

12.12.2024:
Pomp: 2060
Solar Pomp: 0
Boosterverwarming: 61
Compressor verwarming: 1391
Compressor koeling: 125
Compressor tank: 160
BUV: 0

Vraag me verder alleen af of mijn COP berekening wel goed gaat, hoger dan 5??
Systeem is wel gevuld met glycol en volgens mij gaat het daar fout. Mijn werkelijke COP weet ik dus niet maar ben ik niet bang voor dat deze te laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnpqnTKCyDUMSVz2OYdVgimiH2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQiSCQILDmgDc2DqN1IXAdFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
WRMTP schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:30:
[...]

De Epra08 (serie) maakt water van 65 grd zonder BUH bij een temp van -15 grd en 60 grd bij -28
Ja is dan ook een HT warmtepomp!

• WRMTP
  • Nu online
Kasseilegger schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:34:
[...]

Ja is dan ook een HT warmtepomp!
Klopt en was ook het antwoord op de stelling van PJCR dat consumenten warmtewisselaars van Daikin zonder BUH geen temperaturen behaalden van 60 grd😉

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kasseilegger schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:21:
[...]

Vanaf 53 ° gaat de booster of BUG meedoen!
Hoe kan ik zien dat de BUG meedoet? En wat is de BUG?
Zover ik weet is de BUH de backup heater die in mijn binnenunit zit. In de losse tank zit een element die af en toe het water op temperatuur houdt (circa 5 min).

Hieronder een plaatje, bovenin de stroommeters. Hert valt op dat wanneer de 3-weg klep naar het losse boilervat staat dat het vermogen van de buitenunit oploopt naar circa 3800W en de leaving_temp_before_buh stijgt naar circa 62 graden.

Ik heb een Daikin Altherma 3 R W All-electric warmtepomp: (lage temperatuur maximaal 55
graden) Type: 08E9W + 06EVH.

Of begrijp ik iets niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeP6dAuS85ct3D_E4CGLdGXk-lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBtNcxyooeqHGgz8IHHWqfOO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tweakfdr op 12-12-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeroplaniga
arnoldniessen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:34:
[...]

Beste Peter,
Sorry, ik heb nog geen ervaring met de WLAN adapter of Onecta. Ik weet niet of de programma's apart of altijd in de MMI worden opgeslagen. Herinitialisatie kan geen kwaad natuurlijk. Maar ik zou zeker ook in de MMI kijken welke programma's daar te zien zijn en of je die kunt weghalen of deselecteren. En mogelijk dat je de AWT-programma's alleen kunt zien in AWT-mode, niet in de kamerregeling-mode.

In mijn systeem kan ik bij de AWT-regeling kiezen uit 4 opties, WD/ABS/WD+prog/ABS+prog, dus mogelijk dat die setting aanpassen al genoeg is.
Beste Arnold, spot on! En opgelost. In de AWT-mode had ik inderdaad het bewuste programma ingesteld. Dat heb ik nu gewist en daarmee is het fenomeen verdwenen.

Bedankt voor de doeltreffende aanwijzing!

Groet, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
Voor mijn gevoel heb ik een redelijk hoog stroom verbruik sinds kort met onze all-electric EDLA09-14DW1. Dit is een flinke jongen maar naar mijn weten heeft deze nooit zoveel stroom verbruikt. Dit is een model die all-electic is met een 3kW booster en zonder BUH.

Vandaag zit ik tot nu toe al op 13kWh bij een temperatuur van 3c. Dit is bij een stooklijn van 32c. Huis is wel warm en bij 32c stooklijn doet hij een dagje ongeveer over om 0.5c bij te verwarmen. Je zou zeggen dat hij dan lekker rustig dit kan doen.

Het begint al dat naar mijn idee het stroom verbruik in ESPAltherma al niet juist is (te laag). Nu ik dit nakijk zie ik in ESPAltherma ook 2 inverter current's. 1 die de waarde van 2.7A en een die de waarde heeft van 4.5A. Maar er is maar 1 frequency (39)

Wat zijn typische instellingen die ik zou eens moeten nakijken om het stroom verbruik te tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:39:
Voor mijn gevoel heb ik een redelijk hoog stroom verbruik sinds kort met onze all-electric EDLA09-14DW1. Dit is een flinke jongen maar naar mijn weten heeft deze nooit zoveel stroom verbruikt. Dit is een model die all-electic is met een 3kW booster en zonder BUH.

Vandaag zit ik tot nu toe al op 13kWh bij een temperatuur van 3c. Dit is bij een stooklijn van 32c. Huis is wel warm en bij 32c stooklijn doet hij een dagje ongeveer over om 0.5c bij te verwarmen. Je zou zeggen dat hij dan lekker rustig dit kan doen.

Het begint al dat naar mijn idee het stroom verbruik in ESPAltherma al niet juist is (te laag). Nu ik dit nakijk zie ik in ESPAltherma ook 2 inverter current's. 1 die de waarde van 2.7A en een die de waarde heeft van 4.5A. Maar er is maar 1 frequency (39)

Wat zijn typische instellingen die ik zou eens moeten nakijken om het stroom verbruik te tackelen?
Volgens mij is het minimum opgenomen vermogen van de 9kW serie 900W, dus als je nu 24/7 draait, dan is 13kWh op 12 uur niet heel gek denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri

Het is een 3-fasen apparaat, misschien vermenigvuldig je de ampères met 230 i.p.v. 400?
Ik gebruik voor verbruik alleen de "INV primary current (A)" (maal de nominale 230V voor mijn 1-fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
mawashigeri schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:49:
[...]

Het is een 3-fasen apparaat, misschien vermenigvuldig je de ampères met 230 i.p.v. 400?
Ik gebruik voor verbruik alleen de "INV primary current (A)" (maal de nominale 230V voor mijn 1-fase).
code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Althermasensors Inverter usage"
        unique_id: inverterusage
        state: "{% if is_state_attr('sensor.none_althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.althermasensors_inverter_current')|float(0) * 400 | float(0)) }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        availability: >
          {{ states('sensor.none_althermasensors') not in ['0', 'unavailable', 'unknown', 'none'] }}

Goede tip inderdaad, maar die had ik al aangepast naar 400v. Voor mijn gevoel laat die dan nog steeds te laag zien. Als ik hem uit zet en de waarde bekijk op de P1 en dan weer aan zet dan klopt het niet helemaal met de P1 en HA.
danny.s schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:47:
[...]

Volgens mij is het minimum opgenomen vermogen van de 9kW serie 900W, dus als je nu 24/7 draait, dan is 13kWh op 12 uur niet heel gek denk ik toch?
Wij zelf hebben zelf het 14kW model draaien. Weet niet wat daar het minimum van is, maar als je het zo stelt klopt het inderdaad wel ja. Dan zou het misschien toch beter zijn om de stooklijn omhoog te zetten zodat hij de kamer sneller op temperatuur heeft en minder lang hoeft te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:48
Inmiddels heb ik een tijdje een EBLA06E3V3 staan hier en eindelijk ook de tijd om te kijken of ik hem efficient kan instellen. Nu probeer ik de stooklijn lager te zetten om langere rustige runs te kunnen doen. Maar dat resulteerde erin dat de warmtepomp de halve nacht alleen met de backup verwarming heeftgestookt. Na het iets hoger zetten van de stooklijn werkte de warmtepomp weer "normaal", wat resulteerde in een korte run 2 uur van maximaal draaien, per dag. Heeft iemand een verklaring waarom de warmtepomp dit gedrag vertoont met de backup verwarming? De afgifte is 80m2 vloerverwarming met open verdelers.
Andere vraag waar ik mee zat, de pomp blijft momenteel doordraaien, zover ik heb kunnen vinden is dat om te voorkomen dat de leidingen bevriezen. Maar dit gebeurd momenteel op 22L/s is er een mogelijkheid om in te stellen dat dit bij lagere temperaturen pas gebeurd (gaat nu al vanaf 6 graden) en met een langzamere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:21
pindamaster schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:00:
Inmiddels heb ik een tijdje een EBLA06E3V3 staan hier en eindelijk ook de tijd om te kijken of ik hem efficient kan instellen. Nu probeer ik de stooklijn lager te zetten om langere rustige runs te kunnen doen. Maar dat resulteerde erin dat de warmtepomp de halve nacht alleen met de backup verwarming heeftgestookt. Na het iets hoger zetten van de stooklijn werkte de warmtepomp weer "normaal", wat resulteerde in een korte run 2 uur van maximaal draaien, per dag. Heeft iemand een verklaring waarom de warmtepomp dit gedrag vertoont met de backup verwarming? De afgifte is 80m2 vloerverwarming met open verdelers.
Andere vraag waar ik mee zat, de pomp blijft momenteel doordraaien, zover ik heb kunnen vinden is dat om te voorkomen dat de leidingen bevriezen. Maar dit gebeurd momenteel op 22L/s is er een mogelijkheid om in te stellen dat dit bij lagere temperaturen pas gebeurd (gaat nu al vanaf 6 graden) en met een langzamere snelheid?
De eerste vraag die hier gesteld gaat worden is alsvolgt. Wat is je stooklijn?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Het is natuurlijk ook wel erg goed 'defrost weer'. Temperaturen net boven 0 met een hoge luchtvochtigheid. Dat zal het verbuik ook wel wat opstuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:59:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Althermasensors Inverter usage"
        unique_id: inverterusage
        state: "{% if is_state_attr('sensor.none_althermasensors', 'Thermostat ON/OFF', 'ON') %} {{ (states('sensor.althermasensors_inverter_current')|float(0) * 400 | float(0)) }} {% else %} 0 {% endif %}"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        availability: >
          {{ states('sensor.none_althermasensors') not in ['0', 'unavailable', 'unknown', 'none'] }}

Goede tip inderdaad, maar die had ik al aangepast naar 400v. Voor mijn gevoel laat die dan nog steeds te laag zien. Als ik hem uit zet en de waarde bekijk op de P1 en dan weer aan zet dan klopt het niet helemaal met de P1 en HA.
[...]

Wij zelf hebben zelf het 14kW model draaien. Weet niet wat daar het minimum van is, maar als je het zo stelt klopt het inderdaad wel ja. Dan zou het misschien toch beter zijn om de stooklijn omhoog te zetten zodat hij de kamer sneller op temperatuur heeft en minder lang hoeft te draaien.
Je kunt toch gewoon de entiteit sensor.inverter_usage nemen, dit is het verbruik in W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Drommels75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:46:
[...]

Je kunt toch gewoon de entiteit sensor.inverter_usage nemen, dit is het verbruik in W
Ja dat is deze entiteit. Voor zover ik weet is er geen kant en klare entiteit waar het wattage in staat en moet je altijd je

sensor.inverter_current (A) * 400V (3 fase) om je Watt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Hetisweergezell schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:24:
[...]

Het is natuurlijk ook wel erg goed 'defrost weer'. Temperaturen net boven 0 met een hoge luchtvochtigheid. Dat zal het verbuik ook wel wat opstuwen.
Denk dat dat regio gebonden is. Hier Z-Limburg pas 2 defrosts sinds middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:59:

Volgens mij hebben de 9-14kW range modellen hetzelfde minimum vermogen (net als de 4-8 kW range). Maar in het algemeen wordt gezegd, 24/7 op een zo laag mogelijk Ta laten lopen geeft de hoogste COP. Uiteindelijk is het situatie afhankelijk of 24/7 het beste werkt, of toch een nachtverlaging toegepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Senaxx schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:05:
[...]

Ja dat is deze entiteit. Voor zover ik weet is er geen kant en klare entiteit waar het wattage in staat en moet je altijd je

sensor.inverter_current (A) * 400V (3 fase) om je Watt te krijgen.
sensor.inverter_usage geeft gewoon het wattage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk0a7AxQ8tSXY0JwTyiAwPx2xSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsMbGcPWp6iz9uKovPwuijSd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Drommels75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:07:
[...]

sensor.inverter_usage geeft gewoon het wattage

[Afbeelding]
Ja volgensmij bedoelen we allemaal hetzelfde of praten we langs elkaar. :+

De Althermasensors die uit de ESP komt heeft geen eigen sensor met het W verbruik. Dit is een extra sensor die aangemaakt wordt in configration.yaml . De sensor.althermasensors_inverter_current * 230V of 400V wordt gedaan en dit levert de sensor.althermasensors_inverter_usage op. Het is dus een berekende sensor vanuit je configuration.yaml en niet een native espaltherma sensor.

Alleen onze warmtepomp heeft ook nog een sensor.althermasensors_inverter_current_secondary en ik twijfel dus of ik die moet gebruiken. Ga ik eens mee experimenteren.

Weet ook iemand hoe je een gehele reset doet? heb het idee bij een factory reset dat hij lang niet alles reset. Bij mij bleven bepaalde instellingen zoals koelmiddel gewoon bewaard. Ook hoefde ik hem niet opnieuw te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
  • Laatst online: 23-03 08:39
Hallo, ik heb een vraag, ik heb sinds 10 maanden een EHBX08E6V 8kw warmtepomp van Daikin met 100 liter Nibe Schakelvat (niet te klein?)
Het systeem pendelt enorm. Moduleert niet en gaat van uit naar vol vermogen, en dat op deze koude dagen de hele dag door. Ik heb de installateur inmiddels al een ingebrekestelling gestuurd maar ik bespeur nog weinig beweging

De situatie is als volgt:
-beneden vloerverwarming, verdeler is door installateur vervangen icm een honeywell naregelsysteem met motoren (10 groepen)
Dit leidingwerk is door de installateur verzwaard (ik meen rond 28) tussen warmtepomp en verdeler.
-na de vloerverwarming krijgen we een leiding naar boven waar radiatoren zitten (in principe altijd dicht) en een groepje vloerverwarming voor de badkamer (ook hier zit een naregelknop van honeywell op).
Hieronder het pendelgedrag. De warmtepomp stond eerst weersafhankekelijk ingesteld, en dit werkte ook al niet. Nu staat hij op een vast setpoint wat ook niet werkt.
Het schakelvat zit paralel ingebouwd met secundair een transportpomp die alleen aangaat bij warmtevraag vanuit 1 /of meerdere vd naregelgroepen. Ik heb al geprobeerd om de pomp altijd te laten draaien maar ook toen bleef het pendelgedrag.
Zijn er mensen die enig idee hebben waar we dit probleem mee kunnen tackelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bROAg1Ss-VIifuxcslJG87FZeI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYJgiTjgNxf1smG3FZbcO4zx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Over de groepen met naregeling en parallel schakelvat (wat is dat?) heeft @RonJ denk ik wel input. Staan de groepen zeker open op het moment dat de WP actief is? Als die te laat reageren kan de WP zijn warmte niet kwijt.

Wat bedoel je met “na de vloerverwarming zit een leiding naar radiatoren”. Ik neem aan dat je radiatoren niet in serie staan met de vloerverwarming?

Qua instelling van de WP zou je kunnen controleren of de delta T misschien (veel) te hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Eens met de vraag van Patrick. Staan de groepen ook daadwerkelijk open? Zie je de flow op de meter per groep? Ook van 0 naar 2000 (Watt?) vind ik erg grof in je grafiek. Staat je aanvoertemperatuur misschien veel te hoog met een veel te grote delta T? Dat er iets niet klopt is zeer duidelijk.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
Delta t is eerst ingesteld op 5 graden. Dit werkte niet. Toen was het idee vanuit de installateur om deze op 10 graden te zetten, ook dit werkte niet.
Ook heb ik al eens geprobeerd om de motoren van de verdeler te halen (klepjes zijn normaal open) zodat ik zeker weet dat er voldoende debiet is. Ook dit zonder resultaat.
Wel heb ik momenteel nog de 2 motoren van de hal er contineau af, en de thermostaat laag gezet zodat deze meeloopt met derest en de wp altijd Z'n water kwijt kan.
Ik zie ook flow op meters bij de vloerverwarming. De vloer wordt ook wel gewoon warm en de ruimte komt op setpoint. Momenteel heb ik het (vaste) setpoint op de warmtepomp op 35 graden gezet. Ook hoger geprobeerd en lager geprobeerd maar zonder effect. Welke instellingen zijn er mogelijk aan de circulatie pomp van de wp zelf?
Hebben jullie een gevoel bij het feit dat het schakelvat maar 100 liter is bij een 8kw warmtepomp?

De radiatoren die ook nog heb zitten niet in serie met de vloerverwarmingsverdeler. De leiding naar de bovenverdieping gaat door vanaf de vloerverwarmingsverdeler met staal. Op de radiatoren zitten grotendeels thermostaat kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
Met (primair) vloerverwarming is een delta van 10 te hoog. 5 is echt de max. 4 of 3 werkt vaak beter.

Ik zou proberen die op 4 te zetten en je aanvoer naar 28, en dan kijken wat er gebeurt.

P.S. ik ga er van uit dat je kamerthermostaat niet de partij is die steeds wel/niet om warmte vraagt. Kan je dat bevestigen?

[ Voor 25% gewijzigd door Patrick4 op 14-12-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hs2pjh-9xKt7xy8vZU05vVlQ78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEUb5041m3MSHngAn8jVSnQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0zT8g4JvA2SfzEj9P8tHDle3xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1Hwy53SVFqyu0mXlL5xC6XX.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de situatie hoe deze is bij de wp (inmiddels is dit wel geïsoleerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retteketet78
Patrick4 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:43:
Met (primair) vloerverwarming is een delta van 10 te hoog. 5 is echt de max. 4 of 3 werkt vaak beter.

Ik zou proberen die op 4 te zetten en je aanvoer naar 28, en dan kijken wat er gebeurt.

P.S. ik ga er van uit dat je kamerthermostaat niet de partij is die steeds wel/niet om warmte vraagt. Kan je dat bevestigen?
Ik denk niet dat dit het geval is maar weet ook niet hoe ik dit kan controleren (multimeter op klemmen?)

Waarom vermoedt ik dat de naregelingen geen pendelende vraag hebben:
Omdat de wp ook pendelt bij een afwijking tussen een lagere ruimtetemperatuur als het setpoint (dit heb ik getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Als aanvulling op mijn bericht van net, ook de overshoot regeling op 4 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
Patrick4 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:58:
Als aanvulling op mijn bericht van net, ook de overshoot regeling op 4 zetten.
Bedankt patrick! ik ga die delta t aanpassen zodra ik terug ben van vakantie (waar stel ik die overshoot in)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister aardig wat defrosts. Met 18l/m is dat erg veel lawaai in de radiatoren van de slaapkamers. Is daar iets aan te doen? Om die pumpflow tijdens defrosts naar onder te krijgen? Dan duurt een defrost maar langer, steeds ervan wakker worden is minder leuk :/

Anyway, gisteravond de offset van plus2 naar -1 gezet, dat zorgde er voor deze nacht voor dat er geen defrosts waren gelukkig. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmar2MlcAG7eSkoPvDHAvnvLX_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayQcCTiNmgx7xlPlWPDXBb1S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgZpJMgSnzj0dA0hfDr6AcTchU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3k0WoOtFLHtPRLNX60MPtfa9.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 129 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma