Ja er is een setje dat er in kan voor te koelen!Cc88 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:11:
Bij ons is er een warmtepomp Daikin Altherma 3 R (EHVH08S18E6V) en (ERGA08EVH) geïnstalleerd met zone regelingen afzonderlijk in iedere kamer dmv vloerverwarming.
Nu heb ik tot grote spijt van de installateur begrepen dat de unit niet kan koelen.
Is het mogelijk om deze unit alsnog te voorzien van een koel optie?
Kijk maar uit met koelen icm die zone regeling. Met verwarmen trouwens ook. Doordat kamers afzonderlijk om warmte/koude vragen kan de warmtepomp zijn warmte of koude vaak niet goed kwijt met een gigantisch pendelfestijn als gevolg. Ik heb bij mij juist weer flink wat zones samengevoegd zodat er altijd genoeg afgifte is.Cc88 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:11:
Bij ons is er een warmtepomp Daikin Altherma 3 R (EHVH08S18E6V) en (ERGA08EVH) geïnstalleerd met zone regelingen afzonderlijk in iedere kamer dmv vloerverwarming.
Nu heb ik tot grote spijt van de installateur begrepen dat de unit niet kan koelen.
Is het mogelijk om deze unit alsnog te voorzien van een koel optie?
Ik kan dit beamen. Ik zou eigenlijk vanuit een evohome systeem zonder zone regeling (grote 2-onder-een-kap, beneden + 1e verdieping vloerverwarming) naar een evohome + zone regeling voor 4 kamers 1e verdieping. (Beneden is 1 grote zone). Ik ben heel blij dat ik evohome de deur uit heb gedaan(los van de zone regeling) en géén zone regeling heb gedaan. Koelen kan eigenlijk bijna niet met zoneregeling, tenzij je pas wil gaan koelen als het binnen 26+ graden is bijvoorbeeld.Hetisweergezell schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:54:
[...]
Kijk maar uit met koelen icm die zone regeling. Met verwarmen trouwens ook. Doordat kamers afzonderlijk om warmte/koude vragen kan de warmtepomp zijn warmte of koude vaak niet goed kwijt met een gigantisch pendelfestijn als gevolg. Ik heb bij mij juist weer flink wat zones samengevoegd zodat er altijd genoeg afgifte is.
Achteraf heb ik zelf vv stelmotoren gekocht via aliexpress en die met een slimme relais + esphome zo gemaakt dat ik via home assistant zelf de zones kan bedienen. Dit is eigenlijk vooral om in de winter momenteel de slaapkamers niet te laten verwarmen (dan is 18c lekkere slaaptemperatuur), maar in de zomer wel te koelen.
Zodra kinderen wat meer op hun kamer doen behalve slapen is 18c wat te koud en dan kunnen we in de winter daar ook proberen om tot 20c te komen.
Koelen (8kw model) gebeurt nu veel op het minimale vermogen van 300w, maar als ik de vloer te koud zet of tot <23c kamer temperatuur wil koelen dan begint die idd als een gek te pendelen.
Ik zou zeggen: zorg dat je een manier vindt om zelf via je afgifte systeem na te regelen, (stelmotor en of flow meters bijv.) dat is veel meer de moeite waard w.m.b.
In mijn systeem kan een (slaap) kamer alleen vragen om meegenomen te worden in een verwarming run, wat betekent dat dan de stelmotor voor die kamer op de verdeler open gaat. Daarna blijft het wachten tot de woonkamer vind dat het te koud wordt en aan springt. Met flow meters regel ik vervolgens na hoeveel flow een slaapkamer moet krijgen om de juiste temperatuur te krijgen. Is wel een beetje aftasten en proberen, dat wel
[ Voor 10% gewijzigd door MrRobin op 18-08-2024 18:36 ]
Hier ook zoneregeling zelf gerealiseerd. De verdeler op de begane grond staat atlijd open samen met de badkamer, maar de slaapkamers en werkkamer kan ik los bijverwarmen indien nodig. Ik heb het debiet iets verhoogd dat áls de groepen opengaan ze dan ook even relatief meer warmte krijgen. Alles uiteraard geautomatiseerd. Werkte afgelopen winter perfect!
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dat is ook een situatie waarbij het WEL werkt.kokpol schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:14:
Voor anderen die denken om te koelen met een warmtepomp. Gister (toen het 32 graden buiten was) was het bij ons beneden 21 graden en boven max 24 (1e verdieping, woning heeft maar 1 verdieping). We hebben geen airco, alleen de warmtepomp heeft staan koelen. Verbruik van het koelen ligt tussen de 5 en 10 kWh per dag.
Een woning van ongeveer 180m2 met overal vloerverwarming.
Op een bgg heb je een koele vloer en koel plafond. Door de grote oppervlakte kan koeling voldoende warmte opnemen.
Wat je in oudere woningen vaak ziet is een stukje VV en grote radiatoren of zoals bij mij helft cv en andere helft Jagas met DBE.
Koeling heb ik de eerste jaren gebruikt, behalve een oplopend verbruik merkten we er niet voldoende van waarna we alleen nog de airco’s zijn gaan gebruiken. Dat gaf lagere energieverbruik en desondanks een dauwpunt sensor op de leiding, corrosie op leidingen en koppelingen. (Ik heb her en der nog staal thuis ja, bj 1972)
Ik heb een Daikin Altherma 3 van 8 kW zonder vloerkoeling, maar weet iemand een aannemer die de optie voor vloerkoeling kan installeren? Alle dealers die ik via Daikin.eu heb gevonden en gemaild, reageren niet.
Wij hebben tegenwoordig alleen op de echt warme dagen ook de koeling aanstaan en het blijft idd lekker koel in huis. We hebben dan namelijk een issue met de luchtvochtigheid in het huis. Op zo'n warme dag voelt het echt vochtig in huis en met luchten of mechanische ventilatie krijgen we dat er ook niet echt uit.kokpol schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:14:
Voor anderen die denken om te koelen met een warmtepomp. Gister (toen het 32 graden buiten was) was het bij ons beneden 21 graden en boven max 24 (1e verdieping, woning heeft maar 1 verdieping). We hebben geen airco, alleen de warmtepomp heeft staan koelen. Verbruik van het koelen ligt tussen de 5 en 10 kWh per dag.
Een woning van ongeveer 180m2 met overal vloerverwarming.
De warme lucht had de afgelopen weken sowieso een hoge luchtvochtigheid. Wanneer deze lucht binnenkomt en verder afkoelt, stijgt de luchtvochtigheid nog meer en zit je met 75% luchtvochtigheid in het huis.
Een airco ontvocht de gekoelde lucht meteen en voert de condens naar buiten af en dat heb je niet met vloerkoeling. Voor ons is dit een jaarlijks terugkerend issue m.b.t. de vloerkoeling.
Hoe ervaren jullie dit?
Herkenbaar, de airco zorgt idd voor daling luchtvochtigheid. Met/zonder vloerkoeling blijft de luchtvochtigheid ongeveer hetzelfde in ons geval. In de morgen even een raam/deur open zorgt er bij ons voor dat de luchtvochtigheid doorgaans zo'n 5 tot 10% zakt.AndereKoekoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Wij hebben tegenwoordig alleen op de echt warme dagen ook de koeling aanstaan en het blijft idd lekker koel in huis. We hebben dan namelijk een issue met de luchtvochtigheid in het huis. Op zo'n warme dag voelt het echt vochtig in huis en met luchten of mechanische ventilatie krijgen we dat er ook niet echt uit.
De warme lucht had de afgelopen weken sowieso een hoge luchtvochtigheid. Wanneer deze lucht binnenkomt en verder afkoelt, stijgt de luchtvochtigheid nog meer en zit je met 75% luchtvochtigheid in het huis.
Een airco ontvocht de gekoelde lucht meteen en voert de condens naar buiten af en dat heb je niet met vloerkoeling. Voor ons is dit een jaarlijks terugkerend issue m.b.t. de vloerkoeling.
Hoe ervaren jullie dit?
Daarbij opgemerkt dat we de zon zo veel mogelijk buiten laten in de zomer en alleen koelen als het buiten richting de 30 Gr.C. gaat. (lees: als het binnen boven de 24 Gr.C. komt) Per jaar in ons geval maar ca. 5 tot 15 dagen de vloer koelen dus. De airco gaat iets vaker aan, veelal als luchtvochtigheid wat hoog wordt of voor een kort moment (avond met veel visite oid -> dan loopt temperatuur binnen sneller op)
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Wij hebben tevens balansventilatie. Dus er is altijd wel een luchtstroom op alle verdiepingen. Dus niet echt last van vochtige lucht met koelen.AndereKoekoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Wij hebben tegenwoordig alleen op de echt warme dagen ook de koeling aanstaan en het blijft idd lekker koel in huis. We hebben dan namelijk een issue met de luchtvochtigheid in het huis. Op zo'n warme dag voelt het echt vochtig in huis en met luchten of mechanische ventilatie krijgen we dat er ook niet echt uit.
Hoe ervaren jullie dit?
Ik had al twee airco’s hangen voordat ik de WP kocht. Daarbij heb ik radiatoren en geen vloerverwarming. Dat was voor mij de reden om geen WP met koeling te nemen temeer dat ik hier las dat koelen al snel betekent dat er condens kan ontstaan. Het verhaal van de luchtvochtigheid dat jullie hier nu plaatsen herken ik, zeker van de laatste weken. Met de airco’s los ik dat inderdaad op.
Daarbij gebruikt een airco, zo ver ik kan vergelijken op basis wat een WP bij koelen verbruikt zoals beschreven in dit forum, daar maar een fractie van. Onze airco heeft dan ook een SEER tussen de 9 en 10.
Dus onder de streep is mijn gedachte/verwachting dat koelen met een airco in veel gevallen gemakkelijker en efficiënter is.
Maar zoals altijd, alles is situationeel, het kan voor iedere woonsituatie anders zijn.
Daarbij gebruikt een airco, zo ver ik kan vergelijken op basis wat een WP bij koelen verbruikt zoals beschreven in dit forum, daar maar een fractie van. Onze airco heeft dan ook een SEER tussen de 9 en 10.
Dus onder de streep is mijn gedachte/verwachting dat koelen met een airco in veel gevallen gemakkelijker en efficiënter is.
Maar zoals altijd, alles is situationeel, het kan voor iedere woonsituatie anders zijn.
@Rojado Mee eens. Als je los gaat investeren om te koelen met een warmtepomp, kun je dat geld veel beter gebruiken voor een airco.
Wij hebben dit volgens mij ook. Een systeem van Duco met van die regulerende kleppen door het hele huis die obv luchtdruk wel/geen lucht doorlatenHetisweergezell schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:29:
[...]
Wij hebben tevens balansventilatie. Dus er is altijd wel een luchtstroom op alle verdiepingen. Dus niet echt last van vochtige lucht met koelen.
Maar dan trek je dus warmere lucht naar binnen wat vervolgens krimpt door de kou en de vocht in de lucht meer geconcentreerd wordt. Maw luchtvochtigheid gaat omhoog.
Op tweakers zitten mensen die bijvoorbeeld hun afzuiging aansturen met Home Assistant en de afzuiging lager zetten als de luchtvochtigheid buiten hoger is dan in het huis.
Maar vreemd dat de afzuiging juist bij jullie dan juist wel voor de juiste luchtvochtigheid zorgt. Hebben jullie ook een weersafhankelijke stooklijn voor het koelen dan?
Hier staat koelen constant op 20 graden. Wat dit jaar zelfs voor een beetje condens op de vloer heeft gezorgd. De ochtend na die warme maandag vorige week.
Edit:
@Landon Persoonlijk zou ik de vloer koeling zo inruilen voor een airconditioning. Een airco is veelzijdiger en je hebt meer controle over je klimaat in het huis.
[ Voor 7% gewijzigd door AndereKoekoek op 22-08-2024 21:29 ]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar de koeling nog niet aan heb gehad omdat ik sinds dit jaar 9 screens heb gekocht en daarmee de opwarming van mijn huis binnen de perken heb weten te houden.AndereKoekoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Wij hebben dit volgens mij ook. Een systeem van Duco met van die regulerende kleppen door het hele huis die obv luchtdruk wel/geen lucht doorlaten
Maar dan trek je dus warmere lucht naar binnen wat vervolgens krimpt door de kou en de vocht in de lucht meer geconcentreerd wordt. Maw luchtvochtigheid gaat omhoog.
Op tweakers zitten mensen die bijvoorbeeld hun afzuiging aansturen met Home Assistant en de afzuiging lager zetten als de luchtvochtigheid buiten hoger is dan in het huis.
Maar vreemd dat de afzuiging juist bij jullie dan juist wel voor de juiste luchtvochtigheid zorgt. Hebben jullie ook een weersafhankelijke stooklijn voor het koelen dan?
Hier staat koelen constant op 20 graden. Wat dit jaar zelfs voor een beetje condens op de vloer heeft gezorgd. De ochtend na die warme maandag vorige week.
Edit:
@Landon Persoonlijk zou ik de vloer koeling zo inruilen voor een airconditioning. Een airco is veelzijdiger en je hebt meer controle over je klimaat in het huis.
Maar vooral 2 jaar geleden heb ik wel flink gekoeld maar toen heb ik van vochtige vloeren toch echt geen last gehad. De balansventilatie was de enige reden die ik kon bedenken omdat ik in die periode mijn ramen potdicht heb gehouden (vooral toen het in de nacht ook soms amper onder de 30 graden kwam).
Ik heb zojuist deze vraag in het forum geplaatst: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2261172. Welke Daikin gebruiker kan mij helpen met mijn keuze?
Bericht verwijderd😉
[ Voor 83% gewijzigd door WRMTP op 25-08-2024 10:39 ]
Is het iemand al gelukt om de Daikin Altherma 3 'slim' te maken met dynamische energieprijzen? Tibber geeft niet thuis in Nederland, ondanks dat het in Zweden wel is uitgerold voor hun gebruikers.
Via Homey zelf een klein beetje aangestuurd.Landon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:39:
Is het iemand al gelukt om de Daikin Altherma 3 'slim' te maken met dynamische energieprijzen? Tibber geeft niet thuis in Nederland, ondanks dat het in Zweden wel is uitgerold voor hun gebruikers.
Als de stroomprijs op zijn goedkoopst van de dag is: warm water maken tot 55C
Als de stroomprijs onder de 10c/kWh is: warm water maken tot 60C
Als de stroomprijs boven de 35c/kWh is: verwarming uit in huis (tenzij thermostaat onder de 19 zakt) + notifcation om de houtkachel aan te doen.
Als de stroomprijs gemiddeld hele dag duur is en buiten koud, dan notificatie om houtkachel aan te doen en warmtepomp uit.
Niet ideaal, maar het werkt wel.
Het is mij inmiddels gelukt om de warmtepomp toe te voegen d.m.v. de Onecta integratie in Home Assistant, maar hier valt ook weinig in aan te sturen helaas.Impstoker schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Via Homey zelf een klein beetje aangestuurd.
Als de stroomprijs boven de 35c/kWh is: verwarming uit in huis (tenzij thermostaat onder de 19 zakt) + notifcation om de houtkachel aan te doen.
Als de stroomprijs gemiddeld hele dag duur is en buiten koud, dan notificatie om houtkachel aan te doen en warmtepomp uit.
Niet ideaal, maar het werkt wel.
Waarom zou je SWW tot 60 graden verwarmen (met COP 1 vanaf 53gr) als je nog steeds 10c/kWh moet betalen? Als de prijs negatief is, zou ik me dit kunnen voorstellen.Impstoker schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Via Homey zelf een klein beetje aangestuurd.
Kan dit niet mooi met de 2 SmartGrid contacten? Schakelen van een Shelly met HA voor de volgende 4 scenarios:Landon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:39:
-Duur = uit / graadje minder
-prijzig = graadje minder, alleen aan indien onder threshold
-goedkoop = op temperatuur houden
-Gratis = gas erop, graadje extra
Ik volgtijmeng schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Kan dit niet mooi met de 2 SmartGrid contacten? Schakelen van een Shelly met HA voor de volgende 4 scenarios:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik zou in ieder geval waterzijdig inregelen erbij bedingen.glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:57:
Beste allen, ik heb een beetje mee zitten lezen. Ik heb nu een offerte ontvangen van onderstaande combinatie. De welbekende warmtepomp icm een
Daikin Altherma Boosterheater boiler 300L. Is dat een logische combinatie? Ik zie hierboven meermaals een vierkant model? Mijn dank is groot 😀
[Afbeelding]
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Het is een logische set, maar wat kost het?glenn87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:57:
Beste allen, ik heb een beetje mee zitten lezen. Ik heb nu een offerte ontvangen van onderstaande combinatie. De welbekende warmtepomp icm een
Daikin Altherma Boosterheater boiler 300L. Is dat een logische combinatie? Ik zie hierboven meermaals een vierkant model? Mijn dank is groot 😀
[Afbeelding]
Check mijn thuisbatterijsimulator
jazeker, dit heb ik werkend sinds een maandje precies met een shelly uni. Zie hier:tijmeng schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Kan dit niet mooi met de 2 SmartGrid contacten? Schakelen van een Shelly met HA voor de volgende 4 scenarios:
Ik zal even een update geven in een wall of text (sorry alvast)MrRobin schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:12:
Ik heb het smart grid gedeelte inmiddels werkend.
Zie rechts aan de buitenkant van de unit een M5StickCPlus met ESPAltherma. Ik heb meerdere malen geprobeerd om hem in de binnenunit te stoppen maar dan krijg ik wegvallende wifi verbindingen (ook al zit de wifi acces point er 1 meter naast), dus dan maar er buiten.
Links onderin de binnenunit een shelly uni geplaatst die ik nog had liggen en via de kabeldoorvoer in de binnenunit via de onderkant naar buiten geleid voor stroom, past mooi zo!.
[Afbeelding] [Afbeelding]
En bij het schakelen van een van de relais van de shelly ineens een hoogspanningsmast + zonnepanelen symbool:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb een 300L SWW vat en ik snap nog niet helemaal wat de "aanbevolen aan" optie van smartgrid nou precies doet met het SWW vat. Ik heb kamerbuffering, elektrische verwarmingstoestellen toestaan beiden op AAN en de Kw-instelling op 2Kw staan.
Ik gebruik mijn SWW vat op setpoint = 45 C, alleen warmhouden met hysterese van 5 (dus <40C => opwarmen naar 45) met een marge van 2 (dus vaak warmt die op tot 46-47 ipv 45).
Mijn SWW insteltemp/comfort temperatuur staat ingesteld op maximaal 75c (maar normaliter dus op 45c).
Wat doet "aanbevolen aan" nou precies voor mij? Ik wil dit eigenlijk elke dag 1 uur gebruiken als de stroomprijs dat uur het goedkoopste is, dus ik wil eigenlijk dat hij het SWW vat gaat verwarmen tot 75c. Dat lukt hem niet in 1 uur (heb BSH/Booster ingesteld op "overlap", die mag dus alleen gebruikt worden als de wp de gevraagde temperatuur niet aan kan en tot die tijd mag alleen op de wp/compressor verwarmd worden), maar dat is ook niet erg. Ik wil dit eigenlijk gebruiken als soort van "dynamisch" gepland warm houden, maar ik heb er nog te weinig mee kunnen spelen om te snappen wat het doet. Iemand tips? Werkt dit alleen als SWW in geprogrammeerd (+ warmhouden) staat? Wat voor programma zou ik dan moeten draaien en heeft iemand dan voorbeelden van warmhoud/eco/comfort/ hysterese temperaturen daarbij?
Of zou "aanbevolen aan" alleen maar een signaal zijn voor de wp om, ongeacht hoe warm SWW nu is, om altijd weer naar de setpoint te gaan verwarmen?
De "geforceerd aan" optie lijkt wel te werken naar behoren: SWW verwarmd naar 75C en kamerbuffering slaat aan.
Ik heb echter beneden + boven vloerverwarming, en vind kamerbuffering niks toevoegen als de WP in koelen modus staat. Ik krijg het toch niet kouder dan +- 22,5-23c (aanvoer temp 18, Delta T cooling van 3). Als ik probeer het 21,5-22c te laten worden dan merk ik dat de wp ergens bij een kamertemperatuur van 22-22,5c begint te pendelen. Ook niet zo gek, een retour temp van 21c en een kamertemperatuur van +1-1,5c is vragen om het onmogelijke...
Kamerbuffering laten we dus maar alleen gebeuren als de WP op verwarmen staat. Kamerbuffering kan je voor zo ver ik kan zien niet echt uit zetten voor specifiek koeling (beiden of niks), dus dan maar zo gedaan:
Kamerbuffering op 25c gezet, terwijl de thermostaat op 23c staat.
Ik ben er nog niet steeds niet helemaal uit over wat "aanbevolen aan" nu precies doet in "enkel warmhouden" stand van de watertank. Als iemand dat weet, hoor ik het graag!
Ik gebruik de shelly + onecta + tibber integraties om het volgende te doen:
1) bij elke change van de tibber prijs (elk uur) kijk ik wat de waardes zijn van de volgende dingen:
- minimum prijs vandaag (attribute van huidige price in HA)
- huidige prijs
- huidig "price level" (attribute van huidige price in HA)
2) In een automation doe ik vervolgens dit:
-als prijs <5ct is, zet beide smartgrid contacten aan (= "gedwongen aan": watertank naar 68c en bij cv verwarming uitgaand water temp X omhoog. Ik weet niet hoe veel X is want ik heb dit nog niet getest. Ik had gelezen dat dit wel een smartgrid feature is. Bij CV verwarmen pas de gewenste kamertemperatuur aan van 20c naar 23c. Voor koelen werkt dit niet want met WP koelen staat mijn uitgaand water op een platte 18c en daarmee kan ik het niet kouder krijgen dan +- 23c in huis, dus thermostaat naar <23c halen is zinloos, en uitgaand water <18c zorgt voor condensvorming in de vloer, dat willen we ook niet.
Ik ga deze optie mogelijk nog aanpassen zodat hij pas triggert als de huidige prijs = laagste prijs van vandaag, maar het is al een tijdje niet meer zo goedkoop geweest dus deze optie heeft nog niet getriggerd sinds ik dit werkend heb.
-Als prijs >5ct is, zet beide smartgrid contacten uit (= smartgrid uit, alles werkt zo als je zonder smartgrid zou verwachten).
- Als de stroomprijs het niveau "EXPENSIVE" of "VERY EXPENSIVE" heeft volgens tibber, dan zet ik alleen de smartgrid contact voor "gedwongen uit" aan.
"eventjes "(afhankelijk van de prijs hoe lang) geen cv koeling kan ik wel mee leven, eventjes geen cv verwarming moet ik nog gaan zien of dat werkbaar is, zal er van af hangen hoe snel 't huis afkoelt en hoe lang de stroom duur blijft.
deze optie zorgt er echter ook voor dat de watertank niet meer verwarmt. Dit is eigenlijk nooit een issue (zie hieronder), behalve als vrouwlief in bad gaat. Die gebruikt graag veel warm water en als ze 200-250L gebruikt is er daarna bijna geen water meer over voor een douche. En laten we nou net veel douchen en in bad gaan rond begin van de avond als de stroomprijs vaak een piekmoment heeft. Middels notificaties op m'n tel houd ik dit in de gaten en ik heb tot nu toe 1x moeten ingrijpen en smartgrid "gedwongen uit" optie weer uit moeten schakelen voor de zekerheid (WAF staat het niet toe dat het warm water op is door mijn toedoen).
Ik zou een optie kunnen inbouwen die controleert of er iemand in bad zit op een of andere manier, maar nog niet aan toegekomen
-Als de stroomrpijs (VERY) EXPENSIVE was, maar nu niet meer (NORMAL, CHEAP of VERY_CHEAP), zet de smartgrid "gedwongen uit" optie uit..
Het mooie van de Tibber API is dat ze "wat is duur of goedkoop" zelf voor je uitdrukken in 5 prijslevels, o.b.v. de gemiddelden van de afgelopen dagen: https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel
Dat hoef je dus zelf niet meer te doen en je hoeft er ook niet een flat value voor te bedenken
- Wanneer de stroomprijs het goedkoopste van de dag is, zet smartgrid "aanbevolen aan" aan. Dit doet volgens mij net als bij "gedwongen aan" iets met de uitgaande water temp bij CV, maar nog niet kunnen ervaren.
Daarnaast zet ik via de Onecta integratie de SWW temp van setpoint 42c (hysterese 2) naar 48c.
Zo heb ik een "energie-prijs aware SWW programma" gemaakt. elke dag 1x verwarmen naar 48c (+2 voor overshoot), daarna warmhouden tussen 40-42c en dat laatste dus niet tijdens dure of hele dure uren.
-Wanneer de stroomprijs niet meer het goedkoopste uur van de dag is, zet smartgrid "aanbevolen aan" uit, en zet via Onecta de SWW setpoint weer naar 42c.
Het mooie van smartgrid is dat het automatisch je kamertemperatuur setpoint, je leaving water temperature (CV) en je SWW setpoint verhoogt zonder dat de eigenlijke setpoints veranderen vind ik. Eigenlijk zou ik elke dag m'n SWW ook willen verwarmen met smartgrid, maar ik ben er nog niet achter hoe ik de SWW instellingen dan moet zetten zodat bij Smartgrid "aanbevolen aan" hij gaat verwarmen tot een bepaald setpoint. Tot die tijd dus helaas nog daarvoor een cloud verbinding nodig.
Als de salderingsregeling er af is dan ga ik dit weer aanpassen om ook nog iets met zonnepanelen te doen i.c.m. dit.
Ik heb nu geen pulsmeter op de smartgrid aangesloten (weet niet hoe dat zou kunnen, als iemand dit weet ik hoor het graag! Ik ben nog op zoek naar een esphome achtig apparaat dat pulses kan versturen. Tot nu toe heb ik alleen puls lezers gevonden), dus in smartgrid modus "aanbovelen aan" zit er een plat 2kw (instelwaarde) limiet op de power consumption van de wp.
Voor geinteresseerden, hieronder mijn automation.
Vooral de "is het nu het goedkoopste moment van de dag" en "is het nu niet meer het goedkoopste moment van de dag, maar was het dat afgelopen uur nog wel" heb ik even voor moeten puzzelen hoe ik dit werkend kreeg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
| alias: Stroomprijs warmtepomp description: "" trigger: - alias: Wanneer stroomprijs <5ct/kWh is type: value platform: device device_id: d3419e0d17c4111819870f3429d1a268 entity_id: a49cb11781c378d4d7f14c59d004baf4 domain: sensor below: 0.05 id: Wanneer stroomprijs <5ct/kWh is - alias: Wanneer stroomprijs >5ct/kWh is type: value platform: device device_id: d3419e0d17c4111819870f3429d1a268 entity_id: a49cb11781c378d4d7f14c59d004baf4 domain: sensor id: Wanneer stroomprijs >5ct/kWh is above: 0.05 - alias: stroomprijs to EXPENSIVE platform: state entity_id: - sensor.huis_electricity_price id: stroomprijs to EXPENSIVE attribute: price_level to: EXPENSIVE enabled: false - alias: stroomprijs to VERY_EXPENSIVE platform: state entity_id: - sensor.huis_electricity_price id: stroomprijs to VERY_EXPENSIVE attribute: price_level to: VERY_EXPENSIVE enabled: true - alias: stroomprijs from VERY_EXPENSIVE platform: state entity_id: - sensor.huis_electricity_price id: stroomprijs from VERY_EXPENSIVE attribute: price_level enabled: true from: VERY_EXPENSIVE - alias: stroomprijs from EXPENSIVE platform: state entity_id: - sensor.huis_electricity_price id: stroomprijs from EXPENSIVE attribute: price_level enabled: true from: EXPENSIVE - alias: stroomprijs change platform: state entity_id: - sensor.huis_electricity_price id: stroomprijs state change enabled: true - alias: als stroomprijs laagste van vandaag is platform: template value_template: >- {{ (states('sensor.huis_electricity_price') | round(2)) == (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2)) }} id: als het nu minimum price is condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - Wanneer stroomprijs <5ct/kWh is sequence: - alias: zet SWW naar 70c target: entity_id: - water_heater.altherma data: temperature: 70 enabled: false action: water_heater.set_temperature - type: turn_on device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 01c6238148e862fbfa48bdae5f81981a domain: switch - type: turn_on device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 167b2ac7a70f8128dc5ecd503ba917ea domain: switch - alias: notify Robin data: message: Stroomprijs <5ct/kWh, smartgrid gedwongen aan. action: notify.mobile_app_iphone_van_robin alias: Wanneer stroomprijs <5ct/kWh is, zet smartgrid gedwongen aan - conditions: - condition: trigger id: - Wanneer stroomprijs >5ct/kWh is sequence: - alias: zet SWW naar 45c target: entity_id: - water_heater.altherma data: temperature: 45 enabled: false action: water_heater.set_temperature - type: turn_off device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 167b2ac7a70f8128dc5ecd503ba917ea domain: switch - type: turn_off device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 01c6238148e862fbfa48bdae5f81981a domain: switch - alias: notify Robin data: message: > Stroomprijs >5ct/kWh, smartgrid normaal. SWW={{ states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°c. action: notify.mobile_app_iphone_van_robin alias: wanneer stroomprijs >5ct/kWh is, zet smartgrid normaal - conditions: - condition: trigger id: - stroomprijs to VERY_EXPENSIVE - stroomprijs to EXPENSIVE - condition: state entity_id: water_heater.altherma attribute: operation_mode state: heat_pump enabled: false - condition: not conditions: [] enabled: false - condition: state entity_id: climate.altherma_room_temperature state: heat enabled: false sequence: - type: turn_on device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 167b2ac7a70f8128dc5ecd503ba917ea domain: switch - alias: notify Robin data: message: > {% if trigger.id == 'stroomprijs to EXPENSIVE' %} Stroomprijs is EXPENSIVE, smartgrid gedwongen uit. SWW={{ states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°c. {% elif trigger.id == 'stroomprijs to VERY_EXPENSIVE' %} Stroomprijs is VERY_EXPENSIVE, smartgrid gedwongen uit. SWW={{ states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°c. {% endif %} enabled: true action: notify.mobile_app_iphone_van_robin - metadata: {} data: {} target: entity_id: - water_heater.altherma enabled: false action: water_heater.turn_off - metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.altherma_room_temperature enabled: false action: climate.turn_off alias: wanneer stroomprijs (VERY_)EXPENSIVE is, zet smartgrid gedwongen uit - conditions: - condition: trigger id: - stroomprijs from VERY_EXPENSIVE - stroomprijs from EXPENSIVE - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.huis_electricity_price attribute: price_level state: EXPENSIVE enabled: true - condition: state entity_id: sensor.huis_electricity_price attribute: price_level state: VERY_EXPENSIVE alias: Test of huidige price level NIET (VERY_)EXPENSIVE is sequence: - type: turn_off device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 167b2ac7a70f8128dc5ecd503ba917ea domain: switch - alias: notify Robin data: message: > {% if trigger.id == 'stroomprijs from VERY_EXPENSIVE' %} Stroomprijs van VERY_EXPENSIVE to {{ state_attr('sensor.huis_electricity_price', 'price_level') }}, smartgrid normaal. SWW={{ states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°c. {% elif trigger.id == 'stroomprijs from EXPENSIVE' %} Stroomprijs van EXPENSIVE to {{ state_attr('sensor.huis_electricity_price', 'price_level') }}, smartgrid normaal. SWW={{ states('sensor.althermasensors_watertanktemperature') }}°c. {% endif %} enabled: true action: notify.mobile_app_iphone_van_robin - metadata: {} data: {} target: entity_id: - water_heater.altherma enabled: false action: water_heater.turn_on - metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.altherma_room_temperature enabled: false action: climate.turn_on alias: >- wanneer stroomprijs NIET meer (VERY_)EXPENSIVE is, zet smartgrid normaal - conditions: - condition: trigger id: - als het nu minimum price is sequence: - type: turn_on device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 01c6238148e862fbfa48bdae5f81981a domain: switch - alias: notify Robin data: message: > Stroomprijs is {{ (states('sensor.huis_electricity_price') | round(2)) }} EUR/KWh, gelijk aan minimum: {{ (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2)) }} EUR/KWh, smartgrid aanbevolen aan. en sww naar 48c enabled: true action: notify.mobile_app_iphone_van_robin - alias: zet SWW naar 48c target: entity_id: - water_heater.altherma data: temperature: 48 enabled: true action: water_heater.set_temperature - alias: zet SWW naar 55c target: entity_id: - water_heater.altherma data: temperature: 55 enabled: false action: water_heater.set_temperature - delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 enabled: false alias: >- wanneer stroomprijs goedkoopste van de dag is, zet smartgrid aanbevolen aan - conditions: - condition: trigger id: - stroomprijs state change - condition: template value_template: >- {{ (trigger.from_state.state | round(2)) == (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2)) and (trigger.to_state.state | round(2)) != (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2)) }} alias: >- Test of stroomprijs gelijk was aan goedkoopste van de dag en dat nu niet meer is sequence: - type: turn_off device_id: cc4fe7bb4c4c3c517558025138d326ae entity_id: 01c6238148e862fbfa48bdae5f81981a domain: switch - alias: notify Robin data: message: > Stroomprijs is {{ (states('sensor.huis_electricity_price') | round(2)) }} EUR/KWh, niet meer gelijk aan minimum: {{ (states('sensor.huis_minimum_price') | round(2)) }} EUR/KWh. Smartgrid normaal enabled: true action: notify.mobile_app_iphone_van_robin - alias: zet SWW naar 45c target: entity_id: - water_heater.altherma data: temperature: 42 enabled: true action: water_heater.set_temperature alias: >- wanneer de stroomprijs niet meer het goedkoopste van de dag is, zet smartgrid normaal mode: queued max: 10 trace: stored_traces: 50 |
Heeft iemand ervaring met Daikin Cloud Smart grid: https://daikin.erikeng.se/
Ik heb dit 2 maanden geprobeerd maar had niet de indruk dat de warmtepomp aangestuurd werd.MajaMestreech schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:10:
Is het voor jou wel duidelijker geworden hoe dit zou moeten werken? Hoe communiceert de WP met die cloud oplossing? Hoe zou de WP aan/uit geschakeld moeten worden als de stroom tarief laag resp. hoog is?Landon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Ik heb dit 2 maanden geprobeerd maar had niet de indruk dat de warmtepomp aangestuurd werd.
Het is al niet gemakkelijk om een goede regeling in te stellen met zo weinig mogelijk verbruik, dus vraag me af hoe de regeling dan werkt met aan/uit schakelen door die cloud oplossing.
Zou natuurlijk een heel mooie oplossing zijn voor ons nu we een dynamisch energie contract hebben.
Ben ook wel benieuwd hoe dat werkt 😊MajaMestreech schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:05:
[...]
Is het voor jou wel duidelijker geworden hoe dit zou moeten werken? Hoe communiceert de WP met die cloud oplossing? Hoe zou de WP aan/uit geschakeld moeten worden als de stroom tarief laag resp. hoog is?
Het is al niet gemakkelijk om een goede regeling in te stellen met zo weinig mogelijk verbruik, dus vraag me af hoe de regeling dan werkt met aan/uit schakelen door die cloud oplossing.
Zou natuurlijk een heel mooie oplossing zijn voor ons nu we een dynamisch energie contract hebben.
Wat zijn jullie ervaringen mbt benodigd vermogen van een Daikin altherma R warmtepomp?
Ik heb een offerte voor een 5kw model. Mijn woning is 95m2, en ik gebruik nu gemiddeld 1200-1300m3 gas per jaar. Volgens de adviseur zou 5kw voldoende moeten zijn, ook als ik eventueel volledig elektrisch zou willen gaan.
Hebben anderen hier ervaring met een soortgelijke configuratie?
Ik heb een offerte voor een 5kw model. Mijn woning is 95m2, en ik gebruik nu gemiddeld 1200-1300m3 gas per jaar. Volgens de adviseur zou 5kw voldoende moeten zijn, ook als ik eventueel volledig elektrisch zou willen gaan.
MajaMestreech schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:10:
/f/image/emitFQ9Co3QVzYrzzhJZvJ0E.png?f=fotoalbum_large)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Een van de snellere methodes om hierachter te komen is via de Koevlaas (2) methode.J_H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:14:
Wat zijn jullie ervaringen mbt benodigd vermogen van een Daikin altherma R warmtepomp?
Kort: (jaar gasverbruik voor cv)* 8,8/1650= vermogen nodig om all-electric te gaan.
Als je in dit of een algemeen Tweakers warmtepomp forum zoekt op koevlaas dan zie je meer over de inhoud/uitleg.
(8,8 is de factor hoeveel warmte uit 1m3 wordt verkregen en 1650 is een gemiddeld aantal vollast uren van de WP)
Je hebt een goede installateur getroffen, ééntje die in elk geval niet een belachelijk grote WP adviseert.J_H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:14:
Bij dit jaarverbruik is een ~6 kW warmtepomp passend, zoals je met de koevlaasmethode kunt uitrekenen. Daikin heeft geen model dat officieel te boek staat als een 5 kW unit, dus je installateur bedoelt waarschijnlijk de 4 kW (die in de praktijk wel nog 5 kW bij -10°C doet - wellicht je bedoelt je installateur dat). Ik zou het wel aandurven; voor die paar echt koude dagen kan de backup heater prima bijspringen. Het 6 kW model is echter nauwelijks duurder, kan even ver terug moduleren, en zal iets sneller SWW maken. Aan jou de keus
Wat is bouwjaar woning en welke afgifte heb je? (Radiatoren of vloerverwarming)J_H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:14:
Hoe stookte je voorheen? Naar 20-21C of kouder/warmer?
Ik durf koevlaas alleen aan bij goed geïsoleerde woningen.
Anders kijk ik naar glas, afgifte, kieren, vloeropbouw (dus bouwjaar), wind ligging, vrijstaand, rij, hoek woning. Welke temp bij voorgaande jaren.
Als je dunne plaatjes aan radiatoren hebt, en de voorgaande 3 jaren werd er zuinig gestookt tot 17C en elde rest met hout/kacheltjes/airco/zibro enz ga je wel fout met die eenvoudige formule.
Bouwjaar 1995, dus opzich goed geïsoleerd . 2-onder-1-kap, gewone radiatoren, geen vloerverwarming. Dubbelglas en deels hr++. De thermostaat staat meestal op 20.5.Technician- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:01:
[...]
Wat is bouwjaar woning en welke afgifte heb je? (Radiatoren of vloerverwarming)
Anders kijk ik naar glas, afgifte, kieren, vloeropbouw (dus bouwjaar), wind ligging, vrijstaand, rij, hoek woning. Welke temp bij voorgaande jaren.
Als je dunne plaatjes aan radiatoren hebt, en de voorgaande 3 jaren werd er zuinig gestookt tot 17C en elde rest met hout/kacheltjes/airco/zibro enz ga je wel fout met die eenvoudige formule.
Bouwjaar zegt ook niet alles over de vloeropbouw. Ons huis is van 1935. Vloeren waren van ongeïsoleerde houten planken. Vóórdat we de warmtepomp kochten hebben we de vloeren vervangen door schuimbetonvloeren met afwerkvloeren en vloerverwarming.Technician- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:01:
[...]
Wat is bouwjaar woning en welke afgifte heb je? (Radiatoren of vloerverwarming)
Maar in algemene zin heb je wel gelijk en zegt een bouwjaar wel iets over de opbouw van de vloeren e.d..
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
‘De waarheid’ ligt in beide reacties van MrFish en Technician, beide zoals altijd met goede antwoorden/tips.J_H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:04:
[...]
Bouwjaar 1995, dus opzich goed geïsoleerd . 2-onder-1-kap, gewone radiatoren, geen vloerverwarming. Dubbelglas en deels hr++. De thermostaat staat meestal op 20.5.
Voor wat betreft de Koevlaas methode, dat is inderdaad alleen een eerste idee van richting qua vermogen. Gezien bouwjaar en andere specificaties van het huis lijkt het in eerste instantie geschikt maar het element afgifte, door Technician aangegeven, verdient wel nog even aandacht. Met kleine radiatoren is er weinig volume en dan kan het moeilijker worden om de WP ook zuinig te laten lopen én het goed warm te krijgen. Dus lees je daarover nog een beetje in en/of heb het daar met jouw installateur over.
Zeer interessant zo'n service; maar ik ontbreek wat uitleg over wat te verwachten en hoe het precies werkt.
En ook ... moet je dan al jouw zelfgemaakte schedules verwijderen in de Onecta app?
Wat denken jullie van 't volgende, ik wil onze Daikin Altherma set uitbreiding met een 150L opslagvat voor warmwater en de backup van de CV ketel verwijderen. Ofwel gasloos.
Ik krijg de volgende offerte:
Vragen::strip_exif()/f/image/QXO9I4HoqUQGbIbWumU7FwTD.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige installatie - CV is backup en zorgt als de elektrische boiler niet vol is voor warm water
Ik krijg de volgende offerte:
- Daikin Altherma Boosterheater boiler 150L 2.800
- Daikin Upgradepakket All-E Ready naar All-E 1.729
Vragen:
- Is het nodig om een booster te plaatsen voor de ruimteverwarming? Er is een 50L buffervat aanwezig. Als ik naar 1 jaar data kijk (1 oktober t/m nu) zie ik dat er nog 55m3 aan gas verbruikt is (na aftrek van SWW gas). Dat was voornamelijk in januari.
- Is de prijs reëel? De prijs van de booster lijkt mij niet onreeel maar die 1.729 lijkt mij wat veel op basis van 'google'
- Zeer goed geïsoleerde twee-onder-1-kap
- Overal vloerverwarming, zo'n 120m2 te verwarmen
:strip_exif()/f/image/QXO9I4HoqUQGbIbWumU7FwTD.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige installatie - CV is backup en zorgt als de elektrische boiler niet vol is voor warm water
[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 28-08-2024 20:57 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ik weet niet wat ze bedoelen met upgrade. Is dat niet gewoon al het werk om de leidingen aan te passen en het E-element aan te sluiten op een aparte groep?twixx schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:54:
Wat denken jullie van 't volgende, ik wil onze Daikin Altherma set uitbreiding met een 150L opslagvat voor warmwater en de backup van de CV ketel verwijderen. Ofwel gasloos.
Ik krijg de volgende offerte:Totale investering: 4.529
Vragen:Achtergrond:
- Is het nodig om een booster te plaatsen voor de ruimteverwarming? Er is een 50L buffervat aanwezig. Als ik naar 1 jaar data kijk (1 oktober t/m nu) zie ik dat er nog 55m3 aan gas verbruikt is (na aftrek van SWW gas). Dat was voornamelijk in januari.
- Is de prijs reëel? De prijs van de booster lijkt mij niet onreeel maar die 1.729 lijkt mij wat veel op basis van 'google'
[Afbeelding]
Welk type radiatoren? 11, 21, 22 of 33.J_H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:04:
[...]
Bouwjaar 1995, dus opzich goed geïsoleerd . 2-onder-1-kap, gewone radiatoren, geen vloerverwarming. Dubbelglas en deels hr++. De thermostaat staat meestal op 20.5.
En heb je al booster fans?
Heb je al gedraaid met een Max aanvoertemp van 35C met je ketel een winter, en dan wel zonder nachtverlaging? Hou je het dan goed warm?
[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 28-08-2024 21:49 ]
Tegen oktober maar eens een maandje proberen voor € 3,-.Liviooo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:20:
[...]
Zeer interessant zo'n service; maar ik ontbreek wat uitleg over wat te verwachten en hoe het precies werkt.
En ook ... moet je dan al jouw zelfgemaakte schedules verwijderen in de Onecta app?
Bij 1935 denk ik gelijk aan houten vloer op balken.piieter schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:27:
[...]
Bouwjaar zegt ook niet alles over de vloeropbouw. Ons huis is van 1935. Vloeren waren van ongeïsoleerde houten planken. Vóórdat we de warmtepomp kochten hebben we de vloeren vervangen door schuimbetonvloeren met afwerkvloeren en vloerverwarming.
Maar in algemene zin heb je wel gelijk en zegt een bouwjaar wel iets over de opbouw van de vloeren e.d..
Maar goed daarom bekijk ik dat ook eerst hè?
Ik denk het. Al is onderdeel van de offerte dat ik zelf 2 nieuwe groepen aanleg en zorg dat die afgemonteerd zijn op een werkschakelaar in de betreffende ruimte.Technician- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Ik weet niet wat ze bedoelen met upgrade. Is dat niet gewoon al het werk om de leidingen aan te passen en het E-element aan te sluiten op een aparte groep?
Dus ik denk leidingwerk, software configuratie ofwel de uren?
Maar die 2.800 voor de boiler lijkt nu ook wat veel omdat hij bij Wasco voor 1.800 staat? Wat hebben jullie zoal betaald?
Ja maar die moet ook gesjouwd en aangesloten worden.twixx schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:34:
[...]
Ik denk het. Al is onderdeel van de offerte dat ik zelf 2 nieuwe groepen aanleg en zorg dat die afgemonteerd zijn op een werkschakelaar in de betreffende ruimte.
Maar die 2.800 voor de boiler lijkt nu ook wat veel omdat hij bij Wasco voor 1.800 staat? Wat hebben jullie zoal betaald?
De booster is onderdeel van het SWW-boilervat, is nodig om een legionella run te kunnen doen. Het element (back-up heater) voor je CV-water zit al in je binnenunit.twixx schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:54:
Ik krijg de volgende offerte:Totale investering: 4.529
Vragen:Achtergrond:
[Afbeelding]
Het zijn vrij hoge prijzen imho, maar je betaald momenteel gewoon meer voor kleine klussen. Voor jou 10 anderen in de rij die een hele installatie van 15K willen. Ik neem aan dat in dat upgradepakket vooral uren zitten, buiten de inlaatcombinatie en wat leidingwerk zit alles (overdrukventiel, 3-wegklep) er standaard al bij bij daikin. Ik neem aan dat ze voor dat bedrag ook je huidige ketel en boiler netjes verwijderen? Kunnen ze gelijk het overbodige buffervat meenemen
All-electric.
Ik heb die kerel eens gemaild en hij wil graag al onze vragen beantwoorden over zijn service. Dus als er vragen zijn: erik@eng.seMajaMestreech schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
Tegen oktober maar eens een maandje proberen voor € 3,-.
Aannemers en installateurs die smijten met zelf verzonnen pakketnamen in plaats van gewoon apparatuur benoemen en separaat de installatiekosten zijn over het algemeen gewoon te duur. Maar beter te duur dan niet te koop.twixx schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:34:
[...]
Ik denk het. Al is onderdeel van de offerte dat ik zelf 2 nieuwe groepen aanleg en zorg dat die afgemonteerd zijn op een werkschakelaar in de betreffende ruimte.
Als er voor dei boiler 1.000- euro installatiekosten wordt gerekend, dan is dan nogal veel. Maar het teveel is in de orde van een paar honderd euro.
Je kan kijken of je elders nog een andere offerte kan krijgen, maar een goede band met je installateur is ook wel prettig.
Volgens de installateur is het 50L buffervat voor het CV gedeelte nog steeds nodig. Klopt dat niet?RonJ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:46:
[...]
Het zijn vrij hoge prijzen imho, maar je betaald momenteel gewoon meer voor kleine klussen. Voor jou 10 anderen in de rij die een hele installatie van 15K willen. Ik neem aan dat in dat upgradepakket vooral uren zitten, buiten de inlaatcombinatie en wat leidingwerk zit alles (overdrukventiel, 3-wegklep) er standaard al bij bij daikin. Ik neem aan dat ze voor dat bedrag ook je huidige ketel en boiler netjes verwijderen? Kunnen ze gelijk het overbodige buffervat meenemen
Ze verwijderen ook de huidige ketel inderdaad.
Ik ga morgen eens met ze bellen. De goede band is inderdaad belangrijk. Maar een redelijk tarief ook. Als het materiaal van deze opdracht inkoop 1.500 euro zou zijn blijft er 3.000 over als uurloon en voorrijden voor 1 dag werk met 2 man. Net iets meer dan ik zou gunnen al hoef ik niet voor een dubbeltje op de 1e rang.
Net gecontroleerd: type 21 en 22. Inclusief booster fans/radiator ventilatoren.Technician- schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Welk type radiatoren? 11, 21, 22 of 33.
En heb je al booster fans?
Heb je al gedraaid met een Max aanvoertemp van 35C met je ketel een winter, en dan wel zonder nachtverlaging? Hou je het dan goed warm?
35 graden en zonder nachtverlaging heb ik nog nooit geprobeerd. Volgens mij staat de cv nu op 55 graden afgesteld.
Is geen nachtverlaging toepassen ook raadzaam icm radiatoren trouwens, of is dat meer voor vloerverwarming? Mijn slimme thermostaat zet nu standaard de temperatuur omlaag rond 22:30.
Bij een WP 24/7 laten draaien zolang er geen gependel is.J_H schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:15:
[...]
Is geen nachtverlaging toepassen ook raadzaam icm radiatoren trouwens, of is dat meer voor vloerverwarming? Mijn slimme thermostaat zet nu standaard de temperatuur omlaag rond 22:30.
Met een afgifte temp. (stooklijn) welke net wel/niet de gewenste binnentemperatuur haalt.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Als je overal vloerverwarming hebt en niet (alles) wil naregelen per kamer, wat je sowieso al niet moet willen, slaat een buffervat werkelijk helemaal nergens op. Die discussie is hier al meermaals en tot in den treure gevoerd. Hij is iig serieel geplaatst, dat kost je een klein beetje rendement (zie het als een slechte radiator voor het CV-hok), maar that's it. Dan komen ze waarschijnlijk bij je terug met de nodige onzin:twixx schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Volgens de installateur is het 50L buffervat voor het CV gedeelte nog steeds nodig. Klopt dat niet?
Ze verwijderen ook de huidige ketel inderdaad.
Ik ga morgen eens met ze bellen. De goede band is inderdaad belangrijk. Maar een redelijk tarief ook. Als het materiaal van deze opdracht inkoop 1.500 euro zou zijn blijft er 3.000 over als uurloon en voorrijden voor 1 dag werk met 2 man. Net iets meer dan ik zou gunnen al hoef ik niet voor een dubbeltje op de 1e rang.
- Vergroot de waterinhoud c.q. dient als noodzakelijke energiebuffer voor defrosts. -> Totale onzin, de waterinhoud en vooral de opgeslagen energie in de massa van je vloeren is een veelvoud van dat kleine k*tvaatje. Je gaat echt helemaal niks merken van een defrost.
- Moet voor zoneregeling -> Onzin. Zolang je genoeg lussen altijd open hebt is dit geen probleem. En heb je toch zo'n slecht ontworpen installatie dat alles tegelijk dichtgezet wordt maar de unit aanblijft, daar heb je dan de meegeleverde bypass klep voor, meteen weer afslaan doet ie toch wel, dat 40-50L vaatje is ook zo opgewarmd.
- Moet van de fabrikant. -> Ook totale onzin. Als er maar genoeg permanent meedraaiende inhoud is, hoeft er geen buffervat geplaatst te worden. Iig bij Daikin staat dat gewoon expliciet in de documentatie.
De marge klopt wel idd, maar nogmaals, ze kunnen dat ook, zo niet meer pakken op een dag als ze ergens een hele installatie doen. Het is niet alleen een kwestie van wat je gunt of redelijk is, het is een verkopersmarkt en die kijken gewoon naar wat ze kunnen pakken op een dag werk, simple as that. Omdat je qua garantie e.d. toch aan ze vast zit en het lastig elders kan neerleggen helpt ook niet natuurlijk.
All-electric.
Als ik dit zo lees, dan klinkt dat heel logisch en aannemelijk. Omdat ik tijdens de plaatsing van onze warmtepomp nog maar weinig kennis had van warmtepompen, hebben ze bij mij ook zo'n klein buffervaatje in serie in de retourleiding geplaatst. Bij mij was toen ook het argument van je hebt meer inhoud nodig voor de defrosts. Hij zit er nu tussen, dus ik laat hem er maar tussen.RonJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Als je overal vloerverwarming hebt en niet (alles) wil naregelen per kamer, wat je sowieso al niet moet willen, slaat een buffervat werkelijk helemaal nergens op. Die discussie is hier al meermaals en tot in den treure gevoerd. Hij is iig serieel geplaatst, dat kost je een klein beetje rendement (zie het als een slechte radiator voor het CV-hok), maar that's it. Dan komen ze waarschijnlijk bij je terug met de nodige onzin:
- Vergroot de waterinhoud c.q. dient als noodzakelijke energiebuffer voor defrosts. -> Totale onzin, de waterinhoud en vooral de opgeslagen energie in de massa van je vloeren is een veelvoud van dat kleine k*tvaatje. Je gaat echt helemaal niks merken van een defrost.
- Moet voor zoneregeling -> Onzin. Zolang je genoeg lussen altijd open hebt is dit geen probleem. En heb je toch zo'n slecht ontworpen installatie dat alles tegelijk dichtgezet wordt maar de unit aanblijft, daar heb je dan de meegeleverde bypass klep voor, meteen weer afslaan doet ie toch wel, dat 40-50L vaatje is ook zo opgewarmd.
- Moet van de fabrikant. -> Ook totale onzin. Als er maar genoeg permanent meedraaiende inhoud is, hoeft er geen buffervat geplaatst te worden. Iig bij Daikin staat dat gewoon expliciet in de documentatie.
De marge klopt wel idd, maar nogmaals, ze kunnen dat ook, zo niet meer pakken op een dag als ze ergens een hele installatie doen. Het is niet alleen een kwestie van wat je gunt of redelijk is, het is een verkopersmarkt en die kijken gewoon naar wat ze kunnen pakken op een dag werk, simple as that. Omdat je qua garantie e.d. toch aan ze vast zit en het lastig elders kan neerleggen helpt ook niet natuurlijk.
Lekker cashen voor de installateurs (ook al is het bedrag maar klein ten opzichte van het totale aanschafbedrag) bij de klanten, die over het algemeen totaal geen kennis hebben van techniek, laat staan van warmtepompen.
En eigenlijk zou dat ook niet nodig moeten zijn, dat klanten kennis moeten hebben van warmtepompen.
Je zou als klant gewoon moeten kunnen vertrouwen op de integriteit en kennis van installateurs.
Helaas ligt dat in de praktijk vaak anders.
Bij mij zit dat vaatje er ook tussen. Maar mijn installateur weer wel wat ze doen, en ze bouwen overal exact de zelfde configuratie waar ze minimaal gezeik mee hebben. Ze verdienen meer aan geen gedoe dan aan het vaatje zelf.
Ik krijg binnenkort een Daikin Altherma 3 warmtepomp met een ERGA08EVH7 buitenunit. Deze dient 1 fase gevoed te worden. Idealiter zou deze met een C20 aardlekautomaat afgezekerd worden. Ik heb echter nog een nieuwe Hager B16 aardlekautomaat liggen. Gaat deze naar verwachting werken met deze buitenunit of gaat deze er regelmatig uit klappen? Wellicht heeft hier iemand ervaring mee.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Veel mensen hier hebben hem achter een B16. Mijn 6 kW zit dat ook. Ik ken geen probleemgevallen. Bij een SWW run in de winter piekt die wel eens rond de 4 kW elektrisch, maar daar slaat zo’n automaat niet op af.rogervdh schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:11:
Ik krijg binnenkort een Daikin Altherma 3 warmtepomp met een ERGA08EVH7 buitenunit. Deze dient 1 fase gevoed te worden. Idealiter zou deze met een C20 aardlekautomaat afgezekerd te worden. Ik heb echter nog een nieuwe Hager B16 aardlekautomaat liggen. Gaat deze naar verwachting werken met deze buitenunit of gaat deze er regelmatig uit klappen? Wellicht heeft hier iemand ervaring mee.
Bedankt, SWW gaat bij mij sowieso via een separate WPB (vanwege extreme leidinglengte). Het is puur de 8kW buitenunit voor CV. Ga ik gewoon eerst die B16 eens plaatsen en mocht het problemen geven, is die nog altijd snel omgewisseld in een C20 ofzo. Als het niet hoeft, scheelt het toch weer dik 100 euro voor een nieuwe alamat.MrFish schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:13:
[...]
Veel mensen hier hebben hem achter een B16. Mijn 6 kW zit dat ook. Ik ken geen probleemgevallen. Bij een SWW run in de winter piekt die wel eens rond de 4 kW elektrisch, maar daar slaat zo’n automaat niet op af.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ik pak altijd/meestal wat in de manual staatrogervdh schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:11:
Ik krijg binnenkort een Daikin Altherma 3 warmtepomp met een ERGA08EVH7 buitenunit. Deze dient 1 fase gevoed te worden. Idealiter zou deze met een C20 aardlekautomaat afgezekerd worden. Ik heb echter nog een nieuwe Hager B16 aardlekautomaat liggen. Gaat deze naar verwachting werken met deze buitenunit of gaat deze er regelmatig uit klappen? Wellicht heeft hier iemand ervaring mee.
Eerste hit op Google: https://www.gewisselektro...maten/2-polig-C20-GW94308, 65- euro.rogervdh schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:00:
[...]
Bedankt, SWW gaat bij mij sowieso via een separate WPB (vanwege extreme leidinglengte). Het is puur de 8kW buitenunit voor CV. Ga ik gewoon eerst die B16 eens plaatsen en mocht het problemen geven, is die nog altijd snel omgewisseld in een C20 ofzo. Als het niet hoeft, scheelt het toch weer dik 100 euro voor een nieuwe alamat.
1x een koude douche en je gaat alsnog dat ding halen.
Hij had het over Hager. En geen koude douche, want een aparte WP-boiler.
Zonder SWW-run kom je sowieso niet eens in de buurt van 16A, ook niet bij een defrost.
Zonder SWW-run kom je sowieso niet eens in de buurt van 16A, ook niet bij een defrost.
All-electric.
Ik heb inderdaad alles van Hager en blijf ik dan toch bij één en hetzelfde merk voor de hele groepenkast (ook al is dat vanuit technisch perspectief niet nodig). Dan ben je voor een 1P+N - C20 alamat toch minimaal € 100+ kwijt (geen kapitaal, maar als het niet perse nodig is en nog een Hager B16 ongebruikt hebt liggen....). Ergste wat er kan gebeuren is dat die alamat eruit vliegt en dat de woning ff niet op temperatuur is (SWW gaat inderdaad via WP-boiler). Heb ook nog een 5kW Daikin Stylish airco, kan ik in geval van nood ook nog altijd tijdelijk mee verwarmen. Maar denk dat het wel lukt, als ik verschillende berichten hier zo lees.RonJ schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:56:
Hij had het over Hager. En geen koude douche, want een aparte WP-boiler.
Ik moet toegeven dat RonJ scherper leest dan ik doe. Enkel de WP zal de 16A inderdaad nooit halen.
Heb je de regeling weersafhankelijk 'Curve op 2 punten' of op 'Curver op helling of afwijking'?Predge schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:45:
[...]
Een heel mooi werkende warmtepomp is bijna non stop echt super rustig op een laag pitje bezig. Bij ons is dat bijvoorbeeld met enkel gewone 1980 CV-radiatoren een stabiele watt of 500 (soms minder, vaak net wat meer) en een uitgaande watertemperatuur van zo'n 30 (weersafhankelijke regeling: 43graden bij -15buiten en 27graden bij +15buiten) en de BUH staat qua werkschakelaar uit: enkel voor nood.
Tip: iemands instellingen (zie de doc-link onderaan deze pagina, van mij staat er ook bij) die mogelijk qua installatie met die van jou vergelijkbaar zijn deels overnemen en gaan testen. De devil is in the detail, de instellingen, hoe je verdere systeem er uitziet en ingeregeld is en de isolatie-situatie van het huis maken allemaal zeer veel uit.
Kwestie van testen, wat veranderen, testen, wat veranderen, repeat... Best wel een dingetje.
Verder is het stroomverbruik van een warmtepomp super goed uit te lezen middels vele after-market middelen en op een wat grove manier middels de Daikin zelf.
Hier duurde het ook even voor ik de boel goed, relatief zuinig en stabiel werkend had. En het erg wisselvallige NL-weer helpt dan niet mee, want dat is een dagelijkse grote variabele.
Is dit verschil ook in Jip en Janneke uit te leggen ?
De koevlaasmethode levert bij mij 5.8 op, waar de adviseur 5kw adviseert. Volgens de adviseur zou ik uiteindelijk ook prima full-electric moeten kunnen gaan, maar de koevlaasmethode levert dan 6.3kw op, als ik ook gas tbv douchen etc meereken.
Ik twijfel echter of het verstandig is om dan het 8kw model te pakken, ivm overcapaciteit/pendelen. Zou zoiets (bijvoorbeeld tijdens zachtere dagen?) tot pendelen kunnen leiden, of schakelt de warmtepomp dan zelf over op een lager pitje? Maw; hoe groot is het risico op pendelen door een dergelijke overcapaciteit?
Advies is verder een 20L buffervat, maar op internet vind ik veelvuldig de formule 20 x aantal Kw. (Eventueel met aftrek voor vloerverwarming, maar die heb ik niet) Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen? Is 20L een zinnig advies?
(Ik zal de adviseur zelf binnenkort ook over deze vatgrootte vragen)
Ik twijfel echter of het verstandig is om dan het 8kw model te pakken, ivm overcapaciteit/pendelen. Zou zoiets (bijvoorbeeld tijdens zachtere dagen?) tot pendelen kunnen leiden, of schakelt de warmtepomp dan zelf over op een lager pitje? Maw; hoe groot is het risico op pendelen door een dergelijke overcapaciteit?
Advies is verder een 20L buffervat, maar op internet vind ik veelvuldig de formule 20 x aantal Kw. (Eventueel met aftrek voor vloerverwarming, maar die heb ik niet) Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen? Is 20L een zinnig advies?
[ Voor 4% gewijzigd door J_H op 04-09-2024 22:55 ]
Waarom dan niet de 6 kW variant nemen?J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:47:
De koevlaasmethode levert bij mij 5.8 op, waar de adviseur 5kw adviseert. Volgens de adviseur zou ik uiteindelijk ook prima full-electric moeten kunnen gaan, maar de koevlaasmethode levert dan 6.3kw op, als ik ook gas tbv douchen etc meereken.
De 4, 6 en 8kW modellen kunnen even ver terug moduleren.J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:47:
Het betreft een hybride systeem, inclusief een Intergas ketel. Volgens mij zijn die er alleen in 5- en 8kw-uitvoering.ymaenhout schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:27:
[...]
Waarom dan niet de 6 kW variant nemen?
Wat betekent dat concreet? Dat het risico op pendelen voor alle types effectief even groot is?danny.s schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:23:
[...]
De 4, 6 en 8kW modellen kunnen even ver terug moduleren.
Waarom zou je hybride nemen? En als je dat al doet, neem dan iets dat wél omgebouwd kan worden naar FE. Die hybrid-intergas combi zet je jezelf weer voor 15-20 jaar mee vast.J_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:23:
[...]
Het betreft een hybride systeem, inclusief een Intergas ketel. Volgens mij zijn die er alleen in 5- en 8kw-uitvoering.
[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 05-09-2024 08:57 ]
All-electric.
Ja. En voor de FE modellen geldt, de 4 doet 5 bij -10, de 6 doet 6, de 8 doet 7. Staar je dus niet blind op het typenummer.J_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:27:
[...]
Wat betekent dat concreet? Dat het risico op pendelen voor alle types effectief even groot is?
All-electric.
Of je een buffervat nodig hebt hangt helemaal af van je afgiftesysteem (vloerverwarming of radiatoren), totale waterinhoud en of je na-/zoneregeling gaat toepassen en zoja, op hoeveel van het systeem.J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:47:
All-electric.
Deze zou full-electric moeten kunnen volgens de adviseur. Volgens hem volstaat 5kw dan ook nog steeds. Ik vond dat als weinig vermogen klinken, o.a. vandaar dat ik hier nog wat dingen wil verifiëren. (Of een 8kw uiteindelijk toch niet een betere keuze is. Uiteraard wil ik pendelen daarbij voorkomen)RonJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:37:
[...]
Waarom zou je hybride nemen? En als je dat al doet, neem dan iets dat wél omgebouwd kan worden naar FE. Die hybrid-intergas combi zet je jezelf weer voor 15-20 jaar mee vast.
Hiermee wordt mijn bestaande ketel uit 2010 gelijk vervangen.
[ Voor 5% gewijzigd door J_H op 05-09-2024 09:39 ]
Verwarmen met radiatoren, type 21/22. Geen vloerverwarming.RonJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:06:
[...]
Of je een buffervat nodig hebt hangt helemaal af van je afgiftesysteem (vloerverwarming of radiatoren), totale waterinhoud en of je na-/zoneregeling gaat toepassen en zoja, op hoeveel van het systeem.
Toevallig wordt vandaag door Technician, hier ook actief, een 6 kW Daikin in bedrijf gesteld ( in hybride opstelling, later evt over op FE.J_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:23:
[...]
Het betreft een hybride systeem, inclusief een Intergas ketel. Volgens mij zijn die er alleen in 5- en 8kw-uitvoering.
Betreft een monoblock die ook kan koelen (voor later).
De Daikin-Intergas combi kan niet FE last time I checked. Zonder de specifieke intergas ketel doet ie helemaal niks en hij kan ook geen boilervat aansturen. Hooguit kan je m later zo configureren dat de gasketel nooit meer aanslaat en er een WP-boiler bijplaatsen.J_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:31:
[...]
Deze zou full-electric moeten kunnen volgens de adviseur. Volgens hem volstaat 5kw dan ook nog steeds. Ik vond dat als weinig vermogen klinken, o.a. vandaar dat ik hier nog wat dingen wil verifiëren. (Of een 8kw uiteindelijk toch niet een betere keuze is. Uiteraard wil ik pendelen daarbij voorkomen)
Hiermee wordt mijn bestaande ketel uit 2010 gelijk vervangen.
Als je een hybride wil (maar waarom zou je nu half werk leveren en nog een nieuwe ketel gaan ophangen?), kan je idd beter voor een monoblock kiezen. Die kan later wél worden omgebouwd naar FE en voor nu ook gewoon met alle courante ketels samenwerken ipv alleen met dit super-specifieke model waar niemand onderdelen voor op voorraad heeft.
Maargoed, dan zou ik toch meteen doorpakken en je warm water voorziening ook meteen FE regelen voor hetzelfde geld als een nieuwe ketel hangen. Als je nou een ketel van 5 jaar oud had was het een ander verhaal, dan is het in stappen doen nog wel te begrijpen. Maar nu nog een nieuwe ketel kopen is een beetje een desinvestering.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 05-09-2024 09:46 ]
All-electric.
Het minimum-vermogen is hetzelfde dus in principe hoeft 8kW niet meer te pendelen dan 4kW. Maar de 8kW lijkt wel wat sneller door te schieten, wat tot extra pendelen kan leiden. Dat risico kun je beperken door overregeling maximaal te zetten en door in lente en herfst de geluidsstille mode (vermogensbeperking) aan te zetten, dat blijkt bij mij nog zuiniger te zijn ook.J_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:27:
Wat betekent dat concreet? Dat het risico op pendelen voor alle types effectief even groot is?
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Heeft iemand een idee of de LAN gateway BRP069A61 compatible is met de Daikin Altherma warmtepomp ERGA08EVH7 met EHBH08E9W? Ik heb ergens een overzichtje gevonden dat deze LAN gateway kennelijk compatible is met de C en D modellen, maar het E model staat daar niet bij. Wellicht hebben mensen andere praktijkervaringen....?
Weet je zo welke menu code dat is, die vermogensbeperking?arnoldniessen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:31:
[...]
Het minimum-vermogen is hetzelfde dus in principe hoeft 8kW niet meer te pendelen dan 4kW. Maar de 8kW lijkt wel wat sneller door te schieten, wat tot extra pendelen kan leiden. Dat risico kun je beperken door overregeling maximaal te zetten en door in lente en herfst de geluidsstille mode (vermogensbeperking) aan te zetten, dat blijkt bij mij nog zuiniger te zijn ook.
Dat lijkt me dan wellicht goed om dat sowieso aan te zetten. Wil ik proberen (als de herfst en kou weer gaat komen)
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? In de herfst draait hij hier al op een mimimum vermogen, dus vraag me af: hoe kan de vermogensbeperking hem dan nog verder beperken/zuiniger maken?arnoldniessen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:31:
[...]
en door in lente en herfst de geluidsstille mode (vermogensbeperking) aan te zetten, dat blijkt bij mij nog zuiniger te zijn ook.
Voornamelijk omdat de ventilator dan wel langzamer gaat draaien. Dat scheelt iets. De compressor gaat inderdaad niet minder toeren maken.danny.s schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:33:
[...]
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? In de herfst draait hij hier al op een mimimum vermogen, dus vraag me af: hoe kan de vermogensbeperking hem dan nog verder beperken/zuiniger maken?
Klopt:MrFish schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:42:
Voornamelijk omdat de ventilator dan wel langzamer gaat draaien. Dat scheelt iets. De compressor gaat inderdaad niet minder toeren maken.
/f/image/wWA0zeQDGLyABDuLoGa5lLYl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a3QGdSqWOnxu5FBA8D6HJlaT.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij zit de geluidsarme stand in menu 3 en 7.4.4, en ik kan het niveau ook vanuit HA instellen met P1P2MQTT.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Even vraagje tussendoor... voor het uitlezen in Home Assistent is ESPAltherma de facto oplossing, toch? Mijn WP is in juli geinstalleerd en nu de temperaturen zakken wordt het interessant om er aandacht te besteden.
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Klopt, idealiter naast de daikin cloud integratie voor de bediening.Patrick4 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:47:
Even vraagje tussendoor... voor het uitlezen in Home Assistent is ESPAltherma de facto oplossing, toch? Mijn WP is in juli geinstalleerd en nu de temperaturen zakken wordt het interessant om er aandacht te besteden.
All-electric.
Wij hebben vloerverwarming in combinatie met radiatoren. Woning is van 1981. Spouw is nageïsoleerd en ramen zijn vervangen door HR+ glas.
Weet iemand welke mode in ons geval het beste is: de AWT mode of de Thermostaatmode? (Daikin Althemra 8kW). We vinden het belangrijke dat de buitenunit zo rustig mogelijk draait en zo min mogelijk aan en uit gaat.
Weet iemand welke mode in ons geval het beste is: de AWT mode of de Thermostaatmode? (Daikin Althemra 8kW). We vinden het belangrijke dat de buitenunit zo rustig mogelijk draait en zo min mogelijk aan en uit gaat.
Dan gaat een vaste AWT niet echt goed werken, dus thermostaat mode. Maar het gaat vooral om de juiste/laagste weersafhankelijke stooklijn vinden die de boel net warm genoeg krijgt, zodat die thermostaat meestal net niets doet en alleen maar ingrijpt als de zon ineens de boel opwarmt in het voorjaar of je de haard een keer aan hebt oid.Pieter B schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:37:
Wij hebben vloerverwarming in combinatie met radiatoren. Woning is van 1981. Spouw is nageïsoleerd en ramen zijn vervangen door HR+ glas.
All-electric.
Gisteren is de 6 kW Daikin Altherma, in hybride opstelling, in bedrijf gesteld.
Incl Madoka thermostaat.
Nu heb ik het gevoel dat de Madoka thermostaat niet geheel nauwkeurig is mbt temperatuur van de woonkamer, lees: geeft te hoog aan, 25 graden.
De binnenunit van de daikin airco (hangt tussen de 1e en 2e verdieping gaf 23 aan.
Heb als 'test' de deur naar boven 2u open gehouden, beide temp metingen veranderde niet.
Incl Madoka thermostaat.
Nu heb ik het gevoel dat de Madoka thermostaat niet geheel nauwkeurig is mbt temperatuur van de woonkamer, lees: geeft te hoog aan, 25 graden.
De binnenunit van de daikin airco (hangt tussen de 1e en 2e verdieping gaf 23 aan.
Heb als 'test' de deur naar boven 2u open gehouden, beide temp metingen veranderde niet.
Verdere vraag hierop ... is het verstandig om in HomeAssistant een automatisatie op te zetten die dagelijks, op het goedkoopste (stroom)uur van de dag/nacht en uiteraard met dynamisch tarief, de "powerful mode" aanzet om warm water te maken?RonJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:52:
[...]
Klopt, idealiter naast de daikin cloud integratie voor de bediening.
Wat geeft hij nu aan? Lees dit topic maar eens door over klachten over de Madoka thermostaat. Hij is simpelweg erg gevoelig. Hier thuis hangt hij minstens 6 meter van elk dichtstbijzijnde deur/raam, maar als het buiten kouder is dan 10 graden zakt de Madoka makkelijk 1,5-2 graden als de deur 10 seconden open is geweest. Idem met wat instraling van de zon: ondanks dat het indirect zonlicht is gaat de temperatuur snel omhoog. In de winter betekent dat dat de verwarming uit kan springen als het vriest. Niet handig.ymaenhout schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:02:
Gisteren is de 6 kW Daikin Altherma, in hybride opstelling, in bedrijf gesteld.
Incl Madoka thermostaat.
Ja, maar nee. Powerful mode zet je booster element aan en dat betekent verwarmen op cop 1. Wat je wil doen is een automation maken die je watertank setpoint omhoog gooit voor dat uur.Liviooo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:10:
[...]
Verdere vraag hierop ... is het verstandig om in HomeAssistant een automatisatie op te zetten die dagelijks, op het goedkoopste (stroom)uur van de dag/nacht en uiteraard met dynamisch tarief, de "powerful mode" aanzet om warm water te maken?
Ik zelf heb een setpoint van 42 (hysterese 2), bij enkel warmhouden. Dagelijks gaat hij op 't goedkoopste uurtje naar 55 en een minuut later naar 48. Na het uur weer terug naar 42.
Zie een van mijn laatste posts in dit topic voor een voorbeeld hoe je dit kan doen in HA
[ Voor 5% gewijzigd door MrRobin op 07-09-2024 07:42 ]
Vaochtend 24.5 graden. Buiten temp 15 graden en binnenunit airco gaf 22 aan. We hebben een wtw installatie dus de temp zou, denk ik, wat dichter bij elkaar moeten zitten.TKroon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:29:
[...]
Wat geeft hij nu aan? Lees dit topic maar eens door over klachten over de Madoka thermostaat. Hij is simpelweg erg gevoelig. Hier thuis hangt hij minstens 6 meter van elk dichtstbijzijnde deur/raam, maar als het buiten kouder is dan 10 graden zakt de Madoka makkelijk 1,5-2 graden als de deur 10 seconden open is geweest. Idem met wat instraling van de zon: ondanks dat het indirect zonlicht is gaat de temperatuur snel omhoog. In de winter betekent dat dat de verwarming uit kan springen als het vriest. Niet handig.
Ik heb nog geen tijd gehad om in de handleiding te duiken, maar is er evt iets qua instellingen wat ik aan zou moeten passen?
Hij hangt op een plek waar de zon niet direct op schijnt, wel 30 cm naast de deur van de woonkamet naar de gang.
Zijn de leidingen tussen de buiten- en binnenunit standaard onderdeel van het product, of is dit iets wat de installateur zelf bepaalt en aanlegt?
Indien standaard, moet je ze vanwege isoleren koelen nog na-isoleren / dampdicht maken of voldoet het?
Indien standaard, moet je ze vanwege isoleren koelen nog na-isoleren / dampdicht maken of voldoet het?
Ok, duidelijk ... ben zonet eens naar je automation gaan kijken. Vraag me wel af waarom je smartgrid schakelingen nodig hebt als je dat ook gewoon kan instellen via de Onecta API in HA.MrRobin schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:41:
[...]
Ja, maar nee. Powerful mode zet je booster element aan en dat betekent verwarmen op cop 1. Wat je wil doen is een automation maken die je watertank setpoint omhoog gooit voor dat uur.
Ik zelf heb een setpoint van 42 (hysterese 2), bij enkel warmhouden. Dagelijks gaat hij op 't goedkoopste uurtje naar 55 en een minuut later naar 48. Na het uur weer terug naar 42.
Zie een van mijn laatste posts in dit topic voor een voorbeeld hoe je dit kan doen in HA
Bij mij maakt de compressor juist het meeste lawaai, de ventilator hoor ik niet eens. Ik hoor het op de straat voor mijn huis als de Daikin het sww aan het opwarmen is. Dat is zo’n 10 meter. Ben ik de enige met dit probleem?MrFish schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:42:
[...]
Voornamelijk omdat de ventilator dan wel langzamer gaat draaien. Dat scheelt iets. De compressor gaat inderdaad niet minder toeren maken.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik heb de compressor van onze Daikin nog nooit gehoord. Niet binnen (hij hangt aan de muur van een slaapkamer nota bene), niet buiten, ook niet tijdens SWW bedrijf. De fan hoor je wel wat, maar niet storend.Videopac schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:16:
[...]
Bij mij maakt de compressor juist het meeste lawaai, de ventilator hoor ik niet eens. Ik hoor het op de straat voor mijn huis als de Daikin het sww aan het opwarmen is. Dat is zo’n 10 meter. Ben ik de enige met dit probleem?
Om mijn vorige bericht even te verduidelijken: de stille modus begrenst wel het maximale toerental van de compressor (en zet de ventilator permanent een standje lager), maar maakt niet lagere toerentallen van de compressor mogelijk dan tijdens regulier bedrijf. Oftewel, als je tijdens SWW-modus last hebt van de compressor, dan kan de stille modus zeker helpen. Maar het zou ook kunnen zijn dat er iets resoneert in de behuizing of de bevestiging/ophanging.
Dat is niet per definitie waar; of de booster wordt gebruikt tijdens 'krachtig verwarmen' is een instelling. Ik heb dit uitgezet, juist omdat je dan makkelijk even SWW kunt bijmaken met de app.MrRobin schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:41:
[...]
Ja, maar nee. Powerful mode zet je booster element aan en dat betekent verwarmen op cop 1. Wat je wil doen is een automation maken die je watertank setpoint omhoog gooit voor dat uur.
Hier had de installateur gewoon een losse rol koelleiding in z'n bus liggen met de isolatie er kant en klaar omheen. Volgens mij is dat gebruikelijk. Extra isoleren kun je doen (vooral relevant bij grote afstanden want de koelgasleidingen kunnen goed heet worden). Ik ken geen verhalen dat extra isolatie nodig is ivm dampdicht maken.M4inDC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:14:
Zijn de leidingen tussen de buiten- en binnenunit standaard onderdeel van het product, of is dit iets wat de installateur zelf bepaalt en aanlegt?
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 07-09-2024 13:28 ]
Welke instelling is dat dan precies ?MrFish schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:23:
[...]
Dat is niet per definitie waar; of de booster wordt gebruikt tijdens 'krachtig verwarmen' is een instelling. Ik heb dit uitgezet, juist omdat je dan makkelijk even SWW kunt bijmaken met de app.
Mr fish heeft helemaal gelijk! Alleen als je instelling voor (uit mijn hoofd) installateurs instelling > booster / BSH instelling hebt staan op toegestaan of compressor uit is dat het geval. Ik heb 'm op overlap staan, wat zo veel betekent als "booster mag alleen aan als de wp het zelf niet meer aan kan". In dat geval is de krachtige modus alleen een signaal om direct warm water te maken, dus zonder booster aan
Smartgrid is hier inderdaad niet voor nodig. Smartgrid is wel handig bij een dynamisch contract omdat je dan kamerbuffering kan gebruiken (tijdelijk hogere setpoint van de kamerthermostaat & hogere uitgaande water temperatuur). Kamerbuffering is een instelling in de wp maar kan je niet op een andere manier gebruiken dan met smartgrid. Je kan het wel nabootsen via de onecta cloud maar dat kost je veel meer automation werk in HA, wmb meer dan het installeren van een shelly uni (plus) en smartgrid werkend krijgen. En het mooie van smartgrid is enerzijds dat het lokaal werkt zonder cloud connectie en anderzijds dat het niet telkens je instellingen aanpast.Liviooo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:20:
[...]
Ok, duidelijk ... ben zonet eens naar je automation gaan kijken. Vraag me wel af waarom je smartgrid schakelingen nodig hebt als je dat ook gewoon kan instellen via de Onecta API in HA.
[ Voor 36% gewijzigd door MrRobin op 07-09-2024 16:58 ]
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?