Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HumorousGazelle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-10 13:39
Ik heb wat advies nodig om mijn Daikin smart grid aan te kunnen gaan sturen.

Een installateur is bij mij bezig voor de installatie van een Daikin warmtepomp met binnenunit icm ingebouwd 230L vat. Nu wil ik deze graag smart gaan aansturen. Helaas kan de installateur mij hier niet verder bij helpen.
Ik ben elektrotechnisch onderlegd, maar kom er niet goed uit hoe de pomp het beste aan te sturen op PV overschot. Ik heb een datakabel en een multicore (7x1,5mm2) extra vanaf de meterkast naar de binnenunit gebracht. Mijn idee was om een kWh-meter na de hoofdschakelaar te plaatsen, en de pomp aan te sturen op de pulsen van de kWh-meter. Is dit de beste methode, of zijn er beter opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25
Ik heb instelling 6-08 (volgens mij de hysteresis van de tank) op 10 gezet en voor de warmwater tank de optie warmhouden gekozen (op een temperatuur van 48 graden). Maar ik zie dat hij toch na 3 graden afkoelen alweer begint te verwarmen. Heb ik de verkeerde instelling of programma te pakken? Ik wil dat hij pas weer gaat stoken als de tank temperatuur onder de 38 graden komt.

Alvast dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI4z-kBmo5HPv5LwuR1-7FNC6po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f0kKfD6HHIuZiWYhS3g0Qgts.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
HumorousGazelle schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:11:
Ik heb wat advies nodig om mijn Daikin smart grid aan te kunnen gaan sturen.

Een installateur is bij mij bezig voor de installatie van een Daikin warmtepomp met binnenunit icm ingebouwd 230L vat. Nu wil ik deze graag smart gaan aansturen. Helaas kan de installateur mij hier niet verder bij helpen.
Ik ben elektrotechnisch onderlegd, maar kom er niet goed uit hoe de pomp het beste aan te sturen op PV overschot. Ik heb een datakabel en een multicore (7x1,5mm2) extra vanaf de meterkast naar de binnenunit gebracht. Mijn idee was om een kWh-meter na de hoofdschakelaar te plaatsen, en de pomp aan te sturen op de pulsen van de kWh-meter. Is dit de beste methode, of zijn er beter opties?
Dat is een goede methode maar ik had geen 3P kWh meter met pulsuitgang beschikbaar, daaorm voor de oplossing uit de volgende alinea gekozen. Als ik het goed heb komt er ook nog een losse Daikin-module welke aan de P1 meter gekoppeld kan worden. (is al in buitenland leverbaar?)

Ik heb 2 stuks 230V relais in de WP geplaatst. Ieder relais stuurt een potentiaal vrij smart-contact aan waardoor de 4x modus aangestuurd kan worden (00 / 10 / 01 /11). De 230V voeding van het relais is voorzien een snoer/stekker welke in een HW-socket gaat. Op basis daarvan kan ik eenvoudig e.a. aansturen/programmeren via een app (liever per app -> dat was voor ons een grote wens)
Nb: ik stuur momenteel maar aan met 1 socket, kan dus ook met 2 stuks maar voegt voor onze situatie niet zo veel toe.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
De elektra is niet volgens opgave/handleiding Daikin aangesloten. De grijze kabel aan de linkerzijde hoort met een lus naar beneden aangesloten te worden zodat de gehele elektramodule aan de voorzijde ruimte heeft om te zakken voor onderhoud. Als dit zo door een ervaren installateur geïnstalleerd is zou dat bij mij wel wat vraagtekens oproepen.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:31
Ook hier een SWW vraagje:

Instellingen:
Warmhoud temp: 41gr
Eco temp: 45 gr
Hysterese: 7gr

Ik wilde ergens mee experimenteren, en gister SWW uit gezet. Gister avond na het douchen tank temperatuur 28gr.

Eco programma start vandaag 16:30. Normaal gaat hij dan netjes naar 45. Nu was ik vergeten SWW weer aan te zetten, dit om 16:45 gedaan. Tot mijn verbazing warmt de tank vervolgens maar tot 41 gr op (temp bereikt om 18:05), terwijl Eco programma tot 19:00 staat.
Waarom warmt hij niet op tot 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
danny.s schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:51:
[...]
Eco programma start vandaag 16:30. Normaal gaat hij dan netjes naar 45. Nu was ik vergeten SWW weer aan te zetten, dit om 16:45 gedaan. Tot mijn verbazing warmt de tank vervolgens maar tot 41 gr op (temp bereikt om 18:05), terwijl Eco programma tot 19:00 staat.
Waarom warmt hij niet op tot 45 graden?
De boel werkt op triggers/time-events. Om 16:30 was er niets te doen (stond uit) en om 16:45 was er een hysterese-trigger door jouw handmatige actie.

Edit(1): toch ook wel raar, de hysterese trigger zou hem gewoon naar het eco-programma moeten sturen!

Edit(2): na nog een half uurtje nadenken... de eco-trigger heb je gemist, en vervolgens wordt eerst naar de warmhoudstand opgewarmd, deze ligt ruim binnen de hysterese tot aan de eco instelling 'dus' hoeft er niet verder verwarmd te worden?

Ik neem aan dat je [6-0D] Verwarmingsbedrijf op '1: Geprogrammeerd + warmhouden' hebt staan.
Let op de fantastische beschrijving van Instelpunt Eco bedrijf
De opslageconomischtemperatuur duidt op de lagere gewenste tanktemperatuur. Dit is de gewenste temperatuur wanneer een opslageconomischactie gepland werd (liefst tijdens de dag).
Ze noemen het expliciet een 'actie', ook in de Engelse versie.

[ Voor 40% gewijzigd door mawashigeri op 18-06-2024 20:01 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:44
Heeft iemand al een gewerkt met een externe thermostaat ipv de Madoka op een Altherma?
En hoe beviel dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
mawashigeri schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:26:
[...]

De boel werkt op triggers/time-events. Om 16:30 was er niets te doen (stond uit) en om 16:45 was er een hysterese-trigger door jouw handmatige actie.

Edit(1): toch ook wel raar, de hysterese trigger zou hem gewoon naar het eco-programma moeten sturen!

Edit(2): na nog een half uurtje nadenken... de eco-trigger heb je gemist, en vervolgens wordt eerst naar de warmhoudstand opgewarmd, deze ligt ruim binnen de hysterese tot aan de eco instelling 'dus' hoeft er niet verder verwarmd te worden?

Ik neem aan dat je [6-0D] Verwarmingsbedrijf op '1: Geprogrammeerd + warmhouden' hebt staan.
Let op de fantastische beschrijving van Instelpunt Eco bedrijf
De opslageconomischtemperatuur duidt op de lagere gewenste tanktemperatuur. Dit is de gewenste temperatuur wanneer een opslageconomischactie gepland werd (liefst tijdens de dag).
Ze noemen het expliciet een 'actie', ook in de Engelse versie.
Interessante analyse. En staat idd op programma + warmhouden. Zou het dan bij Comfort wel gaan tot de ingestelde comfort temperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
Sparky schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:15:
[...]

De elektra is niet volgens opgave/handleiding Daikin aangesloten. De grijze kabel aan de linkerzijde hoort met een lus naar beneden aangesloten te worden zodat de gehele elektramodule aan de voorzijde ruimte heeft om te zakken voor onderhoud. Als dit zo door een ervaren installateur geïnstalleerd is zou dat bij mij wel wat vraagtekens oproepen.
Bedankt voor de info. Is geplaatst door een installateur inderdaad. Eigenlijk spijt van dat ik het niet zelf gedaan heb. Ik had tot dan toe alles in huis zelf gedaan en dat is een van de dingen die ik heb laten doen. Omdat ik in het koeltechnische niet thuis ben en ook dat dit voor subsidies wel wat scheelde natuurlijk. Maar daar had ik wel nog iets voor kunnen regelen.

Ik kan dit wel redelijk makkelijk zelf terug corrigeren. Er staat op 0,5 meter kleine zekeringskastje voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Technician- schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:34:
Heeft iemand al een gewerkt met een externe thermostaat ipv de Madoka op een Altherma?
En hoe beviel dit?
Ik heb zone verwarming (na regeling) omdat dit zo op is geleverd vanuit de bouw. Heb thermostaten van whr en umr vario verdeelpunt en. In feite is dit dus vanuit de altherma een externe thermostaat.

Wat kan ik zeggen, het doet zijn ding. Alleen heb je een aantal features niet die de madoka wel heeft. De externe thermostaat kan alleen aan en uit doorgeven (en eventueel verwarmen of koelen) maar dat is het dan ook wel.

Wat ik nu wel zelf heb geregeld is dat ik met behulp van een relais en een esp32 de boel van afstand aan en uit kan zetten (en hiermee dus op mijn eigen manier de boel smart kan maken). Maar dat zijn dingen die de madoka al standaard kan volgens mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-10 18:16
Technician- schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:34:
En hoe beviel dit?
Ik heb een honywell evohome als externe thermostaat. Enerzijds omdat het lastig was om een bedrade thermostaat aan te sluiten en bijvoorbeeld geen Honywell Lyric omdat die minimaal 3x per uur schakelt, de evohome maar 1x.
Op de keper beschouwd gebruik ik die thermostaat als een soort luxe aan/uit schakelaar. Ik stel de temperatuur in boven een waarde die de WP met de ingestelde stooklijn eigenlijk net niet haalt. Daardoor draait de pomp zonder onderbreking in de laagste vermogensstand. Comfort is dan hoog en verbruik laag.
Temperatuur hoger/lager kan dan ook nog met de app (+/- Offset) of door de stooklijn aan te passen.
Verder dan ook geen last van pendelen. Geen vloerverwarming maar traditionele radiatoren.
Voor mij voldoet dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rojado schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb een honywell evohome als externe thermostaat. Enerzijds omdat het lastig was om een bedrade thermostaat aan te sluiten en bijvoorbeeld geen Honywell Lyric omdat die minimaal 3x per uur schakelt, de evohome maar 1x.
Op de keper beschouwd gebruik ik die thermostaat als een soort luxe aan/uit schakelaar. Ik stel de temperatuur in boven een waarde die de WP met de ingestelde stooklijn eigenlijk net niet haalt. Daardoor draait de pomp zonder onderbreking in de laagste vermogensstand. Comfort is dan hoog en verbruik laag.
Temperatuur hoger/lager kan dan ook nog met de app (+/- Offset) of door de stooklijn aan te passen.
Verder dan ook geen last van pendelen. Geen vloerverwarming maar traditionele radiatoren.
Voor mij voldoet dit prima.
Aah oké.
Ik verneem, vooral op Tweakers eigenlijk niet bij gebruikers, dat ze de Madoka een slechte thermostaat vinden omdat deze zou opwarmen door de led.
Je kunt toch de leds zo goed als uitzetten? Binnen 3s na drukken tenminste

Ik vind de Madoka juist mooi, simpel en goed werkend. Maar goed heb hem zelf niet thuis.

Thuis heb ik een Remeha WP en thermostaat. Nou als iets niet lekker werkt is het dat wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 19-06-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 20:41
Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Aah oké.
Ik verneem, vooral op Tweakers eigenlijk niet bij gebruikers, dat ze de Madoka een slechte thermostaat vinden omdat deze zou opwarmen door de led.

Ik vind de Madoka juist mooi, simpel en goed werkend. Maar goed heb hem zelf niet thuis.

Thuis heb ik een Remeha WP en thermostaat. Nou als iets niet lekker werkt is het dat wel.
De madoka fluctueert te veel door lucht stromingen, dan gaat de WP aan/uit/aan/uit. De Leds kan je prima uitzetten, maar de plek waar hij hangt kan ik niet beïnvloeden zonder frees in de muur te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
smaij schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:09:
[...]

De madoka fluctueert te veel door lucht stromingen, dan gaat de WP aan/uit/aan/uit. De Leds kan je prima uitzetten, maar de plek waar hij hangt kan ik niet beïnvloeden zonder frees in de muur te stoppen.
Maar in het algemeen functioneert de Madoka dus prima.
Hoe is het bij andere Altherma gebruikers.

Ikzelf zit in de advies en ben een Daikin fan obv hun prijs kwaliteit verhouding vandaar mijn vraag:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Aah oké.

Ik denk dat tweakers hun installatie ook bovengemiddeld goed monitoren. Bij ons in de (nieuwbouw) wijk zijn zat mensen die een slecht afgestelde warmtepomp hebben maar dat zelf geeneens doorhebben omdat door de goede isolatie de energierekening alsnog laag is ondanks dat hun systemen als een gek aan het pendelen zijn (zone verwarming bij sommigen 50000 startpoging en in amper 4 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 20:41
Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Ikzelf zit in de advies en ben een Daikin fan obv hun prijs kwaliteit verhouding vandaar mijn vraag:
Wat @Hetisweergezell zegt klopt denk ik, wij zijn toch een stelletje nerds die alles graag naar hen hand zetten.
Ik schakel de WP nu met een externe thermostaat aangestuurd via HomeAssistant en daarmee heb ik meer controle dan via de Madoka maar op zich is de Madoka verder prima.
Het zou fijn zijn als de madoka niet zo zou reageren op temperatuursverschillen maar een mediaan pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Hier dezelfde ervaringen. De led is (voor een tweaker) nog makkelijk op de laagste stand te zetten, hoewel ik t kansloos vind dat ze dit 1. niet tijdens de ontwikkeling van zo’n “all-in” product opmerken en oplossen en 2. nog steeds niet hebben opgelost.

De overgevoeligheid is echter nauwelijks op te lossen zonder hardware modificaties. Als je daar rekening mee kan houden in de plaatsing is t te overzien, kan ie alleen maar bij een deur of in de loop dan raad ik m echt af. Let ook op de hysterese van min 1K. Dat is in nieuwbouw cq heel goed geisoleerde woningen ook niet altijd heel werkbaar.

Imho zijn alle minpunten zo op te lossen met een firmware update, maar daar lijken ze gewoon niet toe in staat.

Dan is bijv. een panasonic met instelbare hysterese vaak een veel betere keuze. Enige minpunt van een externe thermostaat is dat je dan niet kan moduleren, maar ook daar zijn de ervaringen hier nogal wisselend mee. Als je dat wil kunnen heb je sowieso geen andere keuze dan de madoka. Ook de thermostaat als instelpunt voor een vertrekwaterregeling gebruiken kan alleen met de madoka. Dat kan echter ook met de app, dan kan je m ook gewoon helemaal weglaten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 19-06-2024 11:03 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:45:
[...]

Hier dezelfde ervaringen. De led is (voor een tweaker) nog makkelijk op de laagste stand te zetten, hoewel ik t kansloos vind dat ze dit 1. niet tijdens de ontwikkeling van zo’n “all-in” product opmerken en oplossen en 2. nog steeds niet hebben opgelost.

De overgevoeligheid is echter nauwelijks op te lossen zonder hardware modificaties. Als je daar rekening mee kan houden in de plaatsing is t te overzien, kan ie alleen maar bij een deur of in de loop dan raad ik m echt af. Let ook op de hysterese van min 1K. Dat is in nieuwbouw cq heel goed geisoleerde woningen ook niet altijd heel werkbaar.

Imho zijn alle minpunten zo op te lossen met een firmware update, maar daar lijken ze gewoon niet toe in staat.

Dan is bijv. een panasonic met instelbare hysterese vaak een veel betere keuze. Enige minpunt van een externe thermostaat is dat je dan niet kan moduleren, maar ook daar zijn de ervaringen hier nogal wisselend mee. Als je dat wil kunnen heb je sowieso geen andere keuze dan de madoka. Ook de thermostaat als instelpunt voor een vertrekwaterregeling gebruiken kan alleen met de madoka. Dat kan echter ook met de app, dan kan je m ook gewoon helemaal weglaten.
Ik persoonlijk vind de pana thermostaat niet goed.
De waardes wijken ontzettend af (wel te kalibreren)
Het is een lompe lelijke kast.
Het gebruikers gemak is ver te vinden.
Maar vooral niet WAF vriendelijk.

En helemaal dom, als je op de app de klok instelt werkt die op de thermostaat niet meer en andersom

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 19-06-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
[...]

Ik heb geen last van temperatuurschommelingen maar dat zal mede door de positie komen (hangt niet in de zon en/of luchtstroming). De blauwe ring heb ik wel wat gedimd (dat gaf wat temp.verhoging na inschakelen) en ik heb een offset ingesteld in het menu.

Wat mij betreft een prima thermostaat met wat kleine schoonheidsfoutjes die je kunt omzeilen door de trucjes uit de vorige alinea. Maar als techneut zou ik het wellicht nog iets fraaier vinden als ik een thermostaat had conform display binnenunit. (nu ben iig blij dat binnenunit een beetje binnen handbereik staat :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Ik persoonlijk vind de pana thermostaat niet goed.
De waardes wijken ontzettend af (wel te kalibreren)
Het is een lompe lelijke kast.
Het gebruikers gemak is ver te vinden.
Maar vooral niet WAF vriendelijk.

En helemaal dom, als je op de app de klok instelt werkt die op de thermostaat niet meer en andersom
Geloof je gelijk, heb er zelf ook geen hands-on ervaring mee, maar het was/is wel altijd dé favoriet in t algemene L/W topic. Maar populair bij tweakers zegt blijkbaar niks over de WAF-factor en of het een goed product is om te verkopen.

Sowieso is er maar bijzonder weinig keus wanneer de madoka niet voldoet vind ik, het is óf heel dom aan/uit, of slim-maar-(teveel)-gasketel-gefocust zoals honeywell, tado en google.

Conclusie is denk ik, madoka mits je de nadelen kan vermijden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb de sensor binnenin verplaatst, dat scheelt een hoop. Heb er hier ergens fotos van gepost, maanden geleden.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Dat is een goede methode maar ik had geen 3P kWh meter met pulsuitgang beschikbaar, daaorm voor de oplossing uit de volgende alinea gekozen. Als ik het goed heb komt er ook nog een losse Daikin-module welke aan de P1 meter gekoppeld kan worden. (is al in buitenland leverbaar?)

Ik heb 2 stuks 230V relais in de WP geplaatst. Ieder relais stuurt een potentiaal vrij smart-contact aan waardoor de 4x modus aangestuurd kan worden (00 / 10 / 01 /11). De 230V voeding van het relais is voorzien een snoer/stekker welke in een HW-socket gaat. Op basis daarvan kan ik eenvoudig e.a. aansturen/programmeren via een app (liever per app -> dat was voor ons een grote wens)
Nb: ik stuur momenteel maar aan met 1 socket, kan dus ook met 2 stuks maar voegt voor onze situatie niet zo veel toe.
Homewizard met p1 meter en 1 of 2 sockets heb ik nog liggen.
- welke contacten gebruik je in de indoor unit voor die relais?
- welke relais heb je?
- wat heb je dan in HW precies ingesteld?

(y)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
Sparky schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Die Daikin module waar je het waarschijnlijk over hebt is waarschijnlijk deze waar Daikin het over heeft in onderstaande email;

Goedemiddag,

U kunt een vraag-printplaat aanschaffen om gebruik te kunnen maken van een energiebesparende regeling via digitale inputs. Dit is printplaat EKRP1AHTA en die wordt in het binnendeel zowel aangesloten.
Als u deze besteld ontvangt u een installatie handleiding die uitleg biedt over de aansluitingen. Voor zowel het vloer- als het wandmodel wordt de vraagprint (kenmerk A8P in het databoek) aangesloten op connector X85A. De digitale inputs hebben vermogensbegrenzing: detectie 12 V DC / 12 mA (spanning geleverd door printplaat).
Verder kunnen onze units tot 2/3 terug moduleren.
Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.

Nog geen goede handleiding kunnen vinden helaas, ik weet graag wat ik koop en wat er bij komt kijken...
Ken jij voor/nadelen met het schakelen op de kWh-puls of juist de potentiaalvrije contacten? Zou de pomp precies kunnen moduleren op het terugleververmogen op de hoofdaansluiting, of gaat dat in zulke grote stappen dat een schakeling met de potentiaalvrije contacten net zo zuinig is? De aanschafkosten van de printplaat zijn ook niet mis, rond de 250 à 300 euro. De aanschafkosten per Energy Socket dan weer 25 euro, of 2st. voor 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HumorousGazelle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Die Daikin module waar je het waarschijnlijk over hebt is waarschijnlijk deze waar Daikin het over heeft in onderstaande email;

Goedemiddag,

U kunt een vraag-printplaat aanschaffen om gebruik te kunnen maken van een energiebesparende regeling via digitale inputs. Dit is printplaat EKRP1AHTA en die wordt in het binnendeel zowel aangesloten.
Als u deze besteld ontvangt u een installatie handleiding die uitleg biedt over de aansluitingen. Voor zowel het vloer- als het wandmodel wordt de vraagprint (kenmerk A8P in het databoek) aangesloten op connector X85A. De digitale inputs hebben vermogensbegrenzing: detectie 12 V DC / 12 mA (spanning geleverd door printplaat).

Nog geen goede handleiding kunnen vinden helaas, ik weet graag wat ik koop en wat er bij komt kijken...
Ken jij voor/nadelen met het schakelen op de kWh-puls of juist de potentiaalvrije contacten? Zou de pomp precies kunnen moduleren op het terugleververmogen op de hoofdaansluiting, of gaat dat in zulke grote stappen dat een schakeling met de potentiaalvrije contacten net zo zuinig is? De aanschafkosten van de printplaat zijn ook niet mis, rond de 250 à 300 euro. De aanschafkosten per Energy Socket dan weer 25 euro, of 2st. voor 50 euro.
Heb je een altherma 3 of een ouder model? Bij de 3 heb je die print alleen nodig om een externe koeler/verwarmer aan te schakelen. Volgens mij praat daikin hier dus weer eens poep. Als je met 230V de smart grid ingangen wil aansturen heb je een ander onderdeel nodig, namelijk de EKRELSG relais-kit. Zie pagina 19. En 17 voor het stukje waar je evt wél een demand print voor nodig zou hebben.

Schakel je met 12v of potentiaalvrij dan heb je geen extra onderdelen nodig. Je bent dus veel goedkoper uit met een potentiaalvrij relais zoals een shelly. Wil je toch 230v doen met homewizard, wat ook zo z’n voordelen heeft, dan heb je dus iig de relais kit en niet deze print nodig.

Wil je kunnen regelen op beschikbaar vermogen/overschot dan moet dat gemeten worden met een kwh meter met (s0) pulsuitgang. Die sluit je dan ook aan op de binnenunit. Staat ook in de gelinkte handleiding.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Homewizard met p1 meter en 1 of 2 sockets heb ik nog liggen.
- welke contacten gebruik je in de indoor unit voor die relais?
- welke relais heb je?
- wat heb je dan in HW precies ingesteld?

(y)
Ik heb een staand model, dan zie je rechtsboven een klemmenstrook met SMART_1 en SMART_2 -> ik kon het zonder handleiding/tekening vinden.

Ik heb 2 stuks 230V (via HW socket = 230V) relais met railmontage gekocht via Ali, een ijsje kost meer _/-\o_

Maar via reguliere leveranciers in NL kun je ook gewoon 230V relais kopen.

Na bekrachtigen relais (SMART_1) gebeurde er niets..... Ik moest in het menu onder 9.8.5 ("bedrijfsmodus Smart Grid") "vrij bedrijf kiezen".

Als je vervolgens het relais bekrachtigd gaat het potentiaalvrije signaal op "SMART_1" en zie je op de display van je binnenunit een elektra-mast met draadje naar PV op dak tevoorschijn komen. En even later ging de boiler opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
HumorousGazelle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Goedemiddag,

Via de kWh puls is er een vorm van moduleren mogelijk als ik het goed heb.
Mbv relais kun je kiezen voor een begrenst vermogen of de boel gewoon vrij laten.

Het 2e relais (SMART_2) voegt wat minder toe. Heeft alleen zin als je het opgenomen vermogen wat wilt begrenzen of de WP gedwongen uit wilt schakelen op bepaalde momenten (vanwege overbelasting schakelkast of hoge elektra tarieven)

Nb: Leuk om zo wat te spelen met de WP opties maar het zet nog niet zo veel zoden aan de dijk (in Euro's) Als je via het programma de juiste momenten opzoekt voor opwarmen van de boiler dan pak je meestal ook PV-opwek mee (mits je behoorlijk wat panelen op het dak hebt liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Sparky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Mbv relais kun je kiezen voor een begrenst vermogen of de boel gewoon vrij laten.

Het 2e relais (SMART_2) voegt wat minder toe. Heeft alleen zin als je het opgenomen vermogen wat wilt begrenzen of de WP gedwongen uit wilt schakelen op bepaalde momenten (vanwege overbelasting schakelkast of hoge elektra tarieven)

Nb: Leuk om zo wat te spelen met de WP opties maar het zet nog niet zo veel zoden aan de dijk (in Euro's) Als je via het programma de juiste momenten opzoekt voor opwarmen van de boiler dan pak je meestal ook PV-opwek mee (mits je behoorlijk wat panelen op het dak hebt liggen)
Iemand al de kwh puls voor smart grid opgezet? Ik kom er niet aan uit hoe je dit precies moet aansluiten. Ik heb een digitale slimme meter. Maar hoe moet ik dan de koppeling maken met de warmtepomp. Zou opzich wel handig zijn hier in België omdat we geen saldering meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Onk_the_Monk schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:58:
[...]

Iemand al de kwh puls voor smart grid opgezet? Ik kom er niet aan uit hoe je dit precies moet aansluiten. Ik heb een digitale slimme meter. Maar hoe moet ik dan de koppeling maken met de warmtepomp. Zou opzich wel handig zijn hier in België omdat we geen saldering meer hebben.
De WP heeft pulsen nodig.
Voor zover ik weet kunnen deze niet (direct) uit een P1 poort gegenereerd worden. (indirect wel maar dan moet er een module tussen)

Daikin heeft als ik het goed hen wel een module welke P1 signaal omzet in Smart-Grid aansturing.

De meeste universele kWh-meters kunnen overigens wel pulsen genereren.
Info over aantal pulsen, hoe lang een puls mag duren en hoe lang de pauze tussen 2 pulsen moet zijn staan in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Mijn WP wordt aangedreven door een Watts kastje (die weer wordt aangedreven door verschillende zones).

Als ik mijn WP wil forceren om alleen overdag te stoken, kan ik een timer op het stopcontact zetten van de Watts kastje.

Alleen vraag ik me af; kan dit schadelijk zijn voor de WP of het Watts kastje? Als hij “forced” uitgezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Sparky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:47:
[...]

De WP heeft pulsen nodig.
Voor zover ik weet kunnen deze niet (direct) uit een P1 poort gegenereerd worden. (indirect wel maar dan moet er een module tussen)

Daikin heeft als ik het goed hen wel een module welke P1 signaal omzet in Smart-Grid aansturing.

De meeste universele kWh-meters kunnen overigens wel pulsen genereren.
Info over aantal pulsen, hoe lang een puls mag duren en hoe lang de pauze tussen 2 pulsen moet zijn staan in de handleiding.
Waar vind je die info over die pulsen terug. Via home assistant lees ik ondertussen al data uit via de p1 poort. Zou kunnen kijken om van daaruit pulsen te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:11:
Mijn WP wordt aangedreven door een Watts kastje (die weer wordt aangedreven door verschillende zones).

Als ik mijn WP wil forceren om alleen overdag te stoken, kan ik een timer op het stopcontact zetten van de Watts kastje.

Alleen vraag ik me af; kan dit schadelijk zijn voor de WP of het Watts kastje? Als hij “forced” uitgezet wordt?
Ik heb in feite de zelfde situatie maar dan met een umr vario ipv watts. Ik heb tijdelijk een timer op het stopcontact gezet in periode dat het snachts onder de 5 graden kwam en overdag er ruim boven. Hiermee een hoop defrosts voorkomen.

Volgens mij is het voor de WP sowieso niet schadelijk omdat die het kastje gewoon als een externe thermostaat ziet. Die geeft het 'aan' signaal door 2 draden te verbinden. Dus de WP merkt dat niet.

Wat de watts betreft weet ik dat niet zeker. Je zou denken dat de boel gewoon door controllers (arduino achtige bordjes) wordt aangestuurd en die kunnen volgens mij prima tegen stroom onderbrekingen. Maar wie weet steekt de watts anders in elkaar dan de umr vario. Dus ik zou ook mijn hand er niet voor in het vuur durven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 18:09
Hi, ik heb een daikin EHVX08 en ik heb zojuist de koelingsmodus aangezet. Vorig jaar kon ik de aanvoertemperatuur wijzigen, maar het lijkt erop alsof ze dit aangepast hebben. Het enige wat ik nu kan doen is de “offset temperatuur uittredend” aanpassen,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAUsOVwEPNCV7ja9eeOzFVNtPO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WZvMrG7QeM4S2d6lbqfiVZGR.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe dit zit? Ik wil de uitgaande vloertemperatuur op 18 graden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49
joostd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:18:
Hi, ik heb een daikin EHVX08 en ik heb zojuist de koelingsmodus aangezet. Vorig jaar kon ik de aanvoertemperatuur wijzigen, maar het lijkt erop alsof ze dit aangepast hebben.Weet iemand hoe dit zit? Ik wil de uitgaande vloertemperatuur op 18 graden hebben
Heb je de regeling sindsdien op weersafhankelijk gezet? In weersafhankelijke modus krijg je de mogelijkheid de afwijking (-10..+10) in te stellen. In absolute modus krijg je de mogelijkheid de gewenste AWT temperatuur in te stellen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
Even iets anders waar andere belangstellenden voor een Daikin warmtepomp wellicht iets aan hebben, uit eigen ervaring:

- indien je voor het aanschaffen een bezoek (op afspraak) brengt aan een van de twee Daikin Experience Centers (Utrecht / Heerenveen) dan krijg je nadien een actie-mail met een kortingscode. Die heeft hier 500 euro opgeleverd. (Los van de 3.375 RVO subsidie voor mijn type systeem)
- voor de 10 jaar (onderdelen) garantie dient de installateur een extra pakket te bestellen nadat het systeem geïnstalleerd is. Het extra garantie pakket verschijnt dan in de Onecta app. Dit gaat dus niet vanzelf maar vereist een extra actie van de installateur.

Dit even kort, het is (apart van elkaar) ooit (lang geleden) al eens besproken hier maar niet zo concreet ( denk ik 😉) bij elkaar gezet. Maar mij leek dit nog even een mooie reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
arnoldniessen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:46:
[...]

Heb je de regeling sindsdien op weersafhankelijk gezet? In weersafhankelijke modus krijg je de mogelijkheid de afwijking (-10..+10) in te stellen. In absolute modus krijg je de mogelijkheid de gewenste AWT temperatuur in te stellen.
Een installateur van daikin heeft wel wat dingen aangepast, betekent dat als ik hem op -10 zet bij 30 graden dat er 20 graden water uitkomt? En joe pas ik die setting waar jij het over hebt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
joostd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:52:
Een installateur van daikin heeft wel wat dingen aangepast, betekent dat als ik hem op -10 zet bij 30 graden dat er 20 graden water uitkomt? En joe pas ik die setting waar jij het over hebt aan?
Inderdaad, als de stooklijn op basis van buitentemperatuur vindt dat het water 30C moet zijn, en je afwijkingsinstelling is -10, dan vraag je de unit om water van 20C. Dat werkt dan weer niet lekker, onder de 25C kiest de Daikin voor de backup heater ipv de compressor.

De keuze tussen Abs en Weerafh kies ik in installateursmenu A.3.1.1.1. Mogelijk zit dat bij jou bv onder 2.4 ("instelpunt modus") afh van model.

En om 18C (bij koeling) te vragen als retour bv 20C is, zul je een heel hoge flow moeten hebben of hij gaat pendelen. [edit: overshoot opmerking weggehaald]

[ Voor 9% gewijzigd door arnoldniessen op 23-06-2024 16:22 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-10 22:15
joostd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:18:
Hi, ik heb een daikin EHVX08 en ik heb zojuist de koelingsmodus aangezet. Vorig jaar kon ik de aanvoertemperatuur wijzigen, maar het lijkt erop alsof ze dit aangepast hebben. Het enige wat ik nu kan doen is de “offset temperatuur uittredend” aanpassen,[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit zit? Ik wil de uitgaande vloertemperatuur op 18 graden hebben
Dan staat je koeling inderdaad op weersafhankelijk. Mocht je het weer willen zoals je vroeger had dan dien je de koeling op constate temperatuur te zetten (zie daarvoor de installateurs handleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
arnoldniessen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Inderdaad, als de stooklijn op basis van buitentemperatuur vindt dat het water 30C moet zijn, en je afwijkingsinstelling is -10, dan vraag je de unit om water van 20C. Dat werkt dan weer niet lekker, onder de 25C kiest de Daikin voor de backup heater ipv de compressor.

De keuze tussen Abs en Weerafh kies ik in installateursmenu A.3.1.1.1. Mogelijk zit dat bij jou bv onder 2.4 ("instelpunt modus") afh van model.

En om 18C (bij koeling) te vragen als retour bv 20C is, zul je een heel hoge flow moeten hebben of hij gaat pendelen. Met overshoot op 4C kun je dat verminderen/voorkomen maar accepteer je wel 14C als aanvoertemperatuur.
Oh ik wist niet dat overshoot ook "de andere kant" op werkt bij koelen.. Dat is wel minder handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Atomius schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:40:
Oh ik wist niet dat overshoot ook "de andere kant" op werkt bij koelen.. Dat is wel minder handig
Nu je het zegt, ik weet het niet zeker, ik nam het zo aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:57

MrFish

Untitled

arnoldniessen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Nu je het zegt, ik weet het niet zeker, ik nam het zo aan.
Overshoot is (helaas!) niet van toepassing in koelmodus.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Overshoot is (helaas!) niet van toepassing in koelmodus.
Is er in de koelmodus pendelgedrag te verwachten als er geen ‘overschoot’ instelling is?
(En hoe te voorkomen 😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:00:
[...]

Is er in de koelmodus pendelgedrag te verwachten als er geen ‘overschoot’ instelling is?
(En hoe te voorkomen 😉)
Zeker. De COP bij koelen is in de regel nog een stuk hoger dan bij verwarmen, dus het minimumvermogen is ook hoger. Daar komt bij dat de ‘afgifte’ een stuk beroerder is, want de watertemperatuur ligt dichter bij kamertemperatuur. Alle ingrediënten voor pendelen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MrFish schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:18:
[...]

Zeker. De COP bij koelen is in de regel nog een stuk hoger dan bij verwarmen, dus het minimumvermogen is ook hoger. Daar komt bij dat de ‘afgifte’ een stuk beroerder is, want de watertemperatuur ligt dichter bij kamertemperatuur. Alle ingrediënten voor pendelen dus.
Delta t op 3 en de boven verdieping(en) altijd mee laten doen. Dan gaat heb bij mij best goed (doordat de warmte opstijgt is het bij ons geeneens nodig om beneden te koelen, dat trekt toch naar boven).

Maar op dit moment red ik het nog met de buitenscreens. Het is nog niet echt warm geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
RonJ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Heb je een altherma 3 of een ouder model? Bij de 3 heb je die print alleen nodig om een externe koeler/verwarmer aan te schakelen. Volgens mij praat daikin hier dus weer eens poep. Als je met 230V de smart grid ingangen wil aansturen heb je een ander onderdeel nodig, namelijk de EKRELSG relais-kit. Zie pagina 19. En 17 voor het stukje waar je evt wél een demand print voor nodig zou hebben.

Schakel je met 12v of potentiaalvrij dan heb je geen extra onderdelen nodig. Je bent dus veel goedkoper uit met een potentiaalvrij relais zoals een shelly. Wil je toch 230v doen met homewizard, wat ook zo z’n voordelen heeft, dan heb je dus iig de relais kit en niet deze print nodig.

Wil je kunnen regelen op beschikbaar vermogen/overschot dan moet dat gemeten worden met een kwh meter met (s0) pulsuitgang. Die sluit je dan ook aan op de binnenunit. Staat ook in de gelinkte handleiding.
Het betreft een Altherma 3 inderdaad
Fijn dat je met me mee wil denken. _/-\o_ Vanuit Daikin heb ik dus weinig te verwachten qua support op dit gebied ;(
Als ik het goed begrijp is de puls/overschot sturing enkel toepasbaar in combinatie met de andere smart grid contacten s11s en s10s, en niet enkel op puls? En geeft de X5M contact 3 al een spanning uit, zodat de S0 van de kwh-meter hier regelrecht op aangesloten kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HumorousGazelle
Sparky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Zolang we nog kunnen salderen maakt het niet zoveel uit inderdaad, maar daarna gaat het toch zeker interessant zijn. De opwek heeft toch pieken en dalen waar ik graag gebruik van zou gaan maken zolang er geen thuisbatterij is. Materiaal als relais en kWh-meters is vanuit mijn werk goed aan te komen, dus aanschafkosten daarvoor heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burten
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo,

Ik zit met een klein probleempje bij mijn Altherma 3. Recent heb ik mijn smart grid contact aangesloten en de nodige instellingen geactiveerd. Dit werkt tot op heden goed. Echter heb ik sinds dit weekend iets merkwaardigs opgemerkt (wat mogelijks al even het geval kan zijn, maar wat ik nu pas opgemerkt heb):

Als mijn smart grid contact 'aanbevolen aan' actief is, dan gebeurt het soms dat mijn tweewegklep iedere 5 seconden switcht tussen SWW en Warmen/Koeling. Dit blijft doorgaan in een range van 46 tot 48 graden voor het SWW. Het lijkt alsof hij het SWW wenst op te warmen, maar niet opgestart geraakt en dan terug schakelt.
Iemand die bekend is met dit probleem of zou weten hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostd
arnoldniessen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:05:
[...]

En om 18C (bij koeling) te vragen als retour bv 20C is, zul je een heel hoge flow moeten hebben of hij gaat pendelen. [edit: overshoot opmerking weggehaald]
ik heb geen idee wat pendelen betekent, maar het is me gelukt om de weersafhankelijke stand aan te passen naar vast, waardoor ik mn watertemperatuur gewoon weer kan vastzetten :) staat nu op 18 graden en de vloer wordt weer goed koud 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
joostd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:00:
[...]

ik heb geen idee wat pendelen betekent, maar het is me gelukt om de weersafhankelijke stand aan te passen naar vast, waardoor ik mn watertemperatuur gewoon weer kan vastzetten :) staat nu op 18 graden en de vloer wordt weer goed koud 8)
Pendelen betekend dat de warmtepomp zijn warmte/koelte niet goed kwijt kan aan het afgiftesysteem (vloerverwarming of radiatoren) waardoor de warmtepomp afslaat terwijl de gewenste temperatuur in de kamer nog niet bereikt is (en de warmtepomp weer aanslaat). Dit continu aan/uit/aan/uit gaan van de warmtepomp wordt pendelen genoemd (en is slechtsl voor de warmtepomp en haalt het rendement behoorlijk onderuit). Het pendelen herken je door een serie korte pieken in het stroomverbruik die kort na elkaar plaatsvinden

[ Voor 6% gewijzigd door Hetisweergezell op 24-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Ik zie in de installateurshandleiding van mijn daikin wp (erla16dw1) de functie onderschrijding staan. Iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw8vdoxc8LI8i1ADGUw0jD9Kblc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bhYoyZOpK2FxkLrIMNBs1YZR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:24
Heeft iemand een voorbeeld van een stooklijn om te koelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hetisweergezell
haakjesluiten schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:13:
Heeft iemand een voorbeeld van een stooklijn om te koelen?
Ik zou hem gewoon op een vaste temperatuur zetten (18 graden ofzo). Veel lager wil je niet gaan ivm eventuele condensvorming en hoger wil je eigenlijk ook niet omdat er anders weinig te koelen valt. Verder delta t op 3 zetten zodat de retour temperatuur 21 graden is. En dan heeft het alleen nut als de temperatuur binnen boven de 23 graden is. Anders valt er weinig warmte weg te trekken. (Zelfs 2 graden verschil is al weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:24
Hetisweergezell schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Ik zou hem gewoon op een vaste temperatuur zetten (18 graden ofzo). Veel lager wil je niet gaan ivm eventuele condensvorming en hoger wil je eigenlijk ook niet omdat er anders weinig te koelen valt. Verder delta t op 3 zetten zodat de retour temperatuur 21 graden is. En dan heeft het alleen nut als de temperatuur binnen boven de 23 graden is. Anders valt er weinig warmte weg te trekken. (Zelfs 2 graden verschil is al weinig).
dankje, ja het is ook nog niet echt nodig. vvw ligt alleen beneden en boven hangt op elke etage een airco. Daar staat er nu 1 van aan in mijn werkkamer en ik merk dat die kou al door het trapgat de rest van het huis mee koelt. Maar mocht het nog eens 30+ worden dan kan het net een beetje helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
haakjesluiten schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:37:
[...]

dankje, ja het is ook nog niet echt nodig. vvw ligt alleen beneden en boven hangt op elke etage een airco. Daar staat er nu 1 van aan in mijn werkkamer en ik merk dat die kou al door het trapgat de rest van het huis mee koelt. Maar mocht het nog eens 30+ worden dan kan het net een beetje helpen :)
Ik denk dat in jouw geval die airco's beter zullen werken dan de vloer koeling (vooral omdat warmte ook opstijgt. Dat is de reden dat ik als ik de koeling aanzet alleen de boven verdiepinen koel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Is er iemand die de power limitation werkend heeft met een relais met droge contacten?
Ik zou hem graag gebruiken om zelf het vermogen van de warmtepomp te beperken als wij gaan slapen. Op dit moment doe ik dat door de Ta handmatig te verlagen.

In principe heb ik maar één contact nodig, om te zorgen dat het vermogen onder de 1 kW blijft. Dan is hij namelijk zo stil dat we hem niet horen. Echter, power limitation zorgt er ook voor dat de backup heater niet aan kan springen, dus zou ik bij het ontdekken van een defrost de power limitation enkele minuten uit kunnen schakelen.
Hopelijk heeft er iemand ervaring mee!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
TKroon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:38:
Is er iemand die de power limitation werkend heeft met een relais met droge contacten?
Ik zou hem graag gebruiken om zelf het vermogen van de warmtepomp te beperken als wij gaan slapen.

Dan is hij namelijk zo stil dat we hem niet horen. Echter, power limitation zorgt er ook voor dat de backup heater niet aan kan springen, dus zou ik bij het ontdekken van een defrost de power limitation enkele minuten uit kunnen schakelen.
Hopelijk heeft er iemand ervaring mee!
Ik doe dit door middel van de geluidsbeperking, wat een vermogensbeperking op de compressor en een fan beperking oplevert. Wat tot mijn verbazing bij lagere vermogens zelfs nog iets efficienter is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
arnoldniessen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Ik doe dit door middel van de geluidsbeperking, wat een vermogensbeperking op de compressor en een fan beperking oplevert. Wat tot mijn verbazing bij lagere vermogens zelfs nog iets efficienter is ook.
Helaas is de stilste modus nog altijd te luid voor de locatie van onze buitenunit, als we met het raam open slapen. Wat is het maximale vermogen bij jou met de geluidsbeperking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
TKroon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:56:
Helaas is de stilste modus nog altijd te luid voor de locatie van onze buitenunit, als we met het raam open slapen. Wat is het maximale vermogen bij jou met de geluidsbeperking?
Ik weet niet of het echt een vermogensbeperking is, maar ik vermoed dat het rond de 1.7kW verbruik zit (op een 7.5kW unit).

Beperking via Ta werkt hier ook prima, als hij maar binnen de overregeling blijft en niet gaat pendelen of defrosten, want het opstartvermogen ligt dan wel veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:42
Hetisweergezell schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Bij mij was het advies van de Daikin monteur (welke alle parameters ingesteld heeft) om deze op een vlakke lijn van 19 graden te zetten. Delta T koelen is door hem op 5 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Drommels75 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Bij mij was het advies van de Daikin monteur (welke alle parameters ingesteld heeft) om deze op een vlakke lijn van 19 graden te zetten. Delta T koelen is door hem op 5 gezet.
Dit betekend dat de warmtepomp stuurt op een retourtemperatuur van 24 graden. Dit lijkt me dus een instelling waarbij een hoop gependel zal optreden. (Tenzij je pas gaat koelen als de temperatuur in de ruimte boven de 26 graden is maar dan zul je het ook niet koeler dan dat krijgen). Maar als ik het mis heb dan hoor ik het ook graag maar dan heb ik de hele warmtepomp verkeerd begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Dit betekend dat de warmtepomp stuurt op een retourtemperatuur van 24 graden. Dit lijkt me dus een instelling waarbij een hoop gependel zal optreden. (Tenzij je pas gaat koelen als de temperatuur in de ruimte boven de 26 graden is maar dan zul je het ook niet koeler dan dat krijgen). Maar als ik het mis heb dan hoor ik het ook graag maar dan heb ik de hele warmtepomp verkeerd begrepen.
Mee eens. Het is jammer dat bij koelbedrijf de Delta T niet nog kleiner dan 3 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:27
Misschien een domme vraag, maar hoe stel ik een programma in in de Onecta app? Ik wil graag instellen dat SWW iedere dag op een bepaalde tijd sowieso gaat verwarmen, maar ik kan dat niet vinden in de app.

In de app zie ik 'Programma', maar vervolgens kan ik in dat tabblad geen programma's toevoegen. Ik zie alleen maar: "Warmwatertank, geen planningen beschikbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Kamertemperatuur zet ik in koelstand op een setpunt van 22 graden, maandelijks programma staat voor alle maanden op omkeerbaar en bedrijfmodus op automatisch. Via de kamerthermostaat (draadloze thermostaat Daikin) kies ik voor de modus koelen of verwarmen.

Delta T verhaal blijft me nog steeds onduidelijk, ga er maar vanuit dat de Daikin monteur verstand van zaken heeft. Zelf zou ik juist zeggen wat betreft pendelen dat een hogere delta T beter zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Sito schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:08:
Misschien een domme vraag, maar hoe stel ik een programma in in de Onecta app? Ik wil graag instellen dat SWW iedere dag op een bepaalde tijd sowieso gaat verwarmen, maar ik kan dat niet vinden in de app.

In de app zie ik 'Programma', maar vervolgens kan ik in dat tabblad geen programma's toevoegen. Ik zie alleen maar: "Warmwatertank, geen planningen beschikbaar".
Mogelijk staat je tank ingesteld op alleen warmhouden. Als je die aanpast naar (een combinatie van) programma, moet het lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Drommels75 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Kamertemperatuur zet ik in koelstand op een setpunt van 22 graden, maandelijks programma staat voor alle maanden op omkeerbaar en bedrijfmodus op automatisch. Via de kamerthermostaat (draadloze thermostaat Daikin) kies ik voor de modus koelen of verwarmen.

Delta T verhaal blijft me nog steeds onduidelijk, ga er maar vanuit dat de Daikin monteur verstand van zaken heeft. Zelf zou ik juist zeggen wat betreft pendelen dat een hogere delta T beter zou zijn.
De aanvoertemperatuur staat op 19 graden. De delta t op 5. Dat houd dus in dat de warmtepomp stuurt op een retourtemperatuur van 24 graden. Dit betekend dat de warmtepomp ermee stoptvwanneer de retourtemperatuur onder de 24 graden komt (want dan denkt de warmtepomp dat hij zijn koelte niet kwijt kan). Nu wil je dat het 22 graden wordt. Dit gaat dus heel lastig worden als de warmtepomp er al mee stopt als de retourtemperatuur onder de 24 komt. Dus zal het geheel gaan pendelen.

Bij een aanvoertemperatuur van 18 graden met een delta t 3 zal de warmtepomp uitgaan bij een retourtemperatuur van 21 graden. Dit is in ieder geval 1 graad onder de gewenste temperatuur maar nog steeds heel weinig. Ik zou de thermostaat op aanvoer watertemperatuur + delta t + minimaal 2 graden erbij zetten..

In jouw geval gaat het pas nut hebben bij een gewenste temperatuur van 26 graden. In mijn geval bij 23 graden. Dus heb je een lagere gewenste temperatuur dan moet of de aanvoer watertemperatuur omlaag of je delta t. Ik zou beide doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Drommels75 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Er zit helaas een hoop onkunde bij installateurs. Zelfs bij die van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MrFish schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Er zit helaas een hoop onkunde bij installateurs. Zelfs bij die van Daikin.
Maar het wordt hopelijk langzaam minder (met de onkunde),
ook bij de installateurs/monteurs van Daikin.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

dunklefaser schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Maar het wordt hopelijk langzaam minder (met de onkunde),
ook bij de installateurs/monteurs van Daikin.
Ik hoop met je mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:00:
[...]

De aanvoertemperatuur staat op 19 graden. De delta t op 5. Dat houd dus in dat de warmtepomp stuurt op een retourtemperatuur van 24 graden. Dit betekend dat de warmtepomp ermee stoptvwanneer de retourtemperatuur onder de 24 graden komt (want dan denkt de warmtepomp dat hij zijn koelte niet kwijt kan). Nu wil je dat het 22 graden wordt. Dit gaat dus heel lastig worden als de warmtepomp er al mee stopt als de retourtemperatuur onder de 24 komt. Dus zal het geheel gaan pendelen.

Bij een aanvoertemperatuur van 18 graden met een delta t 3 zal de warmtepomp uitgaan bij een retourtemperatuur van 21 graden. Dit is in ieder geval 1 graad onder de gewenste temperatuur maar nog steeds heel weinig. Ik zou de thermostaat op aanvoer watertemperatuur + delta t + minimaal 2 graden erbij zetten..

In jouw geval gaat het pas nut hebben bij een gewenste temperatuur van 26 graden. In mijn geval bij 23 graden. Dus heb je een lagere gewenste temperatuur dan moet of de aanvoer watertemperatuur omlaag of je delta t. Ik zou beide doen.
Thnx voor de duidelijke uitleg, dan gaan we deze ook maar eens een vlakke lijn van 18 instellen met een delta T van 3 en de thermostaat op 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Aangenomen Ta vast op 18 graden en dT van 3: wat is jullie ervaring met pendelen en koelen?

M.a.w. ik zoek de juiste temperatuursinstelling die niet tot pendelen leidt.

Dus..

Hoe laag mag je je Madoka thermostaat zetten voordat de boel gaat pendelen?

Of anders..

Hoe laag mag je de minimale buitentemperatuur instellen om te koelen (ingesteld in de binnenunit) zonder dat de WP gaat pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:16:
Aangenomen Ta vast op 18 graden en dT van 3: wat is jullie ervaring met pendelen en koelen?

Dus..

Of anders..

Hoe laag mag je de minimale buitentemperatuur instellen om te koelen (ingesteld in de binnenunit) zonder dat de WP gaat pendelen?
Dat is een simpele vraag met een lastig antwoord.

Het gaat erom dat de warmtepomp zijn koelte kwijt kan. Om dit voor elkaar te krijgen moet er een minimaal verschil tussen de gewenste temperatuur zijn die je op de madoka instelt en de retourtemperatuur waarop gestuurd wordt (zie ook mijn eerdere post).

In mijn geval heb ik een nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen (bg, 1e en 2e). Aangezien warmte altijd opstijgt is mijn 2e verdieping het warmst, daarna volgt de 1e en tenslotte de begane grond. Verder heb ik zoneregeling (wat normaal een nadeel is) maar in mijn geval hen ik handmatig gezorgd dat ik op een boven thermostaat aanstuurt en dat de 1e en 2e verdieping meedoen. Zo heeft de warmtepomp 2 verdiepingen om zijn koelte kwijt te kunnen en kan de warmte van de bg opstijgen zodat het daar ook koeler wordt.

Maar ieder huis is anders en daarom is een goede afstelling maatwerk. Maar de warmtepomp moet zijn koelte kwijt kunnen dat is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Atomius schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:16:

Dus..

Of anders..

Elke situatie/woning is anders....

Ik heb alleen vloerverwarming en was best tevreden over koelen. (binnentemp. ca. 4 tot 5 graden omlaag voelt al lekker)

Ik heb pendelen voorkomen door toepassing van het programma. Op momenten met zonopbrengst lekker koelen en in de nacht uit. In ons geval bij 24/7 koelen idd ook uiteindelijk pendelen. Vandaar de oplossing met het programma waarbij het PV verbruik een bijkomend voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Toppie, we gaan het uitproberen.

En naar jullie ervaring, heeft het zin om je flink opgewarmde huis (vv) af te koelen met je WP als je om 17:30u thuiskomt of is het dan al te laat?

Lijkt me dat je daar al rond het middaguur met moet beginnen of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:51:
Toppie, we gaan het uitproberen.

En naar jullie ervaring, heeft het zin om je flink opgewarmde huis (vv) af te koelen met je WP als je om 17:30u thuiskomt of is het dan al te laat?

Lijkt me dat je daar al rond het middaguur met moet beginnen of niet?
Het klinkt misschien een beetje flauw maar eigenlijk ben je al te laat zodra het huis flink is opgewarmd. Met de vloer koeling kun je warmte onttrekken uit je woning maar het is geen airco. In mijn geval betekend het dat ik een week vooruit moet kijken en als er een warme periode aan komt dan kan ik beter beginnen met koelen zodra de temperatuur op de verdiepingen boven de 23 graden komt. Maar duurt de warmte maar een dag dan kan ik beter niets doen (behalve de screens dicht doen) en in de koelere nachten daarna gewoon boven de ramen open zetten.

Maar ik heb wel gemerkt dat toen we 2 jaar geleden echt 2 hete weken achter elkaar hebben gehad dat het overdag wel wat opwarmde maar doordat de warmte minder in de vloeren zat het wel beter afkoelde zodra de zon weer weg was.

Bij ons werden dus de scherpe randjes ervan af gehaald en in combinatie met de zeer goede isolatie van ons huis en het goed dichthouden van de gordijnen etc bleef het zeer aangenaam (bij ons binnen 23-24 graden tot 25 op de slaapkamer t.o.v. toen ruim 34 graden bij collega's met slechte isolatie.

Dus om het ten alle tijde op 22 graden te kunnen houden lijkt me niet altijd realistisch maar het kan in combinatie met screens etc een merkbaar verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:38:
[...]

Het klinkt misschien een beetje flauw maar eigenlijk ben je al te laat zodra het huis flink is opgewarmd. Met de vloer koeling kun je warmte onttrekken uit je woning maar het is geen airco. In mijn geval betekend het dat ik een week vooruit moet kijken en als er een warme periode aan komt dan kan ik beter beginnen met koelen zodra de temperatuur op de verdiepingen boven de 23 graden komt. Maar duurt de warmte maar een dag dan kan ik beter niets doen (behalve de screens dicht doen) en in de koelere nachten daarna gewoon boven de ramen open zetten.

Maar ik heb wel gemerkt dat toen we 2 jaar geleden echt 2 hete weken achter elkaar hebben gehad dat het overdag wel wat opwarmde maar doordat de warmte minder in de vloeren zat het wel beter afkoelde zodra de zon weer weg was.

Bij ons werden dus de scherpe randjes ervan af gehaald en in combinatie met de zeer goede isolatie van ons huis en het goed dichthouden van de gordijnen etc bleef het zeer aangenaam (bij ons binnen 23-24 graden tot 25 op de slaapkamer t.o.v. toen ruim 34 graden bij collega's met slechte isolatie.

Dus om het ten alle tijde op 22 graden te kunnen houden lijkt me niet altijd realistisch maar het kan in combinatie met screens etc een merkbaar verschil maken.
Ok.

Puzzeltje:

- Ik heb het koelen pas aangezet om 18:00u
- aT op 18 gr
- dT staat nog op 5 (standaardinstelling)
- Beneden en boven is het op de thermostaten 24 graden
- Run 1: 18:05-18:45
- Run 2: 18:45-19:15
- Run 3: 19:15-19:35
- Ik merk 0 verschil

Conclusie:
- Is dit pendelen? Of valt dit nog binnen de marges van wat OK is?
- 18:00u aanzetten is veel te laat voor goed effect?
- dT te hoog, moet naar 3?
- Kamertemperatuur te laag in verhouding tot dT. Kan daardoor warmte niet kwijt?

Klopt?

En misschien suffe vraag, maar je dT van 5 naar 3 zetten kan geen kwaad toch? Dat te druk in de leidingen te hoog oploopt o.i.d.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Atomius delta t kun je gerust naar 3 zetten. En ja, 18:00 aanzetten heeft weinig nut. Zie het andersom: als het vriest buiten heeft 1,5 uur de vloerverwarming aanzetten ook amper effect.

Idem met een airco. Een uurtje aanzetten koelt zeker de lucht af, maar alle muren/meubels/massa is nog altijd warm. Hele dag de airco rustig aan werkt veel beter, is prettiger en efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:48:
[...]

Ok.

Puzzeltje:

- aT op 18 gr
- Ik merk 0 verschil

Conclusie:
- Kamertemperatuur te laag in verhouding tot dT. Kan daardoor warmte niet kwijt?

Klopt?

En misschien suffe vraag, maar je dT van 5 naar 3 zetten kan geen kwaad toch? Dat te druk in de leidingen te hoog oploopt o.i.d.?
Wat versta je precies onder die runs? Is de warmtepomp in die periode 3x aangeslagen?

Verder delta t naar 3 inderdaad.
Hoe is jouw isolatie?

Wat het effect betreft. Bij verwarmen wil je met een warmtepomp precies genoeg warmte aan het huis toevoegen dat het niet afkoeld.

Bij koelen is het net zo, je wil precies genoeg warmte onttrekken zodat het niet opwarmd.

Aangezien een huis met een warmtepomp zeer traag op temperatuur komt duurt het bijvoorbeeld in mijn geval zo een dag om de temperatuur 2 graden omhoog te krijgen. Met koelen is dit nog sterker het geval omdat het verschil met de aanvoer watertemperatuur met de gewenste temperatuur nog kleiner is.

Dus eigenlijk begin je met een huis die op de gewenste temperatuur is en hoop je dat met de vloer koeling zo te houden. Dus dat je nog weinig/niets merkt in anderhalf uur dat klopt wel.

Als ik de koeling weer voor de eerste keer in het seizoen aan zet dan merk ik pas na een halve dag dat de vloer wat koeler begint te worden maar de invloed op de thermostaat merk ik nauwelijks. Het enige wat achteraf te merken is bij een langere warme periode buiten is dat de temperatuur in huis nog steeds aangenaam is terwijl dat bij andere woningen in de wijk (die de koeloptie niet hebben genomen) toch is opgewarmd. Het is echt een aanvullend middel (naast (buiten) zonwering en de deuren en ramen goed dichthouden als het warm is) om de boel koel te houden dan een snel resultaat te boeken. In dat geval kun je beter een airco kopen.

Dus zelf ben ik tevreden met de koeling maar er zijn ook genoeg mensen op dit forum die deze functionaliteit onzinnig/niet toereikend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Goedemiddag, sinds gisteren staat mijn Altherma 3 op koelen. In HA zie ik het volgende gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8omIDHrrZEntinTD6Zj8iwhrTTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxZH4JM6zuaZ7NJOdDSLAhtZ.png?f=fotoalbum_large

Is dit nu hetzelfde als pendelen in de winter, veroorzaakt doordat de WP z'n warmte niet kwijt kan? Hoe voorkom ik dit probleem? Ik heb vanochtend (ook terug te zien in de grafiek door de wat langere intervallen tussen de dalen) de stooklijn al wat verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
ArjanK1981 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:11:
Goedemiddag, sinds gisteren staat mijn Altherma 3 op koelen. In HA zie ik het volgende gedrag:

[Afbeelding]

Is dit nu hetzelfde als pendelen in de winter, veroorzaakt doordat de WP z'n warmte niet kwijt kan? Hoe voorkom ik dit probleem? Ik heb vanochtend (ook terug te zien in de grafiek door de wat langere intervallen tussen de dalen) de stooklijn al wat verhoogd.
Deze vraag is al vaker langs gekomen in dit topic (en het algemeen wp topic), maar in het kort:

- alle groepen open
- delta op 3
- watertemperatuur zo laag mogelijk (maar let op, bij een watertemperatuur onder de 18 graden krijg je waarschijnlijk condensatie wat je misschien niet wilt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@ArjanK1981 de warmtepomp kan inderdaad zijn koelte niet kwijt ;) hoeveel groepen staan er open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 21:13
Ik heb een Altherma 3 R 7.5KW: ERGA08EAV3H7 buiten unit en EHBH08EF6V (2k BUH) binnenunit i.c.m. een 300L SWW vat EKHWSP300D3V3

Ik heb een dynamisch energiecontract bij tibber en heb mijn SWW vat nu zo ingesteld dat die standaard op 45 graden staat en bij 40 graden weer gaat opwarmen. In Home Assistant heb ik een automation gemaakt die elk uur controleert of de stroomprijs (heel) laag of negatief is en zo ja, dan de SWW booster aan zet. Ik heb gemerkt dat als ik de booster aan zet dat het instellen van de temperatuur van SWW niks meer lijkt te doen: hij lijkt gewoon naar maximaal te gaan verwarmen. Uiteraard draai ik die instellingen weer terug als de stroomprijs duur wordt.

Nu wil ik eigenlijk kijken of ik mijn SWW vat tot een graad of 70 kan verwarmen, i.p.v. max 60. Ik heb gevonden dat je via de installateurs profiel de max SWW temperatuur kan aanpassen en die heb ik aangepast van 60 (standaard) naar 65. Het enige wat nu lijkt te gebeuren is dat ik SWW via het slidertje in de app (of home assistant) door mag "vegen" van max 60 naar max 65 graden. Echter houd de SWW Booster / krachtig verwarmen er alsnog mee op zodra SWW 60 graden is geworden (en lijkt die de booster gewoon uit te zetten).

Het lijkt er dus op dat de WP weigert om sww warmer dan 60 graden te maken. Weet iemand of dit uberhaupt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
@TKroon alle groepen staan open. Dat zijn er 11. Ik had dezelfde gedachte m.b.t. de warmte/koelte niet kwijt kunnen en daarom heb ik de stooklijn voor koelen verhoogd.

@kokpol Als ik de watertemperatuur zo laag mogelijk zet, dan krijg ik toch nog meer last van het "niet de koelte kwijt kunnen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

ArjanK1981 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:42:
@TKroon alle groepen staan open. Dat zijn er 11. Ik had dezelfde gedachte m.b.t. de warmte/koelte niet kwijt kunnen en daarom heb ik de stooklijn voor koelen verhoogd.

@kokpol Als ik de watertemperatuur zo laag mogelijk zet, dan krijg ik toch nog meer last van het "niet de koelte kwijt kunnen"?
Bevriest een fles water buiten sneller als het -10 of -20 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MrRobin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:41:
Ik heb een Altherma 3 R 7.5KW: ERGA08EAV3H7 buiten unit en EHBH08EF6V (2k BUH) binnenunit i.c.m. een 300L SWW vat EKHWSP300D3V3

Ik heb een dynamisch energiecontract bij tibber en heb mijn SWW vat nu zo ingesteld dat die standaard op 45 graden staat en bij 40 graden weer gaat opwarmen. In Home Assistant heb ik een automation gemaakt die elk uur controleert of de stroomprijs (heel) laag of negatief is en zo ja, dan de SWW booster aan zet. Ik heb gemerkt dat als ik de booster aan zet dat het instellen van de temperatuur van SWW niks meer lijkt te doen: hij lijkt gewoon naar maximaal te gaan verwarmen. Uiteraard draai ik die instellingen weer terug als de stroomprijs duur wordt.

Nu wil ik eigenlijk kijken of ik mijn SWW vat tot een graad of 70 kan verwarmen, i.p.v. max 60. Ik heb gevonden dat je via de installateurs profiel de max SWW temperatuur kan aanpassen en die heb ik aangepast van 60 (standaard) naar 65. Het enige wat nu lijkt te gebeuren is dat ik SWW via het slidertje in de app (of home assistant) door mag "vegen" van max 60 naar max 65 graden. Echter houd de SWW Booster / krachtig verwarmen er alsnog mee op zodra SWW 60 graden is geworden (en lijkt die de booster gewoon uit te zetten).

Het lijkt er dus op dat de WP weigert om sww warmer dan 60 graden te maken. Weet iemand of dit uberhaupt kan?
Ja, dat kan, maar wel op de BUH/booster. Als je 'krachtig verwarmen' aanzet, gaat het vat naar je ingestelde comforttemperatuur. Die moet je dus hoger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 21:13
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Ja, dat kan, maar wel op de BUH/booster. Als je 'krachtig verwarmen' aanzet, gaat het vat naar je ingestelde comforttemperatuur. Die moet je dus hoger instellen.
De comfort temperatuur is toch gewoon de temperatuur instelling wanneer hij in verwarmstand = warmhouden staat met een vast instelpunt? Dat instelpunt is dan toch de comfort temperatuur?

want dat lijkt dus niks te doen. Mogelijk heb jij het over een andere temperatuursinstelling dan waar ik aan denk, maar kan je dan iets meer vertellen welke je precies bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 19-10 15:53
Ik heb een Daikin Altherma 3 GEO. Ik heb hem net omgezet naar koelen in plaats van verwarmen, omdat ik ergens heb gelezen dat gewoon 'uit' niet echt een goed idee is in verband met de levensduur van je bron. Maar tegelijkertijd heb ik airco, en dus wil ik die pomp eigenlijk zo min mogelijk laten doen. Hij staat nu op koelen, en dan op 22 graden (terwijl de wandunit nu vindt dat het 22,2 is binnen) maar dat zal nog naar beneden gaan omdat de airco aan staat.

Vorig jaar had ik die airco nog niet, en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het niet koel genoeg vond in huis met alleen de warmtepomp op koelen.

Mijn vraag is nu; wat moet ik aan instellingen doen om mijn doel te bereiken; namelijk dat de pomp zo min mogelijk doet (want dat is niet echt zinnig als je ook een airco hebt) zonder de pomp echt uit te zeten ivm levensduur van de bron.

Iemand advies?

Edit: net even snel naar de stooklijn gekeken, die staat gewoon op 22 / 22, dus een horizontale lijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 26-06-2024 16:33 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:27
Atomius schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:48:
[...]

Ok.

Puzzeltje:

- aT op 18 gr
- Ik merk 0 verschil

Conclusie:

Klopt?

Is een aT van 18 graden niet wat hoog? Bij mij heb ik de aT op 16 graden gezet en pas vanaf dat moment werd het pendelen een stuk minder en kreeg ik langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MrRobin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:53:
[...]

De comfort temperatuur is toch gewoon de temperatuur instelling wanneer hij in verwarmstand = warmhouden staat met een vast instelpunt? Dat instelpunt is dan toch de comfort temperatuur?

want dat lijkt dus niks te doen. Mogelijk heb jij het over een andere temperatuursinstelling dan waar ik aan denk, maar kan je dan iets meer vertellen welke je precies bedoelt?
Je hebt 3 temperaturen: warmhouden, eco, en comfort. Als ie alleen op warmhouden staat, zie je die laatste 2 niet, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Je hebt 3 temperaturen: warmhouden, eco, en comfort. Als ie alleen op warmhouden staat, zie je die laatste 2 niet, volgens mij.
Dat is correct, zo heb ik het ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Even voor de leuk: een SWW run bij een buitentemperatuur van bijna 30 graden, zonder BUH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMAhc2LSNd5O95Ulog_JoptbO-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Esh3AIE7ekrHKGdkN7Vnqum1.png?f=fotoalbum_large

Het kan dus wel, als je je tanksetpoint dus onder de 45 graden houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
Even voor de leuk: een SWW run bij een buitentemperatuur van bijna 30 graden, zonder BUH:
[Afbeelding]

Dus je hebt de temperatuur op maximaal 44 graden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Dus je hebt de temperatuur op maximaal 44 graden staan?
Correct, mijn ecosetpoint is 44. Mijn comfortsetpoint 48, dan kan ik via de optie 'krachtig verwarmen' altijd nog iets bijstoken. Warmhouden gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Correct, mijn ecosetpoint is 44. Mijn comfortsetpoint 48, dan kan ik via de optie 'krachtig verwarmen' altijd nog iets bijstoken. Warmhouden gebruik ik niet.
Mooi, dan gaan we dat doen, nu nog 45 alhier en gisteren bij opwarmen bij 27/28 graden buitentemperatuur in plaats van een, twee kWh gebruikt. Alle kleine beetjes helpen, maar getalsmatig is het zelfs al 100% meer 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
[Afbeelding]

Interessant. Hier toevallig weer ervaren vandaag dat hij op de BUH met een setpoint van 45gr. Blijkbaar 1 teveel dus. Hij moest van 40gr komen. En vanaf 41 graden ging de BUH al aan, terwijl het buiten 25gr was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
TKroon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:28:
@Atomius delta t kun je gerust naar 3 zetten. En ja, 18:00 aanzetten heeft weinig nut. Zie het andersom: als het vriest buiten heeft 1,5 uur de vloerverwarming aanzetten ook amper effect.

Idem met een airco. Een uurtje aanzetten koelt zeker de lucht af, maar alle muren/meubels/massa is nog altijd warm. Hele dag de airco rustig aan werkt veel beter, is prettiger en efficiënter.
De vergelijking met vloerverwarming is wel een goede! Thx.
Hetisweergezell schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Wat versta je precies onder die runs? Is de warmtepomp in die periode 3x aangeslagen?

Verder delta t naar 3 inderdaad.
Hoe is jouw isolatie?

Wat het effect betreft. Bij verwarmen wil je met een warmtepomp precies genoeg warmte aan het huis toevoegen dat het niet afkoeld.

Bij koelen is het net zo, je wil precies genoeg warmte onttrekken zodat het niet opwarmd.

Aangezien een huis met een warmtepomp zeer traag op temperatuur komt duurt het bijvoorbeeld in mijn geval zo een dag om de temperatuur 2 graden omhoog te krijgen. Met koelen is dit nog sterker het geval omdat het verschil met de aanvoer watertemperatuur met de gewenste temperatuur nog kleiner is.

Dus eigenlijk begin je met een huis die op de gewenste temperatuur is en hoop je dat met de vloer koeling zo te houden. Dus dat je nog weinig/niets merkt in anderhalf uur dat klopt wel.

Als ik de koeling weer voor de eerste keer in het seizoen aan zet dan merk ik pas na een halve dag dat de vloer wat koeler begint te worden maar de invloed op de thermostaat merk ik nauwelijks. Het enige wat achteraf te merken is bij een langere warme periode buiten is dat de temperatuur in huis nog steeds aangenaam is terwijl dat bij andere woningen in de wijk (die de koeloptie niet hebben genomen) toch is opgewarmd. Het is echt een aanvullend middel (naast (buiten) zonwering en de deuren en ramen goed dichthouden als het warm is) om de boel koel te houden dan een snel resultaat te boeken. In dat geval kun je beter een airco kopen.

Dus zelf ben ik tevreden met de koeling maar er zijn ook genoeg mensen op dit forum die deze functionaliteit onzinnig/niet toereikend vinden.
Mooie uitleg, dank.

Idd met die 3 runs bedoelde ik 3x aangeslagen.

Huis is redelijk goed nageïsoleerd met HR++, spouw en dak.

Heb inmiddels de dT naar 4 gezet als tussenstap en ingesteld dat hij moet gaan koelen vanaf 27 graden buitentemperatuur.

Ik heb hem aangezet vanaf thuiskomst om 17:15u en merkte al best wat effect van een koelere vloer 1,5u later. Maar wat ik met name wilde weten was natuurlijk of hij een lange run zou maken met dT op 4, en dat is het geval. Hij is tot nu toe nog niet uit en aan gegaan.

Alle groepen staan nu open dus hij koelt het gehele huis. Binnen is het nu 24,8 gr.

Maar al met al moet ik natuurlijk veel eerder beginnen met koelen. Ben benieuwd naar morgen, als het goed is slaat hij dan automatisch aan bij 27 graden buitentemperatuur. Tot nu toe zette ik het handmatig aan en uit.
Sito schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:23:
[...]

Is een aT van 18 graden niet wat hoog? Bij mij heb ik de aT op 16 graden gezet en pas vanaf dat moment werd het pendelen een stuk minder en kreeg ik langere runs.
Ik begreep uit dit topic dat onder de 18 gr aT de kans op condensvorming groot maakt, dus dat leek me niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
[...]

Ik begreep uit dit topic dat onder de 18 gr aT de kans op condensvorming groot maakt, dus dat leek me niet verstandig.
Het ligt er ook een beetje aan wat voor vloer je hebt of een keertje condens echt een ramp is. Ik heb een tegelvloer beneden en een pvc vloer boven. Daar durf ik wel wat risico mee te nemen en delta t op 16 graden zetten. Mocht er wat condens vormen dan dweil ik een keer en hoog ik delta t weer op naar 18 graden. Maar heb je een (houten) laminaat vloer dan loop je waarschijnlijk meer kans op kromtrekken van je vloer.

Maar die afweging is uiteraard geheel aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hetisweergezell schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan wat voor vloer je hebt of een keertje condens echt een ramp is. Ik heb een tegelvloer beneden en een pvc vloer boven. Daar durf ik wel wat risico mee te nemen en delta t op 16 graden zetten. Mocht er wat condens vormen dan dweil ik een keer en hoog ik delta t weer op naar 18 graden. Maar heb je een (houten) laminaat vloer dan loop je waarschijnlijk meer kans op kromtrekken van je vloer.

Maar die afweging is uiteraard geheel aan jezelf.
Het gaat niet (alleen) om condens op je vloer, maar juist om condens op je leidingwerk. Dat gaat roesten of oxideren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:10:
[...]

Het gaat niet (alleen) om condens op je vloer, maar juist om condens op je leidingwerk. Dat gaat roesten of oxideren!
Ah ok. Goeie! Daar had ik niet bij stilgestaan. Thanks voor de tip! Weer wat geleerd vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisweergezell op 26-06-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:58
Ik lees hier dat in geval van koelen alle groepen open gezet moeten worden. Maar is dat ook zo bij (gewone) radiatoren? Stel dat je op de begane grond vloerverwarming hebt en de rest van de verdiepingen radiatoren. Is het dan niet zo dat het koude water in een radiator gelijk naar beneden zakt en de radiator via de retourleiding verlaat zonder te zijn opgewarmd? En het in dit geval verstandiger is om de radiator dicht te zetten en alles via de vv te laten verlopen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Bevriest een fles water buiten sneller als het -10 of -20 is?
Klinkt logisch ;) Gisteren rond 16.30 uur delta T van 5 naar 3 gezet en de stooklijn verlaagd. De runs zijn sindsdien weer korter geworden. Iemand een idee hoe ik die runs kan verlengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqgKglSD-QN_GwNJupdWvLT8nF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBOa52ukLVH39XwNabJoowuz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

ArjanK1981 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Klinkt logisch ;) Gisteren rond 16.30 uur delta T van 5 naar 3 gezet en de stooklijn verlaagd. De runs zijn sindsdien weer korter geworden. Iemand een idee hoe ik die runs kan verlengen?

[Afbeelding]
Afgifte, afgifte, afgifte. En in de nacht is het buiten waarschijnlijk gewoon te 'koud' om zonder pendelen te kunnen koelen (te hoge COP, dus te hoog minimum thermisch vermogen). Je kunt eventueel een paar uurtjes per dag, op het warmste moment, koelen. Heb je alleen maar vloerverwarming?

Pagina: 1 ... 109 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma