Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02

MrFish

Untitled

MrRobin schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:48:
[...]

Mr fish heeft helemaal gelijk! Alleen als je instelling voor (uit mijn hoofd) installateurs instelling > booster / BSH instelling hebt staan op toegestaan of compressor uit is dat het geval. Ik heb 'm op overlap staan, wat zo veel betekent als "booster mag alleen aan als de wp het zelf niet meer aan kan". In dat geval is de krachtige modus alleen een signaal om direct warm water te maken, dus zonder booster aan
Ik heb de BSH staan op ‘alleen desinfectie’ en de BUH op ‘beperkt’ (dat is Daikin-Vlaams voor ‘uit’, maar hij doet dan nog wel mee bij defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 17:19
Over die BUH gesproken, weet iemand of en zo ja hoe je die moet instellen zodat je sww >48c kan opwarmen via de warmtepomp ipv de booster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:06
Kan iemand helpen bij het volgende. Vorig jaar had ik hier voor zover ik weet geen last van.

Als ik mijn externe thermostaten op vraag zet, dan gaat normaal gesproken de WP aan en gaat ie koelen (of verwarmen).

Dat koelen doet hij echter niet meer.

Alleen als ik een instelling verander en direct weer terugzet en hij daardoor opnieuw wil starten, springt het koelen aan.

Ik zou niet weten waar dit mee te maken heeft.

Hopelijk kan iemand van jullie iets bedenken?

SWW 0 problemen en verwarmen deed het ook gewoon perfect vorig stookseizoen.

Minimumtemp voor koelen staat op 25 gr, dat is volgens mij ook de standaardinstelling, deltaT op 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 07-09-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 15:04
ymaenhout schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:02:
Gisteren is de 6 kW Daikin Altherma, in hybride opstelling, in bedrijf gesteld.
Incl Madoka thermostaat.

Nu heb ik het gevoel dat de Madoka thermostaat niet geheel nauwkeurig is mbt temperatuur van de woonkamer, lees: geeft te hoog aan, 25 graden.

De binnenunit van de daikin airco (hangt tussen de 1e en 2e verdieping gaf 23 aan.
Heb als 'test' de deur naar boven 2u open gehouden, beide temp metingen veranderde niet.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:44
Afwijking van de Madoka is een bekend verschijnsel. Even de zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
PCJR schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:32:
[...]

Sensor omgelegd/verlegd. Vangt minder wind en tocht etc.
Hoe heb je dit gedaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Je kunt sowieso de afwijking van de kamerthermostaat instellen. Kijk even in de installateurshandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
MrFish schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:59:
[...]

Je kunt sowieso de afwijking van de kamerthermostaat instellen. Kijk even in de installateurshandleiding.
Bedankt voor de tip, na het werk ga ik erin duiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasJackson
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-05 21:00
Ik heb de Daikin Altherma RF 3 met 230L buffervat. Ik heb het probleem dat deze te vaak de backup heaters gebruikt voor sanitair warmwater opwekking.

Instellingen
Ik gebruik de volgende regeling voor sanitair warmwater:
  • Modus 'Geprogrammeerd + warmhouden' die elke dag switched tussen 'Eco' 44°C en 'Comfort' 49°C met warmhouden op 47°C en hysteresis 4°C
  • Backup heater staat op 'Alleen WTW', en op capaciteit 1,0kW voor stap 1 en op 1,0kW voor stap 2.
Om 14u gaat het tijdschema van 'Eco' naar 'Comfort'. Dit doe ik omdat ik dan het meeste kans heb dat er zonneopbrengst is.

Probleem
  • Ik heb vaak dat het buiten warm is (27°C) en dat hij dan toch de backup heater gebruikt... (Tank temperatuur was toen 42°C)
  • En een andere keer als het buiten matig warm is (19°C) dat hij dan wel op de compressor opwarmt.
Ik zou net denken dat als het warm is dat hij dan graag de compressor gebruikt.

Ik heb al het instelpunt van 'Comfort' proberen verlagen maar dat helpt niet.

Ookal heb ik zo'n lage instelpunten voor de backupheater (samen dus maar 2kW) merk ik dat de warmtepomp om 14u dan 6kW begint te verbruiken... Dit begrijp ik ook niet. Ik dacht dat de compressor 2kW + backupheaters dan maximum 4kW mogen zijn.

Mijn doel is om het piekverbruik zo veel mogelijk te beperken om zo veel mogelijk zon te verbruiken. Als ie 6kW trekt dan is de kans al kleiner dat ik dat met PV kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
MrFish schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:59:
[...]

Via installatiemenu (wel met code) > hoofdzone kan ik de afwijking instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-05 21:11
JonasJackson schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:15:
Ik heb de Daikin Altherma RF 3 met 230L buffervat. Ik heb het probleem dat deze te vaak de backup heaters gebruikt voor sanitair warmwater opwekking.

Instellingen
Ik gebruik de volgende regeling voor sanitair warmwater:
  • Modus 'Geprogrammeerd + warmhouden' die elke dag switched tussen 'Eco' 44°C en 'Comfort' 49°C met warmhouden op 47°C en hysteresis 4°C
  • Backup heater staat op 'Alleen WTW', en op capaciteit 1,0kW voor stap 1 en op 1,0kW voor stap 2.
Om 14u gaat het tijdschema van 'Eco' naar 'Comfort'. Dit doe ik omdat ik dan het meeste kans heb dat er zonneopbrengst is.

Probleem
  • Ik heb vaak dat het buiten warm is (27°C) en dat hij dan toch de backup heater gebruikt... (Tank temperatuur was toen 42°C)
  • En een andere keer als het buiten matig warm is (19°C) dat hij dan wel op de compressor opwarmt.
Ik zou net denken dat als het warm is dat hij dan graag de compressor gebruikt.

Ik heb al het instelpunt van 'Comfort' proberen verlagen maar dat helpt niet.

Ookal heb ik zo'n lage instelpunten voor de backupheater (samen dus maar 2kW) merk ik dat de warmtepomp om 14u dan 6kW begint te verbruiken... Dit begrijp ik ook niet. Ik dacht dat de compressor 2kW + backupheaters dan maximum 4kW mogen zijn.

Mijn doel is om het piekverbruik zo veel mogelijk te beperken om zo veel mogelijk zon te verbruiken. Als ie 6kW trekt dan is de kans al kleiner dat ik dat met PV kan opvangen.
Als je zoekt in dit forum (ik weet hetz het zijn nogal wat pagina 's) dan kun je vinden dat wanneer de buitenunit aangeeft dat het > 25 graden is dat de compressor het sanitair water maar tot 45 graden verwarmd en dan de backupheater/boosterheater gebruikt. Wanneer de buitenunit denkt dat het >35 graden is dan gaat sanitair water helemaal op de backup/booster heater. En de buitenunit kan nogal snel denken dat het warm is, vooral wanneer deze in de zon staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonasJackson
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-05 21:00
Hetisweergezell schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:39:
[...]

Als je zoekt in dit forum (ik weet hetz het zijn nogal wat pagina 's) dan kun je vinden dat wanneer de buitenunit aangeeft dat het > 25 graden is dat de compressor het sanitair water maar tot 45 graden verwarmd en dan de backupheater/boosterheater gebruikt. Wanneer de buitenunit denkt dat het >35 graden is dan gaat sanitair water helemaal op de backup/booster heater. En de buitenunit kan nogal snel denken dat het warm is, vooral wanneer deze in de zon staat.
Bedankt voor je reactie! Weinig aan te doen dus, buiten de comforttemperatuur op 45°C zetten maar dat vind ik al aan de lage kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
JonasJackson schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor je reactie! Weinig aan te doen dus, buiten de comforttemperatuur op 45°C zetten maar dat vind ik al aan de lage kant.
Niet 45, maar 44. Boven de 25gr doet de compressor tot 45 graden, niet tot en met.

Waarom vind je het aan de lage kant? Nu in de zomer red ik het met 230L prima om met 3-4 mensen te douchen met de tank op 44gr. In de winter, als water kouder is red ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:03
1.
Ik zie dat de app 32 graden als buitentemperatuur aangeeft. Ik zie ook dat ingesteld staat dat er geen externe sensor is. Waar haalt de app dan de buitentemperatuur vandaan?

2.
Ik heb trouwens wel een buitensensor, maar die is niet aangesloten bij plaatsing. Maakt dat veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-05 12:19
Wij hebben de Daikin warmtepomp met vloermodel 230L watervat nu bijna een jaar.
De SCOP (dus verbruik over een heel jaar, tot nu toe) voor het sanitair warm water valt mij wat tegen.

- Wij hebben er zelf (dit jaar) ingestopt: 578 kw
- De warmtepomp heeft er van kunnen maken: 1204 kw
- Geeft een SCOP van: 2.08

Nu ben ik benieuwd waar anderen op zitten voor dit jaar.
Hierbij maakt het voor de (s)cop niet uit met hoeveel mensen je doucht en/of aantal liters water wat je verbruikt.

Zou heel fijn zijn om wat waarden voor ALLEEN sanitair water van jullie te krijgen over dit jaar, dus:

- aantal KW er in gestopt (totaalwaarde voor dit jaar staat in de app) =
- aantal KW dat de warmtepomp er van heeft kunnen maken ( staat in menu Informatie op de binnenunit ) =
- Legionella run AAN of UIT =

Heel erg bedankt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Arjanvdzwaag schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:10:
De SCOP (dus verbruik over een heel jaar, tot nu toe) voor het sanitair warm water valt mij wat tegen.

Hierbij maakt het voor de (s)cop niet uit met hoeveel mensen je doucht en/of aantal liters water wat je verbruikt.

Zou heel fijn zijn om wat waarden voor ALLEEN sanitair water van jullie te krijgen over dit jaar, dus:

- aantal KW dat de warmtepomp er van heeft kunnen maken ( staat in menu Informatie op de binnenunit ) =

Heel erg bedankt 😀
Mijn scop voor sanitair warm water schommelt tussen de 1,9 en 2,3. Met legionella run 1x per week. Dus jouw waarden zijn niet gek. Bij ons in de wijk zijn ook mensen die iets hoger halen (2,5) maar dat komt omdat die veel meer water gebruiken (dus absoluut gebruiken ze meer kWh maar daardoor trekt de legionella run de cop minder naar beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:38
Bij ons is het exact 2, installatie staat pas vanaf maart en in de eerste periode is er nog wel wat aan instellingen gedaan, dus zeker hier en daar nog niet optimaal in die beginfase.
Hier elke dag naar 44 graden (met het tijdstip schuif ik tegenwoordig naar een gunstig moment, zomer 10.00 uur / voor de rest 12.00 of 15.00 uur om onder de 25 graden buitentemperatuur te blijven (buh uitsluiten)
Legionella 1x per week zondagnacht, gevolgd in de ochtend door een vulling van het bad door mijn echtgenote. Voor de rest met twee personen elke dag douchen.
Ik heb zelf het idee dat de legionella run grote invloed heeft op ons gebruik/cop. Opwarmen kost de laatste tijd niet elke dag 1 kWh (de connecta app geeft dus ook 0 aan op sommige dagen (maar ik heb het gevoel dat er wel ‘ doorgeteld’ wordt) De legionella run is dan vaak 3 of 4 kWh.
De laatste weken 7 á 8 kWh per week aan elektriciteit verbruik. In de koude periode zal dat meer zijn.
De COP lees ik overigens af van het display op de binnenunit. Niet zo exact dus maar over dit eerste half jaar gezien zou dat betrouwbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01:35

Heel erg bedankt 😀
Wij hebben ook de Daikin vloermodel warmtepomp (3 RF, 8kW) met 230L warmwatertank.

Over een compleet jaar (September 2023 - September 2024) is ons SWW verbruik:
- aantal kWh in (elektrisch): 527
- aantal kWh uit (warmte): 1238
- resulterende SCOP: 2.35

Over lopende jaar, tot nu toe (Januari 2024 - September 2024) is het verbruik:
- aantal kWh in (elektrisch):358
- aantal kWh uit (warmte): 838
- resulterende SCOP: 2.34

SWW programma:
- Elke dag om 12:00uur verwarmen naar 45C
- 1 maal per week legionella run

[ Voor 6% gewijzigd door brt652 op 08-09-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ymaenhout schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:10:
[...]

Bedankt voor de tip, na het werk ga ik erin duiken 8)
Ik kan mijn eigen bericht ff niet vinden, maar ergens staat het uitgelegd door mij incl foto.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JonasJackson schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:04:
[...]

Gewoon naar een instelpunt rond 7-8 uur in de ochtend. En indien nodig dan in de avond weer rond 20-21h als het afgekoeld is.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brt652 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:16:
[...]

Wij hebben ook de Daikin vloermodel warmtepomp (3 RF, 8kW) met 230L warmwatertank. Over een compleet jaar (September 2023 - September 2024) is ons SWW verbruik:

- aantal kW in (elektrisch): 527
- aantal kW uit (warmte): 1238
- resulterende SCOP: 2.35

SWW programma:
- Elke dag om 12:00uur verwarmen naar 45C
- 1 maal per week legionella run
Halen we overal op dezelfde plek deze data vandaan, uit de Onecta app?
Onecta, inzichten;
warmwatertank;
dit jaar: 632 kwh
vorig jaar (Nov+Dec) : 173 kwh

Verder zie ik geen andere data. Ik denk dat de kwh hierboven de opgenomen power is vanuit het net.

Dan maar Home Assistant info:
Altherma DomesticHotWaterTank Heating Yearly Electrical Consumption
dit jaar 632: kwh
last year: geen data

Conclusie: opgenomen vermogen watertank totaal is 632+173 = 805 kwh
-> ik zoek nog even of ik een parameter zie van warmte kwh productie... :>

edit: 1946 kwh, vanaf de unit gelezen. Dus? cop sww = 2,41739 :+

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 08-09-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
PCJR schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:42:
[...]

Ik haal de data uit de binnenunit (vloermodel), zowel het verbruik (elektrisch) als de geproduceerde warmte. De Onecta app geeft alleen het elektrisch verbruik weer.

Elke week noteer ik de data die ik uitlees uit de binnenunit in een excel overzicht. Tevens gebruik ik ESPAltherma samen met Domoticz en Node-RED om de warmtepomp uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
De COP berekening haalde ik uit de binnenunit.

De recentere verbruikscijfers per week uit de ONECTA app.

Ik heb verder geen andere bronnen ter beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-05 00:11

Heel erg bedankt 😀
Denk eraan dat de geleverde warmte in kW aangegeven op de WP erg onnauwkeurig is. Dit komt omdat de SWW bij een legionella run vanaf 47 graden wordt verwarmd met de booster. De warmte die de booster genereert kan niet door de WP gemeten worden. Die mis je dus in je aangegeven warmteopbrengsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
PCJR schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:42:
[...]

Even ter informatie, het elektrisch verbruik dat kan worden afgelezen in de binnenunit en in de Onecta app, is het verbruik van de warmtepomp en van de BUH.

Het is echter wel van belang dat in de configuratie de BUH instellingen correct zijn ingesteld. Toen wij de warmtepomp net hadden, zag ik een hoger geregistreerd verbruik van de BUH. Wij hebben een 1-fase (6V) model. Deze heeft een 6kW BUH die in 2 stappen aanstuurbaar is door de unit.

Echter in Nederland kan er geen 6kW (26A) over 1-fase worden geleverd. Daarom is bij ons bij de installatie alleen stap 1 aangesloten met een vermogen van 2kW.

Als de BUH actief is zie ik op de slimme meter ook een verbruik van exact 2kW.

In de configuratie stond bij installatie echter 2kW voor stap 1 en 4kW voor stap 2, totaal 6kW. Het elektrische verbruik van de BUH door de binnenunit wordt gemeten door het meten van de tijd dat BUH actief is in combinatie met configuratie instellingen van de BUH.

Omdat bij ons deze configuratie instellingen niet correct waren, dacht de binnenunit 6kW te gebruiken voor de BUH terwijl dit daadwerkelijk maar 2kW was.

Na corrigeren van de instellingen klopt het opgenomen vermogen dat de binnenunit registreert met het opgenomen vermogen dat de slimme meter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
brt652 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:33:
[...]

Even ter informatie, het elektrisch verbruik dat kan worden afgelezen in de binnenunit en in de Onecta app, is het verbruik van de warmtepomp en van de BUH.

Het is echter wel van belang dat in de configuratie de BUH instellingen correct zijn ingesteld. Toen wij de warmtepomp net hadden, zag ik een hoger geregistreerd verbruik van de BUH. Wij hebben een 1-fase (6V) model. Deze heeft een 6kW BUH die in 2 stappen aanstuurbaar is door de unit.

Echter in Nederland kan er geen 6kW (26A) over 1-fase worden geleverd. Daarom is bij ons bij de installatie alleen stap 1 aangesloten met een vermogen van 2kW.

In de configuratie stond bij installatie echter 2kW voor stap 1 en 4kW voor stap 2, totaal 6kW. Het elektrische verbruik van de BUH door de binnenunit wordt gemeten door het meten van de tijd dat BUH actief is in combinatie met configuratie instellingen van de BUH.

Omdat bij ons deze configuratie instellingen niet correct waren, dacht de binnenunit 6kW te gebruiken voor de BUH terwijl dit daadwerkelijk maar 2kW was.

Na corrigeren van de instellingen klopt het opgenomen vermogen dat de binnenunit registreert met het opgenomen vermogen dat de slimme meter meet.
Goede info!

Weet je toevallig ook nog waar die instellingen staan? Zou het in ieder geval even willen controleren hoe het hier staat, de configuratie is hier hetzelfde.(6V en alleen 2kW aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brt652 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:33:
[...]

Mijn cop is al bijna 2,5 lol. Maar ik heb 3f binnenunit 230l ik heb meen ik 9kw buh. Maar ik heb m op 2kw gelimiteerd. Maar volgens mij registreerd ie t correct. Welke instelling zorgt er dan voor dat ie t niet correct zou registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Rojado schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:37:
[...]

Goede info!

Weet je toevallig ook nog waar die instellingen staan? Zou het in ieder geval even willen controleren hoe het hier staat, de configuratie is hier hetzelfde.(6V en alleen 2kW aangesloten)
Hierbij screenshots uit de handleiding voor installateurs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12aFWrmFNpWtA9gWeYK9olsyVeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tfZWuWDajrxzK0qZCyJu2hkR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brt652 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:53:
[...]

Hierbij screenshots uit de handleiding voor installateurs:

[Afbeelding]
Deze ken ik ja. Ik heb m denk ik op 3kw. Maar ik snap even niet waar het nu mis zou gaan met de "registratie" van het vermogen.
Edit, klopt, heb m op 3kw max staan de buh;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_lDvTrDZmLnSCEhp1DLfVWjCm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES3iX5KCJB0TqyNFOIgQ9Czf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door PCJR op 08-09-2024 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
PCJR schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:29:
[...]

Deze ken ik ja. Ik heb m denk ik op 3kw. Maar ik snap even niet waar het nu mis zou gaan met de "registratie" van het vermogen.
Bij mij stond initieel [9.3.3] op 1 (Relais 1 / Relais 1+2) met een vermogen van 2kw / 4kw. Bij gebruik van de BUH voor SWW schakelde de unit naar Relais 1+2 en dacht de binnenunit dat er 6kW werd gebruikt. Echter was alleen Relais 1 aangesloten.

Heb dit veranderd naar 0 (Relais 1) met een vermogen van 2kW in [9.3.4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Heel erg bedankt 😀
Kun je ook aangeven wat je ingestelde temperatuur is van je boilervat? En je instellingen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Geen idee of iemand dit al heeft aan gehaald.
Ook de brightness van het blauwe licht even terug brengen naar het laagste niveau.
De blauwe ring geeft warmte af en die warmte wordt geregistreerd door de temperatuur sensor.
Ik zag bij mij de temperatuur tot een 1.5 graden oplopen als ik de verwarming aan zette.
Het viel me op dat ik een probleem had, toen ik merkte dat dit ook gebeurde als de WWT ging opwarmen.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Hier is vorig jaar augustus de WP in gebruik genomen. Mijn verbruik voor SWW is volgens de binnen unit als volgt (tot 17 juli):
Opgenomen: 733kWh
Geprodceerd: 1779 kWh
COP: 2.42

Legionella run heb ik na 1 maand uitgezet (omdat de boiler toch elke 1-2 dagen leeg gaat).

Laatst las ik hier (of het algement LW topic), om de COP van SWW te verhogen, je het beste SWW pas kunt verwarmen als de tank zo'n laag mogelijke temperatuur heeft. Ik heb dus op 17 juli SWW aangepast van Programma + warmhouden naar alleen Programma. Ik merkte namelijk dat heel vaak na het douchen de temp tot bijv 33 gr was gezakt. Daarna ging hij naar de warmhoud temperatuur (40gr), om vervolgens geen warm water meer te gebruiken tot de volgende dag, en de WP dan van 39-40gr weer tot 44gr (ECO) of 53gr (Comfort) te laten opwarmen. Sinds 17 juli heb ik dus sowieso nog maar 1 SWW run per dag (er voor meestal 2), en vaak ook nog gewoon warm gedoucht terwijl temperatuur laag in de 30 stond. Na de doucebeurt stond de tank vaak nog maar op 26-27gr. Ideale omstandigheden dus voor de WP om een hogere COP te halen voor SWW run.

Als ik nu op de binnen unit kijk, heb ik sinds 17 juli 70 kWh opgenomen, en 166 kWh geproduceerd. Dit zou een COP van 2.37 zijn. Dus in de warme zomermaanden, met betere buiten temperaturen, en lagere tank temperaturen, zou ik een hogere COP verwachten. Maar tot mijn verbazing is deze (minimaal) lager. Moet ik wel erbij zeggen dat in deze periode minimaal 1x verwarmd is op COP 1 (buiten temp >25 graden naar comfort), en 2x een legionella run (aangezet ivm vakantie), en dat trekt natuurlijk de COP wel flink naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaasch
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-09-2024
danny.s schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:45:
[...]

Niet 45, maar 44. Boven de 25gr doet de compressor tot 45 graden, niet tot en met.

Waarom vind je het aan de lage kant? Nu in de zomer red ik het met 230L prima om met 3-4 mensen te douchen met de tank op 44gr. In de winter, als water kouder is red ik dit niet.
Thanks voor de info, ik heb lang gedacht dat mijn unit iets mankeerde. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de BUH gebruikt wordt in dit scenario, het lijkt me dat de COP prima is met dergelijke buitentemperaturen.

Ik heb in de installateurs instellingen bij warmtebronnen de BUH uitgeschakeld. Nu wordt de compressor wel gebruikt. Zou dit kwaad kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Beunhaasch schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:55:
[...]

Thanks voor de info, ik heb lang gedacht dat mijn unit iets mankeerde. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de BUH gebruikt wordt in dit scenario, het lijkt me dat de COP prima is met dergelijke buitentemperaturen.

Ik heb in de installateurs instellingen bij warmtebronnen de BUH uitgeschakeld. Nu wordt de compressor wel gebruikt. Zou dit kwaad kunnen?
Als de buitentemperatuur te hoog is wordt je BUH/BSH altijd gebruikt, ongeacht de instellingen. Bij hoge buitentemperaturen én hoge watertemperaturen wordt de koelgasdruk te hoog. Dit gedrag is dus om je compressor te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
PCJR schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:38:
[...]

Mijn cop is al bijna 2,5 lol. Maar ik heb 3f binnenunit 230l ik heb meen ik 9kw buh. Maar ik heb m op 2kw gelimiteerd. Maar volgens mij registreerd ie t correct. Welke instelling zorgt er dan voor dat ie t niet correct zou registreren?
Hoe ziet jouw programmering en type verbruik uit bij het behalen van een cop van 2,5 voor sww?
(In of excl. legionella?)

Wellicht kunnen we weer iets bijleren 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rojado schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:06:
[...]

Hoe ziet jouw programmering en type verbruik uit bij het behalen van een cop van 2,5 voor sww?
(In of excl. legionella?)

Wellicht kunnen we weer iets bijleren 😉
Eerlijk gezegd heb ik het zelf hier weer moeten opzoeken voor de zekerheid;
https://docs.google.com/s...1430368493#gid=1430368493

- comfort temp 53
- eco temp 45
- reheat setpoint 42
- desinfectie vrijdags 13h winters en 10h zomers
- comfort setpoint vrijdag 12h in de winter en zomers 9h
- tank margin = 2

- Ik heb in de zomer elke dag reheat naar eco setpoint meen ik, om 7h00 in de ochtend.
- In de winter eco setpoint 7h00 + 17h00
- wamhouden staat aan, hysteresis 5

Dit is prima, puur voor ons. 2 volw en 2 kids. some in de ochtend douchen en soms in de avond. Veek/vaak handjes wassen emt warmwater, daarom een 10L keukenboiler in keukenkastje gemaakt, dat is echt superfijn :)

Verder, nog iets :9 ? Type verbruik snapte ik niet. Dit zijn de graphs van in de zomer, dus enkel sww;

Gister bv;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8bp0MmYCuyyd4Oy_qUruwrFKvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPlhMt4UXPYeMYJZD9LTtX3l.png?f=fotoalbum_large

Vrijdag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uXmva0Y6gHMnyqCRzc02JxOczw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R3f3gE0KQlIBktmrIzqKvwam.png?f=fotoalbum_large

Op zaterdag is vaak niks meer nodig van opwarmen, dan is het vat in de avond nog warm zat. Dinsdag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBlXySN6nWkoVpOn7Z2z6Yi82CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovJTdV2dUKIKYxS3vd1fEkRI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
PCJR schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:24:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik het zelf hier weer moeten opzoeken voor de zekerheid;
https://docs.google.com/s...1430368493#gid=1430368493

- comfort temp 53
- eco temp 45
- reheat setpoint 42
- desinfectie vrijdags 13h winters en 10h zomers
- comfort setpoint vrijdag 12h in de winter en zomers 9h
- tank margin = 2

- Ik heb in de zomer elke dag reheat naar eco setpoint meen ik, om 7h00 in de ochtend.
- In de winter eco setpoint 7h00 + 17h00
- wamhouden staat aan, hysteresis 5

Dit is prima, puur voor ons. 2 volw en 2 kids. some in de ochtend douchen en soms in de avond. Veek/vaak handjes wassen emt warmwater, daarom een 10L keukenboiler in keukenkastje gemaakt, dat is echt superfijn :)

Verder, nog iets :9 ? Type verbruik snapte ik niet. Dit zijn de graphs van in de zomer, dus enkel sww;

Gister bv;
[Afbeelding]

Vrijdag;
[Afbeelding]

Op zaterdag is vaak niks meer nodig van opwarmen, dan is het vat in de avond nog warm zat. Dinsdag;
[Afbeelding]
Dank je! Kan ik wel iets mee 👍

Type was eigenlijk type gebruik, maar dat heb je goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:55:
[...]

Dank je! Kan ik wel iets mee 👍

Type was eigenlijk type gebruik, maar dat heb je goed uitgelegd.
Het verschil in de zomer en winter instelling is om te voorkomen dat er opwarming is of legionella runs tijdens buiten temps boven 25 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
PCJR schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:58:
[...]

Het verschil in de zomer en winter instelling is om te voorkomen dat er opwarming is of legionella runs tijdens buiten temps boven 25 gr.
Legionella in de winter naar overdag zetten zal zeker schelen, nu staat die hier op zondagochtend 3.00 uur. Enkele uren daarna wordt hier vaker een badkuip gevuld, dus lang heb ik dan geen plezier van het opgewarmde vat. De badkuip vullen gaat dan wel weer super goed 😉. Maar naar de zaterdagmiddag omzetten kan al schelen. Het waterverbruik in die periode is dan toch al nihil.

Met sww opwarmen speelde ik ook met de tijden maar nog niet met de legionella instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-05 00:11
Rojado schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:08:
[...]

Legionella in de winter naar overdag zetten zal zeker schelen, nu staat die hier op zondagochtend 3.00 uur. Enkele uren daarna wordt hier vaker een badkuip gevuld, dus lang heb ik dan geen plezier van het opgewarmde vat. De badkuip vullen gaat dan wel weer super goed 😉. Maar naar de zaterdagmiddag omzetten kan al schelen. Het waterverbruik in die periode is dan toch al nihil.

Met sww opwarmen speelde ik ook met de tijden maar nog niet met de legionella instelling.
Als je energie wilt besparen is het wel goed om vlak voor het bad vullen de legionella run te doen. Immers dan is het water in de tank nog nagenoeg 60 graden en hoef je minder warm water te gebruiken om je bad te vullen (door hoge temperatuur meer koud water). Tevens als je zaterdag de legionellarun doet, is zondagmorgen de tank temperatuur vast alweer gedaald tot 50 - 55 gr. Zonde dus van het energie verlies.

enne ... welk plezier beleef jij van een opgewarmd vat? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:51:
[...]

Als je energie wilt besparen is het wel goed om vlak voor het bad vullen de legionella run te doen. Immers dan is het water in de tank nog nagenoeg 60 graden en hoef je minder warm water te gebruiken om je bad te vullen (door hoge temperatuur meer koud water). Tevens als je zaterdag de legionellarun doet, is zondagmorgen de tank temperatuur vast alweer gedaald tot 50 - 55 gr. Zonde dus van het energie verlies.

enne ... welk plezier beleef jij van een opgewarmd vat? :*)
Inderdaad, thx voor de tip. Ik heb nu comfort 9h00 en legionella om 10h van vrijdag naar zaterdag verplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Atomius schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:19:
Kan iemand helpen bij het volgende. Vorig jaar had ik hier voor zover ik weet geen last van.

Als ik mijn externe thermostaten op vraag zet, dan gaat normaal gesproken de WP aan en gaat ie koelen (of verwarmen).

Dat koelen doet hij echter niet meer.

Alleen als ik een instelling verander en direct weer terugzet en hij daardoor opnieuw wil starten, springt het koelen aan.

Ik zou niet weten waar dit mee te maken heeft.

Hopelijk kan iemand van jullie iets bedenken?

SWW 0 problemen en verwarmen deed het ook gewoon perfect vorig stookseizoen.

Minimumtemp voor koelen staat op 25 gr, dat is volgens mij ook de standaardinstelling, deltaT op 4.
Iemand met een idee hierover? Bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:08:
[...]

Iemand met een idee hierover? Bvd
Wat voor (externe) thermostaat heb je? Ik heb 1 draadloze thermostaat en daarbij valt mij op dat de communicatie 1 richtings verkeer. Hij geeft dus alleen 1x een seintje af wanneer er iets moet gebeuren (bijvoorbeeld dat de temperatuur onder een bepaalde grens komt en hij dus aan moet (seintje 'aan'). Wanneer dit seintje gemist wordt door de ontvanger dan heeft de thermostaat dit niet door. Wanneer je dan de temperatuur lager zet dan stuurt hij weer eenmalig het seintje 'uit' en wanneer je hem weer hoger zet weer het seintje 'aan'. Als hij het dit keer wel pakt dan zal hij dus aanslaan.

Maar dit verhaal geld alleen voor mijn draadloze thermostaat. Mogelijk heb jij een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-05 12:19

Heel erg bedankt 😀
Bedankt voor jullie reacties 😀
Tot nu toe lees ik een (s)cop waarde tussen de 2 en 2,5.

Wij hebben dus een waarde van 2. Deze valt in wat tegen.

Wellicht dat een iets betere waarde krijgen als we niet dagelijks naar 48, maar 44 graden opwarmen en de legionella run overdags gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:49
Voor de liefhebbers-van-een-blik-werpen op een Daikin Altherm 3 offerte- en adviestopic:

https://gathering.tweaker...message/80083590#80083590 O-)

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:16:
[...]

Bij mij maakt de compressor juist het meeste lawaai, de ventilator hoor ik niet eens. Ik hoor het op de straat voor mijn huis als de Daikin het sww aan het opwarmen is. Dat is zo’n 10 meter. Ben ik de enige met dit probleem?
Ik heb even een filmpje gemaakt.
Afstand tot de warmtepomp schat ik op 1 - 1,5 meter.
Is dit normaal?
YouTube: IMG3565

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:10:
[...]

Is dit normaal?
Dit is niet het normale geluid in mijn ogen. Er resoneert iets. Grofweg 3 opties:
- ventilator niet in balans (wellicht ergens een stukje af of lager probleem)
- omkasting resoneert (schroeven vast?)
- iets in de binnenunit resoneert (iets zit niet vast of iets komt ergens tegenaan wat niet de bedoeling is

Dit zomaar even uit het vuistje 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
Videopac schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:16:
[...]

Bij mij maakt de compressor juist het meeste lawaai, de ventilator hoor ik niet eens. Ik hoor het op de straat voor mijn huis als de Daikin het sww aan het opwarmen is. Dat is zo’n 10 meter. Ben ik de enige met dit probleem?
Ligt er sterk aan welke unittype/ bouwjaar je hebt.
In mijn ervaring zijn de nieuwe monoblocs stil. (Type EBLA/EDLA)
De splits zijn in de nieuwe serie ook stil, buitenunit met achteraan ik het type “7”
(Type: ERGA0xEVH7)

Oudere modellen zijn wat luider. Wat ik in het filmpje hoor is wellicht meer slijtage in de compressor en daardoor meer geluid.
Dat kan lang goedgaan of niet.
Let op dat je SWW niet te hoog laat opwarmen met de compressor. En niet te vaak Legionella runs doet.
Het is ook fijn dat de Daikin met hogere buitentemp de compressor afschakelt en met BUH verwarmd
Andere merken hoor je tal van problemen met hoge druk storingen.
Tevens is dit (SWW productie op de compressor) killing voor de compressor door hoge olie temperaturen en drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 10-09-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Technician- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:12:
[...]

Ligt er sterk aan welke unittype/ bouwjaar je hebt.
In mijn ervaring zijn de nieuwe monoblocs stil. (Type EBLA/EDLA)
De splits zijn in de nieuwe serie ook stil, buitenunit met achteraan ik het type “7”
(Type: ERGA0xEVH7)

Oudere modellen zijn wat luider. Wat ik in het filmpje hoor is wellicht meer slijtage in de compressor en daardoor meer geluid.
Dat kan lang goedgaan of niet.
Let op dat je SWW niet te hoog laat opwarmen met de compressor. En niet te vaak Legionella runs doet.
Het is ook fijn dat de Daikin met hogere buitentemp de compressor afschakelt en met BUH verwarmd
Andere merken hoor je tal van problemen met hoge druk storingen.
Tevens is dit killing voor de compressor door hoge olie temperaturen en drukken.
Wij hebben een EBVH11S23D6V + ERLA11DW1. Het is eind augustus vorig jaar geïnstalleerd.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:57:
[...]

Wij hebben een EBVH11S23D6V + ERLA11DW1. Het is eind augustus vorig jaar geïnstalleerd.
Groot vermogen split unit. Die ken ik persoonlijk niet dus geen ervaring mee. Wel de hoog vermogen monoblocs (EBLA11/14/16) en die zijn best heel stil.

Deze lijkt me i.v.m. het bouwjaar niet goed draaien hoor. Misschien een koudemiddel tekort ofzo.
Jij was van dat YT filmpje toch?

Of weer een installateur die de transport beugels niet heeft verwijderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 10-09-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Rojado schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:34:
[...]

Dit is niet het normale geluid in mijn ogen. Er resoneert iets. Grofweg 3 opties:
- ventilator niet in balans (wellicht ergens een stukje af of lager probleem)
- omkasting resoneert (schroeven vast?)
- iets in de binnenunit resoneert (iets zit niet vast of iets komt ergens tegenaan wat niet de bedoeling is

Dit zomaar even uit het vuistje 😉
Er is al meerdere keren naar gekeken door zowel de inmiddels gestopte (failliete?) installateur als door Daikin. In essentie is er wat aan de instellingen / afregeling gedaan en zijn er wat plakkertjes en rubbertjes geplaatst. Ik ben tot nu toe niet bijzonder onder de indruk van de kwaliteit van Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:12:
[...]

Er is al meerdere keren naar gekeken door zowel de inmiddels gestopte (failliete?) installateur als door Daikin. In essentie is er wat aan de instellingen / afregeling gedaan en zijn er wat plakkertjes en rubbertjes geplaatst. Ik ben tot nu toe niet bijzonder onder de indruk van de kwaliteit van Daikin.
Nee bij zo’n lawaaibak was ik dat ook niet :D
Stiekem denk ik dat dit gewoon een ouder model is die slecht is geïsoleerd op compressor.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 10-09-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Technician- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:15:
[...]

Nee bij zo’n lawaaibak was ik dat ook niet :D
Stiekem denk ik dat dit gewoon een ouder model is die slecht is geïsoleerd op compressor.
Goed om bevestigd te krijgen dat ik niet gek ben. Ik ga morgen maar weer eens met Daikin bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:19:
[...]

Goed om bevestigd te krijgen dat ik niet gek ben. Ik ga morgen maar weer eens met Daikin bellen.
Daar gaat Daikin niks mee doen, het valt immers onder de toestel specificaties.
Maar nooit geschoten is altijd mis. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 10-09-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Technician- schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:22:
[...]

Daar gaat Daikin niks mee doen, het valt immers onder de toestel specificaties.
Maar nooit geschoten is altijd mis. ;)
Tsja: is het nu wel of niet normaal (genoeg)?

• Technician-
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:27:
[...]

Tsja: is het nu wel of niet normaal (genoeg)?
Ze zijn er al bij geweest toch? Dat had je niet gezegd eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:23
Videopac schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:10:
[...]

Is dit normaal?
Wij hebben dezelfde warmtepomp hier staan. Dit geluid maakt hij bij ons ook weleens als hij tapwater maakt, ook al moet ik wel zeggen dat het bij ons een heel stuk zachter is; eigenlijk niet storend. Maar wat je hoort is de compressor die aan het werk is.
Als je installateur en Daikin er niks aan doet, zou ik het lekker bij je rechtsbijstandverzekering neerleggen en een nieuwe laten plaatsen op kosten van je installateur.

• Atomius
Hetisweergezell schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:37:
[...]

Wat voor (externe) thermostaat heb je? Ik heb 1 draadloze thermostaat en daarbij valt mij op dat de communicatie 1 richtings verkeer. Hij geeft dus alleen 1x een seintje af wanneer er iets moet gebeuren (bijvoorbeeld dat de temperatuur onder een bepaalde grens komt en hij dus aan moet (seintje 'aan'). Wanneer dit seintje gemist wordt door de ontvanger dan heeft de thermostaat dit niet door. Wanneer je dan de temperatuur lager zet dan stuurt hij weer eenmalig het seintje 'uit' en wanneer je hem weer hoger zet weer het seintje 'aan'. Als hij het dit keer wel pakt dan zal hij dus aanslaan.

Maar dit verhaal geld alleen voor mijn draadloze thermostaat. Mogelijk heb jij een ander probleem.
Bedankt voor je reactie.

Gek genoeg (maar vooral gelukkig) werkt het verwarmen zoals zou moeten.

Lijkt dus iets te zijn met koelen, maar ik weet niet wat. Die temperatuur die je in de WP kan instellen is toch de minimumbuitentemperatuur en als de temperatuur daarboven komt, dan mag hij pas aanspringen om te koelen, toch?

(Want met verwarmen is het precies andersom: daar is die temperatuur de maximumtemperatuur en daarboven gaat de WP juist uit.)

Hoop dat ik het zo goed zeg.
Atomius schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Gek genoeg (maar vooral gelukkig) werkt het verwarmen zoals zou moeten.

Lijkt dus iets te zijn met koelen, maar ik weet niet wat. Die temperatuur die je in de WP kan instellen is toch de minimumbuitentemperatuur en als de temperatuur daarboven komt, dan mag hij pas aanspringen om te koelen, toch?

(Want met verwarmen is het precies andersom: daar is die temperatuur de maximumtemperatuur en daarboven gaat de WP juist uit.)

Hoop dat ik het zo goed zeg.
Klopt helemaal. Heb je al eens geprobeerd om die grens wat verder weg te zetten? Mogelijk zit daar nog wat marge op. Hoe staat setting E-02 bij jou? Op 0/omkeerbaar? Hoe staat de overregeling? Wat heb je voor thermostaat? En is er genoeg flow/zones open wanneer je wilt koelen? Misschien handig om sowieso even al je instellingen te vergelijken met de sheet uit de TW.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
quote]RonJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:01:
[...]

Dan gaat een vaste AWT niet echt goed werken, dus thermostaat mode. Maar het gaat vooral om de juiste/laagste weersafhankelijke stooklijn vinden die de boel net warm genoeg krijgt, zodat die thermostaat meestal net niets doet en alleen maar ingrijpt als de zon ineens de boel opwarmt in het voorjaar of je de haard een keer aan hebt oid.
[/quote]

Bedankt voor je duidelijke reactie!
Pieter

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:30

Heel erg bedankt 😀
Waar zie je deze gegevens op de warmtepomp om de SCOP te berekenen?

• Atomius
RonJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:58:
[...]

Klopt helemaal. Heb je al eens geprobeerd om die grens wat verder weg te zetten? Mogelijk zit daar nog wat marge op. Hoe staat setting E-02 bij jou? Op 0/omkeerbaar? Hoe staat de overregeling? Wat heb je voor thermostaat? En is er genoeg flow/zones open wanneer je wilt koelen? Misschien handig om sowieso even al je instellingen te vergelijken met de sheet uit de TW.
Had de grens naar 27 graden gezet, maar toen begonnen de problemen. Heb hem toen naar 26 gezet en na een herstart sprong het koelen aan. Toen een aantal dagen later hetzelfde probleem met die 26 en toen weer naar 25 gezet (de standaardinstelling volgens mij). Ook toen sprong ie na een herstart weer aan met koelen.

Ik zeg niet dat die instelling het is, lijkt me stug, maar die herstart triggert wel iets.

Bij stelmotoren zie ik de thermostaat op "aan" staan (voor de herstart) en de compressor en pomp op "uit". Als hij aanspringt na een herstart gaan ze alledrie op "aan".

E-02, is dat koelen/verwarmen/omkeerbaar? Die staat op "koelen" in mei t/m september. Dat wisselen van koelen naar omkeerbaar naar verwarmen naar koelen had geen effect, dan sprong hij niet aan.

Er staan genoeg flow/zones open (allemaal).

Overregeling staat op 4 (maar die deed niets met koelen toch?)

Ik vind het mysterieus.

Ik zou nog kunnen proberen om die minimumtemperatuur op 20 graden te zetten, dan kan je wellicht outrulen dat die iets van een marge heeft en invloed heeft.

• danny.s
Landon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:
[...]

Waar zie je deze gegevens op de warmtepomp om de SCOP te berekenen?
Op de binnenunit: Informatie > Energie gegevens (zo uit mijn hoofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:19:
[...]

Had de grens naar 27 graden gezet, maar toen begonnen de problemen. Heb hem toen naar 26 gezet en na een herstart sprong het koelen aan. Toen een aantal dagen later hetzelfde probleem met die 26 en toen weer naar 25 gezet (de standaardinstelling volgens mij). Ook toen sprong ie na een herstart weer aan met koelen.

Ik zeg niet dat die instelling het is, lijkt me stug, maar die herstart triggert wel iets.
Dat is wel vreemd gedrag idd, maar misschien houdt ie nog een marge daar bovenop aan? Kan er zo snel in de handleiding niets over vinden. Zou idd 20C eens proberen. En ik had v/d week weer een software update, heb je die al geïnstalleerd? Misschien zit daar nog wat in.
Bij stelmotoren zie ik de thermostaat op "aan" staan (voor de herstart) en de compressor en pomp op "uit". Als hij aanspringt na een herstart gaan ze alledrie op "aan".

E-02, is dat koelen/verwarmen/omkeerbaar? Die staat op "koelen" in mei t/m september. Dat wisselen van koelen naar omkeerbaar naar verwarmen naar koelen had geen effect, dan sprong hij niet aan.
E-02 is of de unit uberhaupt een reversible model is of niet, die pas je alleen aan na installatie van de ombouwset, maar misschien per ongeluk op non-reversible gezet? Ik probeer ook maar wat te verzinnen wat het kan zijn. Zou nogmaals alle settings even nalopen met de sheet erbij, wie weet valt het dan gelijk op.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 11-09-2024 14:49 ]

All-electric.

• Rojado
Vandaag weer iets bijzonders, er stond een update naar 7.6.0 voor de gebruikersinterface in de ONECTA app. Uitgevoerd en meteen daarna heeft een sww run gedraaid (econo) terwijl die pas 5 uur later stond ingepland…..
Daikin blijft mij af en toe verbazen met hun updates waarbij eigenlijk ook altijd onduidelijk is wat er veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rojado schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:53:
Vandaag weer iets bijzonders, er stond een update naar 7.6.0 voor de gebruikersinterface in de ONECTA app. Uitgevoerd en meteen daarna heeft een sww run gedraaid (econo) terwijl die pas 5 uur later stond ingepland…..
Daikin blijft mij af en toe verbazen met hun updates waarbij eigenlijk ook altijd onduidelijk is wat er veranderd.
Een keer publiekelijk release notes publiceren die verder gaan dan 1 regel met "bugfixes and updates" zou wel een keer fijn zijn ja. Ik had dan weer geen SWW-run (was het geen warmhoud run? dat doet ie na het rebooten sowieso altijd), maar de buitentemperatuur sensor (en die van het boilervat) stond bij mij ineens op 0.0C tot de volgende SWW-run de dag erna, sinds die tijd staan ze weer goed en updaten ze ook weer normaal.

offtopic:
Laat ik de buitenunit sensor nou voor m'n elektrische vloerverwarming in de badkamer gebruiken (die alleen door HA wordt aangezet als het onder de 5C is 's-ochtends), omdat dit normaal gesproken altijd de betrouwbaarste buitentemp. sensor is, dus ik was enigszins verbaast dat de vvw ineens aanstond 's-ochtends.

Het is allemaal niet bepaald de beste software, dat is duidelijk geen core business, maar als je kijkt wat de Japanse concucollega's ervan bakken is het toch ook wel weer een verademing.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-05 00:32
Zijn er hier mensen die geen Daikin hadden aangeschaft, als ze vóór de aanschaf hadden geweten van wat ze nu weten? Ik ben wel benieuwd naar de redenen.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:23:
Zijn er hier mensen die geen Daikin hadden aangeschaft, als ze vóór de aanschaf hadden geweten van wat ze nu weten? Ik ben wel benieuwd naar de redenen.
Goede vraag. :) Ja en nee, ik ben er heel tevreden mee en zou 'm zonder meer nogmaals kopen, maar kijk een volgende keer ook zeker naar Mitsubishi (wegens betere/simpeler in te regelen regeling, maar is ook weer lawaaiiger en wat minder toegankelijk qua service) en Vaillaint (super goede regeling, oversized buitenunits dus hele hoge COP en deze zijn echt ontzettend stil, hoewel de nieuwe generatie Daikin monoblocks en ik verwacht ook de binnenkort komende Altherma 4 hier ook echt weer enorme stappen in zullen zetten).

Het is maar net wat er op een bepaald moment te koop is, waar ze op dat moment voor aangeboden worden, waar je een fijne installateur in jouw buurt voor kan vinden, wat er ideaal aansluit op je huis, wil je monoblock of split, etc. Er is niet 1 perfecte one-brand-fits-all keuze. Kijk vooral wat je prioriteiten en het aanbod voor jou zelf zijn en baseer daar je keuze adhv harde cijfers op. Voor mij is COP/verbruik het allerbelangrijkste en dan staan zowel de Vaillants en Altherma 3's stijf bovenaan de praktijklijstjes van heatgeak/oem. Laat ik persoonlijk een Daikin nou een flink stuk beter geprijst kunnen inkopen via een kennis, dus in mijn situatie zou ik 100% opnieuw dezelfde keuze maken.

Het grootste nadeel van de Altherma 3 vind ik iig de regeling (Ta vs pompsnelheid vs compressor), deze is overcomplex en kost heel veel tijd om echt helemaal goed/optimaal te krijgen. Dat vind ik niet zo erg en juist wel leuk om mee te pielen, maar wil je hierin meer ontzorgd worden en vindt je een optimaal verbruik toch belangrijk zou ik een andere nemen. Als je de afstelling eenmaal voor elkaar hebt is het echt een kwalitatief hele goede en zuinige unit en hoef je er ook niet meer aan te komen.

Het enige wat ik echt anders zou doen een volgende keer is niet de warmtepomp zelf maar het boilervat, ik had achteraf toch veel liever een aparte WP-boiler gehad omdat die veel beter op PV-overschot kan draaien door het lagere vermogen of anders iig een ander boilervat dan de daikin die ik heb, want er zijn voor hetzelfde geld echt veel betere vaten te koop voor een warmtepomp qua COP (grotere spiraal o.a.).

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 11-09-2024 17:48 ]

All-electric.

• piieter
Mijn voorkeur ging aanvankelijk uit naar de Vaillant aroTHERM Split VWL AS 75/5 S2 + UniTower VWL IS 78/5 vanwege de hoge COP.
De lokale installateur is komen kijken naar de situatie en zag nogal wat beren op de weg, om het geheel te kunnen installeren (ruimtegebrek bij de trapopgang) en hij vond het vermogen van de Vaillant te klein. Toen hij met z'n offerte kwam, was hij in mijn ogen veel te duur (of hij had gewoon geen belang bij de klus).
Uiteindelijk ben ik in zee gegaan met Energiewacht, omdat ik zo snel mogelijk van het gas af wilde vanwege de prijsontwikkeling van gas. Energiewacht onderhield voorheen al de gasketel en de ervaringen met hun waren goed.
Maar Energiewacht leverde geen Vaillant installaties, wel Daikin installaties, omdat ze daar ervaring mee hadden.
Dus de Daikin is het geworden en ik moet zeggen dat deze tot dusver goed bevalt.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 10:52
Ik heb een offerte liggen voor een all-electric Daikin Altherma3 [EHVX08S23E9W + ERGA08EV] (7,5 kW) met 230 liter voorraadvat en een 500 liter buffervat. Ik dacht dat die 500 liter een typefout was, en dat het 50 liter moest zijn, maar het blijkt toch echt 500 liter te zijn. Er is ook nog een expansievat van 25 liter.

In welke omstandigheden heb je voordeel van zo'n 500 liter buffervat? Ik dacht dat de meningen nogal verschillen of zo'n buffervat nu wel echt nodig is. De installateur geeft aan dat je de vloerverwarming in de avond (als er geen zonne-energie meer is, of de dynamische prijzen hoog zijn) hiermee een aantal uren warm kunt houden.

Ik twijfel ook een beetje over de 230 liter watervoorraad; we hebben nogal een groot bad (235 liter) en 2 douches. Ik wil voorkomen dat bij gebruik van het bad er een aantal uren geen gebruik van de douche gebruik gemaakt kan worden.

De installateur geeft aan dat dat geen probleem zou moeten zijn, omdat je het 230 liter vat op 55/60 graden zit, en je dus nog zeker reserve over hebt. Maar hoe snel kan hij het warmwater weer aanvullen?

Dank voor jullie inzichten!
aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:22:
Ik heb een offerte liggen voor een all-electric Daikin Altherma3 [EHVX08S23E9W + ERGA08EV] (7,5 kW) met 230 liter voorraadvat en een 500 liter buffervat. Ik dacht dat die 500 liter een typefout was, en dat het 50 liter moest zijn, maar het blijkt toch echt 500 liter te zijn. Er is ook nog een expansievat van 25 liter.

In welke omstandigheden heb je voordeel van zo'n 500 liter buffervat? Ik dacht dat de meningen nogal verschillen of zo'n buffervat nu wel echt nodig is. De installateur geeft aan dat je de vloerverwarming in de avond (als er geen zonne-energie meer is, of de dynamische prijzen hoog zijn) hiermee een aantal uren warm kunt houden.

Ik twijfel ook een beetje over de 230 liter watervoorraad; we hebben nogal een groot bad (235 liter) en 2 douches. Ik wil voorkomen dat bij gebruik van het bad er een aantal uren geen gebruik van de douche gebruik gemaakt kan worden.

De installateur geeft aan dat dat geen probleem zou moeten zijn, omdat je het 230 liter vat op 55/60 graden zit, en je dus nog zeker reserve over hebt. Maar hoe snel kan hij het warmwater weer aanvullen?

Hoeveel m2 vloerverwarming gaat het om? Is er zoneregeling aanwezig? En hoe is de vloer opgebouwd? Ze hebben iig een buffervat aangeboden dat daadwerkelijk iets doet (lees: een hoeveelheid energie kan opslaan dat een verschill maakt), maar je wil idealiter warmte opslaan in de massa van de vloeren zelf en niet in een vat waar je het weer moet uitpompen. Daar is de room-buffering feature icm de smartgrid contacten ook voor bedoeld.

Als je niet al teveel inhoud hebt, heb je in principe al voldoende aan het ingebouwde expansievat, veel installateurs hebben echter toch liever een externe, omdat je die veel makkelijker kan checken en vervangen dan de interne. Dat is niet bepaald de grootste kostenpost, dus die zou ik laten. Is er ook nog een magneetfilter los aangeboden toevallig? Want die zit ook al ingebouwd in je unit. Het buffervat zou ik zelf beslist niet willen, tenzij je overal zoneregeling hebt, deze wil behouden of nog een externe warmtebron wil gebruiken zoals een hout- of pelletkachel.

Voor het boiler/voorraadvat geldt dat je liever een grotere op lagere temperatuur wil, dan de ingebouwde op 55-60C te gaan houden. Boven de 53 kan de altherma 'm sowieso niet meer op de compressor opwarmen, dus daar wil je echt niet boven want dan wordt het in feite een gewone COP=1 elektrische boiler voor dat stukje. Op lagere temperaturen gaat 230L weer niet werken met je bad en douchen kan je dan helemaal vergeten, dus dan zou een wandmodel met extern vat eigenlijk veel beter zijn dan het vloer/koelkastmodel, die gaan maar tot 230L. Als je ruimte hebt voor een 500L buffer, moet een extern boilervat van 3-4-500L iig geen probleem zijn. Idealiter wil je dan ook een ander merk vat dan die van Daikin, want die is niet super qua spiraaloppervlakte en daarmee de behaalde COP.

All-electric.

• MrFish

MrFish

Untitled

aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:22:

500 L buffervat: niet doen. Ook geen 50 L buffervat. De warmteinhoud van zo'n vat is verwaarloosbaar tov je vloer(verwarming). Een warmtepomp in verwarmingsbedrijf verpompt ongeveer 15-25 L water per minuut. Dan heb je dus 20-30 minuten plezier van dat vat; tenzij je het (onrealistisch) hoog zou opstoken.

230 L boilervat: dat is inderdaad echt wel genoeg. Ik heb een los 250 L vat wat ik stook op 44 graden, en dat is ook genoeg om het bad mee te vullen en daarna nog te kunnen douchen. Je vat op 55-60 graden stoken zou ik afraden ivm efficientie. Stel het vat in op bijvoorbeeld 44 graden met een hysterese van 7 graden en je zult nooit onder een koude douche staan. Het opwarmen duurt dan minder dan een uurtje.

• aloft
RonJ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:34:
[...]

Hoeveel m2 vloerverwarming gaat het om? Is er zoneregeling aanwezig? En hoe is de vloer opgebouwd?
Gaat om 84m2, wat ze in 12 groepen aansluiten, maar volgens mij zonder zoneregeling; het zijn wel 2 ruimtes, nog even de vraag of ik die los wil regelen.

De vloer wordt een beton/cementvloer, aan de onderkant isolatie.

Het is allemaal 'nieuw' (onderdeel van grote renovatie).

Ze hebben iig een buffervat aangeboden dat daadwerkelijk iets doet (lees: een hoeveelheid energie kan opslaan dat een verschill maakt), maar je wil idealiter warmte opslaan in de massa van de vloeren zelf en niet in een vat waar je het weer moet uitpompen. Daar is de room-buffering feature icm de smartgrid contacten ook voor bedoeld.
Voor het boiler/voorraadvat geldt dat je liever een grotere op lagere temperatuur wil, dan de ingebouwde op 55-60C te gaan houden. Boven de 53 kan de altherma 'm sowieso niet meer op de compressor opwarmen, dus daar wil je echt niet boven want dan wordt het in feite een gewone COP=1 elektrische boiler voor dat
Hij had het inderdaad over een boost functie, vermoed dat daar dan die COP=1 op komt.

Hij had het ook nog over een extra warmtepomp boiler (Edel 150/270) die dan op de retourleiding van de vloerverwarming komt, maar daar moet ik hem nog verder op doorvragen, want dat concept snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:55:
[...]

Gaat om 84m2, wat ze in 12 groepen aansluiten, maar volgens mij zonder zoneregeling; het zijn wel 2 ruimtes, nog even de vraag of ik die los wil regelen.

De vloer wordt een beton/cementvloer, aan de onderkant isolatie.

Het is allemaal 'nieuw' (onderdeel van grote renovatie).
Als het maar even kan wil je geen zoneregeling. Als je die twee ruimtes niet volledig van elkaar kan isoleren ga je anders namelijk alsnog die ruimte verwarmen, maar dan via de andere ruimte maar met de helft van de afgifte (en dus een hogere temperatuur en met minder efficientie). Met een WP/LTV ben je eigenlijk vrijwel altijd beter af door de boel lekker uniform en 24/7 op of rond de gewenste temperatuur te laten.

Als dat een beetje dikke laag beton (of gipsachtig spul) wordt kan je daarin echt een veelvoud van de energie opslaan dan in zo'n vat, je hoeft het niet meer te verpompen en je verliest die warmte vervolgens op de juiste plek ipv het CV-hok. Je kan dat aansturen met smart-grid contacten, dan kan je bij PV-overschot of lage stroomprijzen eerst de boiler naar het comfort setpoint stoken (liefst dus maar tot 53C) en vervolgens gaat ie room-bufferen, dus de beneden verdieping 1-2C (wat je instelt) verhogen wanneer het gewenst is.
Hij had het inderdaad over een boost functie, vermoed dat daar dan die COP=1 op komt.

Hij had het ook nog over een extra warmtepomp boiler (Edel 150/270) die dan op de retourleiding van de vloerverwarming komt, maar daar moet ik hem nog verder op doorvragen, want dat concept snap ik niet.
Ja dat wil je dus niet gebruiken buiten de legionella cyclus, want dan ga je gewoon onnodig energie verspillen. Als je dat bad hooguit 1x per maand gebruikt is het nog te overwegen, anders is het echt zonde om dat met een veel te klein vat c.q. op een te hoge temperatuur te gaan doen. Een groter vat is ook nauwelijks duurder.

Dat laatste vind ik ook raar, als je dat al gaat doen, neem dan gewoon helemaal een WP-boiler voor het warmte water als stand-alone, maar die zijn weer veel trager met opwarmen (is ook een feature, lager vermogen = meer op PV kunnen doen). Een WP-boiler met een tweede vat gaan combineren maakt het allemaal weer veel te duur, storingsgevoelig en gewoon onnodig complex. Volgens mij heeft je installateur de allerbelangrijkste les in de techniek gemist, namelijk KISS.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 12-09-2024 14:08 ]

All-electric.

• aloft
MrFish schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:35:
[...]

500 L buffervat: niet doen. Ook geen 50 L buffervat. De warmteinhoud van zo'n vat is verwaarloosbaar tov je vloer(verwarming). Een warmtepomp in verwarmingsbedrijf verpompt ongeveer 15-25 L water per minuut. Dan heb je dus 20-30 minuten plezier van dat vat; tenzij je het (onrealistisch) hoog zou opstoken.
Goed punt, daar ga ik op doorvragen. Want het neemt best wat plek in, en dan moet het wel toegevoegde waarde in.
230 L boilervat: dat is inderdaad echt wel genoeg. Ik heb een los 250 L vat wat ik stook op 44 graden, en dat is ook genoeg om het bad mee te vullen en daarna nog te kunnen douchen. Je vat op 55-60 graden stoken zou ik afraden ivm efficientie. Stel het vat in op bijvoorbeeld 44 graden met een hysterese van 7 graden en je zult nooit onder een koude douche staan. Het opwarmen duurt dan minder dan een uurtje.
Het bad zelf is 235 liter volgens de specificaties. Laat zeggen dat je hem vult met 200 liter water van 40 graden, dan heb je 177 liter nodig (volgens de warmtemengformule en chatgpt). Dus dan zou je inderdaad genoeg overhoude voor een douchebeurt.
aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:37:
[...]

Goed punt, daar ga ik op doorvragen. Want het neemt best wat plek in, en dan moet het wel toegevoegde waarde in.
Laat hem maar eens uitrekenen hoeveel warmte een buffer van 500L kan opslaan en vooral ook weer verliest 24/7 aan stilstandverlies en het extra verbruik van een tweede pomp, want het merendeel van de tijd wil je helemaal niet bufferen. En dan nog eens berekenen hoeveel warmte een betonmassa van tig kuubs sowieso al kan opslaan. Dat staat gelijk aan een buffervat maatje kantoorgebouw.
[...]

Het bad zelf is 235 liter volgens de specificaties. Laat zeggen dat je hem vult met 200 liter water van 40 graden, dan heb je 177 liter nodig (volgens de warmtemengformule en chatgpt). Dus dan zou je inderdaad genoeg overhoude voor een douchebeurt.
Het kan, maar het is imho wel erg krap. Je moet dan namelijk maar net de boel weer naar 40C gestookt hebben. Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel l/min je douche doet en hoe lang je daar nog onder wil staan.

All-electric.

• aloft
RonJ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:06:
[
Ja dat wil je dus niet gebruiken buiten de legionella cyclus, want dan ga je gewoon onnodig energie verspillen. Als je dat bad hooguit 1x per maand gebruikt is het nog te overwegen, anders is het echt zonde om dat met een veel te klein vat c.q. op een te hoge temperatuur te gaan doen. Een groter vat is ook nauwelijks duurder.

Dat laatste vind ik ook raar, als je dat al gaat doen, neem dan gewoon helemaal een WP-boiler voor het warmte water als stand-alone, maar die zijn weer veel trager met opwarmen (is ook een feature, lager vermogen = meer op PV kunnen doen). Een WP-boiler met een tweede vat gaan combineren maakt het allemaal weer veel te duur, storingsgevoelig en gewoon onnodig complex. Volgens mij heeft je installateur de allerbelangrijkste les in de techniek gemist, namelijk KISS.
Ik denk dat hij erg fan is van de Daikin met ingebouwd vat. En dat is voor 95 % van de mensen natuurlijk voldoende. Maar zo'n extra boiler voelde inderdaad al een beetje raar. Dus dan moet ik hem sturen naar een andere warmtepomp voor de verwarming en een losse oplossing met WP-boiler voor warm water.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Doel je op bepaalde dingen?

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:23
Om hier nog terug te komen: ja dan had ik hem weer gekocht. Zeker aangezien het comfortabel, zuinig en stil is. Maar misschien heb jij een andere ervaring?
Bovenstaand kan ik trouwens niet zeggen van een Hitachi warmtepomp, die zou ik niet aanraden (maakt veel herrie).
aloft schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:28:
[...]

Ik denk dat hij erg fan is van de Daikin met ingebouwd vat. En dat is voor 95 % van de mensen natuurlijk voldoende. Maar zo'n extra boiler voelde inderdaad al een beetje raar. Dus dan moet ik hem sturen naar een andere warmtepomp voor de verwarming en een losse oplossing met WP-boiler voor warm water.
Of het Daikin wandmodel (werkt verder precies hetzelfde als wat ie gewend is) icm een groter losstaand vat.

Het is dan vooral ook van belang wat jij zelf hierin wil, qua kosten is het redelijk om het even. Een vat aan de WP is veel sneller warm, een losstaand vat onderbreekt je verwarming niet (maar dat merk je niet echt met vvw) en is door juist veel langzamer op te warmen veel meer uit eigen PV-opwek te doen. Maar dat moet dan ook maar net in je use case passen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
Niet specifiek. Maar de Madoka thermostaat is bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht en heeft bij de meesten zo'n graad afwijking.
Geen goede informatievoorziening over software-updates of zulk soort zaken.
Zoals ik al heb aangegeven, bevalt mij de Daikin goed (na wat tweaken n.a.v. zaken die hier op dit forum voorbij kwamen).
Wat ik wel een beetje jammer vind is, dat je als consument toch wel wat technische kennis moet hebben om hem te finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:10
Nee.
Ik zou echt proberen voor een Nibe te gaan. Veel modernere software, makkelijk met dynamische tarieven aan te sturen.
Ik ben ook niet echt te spreken over de communicatie met de installateur (en ja dat is er 1 die officieel op de site van Daikin wordt aangeraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:40
Impstoker schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:31:
[...]

Nee.
Ik zou echt proberen voor een Nibe te gaan. Veel modernere software, makkelijk met dynamische tarieven aan te sturen.
Ik ben ook niet echt te spreken over de communicatie met de installateur (en ja dat is er 1 die officieel op de site van Daikin wordt aangeraden).
Nu heb ik toevallig een offerte voor Nibe en Daikin naast elkaar gehouden, wel andere installateur, en dat prijsverschil ging ik niet terug verdienen met automatisch volgen dynamische tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

piieter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:27:
[...]

Niet specifiek. Maar de Madoka thermostaat is bijvoorbeeld erg gevoelig voor tocht en heeft bij de meesten zo'n graad afwijking.
[..]
Dat is wel jammer, ja, maar niet Daikin-specifiek. Ik had in mijn vorige huis een Nest-thermostaat en die gaf ook een te hoge temperatuur aan omdat de temperatuursensor vlakbij een oplaadbaar batterijtje (wordt dus warm) zat. Ik snap dit werkelijk niet: we gebruiken al >>50 jaar kamerthermostaten maar nog steeds gaan fabrikanten de fout in bij het ontwerpen van zo'n ding. Overigens is een kamerthermostaat bij een warmtepomp minder van belang aangezien je dan het huis zo constant mogelijk op temperatuur probeert te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:22
Ik ben benieuwd of het gerapporteerde verbruik van de Daikin Altherma warmtepomp vrij nauwkeurig is of dat er toch noemenswaardig verschil is met een kWh meter. Ik twijfel of ik een separate (Homewizard) kWh meter moet plaatsen om het verbruik te meten of dat de gegevens van de warmtepomp ook afdoende nauwkeurig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 21:59
rogervdh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:47:
Ik ben benieuwd of het gerapporteerde verbruik van de Daikin Altherma warmtepomp vrij nauwkeurig is of dat er toch noemenswaardig verschil is met een kWh meter. Ik twijfel of ik een separate (Homewizard) kWh meter moet plaatsen om het verbruik te meten of dat de gegevens van de warmtepomp ook afdoende nauwkeurig zijn.
Voor de hele investering van de WP, is een aparte 3-fase KWH meter wel lekker en peanuts. Ik zelf merk dat ik daar voldoende aan heb om het gedrag van de WP in de gaten te kunnen houden en de WP beter in te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door smaij op 13-09-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:12:
[...]

Voor de hele investering van de WP, is een aparte 3-fase KWH meter wel lekker en peanuts. Ik zelf merk dat ik daar voldoende aan heb om het gedrag van de WP in de gaten te kunnen houden en de WP beter in te regelen.
Dat is ook precies de rede dat ik een kWh meter er tussen heb gezet, om het gedrag in de gaten te kunnen houden (en of hij pendelt). Ik heb dan ook alleen een kWh meter voor de compressor, niet voor de BUH.

En op die 10K+ kosten voor de WP maken die paar tientjes het verschil ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
danny.s schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:24:
[...]

Dat is ook precies de rede dat ik een kWh meter er tussen heb gezet, om het gedrag in de gaten te kunnen houden (en of hij pendelt). Ik heb dan ook alleen een kWh meter voor de compressor, niet voor de BUH.

En op die 10K+ kosten voor de WP maken die paar tientjes het verschil ook niet meer.
Voor mij werkte een standaard P1 meter ook prima. Die geeft in ieder geval al per fase informatie. En aangezien de warmtepomp een van de grootste slurpers is, is pendelen ook duidelijk zichtbaar.
Maar inderdaad, als je toch bezig bent met uitgeven is een extra meter niet het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
Eens met bovenstaande reacties (het is de investering niet...). Inmiddels een extra Homewizard kWh meter besteld voor de aanstaande Daikin Altherma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rogervdh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:47:
Het is niet zozeer dat ie afwijkt, hier ook HW-meters erop en die wijkt maar een paar % af tov de daikin app. Maar de HW-meter meet elke seconde en dat kan in de app niet, daar zie je alleen het verbruik per uur en dat is te weinig om bijv. pendelgedrag op te merken. Dus alsnog is een HW-meter erg fijn.

Als je een beetje handig bent met electronica en domotica zou ik ook meteen een espaltherma (mc5stick) bestellen, dan kan je echt alles uitlezen en bijv. ook je COP en flow realtime zien.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
RonJ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:25:
[...]

Als je een beetje handig bent met electronica en domotica zou ik ook meteen een espaltherma (mc5stick) bestellen, dan kan je echt alles uitlezen en bijv. ook je COP en flow realtime zien.
Dat staat inderdaad ook op de planning, heb ook Home Assistant draaien, etc.

• Jtderik
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Weet iemand hoe ik instel dat de warmtepomp monoblock EDLA08E23V3 aan gaat bij temperatuur onder de 13 graden?(en uitgaat boven deze remperatuur)

Groet
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Laatst online: 16-05 14:14
Ik lees online dat Daikin in het najaar van 2024 komt met de nieuwe reeks Altherma 4, ook met een propaanvariant.

Heeft iemand al meer info kunnen vinden met betrekking tot efficiëntie en temperatuurbereik?
Ik ben ook wel benieuwd naar de leverdatum en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke puzzeltje.

Onze woonkamer wordt sneller warm dan een kleine slaapkamer.

Woonkamer is 55m2 en heeft 5 groepen en staat op 20 gr.
Slaapkamertje (werkruimte) is 7m2 en heeft 1 groep en staat op 20 gr.
Andere slaapkamers op 19 gr.

Als de thermostaat in de woonkamer aanslaat, gaat ie ook weer sneller uit omdat ie dan op temperatuur is (20 graden).

Dit in tegenstelling tot het slaapkamertje, waar hij veel langer blijft hangen op zo'n 19,7-19,8 graden. Pas als hij de 20,0 graden bereikt gaat de thermostaat uit tot hij weer zakt naar 19,5.

Komt dat doordat er minder groepen in dat kamertje zijn? Of minder flow? Of beiden?

Om dit tegen te gaan denk ik eraan om ofwel de flow wat meer open te draaien of toch de WP een graad of 1-2 hoger te zetten. Anders blijft de WP heel lang aanstaan om 1 kamertje te blijven verwarmen die niet helemaal op temperatuur komt. Of kan ik er beter niets aan doen en het zo laten?

De andere slaapkamers hebben dit probleem niet want die staan op 19 gr.

Snappen jullie het?

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 16-09-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:00:
Oke puzzeltje.

Onze woonkamer wordt sneller warm dan een kleine slaapkamer.

Woonkamer is 55m2 en heeft 5 groepen en staat op 20 gr.
Slaapkamertje (werkruimte) is 7m2 en heeft 1 groep en staat op 20 gr.
Andere slaapkamers op 19 gr.

Als de thermostaat in de woonkamer aanslaat, gaat ie ook weer sneller uit omdat ie dan op temperatuur is (20 graden).

Dit in tegenstelling tot het slaapkamertje, waar hij veel langer blijft hangen op zo'n 19,7-19,8 graden. Pas als hij de 20,0 graden bereikt gaat de thermostaat uit tot hij weer zakt naar 19,5.

Komt dat doordat er minder groepen in dat kamertje zijn? Of minder flow? Of beiden?

Om dit tegen te gaan denk ik eraan om ofwel de flow wat meer open te draaien of toch de WP een graad of 1-2 hoger te zetten. Anders blijft de WP heel lang aanstaan om 1 kamertje te blijven verwarmen die niet helemaal op temperatuur komt. Of kan ik er beter niets aan doen en het zo laten?

De andere slaapkamers hebben dit probleem niet want die staan op 19 gr.

Snappen jullie het?
Klopt het dat je zone regeling hebt? Zo ja, als de rest op temperatuur is, en alleen dus nog het slaapkamertje warmte vraag heeft, dan gok ik dat hij keihard staat te pendelen omdat hij nooit het vermogen kwijt kan in die 7m2. En weet niet hoe lang hij aanstaat voordat de Tr te hoog wordt, en weer uitslaat, maar dan ben je dus mogelijk 50% van de tijd echt aan het verwarmen op het kamertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:17:
[...]

Klopt het dat je zone regeling hebt? Zo ja, als de rest op temperatuur is, en alleen dus nog het slaapkamertje warmte vraag heeft, dan gok ik dat hij keihard staat te pendelen omdat hij nooit het vermogen kwijt kan in die 7m2. En weet niet hoe lang hij aanstaat voordat de Tr te hoog wordt, en weer uitslaat, maar dan ben je dus mogelijk 50% van de tijd echt aan het verwarmen op het kamertje.
Ja zoneregeling. Pendelen doet hij niet sinds de overregeling op 4 staat, zelfs niet bij het verwarmen van alleen een klein kamertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Onze 6kW draait in hybride opstelling.

Ik zag via het installateurs menu dat 'type verwarming' ingesteld op convectorput. In ieder geval nirt vv of radiatoren. Nu hebben we enkel radiatoren. Maakt dit qua verwarmen veel uit? Ik kon dit in de handleiding niet terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-05 17:33
Het blauwe ledlicht van de thermostaat dempen en dan kun je de afwijking van de madoka ook nog veranderen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:40
Kasseilegger schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:41:
[...]
Het blauwe ledlicht van de thermostaat dempen en dan kun je de afwijking van de madoka ook nog veranderen !
Gaat dit via het menu op de binnenunit?
Pagina: 1 ... 114 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma