Vraagje, wat is het verbruik bij koelen, als jullie dat 24/7 doen?
Ik heb dit gedrag ook al een aantal keer gezien ( en hier gemeld). In ieder geval twee of drie keer nadat ik een (SWW of stooklijn) instelling veranderd had en een keer spontaan. Ik heb bij de eerste keren exact dezelfde uit/aan actie uitgevoerd waardoor de trigger zorgde voor een directe (herstel) actie.Kartmans1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:48:
Vreemd gedrag vandaag. Vloermodel Daikin. We hebben de SWW op warmhouden 52 graden staan met een hysterese van 5 graden. Echter stond hij vanmiddag al een flinke tijd op 42 graden (vanochtend gedoucht). Om een uur of zes was dit nog steeds zo, dus toen SWW instelling van aan naar uit gezet en weer terug naar aan. Hierdoor werd hij getriggerd en begon hij weer met verwarmen (zag dat stroomverbruik ook direct toenam in huis). Echter zag ik eerst de temperatuur nog verder dalen naar 38 graden, waarna hij nu bijna 2,5 uur heeft opgewarmd om de gewenste 52 graden te bereiken. Komt dit door de warme temperaturen buiten? Buitenunit staat op een platdak en zag dat de buitentemperatuursensor vanmiddag 39 graden aangaf. Had verwacht dat hij dan volledig op de BUH zou gaan verwarmen? Maar niet dat het zo lang zo duren.
De laatste keer heb ik het gewoon even laten gaan en, weet het niet meer exact bij welke temperatuur (maar in ieder geval ver van de hysterese af) ,is hij toch ‘spontaan’ gaan verwarmen. Het systeem ‘ herstelde’ zich dus uiteindelijk vanzelf. Ik probeerde dat omdat ik wilde weten of dat vanzelf goed kwam, moet namelijk niet alleen voor mij maar ook voor mijn partner werken 😉
Wat ik wel kan toevoegen is dat ik gisteren via de app de temperatuur van de buitenunit in de middaguren controleerde (om ervan te leren) en die was bij mijn unit (opstelling west) in die periode 26/27 graden. (Limburg)PCJR schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:47:
[...]
Dat is het aparte...
Zoals ik aangaf zie ik geen buitentemp check. Maar ik weet dus niet of hij deze oranje lijn ook als data pakt om de buitenunit temp te meten. Het moet denk ik een andere input van data zijn, want anders had hij dus 16,5 graden gemeten rond 14h20...
[Afbeelding]
Om 17h00 heeft ie ook maar 1 meetpunt waar mijn cursor blijft plakken. Toen was het 40,5. Dan is het verklaarbaar dat de BUH (helaas) alles doet.
Ik heb helaas de data niet van "Altherma outside temperature". Alleen van die oranje lijn/entiteit hierboven.
Dus wellicht toch iets van een verklaring. Zo ver mij bekend (mijn systeem is 1ste week van maart geïnstalleerd) was dit de 1ste keer dat de temperatuur boven de 25 graden was.
ja had jouw berichten inderdaad ook al gevonden. Vanochtend deed alles het gewoon weer normaal. Dus wellicht had hij even een zonnesteek vanwege het warme weer.Rojado schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb dit gedrag ook al een aantal keer gezien ( en hier gemeld). In ieder geval twee of drie keer nadat ik een (SWW of stooklijn) instelling veranderd had en een keer spontaan. Ik heb bij de eerste keren exact dezelfde uit/aan actie uitgevoerd waardoor de trigger zorgde voor een directe (herstel) actie.
De laatste keer heb ik het gewoon even laten gaan en, weet het niet meer exact bij welke temperatuur (maar in ieder geval ver van de hysterese af) ,is hij toch ‘spontaan’ gaan verwarmen. Het systeem ‘ herstelde’ zich dus uiteindelijk vanzelf. Ik probeerde dat omdat ik wilde weten of dat vanzelf goed kwam, moet namelijk niet alleen voor mij maar ook voor mijn partner werken 😉
Fijn dat het zich uit zichzelf ook op lijkt te lossen, want hoor liever ook geen geklaag van de wederhelft (die denkt dan vast dat ik weer heb zitten spelen met de WP
Ik krijg het pendelen maar niet onder controle. Waar heb je ingesteld dat het koelen boven de 23 graden moet gaan werken?Hetisweergezell schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:55:
[...]
Hoe staat die stooklijn nu ingesteld? Ik heb hem zelf vast op 16 staan en tot nu toe nog geen last van condens gehad (en met voldoende groepen open ook geen last van pendelen). Wel staat de boel weersafhankelijk ingesteld zodat het koelen pas begint bij een buitentemperatuur van boven de 23 graden (gemeten op de buitenunit die bij mij vol in de zon staat en waar het dus al snel boven die 23 graden uitkomt.
@RonJ heb jij het pendelen bij koelen ooit op kunnen lossen? Vorig jaar had ik veel minder last van en nu alleen maar.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Onder "Ruimteverwarming/Koeling" zit een submenu "werkingsgebied" (oid), daar kan je de minimum buitentemperatuur voor koelbedrijf instellen.Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Ik krijg het pendelen maar niet onder controle. Waar heb je ingesteld dat het koelen boven de 23 graden moet gaan werken?
@RonJ heb jij het pendelen bij koelen ooit op kunnen lossen? Vorig jaar had ik veel minder last van en nu alleen maar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Tg0wmu2d7fvgAqmAj84gbrTR.png?f=user_large)
Ik heb dit jaar nog niet gekoeld ermee, gebruik koelen op de L/W alleen nog op héle warme dagen, nu volstaat af en toe een uurtje op L/L prima als het me te warm wordt. Oplossing (iig sterk verminderd) bij mij was om de L/L erbij aan te zetten (al dan niet op ventileren), zodat er een geforceerde luchtstroom door de woonkamer is. Het pendelen bij koelen met vloerverwarming komt namelijk imho vooral omdat er heel snel een koude luchtlaag bovenop de vloer komt te liggen, waardoor er vervolgens te weinig vermogen afgegeven kan worden. Dat laagje krijg je alleen weg met een geforceerde luchtstroom.
Waarom je het nu wel hebt en vorig jaar niet, geen idee. Misschien is de vermogensvraag voor koelen nu gewoon nog wat te laag?
All-electric.
Interessant deze posts over koelen.
Over 4.3.2 - zoals @RonJ hierboven gescreenshot heeft: als je deze instelt vanaf 23 graden, pakt hij dan de temperatuur van de externe temperatuursensor of de temperatuur van de warmtepomp?
Is 23 graden niet een beetje laag @Hetisweergezell? Ik kan me voorstellen dat de buitenunit daar heel snel aan zit, vooral als hij vroeg op de dag flink wordt beschenen. En je loopt dan kans dat je je minimale vermogen niet kwijt kan als het uit de zon nog niet zo warm is. Is 25-26 graden niet een beter minimum?
Koelen moet je toch niet 24/7 willen, zou ik denken? Er zijn genoeg dagen tussen nu en september-oktober dat het overdag en zeker 's nachts flink afkoelt. Dan kan je je vermogen niet kwijt en ben je aan het koelen terwijl dat niet nodig is. Of wordt bedoeld dat het koelen 24/7 aan kan slaan o.b.v. een ingestelde minimum buitentemperatuur?
Als ik het zo lees is een delta 3 sowieso wel een must ipv delta 5. En alle verdelers in het huis moeten openstaan.
Geldt de restrictie zoals die bij SWW bestaat ook voor het koelen? Dus als de WP zelf warmer wordt dan 25 graden, dat hij dan stopt met koelen? Of erger, dat hij dan overgaat op de BUH? Lijkt mij niet waarschijnlijk, want koelen wil je juist boven de 25 gr kunnen doen. Bijzonder dat SWW dan niet werkt en koelen wel?
En ook; wie zegt met zekerheid dat hij/zij een groot verschil merkt van het vloerkoelen? Wat zien jullie gebeuren met de ruimtetemperatuur als je hem aan en uit hebt staan?
Over 4.3.2 - zoals @RonJ hierboven gescreenshot heeft: als je deze instelt vanaf 23 graden, pakt hij dan de temperatuur van de externe temperatuursensor of de temperatuur van de warmtepomp?
Is 23 graden niet een beetje laag @Hetisweergezell? Ik kan me voorstellen dat de buitenunit daar heel snel aan zit, vooral als hij vroeg op de dag flink wordt beschenen. En je loopt dan kans dat je je minimale vermogen niet kwijt kan als het uit de zon nog niet zo warm is. Is 25-26 graden niet een beter minimum?
Koelen moet je toch niet 24/7 willen, zou ik denken? Er zijn genoeg dagen tussen nu en september-oktober dat het overdag en zeker 's nachts flink afkoelt. Dan kan je je vermogen niet kwijt en ben je aan het koelen terwijl dat niet nodig is. Of wordt bedoeld dat het koelen 24/7 aan kan slaan o.b.v. een ingestelde minimum buitentemperatuur?
Als ik het zo lees is een delta 3 sowieso wel een must ipv delta 5. En alle verdelers in het huis moeten openstaan.
Geldt de restrictie zoals die bij SWW bestaat ook voor het koelen? Dus als de WP zelf warmer wordt dan 25 graden, dat hij dan stopt met koelen? Of erger, dat hij dan overgaat op de BUH? Lijkt mij niet waarschijnlijk, want koelen wil je juist boven de 25 gr kunnen doen. Bijzonder dat SWW dan niet werkt en koelen wel?
En ook; wie zegt met zekerheid dat hij/zij een groot verschil merkt van het vloerkoelen? Wat zien jullie gebeuren met de ruimtetemperatuur als je hem aan en uit hebt staan?
Koelen lukt ook nauwlijks zonder pendelen, ik adviseer de koelmodus dan ook niet te gebruiken tenzij er echt een groot buffervat in geplaatst wordt, de leidingen dampdicht geïsoleerd en met koude temperaturen wordt aangevoerd.Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Ik krijg het pendelen maar niet onder controle. Waar heb je ingesteld dat het koelen boven de 23 graden moet gaan werken?
Of bij het gebruik van echte fancoil units kan de buffer buiten beschouwing gelaten worden.
Dit heeft overigens niks met Daikin te maken maar geldt voor elke warmtepomp (of chiller).
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 13-05-2024 14:48 ]
Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Koelen lukt ook nauwlijks zonder pendelen, ik adviseer de koelmodus dan ook niet te gebruiken tenzij er echt een groot buffervat in geplaatst wordt, de leidingen dampdicht geïsoleerd en met koude temperaturen wordt aangevoerd.
Of bij het gebruik van echte fancoil units kan de buffer buiten beschouwing gelaten worden.
Dit heeft overigens niks met Daikin te maken maar geldt voor elke warmtepomp (of chiller).
:strip_exif()/f/image/4h6j5ki1L4JNa4GJniiOaglh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was vorig jaar
Ook hier zie je dat het einde vd dag de vloer niet veel meer warmte kan opnemen. Maar je hebt in vergelijk met een gemiddelde een strakke lijn inderdaad. Ik denk dat je ook relatief veel vloerverwarming hebt die redelijk diep ligt.
Dus inderdaad een disclaimer was op zijn plaats. In sommige installaties kan het.
Ik heb dit verandert naar toegestaan maar dan nog werkt het niet. Op hoeveel moet ik capaciteit zetten? 2,0 kW?MajaMestreech schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Hoe staat de waarde "Bediening" bij de Boosterverwarming? Wellicht bij jou nodig om op 0 of 1 te zetten.
[Afbeelding]
ongeveer 120-140m2 vloerverwarming en zit ongeveer 2cm diep in dekvloer.Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:04:
[...]
Ook hier zie je dat het einde vd dag de vloer niet veel meer warmte kan opnemen. Maar je hebt in vergelijk met een gemiddelde een strakke lijn inderdaad. Ik denk dat je ook relatief veel vloerverwarming hebt die redelijk diep ligt.
Dus inderdaad een disclaimer was op zijn plaats. In sommige installaties kan het.
Had eigenlijk gehoopt dat het pendelen van eind van de dag wel goed zou gaan. Denk dat het nog niet warm genoeg buiten is voor koelen.
Hangt er vanaf wat je instelt. Standaard die van de buitenunit, tenzij je een externe sensor hebt gekocht en die ingesteld hebt om te gebruiken.Atomius schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:37:
Interessant deze posts over koelen.
Hij zal dan alleen koelen boven de 25-26C. Dus 's-nachts meestal niet.Is 23 graden niet een beetje laag @Hetisweergezell? Ik kan me voorstellen dat de buitenunit daar heel snel aan zit, vooral als hij vroeg op de dag flink wordt beschenen. En je loopt dan kans dat je je minimale vermogen niet kwijt kan als het uit de zon nog niet zo warm is. Is 25-26 graden niet een beter minimum?
Dat sowieso ja. Volgens mij heb ik zelfs DT op 2 met koelen.Als ik het zo lees is een delta 3 sowieso wel een must ipv delta 5. En alle verdelers in het huis moeten openstaan.
Nee. Koelen kan gewoon daarboven. Die grens is puur relevant voor het SWW maken. Inmiddels heb ik daarom mijn SWW-schema weer op 9-11 's-ochtends gezet voor de zomerperiode.Geldt de restrictie zoals die bij SWW bestaat ook voor het koelen? Dus als de WP zelf warmer wordt dan 25 graden, dat hij dan stopt met koelen? Of erger, dat hij dan overgaat op de BUH? Lijkt mij niet waarschijnlijk, want koelen wil je juist boven de 25 gr kunnen doen. Bijzonder dat SWW dan niet werkt en koelen wel?
Ik vind het tegenvallen. Het doet wel iets, vooral zorgt het ervoor dat de zon de ruimte niet (zo) opwarmt. Maar verder vind ik het vooral inefficient en een hele koude vloer ook niet zo fijn in de periode dat je op blote voeten wil lopen. Het concept van koelen met je vloer als afgiftesysteem werkt gewoon niet zo goed, dat ligt verder niet echt aan de L/W pomp, die doet zijn ding prima. Het werkt al beter met slangen in de wand of in/op het plafond (e.g. vloer boven), want dan zit je aan de goede kant. Of nog beter, met fancoils of gebooste rads. Ik gebruik het alleen nog tijdens hittegolven, verder is de L/L ruim voldoende en op alle vlakken beter in koelen.En ook; wie zegt met zekerheid dat hij/zij een groot verschil merkt van het vloerkoelen? Wat zien jullie gebeuren met de ruimtetemperatuur als je hem aan en uit hebt staan?
All-electric.
gewoon later laten koelen als de vloer meer warmte heeft opgenomen.Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:23:
[...]
ongeveer 120-140m2 vloerverwarming en zit ongeveer 2cm diep in dekvloer.
Had eigenlijk gehoopt dat het pendelen van eind van de dag wel goed zou gaan. Denk dat het nog niet warm genoeg buiten is voor koelen.
Warmte die er niet is (boven de 20C) kun je ook niet wegkoelen
Vannacht was het al een drama met slapen, eerste etage was al 23+ en 2e etage 25+.Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:57:
[...]
gewoon later laten koelen als de vloer meer warmte heeft opgenomen.
Warmte die er niet is (boven de 20C) kun je ook niet wegkoelen
Maargoed, denk dat ik inderdaad nog even moet wachten.
Dan hielp die koelcyclus dus idd weinig. Denk nieuwbouw met veel lichtinval?Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Vannacht was het al een drama met slapen, eerste etage was al 23+ en 2e etage 25+.
Maargoed, denk dat ik inderdaad nog even moet wachten.
Dan zou ik echt op de etages airco gaan hangen of een paar goede fancoils.
Je moet condenserend koelen, met droge koeling (zoals vloerverwarming) zal het nooit "lekker" voelen.
2007 maar zon gaat aan de voorzijde op en gaat naar aan de achterzijde. Dus vol in de zon. Heb wel rolluiken, die gaan automatisch dicht als weersverwachting boven de 23 graden wordt.Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Dan hielp die koelcyclus dus idd weinig. Denk nieuwbouw met veel lichtinval?
Dan zou ik echt op de etages airco gaan hangen of een paar goede fancoils.
Je moet condenserend koelen, met droge koeling (zoals vloerverwarming) zal het nooit "lekker" voelen.
Airco's krijg ik nooit doorheen bij mn vrouw haha.
Fancoils op VV?
Nee Fancoils op de leidingen, in de zomer de vv dicht draaien en de aanvoer watertemp verlagen naar 12C ofzo.Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:25:
[...]
2007 maar zon gaat aan de voorzijde op en gaat naar aan de achterzijde. Dus vol in de zon. Heb wel rolluiken, die gaan automatisch dicht als weersverwachting boven de 23 graden wordt.
Airco's krijg ik nooit doorheen bij mn vrouw haha.
Fancoils op VV?
Je leidingen moet je dan dampdicht isoleren. Al met al meer werk en geld dan een airco.
Maar het kan wel, een warmtepomp is ook een koudwatermachine (chiller)
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 13-05-2024 16:30 ]
Ik koel vooral de bovenverdiepingen, de warmte trekt toch op. En daardoor blijven de benedenverdiepingen wat koeler (het lukt de warmtepomp blijkbaar toch om warmte uit mijn huis weg te halen (heb wel een nieuwbouwwoning uit 2019 en genoeg zonneenergie om de koeling aan te drijven, cop is vrij hoog dus zoveel energie kost het mij niet)). Maar lucht/lucht zal ongetwijfeld een beter resultaat geven. Ik heb dit jaar screens laten monteren zodat ik de warmte nog beter buiten kan houden. Wat er niet aan warmte binnen komt hoeft ook niet weg gekoeld te worden. Ben benieuwd naar het effect hiervan.
De outside temp(oranje) pakt helemaal geen meting als de Altherma Outdoor temp al hoger is dan 25. Ik neem dus aan dat de unit die laatste parameter pakt als input om de BUH aan te doen of niet.Rojado schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Wat ik wel kan toevoegen is dat ik gisteren via de app de temperatuur van de buitenunit in de middaguren controleerde (om ervan te leren) en die was bij mijn unit (opstelling west) in die periode 26/27 graden. (Limburg)
Dus wellicht toch iets van een verklaring. Zo ver mij bekend (mijn systeem is 1ste week van maart geïnstalleerd) was dit de 1ste keer dat de temperatuur boven de 25 graden was.
Maar, van 43 naar 45 graden ofzo, is gewoon wel erg lullig en zonde om helemaal op de BUH te doen. Hoe kan dit t beste voorkomen worden? Dit is zonde van de energie/stroom...

/f/image/nTOIGk7tn0I0AEuPw1gi3u3A.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XwfFPePmWCOQ4bSdB7EqqV1T.png?f=fotoalbum_large)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Het is inderdaad zo dat de temperatuur voeler achterop de buitenunit bepalend is voor BUH gebruik (dus bij T groter dan 25 graden).PCJR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:32:
[...]
De outside temp(oranje) pakt helemaal geen meting als de Altherma Outdoor temp al hoger is dan 25. Ik neem dus aan dat de unit die laatste parameter pakt als input om de BUH aan te doen of niet.
Maar, van 43 naar 45 graden ofzo, is gewoon wel erg lullig en zonde om helemaal op de BUH te doen. Hoe kan dit t beste voorkomen worden? Dit is zonde van de energie/stroom...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de stap van 43 naar 45 zijn er volgens mij twee aandachtspunten:
- instelling [6.00] en [6.01] die samen de marge bepalen waarin de WP of de BUH gebruikt worden
- ik meen in het forum ooit gelezen te hebben (of de Daikin installateur die mijn systeem afregelde, die dat aangaf) dat bij kleine verschillen in temperatuur die overbrugt moeten worden de BUH ingeschakeld wordt om de WP te beschermen. Die zeer korte runs zijn blijkbaar schadelijk. Dat is dus blijkbaar een slimme zelfbescherming van het systeem.
:strip_exif()/f/image/3Z7UrSZmJN1VkMUr5OKqcnmP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus voor het tweede punt, en dat ben ik ook al eens tegengekomen in het forum, is een uitgekiende combinatie van geprogrammeerd SWW te verwarmen ( heb je al nodig vanwege tijdstip van de dag dat per seizoen een ander optimum kent = zo hoog mogelijke buitentemperatuur maar wel < 25 graden op de voeler van de buitenunit) in combinatie met een iets hogere hysterese van bijvoorbeeld 8 of 10 graden
Zo hebben wij thuis een redelijk vast stramien met tijdstip van douchen, baden en ander watergebruik.
Zondagnacht 60 graden en in de ochtend erna gebruik van bad + douche, andere dagen op een tijdstip 45 graden waarbij dagelijks 2 douche sessies van toepassing zijn. (Via eco temperatuur en hysterese van 10, lukt vooralsnog aardig)
Verder nog van belang is dat 45 graden in ieder geval bij 25 graden buitentemperatuur het hoogst haalbare is om het alleen op de WP te doen. Blijkbaar is dit later gewijzigd in het systeem en onderstaande grafiek komt van een Duits forum:
https://tweakers.net/i/OH...agpcEIzA.jpg?f=user_large
[ Voor 7% gewijzigd door Rojado op 13-05-2024 20:16 ]
Nu snap ik er niks meer van. Ik had mijn tijdschema's in mn Danfoss app aangepast van 8.00 tot 17.00u
Zie ik dit...
/f/image/Q4gF4fG3ZWJXCX3JbfVZIbjI.png?f=fotoalbum_large)
Het is gewoon doorgegaan met koelen en ook nog eens in een aardig stabiele lijn. Piek was SWW.
Zag ook dat alle motortjes nog open staan. Klote app is helemaal de weg kwijt.
Zie ik dit...
/f/image/Q4gF4fG3ZWJXCX3JbfVZIbjI.png?f=fotoalbum_large)
Het is gewoon doorgegaan met koelen en ook nog eens in een aardig stabiele lijn. Piek was SWW.
Zag ook dat alle motortjes nog open staan. Klote app is helemaal de weg kwijt.
Helder, thanks. Bij een paar graden verschil gaat de wp niet aan inderdaad, en doet de BUH het werk. Die 6.00 en 6.01 staat zo: 5 graden en 2 graden.Rojado schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Het is inderdaad zo dat de temperatuur voeler achterop de buitenunit bepalend is voor BUH gebruik (dus bij T groter dan 25 graden).
Voor de stap van 43 naar 45 zijn er volgens mij twee aandachtspunten:
- instelling [6.00] en [6.01] die samen de marge bepalen waarin de WP of de BUH gebruikt worden
- ik meen in het forum ooit gelezen te hebben (of de Daikin installateur die mijn systeem afregelde, die dat aangaf) dat bij kleine verschillen in temperatuur die overbrugt moeten worden de BUH ingeschakeld wordt om de WP te beschermen. Die zeer korte runs zijn blijkbaar schadelijk. Dat is dus blijkbaar een slimme zelfbescherming van het systeem.
[Afbeelding]
Dus voor het tweede punt, en dat ben ik ook al eens tegengekomen in het forum, is een uitgekiende combinatie van geprogrammeerd SWW te verwarmen ( heb je al nodig vanwege tijdstip van de dag dat per seizoen een ander optimum kent = zo hoog mogelijke buitentemperatuur maar wel < 25 graden op de voeler van de buitenunit) in combinatie met een iets hogere hysterese van bijvoorbeeld 8 of 10 graden
Zo hebben wij thuis een redelijk vast stramien met tijdstip van douchen, baden en ander watergebruik.
Zondagnacht 60 graden en in de ochtend erna gebruik van bad + douche, andere dagen op een tijdstip 45 graden waarbij dagelijks 2 douche sessies van toepassing zijn. (Via eco temperatuur en hysterese van 10, lukt vooralsnog aardig)
Verder nog van belang is dat 45 graden in ieder geval bij 25 graden buitentemperatuur het hoogst haalbare is om het alleen op de WP te doen. Blijkbaar is dit later gewijzigd in het systeem en onderstaande grafiek komt van een Duits forum:
https://tweakers.net/i/OH...agpcEIzA.jpg?f=user_large
Toch zie je bij mijn run rond 17h dat ie gaat verwarmen. Ik heb daar een vaste setpoint naar eco temp staan, meen 45gr. Dus dat ie iets doet snap ik wel, ondanks die 6.00 en 6.01 dan blijkbaar.
Ik ga dat setpoint van 17h00 eruithalen.

Edit:
- of is t nog handig iets aan die 2 settings te veranderen?
- ik bedenk met nu dat ik de legionella run op vrijdag 13h00 beter in de ochtend of avond kan doen ofzo, als de buitenunit onder de 25graden is...

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 13-05-2024 22:07 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Morgen toch maar complete boel resetten en opnieuw inregelen. Danfoss systeem blijft maar actief ondanks in de app geen "vraag" waardoor pomp blijft draaien. Heb maar met Homey een flow aangemaakt dat ie WP uitzet om 18.30u.
Maar ondanks dit heeft ie het huis gewoon kunnen koelen en dit keer met veel minder pendelgedrag.
Maar ondanks dit heeft ie het huis gewoon kunnen koelen en dit keer met veel minder pendelgedrag.
/f/image/9L9tWCl1scigTUkzsQuxbwN7.png?f=fotoalbum_large)
Netjes. En merkte je veel verschil?Rainesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:51:
Morgen toch maar complete boel resetten en opnieuw inregelen. Danfoss systeem blijft maar actief ondanks in de app geen "vraag" waardoor pomp blijft draaien. Heb maar met Homey een flow aangemaakt dat ie WP uitzet om 18.30u.
[Afbeelding]
Bij jou springt ie aan vanaf 23 gr buiten?
- setting zou ik laten staanPCJR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:28:
[...]
Helder, thanks. Bij een paar graden verschil gaat de wp niet aan inderdaad, en doet de BUH het werk. Die 6.00 en 6.01 staat zo: 5 graden en 2 graden.
Toch zie je bij mijn run rond 17h dat ie gaat verwarmen. Ik heb daar een vaste setpoint naar eco temp staan, meen 45gr. Dus dat ie iets doet snap ik wel, ondanks die 6.00 en 6.01 dan blijkbaar.
Ik ga dat setpoint van 17h00 eruithalen.
Edit:
- of is t nog handig iets aan die 2 settings te veranderen?
- ik bedenk met nu dat ik de legionella run op vrijdag 13h00 beter in de ochtend of avond kan doen ofzo, als de buitenunit onder de 25graden is...toch?
- inderdaad de legionella run zo programmeren dat de buitenunit < 25 graden is. (Het liefste natuurlijk bij een zo hoog mogelijke buitentemperatuur onder de 25, maar dat is stressvol want dan blijf je om-programmeren. Ik kijk dan liever zelf naar de 4 seizoenen en stel daar op in. Bekijk het ook van de andere kant, mocht je op een week een of twee kWh sparen <incl. SWW) dan heb je het over over minder dan een halve euro per week of over bv. 5 cent per dag).
Het was koel in huis en mijn vrouw had geen last van de warmte, dus 1000x winAtomius schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Netjes. En merkte je veel verschil?
Bij jou springt ie aan vanaf 23 gr buiten?
Volgens mij vanaf iets lager.
Maar erger me nog steeds aan Danfoss systeem, waarom niet niet feilloos werkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 14-05-2024 23:27 ]
Mooi dat het al wat beter gaat, happy wife, happy life.Rainesh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:20:
[...]
Het was koel in huis en mijn vrouw had geen last van de warmte, dus 1000x win
Volgens mij vanaf iets lager.
Maar erger me nog steeds aan Danfoss systeem, waarom niet niet feilloos werkt.
Waarom heb je überhaupt dat Danfoss systeem? Kwam dat bij het huis? Ik zou die in 99% van de woningen overbodige zone-rommel gewoon op marktplaats gooien. Dan ben je echt van het probleem af.
All-electric.
Ja maar echt geen flauw idee waarom het nu opeens wel goed ging.RonJ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Mooi dat het al wat beter gaat, happy wife, happy life.
Waarom heb je überhaupt dat Danfoss systeem? Kwam dat bij het huis? Ik zou die in 99% van de woningen overbodige zone-rommel gewoon op marktplaats gooien. Dan ben je echt van het probleem af.
Danfoss systeem werd door installateur van VV aangeraden paar jaar geleden. Ik had toen de ballen verstand ervan. Op zich werkt het wel (als het werkt), maar moet de boel ( Danfoss) gewoon keer factory resetten en dan opnieuw instellen.
Iemand ook wp updates? Iemand enig id van de aanpassingen?
PCJR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:31:
Iemand ook wp updates? Iemand enig id van de aanpassingen?
:strip_exif()/f/image/46j0SFGRPTrpUhoyi5wKHZ5A.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren een paar ventilatoren onder een radiator geplaatst om eens de koelstand van de wp te proberen... Op de binnenunit omgeschakeld naar koelen met een vaste temperatuur van 18°C. Dan op de madoka de thermostaat op 21°C gezet, het was 23°C binnen. Nu slaat de wp niet aan, wel zie ik op de binnenunit dat de watertemp op 18°C staat maar de aanvoer en retourleiding veranderen niet van temperatuur. Ook de madoka wordt niet blauw verlicht. Iemand een idee wat er verkeerd zou lopen?
Kan het zijn dat de boel weersafhankelijk is ingesteld? Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat de koeling pas aan gaat als de buitentemperatuur boven de 23 graden is (volgens de thermometer van de buitenunit).Nilos128 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:25:
Gisteren een paar ventilatoren onder een radiator geplaatst om eens de koelstand van de wp te proberen... Op de binnenunit omgeschakeld naar koelen met een vaste temperatuur van 18°C. Dan op de madoka de thermostaat op 21°C gezet, het was 23°C binnen. Nu slaat de wp niet aan, wel zie ik op de binnenunit dat de watertemp op 18°C staat maar de aanvoer en retourleiding veranderen niet van temperatuur. Ook de madoka wordt niet blauw verlicht. Iemand een idee wat er verkeerd zou lopen?
Dank je voor je reactie. Nee, instelpuntstand = vast. Verwarmingstand stond wel op WAR maar nu staat die op enkel koelen...Hetisweergezell schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:49:
[...]
Kan het zijn dat de boel weersafhankelijk is ingesteld? Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat de koeling pas aan gaat als de buitentemperatuur boven de 23 graden is (volgens de thermometer van de buitenunit).
Maar er zijn 2 dingen.Nilos128 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Dank je voor je reactie. Nee, instelpuntstand = vast. Verwarmingstand stond wel op WAR maar nu staat die op enkel koelen...
1. Weersafhankelijk in de zin dat je een stooklijn instelt (dus bij die buiten temperatuur x wordt de aanvoerwatertemperatuur y)
2. Je kunt instellen onder welke buitentemperatuur de verwarming aan mag slaan en boven welke buitentemperatuur de koeling aan mag slaan.
ik begrijp dat die eerste vast staan maar heb je ook naar die 2e gekeken?
Neen, dat wist ik niet. Weet je soms waar ik dit kan instellen aub?Hetisweergezell schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:15:
[...]
Maar er zijn 2 dingen.
1. Weersafhankelijk in de zin dat je een stooklijn instelt (dus bij die buiten temperatuur x wordt de aanvoerwatertemperatuur y)
2. Je kunt instellen onder welke buitentemperatuur de verwarming aan mag slaan en boven welke buitentemperatuur de koeling aan mag slaan.
Ik heb even in de googlesheet gekeken. Het gaat om deze instellingen:Nilos128 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:20:
[...]
Neen, dat wist ik niet. Weet je soms waar ik dit kan instellen aub?
:strip_exif()/f/image/zI7gVP7tn05m0hkZ5DLg6eg3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu ingesteld staat dat mijn verwarming alleen onder de 18 graden buitentemperatuur aan mag slaan en mijn koeling alleen boven de 23 graden. (maar misschien moet ik daar nog eens naar kijken...).
Thanx! Dus als ik het goed begrijp staat puntje nummer 2 (bij koelen) standaard op 20°C, wil dus zeggen als het buiten onder de 20°C is dat de koeling niet aanslaat, juist?Hetisweergezell schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:15:
[...]
Maar er zijn 2 dingen.
Graag gedaan!Nilos128 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Thanx! Dus als ik het goed begrijp staat puntje nummer 2 (bij koelen) standaard op 20°C, wil dus zeggen als het buiten onder de 20°C is dat de koeling niet aanslaat, juist?
En inderdaad, klopt helemaal! Let wel dat hij de temperatuur (standaard) uitleest van een temperatuursensor op de buitenunit, deze staat bij mij vol in de zon dus daar is het nogal snel 23 graden of hoger terwijl het werkelijk misschien maar 15 graden is....
Je heb 2 sensors (of data entities). En ik weet niet welke waarvoor gebruikt wordt...Hetisweergezell schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:47:
[...]
Graag gedaan!
En inderdaad, klopt helemaal! Let wel dat hij de temperatuur (standaard) uitleest van een temperatuursensor op de buitenunit, deze staat bij mij vol in de zon dus daar is het nogal snel 23 graden of hoger terwijl het werkelijk misschien maar 15 graden is....
/f/image/jMBhZjuYNU1y16HdyuZGLUog.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BMRuRwFVpGysZfvFTbVuFJCq.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de "Outdoor air temp.(R1)" van ESP altherma. Die geeft de waarde aan die ik ook op mijn binnenunit af kan lezen.PCJR schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:54:
[...]
Je heb 2 sensors (of data entities). En ik weet niet welke waarvoor gebruikt wordt...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hallo allemaal,
Heeft iemand van jullie een idee van de betekenis van R/W of R/O uit een van de kolommen van de instellingenlijst?
Heeft iemand van jullie een idee van de betekenis van R/W of R/O uit een van de kolommen van de instellingenlijst?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LotoKxxKY7BytKDZQRfDBK9O.jpg?f=user_large)
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Read/Write of Read Only.piieter schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:30:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Check mijn thuisbatterijsimulator
Oh! Is het zo simpel?

Bedankt!
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Graag advies.
Ik heb een vloermodel Daikin warmtepomp, 9kW.
Boiler is 230 liter die nu op een reheat schema loopt tussen de 38 en 43 graden
Legionellarun is van zondag op maandagnacht om 2 uur.
Nadeel is dat regelmatig de boiler gaat opwarmen op momenten dat ik geen gebruik kan maken van mijn opgewekte energie van mij Pv installatie.
Heeft iemand hier een goede instelling voor of een tip ter verbetering.
Alvast bedankt
Nadeel is dat regelmatig de boiler gaat opwarmen op momenten dat ik geen gebruik kan maken van mijn opgewekte energie van mij Pv installatie.
Alvast bedankt
ipv alleen warmhouden, warmhouden + planning? en dan 1x per dag om een voor jou gunstig moment.brugk000 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:02:
Graag advies.
Alvast bedankt
Zelfde voor de legionello run, verplaatsen naar overdag (en dan liefst een moment dat niemand thuis is zodat je zeker weet dat er geen warmwater gebruikt wordt).
De nieuwere modellen hebben 2 potentiaal vrije poorten waarmee 4 verschillende bedrijfstoestanden aangestuurd kunnen worden. (o.a. gedwongen aan of uit).brugk000 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:02:
Graag advies.
Alvast bedankt
Maar met het (tapwater)programma wat je eenvoudig kunt instellen via de app kun je ook al gunstige momenten selecteren. Wel opletten dat de gemeten buitentemp. niet boven de 25 Gr.C. komt. Vandaar dat ik in de zomer andere tijden hanteer (10:00 uur start) dan het winterprogramma (13:00 uur start) met buitenunit tegen de oost-gevel.
(opwarmen als buitenunit NIET in de zon hangt zorgt er voor dat de BUH niet bij springt in zomerse maanden)
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik heb de legionellarun op overdag gezet.danny.s schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:44:
[...]
ipv alleen warmhouden, warmhouden + planning? en dan 1x per dag om een voor jou gunstig moment.
Zelfde voor de legionello run, verplaatsen naar overdag (en dan liefst een moment dat niemand thuis is zodat je zeker weet dat er geen warmwater gebruikt wordt).
Thanks
Ik heb een programma gemaakt met de instelling elke dag om 10 uur naar comfort temperatuur. Deze staat op 45 graden. Via de onecta app kan ik ook een spaarstand of uit kiezen. Wat is het verschil hiertussen?Sparky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:09:
[...]
De nieuwere modellen hebben 2 potentiaal vrije poorten waarmee 4 verschillende bedrijfstoestanden aangestuurd kunnen worden. (o.a. gedwongen aan of uit).
Maar met het (tapwater)programma wat je eenvoudig kunt instellen via de app kun je ook al gunstige momenten selecteren. Wel opletten dat de gemeten buitentemp. niet boven de 25 Gr.C. komt. Vandaar dat ik in de zomer andere tijden hanteer (10:00 uur start) dan het winterprogramma (13:00 uur start) met buitenunit tegen de oost-gevel.
(opwarmen als buitenunit NIET in de zon hangt zorgt er voor dat de BUH niet bij springt in zomerse maanden)
Reheat elke dag 12h, zodat je dan solar stroom gebruikt bv.brugk000 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:02:
Graag advies.
Alvast bedankt
Legionella run heb ik elke vrijdag 13h. Dan is het beetje warm + solar stroom.
Om te voorkomen dat de BUH teveel doet bij de legionella run heb ik vrijdag 12h een reheat ingesteld.
Ikzelf:
Ik heb eco op 43 meen ik. Dat is mijn reheat temp. Dat doe ik elke ochtend om 7h15, beetje rond douchetijd.
Verder heb ik comfort op 45 of 55, het maximale zonder BUH aan te spreken. Vrijdags 12h heb ik dus comfort setpoint en om 13h begint mijn legionella.
Vrijdags ziet zo uit:
/f/image/yxQNQr2tgoCesOobtQWHWmGT.png?f=fotoalbum_large)
Zie de gezamelijke sheet voor mijn settings
https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1430368493
[ Voor 33% gewijzigd door PCJR op 17-05-2024 21:07 ]
Dank voor jullie uitgebreide reacties en aanbevelingen.
Ik heb nu de volgende instellingen in het tijdschema voor de boiler:
00.00 - 10.00 spaarstand (eco) van 43 graden
10.00 - 12.00 comfort van 50 graden
12.00 - 00.00 uit
Legionellarun op maandag 12.00 uur
Nu alleen nog een oplossingen vinden om er voor te zorgen dat er tijdens deze legionellarun geen warm water wordt genomen.
12.00 - 00.00 uit
Nu alleen nog een oplossingen vinden om er voor te zorgen dat er tijdens deze legionellarun geen warm water wordt genomen.
Dit is geen optimaal schema. Je laat de WP twee maal daags opstarten voor SWW en op maandag zelfs drie keer. Waarbij de WP op maandag voor de legionella run vermoedelijk zelfs niet opgestart wordt omdat het verschil van 50 graden naar 53-55 graden (afhankelijk van de buitentemperatuur wat de WP kan bereiken) te klein is en de BUH vanaf het 1ste moment het verwarmingswerk gaat doen.De levensduur van een WP wordt met name bepaald door het aantal start/stop acties. Daarbij kost één run van x graden naar 50 of hoger minder energie dan om dit in twee/drie stappen te doen. Plus de extra slijtage dus.brugk000 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:53:
12.00 - 00.00 uit
Voor de liefhebbers, er kwam namelijk nog het thema: wanneer staat (in welk seizoen) de zon op de buitenunit (vanwege de 25 graden grens en dus de timing van SWW run), er is een site waar ik voor de ligging van de zonnepanelen wel eens heen keek die je daarvoor kunt gebruiken.
https://www.meteo-gouda.nl/zonnestand.html
Hier vul je je eigen adres in en zet het middelpunt op de plek waar de buitenunit staat. Vervolgens kun je met de schuifregelaar bovenin voor ieder jaargetijde de exacte tijd zien waarop de buitenunit direct zonlicht gaat ontvangen waardoor het risico op T> 25 gaat toenemen.
Ik ben aan het kijken naar een Daikin EBLA06E3V3 icm een boilervat.
Nu kan ik niet zo 123 de cop waardes vinden. Vind enkel die van w35, maar niet die van w55. Weet iemand waar ik deze cijfers vinden kan?
Nu kan ik niet zo 123 de cop waardes vinden. Vind enkel die van w35, maar niet die van w55. Weet iemand waar ik deze cijfers vinden kan?
Dit is niet optimaal. En even warm tappen tijdens de legionella run is ook geen ramp. Mss een korte douche ook niet, maar een bad vullen dan gaat ie lopen zeuren.brugk000 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:53:
12.00 - 00.00 uit
Ik zou t dus zo doen:
eco modus 45 graden, eco op elke dag 7h00
evt in de avond nog een eco setpoint als er oom in de avond bad/douche gebruik is.
comfort modus 53 ofzo (check ff mijn tabel in de sheet)
enkel comfort 1 uur voor de legionella run, bv setpoing maandag 12h
legionella run maandags 13h.
Maar, zo heb ik het he
Thanks voor de info. Wij gebruiken alleen in de douche warm water. Beneden hebben we een Quooker voor het warme water.PCJR schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:32:
[...]
Dit is niet optimaal. En even warm tappen tijdens de legionella run is ook geen ramp. Mss een korte douche ook niet, maar een bad vullen dan gaat ie lopen zeuren.
Ik zou t dus zo doen:
eco modus 45 graden, eco op elke dag 7h00
evt in de avond nog een eco setpoint als er oom in de avond bad/douche gebruik is.
comfort modus 53 ofzo (check ff mijn tabel in de sheet)
enkel comfort 1 uur voor de legionella run, bv setpoing maandag 12h
legionella run maandags 13h.
Maar, zo heb ik het heWij douchen even in de ochtend. In de avond soms even de kids, maar ik merk dat met het warme weer, ook binnen warm (rondom de binnenunit), ik het setpoint eco, rond 17h, eruit heb gehaald omdat het vat van 42 naar 45 graden opwarmen, volledig op de BUH gaat en dat wil ik niet.
Hoe lang loopt jouw tijdschema na 0700 uur door?
Mijn idee was om water op te warmen tot confort temperatuur en dan daar de hele dag mee doen in de douche. Wij hebben geen bad.
Ik heb beneden ook een boilertje voor de keuken.brugk000 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Thanks voor de info. Wij gebruiken alleen in de douche warm water. Beneden hebben we een Quooker voor het warme water.
Hoe lang loopt jouw tijdschema na 0700 uur door?
Mijn idee was om water op te warmen tot confort temperatuur en dan daar de hele dag mee doen in de douche. Wij hebben geen bad.
Het schema heeft maar 1 setpoint, eco om 7h00. Verder niks.
Ja op vrijdag dan 12h comfort en 13h legionella.
Nu in de zomer zie ik soms een reheat gebeuren, alleen als in de middag/avond een bad nog is gevuld bv.
Ik heb genoeg aan iets van 43 graden om 7h00. Comfort op 55 gebruik ik dus alleen vlak voor de legionella.
https://duckduckgo.com/?q...3V3+cop&atb=v315-1&ia=webymaenhout schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
de eerste hit, die pdf, daar staat t toch?
In principe doet dat er niet veel toe, omdat dit een fysische verhouding is die voor elk merk ongeveer gelijk is, behalve voor merken met vloeistof injectie in de compressor (bv zubadan of Tcap)ymaenhout schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
Als COP bij +7/35 = 5 dan -7/35 = 3
Bij + 7/55 = 3 bij -7/55 = < 2
Het gros in nederland is toch tussen +12 en 2 c
Dus van belang is een goede sCOP en het is niet interessant om elk deelgebied te onderzoeken aangezien dat al is meegenomen in de sCOP berekening bij een bepaald klimaat.
Voor de 3 fase modellen hier de volledige specs
:strip_exif()/f/image/oZ5sbsF1ZwPZAZIgc3gRE26R.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag allen, zou iemand mij kunnen helpen?
Mijn ouders hebben afgelopen jaar een Daikin warmtepomp laten plaatsen. Nu lijkt deze echter niet te kunnen koelen, terwijl dat wel de bedoeling was. Volgens de factuur zou geleverd moeten zijn: EBVX11S23D6V. Geplaatst is EBVH11S23DJ9W. Ik kan in de technische specificaties geen verschillen ontdekken, behalve de spanning (230V vs 400v) en de fasen (1~ / 3~ vs 3~).
:strip_exif()/f/image/4ziUbWqJEjncWTEgYKToveD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u1WR5oHb67w4H6OaW2RpSk40.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat de buitenunit geldt dat gefactureerd is: ERLA11DW1. Geplaatst is ERLA11D2W1. Ik kan zo geen verschillen ontdekken.
Volgens de installateur zou het probleem relatief eenvoudig opgelost kunnen worden door iets ‘om te bouwen’ in de binnenunit en door de software aan te passen. Klopt dit? En zo ja, is het verstandig om in te stemmen met deze modificatie of is het verstandiger om de hele warmtepomp te laten vervangen? Veel dank alvast!
Mijn ouders hebben afgelopen jaar een Daikin warmtepomp laten plaatsen. Nu lijkt deze echter niet te kunnen koelen, terwijl dat wel de bedoeling was. Volgens de factuur zou geleverd moeten zijn: EBVX11S23D6V. Geplaatst is EBVH11S23DJ9W. Ik kan in de technische specificaties geen verschillen ontdekken, behalve de spanning (230V vs 400v) en de fasen (1~ / 3~ vs 3~).
:strip_exif()/f/image/4ziUbWqJEjncWTEgYKToveD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u1WR5oHb67w4H6OaW2RpSk40.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat de buitenunit geldt dat gefactureerd is: ERLA11DW1. Geplaatst is ERLA11D2W1. Ik kan zo geen verschillen ontdekken.
Volgens de installateur zou het probleem relatief eenvoudig opgelost kunnen worden door iets ‘om te bouwen’ in de binnenunit en door de software aan te passen. Klopt dit? En zo ja, is het verstandig om in te stemmen met deze modificatie of is het verstandiger om de hele warmtepomp te laten vervangen? Veel dank alvast!
[ Voor 30% gewijzigd door lluuk op 18-05-2024 22:49 ]
Ik zie hier dat legionella bestreden wordt met een temperatuur van 55 graden. Geadviseerd door alle instanties is minimaal 60 graden.
Er zijn officiele ombouwsetjes van Daikin voor.lluuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er duidelijk (schriftelijk!) is afgesproken met de installateur dat de warmtepomp ook moet kunnen koelen,lluuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:38:
[...]
dan heeft hij een goedkoper type geleverd en zich dus niet aan de afspraak gehouden.
Hij had dit type waarschijnlijk nog op voorraad en kon hem op deze manier mooi slijten.
Ik (persoonlijk) zou dan gaan voor een exemplaar die wel kan koelen (zonder allerlei aanpassingen, waarbij alleen maar dingen fout kunnen gaan, als de installateur er geen verstand van heeft en als je dit topic leest komt dat veel voor; te weinig kennis bij de installateurs)!
Maar de keus is uiteraard aan jouw ouders.
Helemaal laten vervangen is wel heel rigoureus, het kan volgens mij (en zoals hier al aangegeven) relatief makkelijk aangepast worden.
Als ts nu de pomp uit de offerte geleverd krijgt dan heeft deze een 1fase ipv3. Wellicht is het zo eenvoudig dat de installateur per ongeluk een 1fase had aangeboden, zichzelf gecorrigeerd en toen zonder koeling heeft besteld, het zijn zo op het eerste gezicht nu ook niet de meest duidelijke typenummers.
Al met al denk ik dat je met vervangen van de complete unit meer rommel/kans op fouten hebt.
Als ts nu de pomp uit de offerte geleverd krijgt dan heeft deze een 1fase ipv3. Wellicht is het zo eenvoudig dat de installateur per ongeluk een 1fase had aangeboden, zichzelf gecorrigeerd en toen zonder koeling heeft besteld, het zijn zo op het eerste gezicht nu ook niet de meest duidelijke typenummers.
Al met al denk ik dat je met vervangen van de complete unit meer rommel/kans op fouten hebt.
Dat kan natuurlijk, maar dan heb je wel een complete nieuwe installatie. Je kunt deze situatie vergelijken alsof je van een CV-ketel overgaat op een warmtepomp.joca schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Een goede installateur met kennis van zaken moet dit zonder fouten of rommel maken kunnen doen.
Bovendien heb je (via de installateur) garantie bij Daikin op een nieuwe installatie en bij een door de installateur aangepaste versie weet ik niet hoe het met de garantie is gesteld.
Dit zijn zaken die je goed met de installateur moet afspreken (schriftelijk!).
Waar lees je 55 ?edvanleeuwen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:13:
Ik zie hier dat legionella bestreden wordt met een temperatuur van 55 graden. Geadviseerd door alle instanties is minimaal 60 graden.
Installateur schriftelijk melden dat hij niet heeft geleverd wat op de offerte staat. Vervangen voor de juiste apparatuur. Niks ombouwsetjes. Bij dit soort zaken staat de rechtsbijstand op sneltoets1. Je hebt betaalt voor de types die je hebt aangevraagd.lluuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook met garantie en registratie wil je geen gekloot met typenummers/serienummers tussen factuur en wat je hebt staan gewoon...

Sinds 1 jaar zijn wij de gelukkige gebruikers van een wandmodel Altherma-3 unit type EHBH08EF6V / ERGA08EAV3, echter onze unit is (op ons verzoek) aangesloten in een hybride opstelling samen met een Remeha Tzerra Ace CV ketel. De afgelopen stookperiode heb ik in dit forum heel veel informatie opgestoken over de instellingen (WAARVOOR ONZE DANK!!!) waardoor we nu weten dat onze woning 'van het gas' af kan!
Nu is de Altherma gekoppeld aan de Remeha doch deze koppeling wil ik verwijderen waardoor de Altherma de volledige taak van de gas ketel kan overnemen. Hiertoe moet ik wat aanpassingen in de technische installatie doen (welke?) maar ook een aanpassing in de instellingen van de WP waardoor de interne BUH wordt gebruikt ipv de externe CV ketel. Wie heeft er tips?
Btw. Warmwater voorziening wordt overgenomen door een WPB (Atlantic Voyager V4), dus we kunnen ECHT van het gas af!!
Normaals dank voor de tips, ik blijf het forum volgen!
Nu is de Altherma gekoppeld aan de Remeha doch deze koppeling wil ik verwijderen waardoor de Altherma de volledige taak van de gas ketel kan overnemen. Hiertoe moet ik wat aanpassingen in de technische installatie doen (welke?) maar ook een aanpassing in de instellingen van de WP waardoor de interne BUH wordt gebruikt ipv de externe CV ketel. Wie heeft er tips?
Btw. Warmwater voorziening wordt overgenomen door een WPB (Atlantic Voyager V4), dus we kunnen ECHT van het gas af!!
Normaals dank voor de tips, ik blijf het forum volgen!
MTVenus V151 5.1 kWh - HWP1 - Lilygo Modbus HA integration + Solaredge 3000Wp/Enphase 1600Wp + Daikin WP + Remeha Azora Ace 250L + Peugeot e2008
Of topic
[ Voor 104% gewijzigd door joca op 19-05-2024 19:18 ]
Na montage van het ombouwsetje doet de Daikin type ***H******* exact hetzelfde als type ***X******* (X=model met koelfunctie). Persoonlijk zou ik het ombouwsetje accepteren, eventueel wel met zwart op wit garantie op complete unit incl. ombouwsetje (desnoods ingaand op moment dat ombouw klaar is als kleine compensatie)lluuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een geheel nieuw unit heeft vergaande consequenties incl. opnieuw afpersen koelmiddel etc. Ik vraag me af of je daar op lange termijn beter van gaat worden. (afgezien van de hoeveelheid extra rommel, rompslomp en relatief met de installateur)
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Lees vaak over de legionella run en mensen niet thuis zijn.danny.s schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:44:
[...]
ipv alleen warmhouden, warmhouden + planning? en dan 1x per dag om een voor jou gunstig moment.
Hoezo ben je daar bang voor? Water van 54C of 62C maakt nou ook niet zoveel uit, daar gaat niemand de klauwen onder steken toch?
Bv bij ons hebben we in de keuken een 3 weg kookkraan, dies sowieso heet, moet je je handen niet onder steken maar zit de WP ook niet op.
En in de douche cooltouch therm mengkranen. Kan ook niks mee gebeuren.
Verder adviseer ik de legionella run bij jonge mensen gewoon uit te zetten maar wel je comfort temp min eens per week naar 55C te halen.
Je kunt een legionella labsetje kopen om eens per half jaar te kijken wat het doet.
T gaat m niet om t te hete water. Gaat erom dat je geen warm water wil tappen tijdens de legionella run omdat de unit dan een fout kan gaan geven omdat de temp niet (lang genoeg) bereikt is.Technician- schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Lees vaak over de legionella run en mensen niet thuis zijn.
Hoezo ben je daar bang voor? Water van 54C of 62C maakt nou ook niet zoveel uit, daar gaat niemand de klauwen onder steken toch?
Bv bij ons hebben we in de keuken een 3 weg kookkraan, dies sowieso heet, moet je je handen niet onder steken maar zit de WP ook niet op.
En in de douche cooltouch therm mengkranen. Kan ook niks mee gebeuren.
Verder adviseer ik de legionella run bij jonge mensen gewoon uit te zetten maar wel je comfort temp min eens per week naar 55C te halen.
Je kunt een legionella labsetje kopen om eens per half jaar te kijken wat het doet.
He pcjr, wat is het nut van een geplande run 1 uur voor de legionella?PCJR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:03:
[...]
T gaat m niet om t te hete water. Gaat erom dat je geen warm water wil tappen tijdens de legionella run omdat de unit dan een fout kan gaan geven omdat de temp niet (lang genoeg) bereikt is.
Toen ik geen comfort55 setpoint had ging de legionella helemaal, of veel te vroeg/snel, al op BUH werken. Dat wil je natuurlijk niet. Dat wil je zo min mogelijk.Atomius schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:45:
[...]
He pcjr, wat is het nut van een geplande run 1 uur voor de legionella?
Door 55 graden al te hebben zodra legionella begint, mag de BUH inschakelen.
Als er geen X in het model staat kan hij niet koelen!lluuk schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is inderdaad precies wat ik bedoelde.PCJR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:03:
[...]
T gaat m niet om t te hete water. Gaat erom dat je geen warm water wil tappen tijdens de legionella run omdat de unit dan een fout kan gaan geven omdat de temp niet (lang genoeg) bereikt is.
Oftewel, hier mist de X-factor 😊Kasseilegger schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:50:
[...]
Als er geen X in het model staat kan hij niet koelen!
Heb je bij die omzetting ook iets gemerkt qua verbruik en dan voor situaties waarin de WP hoe dan ook zelf het werk deed? (Dus BUH alleen bij 55+ gebruik)PCJR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Toen ik geen comfort55 setpoint had ging de legionella helemaal, of veel te vroeg/snel, al op BUH werken. Dat wil je natuurlijk niet. Dat wil je zo min mogelijk.
Dus alles op de WP in beide situaties:
- alleen legionella run = x kWh
- combi comfort + legionella run = x kWh
Ok. Maar de WP kan toch tot max 53 en niet 55?PCJR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Toen ik geen comfort55 setpoint had ging de legionella helemaal, of veel te vroeg/snel, al op BUH werken. Dat wil je natuurlijk niet. Dat wil je zo min mogelijk.
Ja de WP kan Max 53 gradenAtomius schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Ok. Maar de WP kan toch tot max 53 en niet 55?
Ik doe ook een uur voor de legionella run opwarmen naar 53 graden.
Zo weet je inderdaad zeker(der) dat het eerste deel niet op de BUH gaat
Volgens mij nog met de marge erbij, in mijn geval 2gr.Atomius schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Ok. Maar de WP kan toch tot max 53 en niet 55?
Vergelijk kwh geen id. Maar theoretisch vond ik overtuigend genoeg.
Daarom ook uitzetten.PCJR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Dank. Maar heb nog vragen hierover:Rojado schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:49:
Onderstaande is al eens voorbij gekomen en heb ik bewaard omdat ik die uitleg (en in praktijk werkend bij de schrijver, weet alleen niet meer wie) helder vond.
[Afbeelding]
En dan nog uit de boeken de grafiek, als je dus de marge parameters checkt weet je of jouw pomp tot 53 of 55 graden geheel op WP gaat doen.
[Afbeelding]
"Een marge van 2C gaat af van de max temp die de WP doet.
Bij >25C buitentemp gaat de WP tot 45-2-=43C.
Bij een buitentemp tussen 5-25C gaat de WP tot 55-2=53C."
1. Stel je zet de temp op 47 graden en het is buiten >25C, marge staat op 2C. Gaat hij dan volledig op de WP naar 47-2=45C?
2. Stel je zet marge op 0 bij 5-25C buitentemp, gaat hij dan naar 55-0=55C op de WP?
1. Die 25 graden buitentemperatuur ( gemeten door de sensor achterop de buitenunit) is een harde lijn. Dus dus daarboven doet hij alles met de BUH, is dus 1 op 1 COP. De WP doet dan niet meer mee.Atomius schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:12:
[...]
Dank. Maar heb nog vragen hierover:
"Een marge van 2C gaat af van de max temp die de WP doet.
Bij >25C buitentemp gaat de WP tot 45-2-=43C.
Bij een buitentemp tussen 5-25C gaat de WP tot 55-2=53C."
1. Stel je zet de temp op 47 graden en het is buiten >25C, marge staat op 2C. Gaat hij dan volledig op de WP naar 47-2=45C?
2. Stel je zet marge op 0 bij 5-25C buitentemp, gaat hij dan naar 55-0=55C op de WP?
2. De marge is alleen interessant bij de 53-55 vraag. In onderstaande grafiek kun je zien dat 55 graden bereikbaar is, mits de marge inderdaad op 0 staat. (Een en ander is een combi met de vorige (marge) grafiek.
:strip_exif()/f/image/wKnWIHibZqc3KrxTsaRiL7Pp.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht dat @MrFish, die over het algemeen wat meer weet over de diepere betekenis van instellingen, nog iets kan zeggen over de plussen en minnen van het tweaken van de marge instelling.
Ik heb dit plaatje al vaker voorbij zien komen, maar ik ben benieuwd waar dat vandaan komt. Zelf heb ik een erla16 en als ik daarvan de bedrijfslimieten bij de daikin datahub op zoek, krijg ik de volgende afbeelding.Rojado schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:47:
[...]
1. Die 25 graden buitentemperatuur ( gemeten door de sensor achterop de buitenunit) is een harde lijn. Dus dus daarboven doet hij alles met de BUH, is dus 1 op 1 COP. De WP doet dan niet meer mee.
2. De marge is alleen interessant bij de 53-55 vraag. In onderstaande grafiek kun je zien dat 55 graden bereikbaar is, mits de marge inderdaad op 0 staat. (Een en ander is een combi met de vorige (marge) grafiek.
[Afbeelding]
Wellicht dat @MrFish, die over het algemeen wat meer weet over de diepere betekenis van instellingen, nog iets kan zeggen over de plussen en minnen van het tweaken van de marge instelling.
Dat zou betekenen dat hij pas bij 35 graden de BUH gebruikt, dat zou dus betekenen dat de limiet per model verschilt. Waarom zou Daikin daarvoor kiezen?
:strip_exif()/f/image/nbh2L82s5sqXu26VkpDwEXJN.jpg?f=fotoalbum_large)
1. Dit is niet helemaal correct. Boven de 25 graden buitentemperatuur is de maximale SWW temperatuur 45 graden. Boven de 35 graden gaat het helemaal op de BUH. Mijn vat staat (o.a.) daarom op 45 graden en ik heb dit jaar nog geen SWW-runs op BUH gezien.Rojado schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:47:
[...]
1. Die 25 graden buitentemperatuur ( gemeten door de sensor achterop de buitenunit) is een harde lijn. Dus dus daarboven doet hij alles met de BUH, is dus 1 op 1 COP. De WP doet dan niet meer mee.
[Afbeelding]
2. Ik heb de indruk dat setting 6-01 (marge) puur de hysterese van de warmtepomp aangeeft. Als je je SWW gaat verwarmen terwijl de temperatuur nog binnen de 'marge' valt, zal dit enkel op de BUH (of BSH) gebeuren. Als de temperatuur verder is gezakt, speelt deze instelling geen rol.
@kokpol over jouw WP kan ik niet spreken, maar voor de 4-8 kW serie werkt het zoals ik omschrijf
[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 20-05-2024 15:42 ]
Interessant. Dus ongeacht hoe hoog of laag marge ingesteld staat, als SWW op 45 staat dan zou tot 35 gr buitentemp de BUH niet mee moeten doen.MrFish schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:41:
[...]
1. Dit is niet helemaal correct. Boven de 25 graden buitentemperatuur is de maximale SWW temperatuur 45 graden. Boven de 35 graden gaat het helemaal op de BUH. Mijn vat staat (o.a.) daarom op 45 graden en ik heb dit jaar nog geen SWW-runs op BUH gezien.
2. Ik heb de indruk dat setting 6-01 (marge) puur de hysterese van de warmtepomp aangeeft. Als je je SWW gaat verwarmen terwijl de temperatuur nog binnen de 'marge' valt, zal dit enkel op de BUH (of BSH) gebeuren. Als de temperatuur verder is gezakt, speelt deze instelling geen rol.
@kokpol over jouw WP kan ik niet spreken, maar voor de 4-8 kW serie werkt het zoals ik omschrijf
Marge is dan meer een beschermfunctie om te voorkomen dat korte SWW ritjes op de WP plaatsvinden? Heb jij die aan of uitstaan?
Dank voor de goede en correcte aanvulling!MrFish schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:41:
[...]
1. Dit is niet helemaal correct. Boven de 25 graden buitentemperatuur is de maximale SWW temperatuur 45 graden. Boven de 35 graden gaat het helemaal op de BUH. Mijn vat staat (o.a.) daarom op 45 graden en ik heb dit jaar nog geen SWW-runs op BUH gezien.
Maar even voor mijn duidelijkheid, dan heb jij dus de marge op 0 staan ? ( om zo ook tussen de 25 en 35 graden gemeten buitentemperatuur op de achterzijde van de buitenunit tot 45 graden SWW te komen - geheel op de WP)
Eens. Vind de diverse reacties die meteen een hele nieuwe binnenunit eisen nogal onredelijk eerlijk gezegd. Het betreft geen knutselprojectje van de installateur zelf, maar gewoon een officiële ombouwset van de fabrikant zélf (populair in bijv. BE, waarbij er alleen subsidie op heat-only modellen wordt/werd verstrekt), na het plaatsen hiervan heb je exact dezelfde eindsituatie als wanneer deze extra onderdelen af fabriek geplaatst waren. Ik zie ook niet hoe dit negatieve gevolgen voor de garantie zou hebben.Sparky schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Na montage van het ombouwsetje doet de Daikin type ***H******* exact hetzelfde als type ***X******* (X=model met koelfunctie). Persoonlijk zou ik het ombouwsetje accepteren, eventueel wel met zwart op wit garantie op complete unit incl. ombouwsetje (desnoods ingaand op moment dat ombouw klaar is als kleine compensatie)
Een geheel nieuw unit heeft vergaande consequenties incl. opnieuw afpersen koelmiddel etc. Ik vraag me af of je daar op lange termijn beter van gaat worden. (afgezien van de hoeveelheid extra rommel, rompslomp en relatief met de installateur)
All-electric.
Inderdaad, dat is hoe ik het interpreteer/mijn ervaring. ‘Marge’ staat op de default bij mij, 2 graden.Atomius schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:52:
[...]
Interessant. Dus ongeacht hoe hoog of laag marge ingesteld staat, als SWW op 45 staat dan zou tot 35 gr buitentemp de BUH niet mee moeten doen.
Marge is dan meer een beschermfunctie om te voorkomen dat korte SWW ritjes op de WP plaatsvinden? Heb jij die aan of uitstaan?
Nee, zie boven. Marge is irrelevant bij het 25/35 graden verhaal.Rojado schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Dank voor de goede en correcte aanvulling!
Maar even voor mijn duidelijkheid, dan heb jij dus de marge op 0 staan ? ( om zo ook tussen de 25 en 35 graden gemeten buitentemperatuur op de achterzijde van de buitenunit tot 45 graden SWW te komen - geheel op de WP)
Mijn Altherma 3 heeft weer een firmware update.
- Een "Firmware update" van 3.2.5 naar 3.3.0 (dit is vermoedelijk de "gateway", ofwel de wifi sd-kaart)
- Een "Firmware update voor de gebruikersinterface" van 7.3.0 naar 7.4.0 (dit is de UI op de unit, vermoedelijk niet enige firmware wat op het main board draait of de buitenunit)
Een tijd geleden heb ik ooit Daikin eens gevraagd of zij de changelog voor deze updates ergens publiceren. Ik had toen contact met een hoofd heating nederland dacht ik, en hij kon uit zijn hoofd benoemen dat een update toen weinig bijzonders bevatte, alleen iets rondom dat de tank bij langzaam wijzigende temperaturen over tijd iets eerder ingreep en weer zou verwarmen.
Heeft iemand toevallig toch een plek gevonden waar de changelog gepubliceerd wordt? Ik zou toch wel graag willen weten of mijn warmtepomp gewijzigd gedrag gaat vertonen na een update.
- Een "Firmware update" van 3.2.5 naar 3.3.0 (dit is vermoedelijk de "gateway", ofwel de wifi sd-kaart)
- Een "Firmware update voor de gebruikersinterface" van 7.3.0 naar 7.4.0 (dit is de UI op de unit, vermoedelijk niet enige firmware wat op het main board draait of de buitenunit)
Een tijd geleden heb ik ooit Daikin eens gevraagd of zij de changelog voor deze updates ergens publiceren. Ik had toen contact met een hoofd heating nederland dacht ik, en hij kon uit zijn hoofd benoemen dat een update toen weinig bijzonders bevatte, alleen iets rondom dat de tank bij langzaam wijzigende temperaturen over tijd iets eerder ingreep en weer zou verwarmen.
Heeft iemand toevallig toch een plek gevonden waar de changelog gepubliceerd wordt? Ik zou toch wel graag willen weten of mijn warmtepomp gewijzigd gedrag gaat vertonen na een update.
[ Voor 10% gewijzigd door Wizzkid007 op 21-05-2024 12:46 ]
Rojado in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"Wizzkid007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:41:
Mijn Altherma 3 heeft weer een firmware update.
joca schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:02:
Helemaal laten vervangen is wel heel rigoureus, het kan volgens mij (en zoals hier al aangegeven) relatief makkelijk aangepast worden.
Dank voor jullie inzichten, @Sparky en @joca! Het geheel laten vervangen van de warmtepomp klinkt wellicht wel aantrekkelijk, maar daar komt dus wel heel wat bij kijken als ik jullie goed begrijp (en is wellicht ook niet zonder risico's, al lijkt @piieter dat wat te nuanceren).Sparky schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Na montage van het ombouwsetje doet de Daikin type ***H******* exact hetzelfde als type ***X******* (X=model met koelfunctie). Persoonlijk zou ik het ombouwsetje accepteren, eventueel wel met zwart op wit garantie op complete unit incl. ombouwsetje (desnoods ingaand op moment dat ombouw klaar is als kleine compensatie)
Zijn er - los van het gedoe en de mogelijke risico's - nog nadelen verbonden aan het laten vervangen van de warmtepomp door de gefactureerde variant - die dus iets andere specificaties heeft dan het nu geplaatste model (230V ten opzichte van 400V en 1~ / 3~ ten opzichte van 3~). Met andere woorden: is de nu geplaatste warmtepomp in bepaalde opzichten ook 'beter' dan de gefactureerde variant (behalve dan dat de geplaatste variant dus nog niet kan koelen)? Of is het verschil in specificaties alleen relevant voor mensen die geen 3-fasenaansluiting hebben?
piieter schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Als er duidelijk (schriftelijk!) is afgesproken met de installateur dat de warmtepomp ook moet kunnen koelen,
dan heeft hij een goedkoper type geleverd en zich dus niet aan de afspraak gehouden.
Hij had dit type waarschijnlijk nog op voorraad en kon hem op deze manier mooi slijten.
Ik (persoonlijk) zou dan gaan voor een exemplaar die wel kan koelen (zonder allerlei aanpassingen, waarbij alleen maar dingen fout kunnen gaan, als de installateur er geen verstand van heeft en als je dit topic leest komt dat veel voor; te weinig kennis bij de installateurs)!
Maar de keus is uiteraard aan jouw ouders.
piieter schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:29:
[...]
Dat kan natuurlijk, maar dan heb je wel een complete nieuwe installatie. Je kunt deze situatie vergelijken alsof je van een CV-ketel overgaat op een warmtepomp.
Een goede installateur met kennis van zaken moet dit zonder fouten of rommel maken kunnen doen.
Bovendien heb je (via de installateur) garantie bij Daikin op een nieuwe installatie en bij een door de installateur aangepaste versie weet ik niet hoe het met de garantie is gesteld.
Dit zijn zaken die je goed met de installateur moet afspreken (schriftelijk!).
Graag eens, @piieter en @PCJR. Dat was ook precies mijn (aanvankelijke) gedachte. Die lijkt mij juridisch ook het meest zuiver. Bovendien heb je dan dus ook geen gedoe met technische aanpassingen en met eventuele garantieaanspraken in de toekomst. Maar kennelijk is het geheel laten vervangen van de warmtepomp ook weer niet zo eenvoudig als ik zou denken en ook niet zonder veel gedoe/risico's (zie de reacties hierboven). Dat weerhoud mij nog een beetje van het aansturen op volledige vervanging. Daarnaast kan ik niet goed overzien of de nu geplaatste variant in bepaalde opzichten toevallig ook 'beter' is dan de overeengekomen variant.PCJR schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:12:
[...]
Installateur schriftelijk melden dat hij niet heeft geleverd wat op de offerte staat. Vervangen voor de juiste apparatuur. Niks ombouwsetjes. Bij dit soort zaken staat de rechtsbijstand op sneltoets1. Je hebt betaalt voor de types die je hebt aangevraagd.
Ook met garantie en registratie wil je geen gekloot met typenummers/serienummers tussen factuur en wat je hebt staan gewoon...
Veel dank, Ron, ook voor de linkjes! Goed om te weten dat de situatie na plaatsing van zo'n ombouwset exact hetzelfde zou moeten zijn als na complete vervanging van de warmtepomp door een variant die fabriek-af al kan koelen. Dat pleit wat mij betreft wat meer voor het instemmen met voorstel van de installateur, mits hij wel de officiële ombouwset gebruikt en bevestigt dat e.e.a. niet van invloed is op de garantie (en die garantie natuurlijk ook geldt voor de nieuw geplaatste onderdelen). Ik neem aan dat er softwarematig ook aanpassingen gedaan moeten worden (de optie 'koelen' staat nu immers nog niet in het menu vermeld), maar dat ook die aanpassingen officieel zijn/worden ondersteund door de fabrikant?RonJ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Eens. Vind de diverse reacties die meteen een hele nieuwe binnenunit eisen nogal onredelijk eerlijk gezegd. Het betreft geen knutselprojectje van de installateur zelf, maar gewoon een officiële ombouwset van de fabrikant zélf (populair in bijv. BE, waarbij er alleen subsidie op heat-only modellen wordt/werd verstrekt), na het plaatsen hiervan heb je exact dezelfde eindsituatie als wanneer deze extra onderdelen af fabriek geplaatst waren. Ik zie ook niet hoe dit negatieve gevolgen voor de garantie zou hebben.
En zou de installateur onderaan de streep nu voordeliger uit zijn dan wanneer hij direct het goede model zou hebben geplaatst? Anders gezegd: is de geplaatste variant (die dus niet kan koelen) veel goedkoper in aanschaf dan de overeengekomen/gefactureerde variant? Als gezegd kan ik in de specificaties weinig verschillen ontdekken, behalve de spanning en de fasen (230V ten opzichte van 400V en 1~ / 3~ ten opzichte van 3~).
Je hebt de betere/duurdere 3-fase/9kW variant van de backup heater gekregen. Die heb je in principe (vrijwel) nooit nodig, maar als je hem wel nodig hebt (e.g. buitenunit gaat over x jaar een keer stuk en je moet een week op een monteur met een nieuwe print wachten), is het wel fijn dat de 9kW versie ook daadwerkelijk voldoende vermogen heeft om het huis warm te houden. Daar buiten doet het eerste trapje soms even heel kort mee tijdens- en na een defrost, dan is het wel weer fijn als dat vermogen 3x1kW is ipv 1x3kW op een enkele fase.lluuk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:02:
Met andere woorden: is de nu geplaatste warmtepomp in bepaalde opzichten ook 'beter' dan de gefactureerde variant (behalve dan dat de geplaatste variant dus nog niet kan koelen)? Of is het verschil in specificaties alleen relevant voor mensen die geen 3-fasenaansluiting hebben?
Verder is er echt geen enkel verschil, al die binnenunits zijn volledig hetzelfde qua pomp, warmtewisselaar, magneetfilter, etc.. De 3/6V vw 9W bevatten een ander BUH-element en/of bedrading van de relais en de units die ook kunnen koelen hebben een extra lekbakje, keerklepje en een extra kabeltje/sensortje. Die komen allemaal gewoon van dezelfde band afrollen en die laatste onderdelen zijn dus heel makkelijk achteraf nog in te bouwen met een OEM-setje.
All-electric.
Die "aanpassing" bestaat alleen uit het omzetten van één bitje van 0 naar 1 in het settings overzicht. Dat kan je in 1min zelf ook, alleen krijg je dan een error als dat kabeltje er niet in zit. Op de gelinkte site van Daikin staat ook de installatiehandleiding, dan zie je precies wat er gedaan wordt. Dus ja, dit is een volledig officiële oplossing vanuit Daikin zelf, met de exacte onderdelen die er anders ook in zouden zitten.lluuk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:15:
Ik neem aan dat er softwarematig ook aanpassingen gedaan moeten worden (de optie 'koelen' staat nu immers nog niet in het menu vermeld), maar dat ook die aanpassingen officieel zijn/worden ondersteund door de fabrikant?
Nee, inkoop prijsverschil is 1-200 euro voor een model met koelfunctie. Dat heeft ie nu ongeveer ook al uitgegeven aan de duurdere 3-fase BUH variant. Plus hij moet nu weer ergens een uur reistijd en een uurtje werk plus een ombouwset van ~200 inkoop leveren. Kost 'm dus zo 4-500 euro dit grapje.En zou de installateur onderaan de streep nu voordeliger uit zijn dan wanneer hij direct het goede model zou hebben geplaatst? Anders gezegd: is de geplaatste variant (die dus niet kan koelen) veel goedkoper in aanschaf dan de overeengekomen/gefactureerde variant? Als gezegd kan ik in de specificaties weinig verschillen ontdekken, behalve de spanning en de fasen (230V ten opzichte van 400V en 1~ / 3~ ten opzichte van 3~).
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 22-05-2024 11:36 ]
All-electric.
Beter of slechter zal geen sprake van zijn. De kwaliteit zal gelijk zijn (ga ik van uit, maar dat is een aanname!).lluuk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:02:
[...]
Graag eens, @piieter en @PCJR. Dat was ook precies mijn (aanvankelijke) gedachte. Die lijkt mij juridisch ook het meest zuiver. Bovendien heb je dan dus ook geen gedoe met technische aanpassingen en met eventuele garantieaanspraken in de toekomst. Maar kennelijk is het geheel laten vervangen van de warmtepomp ook weer niet zo eenvoudig als ik zou denken en ook niet zonder veel gedoe/risico's (zie de reacties hierboven). Dat weerhoud mij nog een beetje van het aansturen op volledige vervanging. Daarnaast kan ik niet goed overzien of de nu geplaatste variant in bepaalde opzichten toevallig ook 'beter' is dan de overeengekomen variant.
Ik heb alleen aangegeven wat ik persoonlijk zou doen in die situatie. Maar je moet zelf (of jouw ouders) beslissen voor welke optie je gaat. Ik wens je veel wijsheid toe
Zijn hier al mensen die, in zomer situatie (veel zonopwek + variatie uurtarief) en winter situatie (geen zon maar wel fluctuerende uurprijzen) dit handig toepassen op de Daikin?
Even vanuit gaande dat je solar hebt en bv Tibber (en evt accu). En dat je dus in de winter huis wil warmen + sww tank wil warmen. En zomers alleen bv elke dag ff de tank wil warmen.
Ik heb nog een 1jr vast tot nov, maar dit spookt toch wel vaak door mijn hoofd.
Even vanuit gaande dat je solar hebt en bv Tibber (en evt accu). En dat je dus in de winter huis wil warmen + sww tank wil warmen. En zomers alleen bv elke dag ff de tank wil warmen.
Ik heb nog een 1jr vast tot nov, maar dit spookt toch wel vaak door mijn hoofd.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma