TKroon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:28:
@
Atomius delta t kun je gerust naar 3 zetten. En ja, 18:00 aanzetten heeft weinig nut. Zie het andersom: als het vriest buiten heeft 1,5 uur de vloerverwarming aanzetten ook amper effect.
Idem met een airco. Een uurtje aanzetten koelt zeker de lucht af, maar alle muren/meubels/massa is nog altijd warm. Hele dag de airco rustig aan werkt veel beter, is prettiger en efficiënter.
De vergelijking met vloerverwarming is wel een goede! Thx.
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:22:
[...]
Wat versta je precies onder die runs? Is de warmtepomp in die periode 3x aangeslagen?
Verder delta t naar 3 inderdaad.
Hoe is jouw isolatie?
Wat het effect betreft. Bij verwarmen wil je met een warmtepomp precies genoeg warmte aan het huis toevoegen dat het niet afkoeld.
Bij koelen is het net zo, je wil precies genoeg warmte onttrekken zodat het niet opwarmd.
Aangezien een huis met een warmtepomp zeer traag op temperatuur komt duurt het bijvoorbeeld in mijn geval zo een dag om de temperatuur 2 graden omhoog te krijgen. Met koelen is dit nog sterker het geval omdat het verschil met de aanvoer watertemperatuur met de gewenste temperatuur nog kleiner is.
Dus eigenlijk begin je met een huis die op de gewenste temperatuur is en hoop je dat met de vloer koeling zo te houden. Dus dat je nog weinig/niets merkt in anderhalf uur dat klopt wel.
Als ik de koeling weer voor de eerste keer in het seizoen aan zet dan merk ik pas na een halve dag dat de vloer wat koeler begint te worden maar de invloed op de thermostaat merk ik nauwelijks. Het enige wat achteraf te merken is bij een langere warme periode buiten is dat de temperatuur in huis nog steeds aangenaam is terwijl dat bij andere woningen in de wijk (die de koeloptie niet hebben genomen) toch is opgewarmd. Het is echt een aanvullend middel (naast (buiten) zonwering en de deuren en ramen goed dichthouden als het warm is) om de boel koel te houden dan een snel resultaat te boeken. In dat geval kun je beter een airco kopen.
Dus zelf ben ik tevreden met de koeling maar er zijn ook genoeg mensen op dit forum die deze functionaliteit onzinnig/niet toereikend vinden.
Mooie uitleg, dank.
Idd met die 3 runs bedoelde ik 3x aangeslagen.
Huis is redelijk goed nageïsoleerd met HR++, spouw en dak.
Heb inmiddels de dT naar 4 gezet als tussenstap en ingesteld dat hij moet gaan koelen vanaf 27 graden buitentemperatuur.
Ik heb hem aangezet vanaf thuiskomst om 17:15u en merkte al best wat effect van een koelere vloer 1,5u later. Maar wat ik met name wilde weten was natuurlijk of hij een lange run zou maken met dT op 4, en dat is het geval. Hij is tot nu toe nog niet uit en aan gegaan.
Alle groepen staan nu open dus hij koelt het gehele huis. Binnen is het nu 24,8 gr.
Maar al met al moet ik natuurlijk veel eerder beginnen met koelen. Ben benieuwd naar morgen, als het goed is slaat hij dan automatisch aan bij 27 graden buitentemperatuur. Tot nu toe zette ik het handmatig aan en uit.
Ik begreep uit dit topic dat onder de 18 gr aT de kans op condensvorming groot maakt, dus dat leek me niet verstandig.