Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-10 18:29
Driek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:50:
Ik heb eindelijk mijn daikin uit 2019 op een gateway aan kunnen sluiten en heb nu via de onecta app goed inzicht in het gebruik gesplitst naar verwarmen, koelen en sww.
Nu heb ik een 300 liter boiler en een huishouden van 4 die vooral douchen.
Mijn verbruik is daarmee tussen de 1100 en 1300, dus zeg gemiddeld een 100kWh per maand.

Is dit een gangbaar verbruik?
Heb jij dan ook een altherma2? Of was de altherma3 toen ook al net uit? Als je een 2 hebt dan ben ik wel benieuwd hoe je jouw daikin op een gateway hebt aangesloten.

Ik heb afgelopen jaar 637 kWh gebruikt maar dat ik op basis van ongeveer 10 douchebeurten en 1x in bad per week. Als je met 4 personen elke dag douched dan verbruik je wel iets meer, Dus dan lijkt het mij een vrij normaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
Driek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:50:
Ik heb eindelijk mijn daikin uit 2019 op een gateway aan kunnen sluiten en heb nu via de onecta app goed inzicht in het gebruik gesplitst naar verwarmen, koelen en sww.
Nu heb ik een 300 liter boiler en een huishouden van 4 die vooral douchen.
Mijn verbruik is daarmee tussen de 1100 en 1300, dus zeg gemiddeld een 100kWh per maand.

Is dit een gangbaar verbruik?
Ik neem aan dat de gemiddeld 100 kWh per maand alleen voor sww (tapwater) is. Dat is waarschijnlijk bovengemiddeld voor 4 personen douchen maar wellicht hebben jullie een stortdouche, hoge frequentie en langdurig verblijf onder douchekop. :)

Wij zitten in de zomermaanden op ca. 30-40 kWh/maand en in de winter ca. 10 kWh hoger tgv lagere ingaande watertemp. en iets lagere COP tgv buitentemperatuur. (we hebben ook een voorverwarming tapwater op de houtkachel maar deze heb ik niet meegenomen in vermeld maandverbruik -> houtkachel staat niet zo veel meer aan sinds we aan WP hebben :*) )

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hetisweergezell schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Heb jij dan ook een altherma2? Of was de altherma3 toen ook al net uit? Als je een 2 hebt dan ben ik wel benieuwd hoe je jouw daikin op een gateway hebt aangesloten.

Ik heb afgelopen jaar 637 kWh gebruikt maar dat ik op basis van ongeveer 10 douchebeurten en 1x in bad per week. Als je met 4 personen elke dag douched dan verbruik je wel iets meer, Dus dan lijkt het mij een vrij normaal verbruik.
nee, ik heb een 3, na veel zoeken eindelijk de juiste, dure, gateway kunnen aansluiten,

Dit is mijn 2023 verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCT6OKebyzN1PJOWEnE4_gYMbjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kGX4Xdphj2nPkCWJNMTzfPpy.png?f=fotoalbum_large

Waarbij we in de winter soms ook de kachel aanhadden, maar niet veel.

[ Voor 34% gewijzigd door Driek op 03-06-2024 21:13 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Verbruik "warm water" is waarschijnlijk nog wat te halen/besparen.
1e tip: probeer tapwater te verwarmen als buitenunit <25 Gr.C. meet (anders gaat deze op de BUH verwarmen)

[ Voor 13% gewijzigd door Sparky op 03-06-2024 21:54 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Sparky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:53:
[...]

1e tip: probeer tapwater te verwarmen als buitenunit <25 Gr.C. meet (anders gaat deze op de BUH verwarmen)
Ik neem aan dat je dan in de zomer bedoelt?
Ik zal eens kijken of ik dat kan automatiseren in HA.
Probleem is dat er veel sochtends gedocuhed wordt, dus daarna gaat hij verwarmen, wat wellicht tijdens een gedeelte >25 is. Ik zal het sowieso eens in de gaten houden, als de zomer eindelijk eens begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 22:18
Vanaf 1 juli gaan we overstappen op een dynamisch energie contract. Zijn hier ervaringsdeskundigen die al een stookseizoen met een dynamisch contract hebben gehad en tips hebben hoe de WP tegen zo laag mogelijk kosten te laten verwarmen. Is het zinvol om gedurende de duurdere uren 06-10 en 16-20 de WP uit te schakelen? of zorgt dit net voor hogere kosten? Is nachtverlaging nog aan te raden? of zijn de kosten dan het laagst?

Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-10 12:07
MajaMestreech schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:19:
Vanaf 1 juli gaan we overstappen op een dynamisch energie contract. Zijn hier ervaringsdeskundigen die al een stookseizoen met een dynamisch contract hebben gehad en tips hebben hoe de WP tegen zo laag mogelijk kosten te laten verwarmen. Is het zinvol om gedurende de duurdere uren 06-10 en 16-20 de WP uit te schakelen? of zorgt dit net voor hogere kosten? Is nachtverlaging nog aan te raden? of zijn de kosten dan het laagst?

Ben benieuwd.
Wij hebben een dynamisch contract bij ANWB Energie.
Af en toe (als het heel hard waait in Nederland of als er heel veel zon schijnt, of een combinatie van die twee), is het uurtarief heel laag.
Soms ook negatief! Wij hebben al één keer een uurtarief van - €0,44 meegemaakt.
In die uren verbruiken we zoveel mogelijk energie, dus vaatwasser aan, wasmachine laten draaien en eventueel de warmwatertank opwarmen naar 60 graden.
Die uren vallen meestal in het midden van de dag.
De tarieven worden één dag van te voren bekend gemaakt.
Als je de eigen opgewekte stroom niet gebruikt en dus teruglevert, dan betaal je die negatieve uurprijs aan de leverancier. Maar misschien verschilt dit nog per leverancier van stroom.

Soms is er ook 's nachts een laag tarief. Uit ervaring is 's nachts om 03.00 uur het goedkoopste uur (gemiddeld) en dan laat ik de warmwatertank opwarmen tot Eco temperatuur (bij ons is dat 45 graden).

Wij doen niet aan nachtverlaging en ook niet aan uitschakelen van de wp.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:48

HermanGast

Exige GT3

Ik verwarm warmwater zoveel mogelijk overdag, ca. 12:00uur. Door ECO (40) en Comfort (50) tijdschema in te stellen.
a. Meeste kans op PV productie
b. Buitentemperatuur stuk hoger en dus betere COP
c. Bij dynamisch contract meestal lagere prijs
Daarnaast ook nog geringe beïnvloeding door Smart-grid SG1 via Shelly relais als PV gemeten hoog is.

[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 03-06-2024 22:59 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HermanGast schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:54:
Ik verwarm warmwater zoveel mogelijk overdag, ca. 12:00uur. Door ECO (40) en Comfort (50) tijdschema in te stellen.
a. Meeste kans op PV productie
b. Buitentemperatuur stuk hoger en dus betere COP
c. Bij dynamisch contract meestal lagere prijs
Daarnaast ook nog geringe beïnvloeding door Smart-grid SG1 via Shelly relais als PV gemeten hoog is.
Let op, indien buiten hoger dan 25 gaat BUH aan, dat wil je niet.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 06:48

HermanGast

Exige GT3

PCJR schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:30:
[...]

Met 14kWp PV en luchtaanvoer WP uit een zeer grote schuur (tempert schommelingen aanvoer temperatuur, relatief koel overdag/zomer en warm in de nacht/winter) maak ik me daarover geen zorgen. :)

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Driek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:02:
[...]

Ik neem aan dat je dan in de zomer bedoelt?
Ik zal eens kijken of ik dat kan automatiseren in HA.
Probleem is dat er veel sochtends gedocuhed wordt, dus daarna gaat hij verwarmen, wat wellicht tijdens een gedeelte >25 is. Ik zal het sowieso eens in de gaten houden, als de zomer eindelijk eens begint.
Vetgedrukte tekst is niet nodig als je parameters en programma op bepaalde manier configureert.
Met 1x per dag de boiler opwarmen zou je in 98% van de gevallen uit moeten kunnen komen.

Ik zie soms wel eens boiler temperaturen rond de 30 Gr.C. in de app voorbij komen terwijl we nog steeds comfortabel onder de douche stonden. (sensor zit wat lager in de tank waar het tapwater iets kouder is).

De boiler max. 1x per dag opwarmen is uiteindelijk beter voor het rendement en scheelt weer wat start/stop momenten (daardoor -theoretisch- een langere levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 08:59
Bestaat er al consensus over een overzicht met de meest ideale instellingen? Of is dat teveel situatieafhankelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
edvanleeuwen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:11:
Bestaat er al consensus over een overzicht met de meest ideale instellingen? Of is dat teveel situatieafhankelijk?
Idd mede afhankelijk van de situatie (vb: radiatoren of vloerverwarming) maar soms ook afhankelijk van type WP.

Maar via het document helemaal onderaan deze pagina ( = https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing ) kun je wel naar settings van andere tweakers kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sparky op 04-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:36
PCJR schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:30:
[...]

Dit verhaal klopt niet (helemaal).
Bij Tbu >25C gaat WW nog steeds op de warmtepomp maar tot 53C SWW T en het laatste stukje met de Heater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hierbij nog wat informatie over de Legionella bacterie.
[...]
Legionella-pneumophilia is een staafvormige bacterie die tot het geslacht ‘Legionella’ behoort.
Er zijn ongeveer 50 soorten Legionella geïdentificeerd.
De grootste boosdoener is de Legionella pneumophila variant, verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de infectiegevallen.
In ontwikkelingslanden is het een van de meest grote bedreigingen voor de volksgezondheid.
De bacterie komt van nature voor in de waterrijke omgevingen en sompige gronden waar de bacterie zich snel vermenigvuldigd.

U kunt ziek worden door het inademen van de bacterie wanneer deze door de neus of de mond wordt opgenomen en zich kan vestigen in de longen.
Dit gebeurt via hele kleine druppeltjes (zogenaamde aerosolen) door verneveling van water.
Dit vindt plaats bij huishoudelijk gebruik van leidingwater zoals douchen, maar ook tijdens het sproeien van de tuin.

U wordt niet ziek door het drinken van water met Legionella.
[...]

Onderstaand plaatje geeft een overzicht van de Legionella bacterie bij verschillende temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fR64kJc3vUGgSDrkbQ2PbTG9kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mw7fAAiagKWhtMnwPW00noya.jpg?f=user_large

Bron: https://www.luchtwater.nl...an-de-legionellabacterie/

Misschien kan dit voor sommigen een aanleiding zijn om hun SWW-temperatuur anders in te stellen dan ze nu hebben, of misschien ook juist niet.
Doe je voordeel ermee!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:57
De warmtepomp verwarmt mijn water tot 45-46 gr als het onder de 37 gr komt en 1 keer per week de run naar 60 gr. Neem toch aan dat dat de kans op een legionella infectie verkleint tot hele hele lage waarden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
piieter schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:48:
Hierbij nog wat informatie over de Legionella bacterie.
[...]
Legionella-pneumophilia is een staafvormige bacterie die tot het geslacht ‘Legionella’ behoort.
Er zijn ongeveer 50 soorten Legionella geïdentificeerd.
De grootste boosdoener is de Legionella pneumophila variant, verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de infectiegevallen.
In ontwikkelingslanden is het een van de meest grote bedreigingen voor de volksgezondheid.
De bacterie komt van nature voor in de waterrijke omgevingen en sompige gronden waar de bacterie zich snel vermenigvuldigd.

U kunt ziek worden door het inademen van de bacterie wanneer deze door de neus of de mond wordt opgenomen en zich kan vestigen in de longen.
Dit gebeurt via hele kleine druppeltjes (zogenaamde aerosolen) door verneveling van water.
Dit vindt plaats bij huishoudelijk gebruik van leidingwater zoals douchen, maar ook tijdens het sproeien van de tuin.

U wordt niet ziek door het drinken van water met Legionella.
[...]

Onderstaand plaatje geeft een overzicht van de Legionella bacterie bij verschillende temperaturen.

[Afbeelding]

Bron: https://www.luchtwater.nl...an-de-legionellabacterie/

Misschien kan dit voor sommigen een aanleiding zijn om hun SWW-temperatuur anders in te stellen dan ze nu hebben, of misschien ook juist niet.
Doe je voordeel ermee!
Het lijkt erop dat deze informatie dus inmiddels niet meer actueel is, als ik het Hydroscopeverhaal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Atomius schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:54:
De warmtepomp verwarmt mijn water tot 45-46 gr als het onder de 37 gr komt en 1 keer per week de run naar 60 gr. Neem toch aan dat dat de kans op een legionella infectie verkleint tot hele hele lage waarden..
Lees het verhaal van Hydroscope nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
edvanleeuwen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Lees het verhaal van Hydroscope nog een keer.
Ah ja, vorige keer te snel gelezen. Probleem is vooral dat het leidingwater niet meegenomen wordt in de desinfectie. Maar als je het regelmatig doorspoelt zal de kans op problemen niet heel groot zijn?

Heb jij je instellingen veranderd nav dat artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Atomius schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Ah ja, vorige keer te snel gelezen. Probleem is vooral dat het leidingwater niet meegenomen wordt in de desinfectie. Maar als je het regelmatig doorspoelt zal de kans op problemen niet heel groot zijn?

Heb jij je instellingen veranderd nav dat artikel?
Inderdaad., bij dagelijkse gebruik van (warm)water is de kans op infectie (ongeacht de temperatuur) al minimaal, mijn inziens. Na een vakantie even spoelen, lijkt me ook niet onverstandig.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
SmartGuyz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Inderdaad., bij dagelijkse gebruik van (warm)water is de kans op infectie (ongeacht de temperatuur) al minimaal, mijn inziens. Na een vakantie even spoelen, lijkt me ook niet onverstandig.
Precies, maar dat is ook bij stadsverwarming en gas toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
SmartGuyz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, maar dan wel spoelen met water van minimaal 60 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
piieter schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Inderdaad, maar dan wel spoelen met water van minimaal 60 °C.
Op elk ww tappunt minimaal 20min lang op 60C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Vraagje over de onecta app. Ik hem altherma3 via een BRP069A62 gateway verbonden aan de cloud.
In home assistant heb ik ook een koppeling hiermee gemaakt maar heeft met het probleem niet te maken denk ik.

Wat mij nu opvalt is dat het verbuik op de cloud niet wordt geupdate (en daardoor dus ook niet in HA).
De sensor die bijv het verbruik van de DWH moet bijhouden is al 5 dagen niet geupdate. Dit terwijl we elke dag douchen.
In de onecta app is er ook geen gebruik geregistreerd.

Dit terwijl de temperatuur van de Boiler wel zichtbaar is en ook gewoon wordt geupdate in HA, en ik ook gewoon de thermostaat kan bedienen.
Oftewel er is wel gewoon verbinding met de cloud.
Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Overigens staat de daikin nu op koelen, wat al weken niet nodig is, dus het enige verbruik is de DWH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6Ik3g0OhkzRNOy884Eges-tmKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/auAWaIzB7LyuAYaTRGyIK3NL.png?f=user_large
bovenste 2 uur geleden geupdate
middelste 16 uur geleden geupdate
onderste 5 dagen geleden geupdate

en in de onecta app staat een verbruik van 3 kWh deze maand, wat dus ongeveer 14 kWh moet zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Driek op 07-06-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:21
Driek schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:59:
Vraagje over de onecta app. Ik hem altherma3 via een BRP069A62 gateway verbonden aan de cloud.

Wat mij nu opvalt is dat het verbuik op de cloud niet wordt geupdate (en daardoor dus ook niet in HA).
Update Onecta het verbruik wel als je het handmatig opvraagt met de kamerthermostaat?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Overigens staan er al decennia warmtepompen in Zweden, vast niet allemaal met tapwater op 55-60 graden. Hoeveel grote legionella uitbraken zijn daar geweest? En ook inmiddels hier in Nederland staan er aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
arnoldniessen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Update Onecta het verbruik wel als je het handmatig opvraagt met de kamerthermostaat?
hoe vraag ik dat op de kamerthermostaat op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 18-10 17:56
Technician- schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Op elk ww tappunt minimaal 20min lang op 60C
Dan heb je de boiler toch ook weer ongeveer leeg na de legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
danny.s schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Dan heb je de boiler toch ook weer ongeveer leeg na de legionella run?
Dat is ook zo, maar dat stond in dat Belgische onderzoek, dat was de enige manier om een eenmaal besmette installatie te desinfecteren.
Pas toen ging de KvE waarde onder de 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBrwcvhpPeB6i64HU4rGEIAqOoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emD5n1CNjf1sCarSNX2DSnfk.jpg?f=fotoalbum_large

Kak, hele comfort run om 12h en erna de legionella run van 13h op de buh...

Ik gok buitentemp boven 25gr. Dus... we gaan de comfort run en legionella run maar in de ochtend ofzo zetten.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:21
Driek schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:13:
hoe vraag ik dat op de kamerthermostaat op ?
Bij mij zit het onder menu 6.2 Informatie -> Energiemeting.

Ik vermoed dat je dan ziet da Onecta daarna de tellers (eenmalig) update. Komt omdat de Daikin LAN adapter de tellers uit de kamerthermostaat haalt, en niet van de binnen-unit, en de kamerthermostaat loopt achter met de tellerstanden.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Atomius schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:09:
[...]

Precies, maar dat is ook bij stadsverwarming en gas toch?
Dat lijkt mij ook inderdaad.

Dit (zie afbeelding) lijkt me ook niet geheel onbelangrijk om te weten (bron. RIVM) en dan met name de laatste alinea.
Kortom, ik maak me niet zo druk om die legionella, vooral niet omdat we hier dagelijks water gebruiken EN een legionella run actief hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZU5guTSzV93B0PcxH4d29lN79U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txfCuDZUnXzeqCi1q10whE1H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door SmartGuyz op 07-06-2024 19:11 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Driek schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:59:
In home assistant heb ik ook een koppeling hiermee gemaakt maar heeft met het probleem niet te maken denk ik.

De sensor die bijv het verbruik van de DWH moet bijhouden is al 5 dagen niet geupdate. Dit terwijl we elke dag douchen.
In de onecta app is er ook geen gebruik geregistreerd.

Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Dit is een bekend probleem. Workaround: trek de netwerkkabel uit de gateway, even wachten, netwerkkabel weer aansluiten, weer even wachten en de waardes worden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:20:
[Afbeelding]

Kak, hele comfort run om 12h en erna de legionella run van 13h op de buh...

Ik gok buitentemp boven 25gr. Dus... we gaan de comfort run en legionella run maar in de ochtend ofzo zetten.
Ik heb de (2 kW) BUH achter een HW socket geplaatst om verbruik uit te kunnen lezen. Eerder deze week de socket uitgeschakeld, buitenunit hangt tot ca. 12:30 uur in de zon en wil nog wel eens voor hoge temp. meting zorgen ondanks relatief lage buiten temp. Gisteren was de gemeten waarde om 13:00 uur (start opwarmen boiler) idd 27 Gr.C. Boiler is uiteindelijk alleen via de WP opgewarmd naar 51 Gr.C. zonder storingen. Mogelijk is de gemeten temp. gedaald onder de 25 Gr.C. door de luchtstroom?

Maar ik ga binnenkort weer over naar het zomerprogramma waarbij ik de boiler rond 10:00 uur opstook naar de 51 Gr.C.

Iemand ervaring met aansturing via de 2 potentiaalvrije contacten*? (4 modus waaronder gedwongen aan en gedwongen uit). Ik ben vooral benieuwd wat dat doet met momenten waarop de gemeten temp. boven de 25 Gr.C. komt -> dan kies je automatisch voor laag rendement van BUH??? Of stuurt de software e.a. wat slimmer aan in combinatie met temp. sensoren oid???

*= ik heb daarvoor ook een HW socket icm een 230 Volt relais (ingebouwd) in binnenunit -> dan kan ik met slimme taken (& timer taak) e.a. aansturen. Van de winter ingebouwd maar nog niet in de praktijk getest. Lees hier op het forum erg weinig over gebruik van deze WP-functies. Kom maar op als je ervaringen of tips hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Sparky schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Ik heb de (2 kW) BUH achter een HW socket geplaatst om verbruik uit te kunnen lezen. Eerder deze week de socket uitgeschakeld, buitenunit hangt tot ca. 12:30 uur in de zon en wil nog wel eens voor hoge temp. meting zorgen ondanks relatief lage buiten temp. Gisteren was de gemeten waarde om 13:00 uur (start opwarmen boiler) idd 27 Gr.C. Boiler is uiteindelijk alleen via de WP opgewarmd naar 51 Gr.C. zonder storingen. Mogelijk is de gemeten temp. gedaald onder de 25 Gr.C. door de luchtstroom?

[...]
Ik kan dit niet helemaal rijmen met onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKxbaPq1d3Bzo2ksqI0pZ3KoI6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o48a5CjNaxwFKTEdz1LTG0Di.jpg?f=user_large

Volgens die afbeelding zou je bij een omgevingstemperatuur tussen 25 °C en 35 °C het SWW hooguit tot een temperatuur van 45 °C kunnen verwarmen.
Dus de omgevingstemperatuur moet wel lager dan 25 °C zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

Volgens die afbeelding zou je bij een omgevingstemperatuur tussen 25 °C en 35 °C het SWW hooguit tot een temperatuur van 45 °C kunnen verwarmen.
Ik had in de 1e alinea het volgende vermeld -> "Boiler is uiteindelijk alleen via de WP opgewarmd naar 51 Gr.C. zonder storingen. Mogelijk is de gemeten temp. gedaald onder de 25 Gr.C. door de luchtstroom?"

Waarschijnlijk is voor het bereiken van de 45Gr.C. de gemeten temp. idd gedaald door de luchtstroom van de ventilator (welke nog niet aan stond op moment van opstarten -> sensor wat op dat moment 27 Gr.C. door de zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
piieter schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

In dit gebied is MrFish diegene met de exacte kennis van zaken. En daar leer ik weer van. Je bent kortbij maar net niet helemaal:
Tussen 25 en 35 graden kun je SWW maken van 45 graden waar dan alleen de WP dit werk doet.
Dus geen hogere SWW instellen bij die buiten (sensor) temperaturen als je BUH gebruik wilt vermijden. Die gaat in die situatie namelijk het werk overnemen bij het stukje boven de ingestelde 45 graden SWW.
Onlangs heeft Hetisweergezellig een post gedaan met dezelfde grafiek maar dan met onderschrift, en dan zie je dat het gearceerde deel het gebied is waarin de BUH actief wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61fQenvbMHSCtW_ZPjChwN5FTUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIRtXF9mOcLLmyEC7pVTHQA0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Rojado op 08-06-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rojado schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:43:
[...]

In dit gebied is MrFish diegene met de exacte kennis van zaken. En daar leer ik weer van. Je bent kortbij maar net niet helemaal:
Tussen 25 en 35 graden kun je SWW maken van 45 graden waar dan alleen de WP dit werk doet.
Dus geen hogere SWW instellen bij die buiten (sensor) temperaturen als je BUH gebruik wilt vermijden. Die gaat in die situatie namelijk het werk overnemen bij het stukje boven de ingestelde 45 graden SWW.
Onlangs heeft Hetisweergezellig een post gedaan met dezelfde grafiek maar dan met onderschrift, en dan zie je dat het gearceerde deel het gebied is waarin de BUH actief wordt.
[Afbeelding]
Bewust om deze rede heb ik (op 1 uitzondering na) alle dagen ECO temp instelling van 45 graden. Zodat ik me geen zorgen hoef te maken of het wel of niet te warm is. Althans, dat dacht ik. Want gister heeft hij de run van 39 naar 45 graden volledig op de BUH gedaan, waar de gemeten buiten temperatuur 30 29 graden was. Eens gaan zoeken in mijn installateurs handleiding of ik een vergelijkbaar diagram kan vinden.

Edit: het viel me op dat in het screenshot van @Installateur de ERL serie genoemd werd, dus misschien dat deze afwijkt van de EHV serie. Maar het is dezelfde handleiding.

Heeft iemand een verklaring dan, waarom bij mij toch de SWW run op BUH is gegaan, terwijl setpoint 45gr was, en buiten temp 29 gr. was?

[ Voor 10% gewijzigd door danny.s op 09-06-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
danny.s schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Bewust om deze rede heb ik (op 1 uitzondering na) alle dagen ECO temp instelling van 45 graden. Zodat ik me geen zorgen hoef te maken of het wel of niet te warm is. Althans, dat dacht ik. Want gister heeft hij de run van 39 naar 45 graden volledig op de BUH gedaan, waar de gemeten buiten temperatuur 30 29 graden was. Eens gaan zoeken in mijn installateurs handleiding of ik een vergelijkbaar diagram kan vinden.

Edit: het viel me op dat in het screenshot van @Installateur de ERL serie genoemd werd, dus misschien dat deze afwijkt van de EHV serie. Maar het is dezelfde handleiding.

Heeft iemand een verklaring dan, waarom bij mij toch de SWW run op BUH is gegaan, terwijl setpoint 45gr was, en buiten temp 29 gr. was?
Ik heb even gekeken in mijn ‘archief’, ik maak af en toe een schermafdruk als ik denk de info nog eens te kunnen gebruiken. Mogelijk zijn er twee aandachtspunten in jouw casus:
- marge instelling, zie onderstaande afdruk
(Met dien verstande dat @MrFish nadien nog een keer heeft aangegeven dat de marge instelling er is om de WP bij een warmtevraag van slechts enkele graden (meestal standaard 2 graden) niet te starten. Dus als je een eco- actie doet en de actuele T is 44 graden / versus een gevraagde T van 45 graden dan gaat de WP dat nog even niet doen. Mocht je een venster van bijvoorbeeld 3 uur hebben geprogrammeerd en de T actueel zakt onder die 2 graden dan start de WP alsnog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtFv_o9cGN1Y3qq_vmaXUDmByLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcfsVqKpsBKnU4VONBlpg34n.jpg?f=fotoalbum_large

- de actualiteit van de temperatuurmeting achterop de buitenunit, zie onderstaande afdruk
(Daarbij heb ik al een keer de boodschap gezien dat iemand dacht dat de T bij start opwarmen <buitenunit> snel zakt door de luchtstroom van de WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reIshYI2-HllXZ_EhLXyxUniPCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrUyEVgRsBQk6XqVIauU9H3y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dus niet of een van beide situaties bij jou van toepassing was maar bovenstaande heeft er wellicht wel mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Rojado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb even gekeken in mijn ‘archief’, ik maak af en toe een schermafdruk als ik denk de info nog eens te kunnen gebruiken. Mogelijk zijn er twee aandachtspunten in jouw casus:
- marge instelling, zie onderstaande afdruk
(Met dien verstande dat @MrFish nadien nog een keer heeft aangegeven dat de marge instelling er is om de WP bij een warmtevraag van slechts enkele graden (meestal standaard 2 graden) niet te starten. Dus als je een eco- actie doet en de actuele T is 44 graden / versus een gevraagde T van 45 graden dan gaat de WP dat nog even niet doen. Mocht je een venster van bijvoorbeeld 3 uur hebben geprogrammeerd en de T actueel zakt onder die 2 graden dan start de WP alsnog)

[Afbeelding]

- de actualiteit van de temperatuurmeting achterop de buitenunit, zie onderstaande afdruk
(Daarbij heb ik al een keer de boodschap gezien dat iemand dacht dat de T bij start opwarmen <buitenunit> snel zakt door de luchtstroom van de WP

[Afbeelding]

Ik weet dus niet of een van beide situaties bij jou van toepassing was maar bovenstaande heeft er wellicht wel mee te maken
De marge instelling denk ik niet dat het is, ik heb hem al eens runs zien maken op de WP van 43 naar 45 (even los of dit wel of niet wenselijk is). En van 39 naar 45 is soort van mijn standaard run. Dus het moet wel aan de buiten temp gelegen hebben.

Vertraging zou kunnen (heb niet de espAltherma), maar lijkt me in dit specifiek geval ook niet de oorzaak: van 12.30 tot 16:30 geeft de buiten sensor 29 graden aan, om 15:30 heeft de SWW run gelopen. Maar 15:30 is toevallig ook weer het tijdstip dan de zon precies tussen de buiten unit en muur in schijnt (en dus mogelijk recht op de sensor)

Wat wel opvallend is: vandaag geeft de buitentemperatuur weer 29 graden aan. Kan natuurlijk 100% toeval zijn. Maar mss dat er iets in de integratie (of API data) zit dat deze gewoon niet hoger aan geeft.

Heb wel vandaag een klein houten doosje geknutseld en die bet achter de WP gehangen om iig directe zon instelling te voorkomen. Hopelijk heeft dit nog effect, en anders toch maar de run naar de ochtend gaan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Edit: dubbel bericht

[ Voor 97% gewijzigd door danny.s op 09-06-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:07:
[...]

De marge instelling denk ik niet dat het is, ik heb hem al eens runs zien maken op de WP van 43 naar 45 (even los of dit wel of niet wenselijk is). En van 39 naar 45 is soort van mijn standaard run. Dus het moet wel aan de buiten temp gelegen hebben.

Vertraging zou kunnen (heb niet de espAltherma), maar lijkt me in dit specifiek geval ook niet de oorzaak: van 12.30 tot 16:30 geeft de buiten sensor 29 graden aan, om 15:30 heeft de SWW run gelopen. Maar 15:30 is toevallig ook weer het tijdstip dan de zon precies tussen de buiten unit en muur in schijnt (en dus mogelijk recht op de sensor)

Wat wel opvallend is: vandaag geeft de buitentemperatuur weer 29 graden aan. Kan natuurlijk 100% toeval zijn. Maar mss dat er iets in de integratie (of API data) zit dat deze gewoon niet hoger aan geeft.

Heb wel vandaag een klein houten doosje geknutseld en die bet achter de WP gehangen om iig directe zon instelling te voorkomen. Hopelijk heeft dit nog effect, en anders toch maar de run naar de ochtend gaan verplaatsen.
Ik zou dat houten doosje ook nog wit verven als ik jou was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zou dat houten doosje ook nog wit verven als ik jou was.
Dat had ik al gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Als het werkt willen we wel een foto 😉😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 10:20
Weet iemand wat de vakantiemodus doet behalve water niet verwarmen? Want het scheelt 40-60watt verbruik per uur (1wp en 2 airco’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
haakjesluiten schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:27:
Weet iemand wat de vakantiemodus doet behalve water niet verwarmen? Want het scheelt 40-60watt verbruik per uur (1wp en 2 airco’s)
Ik heb het onlangs uit kunnen proberen. Zoals beschreven en verwacht doet de WP dan maar nog één ding en dat is de wekelijkse legionella cyclus.
Airco doet verder niets.

Ik heb geen meetwaardes van het sluipverbruik op zich per systeem maar mijn normale basis verbruik voor het hele huis was tijdens de vakantie een kleine 10% lager dan normaal (zal wel koelkast /diepvries effect zijn geweest, die blijven dan immers dicht 😊). Wel ligt dat normaal gezien maar op 120W per uur. Dat was overigens vóór de installatie van de WP ongeveer 85 W per uur. Na de installatie van de WP kwamen daar nog twee ziggo wiffi pots bij en een elektrische kookplaat. De cv ketel ging er dan wel vanaf.
Dat is dus al vrij laag ( denk ik).

Wat wel opviel, na de tweede keer legionella run, zonder acties tussendoor, dat de temperatuur veel langzamer terug zakte dan normaal en ook na de 1ste legionella run tijdens de vakantie. Net alsof het water in het 230 liter vat homogener qua temperatuur was (gokje). Ik kan het verder niet met cijfers onderbouwen maar ik heb het wel zo beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 10:20
Rojado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Ik heb het onlangs uit kunnen proberen. Zoals beschreven en verwacht doet de WP dan maar nog één ding en dat is de wekelijkse legionella cyclus.
Airco doet verder niets.

Ik heb geen meetwaardes van het sluipverbruik op zich per systeem maar mijn normale basis verbruik voor het hele huis was tijdens de vakantie een kleine 10% lager dan normaal (zal wel koelkast /diepvries effect zijn geweest, die blijven dan immers dicht 😊). Wel ligt dat normaal gezien maar op 120W per uur. Dat was overigens vóór de installatie van de WP ongeveer 85 W per uur. Na de installatie van de WP kwamen daar nog twee ziggo wiffi pots bij en een elektrische kookplaat. De cv ketel ging er dan wel vanaf.
Dat is dus al vrij laag ( denk ik).

Wat wel opviel, na de tweede keer legionella run, zonder acties tussendoor, dat de temperatuur veel langzamer terug zakte dan normaal en ook na de 1ste legionella run tijdens de vakantie. Net alsof het water in het 230 liter vat homogener qua temperatuur was (gokje). Ik kan het verder niet met cijfers onderbouwen maar ik heb het wel zo beleeft.
Ik kan dat sluipverbruik wel zien en zie dus structureel een lager idle verbruik van mijn huis en enige wat er veranderd is is die vakantiemodus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Rojado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Als het werkt willen we wel een foto 😉😊
Vandaag maar 14 graden bij de buiten unit, werkt perfect :+

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden met de zon, en er dan wel een foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-10 12:31
danny.s schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Vandaag maar 14 graden bij de buiten unit, werkt perfect :+

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden met de zon, en er dan wel een foto van maken.
Nie moeilijk want het was maar 14° :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Kasseilegger schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Nie moeilijk want het was maar 14° :O
Ja was ook niet serieus bedoeld, excuus als dat niet duidelijk was..

Zal deze week eens proberen het kastje eraf te halen rond 16.00u, het moment dat de zon precies achter de unit inschijnt. Kijken of de temp dan meteen omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
danny.s schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Ja was ook niet serieus bedoeld, excuus als dat niet duidelijk was..

Zal deze week eens proberen het kastje eraf te halen rond 16.00u, het moment dat de zon precies achter de unit inschijnt. Kijken of de temp dan meteen omhoog schiet.
Ik heb voor een testje wel eens een nat/koud washandje op de sensor geplaatst :)
(door plastic omhulsel en/of vertraging in "update actuele waarde" moest ik overigens wel even geduld hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:48
Hey leuk, een actief Daikin Altherma topic.

Vandaag is bij ons een Altherma 3 R 8kW geïnstalleerd. Staat momenteel recht toe recht aan ingesteld met over enkele weken “nazorg”. Maar ik ga alvast even spelen natuurlijk.

Tapwater staat op 45gr met elke vrijdag 40m naar 60gr, lijkt me ok.

CV staat ingesteld op weersafhankelijk met default stook lijn (10/2). Lijkt me prima en anders overleg ik over een tijdje wel met de installateur want het is nu toch zomer. Maar, hij lijkt nu alsnog CV water op 25gr te houden terwijl het in de woonkamer al 21gr is… 25gr lijkt het minimum van de stook lijn.

Klopt dat? Zo ja is dat de bedoeling of kan ik die stooklijn nog verder beïnvloeden? Offset +/- heeft geen effect op die 25 voor zover ik zie. Moet de CV expliciet uit in de zomer?

Ik zie twee interessante instellingen;
- Ruimteverwarming/-koeling aan/uit.
- Bedrijfstemperatuur in installateurs menu; 22gr.

Als ik die bovenste schakel stopt de binnenunit met geluid maken (pomp valt stil?). Kan ik die instelling zo laten tot ergens in oktober? Wordt de pomp regelmatig geactiveerd om verkalking te verkomen? Ik zie nu ook dat het ‘off’ knopje op de unit in de woonkamer deze instelling activeert.

[ Voor 26% gewijzigd door Patrick4 op 12-06-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Sparky schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Kan jij misschien de logica hierachter uitleggen? Het is toch juist zo hoe warmer buiten, hoe efficiënter de pomp, dus waarom dan de BUH gebruiken?

Ik begrijp dat ik het beste kan instellen alleen in de nacht en vroege ochtend de tank te verwarmen. Kan ik dan ‘s avonds warm douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Patrick4 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Kan jij misschien de logica hierachter uitleggen? Het is toch juist zo hoe warmer buiten, hoe efficiënter de pomp, dus waarom dan de BUH gebruiken?

Ik begrijp dat ik het beste kan instellen alleen in de nacht en vroege ochtend de tank te verwarmen. Kan ik dan ‘s avonds warm douchen?
Klopt, hoe warmer hoe hoger de COP. Maar helaas zit de grens bij de meeste(?) Daikin modellen op een gemeten buitentemp. van 25 Gr.C. Daarboven gaat de WP in de meeste gevallen niet meer verwarmen maar komt de BUH bij. Als je terug scrolt kom je wat grafieken en toelichtingen tegen.

Ik verwarm de tank nooit 's nachts, altijd bij een wat hogere buiten temp. (>COP) en als het kan op momenten dat de zonnepanelen wat opwekken. Er is idd nog sprake van salderen maar ik probeer alvast wat droog te zwemmen door zo veel mogelijk eigen opwek nuttig te gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
Sparky schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Klopt, hoe warmer hoe hoger de COP. Maar helaas zit de grens bij de meeste(?) Daikin modellen op een gemeten buitentemp. van 25 Gr.C. Daarboven gaat de WP in de meeste gevallen niet meer verwarmen maar komt de BUH bij. Als je terug scrolt kom je wat grafieken en toelichtingen tegen.

Ik verwarm de tank nooit 's nachts, altijd bij een wat hogere buiten temp. (>COP) en als het kan op momenten dat de zonnepanelen wat opwekken. Er is idd nog sprake van salderen maar ik probeer alvast wat droog te zwemmen door zo veel mogelijk eigen opwek nuttig te gebruiken :)
Plaatjes en toelichting gevonden. Nu ook duidelijk dat de BUH in principe niet gebruikt wordt tot 45 graden tapwater ook al is het buiten >25gr. Afhankelijk van de comfort instelling blijft dan alleen de legionella run over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Patrick4 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Plaatjes en toelichting gevonden. Nu ook duidelijk dat de BUH in principe niet gebruikt wordt tot 45 graden tapwater ook al is het buiten >25gr. Afhankelijk van de comfort instelling blijft dan alleen de legionella run over.
Dit laatste is niet helemaal correct.
Boven de 35 graden buitentemperatuur wordt sowieso de BUH gebruikt voor verwarmen van het SWW, ongeacht de ingestelde temperatuur voor het SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
He vraagje gaat er zowel SWW water als CV water door dezelfde buizen van binnen- naar buitenunit en weer terug? Dus douche ik mij met water wat gemengd wordt met CV water?

..vast niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:10

Jog

Atomius schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:20:
He vraagje gaat er zowel SWW water als CV water door dezelfde buizen van binnen- naar buitenunit en weer terug? Dus douche ik mij met water wat gemengd wordt met CV water?

..vast niet toch?
De buizen met CV water zitten als een spiraal in het boilervat. rond die spiraal zit dan het CV water dat zo wordt opgewarmd. Er is geen rechstreeks contact tussen de 2 circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-10 12:54
Hier momenteel een AH-00 foutcode. uit/aan zetten heeft geen zin. Kan ik de functie handmatig laten uitvoeren? Zo ja hoe doe ik dat? (menu structuur laat dit niet toe; functieprofiel gebruiker/gevorderde gebruiker)

Iemand ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
errox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 06:43:
Hier momenteel een AH-00 foutcode. uit/aan zetten heeft geen zin. Kan ik de functie handmatig laten uitvoeren? Zo ja hoe doe ik dat? (menu structuur laat dit niet toe; functieprofiel gebruiker/gevorderde gebruiker)

Iemand ideeen?
Als je installateur profiel pakt, kun je wel de dag/tijd van de desinfectie run instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
danny.s schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 06:53:
[...]

Als je installateur profiel pakt, kun je wel de dag/tijd van de desinfectie run instellen.
Check, inmiddels gepland voor nu/0700. Inmiddels is de storingsverlichting ook weg en staat desinfectie daadwerkelijk op AAN. Is dit iets dat kan gebeuren? Er was geen warm water vraag om 01:00 vannacht. Toch installateur/monteur informeren of gewoon laten gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
errox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:07:
[...]

Check, inmiddels gepland voor nu/0700. Inmiddels is de storingsverlichting ook weg en staat desinfectie daadwerkelijk op AAN. Is dit iets dat kan gebeuren? Er was geen warm water vraag om 01:00 vannacht. Toch installateur/monteur informeren of gewoon laten gebeuren?
Is ie nu wel goed gegaan? Dan zou ik het persoonlijk even als een incident beschouwen.

Als het nu weer mis is gegaan, dan lijkt er gewoon iets niet goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Ik zie bij Daikin door de bomen het bos niet meer. Als ik zoek op een 6 kW Monoblock met lage temperatuur verwarming dan kom ik verschillende modellen met verschillende uiterlijken en verschillende codes tegen. Maar wat zijn de verschillen tussen deze modellen? Is hier ergens een overzicht van te vinden? Ik vind bijvoorbeeld onderstaand model mooier dan de witte, maar ik weet niet of deze voor mij geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
errox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:07:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Het kan inderdaad ook een incident zijn.
Het kan ook zijn dat de start temperatuur van je sanitair water (zo) laag was, dat de 40 minuten voor de legionella run te kort is om de 60 graden te halen.
Wat ik (en anderen) doen is een ‘gewone’ eco of comfort run direct plannen voor de legionella run.
Bij ons: van 03:15- 04:00 eco run, om 04:00 start de legionella run.
Hierdoor is het water al opgewarmd met zijn ‘basis” temperatuur en is er voldoende tijd voor de legionella run om de 60 graden te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Het kan ook zijn dat de start temperatuur van je sanitair water (zo) laag was, dat de 40 minuten voor de legionella run te kort is om de 60 graden te halen.
Wat ik (en anderen) doen is een ‘gewone’ eco of comfort run direct plannen voor de legionella run.
Hierdoor is het water al opgewarmd met zijn ‘basis” temperatuur en is er voldoende tijd voor de legionella run om de 60 graden te halen.
Ik heb altijd begrepen, dat tijdens de Legionella-run het SWW eerst op 60 graden wordt gebracht en daarna moet de temperatuur gedurende 40 minuten boven de 55 graden blijven. Als het SWW in de tank te snel afkoelt (soms door het tappen van SWW) dan volgt het alarm. Of heb ik dit fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Daar moet ik mij dan eens in verdiepen. In 3 jaar nooit echt problemen gehad tot vandaag. Want in combinatie met deze waardes; wat heb je bijvoorbeeld ingesteld voor de sanitaire warmwater waarde? Gewoon 56 graden (althans dat is de default zoals de taartpunt aangeeft) of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Ik heb altijd begrepen, dat tijdens de Legionella-run het SWW eerst op 60 graden wordt gebracht en daarna moet de temperatuur gedurende 40 minuten boven de 55 graden blijven. Als het SWW in de tank te snel afkoelt (soms door het tappen van SWW) dan volgt het alarm. Of heb ik dit fout?
Volgens mij is dit correct idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
errox schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Daar moet ik mij dan eens in verdiepen. In 3 jaar nooit echt problemen gehad tot vandaag. Want in combinatie met deze waardes; wat heb je bijvoorbeeld ingesteld voor de sanitaire warmwater waarde? Gewoon 56 graden (althans dat is de default zoals de taartpunt aangeeft) of hoger?
Ik heb het sanitair water op 48 graden ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
piieter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Dit heb ik niet zo begrepen van mijn installateur
Het heeft er denk ik mee te maken hoeveel warm water er al is gebruikt voordat de legionella run start
Is er al veel gebruikt, dan red deze het niet om in 40 minuten naar 60 graden te komen

Als ik kik naar het elektriciteitsverbruik dan zie ik in de start van de legionella run ook een lager verbruik, als deze vanaf het begin naar 60 graden zou toe werken, zou ik meer vraag naar stroom op de 3 fasen verwachten
En dus ook over een langere tijd een hoger verbruik. Maar hij red het nu altijd in Max 40 min

Er volgt inderdaad een alarm als er binnen die 40 min te veel (weet niet hoeveel) warm water wordt gevraagd

[ Voor 10% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 14-06-2024 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:25:
[...]

Dit heb ik niet zo begrepen van mijn installateur
Het heeft er denk ik mee te maken hoeveel warm water er al is gebruikt voordat de legionella run start
Is er al veel gebruikt, dan red deze het niet om in 40 minuten naar 60 graden te komen

Als ik kik naar het elektriciteitsverbruik dan zie ik in de start van de legionella run ook een lager verbruik, als deze vanaf het begin naar 60 graden zou toe werken, zou ik meer vraag naar stroom op de 3 fasen verwachten
En dus ook over een langere tijd een hoger verbruik. Maar hij red het nu altijd in Max 40 min

Er volgt inderdaad een alarm als er binnen die 40 min te veel (weet niet hoeveel) warm water wordt gevraagd
Jouw installateur heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik, want ik ben geen installateur!
Ik baseer mijn mening op hetgeen ik in de uitgebreide installateurshandleiding van Daikin heb gelezen.
En daarin staat o.a. het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLqMe4_7nd52EYdFlKaGVOPjG9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L9N8OtXmdEgWuxitmrmJimnV.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irJNlEXscdxmH24gvbwHsfNPyoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7JgYymtht8bXZ8YhpruS2Cz9.jpg?f=user_large
Vooral dat grafiekje is volgens mij heel duidelijk daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Ik heb het sanitair water op 48 graden ingesteld
Oh wow dat scheelt een hoop en kan dus veilig blijkbaar. Zal hem ook eens een stukje terugschroeven. Zal allicht hoop schelen in verbruik (alhoewel je ook minder warm water hebt te besteden als resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
piieter schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Jouw installateur heeft er ongetwijfeld meer verstand van dan ik, want ik ben geen installateur!
Ik baseer mijn mening op hetgeen ik in de uitgebreide installateurshandleiding van Daikin heb gelezen.
En daarin staat o.a. het volgende:
[Afbeelding][Afbeelding]
Vooral dat grafiekje is volgens mij heel duidelijk daarover.
Grafiekje verduidelijkt inderdaad :)

Ik zie die aanloop - opwarmen in deze grafiek om 23:00 - bij ons niet gebeuren. Ook niet als ik zelf geen extra eco programma voor de legionella run laat draaien.

Ik denk dat veel afhangt van de start temperatuur van het sanitair water.
Als deze te laag is gaat het systeem kennelijk eerder starten (zoals in de grafiek om 23:00)
En Als het water nog warm genoeg is dus niet.

Dit was mijn ervaring tot nu toe niet. Als de start temperatuur van het sanitair water (te) laag was, redde de legionella run het niet in de 40 min die voor stond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
Ik zie bij Daikin door de bomen het bos niet meer. Als ik zoek op een 6 kW Monoblock met lage temperatuur verwarming dan kom ik verschillende modellen met verschillende uiterlijken en verschillende codes tegen. Maar wat zijn de verschillen tussen deze modellen? Is hier ergens een overzicht van te vinden? Ik vind bijvoorbeeld onderstaand model mooier dan de witte, maar ik weet niet of deze voor mij geschikt is?
Bij Daikin (net als andere merken) moet je even weten hoe de lijn in elkaar zit. En Daikin heeft zeer veel verschillende types en mogelijkheden.

Toch is de monobloc lijn het makkelijkste.

Tot en met 8kw is wit en kleiner
4 6 en 8 kw
Altijd een backup heater.
Verwarmen of ook koelen mogelijk

Vanaf 8 kw is antraciet en groter en mogelijk 3 fasen
Backupheater is een optie
Verwarmen of koelen optie
9,11,14 of 16 kw

De hele serie heet EDLA (alleen verwarmen)
Of EBLA (verwarmen en koelen)

Dus een EBLA04E3V3 is een 4Kw met koelen.
En 1 fase 230v

Een EDLA11 (wat erachter komt verschilt in BUH of niet)
Is een 11kw die alleen kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:11:
[...]
Grafiekje verduidelijkt inderdaad :)

Ik zie die aanloop - opwarmen in deze grafiek om 23:00 - bij ons niet gebeuren. Ook niet als ik zelf geen extra eco programma voor de legionella run laat draaien.

Ik denk dat veel afhangt van de start temperatuur van het sanitair water.
Als deze te laag is gaat het systeem kennelijk eerder starten (zoals in de grafiek om 23:00)
En Als het water nog warm genoeg is dus niet.

Dit was mijn ervaring tot nu toe niet. Als de start temperatuur van het sanitair water (te) laag was, redde de legionella run het niet in de 40 min die voor stond
Het starten van de Legionella run is alleen afhankelijk van de ingestelde starttijd (parameter [2-02]) en niet van de begintemperatuur van het SWW. Hij gaat niet eerder starten dan de ingestelde starttijd!
Die starttijd van 23.00 uur in het grafiekje is alleen als voorbeeld bedoeld. Je kunt elke willekeurige tijd als starttijd instellen.

Als de begintemperatuur van het SWW daadwerkelijk van invloed zou zijn op een wel of niet goed verlopen van de Legionella run, dan zou het regenen van AH-00 alarmen na vakantieperiodes, omdat dan het SWW bij de meesten afgekoeld zou zijn tot ± kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
piieter schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Het starten van de Legionella run is alleen afhankelijk van de ingestelde starttijd (parameter [2-02]) en niet van de begintemperatuur van het SWW. Hij gaat niet eerder starten dan de ingestelde starttijd!
Die starttijd van 23.00 uur in het grafiekje is alleen als voorbeeld bedoeld. Je kunt elke willekeurige tijd als starttijd instellen.

Als de begintemperatuur van het SWW daadwerkelijk van invloed zou zijn op een wel of niet goed verlopen van de Legionella run, dan zou het regenen van AH-00 alarmen na vakantieperiodes, omdat dan het SWW bij de meesten afgekoeld zou zijn tot ± kamertemperatuur.
Ik sluit mij aan bij dit verhaal. Starttijd is een vast (door jezelf of de installateur ingesteld) gegeven. Het maximale wat je kunt doen, en dat adviseer ik ook, is die [2.04] op 60 minuten in te stellen. Dan heeft het systeem dus meer tijd om aan die 60 graden te komen. En dat voorkomt weer die AH- 00 foutmelding.
(Dit los van het feit dat SWW gebruik tijdens de legionella run ook die AH-00 fout kan geven. Wat ik in dit forum overigens nog nooit heb teruggezien is dat iemand te weten is gekomen bij hoeveel SWW verbruik die foutcode dan verschijnt. In de manual blijft de info beperkt tot ‘veel’ of zoiets, dus geen concreet getal. Die foutcode gaat overigens weg nadat een eerstvolgende legionella run wel correct is verlopen, dus in eerste instantie ‘ no panic’)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Rojado schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Ik sluit mij aan bij dit verhaal. Starttijd is een vast (door jezelf of de installateur ingesteld) gegeven. Het maximale wat je kunt doen, en dat adviseer ik ook, is die [2.04] op 60 minuten in te stellen. Dan heeft het systeem dus meer tijd om aan die 60 graden te komen. En dat voorkomt weer die AH- 00 foutmelding.
(Dit los van het feit dat SWW gebruik tijdens de legionella run ook die AH-00 fout kan geven. Wat ik in dit forum overigens nog nooit heb teruggezien is dat iemand te weten is gekomen bij hoeveel SWW verbruik die foutcode dan verschijnt. In de manual blijft de info beperkt tot ‘veel’ of zoiets, dus geen concreet getal. Die foutcode gaat overigens weg nadat een eerstvolgende legionella run wel correct is verlopen, dus in eerste instantie ‘ no panic’)
Sorry, maar volgens mij maak je daar een denkfout. Als je parameter [2-04] op 60 minuten zet, dan mag de temperatuur gedurende 60 minuten nadat de 60 graden Celsius is bereikt, niet lager worden dan 55 graden Celsius. Er wordt nadat de 60 graden Celsius is bereikt, geen warmte meer toegevoegd.
Het is dus eigenlijk een langere periode waarbij de temperatuur van het SWW maar maximaal 5 graden mag zakken, terwijl er geen warmte meer toegevoegd wordt.
Als je SWW tank slecht geïsoleerd zou zijn, dan gaat hij bij 60 minuten eerder in storing (AH-00) dan bij 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
piieter schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Sorry, maar volgens mij maak je daar een denkfout. Als je parameter [2-04] op 60 minuten zet, dan mag de temperatuur gedurende 60 minuten nadat de 60 graden Celsius is bereikt, niet lager worden dan 55 graden Celsius. Er wordt nadat de 60 graden Celsius is bereikt, geen warmte meer toegevoegd.
Het is dus eigenlijk een langere periode waarbij de temperatuur van het SWW maar maximaal 5 graden mag zakken, terwijl er geen warmte meer toegevoegd wordt.
Als je SWW tank slecht geïsoleerd zou zijn, dan gaat hij bij 60 minuten eerder in storing (AH-00) dan bij 40 minuten.
Aha, dan zal ik de uitleg van de Daikin technicus (die door mijn installateur ingehuurd was bij Daikin NL) die de boel kwam inregelen verkeerd begrepen hebben want het was zijn uitleg. 🥺
Dan zou nog eens moeten nakijken of dat ergens anders betrekking op had.

[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 15-06-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Rojado schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:07:
[...]

Aha, dan zal ik de uitleg van de Daikin technicus (die door mijn installateur ingehuurd was bij Daikin NL) die de boel kwam inregelen verkeerd begrepen hebben want het was zijn uitleg. 🥺
Dan zou nog eens moeten nakijken of dat ergens anders betrekking op had.
Zoals ik het omschreef, interpreteer ik het uit de uitgebreide installateurshandleiding.
Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed heb, daarom zou ik graag willen dat iemand dit bevestigd, of ontkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:29

MrFish

Untitled

piieter schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Zoals ik het omschreef, interpreteer ik het uit de uitgebreide installateurshandleiding.
Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed heb, daarom zou ik graag willen dat iemand dit bevestigd, of ontkracht.
Mijn ervaring en interpretatie van de handleiding strookt met de jouwe.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Hmm, maar als er na het bereiken van 60 geen warmte meer wordt toegevoegd is 2-04 dan niet een beetje suffe instelling? Je zou dan toch verwachten dat de backupheater/boosterheater gewoon vrolijk bijspringt indien dat nodig is? Anders gaat iedereen die waarde toch gewoon zo laag mogelijk instellen om foutmeldingen te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Hetisweergezell schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Hmm, maar als er na het bereiken van 60 geen warmte meer wordt toegevoegd is 2-04 dan niet een beetje suffe instelling? Je zou dan toch verwachten dat de backupheater/boosterheater gewoon vrolijk bijspringt indien dat nodig is? Anders gaat iedereen die waarde toch gewoon zo laag mogelijk instellen om foutmeldingen te voorkomen?
Ja, zo dacht ik er ook over. Vandaar mijn twijfel over of ik het juist interpreteerde. Die 40 minuten (de laagste waarde) zal wel een "veilig" minimum zijn. Als ik dat grafiekje van mijn post van 15 juni terug zie, dan wordt er nadat die 60 graden Celsius is bereikt, geen warmte meer toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Ja, zo dacht ik er ook over. Vandaar mijn twijfel over of ik het juist interpreteerde. Die 40 minuten (de laagste waarde) zal wel een "veilig" minimum zijn. Als ik dat grafiekje van mijn post van 15 juni terug zie, dan wordt er nadat die 60 graden Celsius is bereikt, geen warmte meer toegevoegd.
Maar dat grafiekje is een grafiek uit de handleiding zie ik? Het lijkt me dan toch geen gek idee om die tijd eens flink hoger te zetten en de boel met Espaltherma te monitoren of er echt niet ondertussen nog wat wordt bij gestookt.

Maargoed, heb zelf ook eigenlijk geen problemen met de desinfectie dus dat is meer iets voor als ik eens niets te doen heb (en die momenten zijn schaars met een kleuter....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
Al veel gelezen hier over de zon die op de sensor van de buitenunit staat en waardoor de temperatuur hoger is dan in realiteit en dan de sww op de buh moet draaien. Bij mij staat de unit op een plat dak met de sensor naar het zuiden. Ik heb nu zonder de sensor te verlengen of los te doen deze verplaatst naar de noordkant dit zou toch moeten helpen lijkt me. Zie hier enkele foto's.

Kan misschien iemand helpen die hetzelfde probleem heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Heio01WEvr1h4f7bwtmPSrSKERc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9msEBYdygKWbmuI8FjPO17J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVOZKVSikF74d8aUdQ8XOygH9Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIgqnTwO1ckBXMtvzWVBlf57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhUP4JbbsG9EIBFv5x_oF3kW1uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J13BTnf5CeiCpMMTC15T0k2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Onk_the_Monk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:42:
Al veel gelezen hier over de zon die op de sensor van de buitenunit staat en waardoor de temperatuur hoger is dan in realiteit en dan de sww op de buh moet draaien. Bij mij staat de unit op een plat dak met de sensor naar het zuiden. Ik heb nu zonder de sensor te verlengen of los te doen deze verplaatst naar de noordkant dit zou toch moeten helpen lijkt me. Zie hier enkele foto's.

Kan misschien iemand helpen die hetzelfde probleem heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Maar..., Als de compressor draait (b.v. door SWW te verwarmen), dan blaast hij koude lucht naar buiten.
In ieder geval koudere lucht dan de temperatuur van de omgeving.
Zou er dan niet een kans zijn, dat door "strijklucht" de temperatuur van de sensor negatief wordt beïnvloed, op de plek waar je nu de sensor geplaatst hebt? Dus dat hij nu een koudere omgevingstemperatuur aangeeft dan de werkelijke omgevingstemperatuur (alleen als de compressor draait)?
Maar aan de andere kant, misschien kan dat ook geen kwaad. Dan blijft de compressor misschien ook bij hogere omgevingstemperaturen dan 35 graden Celsius toch draaien.
Of de compressor blijft inderdaad langer bij hogere temperaturen draaien, met kans op te warm worden van de compressor, want die beveiliging zit er niet voor niets op.
Proefondervindelijk uitproberen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
piieter schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Ik sluit niet uit dat de Daikin monteur die de inbedrijfstelling uitvoerde voor de ‘ veilige’ route koos en dus die 60 min (mogelijk om beslist lang genoeg die 60 graden aan te houden)
Dit in analogie met de CV installateurs die vroeger altijd de CV ketels rond de 80 graden lieten draaien om in ieder geval niet terug hoefden te komen omdat de klant het koud had.
Ben dus ook benieuwd of we hier achter de ‘clou’ komen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
piieter schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Dit zou een oplossing kunnen zijn.
Maar..., Als de compressor draait (b.v. door SWW te verwarmen), dan blaast hij koude lucht naar buiten.
In ieder geval koudere lucht dan de temperatuur van de omgeving.
Zou er dan niet een kans zijn, dat door "strijklucht" de temperatuur van de sensor negatief wordt beïnvloed, op de plek waar je nu de sensor geplaatst hebt? Dus dat hij nu een koudere omgevingstemperatuur aangeeft dan de werkelijke omgevingstemperatuur (alleen als de compressor draait)?
Maar aan de andere kant, misschien kan dat ook geen kwaad. Dan blijft de compressor misschien ook bij hogere omgevingstemperaturen dan 35 graden Celsius toch draaien.
Of de compressor blijft inderdaad langer bij hogere temperaturen draaien, met kans op te warm worden van de compressor, want die beveiliging zit er niet voor niets op.
Proefondervindelijk uitproberen lijkt me.
Denk niet dat het een probleem is. Hij zit niet recht voor de uitblaas, maar op 10 cm afstand. Tegen de dichte behuizing. Aan de andere kant zat hij ook in de buurt van de aanzuig en zal hier ook wel een minimale extra flow gehad hebben bij compressor aan.

Wat mij op was gevallen met het soepelen van de magnetisch filter was dat de ruimte van de leidingen best wel warm is. Terwijl de zekering al meer dan 4 uur uit stond doordat ik boven op het dak bezig was geweest. Is extra leiding isolatie hier geen verbetering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcjNaUqFO5ISwEIR_9H1IZFsgaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otjpjkA1roUfQecY3BqXWRdm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 17:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wie maakt de buiten unit schoon en waarmee?

Ik zit te denken gewoon de hogedruk spuit er op te zetten met een speciale kop (Kärcher Eco!Boost) zodat je niet alles helemaal de klote in spuit.

Wil hem van de zomer eens goed onder handen nemen en zorgen dat hij weer lekker schoon is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:00:
Wie maakt de buiten unit schoon en waarmee?

Ik zit te denken gewoon de hogedruk spuit er op te zetten met een speciale kop (Kärcher Eco!Boost) zodat je niet alles helemaal de klote in spuit.

Wil hem van de zomer eens goed onder handen nemen en zorgen dat hij weer lekker schoon is.
Zeker geen kärcher erop, zelfs de tuinslang is al snel te krachtig voor de kwetsbare lamellen. Inspuiten met coil cleaner oid (ik gebruik verdunde velgenreiniger) en dan heel voorzichtig uitspoelen.

Zie ook mijn eerdere post.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartKey
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-07 19:46
SMARTGRID PROBLEEM

Heeft iemand van jullie ook problemen met de smartgrid 'Remi' sturing van de Altherma?
Normaal gezien, als relais 1 sluit, bij gemiddelde import van de zonnepanelen, warmt de boiler op tot de ingestelde comforttemperatuur (hier 53°).
Als relais 2 ook sluit, bij hogere import door zonne-energie, warmt hij door tot maximale temperatuur (hier 60°).

Sinds een week of 2 geleden, warmt de boiler op tot maximale temperatuur (60°) bij het sluiten van relais 1 (als relais 2 nog open blijft), in plaats van tot op comforttemperatuur.

Nog iemand met deze storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartKey schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:42:
SMARTGRID PROBLEEM

Heeft iemand van jullie ook problemen met de smartgrid 'Remi' sturing van de Altherma?
Normaal gezien, als relais 1 sluit, bij gemiddelde import van de zonnepanelen, warmt de boiler op tot de ingestelde comforttemperatuur (hier 53°).
Als relais 2 ook sluit, bij hogere import door zonne-energie, warmt hij door tot maximale temperatuur (hier 60°).

Sinds een week of 2 geleden, warmt de boiler op tot maximale temperatuur (60°) bij het sluiten van relais 1 (als relais 2 nog open blijft), in plaats van tot op comforttemperatuur.

Ik kan het niet voor je bevestigen, maar ik denk dat dit geen storing is, maar een gevalletje works-as-designed. Ik vermoed dat de buitensensor boven de 25C meet (hangt die in de zon?) wanneer je relais sluit cq voldoende pv-overschot hebt. Boven de 25C buitentemperatuur wil de compressor nog maar tot 45 ipv 53C SWW maken. Dan gaat ie vermoed ik dus gelijk op het boosterelement over en dan is de software/implementatiekeuze om dan maar de functie van contact 2 aan te roepen wel te begrijpen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:20
BartKey schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:42:
SMARTGRID PROBLEEM

De remi al herstart? neem anders eens een screenshot van de instellingen. Hier geen problemen met de Remi. Heb deze wel verbonden met een extra voeding want anders bleven de relais soms plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartKey
RonJ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Ik kan het niet voor je bevestigen, maar ik denk dat dit geen storing is, maar een gevalletje works-as-designed. Ik vermoed dat de buitensensor boven de 25C meet (hangt die in de zon?) wanneer je relais sluit cq voldoende pv-overschot hebt. Boven de 25C buitentemperatuur wil de compressor nog maar tot 45 ipv 53C SWW maken. Dan gaat ie vermoed ik dus gelijk op het boosterelement over en dan is de software/implementatiekeuze om dan maar de functie van contact 2 aan te roepen wel te begrijpen.
In geval van smartgrid wordt enkel de BUH gebruikt om de boiler op hogere temp te krijgen, bij relais 1 en 2, onafhankelijk van de buitentemperatuur, maar normaal stopt de BUH bij relais 1 sluiting op 53°, de ingestelde comforttemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
ShaneV schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:30:
[...]

De remi al herstart? neem anders eens een screenshot van de instellingen. Hier geen problemen met de Remi. Heb deze wel verbonden met een extra voeding want anders bleven de relais soms plakken.
Remi heb ik al herstart. En deze is voorzien van een extra 12V voeding. De relais werken zoals het hoort als ik ze test in overrule modus.
Heb ook al eens de kabels van relais 2 losgemaakt, en zelfs in deze situatie, met overrule van relais 1, warmt hij verder door tot 60 ipv 53.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTg_1M7_HbFvdkDMmyIELZ-YbZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TT2qTrz64sDEpzeIkFK5BiA9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
BartKey schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:50:
[...]

In geval van smartgrid wordt enkel de BUH gebruikt om de boiler op hogere temp te krijgen, bij relais 1 en 2, onafhankelijk van de buitentemperatuur, maar normaal stopt de BUH bij relais 1 sluiting op 53°, de ingestelde comforttemperatuur.
We hebben bijna de zelfde instellingen muv de start waarden en delay.

In principe relais 1 sluit wanneer er 2000 watt overschot is, dan gaat hij warmen tot 53 graden. Wanneer beiden sluiten relais 1 en 2 gaat hij idd naar 60 graden. Zo werkt het hier ook. Als je zelf relais 1 sluit, (brugje op de kabel plaatsen) gaat hij dan ook naar 60 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartKey
ShaneV schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:16:
[...]

We hebben bijna de zelfde instellingen muv de start waarden en delay.

In principe relais 1 sluit wanneer er 2000 watt overschot is, dan gaat hij warmen tot 53 graden. Wanneer beiden sluiten relais 1 en 2 gaat hij idd naar 60 graden. Zo werkt het hier ook. Als je zelf relais 1 sluit, (brugje op de kabel plaatsen) gaat hij dan ook naar 60 graden?
Als ik de 2 kabels van relais 1 met elkaar contacteer, dan gaat hij inderdaad foutief tot 60°
Ik heb het probleem daarnet voorgelegd aan de technische dienst van Daikin. Ze weten ook niet onmiddellijk wat de oorzaak zou zijn. Misschien een softwarematige fout na een recente update? Ze gaan het bekijken en me contacteren als ze een oplossing vinden.
Ze vroegen of ik online mijn instellingen kon bekijken, ipv via de Onecta app. Blijkbaar kan men op de online instellingen ook de smartgrid sturingsinstellingen aanpassen.

Iemand die weet hoe ik in deze online instellingen geraak? Ik probeerde via het ip adres van de Altherma, maar krijg 'connection refused' in mijn browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
RonJ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Zeker geen kärcher erop, zelfs de tuinslang is al snel te krachtig voor de kwetsbare lamellen. Inspuiten met coil cleaner oid (ik gebruik verdunde velgenreiniger) en dan heel voorzichtig uitspoelen.

Zie ook mijn eerdere post.
Ja klopt, ik zou heel goed oppassen met hoger druk en zelfs tuinslang of perslucht. Als je lamellen beginnen te plooien gaat dat heel negatief zijn voor je rendement. Erger dan het vuil wat erop zit. Ik heb na 1 jaar draaiende amper vuil op mijne dus ik heb het zo gelaten. Kon meer kwaad dan goed doen. Hangt natuurlijk fel af van je omgeving, kan mij inbeelden dat na een jaar hij redelijk vervuild kan zijn. Voorzichtig reinigen zoals RonJ hier boven aanhaalt lijkt mij een goede manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
BartKey schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Als ik de 2 kabels van relais 1 met elkaar contacteer, dan gaat hij inderdaad foutief tot 60°
Ik heb het probleem daarnet voorgelegd aan de technische dienst van Daikin. Ze weten ook niet onmiddellijk wat de oorzaak zou zijn. Misschien een softwarematige fout na een recente update? Ze gaan het bekijken en me contacteren als ze een oplossing vinden.
Ze vroegen of ik online mijn instellingen kon bekijken, ipv via de Onecta app. Blijkbaar kan men op de online instellingen ook de smartgrid sturingsinstellingen aanpassen.

Iemand die weet hoe ik in deze online instellingen geraak? Ik probeerde via het ip adres van de Altherma, maar krijg 'connection refused' in mijn browser.
Die instellingen pagina is maar kort te bekijken. Vanaf iets anders verbinding ermee maakt, is het gedaan idd. Even alles herstarten dan beginnen hameren op die pagina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik wil van het gas af en daarom wil ik een Amber 65 laten installeren icm met een 300 L daikin vat: EKHWS-D3V3. Wordt het afgeraden om een R290 ITHO warmtepomp te combineren met een Daikin vat?

Ik zou nu alvast het vat willen (laten) plaatsen en met de ingebouwde BUH het SWW laten verzorgen zodat de gasketel verwijderd kan worden. Zodra de gasketel verwijderd is moet ik wat sloopwerk doen en pas daarna kan de warmtepomp geplaatst worden. Kan dit vat zonder aansluiting op een warmtepomp met alleen BUH goed functioneren? Het lijkt mij niet, want de WP moet straks toch bepalen wanneer de BUH moet verwarmen? Hoe werkt dit dan eigenlijk? Kan de Amber een BUH van een Daikin vat wel aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Videopac

Rommelt wat aan.

gebruiker001 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:04:
Ik wil van het gas af en daarom wil ik een Amber 65 laten installeren icm met een 300 L daikin vat: EKHWS-D3V3. Wordt het afgeraden om een R290 ITHO warmtepomp te combineren met een Daikin vat?

Ik zou nu alvast het vat willen (laten) plaatsen en met de ingebouwde BUH het SWW laten verzorgen zodat de gasketel verwijderd kan worden. Zodra de gasketel verwijderd is moet ik wat sloopwerk doen en pas daarna kan de warmtepomp geplaatst worden. Kan dit vat zonder aansluiting op een warmtepomp met alleen BUH goed functioneren? Het lijkt mij niet, want de WP moet straks toch bepalen wanneer de BUH moet verwarmen? Hoe werkt dit dan eigenlijk? Kan de Amber een BUH van een Daikin vat wel aansturen?
Is het 270 liter vat van Itho Daalderop niet voldoende voor je?
Goede keuze, overigens, die Amber: ik wou dat ik dat destijds gedaan had, maar toen was de Amber net uit en er weinig over bekend behalve dat ie bij koude temperaturen snel minder rendement had. Maar dat is met een software-update en een nu wel correct uitgevoerde typegoedkeurig alsnog goed gekomen. Mijn Daikin was 50% duurder dan een Amber en maakt nog meer geluid ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 17-06-2024 18:38 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Videopac schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Is het 270 liter vat van Itho Daalderop niet voldoende voor je?
Goede keuze, overigens, die Amber: ik wou dat ik dat destijds gedaan had, maar toen was de Amber net uit en er weinig over bekend behalve dat ie bij koude temperaturen snel minder rendement had. Maar dat is met een software-update en een nu wel correct uitgevoerde typegoedkeurig alsnog goed gekomen. Mijn Daikin was 50% duurder dan een Amber en maakt nog meer geluid ook.
Het Daikin vat heeft een aantal voordelen:
- Iets goedkoper
- Eigen buh die kan wel eens handig zijn als salderen eraf gaat of als de warmtepomp met kou volledig nodig is voor verwarming van de woning.
- ik ben niet zeker van de warmtewisselaar levensduur ivm kalkaanslag
- Daikin is iets lager dus past beter onder schuin dak
- Daikin een stuk lichter dus gemakkelijker de trap op sjouwen

Waarom zou ik voor het itho vat kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door gebruiker001 op 17-06-2024 20:17 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma