(Hybride) warmtepomp voor jaren 80 woning met radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:39
Hallo tweakers,

Ik ben de afgelopen jaren al veel aan het lezen en uitzoeken t.a.v. verduurzaming. Ben begonnen CV tunen, daarna isoleren en nu het einde van de levensduur van de CV ketel naderd aan het nadenken over wat nu te doen.

Cv ketel Vaillant HRSolide 18/22-c is van 2006. De onderhoudsmonteur geeft aan dat deze het waarschijnlijk geen 2 jaar meer gaat volhouden. Lastige is dat onze wijk ook nog een overgaat op een nieuw collectieve bron, maar wat is nog onbekend. Echter zit ik zelf niet per-se te wachten op stadswarmte...

Het gaat om een hoekwoning van 1981 met en GO van ~125m2. Geen zonnepanelen.
2021: CV naar 50 graden AV nog geen isolatiemaatregelen. Warm worden gaat redeijk.
2022: oktober/november extra muur en vloerisolatie. Speedcomforts erbij.
2023: april beneden HR+++ (ter info: boven zat al HR++). CV 45 graden warm worden gaat prima, ook met nachtverlaging.

Historisch gasverbruik, bijgehouden via mindergas:
- 2021: 1350 m3/jaar (1173 m³/jaar verwarming 177 m3/jaar SWW) --> 0.392 m3/graaddag
- 2022: 1050 m3/jaar (889 m3/jaar verwaming, 161 m3/jaar SWW) --> 0.337 m3/graaddag
- 2023: 874 m3/jaar (778 m3/jaar verwaming, 127 m3/jaar SWW) --> 0.289 m3/graadag
afgelopen 365 dagen: 0.275 m3/graaddag
Energiebehoefte:
- Koevlaas methode: 778m3/jaar * 8 kWh/m3 /1650 = 4.12 kW
- Warmteverlies: winter '20/21 --> 0.39 m3/graaddag, delen door 24h/dag = 0.016 m3/gr.h, x 8kWh/m3 = 0.143 kW/gr verlies
4.0 kW (bij -10grC en 18grC stookgrens)
2.6 kW (bij 0 grC en 18grC stookgrens)
- Warmteverlies: huidig --> 0.28 m3/graaddag, delen door 24h/dag = 0.011 m3/gr.h, x 8kWh/m3 = 0.10 kW/gr verlies
2.8 kW (bij -10grC en 18grC stookgrens)
1.8 kW (bij 0 grC en 18grC stookgrens)
Afgiftesysteem:
Heb geen vvw.

Vermogen radiatoren afgeleid via: https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html
- 3 radiatoren (Vasco flatline) beneden met speedcomfort, totale afgifte bij 45/35/20 graden 3.9 kW (zonder slaapkamers) 35/30/20 graden 2.2 kW (zonder slaapkemers), waterinhoud in totaal 45 liter (excl leidingen).
1x h400xb1600 t21 45/35/20: 987 W, 35/30/20: 559 W
1x h900xb1200 t22 45/35/20: 1262 W, 35/30/20: 716 W
1x h400xb1600 t22 45/35/20: 862 W, 35/30/20: 489 W

hal: h900xb400 t21 45/35/20: 228 W, 35/30/20: 123 W
badkamer: h2000xb350 "design" t11 45/35/20: 293 W, 35/30/20: 158 W
slaapkamers + zolder: 2x t10, t21, t22 45/35/20: 1195 W, 35/30/20: 648 W
SWW:
- plek voor boiler: ja, op plek huidige CV. Die hangt nu op zolder, direct naast trapgat. Daarnaast staan wasmachine en droger. Er is dus plek, maar kan de vloer daar nog 300-400kg erbij?
- X liter nodig --> We zijn met z'n vijfen, drie opgroeiende zoons. Nu 3-6-9 jaar oud, dus SWW zal wel wat stijgen komende jaren.
- DWTW aanwezig --> Nee.
Warmtepompvoorkeur:
L/W: goed, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk. Ik wil er eigenlijk niet teveel omkijken naar hebben. Goed is goed.

Ik wil op termijn liefst naar all-electric. Maar dat is ineens een flinke stap, ik zou nu eventueel "hybride" willen gaan met een WP die de CV over kan nemen. Dus denk aan een monobloc en die in de tuin zetten.
SWW eerst nog even op de ketel, en die kan dan ook nog als back-up dienen indien afgitesysteem er toch niet klaar voor is. Als dan alles in orde blijkt SWW ook omzetten en van het gas af.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed, ik zou het best zelf willen doen, maar daar zit vermoedelijk nog koudwatervrees om het dan echt te doen. Dus ik vermoed uitbesteden, alhoewel dat dus ook alleen een simpele monteur kan zijn voor de leidingen.

[h3]Wat zegt een installateur:[h/3]
Heb nu 2 offertes van 'grote namen', die willen beide niet aan full-electric want ze willen geen gezeur. Komen beide met een nieuwe CV en een 4kW Elga Ace.
Dat lijkt me sowieso niet voldoende gezien de berekeningen bij 0 en -10grC.
Heb nog bij 3 lokale bedrijven de vraag uitstaan.
Summing up:
Ik heb bij 45/35/20 de afgelopen winter dus comfortabel geleefd en gestookt en verbruik minder gas :) Afgitevermogen lijkt rond de 4kW te zijn (zonder slaapkamers). Dat is bijna gelijk aan de koevlaas uitkomst. Echter bij 35/30/20 blijft er nog maar 2.2 kW van over. Veel minder dan koevlaas.
Echter als ik vergelijk met de energiebehoefte krijg ik een ander beeld; 2.8 kW bij -10grC of 1.8 kW bij 0grC. Dat komt meer in de buurt van wat ik nu heb.
Volgende stap voor de CV is in ieder geval naar AV 40 grC, lager kan niet. En brander staat al op min vermogen van 7 kW.
Vragen:
- Klopt mijn energiebehoefte?
- Klopt mijn afgifteberekening?
- Zouden mijn stappen logisch zijn, of er is ander advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Koevlaas geeft het praktijkvermogen bij 24/7 stoken bij het huidige gemiddelde temperatuur (dus gemiddelde van je nachtverlaging en dagtemperatuur).
Dat lijkt je met 45 graden al te halen. Mocht je in Elfstedenomstandigheden een paar dagen op 50 of 55 graden moeten stoken is dat natuurlijk geen probleem, daar kan je geen gasketel voor laten hangen.
Door de weersafhankelijke regeling op een warmtepomp zal je tijdens kwakkelwinters niet boven de 40 graden aanvoer komen, dus acceptabele sCOP.

Als tussenstap de ketel alleen voor SWW gebruiken is zinnig. Dan kan je daarna alsnog bekijken of je een warmtepompboiler of indirect gestookte boiler ophangt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
Volgens mij heb je zo een best goed stappenplan. Je zet jezelf zo vooral niet vast door een desinvestering in een "hybride WP" die vervolgens niet all-electric kan, maar met een monoblock voor CV en de CV-ketel nog even voor SWW gebruiken zet je iig een definitieve stap in de goede richting en doe je wat je doet, in één keer goed. Mogelijk gaat die ketel dan nog wel wat langer mee dan 1-2 jaar als ie alleen voor SWW gebruikt wordt.

Ik zou een mooi stil monoblock uitzoeken die bij -10 nog minimaal zo'n 4,5kW levert en daarmee beginnen. Je kan dan deze winter mooi proberen wat de juiste stooklijn voor je woning is en of het nog nodig/interessant is om je radiatoren her en der wat te upgraden, of dat het de investering misschien wel helemaal niet waard is ten opzichte van op die paar koude dagen in NL de WP op een wat hogere aanvoer (40 graden denk ik idd) laten draaien.

Die CV-ketel wordt dan echter wel heel duur vergeleken met een WP-boiler of boilervat aan de WP. Je bent alleen al >300 euro voor het vastrecht en vaste maandkosten voor je gasaansluiting kwijt. Plus de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Dan wordt de terugverdientijd van een flinke WP-boiler met subsidie ineens nog maar een jaar of 3. Dus als je de middelen er voor hebt, zou ik persoonlijk gewoon meteen doorpakken en die ketel en gasaansluiting er meteen uit mikken. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en ik maak me echt geen enkele zorgen over of je afgiftesysteem het warm krijgt, dat heb je immers allang bewezen, hooguit moet de stooklijn op koude dagen een paar graadjes hoger dan de optimale waarde en heb je een ietsje lager rendement (altijd nog veel beter dan een gasketel).

Of dat vat erbij op je zoldervloer kan, dat hangt van de constructie af en zou, je raadt het al, een constructeur voor je kunnen uitzoeken. Je zou ook eens kunnen kijken bij anderen in de buurt hoe die dit opgelost hebben? Mogelijk heeft iemand met hetzelfde huis dit al eens eerder uitgezocht. Je kan eens op de duurzamehuizenroute kijken of er iemand in de buurt is die al wat leergeld betaald heeft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:03
Wbt zoldervloer. 200L RVS boilervat (indirect gestookt) is slechts circa 50 kg leeg en 250 kg gevuld. Als de het een betonnen vloer betreft zou dit echt wel moeten lukken. Staat waarschijnlijk ook tegen een dragende muur aan?

WPB is vaak een geëmailleerd stalen vat en is daardoor een stuk zwaarder, ook door de ingebouwde techniek.

Maar als je zeker wilt weten is een constructeur inschakelen een goed idee :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
Bedankt voor het meedenken en fijn om te horen dat ik op de goede weg zit.

Heb net weer voor 3 jaar m'n gas vast gezet (zit tot 29e nog wel in bedenktijd).
Dan moet ik alles wel heel snel beslissen en regelen lukt op zeer korte termijn waarschijnlijk al helemaal niet. Dus nu ineens helemaal gasloos is nog best een stap...

Dan ga ik me nu verder oriënteren op een monobloc WP die (voorlopig) parallel aan de CV op het systeem komt.

Wat betreft SWW, de vloer waar die op zou komen is inderdaad direct naast de betonnen draagmuur (tevens woningscheidende muur). Zie foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEfgGnJJPRce_YiqHZBvuAoHOWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHxqDxw4f2jv6lP96lVEW31Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
PieterRichard schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:53:
Bedankt voor het meedenken en fijn om te horen dat ik op de goede weg zit.

Heb net weer voor 3 jaar m'n gas vast gezet (zit tot 29e nog wel in bedenktijd).
Dan moet ik alles wel heel snel beslissen en regelen lukt op zeer korte termijn waarschijnlijk al helemaal niet. Dus nu ineens helemaal gasloos is nog best een stap...
Waarom zou je jezelf nu 3 jaar vast willen zetten dan? Dat hoeft toch helemaal niet? Ik zou nu heel snel gebruik maken van de bedenktijd en gas nu op dynamisch, variabel of 1 jaar vast zetten. Als je alleen het nieuwe contract annuleert ga je vanzelf over op variabel. Je zit nooit ineens zonder gas oid. Opzeggen doe je pas als je zover bent.
Dan ga ik me nu verder oriënteren op een monobloc WP die (voorlopig) parallel aan de CV op het systeem komt.

Wat betreft SWW, de vloer waar die op zou komen is inderdaad direct naast de betonnen draagmuur (tevens woningscheidende muur).
Dat zou denk ik prima gaan, maar ik zou het wel even laten bekijken. De plek van de ketel lijkt precies passend voor een los vat of WP-boiler.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
RonJ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Waarom zou je jezelf nu 3 jaar vast willen zetten dan? Dat hoeft toch helemaal niet? Ik zou nu heel snel gebruik maken van de bedenktijd en gas nu op dynamisch, variabel of 1 jaar vast zetten. Als je alleen het nieuwe contract annuleert ga je vanzelf over op variabel. Je zit nooit ineens zonder gas oid. Opzeggen doe je pas als je zover bent.
Ja, ben ik ergens wel met je eens. Het komt eigenlijk allemaal samen, einde huidig vast contract, en dus een ketel die niet meer het eeuwige leven heeft.
Lastige voor mezelf is dat ik nu wel een beeld heb dat het mogelijk is, maar ik moet nu dus op zoek naar een betrouwbare en kundige installateur (En dus één die niet alleen maar gaat zeggen dat alleen hybride mogelijk is... ) voor een WP in omgeving Arnhem. Ik kan veel zelf, maar wil eigenlijk ontzorgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ik zou zeggen, zorg iig dat je bewegingsruimte houdt en jezelf (nog) niet vastzet. Dus gebruik maken van die bedenktijd, in het ergste geval kost het je een paar tientjes meer aan gas, lijkt het me wel waard om daarvoor flexibiliteit te kopen.

Er zijn hier wel wat installateurs uit die regio actief, maar ik mag je denk ik niet doorverwijzen. Je zou vast kunnen kijken of je zelf kabels van meterkast > zolder kan trekken (of met een onderverdeler gaan werken op de wasmachine groep(en) en of je bijv. de opstellingsplaats van de buitenunit alvast kan voorbereiden. Dat scheelt echt behoorlijk, maar je kan je natuurlijk altijd volledig laten ontzorgen.

All-electric.

Pagina: 1