Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Even ihkv gedeelde smart is halve smart: installatie loopt niet echt lekker. Vorige week donderdag buitenunit geplaatst. Maandag CV weggehaald, binnenedeel opgehangen, koudemiddel leiding aangelegd en gevuld, boiler geplaatst. Dinsdag eea met leidingen aan elkaar gezet en vandaag zou de warmtepomp dan in gebruik genomen worden maar helaas blijkt het koudemiddel inmiddels verdampt. Nu wordt de boiler opgewarmt met de backup heater zodat we in elk geval weer eens kunnen douchen. Morgen komen ze het afmaken (hoop ik dan toch).

Vraag: op basis van onderstaande quote en het bericht van de leverancier dat ik voor 2 nieuwe groepen moest zorgen heb ik 2 kWh meters geplaatst op die nieuwe groepen. Wat ik nu zie is dat een daarvan een continu laag vermogen heeft van 19W en af en toe uitschieters liet zien tot 600W. Dat lijkt me de binnenunit. Een groep laat af en toe 2 kW zien tijdens het opstarten vandaag, maar is nu al heel lang 0, ik denk dat dat de buitenunit is. En dan heb ik nog een spookverbruiker die wel tot 3 kW lijkt te gaan --> blijkt dat de backup heater op de groep met de afwasmachine is geplaatst wat geen probleem zou zijn want 'dat is alleen voor noodgevallen'. En die warmt nu de boiler op kennelijk (ik ben een dag in het buitenland geweest dus heb de situatie ter plekke nog niet gezien.

Is dit nu handig? Ik wil graag al het verbruik meten, moet ik een 3e kWh meter plaatsen of kunnen 2 van deze 3 verbruikers op 1 groep?

Dank voor het meedenken.
(Gaat om wandmodel + losse boiler, alles 1 fase).
Warmtepompje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:35:
[...]
Het binnendeel krijgt zijn voeding van de buitenunit. Dus daar hoef je geen aparte meter op toe te passen, want dat pak je mee als je de buitenunit meet.
Verder is het ook niet interessant om dat te weten, want er zit alleen een circulatiepomp in, en een print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stat schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:08:
Even ihkv gedeelde smart is halve smart: installatie loopt niet echt lekker. Vorige week donderdag buitenunit geplaatst. Maandag CV weggehaald, binnenedeel opgehangen, koudemiddel leiding aangelegd en gevuld, boiler geplaatst. Dinsdag eea met leidingen aan elkaar gezet en vandaag zou de warmtepomp dan in gebruik genomen worden maar helaas blijkt het koudemiddel inmiddels verdampt. Nu wordt de boiler opgewarmt met de backup heater zodat we in elk geval weer eens kunnen douchen. Morgen komen ze het afmaken (hoop ik dan toch).

Vraag: op basis van onderstaande quote en het bericht van de leverancier dat ik voor 2 nieuwe groepen moest zorgen heb ik 2 kWh meters geplaatst op die nieuwe groepen. Wat ik nu zie is dat een daarvan een continu laag vermogen heeft van 19W en af en toe uitschieters liet zien tot 600W. Dat lijkt me de binnenunit. Een groep laat af en toe 2 kW zien tijdens het opstarten vandaag, maar is nu al heel lang 0, ik denk dat dat de buitenunit is. En dan heb ik nog een spookverbruiker die wel tot 3 kW lijkt te gaan --> blijkt dat de backup heater op de groep met de afwasmachine is geplaatst wat geen probleem zou zijn want 'dat is alleen voor noodgevallen'. En die warmt nu de boiler op kennelijk (ik ben een dag in het buitenland geweest dus heb de situatie ter plekke nog niet gezien.

Is dit nu handig? Ik wil graag al het verbruik meten, moet ik een 3e kWh meter plaatsen of kunnen 2 van deze 3 verbruikers op 1 groep?

Dank voor het meedenken.
(Gaat om wandmodel + losse boiler, alles 1 fase).

[...]
Een meter is geen must, want veel doet ie niet. Maar hij moet wel echt op een aparte groep. Bij defrosts of een koude start zal ie wel degelijk meedoen namelijk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
RonJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:33:
[...]

Een meter is geen must, want veel doet ie niet. Maar hij moet wel echt op een aparte groep. Bij defrosts of een koude start zal ie wel degelijk meedoen namelijk.
Dank. Zijn er dan toch 3 groepen nodig of kan een van de andere verbruikers wel bij de afwasmachine op de groep?
Op zich is het niet onmogelijk om een extra groep te trekken maar enig gedoe is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:53
Kartmans1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:13:
Nou, na mijn vraag van vanochtend over de DeltaT en overregeling n.a.v. het aanzetten van de vloerverwarming sinds gisteren lijk ik tegen het volgende euvel aan te lopen: een warmwatertank die snel afkoelt. Zag op HomeWizard al twee pieken in energieverbruik vannacht en vanochtend om 8:00 (hoogst waarschijnlijk van het opwarmen van de SWW). Vanochtend ook gedoucht. Om 11:30 was de volgende SWW run alweer aan de gang, waarna de tank tot 52 graden was opgewarmd zoals ook staat ingesteld (temperatuur stond zelfs even op 53 graden). Om 14:30 zag ik alweer een tanktemperatuur van 48 graden staan op het display en in de ONECTA app. Instelling staat verder op warmhouden met een hysterese van 5 graden. Dus binnen nu en 3 uur verwacht ik dat hij weer gaat opwarmen...

Zoals ik het hier lees zou dit te maken kunnen/moeten hebben met een lekkende/kapote driewegklep. Gaat in dit geval wel om een vloermodel Alterma 3, dus niet het wandmodel.

@MrFish Zag jouw naam hierover ook al eerder voorbijkomen, jij had dit ook toch?

In ieder geval maar een melding gemaakt zodat hopelijk de installateur hier snel naar kan kijken. Want volgens mij is 4 graden afkoelen in een kleine 3 a 4 uur veel te veel.
Inmiddels installateur voor de tweede keer langs geweest. Heeft foto’s gemaakt van serienummers en wordt een nieuwe driewegklep/tweewegklep (weet nog steeds niet wat het is in het vloermodel) besteld bij Daikin onder garantie. Hopen dat na vervanging het euvel is opgelost! Installateur denkt nu dus ook klein lekje in de klep. Klein, aangezien vloerverwarming niet lijkt op te warmen tijdens een SWW run, maar de boiler dus wel afkoelt tijdens verwarming van de vloer.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:11
Hier is die zelfde 3-weg klep onder garantie vervangen waarna het probleem alleen maar groter lijkt te zijn geworden. Wordt nu overlegd met Daikin zelf om te kijken wat zij kunnen doen.

To be continued.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:57
Met dank aan velen die hun informatie delen heb ik volgens mij mijn warmtepomp aardig onder controle.
Sinds vorige week Espaltherma aangesloten en dit is hoe het er bijvoorbeeld afgelopen nacht uitgezien heeft, een mooie stabiele run.

Aandachtspunten die er voor mij op dit moment nog zijn:
- Waar mogelijk de Delta T van radiatoren inregelen daar setpunt 5 is en systeem er continue wat onder zit.
- Kijken of het aantal defrosts terug te brengen is.
- Stooklijn AWT max. stap voor stap omlaag brengen om 'optimale' punt te vinden zodat er ook geen gebruik gemaakt wordt van de overschoot. Al zal dit volgens mij geen probleem zijn als deze dit doet.
- Buiten temperatuurmiddeling weer aanzetten naar 12 uur, dit daar mijn buitenunit vrij (in de wind) op een platdak staat.

Bedankt allemaal, hoop dat ik in de toekomst anderen ook kan helpen.
Espaltherma helpt in ieder geval enorm om inzicht te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDg4WaqY8sydMqBNtv8Y4ps8beg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0zmAHsY2v5HOkTuW2XD1TSY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUjoqCxYT9BYt3xfwtGkiaoAsFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWSuCiqLlpTX5ZHH516iSR8V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN61K7IWA3QQmyIniOoKCADVLxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBqPgr7mxAEAEW7w1k8rEuPh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drommels75 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:58:
Met dank aan velen die hun informatie delen heb ik volgens mij mijn warmtepomp aardig onder controle.
Sinds vorige week Espaltherma aangesloten en dit is hoe het er bijvoorbeeld afgelopen nacht uitgezien heeft, een mooie stabiele run.

Aandachtspunten die er voor mij op dit moment nog zijn:
- Waar mogelijk de Delta T van radiatoren inregelen daar setpunt 5 is en systeem er continue wat onder zit.
- Kijken of het aantal defrosts terug te brengen is.
- Stooklijn AWT max. stap voor stap omlaag brengen om 'optimale' punt te vinden zodat er ook geen gebruik gemaakt wordt van de overschoot. Al zal dit volgens mij geen probleem zijn als deze dit doet.
- Buiten temperatuurmiddeling weer aanzetten naar 12 uur, dit daar mijn buitenunit vrij (in de wind) op een platdak staat.

Bedankt allemaal, hoop dat ik in de toekomst anderen ook kan helpen.
Espaltherma helpt in ieder geval enorm om inzicht te krijgen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je dit gepingel ook wel eens gezien bij jou in het verleden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cjaUB5b0zMR0FhewUzpEPyL3CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrboAwjgMWkF95YRmgtWYDJx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh_iL6hDBMZjqb-sYtd7epfLU08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sW9QxhvF3jnOrUpPBywz24tw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BniewKmHR5SRunTRiDMZB1XHmnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhVmdT1n2sXAPJtHOCdyqZah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChTXMnYZc-gieI0MGaKiRZOhJ-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSDi9PBFowczkmxdUmO90AZf.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
PCJR schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:02:
[...]

Heb je dit gepingel ook wel eens gezien bij jou in het verleden?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet dat ik weet, heb pas sinds kort deze data. In het verleden altijd via de P1 op de energiemeter gekeken. Dit is natuurlijk veel nauwkeuriger en zonder 'invloeden' van koken, wasmachine etc.

Je kunt ze natuurlijk wel niet 1 op 1 vergelijken daar de installatie niet gelijk is. En tevens zou de x- en y-as van de grafieken hetzelfde moeten zijn natuurlijk. Zal voor maandag even mijn settings in de excell sheet bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
bhcommander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:13:
Hier is die zelfde 3-weg klep onder garantie vervangen waarna het probleem alleen maar groter lijkt te zijn geworden. Wordt nu overlegd met Daikin zelf om te kijken wat zij kunnen doen.

To be continued.
Ook van een vloermodel met interne boiler? Of een wandmodel?

En hoe bedoel je erger geworden? Nog sneller afkoelen van de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik stel nu elke middag/avond in wanneer de sww tank moet opwarmen en ook welke uren de wp aan moet om te verwarmen. Dit kan nadat de uurprijzen bekend zijn.

Dit is op zich snel gedaan, maar kan dit niet automated? Iets van AI vragen wanneer kan ik het beste de tank aanzetten en maak een opwarm-planning, en dat HA dit dan aanstuurt richting de wp...

Heeft iemand zoiets? :) How difficult can it be in 2024 :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:21
Met een beetje Python en simplificaties kom je een heel eind.

- sww; plan in goedkoopste uur
- heating; aantal draai uren per dag bepalen a.d.h.v. weersvoorspelling en stooklijn. Verdeel aantal uren goedkoopst -> duurst.

Of een vast contract nemen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick4 op 05-12-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick4 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:32:
Met een beetje Python en simplificaties kom je een heel eind.

- sww; plan in goedkoopste uur
- heating; aantal draai uren per dag bepalen a.d.h.v. weersvoorspelling en stooklijn. Verdeel aantal uren goedkoopst -> duurst.

Of een vast contract nemen. :)
- er moet ook gekeken worden naar de buitentemp om de afweging te maken of een hogere buitentemp een iets hoger uurtarief compenseert of niet
- er moet gekeken worden of een sww run wel nuttig is, wat is de temp nu en wat als een dag of nacht zou worden overgeslagen, of komt dan iemand met koud water te zitten
- zelfde voor heating stuk, maar hierbij geldt eigenlijk een general-stop op heating tijdens 23h30-08h00 vanwege rads geluid.
- heating kunnen we nog spelen met de awt offset, verder is het 18 graden setpoint is uit, en 26 graden is aan (in principe)

Ik ben geen software/programmeur/python/whatever held, dus vandaar mijn vraag of iemand iets dergelijks had. Ik kan er iig neit van scatch aan beginnen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patrick4
PCJR schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:20:
[...]

- er moet ook gekeken worden naar de buitentemp om de afweging te maken of een hogere buitentemp een iets hoger uurtarief compenseert of niet
- er moet gekeken worden of een sww run wel nuttig is, wat is de temp nu en wat als een dag of nacht zou worden overgeslagen, of komt dan iemand met koud water te zitten
- zelfde voor heating stuk, maar hierbij geldt eigenlijk een general-stop op heating tijdens 23h30-08h00 vanwege rads geluid.
- heating kunnen we nog spelen met de awt offset, verder is het 18 graden setpoint is uit, en 26 graden is aan (in principe)

Ik ben geen software/programmeur/python/whatever held, dus vandaar mijn vraag of iemand iets dergelijks had. Ik kan er iig neit van scatch aan beginnen :+
Dat moet allemaal niet, dat zijn allemaal mogelijke verbeteringen. Met een simpel algoritme (inclusief uren uitsluiten) zit je waarschijnlijk op 90% van optimaal. De rest voegt dan veel extra complexiteit met marginale winst.

De verliezen van een SWW run die "niet nuttig is" zijn bijvoorbeeld te verwaarlozen.
  • Als het water al warm genoeg is, doet de WP helemaal niets.
  • Als het water net te koud is, is de WP zo klaar.
  • Is warm water de komende uren niet nodig? Nou en, de tank blijft best lang warm. :)
Ik heb geen Tibber, maar mijn denkwijze is dat het systeem autonoom moet werken en het systeem moet blijven werken zonder WiFi en HA (eventueel suboptimaal) omdat mijn gezin niet in de kou moet komen te zitten als ik eens niet paraat kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veenhen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
Daikin Altherma LT3 Bluevolution lucht/water warmtepomp (WP), installatie 11-12-2023
Installatie: buitenunit ERGA 08 EAV3H7, binnen wandunit EHBH 08 EF6V , boiler 150 l., incl. 3-weg klep.
Woning: vrijstaand, 3 woonlagen, gebouwd in 2010 en goed geïsoleerd (label A). De begane grond is 108 m2 (op basis buitenmaten) en heeft vloerverwarming (vvw). Van de 10 Jaga Strada wand convectoren op de verdiepingen staan er 2 aan, de overige staan op vriesbeveiliging.
Vanaf 11 dec. 2023 is met de installateurs instellingen over bijna 1 jaar 9099 kWh warmte geproduceerd bij een opgenomen elektrisch vermogen van 2546 kWh, een SCOP van 3,6.
1. Instelpunt modus weersafhankelijk
2. 2-punts stooklijn van 45 bij - 5 en 28 bij 18 gr. C.
3. Afgifte systeem vvw
4. Delta T verwarming 5 gr. C
5. Modulatie : Nee
De COP van 3,6 wordt (te) laag bevonden en de installateurs instellingen roepen vragen op. Bij bedrijf van de WP liep de watertemperatuur op tot bijv. 43 gr C en daalde de buitenunit temperatuur op het scherm flink tot een opgemerkte waarde -7 gr C, dus bevriezing , defrosts, extra energie verbruik. Over defrosts en het verbruik van de Buiten Unit Heater (BUH) heb ik nog geen info kunnen vinden.
Wat opmerkingen bij deze 5 punten
1) Er is geen temperatuur meting aan de koude, noordzijde van de woning
2) De 2-punts stooklijn is 5-12-2024 aangepast naar 35 bij - 6 en 25 bij 10 gr. C met de thermostaat op 21,0 gr. C ( tijdens de uren van levering door de zonnepanelen 21,5 gr.C ) met als doel de vloer langer te verwarmen op lager vermogen met een betere COP.
3) Vvw 108 m2, 624 m leidingen in 7 groepen, verdeler met pomp (soms handwarm), de vvw thermostaat is op 39 gr. C ingesteld door de installateur. Een dubbele meter op de verdeler geeft een druk van 2,5 bar en een temperatuur van 24 gr C, retourtemperatuur ?
4) Aan Delta T is nog geen aandacht geschonken Citaat : de maximum aanvoerwatertemperatuur wordt aanbevolen tussen 30 en 40 gr C (en kan dus gelijk zijn aan de instelling van de vvw thermostaat van 39 gr C. of lager) Bij zeer lage buitentemperaturen niet te laag om binnen de capaciteit van de WP te blijven.
5) Modulatie: Nee. Een citaat van Daikin (B) stelt: een modulerende warmtepomp heeft een beter jaarrendement dan een warmtepomp met aan-uit techniek. Een modulerende warmtepomp zal immers minder energie verbruiken, waardoor de bron minder energie hoeft te leveren, zodat de bron overcapaciteit heeft en de temperatuur ervan stijgt. In goed geïsoleerde woningen kan de COP waarde van een modulerende warmtepomp tussen 5,5 en 6,0 liggen, wat uitzonderlijk hoog is.
Zijn er verbeterpunten aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:01
veenhen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:01:
Daikin Altherma LT3 Bluevolution lucht/water warmtepomp (WP), installatie 11-12-2023
Installatie: buitenunit ERGA 08 EAV3H7, binnen wandunit EHBH 08 EF6V , boiler 150 l., incl. 3-weg klep.
Woning: vrijstaand, 3 woonlagen, gebouwd in 2010 en goed geïsoleerd (label A). De begane grond is 108 m2 (op basis buitenmaten) en heeft vloerverwarming (vvw). Van de 10 Jaga Strada wand convectoren op de verdiepingen staan er 2 aan, de overige staan op vriesbeveiliging.
Vanaf 11 dec. 2023 is met de installateurs instellingen over bijna 1 jaar 9099 kWh warmte geproduceerd bij een opgenomen elektrisch vermogen van 2546 kWh, een SCOP van 3,6.
3. Afgifte systeem vvw
De COP van 3,6 wordt (te) laag bevonden en de installateurs instellingen roepen vragen op. Bij bedrijf van de WP liep de watertemperatuur op tot bijv. 43 gr C en daalde de buitenunit temperatuur op het scherm flink tot een opgemerkte waarde -7 gr C, dus bevriezing , defrosts, extra energie verbruik. Over defrosts en het verbruik van de Buiten Unit Heater (BUH) heb ik nog geen info kunnen vinden.
2) De 2-punts stooklijn is 5-12-2024 aangepast naar 35 bij - 6 en 25 bij 10 gr. C met de thermostaat op 21,0 gr. C ( tijdens de uren van levering door de zonnepanelen 21,5 gr.C ) met als doel de vloer langer te verwarmen op lager vermogen met een betere COP.
3) Vvw 108 m2, 624 m leidingen in 7 groepen, verdeler met pomp (soms handwarm), de vvw thermostaat is op 39 gr. C ingesteld door de installateur. Een dubbele meter op de verdeler geeft een druk van 2,5 bar en een temperatuur van 24 gr C, retourtemperatuur ?
4) Aan Delta T is nog geen aandacht geschonken Citaat : de maximum aanvoerwatertemperatuur wordt aanbevolen tussen 30 en 40 gr C (en kan dus gelijk zijn aan de instelling van de vvw thermostaat van 39 gr C. of lager) Bij zeer lage buitentemperaturen niet te laag om binnen de capaciteit van de WP te blijven.
5) Modulatie: Nee. Een citaat van Daikin (B) stelt: een modulerende warmtepomp heeft een beter jaarrendement dan een warmtepomp met aan-uit techniek. Een modulerende warmtepomp zal immers minder energie verbruiken, waardoor de bron minder energie hoeft te leveren, zodat de bron overcapaciteit heeft en de temperatuur ervan stijgt. In goed geïsoleerde woningen kan de COP waarde van een modulerende warmtepomp tussen 5,5 en 6,0 liggen, wat uitzonderlijk hoog is.
Verdeler met pomp vervangen voor LT verdeler die niet bij mengt. Waarschijnlijk kan dat je stooklijn nog verder omlaag, en daarmee de COP omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07
veenhen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:01:
3. Afgifte systeem vvw
De vloerverdeler eerst pomploos maken. Dan de delta op 3K zetten en de Stooklijn nog iets vlakker.
Een SCOP van 5,5 - 6 is overdreven zeker met SWW erbij.
Maar 4+ moet je wel kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
TKroon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:06:
@Marcusso
Het 12 liter buffervat lijkt mij niet nodig als je de hele benedenverdieping altijd open hebt. Dat lijkt me voldoende afgifte. Bij ons heeft de installateur het buffervat daardoor ook helemaal achterwege gelaten.
Mede dankzij jullie input het buffervat aangepast van 60 naar de standaard 12 Liter. En dan bij de montage kijken we of we het eventueel helemaal achterwege laten. Montage staat nu gepland op 25 Maart dus we hebben nog even.

Ik ga zelf de elektra (laten) verzorgen en de installateur komt nog met wat er precies nodig is, maar klopt het dat de 6kW versie (EBLA06E3V3) zowel 1 als 3 fase aan te sluiten is door aansluitingspunt X14M te wijzigen? En dan zijn er in totaal 3 groepen benodigd, 1x 3fase krachtgroep en 2x 1 fase (20A?)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Marcusso schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:17:
[...]

Mede dankzij jullie input het buffervat aangepast van 60 naar de standaard 12 Liter. En dan bij de montage kijken we of we het eventueel helemaal achterwege laten. Montage staat nu gepland op 25 Maart dus we hebben nog even.

Ik ga zelf de elektra (laten) verzorgen en de installateur komt nog met wat er precies nodig is, maar klopt het dat de 6kW versie (EBLA06E3V3) zowel 1 als 3 fase aan te sluiten is door aansluitingspunt X14M te wijzigen? En dan zijn er in totaal 3 groepen benodigd, 1x 3fase krachtgroep en 2x 1 fase (20A?)
Nee klopt niet.
De EBLA06 heeft 2 gr van 16A nodig, de WP en de BUH.
En dan nog een voor de boilerheater. Daarvan komt het relais in de monobloc dus totaal 3 gr 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
Technician- schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:22:
[...]

Nee klopt niet.
De EBLA06 heeft 2 gr van 16A nodig, de WP en de BUH.
En dan nog een voor de boilerheater. Daarvan komt het relais in de monobloc dus totaal 3 gr 16A.
Ah oke, dat is relatief eenvoudig te realiseren, komt toch een nieuwe 3-fase groepenkast vanwege de nieuwe keuken. En raad je dan groepen met een B of C karakteristiek aan?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Marcusso schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:33:
[...]

Ah oke, dat is relatief eenvoudig te realiseren, komt toch een nieuwe 3-fase groepenkast vanwege de nieuwe keuken. En raad je dan groepen met een B of C karakteristiek aan?
Ik weet dat een B kar gewoon goed gaat bij tientallen installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
Maril schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:16:
[...]

Bij mij draait de WP 24 uur. Een simpele oplossing die mij bij in ieder geval goed werkt.
De Madoka thermostaat ingesteld op 23 graden of hoger. De ingestelde stooklijn maakt dat deze temperatuur niet bereikt wordt. Dan is het even uitvogelen hoe warm je het in de kamer wilt hebben. Door temperatuur verschillen buiten zo nu en dan bijstellen via de off-set in de app. Zo draait de WP weken achter elkaar.
Mooi reactie, waarvoor dank! Zelf ben ik ook steeds meer in die richting aan het denken. Blijkbaar moeten we bij een warmtepomp af van logisch denken (zoals we gewend waren bij een gasketel) en meer van: hoe houd ik mijn installatie zo goed mogelijk voor de gek, omdat het anders heel primitief (aan-uit) functioneert. Vooral de thermostaat door lage AWT niet het gevoel geven dat het warm genoeg is om uit te schakelen. (en om vervolgens 1 graad te laten koelen alvorens de pomp weer gaat verwarmen!) Installateurs hebben de handen vol met vragen die ze niet kunnen oplossen. Jammer, want het zou met goede voorlichting zoveel beter kunnen!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:34
Pieter B schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:13:
[...]

Mooi reactie, waarvoor dank! Zelf ben ik ook steeds meer in die richting aan het denken. Blijkbaar moeten we bij een warmtepomp af van logisch denken (zoals we gewend waren bij een gasketel) en meer van: hoe houd ik mijn installatie zo goed mogelijk voor de gek, omdat het anders heel primitief (aan-uit) functioneert. Vooral de thermostaat door lage AWT niet het gevoel geven dat het warm genoeg is om uit te schakelen. (en om vervolgens 1 graad te laten koelen alvorens de pomp weer gaat verwarmen!) Installateurs hebben de handen vol met vragen die ze niet kunnen oplossen. Jammer, want het zou met goede voorlichting zoveel beter kunnen!!!!!!!
Het is inderdaad zo dat een warmtepomp veel meer maatwerk afstelling vereist. Zoals je hier op het forum ziet zijn er veel verschillen wat betreft afgiftesystemen. Die vereisen allemaal net een andere instelling. Daarbij helpt het ook niet mee dat nieuwbouwwoningen standaard worden voorzien van naregeling wat ook funest is voor de warmtepomp (gegarandeerd pendelen). Nu is een goede voorlichting altijd goed maar het goed instellen kost gewoon tijd. Dat kan de installateur ook niet in een uurtje doen.

Verder vind ik het wel een nadeel dat ik een kamer die ik 1x per week gebruik niet even voor die ene dag kan verwarmen. Daar heb ik dus nu maar even een electrisch kacheltje neergezet (mogelijk komt daar komend jaar een split unit airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Hetisweergezell schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:47:
[...]

Verder vind ik het wel een nadeel dat ik een kamer die ik 1x per week gebruik niet even voor die ene dag kan verwarmen. Daar heb ik dus nu maar even een electrisch kacheltje neergezet (mogelijk komt daar komend jaar een split unit airco).
Gok dat je hier over een (thuis)werkkamertje hebt? Krijg je die ook niet warm dan met een T22 of T32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
danny.s schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:56:
[...]

Gok dat je hier over een (thuis)werkkamertje hebt? Krijg je die ook niet warm dan met een T22 of T32?
Dat klopt.
Ik heb in dat kamertje ook vloerverwarming. Maar achteraf hebben ze bij het aanleggen van de vloerverwarming te grote slagen gemaakt waardoor er in feite te weinig meter slang in ligt. Daardoor is de afgifte in verhouding kleiner dat in de woonkamer waar de thermostaat hangt. Hierdoor wordt het nooit goed warm in dat kamertje. En dat kamertje alleen verwarmen dat gaat niet lekker ivm pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
Heeft iemand van jullie ervaringen met de instellingen voor geluidsarm niveau van de Daikin Altherma Hybride warmtepomp 8kW?
Op de thermostaat kan ik Geluidsarm Niveau 1, 2 of 3 instellen. Hebben deze instellingen invloed op de binnenunit, op de buitenunit of op beide? En welk gevolg voor het geluid en voor gebruik van gas/ elektra?Heeft zo'n instelling gevolgen voor eerder op gas inschakelen? In de gebruiksaanwijzing is helemaal niets hierover te vinden en Daikin reageert niet op mijn vraag hierover.
Mer vr. groet,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:30:
[...]

Dat klopt.
Ik heb in dat kamertje ook vloerverwarming. Maar achteraf hebben ze bij het aanleggen van de vloerverwarming te grote slagen gemaakt waardoor er in feite te weinig meter slang in ligt. Daardoor is de afgifte in verhouding kleiner dat in de woonkamer waar de thermostaat hangt. Hierdoor wordt het nooit goed warm in dat kamertje. En dat kamertje alleen verwarmen dat gaat niet lekker ivm pendelen.
Kun je dat niet oplossen door de flow naar die kamer te verhogen? Dan krijg je meer afgifte in die kamer in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Al ruim 2 jaar volg ik dit topic met veel interesse. Aanleiding is de bouw van een nieuwe woning geweest, uiteraard met warmtepomp. Inmiddels wonen wij sinds januari dit jaar in deze woning. De warmtepomp draait iets meer dan een jaar, sinds oktober vorig jaar.

Situatie
Een vrijstaand huis met een 2 persoons huishouden. Wij hebben een EHVX08S23E9W binnenunit met 230L vat en ERGA06EV buitenunit. Alles vloerverwarming met 11 groepen beneden en 7 groepen boven. Beneden is 90m2 en boven 60m2. Totaal 1300m vloerverwarming d=16mm. Mechanische ventilatie en ventilatieroosters (dus type C). 
De binnenunit staat in een berging van 16m2. Er is een 40L buffervat aanwezig. De buitenunit staat op het oosten, uit de zon, op 50cm van de woning. 

Instellingen
Stooklijn is 26grC bij +10grC en 30gr bij -10grC. 
Delta T3
Overshoot 1
Madoka kamerthermostaat op 20grC. Geen programmering of nachtverlaging.
SWW desinfectie zondag 13:00u, 60grC, 40 minuten

Overige
SWW gaat prima. Staat op 45grC en om 13:00u naar 47grC. Wij gebruiken warm water op onregelmatige tijdstippen (sporten en onregelmatig werken) en dagelijks. Dit is minder efficiënt, maar hier kiezen wij comfort boven efficiëntie. 

In november en december hoeft er overdag niet opgewarmd te worden. Zodra de zon op is, blijft de temperatuur in huis boven 20grC. We hebben een volledige glasgevel met vide op het zuiden. Een beetje daglicht zorgt al voor voldoende warmte. Zolang het 's nachts 8grC of warmer is, gaat de verwarming niet aan. Als de verwarming aan gaat, is dat tussen 23:00u en 08:00u.

Een constante run is met deze situatie onmogelijk, maar dat verwacht ik ook niet. Pendelen is niet van toepassing, want van aan-uit schakelen is geen sprake. Ik heb geen ESPAltherma, maar HomeWizard P1 meter. Minder nauwkeurig, maar ik kan mijn standby verbruik en verbruik van grootverbruikers (over, wasmachine, vaatwasser) herkennen. Dus de grafieken kan ik goed interpreteren. 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDogCMPiw_MzqE80zfw7s7n4Ask=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E51mjj2X26jeLloALQaXRz32.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNH4fBOqtxScvm_0WmCQgqoFMoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KYQFmg2VuiFHiHrt657X2Dj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bpfk83VLReS7wmzz1hwcp1snQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC7s8DSI29nhr6JNTCPI8wJn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXr3HUy0d1iR7rE3OdKtWZ-C4zM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/serSXRAE63yfiVFuL80n0nOu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv9iE6-NDrbhq7UqMm2HetFbQpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7lnpKJxhTOxceqJwNBqT6GT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACtPJqTth2WBppzzzCb1TJpWPuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BvtIAi5ZCQlXlxcBUvfPxAq.jpg?f=fotoalbum_tile

De leidingen zijn langer dan 3 meter. Circa 6 meter heen en 6 meter retour. De pomp is stil, geeft geen foutmeldingen, geen andere bijzonderheden op te merken.

SCOP
Totale levensduur (vanaf plaatsing, dus ook de periode zonder enige optimalisatie)
Verwarmen 1489 - 4680 > 3,14
Koelen 473 - 3410 > 7,21
SWW 630 - 1233 > 1,96

November
Verwarmen 300 - 1216 > 4,05
Koelen n.v.t.
SWW 68 - 126 > 1,85

Vraag
Het minimaal vermogen van de warmtepomp bij verwarmen is nooit minder dan 1200W. Gemiddeld 1500W en maximaal 1800W. Ik verwacht dat ik dit tussen 500 en 800W moet kunnen krijgen. Een SCOP bij deze woning verwacht ik rond 4,85 ~ 5,25. 
Is dit vermogen in de nacht bij temperaturen tussen -1grC en 8grC gangbaar? Is modulatie te overwegen? Is een gemiddelde over 12 of 24 uur te overwegen?
Is de warmtepomp (achteraf gezien) over-gedimensioneerd?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08
Pieter B schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 01:16:
Heeft iemand van jullie ervaringen met de instellingen voor geluidsarm niveau van de Daikin Altherma Hybride warmtepomp 8kW?
Op de thermostaat kan ik Geluidsarm Niveau 1, 2 of 3 instellen. Hebben deze instellingen invloed op de binnenunit, op de buitenunit of op beide? En welk gevolg voor het geluid en voor gebruik van gas/ elektra?Heeft zo'n instelling gevolgen voor eerder op gas inschakelen? In de gebruiksaanwijzing is helemaal niets hierover te vinden en Daikin reageert niet op mijn vraag hierover.
Mer vr. groet,
Pieter
De geluidsbeperking begrenst het compressorvermogen en ventilatorvermogen, maar heeft geen directe invloed op de circulatiepomp (bij dT-regeling zal het lagere vermogen wel een lagere flow geven). Dit geeft iets minder kans op overshoot en is iets zuiniger (ik meet 5%) door het lagere ventilatorverbruik, mogelijk wel iets meer kans op dichtvriezen.

Voor de hybride (eigenlijk apart topic) kan dit een vermogenstekort geven wat (als dat mag) tot meer gasverbruik kan leiden. Bij de all-E mogelijk meer BUH-gebruik.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kartmans1 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 01:50:
[...]

Kun je dat niet oplossen door de flow naar die kamer te verhogen? Dan krijg je meer afgifte in die kamer in theorie.
De flow naar die kamer staat al maximaal dus dan zou ik de rest moeten knijpen. En ik gebruik dat kamertje maar een paar keer per week. Heb dus nu een electrisch kacheltje neergezet die even de ergste kou eruit jaagt en 2 bedrijven benaderd om een offerte uit te brengen voor een split unit airco voor de 2 kamers op de bovenste verdieping zodat ik die ook incidenteel kan verwarmen/koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasperr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:30:
Hallo Tweakers,

Al ruim 2 jaar volg ik dit topic met veel interesse. Aanleiding is de bouw van een nieuwe woning geweest, uiteraard met warmtepomp. Inmiddels wonen wij sinds januari dit jaar in deze woning. De warmtepomp draait iets meer dan een jaar, sinds oktober vorig jaar.

Situatie
Een vrijstaand huis met een 2 persoons huishouden. Wij hebben een EHVX08S23E9W binnenunit met 230L vat en ERGA06EV buitenunit. Alles vloerverwarming met 11 groepen beneden en 7 groepen boven. Beneden is 90m2 en boven 60m2. Totaal 1300m vloerverwarming d=16mm. Mechanische ventilatie en ventilatieroosters (dus type C). 
De binnenunit staat in een berging van 16m2. Er is een 40L buffervat aanwezig. De buitenunit staat op het oosten, uit de zon, op 50cm van de woning. 

Instellingen
Stooklijn is 26grC bij +10grC en 30gr bij -10grC. 
Delta T3
Overshoot 1
Madoka kamerthermostaat op 20grC. Geen programmering of nachtverlaging.
SWW desinfectie zondag 13:00u, 60grC, 40 minuten

Overige
SWW gaat prima. Staat op 45grC en om 13:00u naar 47grC. Wij gebruiken warm water op onregelmatige tijdstippen (sporten en onregelmatig werken) en dagelijks. Dit is minder efficiënt, maar hier kiezen wij comfort boven efficiëntie. 

In november en december hoeft er overdag niet opgewarmd te worden. Zodra de zon op is, blijft de temperatuur in huis boven 20grC. We hebben een volledige glasgevel met vide op het zuiden. Een beetje daglicht zorgt al voor voldoende warmte. Zolang het 's nachts 8grC of warmer is, gaat de verwarming niet aan. Als de verwarming aan gaat, is dat tussen 23:00u en 08:00u.

Een constante run is met deze situatie onmogelijk, maar dat verwacht ik ook niet. Pendelen is niet van toepassing, want van aan-uit schakelen is geen sprake. Ik heb geen ESPAltherma, maar HomeWizard P1 meter. Minder nauwkeurig, maar ik kan mijn standby verbruik en verbruik van grootverbruikers (over, wasmachine, vaatwasser) herkennen. Dus de grafieken kan ik goed interpreteren. 

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De leidingen zijn langer dan 3 meter. Circa 6 meter heen en 6 meter retour. De pomp is stil, geeft geen foutmeldingen, geen andere bijzonderheden op te merken.

SCOP
Totale levensduur (vanaf plaatsing, dus ook de periode zonder enige optimalisatie)
Verwarmen 1489 - 4680 > 3,14
Koelen 473 - 3410 > 7,21
SWW 630 - 1233 > 1,96

November
Verwarmen 300 - 1216 > 4,05
Koelen n.v.t.
SWW 68 - 126 > 1,85

Vraag
Het minimaal vermogen van de warmtepomp bij verwarmen is nooit minder dan 1200W. Gemiddeld 1500W en maximaal 1800W. Ik verwacht dat ik dit tussen 500 en 800W moet kunnen krijgen. Een SCOP bij deze woning verwacht ik rond 4,85 ~ 5,25. 
Is dit vermogen in de nacht bij temperaturen tussen -1grC en 8grC gangbaar? Is modulatie te overwegen? Is een gemiddelde over 12 of 24 uur te overwegen?
Is de warmtepomp (achteraf gezien) over-gedimensioneerd?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Dat lijkt me inderdaad behoorlijk aan de hoge kant. Eerste suggestie is ofwel te korte runs waardoor je altijd in de koude start/hoog vermogen blijft hangen óf er is echt iets meer/installatietechnisch mis. Iig dank voor de uitgebreidde beschrijving.

Paar vragen en opmerkingen:
- Is er sprake van zone/ruimteregeling? Of staan alle vvw-lussen altijd open?
- Hoe is die buffer aangesloten?
- Probeer eens wat er gebeurd als je de overregeling verhoogt naar 3? Dan worden de runs langer.
- Probeer anders eens te kijken hoe de pomp loopt als je de regeling op vertrekwater temperatuur op 26C ipv thermostaat zet (dan wordt het (te) warm, dus op een beetje koude dag is ideaal). Dan zou de pomp een oneindige run op zn laagste-goed-werkende temperatuur moeten maken en dus nadat de vloeren eenmaal zijn opgewarmd helemaal moeten terugregelen naar <300W.
- Het gedrag goed interpreteren vanaf een p1 op de hele woning is zacht gezegd niet heel handig. Overweeg toch een aparte homewizard meter of als je handig bent een espaltherma. Imho verdien je dat altijd wel weer terug doordat een optimaal afgestelde pomp zuiniger is over de hele levensduur en je evt problemen of storingen meteen opmerkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
Ik heb mijn blauwe ring helemaal gedimd, maar ik zie geen mogelijkheid om die helemaal uit te zetten. Mis ik iets, of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexi schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:12:
Ik heb mijn blauwe ring helemaal gedimd, maar ik zie geen mogelijkheid om die helemaal uit te zetten. Mis ik iets, of kan dat niet?
Tijdens verwarmen is deze inderdaad altijd aan meen ik. Je kunt wel helderheid dimmen van display en van de blauwe led, en de sensor intern verleggen zoals ik heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:41
KikkerMario schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:03:
Er zijn heel wat lekkende driewegkleppen langsgekomen in dit topic. Ik vraag me af of dat bij mij ook het geval is. Dit is het plaatje van de warmte-opbrengst van SWW:
[...]
Het was blijkbaar iets eenmaligs in oktober. Misschien heeft er vuil klemgezeten in de driewegklep en is het vanzelf weer weggegaan? Naast elkaar stroomverbruik en warmte-opbrengst ziet er weer normaal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Co7cVHlJkt1PsxZ_cs_RVPnSvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hLIOC8Sd6JBYMDOEmHGbp3Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpUhkyUBOexmi12FzHXmQ_KPIi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05fDJlR42fSBn5nQ6xdjuwUg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:34
KikkerMario schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:00:
[...]

Het was blijkbaar iets eenmaligs in oktober. Misschien heeft er vuil klemgezeten in de driewegklep en is het vanzelf weer weggegaan? Naast elkaar stroomverbruik en warmte-opbrengst ziet er weer normaal uit:
[Afbeelding][Afbeelding]
Even een vraag voor mijn beeldvorming:

Wat doet de driewegklep precies?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
piieter schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:46:
[...]

Even een vraag voor mijn beeldvorming:

Die bepaalt of het warme water naar je (vloer)verwarming of naar je boilervat gaat.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:41
piieter schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:46:
Het is de splitsing in je leidingsysteem vlak na de warmtepomp. In de ene stand zorgt de driewegklep dat het warme water uit de warmtepomp naar de vloer/radiatoren gaat, om je huis op te warmen. In de andere stand van de driewegklep gaat het water door een spiraal in je boiler, om je tapwaterboiler op te warmen.

Als die klep niet goed sluit, dan krijg je menging: tijdens het verwarmen van je huis wordt warmte aan je boiler onttrokken, of tijdens het verwarmen van je boiler gaat er onnodig (heet) water je vloer/radiatoren in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
RonJ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:31:
[...]

Dat lijkt me inderdaad behoorlijk aan de hoge kant. Eerste suggestie is ofwel te korte runs waardoor je altijd in de koude start/hoog vermogen blijft hangen óf er is echt iets meer/installatietechnisch mis. Iig dank voor de uitgebreidde beschrijving.

Paar vragen en opmerkingen:
- Is er sprake van zone/ruimteregeling? Of staan alle vvw-lussen altijd open?
- Hoe is die buffer aangesloten?
- Probeer eens wat er gebeurd als je de overregeling verhoogt naar 3? Dan worden de runs langer.
- Probeer anders eens te kijken hoe de pomp loopt als je de regeling op vertrekwater temperatuur op 26C ipv thermostaat zet (dan wordt het (te) warm, dus op een beetje koude dag is ideaal). Dan zou de pomp een oneindige run op zn laagste-goed-werkende temperatuur moeten maken en dus nadat de vloeren eenmaal zijn opgewarmd helemaal moeten terugregelen naar <300W.
- Het gedrag goed interpreteren vanaf een p1 op de hele woning is zacht gezegd niet heel handig. Overweeg toch een aparte homewizard meter of als je handig bent een espaltherma. Imho verdien je dat altijd wel weer terug doordat een optimaal afgestelde pomp zuiniger is over de hele levensduur en je evt problemen of storingen meteen opmerkt.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Hierbij antwoorden op jouw vragen/voorstellen.

- Geen zone- of ruimteregeling. Alleen een hoofdzone dus.
- Het buffervat is als volgt aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3uf2RFQflrEtMQ9jdyIk2tnfmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ghBdTK9WJ9P6rBvHmRD3wvN.png?f=fotoalbum_large
- De overregeling aanpassen ga ik nu proberen. Hopelijk geeft dit morgen alweer wat inzichten.
- Instellen op een vaste temperatuur in plaats van thermostaat is een volgende stap. Dan wacht ik nog even op koudere dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jasperr op 07-12-2024 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jasperr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:51:
[...]

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Hierbij antwoorden op jouw vragen/voorstellen.

- Geen zone- of ruimteregeling. Alleen een hoofdzone dus.
- Het buffervat is als volgt aangesloten
[Afbeelding]
- De overregeling aanpassen ga ik nu proberen. Hopelijk geeft dit morgen alweer wat inzichten.
- Instellen op een vaste temperatuur in plaats van thermostaat is een volgende stap. Dan wacht ik nog even op koudere dagen.
- Check, dat is iig al grote winst tov de meeste nieuwbouwhuizen :)
- Mooi. Als ie inline in de retour zit is het vat weliswaar totaal overbodig, maar kan ie ook niet veel kwaad. Dat kan het dus niet zijn. Zie je nog ergens een bypasskraan zitten (kraan tussen aan- en afvoerleidingen met een grijze draaiknop)?
- Ben benieuwd, dat zou iig wat langere runs en dus verder in de run een lager verbruik moeten geven.
- Eind volgende week wordt het koud genoeg als het goed is :) Maar de vorige stap zou al merkbaar moeten zijn. Ik hoor het wel!

Nog aanvullend:
- Je zou nog even goed de aansluitingen van de koelgasleidingen bovenop de binnenunit en bij de buitenunit (moet je even 1 schroefje voor losdraaien van het kapje) kunnen checken of je rond de messing koppelingen/moeren zwarte vegen/stipjes ziet. Dan heb je iig een grotere lekkage van het koelgas alvast uitgesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 07-12-2024 16:10 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
Zoals je schreef, heb je alleen vloerverwarming. Dan lijkt me dat buffervat overbodig. Het leidingensysteem in de vloeren heeft dan al voldoende volume.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:06:
[...]

- Mooi. Als ie inline in de retour zit is het vat weliswaar totaal overbodig, maar kan ie ook niet veel kwaad. Dat kan het dus niet zijn. Zie je nog ergens een bypasskraan zitten (kraan tussen aan- en afvoerleidingen met een grijze draaiknop)?
- Ben benieuwd, dat zou iig wat langere runs en dus verder in de run een lager verbruik moeten geven.
- Eind volgende week wordt het koud genoeg als het goed is :) Maar de vorige stap zou al merkbaar moeten zijn. Ik hoor het wel!

Nog aanvullend:
- Je zou nog even goed de aansluitingen van de koelgasleidingen bovenop de binnenunit en bij de buitenunit (moet je even 1 schroefje voor losdraaien van het kapje) kunnen checken of je rond de messing koppelingen/moeren zwarte vegen/stipjes ziet. Dan heb je iig een grotere lekkage van het koelgas alvast uitgesloten.
Ron, jouw reactie was net even eerder en had ik nog niet gezien. Dus mijn reactie was niet meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
RonJ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:06:
[...]

Nog aanvullend:
Een bypasskraan is inderdaad aanwezig.
Ik ben ben komende week weinig thuis, maar probeer het in de gaten te houden en jullie op de hoogte te brengen.

Je aanvulling over de koelgasleidingen probeer ik morgen nog even aandacht te geven. Bedankt voor de tip!

Ik lees wisselende ervaringen over een 12, 24 of 48 uurs gemiddelde. Zijn er mede Tweakers die hier een positieve ervaring mee hebben? Zo ja, dan ben ik nieuwsgierig naar jullie situatie. Soort woning, bijzonderheden t.a.v. glas gevels bijvoorbeeld en met name de invloed van daglicht (en dus natuurlijke opwarming).

[ Voor 11% gewijzigd door Jasperr op 07-12-2024 18:04 . Reden: Aanvulling over 12 of 24 uurs gemiddelde. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

Jasperr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:01:
[...]

Ik ben ben komende week weinig thuis, maar probeer het in de gaten te houden en jullie op de hoogte te brengen.

Je aanvulling over de koelgasleidingen probeer ik morgen nog even aandacht te geven. Bedankt voor de tip!

Ik lees wisselende ervaringen over een 12, 24 of 48 uurs gemiddelde. Zijn er mede Tweakers die hier een positieve ervaring mee hebben? Zo ja, dan ben ik nieuwsgierig naar jullie situatie. Soort woning, bijzonderheden t.a.v. glas gevels bijvoorbeeld en met name de invloed van daglicht (en dus natuurlijke opwarming).
Die bypass zal vermoedlijk nooit openstaan maar controleer vooral eens of daar warmte doorheen gaat. Hoort niet zo te zijn.

Dat gemiddelde; ik heb 'm er gauw weer afgehaald.
Hier ook veel gratis energie van de zon. Dat, en de verschrikkelijke hysterese van de Madoka maakt
dat die thermostaat er bij ons ondertussen voor de sier op zit. De regeling gaat hier dmv Home Assistant, obv 2 externe zigbee temperatuursensoren die de Madoka aan- en uitschakelen. De warmtepomp draait nu op het laagste niveau, tussen de 350 en 400 watt. Eigenlijk zou de wp zelfs wel een aantal uurtjes uit kunnen omdat de ruimtetemperatuur al behaald is. Maar omdat ie dan ergens in de 2e helft van de nacht weer aan zou gaan laat ik 'm doordraaien (obv verwachte buitentemperatuur < 5 graden). De opstart kost veel energie.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Japie.G

Colour Classic

Laat de madoka ook de awt zien als je op externe kamerthermostaat (home assistant oid) regeling werkt?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-09 11:59
Hoe kan het dat ik bijna dagelijks de uitgaande (en retour uiteraard) zo sterk zie oplopen, tot boven de 50 graden? Gelukkig heb ik nog een mengverdeler hangen met thermostaat, anders zou de vloer het niet fijn vinden op deze manier...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxSkqzK0MNdebQXsQ5pJcFAu-cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnUNAzh2mNia3WmnJwD1Z8Su.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
HumorousGazelle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:39:
Hoe kan het dat ik bijna dagelijks de uitgaande (en retour uiteraard) zo sterk zie oplopen, tot boven de 50 graden? Gelukkig heb ik nog een mengverdeler hangen met thermostaat, anders zou de vloer het niet fijn vinden op deze manier...[Afbeelding]
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
Is die daar niet de boiler aan het opwarmen? Zet er wat statussen onder en je krijgt meer info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni0ZKkSbz0siJOwScFBKMpb6kQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VBtxBlMQIG3GfszWsOwBBuu0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 20:39

GJA

Japie.G schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:24:
Laat de madoka ook de awt zien als je op externe kamerthermostaat (home assistant oid) regeling werkt?
Nee, hij laat de kamertemperatuur zien. De blauwe ring werkt wel; als de WP draait is ie blauw. En je kunt de offset van de stooklijn instellen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasperr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:01:
[...]

Zoals @GJA al zei, probeer even te voelen of daar warmte doorheen komt (kant richting retourleiding wordt ook warm). Zo ja, probeer m dan eens wat strakker te draaien (per hele slag en schrijf dan even op een schilderstapeje/geeltje op wat je hebt aanpast, dus bijv. 2x slag naar +, dan kan je altijd weer terug naar hoe het stond).

Ik heb het middelen uitgeprobeerd, maar uiteindelijk weer helemaal uitgezet. We hebben in NL niet zelden weersomslagen met temperatuurverschillen tot wel 15-20K tussen twee opeenvolgende dagen, dan is het niet heel handig dat je WP(-stooklijn) een dag achter de feiten aanloopt.

12 uur is weer anders, dat draaide bij mij dag en nacht om, dat was voor mijn huis ook niet handig. Maar dat kan mogelijk met een grote nieuwbouwwoning met extreem veel massa/trage afkoeling wel fijn zijn (je gaat dan meer warmte opslaan overdag als de pomp een hogere COP haalt ivm hogere buitentemperatuur en snachts ga je juist wat minder stoken maar je blijft wel warmte toevoegen). Aangezien jij geen 24/7 runs doet nu is dat scenario voor jou (nog) niet van toepassing. Als je m op een of andere manier straks wel continu kan laten pruttelen bij koud(er) weer misschien juist wel. Voor nu zou ik het iig uitzetten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
GJA schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:10:
[...]
Hier ook veel gratis energie van de zon. Dat, en de verschrikkelijke hysterese van de Madoka maakt
dat die thermostaat er bij ons ondertussen voor de sier op zit. De regeling gaat hier dmv Home Assistant, obv 2 externe zigbee temperatuursensoren die de Madoka aan- en uitschakelen. De warmtepomp draait nu op het laagste niveau, tussen de 350 en 400 watt. Eigenlijk zou de wp zelfs wel een aantal uurtjes uit kunnen omdat de ruimtetemperatuur al behaald is. Maar omdat ie dan ergens in de 2e helft van de nacht weer aan zou gaan laat ik 'm doordraaien (obv verwachte buitentemperatuur < 5 graden). De opstart kost veel energie.
Je opmerking over "de opstart kost veel energie" heeft me nog even aan het denken gezet.

De warmtepomp schakelt overdag uit, omdat de Madoka het warm genoeg vindt in huis. De Madoka meet de temperatuur van de binnenlucht, maar niet van de massa van het huis en de vloer. Het wordt warm, omdat er daglicht/zon is. Maar die binnenlucht koelt net zo snel af, als dat die opwarmt.

Dat zou een verklaring voor het relatief hoge verbruik kunnen zijn. De massa van de vloer wordt elke keer opnieuw helemaal opgewarmd. "De opstart" zoals jij het noemt. Als ik de warmtepomp continu laat draaien op 26grC, dan warmt de vloerverwarming de woning helemaal niet zoveel op als ik misschien denk. Maar goed, eerst de overshoot naar 3grC gezet en dat testen. Anders ga ik hem eens continu laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
Jasperr schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:35:
[...]

Je opmerking over "de opstart kost veel energie" heeft me nog even aan het denken gezet.

De warmtepomp schakelt overdag uit, omdat de Madoka het warm genoeg vindt in huis. De Madoka meet de temperatuur van de binnenlucht, maar niet van de massa van het huis en de vloer. Het wordt warm, omdat er daglicht/zon is. Maar die binnenlucht koelt net zo snel af, als dat die opwarmt.

Dat zou een verklaring voor het relatief hoge verbruik kunnen zijn. De massa van de vloer wordt elke keer opnieuw helemaal opgewarmd. "De opstart" zoals jij het noemt. Als ik de warmtepomp continu laat draaien op 26grC, dan warmt de vloerverwarming de woning helemaal niet zoveel op als ik misschien denk. Maar goed, eerst de overshoot naar 3grC gezet en dat testen. Anders ga ik hem eens continu laten draaien.
Continue draaien verhoogt de COP vanwege twee redenen; de aanvoertemperatuur kan omlaag én de compressor draait op lagere vermogens.

In jouw geval lijkt het alsof heating met name ‘s nachts gebeurt, dat geeft een lagere COP vanwege de buitentemperatuur. Daar komt bovenop ‘s nachts meer kans op defrost, dubbelop door draaien op hoog vermogen.

Ik zou dus proberen zo langzaam te verwarmen dat het de hele dag door kan gaan zonder dat het binnen te warm wordt. Als het niet onaangenaam wordt, ook laten draaien als er zoninval is, dan koelt de vloer niet af.

Is je huis zo goed geïsoleerd dat zelfs met de laagste stooklijn continue verwarmen niet mogelijk is, dan zou ik via een programma overdag verwarmen forceren ook al is er op dat moment zoninval. Of het comfortabel blijft kan ik lastig inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
Drommels75 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:46:
[...]

Is die daar niet de boiler aan het opwarmen? Zet er wat statussen onder en je krijgt meer info.
[Afbeelding]
Inderdaad, dan is ook de boiler aan het opwarmen. Hoe kan ik voorkomen dat die warmte de vloer in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
HumorousGazelle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:10:
[...]

Inderdaad, dan is ook de boiler aan het opwarmen. Hoe kan ik voorkomen dat die warmte de vloer in gaat?
Die warmte gaat van de ketel direct via de drieweg klep door de spiraal in je wwv vat en dus niet naar je vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
HumorousGazelle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:10:
[...]

Daarvoor is de driewegklep, deze schakelt om en de warmte gaat door de boiler en niet door de vloer of radiatoren of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
Gelukkig maar, bedankt! Dit is niet op te lossen in de grafiek zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
HumorousGazelle schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:07:
Gelukkig maar, bedankt! Dit is niet op te lossen in de grafiek zeker?
Jawel, de naam van je grafiek aanpassen want in feite is het niet de vloerverwarmingstemperatuur wat je plot.
Het zijn gewoon watertemperaturen.
Maar om je vraag te beantwoorden, nee niet direct. Dan zul je temperatuurmetingen op je leidingen naar de boiler en je vloerverwarming moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 09:53
Sinds een kleine maand ben ik in het bezit van mijn warmtepomp.
- Binnendeel - EHBX08E9W
- Buitendeel - ERGA08EVH7 - 8KW
- 200L boiler

Mijn afgifte systeem is v.v.w. 60m2 10cm h.o.h. op de benedenverdieping en boven radiatoren.
De v.v.w. is nog met pomp en het leiding werk is verre van ideaal. Dat ga ik na dit stookseizoen allemaal anpassen.

De stooklijn heb ik ingetseld op 15/28 en -10/35. Vannacht zat hij rond de 30.
Delta T heb ik op 3 graden staan.

In eerste instantie had ik het verwarmen van de boiler ingesteld dagelijks om 14:00 tot 46 graden. Daar was hij dan rond 15:30 mee klaar, dit tijdstip ivm zonnepanelen. Nu ben ik aan het proberen om de boiler om 04:30 te verwarmen naar 42 graden.

Nu heb ik sinds een aantal dagen een voor mij vreemd fenomeen. De inverter draait eigenlijk de hele dag vrij steady maar na het verwarmen van de boiler gaat hij pendelen en daar redt de warmtepomp zichzelf niet uit.

In de onderstaande afbeelding is dit gedrag te zien. Wat mij op valt is dat de 'leaving' temp na het verwarmen van de boiler 1,5-2 graden boven de stooklijn uit komt, terwijl hij voor het verwarmen vrij steady rond de 30 zit.
Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKzy_5h_MuPbt7uGDGhYKIgvxI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N25wV921b6lA0lhpDunqd0YK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Jens85 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:12:
De inverter draait eigenlijk de hele dag vrij steady maar na het verwarmen van de boiler gaat hij pendelen en daar redt de warmtepomp zichzelf niet uit.

In de onderstaande afbeelding is dit gedrag te zien. Wat mij op valt is dat de 'leaving' temp na het verwarmen van de boiler 1,5-2 graden boven de stooklijn uit komt, terwijl hij voor het verwarmen vrij steady rond de 30 zit.
Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen?
Dat is een overshoot bij het opstarten bij een laag AWT setpoint. Als je [9-04] op 4 zet komt hij er waarschijnlijk gewoon doorheen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
Het verhogen van de overshoot van 1 naar 3 heeft het verbruik verlaagd. Vannacht van 00:00u tot 06:30u heeft de warmtepomp met gemiddeld 1000W gedraaid. Uiteraard is een conclusie na 1 nacht kort door de bocht, maar qua omstandigheden was deze nacht goed vergelijkbaar met voorgaande nachten.

Toch voor gekozen om direct actie 2 te ondernemen. Sturing op AWT in plaats van kamerthermostaat, op dit moment AWT van 26grC. Lager wil ik overigens niet gaan, vanwege de bekende gevolgen bij 25grC of minder en geen enkele speelruimte meer hebben.

Verbruik schommelt nu tussen 600 en 700W. Lijkt dus weer een mooie stap vooruit. Buiten temperatuur is hier 8grC. Vandaag is erg bewolkt, dus zoninval heeft geen invloed op de kamertemperatuur. Dat komt mooi uit, want dan kan ik het verloop van de kamertemperatuur goed in de gaten houden. Is opgelopen naar 21,6grC en blijft daar nu een beetje op hangen. Vind het persoonlijk aan de warme kant, maar ik wacht vandaag en morgen gewoon even af.

Voordat ik hier conclusies aan verbind, laat ik vandaag en morgen eerst voorbij gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
Jasperr schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:44:
.. AWT van 26grC. Lager wil ik overigens niet gaan, vanwege de bekende gevolgen bij 25grC of minder en geen enkele speelruimte meer hebben.

kamertemperatuur [i]s opgelopen naar 21,6grC en blijft daar nu een beetje op hangen.
AWT precies op 25C is ook nog veilig (nog geen BUH), en zo te horen ook beter.

Als dat nog te hoog is zou je dT kunnen verhogen, dan gaat de flow omlaag, en krijgt de vloer niet gemiddeld (bij dT=3) 22-25=23.5 af maar (bij dT=4) 21-25=23C afgifte temperatuur en dus lagere warmte-afgifte; als het kouder is buiten zou dT=3 weer wel beter zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door arnoldniessen op 08-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
arnoldniessen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:09:
[...]

De geluidsbeperking begrenst het compressorvermogen en ventilatorvermogen, maar heeft geen directe invloed op de circulatiepomp (bij dT-regeling zal het lagere vermogen wel een lagere flow geven). Dit geeft iets minder kans op overshoot en is iets zuiniger (ik meet 5%) door het lagere ventilatorverbruik, mogelijk wel iets meer kans op dichtvriezen.

Voor de hybride (eigenlijk apart topic) kan dit een vermogenstekort geven wat (als dat mag) tot meer gasverbruik kan leiden. Bij de all-E mogelijk meer BUH-gebruik.
Dank voor je reactie! Zit er veel verschil tussen niveau 1, 2 en 3? Als ik tussen de regels lees, kan ik beter geen geluidarm niveau instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pieter B schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:05:
Dank voor je reactie! Zit er veel verschil tussen niveau 1, 2 en 3? Als ik tussen de regels lees, kan ik beter geen geluidarm niveau instellen?
Ik zou dat juist wel doen, tenzij je last krijgt van de vermogensbeperking als het buiten koud is. Want het is stiller, waarschijnlijk zuiniger, en minder kans op defrost of overshoot.

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen diverse systemen, maar ik meet met mijn 7.5kW hybride:
-5% vermogen in stand 1
-30% vermogen in stand 2
-40% vermogen in stand 3 en -5% verbruik
Meer analyse en grafieken in mijn eerdere posts hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
PCJR schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:19:
[...]

Tijdens verwarmen is deze inderdaad altijd aan meen ik. Je kunt wel helderheid dimmen van display en van de blauwe led, en de sensor intern verleggen zoals ik heb gedaan.
Waar heb jij de sensor naar toe verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexi schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:30:
[...]

Waar heb jij de sensor naar toe verplaatst?
PCJR in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Goed kijken bovenin hoe de sensor ligt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:08
Toch voor gekozen om direct actie 2 te ondernemen. Sturing op AWT in plaats van kamerthermostaat, op dit moment AWT van 26grC. Lager wil ik overigens niet gaan, vanwege de bekende gevolgen bij 25grC of minder en geen enkele speelruimte meer hebben.
Ik overweeg dit ook, sturing op AWT, i.v.m. veel raampartij + goede isolatie aan de zuidkant van de begane grond. Bij een zonnige dag zoals deze, of bijv de oven 's avonds aan zetten krijgt de kamertemperatuur een piekje, terwijl die warmte relatief snel ook weer weg is. Ook heb ik een badkamer die erg slecht opwarmt en de tegels daar doen er uren over om een beetje warm te worden, dus ik wil dat "vloer is nog koud" zo veel mogelijk voorkomen. (

Wat houdt AWT precies in? Is het zo simpel als dat ik denk namelijk:

de WP draait continue door en probeert de ingestelde AWT altijd te halen, mits de dT, minimale compressor vermogen, RWT en minimale pompsnelheid dat toelaten.

Dus: initieel bij koude vloer zal die AWT makkelijk halen, mogelijk zelfs nog flink met compressorvermogen en pompsnelheid ook. Hoe warmer de vloer, hoe minder compressor vermogen & pompsnelheid.

Klopt het ook dat sturen op AWT dus uiteindelijk een heel nauwkeurige stooklijn vereist, omdat je dus eigenlijk moet gaan uitvogelen "bij welke buitentemperatuur heb ik welke AWT/RWT/vloer temp nodig om de kamer op temp te houden?
Waarbij elke "fout" in de AWT naar boven zorgt voor onbedoelde opwarming van de kamer en naar beneden andersom?
en ik vergeet natuurlijk naregeling op de vv verdeler, voor zo ver dat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter B
arnoldniessen schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:54:
[...]

Ik zou dat juist wel doen, tenzij je last krijgt van de vermogensbeperking als het buiten koud is. Want het is stiller, waarschijnlijk zuiniger, en minder kans op defrost of overshoot.

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen diverse systemen, maar ik meet met mijn 7.5kW hybride:
-5% vermogen in stand 1
-30% vermogen in stand 2
-40% vermogen in stand 3 en -5% verbruik
Meer analyse en grafieken in mijn eerdere posts hier en hier.
Beste Arnold,
Wat fijn dat er deskundige mensen zoals jij op dit forum zitten. Ik heb hier al enkele vragen gesteld waar noch installateur of Daikin antwoord op wisten resp. gaven. Met de antwoorden op dit forum begrijp ik steeds meer hoe ik met de warmtepomp moet omgaan. Gaandeweg functioneert het steeds beter! Heel erg bedankt!
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
MrRobin schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:10:
[...]

Ik overweeg dit ook, sturing op AWT, i.v.m. veel raampartij + goede isolatie aan de zuidkant van de begane grond. Bij een zonnige dag zoals deze, of bijv de oven 's avonds aan zetten krijgt de kamertemperatuur een piekje, terwijl die warmte relatief snel ook weer weg is. Ook heb ik een badkamer die erg slecht opwarmt en de tegels daar doen er uren over om een beetje warm te worden, dus ik wil dat "vloer is nog koud" zo veel mogelijk voorkomen. (

Wat houdt AWT precies in? Is het zo simpel als dat ik denk namelijk:

de WP draait continue door en probeert de ingestelde AWT altijd te halen, mits de dT, minimale compressor vermogen, RWT en minimale pompsnelheid dat toelaten.

Dus: initieel bij koude vloer zal die AWT makkelijk halen, mogelijk zelfs nog flink met compressorvermogen en pompsnelheid ook. Hoe warmer de vloer, hoe minder compressor vermogen & pompsnelheid.

Klopt het ook dat sturen op AWT dus uiteindelijk een heel nauwkeurige stooklijn vereist, omdat je dus eigenlijk moet gaan uitvogelen "bij welke buitentemperatuur heb ik welke AWT/RWT/vloer temp nodig om de kamer op temp te houden?
Waarbij elke "fout" in de AWT naar boven zorgt voor onbedoelde opwarming van de kamer en naar beneden andersom?
en ik vergeet natuurlijk naregeling op de vv verdeler, voor zo ver dat nodig is.
Dat heb je helemaal juist. Je stooklijn moet je dus echt op jouw situatie uitvinden. Eventueel met de offset spelen als er bijvoorbeeld een hele harde wind staat, waardoor je meer warmte verliest.

Ik merk inderdaad ook dat bijvoorbeeld de oven aanstaat. Jouw situatie klinkt erg vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:21
Predge schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:06:
[...]

Even een zijspoortje.
De defenitie van pendelen is mijns inziens het regelmatig uit- en weer aan-schakelen van de compressor/systeem. Bijvoorbeeld vaker dan 6x per uur, enz.
De defenitie van flipperen is mijns inziens: het zeer regelmatig wisselen van wattage/vermogen van de compressor. Bijvoorbeeld elke minuut iets hoger en weer lager en weer hoger en weer lager, enz.
Is dit dat het fenomeen flipperen? Gaat bij ons al dagen door op deze manier. Zonder af te slaan en soms met wat meer tafelbergvorming ipv pieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpeudjEPMKD8c9570Yj4fhMQkKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvY2GMu4W01Rds2wAPcGWJrX.jpg?f=fotoalbum_large

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Mathy M schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:21:
[...]

Is dit dat het fenomeen flipperen? Gaat bij ons al dagen door op deze manier. Zonder af te slaan en soms met wat meer tafelbergvorming ipv pieken.
[Afbeelding]
Denk eerder dat dit defrost zijn misschien.

Het "geflipper" is een veel korter interval (bij mij 1 a 2 min), in de in de standaard grafiek van HW niet eens te zien.

Deze bijvoorbeeld (via HA):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5D1KEWt8CWosv9lTo8M48auaOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSq3aPhdI4XICfVz2nYDmk7c.png?f=fotoalbum_large

Diezelfde data via de HW app (periode kan ik niet zelfde zetten helaas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IefDRLSViyCNJIJadbZ6QCJLNLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1F6ccR1JNTBwhs1wDVYYV8D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door danny.s op 09-12-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
danny.s schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:13:
[...]

Zou kunnen hoor maar ik heb vandaag de buitenunit niet bevroren gezien. En over het algemeen herken ik een defrost. Want dan hoor ik mijn Jaga LT radiatoren suizen. En dat heb ik ook niet gehoord. Ik zal het de komende dagen wel even in de gaten houden.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Mathy M schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
Vermoed eerder dat je dit oplost door de overschoot iets hoger te zetten. Lijkt er op dat hij even verwarmd en vervolgens zijn temperatuur bereikt. Maar zijn temperatuur kan vanalles zijn. Zowel op retour water te snel te hoog, bereiken van kamerthermostaat temp. etc. Maar dat is dus afhankelijk van hoe je het allemaal ingeregeld hebt en waar je op stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Vraag, tijdens het verwarmen van het SWW zie ik dat het verbruik van de 8kWh installatie een hoogte bereikt van 4kWh.

Is dit normaal?

Het water om het SWW mee te verwarmen warmt namelijk op richting 60/61 graden en heb ooit geprobeerd of je dit kan beperken tot circa 50 graden.
Heb het idee dat hij extreem energie erin pompt om die laatste 10 graden te halen.

Het gaat dus niet om de tank temperatuur (38 graden met 1x per dag een instelmoment naar 50 graden), maar de temperatuur van het water om te verwarmen.

Iemand die weet of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
@WillumC Als je aanvoertemperatuur 50gr is kan je de tank daar natuurlijk niet tot 50gr mee verwarmen. De aanvoertemperatuur zal altijd een klein aantal graden hoger moeten liggen.

Mijn tank instelpunt is 45gr en hij gebruikt een aanvoer van (tot) 53.5gr om dat te bereiken. Zie plaatje voor 3 SWW runs (1x per dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UbnBirLOf5xSsekSWwU2ZccLkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1A8Nvz5NlFJcysngvaBiXE1.png?f=fotoalbum_large

Nu ik naar mijn grafieken kijk, zie ik zelf iets wat ik niet snap. Zie onderstaand plaatje voor een legionella run. Hij gebruikt de BUH ook terwijl de aanvoer temperatuur nog laag is, daarna even niet, en daarna weer wel. Dat laatste is normaal. Weet iemand waarom hij ook aan het begin van de run de BUH gebruikt? Dit begint op het moment dat de aanvoer boven de huidige tank temperatuur uit komt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSpVET8RgQViMnLHX0A9zy8NgD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uVxz2sZCd6PNHltXxBEzwDKE.png?f=fotoalbum_large

Bij reguliere SWW runs (tot 45gr tank, 53gr aanvoer, zoals hierboven beschreven) gebruikt hij de BUH niet..

[ Voor 75% gewijzigd door Patrick4 op 09-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
WillumC schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:06:
[...]

Vermoed eerder dat je dit oplost door de overschoot iets hoger te zetten. Lijkt er op dat hij even verwarmd en vervolgens zijn temperatuur bereikt. Maar zijn temperatuur kan vanalles zijn. Zowel op retour water te snel te hoog, bereiken van kamerthermostaat temp. etc. Maar dat is dus afhankelijk van hoe je het allemaal ingeregeld hebt en waar je op stuurt.
Overshoot stond op 3, omgezet naar 4. Kijken of dat scheelt. Vertrekwater is over het algemeen tussen de 29 en 31 graden. Ik heb niet het idee dat de overshoot veel gebruikt wordt.

Verdere instellingen:
-weersafhankelijk 37/15 27/-10
-2-punts stooklijn
-Delta T 4
-Modulatie uit
-Schakelen op kamerthermostaat, setpunt 21 maar die wordt net niet bereikt. Blauwe ring op de Madoka gaat niet uit.

Dus op zich draait de installatie naar behoren en is het behaaglijk in huis. Alleen de tafelberggrafiek is een beetje vreemd vind ik. Hieronder nog een mooi voorbeeld van 05 december.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9aZyruq13tFFmwf3dd9kLXrlC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tD4fGchZfKuOc5OKqe7ZAWJq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
Het verhogen van de overshoot van 1 naar 3 heeft het verbruik verlaagd. Vannacht van 00:00u tot 06:30u heeft de warmtepomp met gemiddeld 1000W gedraaid. Uiteraard is een conclusie na 1 nacht kort door de bocht, maar qua omstandigheden was deze nacht goed vergelijkbaar met voorgaande nachten.

Verbruik schommelt nu tussen 600 en 700W. Lijkt dus weer een mooie stap vooruit. Buiten temperatuur is hier 8grC. Vandaag is erg bewolkt, dus zoninval heeft geen invloed op de kamertemperatuur. Dat komt mooi uit, want dan kan ik het verloop van de kamertemperatuur goed in de gaten houden. Is opgelopen naar 21,6grC en blijft daar nu een beetje op hangen. Vind het persoonlijk aan de warme kant, maar ik wacht vandaag en morgen gewoon even af.

Voordat ik hier conclusies aan verbind, laat ik vandaag en morgen eerst voorbij gaan.
Gisteren en vandaag achter de rug. Verbruik rond 500W gedurende de hele dag. AWT is 25grC. Temperatuur binnen blijft tussen 21,5 en 22,0. Zoals gezegd vind ik het persoonlijk aan de warme kant. Het comfort is zeker verbeterd. De gevoelstemperatuur is zeer constant en overal gelijkmatig. Zowel laag bij de vloer aan je voeten en benen, bijvoorbeeld als je op de bank zit. Maar ook wat hoger, op gezichtshoogte als je staat.

Erg tevreden qua comfort en energieverbruik, alleen aan de warme kant en ik denk weinig ruimte om hierin te sturen. Als het buiten kouder wordt, dan zal het wel weer meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:29
Eind januari wordt bij ons de altherma 3m 8kW (VEH gezamenlijke inkoop) in bivalent modus geplaatst i.c.m. een nieuwe Intergas cv-ketel.

De BUH wordt niet elektrisch aangesloten/aangezet, want het is volgens de installateur goedkoper om gas als back-up te hebben t.o.v. een puur elektrisch element.

Klopt dat en gaat dat goed werken met bv. Ontdooi cycli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Patrick4 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:26:
@WillumC Als je aanvoertemperatuur 50gr is kan je de tank daar natuurlijk niet tot 50gr mee verwarmen. De aanvoertemperatuur zal altijd een klein aantal graden hoger moeten liggen.

Mijn tank instelpunt is 45gr en hij gebruikt een aanvoer van (tot) 53.5gr om dat te bereiken. Zie plaatje voor 3 SWW runs (1x per dag).

[Afbeelding]

Nu ik naar mijn grafieken kijk, zie ik zelf iets wat ik niet snap. Zie onderstaand plaatje voor een legionella run. Hij gebruikt de BUH ook terwijl de aanvoer temperatuur nog laag is, daarna even niet, en daarna weer wel. Dat laatste is normaal. Weet iemand waarom hij ook aan het begin van de run de BUH gebruikt? Dit begint op het moment dat de aanvoer boven de huidige tank temperatuur uit komt..

[Afbeelding]

Bij reguliere SWW runs (tot 45gr tank, 53gr aanvoer, zoals hierboven beschreven) gebruikt hij de BUH niet..
Zojuist nog eens goed bekeken. Normaal staat de temp voor het SWW op 38 graden. Om 14.00 wordt deze setpoint voor 2u aangepast naar 50 graden. Zie nu inderdaad ook dat het verwarmen tot 38 graden gedaan wordt met een temperatuur van circa 53 graden. De 60 graden tikt hij alleen aan met het verwarmen naar 50 graden. Dit was me nog niet helemaal opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Mathy M schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:39:
[...]

Overshoot stond op 3, omgezet naar 4. Kijken of dat scheelt. Vertrekwater is over het algemeen tussen de 29 en 31 graden. Ik heb niet het idee dat de overshoot veel gebruikt wordt.

Verdere instellingen:
-2-punts stooklijn
-Delta T 4
-Modulatie uit
-Schakelen op kamerthermostaat, setpunt 21 maar die wordt net niet bereikt. Blauwe ring op de Madoka gaat niet uit.

Dus op zich draait de installatie naar behoren en is het behaaglijk in huis. Alleen de tafelberggrafiek is een beetje vreemd vind ik. Hieronder nog een mooi voorbeeld van 05 december.
[Afbeelding]
Moeilijk in te schatten, maar kun je de stooklijn niet eens met 1 of 2 graden verlagen?
Verder lijkt het me dat je 27 graden bij 15 graden bedoelt en 37 bij -10 buiten? Die 37 lijkt me wel erg hoog.
Hier staat de stooklijn ongeveer op 25 bij 15 graden en 32 bij -10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
graziemille schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:54:
Eind januari wordt bij ons de altherma 3m 8kW (VEH gezamenlijke inkoop) in bivalent modus geplaatst i.c.m. een nieuwe Intergas cv-ketel.

De BUH wordt niet elektrisch aangesloten/aangezet, want het is volgens de installateur goedkoper om gas als back-up te hebben t.o.v. een puur elektrisch element.

Klopt dat en gaat dat goed werken met bv. Ontdooi cycli?
Dit klopt theoretisch wel maar Daikin is heel slecht in het aansturen van een externe backup, in dit geval een cv ketel.
Ten eerste is een vrij dure additionele print nodig.
Ten tweede heb je totaal geen controle over het hoe wat en waarom van aanschakelen van de cv ketel.

Neem je bv een Vaillant WP met Vaillant ketel dan zitten beide via E-bus en wordt perfect gestuurd op Ta en modulerend de ketel bijgeregeld op vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:15
[...]

Verdere instellingen:
-2-punts stooklijn
-Delta T 4
-Modulatie uit

[Afbeelding]
Ik herken dit, het is geen defrost, die kenmerkt zich door een steil aflopende grafiek die daarna weer oploopt.
Ik zie de WP tijden ‘rustig’ lopen en plots hetzelfde effect wat jij laat zien. Ik zie dan in de app de Ta switchen rondom een temperatuur bv. 29-30, net alsof het systeem naar een nieuwe balans zoekt. Als de temperatuur het laagst is, is het verbruik het hoogste….
In de afbeelding is het effect in de avond te zien. In de nacht ervoor bijvoorbeeld niet. De mini hobbel op de lijn is de koelkast die, als die dicht blijft, elke 55 minuten even aanslaat. Verder is het verschil met jouw grafiek dat ik de 3 fasen apart zie waardoor het iets duidelijker in beeld komt. Maar in de totaal grafiek ziet het beeld uit als bij jouw grafiek op het bedoelde moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa_ONR1-pdKdLwugxfCjByuHv9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6vnnx5MfdpDLFEkKMrcSx3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:29
Technician- schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:26:
[...]

Dit klopt theoretisch wel maar Daikin is heel slecht in het aansturen van een externe backup, in dit geval een cv ketel.
Ten eerste is een vrij dure additionele print nodig.
Ten tweede heb je totaal geen controle over het hoe wat en waarom van aanschakelen van de cv ketel.

Neem je bv een Vaillant WP met Vaillant ketel dan zitten beide via E-bus en wordt perfect gestuurd op Ta en modulerend de ketel bijgeregeld op vermogen.
Hmm. Niet zo fijn te lezen dit... Ik heb deze combi besteld omdat ik dacht/begreep dat dit prima ging werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
WillumC schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:02:
[...]

Moeilijk in te schatten, maar kun je de stooklijn niet eens met 1 of 2 graden verlagen?
Verder lijkt het me dat je 27 graden bij 15 graden bedoelt en 37 bij -10 buiten? Die 37 lijkt me wel erg hoog.
Hier staat de stooklijn ongeveer op 25 bij 15 graden en 32 bij -10
De getallen moeten inderdaad net andersom 🤪
De stooklijn zou mss omlaag kunnen maar we willen het boven ook nog een beetje behaaglijk hebben. En daar zitten Brugman 22 radiatoren. Het extra verbruik nemen we voor lief.

Proefondervindelijk zal ik de stooklijn verlagen.
En als dat geen resultaat geeft, dan de overshoot voor de verandering eens omlaag naar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
graziemille schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:50:
[...]

Hmm. Niet zo fijn te lezen dit... Ik heb deze combi besteld omdat ik dacht/begreep dat dit prima ging werken...
En hoe kwam je daarbij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barcomoon
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:42
We zijn hier druk bezig met onderzoek naar een extern SWW vat in combinatie met een Daikin Altherma 3. Het idee is om een vat te kiezen met groot wisselaar oppervlak en weinig stilstandverlies. Paar opties gevonden. De betere lijken niet van Daikin zelf dus toch even checken of het Daikin compatible is.

Nu viel mij op dat er in de Daikin installer reference guide (van de 3 R MT serie) het volgende staat over “Tanks van derden”:
Vereisten voor tank van derden
In geval van een tank van derden moet de tank aan de volgende voorwaarden
voldoen:
  1. De spoel van de warmtewisselaar van de tank is ≥1,05 m² en ≤3,7 m².
  2. De tankthermistor moet zich boven de spoel van de warmtewisselaar bevinden.
  3. De boosterverwarming moet zich boven de spoel van de warmtewisselaar bevinden.
Nu zijn er A label tanks met meer dan 4m2 wisserlaaroppervlak. Ik dacht hoe meer hoe beter maar blijkbaar niet? Ook het feit dat de boosterverwarming boven de spoel van de warmtewisselaar moet bevinden is lastig.

In hoeverre zijn dit nou must-haves of is dit een fabrikant die vooral wilt dat je spullen van de fabrikant zelf gebruikt?

Zijn er mensen met praktijkervaring? Dus combinatie Daikin Altherma met extern SWW vat, niet Daikin. Ben je hier tegenaan gelopen etc. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVersteegen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 15:35
[...]

Verdere instellingen:
-2-punts stooklijn
-Delta T 4
-Modulatie uit

[Afbeelding]
Zoiets viel mij laatst bij mij ook op. Ik had de stooklijn wat verlaagd in de nacht en de dag ervoor wat radiatoren afgesteld.. Nu meet ik vd wp ook de koelvloeistofdruk en de expantionvalve. Wat mij opviel was dat ik het expantionvalve zie sluiten, de compressor harder gaat draaien en de koelvloeistof meer onder druk komt. Het wordt tegengehouden door het ventiel denk ik dan. Gaat het expantionvalve weer meer open.. Dan neemt de druk weer af, en zakt het vermogen. Dit herhaalde zich ieder uur ongeveer.

Leek mij alsof de wp zijn vermogen ah knijpen was met de expantionventiel om de overdracht warm koelvloeistof-> cv water te begrenzen.

Wellicht is er iemand meer in thuis, maar dit klonk mij plausibel.

Ik heb daarop twee extra radiatoren geopend en raar maar .. het expantion valve waarde kwam tot rust, en zo ook het vermogen en rps vd compressor. De midtemp vd buitenunit blijft zo ook gelijk, dus hopelijk is dat straks ook beter voor mijn defrosts.

Ik heb vervolgens mijn temp nog eens verlaagd naar 27 (dt3). Ik zie het dan weer ontstaan. Terug op 28 (of hoger) en het is weg.. (of dat wat ik soms nog zag igg beperkt)..

Conclusie heb ik niet, behalve dan dat ik boven wat meer rads actief heb. Rest onder is zo'n beetje allemaal vloerverwarming, open verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFO9HUI8tOcKmyB1aNXb2xwmq7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5ikHCyHS16paHQtjlcyzBi0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5e_K-tZKsHNeCMgf3uRwUcNP4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOV9wGFape3rorJ7F55KmIFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[...]

Ja, dan loop je achter de feiten aan. Precies daarom heb ik het na enig experimenteren weer helemaal uitgezet. De mogelijke waarden zijn 12/24/48 uur, dus heel veel keuze heb je niet. 12u kan evt. nog interessant zijn als je een écht een hele dikke betonmassa c.q. een enorm traag systeem hebt omdat je dan dag en nacht omdraait, voor mij werkte dat echter niet.
Bij ons is nog een instellingsmogelijkheid bij het gemiddelde van tijd: "Geen gemiddelde". Theoretisch gezien zou het lijken dat alles dan automatisch zou kunnen werken bij de juiste instellingen van buitentemperatuur en AWT. Is dat aan te raden? Of zit er dan een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Jasperr schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:51:
[...]

Gisteren en vandaag achter de rug. Verbruik rond 500W gedurende de hele dag. AWT is 25grC. Temperatuur binnen blijft tussen 21,5 en 22,0. Zoals gezegd vind ik het persoonlijk aan de warme kant. Het comfort is zeker verbeterd. De gevoelstemperatuur is zeer constant en overal gelijkmatig. Zowel laag bij de vloer aan je voeten en benen, bijvoorbeeld als je op de bank zit. Maar ook wat hoger, op gezichtshoogte als je staat.

Erg tevreden qua comfort en energieverbruik, alleen aan de warme kant en ik denk weinig ruimte om hierin te sturen. Als het buiten kouder wordt, dan zal het wel weer meevallen.
Je zou je afgifte nog kunnen inregelen om een bepaald temperatuur te bereiken, vooral als je niet lager in je stooklijn kunt. Woonkamer iets te warm? Daar lichtjes knijpen en kijken wat het effect is qua temperatuur, dat overigens uren kan duren voordat het gezakt is.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Ik draag ook graag iets bij aan de flipper? discussie. Installatie inmiddels voltooid en het is binnen behaaglijker dan ooit, dus wat dat betreft geen klachten. Veel dank voor dit topic en ESPaltherma dat scheelt de wereld, al een hoop zelf mee op kunnen lossen.

Ter herinnering: ERGA08EVH7, met wandmodel binnenunit met losse 250 liter boiler, 20 liter buffervat in retour (dat zou echt nodig zijn...). Redelijk nageisoleerde jaren 20-30 woning met 1 convectorput en verder radiatoren, deels met fans, ongeveer 150 m2 woonoppervlakte. Beneden alles open, op de verdiepingen thermostaatkranen. Handdoekradiator open.

Het gedrag van de warmtepomp vind ik erg onrustig ogen (data van homewizard kWh meter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDJU3qH9bbXAEcqxLAp66v0-lwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJUInnGDHrzK1lA7x6HEJj9Q.png?f=fotoalbum_large

BSH en BUH doen niets.

Temperaturen etc zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eokFrM8X3AFr4I4Z4RUvFDwHp0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krCBS4aytMxtkDhCwOT8Ln6t.png?f=fotoalbum_large

Overshoot staat al op 4, delta op 3. Verandering van stooklijn komt deels door spelen met offset om iets van nachtverlaging door te voeren zoals ik hier verschillenden zag doen. COP=net iets boven de 5 als je het de warmtepomp (espaltherma+dashboard) vraagt, als ik de totale warmteproductie (gemeten door warmtepomop) deel door het daadwerkelijke stroomverbruik kom ik op iets meer dan 4. Buitentemperatuur 5-8 graden.

Heel af en toe zie ik een stabieler stukje. Met name ook in een nacht dat ik de stille modus aan had (de middelste), dus ik was eigenlijk van plan daarmee te experimenteren. Wat stiller gedrag is in een woonwijk als de mijne ook niet zo gek. Hebben jullie nog andere suggesties? Ik begrijp het gedrag niet zo goed, je zou denken dat als je om de stooklijn heen kan bewegen dat je er dan ook rustig middenop kan gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:04
stat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 06:57:
Ik draag ook graag iets bij aan de flipper? discussie. Installatie inmiddels voltooid en het is binnen behaaglijker dan ooit, dus wat dat betreft geen klachten. Veel dank voor dit topic en ESPaltherma dat scheelt de wereld, al een hoop zelf mee op kunnen lossen.

Ter herinnering: ERGA08EVH7, met wandmodel binnenunit met losse 250 liter boiler, 20 liter buffervat in retour (dat zou echt nodig zijn...). Redelijk nageisoleerde jaren 20-30 woning met 1 convectorput en verder radiatoren, deels met fans, ongeveer 150 m2 woonoppervlakte. Beneden alles open, op de verdiepingen thermostaatkranen. Handdoekradiator open.

Het gedrag van de warmtepomp vind ik erg onrustig ogen (data van homewizard kWh meter):

[Afbeelding]

BSH en BUH doen niets.

Temperaturen etc zien er zo uit:
[Afbeelding]

Overshoot staat al op 4, delta op 3. Verandering van stooklijn komt deels door spelen met offset om iets van nachtverlaging door te voeren zoals ik hier verschillenden zag doen. COP=net iets boven de 5 als je het de warmtepomp (espaltherma+dashboard) vraagt, als ik de totale warmteproductie (gemeten door warmtepomop) deel door het daadwerkelijke stroomverbruik kom ik op iets meer dan 4. Buitentemperatuur 5-8 graden.

Heel af en toe zie ik een stabieler stukje. Met name ook in een nacht dat ik de stille modus aan had (de middelste), dus ik was eigenlijk van plan daarmee te experimenteren. Wat stiller gedrag is in een woonwijk als de mijne ook niet zo gek. Hebben jullie nog andere suggesties? Ik begrijp het gedrag niet zo goed, je zou denken dat als je om de stooklijn heen kan bewegen dat je er dan ook rustig middenop kan gaan zitten.
Ik zou eens proberen om de deltaT op 5 te zetten. Misschien heeft hij moeite om de 3 vast te houden met je afgiftesysteem. Wij hebben overal vloerverwarming en 4 loopt significant mooier (en zuiniger) dan 3. Wel zou ik dan ook je offset via de app even met 2 verhogen. Dan hou je min of meer dezelfde retour en afgifte aan.

Nog even aanvullend hierop: hoe is je pompsnelheid in vergelijking tot deze grafiek? Als die tegen het maximaal zit, dan zal sowieso de delta Te omlaag moeten, want die is te regelen met pompsnelheid en aanvoertemperatuur. Als de pompsnelheid al tegen een limiet zit, dan blijft de aanvoertemperatuur over en het lijkt er m.i. op dat de WP daarmee probeert te sturen, maar die gaat alle kanten op. Sinds wij van dT 3 naar 4 zijn gegaan is de pompsnelheid vaak heel laag en gebruikt de WP de overshoot ook veel meer. Hij heeft nu dus nog ruimte om lager te stoken en harder rond te pompen, maar kiest ervoor om minder hard rond te pompen en hoger te stoken. En dit resulteert kennelijk in een lager verbruik. Zo slecht is de aansturing dus niet. Maar die moet wel marges krijgen om binnen te werken. Altans, dat is mijn conclusie bij onze woning en installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door JarnoH op 10-12-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
JarnoH schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:48:
[...]

Ik zou eens proberen om de deltaT op 5 te zetten. Misschien heeft hij moeite om de 3 vast te houden met je afgiftesysteem. Wij hebben overal vloerverwarming en 4 loopt significant mooier (en zuiniger) dan 3. Wel zou ik dan ook je offset via de app even met 2 verhogen. Dan hou je min of meer dezelfde retour en afgifte aan.

Nog even aanvullend hierop: hoe is je pompsnelheid in vergelijking tot deze grafiek? Als die tegen het maximaal zit, dan zal sowieso de delta Te omlaag moeten, want die is te regelen met pompsnelheid en aanvoertemperatuur. Als de pompsnelheid al tegen een limiet zit, dan blijft de aanvoertemperatuur over en het lijkt er m.i. op dat de WP daarmee probeert te sturen, maar die gaat alle kanten op. Sinds wij van dT 3 naar 4 zijn gegaan is de pompsnelheid vaak heel laag en gebruikt de WP de overshoot ook veel meer. Hij heeft nu dus nog ruimte om lager te stoken en harder rond te pompen, maar kiest ervoor om minder hard rond te pompen en hoger te stoken. En dit resulteert kennelijk in een lager verbruik. Zo slecht is de aansturing dus niet. Maar die moet wel marges krijgen om binnen te werken. Altans, dat is mijn conclusie bij onze woning en installatie.
Dank! Ik ben begonnen met een deltaT van 5, toen zag ik ook dit gedrag.

Plaatje pompsnelheid en aanvoertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni_8vdYnsBW3mBSgmmMnfTRYZsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3OMtQb1ImQBulvW4usV6d1F.png?f=fotoalbum_large

Mijn interpretatie is dat die niet op de max zit. Ik ga de deltaT op 5 zetten en als dat onvoldoende doet vandaag vanavond op 7 om dat eens te proberen.

Waarschijnlijk heb je gelijk en beperk ik iets dat niet verstandig is. Punt is ook wel dat het in gebruik nemen niet helemaal gestroomlijnd ging, dat heb ik uiteindelijk min of meer zelf gedaan en niet alle parameters vanaf 0 ingesteld. Misschien moet ik helemaal opnieuw beginnen, is dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
stat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:26:
[...]

[Afbeelding]

Mijn interpretatie is dat die niet op de max zit. Ik ga de deltaT op 5 zetten en als dat onvoldoende doet vandaag vanavond op 7 om dat eens te proberen.

Waarschijnlijk heb je gelijk en beperk ik iets dat niet verstandig is. Punt is ook wel dat het in gebruik nemen niet helemaal gestroomlijnd ging, dat heb ik uiteindelijk min of meer zelf gedaan en niet alle parameters vanaf 0 ingesteld. Misschien moet ik helemaal opnieuw beginnen, is dat beter.
Dit is geen geflipper, maar pendelen volgens mij.

Die grafiek uit je vorige post met stroomverbruik, is dat van de P1 meter van HW (en dus totale verbruik in huis), of een losse kWh meter van HW die allleen de WP meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
  • Nu online
Rainesh schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 05:40:
[...]

Je zou je afgifte nog kunnen inregelen om een bepaald temperatuur te bereiken, vooral als je niet lager in je stooklijn kunt. Woonkamer iets te warm? Daar lichtjes knijpen en kijken wat het effect is qua temperatuur, dat overigens uren kan duren voordat het gezakt is.
Het is door de gehele woning net te warm. Knijpen is lastig, want er zijn 18 groepen en een gemiddelde flow van 7l/m totaal. Dat is allemaal zo minimaal, dat dat nog nauwelijks goed te knijpen is. Komende gewoon maar eens door laten draaien en kijken wat er bij lagere buitentemperaturen gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
danny.s schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:54:
[...]

Dit is geen geflipper, maar pendelen volgens mij.

Die grafiek uit je vorige post met stroomverbruik, is dat van de P1 meter van HW (en dus totale verbruik in huis), of een losse kWh meter van HW die allleen de WP meet?
Dit is een losse kWh meter die alleen de WP meet. Daarom dacht ik ook niet dat dit pendelen is, als de WP uit gaat bij een restart of na een SWW run (zit niet in dit sceenshot) dan gaat het verbruik terug naar 60W of nog iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
RVersteegen schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:15:
[...]

Zoiets viel mij laatst bij mij ook op. Ik had de stooklijn wat verlaagd in de nacht en de dag ervoor wat radiatoren afgesteld.. Nu meet ik vd wp ook de koelvloeistofdruk en de expantionvalve. Wat mij opviel was dat ik het expantionvalve zie sluiten, de compressor harder gaat draaien en de koelvloeistof meer onder druk komt. Het wordt tegengehouden door het ventiel denk ik dan. Gaat het expantionvalve weer meer open.. Dan neemt de druk weer af, en zakt het vermogen. Dit herhaalde zich ieder uur ongeveer.

Leek mij alsof de wp zijn vermogen ah knijpen was met de expantionventiel om de overdracht warm koelvloeistof-> cv water te begrenzen.

Wellicht is er iemand meer in thuis, maar dit klonk mij plausibel.

Ik heb daarop twee extra radiatoren geopend en raar maar .. het expantion valve waarde kwam tot rust, en zo ook het vermogen en rps vd compressor. De midtemp vd buitenunit blijft zo ook gelijk, dus hopelijk is dat straks ook beter voor mijn defrosts.

Ik heb vervolgens mijn temp nog eens verlaagd naar 27 (dt3). Ik zie het dan weer ontstaan. Terug op 28 (of hoger) en het is weg.. (of dat wat ik soms nog zag igg beperkt)..

Conclusie heb ik niet, behalve dan dat ik boven wat meer rads actief heb. Rest onder is zo'n beetje allemaal vloerverwarming, open verdelers.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe heb je deze data in ha gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:13:
[...]

Het "geflipper" is een veel korter interval (bij mij 1 a 2 min), in de in de standaard grafiek van HW niet eens te zien.

Deze bijvoorbeeld (via HA):
[Afbeelding]

Diezelfde data via de HW app (periode kan ik niet zelfde zetten helaas):
[Afbeelding]
Heb jij dat geflipper ook zo vaak? Ik heb modulatie op 2 en overshoot op 4, en jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Jasperr schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:57:
[...]

Het is door de gehele woning net te warm. Knijpen is lastig, want er zijn 18 groepen en een gemiddelde flow van 7l/m totaal. Dat is allemaal zo minimaal, dat dat nog nauwelijks goed te knijpen is. Komende gewoon maar eens door laten draaien en kijken wat er bij lagere buitentemperaturen gaat gebeuren.
Kan alsnog prima. Sommige groepen bij mij draaien op 0,5l/m met een aanvoer van circa 26 graden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
Inmiddels is het me eindelijk gelukt de CV non stop te laten draaien! *O*
We verliezen dus evenveel warmte als dat de Daikin erin pompt, een soort 'break even' punt dus. Zo wordt je ook weer even met de neus op de feiten gedrukt, want ons huis verliest toch nog een mooi beetje warmte.

Het ligt soms heel gevoelig en een kleine subtiele verandering is dan net genoeg om een meer onrustig systeem te krijgen. De buitentemperatuur is hier dan de bekende variabele (ik pas zelf geen gemiddelde toe), maar ook de wisselende afgifte van de radiatoren door een plots beter opgewarmd huis (zon, koken, mensen, kaarsjes) en mogelijke thermosstaatkranen doet een hoop.

Maar goed, stooklijn nog verder verlaagd (denk erg laag en vlak nu voor een huis met aleen maar radiatoren zonder verdere CV aanpassingen of ventilatoren) en nu toch iets van modulatie en een quiet mode. Of die laatste 2 nu ook echt aan de stabiele situatie bijdragen moet ik nog een keer uitproberen.
De Madoka staat hierbij op 22, eerder had ik hem altijd op 19,5 en dat is ook de gewenste en huidige temperatuur binnen. Die 22 gaat hij nooit halen op deze manier en zodoende blijft het systeem lekker rustig doordraaien met een flow echt op de ondergrens, iets van 7l/Min..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkcMc1c0p0f5Mx9B6bpIi_T2NcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQMSJaumGWwswZ5dxWThjNRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETh47wuEjC0-HqokBvCaijiJWaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TzqCmYDodd2nlzDEl1tXD4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGDyXSYWfHFIRrsK2GzhYiMogX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UhRHqZQlyEm1M0MTF1SZkeb.jpg?f=fotoalbum_large

p.s. Helaas is mijn tab in het Tweakers document niet meer aan te passen... Heb geen schrijfrechten of zo iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Predge op 10-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:04
[...]

[Afbeelding]

Die dT 7 zou ik dan ook idd zeker eens proberen en kijken wat de WP dan doet. Ik meen hier ook gelezen te hebben dat radiatoren beter werken bij een hogere dT. Dat is wat anders dan bij vloerverwarming, waarbij theoretisch je met een zo laag mogelijke dT het efficiëntste kunt zijn. Maar helemaal zeker weet ik het niet en ik heb er ook geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 01:35:
[...]

Bij ons is nog een instellingsmogelijkheid bij het gemiddelde van tijd: "Geen gemiddelde". Theoretisch gezien zou het lijken dat alles dan automatisch zou kunnen werken bij de juiste instellingen van buitentemperatuur en AWT. Is dat aan te raden? Of zit er dan een addertje onder het gras?
Dat is wat ik bedoelde met "uit" voor het middelen. Dan reageert is dus direct op veranderingen in de buitentemperatuur. Voordeel is dat je dan niet achter de feiten aanloopt bij een weersomslag. Het nadeel is dat je juist snachts de aanvoer gaat verhogen bij een lagere COP.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick4 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Water inlet is onder de 25, dan gaat de BUH aan tot deze boven de 25 is. Meen dat het dit is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasperr schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:51:
[...]

Je kunt van 23h00-07h00 ofzo een stop instellen (of 15 graden in je planning schema, om in de nacht niet te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38

dT=7 ga je van ze lang zal ze leven niet halen met een LT systeem, bij radiatoren is het nog mogelijk als je met ventilatoren 'actief' helpt, maar je VV is daar echt te traag voor.
Daarnaast is het energetisch niet zo'n best idee, omdat je dan erg veel warmte aan het water moet toevoegen om die dT weer goed te maken, dus hogere koudemiddel temperaturen.

Proberen kan geen kwaad natuurlijk, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Overigens: de pomp is altijd 'onrustig', dat moduleren is de makkelijkste manier voor Daikin om verschillen recht te trekken.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Pagina: 1 ... 128 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma