Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MrFish schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Afgifte, afgifte, afgifte. En in de nacht is het buiten waarschijnlijk gewoon te 'koud' om zonder pendelen te kunnen koelen (te hoge COP, dus te hoog minimum thermisch vermogen). Je kunt eventueel een paar uurtjes per dag, op het warmste moment, koelen. Heb je alleen maar vloerverwarming?
Ja, alleen vloerverwarming over zo'n 100 m2. Maar behalve af en toe stoppen met koelen kan ik dus niet veel aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11

MrFish

Untitled

ArjanK1981 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Ja, alleen vloerverwarming over zo'n 100 m2. Maar behalve af en toe stoppen met koelen kan ik dus niet veel aanpassen?
Nee, TA zo laag mogelijk (net boven het dauwpunt) en een paar uur per dag koelen. Eventueel een ventilator op de vloer zetten. En zorgen dat je geen mengverdeler hebt!

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 11:33
Het dauwpunt kun je zo op internet berekenen. Bij mij is de luchtvochtigheid 60% en de temperatuur 24 graden in huis. Dan zou ik kunnen koelen tot 16 graden. Om problemen te vermijden is 18 graden dus niet zo gek, 17 graden zou misschien nog kunnen, 16 zou ik niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
pegagus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:
Het dauwpunt kun je zo op internet berekenen. Bij mij is de luchtvochtigheid 60% en de temperatuur 24 graden in huis. Dan zou ik kunnen koelen tot 16 graden. Om problemen te vermijden is 18 graden dus niet zo gek, 17 graden zou misschien nog kunnen, 16 zou ik niet doen.
Ik heb vorig jaar 2x een test gedaan door de watertemperatuur te verlagen naar ca. 14 Gr.C. tijdens het koelen van de vloer.

De 1e keer ontstond er op een paar plekken (vloer) een klein beetje vocht/condens. Verder weinig aan de hand.

De 2e keer ging iets verder omlaag in temperatuur en sloeg het weer opeens om. Het werd buiten veel kouder/vochtiger en ik had de kou in m'n dikke vloer zitten. Van het ene op het andere moment was de hele vloer zeiknat. Even droogmaken had niet zo veel zin, vocht in de lucht bleef condenseren. NA ca. 2-3 uur was het over. Ik was bijna in staat om de vloer te verwarmen :)

In de praktijk kunnen we prima tot 17 Gr.C. vloertemperatuur.
Dan koelen we de ruimte ca. 5 Gr.C. af (prima wat ons betreft!)
De L/L airco in de woonkamer gebruiken we minder vaak sinds we de vloer kunnen koelen (koelen doen we overigens zo min mogelijk -> bij voorkeur zon buiten houden)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MrFish schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Nee, TA zo laag mogelijk (net boven het dauwpunt) en een paar uur per dag koelen. Eventueel een ventilator op de vloer zetten. En zorgen dat je geen mengverdeler hebt!
Ik heb de TA halverwege de ochtend een stuk lager gezet, maar toen begon e.e.a. te condenseren. Dus maar weer ff omhoog :) Een mengverdeler heb ik niet.
pegagus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:
Het dauwpunt ligt hier ergens tussen de 17 en 18 graden, met de huidige weersomstandigheden. Met 16 graden kan ik de buizen in de vloer in ieder geval weer zien liggen :+

De flow zie ik nu niet meer terugvallen naar 0 l/min, maar blijft tussen de 15 en 20 l/min. De thermostaat ON/OFF sensor en de Freeze Protection gaan nog wel steeds aan en uit iedere 20 tot 30 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HumorousGazelle schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Het betreft een Altherma 3 inderdaad
Fijn dat je met me mee wil denken. _/-\o_ Vanuit Daikin heb ik dus weinig te verwachten qua support op dit gebied ;(
Als ik het goed begrijp is de puls/overschot sturing enkel toepasbaar in combinatie met de andere smart grid contacten s11s en s10s, en niet enkel op puls? En geeft de X5M contact 3 al een spanning uit, zodat de S0 van de kwh-meter hier regelrecht op aangesloten kan worden?
Klopt, je schakelt de gewenste modus met 1/2 smart grid contacten, de pulsenteller rapporteert het overschot zodat je daarop evt nog het vermogen bijregelt. Dat gaat dan vooral op bij room buffering. Het boilerelement gaat sowieso alleen aan/uit en dat schakel je zelf pas bij voldoende overschot.

Ik gebruik zelf daarom geen pulsmeter, vind het te weinig toevoegen voor de moeite. Als ik al aan room bufferen toekom heb ik dat liever zo stabiel (=efficient) mogelijk.

Hij geeft idd een spanning uit. Dat is meestal genoeg tot een meter of 10 bij goede signaalkabel. Wordt de lengte teveel dan moet er een optocoupler tussen. Precieze specs voor het s0 signaal staan in de installatiehandleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 27-06-2024 15:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-

[ Voor 100% gewijzigd door RonJ op 27-06-2024 15:41 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
danny.s schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Interessant. Hier toevallig weer ervaren vandaag dat hij op de BUH met een setpoint van 45gr. Blijkbaar 1 teveel dus. Hij moest van 40gr komen. En vanaf 41 graden ging de BUH al aan, terwijl het buiten 25gr was.
Er spelen meerdere mechanismen tegelijk: als het verschil tussen de huidige waarde en de doeltemperatuur klein is zal de compressor niet gebruikt worden (naar verwachting een te korte run), en de bekende 25/45 graden grens.
Ikzelf had de fout gemaakt om de run naar 09:00 in de ochtend te verplaatsen, precies het moment dat de ochtendzon voluit op de machine stond ;) Om 08:00 ging het wel goed, grotendeels op zonne-energie.
Uiteindelijk maakt het voor mij weinig uit omdat ik altijd overschot heb, maar we willen natuurlijk wel weten wat de theoretisch gunstige instellingen zijn.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
mawashigeri schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Er spelen meerdere mechanismen tegelijk: als het verschil tussen de huidige waarde en de doeltemperatuur klein is zal de compressor niet gebruikt worden (naar verwachting een te korte run).
Ik ben bekend hier mee ja, maar recentelijk hier ook al aangegeven dat ik dit nog niet eerder heb zien gebeuren hier, zelfs bij kleinere verschillen tussen doel temperatuur en huidige waarde.

Ik moet eens nakijken welke instelling dat is, en waar deze bij mij op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:05
Just_A_User schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:17:
Ik heb een Daikin Altherma 3 GEO. Ik heb hem net omgezet naar koelen in plaats van verwarmen, omdat ik ergens heb gelezen dat gewoon 'uit' niet echt een goed idee is in verband met de levensduur van je bron. Maar tegelijkertijd heb ik airco, en dus wil ik die pomp eigenlijk zo min mogelijk laten doen. Hij staat nu op koelen, en dan op 22 graden (terwijl de wandunit nu vindt dat het 22,2 is binnen) maar dat zal nog naar beneden gaan omdat de airco aan staat.

Vorig jaar had ik die airco nog niet, en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het niet koel genoeg vond in huis met alleen de warmtepomp op koelen.

Mijn vraag is nu; wat moet ik aan instellingen doen om mijn doel te bereiken; namelijk dat de pomp zo min mogelijk doet (want dat is niet echt zinnig als je ook een airco hebt) zonder de pomp echt uit te zeten ivm levensduur van de bron.

Iemand advies?

Edit: net even snel naar de stooklijn gekeken, die staat gewoon op 22 / 22, dus een horizontale lijn.
Het gaat niet om de levensduur van de bron maar om de balans van de bron.
Je moet zoveel mogelijk koelen met de bron, als de GEO goed is geconstrueerd kost dat weinig electrische energie.
Dus alleen op momenten de airco aan en zo lang mogelijk koelen met de WP.

Je moet niet denken aan koelen maar aan de warmte in huis terugstoppen in de bodem.
De warmte die is onttrokken zal moeten worden teruggevoerd in de zomer.

Bij grote bronnen is dit gecontroleerd door de provincie en moet dit redelijk exact kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 18:28
mawashigeri schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Er spelen meerdere mechanismen tegelijk: als het verschil tussen de huidige waarde en de doeltemperatuur klein is zal de compressor niet gebruikt worden (naar verwachting een te korte run), en de bekende 25/45 graden grens.
Dit geldt niet precies zo voor HT apparaten dan denk ik? Ik heb een 3 H HT en vanochtend heb ik via krachtig verwarmen m'n DHW van 47C naar 55C laten gaan, zonder dat daarbij de BUH of Booster bijsprong. Buitentemperatuur was >= 27C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG4J47_tsRDsQQtntu1UuKwm8X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4knqTa9xCJMX0qaWBiFadsFO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Vandaag gekoeld vanaf 13u tot nu. Scheelt wel iets maar heel veel kan ik het niet noemen. Wel één lange run met dT van 4.

Beetje vreemd vanmiddag was wel dat de WP niet aansloeg met koelen. De zones stonden allemaal open maar hij deed niets.

Heb hem toen opnieuw opgestart en toen begon hij wel te koelen. Snapte er weinig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 15:53
Technician- schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Het gaat niet om de levensduur van de bron maar om de balans van de bron.
Je moet zoveel mogelijk koelen met de bron, als de GEO goed is geconstrueerd kost dat weinig electrische energie.
Dus alleen op momenten de airco aan en zo lang mogelijk koelen met de WP.

Je moet niet denken aan koelen maar aan de warmte in huis terugstoppen in de bodem.
De warmte die is onttrokken zal moeten worden teruggevoerd in de zomer.

Bij grote bronnen is dit gecontroleerd door de provincie en moet dit redelijk exact kloppen.
Oke en hoe moet ik hem dan instellen? De pomp kan volgens mij niet actief koelen, maar alleen passief, maar ik heb een eikenhouten vloer (dat was niet onze keuze) en ik wil niet dat het gaat condenseren want water en hout gaat niet goed samen.

Enig advies? Momenteel is de stooklijn 22-22, dus gewoon en horizontale lijn.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Just_A_User schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:34:
[...]

Oke en hoe moet ik hem dan instellen? De pomp kan volgens mij niet actief koelen, maar alleen passief, maar ik heb een eikenhouten vloer (dat was niet onze keuze) en ik wil niet dat het gaat condenseren want water en hout gaat niet goed samen.

Enig advies? Momenteel is de stooklijn 22-22, dus gewoon en horizontale lijn.
Dat is aan jou, als je maar zorgt dat de bron in balans blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 16:47
En ik denk dat een warmtepomp het meest geschikt is voor te verwarmen en een airco voor te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25
Kasseilegger schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:05:
En ik denk dat een warmtepomp het meest geschikt is voor te verwarmen en een airco voor te koelen?
Het principe van allebei is gelijk. Als het om een lucht/lucht warmtepomp gaat dan noemen we het een airco. Als het om een lucht/water of water/water variant gaat dan noemen we het ineens een warmtepomp....

Maar inderdaad een airco werkt beter als je een ruimte echt wil koelen. Met een warmtepomp haal je een paar graden ervan af maar dan houd het ook wel op.

[ Voor 15% gewijzigd door Hetisweergezell op 28-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:11

GaMbiNo

1337

Het koelen valt mij niet tegen eigenlijk. Ik heb de afgelopen hete dagen de warmtepomp laten koelen en dat lukte hem best aardig. De temperatuur liep de afgelopen dagen op tot max. 23-23.5 graden binnen, en zakte 's-nachts weer naar 21.5-22 graden terwijl het buiten 27+ graden was overdag. Het was in huis een stuk behaaglijker dan buiten dus.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat wij een aardig goed geïsoleerd huis en goede zonwering hebben maar toch valt het me niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:12
Aangezien ik zowel een altherma 3 warmtepomp heb (weliswaar zonder koeling) én al langer een Daikin ururu sarara airco bezit heb ik een beetje inzicht in werking en verbruik. Dit door het volgen van beide forums op die gebieden maar dus ook door gebruik.
Mijn stellige indruk is dat koelen met een airco effectiever/efficienter is (SEER 9,0) waarbij ik met deze warme dagen de airco 24/7 aan heb en het verbruik tussen de 50 en 100 Watt per uur ligt. Dat zie ik met de warmtepomp nog niet gebeuren want we weten hier waarschijnlijk allemaal dat het minimum vermogen van de altherma warmtepomp ergens net boven de 400 Watt ligt. Of ligt dat bij koelen wezenlijk anders?

Maar zoals altijd, disclamer, elke situatie is anders dus niet altijd vergelijkbaar 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 28-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Als er massaal veel PV-injectie is én de dynamische prijzen negatief zijn zet ik regelmatig via de Onecta App de stand 'Krachtig' aan om het watervat op te warmen. Op zich loopt alles prima, maar ik merk al sinds de installatie dat er iets verkeerd zit naar mijn gevoel.

Terwijl deze stand actief is loopt de temperatuur op, maar enkel van het onderdeel 'Centrale Verwarming' (die trouwens uit staat) en niet de temperatuur van het onderdeel 'Warmwatertank'.

Dit klopt toch niet? Zou er ergens iets verkeerd zijn aangesloten? Installatie staat er sinds sept. vorig jaar en dit viel me altijd al op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRzkP39rb65i47RRanicKTgZKt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GYOLs3kXkBFZCpIFg4pztZgh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-10 20:14
Liviooo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:32:
Als er massaal veel PV-injectie is én de dynamische prijzen negatief zijn zet ik regelmatig via de Onecta App de stand 'Krachtig' aan om het watervat op te warmen. Op zich loopt alles prima, maar ik merk al sinds de installatie dat er iets verkeerd zit naar mijn gevoel.

Terwijl deze stand actief is loopt de temperatuur op, maar enkel van het onderdeel 'Centrale Verwarming' (die trouwens uit staat) en niet de temperatuur van het onderdeel 'Warmwatertank'.

Dit klopt toch niet? Zou er ergens iets verkeerd zijn aangesloten? Installatie staat er sinds sept. vorig jaar en dit viel me altijd al op.

[Afbeelding]
Wordt jouw SWW wel of niet opgewarmd in die situatie?
Als het wel opgewarmd wordt, dan is er iets in de communicatie niet in orde, zodat je dit foutief in de app ziet, maar als het water niet wordt opgewarmd, dan zou ik er snel een monteur met kennis van zaken bij halen.

Je zou als test ook even de Centrale Verwarming aan kunnen zetten (in de app) en dan kijken of de temperatuur van 53 graden Celsius wel bij de Warmwatertank wordt weergegeven in de app.
Wel even het scherm in de app verversen na inschakelen.
Als nu die 53 graden wel wordt weergegeven bij de Warmwatertank dan is het iets softwarematig, maar als de Centrale Verwarming aan gaat en hij gaat verwarmen, dan is het tijd voor een monteur.

[ Voor 15% gewijzigd door piieter op 29-06-2024 15:41 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Liviooo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:32:

[Afbeelding]
Mijn ervaring, en die heb ik in forum ook al eens getoetst, is dat de temperatuurweergave die je daar ziet de temperatuur is van het verwarmingscircuit dat dus zowel voor verwarming alsook SWW gebruikt wordt. Er zitten dus geen gescheiden circuits in. Daarom zie je dus die temperatuur op die plek stijgen. Om SWW te maken zal die vanuit de basiswaarde van dat moment stijgen tot een graad of vijf meer dan de ingestelde en te bereiken SWW temperatuur.
Met andere woorden, wat jij ziet is normaal gedrag van het systeem. Je kunt hooguit zeggen dat ze dit niet handig in de app verwerkt hebben. Dat is althans mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
Even voor de leuk: een SWW run bij een buitentemperatuur van bijna 30 graden, zonder BUH:
[Afbeelding]

Het kan dus wel, als je je tanksetpoint dus onder de 45 graden houdt.
Tof dat hij het bij zo’n hoge buitentemperatuur trekt op de compressor.

Maar het gaat er toch juist om de temp van de WP zelf? Als die >35 is, is het BUH voor SWW.

Dus je WP stond vast niet in de felle zon op dat moment? ;) Of misschien staat ie altijd wel op een schaduwrijke plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Tof dat hij het bij zo’n hoge buitentemperatuur trekt op de compressor.

Maar het gaat er toch juist om de temp van de WP zelf? Als die >35 is, is het BUH voor SWW.

Dus je WP stond vast niet in de felle zon op dat moment? ;) Of misschien staat ie altijd wel op een schaduwrijke plek.
Mijn bericht was vooral bedoeld om het veel langskomende misverstand te debunken dat bij een buitentemperatuur boven de 25 graden de SWW run altijd op de BSH gaat. Boven de 25 graden (maar onder de 35 graden) kan die tot een SWW temperatuur van 45 graden komen. Boven de 35 graden gaat het altijd op de BSH. Hierbij zijn inderdaad de gemeten buitentemperatuur en het SWW setpoint leidend.

Hij hangt hier op de oostgevel. Hij hing op dit moment enigszins in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:55:
[...]

Mijn bericht was vooral bedoeld om het veel langskomende misverstand te debunken dat bij een buitentemperatuur boven de 25 graden de SWW run altijd op de BSH gaat. Boven de 25 graden (maar onder de 35 graden) kan die tot een SWW temperatuur van 45 graden komen. Boven de 35 graden gaat het altijd op de BSH. Hierbij zijn inderdaad de gemeten buitentemperatuur en het SWW setpoint leidend.

Hij hangt hier op de oostgevel. Hij hing op dit moment enigszins in de zon.
Jep. We zouden een FAQ moeten maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Setpoint SWW 44 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterRubke
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Dit betekend dat de warmtepomp stuurt op een retourtemperatuur van 24 graden. Dit lijkt me dus een instelling waarbij een hoop gependel zal optreden. (Tenzij je pas gaat koelen als de temperatuur in de ruimte boven de 26 graden is maar dan zul je het ook niet koeler dan dat krijgen). Maar als ik het mis heb dan hoor ik het ook graag maar dan heb ik de hele warmtepomp verkeerd begrepen.
Is dit waar? Ik probeer er achter te komen waar de pomp precies op aan- en uitschakelt.
Mijn installatie staat ingesteld op LT-regeling. De vraag is 18°C en DT staat ingesteld op 3°C.
Volgens jouw uitleg zou de unit dus moeten proberen om een retourtemperatuur van 21 graden te krijgen.
Dit is niet zo. Wat ik zie in mijn grafieken in HA is dat de retourtemperatuur rond de 19°C pendelt.
De vertrektemperatuur wordt door het systeem rond de 16°C gehouden (DT van 3?).

De waarde waarop de machine de warmtevraag aan uit schakelt is vermoedelijk wel de retourtemperatuur inderdaad, maar hoe de waarde berekend wordt vraag ik me af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAGdXgDuCqZgU9qHI190GWUhMOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSatTCOTykN6m9m4dYZTS2gi.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik een automatisering in HA gemaakt om het pendelen te voorkomen. Bij uitschakelen van de compressor zet HA de gewenste vertrektemperatuur 2 graden omhoog. Op het moment dat er weer warmtevraag is zet HA de temperatuur weer omlaag.

Dit laatste heb ik vandaag pas ingezet. Hoe dit precies gaat werken weet ik dus op dit moment nog niet.

Edit:
Wat ik denk voor wat betreft de regeltemperatuur is dat ie middelt.
D.w.z.: vertrektemperatuur + retourtemperatuur / 2 = ingestelde temperatuur.
Het verschil tussen de vertrektemperatuur en de retourtemperatuur is de ingestelde DT.

[ Voor 6% gewijzigd door MasterRubke op 29-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Mijn ervaring, en die heb ik in forum ook al eens getoetst, is dat de temperatuurweergave die je daar ziet de temperatuur is van het verwarmingscircuit dat dus zowel voor verwarming alsook SWW gebruikt wordt. Er zitten dus geen gescheiden circuits in. Daarom zie je dus die temperatuur op die plek stijgen. Om SWW te maken zal die vanuit de basiswaarde van dat moment stijgen tot een graad of vijf meer dan de ingestelde en te bereiken SWW temperatuur.
Met andere woorden, wat jij ziet is normaal gedrag van het systeem. Je kunt hooguit zeggen dat ze dit niet handig in de app verwerkt hebben. Dat is althans mijn gedachte.
Ok, Een 10-tal minuten nadat de 'krachtig mode' was afgelopen stond de temperatuur in de app bij verwarming weer op de normale waarde (33°C) en bij warmwatertank stond op dat moment 52°C. We zullen het maar op de slecht app steken zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Liviooo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Ok, Een 10-tal minuten nadat de 'krachtig mode' was afgelopen stond de temperatuur in de app bij verwarming weer op de normale waarde (33°C) en bij warmwatertank stond op dat moment 52°C. We zullen het maar op de slecht app steken zeker?
Yep, ze hadden dit niet bij verwarmen moeten zetten maar in een derde, aparte blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MasterRubke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:25:
[...]

Is dit waar? Ik probeer er achter te komen waar de pomp precies op aan- en uitschakelt.
Mijn installatie staat ingesteld op LT-regeling. De vraag is 18°C en DT staat ingesteld op 3°C.
Volgens jouw uitleg zou de unit dus moeten proberen om een retourtemperatuur van 21 graden te krijgen.
Dit is niet zo. Wat ik zie in mijn grafieken in HA is dat de retourtemperatuur rond de 19°C pendelt.
De vertrektemperatuur wordt door het systeem rond de 16°C gehouden (DT van 3?).
Volgens mijn uitleg probeert de warmtepomp het zo te regelen, door harder of zachter te gaan (moduleren) en het debiet aan te passen (hoeveelhied water per minuut dat hij door het systeem pompt) om de retourtemperatuur op 21 graden te krijgen.

Dat de retourtemperatuur bij jou op rond de 19 graden pendelt betekend dus dat de warmtepomp zijn (minimale) koelvermogen niet kwijt kan. Hierdoor krijgt de warmtepomp dus water van een te lage temperatuur terug waardoor deze uit slaat (en daarna weer aan, etc). Dit kan ook verklaren waarom de vertrektemperatuur nog lager staat, hij begint al met koel water en dat wordt nog koeler.

Je moet er dus voor zorgen dat de warmtepomp zijn minimale koelvermogen wel kan afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejaa
  • Laatst online: 02-07-2024
Hoi met veel intresse alle info gelezen van afgelopen jaar :) we hebben een offerte voor Dakin Altherma 3 R MT 8 KW wandmodel 3 fase ik deel de info. hoor erg graag tips en tops vanuit jullie :) ik zie qua prijzen veel verschillen online snap dat ieder huis anders is en situaties niet altijd vergelijkbaar zijn. Ons huis is 800 m3 gaat me meer over grofweg feeling dat het wel goed zit. alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBtAMMuZix25Hv8pNIAXqH7jdE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcEIImj9Rs39M9dkDiIkVqNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJRH_TL7Wd737r7Ih0qGOq1Cxp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LClRDnw44JFnbmV9z31QN6qz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
ejaa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:52:
Hoi met veel intresse alle info gelezen van afgelopen jaar :) we hebben een offerte voor Dakin Altherma 3 R MT 8 KW wandmodel 3 fase ik deel de info. hoor erg graag tips en tops vanuit jullie :) ik zie qua prijzen veel verschillen online snap dat ieder huis anders is en situaties niet altijd vergelijkbaar zijn. Ons huis is 800 m3 gaat me meer over grofweg feeling dat het wel goed zit. alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou via de ‘koevlaas 2’ methode grofweg kunnen checken of het gekozen vermogen in de goede richting zit. (Gasverbruik in een jaar voor verwarmen * 8,8 / 1650) Voor meer info zoek even op koevlaas methode. Let wel, je afgifte systeem moet het minimum vermogen van de warmtepomp goed kwijt kunnen wil je zuinig en met lange runs (duurzaam) kunnen draaien.
Weet dat een bezoek aan een van de Daikin experience centra (op afspraak) mogelijk korting kan opleveren. Zie hiervoor mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb zelf een lage temperatuur model en een 300Lt warmwater vat. Maar ook wel wat "extra" metertjes leiding en was zonder subsidie denk ik 12,5k kwijt. Ik kan mij niet voorstellen dat in een jaar tijd dit zoveel is toegenomen, zou eerder verwachten dat nu de "gekte" voorbij is de prijs omlaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@smaij @ejaa De prijzen lijken ontzettend op mijn (standaard) offertes van Daikin of LG via lokale installatiebedrijven.
Iets van 16-17 k€ (ook zonder subsidie) met een hele waslijst van uitsluitingen c.q. potentiëel meerwerk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het wel flink aan de prijs. Heb je echt een MT model nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Vraag over het SWW programma.

Tot nu toe altijd met warmhouden gelukt. Echter nu twee keer gehad dat de BUH de SWW wilde gaan opwarmen. Gisteren vanaf 31 graden tot 44, daar heb ik maar even een stokje voor gestoken. Oorzaak: buitenunit wordt >35 graden (staat helaas op het Zuid-Westen in de volle zon).

Om 10u 's ochtends kan ik hem een mooie run laten maken, is het nog niet zo warm en ligt hij nog in de schaduw.

Gebruik: met warmhouden vindt er een run plaats zo 1x per 1,5 dag van 36 naar 44 graden (hysterese van 8 ). We douchen 1x per dag (2 volwassenen) en de kleine gaat 's avonds 1x per 3 dagen o.i.d. in bad.

Nu lees ik dat mede forumgebruikers verschillende dingen doen. Sommigen gebruiken Eco, sommigen alleen Comfort. En de tijd van de run verschilt ook.

Wat is nu wijsheid?

Zelf zat ik te denken aan 1 Eco of Comfort (wat is nu precies het verschil? Ik kom daar niet uit) run per dag om 10u. Dan krijg je mogelijk:

- 1 dreumesbad 's avonds
- 1 doucher 's avonds
- 1 doucher 's ochtends

Hopelijk kan je dat allemaal trekken uit een 230L boiler van 44 graden.

Het schema zou dan zijn:

0:00 stop (dat schijnt te moeten? Waarom eigenlijk?)
10-11:30 (SWW Comfort of Eco run. Wat gebeurt er als je daar 10-13u van maakt? Welke invloed heeft dat?)

En that's it?

Alleen dan zit ik ermee dat, als een volwassene een keer 's avonds in bad gaat, de doucher 's ochtends onvoldoende warm water meer heeft. Of ik de warmhoudoptie dan kan gebruiken weet ik niet, want de compressor rond 19-20u nog best wel >35 graden zijn op een echt hete dag.

Dus wat is wijsheid in deze puzzel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
Atomius schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:00:

Tot nu toe altijd met warmhouden gelukt. Echter nu twee keer gehad dat de BUH de SWW wilde gaan opwarmen. Gisteren vanaf 31 graden tot 44, daar heb ik maar even een stokje voor gestoken. Oorzaak: buitenunit wordt >35 graden (staat helaas op het Zuid-Westen in de volle zon).

Om 10u 's ochtends kan ik hem een mooie run laten maken, is het nog niet zo warm en ligt hij nog in de schaduw.

Gebruik: met warmhouden vindt er een run plaats zo 1x per 1,5 dag van 36 naar 44 graden (hysterese van 8 ). We douchen 1x per dag (2 volwassenen) en de kleine gaat 's avonds 1x per 3 dagen o.i.d. in bad.

Nu lees ik dat mede forumgebruikers verschillende dingen doen. Sommigen gebruiken Eco, sommigen alleen Comfort. En de tijd van de run verschilt ook.

Wat is nu wijsheid?

Zelf zat ik te denken aan 1 Eco of Comfort (wat is nu precies het verschil? Ik kom daar niet uit) run per dag om 10u. Dan krijg je mogelijk:

- 1 dreumesbad 's avonds
- 1 doucher 's avonds
- 1 doucher 's ochtends

Het schema zou dan zijn:

10-11:30 (SWW Comfort of Eco run. Wat gebeurt er als je daar 10-13u van maakt? Welke invloed heeft dat?)

En that's it?

Alleen dan zit ik ermee dat, als een volwassene een keer 's avonds in bad gaat, de doucher 's ochtends onvoldoende warm water meer heeft. Of ik de warmhoudoptie dan kan gebruiken weet ik niet, want de compressor rond 19-20u nog best wel >35 graden zijn op een echt hete dag.

Het grote voordeel/verschil tussen warmhouden en eco/comfort gebruiken is dat jezelf de regie in handen hebt bij eco/comfort qua timing van opwarmen. Eco en Comfort verschillen eigenlijk niet van elkaar maar geeft de mogelijkheid in de app om steeds uit die twee ingestelde temperaturen te kiezen. Waarbij de woorden Eco en Comfort al verraden welke van de twee de hogere temperatuur instelling is. (Wat overigens niet hoeft)
De tijdsduur van eco/comfort kan/mag ook langer zijn, in de basis (bij geen of weinig SWW gebruik na de initiële opwarming) warmt het SWW water op en zodra op temperatuur dan stop het verwarmen ongeacht de ingevulde tijdsduur. Om nu te voorkomen dat, stel dat tijdsblok eco/comfort is 8 uur, dat het systeem aan de hand van de marge instelling weer in dat blok opnieuw een run maakt voeg je de stop actie in. In de praktijk dus bv eco van 10-13 uur en de rest van de dag stop.
Doe je alleen aan warmhouden dan heb je dus geen regie en kan die opwarming zomaar plaatsvinden bij buitentemperatuur (op sensor) van 35 graden +.

Zelf heb ik een tijdslot Eco staan van 2,5 uur (bij periodes van hoge temperaturen 3.00 uur, wij douchen namelijk in de ochtend heel vroeg // maar meestal laat ik verwarmen tussen 15.00 en 17.30 uur = warmste moment van de dag. T instelling is dan 44 graden.
Daarnaast staat dan Warmhouden ook op 44 graden in combinatie met een delta T van 10 graden. Hierdoor sta je nooit onder een koude douche.
Dat laatste is mogelijk de oplossing voor jouw probleem om niet voor verrassingen komen te staan.
Overigens heb ik de legionella run zodanig ingesteld dat die zondagochtend om 3.00 uur loopt omdat mijn echtgenote zondagochtend graag een bad neemt. Dat lukt dan prima met die 60 graden in de ketel 😊😉.
Dus met de legionella optie kun je ook nog tactisch rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Wat is nu wijsheid?

- 1 dreumesbad 's avonds
- 1 doucher 's avonds
- 1 doucher 's ochtends

Het schema zou dan zijn:

En that's it?

Het verschil tussen eco en comfort is niets meer of minder dan dat beide standen zijn die je zelf in kunt stellen. Bijvoorbeeld eco op 48 en comfort op 52 graden.

Ik laat zelf nu 1x per dag de boel opwarmen naar de eco stand (bij mij dus 48 graden). En dan heb ik voldoende warm water voor mij, mijn vrouw en een peuter. Voor het warmwater beneden hebben we de Quooker dus we gebruiken het alleen voor douchen/wassen.

De tijden geven aan dat in die periode de boel op de gewenste (eco of comfort) temperatuur wordt gehouden. Wanneer dus in die periode de boel afkoeld dan gaat hij weer opwarmen. Ik zorg er dus voor dat de boel is opgewarmd voordat ik ga douchen zodat hij tijdens het douchen niet weer op gaat warmen (ik wil immers 1 run per dag hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rojado schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:42:
[...]

Het grote voordeel/verschil tussen warmhouden en eco/comfort gebruiken is dat jezelf de regie in handen hebt bij eco/comfort qua timing van opwarmen. Eco en Comfort verschillen eigenlijk niet van elkaar maar geeft de mogelijkheid in de app om steeds uit die twee ingestelde temperaturen te kiezen. Waarbij de woorden Eco en Comfort al verraden welke van de twee de hogere temperatuur instelling is. (Wat overigens niet hoeft)
De tijdsduur van eco/comfort kan/mag ook langer zijn, in de basis (bij geen of weinig SWW gebruik na de initiële opwarming) warmt het SWW water op en zodra op temperatuur dan stop het verwarmen ongeacht de ingevulde tijdsduur. Om nu te voorkomen dat, stel dat tijdsblok eco/comfort is 8 uur, dat het systeem aan de hand van de marge instelling weer in dat blok opnieuw een run maakt voeg je de stop actie in. In de praktijk dus bv eco van 10-13 uur en de rest van de dag stop.
Doe je alleen aan warmhouden dan heb je dus geen regie en kan die opwarming zomaar plaatsvinden bij buitentemperatuur (op sensor) van 35 graden +.

Zelf heb ik een tijdslot Eco staan van 2,5 uur (bij periodes van hoge temperaturen 3.00 uur, wij douchen namelijk in de ochtend heel vroeg // maar meestal laat ik verwarmen tussen 15.00 en 17.30 uur = warmste moment van de dag. T instelling is dan 44 graden.
Daarnaast staat dan Warmhouden ook op 44 graden in combinatie met een delta T van 10 graden. Hierdoor sta je nooit onder een koude douche.
Dat laatste is mogelijk de oplossing voor jouw probleem om niet voor verrassingen komen te staan.
Overigens heb ik de legionella run zodanig ingesteld dat die zondagochtend om 3.00 uur loopt omdat mijn echtgenote zondagochtend graag een bad neemt. Dat lukt dan prima met die 60 graden in de ketel 😊😉.
Dus met de legionella optie kun je ook nog tactisch rekening houden.
Thanks, helder.

Dus het schema zou dan worden:

0:00u stop (dat moet toch? Heb ik iig meerdere mensen zien doen)
10-12u Eco of Comfort run tot graden X
12u opnieuw stop?

En jij hebt naast zo'n schema dus warmhouden aanstaan. Maar dat zou er dus nog wel voor kunnen zorgen dat er op hele hete momenten gebruik wordt gemaakt van de BUH, of niet?
Hetisweergezell schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Het verschil tussen eco en comfort is niets meer of minder dan dat beide standen zijn die je zelf in kunt stellen. Bijvoorbeeld eco op 48 en comfort op 52 graden.

Ik laat zelf nu 1x per dag de boel opwarmen naar de eco stand (bij mij dus 48 graden). En dan heb ik voldoende warm water voor mij, mijn vrouw en een peuter. Voor het warmwater beneden hebben we de Quooker dus we gebruiken het alleen voor douchen/wassen.

De tijden geven aan dat in die periode de boel op de gewenste (eco of comfort) temperatuur wordt gehouden. Wanneer dus in die periode de boel afkoeld dan gaat hij weer opwarmen. Ik zorg er dus voor dat de boel is opgewarmd voordat ik ga douchen zodat hij tijdens het douchen niet weer op gaat warmen (ik wil immers 1 run per dag hebben).
Thanks, helder zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Atomius schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Thanks, helder.

Dus het schema zou dan worden:

0:00u stop (dat moet toch? Heb ik iig meerdere mensen zien doen)
10-12u Eco of Comfort run tot graden X
12u opnieuw stop?

En jij hebt naast zo'n schema dus warmhouden aanstaan. Maar dat zou er dus nog wel voor kunnen zorgen dat er op hele hete momenten gebruik wordt gemaakt van de BUH, of niet?

[...]

Thanks, helder zo!
- programma:
Als je eerst de starttijd van de eco/comfort instelt dan kun je daarna de stoptijd instellen, die gaat dan de klokrond tot de volgende starttijd.

Ofwel: stel starttijd in op 10.00 uur, vervolgens de stoptijd op 12.00 uur. Resultaat is dat je van 10.00 tot 12.00 uur de eco/comfort periode hebt en de rest van de dag is stoptijd.

Voor wat de Warmhoud temperatuur en het willekeurige tijdstip dat dit dan kan gebeuren, ja dan kan dat een keer in het ongunstige temperatuur slot (>35) vallen. Maar met een delta T van 10 zal het maar zeer zelden voorkomen dat Warmhouden geactiveerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s

Wat is nu wijsheid?

- 1 dreumesbad 's avonds
- 1 doucher 's avonds
- 1 doucher 's ochtends

Het schema zou dan zijn:

En that's it?

Wijsheid is vooral een schema proberen te vinden wat past voor je zelf. Ik doe op dagen dat ik weet dat we met zijn 4en douchen (kids 4 en 6) naar comfort 53gr (nu in de ochtend, winter in de middag). En andere dagen eco (44 graden) zodat ik minder rekening hoeft te houden met de 25gr buiten temperatuur (35 heb ik hier nog niet gezien gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-10 15:02

cka

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen de lay-out te herkennen, is dit via Heattransformers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Driek schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:59:
Vraagje over de onecta app. Ik hem altherma3 via een BRP069A62 gateway verbonden aan de cloud.
In home assistant heb ik ook een koppeling hiermee gemaakt maar heeft met het probleem niet te maken denk ik.

Wat mij nu opvalt is dat het verbuik op de cloud niet wordt geupdate (en daardoor dus ook niet in HA).
De sensor die bijv het verbruik van de DWH moet bijhouden is al 5 dagen niet geupdate. Dit terwijl we elke dag douchen.
In de onecta app is er ook geen gebruik geregistreerd.

Dit terwijl de temperatuur van de Boiler wel zichtbaar is en ook gewoon wordt geupdate in HA, en ik ook gewoon de thermostaat kan bedienen.
Oftewel er is wel gewoon verbinding met de cloud.
Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Overigens staat de daikin nu op koelen, wat al weken niet nodig is, dus het enige verbruik is de DWH.

[Afbeelding]
bovenste 2 uur geleden geupdate
middelste 16 uur geleden geupdate
onderste 5 dagen geleden geupdate

en in de onecta app staat een verbruik van 3 kWh deze maand, wat dus ongeveer 14 kWh moet zijn.
Wederom een vraag over de onecta app.

De app geeft nu aan dat ik geen unit heb die historisch energieverbruik output opvolgen.
Wat raar is, want gisteren was dat nog wel. Resultaat is dat ik nu niet meer kan zien hoeveel ik verbruik.
Meer mensen hier last van?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiburon76
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik probeer het. Ik heb sinds kort een altherma en wil er mee gaan koelen. Ik heb Jaga lage temperatuur convectoren met ventilatie. Kan ik dan iedere slimmeradiator knop gebruiken? Tado schijnt dit niet te kunnen omdat 25 graden de max is?

Alvast bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar en hoe met welke waarde lezen jullie nu de belangrijke buitentemp realtime (zo goed al) af in HA?

Nu die Onecta een neiuwe integratie heeft, heb ik niks aan die grafiek... Ik wil net bepalen waar/wanneer het onder of boven 25 graden komt. maar met 30min interval zie ik nooit wat ik moet zien...

Nu: (de outdoor temperature hier in het onderste deel is niet betrouwbaar/klopt niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYnTsO8qxnKzCzXTb5oZKJC4pXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bF7RJQHMooiwlziVWvlnw6d6.png?f=fotoalbum_large

Voorheen: (outdoor temp heeft veel betere polling/refresh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOt5TN_isOpa0GYuH1hu1V0sz_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMRuRwFVpGysZfvFTbVuFJCq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 01-07-2024 20:55 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:53:
Waar en hoe met welke waarde lezen jullie nu de belangrijke buitentemp realtime (zo goed al) af in HA?

Nu die Onecta een neiuwe integratie heeft, heb ik niks aan die grafiek... Ik wil net bepalen waar/wanneer het onder of boven 25 graden komt. maar met 30min interval zie ik nooit wat ik moet zien...

Nu: (de outdoor temperature hier in het onderste deel is niet betrouwbaar/klopt niet)
[Afbeelding]

Voorheen: (outdoor temp heeft veel betere polling/refresh)
[Afbeelding]
Ik haal m gewoon uit ESPAltherma. Maar die waarde wordt alleen bijgewerkt als de warmtepomp actief is, tenzij je de energiebesparingsmodus uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Ik haal m gewoon uit ESPAltherma. Maar die waarde wordt alleen bijgewerkt als de warmtepomp actief is, tenzij je de energiebesparingsmodus uitzet.
Die zal ik vast wel aan hebben denk ik. En er zitten lijkt me wat nadelen aan als je die modus uitzet. :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
MrFish schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:10:
Bij mij(n hybride) wordt de externe, apart aangesloten, buitensensor continue geupdate, ook in energiebesparingsmodus.

De sensor van de buitenunit zelf wordt in spaarstand overigens wel geupdate, maar dan slechts 1x/3 uur.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejaa
  • Laatst online: 02-07-2024
cka schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Ik meen de lay-out te herkennen, is dit via Heattransformers?
nee andere partij hoppenbrouwers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:12
Ik heb sinds een aantal weken een Daikin Altherma 3R warmtpomp. Nu ik na de verbouwing weer thuis woon wil ik deze toevoegen aan Onecta app. Bij mijn 3 airco units ging dit zonder problemen alleen met de warmtepomp krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb al veel teruggelezen en ook een aantal tips geprobeerd, echter zonder succes... Ik heb alleen wifi 2,4 GHz aanstaan. Ik kom tot het punt dat mijn telefoon (Iphone 12 in vliegtuigstand) contact maakt met de daikin ap. Hier kies ik dan mijn netwerk en vul ik het wachtwoord in. Daarna blijft hij maar zoeken maar kan de warmtepomp niet aan mijn netwerk koppelen. Iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Hetisweergezell schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:02:
[...]

Ik heb in feite de zelfde situatie maar dan met een umr vario ipv watts. Ik heb tijdelijk een timer op het stopcontact gezet in periode dat het snachts onder de 5 graden kwam en overdag er ruim boven. Hiermee een hoop defrosts voorkomen.

Volgens mij is het voor de WP sowieso niet schadelijk omdat die het kastje gewoon als een externe thermostaat ziet. Die geeft het 'aan' signaal door 2 draden te verbinden. Dus de WP merkt dat niet.

Wat de watts betreft weet ik dat niet zeker. Je zou denken dat de boel gewoon door controllers (arduino achtige bordjes) wordt aangestuurd en die kunnen volgens mij prima tegen stroom onderbrekingen. Maar wie weet steekt de watts anders in elkaar dan de umr vario. Dus ik zou ook mijn hand er niet voor in het vuur durven steken.
Heb contact opgenomen met Watts en zij zeiden dat het geen schade kan geven aan het verdeel-/ontvangkastje dat de zonemotortjes aandrijft.

Wel zei hij dat het niet gebruikelijk is om de boel op deze manier te gebruiken icm een warmtepomp.

Ook zullen de batterijen van de thermostaatjes sneller leeglopen omdat ze continu het verdeelstation aan het zoeken zijn.

Ik begrijp dat, maar blijf het nogal suf vinden dat de warmtepomp in de winter vooral ‘s nachts - als de buitentemperatuur het laagst is - op volle toeren draait en overdag vaak uitgaat omdat de kamer dan op temperatuur is. Daarnaast wekken je panelen voor Jan Snot op overdag als de saldering voorbij is terwijl je dan juist je warmtepomp de opgewekte energie direct wil laten verbruiken.

Dus dan lijkt me zo’n timer wel een elegante oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Heb contact opgenomen met Watts en zij zeiden dat het geen schade kan geven aan het verdeel-/ontvangkastje dat de zonemotortjes aandrijft.

Wel zei hij dat het niet gebruikelijk is om de boel op deze manier te gebruiken icm een warmtepomp.

Ook zullen de batterijen van de thermostaatjes sneller leeglopen omdat ze continu het verdeelstation aan het zoeken zijn.

Ik begrijp dat, maar blijf het nogal suf vinden dat de warmtepomp in de winter vooral ‘s nachts - als de buitentemperatuur het laagst is - op volle toeren draait en overdag vaak uitgaat omdat de kamer dan op temperatuur is. Daarnaast wekken je panelen voor Jan Snot op overdag als de saldering voorbij is terwijl je dan juist je warmtepomp de opgewekte energie direct wil laten verbruiken.

Dus dan lijkt me zo’n timer wel een elegante oplossing.
Goed dat je het gecheckt hebt en fijn dat het in ieder geval niet schadelijk is. Dat biedt mogelijkheden.

En ik snap wel dat hij zegt dat het niet gebruikelijk is om de boel zo aan te sturen. Maar de gemiddelde mens kijkt er geeneens naar om. Die is alleen verbaasd dat de warmtepomp zich straks al binnen 10 jaar helemaal kapot heeft gependeld....

Als jouw thermostaten draadloos zijn en op batterijen gaan dan zullen die inderdaad sneller leegraken. Zelf heb ik dat probleem niet omdat mijn thermostaten bedraad zijn aangesloten (en gevoed worden dmv powerstealing).

En inderdaad. Snachts staat hij volle toeren te draaien en als het koud genoeg is krijg je er gratis ook nog defrosts bij.... Het is jammer dat er op de WP niet meer in te stellen valt (als aanvulling op het weer gestuurd verwarmen of koelen). Wie weet komt dat in een volgende generatie nog eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Hetisweergezell schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Goed dat je het gecheckt hebt en fijn dat het in ieder geval niet schadelijk is. Dat biedt mogelijkheden.

En ik snap wel dat hij zegt dat het niet gebruikelijk is om de boel zo aan te sturen. Maar de gemiddelde mens kijkt er geeneens naar om. Die is alleen verbaasd dat de warmtepomp zich straks al binnen 10 jaar helemaal kapot heeft gependeld....

Als jouw thermostaten draadloos zijn en op batterijen gaan dan zullen die inderdaad sneller leegraken. Zelf heb ik dat probleem niet omdat mijn thermostaten bedraad zijn aangesloten (en gevoed worden dmv powerstealing).

En inderdaad. Snachts staat hij volle toeren te draaien en als het koud genoeg is krijg je er gratis ook nog defrosts bij.... Het is jammer dat er op de WP niet meer in te stellen valt (als aanvulling op het weer gestuurd verwarmen of koelen). Wie weet komt dat in een volgende generatie nog eens...
Haha, nog meer instellingen…. 🙃😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Hetisweergezell schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Je kunt met het programma toch sturen op momenten waarop de WP wel/niet gaat draaien?
Of wanneer deze meer/minder aan de bak moet? (zo stuur ik ook om defrost in bepaalde periode te voorkomen)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Sparky schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Je kunt met het programma toch sturen op momenten waarop de WP wel/niet gaat draaien?
Of wanneer deze meer/minder aan de bak moet? (zo stuur ik ook om defrost in bepaalde periode te voorkomen)
Vraagje: dat wel of niet draaien begrijp ik, maar hoe stuur je dan dat meer/minder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
[...]

Ik heb dat bij mij niet kunnen vinden voor verwarmen. Met tapwater kan ik dat wel instellen. Maar ik heb ook een altherma2 dus mogelijk zat het daar nog niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Rojado schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Vraagje: dat wel of niet draaien begrijp ik, maar hoe stuur je dan dat meer/minder aan?
Meer/minder kan ik door:
1) Offset temperatuur uittredend water (via app -> geavanceerde instellingen)
EN/OF
2) Nachtverlaging via programma (WP gaat uiteindelijk zelfs 's nachts uit als het buiten nog relatief warm is)

De offset speel ik wel eens mee als er forse maar korte defrost periode te verwachten is (gaat erg eenvoudig via de app, dan kan ik bij kritische buitentemp. de WP op een laag pitje laten draaien zonder defrost) De binnentemp. kan iets teruglopen als de offset wat langer omlaag gezet wordt. Langer reduceren heeft overigens wat minder zin bij onze vloerverwarming, de WP gaat dan uiteindelijk alsnog weer flink aan de bak als de vloer iets afkoelt.

Optie 2 pas ik in het voor-/naseizoen toe om pendelen te voorkomen (en zuiniger te stoken -> verbruik per dag neemt af) Maar ik gebruik de nachtverlaging ook wel eens om in een periode met nachten rond het vriespunt de WP op een lager pitje te laten draaien (dat vereist wel bepaalde andere instellingen van de WP -> dan kun je pendelen voorkomen en gaat de WP dus op een laag pitje draaien, veelal met minder of zelfs zonder defrost)

Nb: iedere situatie is weer anders, wij hebben een goed (na)geisoleerd huis met overal vloerverwarming (in dikke betonvloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Ik heb alleen de stille modus gevonden om invloed uit te oefenen.

Kan helaas geen programma maken voor verwarmen. Heeft dacht ik te maken met het gebruiken van een externe thermostaat. Maar als je weet hoe ik toch zo’n programma kan instellen hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Ik heb alleen de stille modus gevonden om invloed uit te oefenen.

Kan helaas geen programma maken voor verwarmen. Heeft dacht ik te maken met het gebruiken van een externe thermostaat. Maar als je weet hoe ik toch zo’n programma kan instellen hoor ik het graag.
Dat kan dan niet inderdaad (alleen voor SWW). Dan moet je dat voor CV op je externe thermostaat regelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:23

RvP

Begin dit jaar hebben wij een Daikin Monoblock gekocht. Hier was destijds een 500 EUR cashback en een verlenging van de garantie naar 10 jaar actie op vanuit Daikin. Ik ben nu al sinds januari van dit jaar bezig met Daikin om deze cashback te mogen ontvangen. Er zou een bug in het systeem zijn waardoor dit nog altijd niet aan mij is uitgekeerd. Het vreemde is dat ik om mij heen vrienden en familie hoor die wel al hun cashback lang en breedt hebben ontvangen. Er lijkt wel iets van schot in de zaak te zitten overigens want de garantie is inmiddels wel verlengd.

Om een beeld te krijgen van de schaal van het probleem ben ik op zoek naar medestanders die ook met Daikin in de clinch liggen over de cashback.

De servicemedewerkster van Daikin geeft steeds aan dat ik recht heb op de cashback en dat ik niet de enige ben waarbij het nog altijd mis gaat.

Natuurlijk zal er nu vast geroepen worden "rechtsbijstand inschakelen! " Dat is een beetje de standaard reflex van sommigen. Daar wil ik vooralsnog even niet aankloppen.

Ben vooral benieuwd of er hier ook tweakers zijn die hier last van hebben.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
Ananas_NL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:28:
Ik heb sinds een aantal weken een Daikin Altherma 3R warmtpomp. Nu ik na de verbouwing weer thuis woon wil ik deze toevoegen aan Onecta app. Bij mijn 3 airco units ging dit zonder problemen alleen met de warmtepomp krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb al veel teruggelezen en ook een aantal tips geprobeerd, echter zonder succes... Ik heb alleen wifi 2,4 GHz aanstaan. Ik kom tot het punt dat mijn telefoon (Iphone 12 in vliegtuigstand) contact maakt met de daikin ap. Hier kies ik dan mijn netwerk en vul ik het wachtwoord in. Daarna blijft hij maar zoeken maar kan de warmtepomp niet aan mijn netwerk koppelen. Iemand nog een gouden tip?
Iemand misschien de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Ananas_NL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Tip wellicht niet meteen maar ik meen mij te herinneren dat dit proces wel lang duurde. Dus wellicht langer wachten.
Van de andere kant, in de vliegtuigstand wordt er en ander geblokkeerd. Ik weet zeker dat ik de vliegtuigstand niet gebruikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-10 09:22
[...]

Na 50x proberen is het gelukt bij mij. Wel na een update van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:09
MrRobin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:41:
Nu wil ik eigenlijk kijken of ik mijn SWW vat tot een graad of 70 kan verwarmen, i.p.v. max 60. Ik heb gevonden dat je via de installateurs profiel de max SWW temperatuur kan aanpassen en die heb ik aangepast van 60 (standaard) naar 65. Het enige wat nu lijkt te gebeuren is dat ik SWW via het slidertje in de app (of home assistant) door mag "vegen" van max 60 naar max 65 graden. Echter houd de SWW Booster / krachtig verwarmen er alsnog mee op zodra SWW 60 graden is geworden (en lijkt die de booster gewoon uit te zetten).

Het lijkt er dus op dat de WP weigert om sww warmer dan 60 graden te maken. Weet iemand of dit uberhaupt kan?
Inmiddels weer een test verder. Zodra krachtig verwarmen / BSH aan gaat zie ik dat je in de onecta app geen sww / wtw temperatuur meer kan instellen. Zelfs als ik voor of na het activeren van krachtig verwarmen de instel temp op 70 graden zet, dan springt krachtig verwarmen automatisch uit zodra het water at 60c aan tikt.

Ik zie via Espaltherma dat tijdens krachtig verwarmen de doeltemp van sww tijdelijk naar 60 wordt gezet, ongeacht wat het er voor was.

Het is me dus nog niet gelukt. Wat ik vóôr deze test heb aangepast is:
BSH setting aangepast van beperkt > toegestaan.
Wtw instel temp naar max 70 gezet
Wtw warmhoud temp daadwerkelijk verhoogd van 65 naar 70.
Desinfectie temp aangepast van 60 naar 65.

Geen van deze instellingen hebben effect gehad dus.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen ia dat de BSH thermal protection mogelijk een oplossing kan zijn?

Voor ik dat probeer wil ik echter eerst graag weten waar die voor dient. Via Espaltherma zie ik dat die protection altijd aan staat zodra BSH aan is, en ik heb ook de installateurs instelling gevonden om die BSH thermal protection uit te zetten....

Iemand een idee wat die doet en of ik die veilig kan uitzetten en / of dat dit de oplossing kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MrRobin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Inmiddels weer een test verder. Zodra krachtig verwarmen / BSH aan gaat zie ik dat je in de onecta app geen sww / wtw temperatuur meer kan instellen. Zelfs als ik voor of na het activeren van krachtig verwarmen de instel temp op 70 graden zet, dan springt krachtig verwarmen automatisch uit zodra het water at 60c aan tikt.

Ik zie via Espaltherma dat tijdens krachtig verwarmen de doeltemp van sww tijdelijk naar 60 wordt gezet, ongeacht wat het er voor was.

Het is me dus nog niet gelukt. Wat ik vóôr deze test heb aangepast is:
BSH setting aangepast van beperkt > toegestaan.
Wtw instel temp naar max 70 gezet
Wtw warmhoud temp daadwerkelijk verhoogd van 65 naar 70.
Desinfectie temp aangepast van 60 naar 65.

Geen van deze instellingen hebben effect gehad dus.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen ia dat de BSH thermal protection mogelijk een oplossing kan zijn?

Voor ik dat probeer wil ik echter eerst graag weten waar die voor dient. Via Espaltherma zie ik dat die protection altijd aan staat zodra BSH aan is, en ik heb ook de installateurs instelling gevonden om die BSH thermal protection uit te zetten....

Iemand een idee wat die doet en of ik die veilig kan uitzetten en / of dat dit de oplossing kan zijn?
Volgens mij moet je de comforttemperatuur aanpassen. Waar staat die op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik doe enkel warmhoud en dan heb je maar 1 instel temp. 70 dus in dit geval. Blijkbaar heb ik iets te vroeg gesproken. Hij lijkt bij het aanzetten van de krachtig verwarmen modus terug te springen naar normale modus (met destijds instel temp van 65c).

Ik denk dat de reden dat die daarna (in warmhoud modus) niet van 60 naar 65 gin is omdat de hysterese op 5 staat en dus dacht "het is niet 5c kouder dan 65, dus we hoeven nog niet aan."

Dat, en/of de booster optie van beperkt > toegestaan is de oplossing geweest want nu lijkt die bezig te zijn met verwarmen van 60> 70 graden. Ik zie ook een stroomverbruik op de p1 van 3kw, dus ik denk dat ik er uit ben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ananas_NL
Ananas_NL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:28:
Het is uiteindelijk gelukt!! Het probleem zat in de beveiliging van mijn netwerk. Dit was een WPA 3 beveiliging en dat werkt niet met de Onecta app. Dus deze weer aangepast naar een WPA 2 beveiliging en het werkte meteen. Bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-10 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRIZcY9UHY_rhKV3oi2_xia26mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HDqI5KcBHgrvFdEq8spu79cb.png?f=fotoalbum_large

Na het aansluiten van de Daikin Home Hub (EKRHH) krijg ik 'm niet te zien in het Installer Settings menu. Wel heb ik een Daikin Home Controls die ik aan kan zetten in het hoofdmenu.

Doe ik dat, dan komt er in de app ineens het extra menu tevoorschijn voor Modbus instellingen, waar ik kan kiezen tussen RTU en TCP. Ongeacht wat ik kies, blijft hij op de serial bus (RTU) niet reageren, en op TCP wel maar blijft er ongeldige data uit komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# mbpoll -1 -t 3 -r 40 -c 20 192.168.36.216
...
[40]:   32765
[41]:   32765
[42]:   32765
[43]:   32765
[44]:   32765
[45]:   32765
[46]:   32767
[47]:   32767
[48]:   32767
[49]:   32765
[50]:   32765
[51]:   32765
[52]:   32765
[53]:   32765
[54]:   32765

Iemand anders toevallig ervaring met het aansluiten van een Daikin Home Hub en mij kan vertellen waar ik het moet zoeken om dit werkend te krijgen?

Binnenunit: EHVX08S23EJ6V
Buitenunit: ERGA08EAV3H

Home Hub (EKRHH) zit via P1P2 aangesloten op dezelfde terminals als waar de thermostaat op aangesloten zit op de binnenunit: X5M 11-12

Unit interface software: V07.04.00
Unit interface micon ID: ID20010E0A
Micon ID binnen: ID0222

[ Voor 10% gewijzigd door Wizzkid007 op 09-07-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-10 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIQ9Bg8MGvg6GtF8XRz4_DEqfBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAILIITGtLNvP0rZz0aki2sY.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, ziet er naar uit dat mijn "Micon ID binnen" te laag is (0222, moet 0223 zijn), en dat tot dusver alleen Daikin zelf dit kan updaten.

Iemand tips om de Micon te updaten? Kunnen installateurs dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Sinds gisteren dan ook eindelijk mijn eigen Daikin Altherma 3 R F+W. Eerst maar eens kijken of het werkt en dan gaan kijken of het met minder energie kan. Na één dag 4.5 kwh verbruikt, maar wel om 300 liter water op temperatuur te krijgen. Daar ben ik vooralsnog tevreden over. Ik weet nog niet hoe het ingesteld staat, maar tot nog toe 2 piekjes na douchen en één vandaag waarschijnlijk wat opwarmen.

Maar ik loop al wel tegen een paar puntjes aan:

1) Legionella run is mislukt. Nu ben ik al even in de instellingen gedoken en wat opviel is dat de max. temperatuur van het vat op 52 graden stond. Die heb ik maar eens op 62 graden gezet en vannacht een nieuwe poging.
2) Een bedrade thermostaat was lastig en ik had geen zin om een paar honderd euro voor wifi verbinding te betalen. Nu heb ik alsnog een draadloze thermostaat, maar bediening in Onecta lijkt geblokkeerd (ik hoorde de installateur al zoiets zeggen). Iemand die hier bekend mee is?

Ik heb overigens een nieuw model thermostaat (installateur was er nog niet handig in). Helaas niet heel gebruiksvriendelijk, maar geen lelijke blauwe ring.

Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.wasco.nl/5/001/906/350/7865745_EKRTRB_Daikin_Hoofdafbeelding_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
pegagus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:46:
Sinds gisteren dan ook eindelijk mijn eigen Daikin Altherma 3 R F+W. Eerst maar eens kijken of het werkt en dan gaan kijken of het met minder energie kan. Na één dag 4.5 kwh verbruikt, maar wel om 300 liter water op temperatuur te krijgen. Daar ben ik vooralsnog tevreden over. Ik weet nog niet hoe het ingesteld staat, maar tot nog toe 2 piekjes na douchen en één vandaag waarschijnlijk wat opwarmen.

1) Legionella run is mislukt. Nu ben ik al even in de instellingen gedoken en wat opviel is dat de max. temperatuur van het vat op 52 graden stond. Die heb ik maar eens op 62 graden gezet en vannacht een nieuwe poging.
2) Een bedrade thermostaat was lastig en ik had geen zin om een paar honderd euro voor wifi verbinding te betalen. Nu heb ik alsnog een draadloze thermostaat, maar bediening in Onecta lijkt geblokkeerd (ik hoorde de installateur al zoiets zeggen). Iemand die hier bekend mee is?

Ik heb overigens een nieuw model thermostaat (installateur was er nog niet handig in). Helaas niet heel gebruiksvriendelijk, maar geen lelijke blauwe ring.

[Afbeelding]
De tanktemperatuur staat los van de legionella run. De temperatuur voor deze run staat vast op 60 graden.
De tanktemperatuur stel je als vaste waarde voor je sanitair warm water in

Ik gebruik zelf de instelling Geprogrammeerd + warmhouden

Met geprogrammeerd kan je bv 1x per dag je warm water naar een vooraf ingestelde temperatuur laten gaan
Via een programma kies je dan de temperatuur voor Eco en Comfort

De tanktemperatuur wordt gebruikt voor Warmhouden (soort van algemene waarde zeg maar)
Bij mij mag deze via de functie hysterese Max 10 graden dalen voordat hij uit zichzelf, los van de voor geprogrammeerde momenten, gaat opwarmen naar de tanktemperatuur

Zo houd je maximaal grip op je warmwater beheer en voorkom je dat de warmtepomp te vaak onnodig warm water gaat maken met als gevolg te veel energie verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Vreemd gedrag van mijn SWW run twee dagen geleden.
Overdag was het (net) boven de 25 graden zodat de opwarming boven 45 graden met BUH werd gedaan. Dat is normaal, maar wat je in onderstaand plaatje ziet is dat er een constante 0,8A afgenomen wordt door de inverter, en erger, dat dit niet stopte nadat de run (het rode blok) klaar was. Dat leek mij zorgelijk omdat de pomp ook niet aanstond, dus mogelijk zou er iets kunnen oververhitten.
Toen ik echter aan de pijpen ging voelen waren deze nog een beetje lauw van de initiële start rond 13:00, maar er werd duidelijk geen warmte geproduceerd. Waaraan wordt er dan 180W opgemaakt vraag ik me dan af, en waarom gaat 'ie niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ned1xgROC27OpcE5sLWK5vVnayk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mk5oNJlb7b3NsCR6FtdVopRv.png?f=fotoalbum_large
Hij ging pas uit toen ik een setting had aangepast en de boel dus opnieuw opgestart werd.

Oh ja, de buitenunit was werkelijk maar heel kort aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tJrLWlXeGW81XeOSjUyD0UXDkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lt546m1PxlBwYiSKfKeo2pI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mawashigeri op 12-07-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:51:
[...]

De tanktemperatuur staat los van de legionella run. De temperatuur voor deze run staat vast op 60 graden.
De tanktemperatuur stel je als vaste waarde voor je sanitair warm water in

Ik gebruik zelf de instelling Geprogrammeerd + warmhouden

Met geprogrammeerd kan je bv 1x per dag je warm water naar een vooraf ingestelde temperatuur laten gaan
Via een programma kies je dan de temperatuur voor Eco en Comfort

De tanktemperatuur wordt gebruikt voor Warmhouden (soort van algemene waarde zeg maar)
Bij mij mag deze via de functie hysterese Max 10 graden dalen voordat hij uit zichzelf, los van de voor geprogrammeerde momenten, gaat opwarmen naar de tanktemperatuur

Zo houd je maximaal grip op je warmwater beheer en voorkom je dat de warmtepomp te vaak onnodig warm water gaat maken met als gevolg te veel energie verbruik
Ja en nee. Wat je schrijft is de instelling voor het WTW (warm tapwater). Er is echter ook een instelling max temperatuur van de tank. #5.8 / 6-0E Het lijkt mij dat die de temperatuur van het WTW limiteert. Die stond mij onder de 60 graden.

Overigens lijkt mijn boiler door de dag heen vrijwel niet af te koelen. 1x een korte run gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Probeer eens een ander toestel, bv een android tablet ofzo. Dat helpt vaak wel.
Het probleem is mij bekend, het heeft te maken met je toegang tot AP punt Daikin die die er op een gegeven moment uitgooit, als die naar een volgende stap gaat. Heel irritant.
Maar met Android wekt beter en je kunt daarna je woning doorsturen naar andere accounts .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
pegagus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:46:

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je hebt gelezen dat dit een nieuwe thermostaat is?
Volgens mij is de madoka alleen bedraad leverbaar en is de thermostaat die jij hebt gekregen een draadloos alternatief (waarom ze daarvoor niet een draadloze madoka hebben ontwikkeld is mij een raadsel). Maar ik zou zelf dan een draadloze thermostaat van een ander merk hebben gepakt aangezien ik deze thermostaat uit het jaar 2000 vind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Heb ik nergens gelezen, maar de degene die het geïnstalleerd heeft was heel erg vaardig in alles, maar voor deze thermostaat moest hij bellen met Daikin. Maar wellicht heb je gelijk, en bestaat deze al langer, maar wordt deze niet vaak gebruikt. De interface is inderdaad van het jaar kruik, al ben ik blij dat ik geen blauwe interieur verlichting heb. Maar een willekeurige andere thermostaat gaat niet zomaar. Op deze thermostaat kan ik de koeling aanzetten.

Ondertussen is de WP zojuist begonnen aan zijn legionella run, terwijl die toch echt voor zaterdag 01:00 uur gepland stond (en toen wederom niet werd uitgevoerd). Het interne circuit gaat tot 57 graden. Nu maar hopen dat de BHU bij springt.

[ Voor 8% gewijzigd door pegagus op 14-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 16:47
pegagus schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:20:
Heb ik nergens gelezen, maar de degene die het geïnstalleerd heeft was heel erg vaardig in alles, maar voor deze thermostaat moest hij bellen met Daikin. Maar wellicht heb je gelijk, en bestaat deze al langer, maar wordt deze niet vaak gebruikt. De interface is inderdaad van het jaar kruik, al ben ik blij dat ik geen blauwe interieur verlichting heb. Maar een willekeurige andere thermostaat gaat niet zomaar. Op deze thermostaat kan ik de koeling aanzetten.

Ondertussen is de WP zojuist begonnen aan zijn legionella run, terwijl die toch echt voor zaterdag 01:00 uur gepland stond (en toen wederom niet werd uitgevoerd). Het interne circuit gaat tot 57 graden. Nu maar hopen dat de BHU bij springt.
Raar dat het niet op het gekozen tijdstip gebeurt? Je weet toch dat er geen warm water mag getapt worden met de legionellarun anders krijg je een foutmelding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Daarom staat het ook in de nacht geprogrammeerd. Maar goed, run is succesvol afgerond. De installateur had alles op één fase ingesteld, ondanks dat ik een 3-fase WP heb en deze ook zo is aangesloten. Normaliter draait de WP op fase 2, voor de BUH pakt hij fase 1 en 3 er bij. Op een klein piekje aan het begin na, heeft hij het geheel op de zonnepanelen gedaan. Dat is wel weer mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Van uitgaande dat Daikin meeleest wil ik wat irritaties spuien. Daikin doet veel goed maar laat vooral mechanische steken vallen die irriteren bij montage.
1. De HMI (zwarte kast voor bediening) is het domste kastje ooit. Waar je de kabel ook invoert het is lelijk, de draden zitten de print in de weg, het kliksysteem van plastic is te zwak.
De bedienwielen werken ook slecht.
2. De Madoka, vind ik optisch best mooi. Maar, Tweakers weten de afwijking door opwarming te noemen. En qua montage, waarom geen aansluitklem in de grondplaat! Zit je te hannesen met draden die te kort zijn in de thermostaat!
3. Monobloc. De vloermontage beugels. Waarom een beugel onder de unit monteren?
Waarom de aansluiting net boven de aansluitvoet zetten. Zodat vorstklep niet past.
Waarom de beugels slapjes puntlassen? Dit moet anders!
Daikin kijk voor het mechanische eens bij Vaillant in de keuken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:34:
Van uitgaande dat Daikin meeleest wil ik wat irritaties spuien. Daikin doet veel goed maar laat vooral mechanische steken vallen die irriteren bij montage.
1. De HMI (zwarte kast voor bediening) is het domste kastje ooit. Waar je de kabel ook invoert het is lelijk, de draden zitten de print in de weg, het kliksysteem van plastic is te zwak.
De bedienwielen werken ook slecht.
2. De Madoka, vind ik optisch best mooi. Maar, Tweakers weten de afwijking door opwarming te noemen. En qua montage, waarom geen aansluitklem in de grondplaat! Zit je te hannesen met draden die te kort zijn in de thermostaat!
3. Monobloc. De vloermontage beugels. Waarom een beugel onder de unit monteren?
Waarom de aansluiting net boven de aansluitvoet zetten. Zodat vorstklep niet past.
Waarom de beugels slapjes puntlassen? Dit moet anders!
Daikin kijk voor het mechanische eens bij Vaillant in de keuken!
Goed punt bij #2. Ik heb op meerdere plekken madoka's boven airzone thermostaten hangen. Die hebben dat een stuk beter voor elkaar, al is het maar vanwege de push-contacten vs schroefcontacten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOltHnASjUrcyMOThEqIOyyTDjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DPkCT8gK95DrcHXNxJZOFfe.png?f=user_large

En hou je hart maar niet vast. Er lijkt bij Daikin (vanwege de complexe organisatiestructuur) niet echt een feedback loop mogelijk vanuit importeurs, installateurs en gebruikers richting de productontwikkeling.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Goed punt bij #2. Ik heb op meerdere plekken madoka's boven airzone thermostaten hangen. Die hebben dat een stuk beter voor elkaar, al is het maar vanwege de push-contacten vs schroefcontacten:

[Afbeelding]

En hou je hart maar niet vast. Er lijkt bij Daikin (vanwege de complexe organisatiestructuur) niet echt een feedback loop mogelijk vanuit importeurs, installateurs en gebruikers richting de productontwikkeling.
Zou dit nog te maken kunnen hebben met de diepgewortelde hiërarchische cultuur in Japan?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
piieter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:43:
[... Er lijkt bij Daikin (vanwege de complexe organisatiestructuur) niet echt een feedback loop mogelijk vanuit importeurs, installateurs en gebruikers richting de productontwikkeling ...]

Zou dit nog te maken kunnen hebben met de diepgewortelde hiërarchische cultuur in Japan?
Waarschijnlijk wel, ik werk zelf in de high-tech industrie en kan je verzekeren dat bij Japanners de procedures op plaats #1, #2 en #3 staan. Daarnaast (vanuit diezelfde ervaring) weet ik dat het uiterst lastig is om uit alle veld-vragen en suggesties een oplossingscompromis te bakken, zeker als het 'slechts' om gebruikersgemak gaat en niet een verkoopbaar product is.

Soms heb je geluk en komen software verbeteringen gratis mee met een nieuw product, maar vergeet ook niet dat al deze systemen feitelijk embedded software zijn; daar kom je het liefst niet aan als het functioneel niet stuk is - voor ieder bricked systeem moet er iemand fysiek langs om het op te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGLUZMKA7s8SOuXUJfJrmwTSW-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hv6BPtPlOOUUqDMPPqZxnAZC.png?f=fotoalbum_large

Snap t niet. Buiten 28 graden en toch geen BUH gebruik... Hoe dan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:02:
[Afbeelding]

Snap t niet. Buiten 28 graden en toch geen BUH gebruik... Hoe dan :P
De temp in je tank is uiteindelijk toch niet >44-45 graden als ik het goed zie? Dan doet ie het op de compressor tot 35 graden buitentemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Ik heb in dit forum al eens gelezen dat de temperatuur die door de buitenunit wordt gemeten niet altijd ‘vers’ is. Of dat de temperatuur in bijvoorbeeld de App anders is dan in werkelijkheid.
Ik heb dus ook geëxperimenteerd met de buitentemperaturen 25 en 35 ( waarvan aangegeven wordt < ook in de inmiddels bekende grafiek> dat dan tot en met 44 graden met de WP gemaakt kan worden.

Mijn voorlopige conclusie is dat je niet helemaal van het actueel zijn van die temperatuur uit kunt gaan. Met als gevolg dat bij hogere temperaturen dan 25 graden toch soms het element het werk doet (factor 3 tot 4 meerverbruik)
Daarom heb ik het dagelijks moment van opwarmen van 15.00 uur naar 10.00 uur gehaald omdat je dan, ook bij hoge temperaturen nog veilig genoeg zit om de WP het werk te laten doen. (Dus alleen in de zomer, daarna weer terug naar 15.00)
Gedachte is dat als de temperatuur dan al achter loopt dat die dan eerder onder dan boven de grenswaarde zit. (Van koude nacht naar warme namiddag)

Dat er temperatuur afwijkingen zijn zie ik overigens ook in vergelijk met de naast de WP buitenunit hangende airco buitenunit van Daikin. Die Airco unit(s) reageren veel sneller op temperatuur veranderingen en die komen dan vaak overeen met de in weerberichten genoemde (het is op dit moment ..graden) temperatuur.

Dit alles dus omdat de temperatuur in bijvoorbeeld de App en van de buitenunit niet perse actueel zijn maar in functie van gebruik dus toch van een andere temperatuur wordt uitgegaan. Dat kan uiteraard goed of slecht uitpakken.

P.s. Een en ander valt ook op in de grafiek van PCJR. Daar maakt de buitentemperatuur na een stabiele periode plots een sprong. Dat is in mijn ogen de hier aangegeven onnauwkeurigheid. Stel dat vlak voor het opwarmen gekeken is naar de ‘oude temperatuur’ en het systeem kiest dan om de WP te gebruiken dan lijkt bovenstaande invloed te hebben. Wellicht dat het systeem, eenmaal gestart, dan niet meer anders gaat schakelen maar de run afmaakt. Dit ondanks de dan inmiddels hogere temperatuur aflezing.
Eerder zei al iemand in dit forum dat in rust toestand tussentijds door het systeem niet meer actief naar die temperatuur wordt gekeken.
Maar wie zal het weten…..😎

[ Voor 34% gewijzigd door Rojado op 15-07-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Joost mag het weten ;)
Alleen door testen, testen en nog eens testen kom je er achter hoe het werkt.
Blackbox testing in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rojado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:25:
Daarom heb ik het dagelijks moment van opwarmen van 15.00 uur naar 10.00 uur gehaald omdat je dan, ook bij hoge temperaturen nog veilig genoeg zit om de WP het werk te laten doen
Dit is heel locatie specifiek natuurlijk. Hier sprong vandaan om 9:15 al de temperatuur naar 27gr. Unit staat op ZO, dus vol in de ochtend zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
danny.s schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Dit is heel locatie specifiek natuurlijk. Hier sprong vandaan om 9:15 al de temperatuur naar 27gr. Unit staat op ZO, dus vol in de ochtend zon.
Dat klopt natuurlijk als een bus, bij mij staat de unit op het westen. Zou dan goed zijn om van PCJR te weten in welke richting de unit staat. Maar toeval, dat exact op het moment van verwarmen dat die sprong in temperatuur plaatsvond in zijn grafiek?
@PCJR : heb jij een idee waarom er een temperatuursprong was? (Buitentemperatuur)

[ Voor 7% gewijzigd door Rojado op 15-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Dat klopt natuurlijk als een bus, bij mij staat de unit op het westen. Zou dan goed zijn om van PCJR te weten in welke richting de unit staat. Maar toeval, dat exact op het moment van verwarmen dat die sprong in temperatuur plaatsvond in zijn grafiek?
@PCJR : heb jij een idee waarom er een temperatuursprong was? (Buitentemperatuur)
Volgens mij update de unit vlak voor het bepalen van een run, de buiten temp sensor waarde. In rust blijft ie de laatste waarde aanhouden ja. Opzich is dit geen ramp. Het ding kijkt eerst naar de nieuwe temp voordat ie bepaalt of de wp of de BUH aan moet gaan. Maar alsnog vond ik het dus raar dat de BUH niet ging werken bij buitentemp van 28.

Mijn unit staat op zuid.

Details;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9sDPYpIg7_U65JWjjE7b1aL3pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bG4FYh157flyMWNB9hf832Tn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KbUhs0X3MsU4A8RG4wNL5cS0J8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GRzyjhtYDlnmdeslSvzK2moA.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 15-07-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
PCJR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:27:
[...]

Volgens mij update de unit vlak voor het bepalen van een run, de buiten temp sensor waarde. In rust blijft ie de laatste waarde aanhouden ja. Opzich is dit geen ramp. Het ding kijkt eerst naar de nieuwe temp voordat ie bepaalt of de wp of de BUH aan moet gaan. Maar alsnog vond ik het dus raar dat de BUH niet ging werken bij buitentemp van 28.

Mijn unit staat op zuid.

Details;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees veel warmtepompen van andere merken die met warm weer hoge druk storingen krijgen.
Dat heeft Daikin met deze regelstrategie dus mooi geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rojado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:58:
[...]
Maar toeval, dat exact op het moment van verwarmen dat die sprong in temperatuur plaatsvond in zijn grafiek?
Hier maakte hij ook vandaag heel rare stappen:
- 06:40 van 14 naar 15 graden (ok logisch)
- 09:00 van 15 meteen door naar 27 gr. (geen SWW run, die stond pas in de middag)

Waarom hij tussendoor niet meet/update, geen idee. Daarna maakte hij enigszins normale stappen die meer op de werkelijkheid leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Hier maakte hij ook vandaag heel rare stappen:
- 06:40 van 14 naar 15 graden (ok logisch)
- 09:00 van 15 meteen door naar 27 gr. (geen SWW run, die stond pas in de middag)

Waarom hij tussendoor niet meet/update, geen idee. Daarna maakte hij enigszins normale stappen die meer op de werkelijkheid leken.
Hij meet/update alleen op t moment dat ie ook iets moet bepalen ahv de buiten temp. Heb je een grafiekje met die sprong bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Hij meet/update alleen op t moment dat ie ook iets moet bepalen ahv de buiten temp. Heb je een grafiekje met die sprong bij jou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qvVoHe1fQUXqp7F1py3FbSTNrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihpu7BNGTQH8KI8u21hrl6F0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was temperatuur verloop gister. SWW run was om 16:00u (naar ECO set point 44gr). Zie dus dat ik nog geluk heb gehad dat deze niet op de BUH is gegaan.
Maar alle momenten tussendoor waren dus niet per se momenten dat hij iets moest bepalen, maar deed het wel. Waarom denk je dat hij alleen meet als hij iets moet bepalen?

[ Voor 9% gewijzigd door danny.s op 16-07-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]

Dit was temperatuur verloop gister. SWW run was om 16:00u (naar ECO set point 44gr). Zie dus dat ik nog geluk heb gehad dat deze niet op de BUH is gegaan.
Maar alle momenten tussendoor waren dus niet per se momenten dat hij iets moest bepalen, maar deed het wel. Waarom denk je dat hij alleen meet als hij iets moet bepalen?
Dit is een andere sensor/parameter volgens mij. Verder heb je wel een betere resolutie, die climatecontrol is van de nieuwe epsaltherma he, dat is bij mij het onderste deel van de screenshot. Je ziet dat ik zowat niks kan ermee door de veel te grote refreshrate... kan niet vinden waarom dat zo is bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Even recapituleren:

Als ik voorgaande posts goed heb begrepen, wordt de buitentemperatuur pas gecheckt (ge-update), als er een actie (of verwarmen/koelen ruimte of verwarmen SWW) moet plaatsvinden op een bepaald tijdstip.
Tussentijds wordt de buitentemperatuur niet gecheckt of ge-update in de app?
Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:11:
Even recapituleren:

Als ik voorgaande posts goed heb begrepen, wordt de buitentemperatuur pas gecheckt (ge-update), als er een actie (of verwarmen/koelen ruimte of verwarmen SWW) moet plaatsvinden op een bepaald tijdstip.
Begrijp ik dat goed?
Dat is de theorie/vermoeden van @PCJR. Vanuit mijn data kan ik dat niet bevestigen. Ik heb een unit zonder koel functie, dus hier is het nu alleen SWW wat draait. Gister middag dus, terwijl wel de hele dag (hoewel soms met grote intervallen) de temperatuur wordt bij gewerkt.
Grote refresh interval zou overigens ook door de HA integratie kunnen komen die ik gebruik, die de Daikin cloud gebruikt en zwaar beperkende rate limits heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
danny.s schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Dat is de theorie/vermoeden van @PCJR. Vanuit mijn data kan ik dat niet bevestigen. Ik heb een unit zonder koel functie, dus hier is het nu alleen SWW wat draait. Gister middag dus, terwijl wel de hele dag (hoewel soms met grote intervallen) de temperatuur wordt bij gewerkt.
Grote refresh interval zou overigens ook door de HA integratie kunnen komen die ik gebruik, die de Daikin cloud gebruikt en zwaar beperkende rate limits heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfIjENqEPqfxlHvaRZm9SiW5_Sg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ms71V4rcNfurskgsFqMyewW7.png?f=fotoalbum_large

Bij mij lijkt hij ook gewoon tussendoor bij te werken. Momenteel slaat de boel alleen 1x per dag aan om het tapwater te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:11:
Even recapituleren:

Begrijp ik dat goed?
Volgens mij zijn er sowieso 2x outdoor temp parameters. Zie mijn screenshot. 1 gaat via de esp en 1 gaat via de onecta verbinding. Of nu via de developers portal van daikin, daar is laatst iets in veranderd.

En je hebt natuurlijk wat wij zien... En je hebt wat de daikin intern nog eens ermee doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Volgens mij zijn er sowieso 2x outdoor temp parameters. Zie mijn screenshot. 1 gaat via de esp en 1 gaat via de onecta verbinding. Of nu via de developers portal van daikin, daar is laatst iets in veranderd.

En je hebt natuurlijk wat wij zien... En je hebt wat de daikin intern nog eens ermee doet :)
Maar die twee parameters moeten toch dezelfde sensor als bron hebben?!
Wat doen die parameters dan, als die verschillende waarden aannemen naar aanleiding van dezelfde sensortemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Maar die twee parameters moeten toch dezelfde sensor als bron hebben?!
Wat doen die parameters dan, als die verschillende waarden aannemen naar aanleiding van dezelfde sensortemperatuur?
Ik ben geen daikin engineer😎

Ik heb trouwens 3 entities over de outdoor temp. 1 ervan geeft geen data in mijn grafiek. (Edit: dit was de onecta plugin voorheen, die werkt nu niet meer dus) De andere zijn ook best verschillend. Heb ik nu bij de bovenste weeer een veel te lage/lange refreshrate?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRqyeTU1kNqag6R1PrGqY-UWIpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0IKwcFdYRMLMHRCELImXICJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, deze heb ik staan nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSat4sQT63E2HzZJ4GFaTp6XkVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwkEPTZM9R74STXeIaWGYOyH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door PCJR op 16-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Het wordt er voor mij niet duidelijker op.
Maar blijven controleren, misschien is er later iets definitiefs over te roepen.

Pagina: 1 ... 110 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma