Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:05
piieter schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:26:
Het wordt er voor mij niet duidelijker op.
Maar blijven controleren, misschien is er later iets definitiefs over te roepen.
Zou me niets verbazen als het te maken heeft met de pers/condensatiedruk. Als deze oploopt boven x waarde dat er overgaat naar BUH.
Want de druk loopt op bij hogere buitentemp icm hoge watertemperatuur.
Misschien voor de Tweakers eens in een grafiek de condensatiedruk meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
Ik heb een vraag over de instellingen van de thermostaat van de Daikin Altherma Hybride warmtepomp 8kW:

Eén instelling, waarbij zowel weersafhankelijk en geprogrammeerd op een intelligente manier met elkaar kunnen samenwerken is niet in te stellen.
Het gaat om blz. 95 van de Installations manual punt A.3.1.1.
Daar staan 4 opties:
0=Absoluut
1=Weersafhankelijk
2=Absoluut en geprogrammeerd
3=Weersafhankelijk en geprogrammeerd

Bij ons zijn alleen optie 0 en 1 zichtbaar. Optie 2 en 3 niet, terwijl die er wel zouden moeten zijn.Weet iemand hoe die opties "oproepbaar" zijn?
Met vriendelijke groet,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Pieter B schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:20:
Eén instelling, waarbij zowel weersafhankelijk en geprogrammeerd op een intelligente manier met elkaar kunnen samenwerken is niet in te stellen.
Het gaat om blz. 95 van de Installations manual punt A.3.1.1.
Daar staan 4 opties:
0=Absoluut
1=Weersafhankelijk
2=Absoluut en geprogrammeerd
3=Weersafhankelijk en geprogrammeerd

Bij ons zijn alleen optie 0 en 1 zichtbaar. Optie 2 en 3 niet, terwijl die er wel zouden moeten zijn.Weet iemand hoe die opties "oproepbaar" zijn?
Als ik me goed herinner zijn 2+3 alleen selecteerbaar in AWT mode, niet in kamerthermostaat mode, want dan vindt Daikin het genoeg als je de gewenste kamertemperatuur kunt programmeren.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
Bedankt voor je reactie! Vreemd dat Daikin dit in de handleiding niet erbij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-10 20:14
Even een vraag over Krachtig Verwarmen.

Stel de buitentemperatuur is < 25 graden Celsius.
De instelling voor Comforttemperatuur is 53 graden Celsius.
Als dan Krachtig Verwarmen wordt ingeschakeld, wordt dan sowieso de BUH ingeschakeld of gaat het verwarmen op de compressor?

Ik ging er tot dusver vanuit, dat Krachtig Verwarmen (tot Comforttemperatuur) altijd via de BUH ging, maar ik kan hiervoor geen bewijs vinden in de uitgebreide installateurshandleiding.
Wie heeft hier ervaring mee?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
piieter schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:17:

Als dan Krachtig Verwarmen wordt ingeschakeld, wordt dan sowieso de BUH ingeschakeld of gaat het verwarmen op de compressor?

Ik ging er tot dusver vanuit, dat Krachtig Verwarmen (tot Comforttemperatuur) altijd via de BUH ging, maar ik kan hiervoor geen bewijs vinden in de uitgebreide installateurshandleiding.
Dat hangt van je instelling af. Als je "alleen legionella" hebt, wordt de BUH niet gebruikt. Bij andere instellingen wordt deze wél gebruikt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 11:33
Krachtig verwarmen gaat bij mij gewoon op de compressor. En dat zou je net aan tot 53 graden moeten kunnen halen. De temperatuur van het verwarmingscircuit is dan 58 graden, wat de max lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
pegagus schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:57:
Krachtig verwarmen gaat bij mij gewoon op de compressor. En dat zou je net aan tot 53 graden moeten kunnen halen. De temperatuur van het verwarmingscircuit is dan 58 graden, wat de max lijkt.
+1 (krachtig verwarmen is gewoon naar "comfort temperatuur" ook al doet de term "krachtig" anders vermoeden :) )

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Sparky schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:36:
[...]

+1 (krachtig verwarmen is gewoon naar "comfort temperatuur" ook al doet de term "krachtig" anders vermoeden :) )
Nou ja de compressor heeft veel meer thermische vermogen dan de boosterheater..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Sparky schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Nee, want krachtig kan dus ook samen met de BUH, waardoor het nog sneller gaat. Je kunt dus op programma naar de comfort temperatuur zonder BUH, maar (indien zo ingesteld) krachtig met de BUH.

Los daarvan vind ik de BUH matig. Hij lijkt een veel kleiner deel van de tank te verwarmen. Als mijn tank met de BUH verwarmd is tot aan de gewenste temperatuur is die na een keer douchen al erg ver gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Dat hangt van je instelling af. Als je "alleen legionella" hebt, wordt de BUH niet gebruikt. Bij andere instellingen wordt deze wél gebruikt.
De instelling "alleen legionella" ken ik niet. Heb je een parameter voor me, dan zoek ik de instelling er wel even bij.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
TKroon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Los daarvan vind ik de BUH matig. Hij lijkt een veel kleiner deel van de tank te verwarmen. Als mijn tank met de BUH verwarmd is tot aan de gewenste temperatuur is die na een keer douchen al erg ver gezakt.
Als dat zo zou zijn, dan zou ook een legionella run niet de hele tank verwarmen tot 60 graden. Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, maar kan me toch bijna niet voorstellen dat de legionella run niet de hele tank naar 60gr brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
[...]

Nee, want krachtig kan dus ook samen met de BUH, waardoor het nog sneller gaat. Je kunt dus op programma naar de comfort temperatuur zonder BUH, maar (indien zo ingesteld) krachtig met de BUH.

Heb jij een losse tank met daarin een BUH?
(wij hebben een staand model, de BUH zit niet direct in de tank maar in de circulatieloop -> daarom herken ik me niet in je laatste zin)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:17:

Hier tot 52-53 op de compressor.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Hier tot 52-53 op de compressor.
Ik denk dat ik de vraag misschien niet helemaal duidelijk heb gesteld.
Wat ik bedoelde is, of bij Krachtig Verwarmen altijd de BUH wordt gebruikt, ongeacht of de compressor het kan afhandelen (qua temperatuur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
danny.s schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:34:
[...]

Als dat zo zou zijn, dan zou ook een legionella run niet de hele tank verwarmen tot 60 graden. Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, maar kan me toch bijna niet voorstellen dat de legionella run niet de hele tank naar 60gr brengt.
Klopt, in mijn geval met een losse tank is dat zeker het geval.
Sparky schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:30:
[...]

Heb jij een losse tank met daarin een BUH?
(wij hebben een staand model, de BUH zit niet direct in de tank maar in de circulatieloop -> daarom herken ik me niet in je laatste zin)
Klopt, ik heb een losse tank inderdaad. In jouw geval zal het dan zeker afwijken.

@piieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rybrv7uk5zDXPtxZqrHMVO6Vff4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8bCrL8kSqFGI7rf35xZzWmL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F10VOegpMRFEnCVm0zY4UKOWTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbGHJomFQK0qYKZQNjqd5TTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGX5-uItUzw6tp0zCdRMB4jg1-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYPZEVCqmibXi6qNYoq4sxIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik twee screenshots om alle opties te laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDI41F6tcvasZ4jKWKJEibNxZqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjWRXSsdRrk3phwlVAV2dkWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDfRRbZy5QlgtpxK_zFsc-eVR4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTG1yAMH5FA7aG3cDXOZSJAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvoxGuM111JF137RIShv0ry17pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQCaN3ajG79x8yE7ORnTHjVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7WMzVrRv8JJ9LYcxcXCOe817H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ge2tFMCBPJtoSdy9u9PDeYjB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik "compressor uit", maar als ik de krachtige modus gebruik gaat de backupheater toch aan. Bij normaal verwarmen of via smart grid recommended ON wordt de backupheater niet gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door TKroon op 18-07-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Ik gebruik "compressor uit", maar als ik de krachtige modus gebruik gaat de backupheater toch aan. Bij normaal verwarmen of via smart grid recommended ON wordt de backupheater niet gebruikt.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb echter andere instellingen dan jou.
Bij "Bediening" had/heb ik "Alleen WTW" ingesteld. En ik gebruik geen Smart grid.
Ik zal eens testen wat ie gaat doen als ik de BUH spanningsloos maak (Alamat uit) en dan via de app Krachtig Verwarmen inschakel.
Eens kijken of hij dan op de compressor gaat, of dat er een alarm volgt omdat hij de BUH niet kan inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Update testje:

Buitentemperatuur is 24 graden Celsius.
BUH uitgeschakeld met Alamat.
Comforttemperatuur is 53 graden Celsius.
actuele SWW temperatuur is 43 graden Celsius.

Krachtig Verwarmen ingeschakeld met de Onecta-app.

Compressor startte.
Op de Enphase-app gekeken en:
De eerste paar minuten nam die een vermogen van plusminus 1 KW op
Daarna ging het opgenomen vermogen naar plusminus 3 kW.
Dit ging via één fase!

Daarna de BUH weer ingeschakeld, om te zien of het opgenomen vermogen zou oplopen.

Opgenomen vermogen bleef constant op plusminus 3 KW.
De twee andere fasen waren aan het terugleveren aan het net (zonnepanelen).
Na ongeveer een kwartier Krachtig Verwarmen weer uitgeschakeld.
SWW temperatuur was opgelopen tot 44 graden Celsius.

Conclusie: Bij Krachtig Verwarmen wordt de BUH niet gebruikt, mits de Buitentemperatuur en de vereiste SWW temperatuur binnen de grenzen vallen van wat de compressor aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Ik heb nog een leuke Daikin WP triviantvraag; stel het is 34 graden buiten en de compressor gaat SWW verwarmen. Tijdens het verwarmen wordt het 36-37 graden bijv omdat de zon inmiddels vol op de buitenunit valt. Stopt de compressor dan en neemt de BUH het over..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Atomius schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:10:
Ik heb nog een leuke Daikin WP triviantvraag; stel het is 34 graden buiten en de compressor gaat SWW verwarmen. Tijdens het verwarmen wordt het 36-37 graden bijv omdat de zon inmiddels vol op de buitenunit valt. Stopt de compressor dan en neemt de BUH het over..?
Ik verwacht van wel.
Ook dit is in de toekomst te testen als de opwarming van onze planeet een beetje opschiet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik heb exact een Altherma 3 R W EHBX08EF6V. Deze zou de optie koeling moeten hebben, ik heb ook wel een menu bedrijfsmodus, maar hier kan ik enkel verwarmen selecteren. Is er ergens een andere optie die de bedrijfsmodus koeling overruled, zodat deze niet zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
pegagus schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:37:
Ik heb exact een Altherma 3 R W EHBX08EF6V. Deze zou de optie koeling moeten hebben, ik heb ook wel een menu bedrijfsmodus, maar hier kan ik enkel verwarmen selecteren. Is er ergens een andere optie die de bedrijfsmodus koeling overruled, zodat deze niet zichtbaar is?
Is dat ook zo als je als installateur kijkt (5678)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pegagus schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:37:
Moet je als installateur bij inbedrijfstellen (geloof ik) eerst aanzetten (verwarmen en koelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik ben er inmiddels achter dat de thermostaat ingesteld is als externe thermostaat (enkel aan/uit), terwijl het een draadloze Daikin thermostaat is die o.a. moet kunnen koelen, maar ook bv de unit uit moet kunnen zetten. Morgen maar eens wijzigen in de instellingen in de hoop dat de bedrading wel correct is. Ik vermoed dat de thermostaat nu de bedrijfsmodus verwarmen afdwingt.

19-7-2024 07:38: mijn vermoeden is juist. De thermostaat is aangesloten als externe thermostaat met 2 draden. Die draden zitten voor een externe thermostaat op de juiste klemmen (verandering naar Madoka geeft de melding geen thermostaat aangesloten). Geef ik aan dan de thermostaat met 1 draad is aangesloten, dan zie ik ineens wel koelbedrijf terug in het menu. Ik hoop dat de thermostaat kan worden aangesloten als een alternatief voor de Madoka, want zo is het precies net niets.

[ Voor 39% gewijzigd door pegagus op 19-07-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pegagus schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:39:
Ik ben er inmiddels achter dat de thermostaat ingesteld is als externe thermostaat (enkel aan/uit), terwijl het een draadloze Daikin thermostaat is die o.a. moet kunnen koelen, maar ook bv de unit uit moet kunnen zetten. Morgen maar eens wijzigen in de instellingen in de hoop dat de bedrading wel correct is. Ik vermoed dat de thermostaat nu de bedrijfsmodus verwarmen afdwingt.

19-7-2024 07:38: mijn vermoeden is juist. De thermostaat is aangesloten als externe thermostaat met 2 draden. Die draden zitten voor een externe thermostaat op de juiste klemmen (verandering naar Madoka geeft de melding geen thermostaat aangesloten). Geef ik aan dan de thermostaat met 1 draad is aangesloten, dan zie ik ineens wel koelbedrijf terug in het menu. Ik hoop dat de thermostaat kan worden aangesloten als een alternatief voor de Madoka, want zo is het precies net niets.
Wat is het type precies van die thermostaat?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Daikin EKRTRB. Ik heb in de instellingen van de WP voor de maanden juni, juli en augustus de bedrijfsmodus op enkel koelen gezet, maar ook dat maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 19:30
Ik ben nu eindelijk zover om eens met wat instellingen te doen.

1.
Voordat ik iets mis: kan ik alleen instellingen uitlezen door op de WP via de installateurinstellingen alles langs te lopen of ESPAltherma te gebruiken? Of zijn er nog andere mogelijkheden om eenmalig alle instellingen te krijgen?

2.
Is er consensus over welke waarden zeker aangepast moeten worden in plaats van de standaard? Of begeef ik me nu in een gevaarlijke discussie? ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
edvanleeuwen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:19:

1.
Voordat ik iets mis: kan ik alleen instellingen uitlezen door op de WP via de installateurinstellingen alles langs te lopen of ESPAltherma te gebruiken? Of zijn er nog andere mogelijkheden om eenmalig alle instellingen te krijgen?

2.
Is er consensus over welke waarden zeker aangepast moeten worden in plaats van de standaard? Of begeef ik me nu in een gevaarlijke discussie? ;-)
Even een tip, vóórdat je parameters gaat wijzigen.
Ga (nadat je als installateur bent geworden i.p.v. gebruiker 5-6-7-8) naar menu-item [9.I] Overzicht instellingen.
Maak voor jezelf even foto's van alle 16 schermpjes, zodat je altijd weet wat de standaard instellingen zijn en dat je daar altijd naar terug kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25

1.

2.
Punt 1 is al beantwoord door piieter
Punt 2. Dat is inderdaad niet helemaal zo te zeggen. Het hangt af van de isolatie van je huis, welk type afgiftesysteem je hebt etc. Ik heb bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming en mijn instellingen zullen anders zijn dan mensen met een iets ouder huis met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Hetisweergezell schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Punt 1 is al beantwoord door piieter
Punt 2. Dat is inderdaad niet helemaal zo te zeggen. Het hangt af van de isolatie van je huis, welk type afgiftesysteem je hebt etc. Ik heb bijvoorbeeld een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming en mijn instellingen zullen anders zijn dan mensen met een iets ouder huis met radiatoren.
Dank. Ik heb ook een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming. Daarnaast zonnepanelen.

Ik denk bijvoorbeeld aan de legionellarun overdag in de zomermaanden. Of specifieke instellingen voor de situatie dat je vloerverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:37
Ik zoek nog wat info over een Daikin Altherma boiler RVS 300L (of minder).
- Weet iemand wat ongeveer het spiraal oppervlak is van deze boiler?
- Hoe hoog zit de temperatuursensor? Deze wil je niet te hoog in het vat volgens mij.
- Hoe hoog zit de BUH? Ook deze wil je volgens mij onderin het vat.

Gaat onderstaande ook over een indirect verwarmd RVS Daikin vat? Zit hier dan de BUH misschien toch te ver bovenin?
[...]
Gaat dit over een indirect verwarmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
edvanleeuwen schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:09:
[...]

Dank. Ik heb ook een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming. Daarnaast zonnepanelen.

Ik denk bijvoorbeeld aan de legionellarun overdag in de zomermaanden. Of specifieke instellingen voor de situatie dat je vloerverwarming hebt.
Dat klinkt redelijk hetzelfde als ik heb. Nog 2 vragen
1. Heb je ook op elke kamer een thermostaat? (Naregeling noemen ze dat ook wel)
2. Als het antwoord op vraag 1 ja is, heb je een buffervat (en dan bedoel ik niet het vat voor het sanitair warm water).

(Bij mij is het antwoord op vraag 1 ja en op 2 nee, als dit bij jou ook zo is dan hebben we denk ik een vergelijkbare situatie en kan ik jou de dingen meegeven die ik zelf heb aangepast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pegagus schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:47:
Daikin EKRTRB. Ik heb in de instellingen van de WP voor de maanden juni, juli en augustus de bedrijfsmodus op enkel koelen gezet, maar ook dat maakt niets uit.
Deze kan schakelen tussen koelen en verwarmen. Dan moet je hem volgens de handleiding zo aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD6SGqS3UZyfLmAKp4VakUgJQuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NrNc6iKa8X6QpdLVjv50vZes.png?f=user_large

Het lijkt er niet op dat dat zo gebeurd is. Vervolgens moet de warmtepomp op een externe thermostaat met twee contacten worden ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 22-07-2024 09:31 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
1. Voordat ik iets mis: kan ik alleen instellingen uitlezen door op de WP via de installateurinstellingen alles langs te lopen of ESPAltherma te gebruiken? Of zijn er nog andere mogelijkheden om eenmalig alle instellingen te krijgen?
De instellingen zelf uitlezen kan bij mijn weten niet met ESPAltherma, maar alleen via kamerthermostaat of met P1P2MQTT.
2. Is er consensus over welke waarden zeker aangepast moeten worden in plaats van de standaard? Of begeef ik me nu in een gevaarlijke discussie? ;-)
Consensus niet, en wat er aangepast moet worden hangt af hoe goed het al is ingesteld. Enkele tips om mee te beginnen: aangezien je (trage) VVW hebt: minimaliseer BUH/BSH (back-up heater) gebruik, en verhoog je WP rendement, zeker als je betaalt voor stroom. Kijk daarom of je kunt verwarmen als het buiten warm is, maar niet te warm (boven 25C weigert de WP soms dienst en kiest BUH voor SWW opwarmen, zie eerdere discussies hierover). En zorg dat target-LWT niet onder de 25C komt, want dan gaat de VVW juist op de BUH. En probeer pendelen te voorkomen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:37
gebruiker001 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:36:
- Weet iemand wat ongeveer het spiraal oppervlak is van deze boiler?
- Hoe hoog zit de temperatuursensor? Deze wil je niet te hoog in het vat volgens mij.
- Hoe hoog zit de BUH? Ook deze wil je volgens mij onderin het vat.
Niemand die hier het antwoord op heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
gebruiker001 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb hier de gegevens van de tank gevonden. Maar hier staat niks over de BUH. Mijn eigen contstatering is dat de interne spiraal lager zit dan de BUH. Dit merk ik als ik heb gedoucht na het verwarmen van de tank, dat de temperatuur veel sneller zakt, terwijl ik makkelijk 10 minuten kan douchen zonder een graad veschil te meten als de compressor de tank heeft verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
gebruiker001 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Dit komt uit de databoeken. Ik zou hem zelf niet adviseren aangezien de spiraal maar 1,8 m2 is, eigenlijk te klein voor een warmtepomp. Hoe groter het afgifte oppervlakte hoe meer vermogen er doorheen kan en hoe sneller deze warm is, voor een warmtepomp zou ik een oppervlakte van 2,5 m2 of meer adviseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD82FWHvYvQ2pkjNDM7LWcQmj6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e85YqHSQydiwvY85OyUcpFTQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK6DlVjRqimOitF54ND3JEKLzF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihNtHlNSu8IGMQjc9illedwa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:16

tijmeng

Panasonic 7J

Ik zit nog steeds te dubben tussen een LG Therma, Panasonic J of een Daikin Altherma 3 monoblock. Binnen heb ik geen ruimte, dus Amber en Valliant vallen af. De LG is waardeloos in koelen en heeft niet de beste aansturen. De Panasonic heeft een goede staat van dienst. Maar de Daikin monoblock is momenteel wel erg netjes geprijsd. Met de 4 (5.5) KW variant kom ik prima uit.

Ondanks de erg nette prijs en allicht prima performance heb ik niet echt het idee dat Tweakers warm loopt voor deze monoblock. Zie ik iets over het hoofd, of is deze monoblock gewoon een prima ding?

Ik zie wat meldingen van herrie op andere fora, maar dit blijkt veelal een transportbout te zijn welke niet verwijderd is tijdens de installatie.

Nog andere zaken, of is een ieder hier tevree met zijn Altherma Monoblock?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
tijmeng schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:56:
Ik zit nog steeds te dubben tussen een LG Therma, Panasonic J of een Daikin Altherma 3 monoblock. Binnen heb ik geen ruimte, dus Amber en Valliant vallen af. De LG is waardeloos in koelen en heeft niet de beste aansturen. De Panasonic heeft een goede staat van dienst. Maar de Daikin monoblock is momenteel wel erg netjes geprijsd. Met de 4 (5.5) KW variant kom ik prima uit.

Ondanks de erg nette prijs en allicht prima performance heb ik niet echt het idee dat Tweakers warm loopt voor deze monoblock. Zie ik iets over het hoofd, of is deze monoblock gewoon een prima ding?

Ik zie wat meldingen van herrie op andere fora, maar dit blijkt veelal een transportbout te zijn welke niet verwijderd is tijdens de installatie.

De meesten hier hebben een split (denk ik), maar @Technician- heeft wel al vaker de mono blocks geïnstalleerd, en volgens mij is hij er erg positief over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-

Onbekend maakt onbemind. Hij is heel stil juist.
(Je zou bij iemand moeten luisteren die hem heeft)
En ik ondervind geen enkele nadelen. Tov de pana bv heeft deze net wat meer. Een ingebouwde waterdruk meting die afleesbaar is op de thermostaat.
Nadeel, eigenlijk alleen voor de monteur een aantal zaken zijn onhandig geplaatst zoals de montagevoet, maar eenmaal staand maakt dit niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:07

Hier en bij klanten een Altherma monoblock geïnstalleerd. Hoor enkel positieve geluiden. Zijn stille units en halen goed hun opgegeven vermogen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:28
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de Altherma monoblock. Alleen is echt nergens het minimum vermogen te vinden van de units.
Weet iemand dat toevallig wel?
Ook het vemogen bij -7 of -10 kan ik niet vinden.
Gaat dan om 1 van deze units (ik weet nog niet of 3-fase beter is dan 1-fase?)
EBLA09D3V3
EBLA09D3W1 (3-fase)
EBLA11D3V3
EBLA11D3W1 (3-fase)

In de folder van Daikin staan de 1-fase en 3-fase units met exact dezelfde specs overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sven88 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:38:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de Altherma monoblock. Alleen is echt nergens het minimum vermogen te vinden van de units.
EBLA09D3V3
EBLA09D3W1 (3-fase)
EBLA11D3V3
EBLA11D3W1 (3-fase)

In de folder van Daikin staan de 1-fase en 3-fase units met exact dezelfde specs overigens.
Minimum vermogen geeft Daikin nooit op, maar kunnen de ervaringsdeskundigen je hier vast precies vertellen. Je kan grofweg 35% aanhouden voor de meeste WP's. Verschil 1 of 3 fase is alleen de aansluiting op de AC-DC(-AC) inverter, maakt voor het vermogen niet uit. Net wat handiger is icm de rest van de elektrische installatie dus.

Het vermogen vs buitentemperatuur kan je zien op www.daikintechnicaldatahub.eu

Selecteer een unit en evt een SWW-tank en klik dan bovenin op combination specific, dan komt er een tabel uit met het minimumvermogen vs buitentemperatuur bij een bepaalde aanvoertemp.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 24-07-2024 11:37 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
EBLA09D3V3/W1
EBLA11D3V3/W1
Het minimumvermogen van de units van 9kW en groter is helaas nogal fors: 900W verbruik. Met een COP van 5 of meer in de zomer is dat snel te veel warmte-opbrengst!

De units t/m 8kW kunnen wel terugregelen tot ca 260Watt verbruik, maar beginnen vaak veel hoger. Alleen als de instellingen echt goed staan halen ze dat minimum, anders gaan ze pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11

MrFish

Untitled

EBLA09D3V3
EBLA09D3W1 (3-fase)
EBLA11D3V3
EBLA11D3W1 (3-fase)

Als aanvulling op wat hierboven al gezegd is, zou ik je aanraden om te kijken of het 8 kW model niet voldoende is. Het veel lagere minimum-vermogen (dat scheelt zeker een factor 3!) is wel echt heel prettig.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven88
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:28
MrFish schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Als aanvulling op wat hierboven al gezegd is, zou ik je aanraden om te kijken of het 8 kW model niet voldoende is. Het veel lagere minimum-vermogen (dat scheelt zeker een factor 3!) is wel echt heel prettig.
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga inderdaad kijken of de 8KW voldoende zal zijn, het hoge vermogen van de 9 of 11 maakt dat dat eigenlijk geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:29
MrFish schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Ik ben blij dat ik zelf gerekend heb en de 11kW offerte van de installateur omlaag heb gebracht naar een 8kW. Dit gaat wel over een split unit. Of gelden de genoemde vermogens alleen voor de monoblocks?

@arnoldniessen Met welke settings kan ik invloed uitoefenen op "langduring pruttelen", naast een conservatieve stooklijn waar mee de ingestelde thermostaat temperatuur net wel/niet gehaald wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick4 op 25-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Patrick4 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Ik ben blij dat ik zelf gerekend heb en de 11kW offerte van de installateur omlaag heb gebracht naar een 8kW. Dit gaat wel over een split unit. Of gelden de genoemde vermogens alleen voor de monoblocks?
De splits kunnen terug moduleren tot 200-250W opgenomen vermogen (geen idee of het voor de monoblocks anders is).
[...]

@arnoldniessen Met welke settings kan ik invloed uitoefenen op "langduring pruttelen", naast een conservatieve stooklijn waar mee de ingestelde thermostaat temperatuur net wel/niet gehaald wordt?
Overshoot/overregeling. Deze op 3 of 4 graden zetten (default is 1). Hiermee sta je de WP toe om boven de stooklijn uit te gaan, ipv uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Heel goed :) Split en monoblock zijn wat dat betreft (en verder ook zo goed als alles) hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pegagus
RonJ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Deze kan schakelen tussen koelen en verwarmen. Dan moet je hem volgens de handleiding zo aansluiten:

[Afbeelding]

Het lijkt er niet op dat dat zo gebeurd is. Vervolgens moet de warmtepomp op een externe thermostaat met twee contacten worden ingesteld.
Installateur is geweest. Ik krijg alsnog een Madoka thermostaat. Draadje trekken is wel mogelijk. Ik moet toch nog leidingen wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 12:55
Goedenavond, vanwege het blijvend niet in kunnen loggen op het Developer Portal (ook met tussenkomst van Daikin) heb ik uiteindelijk zelf mijn account verwijderd en daarna weer aangemaakt. Voorgaand probleem is daardoor opgelost. Ik kan echter mijn systeem nu meer zelf opnieuw registreren. Daikin verwijst mij naar mijn installateur voor onderstaande. Deze heb ik benaderd maar heeft tot op heden geen actie op voorgaande ondernomen. Ik beschik echter niet over het benodigde serienummer van de buitenunit 3R MT F 12 kW - ERRA12EW1 (die van de binnenunit en de watertank zitten er gewoon op). Weet iemand of ik voorgaande aan de binnenkant van de buitenunit kan vinden? De monteur heeft tijdens de installatie vorige maand de sticker met serienummer niet geplaatst en weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ik ben blij dat ik zelf gerekend heb en de 11kW offerte van de installateur omlaag heb gebracht naar een 8kW.
Mooi!
Zoals @danny.s al zei: overregeling maximaal. Verder zorgen dat stooklijn past bij huis (te laag=pendelen, te hoog=geen minimumverbruik haalbaar). Als in lente/herfst de warmtebehoefte onder het minimumvermogen daalt, dan met een klokprogramma of een slimmere oplossing een aantal draai-uren kiezen. Ik zou 24-uurs gemiddelde uitproberen voor stabiel stookgedrag (vereist uitzetten spaarstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Hier wordt de firmware van de gebruikersinterface geüpdate naar versie 7.5.0
Ik kan niet direct zien wat er gewijzigd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-10 13:39
Na een verandering in mijn CV systeem heb ik de boel opnieuw op druk gezet, en wilde ik de binnenunit opnieuw een ontluchtingcyclus laten draaien. Ingelogd als installateur zijn echter alle opties onder 'inbedrijfstelling' uitgegrijsd. Wat is hier de oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 18:28
Onder 'In werking' eerst alles op Uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Ik zie instellingen voor de ERGA0?EV. Ik heb een ERGA08DV. Ik heb nog niet kunnen vinden wat het verschil tussen D en E is. Kan ik de waarden voor E ook gebruiken voor D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Hetisweergezell schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Dat klinkt redelijk hetzelfde als ik heb. Nog 2 vragen
1. Heb je ook op elke kamer een thermostaat? (Naregeling noemen ze dat ook wel)
2. Als het antwoord op vraag 1 ja is, heb je een buffervat (en dan bedoel ik niet het vat voor het sanitair warm water).

(Bij mij is het antwoord op vraag 1 ja en op 2 nee, als dit bij jou ook zo is dan hebben we denk ik een vergelijkbare situatie en kan ik jou de dingen meegeven die ik zelf heb aangepast).
Ja, op beide vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ah ok. Dan is jouw situatie toch net iets anders. Ik heb namelijk geen buffervat en daarom heb ik verschillende groepen moeten samenvoegen en deze met 1 thermostaat aansturen zodat de boel stabiel draaide. Anders was er namelijk steeds een te kleine afgifte als kamers apart om warmte vroegen waardoor de boel ging pendelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
edvanleeuwen schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:09:
Ik zie instellingen voor de ERGA0?EV. Ik heb een ERGA08DV. Ik heb nog niet kunnen vinden wat het verschil tussen D en E is. Kan ik de waarden voor E ook gebruiken voor D?
Ik heb een ander model, maar bij mij staan de exacte verschillen in de uitgebreide installateurshandleiding die voor meerdere varianten is bedoeld. Die moet je even zien te vinden op het www.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik heb het smart grid gedeelte inmiddels werkend :D.

Zie rechts aan de buitenkant van de unit een M5StickCPlus met ESPAltherma. Ik heb meerdere malen geprobeerd om hem in de binnenunit te stoppen maar dan krijg ik wegvallende wifi verbindingen (ook al zit de wifi acces point er 1 meter naast), dus dan maar er buiten :).
Links onderin de binnenunit een shelly uni geplaatst die ik nog had liggen en via de kabeldoorvoer in de binnenunit via de onderkant naar buiten geleid voor stroom, past mooi zo!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsA1ya9sm0bkL449A22hePNVtzg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhXtOzzDJIYtdYJSgj8pE3yi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXgMkWBXZ3oUf2XHuTrcfYE8lgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtShGw7NDNMB45w5wI68UBhM.jpg?f=fotoalbum_tile

En bij het schakelen van een van de relais van de shelly ineens een hoogspanningsmast + zonnepanelen symbool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYOPr0qEXljmkGhbGiZZ7_7h7hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6k0V6Kp3AmbOuV9oklg9X6I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdR-ehJusv22R9jNz5ZXhuTsmhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cALx5YaYdCXFMxZIi22eVbWi.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb een 300L SWW vat en ik snap nog niet helemaal wat de "aanbevolen aan" optie van smartgrid nou precies doet met het SWW vat. Ik heb kamerbuffering, elektrische verwarmingstoestellen toestaan beiden op AAN en de Kw-instelling op 2Kw staan.

Ik gebruik mijn SWW vat op setpoint = 45 C, alleen warmhouden met hysterese van 5 (dus <40C => opwarmen naar 45) met een marge van 2 (dus vaak warmt die op tot 46-47 ipv 45).

Mijn SWW insteltemp/comfort temperatuur staat ingesteld op maximaal 75c (maar normaliter dus op 45c).

Wat doet "aanbevolen aan" nou precies voor mij? Ik wil dit eigenlijk elke dag 1 uur gebruiken als de stroomprijs dat uur het goedkoopste is, dus ik wil eigenlijk dat hij het SWW vat gaat verwarmen tot 75c. Dat lukt hem niet in 1 uur (heb BSH/Booster ingesteld op "overlap", die mag dus alleen gebruikt worden als de wp de gevraagde temperatuur niet aan kan en tot die tijd mag alleen op de wp/compressor verwarmd worden), maar dat is ook niet erg. Ik wil dit eigenlijk gebruiken als soort van "dynamisch" gepland warm houden, maar ik heb er nog te weinig mee kunnen spelen om te snappen wat het doet. Iemand tips? Werkt dit alleen als SWW in geprogrammeerd (+ warmhouden) staat? Wat voor programma zou ik dan moeten draaien en heeft iemand dan voorbeelden van warmhoud/eco/comfort/ hysterese temperaturen daarbij?

Of zou "aanbevolen aan" alleen maar een signaal zijn voor de wp om, ongeacht hoe warm SWW nu is, om altijd weer naar de setpoint te gaan verwarmen?

De "geforceerd aan" optie lijkt wel te werken naar behoren: SWW verwarmd naar 75C en kamerbuffering slaat aan.

Ik heb echter beneden + boven vloerverwarming, en vind kamerbuffering niks toevoegen als de WP in koelen modus staat. Ik krijg het toch niet kouder dan +- 22,5-23c (aanvoer temp 18, Delta T cooling van 3). Als ik probeer het 21,5-22c te laten worden dan merk ik dat de wp ergens bij een kamertemperatuur van 22-22,5c begint te pendelen. Ook niet zo gek, een retour temp van 21c en een kamertemperatuur van +1-1,5c is vragen om het onmogelijke...

Kamerbuffering laten we dus maar alleen gebeuren als de WP op verwarmen staat. Kamerbuffering kan je voor zo ver ik kan zien niet echt uit zetten voor specifiek koeling (beiden of niks), dus dan maar zo gedaan:
Kamerbuffering op 25c gezet, terwijl de thermostaat op 23c staat :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MrRobin schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:12:
Ik heb het smart grid gedeelte inmiddels werkend :D.

Zie rechts aan de buitenkant van de unit een M5StickCPlus met ESPAltherma. Ik heb meerdere malen geprobeerd om hem in de binnenunit te stoppen maar dan krijg ik wegvallende wifi verbindingen (ook al zit de wifi acces point er 1 meter naast), dus dan maar er buiten :).
Links onderin de binnenunit een shelly uni geplaatst die ik nog had liggen en via de kabeldoorvoer in de binnenunit via de onderkant naar buiten geleid voor stroom, past mooi zo!.

[Afbeelding][Afbeelding]

En bij het schakelen van een van de relais van de shelly ineens een hoogspanningsmast + zonnepanelen symbool:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb een 300L SWW vat en ik snap nog niet helemaal wat de "aanbevolen aan" optie van smartgrid nou precies doet met het SWW vat. Ik heb kamerbuffering, elektrische verwarmingstoestellen toestaan beiden op AAN en de Kw-instelling op 2Kw staan.

Ik gebruik mijn SWW vat op setpoint = 45 C, alleen warmhouden met hysterese van 5 (dus <40C => opwarmen naar 45) met een marge van 2 (dus vaak warmt die op tot 46-47 ipv 45).

Mijn SWW insteltemp/comfort temperatuur staat ingesteld op maximaal 75c (maar normaliter dus op 45c).

Wat doet "aanbevolen aan" nou precies voor mij? Ik wil dit eigenlijk elke dag 1 uur gebruiken als de stroomprijs dat uur het goedkoopste is, dus ik wil eigenlijk dat hij het SWW vat gaat verwarmen tot 75c. Dat lukt hem niet in 1 uur (heb BSH/Booster ingesteld op "overlap", die mag dus alleen gebruikt worden als de wp de gevraagde temperatuur niet aan kan en tot die tijd mag alleen op de wp/compressor verwarmd worden), maar dat is ook niet erg. Ik wil dit eigenlijk gebruiken als soort van "dynamisch" gepland warm houden, maar ik heb er nog te weinig mee kunnen spelen om te snappen wat het doet. Iemand tips? Werkt dit alleen als SWW in geprogrammeerd (+ warmhouden) staat? Wat voor programma zou ik dan moeten draaien en heeft iemand dan voorbeelden van warmhoud/eco/comfort/ hysterese temperaturen daarbij?

Of zou "aanbevolen aan" alleen maar een signaal zijn voor de wp om, ongeacht hoe warm SWW nu is, om altijd weer naar de setpoint te gaan verwarmen?

De "geforceerd aan" optie lijkt wel te werken naar behoren: SWW verwarmd naar 75C en kamerbuffering slaat aan.

Ik heb echter beneden + boven vloerverwarming, en vind kamerbuffering niks toevoegen als de WP in koelen modus staat. Ik krijg het toch niet kouder dan +- 22,5-23c (aanvoer temp 18, Delta T cooling van 3). Als ik probeer het 21,5-22c te laten worden dan merk ik dat de wp ergens bij een kamertemperatuur van 22-22,5c begint te pendelen. Ook niet zo gek, een retour temp van 21c en een kamertemperatuur van +1-1,5c is vragen om het onmogelijke...

Kamerbuffering laten we dus maar alleen gebeuren als de WP op verwarmen staat. Kamerbuffering kan je voor zo ver ik kan zien niet echt uit zetten voor specifiek koeling (beiden of niks), dus dan maar zo gedaan:
Kamerbuffering op 25c gezet, terwijl de thermostaat op 23c staat :9.
Laat even weten als je eruit bent. Klinkt interessant om te weten.
Trouwens zou ik dat niet snel doen en gewoon de kloktijden SWW beetje met de zonuren instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MrRobin Vooropgesteld: ik zou het vat niet dagelijks op het goedkoopste uur naar 75 graden brengen. Tot 45 graden gaat met een COP van 3-4, maar boven de 55 graden met een COP van 1. Dus als de stroomprijs boven de 5 cent is, raad ik het al niet meer aan.

Bij mij zorgt "aanbevolen aan" ervoor dat de tank tot 53 graden verwarmd wordt, dan stopt hij. met "geforceerd aan" gaat ook de BUH aan en verwarmt hij door tot 75 graden.

Ik heb geen programma's meer ingesteld in de Daikin, ik stuur alles aan met Homey (afhankelijk van buitentempratuur, stroomprijs, etc).

Hoe smart grid werkt icm verwarming weet ik nog niet, daar ga ik komende winter weer mee spelen :) afgelopen lente heb ik de verwarming eerst uit gezet voordat ik de tank ging verwarmen. (wellicht dat je ergens prioriteit in kunt stellen in de Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 20:15
Wij draaien nu al ruim een seizoen met het alleen het smart-grid contact "aanbevolen AAN". Dit betekent volgens mij dat hij eerst in de kamer gaat bufferen en daarna pas in de SWW-tank.

Wat onze woning doet is in de winter de ruimte-setpoints met één graad verhogen en dus lekker doorstoken. Gelukkig meestal op een lekkere zonnige dag, dus al snel valt de warmtevraag weg en wordt het buffervat tot 52 graden opgestookt. Ik heb de BUH uitgezet, want ik vind het zonde om met COP 1 te stoken.

Zomers zet ik in de ochtend een uurtje de koelingsvraag uit, want deze is met vloerkoeling semi-permanent aanwezig. Dat uurtje is voldoende om het buffervat weer op 52 graden te krijgen. Daarna gaat de woning weer gezellig koelen.

TL:DR: SWW wordt alleen verhoogt, indien er geen wamte- of koudevraag uit de woning komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Vanmorgen een AH-00 foutmelding gekregen na het updaten gisteravond naar firmware versie 7.5.0. Desinfectie had om 01:00 moeten plaats vinden.

Het lijkt er op dat mijn BSH / booster van mijn SWW vat het niet meer doet. De wp denkt dat die hem aan zet maar er gebeurt niks.... Gelukkig kwam de installateur net langs voor een lekkende 3weg klep maar die wist er allemaal zo weinig van (durfde niet eens aan de instellingen te zitten om ze uit te lezen) dat die direct een case aan maakte bij Daikin voor de 3weg klep en de niet meer werkende booster en is weer vertrokken...

Iemand enig idee hoe lang daikin service er over doet? Ik kan nu dus niet meer sww verwarmen tot boven ~ 48c. Verwarmen met de wp zelf lukt gelukkig nog wel, maar desinfectie runs gaan dus niet meer.

Anderen die ook hetzelfde probleem hebben met firmware versie 7.5.0?

Ik kan me niet voorstellen waar het probleem anders vandaan komt... Of firmware, of kapotte booster.

Voor zo ver ik weet is die booster een simpele aan / uit optie. Dus of de relais is stuk, of het booster element, of de firmware is de boosdoener...

[ Voor 23% gewijzigd door MrRobin op 29-07-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:12
En benieuwd, ik heb de update gedraaid nadat de legionella run heeft gelopen. Dus nog een week wachten om te zien wat er gebeurd. Zal iets laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
MrRobin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:10:
Vanmorgen een AH-00 foutmelding gekregen na het updaten gisteravond naar firmware versie 7.5.0. Desinfectie had om 01:00 moeten plaats vinden.

Het lijkt er op dat mijn BSH / booster van mijn SWW vat het niet meer doet. De wp denkt dat die hem aan zet maar er gebeurt niks.... Gelukkig kwam de installateur net langs voor een lekkende 3weg klep maar die wist er allemaal zo weinig van (durfde niet eens aan de instellingen te zitten om ze uit te lezen) dat die direct een case aan maakte bij Daikin voor de 3weg klep en de niet meer werkende booster en is weer vertrokken...

Iemand enig idee hoe lang daikin service er over doet? Ik kan nu dus niet meer sww verwarmen tot boven ~ 48c. Verwarmen met de wp zelf lukt gelukkig nog wel, maar desinfectie runs gaan dus niet meer.

Anderen die ook hetzelfde probleem hebben met firmware versie 7.5.0?

Ik kan me niet voorstellen waar het probleem anders vandaan komt... Of firmware, of kapotte booster.

Voor zo ver ik weet is die booster een simpele aan / uit optie. Dus of de relais is stuk, of het booster element, of de firmware is de boosdoener...
Hallo
Ik heb ook de update naar 7.5.0 gedaan
Zonet even de BUH handmatig aangezet, via krachtig verwanten, in de app
Omdat de buiten unit nu ruim boven de 35 graden is door de zon moest de BUH direct aangesproken worden. En die ging ook aan.
Dus (bij mij) ligt het niet aan de software update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Arjanvdzwaag schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Hallo
Ik heb ook de update naar 7.5.0 gedaan
Zonet even de BUH handmatig aangezet, via krachtig verwanten, in de app
Omdat de buiten unit nu ruim boven de 35 graden is door de zon moest de BUH direct aangesproken worden. En die ging ook aan.
Dus (bij mij) ligt het niet aan de software update
Bij mij hetzelfde, vrijdag update gedaan, zaterdag zonder problemen legionella run. (Vloermodel, alleen BUH, geen BSH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
danny.s schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Bij mij hetzelfde, vrijdag update gedaan, zaterdag zondag problemen legionella run. (Vloermodel, alleen BUH, geen BSH)
Als ik het goed begrijp heb jij dus een vloermodel met een geïntegreerd water vat, zonder elektrische spiraal (booster) er in en verwarmt die dus altijd via de wp, waarbij de wp de BUH gebruikt om water te verwarmen boven de waarde dat die normaal aan kan? En dat werkt dus ook niet meer sinds 7.5.0?

Nog meer mensen met deze issues? Ik houd jullie op de hoogte zodra ik iets hoor van Daikin zelf. Aangezien ik geen idee heb hoe lang dat gaat duren, toch een vraag:

Hoeveel zorgen moet ik me gaan maken als ik langere tijd geen desinfectie kan doen? Er staat me bij dat code AH-00 ook getoond wordt als 3 weken achter elkaar de desinfectie faalt (bijv omdat je op dat moment sww gebruikt zodat hij de beoogde temperatuur niet binnen de geplande tijd kan halen), dus daar uit maak ik op dat 3-4 weken geen probleem moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Ik heb in het verleden wel eens gehad dat na een wijziging van een sww instelling de eerstvolgende legionella run de AH-00 storing gaf. De week daarna ging het dan vanzelf weer goed. Vanaf toen heb ik niet meer veel veranderd behalve dan via de app om de goede/gunstige uren te programmeren. (Hoogst mogelijke buiten temperatuur maar altijd onder de 25 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MrRobin als je die rode ring irritant vindt, kun je ook in de instellingen de legionella opnieuw plannen voor over een uur bijvoorbeeld. En daarna weer terug zetten.
Of legionella uitzetten, warmtepomp herstarten en weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
TKroon schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:49:
@MrRobin als je die rode ring irritant vindt, kun je ook in de instellingen de legionella opnieuw plannen voor over een uur bijvoorbeeld. En daarna weer terug zetten.
Of legionella uitzetten, warmtepomp herstarten en weer aanzetten.
Bedankt voor de tip!

Ik ben voor de zekerheid even door alle instellingen heen gelopen en kwam wel een paar vreemde zaken tegen, zo als dat het systeem ineens dacht dat er een solarkit aangesloten was. Dat heb ik maar even gecorrigeerd en ook de BSH ecotimer zo laag mogelijk gezet, voor wat het mag baten.

Had idd al de desinfectie vandaag een keer geprobeerd (maar de BSH bleef maar uit na 2,5-3 uur wachten).

Heb hem nu voor dinsdagmorgen 01:00 gepland staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MrRobin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij dus een vloermodel met een geïntegreerd water vat, zonder elektrische spiraal (booster) er in en verwarmt die dus altijd via de wp, waarbij de wp de BUH gebruikt om water te verwarmen boven de waarde dat die normaal aan kan? En dat werkt dus ook niet meer sinds 7.5.0?

Nog meer mensen met deze issues? Ik houd jullie op de hoogte zodra ik iets hoor van Daikin zelf. Aangezien ik geen idee heb hoe lang dat gaat duren, toch een vraag:

Hoeveel zorgen moet ik me gaan maken als ik langere tijd geen desinfectie kan doen? Er staat me bij dat code AH-00 ook getoond wordt als 3 weken achter elkaar de desinfectie faalt (bijv omdat je op dat moment sww gebruikt zodat hij de beoogde temperatuur niet binnen de geplande tijd kan halen), dus daar uit maak ik op dat 3-4 weken geen probleem moet zijn?
Nee had een typo/autocorrectie :'(

‘Zaterdag zondag problemen’ moest zijn ‘zaterdag zonder problemen’. Originele bericht ook aangepast nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Een algemene vraag:

Voor de mensen die een warmtepomp hebben die ook kan koelen en verder geen airco's hebben, wat is bij jullie de kamertemperatuur op het heetst van de dag, als het buiten zoals bij de huidige dagen tegen de 30 graden Celsius is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:27:
Een algemene vraag:

Voor de mensen die een warmtepomp hebben die ook kan koelen en verder geen airco's hebben, wat is bij jullie de kamertemperatuur op het heetst van de dag, als het buiten zoals bij de huidige dagen tegen de 30 graden Celsius is?
Wij kunnen wel koelen (verder geen airco) maar hebben dat nog niet gebruikt deze zomer. Heetste kamertemperatuur op zolder is momenteel 23 graden. Maar wij hebben een goed geïsoleerd huis en sinds dit jaar screens aan de zonzijde. Hierdoor hoeven we de koeling voor een paar dagen warm weer niet aan te zetten. Als het langere tijd achterelkaar warm lijkt te worden (ook 's nachts) dan ga ik hem weer aanzwengelen.

Twee jaar geleden was het een hete zomer. Toen alle binnengordijnen goed dicht gehouden (hadden nog geen screens) en de koeling aan. Toen was de temperatuur 23 graden beneden, 24-25 op de 1e etage en 27-28 op de 2e etage. Toen was het buiten langere tijd boven de 35 graden en 's nachts bleef het soms boven de 28 graden. Bij collega's met minder goede isolatie/koeling etc was het toen ruim 34 graden (om het even in perspectief te plaatsen).

Dus het haalt de scherpe kantjes er van af (mits een goede isolatie en mits je tijdig begint met koelen, niet als de boel al is opgewarmd,,,)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
Ik ben hier nu voor het eerst ervaring aan het op doen. Context: vrijstaand huis bj 2012, op het westen zonwering, voor de rest gordijnen dicht, deuren dicht. En nu een graad of 23 binnen, terwijl het buiten 30 graden is. Met mijn blote voeten op de vloer is het binnen prima uit te houden, zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Een algemene vraag:

Dit jaar nog niet met de WP gekoeld maar vorig jaar wel een korte periode. Als er niet te veel zon binnen komt kun je het ca. 5 Gr.C. kouder maken binnen* (bij buitentemp. van rond de 30 Gr.C.)

Wel vroegtijdig beginnen met koelen, en schoentjes uit :)

(in de slaapkamer hebben we een plafondventilator icm vloerverwarming -> nog wat effectiever en een veel lagere GEVOELStemperatuur)

*gebaseerd op vloerverwarming! (radiatoren zijn minder effectief met koelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:33
Een algemene vraag:

Vandaag buiten 32 graden en binnen in de huiskamer met vloerkoeling tussen de 22 en 22,5 graden. Koeling staat continue aan met constante ingestelde temperatuur van 18 graden. Ik zie vertrekwater temperatuur wel lager, zo'n 15 graden. Snap niet helemaal waarom. Koeling gaat uit als buitentemperatuur onder de 20 graden komt. Verbruik vandaag zo'n 8 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
MajaMestreech schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Vandaag buiten 32 graden en binnen in de huiskamer met vloerkoeling tussen de 22 en 22,5 graden. Koeling staat continue aan met constante ingestelde temperatuur van 18 graden. Ik zie vertrekwater temperatuur wel lager, zo'n 15 graden. Snap niet helemaal waarom. Koeling gaat uit als buitentemperatuur onder de 20 graden komt. Verbruik vandaag zo'n 8 kWh.
Ik neem even aan dat je vv hebt.
Met een binnentemp van 22c en een aanvoer van 18 krijg je het heel moeilijk nóg kouder, simpelweg omdat het afgifte vermogen van je vloer ( 4 graden verschil tussen aanvoer en kamer) gewoon te klein is. En de hoge buiten temperaturen verwarmen je huis ook nog eens dus zelfs dat wat je nog kan koelen wordt daar weer deels teniet door gedaan. Heel normaal volgens mij om met zulke temperaturen er eerder voor te zorgen dat je huis niet verder opwarmt ipv echt nog verder koelt.

Waarschijnlijk is je retour temperatuur rond de 18-19c, en met een minimale delta t van 3 wil de wp dan per se kouder water aanvoeren. Als dat niet mag, dan kan de flow geknepen worden. Als dat niet verder kan, dan gaat hij pendelen.

Naast de vertrektemperatuur van 18c is er nog een instelling genaamd (uit mijn hoofd) "over regeling". Die bepaalt hoe ver die onder de 18 mag komen om uitschieters op te vangen en niet direct te gaan pendelen zodra hij eigenlijk kouder wil aanvoeren dan 18c.

Die instelling staat volgens mij standaard op 2c. Mogelijk staat die bij jou op 3c, of is het niet strikt dat hij bij 2.1c gaat pendelen.

Ben je overigens niet bang voor condens vorming in je vloer bij 15c aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:33
MrRobin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Ik neem even aan dat je vv hebt.
Met een binnentemp van 22c en een aanvoer van 18 krijg je het heel moeilijk nóg kouder, simpelweg omdat het afgifte vermogen van je vloer ( 4 graden verschil tussen aanvoer en kamer) gewoon te klein is. En de hoge buiten temperaturen verwarmen je huis ook nog eens dus zelfs dat wat je nog kan koelen wordt daar weer deels teniet door gedaan. Heel normaal volgens mij om met zulke temperaturen er eerder voor te zorgen dat je huis niet verder opwarmt ipv echt nog verder koelt.

Waarschijnlijk is je retour temperatuur rond de 18-19c, en met een minimale delta t van 3 wil de wp dan per se kouder water aanvoeren. Als dat niet mag, dan kan de flow geknepen worden. Als dat niet verder kan, dan gaat hij pendelen.

Naast de vertrektemperatuur van 18c is er nog een instelling genaamd (uit mijn hoofd) "over regeling". Die bepaalt hoe ver die onder de 18 mag komen om uitschieters op te vangen en niet direct te gaan pendelen zodra hij eigenlijk kouder wil aanvoeren dan 18c.

Die instelling staat volgens mij standaard op 2c. Mogelijk staat die bij jou op 3c, of is het niet strikt dat hij bij 2.1c gaat pendelen.

Ben je overigens niet bang voor condens vorming in je vloer bij 15c aanvoer?
Binnentemperatuur hoeft ook niet lager te worden. Ben al tevreden als de temperatuur onder de 24 graden blijft.
Als de instel temperatuur vertrekwater staat op 18 graden zou ik okm verwachten dat die misschien een graadje lager zou worden maar niet dat met de deltaT , inderdaad op 3 graden gezet, verlaagd zou worden. Inderdaad retour temperatuur is 18 graden. Komt wellicht doordat de radiatoren boven veel invloed hebben op de watertemperatuur.
Overregeling staat op 4 graden. Pendelen doet hij inderdaad wel. Ik ga eens vertrekwatertem'eratuur op 20 zetten, kijken of het pendelen hierdoor verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MajaMestreech juist als je met koelen je vertrekwatertemperatuur verhoogt zal hij nog meer gaan pendelen. Misschien kun je de koeling beter een uur uitzetten en dan weer aan voor x uur als je niet wil dat hij pendelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MajaMestreech schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Binnentemperatuur hoeft ook niet lager te worden. Ben al tevreden als de temperatuur onder de 24 graden blijft.
Als de instel temperatuur vertrekwater staat op 18 graden zou ik okm verwachten dat die misschien een graadje lager zou worden maar niet dat met de deltaT , inderdaad op 3 graden gezet, verlaagd zou worden. Inderdaad retour temperatuur is 18 graden. Komt wellicht doordat de radiatoren boven veel invloed hebben op de watertemperatuur.
Overregeling staat op 4 graden. Pendelen doet hij inderdaad wel. Ik ga eens vertrekwatertem'eratuur op 20 zetten, kijken of het pendelen hierdoor verminderd.
In mijn handleiding staat dat de overregeling alleen werkt bij verwarmen (dus niet bij koelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

TKroon schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 06:29:
@MajaMestreech juist als je met koelen je vertrekwatertemperatuur verhoogt zal hij nog meer gaan pendelen. Misschien kun je de koeling beter een uur uitzetten en dan weer aan voor x uur als je niet wil dat hij pendelt.
Inderdaad, de vertrekwatertemperatuur wordt lager dan het setpoint omdat ‘ie zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Oplossing is dus het setpoint iets omlaag, maar dat is waarschijnlijk niet verstandig ivm dauwpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MajaMestreech schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:
[...]

Heb je alle zones/radiatoren open gedraaid? Hoe groter de afgifte hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Helaas mag ik nog tot eind augustus wachten (einde bouwvak) tot ik echt iets hoef te verwachten ivm kapotte booster. Tot die tijd werd mij verteld dat, zolang ik regelmatig warm water blijf gebruiken, ik geen zorgen hoef te maken om legionella.

Ik heb de desinfectie runs maar uitgezet voor tot die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik heb hem de laatste dagen ook op koelen staan maar zie hier ook enorm veel pendel gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz0Cxd9I8s1RshvTPLgCguEFlWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xl6rIa0YuOoFEIFXepg9wkcN.png?f=user_large

Bij verwarmen eigenlijk geen last van gehad. Voor koelen staat de stooklijn op weersafhankelijk tussen de 20 en 18 graden. Op het moment is uitgaande temp 19 graden zover ik het kan zien.

M3 - RWD / Ultra Red - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
MrRobin schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:11:
Helaas mag ik nog tot eind augustus wachten (einde bouwvak) tot ik echt iets hoef te verwachten ivm kapotte booster. Tot die tijd werd mij verteld dat, zolang ik regelmatig warm water blijf gebruiken, ik geen zorgen hoef te maken om legionella.

Ik heb de desinfectie runs maar uitgezet voor tot die tijd..
Oh vervelend zeg

Wat Daikin zegt hangt er wel vanaf hoe vaak en hoeveel warm water je elke dag gebruikt

Je kunt in ieder geval de temperatuur van je sanitair water bv eens per week naar 52 graden laten gaan. Dan doe je al een deel van eventuele bacteriën doden. Je kunt hem als je voor maximaal veiligheid wilt gaan ook totdat de booster is gerepareerd elke dag naar 52 laten gaan. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van hoeveel water je gebruikt. Doe dit wel s nachts of s ochtends want anders is je buiten unit nu snel te heet door de zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 00:24
koekjeh schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:06:
Ik heb hem de laatste dagen ook op koelen staan maar zie hier ook enorm veel pendel gedrag:

[Afbeelding]

Bij verwarmen eigenlijk geen last van gehad. Voor koelen staat de stooklijn op weersafhankelijk tussen de 20 en 18 graden. Op het moment is uitgaande temp 19 graden zover ik het kan zien.
herkenbaar dat is hier ook, het minimale vermogen van de 8kw versie is 300watt en dan haalt ie een cop van 10 bij koelen. Dus hij moet minimaal 3000watt koelvermogen kwijt kunnen, en de temperatuurverschillen zijn daar te klein voor gok ik. ik heb de delta geprobeerd op te hogen naar 7 maar uiteindelijk wordt de intake temperatuur gewoon te koud omdat ie het schijnbaar niet goed kwijt kan. ik ben er maar mee gestopt want ik vond het ook weinig toevoegen aan comfort. We hebben boven 2 airco's en die laten we gewoon 24/7 draaien en de die koude lucht valt door het trapgat naarbeneden en koelt de rest een beetje mee

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 31-07-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

haakjesluiten schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:51:
[...]

herkenbaar dat is hier ook, het minimale vermogen van de 8kw versie is 300watt en dan haalt ie een cop van 10 bij koelen. Dus hij moet minimaal 3000watt koelvermogen kwijt kunnen, en de temperatuurverschillen zijn daar te klein voor gok ik. ik heb de delta geprobeerd op te hogen naar 7 maar uiteindelijk wordt de intake temperatuur gewoon te koud omdat ie het schijnbaar niet goed kwijt kan. ik ben er maar mee gestopt want ik vond het ook weinig toevoegen aan comfort. We hebben boven 2 airco's en die laten we gewoon 24/7 draaien en de die koude lucht valt door het trapgat naarbeneden en koelt de rest een beetje mee
Delta T moet natuurlijk zo laag mogelijk bij koelen. 7 gaat nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
MrFish schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Delta T moet natuurlijk zo laag mogelijk bij koelen. 7 gaat nooit werken.
Waarom natuurlijk? Maar ik heb 3 tot 7 geprobeerd het maakt geen verschil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
haakjesluiten schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:00:
[...]

De delta t bepaald op basis van welke retourtemperatuur de regeling plaatsvind.
Stel je hebt als aanvoerwatertemperatuur 18 graden ingesteld.
Bij delta t = 3 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 21 graden komt.
Bij delta t = 7 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 25 graden komt.

Stel het is in huis 24 graden en je wil toch wat koelen. Dan zal de warmtepomp bij een delta t = 7 als een gek gaan pendelen omdat de retourtemperatuur reeds binnen de delta t ligt.

Bij delta t = 3 zal dit minder zijn. Maar de afgifte moet wel goed zijn want anders komt het gekoelde water nauwelijks opgewarmd weer terug bij de warmtepomp en zal hij dus ook uit slaan. De afgifte moet dus dusdanig zijn dat er water van 18 graden de vloer/radiatoren in wordt gepompt en dat deze dus warmer dan 21 graden weer terugkomt bij de warmtepomp. Mocht het water kouder dan 21 graden terugkomen dat zal de warmtepomp eerst nog proberen het debiet te verlagen waardoor er langer tijd is om de koude af te geven of op een lager vermogen gaan draaien zodat er minder kou het systeem in wordt gepompt maar als de flow al op zijn laagst is en het vermogen al minimaal dan zal de warmtepomp stoppen en daarna gaan pendelen (aangenomen dat er nog steeds koelvraag is...)

Ik hoop dat dit het ietsjes verduidelijkt.

Kleine aanvulling: voor koelen heb je een veel betere afgifte nodig dan voor verwarmen. Daarbij komt ook nog dat warmte opstijgt en dat daarom vloerverwarming ook uitermate geschikt is om warmte af te geven. Voor koelen kun je in feite dus beter 'plafondverwarming' hebben.

In mijn geval betekend het dat ik mijn beide bovenverdiepingen (heb op alle verdiepingen vloerverwarming) helemaal opendraai als ik de koeling aanzet. Dan kan ik koelen zonder te pendelen. Maar wanneer de boel per kamer nageregeld is dan kun je het wel vergeten. (Ik heb de automatische naregeling eruit gesloopt en draai nu de groepen handmatig open waarna ik met 1 thermostaat de boel aanstuurt).

[ Voor 18% gewijzigd door Hetisweergezell op 31-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

haakjesluiten schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Stel: de gewenste aanvoertemperatuur bij koelen is 18 graden. Delta T is 7. Dan wil je dus dat de retourwatertemperatuur 25 graden is. Is dat realistisch, als je kamer bijvoorbeeld 23 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik weet hoe de theorie werkt maar in de praktijk zie ik dat Daikin die delta gebruikt om de flow te regelen die verder niet los in te stellen is. Daarom ben ik wat gaan experimenteren en bij een delta 3 zag ik eerder pendelgedrag als bij een delta 7 ook al had ie tijdens die hele cyclus een veel lagere delta dan die 7 bleef die doordraaien tot de retour temp in de buurt kwam van de setpoint. Maar goed het systeem verwarmt verder prima en met de airco’s is het prima comfortabel. Dit was meer uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hetisweergezell schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:19:
[...]

De delta t bepaald op basis van welke retourtemperatuur de regeling plaatsvind.
Stel je hebt als aanvoerwatertemperatuur 18 graden ingesteld.
Bij delta t = 3 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 21 graden komt.
Bij delta t = 7 stopt de warmtepomp er mee als de retourtemperatuur onder de 25 graden komt.

Stel het is in huis 24 graden en je wil toch wat koelen. Dan zal de warmtepomp bij een delta t = 7 als een gek gaan pendelen omdat de retourtemperatuur reeds binnen de delta t ligt.

Bij delta t = 3 zal dit minder zijn. Maar de afgifte moet wel goed zijn want anders komt het gekoelde water nauwelijks opgewarmd weer terug bij de warmtepomp en zal hij dus ook uit slaan. De afgifte moet dus dusdanig zijn dat er water van 18 graden de vloer/radiatoren in wordt gepompt en dat deze dus warmer dan 21 graden weer terugkomt bij de warmtepomp. Mocht het water kouder dan 21 graden terugkomen dat zal de warmtepomp eerst nog proberen het debiet te verlagen waardoor er langer tijd is om de koude af te geven of op een lager vermogen gaan draaien zodat er minder kou het systeem in wordt gepompt maar als de flow al op zijn laagst is en het vermogen al minimaal dan zal de warmtepomp stoppen en daarna gaan pendelen (aangenomen dat er nog steeds koelvraag is...)

Ik hoop dat dit het ietsjes verduidelijkt.

Kleine aanvulling: voor koelen heb je een veel betere afgifte nodig dan voor verwarmen. Daarbij komt ook nog dat warmte opstijgt en dat daarom vloerverwarming ook uitermate geschikt is om warmte af te geven. Voor koelen kun je in feite dus beter 'plafondverwarming' hebben.

In mijn geval betekend het dat ik mijn beide bovenverdiepingen (heb op alle verdiepingen vloerverwarming) helemaal opendraai als ik de koeling aanzet. Dan kan ik koelen zonder te pendelen. Maar wanneer de boel per kamer nageregeld is dan kun je het wel vergeten. (Ik heb de automatische naregeling eruit gesloopt en draai nu de groepen handmatig open waarna ik met 1 thermostaat de boel aanstuurt).
Nee hoor, delta T is puur de pompregeling. Moduleert de pomp (en compressorenergie) tot de delta T is bereikt. Bij delta T 7 zal de pomp lager draaien dan delta T 3 dan draait deze ws in hooglast (onder normale omstandigheden)
Maar je snapt het idee.

Bij koelen bij te weinig afgifte, wat iedereen bijna heeft. Dan zal delta T 3 beter zijn. Pomp 100% compressor bijna minimaal.
Dan nog kan deze zijn temp niet kwijt omdat er te weinig verschil zit tussen aanvoerwater en luchttemperatuur binnen.

Koelen werkt dus wel veel beter met een groot buffervat die gewoon naar 6C wordt gekoeld en daarna gemengd of rechtstreeks naar fancoils wordt geleid. Met heel veel fancoils kan het zonder buffer maar als deze zijn nageregeld kan het ook weer nadelig zijn.

Haaks op de tweakers filosofie. Maa meer koelen is een grote geïsoleerde buffer wel een optimum.
Heb je deze niet zet dan liever de koelfunctie uit en investeer in een airco.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 01-08-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
Technician- schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Heb je deze niet zet dan liever de koelfunctie uit en investeer in een airco.
Hoezo? Als ik al geld zou gaan stuk slaan op een airco, dan is dat voor de slaapkamers die radiatoren hebben, terwijl de vloerverwarming (en dus koeling) op de begane grond zit.

Mijn (zeer beperkte) ervaring tot nog toe is dat ik tot een buitentemperatuur van 30 graden het binnen tussen de 23 (ochtend) en 24 graden (avond) kan houden en dat vind ik helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Ik heb een vraag met betrekking tot warm tapwater. Deze staat bij mij op vaste waarde van 53 graden ingesteld en bij een temperatuurdaling van 3 graden weer opwarmt. Nu zag ik deze week regelmatig dat die op de BUH opwarmt.
Ik lees dat dat normaal kan zijn overdag bij warme buitentemperaturen. Nu is het alleen zo dat deze vanochtend nog op de BUH heeft opgewarmd en na het douche gaat deze volledig op de warmtepomp tot de 53 graden. Lijkt mij dat buitentemperatuur in de ochtend niet de oorzaak kan zijn.
Wat kan ik verkeerd ingesteld hebben dat de warmtepomp zo snel de BUH gebruikt?

Nu ik hier toch ben heb ik gelijk een andere vraag ook.
Ik heb namelijk soms ook na kort douche dat de tanktemperatuur gedurende de dag veel verder zakt dan ingesteld met gevolg de volgende dag lauw water bij douche. Gebeurd gelukkig niet te vaak, maar is wel vervelend. iemand enig idee in welke hoek ik dit kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Groenenboompje

Kan het zijn dat de buitenunit ‘s ochtends in de zon staat? Daardoor zou hij ‘s middags als het niet te warm is en weer in de schaduw staat juist wel op de compressor kunnen verwarmen.

Je laatste vraag: gebruik je vloerkoeling toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Groenenboompje schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:06:
Ik heb een vraag met betrekking tot warm tapwater. Deze staat bij mij op vaste waarde van 53 graden ingesteld en bij een temperatuurdaling van 3 graden weer opwarmt. Nu zag ik deze week regelmatig dat die op de BUH opwarmt.
Ik lees dat dat normaal kan zijn overdag bij warme buitentemperaturen. Nu is het alleen zo dat deze vanochtend nog op de BUH heeft opgewarmd en na het douche gaat deze volledig op de warmtepomp tot de 53 graden. Lijkt mij dat buitentemperatuur in de ochtend niet de oorzaak kan zijn.

Ik heb namelijk soms ook na kort douche dat de tanktemperatuur gedurende de dag veel verder zakt dan ingesteld met gevolg de volgende dag lauw water bij douche. Gebeurd gelukkig niet te vaak, maar is wel vervelend. iemand enig idee in welke hoek ik dit kan zoeken?
Ik meen dat wanneer het temperatuur verschil tussen ingestelde temperatuur en daadwerkelijke temperatuur te klein is dat in dat geval de warmtepomp niet gestart wordt om de WP te beschermen, die ultra korte runs schijnen niet goed te zijn voor de pomp. Vandaar dat dan de BUH gebruikt wordt. Nu vind ik jouw marge ook klein.
Er zullen hier beslist mensen zijn die weten wat de minimale marge in verschil temperatuur moet zijn wil de WP het werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Rojado schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Ik meen dat wanneer het temperatuur verschil tussen ingestelde temperatuur en daadwerkelijke temperatuur te klein is dat in dat geval de warmtepomp niet gestart wordt om de WP te beschermen
[...]
Ik heb dit hier vaker gelezen in dit forum.
Is dit ook ergens terug te vinden in de uitgebreide installateurshandleiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
Om nog even op een vraag van @Groenenboompje terug te komen:
Ik heb voor mezelf en voor mijn vrouw (die geen kennis heeft van warmtepompen) een soort diagram gemaakt,
over wat de voorwaarden zijn om überhaubt warm tapwater te kunnen aanmaken.
Let op! Dit is een diagram voor mijn type warmtepomp, maar in grote lijnen zal dit voor meerdere warmtepompen gelden.
Misschien hebben meerdere mensen hier iets aan of ze kunnen dit als voorbeeld gebruiken om een eigen diagram te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xjXi_oSAIplPuLKBx0BLgBP7_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usUAQlJzFMRPuwY6WGCNLurT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Groenenboompje schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:06:

Ik vind jouw marge van 3 graden laag. Hierdoor gaat de warmtepomp in mijn beleving veel te snel aan. Omdat bij een klein beetje water verbruik en algemene temperatuur afkoeling van het water, de WP weer aan gaat.
Ik heb zelf een marge van 10 graden. En dat werkt prima.
Ik gebruik de instelling geprogrammeerd + warmhouden. Geprogrammeerd gaat het water elke dag naar 48 graden. De warmhouden temperatuur staat op 45 graden. Pas als het water 35 graden (45 min 10 graden marge = hysterese) gaat de WP aan.
Mocht je veel water gebruiken, en de tank nadert de 35 graden, gaat omdat de sensor op 2 / 3 (?) van het vat zit, deze al eerder aan waardoor je nooit een koude douche hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 04-08-2024 12:16 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma