Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
TKroon schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:15:
@Groenenboompje

Kan het zijn dat de buitenunit ‘s ochtends in de zon staat? Daardoor zou hij ‘s middags als het niet te warm is en weer in de schaduw staat juist wel op de compressor kunnen verwarmen.

Je laatste vraag: gebruik je vloerkoeling toevallig?
Nee, hij staat op het zuiden en heeft alleen de zon erop staat als deze hoog staat.
Arjanvdzwaag schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Ik vind jouw marge van 3 graden laag. Hierdoor gaat de warmtepomp in mijn beleving veel te snel aan. Omdat bij een klein beetje water verbruik en algemene temperatuur afkoeling van het water, de WP weer aan gaat.
Ik heb zelf een marge van 10 graden. En dat werkt prima.
Ik gebruik de instelling geprogrammeerd + warmhouden. Geprogrammeerd gaat het water elke dag naar 48 graden. De warmhouden temperatuur staat op 45 graden. Pas als het water 35 graden (45 min 10 graden marge = hysterese) gaat de WP aan.
Mocht je veel water gebruiken, en de tank nadert de 35 graden, gaat omdat de sensor op 2 / 3 (?) van het vat zit, deze al eerder aan waardoor je nooit een koude douche hebt.
Ik heb hem op enkel warmhouden staan met de temperatuur op 53 graden. (max temperatuur zonder BUH dacht ik) Toen de marge voor afkoeling nog op 10 graden stond ervaarde ik lauw water bij het douche. Vandaar dat ik het allemaal wat strakker heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
Wij zijn vandaag opgebeld door een medewerker van Daikin België(zelf ook woonachtig in België) met de melding dat ze willen langskomen om een software update te doen op onze binnen- + buitenunit. Er zou in de winter met de huidige software een mogelijk probleem kunnen zijn met de aanvoertemperatuur. Ze willen dus langskomen om dit ter plaatse te updaten en dit kon vandaag zelfs al. Toen ik zei dat dit niet ging, zou de planning ons verder contacteren voor verdere inplanning.

Iemand enig idee of dit legit zou zijn? De vrouw heeft al schrik dat er mogelijk gewoon gechecked wordt of er iemand thuis zou zijn :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 11:17
We hebben het hier vaak over de temperatuur van het sww en vergelijken dan instellingen qua hysterese en warmhouden etc. Sommige mensen hebben nooit een koude douche, maar niemand verteld erbij hoeveel liter water per minuut hun douche pakt en op welke temperatuur er gedoucht wordt. Douchen met 10 liter per minuut bij 40 graden is wel wat anders dan douchen met 6 liter per minuut op 37 graden.

Als onze tank nog 41 graden is hoef je echt niet lang te douchen voordat je een koude douche hebt (270 liter los vat) bij 10 l/m aan 40 graden. De sww temp staat bij ons op 52 graden met hysterese van 7 bij enkel warmhouden. Maar afgelopen weken hebben we al een paar keer pech gehad doordat de buitenunit al >25 graden is voordat de sww temp onder de 45 komt. De buitenunit is dan 's nachts pas weer <25 graden, de hele dag wordt er dan niet meer opgewarmd. Dan wordt er gedoucht en is de sww temp nog 26 graden voor de rest van de dag.

Ik ga vandaag aan de slag met een programma en ecotemperatuur van 44 graden, kijken of ik daar iets mee kan om dit te omzeilen. Tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-10 20:14
Siro schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:55:
Wij zijn vandaag opgebeld door een medewerker van Daikin België(zelf ook woonachtig in België) met de melding dat ze willen langskomen om een software update te doen op onze binnen- + buitenunit. Er zou in de winter met de huidige software een mogelijk probleem kunnen zijn met de aanvoertemperatuur. Ze willen dus langskomen om dit ter plaatse te updaten en dit kon vandaag zelfs al. Toen ik zei dat dit niet ging, zou de planning ons verder contacteren voor verdere inplanning.

Iemand enig idee of dit legit zou zijn? De vrouw heeft al schrik dat er mogelijk gewoon gechecked wordt of er iemand thuis zou zijn :s
Je zou zelf even via de officiële weg contact kunnen opnemen met Daikin, of dit een actie is die van hun komt, maar dan niet bellen met het nummer dat die medewerker van Daikin eventueel heeft achtergelaten!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
piieter schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Je zou zelf even via de officiële weg contact kunnen opnemen met Daikin, of dit een actie is die van hun komt, maar dan niet bellen met het nummer dat die medewerker van Daikin eventueel heeft achtergelaten!
Net gedaan en zij bevestigen dit inderdaad + kunnen het nummer dat me heeft opgebeld ook linken aan hun servicedesk. Het zal dus wel legit zijn, al blijft het een vreemde actie. Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25
Even een vraagje omdat ik gewoon nieuwsgierig ben. De levensduur van een daikin compressor is ongeveer 100.000 draaiuren en ongeveer 120.000 startpogingen. Nu is een ander onderdeel wat ook uren maakt de circulatiepomp. Maar daar kan ik geen levensduur van vinden. Heeft iemand enig idee wat dat ongeveer zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Groenenboompje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:50:
[...]

Nee, hij staat op het zuiden en heeft alleen de zon erop staat als deze hoog staat.
Kan het zijn dat je thermostatische kraan van de douche altijd iets van koud water bijmengt? Ook met 42 graden zou je gewoon een warme douche moeten hebben namelijk. Dit was bij ons ook het geval. Temperatuur van volledig warm water uit het bad was de temperatuur uit het vat, maar uit de douche was het kouder. Hier kwamen we pas achter toen de warmtepomp er was die een lagere temperatuur leverde dan de CV (60 graden). Thermostaat van de douche laten vervangen en toen was het opgelost.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
lexi schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:03:
We hebben het hier vaak over de temperatuur van het sww en vergelijken dan instellingen qua hysterese en warmhouden etc. Sommige mensen hebben nooit een koude douche, maar niemand verteld erbij hoeveel liter water per minuut hun douche pakt en op welke temperatuur er gedoucht wordt. Douchen met 10 liter per minuut bij 40 graden is wel wat anders dan douchen met 6 liter per minuut op 37 graden.

Als onze tank nog 41 graden is hoef je echt niet lang te douchen voordat je een koude douche hebt (270 liter los vat) bij 10 l/m aan 40 graden. De sww temp staat bij ons op 52 graden met hysterese van 7 bij enkel warmhouden. Maar afgelopen weken hebben we al een paar keer pech gehad doordat de buitenunit al >25 graden is voordat de sww temp onder de 45 komt. De buitenunit is dan 's nachts pas weer <25 graden, de hele dag wordt er dan niet meer opgewarmd. Dan wordt er gedoucht en is de sww temp nog 26 graden voor de rest van de dag.

Ik ga vandaag aan de slag met een programma en ecotemperatuur van 44 graden, kijken of ik daar iets mee kan om dit te omzeilen. Tips zijn welkom :)
Ik kan hier geen tabak van maken.
Bij onze Sww vat en WP kun je nog lang douchen als de sensor 41C aangeeft. Deze zit dan ook op 2/3 hoogte ongeveer. Daikin heeft dat ook.

En wat heeft >25C buiten te maken met het niet opwarmen van de tank? De BUH kan eerder aanspringen maar opwarmen hoort sowieso te gebeuren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Ik snap wat hier boven gezegd word. Met lagere tanktemperatuur verbruik je meer warm water. Maar mijn probleem is dat als de tanktemperatuur 45 graden is, ik onder de douche geen 37graden meer haal. Ik sta dan gewoon onder volle 100% warm water wat voor mij niet warm genoeg is. Ik houd welliswaar van een warme douche, maar lijkt me dat dat gewoon mogelijk moet zijn.
(Afstand tussen warmtepomp en douche is hemelsbreed nog geen 6mtr.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 11:33
Elke situatie is anders, maar dit lijkt me niet normaal. Bij mij zit de sensor op 1/3 van onderen en bij 26 graden heb ik bovenin nog wel warm (genoeg) water. Als jij 45 graden meet, moet al het water vanaf het niveau sensor en daarboven ook 45 graden zijn. Tenzij de installateur zo dom is geweest de koude aanvoer aan de bovenzijde te monteren en de warme aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Groenenboompje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:12:
Ik snap wat hier boven gezegd word. Met lagere tanktemperatuur verbruik je meer warm water. Maar mijn probleem is dat als de tanktemperatuur 45 graden is, ik onder de douche geen 37graden meer haal. Ik sta dan gewoon onder volle 100% warm water wat voor mij niet warm genoeg is. Ik houd welliswaar van een warme douche, maar lijkt me dat dat gewoon mogelijk moet zijn.
Als aanvulling op mijn bericht hierboven: meet de heetwatertemperatuur eens bij je wastafel en uit je douche. Dan weet je waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:36
TKroon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Kan het zijn dat je thermostatische kraan van de douche altijd iets van koud water bijmengt? Ook met 42 graden zou je gewoon een warme douche moeten hebben namelijk. Dit was bij ons ook het geval. Temperatuur van volledig warm water uit het bad was de temperatuur uit het vat, maar uit de douche was het kouder. Hier kwamen we pas achter toen de warmtepomp er was die een lagere temperatuur leverde dan de CV (60 graden). Thermostaat van de douche laten vervangen en toen was het opgelost.
Dat heb ik hier wel ervaren. Oude douche: moest ik de thermostaatkraan (ruim) over de ‘klik’ van 40 graden zetten om het aangenaam te hebben. Vorig jaar douche gerenoveerd, en nu heb ik de thermostaatkraan gewoon op 38 staan, en is gewoon lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:33
“Thermostaatkranen” zijn toch helemaal geen thermostaatkranen. Die mengen gewoon blind en hebben alleen een kapje waar wat cijfers op staan die ongeveer kloppen. Klopt het niet meer door wijziging aanvoer temperatuur dan kan je het kapje los halen en een stukje verdraaien en weer vast zetten (wat initieel ook is gedaan bij installatie van de kraan).

Dit blijkt ook uit de praktijk. Onze instelling is 45gr. Als ik douche na de legionella run tot 60gr, moet de kraan op een andere instelling (Grohe kraan met temperatuur indicatie en klik).

[ Voor 31% gewijzigd door Patrick4 op 06-08-2024 06:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 12:58
Patrick4 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 06:37:
“Thermostaatkranen” zijn toch helemaal geen thermostaatkranen. Die mengen gewoon blind en hebben alleen een kapje waar wat cijfers op staan die ongeveer kloppen. Klopt het niet meer door wijziging aanvoer temperatuur dan kan je het kapje los halen en een stukje verdraaien en weer vast zetten (wat initieel ook is gedaan bij installatie van de kraan).

Dit blijkt ook uit de praktijk. Onze instelling is 45gr. Als ik douche na de legionella run tot 60gr, moet de kraan op een andere instelling (Grohe kraan met temperatuur indicatie en klik).
Thermostaatkranen werken met een bimetaaltje, en regelen daarmee daadwerkelijk een (min of meer) constante uitgangstemperatuur, onafhankelijk van de aangeboden warm- en koudwatertemperatuur, mits de gewenste temperatuur tussen de aangeboden warm- en koudwatertemperatuur in zit. Er zal vast enige onnauwkeurigheid in zitten, maar het menselijke warm/koud-gevoel is niet absoluut dus daar merk je niks van. Met het verstellen van de knop zoals je beschrijft kun je de indicatie op de knop enigszins calibreren met de werkelijke uitgangstemperatuur, maar dat is vooral voor het idee want je kan toch zelf zonder thermometer niet voelen of de temperatuur 36, 37 of 38 graden is. Je kan het uiteraard wel gebruiken om hem af te stellen op persoonlijke wens, als je jouw 37 graden (voor het stopje) liever wat hoger of wat lager hebt.

Als de thermostaatregeling niet of niet goed meer werkt, dan zou het kunnen zijn dat er kalkaanslag zit in het gedeelte met het bimetaaltje waardoor die niet meer zijn volledige bewegingsvrijheid heeft, en er dus "lekkage" van extra koud (of warm) water het mengsel in komt. Een keer goed schoonmaken en ontkalken helpt wellicht.

[ Voor 10% gewijzigd door luxus op 06-08-2024 08:33 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 11:17
Tja, ik heb geen idee waar de sensor zit. Het is een losstaand Daikin vat, koud water aan de onderzijde en warm water aan de bovenzijde. Warme leidingen allemaal voorzien van isolatie. Douche staat er een paar meter naast (6m leidingwerk ofzo).

Ik heb onderstaande gedrag al een paar keer gezien terwijl de BUH op 'toegestaan' staat, verder zie ik bij mij geen BUH instellingen die ik kan aanpassen.
1: Temp sww onder hysterese instelling, buitentemp >35 graden
2: Buitentemp 24 graden.
3. SWW wordt opgewarmd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-0L4UwT6ARS_IufU5xBDDx-Y0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLa06kbcZ04qiwxdEFo4qHAi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
TKroon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Als aanvulling op mijn bericht hierboven: meet de heetwatertemperatuur eens bij je wastafel en uit je douche. Dan weet je waar je het moet zoeken.
Ik zal dat eens controleren. Dat kan misschien wel het eea uitsluiten.

Is het nog mogelijk om instellingen toe te voegen in het google document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:48

Jog

Hetisweergezell schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:19:
[...]

De delta t bepaald op basis van welke retourtemperatuur de regeling plaatsvind.
Stel je hebt als aanvoerwatertemperatuur 18 graden ingesteld.
Bij delta t = 3 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 21 graden komt.
Bij delta t = 7 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 25 graden komt.
Ik heb hier de indruk dat de daikin op de retour temperatuur regelt in koel regime. In mijn espaltherma grafiek zie je dat de retour rond het setpoint ligt. Mijn delta-t staat op 3 en staat op vaste regeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUvgckZhSHm4jxL1nkywIxLFKPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k3reMuInO57a4MlZocwV6coX.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg trouwens het setpoint niet op 20 graden. 15 graden water is net iets te koud en ik krijg condens op de leidingen. Als ik het setpoint op 20 graden draait springt het na enkele seconden terug op 18 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:06
Groenenboompje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:12:
Controleer je temperatuursensor eens of deze goed zit gemonteerd. Ik heb bij mij ook eens per ongeluk aan de kabel getrokken en was de sensor losgeschoten. Daardoor bijna een jaar onjuiste temperatuur aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:47

MrFish

Untitled

TKroon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Nee, want krachtig kan dus ook samen met de BUH, waardoor het nog sneller gaat. Je kunt dus op programma naar de comfort temperatuur zonder BUH, maar (indien zo ingesteld) krachtig met de BUH.

Los daarvan vind ik de BUH matig. Hij lijkt een veel kleiner deel van de tank te verwarmen. Als mijn tank met de BUH verwarmd is tot aan de gewenste temperatuur is die na een keer douchen al erg ver gezakt.
Om hier nog even op terug te komen: dit ervaar ik ook. Als de tank met uitsluitend de BSH is verwarmd, zakt de temperatuur veel sneller.

Mijn hypothese is dat dit komt omdat de BSH een veel kleiner vermogen en kleiner oppervlak heeft. Dat geeft een stuk minder convectie, waardoor de tank minder homogeen verwarmt.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MrFish schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Om hier nog even op terug te komen: dit ervaar ik ook. Als de tank met uitsluitend de BSH is verwarmd, zakt de temperatuur veel sneller.

Mijn hypothese is dat dit komt omdat de BSH een veel kleiner vermogen en kleiner oppervlak heeft. Dat geeft een stuk minder convectie, waardoor de tank minder homogeen verwarmt.
Maar als dit zo zou zijn, dan zou de tank toch ook sneller afkoelen na een Legionella run dan na een "gewone" opwarming door de compressor? Is dat dan ook merkbaar?
Het zou wel kunnen verklaren waarom je de foutmelding AH-00 krijgt, als je warm water gaat tappen tijdens de Legionella run.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

piieter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Maar als dit zo zou zijn, dan zou de tank toch ook sneller afkoelen na een Legionella run dan na een "gewone" opwarming door de compressor? Is dat dan ook merkbaar?
Het zou wel kunnen verklaren waarom je de foutmelding AH-00 krijgt, als je warm water gaat tappen tijdens de Legionella run.
Nee, want bij een legionella-run gaat het eerste stuk gewoon op de compressor en dan komt de convectie dus al goed op gang. Tegelijkertijd merk ik ook dat als de legionella-run uitsluitend op de BSH wordt gedaan, de warmwatervoorraad inderdaad beperkt is.

Even een voorbeeldje. Maandag ging mijn legionella-run uitsluitend op de BSH vanwege de buitentemperatuur. Hij duurde 1 uur en het water ging, volgens de sensor van 41 naar 61°C. De warmtecapaciteit van water is 4.18 kJ/kg/K, dus als de hele tank zou zijn opgewarmd, dan had dit 5.8 kWh aan energie moeten kosten.

De BSH is echter maar 3 kW, dus er is maar 3 kWh in gegaan. Conclusie: de tank kan niet door en door verwarmd zijn.

Edit: ter vergelijk, gisteren een gewone run op de compressor. Tank van 24 naar 46 graden in eveneens circa 55 minuten. Dat kost 6.1 kWh aan warmte. Gemiddelde warmteopbrengst was circa 7 kW volgens ESP altherma. Dan is er dus 6.5 kWh aan warmte in het vat gestopt, ongeveer. Conclusie: nu is het vat wél helemaal homogeen verwarmd.

[ Voor 13% gewijzigd door MrFish op 07-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:20
MajaMestreech schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:39:
[...]

Controleer je temperatuursensor eens of deze goed zit gemonteerd. Ik heb bij mij ook eens per ongeluk aan de kabel getrokken en was de sensor losgeschoten. Daardoor bijna een jaar onjuiste temperatuur aangegeven.
Als je tempsensor verkeerd zit (heb ik ook gehad) dan geeft deze een lagere temperatuur aan dat deze daadwerkelijk is. Dit resulteert in een hoog energieverbruik betreffende het warmwater.

Zou hij in zijn geval dus minder aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur is dan zou hij dus nog altijd warmer water dan 37 uit deze kraan moeten krijgen.

Als je geen warmwater meer uit de kraan krijgt, en ga er in dit geval uit dat dit niet bij alle kranen is, dan is er meestal een probleem met de thermostaatkraan. Vaak is het de cartouche van de thermostaatkraan welke aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MrFish schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Nee, want bij een legionella-run gaat het eerste stuk gewoon op de compressor en dan komt de convectie dus al goed op gang. Tegelijkertijd merk ik ook dat als de legionella-run uitsluitend op de BSH wordt gedaan, de warmwatervoorraad inderdaad beperkt is.

Even een voorbeeldje. Maandag ging mijn legionella-run uitsluitend op de BSH vanwege de buitentemperatuur. Hij duurde 1 uur en het water ging, volgens de sensor van 41 naar 61°C. De warmtecapaciteit van water is 4.18 kJ/kg/K, dus als de hele tank zou zijn opgewarmd, dan had dit 5.8 kWh aan energie moeten kosten.

De BSH is echter maar 3 kW, dus er is maar 3 kWh in gegaan. Conclusie: de tank kan niet door en door verwarmd zijn.

Edit: ter vergelijk, gisteren een gewone run op de compressor. Tank van 24 naar 46 graden in eveneens circa 55 minuten. Dat kost 6.1 kWh aan warmte. Gemiddelde warmteopbrengst was circa 7 kW volgens ESP altherma. Dan is er dus 6.5 kWh aan warmte in het vat gestopt, ongeveer. Conclusie: nu is het vat wél helemaal homogeen verwarmd.
Klink allemaal heel plausibel. Ik ben overtuigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MrFish schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Hoe nuttig is de legionella run dan in dit geval als niet de hele tank naar 60 graden worden gebracht?
Ik kan me voorstellen dat als je daarna geen warm water gebruikt, dat de tank zich toch langzaam weer mengt, en dus de mogelijke legionella nog steeds door de hele tank zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

danny.s schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Hoe nuttig is de legionella run dan in dit geval als niet de hele tank naar 60 graden worden gebracht?
Ik kan me voorstellen dat als je daarna geen warm water gebruikt, dat de tank zich toch langzaam weer mengt, en dus de mogelijke legionella nog steeds door de hele tank zit?
Dat is een goed punt. Waarschijnlijk is het minder nuttig inderdaad. Al helpt het nog wel voor spoelen van leidingen en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 21:13
MrRobin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:10:
Het lijkt er op dat mijn BSH / booster van mijn SWW vat het niet meer doet. De wp denkt dat die hem aan zet maar er gebeurt niks....

Voor zo ver ik weet is die booster een simpele aan / uit optie. Dus of de relais is stuk, of het booster element, of de firmware is de boosdoener...
Inmiddels iets wijzer geworden.
Zag dat het kapje aan de zijkant van m'n watertank (waar de kabels naartoe gaan) los kan, en dan zie je gewoon de nul, fase en aarde vast geschroefd zitten aan... Tja, wat is het eigenlijk.... De buitenkant van de booster, zullen we maar zeggen.

Daar even met een multimeter de nul en fase met elkaar verbonden.
De multimeter geeft aan dat er geen stroom op de fase staat als de booster uit staat, en als de booster volgens de wp aan is, dan geeft de multimeter ook aan dat er 230v op de fase draad staat.

Er komt dus wel echt stroom aan bij de booster, maar hij verbruikt gewoonweg geen stroom.

Ik zal het doorgeven aan de installateur, hopelijk is er dan wat sneller een oplossing. Dit klinkt gewoon als een kapotte booster. Of het dan het element is of de module waar de draden op aangesloten zijn, dat mag de installateur uitzoeken.

Als iemand dit ooit eerder heeft gehad of van gehoord heeft, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinibo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 20:22
arnoldniessen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Het minimumvermogen van de units van 9kW en groter is helaas nogal fors: 900W verbruik. Met een COP van 5 of meer in de zomer is dat snel te veel warmte-opbrengst!

De units t/m 8kW kunnen wel terugregelen tot ca 260Watt verbruik, maar beginnen vaak veel hoger. Alleen als de instellingen echt goed staan halen ze dat minimum, anders gaan ze pendelen.
Ik heb deze week de Daikin MonoBloc 9kW EBLA09D3V3 geoffreerd gekregen. Mijn jaarlijks gas-verbruik ligt ronde 1500m3 en ik zou zo'n 7,5 kW vermogen moeten hebben.

Op welke specificatie moet ik letten om te zien dat de 9kW minder zuinig is dan de 8kW (EBLA08E3V3)?

Ik heb gekeken op https://daikintechnicalda...altherma-3-m/combination/ ... zijn het de grafiekjes waarin opgenomen vermogen beschreven staat? (rood is opgenomen vermogen en blauw is verwarmingscapaciteit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NExg4PhRuzj-y1lmYJumXHSi9zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQMPIlRFut27pwGNnq6a8kSG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsA8iq-_Ump5L91hcpWuPacMu1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7N2jrpRry5KUZ1bRSqc2x64w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MrRobin schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Inmiddels iets wijzer geworden.
Zag dat het kapje aan de zijkant van m'n watertank (waar de kabels naartoe gaan) los kan, en dan zie je gewoon de nul, fase en aarde vast geschroefd zitten aan... Tja, wat is het eigenlijk.... De buitenkant van de booster, zullen we maar zeggen.

Daar even met een multimeter de nul en fase met elkaar verbonden.
De multimeter geeft aan dat er geen stroom op de fase staat als de booster uit staat, en als de booster volgens de wp aan is, dan geeft de multimeter ook aan dat er 230v op de fase draad staat.

Er komt dus wel echt stroom aan bij de booster, maar hij verbruikt gewoonweg geen stroom.

Ik zal het doorgeven aan de installateur, hopelijk is er dan wat sneller een oplossing. Dit klinkt gewoon als een kapotte booster. Of het dan het element is of de module waar de draden op aangesloten zijn, dat mag de installateur uitzoeken.

Als iemand dit ooit eerder heeft gehad of van gehoord heeft, dan hoor ik het graag!
Bericht verwijderd. Tekst was niet van toepassing.

[ Voor 34% gewijzigd door piieter op 08-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 12:58
- opmerking niet meer van toepassing -

[ Voor 99% gewijzigd door luxus op 08-08-2024 10:12 ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
luxus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

Ik wil je niet afvallen, maar dit is echt zo'n do not try this at home advies. Really, do not try this at home! Als je niet weet hoe je dit op de juiste manier moet testen, blijf er dan vanaf en laat een elektricien of installateur komen!

Voorkom alsjeblieft dat je iets of iemand elektrocuteert of dat je iets in de fik steek!
Je hebt gelijk, daarom bericht verwijderd. Dank!

[ Voor 16% gewijzigd door piieter op 08-08-2024 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

piieter schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Je hebt gelijk, daarom bericht verwijderd. Dank!
Bovendien, als de nul niet is aangesloten bij de BSH, meet je óók geen potentiaalverschil met de fase. Dus meten met een multimeter is voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrRobin
BSH heeft het altijd gewoon gedaan en ik heb op de schroefjes gemeten met de multimeter, dus 't lijkt me niet dat er een aansluiting los is gekomen ofzo.

DIt is hoe het er uit ziet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ahd3EbFaAPRqmco6NO7baFZCWos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk9nMCJpQeCWpCNxF1FL2s0h.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien niet helemaal goed te zien, maar de nul / blauw zit op de A schroef geklemd en de bruine / fase zit op de B schroef geklemd.

Vanaf hier laat ik idd de installateur het oppakken qua elektrotechniek.

Ik zal eens googelen wat een COTHERM TSR T115 is en wat die safety (groen) hoort te doen.

EDIT: De BSH doet het weer! *confettikanon* :o

snelle google leverde dit document op:
https://www.homeheatingsp...R-Series-Instructions.pdf

Blijkt dat op de BSH zelf ook nog een temperature safety zit. DIt is niet de groene pijl. De Safety zit tussen de achterkant van het groene pijltje en de witte pijl van "Safety", een klein zwart palletje wat omhoog komt (vlak aan de oppervlakte zat die) als de safety getriggered is. Deze kan je indrukken met iets duns en nu doet 'ie 't weer!

De groene pijl bepaalt bij welke temperatuur de safety triggert. Die lijk ik echter niet aan te kunnen passen, dus daar ga ik me niet aan wagen.

Ik gok dat ik in mijn enthousiasme in het spelen met smartgrid mogelijkheden de SWW doel temperatuur iets te hoog heb ingesteld. De warmwater tank kan volgens de handleiding 75c aan, de BSH 85c, maar nergens stond dat de BSH zelf ook nog een temperature safety had die lager is....

Heb voor de zekerheid nu maar 68c als max temperatuur ingesteld, hopelijk triggert die nu nooit meer en anders weet ik de fix en ga ik weer een graadje lager zitten. O-)

[ Voor 39% gewijzigd door MrRobin op 08-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
TKroon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

TKroon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Ik heb de temperatuur uit de wastafelkraan gemeten met een geijkte meter van mijn werk. Deze komt perfect overeen met die van de WP. Lijkt er dus inderdaad op dat de thermostaatkraan altijd koudwater bij mengt.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe het kan dat ook van de week weer mijn tank temp. tot 38 graden zakt. Ik heb geen programma, alleen warmhouden. Warmhouden staat ingesteld op 53graden en hyseresis op 5 graden. (iets ruimer gezet dan vorige keer) Temperatuur zou dan niet onder de 48 graden weer opgewarmd moeten worden. Die middag stond ook legionellarun gepland dus geen idee hoe ver die nog gezakt had. (dit doet die niet altijd gelukkig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
pinibo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Ik heb deze week de Daikin MonoBloc 9kW EBLA09D3V3 geoffreerd gekregen. Mijn jaarlijks gas-verbruik ligt ronde 1500m3 en ik zou zo'n 7,5 kW vermogen moeten hebben.

Op welke specificatie moet ik letten om te zien dat de 9kW minder zuinig is dan de 8kW (EBLA08E3V3)?

Ik heb gekeken op https://daikintechnicalda...altherma-3-m/combination/ ... zijn het de grafiekjes waarin opgenomen vermogen beschreven staat? (rood is opgenomen vermogen en blauw is verwarmingscapaciteit)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De 1 zal vanuit de basis niet zuiniger of minder zuinig dan de ander zijn. Grote verschil is wel dat de 9kW variant een veel hoger minimum vermogen heeft dan de 8kW variant. Als je een beperkt afgifte vermogen hebt, zal de 9kW variant vaker aan/uit gaan (of erger, pendelen), dan de 8kW. En dan zal de 8kW minder stroom verbruiken.

Het vermogen bij -10 en tA 35 is 7.4kW (voor de 9kW) vs 7kW (voor de 8kW). Vrij minimaal verschil. Ik zou dus persoonlijk voor de 8kW versie gaan, gezien deze veel verder terug kan moduleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-10 14:20
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De 9 kW zou ik zeker niet aanraden als je maar 7.5 kW nodig hebt.

Het probleem zit hem in het feit dat jij bij een buitentemperatuur van 5 à 10°C, nog een heel klein thermisch vermogen nodig hebt. Ik gok 2 à 3 kW.
De 9 kW levert echter een minimaal elektrisch vermogen van 900 Watt.
Je krijgt je COP dus niet hoog genoeg omdat de 9kW niet laag genoeg kan moduleren (omdat het eigenlijk een 16 kW is).

Je kan dat op die grafieken niet zien want die geven het maximaal te leveren vermogen, dat jij totaal niet nodig hebt als het geen -10°C is buiten.

Een indicatie van het probleem vind je in de datasheet van de 9kW.
Daar zie je duidelijk dat de specs bij +12°C buiten, niet bij een laag thermisch vermogen beschreven worden, maar dat men daar plots het afgiftevermogen optrekt naar 5.3 kW om een COP van 6.45 te krijgen.

Als je bij 12°C nog 5.3 kW nodig hebt, dán presteert de 9 kW wel zoals het hoort. Maar jij gaat dat vermogen nooit nodig hebben, de WP krijgt het niet kwijt en die gaat pendelen bij een zeer lage COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fflUFnkyU8n7K-LY4_-qAdjROBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nyvGKGKbPwB2pq3RAJw81Uvf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 13:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Citaat: "De 9 kW levert echter een minimaal elektrisch vermogen van 900 Watt."
Je bedoelt waarschijnlijk:
"De 9 kW neemt echter een minimaal elektrisch vermogen van 900 Watt op."

Citaat: "Je krijgt je COP dus niet hoog genoeg omdat de 9kW niet laag genoeg kan moduleren."
Dit snap ik niet. Ik zou eerder denken dat de COP bij hogere buitentemperaturen ook hoog is
en dat het dan (bijna) onmogelijk is de warmte van de wp kwijt te raken (laag warmteverlies en eventueel lage warmteafgifte). Dan moet de wp natuurlijk in de tijd "moduleren".
Dus in dit voorbeeld 0,9 kW elektrisch bij een COP van 6 = ca. 5,4 kW thermisch.
Bij 2 kW warmteverlies betekent dit ca. 37% "looptijd" - hoe de regeling dit invult is een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 08-08-2024 13:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
dunklefaser schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Citaat: "De 9 kW levert echter een minimaal elektrisch vermogen van 900 Watt."
Je bedoelt waarschijnlijk:
"De 9 kW neemt echter een minimaal elektrisch vermogen van 900 Watt op."

Citaat: "Je krijgt je COP dus niet hoog genoeg omdat de 9kW niet laag genoeg kan moduleren."
Dit snap ik niet. Ik zou eerder denken dat de COP bij hogere buitentemperaturen ook hoog is
en dat het dan (bijna) onmogelijk is de warmte van de wp kwijt te raken (laag warmteverlies en lage warmteafgifte). Dan moet de wp in de tijd "moduleren".
Dus in dit voorbeeld 0,9 kW elektrisch bij een COP van 6 = ca. 5,4 kW thermisch.
Bij 2 kW warmteverlies betekent dit ca. 37% "looptijd" - hoe de regeling dit invult is een ander verhaal.
Ja, inderdaad, de 9 kW neemt minimaal 900 Watt op + nog een extra zware circulatiepomp.

Ah nee, jij gaat al uit van een COP van 6. Maar die is enkel gegarandeerd bij een hoge thermische afgifte.

Het is net andersom.
Je hebt bijvoorbeeld thermisch maar 2 à 3 kW nodig. Maar je warmtepomp neemt sowieso 1kW op (900W+ circulatiepomp). Dan is je COP 2 à 3.
En veel opstartmomenten (die je COP echt wel naar beneden trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Ja, inderdaad, de 9 kW neemt minimaal 900 Watt op + nog een extra zware circulatiepomp.

Ah nee, jij gaat al uit van een COP van 6. Maar die is enkel gegarandeerd bij een hoge thermische afgifte.

Het is net andersom.
Je hebt bijvoorbeeld thermisch maar 2 à 3 kW nodig. Maar je warmtepomp neemt sowieso 1kW op (900W+ circulatiepomp). Dan is je COP 2 à 3.
En veel opstartmomenten (die je COP echt wel naar beneden trekken).
De COP is uitsluitend een functie van de buitentemperatuur en stooklijn, en een beetje van de compressorfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Groenenboompje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

[...]

Ik heb de temperatuur uit de wastafelkraan gemeten met een geijkte meter van mijn werk. Deze komt perfect overeen met die van de WP. Lijkt er dus inderdaad op dat de thermostaatkraan altijd koudwater bij mengt.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe het kan dat ook van de week weer mijn tank temp. tot 38 graden zakt. Ik heb geen programma, alleen warmhouden. Warmhouden staat ingesteld op 53graden en hyseresis op 5 graden. (iets ruimer gezet dan vorige keer) Temperatuur zou dan niet onder de 48 graden weer opgewarmd moeten worden. Die middag stond ook legionellarun gepland dus geen idee hoe ver die nog gezakt had. (dit doet die niet altijd gelukkig)
Vervang de cartouche maar, probleem opgelost in de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
na dat mijn BSH "stuk" was adviseerden meerdere mensen om via de BUH de SWW op te warmen tot 55c.
Bij mij doet die BUH (bijna) nooit wat, en SWW met wp opwarmen gaat dan ook niet verder dan 48c.

Ik heb even in de google docs gekeken wat jullie zo al hebben bij 9.3.6, 9.3.7 & 9.3.8.
Bij mij staan die op 1, yes / 0c / 1, toegestaan.

ik heb hem namelijk op de standaard instelling staan van 0c, terwijl ik bij de meesten van jullie dan 35c (maximale waarde) zie staan, waarbij sommigen de BUH (9.3.8) instellen op 0 (dan maakt het dus niet uit wat je instelt bij 9.3.7 want hij mag toch nooit aan), sommigen 2 (enkel SWW/WTW), en anderen op 1 "Toegestaan", wat volgens mij betekent "zowel SWW WTW, als CV water".

Waarom heeft bijna iedereen hier hem op 35 staan ipv de standaard waarde van 0?

ALs ik het goed begrijp betekent het dus dat je sww water temp met wp naar 48c, wp met BUH naar 55, BSH voor 55+ kan?

Los van de discussie van afgelopen dagen of verwarmen op WP/BUH of BSH zorgt voor meer of minder warmteopname in het vat, heb ik het idee dat ik iets mis.

Ik dacht dat de BUH alleen was voor "het is buiten te koud". Welke logica / use case mis ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49
Meten is weten, maar dat is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden met alleen deze grafieken.

De LWT in die grafieken is nl 35C (ongeacht buitentemperatuur - vermoed ik), maar in de praktijk is de LWT natuurlijk hoger als het kouder is. En de grafieken geven alleen de situatie bij maximaal vermogen aan, terwijl je dat maximale vermogen alleen nodig hebt als het erg koud is, meestal werk je bij mildere temperaturen in deellast. Een warmtepomp draait dan efficienter, tenzij in heel lage deellast, dan worden fan+circ.pomp overhead weer relatief belangrijker in het verbruik. Je zou dus verwachten dat een 4kW (=8kW begrensd) zuiniger is dan 8kW, en dat een 9kW (=16kW begrensd) relatief zuinig zijn. Inderdaad blijkt de 4kW meestal zuiniger dan de 8kW, behalve bij heel koude temperaturen. Maar de 9kW komt hier eigenlijk niet zo gunstig uit - onderstaand plaatje laat COP(max-vermogen/LWT 35) = opbrengst/verbruik zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1va1pmozWjAS6nExaZ-bvcKECM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvADRzDo4M6RcsWFAVCLKBpJ.png?f=fotoalbum_large

Aangezien de 9kW niet in (zuinige) lage deellast kan werken, en gaat pendelen (=niet heel zuinig/slijtage), en ook minder zuinig lijkt dan de 8kW, zou ik zelf de 8kW kiezen bij 1500m3 jaarverbruik.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinibo
arnoldniessen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:51:
[...]
En de grafieken geven alleen de situatie bij maximaal vermogen aan, terwijl je dat maximale vermogen alleen nodig hebt als het erg koud is, meestal werk je bij mildere temperaturen in deellast. Een warmtepomp draait dan efficienter, tenzij in heel lage deellast, dan worden fan+circ.pomp overhead weer relatief belangrijker in het verbruik. J
Kijk. En dat maakt de keuze voor de juiste warmtepomp zo lastig. Een diep begrip van de definities van COP en andere getallen uit de datasheets is essentieel om de juiste keuze te maken.

Tweakers is wat betreft een prachtig forum om dit begrip enigszins te krijgen. Dank, Arnold! En anderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeGeert
pinibo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Kijk. En dat maakt de keuze voor de juiste warmtepomp zo lastig. Een diep begrip van de definities van COP en andere getallen uit de datasheets is essentieel om de juiste keuze te maken.

Tweakers is wat betreft een prachtig forum om dit begrip enigszins te krijgen. Dank, Arnold! En anderen.
Op dit Brits forum vind je ook heel wat info.
Specifiek over de 9 kW van Daikin:

https://community.openenergymonitor.org/t/my-heat-pump-is-too-big-what-should-i-do/24706/1

https://community.openenergymonitor.org/t/performance-of-9kw-daikin/25243

Ben je wel een avondje mee zoet.

Veel van die mensen op het forum hebben hun warmtepomp gemonitord via
https://heatpumpmonitor.org/

Het is interessant om de effectieve gemiddelde COP te zien van de verschillende merken en types, maar je kan rechts ook op de prestaties klikken van elke warmtepomp apart! Een zee van informatie.

Sommige op dat forum hebben zelfs hun 9kW laten vervangen door een 8kW en dit geeft mooie COP grafieken die geen uitleg meer nodig hebben:
(rood is 8kW, blauw is 9kW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syOcIS74eUjtv3e0DSd5Y8d-3fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EJZ5IzEYCVUO2KfxOcqzJZd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W1g6ffoL5meomjTWd6JzAQLtiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iGMLvBJPHCaeUhGKnx9QObQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinibo
Daar is inderdaad wel wat kennis op te doen! Dank.

Het bewijst maar weer eens dat je als consument zelf in dit soort zaken moet duiken. Ik heb het bedrijf over deze informatie geïnformeerd, maar die stapten daar makkelijk overheen. De 8kW versie hebben zij niet in hun assortiment (in monobloc vorm; wel in split). Opmerking terug van dit bedrijf: het verschil tussen 8kW en 9kW is te verwaarlozen. Tja ... niet dus. Ik ga verder met zoeken naar een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
MrRobin schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:21:
BSH heeft het altijd gewoon gedaan en ik heb op de schroefjes gemeten met de multimeter, dus 't lijkt me niet dat er een aansluiting los is gekomen ofzo.

DIt is hoe het er uit ziet:[Afbeelding]

Misschien niet helemaal goed te zien, maar de nul / blauw zit op de A schroef geklemd en de bruine / fase zit op de B schroef geklemd.

Vanaf hier laat ik idd de installateur het oppakken qua elektrotechniek.

Ik zal eens googelen wat een COTHERM TSR T115 is en wat die safety (groen) hoort te doen.

EDIT: De BSH doet het weer! *confettikanon* :o

snelle google leverde dit document op:
https://www.homeheatingsp...R-Series-Instructions.pdf

Blijkt dat op de BSH zelf ook nog een temperature safety zit. DIt is niet de groene pijl. De Safety zit tussen de achterkant van het groene pijltje en de witte pijl van "Safety", een klein zwart palletje wat omhoog komt (vlak aan de oppervlakte zat die) als de safety getriggered is. Deze kan je indrukken met iets duns en nu doet 'ie 't weer!

De groene pijl bepaalt bij welke temperatuur de safety triggert. Die lijk ik echter niet aan te kunnen passen, dus daar ga ik me niet aan wagen.

Ik gok dat ik in mijn enthousiasme in het spelen met smartgrid mogelijkheden de SWW doel temperatuur iets te hoog heb ingesteld. De warmwater tank kan volgens de handleiding 75c aan, de BSH 85c, maar nergens stond dat de BSH zelf ook nog een temperature safety had die lager is....

Heb voor de zekerheid nu maar 68c als max temperatuur ingesteld, hopelijk triggert die nu nooit meer en anders weet ik de fix en ga ik weer een graadje lager zitten. O-)
Kijkend naar de foto, waar heb jij eigenlijk de temperatuursensor zitten. Of moet ik een bril aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
pinibo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Daar is inderdaad wel wat kennis op te doen! Dank.

Het bewijst maar weer eens dat je als consument zelf in dit soort zaken moet duiken. Ik heb het bedrijf over deze informatie geïnformeerd, maar die stapten daar makkelijk overheen. De 8kW versie hebben zij niet in hun assortiment (in monobloc vorm; wel in split). Opmerking terug van dit bedrijf: het verschil tussen 8kW en 9kW is te verwaarlozen. Tja ... niet dus. Ik ga verder met zoeken naar een ander bedrijf.
Ja je zal je zelf moeten informeren.
Ikzelf heb spijtig genoeg een 9 kW geïnstalleerd, omdat ik 9 kW warmteverlies heb bij -10°C.
Nu zou ik de 8 kW genomen hebben omdat ik niet wist dat de 9 kW je COP verprutst tijdens al die maanden dat je je maximaal vermogen niet nodig hebt.

Ik heb geprobeerd de installateur en Daikin te overtuigen van het probleem, maar ze snappen het probleem zelfs niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Drommels75 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Kijkend naar de foto, waar heb jij eigenlijk de temperatuursensor zitten. Of moet ik een bril aanschaffen?
Ik neem aan dat de sensor gewoon op het element vast zit aan de binnenkant.

De kabel voor de sensor is die dunne aan de rechterkant geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Meer mensen problemen met hun account na een update van de Onecta app? Ik ben op vakantie en heb net een update gekregen. Ik moest opnieuw inloggen maar hij mist de link met het systeem. Ik kan niet verbinden met een bestaande woning (moet ik een qr code scannen). Het lijkt wel alsof hij een 2e account heeft gemaakt en dit niet mijn primaire account is. Meer mensen dit probleem gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:45
Waypoint schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:06:
Meer mensen problemen met hun account na een update van de Onecta app? Ik ben op vakantie en heb net een update gekregen. Ik moest opnieuw inloggen maar hij mist de link met het systeem. Ik kan niet verbinden met een bestaande woning (moet ik een qr code scannen). Het lijkt wel alsof hij een 2e account heeft gemaakt en dit niet mijn primaire account is. Meer mensen dit probleem gehad?
Dit gebeurde ook bij mijn echtgenote, dat kwam omdat ze nog een oud wachtwoord gebruikte. Met het actuele wachtwoord ging het daarna goed. Dus wellicht…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Iemand enig idee waarom mijn tapwater na paar korte douche beurten tot 37 graden is gezakt. Nu paar uur later heeft hij nog geen aanstalten gemaakt om op te warmen.

[6-0A] Comfort setpoint 60
[6-0B] Eco setpoint 45
[6-0C] Reheat setpoint 45 (staat in de app/kamerthermostaat op 54)
[6-0D] Heat up mode Reheat only
[6-0E] Maximum 60
[6-00] Hysteresis 5 (Enige die aangepast kan worden zonder installateursrechten)
[6-08] Hysteresis 10
[6-01] Margin 2

Er zijn dagen dat het wel goed gaat, maar zoals vandaag snap ik er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Groenenboompje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:35:
Iemand enig idee waarom mijn tapwater na paar korte douche beurten tot 37 graden is gezakt. Nu paar uur later heeft hij nog geen aanstalten gemaakt om op te warmen.

[6-0A] Comfort setpoint 60
[6-0B] Eco setpoint 45
[6-0C] Reheat setpoint 45 (staat in de app/kamerthermostaat op 54)
[6-0D] Heat up mode Reheat only
[6-0E] Maximum 60
[6-00] Hysteresis 5 (Enige die aangepast kan worden zonder installateursrechten)
[6-08] Hysteresis 10
[6-01] Margin 2

Er zijn dagen dat het wel goed gaat, maar zoals vandaag snap ik er niks van.
Zoals eerder in dit topic: het kan zijn dat het buiten te warm was om op de compressor te verwarmen, waardoor de BSH gebruikt is. Deze verwarmt een kleiner deel van het water, waardoor het lijkt alsof de tank sneller afkoelt. In werkelijkheid is nooit de hele tank de ingestelde temperatuur geweest, maar alleen een kleiner deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
TKroon schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Zoals eerder in dit topic: het kan zijn dat het buiten te warm was om op de compressor te verwarmen, waardoor de BSH gebruikt is. Deze verwarmt een kleiner deel van het water, waardoor het lijkt alsof de tank sneller afkoelt. In werkelijkheid is nooit de hele tank de ingestelde temperatuur geweest, maar alleen een kleiner deel.
Ik heb dat inderdaad gelezen. Die grens zou ongeveer op 25 graden leggen. Vanwege overmatig BUH gebruik was ik dit al een het volgen en dat leek aardig te kloppen. Maar dat verklaard niet waarom het zo lang duurt voordat er wat gebeurd toch?

Ik heb de buitentemperatuur via de app gevolgd vandaag. Deze is niet boven de 24 graden geweest. Tijdens opwarmen was deze 23 graden, waarbij de tank tot 40 graden op de compressor is verwarmd en de rest op BUH.

Geen idee of ik een BSH heb eigenlijk. [6-02] Capacity staat op 0,0. Stroomverbruik dat ik volg via mijn P1 meter wijst er niet op dat er tussentijds nog ander stroomverbruik door de WP(BSH of BUH) heeft plaats gevonden.

Mocht het van toegevoegde waarde zijn:
Model binnenunit EHVH08S23EJ6V
Model buitenunit ERGA06EAV3H

[ Voor 10% gewijzigd door Groenenboompje op 10-08-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Groenenboompje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Ik heb dat inderdaad gelezen. Die grens zou ongeveer op 25 graden leggen. Vanwege overmatig BUH gebruik was ik dit al een het volgen en dat leek aardig te kloppen. Maar dat verklaard niet waarom het zo lang duurt voordat er wat gebeurd toch?

Ik heb de buitentemperatuur via de app gevolgd vandaag. Deze is niet boven de 24 graden geweest. Tijdens opwarmen was deze 23 graden, waarbij de tank tot 40 graden op de compressor is verwarmd en de rest op BUH.

Geen idee of ik een BSH heb eigenlijk. [6-02] Capacity staat op 0,0. Stroomverbruik dat ik volg via mijn P1 meter wijst er niet op dat er tussentijds nog ander stroomverbruik door de WP(BSH of BUH) heeft plaats gevonden.

Misschien een beetje flauwe vraag maar heb je de buitentemperatuur via de weer app gevolgd op heb je die van de buitenunit uitgelezen? Dat laatste is namelijk waar de warmtepomp zijn beslissingen op neemt. En die kan fors hoger zijn wanneer die in de zon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Groenenboompje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Gezien het type binnenunit die je noemt, heb je een ingebouwde BUH van 6 kW en geen BSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Rojado schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Dit gebeurde ook bij mijn echtgenote, dat kwam omdat ze nog een oud wachtwoord gebruikte. Met het actuele wachtwoord ging het daarna goed. Dus wellicht…..
Gek, ik had hetzelfde e-mailadres gebruikt maar met wachtwoord vergeten een nieuwe gemaakt. Nu via Apple id werkt het wel , thnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Wat er gebeurt:

1. In de WP staat "verwarmen/koelen" UIT.
2. Ik gooi alle zones open.
3. Ik zet in de WP "verwarmen/koelen" op AAN.
4. In de WP staat er "thermostaat AAN".
5. Hij slaat niet aan en begint niet met koelen.

Waarom begint hij niet met koelen?

N.B. Uitschakeltemp koelen staat op 26 graden, terwijl de EXT sensor 27 meet. De buitenunit is 33 graden. Je zou denken dat hij voldoet aan het minimum?

[ Voor 20% gewijzigd door Atomius op 11-08-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:22
warhamstr schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Ook gehad, kwam omdat de zoneregeling m'n VVW dicht hield. koud water over de bypass en direct retour.
Hoe heb je dat structureel opgelost? Als alle ruimtes koel genoeg zijn gaan op een gegeven moment alle zones dicht en dan komt er koud water retour via bypass. Ik heb dit probleem regelmatig. Ik regel de aanvoertemperatuur overigens automatisch bij obv het dauwpunt, dus die staat soms vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Hetisweergezell schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Misschien een beetje flauwe vraag maar heb je de buitentemperatuur via de weer app gevolgd op heb je die van de buitenunit uitgelezen? Dat laatste is namelijk waar de warmtepomp zijn beslissingen op neemt. En die kan fors hoger zijn wanneer die in de zon staat.
De buitentemp op de binnenunit/onecta app.
piieter schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Gezien het type binnenunit die je noemt, heb je een ingebouwde BUH van 6 kW en geen BSH.
Okee, staat dat in ieder geval goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Vraag voor diegene die ook kan koelen met de warmtepomp:
Kost dit koelen met deze hoge buitentemperaturen ongeveer net zo veel energie als verwarmen in de winter?
Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door piieter op 12-08-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:29:
Kost dit koelen met deze hoge buitentemperaturen ongeveer net zo veel energie als verwarmen in de winter?
Mits de warmtepomp de koelte goed kwijt kan (dat is met koelen nog wel eens een dingetje) had ik vorig jaar september een COP van 4,48. En toen stond de zon ook lekker te branden op de buitenunit. Dit jaar heb ik screens en heb ik de koeling nog niet nodig gehad (nu 23 -24 graden binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:48
Weet iemand waarom de Altherma 3 een minimale warmte heeft van 25 graden (voor de vloerverwarming)? Ik kan mij voorstellen dat als dit 20 graden zou zijn, mijn huis iets koeler zou zijn.

Ik heb helaas niet de vloerkoeling element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Landon schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:44:
Weet iemand waarom de Altherma 3 een minimale warmte heeft van 25 graden (voor de vloerverwarming)? Ik kan mij voorstellen dat als dit 20 graden zou zijn, mijn huis iets koeler zou zijn.

Ik weet niet of ik de vraag precies snap.
Om je huis op te warmen moet je er warmte instoppen. Dat gebeurd met minimaal 25 graden (daaronder pakt hij de backupheater en ga je dus nodeloos veel stroom verbruiken) wat al erg laag is.

Als de gewenste temperatuur binnen bereikt is dat slaat de warmtepomp toch gewoon uit? Mijn verwarming doet al niets meer vanaf april en zal waarschijnlijk pas eind september/begin oktober weer een keertje aanslaan.

Of bedoel je dat het 's nachts afkoeld en je dan een klein beetje wil bijverwarmen? Als dat met deze dagen al nodig is dan is de isolatie denk ik zo slecht dat je met 20 graden door je vloer geen enkel verschil gaat merken en je dus beter niets kunt doen.

Maar misschien mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sBhbmrjcalFTVNYpbjxWscQtao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaD2XD8BC6sd87kfdGWmQVon.png?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 16:47
Landon schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:44:

Als je er niet mee kan koelen is dat niet mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
Wij zitten gemiddelde op de volgende COP:

Koelen = 5,50
Verwarmen = 4,48
Tapwater = 2,55

Koelen is in ons geval gemiddeld dus iets hogere COP dan verwarmen.
Wij koelen de vloer alleen met hoge buitentemp. -> anders zou COP voor koelen nog wat hoger zijn
(we hebben ook een L/L airco voor koelen als het in korte tijd even iets gekoeld mag/moet worden)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Atomius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:56:
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Wat er gebeurt:

1. In de WP staat "verwarmen/koelen" UIT.
2. Ik gooi alle zones open.
3. Ik zet in de WP "verwarmen/koelen" op AAN.
4. In de WP staat er "thermostaat AAN".
5. Hij slaat niet aan en begint niet met koelen.

Waarom begint hij niet met koelen?

N.B. Uitschakeltemp koelen staat op 26 graden, terwijl de EXT sensor 27 meet. De buitenunit is 33 graden. Je zou denken dat hij voldoet aan het minimum?
Heb ik ook soms, ik doe dan even krachtig verwarmen aan en na een paar minuten weer uit. Dan begint ie met koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rainesh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Heb ik ook soms, ik doe dan even krachtig verwarmen aan en na een paar minuten weer uit. Dan begint ie met koelen
Ja ik vind het gek.

Heb hem gereboot en daarna deed ie het weer wel.

Het enige wat ik kan bedenken is dat koelen niet meer wil aanslaan als ik “verwarmen/koelen” bij “in werking” uit en aan heb gezet.

Misschien een bug in de stock firmware die ik nog steeds in gebruik heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 16:47
Sparky schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Wij zitten gemiddelde op de volgende COP:

Koelen = 5,50
Verwarmen = 4,48
Tapwater = 2,55

Wij koelen de vloer alleen met hoge buitentemp. -> anders zou COP voor koelen nog wat hoger zijn
Daar heb ik twijfels bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Als ik jouw grafiek goed interpreteer, dan verbruikt jouw warmtepomp zo'n 400W vanaf 10.00 uur tot 19.00 uur.
Dat is zo'n 9 uur x 400 Watt of te wel 3,6 kWh. Ik zag linksboven ook het getal 5,4 kWh staan. Is dat het verbruik over 24 uur? Is dit veel, gemiddeld of weinig ten opzichte van anderen die koelen?
Natuurlijk verschillen de verbruiken per object, door de mate van isolatie, grootte etc. Maar ik probeer inzicht te krijgen in wat de kosten zoal zijn voor een dag goed koelen met buitentemperaturen van 30+ graden C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
piieter schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Als ik jouw grafiek goed interpreteer, dan verbruikt jouw warmtepomp zo'n 400W vanaf 10.00 uur tot 19.00 uur.
Dat is zo'n 9 uur x 400 Watt of te wel 3,6 kWh. Ik zag linksboven ook het getal 5,4 kWh staan. Is dat het verbruik over 24 uur? Is dit veel, gemiddeld of weinig ten opzichte van anderen die koelen?
Natuurlijk verschillen de verbruiken per object, door de mate van isolatie, grootte etc. Maar ik probeer inzicht te krijgen in wat de kosten zoal zijn voor een dag goed koelen met buitentemperaturen van 30+ graden C.
Dit is inc SWW run, vandaar de piek en hogere kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Ik draai nu vanaf 14u. Hij begon met 800w, zakte af naar 600w. Nu nog bezig. Dus 6x700w is zo’n 4,2 kWh vandaag tot nu toe. Houdt het wel net even wat aangenamer dan zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
Atomius schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:42:
[...]

Ik draai nu vanaf 14u. Hij begon met 800w, zakte af naar 600w. Nu nog bezig. Dus 6x700w is zo’n 4,2 kWh vandaag tot nu toe. Houdt het wel net even wat aangenamer dan zonder.
Hier ook ruim 4kWh vandaag voor totaal 100 m2 vloerverwarming. (zo'n 3 Gr.C. koeler binnen met WP dan zonder -> voor al de koudere vloer geeft een verkoelend gevoel)

Nu uit voor vandaag omdat we richting condensvorming (& pendelen) gaan.
Daarnaast leveren de PV panelen nu bijna geen stroom meer -> we koelen liever op PV opwek.

In het voor-/najaar zitten we voor verwarmen al snel aan het dubbele verbruik per dag.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
[...]
Maar ik probeer inzicht te krijgen in wat de kosten zoal zijn voor een dag goed koelen met buitentemperaturen van 30+ graden C.
Hier gisteren 7kWh aan koeling besteed..... penthouse appartement met flink wat glas van 115m2 en plat dak. Buitenunit staat redelijk vrij maar wel veel in de zon.

Alles dichtgehouden en daardoor, schat ik, 1 of 2 graden koeler kunnen houden. Vanaf gisteravond laat wel een probleem met condens op de tegels in de badkamer. Met een dauwpunt van 20graden gaat een watertemperatuur van 17 in de vloer natuurlijk ook niet erg prettig zijn. En om nou water van 21 graden in de vloer te gaan rondpompen.....

Vandaag toch maar uitgezet en even doorbijten tot het morgen koeler wordt.

Betwijfel eigenlijk nog steeds of het koelen overdag het wel waard is. Normaal wil ik 'm zodra de zon weg is in de nacht nog weleens aanzetten. Dan verbruik ik 1-2kWh en begint het huis goed afgekoeld aan de dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker_BE op 13-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Tweaker_BE schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Hier gisteren 7kWh aan koeling besteed..... penthouse appartement met flink wat glas van 115m2 en plat dak. Buitenunit staat redelijk vrij maar wel veel in de zon.

Alles dichtgehouden en daardoor, schat ik, 1 of 2 graden koeler kunnen houden. Vanaf gisteravond laat wel een probleem met condens op de tegels in de badkamer. Met een dauwpunt van 20graden gaat een watertemperatuur van 17 in de vloer natuurlijk ook niet erg prettig zijn. En om nou water van 21 graden in de vloer te gaan rondpompen.....

Vandaag toch maar uitgezet en even doorbijten tot het morgen koeler wordt.

Betwijfel eigenlijk nog steeds of het koelen overdag het wel waard is. Normaal wil ik 'm zodra de zon weg is in de nacht nog weleens aanzetten. Dan verbruik ik 1-2kWh en begint het huis goed afgekoeld aan de dag.
Krijg je dat 's nachts werkend zonder pendelen?

Hier weer aangezet rond 11:30u en kachelt in 1 keer (met dT op 4) lekker door op 550w. Subjectief wel het idee dat het iets uitmaakt, en het waardeloos overschot van mijn zonnepanelen is er toch wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Atomius schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Krijg je dat 's nachts werkend zonder pendelen?
Niet helemaal, maar de runs zijn lang genoeg en de pauzes ertussen ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ja, weer een vraag:

Bij buitentemperaturen van > 25 °C houdt de compressor er mee op om ruimten te verwarmen.
Geldt dit ook voor koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 11:33
Even mijn ervaring: koelen staat nu een dikke week permanent aan. Ik hield het gisteren binnen op zo’n 24 graden, terwijl het naders toch wel 27 graden zou zijn geworden. Dus die 3 graden kouder herken ik wel. Kouder dan 23 graden krijg ik het overigens niet. En nu wel condens bij de niet geïsoleerde leidingen naast de unit.

Verbruik voor koelen is zo’n 3 kw per dag gemiddeld, gisteren 4 kw.

Enig nadeel is dat wanneer het buiten kouder is dan 23 graden zo’n koude vloer niet meer prettig is. Maar al met al ben ik er wel content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
En hebben jullie geen last van condensvorming op de niet geïsoleerde leidingen? Ik keek net ff en zag best wel wat waterdruppels zitten na een dag koelen. Heb ze weggehaald met een handdoek en het koelen maar even gestopt.

Kwestie van de temperatuur verhogen? Hij staat nu op 18 graden. Of minder lang koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
Atomius schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:08:
En hebben jullie geen last van condensvorming op de niet geïsoleerde leidingen? Ik keek net ff en zag best wel wat waterdruppels zitten na een dag koelen. Heb ze weggehaald met een handdoek en het koelen maar even gestopt.

Kwestie van de temperatuur verhogen? Hij staat nu op 18 graden. Of minder lang koelen?
Komt volgens mij omdat bij koelen de ingestelde temperatuur de retourtemperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Waterdruppels op je leidingen moet je echt vermijden in verband met corrosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-10 22:15
Voor anderen die denken om te koelen met een warmtepomp. Gister (toen het 32 graden buiten was) was het bij ons beneden 21 graden en boven max 24 (1e verdieping, woning heeft maar 1 verdieping). We hebben geen airco, alleen de warmtepomp heeft staan koelen. Verbruik van het koelen ligt tussen de 5 en 10 kWh per dag.
Een woning van ongeveer 180m2 met overal vloerverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door kokpol op 13-08-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
MrFish schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:53:
[...]

Waterdruppels op je leidingen moet je echt vermijden in verband met corrosie.
Ook als alles koper, meerlaagse buis of composiet (verdeler) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Sparky schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Ook als alles koper, meerlaagse buis of composiet (verdeler) is?
Dat kun je beter aan een echte installateur vragen. Als je condenserend wilt koelen wordt in de regel al het leidingwerk geïsoleerd om condens te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MrFish schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Dat kun je beter aan een echte installateur vragen. Als je condenserend wilt koelen wordt in de regel al het leidingwerk geïsoleerd om condens te voorkomen.
Maar is condenserend koelen dan niet slecht voor het medium waarin de leidingen zijn verwerkt?
Natte beton (schimmelvorming) lijkt me niet goed en nat hout (parketvloer of laminaatvloer) (houtrot) lijkt me al helemaal niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

piieter schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Maar is condenserend koelen dan niet slecht voor het medium waarin de leidingen zijn verwerkt?
Natte beton (schimmelvorming) lijkt me niet goed en nat hout (parketvloer of laminaatvloer) (houtrot) lijkt me al helemaal niet goed.
Inderdaad. Dit maakt koelen met een WP ook zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75

Was hier ook het geval, stooklijn op een vlakke lijn van 18 graden en delta T van 3.
Uitgaande temperatuur was zo'n 15-16 graden.

Nu stooklijn voor koelen op vlakke lijn van 21 graden gezet en geen last meer van condensvorming op de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 13:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vanochtend tussen ca. 9 uur en nu een dauwpunt van 19,9 - 20,1 °C :S .
Koeling met 18°C ??
Veel plezier :N met condensvorming op leidingen en radiatoren en met een mogelijk waterballet bij vloerkoeling.

13:45 Dauwpunt 21,5 °C

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 14-08-2024 14:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Drommels75 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Was hier ook het geval, stooklijn op een vlakke lijn van 18 graden en delta T van 3.
Uitgaande temperatuur was zo'n 15-16 graden.

Nu stooklijn voor koelen op vlakke lijn van 21 graden gezet en geen last meer van condensvorming op de radiatoren.
Ik doe hetzelfde. De reden dat je 15-16c ziet terwijl je 18 hebt ingesteld heeft te maken met de overregeling die is toegestaan. Staat standaard op 2, maar mijn ervaring is dat het eerder 2.9 was. Ik heb die teruggezet naar 1c uit mijn hoofd en dacht dat het dauw punt een plat getal was van altijd 17-18c en dat daar het advies ook vandaan kwam om met minimaal 18c aanvoer temp te werken.

Bij mij was de aanvoer vandaag met koelen ~17.6c en ik merkte idd een klein beetje condens op de aanvoer. Toch maar even de aanvoer naar 20c gezet voor de zekerheid. Echter als dat betekent dat het ~19c aanvoer wordt en dan met delta t van 3 22c retour wil, dan ben ik bang dat koelen überhaupt niet meer kan hier. De aanvoer was niet voor niets 17.6c, want retour zat al rond 20.5c...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
MrRobin schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Ik doe hetzelfde. De reden dat je 15-16c ziet terwijl je 18 hebt ingesteld heeft te maken met de overregeling die is toegestaan. Staat standaard op 2, maar mijn ervaring is dat het eerder 2.9 was. Ik heb die teruggezet naar 1c uit mijn hoofd en dacht dat het dauw punt een plat getal was van altijd 17-18c en dat daar het advies ook vandaan kwam om met minimaal 18c aanvoer temp te werken.

Bij mij was de aanvoer vandaag met koelen ~17.6c en ik merkte idd een klein beetje condens op de aanvoer. Toch maar even de aanvoer naar 20c gezet voor de zekerheid. Echter als dat betekent dat het ~19c aanvoer wordt en dan met delta t van 3 22c retour wil, dan ben ik bang dat koelen überhaupt niet meer kan hier. De aanvoer was niet voor niets 17.6c, want retour zat al rond 20.5c...
Heb daar verder geen probleem mee als de binnentemperatuur wat hoger wordt, betreffende airco's is ook het advies om het verschil tussen buiten en binnentemp maximaal 5 Graden te houden.
24 Graden binnen voelt tenslotte koel aan als het buiten 29 is..... tenministe voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Drommels75 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:14:
[...]
24 Graden binnen voelt tenslotte koel aan als het buiten 29 is..... tenministe voor mij wel.
Als iemand die gisteren gewoon thuis heeft gewerkt en niet buiten is gekomen kan ik daar niks mee :-).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Condensvorming zal niet plaatsvinden IN een betonvloer waar vloerverwarmingsslangen doorheen lopen maar op de "buitenzijde" van de vloer welke in contact is met de lucht. (welke vervolgens afkoelt op het betreffende koude oppervlakte en daardoor waterdamp laat condenseren)

Als je niet al te gek doet gaat het koelen prima en is de kans op condensvorming erg klein. Hooguit een paar druppels ergens op een niet geïsoleerde afsluiter oid.

Nb: de waterleiding naar een koud waterkraan bevat ook leidingwater met een temperatuur welke lager is dan het dauwpunt. (veelal niet geïsoleerd en geeft in de praktijk ook zelden problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Tweaker_BE schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Als iemand die gisteren gewoon thuis heeft gewerkt en niet buiten is gekomen kan ik daar niks mee :-).
Met dit antwoord kan ik ook niks, zo te lezen heb je dus echt last van de warmte gehad.
Maar zoals iemand anders al schreef is koelen met een altherma 'lastig' en hoeven de meesten niet te verwachten dat ze hun huis lekker op 21 graden houden, dan neem je airco's.

Nog 1 tip, Zigbee of Tuya temperatuursensors op Ali express. Kosten niet veel en uitleesbaar via google home.
Zodra het buiten kouder is dan binnen de ramen, schuifpui of wat dan ook open zetten.

Maar dat is een ander topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Drommels75 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
Met dit antwoord kan ik ook niks, zo te lezen heb je dus echt last van de warmte gehad.
Het is lastig hè, zo'n smiley.....

Maar ik vindt het nogal een onnozele stelling dat 24 lekker koel is als het dan buiten 29 graden is.
Ga je dezelfde redenatie ook volhouden in de winter, 10graden is lekker warm want het is buiten -5?

24graden is gewoon 24graden, daarom hebben we dit soort gestandaardiseerde eenheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drommels75 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Heb daar verder geen probleem mee als de binnentemperatuur wat hoger wordt, betreffende airco's is ook het advies om het verschil tussen buiten en binnentemp maximaal 5 Graden te houden.
maar niet als ik al een uur stil in bed ligt...dan blijft 24 warm en heb ik liever 21 :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Tweaker_BE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Het is lastig hè, zo'n smiley.....

Maar ik vindt het nogal een onnozele stelling dat 24 lekker koel is als het dan buiten 29 graden is.
Ga je dezelfde redenatie ook volhouden in de winter, 10graden is lekker warm want het is buiten -5?

24graden is gewoon 24graden, daarom hebben we dit soort gestandaardiseerde eenheden.
Je hebt gestandaardiseerde temperaturen en gevoelstemperaturen.
Gevoelstemperaturen zijn voor iedereen verschillend!
Wat voor de een veel te warm is kan voor een ander wel een lekkere temperatuur zijn.
Het is net als met smaak. Daar valt niet over te twisten. Het kan wel, maar het heeft geen zin,
hoeveel woorden je er ook aan vuil maakt!

[ Voor 3% gewijzigd door piieter op 16-08-2024 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGeert
piieter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Je hebt gestandaardiseerde temperaturen en gevoelstemperaturen.
Gevoelstemperaturen zijn voor iedereen verschillend!
Wat voor de een veel te warm is kan voor een ander wel een lekkere temperatuur zijn.
Het is net als met smaak. Daar valt niet over te twisten. Het kan wel, maar heeft geen zin.
Comfort is echt wel te objectiveren hoor.
Een comforttemperatuur, wat jij dus effectief aanvoelt, is het gemiddelde van de luchttemperatuur (wat we meten) en de stralingstemperatuur (de temperatuur van je vloer, wand, glas, plafond, wat we nooit meten).

Daarom voelt een kerk fris aan (vanwege de koude muren) en is vloerverwarming zo comfortabel (vanwege het grote aandeel straling).

Of die comforttemperatuur behaaglijk is, is dan weer sterk afhankelijk van een aantal zaken:
  • je activiteit (slapen, zitten, bewegen)
  • je kledij
  • de luchtsnelheid
  • de relatieve vochtigheid.
25°C in de woning kan dus comfortabel zijn als je je vloer koelt (die is dan bijv 21°C), maar kan oncomfortabel zijn als al je vloeren en muren opgewarmd zijn. Twee totaal verschillende gevoelen, en toch dezelfde luchttemperatuur.

In kantoren waar mensen een bepaalde gekende standaardkledij dragen, en waar de activiteit zittend is, is 24.5 °C beschouwd als ideaal in de zomer en 22 in de winter (vanwege een andere kledijfactor).
Dit zijn de temperaturen waarbij je het minst aantal klagende werknemers hebt (10%). Het blijft dus wel een spectrum.

Als je in een magazijn werkt, is je activiteit hoog, daar wil je dus ook lagere temperaturen.

Mensen in een rusthuis hebben een lage activiteit, die hebben in de winter graag 24°C, wat jonge mensen absurd warm vinden.

Het is dus op zich 'subjectief', maar er zit wel een hele wetenschap achter en het is perfect te objectiveren naar een 'ideale' temperatuur afhankelijk van de activiteit die je in het lokaal verwacht.

https://www.ergonomiesite...k%20aan%20warmteverlies).

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
Ik heb vandaag een koude douche gehad omdat mijn WP na de douche gister ochtend niets heeft opgewarmd. Vanaf het moment dat ik doorhad dat ik dat ik niet voldoende warm water kreeg heb ik in de onectaApp gekeken waar die een temperatuur van 30 graden aangaf. Nu weet ik niet wat de temperatuur bij aanvang douche was.

Nu ik terug kijk blijkt de WP woensdagmiddag voor het laatst verwarmd te hebben en dat was de legionella run.

Ik zit er nu sterk aan te denken om toch een programma in te stellen in plaats van enkel warmhouden. Ik ben alleen van mening dat het water altijd voldoende warm moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:45
Groenenboompje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:07:
Ik heb vandaag een koude douche gehad omdat mijn WP na de douche gister ochtend niets heeft opgewarmd. Vanaf het moment dat ik doorhad dat ik dat ik niet voldoende warm water kreeg heb ik in de onectaApp gekeken waar die een temperatuur van 30 graden aangaf. Nu weet ik niet wat de temperatuur bij aanvang douche was.

Nu ik terug kijk blijkt de WP woensdagmiddag voor het laatst verwarmd te hebben en dat was de legionella run.

Ik zit er nu sterk aan te denken om toch een programma in te stellen in plaats van enkel warmhouden. Ik ben alleen van mening dat het water altijd voldoende warm moet zijn.
Alleen al het feit dat je controle hebt over het tijdstip van opwarmen bij een programma maakt het gebruik van die instelling de moeite waard. Altijd sww warmen op de gemiddelde hoogste temperatuur van de dag.
Wel een zomer en voorjaar/herfst/winter verschil maken ivm de 25 graden grens (buh gebruik).
Hier in de zomer 10.00 uur en in de andere jaargetijden 15.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-10 21:06
Bij ons is er een warmtepomp Daikin Altherma 3 R (EHVH08S18E6V) en (ERGA08EVH) geïnstalleerd met zone regelingen afzonderlijk in iedere kamer dmv vloerverwarming.

Nu heb ik tot grote spijt van de installateur begrepen dat de unit niet kan koelen.

Is het mogelijk om deze unit alsnog te voorzien van een koel optie?
Pagina: 1 ... 112 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma