Acties:
  • +4 Henk 'm!
Patrick4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:25:
[...]

Gaat dit via het menu op de binnenunit?
Op de thermostaat zelf, middelste knopje ingedrukt houden en bladeren naar het "zon" icoontje, dan helderheid van de LED naar minimaal zetten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
RonJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:35:
[...]

Op de thermostaat zelf, middelste knopje ingedrukt houden en bladeren naar het "zon" icoontje, dan helderheid van de LED naar minimaal zetten.
En je kan het display met de temperatuur ook uitzetten. Soort van slaapstand

• roykamerman
  • Laatst online: 29-08 12:23
Goedemorgen,

Gisteravond hadden wij kort de verwarming aangezet. Wij hebben een altherma 3 h mt warmtepomp met het vloermodel binnenunit. Huis worst gestookt met radiatoren en evohome zoneregeling. 1 grote radiator in de woonkamer staat altijd open. Het systeem heeft 1 bestaande byepass welke er al voor de warmtepomp zat en ze hebben wij de binnenunit zelf ook nog een byepass geplaatst. Beiden staan volledig open aangezien het stromiglngsgeluid en het geluid van de pomp alsdan minder zijn. Bij het dichtzetten van de byepass bij de binnenunit gaat de byepass ook regelmatig brommen De Aanvoertemperatuur staat op 39 graden met een delta t van 10.Gisteren stond bij het aangaan het vertrekwatertemp en de watertemperatuur bij de inlaat back up op 34 graden. Watertemperatuur inlaat platenwisselaar stond op 31 graden en koelmiddeltemperatuur op 8 graden. Compressor en pomp stonden aan. Olieretourfunctie /ontdooien stond uit. Pompbeperking staatop 60%. Het water begon met 25 liter per minuut een paar minuten te pompen tot de aanvoertemperatuur een paar graden was gedaald naar 31 graden. De compressor maakte toen een sissend geluid waarna de ventilator buiten begon te draaien. Flow zakte daarna na 11 liter waardoor ook het harde stromingsgeluid weg was. Weet iemand waarom de flow in eerste instantie zo hoog is en hoe dit voorkomen kan worden? Dit aangezien dit voor overlast zorgt.

Een andere vraag, bij een flow van 11 liter hoor je vanuit de aanvoerleiding van de buitenunit binnenshuis een zoemend geluid, gaat de flow terug naar 7 liter dan is dit geluid weg. Ook op het moment dat de buitenunit in de stilste modus wordt gezet is het geluid een stuk lager. Klinkt dit bekend? Is hier iets tegen te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:41
Goedemorgen Tweakers,

Wij hebben sinds enkele dagen een huis met daarin een Daikin warmtepomp en boiler.

Type warmtepomp: EBLA09DA3W1
Type Boiler: EKHWS300D3V3

Installatie was oorspronkelijk gedaan op basis van verwarming met radiatoren, dit hebben wij aangepast door de hele woning van vloerverwarming te voorzien. Het aansluiten van de verdelers (3 stuks) op de aanvoer/retour van de warmtepomp moet nog gebeuren.

Naar aanleiding van overleg met meerdere installateurs zit ik met wat vragen:

1:
Van de installateur die de installatie van de warmtepomp/boiler voor de vorige bewoner heeft gedaan heb ik begrepen dat deze warmtepomp niet geschikt is om mee te koelen, Klopt dit? ik lees namelijk wisselende berichten in specificaties en zie ook opties zoals ombouwset EKHVCONV

Helaas kan ik tijdelijk even niet kijken in de instellingen van de warmtepomp omdat deze volledig van het stroom is afgehaald zodat we de radiatoren konden verwijderen.

2:
Deze installateur gaf ook als dat zodra de nieuw gelegde vloerverwarming is aangesloten op de warmtepomp we dan het beste via Daikin een monteur konden laten komen om het systeem zo optimaal mogelijk in te stellen.
Persoonlijk zie ik dat als iets waar ik zelf prima een tijdje mee kan/wil stoeien, Maar toch ben ik benieuwd wat jullie van dit advies vinden.

3:

Een andere installateur gaf aan dat als we toch zouden willen koelen met deze warmtepomp, we een ander buffervat zouden moeten kopen, namelijk een RVS buffervat. Klopt dat?

4:
Deze zelfde installateur gaf ook aan dat "Zoals de vuilfilter nu zit, neemt het niet de bypass van de boiler mee"
Helaas is dit te technisch voor mij, ik ben dan ook benieuwd of iemand hier wat meer chocolade van kan maken voor mij.

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 || Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 || Thermostaat: Daikin BRC1HHDW || Pelletkachel: Nordic Fire Ilvar 9KW || Zonnepanelen: 21x a 7,7 kwP

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:16
doomoo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:31:
Goedemorgen Tweakers,

Wij hebben sinds enkele dagen een huis met daarin een Daikin warmtepomp en boiler.

Installatie was oorspronkelijk gedaan op basis van verwarming met radiatoren, dit hebben wij aangepast door de hele woning van vloerverwarming te voorzien. Het aansluiten van de verdelers (3 stuks) op de aanvoer/retour van de warmtepomp moet nog gebeuren.

1:
Van de installateur die de installatie van de warmtepomp/boiler voor de vorige bewoner heeft gedaan heb ik begrepen dat deze warmtepomp niet geschikt is om mee te koelen, Klopt dit? ik lees namelijk wisselende berichten in specificaties en zie ook opties zoals ombouwset EKHVCONV

Helaas kan ik tijdelijk even niet kijken in de instellingen van de warmtepomp omdat deze volledig van het stroom is afgehaald zodat we de radiatoren konden verwijderen.

2:
Deze installateur gaf ook als dat zodra de nieuw gelegde vloerverwarming is aangesloten op de warmtepomp we dan het beste via Daikin een monteur konden laten komen om het systeem zo optimaal mogelijk in te stellen.
Persoonlijk zie ik dat als iets waar ik zelf prima een tijdje mee kan/wil stoeien, Maar toch ben ik benieuwd wat jullie van dit advies vinden.

3:

Een andere installateur gaf aan dat als we toch zouden willen koelen met deze warmtepomp, we een ander buffervat zouden moeten kopen, namelijk een RVS buffervat. Klopt dat?

4:
Deze zelfde installateur gaf ook aan dat "Zoals de vuilfilter nu zit, neemt het niet de bypass van de boiler mee"
Helaas is dit te technisch voor mij, ik ben dan ook benieuwd of iemand hier wat meer chocolade van kan maken voor mij.

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties!
Op twee vragen kan ik iets zeggen, de overige niet:

- ik heb inderdaad, bewust, gekozen voor een model zonder koelfunctie. De meerprijs met koeling was weliswaar gering maar ik heb radiatoren en vloerverwarming is bij ons een te grote uitdaging (technisch) en wat er niet inzit kan ook niet kapot gaan. Wel vindt je hier inderdaad in het forum terug dat je naderhand met de door jou aangegeven set alsnog koeling kunt inbouwen.

- bij ons is de WP begin dit jaar geïnstalleerd en de inregelen door Daikin was door onze installateur meegenomen in de offerte. Die monteur van Daikin heeft betere mogelijkheden (software) en kennis dan de gemiddelde installateur om de installatie ‘technisch’ in te regelen. Hij keek o.a. naar wat minimaal altijd open staat (radiatoren) en wat maximaal open kon staan. Daarop wordt dan bijvoorbeeld bypass op ingeregeld. Maar ook naar de te behalen flow en had daarmee meteen een idee/ bevestiging of de installatie achter de WP geschikt was.
Echter, net zoals bij cv ketels, technisch inregelen door Daikin is oké. Finetunen zul je dan achteraf, met de kennis die je opdoet in dit forum 😉, alsnog zelf moeten doen. Jij bent de enige die instellingen kan veranderen en vervolgens testen/zien wat de effecten zijn. Daar gaat een Daikin monteur niets in die twee uur voor jou betekenen. Zie het als bij een cv ketel, die installateurs hangen een ketel op die jouw altijd een warm gevoel 😉 geven maar dat wil allerminst zeggen dat het comfort en/of efficiëntie optimaal staan. Dat zou ook die cv monteur uren/dagen kosten.

- voor de andere vragen zijn hier andere. Op het forum die meer know how hebben dan ik. Ik vermoed alleen dat ook die iets meer detail nodig hebben dan wat je nu geeft om je te kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
roykamerman schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:13:

Het water begon met 25 liter per minuut een paar minuten te pompen tot de aanvoertemperatuur een paar graden was gedaald naar 31 graden. De compressor maakte toen een sissend geluid waarna de ventilator buiten begon te draaien. Flow zakte daarna na 11 liter waardoor ook het harde stromingsgeluid weg was. Weet iemand waarom de flow in eerste instantie zo hoog is en hoe dit voorkomen kan worden? Dit aangezien dit voor overlast zorgt.

De flow is bij een "start moment" altijd hoog om een homogene temperatuur en daarmee goede uitgangssituatie te creëren bij alle sensoren. Nadat de pomp gestopt is (na voorgaande stop) kunnen er grote temperatuurverschillen ontstaan in het water. Als de WP daarna direct zou starten geeft dat veel verstoringen (er komt dan in korte tijd water retour met sterk wisselende temperaturen)

De WP gaat om deze reden even met hoge snelheid water circuleren om vervolgens na een paar minuten de WP op te starten. Vervolgens doet de Delta_T regeling z'n werk en gaat de pomp moduleren naar de settings.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roykamerman schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:13:
Goedemorgen,

Gisteravond hadden wij kort de verwarming aangezet. Wij hebben een altherma 3 h mt warmtepomp met het vloermodel binnenunit. Huis worst gestookt met radiatoren en evohome zoneregeling.
Daar zit het echte probleem, die zoneregeling laat (zeker nu met warm weer) te weinig zones tegelijk open waardoor de unit zijn flow niet kwijt kan. Dat probleem ga je dan omzeilen door met bypasses de boel maar nutteloos rond te pompen zodat de WP niet afslaat. Mogelijk kan je daar in de instellingen van evohome nog wat aan doen (is geloof ik een apart draadje over hier op het forum waar ze daar wel verstand van hebben). Ik heb wel eens begrepen dat bepaalde series van evohome uberhaupt niet goed gaan werken met een WP, maar vraag het vooral daar even na.
1 grote radiator in de woonkamer staat altijd open. Het systeem heeft 1 bestaande byepass welke er al voor de warmtepomp zat en ze hebben wij de binnenunit zelf ook nog een byepass geplaatst. Beiden staan volledig open aangezien het stromiglngsgeluid en het geluid van de pomp alsdan minder zijn. Bij het dichtzetten van de byepass bij de binnenunit gaat de byepass ook regelmatig brommen De Aanvoertemperatuur staat op 39 graden met een delta t van 10.Gisteren stond bij het aangaan het vertrekwatertemp en de watertemperatuur bij de inlaat back up op 34 graden. Watertemperatuur inlaat platenwisselaar stond op 31 graden en koelmiddeltemperatuur op 8 graden. Compressor en pomp stonden aan. Olieretourfunctie /ontdooien stond uit. Pompbeperking staatop 60%. Het water begon met 25 liter per minuut een paar minuten te pompen tot de aanvoertemperatuur een paar graden was gedaald naar 31 graden. De compressor maakte toen een sissend geluid waarna de ventilator buiten begon te draaien. Flow zakte daarna na 11 liter waardoor ook het harde stromingsgeluid weg was. Weet iemand waarom de flow in eerste instantie zo hoog is en hoe dit voorkomen kan worden? Dit aangezien dit voor overlast zorgt.
Niet, works as designed en kan je niet veranderen (zie toelichting van @Sparky over het hoe en waarom). Ook als je de pompsnelheid begrenst in het menu of stille modus aanzet gaat ie alsnog even volgas met de pomp bij het opstarten en straks bij kouder weer bij een defrost. Je moet dus echt het daadwerkelijke probleem dat het geluid veroorzaakt gaan oplossen, dat kan van alles in je leidingwerk zijn wat dit veroorzaakt, braampjes bij koppelingen, vernauwingen bij voetventielen, verkeerd om aangesloten radiatoren, etc. etc. je kan eens proberen door met een schroevendraaier tussen je oor en het leidingwerk de bron van het geluid te proberen op te sporen.
Een andere vraag, bij een flow van 11 liter hoor je vanuit de aanvoerleiding van de buitenunit binnenshuis een zoemend geluid, gaat de flow terug naar 7 liter dan is dit geluid weg. Ook op het moment dat de buitenunit in de stilste modus wordt gezet is het geluid een stuk lager. Klinkt dit bekend? Is hier iets tegen te doen?

Zie boven.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 20-09-2024 11:45 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doomoo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:31:
Goedemorgen Tweakers,

1:
Volgens mij zijn dit type monoblocks altijd als reversible geleverd, iig in NL. Dat onderscheid is er alleen bij de splits voor zover ik weet. Als je weer stroom op de unit hebt kan je het ook ergens in de installateurs instellingen vinden (zie sheet), ik dacht setting 9-02. Mocht het toch een non-reversible zijn, dan is ie idd eenvoudig om te bouwen met een EKHVCONV setje voor jouw type unit (er zijn er meerdere met dit typenr, dus let op dat ze de goede bestellen!).

2:
Dat kan, maar als je een beetje handig bent en vooral bereid bent hier veel tijd in te steken kan je het ook prima zelf. Een Daikin monteur stelt 'm in twee uurtjes "zo optimaal mogelijk in". Voor Daikin en de installateur dan :+ , dus die zal 'm vrij ruim in z'n jasje steken zodat je vooral niet gaat klagen/bellen dat het niet warm wordt. Wil je echt het onderste uit de kan qua efficientie dan gaat dit veel meer tijd kosten dan die 2 uurtjes die die monteur ervoor mag nemen. Al zal ie wel een goeie basis voor je achterlaten, maar die kan je ook wel destilleren uit de settings sheet in dit topic.
3:

Dat klopt, maar waarom zou je überhaupt nog een buffervat willen als je overal VVW hebt aangelegd? Dat ding voegt straks echt helemaal niets meer toe (je vvw buffert een veelvoud aan warmte), dus op marktplaats ermee en vooral niet vervangen.
4:
Te weinig info zo, maar idealiter zit ie vlak voor de inlaat naar buiten c.q. je monoblock toe en is de aftakking naar de boiler daar weer achter gemaakt. Zou goed kunnen kloppen, maar zonder foto van het leidingwerk tussen buitenunit en boiler kan ik er niet echt veel over zeggen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
MajaMestreech schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:51:
[...]

Als je energie wilt besparen is het wel goed om vlak voor het bad vullen de legionella run te doen. Immers dan is het water in de tank nog nagenoeg 60 graden en hoef je minder warm water te gebruiken om je bad te vullen (door hoge temperatuur meer koud water). Tevens als je zaterdag de legionellarun doet, is zondagmorgen de tank temperatuur vast alweer gedaald tot 50 - 55 gr. Zonde dus van het energie verlies.

enne ... welk plezier beleef jij van een opgewarmd vat? :*)
Je hebt nog een reactie van mij tegoed 😉 maar ik wilde dat niet doen zonder mij eerst even te verdiepen in de verliezen bij stilstand.

Voor wat betreft het ‘plezier’ 😊: in de basis kun je met een opgewarmd vat van 60 graden ondanks het warmte verlies toch een paar dagen toe als er geen bad gevuld wordt, met het vullen van een bad ben je de dag erna alweer aan het bijverwarmen.

Afgelopen week waren we er even van tussen en dat betrof een volle week waarin gestart werd met een legionella run. En dit zijn de resultaten (p.s. dit was ‘handwerk’ aangezien ik geen fancy monitoring systeem heb):

In een week van 60 naar 35 = 25 graden verlies

= 3,7 graden per dag
= gemiddeld 0,15 graden per uur.

1ste 24 uur 6 graden (60-54)= 0,25 grd/uur
2de 24 uur 5 graden (54-49) = 0,21 grd/uur
3de 24 uur 4 graden (49-45) = 0,17 grd/uur
4de 24 uur 4 graden (45-41) = 0,17 grd/uur
5de 24 uur 2 graden (41-39) = 0,08 grd/uur
6de 24 uur 2 graden (39-37) = 0,08 grd/uur
7de 24 uur 2 graden (37-35) = 0,08 grd/uur

Opmerking: buitentemperatuur gemiddeld 22/13

Hoewel de opbouw van het verlies enige logica in zich heeft is het toch ook interessant om te weten vanaf welke temperaturen het verlies beperkt blijft, iets waar rekening mee gehouden kan worden bij de dagelijkse opwarming.

Daarnaast hebben we het hier onlangs gehad over de SCOP van SWW. Standaard doet de legionella run bij ons iets van 4 kWh met af en toe een uitschieter naar boven of beneden. Nu na een week rust en komende vanaf 35 graden was dat 5 kWh. (Getallen komen uit de ONECTA app).
Zelf kwam ik (installatie WP 1ste week van Maart) op een SCOP van 2 voor SWW (gelezen vanuit de binnenunit). De wekelijkse legionella run in combinatie met het vrijwel wekelijks direct daarna vullen van een (groot) bad plus in die periode ook weer twee weken van huis en dus in die weken alleen een legionella run zoals afgelopen week doet mij vermoeden dat dit alles bij elkaar zorgt voor die relatieve lage SCOP van 2. Nu ben ik daar onder de streep niet rouwig om want in combinatie met het verhoogde comfort (de WP staat nu veel gunstiger t.o.v. de oude gasketel t.o.v. de plekken waar warm water gebruikt wordt + het huis wordt veel aangenamer verwarmt) en niet meer de vaste lasten van het hebben van een gasaansluiting (ik gebruikte gas vrijwel alleen voor SWW en koken) zie ik met name de voordelen van de nieuwe situatie.

Onder de streep, hier dus een stukje extra duidelijkheid over het reeële warmteverlies van het SWW deel van de Altherma combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-10 23:04
Hoi allemaal - hier van het weekend mijn Daikin Altherma 3 R F aangesloten - met voorraadvat warm water (deze maakt ook sanitair / warm tapwater).

Was nog een megaklus, maar is uiteindelijk goed gelukt - op 1 dingetje na :F
Ik heb twee leidingen door moeten steken door een buitenmuur - mét koppeling.
Ik dacht nog toen ik het deed "Shaq_, moet je dat nu wel doen een koppeling gebruiken waar je niet zo maar meer bijkunt?"...

En jawel hoor... lek... Om er bij te kunnen moet ik de warmtepomp helemaal loshalen van de huisinstallatie - de pomp zelf staat namelijk op een verhoging, de leidingen die ik zal moeten terugsteken lopen onder de waterpomp :-(

Nu is het loskoppelen van de huisinstallatie geen probleem - heb overal netjes afsluiters gebruikt.

Waar ik wel tegenaanloop: de koelleidingen... Ik heb eerder mijn airco verplaatst en daar conform Daikin handleiding een pumpdown gedaan.

Echter, er staat in de handleiding van deze unit (ERLA11DAW1 buitenunit; EBVX11S23DJ6V, binnenunit) staat helemaal niets over pump down...

Weet iemand of een pump down mogelijk is (geforceerd koelen, wachten, eerste service poort dicht, nogmaals wachten, tweede servicepoort dicht en klaar) bij deze units?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:08
Wat is bij jullie de waterdruk in ruststand? Bij ons staat hij op 1,1 bar kwam ik van het weekend achter. Als de SWW echter aan het opwarmen is stijgt dit naar 1,6 bar tijdens de legionellarun. Ik lees hier in het topic dat de de waterdruk tussen de 1,5 en 2 bar moet zijn, maar ChatGPT zegt weer tussen 1 en 1,5 bar voor de Daikin Altherma 3 (ook als ik het zelf google in het Engels zie ik websites die hetzelfde beweren, in Nederlands zeggen websites weer dat warmtepompen inderdaad tussen 1,5 en 2 bar moeten zitten). Tenslotte zie ik in de handleiding minimaal 1 bar.

Dus even het spoor bijster wat het moet zijn. Warmtepomp werkt verder wel goed maar stookseizoen is nog niet begonnen natuurlijk.

Verder: mocht ik willen bijvullen, moet ik dit dan bij de vloerverwarming verdeler doen? Ik zie op de Altherma 3 niet waar ik anders moet bijvullen. Betreft het vloermodel zonder extern expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:57

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:13:
Wat is bij jullie de waterdruk in ruststand? Bij ons staat hij op 1,1 bar kwam ik van het weekend achter. Als de SWW echter aan het opwarmen is stijgt dit naar 1,6 bar tijdens de legionellarun. Ik lees hier in het topic dat de de waterdruk tussen de 1,5 en 2 bar moet zijn, maar ChatGPT zegt weer tussen 1 en 1,5 bar voor de Daikin Altherma 3 (ook als ik het zelf google in het Engels zie ik websites die hetzelfde beweren, in Nederlands zeggen websites weer dat warmtepompen inderdaad tussen 1,5 en 2 bar moeten zitten). Tenslotte zie ik in de handleiding minimaal 1 bar.

Dus even het spoor bijster wat het moet zijn. Warmtepomp werkt verder wel goed maar stookseizoen is nog niet begonnen natuurlijk.

Verder: mocht ik willen bijvullen, moet ik dit dan bij de vloerverwarming verdeler doen? Ik zie op de Altherma 3 niet waar ik anders moet bijvullen. Betreft het vloermodel zonder extern expansievat.
Onder de 1.5 bar schiet hij hier in een waarschuwing.

ChatGTP is leuk, maar niet voor dit.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:53
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:13:

Ik heb hem bijgevuld naar 1,5. Volgens mij gaat hij pas onder de 1 in storing. (Maar wie weet hangt het ook wel van de plaatsing van de pomp af. Die van mij staat op zolder). Bijvullen die ik inderdaad op de verdeler van de vloerverwarming. Dat gaat prima. Heb zelf ook het vloermodel (maar dan wel de altherma 2, die is in praktisch alles wel gelijk alleen een veel ouderwetsere bediening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Toppe schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:30:
[...]

Onder de 1.5 bar schiet hij hier in een waarschuwing.

ChatGTP is leuk, maar niet voor dit.
Hmm oke. Wel apart dat hij bij mij dan niet in storing schiet. Dus hangt blijkbaar van meer af dan alleen de druk. Maar top, vond het al vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:36:
[...]

Hmm oke. Wel apart dat hij bij mij dan niet in storing schiet. Dus hangt blijkbaar van meer af dan alleen de druk. Maar top, vond het al vreemd.
De manual zegt:

▪ Waterdruk – Ruimteverwarming/-koelingscircuit. De maximumwaterdruk bedraagt 3 bar (=0,3 MPa). Voorzie gepaste veiligheden in het watercircuit om ervoor te zorgen dat de maximumdruk NIET overschreden wordt. De waterdruk moet minstens 1 bar (=0,1 MPa) bedragen om te werken.

En dat is denk ik dan waar je rekening mee moet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:35:
[...]

Ik heb hem bijgevuld naar 1,5. Volgens mij gaat hij pas onder de 1 in storing. (Maar wie weet hangt het ook wel van de plaatsing van de pomp af. Die van mij staat op zolder). Bijvullen die ik inderdaad op de verdeler van de vloerverwarming. Dat gaat prima. Heb zelf ook het vloermodel (maar dan wel de altherma 2, die is in praktisch alles wel gelijk alleen een veel ouderwetsere bediening).
Perfect, ga ik dat van de week eens doen!
Ook al heb jij een 2; zie je op het bedieningspaneel de druk live veranderen? Of wordt om de zoveel tijd geüpdatet? Met andere woorden: als ik bijvul, kan ik dan het schermpje in de gaten houden om te zien of hij weer op 1,5 staat in rust?

Staat hier ook op zolder trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Rojado schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:37:
[...]

De manual zegt:

▪ Waterdruk – Ruimteverwarming/-koelingscircuit. De maximumwaterdruk bedraagt 3 bar (=0,3 MPa). Voorzie gepaste veiligheden in het watercircuit om ervoor te zorgen dat de maximumdruk NIET overschreden wordt. De waterdruk moet minstens 1 bar (=0,1 MPa) bedragen om te werken.

En dat is denk ik dan waar je rekening mee moet houden
yes die had ik inderdaad ook gelezen. Maar zit nu dus wel tegen het limiet aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Een los drukmetertje en een vulkraan aansluiting is overigens wel handig en dat ook op een gemakkelijke plek….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:38:
[...]

Ook al heb jij een 2; zie je op het bedieningspaneel de druk live veranderen? Of wordt om de zoveel tijd geüpdatet? Met andere woorden: als ik bijvul, kan ik dan het schermpje in de gaten houden om te zien of hij weer op 1,5 staat in rust?

Ik heb nog zo'n ouderwets metertje met een wijzer erin. Die gaat gewoon real time. Maar ik zou het bijvullen (heel) rustig aan doen. Dus eerst op de goede manier de slang aansluiten (eers vol met water en dan aansluiten etc) en dan daarna max een seconde open en dan weer dicht en dan eens kijken wat de druk dan is. Maargoed, wie weet geef ik wel overbodige aanwijzingen maar ik dacht ik zeg het maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:56
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:38:
[...]

Die waarde wordt gewoon live/realtime bijgewerkt op de binnenuit, geen vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Rojado schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:44:
Een los drukmetertje en een vulkraan aansluiting is overigens wel handig en dat ook op een gemakkelijke plek….
Ja er zit naast de warmtepomp op zolder een verdeler waar ik op kan vullen, alleen de manometer daar staat op 0,3 bar (beneden juist weer op 2,2 bar). Had hier van het weekend ook een topic over gemaakt maar eindstand leek de conclusie om de druk op de warmtepomp gewoon aan te houden door de vier verdiepingen van dit huis, alsmede de manometer die stuk zou kunnen zijn.

Nu kan ik natuurlijk ook de manometer in de gaten houden. Stel dat hij het wel doet en van 0,3 naar 0,7 bar stijgt dan staat de WP als het goed is op 1,5 bar.

En dan idd rustig vullen wat hier ook al werd aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
danny.s schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:52:
[...]

Die waarde wordt gewoon live/realtime bijgewerkt op de binnenuit, geen vertraging.
Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 19:57

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kartmans1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:58:
[...]

Ja er zit naast de warmtepomp op zolder een verdeler waar ik op kan vullen, alleen de manometer daar staat op 0,3 bar (beneden juist weer op 2,2 bar). Had hier van het weekend ook een topic over gemaakt maar eindstand leek de conclusie om de druk op de warmtepomp gewoon aan te houden door de vier verdieping van dit huis, alsmede de manometer die stuk zou kunnen zijn.

Nu kan ik natuurlijk ook de manometer in de gaten houden. Stel dat hij het wel doet en van 0,3 naar 0,7 bar stijgt dan staat de WP als het goed is op 1,5 bar.

En dan idd rustig vullen wat hier ook al werd aangegeven.
Een manometer is niet snel ‘stuk’ maar ze zijn niet meer nauwkeurig. Een afwijking is niet altijd een statisch getal maar in de regel is het hoe hoger de druk hoe hoger de afwijking.

0.3 nu en dan 1.8 ‘gevuld’ hoeft dus niet per definitie 1.5 te betekenen.

Overigens is tussen de 1.5 en 2 prima, zo nauwkeurig komt het ook niet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Toppe schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:02:
[...]

Een manometer is niet snel ‘stuk’ maar ze zijn niet meer nauwkeurig. Een afwijking is niet altijd een statisch getal maar in de regel is het hoe hoger de druk hoe hoger de afwijking.

0.3 nu en dan 1.8 ‘gevuld’ hoeft dus niet per definitie 1.5 te betekenen.

Overigens is tussen de 1.5 en 2 prima, zo nauwkeurig komt het ook niet.
Oh dat wist ik niet.

Maar denk wat ik doe is even de vriendin mee naar zolder vragen en haar de kraan laten opendraaien waarna ik stop zeg als ik op de warmtepomp een getal tussen de 1,5 en 2 zie staan. Hoeft het wat minder panisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:14
Ik heb hem al eens op 0,9 bar gehad en toen werkte hij nog normaal. Wel bijgevuld tot 1,9 bar en de dag erna stond hij op 1,6 bar. Ik dacht toen dat hij ergens lek was, maar hij staat nu nog steeds op 1,6 bar. Dat bijvullen is al meer dan een half jaar geleden. Ik heb nog met de monteur gebeld, die hem hier had aangesloten en die vertelde ook dat hij tussen de 1,0 en 1,5 bar moest zijn. Dat hij de eerste keer naar 0,9 bar was gezakt, kwam waarschijnlijk door de automatische ontluchting.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:58:
Ik heb hem al eens op 0,9 bar gehad en toen werkte hij nog normaal. Wel bijgevuld tot 1,9 bar en de dag erna stond hij op 1,6 bar. Ik dacht toen dat hij ergens lek was, maar hij staat nu nog steeds op 1,6 bar. Dat bijvullen is al meer dan een half jaar geleden. Ik heb nog met de monteur gebeld, die hem hier had aangesloten en die vertelde ook dat hij tussen de 1,0 en 1,5 bar moest zijn. Dat hij de eerste keer naar 0,9 bar was gezakt, kwam waarschijnlijk door de automatische ontluchting.
Kan het ook niet zo zijn dat je hem hebt bijgevuld terwijl bepaalde groepen dicht stonden? Dan kan ik me namelijk voorstellen dat de druk weer een beetje verdeelt wordt (en dus iets terug zakt) wanneer een betreffende groep weer open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hetisweergezell schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:42:
[...]

Kan het ook niet zo zijn dat je hem hebt bijgevuld terwijl bepaalde groepen dicht stonden? Dan kan ik me namelijk voorstellen dat de druk weer een beetje verdeelt wordt (en dus iets terug zakt) wanneer een betreffende groep weer open gaat.
Nee, alles staat altijd open.
Maar als dat wel het geval was geweest, dan heb je een punt.

[ Voor 7% gewijzigd door piieter op 23-09-2024 13:12 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

piieter schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:10:
[...]

Nee, alles staat altijd open.
Maar als dat wel het geval was geweest, dan heb je een punt.
Vaak zie je in de eerste dagen na het (bij)vullen dat de druk nog wat afneemt, soms spectaculair veel zelfs. Dat komt door de lucht in de leidingen wat er via de automatische ontluchter in de binnenunit weer uitgaat. Je kunt het systeem een beetje helpen door het ontluchtingsprogramma (installateursmenu) te draaien.

Groepen open of dicht maakt dan weer niet zoveel uit; je sluit groepen maar aan één kant af dus de druk is overal hetzelfde. Als je gaat ontluchten zou ik wel alles open zetten om de lucht er goed uit te werken :)

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
piieter schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:58:
Grappig dat jouw monteur dan toch weer die 1 - 1,5 bar aan houdt. Terwijl hierboven toch steeds 1,5 - 2 wordt gezegd. Kan het ook nergens op officiële documentatie terugvinden, alleen het minimum van 1 bar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Voor mijn gevoel maakt het niet zo veel uit, als de druk maar tussen de 1,0 en 2,0 bar ligt.
Belangrijk is wel dat alle lucht eruit is in verband met cavitatie.
Volgens mij is de kans op lekkende koppelingen groter bij 2,0 bar dan bij 1,0 bar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:24
Medeforumers, onze warmtepomp zit er precies een jaar in dus ik heb even genoteerd hoe de machine er zelf over denkt - ter leering ende vermaeck :)

Ons huis is uit 2004, heeft 2 verdiepingen en een hoge zolder en is vrijstaand met 235m2 gebruiksoppervlak.
TotaalVerwarmingSWW
Opgenomen vermogen (kWh) 37792534845
Geproduceerde warmte (kWh)14751130631688
Berekende (s)COP3.905.162.00

Draaiuren pomp4362
Draaiuren compressor3942241
Productieuren BUV98
Productieuren BSH1

De 18 jaar oude CV had een verbruik van ca. 1800m3 gas op het laatst voor verwarming & SWW, maar voor vergelijkingen hou ik altijd een conservatieve 1600m3 aan niet naar mezelf toe te rekenen. Verder gebruik ik een voorzichtige omrekenfactor 9 om van m3 naar kWh te gaan.
Totaal WPTotaal CV'(s)COP'
Opgenomen vermogen3779kWh14400kWh (1600m3)3.81

Conclusie: dat werkt prima! De SWW instellingen zijn bij ons conservatief (iedere dag naar 53 graden) want ik wil ieder risico op Legionella uitsluiten en ga dat daarom niet verder optimaliseren.
Merk ook op dat de compressor veel uren gemaakt heeft: mijn instellingen zijn zo dat onder een graad of 12 buiten de machine 24/7 werkt.

Over de CV waterdruk: bij mij zit het tussen de 1,4bar en 1,6bar. Ik vul alleen bij na het legen van het magnetisch filter (die verrassend schoon was).

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 24-09-2024 17:46 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Bij ons is de warmtepomp nu 1 jaar en 3 dagen in bedrijf.

Totaal opgenomen elektrisch vermogen (volgens display warmtepomp): 2878 kWh
Totaal opgenomen elektrisch vermogen (volgens de Onecta app): 3327 kWh
Totaal geproduceerde warmte (volgens display warmtepomp): 12104 kWh
Totaal geproduceerde warmte (volgens de Onecta app): wordt niet weergegeven!

Wat mij opvalt is dat er twee verschillende waarden voor het opgenomen elektrisch vermogen worden getoond.
Vanwaar dit verschil?
Hoe kan ik hieruit de (S)COP berekenen, of kan dat niet met deze waarden?
Of moet je de (S)COP apart berekenen voor SWW en verwarming?
Heeft iemand een rekenvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
piieter schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:11:
Bij ons is de warmtepomp nu 1 jaar en 3 dagen in bedrijf.

Totaal opgenomen elektrisch vermogen (volgens display warmtepomp): 2878 kWh
Totaal opgenomen elektrisch vermogen (volgens de Onecta app): 3327 kWh
Weet je zeker dat je op de warmtepomp echt naar het totaal keek (Σ)? De draaischijf is overgevoelig, ik moest drie keer kijken dat ik de goede informatie had voor Totaal/CV/SWW.

Bij mij geeft de Onecta app precies hetzelfde aan als het display van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
mawashigeri schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:22:
[...]

Weet je zeker dat je op de warmtepomp echt naar het totaal keek? Die draaischijf is overgevoelig, ik moest drie keer kijken dat ik de goede informatie had voor Totaal/CV/SWW.

Ik vond het vreemd, dat er verschil zat tussen het display van de warmtepomp en de Onecta app.
Ik heb eens even op de Onecta app apart gekeken naar de SWW en Verwarming.
Voor de SWW opgenomen elektrisch vermogen sinds de installatie: 449 kWh.
Voor de Verwarming opgenomen elektrisch vermogen sinds de installatie: 2878 kWh.
Hieruit concludeer ik dat het totaal opgenomen elektrisch vermogen dat wordt weergegeven in het display van de warmtepomp zelf, alleen voor verwarming is en dat de SWW niet wordt meegeteld.
Hoe kan ik uit deze gegevens de (S)COP berekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
mawashigeri schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:22:
[...]

Weet je zeker dat je op de warmtepomp echt naar het totaal keek (Σ)? De draaischijf is overgevoelig, ik moest drie keer kijken dat ik de goede informatie had voor Totaal/CV/SWW.

Ik kwam er nu net achter, dat je met de rechter draaiknop nog een keuze kunt maken tussen
Verwarming, SWW of Totaal. Ik zat dus naar Verwarming te kijken i.p.v. Totaal.
Bedankt! Weer wat ontdekt :)

De waarden komen dus wel overeen met de Onecta app.

Het totaal aan geproduceerde warmte is 13006 kWh
Voor SWW is dat 902 kWh
Voor Verwarming is dat 12104 kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door piieter op 24-09-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
piieter schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:32:
Hoe kan ik uit deze gegevens de (S)COP berekenen?
Wat ik COP noem is eigenlijk SCOP geloof ik. COP is de instantane deling van geproduceerde warmte (in kWh) door de ingevoerde energie, die varieert dus de hele tijd. SCOP is z'n rustiger broertje, het gemiddelde dat je mag verwachten gedurende een periode.

Jouw SCOP: zoek op de machine ook even op hoeveel warmte geproduceerd is (in kWh), en deel dat door de hoeveelheid elektrische energie die daarvoor nodig was.
Edit: 13006/3327 = 3.90 - dat ziet er bekend uit!

Nog meer edit: ik zie in je sig dat je met een open verdeler werkt, waarschijnlijk ook geen buffervat?
Ik heb nog altijd mijn originele VV verdelingspomp en een buffervat en toch komen we op precies hetzelfde resultaat uit... zou het dan allemaal geen z@k uitmaken als je de stooklijn maar goed instelt?

Laatste edit: in de documentatie van Daikin wordt (heel slim) de SCOP van alleen de verwarming vermeld, voor mijn systeem 4,56 en dat lijkt 'ie dus ruim te kunnen. Voor de SWW zijn ze een stuk vager en praten ze over 'seizoensrendement' van 127-134% die ik niet begrijp, een percentage van wat?

[ Voor 35% gewijzigd door mawashigeri op 24-09-2024 18:02 ]

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-10 21:55
Mijn warmtepomp doet elke maandag rond 14:00 uur een legionella run.

Dat is eigenlijk net wat te laat omdat tegen die tijd de opwek van mijn zonnepanelen alweer afnemend is. Dit vanwege de hoek waarin ze liggen, waarbij ik vooral tussen 11:00 en 13:00 uur de beste opwek heb. Ik wil graag zoveel mogelijk van mijn zonne-energie gebruiken voor de legionella run.

Ik zou dus graag de legionella run om 11:00 uur willen plannen. Ik kan echter in de instellingen van mijn 'Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter' niet vinden hoe en waar ik dit kan aanpassen. Ook via Home Assistant zie ik de instelling niet.

Iemand een idee?

• danny.s
Tom2828 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:23:
Mijn warmtepomp doet elke maandag rond 14:00 uur een legionella run.

Dat is eigenlijk net wat te laat omdat tegen die tijd de opwek van mijn zonnepanelen alweer afnemend is. Dit vanwege de hoek waarin ze liggen, waarbij ik vooral tussen 11:00 en 13:00 uur de beste opwek heb. Ik wil graag zoveel mogelijk van mijn zonne-energie gebruiken voor de legionella run.

Ik zou dus graag de legionella run om 11:00 uur willen plannen. Ik kan echter in de instellingen van mijn 'Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter' niet vinden hoe en waar ik dit kan aanpassen. Ook via Home Assistant zie ik de instelling niet.

Iemand een idee?
Op de binnenunit, eerst profiel aanpassen naar installateur, en dan komt die optie op tijd/dag aan te passen bij de Tank/SWW instellingen terug.

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-10 21:55
danny.s schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:33:
[...]

Op de binnenunit, eerst profiel aanpassen naar installateur, en dan komt die optie op tijd/dag aan te passen bij de Tank/SWW instellingen terug.
Yes! Gevonden. Dankjewel!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:35
Ik heb sinds 7 december 2023 een Daikin WP Altherma All electric EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7.

Ik kom er met mijn installateur niet uit want die verschuilt zich achter Daikin (die overigens geen communicatie met consumenten wil) die er in mijn optiek weinig verstand van heeft.

Hieronder wat instellingen en mijn verbruik:

Stooklijn weet ik niet precies (of wat hieronder staat zou voldoende moeten zijn) maar de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming is 35 graden.

Denk dat de stooklijn op 45 graden staat tot -5 en daarna voor 19 graden op 35 graden
Menu-item
[2.5.3] / [9.1.2.6.3] -5
[2.5.4] / [9.1.2.6.4] 19
[2.5.1] / [9.1.2.6.1] 45
[2.5.2] / [9.1.2.6.2] 35

Weersafhankelijk
2 -punts
Vloerverwarming 6 verdelers dus ik denk dan 6 lussen voor ongeveer 90 m2.
Boven douche vloerverwarming en slaapkamers radiatoren.
Geen bijverwarming

Vraag me sterk af of de wp wel goed is afgesteld. Vrijstaande woning 2009 goed geïsoleerd
192 m2 2 lagen + zolder. Vloerverwarming onder + boven douche vloerverwarming en overige kamers radiatoren (staat 1 van open).
kantoortje beneden (ligt naast de plaats van de wp wordt vaak niet warm 16 graden.
6 verdelers. Ruimtes zijn alle voorzien van ruimte onafhankelijke thermostaten.

Gegevens van 7 december 2023 t/m 24 september 2024:

Totaal verwarming SWW
Opgenomen vermogen (kWh) 2798 1730 1069
Geproduceerde warmte (kWh) 7399 5825 1574
Berekende cop 2,64 3,37 1,47

Draaiuren pomp 5094
Draai uren compressor 1188 245
Productie uren BUV 9 118

Watervat verbruikt bijna 5 kwh per dag voor 180 liter. Verbruiken weinig water en douchen kort.

Heb al eens een antwoord van iemand gekregen:

Wat me ook opvalt is het aantal draaiuren van de pomp dat 4x zo hoog is als de compressor, het lijkt er op dat er flink gependeld wordt: de compressor slaat af omdat de warmte in het water niet goed wordt afgegeven, maar dat water wordt dan rondgepompt totdat er weer warmtevraag is.

Iemand die er verstand van heeft en wat er fout gaat?

Ik heb van iemand het overzicht gekregen van zijn instellingen en ik heb die van mij ernaast gezet )klom F, k, enz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asTz3cL8141aNUCj_3Ic92dhj-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmFMJzpQkBdL2Qz4zNTFyGx0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz5UbYR94XEgdrYsatFFrWXSIhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTpYPdcXFMYV7M98yToSxF4D.png?f=fotoalbum_large

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33
Het verbruik van je douche vind ik erg hoog. Ik kom niet verder dag gemiddeld 3,5 kwh, met 5 personen. Verwarming kan ik nog niets van zeggen.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
RKRR schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:42:
Ik heb sinds 7 december 2023 een Daikin WP Altherma All electric EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7.

Ik kom er met mijn installateur niet uit want die verschuilt zich achter Daikin (die overigens geen communicatie met consumenten wil) die er in mijn optiek weinig verstand van heeft.

Stooklijn weet ik niet precies (of wat hieronder staat zou voldoende moeten zijn) maar de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming is 35 graden.

Denk dat de stooklijn op 45 graden staat tot -5 en daarna voor 19 graden op 35 graden
Menu-item
[2.5.3] / [9.1.2.6.3] -5
[2.5.4] / [9.1.2.6.4] 19
[2.5.1] / [9.1.2.6.1] 45
[2.5.2] / [9.1.2.6.2] 35

Weersafhankelijk
2 -punts
Geen bijverwarming

Vraag me sterk af of de wp wel goed is afgesteld. Vrijstaande woning 2009 goed geïsoleerd
192 m2 2 lagen + zolder. Vloerverwarming onder + boven douche vloerverwarming en overige kamers radiatoren (staat 1 van open).
kantoortje beneden (ligt naast de plaats van de wp wordt vaak niet warm 16 graden.

Totaal verwarming SWW

Draaiuren pomp 5094
Productie uren BUV 9 118

Watervat verbruikt bijna 5 kwh per dag voor 180 liter. Verbruiken weinig water en douchen kort.

Wat me ook opvalt is het aantal draaiuren van de pomp dat 4x zo hoog is als de compressor, het lijkt er op dat er flink gependeld wordt: de compressor slaat af omdat de warmte in het water niet goed wordt afgegeven, maar dat water wordt dan rondgepompt totdat er weer warmtevraag is.

Ik heb van iemand het overzicht gekregen van zijn instellingen en ik heb die van mij ernaast gezet )klom F, k, enz)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je overal vloerverwarming hebt, kun je de stooklijn 10 graden omlaag zetten. Dus van min 25 graden tot max 35 graden. Dat zal je veel vermogen schelen.

Voor de SWW: Welke temperatuur heb je ingesteld? Lijkt wel alsof de BUV het water verwarmd. Als je alleen douche met het water, kan deze gemakkelijk naar 40 graden en 1 keer per week legionella run naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s

Menu-item
[2.5.3] / [9.1.2.6.3] -5
[2.5.4] / [9.1.2.6.4] 19
[2.5.1] / [9.1.2.6.1] 45
[2.5.2] / [9.1.2.6.2] 35

Weersafhankelijk
2 -punts
Geen bijverwarming

Totaal verwarming SWW

Draaiuren pomp 5094
Productie uren BUV 9 118

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevoegend op wat MajaMestreech al heeft gezegd: 45 voor vvw is wel echt (te) hoog. Of heb je soms nog mengverdelers?

Daarnaast, 6 lussen/groepen op 90m2 is eigenlijk veel te weinig. Als ze 10cm HoH liggen, zou de lengte per groep ongeveer 150m zijn, waar 60-80m ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Ik heb sinds 7 december 2023 een Daikin WP Altherma All electric EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7. [...]
Ik herhaal hier even wat we al in PMs bediscussieerd hebben, dan kunnen de gezamenlijke experts hier er een beetje op schieten en/of aanvullen.

--

COP in de herfst en voorjaar is veel beter dan in de winter, dus jou COP zal er nu zeker wat slechter uitzien dan over een heel jaar, maar COP3.3 voor verwarming is niet zo best.

De verhouding BUV/compressor voor SWW is ook scheef, misschien warm je op tot boven 53 graden - dat is gegarandeerd BUV gebruik namelijk >>> antwoord: nee niet tot boven 53 graden.

>>> nog geen ESP32, ik merkte op zonder monitoring nooit in staat geweest te zijn de boel af te stellen.

Jouw stooklijn lijkt dus nogal hoog te staan, maar het is wel zo dat met die veel lagere stooklijn die ik heb de radiator paneeltjes slechts mondjesmaat bijdragen. Daar staat tegenover dat ze wel 24/7 lauw-warm gehouden worden.
De precieze juiste stooklijn is vrijwel niet op afstand te adviseren, per temperatuursperiode moet je zoeken naar een optimale watertemperatuur zodat de WP niet gaat pendelen maar het huis wel warm blijft.
Als je eenmaal een paar van die punten gevonden hebt dan trek je de lijn er zo doorheen!
Begin en eind is een beetje zoeken, daarvoor moet je bij meerdere buitentemperaturen (bereik -5 .. 15) kijken hoe dat uitpakt in jouw huis.

Oh ja, ik heb alle voetventielen van de radiatoren helemaal open en de draaiknoppen ook. Dat is niet ideaal voor de efficiëntie van de WP (het water komt te warm terug) maar geeft wel de meeste warmte in de panelen. Dankzij mijn buffervat maakt dit gelukkig bij mij niet zoveel uit.
Je kan proberen een delta-T van ca. 3 graden per paneel te bereiken door waterzijdig inregelen met de voetventielen, dat zal in praktijk qua warmte ongeveer net zo goed zijn en met zekerheid iets efficiënter.

Mijn delta-T van de WP staat op 4 graden, maar merk op dat ik een parallel buffervat heb, de WP houdt dus dat vat op temperatuur en daaruit wordt het huis gevoed.

Als laatste: er zitten meestal ook flow-ventielen op de vloerverwarming, deze moet je ook proberen af te stellen op de delta-T die je op de WP instelt, in mijn geval dus dT=4. Dit meet je door de retourtemperatuur van de aanvoertemperatuur af te trekken bij iedere lus van de vloerverwarming - hiervoor heb je wel wat apparatuur nodig, een redelijk nauwkeurige (IR) thermometer bijvoorbeeld, maar ook een goedkope thermometer met een sensor die je ergens op kan plakken is voldoende - je wil alleen het verschil meten, dus absolute nauwkeurigheid is niet nodig.

Eerste stap, zoals ook door anderen genoemd: stooklijn omlaag, die lijkt echt veel te hoog. Begin eens met (35 bij -5) tot (25 bij +15). Blijft het te koud? Dan via de onecta app de stooklijn een beetje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:57
mawashigeri schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:56:
Medeforumers, onze warmtepomp zit er precies een jaar in dus ik heb even genoteerd hoe de machine er zelf over denkt - ter leering ende vermaeck :)

Ons huis is uit 2004, heeft 2 verdiepingen en een hoge zolder en is vrijstaand met 235m2 gebruiksoppervlak.
TotaalVerwarmingSWW
Opgenomen vermogen (kWh) 37792534845
Geproduceerde warmte (kWh)14751130631688
Berekende (s)COP3.905.162.00

Draaiuren pomp4362
Draaiuren compressor3942241
Productieuren BUV98
Productieuren BSH1

De 18 jaar oude CV had een verbruik van ca. 1800m3 gas op het laatst voor verwarming & SWW, maar voor vergelijkingen hou ik altijd een conservatieve 1600m3 aan niet naar mezelf toe te rekenen. Verder gebruik ik een voorzichtige omrekenfactor 9 om van m3 naar kWh te gaan.
Totaal WPTotaal CV'(s)COP'
Opgenomen vermogen3779kWh14400kWh (1600m3)3.81

Conclusie: dat werkt prima! De SWW instellingen zijn bij ons conservatief (iedere dag naar 53 graden) want ik wil ieder risico op Legionella uitsluiten en ga dat daarom niet verder optimaliseren.
Merk ook op dat de compressor veel uren gemaakt heeft: mijn instellingen zijn zo dat onder een graad of 12 buiten de machine 24/7 werkt.

Over de CV waterdruk: bij mij zit het tussen de 1,4bar en 1,6bar. Ik vul alleen bij na het legen van het magnetisch filter (die verrassend schoon was).
Ah leuk, cijfertjes.

Hier:
Verwarming 2223 en 10325, COP 4,64
SWW 601 en 1299, COP 2,16
Totaal kWh 2824

Compressor heeft zo'n 3400 uren gedraaid in een jaar, waarvan 3090 voor de verwarming.

En dat allemaal in een jaren '70 huis. Supatol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Ons warmtepomp draait nu ook 1 jaar. Ons verbruik:

Verwarming = In: 2710 kw - Uit: 11716 kw - Scop 4.32

Sanitair = In: 827 kw - Uit: 1731 kw - Scop: 2.09. Inclusief wekelijks legionella run (60 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Laatst online: 00:06
Hier draait de warmtepomp ook meer dan 1 jaar. Over een compleet jaar (September 2023 - September 2024) is ons verbruik:

Verwarming:
- aantal kWh in (elektrisch): 2366
- aantal kWh uit (warmte): 10119
- resulterende SCOP: 4.28

SWW:
- aantal kWh in (elektrisch): 527
- aantal kWh uit (warmte): 1238
- resulterende SCOP: 2.35

Totaal: 2893 kWh (elektrisch)

Betreft vrijstaande woning uit 1994 met 197m2 woonoppervlakte. Verbruik is beter dan ik had verwacht. Wij hebben radiatoren, dus geen vloerverwarming. Historisch gasverbruik is 1350m3 / jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
brt652 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:24:
Hier draait de warmtepomp ook meer dan 1 jaar. Over een compleet jaar (September 2023 - September 2024) is ons verbruik:

Verwarming:

SWW:

Betreft vrijstaande woning uit 1994 met 197m2 woonoppervlakte. Verbruik is beter dan ik had verwacht. Wij hebben radiatoren, dus geen vloerverwarming. Historisch gasverbruik is 1350m3 / jaar.
Dit is wel enorm netjes. Nog geen 3000kwh per jaar voor een vrijstaande woning van dat bouwjaar.

Hoe warm stook je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Technician- schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:57:
[...]

Dit is wel enorm netjes. Nog geen 3000kwh per jaar voor een vrijstaande woning van dat bouwjaar.

Hoe warm stook je?
Setpoint overdag (13:00 - 23:00uur) is 20C. Van 23:00 's avonds tot 13:00 volgende dag een verlaging naar 19C. Reden voor de nacht verlaging is om te voorkomen dat de warmtepomp onnodig draait gedurende de nacht, en alleen aan gaat als de temperatuur onder 18.5C zakt (hysterese is 0.5C)

Stooklijn staat zo ingesteld dat, als verwarming actief is, de temperatuur langzaam oploopt zodat aan het eind van de dag (23:00uur) de temperatuur rond 20.5C is.

Stooklijn staat op 29C bij 15C buitentemperatuur en 34C bij -10C buitentemperatuur.

Wat mij met name positief heeft verrast is dat de stooklijn niet hoger hoeft om de woning langzaam te kunnen opwarmen. Met name omdat we geen vloerverwarming hebben maar alleen radiatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door brt652 op 29-09-2024 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
brt652 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:38:
[...]

Setpoint overdag (13:00 - 23:00uur) is 20C. Van 23:00 's avonds tot 13:00 volgende dag een verlaging naar 19C. Reden voor de nacht verlaging is om te voorkomen dat de warmtepomp onnodig draait gedurende de nacht, en alleen aan gaat als de temperatuur onder 18.5C zakt (hysterese is 0.5C)

Stooklijn staat zo ingesteld dat, als verwarming actief is, de temperatuur langzaam oploopt zodat aan het eind van de dag (23:00uur) de temperatuur rond 20.5C is.

Stooklijn staat op 29C bij 15C buitentemperatuur en 34C bij -10C buitentemperatuur.

Wat mij met name positief heeft verrast is dat de stooklijn niet hoger hoeft om de woning langzaam te kunnen opwarmen. Met name omdat we geen vloerverwarming hebben maar alleen radiatoren.
Ja toch best fris. Niet voor mij maar al die vrouwen in huis die na de 30 min douchen jet koud hebben en dan de thermostaat (stiekem) naar 22,5C zetten is geen uitzondering. Dan doen we het met 5000kwh nog wel netjes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:39
brt652 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:38:
[...]

Waar zit die hystere setting? Wij hebben sinds juli de WP en de verwarming zal ergens de komende dagen aan gaan. Ik ben benieuwd hoe omgegaan wordt met schommelingen rondom het setpoint.

En waar lees je de totale output aan warmte? Deze zie ik niet in de Daikin integratie in Homeassistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgVuds3HTZyxly1nDpizk1zGRPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P7qVjgJOuftzbE70k0o6OQ1Q.jpg?f=user_large

1600 m³ gasverbruik en 4250 kWh elektrisch verbruik per jaar vóór installatie warmtepomp.
Bouwjaar woning: 1936 vrijstaand
162 m² waarvan 116 m² vloerverwarming
2 personen
wekelijkse Legionellarun tot 60 graden
kamerthermostaat op 20,5 graden, geen nachtverlaging
stooklijn: 28 @ -10 en 26 @ 15 met delta T van 3 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
Patrick4 schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:19:
[...]

Waar zit die hystere setting? Wij hebben sinds juli de WP en de verwarming zal ergens de komende dagen aan gaan. Ik ben benieuwd hoe omgegaan wordt met schommelingen rondom het setpoint.

En waar lees je de totale output aan warmte? Deze zie ik niet in de Daikin integratie in Homeassistant.
De output aan warmte lees ik af op de binnenunit. Op de binnenunit is ook de hysterese setting van de thermostaat in te stellen en af te lezen. De minimale hysterese is 0.5 graden. Dit betekent dat bij een setpoint van 20 graden de warmtepomp aan gaat als de thermostaat 19.5 graad of lager meet en weer uit gaat als de temperatuur 20.5 graden is.

Om schommelingen rond het setpoint te minimaliseren heb ik de stooklijn zo ingesteld dat de woning langzaam opwarmt en pas aan het eind van de avond 20.5 graden wordt bereikt. Daardoor in de regel 1 lange run per dag voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
brt652 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:24:

Verwarming:

SWW:

Ik zie een hele mooie SCOP voor warm water :)

Wat voor een instellingen heb jij voor het sanitair warm water?
- naar welke temperatuur verwarm je het water elke dag?
- draai je ook 1x per week een legionella run? (naar 60 graden)
- hoe groot, aantal liter, is jouw warmwater tank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
Arjanvdzwaag schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:22:
[...]

Ik zie een hele mooie SCOP voor warm water :)

Wat voor een instellingen heb jij voor het sanitair warm water?
- naar welke temperatuur verwarm je het water elke dag?
- draai je ook 1x per week een legionella run? (naar 60 graden)
- hoe groot, aantal liter, is jouw warmwater tank?
Wij hebben een Altherma 3 RF met de 230l warmwater tank in de binnenunit. Elke dag om 12:00 wordt het water verwarmd naar 45 graden en 1 keer per week een legionella run naar 60 graden.

In het begin verwarmden we het water elke dag tot 53 graden. Tot ik merkte dat op warme dagen de BUH werd gebruikt. Blijkt dat bij een buitentemperatuur boven 25 graden de warmtepomp het water kan verwarmen tot 45 graden. Daarboven wordt dan de BUH gebruikt.

Daarom verwarmen we nu elke dag tot 45 graden. Met 3 personen is er meer dan genoeg warm water om de dag door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Ik kan de hysterese op verwarming setpoint echt nergens vinden. Maar ik begrijp dat 0.5grC de default is en dan is het prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:35
Ik heb een vraag over de Onecta app.

Ik zie hierlangs komen dat ze er verschillende dingen mee kunnen doen terwijl ik alleen de kamertemperatuur en het schema voor verwarmen en het warmwater kan aanpassen / maken (maar ook dit gaat heel moeizaam. Kies 1 dag en vervolgens zijn alle dagen aangepast dus doe ik dit maar op de wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Patrick4 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:42:
Ik kan de hysterese op verwarming setpoint echt nergens vinden. Maar ik begrijp dat 0.5grC de default is en dan is het prima..
Ja, de +/- 0.5 graden is default. Deze is te veranderen in het installateursmenu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT6qR6EADg1xMbEHlFw0M4x0MOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5GA8wqqxE8HWnAA0oFo4bns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
RKRR schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:07:
Ik heb een vraag over de Onecta app.

Ik zie hierlangs komen dat ze er verschillende dingen mee kunnen doen terwijl ik alleen de kamertemperatuur en het schema voor verwarmen en het warmwater kan aanpassen / maken (maar ook dit gaat heel moeizaam. Kies 1 dag en vervolgens zijn alle dagen aangepast dus doe ik dit maar op de wp).
Je kunt kiezen of je een verandering alleen op de dag waarop je staat wijzigt of voor meerdere dagen. Heb je eerder al iets op meerdere dagen tegelijkertijd geprogrammeerd en je wilt iets veranderen/weggooien dan krijg je altijd de vraag of dat dan voor al die dagen of slechts voor de dag waarop je staat moet gaan gelden. Zie voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs1LdMldEi_CqlmxEemWaWK2qlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jd3KfAh127gjB1gCcA0OhkSD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
brt652 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:48:
[...]

Wij hebben een Altherma 3 RF met de 230l warmwater tank in de binnenunit. Elke dag om 12:00 wordt het water verwarmd naar 45 graden en 1 keer per week een legionella run naar 60 graden.

In het begin verwarmden we het water elke dag tot 53 graden. Tot ik merkte dat op warme dagen de BUH werd gebruikt. Blijkt dat bij een buitentemperatuur boven 25 graden de warmtepomp het water kan verwarmen tot 45 graden. Daarboven wordt dan de BUH gebruikt.

Daarom verwarmen we nu elke dag tot 45 graden. Met 3 personen is er meer dan genoeg warm water om de dag door te komen.
Dan hebben we dezelfde warmtepomp
Wat voor een douche (kop) hebben jullie?
Een (kleine) waterbesparende of een (grotere) regendouche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Arjanvdzwaag schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:22:
[...]

Dan hebben we dezelfde warmtepomp
Wat voor een douche (kop) hebben jullie?
Een (kleine) waterbesparende of een (grotere) regendouche?
Wij hebben een waterbesparende douchekop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 14:44
We hebben de keuze gemaakt om onze huidige CV ketel van 19 jaar oud te vervangen door een hybride warmtepomp (dus niet de vraag of en waarom...).

Ik had mij ingeschreven voor de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis (VEH).
Als 'winnaar' is daar de Daikin Altherma 3M monoblock uitgekomen die geleverd wordt door Saman. Op zich een prima apparaat volgens mij.
Omdat ik een hybride systeem wil, heb ik aansluitend offerte gehad voor deze Altherma 3M i.c.m. een Intergas HRE CV-ketel.

Hiervoor had ik al gekeken naar de Hybride van Daikin/Intergas (Altherma 3R). Een gecombineerde warmtepomp met een intergas cv-ketel en een split-unit buitendeel.

Deze hybride van Daikin zou, in ieder geval volgens de brochures, zo economisch mogelijk de volgende modes hebben; alleen warmtepomp, of de WP samen met de CV-ketel, of de CV-ketel alleen afhanelijk van de situatie/buitentemperatuur etc.

Nu is de Altherma 3M in feite een all-electric WP die ook bivalent ingezet kan worden door een bivalent print (EKRP1HBA) in de buitenunit te plaatsen die de CV-ketel aanstuurt.
Ik begrijp uit de (installatie) documentatie, dat dit een AAN/UIT regeling is en de warmte wordt geleverd door OF de warmtepomp, OF de CV-ketel. Dus geen 'samenwerking'

Ik vraag mij nu af, of dit wel een aan te bevelen (hybride)combinatie is. Of zou de Hybride oplossing van Daikin/Intergas niet beter zijn/werken?
Ik zou hier toch graag meer van willen weten alvorens te besluiten om deze aanbieding met de Altherma 3M te aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

graziemille schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:27:
Ik wil onze huidige CV ketel van 19 jaar oud vervangen door een hybride warmtepomp.

Ik had mij ingeschreven voor de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis (VEH).
Als 'winnaar' is daar de Daikin Altherma 3M monoblock uitgekomen die geleverd wordt door Saman. Op zich een prima apparaat volgens mij.
Omdat ik een hybride systeem wil, heb ik aansluitend offerte gehad voor deze Altherma 3M i.c.m. een Intergas HRE CV-ketel.

Hiervoor had ik al gekeken naar de Hybride van Daikin/Intergas (Altherma 3R). Een gecombineerde warmtepomp met een intergas cv-ketel en een split-unit buitendeel.

Deze hybride van Daikin zou, in ieder geval volgens de brochures, zo economisch mogelijk de volgende modes hebben; alleen warmtepomp, of de WP samen met de CV-ketel, of de CV-ketel alleen afhanelijk van de situatie/buitentemperatuur etc.

Nu is de Altherma 3M in feite een all-electric WP die ook bivalent ingezet kan worden door een bivalent print (EKRP1HBA) in de buitenunit te plaatsen die de CV-ketel aanstuurt.
Ik begrijp uit de (installatie) documentatie, dat dit een AAN/UIT regeling is en de warmte wordt geleverd door OF de warmtepomp, OF de CV-ketel. Dus geen 'samenwerking'

Ik vraag mij nu af, of dit wel een aan te bevelen (hybride)combinatie is. Of zou de Hybride oplossing van Daikin/Intergas niet beter zijn/werken?
Ik zou hier toch graag meer van willen weten alvorens te besluiten om deze aanbieding met de Altherma 3M te aanvaarden.
Waarom wil je hybride?

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zonet ook eens alle waarden genoteerd voor het afgelopen jaar:

SWW
Totaal opgenomen elektrisch vermogen: 617 kWh
Totaal geproduceerde warmte: 1496 kWh
COP: 2,42
Vat 230 liter

Verwarming
Totaal opgenomen elektrisch vermogen: 3957 kWh
Totaal geproduceerde warmte: 13496 kWh
COP: 3,41

Gemiddelde COP: 3,28
Halfopen huis uit 1962 (renovatie 2007) met radiatoren

Draaiuren pomp: 3434 uren, verwarming 3001 uren, tank: 155 uren

[ Voor 11% gewijzigd door Liviooo op 30-09-2024 16:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nog een tip: Gooi je samenvatting van de cijfers van de WP eens in ChatGPT, samen met wat details over de woning (leeftijd, soort huis en verwarmingstype, ...) en vraag dan een evaluatie. Je krijgt dan een mooie conclusie.
Deze cijfers voor een warmtepomp laten een vrij efficiënte werking zien, zeker gezien de omgevingsfactoren zoals de leeftijd van het huis en het gebruik van radiatoren (in plaats van bijvoorbeeld vloerverwarming, wat over het algemeen beter werkt met een warmtepomp).

Hier zijn enkele evaluatiepunten:

### 1. **SWW (Sanitair Warm Water) Prestaties**
- **COP (Coëfficiënt van Prestatie):** 2,42
- Dit is redelijk normaal voor sanitair warm water, aangezien het vaak op een hogere temperatuur wordt verwarmd, wat de efficiëntie verlaagt.
- **Opgenomen elektrisch vermogen:** 617 kWh
- Dit lijkt passend voor de hoeveelheid geproduceerde warmte van 1496 kWh. De COP van 2,42 geeft aan dat de warmtepomp 2,42 keer meer energie produceert dan het verbruikt.
- **Vat van 230 liter:** Dit is een ruime capaciteit, dus het systeem zou in staat moeten zijn om aan de meeste huishoudelijke vraag te voldoen.

### 2. **Verwarming Prestaties**
- **COP: 3,41**
- Dit is een zeer goede COP voor verwarming, vooral gezien dat het huis met radiatoren werkt. Radiatoren hebben doorgaans een hogere aanvoertemperatuur nodig, wat de efficiëntie van de warmtepomp negatief beïnvloedt. Een COP van 3,41 duidt op een goed geïsoleerd huis of een goed werkende warmtepomp.
- **Opgenomen elektrisch vermogen:** 3957 kWh
- Dit is het totale verbruik voor de verwarming, dat in verhouding tot de 13.496 kWh geproduceerde warmte vrij efficiënt is.

### 3. **Gemiddelde COP: 3,28**
- Dit gemiddelde tussen SWW en verwarming is over het algemeen goed, zeker gezien het type woning (halfopen huis uit 1962) en het gebruik van radiatoren. Met vloerverwarming zou de COP mogelijk nog hoger kunnen liggen, maar dit is een zeer acceptabele prestatie voor dit systeem.

### 4. **Draaiuren**
- **3434 uren totaal, waarvan 3001 uren voor verwarming en 155 uren voor de tank (SWW).**
- Deze verdeling suggereert dat de warmtepomp het grootste deel van zijn tijd besteed aan verwarming, wat logisch is voor een gematigd klimaat of als er veel vraag is naar ruimteverwarming.
- De tank voor SWW heeft slechts 155 draaiuren, wat erop wijst dat het systeem efficiënt werkt voor warm water en niet overdreven vaak inschakelt.

### Algemene Conclusie:
De warmtepomp presteert efficiënt, met een gemiddelde COP van 3,28 wat behoorlijk goed is gezien de leeftijd van de woning en het gebruik van radiatoren. Het energieverbruik lijkt in verhouding tot de productie redelijk, en de draaiuren suggereren een stabiele werking zonder overmatige belasting. Als het huis verder wordt geïsoleerd of er efficiëntere afgiftesystemen zoals vloerverwarming worden geïnstalleerd, kan de efficiëntie zelfs nog verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:06
Voor de geïnteresseerden😉

SWW
opgenomen 441
Geproduceerd 1131
SCOP 2,56

Verwarming
Opgenomen. 3434
Geproduceerd 13590
SCOP. 3,96

Woning 750m3 225 m2 woonopp, vrijstaand, 1999 en geheel voorzien van radiatoren
Unit Daikin Epra08 H- MT en 230 ltr ETVH23EJ9W
Binnentemp 24/7 20,5 grd en SWW 24/7 op 48 grd, 1 x wekelijks SWW run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
Samenvatting van CoPilot 😂

Het lijkt erop dat je warmtepomp het afgelopen stookseizoen behoorlijk efficiënt heeft gewerkt! Hier is een samenvatting van de prestaties:

### Warm water (SWW)
- **Opgenomen energie**: 857 kWh
- **Geproduceerde energie**: 1891 kWh
- **COP**: 2,02
- **Opslagvat**: 300 liter

### Verwarming
- **Opgenomen energie**: 1939 kWh
- **Geproduceerde energie**: 9615 kWh
- **COP**: 4,96

### Gemiddelde COP
- **Gemiddelde COP**: 4,12

### Woningdetails
- **Bouwjaar**: 2015
- **Woonoppervlakte**: 215 m²
- **Vloerverwarming**: 90 m² op de begane grond, verdeeld over 11 groepen
- **Verwarming op 1e en 2e verdieping**: radiatoren
- **Zoneregeling**: geen, enkel Madoka thermostaat in de woonkamer

### Instellingen
- **SWW**: Verwarmen naar 50°C dagelijks om 12:00 uur, legionella run naar 60°C elke zondag
- **Verwarming**:
- 2-punts stooklijn: -25°C -> 33°C en bij 20°C -> 25°C
- Overregeling: 4°C
- Modulatie: aan, op 2°C
- Toename rond 0°C: uit
- **Madoka thermostaat**:
- Offset: -1,5°C
- Setpoint: 21°C van 6:00 tot 22:00 uur, daarna nachtverlaging (behalve bij vorst)

Je hebt duidelijk veel aandacht besteed aan de instellingen en het optimaliseren van je systeem. Hoe ervaar je het comfort en de energiebesparing in je woning?

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11:41
Hoe haal je al die data eruit?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Op de machine zelf via 'informatie' geloof ik.
Beetje pielen met de draaiwieltjes om de verschillende categorieën te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
mawashigeri schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:43:
[...]

Op de machine zelf via 'informatie' geloof ik.
Beetje pielen met de draaiwieltjes om de verschillende categorieën te zien.
Ik zie 2024-2023 etc.

Maar ik zou over heel 2023 willen zien maar kan dat niet selecteren.

Edit:

data sinds installatie (juni 2023):

Opgenomen energie:
verwarmen: 1187
koelen: 520
SWW: 1642
Totaal: 3350

Opgewekt:
warmte: 5904
koelen 4259
SWW 3907
totaal 14070

COP:
Verwarmen 4,97
Koelen 8,19
SWW 2,37
Totaal: 4,2

Woning van 2007, 145m2 met overal vloerverwarming (3 etages)

[ Voor 30% gewijzigd door Rainesh op 30-09-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Vandaag heeft bij ons voor het eerst de warmtepomp aangestaan (niet DHW). We beginnen optimistisch dus een leaving water setpoint van 25gr met deltaT van 5. Met name vloerverwarming dus ik zou een retour verwachten van 20gr (de huidige temperatuur binnen). Echter het viel al snel op dat de deltaT kleiner is, soms met moeite 2.5. De WP is niet afgeslagen omdat de overregeling op 4 staat en de waterpomp op 30% heeft gedraaid. Hij heeft de hele dag met 0.5A staan pruttelen.

Maar ik ben getriggered door de lage delta, met een "ijskoude" vloer zou inlet gewoon 20gr moeten zijn (de temperatuur van de vloer). Gelukkig heb een infrarood thermometer.

Tijdens een debug sessie met leaving water op 30gr:

- inkomend vloerverdeler: 30
- uitgaand vloer: 22
- temperaturen uitgelezen met ESPAltherma: 30 en 25!
- uitgaand bij WP gemeten op leiding boven het beton: 30
- inlet bij WP gemeten op leiding boven het beton: 22

Is dan de sensor in de WP kapot? Tot mij opviel aan het leidingwerk dat er een brug (met ventiel?) zit tussen de leaving en inlet water. Zie paars op de foto. Waarempel meet ik inderdaad 25 net voor het ingaan van de WP.

Kan iemand mij uitleggen wat de functie van deze brug is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9LKdzSDZ2xJPW8kWpke9VowPR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGm2jc7Rjj5VxlixAdEEcxRA.jpg?f=fotoalbum_large

Close-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfBlcoqpBOpGog0basV4ImbeLVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwsOT0c1ahu7ollX5CXOkjhP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Patrick4 op 30-09-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Patrick4 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:08:
Vandaag heeft bij ons voor het eerst de warmtepomp aangestaan (niet DHW). We beginnen optimistisch dus een leaving water setpoint van 25gr met deltaT van 5. Met name vloerverwarming dus ik zou een retour verwachten van 20gr (de huidige temperatuur binnen). Echter het viel al snel op dat de deltaT kleiner is, soms met moeite 2.5. De WP is niet afgeslagen omdat de overregeling op 4 staat en de waterpomp op 30% heeft gedraaid. Hij heeft de hele dag met 0.5A staan pruttelen.

Maar ik ben getriggered door de lage delta, met een "ijskoude" vloer zou inlet gewoon 20gr moeten zijn (de temperatuur van de vloer). Gelukkig heb een infrarood thermometer.

Is dan de sensor in de WP kapot? Tot mij opviel aan het leidingwerk dat er een brug (met ventiel?) zit tussen de leaving en inlet water. Zie paars op de foto. Waarempel meet ik inderdaad 25 net voor het ingaan van de WP.

[Afbeelding]

Close-up:
[Afbeelding]
daar zit je drukverschil regelaar op aangesloten. Zwarte draaiknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-10 20:17

[Afbeelding]

Close-up:
[Afbeelding]
Dat is de bypass. Deze zorgt normaliter ervoor dat de wp altijd voldoende flow kwijt kan. Dus als je naregelingen (in welke vorm dan ook hebt) en hiervan er te veel dicht staan laat hij water door naar de retour. Dit werkt middels een veer belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri

Bij mij was het nodig donkere schilderstape te gebruiken om reflecties zoveel mogelijk tegen te gaan bij het meten, soms 2 lagen! Zal per meetapparaat verschillen, die van mij is erg gevoelig (volledig IR beeld via de spiegel of glimmende tegels van de badkamer bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:52
Met het koude weer heb ik de warmtepomp weer aangeslingerd, en toen bleek de externe circulatiepomp niet meer te werken. (Ja, ik weet het, op dit forum is men sowieso geen fan van externe circulatiepompen en parallelle buffervaten. Ik ben er zelf een beetje klem in komen te zitten: Ik heb in de zomer van 2023 bij bedrijf X een Altherma 3 wandmodel besteld in hybride opstelling. Waarom hybride? Omdat alle bedrijven de hoofdprijs vroegen voor full electric, of dat zelfs domweg weigerden. De prijs van later een boiler erbij nemen lag vreemd genoeg een stuk lager dan de meerprijs van direct full electric. Bovendien gaf dat me wat meer tijd voor het nemen van wat isolatiemaatregelen. Maar toen ging de cv-ketel stuk nog voordat de warmtepomp geïnstalleerd werd en zag ik dus geen andere optie dan de bestelling zo snel mogelijk omzetten naar full electric. Ik zat dus vast aan bedrijf X en zij vonden toen opeens dat in mijn situatie het buffervat toch parallel moest en dat het anders niet zou werken. Hoe dan ook, ik heb nu een parallel buffervat en een externe circulatiepomp, en ik kan dat niet aanraden: het maakte het inregelen moeilijk en het lijkt nu ook nog eens de zwakste schakel te zijn.)

Zojuist is de monteur van bedrijf X langsgeweest om de Grundfos Alpha 2 los te wrikken en mij te leren hoe ik dat in het vervolg zelf kan doen. Hij had nog nooit gezien dat zo'n pomp zo snel zo vast kwam te zitten.

Ik heb nog een interessante (maar zinloze) discussie gevoerd over nut en noodzaak van de parallelle buffer, en daardoor ben ik helemaal vergeten de monteur te vragen het vuilfilter te checken. Ik ben een beetje bang dat mijn smerige oude CV-systeem dat filter al helemaal vol heeft gemaakt. En volgens de handleiding moet het filter jaarlijks leeggemaakt worden, waar het dus sowieso bijna tijd voor is.

Dus mijn vragen:
  1. Hoe moeilijk is het om zo'n filter zelf schoon te maken? De handleiding (paragraaf 13.2.4 op pagina 257/258) lijkt duidelijk genoeg, maar je moet wel erg diep de binnenunit in (volgens paragraaf 13.3.1 zit het achter de schakelkast). En ik zit nog binnen de garantie, die ik niet wil verpesten.
  2. Hoe (on)redelijk zou het zijn als ik bedrijf X nu vraag om nog een keer terug te komen om dit gratis te komen doen?

[ Voor 1% gewijzigd door KikkerMario op 01-10-2024 10:50 . Reden: jaartal gecorrigeerd, paginanummers toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
mawashigeri schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Bij mij was het nodig donkere schilderstape te gebruiken om reflecties zoveel mogelijk tegen te gaan bij het meten, soms 2 lagen! Zal per meetapparaat verschillen, die van mij is erg gevoelig (volledig IR beeld via de spiegel of glimmende tegels van de badkamer bijvoorbeeld).
Ik kan dit (meet fout bij direct op leidingen meten) bevestigen. Zelf gebruikte ik dan zwarte ‘duc-tape’ waarop ik de infrarood thermometer richte en dat gaf stabiele metingen die ook overeenkwamen met de verwachte temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
KikkerMario schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:30:
Met het koude weer heb ik de warmtepomp weer aangeslingerd, en toen bleek de externe circulatiepomp niet meer te werken. (Ja, ik weet het, op dit forum is men sowieso geen fan van externe circulatiepompen en parallelle buffervaten. Ik ben er zelf een beetje klem in komen te zitten: Ik heb in de zomer van 2024 bij bedrijf X een Altherma 3 wandmodel besteld in hybride opstelling. Waarom hybride? Omdat alle bedrijven de hoofdprijs vroegen voor full electric, of dat zelfs domweg weigerden. De prijs van later een boiler erbij nemen lag vreemd genoeg een stuk lager dan de meerprijs van direct full electric. Bovendien gaf dat me wat meer tijd voor het nemen van wat isolatiemaatregelen. Maar toen ging de cv-ketel stuk nog voordat de warmtepomp geïnstalleerd werd en zag ik dus geen andere optie dan de bestelling zo snel mogelijk omzetten naar full electric. Ik zat dus vast aan bedrijf X en zij vonden toen opeens dat in mijn situatie het buffervat toch parallel moest en dat het anders niet zou werken. Hoe dan ook, ik heb nu een parallel buffervat en een externe circulatiepomp, en ik kan dat niet aanraden: het maakte het inregelen moeilijk en het lijkt nu ook nog eens de zwakste schakel te zijn.)

Zojuist is de monteur van bedrijf X langsgeweest om de Grundfos Alpha 2 los te wrikken en mij te leren hoe ik dat in het vervolg zelf kan doen. Hij had nog nooit gezien dat zo'n pomp zo snel zo vast kwam te zitten.

Ik heb nog een interessante (maar zinloze) discussie gevoerd over nut en noodzaak van de parallelle buffer, en daardoor ben ik helemaal vergeten de monteur te vragen het vuilfilter te checken. Ik ben een beetje bang dat mijn smerige oude CV-systeem dat filter al helemaal vol heeft gemaakt. En volgens de handleiding moet het filter jaarlijks leeggemaakt worden, waar het dus sowieso bijna tijd voor is.

Dus mijn vragen:
  1. Hoe moeilijk is het om zo'n filter zelf schoon te maken? De handleiding (paragraaf 13.2.4 op pagina 257/258) lijkt duidelijk genoeg, maar je moet wel erg diep de binnenunit in (volgens paragraaf 13.3.1 zit het achter de schakelkast). En ik zit nog binnen de garantie, die ik niet wil verpesten.
  2. Hoe (on)redelijk zou het zijn als ik bedrijf X nu vraag om nog een keer terug te komen om dit gratis te komen doen?
Is het geen idee om die Grundfos pomp aan te sluiten via een pompschakelaar die dan bijvoorbeeld de pomp elke dag even laat lopen om vastlopen te voorkomen? Dat had ik vroeger al op de ouderwetse CV ketel om die reden. Voor 30 euro al te verkrijgen. Lijkt mij beter dan eerstdaags de pomp te moeten vervangen en voorkomt stilstand op ongelukkige momenten.
Voor de rest is jouw situatie nu eenmaal hoe die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Mocht iemand interesse hebben, de monteur beweerde:
  • Dat Daikin de enige fabrikant is die geen parallelle buffers en externe pompen aanraadt (en het zelfs afraadt), maar dat Daikin zich soms ook tegenspreekt (met dure pompregelmodules), en dat zijn werkgever het blijkbaar beter weet dan de fabrikant.
  • Dat 95% van alle full electric installaties een parallelle buffer en externe pomp heeft. (Ik heb geen idee of deze cijfers kloppen.)
  • Dat de binnenunit de warmte uit het koelmiddel niet goed kwijt kan aan het watercircuit als de circulatiepomp te snel draait. (Dat lijkt me het tegenovergestelde van wat de natuurkunde voorschrijft, ik vroeg nog of hij de pomp van het koelmiddel bedoelde, en ik vroeg nog of hij "te langzaam" bedoelde in plaats van "te snel", maar nee.)
  • Dat het met mijn Jaga's (met ventilatoren) echt niet zonder externe pomp kan (maar met een perfecte situatie met alleen vloerverwarming eventueel wel).
Aardige jongen verder hoor. En ik wist natuurlijk vooraf dat de discussie zinloos zou zijn: als ik het zonder de externe pomp wil proberen, dan moet ik gewoon een loodgieter inhuren om wat leidingen te verleggen. Maar voorlopig ben ik in verband met garantie afhankelijk van bedrijf X.

En ach, op zich draait m'n warmtepomp prima. COP van 3,8 voor verwarmen in januari en 4,8 in februari, maart en april. Lijkt me niet slecht voor een installatie met nauwelijks vloerverwarming waarbij ik nog niet aan waterzijdig inregelen ben toegekomen.

[ Voor 0% gewijzigd door KikkerMario op 01-10-2024 11:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Rojado schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Is het geen idee om die Grundfos pomp aan te sluiten via een pompschakelaar die dan bijvoorbeeld de pomp elke dag even laat lopen om vastlopen te voorkomen?
Dank voor de tip. Ik heb er nog één liggen, maar ik ben wel wat huiverig. Ik heb online verschillende verhalen gelezen van mensen die contact hebben gehad met Grundfos waarbij Grundfos zegt dat die pompen er niet tegen kunnen om tekens spanningsvrij geschakeld en daarna weer aangesloten te worden (voorbeeld). Af en toe loswrikken is makkelijker en goedkoper dan een hele pomp vervangen omdat de elektronica kapot is. Gelukkig zitten er kogelkranen aan weerskanten van de pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KikkerMario schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Mocht iemand interesse hebben, de monteur beweerde:
  • Dat Daikin de enige fabrikant is die geen parallelle buffers en externe pompen aanraadt (en het zelfs afraadt), maar dat Daikin zich soms ook tegenspreekt (met dure pompregelmodules), en dat zijn werkgever het blijkbaar beter weet dan de fabrikant.
  • Dat 95% van alle full electric installaties een parallelle buffer en externe pomp heeft. (Ik heb geen idee of deze cijfers kloppen.)
  • Dat de binnenunit de warmte uit het koelmiddel niet goed kwijt kan aan het watercircuit als de circulatiepomp te snel draait. (Dat lijkt me het tegenovergestelde van wat de natuurkunde voorschrijft, ik vroeg nog of hij de pomp van het koelmiddel bedoelde, en ik vroeg nog of hij "te langzaam" bedoelde in plaats van "te snel", maar nee.)
  • Dat het met mijn Jaga's (met ventilatoren) echt niet zonder externe pomp kan (maar met een perfecte situatie met alleen vloerverwarming eventueel wel).
Aardige jongen verder hoor. En ik wist natuurlijk vooraf dat de discussie zinloos zou zijn: als ik het zonder de externe buffer wil proberen, dan moet ik gewoon een loodgieter inhuren om wat leidingen te verleggen. Maar voorlopig ben ik in verband met garantie afhankelijk van bedrijf X.

En ach, op zich draait m'n warmtepomp prima. COP van 3,8 voor verwarmen in januari en 4,8 in februari, maart en april. Lijkt me niet slecht voor een installatie met nauwelijks vloerverwarming waarbij ik nog niet aan waterzijdig inregelen ben toegekomen.
Ik zou bijzonder weinig vertrouwen hebben in iemand die zoveel aperte onzin verkoopt, alle vier de punten zijn echt complete onzin, maar goed je moet het voorlopig met die clowns doen vrees ik.

Vuilfilter is vrij makkelijk te doen, het enige lastige is dat er bij de modellen die kunnen koelen een plastic lekbak onder zit waardoor je echt bijna geen ruimte hebt (een cm ongeveer) om het vuile water netjes weg te laten lopen, de handleiding zegt dat je een slang moet aansluiten maar de ruimte daarvoor heb je helemaal niet.

Hoe dan ook, je kan de regelkast met de print gewoon losschroeven (2 thumbscrews onderop) en vervolgens als een "deur" wegdraaien, dan kijk je gelijk onderin de binnenunit tegen het magneetfilter aan. Dan schuif je de magneet omlaag/eraf en draai je hem even een seconde of 10-20 zachtjes open om het vuil eruit te spoelen. Ik doe er dan een oude doek omheen zodat niet alles onderspettert, vuile water loopt dan via de lekbak het riool in. Vervolgens de magneet er weer op en vul je indien nodig weer wat water in het systeem bij en klaar ben je. Als je het één keer gedaan hebt is het 2 minuten werk.

Edit: Zie mijn eerdere post hierover voor een foto.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
KikkerMario schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:50:Dat de binnenunit de warmte uit het koelmiddel niet goed kwijt kan aan het watercircuit als de circulatiepomp te snel draait. (Dat lijkt me het tegenovergestelde van wat de natuurkunde voorschrijft, ik vroeg nog of hij de pomp van het koelmiddel bedoelde, en ik vroeg nog of hij "te langzaam" bedoelde in plaats van "te snel", maar nee.)
Als door te snel pompen de deltaT van het totale systeem te klein wordt heeft hij soort van gelijk, maar dan is de boel kennelijk niet goed afgeregeld en wordt er teveel warmte geproduceerd ten opzichte van het afgiftesysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag weer opstarten met verwarmen;
- externe Caleffi magneet filter schoongemaakt en gespoeld (kwam toch wat grijs water uit na een jaar...)
- settings gechecked
- alles ontlucht en bijgevuld naar 2 bar

Nog iets doen? Ik las iets over een interne filter, is dat nog nuttig? Moet even kijken of mijn 230L all in one dat heeft.

Ik heb nu trouwens de opwarmtemp van 43 naar 47 gezet. Het id is dat er dan minder kans is dat een tussen opwarming nodig is.

Opwarming is elke dag om 07h00 en 17h00.
Reheat staat ook aan, meen hysterese 5 graden ofzo. Deze zou ik in theorie ook dan een paar graden kunnen verhogen?

Edit: nop, volgens mij is de hysterese van toepassing op warmhouden setting, dat is nog steeds 42 bij mij. Dus hysterese van 5 moey ik ook zo houden lijkt me.

[ Voor 41% gewijzigd door PCJR op 01-10-2024 11:36 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:06
Er is veel geschreven over Delta T. Bij R32 wordt een delta T aanbevolen tussen 3 en max 5 graden.
Ik heb een systeem met alleen maar radiatoren en vraag me af welke delta T hier optimaal is i.r.t. efficiency. Ik kan mijn systeem zodanig instellen zodat een delta T haalbaar is maar is dit ook de beste instelling? Of kunnen de radiatoren (met ventilatoren) dan hun warmte niet goed kwijt met als effect een pendelende warmtepomp? Ik heb geen last van ruis bij een delta T van 3 graden. Ik maak graag gebruik van jullie expertise en dito advies😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:27:
Nog iets doen? Ik las iets over een interne filter, is dat nog nuttig? Moet even kijken of mijn 230L all in one dat heeft.
Nee hoor, zoals in de installateurshandleiding staat hoef je die alleen te reinigen als je flowstoringen krijgt. Normaliter hoef je daar niet aan te komen.
Edit: nop, volgens mij is de hysterese van toepassing op warmhouden setting, dat is nog steeds 42 bij mij. Dus hysterese van 5 moey ik ook zo houden lijkt me.
Correct.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:27:
Ik las iets over een interne filter, is dat nog nuttig?
Bij mijn binnenunit (EHBH08EF6V) zit een intern magneetfilter dat (volgens de uitgebreide installateurshandleiding) jaarlijks geleegd moet worden. Ik heb geen extern filter (behalve bellenfilter). Ik kan me voorstellen dat interne filters netjes schoon blijven als je wel een extern filter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KikkerMario schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Bij mijn binnenunit (EHBH08EF6V) zit een intern magneetfilter dat (volgens de uitgebreide installateurshandleiding) jaarlijks geleegd moet worden. Ik heb geen extern filter (behalve bellenfilter). Ik kan me voorstellen dat interne filters netjes schoon blijven als je wel een extern filter hebt.
Tja ik wilde m ff schoonmaken. Maar de front bak loshalen en lager hangen zoals in de handleiding staat gaat toch echt zo makkelijk niet meer nu alle kabels vastzitten...

Dan proberen met een ladder van bovenaf maar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgWTp84wfaYuf6JhtXb8aDoj5Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iod98k4B3r0BoS4GGLT7sSJX.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:17:
Tja ik wilde m ff schoonmaken. Maar de front bak loshalen en lager hangen zoals in de handleiding staat gaat toch echt zo makkelijk niet meer nu alle kabels vastzitten...
Kan je er niet vanaf de zijkant bij (plaat losschroeven)? Of zit het rechts, dan lukt dat bij jou niet zo makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Kan je er niet vanaf de zijkant bij? Of zit het rechts, dan lukt dat bij jou niet zo makkelijk.
Ding zit eigenlijk in t midden :+
Je moet onderop de dop losdraaien dat is t geklooi hehe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEN8uPAZgTQUk5bb3Em-yB87Mhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4goMfrHFRXcjfdMdi4Tdy1T.jpg?f=fotoalbum_large

Edit.
Gelukt, klein bakje en niet te dikke handjes hebben. Toch nog vrij vies water ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqQwPvkKcJbpeJzbyu-YbpuqeSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpsjQoXzKYfWl1EAkqPAyeKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0W3QeSC5xPbuwhWJhYnSRl8QcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYSlONzP7lWqMgifIoE6jICy.jpg?f=fotoalbum_large

...wat zit er eigenlijk verrektes weinig in die apparaten he... :) en toch duizenden euros haha

[ Voor 87% gewijzigd door PCJR op 01-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:22:
Ding zit eigenlijk in t midden :+
Je moet onderop de dop losdraaien dat is t geklooi hehe
Dank voor de foto, dat scheelt weer zoeken!
...wat zit er eigenlijk verrektes weinig in die apparaten he... :) en toch duizenden euros haha
Niet over nadenken, alles voor het klimaat hè!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHZwVlVd41bT9A26-bvVV09g6lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rfuV24HFrJqmQPaYF76a7QA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pr4eDzSHkQhohj5juhiqiBD62Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsG2gtuvE5gomJE7Pqt1Oewz.jpg?f=fotoalbum_large

Boel weer in elkaar gezet. Power derop...
Zegt ie dat t in de woonkamer 17 of 18 graden is ?! Dat kan helemaal niet.

Het was een uur geleden 20 of 20,5. Wat is dit voor BS...

log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3eUxwEGkckPt51zdgLQFUZP2_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ieaXCZyeQ37jw9XbGZE1t7k0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 01-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Misschien heeft de Madoka het koud gekregen. Tijdens de werkzaamheden geen spanning, LEDje uit, brrrr. Dat scheelt in de waarneming van de Madoka zo een paar graden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KikkerMario schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Misschien heeft de Madoka het koud gekregen. Tijdens de werkzaamheden geen spanning, LEDje uit, brrrr. Dat scheelt in de waarneming van de Madoka zo een paar graden volgens mij.
Ik heb dat ding al helemaal afgericht (brightness uit, led uit, sensor anders gelegd in de behuizing).
De tuya sensor in de woonkamer bleef gewoon hele middag op 20.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFOsoPxkFRbQLq3vFXz0Xtipcss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h60G5lUN3kArMMl4OmzQUJTz.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de "bovenste roomtemperature" wel terugkrabbelt omhoog. Die is nu weer 20.2 graden. Madoka/app geeft nu 19,5 aan.
Onderste, "altherma room temperature"blijft gewoon op 17.2... :?

Edit: na een uurtje ofzo is alles weer bijgetrokken. Wel apart verschijnsel dit :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmm7Q_BqS3ryfsbYFnTxB5vO7xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzIOhTWYSbhTw0MywAqefgrn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door PCJR op 01-10-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Is de muur nat of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Is de muur nat of lijkt dat maar zo?
Nu ik weer begin te twijfelen over mijn settings, heb jij de online spreadsheet nog bijgewerkt met jou settings? :) Zie dat we bijna dezelfde binnen unit heben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Nu ik weer begin te twijfelen over mijn settings, heb jij de online spreadsheet nog bijgewerkt met jou settings? :) Zie dat we bijna dezelfde binnen unit heben
Nee, die staat er nog steeds niet bij. Ik zou dat wel willen, maar weet niet hoe.
Ik heb het ooit wel eens geprobeerd, maar toen kreeg ik een foutmelding (ik meen dat m'n Windows toen te oud was. Ik heb nu Windows 11).
Geef maar aan hoe ik mijn settings kan uploaden, dan zal ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Nee, die staat er nog steeds niet bij. Ik zou dat wel willen, maar weet niet hoe.
Ik heb het ooit wel eens geprobeerd, maar toen kreeg ik een foutmelding (ik meen dat m'n Windows toen te oud was. Ik heb nu Windows 11).
Geef maar aan hoe ik mijn settings kan uploaden, dan zal ik dat doen.
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Ik kan mijn eigen tabblad iig aanpassen. Kun je een nieuw tabblad maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Ik kan mijn eigen tabblad iig aanpassen. Kun je een nieuw tabblad maken?
Nee, maar ik heb bewerkingsrechten aangevraagd. Misschien krijg ik die binnenkort en dan zal ik een nieuw tabblad aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Als de bekabeling volgens de handleiding is gemonteerd (lees: met een "lus") dan zou de front bak vrij eenvoudig "weggeklapt" moeten kunnen worden.

Maar filter is met enige moeite van bovenaf ook bereikbaar.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmiddag eerste dag dus weer eens testen, verwarming aan, kijken wat ie doet. Opnieuw, net als vorig seizoen, weer "last" van flipperen. Iemand die hier iets over kan zeggen? (ik heb me er vorige winter op een gegeven moment bij neergelegd)...

De aanvoer is de oorzaak, ofja 1 van de oorzaken, voor het geflipper. De pomp blijft zowat op de laagste stand draaien, ik snap niet waarom de pumpflow niet iets omhoog gaat. Is dit gedrag normaal of is hier iets aan te doen.... :) Radiatoren en de 6 groepen vvw zijn vorige keren al behoorlijk vaak gefinetuned, zodat deze als hoofdzaak een lage retour geven en wel overal genoeg warmteafgifte is. (BGG vvw en 1e verdp 5 rads).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhrw68A6PFdFilxXmpTPxy2Gm9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OpGYApfSCw1GRmvG9lwcCjuE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI-Vk92z8C5Ag8fPbXXgdGWv13k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCghbtkaARxuwmJjoafiCYT8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZG_Fws2VeOMwtoLR-JI_nwdrJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOsSAkEbz00Lw8lbAiLRurPa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 01-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
PCJR schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:30:
Vanmiddag eerste dag dus weer eens testen, verwarming aan, kijken wat ie doet. Opnieuw, net als vorig seizoen, weer "last" van flipperen. Iemand die hier iets over kan zeggen? (ik heb me er vorige winter op een gegeven moment bij neergelegd)...

De aanvoer is de oorzaak, ofja 1 van de oorzaken, voor het geflipper. De pomp blijft zowat op de laagste stand draaien, ik snap niet waarom de pumpflow niet iets omhoog gaat. Is dit gedrag normaal of is hier iets aan te doen.... :) Radiatoren en de 6 groepen vvw zijn vorige keren al behoorlijk vaak gefinetuned, zodat deze als hoofdzaak een lage retour geven en wel overal genoeg warmteafgifte is. (BGG vvw en 1e verdp 5 rads).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben weliswaar nog lang geen specialist en heb de WP pas in maart gekregen en dus nauwelijks kunnen testen maar uit wat ik allemaal gelezen heb én in jouw grafieken zie lijkt het mij dat het systeem (vloerverwarming/radiatoren) zijn warmte niet afdoende kwijt kan. De aanvoertemperatuur blijft constant en zowel de delta T en de retour temperatuur staan te springen. De pomp probeert dan langzamer te draaien om de warmteafgever de kans te geven om meer warmte af te geven.
Dan zou het vergroten van de afgifte en/of het verhogen van de aanvoer temperatuur het springen kunnen voorkomen.

Wellicht de marge naar 4 zetten mocht je dat nog niet hebben ingesteld, dat heeft in maart bij mij geholpen.

Nu ben ik eigenlijk zelf wel benieuwd of ik een en ander wel goed interpreteer en wacht met spanning op de bijdragen van de echte experts hier in het forum 😉 (ik leer namelijk graag bij)
Pagina: 1 ... 115 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma