aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:55:
[...]
Gaat om 84m2, wat ze in 12 groepen aansluiten, maar volgens mij zonder zoneregeling; het zijn wel 2 ruimtes, nog even de vraag of ik die los wil regelen.
De vloer wordt een beton/cementvloer, aan de onderkant isolatie.
Het is allemaal 'nieuw' (onderdeel van grote renovatie).
Als het maar even kan wil je geen zoneregeling. Als je die twee ruimtes niet volledig van elkaar kan isoleren ga je anders namelijk alsnog die ruimte verwarmen, maar dan via de andere ruimte maar met de helft van de afgifte (en dus een hogere temperatuur en met minder efficientie). Met een WP/LTV ben je eigenlijk vrijwel altijd beter af door de boel lekker uniform en 24/7 op of rond de gewenste temperatuur te laten.
Als dat een beetje dikke laag beton (of gipsachtig spul) wordt kan je daarin echt een veelvoud van de energie opslaan dan in zo'n vat, je hoeft het niet meer te verpompen en je verliest die warmte vervolgens op de juiste plek ipv het CV-hok. Je kan dat aansturen met smart-grid contacten, dan kan je bij PV-overschot of lage stroomprijzen eerst de boiler naar het comfort setpoint stoken (liefst dus maar tot 53C) en vervolgens gaat ie room-bufferen, dus de beneden verdieping 1-2C (wat je instelt) verhogen wanneer het gewenst is.
Hij had het inderdaad over een boost functie, vermoed dat daar dan die COP=1 op komt.
Hij had het ook nog over een extra warmtepomp boiler (Edel 150/270) die dan op de retourleiding van de vloerverwarming komt, maar daar moet ik hem nog verder op doorvragen, want dat concept snap ik niet.
Ja dat wil je dus niet gebruiken buiten de legionella cyclus, want dan ga je gewoon onnodig energie verspillen. Als je dat bad hooguit 1x per maand gebruikt is het nog te overwegen, anders is het echt zonde om dat met een veel te klein vat c.q. op een te hoge temperatuur te gaan doen. Een groter vat is ook nauwelijks duurder.
Dat laatste vind ik ook raar, als je dat al gaat doen, neem dan gewoon helemaal een WP-boiler voor het warmte water als stand-alone, maar die zijn weer veel trager met opwarmen (is ook een feature, lager vermogen = meer op PV kunnen doen). Een WP-boiler met een tweede vat gaan combineren maakt het allemaal weer veel te duur, storingsgevoelig en gewoon onnodig complex. Volgens mij heeft je installateur de allerbelangrijkste les in de techniek gemist, namelijk KISS.
[
Voor 6% gewijzigd door
RonJ op 12-09-2024 14:08
]
All-electric.