Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
PCJR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:42:
Zijn hier al mensen die, in zomer situatie (veel zonopwek + variatie uurtarief) en winter situatie (geen zon maar wel fluctuerende uurprijzen) dit handig toepassen op de Daikin?

Even vanuit gaande dat je solar hebt en bv Tibber (en evt accu). En dat je dus in de winter huis wil warmen + sww tank wil warmen. En zomers alleen bv elke dag ff de tank wil warmen.

Ik heb nog een 1jr vast tot nov, maar dit spookt toch wel vaak door mijn hoofd.
Tip: 3 jaar stroom afsluiten via https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ Kan je in ieder geval nog 3 jaar salderen met je panelen zonder boete van een energiemaatschappij en lekker daarop stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MotorBeast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Tip: 3 jaar stroom afsluiten via https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ Kan je in ieder geval nog 3 jaar salderen met je panelen zonder boete van een energiemaatschappij en lekker daarop stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6QZGGktumhWLcfI4ZKdqLXz6TQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5OYFt3glm3xBBbVjsDyRHmdM.png?f=user_large

Maar daar ging t niet om ;)
T ging om dynamisch sturen...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:19
PCJR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]

@PCJR
Wij hebben dynamische uurtarieven van ANWB Energie. "Sturen" doen we niet echt, behalve voor het verwarmen van het SWW. Ik heb een tijd geleden al eens een schema geplaatst op dit forum.
Als het tarief negatief is op bepaalde uren, dan betalen we dat tarief om stroom terug te leveren.

Mocht het zo zijn, dat er in de toekomst ook nog andere kosten voor het terugleveren in rekening worden gebracht, dan schakel ik de zonnepanelen uit. Ik heb er ook al over zitten te denken om een thuisbatterij aan te schaffen, maar deze hebben nog niet zo'n lange levensduur en zijn bovendien nog erg prijzig.
Als daar verbetering in komt, dan wordt dit misschien nog een optie.

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:14:
[...]

@PCJR
Wij hebben dynamische uurtarieven van ANWB Energie. "Sturen" doen we niet echt, behalve voor het verwarmen van het SWW. Ik heb een tijd geleden al eens een schema geplaatst op dit forum.
Als het tarief negatief is op bepaalde uren, dan betalen we dat tarief om stroom terug te leveren.

Mocht het zo zijn, dat er in de toekomst ook nog andere kosten voor het terugleveren in rekening worden gebracht, dan schakel ik de zonnepanelen uit. Ik heb er ook al over zitten te denken om een thuisbatterij aan te schaffen, maar deze hebben nog niet zo'n lange levensduur en zijn bovendien nog erg prijzig.
Als daar verbetering in komt, dan wordt dit misschien nog een optie.
- ik heb in 2020-21 2 winters Tibber gehad in die maanden, met accu, en daardoor kon ik op de goedkope uren inkopen en accu vulllen, en de dure uren kon ik geheel ontwijken
- zonnepanelen uitschakelen krijg ik kriebels van, zie ik als uiterst laatste redmiddel
- ik heb al van 2019 zelf een hybrid omvormer ivm een zelfbouw lifepo4 accu van 5kwh, en dat gaat prima. Ik bouw je nu een 15kwh accu voor 2000 euro. Die gaat 10 jaar mee en dan heb je nog 80% capaciteit over. Dus met een aantal stellingen van je kan ik het niet eens zijn :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
PCJR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]

Andere browser en igcognito benaderen. Het was maar een tip. Doe ermee wat je wil. NB: men had het over solar en dan is dit een mogelijkheid zonder moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:56
Zijn hier al mensen die, in zomer situatie (veel zonopwek + variatie uurtarief) en winter situatie (geen zon maar wel fluctuerende uurprijzen) dit handig toepassen op de Daikin?

Even vanuit gaande dat je solar hebt en bv Tibber (en evt accu). En dat je dus in de winter huis wil warmen + sww tank wil warmen. En zomers alleen bv elke dag ff de tank wil warmen.

Ik heb nog een 1jr vast tot nov, maar dit spookt toch wel vaak door mijn hoofd.
Veel zal afhangen hoeveel de panelen in de wintermaanden nog opbrengen. Dat zou dan al minstens het minimaal opgenomen vermogen zijn van de 24/7 draaiende pomp. Uitgaande van 12 lichturen zouden de panelen al 12 kW moeten opwekken om de WP overdag en in de donkere uren (via de accu) continue op zijn laagste vermogen te kunnen laten draaien. En dan moet je nog de opslag/afgifte verliezen van de accu goedmaken maar daar staan de goedkope uren tussen 12.00 - 14.00 en 24.00 - 2.00 dan tegenover.
Dan hebben we het natuurlijk alleen nog over WP gebruik en is er geen wasje gedraaid.
Onder de streep: als je weet wat jouw panelen in de winter opbrengen per dag kun je van daaruit verder redeneren. Voor de meesten zal die business case nu nog niet werken.
Zodra salderen weg is is elke berekening uiteraard weer anders, maar dan nog blijft bovenstaande basis bestaan.
P.s. Ik keek even naar de situatie waar je de meeste behoefte en/of verbruik hebt in combinatie met een WP. En daarbij hoe een WP normaliter het beste ( energetisch) draait in een najaar/winter fase). Warm water in de zomer is verder immers marginaal ten opzichte van verwarmen in de winter.

Dus bovenstaande is uiteraard maar een klein onderdeel in deze casus c.q. vraagstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Rojado op 22-05-2024 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik stuur via HA de SWW target temperatuur aan, als ik meer dan 4kW opwek voor 5 minuten dan verhoog ik de target naar 53C, extra opwarmen in de ochtend. Als de 53C is bereikt dan gaat de target terug naar 48.

Je zou bij een negatieve prijs de target naar 60C kunnen zetten, dan buffer je warmte en krijg je er nog geld voor ook nog.

Ik wil volgende winter ook de woon kamer temperatuur gaan verhogen als ik genoeg opwek, in de avond weer terug naar de normale temperatuur. Dit zou je ook kunnen doen als de prijs negatief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
Even voorsorterend op winters met beperkte of afgeschafte saldering; graag zou ik dan al mijn zonnepanelenstroom direct willen laten gebruiken door mr Daikin.

Alleen, het suffe is dat de Daikin meestal in de avond aanspringt en in de ochtend weer uitgaat. Dit omdat het huis ‘s nachts afkoelt. Precies wat je niet wil.

Dit is iig het patroon wat ik heb waargenomen afgelopen winter.

Is het daarom zinnig/handig om hem te laten beginnen rond 6u ‘s ochtends en uit te laten gaan om 21u ‘s avonds?

Natuurlijk zal hij even wat harder moeten werken bij opstart, maar voordeel is wel dat je het grootste deel van de koude nachten niet aan het defrosten is én dat je direct je zonne-energie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jwillemsen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Ik stuur via HA de SWW target temperatuur aan, als ik meer dan 4kW opwek voor 5 minuten dan verhoog ik de target naar 53C, extra opwarmen in de ochtend. Als de 53C is bereikt dan gaat de target terug naar 48.

Je zou bij een negatieve prijs de target naar 60C kunnen zetten, dan buffer je warmte en krijg je er nog geld voor ook nog.

Ik wil volgende winter ook de woon kamer temperatuur gaan verhogen als ik genoeg opwek, in de avond weer terug naar de normale temperatuur. Dit zou je ook kunnen doen als de prijs negatief is
En dan nog een combinatie met de aansturing van de accu, en voorspelling van zon voor de dag erna. Dan zijn we er bijna 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
Atomius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
Is het daarom zinnig/handig om hem te laten beginnen rond 6u ‘s ochtends en uit te laten gaan om 21u ‘s avonds?

Natuurlijk zal hij even wat harder moeten werken bij opstart, maar voordeel is wel dat je het grootste deel van de koude nachten niet aan het defrosten is én dat je direct je zonne-energie gebruikt.
Als je hem helemaal uitzet heb je de kans dat je in de ochtend in een koude woonkamer komt. Misschien handiger om in de ochtend de target temperatuur met bv 1.5 graad te verhogen en in de avond terug naar de normale, meeste comfort en toch zoveel mogelijk gebruik overdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Even voorsorterend op winters met beperkte of afgeschafte saldering; graag zou ik dan al mijn zonnepanelenstroom direct willen laten gebruiken door mr Daikin.

Alleen, het suffe is dat de Daikin meestal in de avond aanspringt en in de ochtend weer uitgaat. Dit omdat het huis ‘s nachts afkoelt. Precies wat je niet wil.

Dit is iig het patroon wat ik heb waargenomen afgelopen winter.

Ik heb er nooit zo op gelet maar momenteel beginnen onze panelen pas tussen 9.00 en 10.00 uur enigszins iets aan waarde op te wekken. In de winter is het dan beslist om een uur of vijf weer gedaan. Dat gecombineerd met de toch al slechte opbrengst in de winter zal ons volgens mij niet veel verder helpen. Alleen, iets is uiteraard beter dan niets en alle kleine beetjes helpen. Ik verwacht er echter niet heel veel van.
Maar goed, onder de streep volg ik jouw gedachtengang wel, maar bij opstarten rond zes uur zal het (extra opstart) verbruik wel geheel aan de panelen voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
[...]

Het in de goedkope (gratis) uren opwarmen van SWW tot 60 graden (of meer) heeft ook in mijn hoofd (als toekomstgedachte) gespeeld. Dat is in ieder geval winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rojado schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:22:
[...]

Ik heb er nooit zo op gelet maar momenteel beginnen onze panelen pas tussen 9.00 en 10.00 uur enigszins iets aan waarde op te wekken. In de winter is het dan beslist om een uur of vijf weer gedaan. Dat gecombineerd met de toch al slechte opbrengst in de winter zal ons volgens mij niet veel verder helpen. Alleen, iets is uiteraard beter dan niets en alle kleine beetjes helpen. Ik verwacht er echter niet heel veel van.
Maar goed, onder de streep volg ik jouw gedachtengang wel, maar bij opstarten rond zes uur zal het (extra opstart) verbruik wel geheel aan de panelen voorbij gaan.
Mja ik snap je.

Maar vind dit altijd wel lastig te verenigen met wat op dit forum door een aantal mensen altijd gezegd wordt. “Leg zoveel mogelijk panelen want als de saldering eraf is helpt elke kWh die je in de wintermaanden opwekt.”

Leuk in theorie, maar in hoeverre dat in de praktijk echt toepasbaar is op de energievraag van een WP (die toch ook veelal in de nacht is) vraag ik me weleens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Rojado schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Het in de goedkope (gratis) uren opwarmen van SWW tot 60 graden (of meer) heeft ook in mijn hoofd (als toekomstgedachte) gespeeld. Dat is in ieder geval winst.
Precies. Gebruik het sww-vat als "accu" voor de overtollige energie.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:24:
[...]

- ik heb in 2020-21 2 winters Tibber gehad in die maanden, met accu, en daardoor kon ik op de goedkope uren inkopen en accu vulllen, en de dure uren kon ik geheel ontwijken
- zonnepanelen uitschakelen krijg ik kriebels van, zie ik als uiterst laatste redmiddel
- ik heb al van 2019 zelf een hybrid omvormer ivm een zelfbouw lifepo4 accu van 5kwh, en dat gaat prima. Ik bouw je nu een 15kwh accu voor 2000 euro. Die gaat 10 jaar mee en dan heb je nog 80% capaciteit over. Dus met een aantal stellingen van je kan ik het niet eens zijn :9
@PCJR
Ik heb niet de kennis om zelf zoiets te bouwen. Een 15 kWh accu voor € 2000,- is een zeer aantrekkelijke prijs als je die zelf kunt bouwen. Maar als je een 15 kWh accu (b.v. van Enphase) moet kopen, dan ben je een veelvoud van € 2000,- kwijt. Bovendien, bij dat soort (nu nog) hoge bedragen is de terugverdientijd ook ongeveer 10 jaar, dus moet je dan weer opnieuw beginnen (bij een levensduur van 10 jaar).

Dat uitschakelen van de zonnepanelen is inderdaad een uiterste maatregel. Ik ga geen energie opwekken voor de energiemaatschappij. Die hebben al veel te veel macht gekregen. Een accu is een betere oplossing, al was het alleen al om geen groene energie verloren te laten gaan.

@jwillemsen
[...]

Dit vind ik een hele goede tip! Zelf nog niet aan gedacht. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door piieter op 22-05-2024 22:18 ]

Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
Videopac schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Precies. Gebruik het sww-vat als "accu" voor de overtollige energie.
De normale verwarming kun je ook gebruiken, in de winter de temperatuur verhogen zorgt voor gebruik overdag. Ik ga binnenkort ook de vloerkoeling aanzetten bij overschot aan stroom, is niet heel veel gebruik, maar alles helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:49

Dat is precies wat ik deed als het warmer was dan 5 graden (kouder was 24/7 aan), en je ziet idd dat hij dan (hier) een half uur/driekwartier harder moet werken, daarna kan hij het normaal doorpakken.

Alternatief ipv nacht verlaging via thermostaat, is verlaging van de Ta (via de ONECTA app of HA integratie). Minder vermogen in de nacht nodig, minder hard werken na op start, en minder afkoeling in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-05 17:39
[...]

Kun je aangeven hoe je dat doet via HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
brugk000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Kun je aangeven hoe je dat doet via HA?
Ik gebruik de daikin onecta integratie (zie https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta) en dan een automation, een draft blueprint heb ik ook ingecheckt, zie https://github.com/jwille...tomation/tank_to_max.yaml. Ik gebruik een HomeWizard p1 meter om de meter uit te lezen, als ik voldoende overschot heb verhoog ik de tank temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
jwillemsen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Ik gebruik de daikin onecta integratie (zie https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta) en dan een automation, een draft blueprint heb ik ook ingecheckt, zie https://github.com/jwille...tomation/tank_to_max.yaml. Ik gebruik een HomeWizard p1 meter om de meter uit te lezen, als ik voldoende overschot heb verhoog ik de tank temperatuur.
En kun je dan ook de wp starten om de tank te gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
brugk000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:07:
[...]

En kun je dan ook de wp starten om de tank te gaan verwarmen?
Ik verhoog de target temperatuur, het is dan aan de Altherma om te besluiten om te gaan verwarmen. Een verhoging van 48 naar 53C is in mijn geval voldoende om de Altherma te laten besluiten om te gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
jwillemsen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik verhoog de target temperatuur, het is dan aan de Altherma om te besluiten om te gaan verwarmen. Een verhoging van 48 naar 53C is in mijn geval voldoende om de Altherma te laten besluiten om te gaan verwarmen.
Dit is een interessante optie. Ik gebruik nu een tijdschema om de tank op te warmen op de uren met de meeste zonopbrengst.
Dit is een mooie andere benadering. Ga ik uitproberen.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
brugk000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Dit is een interessante optie. Ik gebruik nu een tijdschema om de tank op te warmen op de uren met de meeste zonopbrengst.
Dit is een mooie andere benadering. Ga ik uitproberen.
Thanks.
De automation houdt ook rekening met de buiten temperatuur zoals gemeten door de Altherma, boven de 25C zou die op de backup heater gaan verwarmen wat een COP van 1 levert, dat is weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:32

Jog

jwillemsen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:12:
[...]

De automation houdt ook rekening met de buiten temperatuur zoals gemeten door de Altherma, boven de 25C zou die op de backup heater gaan verwarmen wat een COP van 1 levert, dat is weer minder.
Tenzij dat je dynamische prijzen hebt en de stroomprijs is negatief.

Wanneer/hoe wordt de temperatuur terug naar 48 graden gereset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
Jog schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Tenzij dat je dynamische prijzen hebt en de stroomprijs is negatief.

Wanneer/hoe wordt de temperatuur terug naar 48 graden gereset?
Als je een dynamisch contract hebt dan zou ik de temperatuur naar 60C zetten als de stroomprijs negatief wordt, dan verwarmt hij alles op de backup heater.

Terug zetten doe ik met https://github.com/jwille...utomation/tank_to_48.yaml, als de tank > 52C is zet ik de target terug naar 48C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brugk000
[...]

Ik heb de automatisering overgenomen in HA. Gebruik Solcast voor de prognose van het komende uur.
Starten opwarmen naar 53 graden als de huidige temperatuur onder de 49 graden is en het buiten niet warmer is dan 25 graden.

Vraag: hoe staat bij jou de instelling voor het verwarmen van de tank; alleen warmhouden, alleen geprogrammeerd of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 23:10
DeGeert schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:22:
[...]

Ja, ik heb even de verwarming opgezet en nu staat hij terug op 23Watt.
Ik ga het wat in het oog houden, want 70 W continu, dan zet ik hem liever volledig af.
Het is weer van dat. Standby vermogen van de WP plots van 22W naar 65W :( . Blijkbaar al bezig sinds gisteren.
Betreft een monobloc EDLA09, zonder SWW, zonder BUH en WP staat via de app volledig af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZXv--ru_OlcxQO4vHgla-J987E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gbg2OMQAQBwV5pTuLIYArFOd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
brugk000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Vraag: hoe staat bij jou de instelling voor het verwarmen van de tank; alleen warmhouden, alleen geprogrammeerd of beide?
Alleen warmhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
Thanks. Ik laat de resultaten weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:24:
[...]

@PCJR
Zou je je plannen voor die 15 kWh accu willen delen op dit forum, of is dat teveel off topic?
Of is dit jouw inkomstenbron en kan je dit daarom misschien niet delen?
Ik vind dat namelijk zeer interessant. Welke onderdelen wil je gaan gebruiken, etc..
Ook je huidige configuratie vind ik interessant en waarschijnlijk meerdere mensen wel!
Is dit voor iemand met een beetje technische kennis te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
[...]

Dit verhaal hoor ik nu al een paar keer maar weet niet in hoeverre dat dit echt klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
Technician- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Dit verhaal hoor ik nu al een paar keer maar weet niet in hoeverre dat dit echt klopt?
Bij mij wel, vorige week was het een keer >26 graden buiten en ging de SWW run op de BUH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK0a6xdQ6kKbrn5BFxHqsrkHxfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrJumVu8qOVtUI46MXn0mhLX.png?f=fotoalbum_large

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
Technician- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Het is in de installateurshandleiding terug te vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eElrrqs3dVJWIoJH2LbP3ZaahQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NT5qzvZMR67VHP39IvDezoOl.jpg?f=user_large

Hierin zie je dat bij een buitentemperatuur van boven de 25 graden het warm tapwater maar tot 45 graden wordt verwarmd en dat boven de 45 graden de BUH aan gaat. Bij een buitentemperatuur van boven de 35 graden (en onder de -25) wordt uitsluitend de BUH gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
Hetisweergezell schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Het is in de installateurshandleiding terug te vinden.[Afbeelding]

Hierin zie je dat bij een buitentemperatuur van boven de 25 graden het warm tapwater maar tot 45 graden wordt verwarmd en dat boven de 45 graden de BUH aan gaat. Bij een buitentemperatuur van boven de 35 graden (en onder de -25) wordt uitsluitend de BUH gebruikt.
Dit is dus anders bij het wandmodel met een aparte SWW tank. Daarin zit een Booster om de hogere temperaturen te bereiken en die gaat pas aan als de buitenunit temperatuur (dus niet de aparte externe temperatuur sensor) boven de 35 graden komt (en niet 25).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
piieter schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:07:
[...]

@PCJR
Zou je je plannen voor die 15 kWh accu willen delen op dit forum, of is dat teveel off topic?
Of is dit jouw inkomstenbron en kan je dit daarom misschien niet delen?
Ik vind dat namelijk zeer interessant. Welke onderdelen wil je gaan gebruiken, etc..
Ook je huidige configuratie vind ik interessant en waarschijnlijk meerdere mensen wel!
Is dit voor iemand met een beetje technische kennis te realiseren?
Ik kan er wel even antwoord op geven, maar dan gaan we weer over op Daikin 8)
review: Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu: motivaties, kosten, problem...
Hier enkele verhalen, waarbij ik PCJR ben. Verder heb ik er geen inkomsten aan, ik ga ook niks verkopen ofzo aan anderen. Voor meer info hoor ik het wel in een pb, of in die gerelateerde forums ;)
Deze heb ik aangemaakt: Het grote Deye inverter (en accu) topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12

MrFish

Untitled

MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Dit is dus anders bij het wandmodel met een aparte SWW tank. Daarin zit een Booster om de hogere temperaturen te bereiken en die gaat pas aan als de buitenunit temperatuur (dus niet de aparte externe temperatuur sensor) boven de 35 graden komt (en niet 25).
Ik heb een wandmodel en mijn ervaringen zijn in tegenspraak met wat jij schrijft. Het enige verschil is dat het wandmodel de BSH gebruikt en het vloerstaande model de BUH. Maar de temperatuurgrenzen zijn identiek. Dat moet ook wel want het is een beperking van de buitenunit, en die zijn ook identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
Hetisweergezell schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Het is in de installateurshandleiding terug te vinden.[Afbeelding]

Maar dat is anders dan het verhaal wat je hoort.
Nl boven de 25C COP=1 verwarmen tapwater.
Het is met WP verwarmen van tapwater tot 45C en de rest met de BUH.
Dat is al heel anders. Zeker als je bv de wenstemp op 47C hebt staan.

Dit is opzich wel logisch omdat de condensatie/verdampdrukken te hoog zouden worden bij hoge buitentemperaturen dus is bescherming van je systeem/compressor.

Tevens zal je ww moeten maken tijdens zonuren, zijn de netbeheerders en je zelf ook blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
MrFish schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb een wandmodel en mijn ervaringen zijn in tegenspraak met wat jij schrijft. Het enige verschil is dat het wandmodel de BSH gebruikt en het vloerstaande model de BUH. Maar de temperatuurgrenzen zijn identiek. Dat moet ook wel want het is een beperking van de buitenunit, en die zijn ook identiek.
Ik zal eens de komende weken op vrijdag monitoren aangezien dan om 13 uur de legionella run loopt. Onze buitenunit staat boven op het dak in de volle zon, dus dan is het al snel 25 graden.
Uiteindelijk maakt het geen bal uit aangezien bij 25 graden de kans groot is dat de zon schijnt en dan is de energie gratis door zonnepaneel opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
jwillemsen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Als je hem helemaal uitzet heb je de kans dat je in de ochtend in een koude woonkamer komt. Misschien handiger om in de ochtend de target temperatuur met bv 1.5 graad te verhogen en in de avond terug naar de normale, meeste comfort en toch zoveel mogelijk gebruik overdag
Om nog even hierop terug te komen.

Mijn idee om de Daikin ertoe te bewegen om in het stookseizoen zoveel mogelijk overdag (als de zonnepanelen opwekken én het warmer is dan ‘s nachts).

Een optie is dus zoals ik zei om hem uit te zetten somehow van 18u tot 9u. Maar dat is niet geheel wenselijk om een paar redenen (teveel afkoeling en om 9u een paar uur lang veel vermogen trekken).

Dus dacht ik, waarom niet gaan spelen met de “stilste functie”? Dan blijft de Daikin weliswaar aanstaan en ook defrosten, maar heb je een cap op hoeveel vermogen hij ‘s nachts mag trekken. De kans wordt groot dat hij dan overdag als de zon schijnt wat meer vermogen gaat gebruiken. Bijkomend voordeel is dat je de buitenunit niet meer hoort ‘s avonds en ‘s nachts.

Goed idee?

Weet alleen iemand hier wat die vermogenscap is van die stilste functie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:35
Atomius schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Mijn idee om de Daikin ertoe te bewegen om in het stookseizoen zoveel mogelijk overdag (als de zonnepanelen opwekken én het warmer is dan ‘s nachts).

Een optie is dus zoals ik zei om hem uit te zetten somehow van 18u tot 9u. Maar dat is niet geheel wenselijk om een paar redenen (teveel afkoeling en om 9u een paar uur lang veel vermogen trekken).

Dus dacht ik, waarom niet gaan spelen met de “stilste functie”? Dan blijft de Daikin weliswaar aanstaan en ook defrosten, maar heb je een cap op hoeveel vermogen hij ‘s nachts mag trekken. De kans wordt groot dat hij dan overdag als de zon schijnt wat meer vermogen gaat gebruiken. Bijkomend voordeel is dat je de buitenunit niet meer hoort ‘s avonds en ‘s nachts.

Goed idee?

Geen direct antwoord op je vraag maar wel een alternatieve optie met hetzelfde effect......

Ik heb afgelopen winter tijdens koude nachten nog wel eens gespeeld met de vertrekwatertemperatuur (stooklijn offset -> kan binnen paar seconden iets aangepast worden via de app) Tijdens de nacht de stooklijn iets naar beneden zorgde voor een laag verbruik met minder of zelfs geen defrost. Scheelde bij ons serieus in verbruik (ca. 25% per dag) met behoud van comfort.

Daarnaast nog 2 andere manieren van stoken toegepast door het stookseizoen heen:
- Winterperiode -> WP 24/7 aan met dezelfde settings.
- Vroege najaar / late voorjaar -> ander programma aangemaakt/geselecteerd via de app (met nachtverlaging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Sparky schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Geen direct antwoord op je vraag maar wel een alternatieve optie met hetzelfde effect......

Ik heb afgelopen winter tijdens koude nachten nog wel eens gespeeld met de vertrekwatertemperatuur (stooklijn offset -> kan binnen paar seconden iets aangepast worden via de app) Tijdens de nacht de stooklijn iets naar beneden zorgde voor een laag verbruik met minder of zelfs geen defrost. Scheelde bij ons serieus in verbruik (ca. 25% per dag) met behoud van comfort.

Daarnaast nog 2 andere manieren van stoken toegepast door het stookseizoen heen:
- Vroege najaar / late voorjaar -> ander programma aangemaakt/geselecteerd via de app (met nachtverlaging)
Klinkt goed dat werken met de offset. Hoeveel heb je dan verlaagd om met behoud van comfort op die 25% uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sparky schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Klinkt ook als een optie idd. Idealiter zou ik het wel graag willen automatiseren op de een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Goed idee?

Het vermogen wordt dan beperkt tot ca 60%. Dit gaat dus echt alleen wat doen als je WP hard aan de bak zou moeten ‘s nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brugk000
Atomius schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:49:
[...]

Klinkt ook als een optie idd. Idealiter zou ik het wel graag willen automatiseren op de een of andere manier.
Als je Home Assistant gebruikt en deze integratie : https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta dan kan dat via een automatisering.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH-cQxiQ7OC0fUjO4bp6byL9Tf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJ6qR8GDNB9wZDEVg6D7NIlr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
Ik heb afgelopen najaar geëxperimenteerd met het uitzetten en aanzetten van de wp.
Probleem was dat met een ingestelde vertrekwatertemperatuur de kamer zover opwarmde dat de wp zijn warmte niet meer kwijt kon met de bijbehorende problematiek.

Uitzetten doe ik bij een kamertemperatuur van 20.7 graden en aan bij een kamertemperatuur onder de 19.5 graden. Effect was dat de wp middags uitging en in de ochtend weer aan.
Dit geautomatiseerd met dezelfde genoemde integratie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke ty, iig wat opties.

Zou toch jammer zijn dat als het salderen straks stopt het leeuwendeel van je energie 's nachts door je warmtepomp verbruikt wordt in de winter en er kostbare kWh overdag verloren gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
Rojado schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Klinkt goed dat werken met de offset. Hoeveel heb je dan verlaagd om met behoud van comfort op die 25% uit te komen?
In ons geval 2 of 3 graden offset. Dat was voldoende om de ruimtetemp. vast te houden (hooguit 0,5 tot max. 1 graden lager in de morgen bij buitentemp. rond het vriespunt) Maar daardoor ging de WP wel zuiniger draaien tijdens de koude uren en had ik veel minder defrost bij temperaturen rond het vriespunt. (daar zat wellicht de grootste besparing!)

Automatiseren is inderdaad veel mooier maar ik heb alleen HW :)
(socket waarmee ik relais kan schakelen -> gedwongen aan/uit bij bepaalde overschot PV opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bij sommige energiemaatschappijen wordt kennelijk al een heffing gerekend voor alle aan het net teruggeleverde kWh, ook al valt dat nog binnen de hoeveelheid die je mag salderen.

Een hoger eigen verbruik en de Daikin dus vooral laten draaien wanneer je zelf zonne-energie opwekt zodat je zo weinig mogelijk teruglevert, lijkt in sommige situaties dus nu ook al interessant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik kan sinds een tijd (al paar weken/maanden denk ik) niet meer het verbruik zien in de Onecta app? Terwijl ik dit vroeger zeker weten wel kon, ik heb regelmatig screenshots geplaatst in dit topic.

Waar/hoe kan ik dit fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAZHHCz1sLLv_zsZb46WcLgQCqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ULQ2u6ZuN2wKlu2DRLOuB0xs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_VDNu-pMrLpX0JtqgU-8f0I7Ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aArdZ1wFMQ3yqNwpNJKaPCgj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H04oZMySFyin5TEYvnNASi4BdPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yqhaSgTnKyRFsNabYQsLIPuj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door kepler op 27-05-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
kepler schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:14:
Ik kan sinds een tijd (al paar weken/maanden denk ik) niet meer het verbruik zien in de Onecta app? Terwijl ik dit vroeger zeker weten wel kon, ik heb regelmatig screenshots geplaatst in dit topic.

Op binnenunit is verbruik wel zichtbaar? (onder menu -> informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Laatst online: 25-04 19:56
stekelTV schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:24:
Helaas geen reacties gehad op onderstaande vraag van een paar dagen geleden .... iemand ervaring met het geheel uitschakelen van de BUH (stroom er af). Kan dat zo maar? Zijn er risico's of nadelen en zo ja: welke?

Dacht er zelf ook aan om de groep uit te schakelen. Volgens mij verbruksmeter neemt de WP 12/13 watt in standby stand. Het (kleine) risico is echter dat de pomp vast gaat zitten. Deze gaat elke dag even kort draaien om dit te voorkomen. Zal niet zo snel gebeuren als je alleen maar koper en kunststof buis gebruikt echter.

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rosiertje
  • Laatst online: 25-04 19:56
ymaenhout schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
Ik ben aan het kijken naar een Daikin EBLA06E3V3 icm een boilervat.

Nu kan ik niet zo 123 de cop waardes vinden. Vind enkel die van w35, maar niet die van w55. Weet iemand waar ik deze cijfers vinden kan?
Je wilt dit waarschijnlijk weten ivm het opwarmen van je boilervat.

Ga maar uit van een COP van rond de 2,5 hiervoor. Afhankelijk van je gewenste comfort instellingen. Ik heb zelf mijn intergas cv gehouden voor ww. Scheelt nogal in de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-04 23:26
rosiertje schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Je wilt dit waarschijnlijk weten ivm het opwarmen van je boilervat.

Ga maar uit van een COP van rond de 2,5 hiervoor. Afhankelijk van je gewenste comfort instellingen. Ik heb zelf mijn intergas cv gehouden voor ww. Scheelt nogal in de installatiekosten.
Ansich nog niet verkeerd toch met een COP van 2.5 je sww verwarmen?
Heb nu nog een 2019 Intergas, dus die mag voorlopig ook nog even het sww op zich nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:45:
Bij sommige energiemaatschappijen wordt kennelijk al een heffing gerekend voor alle aan het net teruggeleverde kWh, ook al valt dat nog binnen de hoeveelheid die je mag salderen.

Een hoger eigen verbruik en de Daikin dus vooral laten draaien wanneer je zelf zonne-energie opwekt zodat je zo weinig mogelijk teruglevert, lijkt in sommige situaties dus nu ook al interessant te worden.
Thing is, in de winter draai je vol en lang, maar nauwelijks opwek. In de zomer draai ik enkel 1x of 2x per dag even een sww rondje van een paak kwh. Maar wel 40kwh overdag het net in pompen...

Ik snap je stelling, maar 95% ervan gaat niet 123 werken zo denk ik :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ymaenhout schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Ansich nog niet verkeerd toch met een COP van 2.5 je sww verwarmen?
Heb nu nog een 2019 Intergas, dus die mag voorlopig ook nog even het sww op zich nemen :)
sww cop deze dagen is rond 5-6...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9M3mDG8C55QVzC1y5ZGjpWvOJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AenG77QECclk1qCktRfSF8Ko.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:16:
[...]

sww cop deze dagen is rond 5-6...

[Afbeelding]
En hoeveel kWh verbruikt in deze mei maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:05:
[...]

En hoeveel kWh verbruikt in deze mei maand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUji4zsj3U5sgGRIjqxtKBCwyBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zusEAktc5kdeFW7c6Y62MJQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNtMVsydNx7Tq20_9HpSEfdvq0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5y2LC1jn3pHdUMfCmhQMNMx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door PCJR op 28-05-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 22:47
kepler schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probeer eens een update te doen, je binnen unit draait een vrij oude versie. Meest actuele is 7.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Maar als je BUH met COP 1 al 33% van je totale SWW verbruik voor zijn rekening heeft genomen kan je gemiddelde COP toch geen 5,36 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:03:
[...]

Maar als je BUH met COP 1 al 33% van je totale SWW verbruik voor zijn rekening heeft genomen kan je gemiddelde COP toch geen 5,36 zijn?
Die cop 5.36 is van de buitenunit, excl de buh. Meen ik. Volgens mij pakt de HA die berekening met alles wat cop>1.

Maar moet ik ff de HA/altherma specialisten aankijken hier :)

[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 29-05-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:52:
[...]

Die cop 5.36 is van de buitenunit, excl de buh. Meen ik. Volgens mij pakt de HA die berekening met alles wat cop>1.

Maar moet ik ff de HA/altherma specialisten aankijken hier :)
Oke alsnog is 5,36 wel tamelijk extreem voor SWW. Volgens mij las ik in dit topic terug dat mensen hem met veel moeite weleens richting de 3 kregen, max.

Bij mij rapporteert het display op de binnenunit iets van 40 kWh verbruik en 88 kWh productie. Wel incl BUH/legionella.

Mogelijk is de manier waarop de COP berekend wordt niet vergelijkbaar? Zo’n groot verschil lijkt me niet kloppend.

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 29-05-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Oke alsnog is 5,36 wel tamelijk extreem voor SWW. Volgens mij las ik in dit topic terug dat mensen hem met veel moeite weleens richting de 3 kregen, max.

Bij mij rapporteert het display op de binnenunit iets van 40 kWh verbruik en 88 kWh productie. Wel incl BUH/legionella.

Mogelijk is de manier waarop de COP berekend wordt niet vergelijkbaar? Zo’n groot verschil lijkt me niet kloppend.
Met deze warme temps buiten moet dat toch normaal zijn, cop van 5 of 6 ? Die buh is 99% nu voor de laatste paar graden op vrijdag net de legionella run ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPiIWypGWBdbJ_J2pw0bmmaS6JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxsJyRswcyQ82YMvct2YNwx4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
[...]

Een COP van boven de 5 voor SWW is inderdaad wel extreem.
Ik haal elke maand de verbruikswaarden uit het menu van de binnenunit. Daar staat de verbruikte en geproduceerde energie netjes opgesplitst naar verwarmen, koelen en SWW.

En daar komt het bij mij niet boven de 2,1 uit. Iemand uit de buurt haalt 2,5 maar die verbruikt domweg veel meer warm water. Hierdoor wordt er in verhouding minder op de BUH/BSH gestookt (die wordt alleen bij de wekelijkse legionellarun gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Met deze warme temps buiten moet dat toch normaal zijn, cop van 5 of 6 ? Die buh is 99% nu voor de laatste paar graden op vrijdag net de legionella run ja.

[Afbeelding]
Die COP van 5 - 6 lijkt me normaal voor als de warmtepomp maar lage temperaturen hoeft te halen (zoals voor de vloerverwarming, bij mij 26 graden hoewel de verwarming hier alweer een dikke maand uitstaat). Als hij wat harder aan het werk moet zoals voor het warmwater (48-50 graden) dan zakt dat wel wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:18
Sparky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Op binnenunit is verbruik wel zichtbaar? (onder menu -> informatie)
Nee ook niet... Wel van een tijdje terug
haakjesluiten schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Probeer eens een update te doen, je binnen unit draait een vrij oude versie. Meest actuele is 7.4
Ok, ga ik eens uitzoeken. Kan dat via de unit zelf? Ik heb wel via de app gewoon de laatste firmware geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Ik haal elke maand de verbruikswaarden uit het menu van de binnenunit. Daar staat de verbruikte en geproduceerde energie netjes opgesplitst naar verwarmen, koelen en SWW.

En daar komt het bij mij niet boven de 2,1 uit. Iemand uit de buurt haalt 2,5 maar die verbruikt domweg veel meer warm water. Hierdoor wordt er in verhouding minder op de BUH/BSH gestookt (die wordt alleen bij de wekelijkse legionellarun gebruikt).
Doorgaans ziet de zomerdag (zonder verearming alleen sww) er zo uit hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij9QzyahapvWje9yqhu1PGTxzKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pd0MWqRLuiCGw4an8p8M8nQW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mig3R2TlTCg4A1laKUKUwzVsSQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXFqtOlVDlj6TzSdwi0sPN6r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtFcmNwUhPpkhSo9czgCwQacxTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fBc8Lr9iDghCWBNSlGJl1Xw.png?f=fotoalbum_large

Op vrijdag met de legionella komt daar alleen 2-4 kwh buh bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VhdiFo4IFtVZ7KVzm5-lKqukRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdVpp4bWpWJGZZk1oa851HGk.png?f=fotoalbum_large

De cop op vrijdag is negatief, kan dat wel eigenlijk? Ff kijken naar mijn cop berekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TCnbae5reqpZaXZ7QkxVHrWKFQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/um53HlYGtCU8ZrsfSVGYpQlL.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 29-05-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Hetisweergezell schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Dit was idd ook wat ik dacht.

Maar ik gun je die hoge waardes hoor @PCJR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Dit was idd ook wat ik dacht.

Maar ik gun je die hoge waardes hoor @PCJR ;)
Ja, moet wel kloppen natuurlijk he. Dit is de calculatie. Ik heb dat uiteraard ergens vandaan gehaald samen met de hele HA uitlezing voor de altherma;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzVoHNo0IX6RcxaPLH1ONLsE5I4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CRgl8eNCuVhH6wJgrIDO7jv0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:57
Een COP van 5 of 6 is (theoretisch) onmogelijk. Je warm water heeft toch minimaal een temperatuur van 40-45 graden.

Zelf in de laboratorium opstelling van Daikin, daar waar ze echt hun best doen om alles er uit te halen…, komt de COP niet boven de 3,3 Al is dit wel een gemiddelde over één seizoen

Wellicht dat je hoger kan komen als je helemaal geen legionella runs doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Op een hoeveel personen huishouding is dit verbruik voor de warmwatertank gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1v2E37qlNCNtdc00om0oYquVDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZHExcTbezIjxcgaNHaVfnyUh.png?f=fotoalbum_large
Dit is ons verbruik voor de warmwatertank voor twee personen.
Bij onderstaande instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3EWqx3NWUVtyyb3M6CVxdpq52w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unJMdj06rwtK9Ts46pwpcBpK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Op een hoeveel personen huishouding is dit verbruik voor de warmwatertank gebaseerd?
2 volw en 2 kids. 230l vat all in one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die week schemas zo heb ik het ook ongeveer. In de winter maanden heb ik 7h00 naar eco, en om 17h00 naar eco. Maar lente-zomer-herfst heb ik die 17h00 setpoint eruit, want dan doet ie soms de BUH aan, vanwege buitentemp of vanwege te kleine dT van t tapwater. In de nacht opwarmen probeer ik niet te doen vanwege de lagere buitentemps. Of je moet al dynamisch hebben of een accu, dat je op uurprijs/stroomprijs kunt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:49
[...]

Ik moet het ook doen met de info van de binnenunit, en zou ik sinds installatie (augustus vorig jaar) op COP2.5 uitkomen.
Echter twijfel ik wel behoorlijk over de data van "opgenomen vermogen". Deze lijkt een stuk hoger te liggen dan wat mijn HW meter aangeeft.
Volgens de binnenunit (en wat ook de HA van jwillems aangeeft), zou mijn "electrical consumption" voor dit jaar 1068kWH + 303 kWh zijn (= 1371kWh in totaal). Mijn HW meter geeft 1187kWh voor dit jaar aan. Maar dat is natuurlijk zonder de BUH. Ik draai geen legionella run (bolier gaat hier vaak genoeg leeg), dus ik zal wel iets aan BUH verbruik hebben (defrost, of laatst een keertje dat buiten temp >25 was voor SWW), maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bijna 200kWh zou zijn geweest.

Dus als deze data naar boven afwijkt, zou de COP ten onrechte lager zijn (er vanuit gaande dat de warmteproductie data wel nauwkeurig is). Maar zelfs dan zou ik nooit een COP van 5 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe kan het dat jou sww verbruik zo stabiel is, en zo laag....?! Wat voor hw heb je ? Wel groot verschil met mijn screenshot... ik heb ook veel meer in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:55
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Hoe kan het dat jou sww verbruik zo stabiel is, en zo laag....?! Wat voor hw heb je ? Wel groot verschil met mijn screenshot... ik heb ook veel meer in de winter
Dit is voor 4p. Ik denk, weet wel zeker, dat het nog lager kan aangezien ik:
- tot februari last had van thermische trek door de boiler;
- nu bij verwarmingsbedrijf nog ongewenste stroming over de boiler heb (koelt dus de boiler af)
- legionella run nog in de nacht staat.

Verder staat hij op geprogrammeerd en warmhouden. Waarbij hij door de week om de dag een uur op comfort en eco gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emXugyYdkWYH9D64xkSk3rRmr4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z99RmQ1HCSrOwUeEoFz1L5vx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KCx8p2T27W8aCWOCCvzvTqrgLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFON1oTFjrDV33fKmDZ3Gxsb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoTil schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Dit is voor 4p. Ik denk, weet wel zeker, dat het nog lager kan aangezien ik:
- tot februari last had van thermische trek door de boiler;
- nu bij verwarmingsbedrijf nog ongewenste stroming over de boiler heb (koelt dus de boiler af)
- legionella run nog in de nacht staat.

Verder staat hij op geprogrammeerd en warmhouden. Waarbij hij door de week om de dag een uur op comfort en eco gaat. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, jou waardes zijn al niet zo extreen laag als pieter hierboven. Scheelt alweer.
Maar ik zou niet weten waar ik zou moeten improven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ah, jou waardes zijn al niet zo extreen laag als pieter hierboven. Scheelt alweer.
Meer personen gebruiken uiteraard ook meer warm water.
Wij verbruiken niet zo veel water per dag.
De omgevingstemperatuur van de binnen-unit is redelijk constant (19 graden C).
De buiten-unit staat op de grond ongeveer 20 cm van de buitenmuur, komt nooit in de volle zon en staat ook niet in de volle wind (bosrijke omgeving). Dus dat is ook redelijk constant op de temperatuurswisselingen van 's winters en zomers na. Alle leidingen tussen de buiten-unit en de binnen-unit zijn goed geïsoleerd. Theewater e.d. gaat via een keukenboilertje.
Voor de rest zou ik het niet weten waar de stabiliteit vandaan komt.

Mijn vraag over het aantal personen in jouw huishouding was meer om enigszins een vergelijk te kunnen maken van het verbruik per persoon. Naar mijn idee ligt dat ongeveer gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:55
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:29:
[...]

In de eerste periode had ik iedere dag naar comfort en een kleinere hysterese voor warmhouden. Toen maakte de wp vaak relatief korte runs voor het sww. Deze korte runs zijn erg inefficiënt. Wellicht kan je daar iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Die week schemas zo heb ik het ook ongeveer. In de winter maanden heb ik 7h00 naar eco, en om 17h00 naar eco. Maar lente-zomer-herfst heb ik die 17h00 setpoint eruit, want dan doet ie soms de BUH aan, vanwege buitentemp of vanwege te kleine dT van t tapwater. In de nacht opwarmen probeer ik niet te doen vanwege de lagere buitentemps. Of je moet al dynamisch hebben of een accu, dat je op uurprijs/stroomprijs kunt spelen.
Dat opwarmen door de BUH vanwege een te kleine dT ben ik al vaker tegengekomen op dit topic.
Ik heb daar bij ons nog niet op gelet, of dat hier ook gebeurt. Dat zal ik eens in de gaten houden.
Enig idee waarom dat gebeurt? Tot 53 graden C. zou dit toch via de compressor moeten gebeuren!?

Die opwarming naar Eco-temperatuur in de nacht heb ik inderdaad vanwege ons dynamische tarief.
Proefondervindelijk bleek dit (relatief) het goedkoopste uur in verhouding tot het moment waarop we warm water nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 05:57:
[...]

Dat opwarmen door de BUH vanwege een te kleine dT ben ik al vaker tegengekomen op dit topic.
Ik heb daar bij ons nog niet op gelet, of dat hier ook gebeurt. Dat zal ik eens in de gaten houden.
Enig idee waarom dat gebeurt? Tot 53 graden C. zou dit toch via de compressor moeten gebeuren!?
Voor het opwarmen van een kleine dT moet de koude compressor van koude toestand naar hogere temperaturen. Als het verwarmen klaar is gaat er in verhouding relatief veel warmte wat nog in koudemiddel en de rest van het systeem zit verloren. Tijdens tapwater verwarming is de COP al relatief laag, als je alleen in het hoge temp. bereik zit wordt de COP gemiddeld nog slechter. Tel daarbij het vermelde warmteverlies, snelle temp. wisselingen en weer een start/stop bij op -> dan kun je in bepaalde situaties beter de BUH gebruiken.

Maar nog beter is voorkomen van een kleine/korte tapwater run in het hoge temp. gebied. Met de vele instellingen van de Daikin kun je dat m.i. ook goed voorkomen. Wij hebben er iig nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Sparky schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Voor het opwarmen van een kleine dT moet de koude compressor van koude toestand naar hogere temperaturen. Als het verwarmen klaar is gaat er in verhouding relatief veel warmte wat nog in koudemiddel en de rest van het systeem zit verloren. Tijdens tapwater verwarming is de COP al relatief laag, als je alleen in het hoge temp. bereik zit wordt de COP gemiddeld nog slechter. Tel daarbij het vermelde warmteverlies, snelle temp. wisselingen en weer een start/stop bij op -> dan kun je in bepaalde situaties beter de BUH gebruiken.

[...]
Klinkt heel logisch!
Maar wordt het gebruik van of de compressor, of de BUH dan (afhankelijk van de actuele waarden en instellingen van de parameters) door de software bepaald?
Dat de software dus berekent wat de beste optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Klinkt heel logisch!
Maar wordt het gebruik van of de compressor, of de BUH dan (afhankelijk van de actuele waarden en instellingen van de parameters) door de software bepaald?
Dat de software dus berekent wat de beste optie is?
De software maakt idd een keuze obv sensoren / situatie.
De gebruiker kan sturen door setting en/of programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Weet iemand de exacte conditie waaronder die keuze voor compressor of buh gemaakt wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:02:
Weet iemand de exacte conditie waaronder die keuze voor compressor of buh gemaakt wordt ?
Die van de buiten temperatuur tov de watertemp, die weten we. Die van te kleine dT, die weet ik niet precies.
Volgens mij zijn dat de 2 varianten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
En inderdaad erg benieuwd naar de dT grens, moet er bijvoorbeeld maar 1 graden bijverwarming plaatsvinden …. Voordat de BUH het overneemt, of een andere waarde…

P.s. Zoals ik het zelf meen ervaren te hebben was dat bij een bijverwarming van 43 naar 45 (wordt dan even 46) gewoon de WP het werk deed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:19:
En inderdaad erg benieuwd naar de dT grens, moet er bijvoorbeeld maar 1 graden bijverwarming plaatsvinden …. Voordat de BUH het overneemt, of een andere waarde…

P.s. Zoals ik het zelf meen ervaren te hebben was dat bij een bijverwarming van 43 naar 45 (wordt dan even 46) gewoon de WP het werk deed
Is afhankelijk van de instelling ‘marge 6-00’, al eens eerder gepost hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiSdGS4u0KFp98raA2LcwS-vFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm, kan best ja. Wel apart dat nu dit weer naar boven komt. ALS het klopt...

Maar mijn temp op 60-65 zetten elke week en de eco op 55 ofzo, gaat m gewoon niet worden. Kost teveel stroom.

Dan iedereen maar een keer ziek en immuun voor legionella, ook prima, draaien we fijn op 43 graden. :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik ben wel benieuwd na hoelang dit problemen moet gaan geven. Na 4,5 jaar gebruik van de warmtepomp zijn wij nog niet ziek geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:31

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hetisweergezell schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Ik ben wel benieuwd na hoelang dit problemen moet gaan geven. Na 4,5 jaar gebruik van de warmtepomp zijn wij nog niet ziek geworden.
Het probleem zit ‘m vooral in dood water dus een kraan die niet gebruikt wordt, t stuk wat te laag is afgedopt en dergelijke.

En het lijkt ook wel een beetje locatie afhankelijk te zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 09:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
PCJR schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Hm, kan best ja. Wel apart dat nu dit weer naar boven komt. ALS het klopt...

Maar mijn temp op 60-65 zetten elke week en de eco op 55 ofzo, gaat m gewoon niet worden. Kost teveel stroom.

Dan iedereen maar een keer ziek en immuun voor legionella, ook prima, draaien we fijn op 43 graden. :D :+
Zolang je (warm)water structureel door de leidingen laat lopen, is er volgens mij sowieso geen probleem. Legionella groeit over het algemeen in stilstaand water.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
sysiwan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Waarom niet op 60 graden instellen?
De warmtepomp (in ieder geval de LT variant) gaat maar tot 53 graden. Daarboven gebeurt alles met de BUH/BSH en dat kost nogal wat stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hetisweergezell schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:11:
[...]

De warmtepomp (in ieder geval de LT variant) gaat maar tot 53 graden. Daarboven gebeurt alles met de BUH/BSH en dat kost nogal wat stroom...
In jouw schemaatje van vrijdag 24 mei 2024 08:05 staat een temperatuur van 55 graden.
Dat zijn toch ook twee LT-varianten die daar genoemd worden?
Is die 53 graden of 55 graden nog weer afhankelijk van het exacte type wp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:55:
[...]

In jouw schemaatje van vrijdag 24 mei 2024 08:05 staat een temperatuur van 55 graden.
Dat zijn toch ook twee LT-varianten die daar genoemd worden?
Is die 53 graden of 55 graden nog weer afhankelijk van het exacte type wp?
Je hebt gelijk. Blijkbaar kan het tussen bepaalde temperaturen tot 55 graden.
Als je een zogenaamde HT warmtepomp hebt (high temperature) dan kan die tot hogere temperaturen op de compressor. Alleen ligt de COP waarden van deze warmtepomp wat lager.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Na een jaartje, met de tips van dit forum, instellingen te hebben gemonitord en getweaked wil ik toch even een paar cijfertjes delen.

In de eerste 3,5 jaar dat de warmtepomp in bedrijf was heeft deze 10.600 kWh aan energie verbruikt (ruim 3000 kWh per jaar). Dit samen met ruim 31.000 startpogingen.

Na een jaar lang tweaken heb ik het afgelopen jaar slechts 1654 kWh verbruikt met slechts 1351 startpogingen.

Nu was de afgelopen winter niet de meest koude winter maar toch durf ik wel te stellen dat mijn energieverbruik flink is gedaald.

Dus ik wil iedereen even hartelijk danken voor alle tips van iedereen die deze besparing mogelijk hebben gemaakt!

Wat het meeste opleverde was het uitschakelen/omzeilen van de naregeling (en 1 groep maken die met 1 thermostaat aangestuurd wordt) zodat de warmtepomp altijd zijn warmte goed kwijt kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 22:24
Ik heb eindelijk mijn daikin uit 2019 op een gateway aan kunnen sluiten en heb nu via de onecta app goed inzicht in het gebruik gesplitst naar verwarmen, koelen en sww.
Nu heb ik een 300 liter boiler en een huishouden van 4 die vooral douchen.
Mijn verbruik is daarmee tussen de 1100 en 1300, dus zeg gemiddeld een 100kWh per maand.

Is dit een gangbaar verbruik?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hetisweergezell schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:33:
[...]
In de eerste 3,5 jaar dat de warmtepomp in bedrijf was heeft deze 10.600 kWh aan energie verbruikt (ruim 3000 kWh per jaar). Dit samen met ruim 31.000 startpogingen.

Na een jaar lang tweaken heb ik het afgelopen jaar slechts 1654 kWh verbruikt met slechts 1351 startpogingen.

[...]
Startpogingen???
Waar is dat te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
piieter schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Startpogingen???
Waar is dat te vinden?
Ik heb een altherma2. Ik haal deze uit het menu van de binnenunit (eerst gevordere gebruiker worden en dan naar het informatie menu). Hoe dit bij de althera3 werkt weet ik niet.
Pagina: 1 ... 107 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma