Ik herhaal hier even wat we al in PMs bediscussieerd hebben, dan kunnen de gezamenlijke experts hier er een beetje op schieten en/of aanvullen.
--
COP in de herfst en voorjaar is veel beter dan in de winter, dus jou COP zal er nu zeker wat slechter uitzien dan over een heel jaar, maar COP3.3 voor verwarming is niet zo best.
De verhouding BUV/compressor voor SWW is ook scheef, misschien warm je op tot boven 53 graden - dat is gegarandeerd BUV gebruik namelijk >>>
antwoord: nee niet tot boven 53 graden.
Wat me ook opvalt is het aantal draaiuren van de pomp dat 4x zo hoog is als de compressor, het lijkt er op dat er flink gependeld wordt: de compressor slaat af omdat de warmte in het water niet goed wordt afgegeven, maar dat water wordt dan rondgepompt totdat er weer warmtevraag is.
>>>
nog geen ESP32, ik merkte op zonder monitoring nooit in staat geweest te zijn de boel af te stellen.
Jouw stooklijn lijkt dus nogal hoog te staan, maar het is wel zo dat met die veel lagere stooklijn die ik heb de radiator paneeltjes slechts mondjesmaat bijdragen. Daar staat tegenover dat ze wel 24/7 lauw-warm gehouden worden.
De precieze juiste stooklijn is vrijwel niet op afstand te adviseren, per temperatuursperiode moet je zoeken naar een optimale watertemperatuur zodat de WP niet gaat pendelen maar het huis wel warm blijft.
Als je eenmaal een paar van die punten gevonden hebt dan trek je de lijn er zo doorheen!
Begin en eind is een beetje zoeken, daarvoor moet je bij meerdere buitentemperaturen (bereik -5 .. 15) kijken hoe dat uitpakt in jouw huis.
Oh ja, ik heb alle voetventielen van de radiatoren helemaal open en de draaiknoppen ook. Dat is niet ideaal voor de efficiëntie van de WP (het water komt te warm terug) maar geeft wel de meeste warmte in de panelen. Dankzij mijn buffervat maakt dit gelukkig bij mij niet zoveel uit.
Je kan proberen een delta-T van ca. 3 graden per paneel te bereiken door waterzijdig inregelen met de voetventielen, dat zal in praktijk qua warmte ongeveer net zo goed zijn en met zekerheid iets efficiënter.
Mijn delta-T van de WP staat op 4 graden, maar merk op dat ik een parallel buffervat heb, de WP houdt dus dat vat op temperatuur en daaruit wordt het huis gevoed.
Als laatste: er zitten meestal ook flow-ventielen op de vloerverwarming, deze moet je ook proberen af te stellen op de delta-T die je op de WP instelt, in mijn geval dus dT=4. Dit meet je door de retourtemperatuur van de aanvoertemperatuur af te trekken bij iedere lus van de vloerverwarming - hiervoor heb je wel wat apparatuur nodig, een redelijk nauwkeurige (IR) thermometer bijvoorbeeld, maar ook een goedkope thermometer met een sensor die je ergens op kan plakken is voldoende - je wil alleen het verschil meten, dus absolute nauwkeurigheid is niet nodig.
Eerste stap, zoals ook door anderen genoemd: stooklijn omlaag, die lijkt echt veel te hoog. Begin eens met (35 bij -5) tot (25 bij +15). Blijft het te koud? Dan via de onecta app de stooklijn een beetje omhoog.