Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wizzkid007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:15:
Een alternatief voor EspAltherma is trouwens ook nog https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial. Een open source reverse engineerd oplossing voor het Daikin P1/P2 protocol. Maar zij zelf waarschuwen voor het schrijven naar de warmtepomp
Die waarschuwing is waarschijnlijk alleen terecht voor de losse airco units, maar niet voor de Altherma, want die waarschuwing ontbreekt ook bij de Onecta app en bij de LAN adapter waar je ook allerlei parameters kunt instellen. Als Daikin netjes flash wear leveling heeft toegepast zou het ook geen probleem moeten geven.

P1P2Serial ondersteunt nog geen smart-grid, maar je kunt met de aan/uit en eventueel AWT instelling in combinatie met de geluidsbeperking wel het vermogen enigszins regelen:
-level 3 begrenst het verbruik op ca 1.3kW (bij mijn 8kW unit),
-level 2 begrenst het verbruik op ca 1.6kW, en
-level 1 begrenst het verbruik op ca 2.5kW.

Tank aan/uit, krachtig, en SWW temperatuur instelling aanpassen kan ook en zal indirect via de gewenste doeltemperatuur het verbruik ook wel beinvloeden, maar omdat ik zelf geen tank heb, kan ik dat niet uitproberen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21

MrFish

Untitled

Rojado schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:03:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat het gehele traject dan via de buh zal lopen bij krachtig verwarmen naar 60 graden. Dus ik vermoed dat dit ook gebeurd tot 53 graden. (Plus uiteraard daarboven)
M.a.w. hier wordt een ‘oplossing’ voorgedragen waarvan de vraag is waarom je dat zou willen.
Dat hoeft niet. Je moet dan wel in de installateursinstellingen aangeven dat de BSH en BUH alleen voor desinfectie gebruikt mogen worden.

Ik gebruik hier de optie 'krachtig verwarmen' wel eens en dat gaat uitsluitend op de compressor. Mijn reactie is dus wel degelijk een oplossing.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
MisterB schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:01:
Hallo tweakers, we zoeken (voor een kennis) een bedrijf dat een hybride daikin (3 r w 6) kan onderhouden in almere en tevens wat aan de instellingen kan doen. De buitenunit staat op een plat dak op ca 5.5 meter hoogte en binnenunit gewoon bij de cv ketel op 1e etage.
Het platte dak moet met een ladder bereik worden. De installatie is ruim een jaar oud.

We zoeken gewoon een gecertificeerd onderhouds bedrijf. Eea vanzelfsprekend tegen betaling en onderhouds contract. Is er een bedrijf met interesse ? Stuur me dan svp een berichtje

Of als iemand in regio almere een soortgelijk systeem en plaatsing heeft (de plaatsing op dak is kennelijk een issue voor veel bedrijven) en al een support contract heeft dan hoor ik graag die naam..

alvast dank mvg mb

ps - ik denk zelfs dat er meerdere in die buurt te onderhouden zijn ... (het bedrijf dat eea neergezet heeft is op de fles gegaan)

ps - als iemand bereid is om even telefonisch wat instructies te geven hoe de instelling te wijzigen zodanig dat de thermostaat weer op ruimte temperatuur werkt en niet op stooklijn (dus relatief tov de geldende stooklijn temp)... dan zou al helpen voor nu ........
Any ideas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 19:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Landelijke partijen als Kemkens en Feenstra leveren sowieso onderhoudscontracten voor warmtepompen die ze zelf niet geleverd hebben. Je betaalt wel voor een intake inspectie en eerste onderhoudsbeurt en ze bepalen daarna zelf of de warmtepomp in onderhoud kan. Maar meestal is dat geen probleem, zeker niet bij heel recente modellen

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:23:
[...]

Landelijke partijen als Kemkens en Feenstra leveren sowieso onderhoudscontracten voor warmtepompen die ze zelf niet geleverd hebben. Je betaalt wel voor een intake inspectie en eerste onderhoudsbeurt en ze bepalen daarna zelf of de warmtepomp in onderhoud kan. Maar meestal is dat geen probleem, zeker niet bij heel recente modellen
Zal ff checken of ze die al gevraagd hebben maar diverse haken af als ze een ladder op moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-10 12:07
Energiewacht misschien?
Ik weet niet of die landelijk opereren.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
kemkens : alleen als buitendeel zonder klimmiddelen te bereiken is
Feenstra: Helaas voldoet uw warmtepompinstallatie niet aan alle veiligheidseisen die Feenstra voorschrijft. Feenstra werkt veilig of werkt niet. Wij kunnen u op dit moment dan ook niet van dienst zijn met een onderhoudscontract voor uw warmtepompinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
MajaMestreech schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:24:
[...]

De tijd dat je op ECO zet zou ik wat langer zetten, 2 uur of zo. Want als de temperatuur ECO niet gehaald wordt binnen een half uur, stopt het verwarmen.
Nu aangepast. Zal mij benieuwen hoe dit gaat :)

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:11
MrFish schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:48:
[...]

Dat hoeft niet. Je moet dan wel in de installateursinstellingen aangeven dat de BSH en BUH alleen voor desinfectie gebruikt mogen worden.

Ik gebruik hier de optie 'krachtig verwarmen' wel eens en dat gaat uitsluitend op de compressor. Mijn reactie is dus wel degelijk een oplossing.
Top, als dat zo is dan is het een optie om te gebruiken, eigenlijk zoals gewenst is, tussentijds opwarmen op de WP op hand bediening.
(Het woordje ‘krachtig’ halen we dan letterlijk en figuurlijk weg 😉, maar creëren zo een extra -niet door Daikin bedoelde- functie die nog zinnig is ook 👍)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:31
Lezen in dit onderwerp zal je heel erg verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Kasseilegger schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:09:
[...]

Lezen in dit onderwerp zal je heel erg verder helpen!
weer een typerend nutteloos forum antwoordje ... we (ze - geen techneuten) zoeken een onderhouds partij zonder zelf de expert hoeven te worden

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 30-04-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:31
MisterB schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:01:

ps - als iemand bereid is om even telefonisch wat instructies te geven hoe de instelling te wijzigen zodanig dat de thermostaat weer op ruimte temperatuur werkt en niet op stooklijn (dus relatief tov de geldende stooklijn temp)... dan zou al helpen voor nu ........
Ik bedoel op dit bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ook daar geldt hetzelfde voor.. niet iedereen wil of kan een expert worden .. maar kan met wat aanwijzingen wel wat aanpassen zonder eea te verzieken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Rojado schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:34:
[...]

Top, als dat zo is dan is het een optie om te gebruiken, eigenlijk zoals gewenst is, tussentijds opwarmen op de WP op hand bediening.
(Het woordje ‘krachtig’ halen we dan letterlijk en figuurlijk weg 😉, maar creëren zo een extra -niet door Daikin bedoelde- functie die nog zinnig is ook 👍)
Ben benieuwd of dit werkt voor jou. Hoor het graag.

Bij mij werkt het namelijk niet. Als ik krachtig verwarmen aanzet, gaat dit gelijk op de BUH. Dus cop=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Arjanvdzwaag schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:10:
[...]

Ben benieuwd of dit werkt voor jou. Hoor het graag.

Bij mij werkt het namelijk niet. Als ik krachtig verwarmen aanzet, gaat dit gelijk op de BUH. Dus cop=1
Heb je de BSH en BUH uitgezet in de installateursinstellingen, zoals ik schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Boiler uitzetten met vakantie?

Na hoeveel dagen loont het eigenlijk überhaupt om de boiler uit te zetten en te laten afkoelen en in 1x weer op te warmen, versus aanlaten met standverliezen ?

Is er en ligonella gevaar als de boiler afkoelt naar kamertemperatuur en daarop een week of wat blijft?

Kan er niet echt iets bruikbaars op vinden als ik in het forum zoek.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik heb sinds een paar dagen dat de WP als 'offline' staat in de onecta app. Eerst heb ik het even aangezien omdat ik dacht dat het misschien een storing van Daikin zou zijn. Zojuist toch even gekeken op de WP zelf. Nou geeft hij bij de wifi instellingen aan dat er wel verbinding is met het thuisnetwerk (wifi) maar geen verbinding met de cloud. Ik heb de gateway al een keer herstart via het menu op de WP en ook de wifi al een keer opnieuw ingesteld, maar het probleem blijft.

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?

Update:
Het lijkt er toch op dat het opnieuw instellen van de wifi heeft geholpen, maar dat ik langer moest wachten. Althans, nu zie ik de WP weer in de Onecta app.

[ Voor 13% gewijzigd door JarnoH op 30-04-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
ursusMaritimus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:48:
Boiler uitzetten met vakantie?

Na hoeveel dagen loont het eigenlijk überhaupt om de boiler uit te zetten en te laten afkoelen en in 1x weer op te warmen, versus aanlaten met standverliezen ?

Is er en ligonella gevaar als de boiler afkoelt naar kamertemperatuur en daarop een week of wat blijft?

Kan er niet echt iets bruikbaars op vinden als ik in het forum zoek.
Nee, op zich geen gevaar. Er kan wel Legionella ontstaan, maar als je bij terugkomst de boiler laat opwarmen naar 60 graden en je laat daarna de warmwaterleiding(en) eerst even een tijd lang spoelen, zodat de leidingen naar de aftappunten ook goed heet worden, dan zou er m.i. geen gevaar meer moeten zijn.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

piieter schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:21:
[...]

Nee, op zich geen gevaar. Er kan wel Legionella ontstaan, maar als je bij terugkomst de boiler laat opwarmen naar 60 graden en je laat daarna de warmwaterleiding(en) eerst even een tijd lang spoelen, zodat de leidingen naar de aftappunten ook goed heet worden, dan zou er m.i. geen gevaar meer moeten zijn.
Daarbij moet ook worden opgemerkt dat de (wekelijkse) anti-legionella-cyclus gewoon door blijft lopen als je het SWW uitschakelt via de app, dus daar zou ik inderdaad niet zo bang voor zijn. Ik zet mijn SWW-bereiding uit als ik een paar dagen weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Dan kost de legionella run wel veel meer energie: van 20 naar 60 ipv van 45 naar 60.

Wel minder warmteverlies bij uitzetten SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-07 19:46
Technische vraag:
Ik heb een Altherma 3 EHVH08S23EJ6V, dus met 6kW weerstand.
De smartgrids zijn geconnecteerd met een Remi slimme sturing module.
De smartgrid detecteert >2800w injectie op het net en steekt de back-up aan om naar 60° te gaan met de boiler van 230l.
Op dat moment neemt de Altherma gedurende ongeveer 10minuten een vermogen af van ongeveer 9kW (min de actuele opbrengst van de zonnepanelen op dat moment).
Hiermee importeer ik toch redelijk wat stroom...
Maximale opbrengst ZP is 6500W.
Kan ik het vermogen van de BUH verlagen, zodat deze bvb maar pieken tot 3 a 4kW genereert?
Ik probeerde reeds verschillende instellingen,
9.3.3 back-up verwarming relais1/relais1 capaciteit minimaal ingesteld, geen effect
9.8.8 kW instelling beperken op 3kW ingesteld, ook geen effect

Iemand enig idee of de mogelijkheid bestaat om tot 60° te geraken, met beperkte weerstand in kW, en hoe ik deze kan beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

BartKey schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:56:
Technische vraag:
Ik heb een Altherma 3 EHVH08S23EJ6V, dus met 6kW weerstand.
De smartgrids zijn geconnecteerd met een Remi slimme sturing module.
De smartgrid detecteert >2800w injectie op het net en steekt de back-up aan om naar 60° te gaan met de boiler van 230l.
Op dat moment neemt de Altherma gedurende ongeveer 10minuten een vermogen af van ongeveer 9kW (min de actuele opbrengst van de zonnepanelen op dat moment).
Hiermee importeer ik toch redelijk wat stroom...
Maximale opbrengst ZP is 6500W.
Kan ik het vermogen van de BUH verlagen, zodat deze bvb maar pieken tot 3 a 4kW genereert?
Ik probeerde reeds verschillende instellingen,
9.3.3 back-up verwarming relais1/relais1 capaciteit minimaal ingesteld, geen effect
9.8.8 kW instelling beperken op 3kW ingesteld, ook geen effect

Iemand enig idee of de mogelijkheid bestaat om tot 60° te geraken, met beperkte weerstand in kW, en hoe ik deze kan beperken?
6 kW is vermogen, ofwel energie in joule per seconde. De weerstand vind je met P=U*I en R=U/I.

Zou mooi zijn als je het vermogen kon limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Kan het kwaad om de klimaatregeling uit te zetten? Anders blijft de vloer 25 graden of zie ik dat verkeerd?

Nu met dit zonnetje is het direct 23 graden in huis en om nu de koeling aan te zetten lijkt me ook wat te veel van het goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJid2PONqNmEdunWWa8JvwPRfk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BWmTGXMWQOkU7hiHIKzgEt4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartKey
  • Laatst online: 14-07 19:46
ursusMaritimus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:40:
[...]

6 kW is vermogen, ofwel energie in joule per seconde. De weerstand vind je met P=U*I en R=U/I.

Zou mooi zijn als je het vermogen kon limiteren.
Dank voor je reactie.
Met weerstand bedoelde ik verwarmingsweerstand, geen Ohmse weerstand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
lonehitman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:23:
Kan het kwaad om de klimaatregeling uit te zetten? Anders blijft de vloer 25 graden of zie ik dat verkeerd?

Nu met dit zonnetje is het direct 23 graden in huis en om nu de koeling aan te zetten lijkt me ook wat te veel van het goede.

[Afbeelding]
Ik heb de afgelopen paar dagen klimaatregeling helemaal uitstaan, kan naar mijn weten geen kwaad.
Het huis warmt prima op met de zon :)

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
SmartGuyz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:28:
[...]

Ik heb de afgelopen paar dagen klimaatregeling helemaal uitstaan, kan naar mijn weten geen kwaad.
Het huis warmt prima op met de zon :)
Het kan dus geen kwaad dat de waterpomp en dus ook het water voor een lange tijd stilstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
lonehitman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:38:
[...]

Het kan dus geen kwaad dat de waterpomp en dus ook het water voor een lange tijd stilstaat?
Als het goed is doet ie nog warmwater, dus hij staat niet stil :) Maar kan prima om de klimaatregeling uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Ik had volgens mindergas.nl in april 0,77 kWh per graaddag. In maart 0,67, maar in absoluut verbruik wel minder in april. Iemand die begrijpt wat dat zegt?

Verder voor de vergelijkers:

134 opname voor verwarming met COP 4,7.
55 opname voor SWW met COP 1,9 (gek genoeg was het verbruik in maart wat meer maar de COP ook hoger in maart).

De WP sloeg vooral aan in de nacht omdat het hier een aantal dagen dan flink afkoelde met temperaturen tot rond het vriespunt.

In totaal dus 189 kWh verbruik. Jaren ‘70 hoekwoning, redelijk geïsoleerd, 130 m2 waarvan 100-110m2 vv. Beneden 19,5 boven 17,5-18 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 17:09
Kan je met de BUH ook hoger in temperatuur gaan dan 60 graden?
Bv tot 90 graden? Dit zou erg handig zijn op dagen met negatieve elektriciteitsprijzen om constant 3000W te verbruiken ipv terug te leveren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
MatteC schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:52:
Bv tot 90 graden? Dit zou erg handig zijn op dagen met negatieve elektriciteitsprijzen om constant 3000W te verbruiken ipv terug te leveren…
Je kan inderdaad de maximale temperatuur instellen, maar deze is dacht ik gelimiteerd tot 60 graden.
Op zich geen gekke gedachte. Je gebruikt dan de warmwatertank als energieopslag in de vorm van warmte _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jazeker. Je kunt de maximum instelbare temperatuur hoger zetten, zie de installateurshandleiding. Check wel even de maximale temperatuur die de tank mag hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:56
Atomius schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:38:
Ik had volgens mindergas.nl in april 0,77 kWh per graaddag. In maart 0,67, maar in absoluut verbruik wel minder in april. Iemand die begrijpt wat dat zegt?
Mogelijk dat de gemiddeld temperatuur lager was, maar meer zon dan maart? Geen idee hoeveel zon instraling er is bij jullie, maar dat kan natuurlijk wel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Als dit al kan… wees er dan heel allert op dat er (gevaarlijk) warm water uit je kranen komt waar je geen thermostatische kraan hebt. Ook niet alle thermostatische kranen kunnen overweg met water >60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10 10:36
Valt de legionellarun ook overdag te plannen? Hij zit nu ergens in de nacht van donderdag->vrijdag, waardoor ik dus alleen daardoor tussen de 8 en 20 kwh verbruik op de vrijdag.

Als dat overdag zou kunnen kan ik dat wegstrepen tegen m'n opwekking..

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
vuurtjih schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:43:
Valt de legionellarun ook overdag te plannen? Hij zit nu ergens in de nacht van donderdag->vrijdag, waardoor ik dus alleen daardoor tussen de 8 en 20 kwh verbruik op de vrijdag.

Als dat overdag zou kunnen kan ik dat wegstrepen tegen m'n opwekking..
Je kan de run op elk moment plannen die je wilt.
Dit zit ergens in het menu, denk installateurs menu.
Te bereiken via Gebruikersprofiel en dan code 5678

Let op: als je deze run overdag doet, mag deze niet onderbroken worden door een warm water vraag. De warmtepomp schiet dan in storing. Het is mij nog steeds onduidelijk hoe je deze storing makkelijk kunt opheffen

Maar een verbruik van 8-20 kWh is niet normaal voor deze run. Zit daar niet wat anders bij in ?

[ Voor 22% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 01-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Als dit al kan… wees er dan heel allert op dat er (gevaarlijk) warm water uit je kranen komt waar je geen thermostatische kraan hebt. Ook niet alle thermostatische kranen kunnen overweg met water >60 graden
Daar heb je gelijk in. Maar even uit interesse; als gedachtenexperiment. Zou dit op te lossen zijn door een soort van mengkraan te plaatsen bij het warme water (uitgang warmwatertank) waardoor het altijd bijgemengd wordt tot bijvoorbeeld een max van 60 graden? Dus als de temperatuur daarboven komt, dan wordt er koud bijgemengd. Geen idee of zoiets bestaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10 10:36
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Let op: als je deze run overdag doet, mag deze niet onderbroken worden door een warm water vraag. De warmtepomp schiet dan in storing. Het is mij nog steeds onduidelijk hoe je deze storing makkelijk kunt opheffen

Maar een verbruik van 8-20 kWh is niet normaal voor deze run. Zit daar niet wat anders bij in ?
Hm dat is wel een nadeel inderdaad.

Betreft een boilervat van 300L dus dat zal het verklaren. Afgelopen weken is het +- 8 kWh, in januari/februari zag ik uitschieters naar 20.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
[...]

Dat kan op twee manieren:
1e: De Legionella run nogmaals laten draaien zonder in die periode warm water te tappen.
2e: 1 week wachten tot de Legionella run opnieuw draait en dan zonder fouten en zonder warm water te tappen.
Het alarm gaat dan vanzelf weer weg.
Het alarm is niet op een andere manier te resetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:48:
[...]

Mag ik aannemen dat je deze instelling bedoeld (0=beperkt) of moet ik dan elders iets instellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lkss4b2hFajXURs2Ky870-FKHe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFmxMXtkIc7azwqYqNAsT3JX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Rojado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Mag ik aannemen dat je deze instelling bedoeld (1= beperkt) of moet ik dan elders iets instellen?
[Afbeelding]
Voor zover ik in dit topic "ergens een hele tijd geleden" heb gelezen, is de instelling "0 = Beperkt" niet zoals je zou verwachten, maar de werkelijkheid is "0 = Uit".
Deze verwarring zou zijn ontstaan door een vertaalfout Japans - Engels - Belgisch - Nederlands.
In welke volgorde is mij niet bekend.

Als dit echter niet waar is, dan moeten de experts mij maar even corrigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark123
  • Laatst online: 16-05-2024
Hoi, ik heb een Daikin Altherma 3WP met 230 liter boiler. Ik heb zonnepanelen en een thuisaccu (22kw). Nu wil ik eigenlijk automatiseren dat de boiler bij lage stroomprijzen gaat verwarmen (heb ook een dynamisch energiecontract) Bijvoorbeeld via Homey. Is dat überhaupt mogelijk? Of is de enige manier handmatig of middels een tijdschema (ook handmatig eigenlijk) dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Mag ik aannemen dat je deze instelling bedoeld (0=beperkt) of moet ik dan elders iets instellen?
[Afbeelding]
Deze (=BUH) moet inderdaad op ‘beperkt’. De instelling voor het element in de tank (= BSH, ‘booster’) moet op ‘alleen desinfectie’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:09:
[...]

Deze (=BUH) moet inderdaad op ‘beperkt’. De instelling voor het element in de tank (= BSH, ‘booster’) moet op ‘alleen desinfectie’.
Die BSH instelling zit dus ‘diep’ in de installateurs instelling? Ik zie nog even, hele manual doorgenomen, niet waar/hoe ik dit kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qQOWdCnWRSO-r_i3wb0sjV1ZE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppGbyWSUs5Wmn11J0INGRZLG.jpg?f=fotoalbum_large

En wat betekent de afkorting bsh eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Rojado op 01-05-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastend99
  • Laatst online: 27-09 18:21
Mark123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:40:
Hoi, ik heb een Daikin Altherma 3WP met 230 liter boiler. Ik heb zonnepanelen en een thuisaccu (22kw). Nu wil ik eigenlijk automatiseren dat de boiler bij lage stroomprijzen gaat verwarmen (heb ook een dynamisch energiecontract) Bijvoorbeeld via Homey. Is dat überhaupt mogelijk? Of is de enige manier handmatig of middels een tijdschema (ook handmatig eigenlijk) dit voor elkaar te krijgen?
In de laatste versie van de Daikin onecta app voor Homey zit een flow kaart waarmee je de heetwatertank aan/uit kan schakelen. Mogelijk is dit een bruikbare optie. Ik gebruik deze functie zelf niet, volgens mij levert de flow kaart uiteindelijk hetzelfde resultaat op als de groene aan/uit knop in de daikin onecta app op de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Mogelijk dat de gemiddeld temperatuur lager was, maar meer zon dan maart? Geen idee hoeveel zon instraling er is bij jullie, maar dat kan natuurlijk wel schelen.
Mindergas schreef me terug dat het lastiger is met een WP vanwege wisselende COPs oid. Dus het zegt niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Die BSH instelling zit dus ‘diep’ in de installateurs instelling? Ik zie nog even, hele manual doorgenomen, niet waar/hoe ik dit kan instellen.

[Afbeelding]

En wat betekent de afkorting bsh eigenlijk?
Booster secondary heater, volgens mij. Die uit het plaatje is het idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Booster secondary heater, volgens mij. Die uit het plaatje is het idd.
Geld dit ook als je maar alleen één 2kW elektrisch element hebt? Dit vanwege het woordje ‘secondary’ , er zijn immers systemen met een en systemen met twee elektrische elementen.

Wat ik hiermee bedoel, als je dus maar één elektrisch element hebt is het dan niet afdoende om de functie 0=beperkt in te vullen?

P.s. Heeft de instelling 0= beperkt nog invloed op de desinfectie cyclus, die heeft het element immers nodig, of werkt het element bij desinfectie dan toch nog bij de ‘ beperkt’ instelling?

Of andere, nadelige effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Geld dit ook als je maar alleen één 2kW elektrisch element hebt? Dit vanwege het woordje ‘secondary’ , er zijn immers systemen met een en systemen met twee elektrische elementen.

Wat ik hiermee bedoel, als je dus maar één elektrisch element hebt is het dan niet afdoende om de functie 0=beperkt in te vullen?

P.s. Heeft de instelling 0= beperkt nog invloed op de desinfectie cyclus, die heeft het element immers nodig, of werkt het element bij desinfectie dan toch nog bij de ‘ beperkt’ instelling?

Of andere, nadelige effecten?
Bij een wandmodel heb je een 2 kW element in je binnenunit (BUH) en een los 3 kW element in de tank (BSH). Bij een vloerstaandmodel heb je alleen een 3 kW element in de binnenunit. (En dan heb je uiteraard nog de modellen met een zwaardere BUH.)

Het element in de tank moet je niet helemaal uitzetten, die moet staan op ‘alleen desinfectie’ (for obvious reasons). Verder zijn er geen nadelige effecten als je WP genoeg capaciteit heeft in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark123
  • Laatst online: 16-05-2024
eastend99 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:55:
[...]

In de laatste versie van de Daikin onecta app voor Homey zit een flow kaart waarmee je de heetwatertank aan/uit kan schakelen. Mogelijk is dit een bruikbare optie. Ik gebruik deze functie zelf niet, volgens mij levert de flow kaart uiteindelijk hetzelfde resultaat op als de groene aan/uit knop in de daikin onecta app op de smartphone.
Hum ja, maar zover ik zie zorgt dat inschakelen niet dat hij gaat verwarmen (behalve als hij toevallig onder de grenswaarde is gezakt). Eigenlijk zou ik willen dat hij verwarmt naar bijvoorbeeld 60 graden als de energieprijs laag of negatief is. En anders gewoon verwarmt naar 50 graden als hij onder zijn grenswaarde zakt
Ben ik nog te volgen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Heel terechte opmerking!

Ik heb alle kranen die we thuis gebruiken opgezocht, en al onze grohe thermostatische kranen (bad, douche, en wastafel) kunnen tot 70 graden en al onze nobili kranen kunnen tot 80 graden.
De daikin boiler 300 L kan tot 75 graden.
Ik ga dus de maxT van onze warmtepomp instellen op 68 graden zodat hij bij negatieve elektriciteitsprijzen op de weerstand gaat verwarmen van 52 graden naar 68 graden… benieuwd hoe lang hij hier mee bezig is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 19:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

MrFish schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:24:
Bij een wandmodel heb je een 2 kW element in je binnenunit (BUH) en een los 3 kW element in de tank (BSH). Bij een vloerstaandmodel heb je alleen een 3 kW element in de binnenunit. (En dan heb je uiteraard nog de modellen met een zwaardere BUH.)
De meest verkochte Altherma vloerstaanders hebben 3 x 2 kW elementen (6V) waarbij Daikin in NL adviseert om deze alleen op één element aan te sluiten, wat de BUH capaciteit dus effectief 2 kW maakt. De 9V variant die officieel geschikt is voor 3-fase krachtstroom in NL en 9 kW kan leveren is in NL overkill, ga je nooit nodig hebben. Het is echter relatief eenvoudig om een 6V model om te bouwen (intern anders te bedraden) zodat deze ook goed werkt op krachtstroom, dat heb ik zelf ook gedaan. Dan heb je de optie om 2, 4 of 6 kW BUH te configureren op de binnenunit.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DexterDee schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:35:
[...]

De meest verkochte Altherma vloerstaanders hebben 3 x 2 kW elementen (6V) waarbij Daikin in NL adviseert om deze alleen op één element aan te sluiten, wat de BUH capaciteit dus effectief 2 kW maakt. De 9V variant die officieel geschikt is voor 3-fase krachtstroom in NL en 9 kW kan leveren is in NL overkill, ga je nooit nodig hebben. Het is echter relatief eenvoudig om een 6V model om te bouwen (intern anders te bedraden) zodat deze ook goed werkt op krachtstroom, dat heb ik zelf ook gedaan. Dan heb je de optie om 2, 4 of 6 kW BUH te configureren op de binnenunit.
Klopt inderdaad en daar ben ik mee bekend. Ik ging even uit van de situatie zoals het in NL meestal wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
[...]

Ik laat hem overdag de legionella run doen en heb ook geregeld warm water gebruikt. Nog nooit een storing gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Of je een storing of alarm tijdens de Legionella run krijgt is afhankelijk van de volgende situatie:

ALS de Legionella run het SWW heeft opgewarmd tot Tankinstelpunt (instelling parameter [2-03]),
DAN mag de temperatuur van het SWW binnen de Tijdsduur (instelling van parameter [2-04])
niet lager zakken dan instelling parameter [2-03] - 5 graden.

ALS dat wel gebeurt (bijvoorbeeld door gebruik van SWW tijdens de Legionella run),
DAN volgt een alarm met foutcode AH-00 (Tankdesinfectiefunctie niet correct uitgevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Ok, even tussen door een wellicht domme vraag, maar wat is het verschil tussen BUH en BSH?
Vandaag sprong bij mij de BUH aan voor de legionella run, direct vanaf ~45c tot 60c en ook voor het opwarmen vanmorgen van ~35c naar ~45.

Ik had natuurlijk het liefst verwarmt op de buiten unit nu, omdat het lekker warm is. Dus dit was even balen.

Ik dacht altijd dat er een instelling was om de BUH alleen op legionella te zetten, maar blijkbaar is dat op Alleen WTW. De alleen legionella instelling zit bij de BSH, maar die optie mist in mijn instellingen menu. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_Ephhhyvl6JK8E2lFx0nxBKrc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dviBdRmyHndnhbgIG2fl389U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door SmartGuyz op 02-05-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

SmartGuyz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:21:
Ok, even tussen door een wellicht domme vraag, maar wat is het verschil tussen BUH en BSH?
Vandaag sprong bij mij de BUH aan voor de legionella run, direct vanaf ~45c tot 60c en ook voor het opwarmen vanmorgen van ~35c naar ~45.

Ik had natuurlijk het liefst verwarmt op de buiten unit nu, omdat het lekker warm is. Dus dit was even balen.

Ik dacht altijd dat er een instelling was om de BUH alleen op legionella te zetten, maar blijkbaar is dat op Alleen WTW. De alleen legionella instelling zit bij de BSH, maar die optie mist in mijn instellingen menu. Klopt dit?

[Afbeelding]
Welke Daikin heb je exact?
(En heb je de moeite genomen om een paar posts terug te lezen?)

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 02-05-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
MrFish schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Welke Daikin heb je exact?
(En heb je de moeite genomen om een paar posts terug te lezen?)
Model staat onder mijn post in mijn handtekening, maar precies is het de EHVX08S23EJ6V en ja, ik zit hier al een pagina of 200, maar ik onthoud niet alles.

Dit is de eerste keer dat hij 100% van de opdracht op de BUH deed, dus vandaar.

Maar de BUH heeft die instelling dus niet (alleen legionella)

[ Voor 17% gewijzigd door SmartGuyz op 02-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKeurentjes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-09 16:30
Laatste dagen wat vreemd gedrag van de aansturing warmtepomp (Daikin EHBH08E6V binnenunit) in relatie tot de boiler. Normaliter wordt de wp ingeschakeld om de boiler weer op T=50C te brengen. Echter soms doet de wp dit en de andere keer het elektrisch element in de boiler. Zie afbeelding hieronder. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vf-mguzgXl0mSiRvDFiMO-P3yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8CSr3QlkzvnQ7Zc6qrnEKTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

SmartGuyz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Model staat onder mijn post in mijn handtekening, maar precies is het de EHVX08S23EJ6V en ja, ik zit hier al een pagina of 200, maar ik onthoud niet alles.

Dit is de eerste keer dat hij 100% van de opdracht op de BUH deed, dus vandaar.

Maar de BUH heeft die instelling dus niet (alleen legionella)
Aan je handtekening kan ik niet zien of je een vloerstaand- of wandmodel hebt, aan het typenummer wel. Dat verschil is essentieel, want bij een vloerstaandmodel heb je alleen een BUH en geen BSH, zie mijn eerdere post.

In jouw geval zou ik de BUH helemaal uitzetten; er is idd geen aparte 'alleen desinfectie' optie. Ik ga ervan uit dat die dan alsnog voor desinfectie zou moeten aangaan, maar dat is een kwestie van proberen.

Het probleem kan ook nog zijn dat de buitentemperatuur >25°C is en je de tank probeert op te warmen boven de 45°C. Van 25–35°C buitentemperatuur kan de compressor de tank slechts opwarmen tot 45°C, daarboven gaat het met de BUH of BSH. Boven de 35°C gaat het helemaal op het element. Zorg dan ook dat de temperatuursensor achterop de buitenunit niet in de zon staat; dat scheelt zo 10 graden in de gemeten temperatuur en kan ervoor zorgen dat de WP ten onrechte denkt dat het te warm is. (En verplaats je SWW moment in de zomer naar een koeler tijdstip; bijv halverwege de ochtend.)

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 02-05-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
MrFish schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:36:
[...]

[...]

In jouw geval zou ik de BUH helemaal uitzetten; er is idd geen aparte 'alleen desinfectie' optie. Ik ga ervan uit dat die dan alsnog voor desinfectie zou moeten aangaan, maar dat is een kwestie van proberen.

[...]
Pagina 199 van de Installateurshandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOixImLRx9Y2KhJ6HM0Yi23wMHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LVNOECzU9GgroCnGfgxx5jyU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

piieter schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Pagina 199 van de Installateurshandleiding:
[Afbeelding]
Deze tekst slaat ergens anders op: namelijk op het feit dat de desinfectie-cyclus blijft doorlopen, zelfs al schakel je SWW uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MrFish schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Deze tekst slaat ergens anders op: namelijk op het feit dat de desinfectie-cyclus blijft doorlopen, zelfs al schakel je SWW uit.
Dan heb ik jouw tekst verkeerd geïnterpreteerd.

Wat ik uit de Installateurshandleiding haal is, dat de desinfectie-cyclus altijd doorgaat ondanks de instellingen voor de BUH (zelfs tijdens vakanties).
Behalve... als je de BUH fysiek uitschakelt met bijvoorbeeld de werkschakelaar of de aardlekautomaat.

Maar ik kan het fout hebben. Ook dan hoor ik dat graag.

[ Voor 34% gewijzigd door piieter op 03-05-2024 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Begin vorige week kwam hier de vraag of het beter was om SWW uit te zetten tijdens vakantie. Ik was afgelopen week een midweekje weg, en heb hem toen uitgezet.

Ter info: dit was de tank temperatuur, elke dag om 12.00u, en tussen haakjes de omgevings temperatuur (in dit geval de zolder)
ma: 41 gr (18.5 gr)
di: 37 gr (19)
wo: 34 gr (20)
do: 32gr (21)
vr: 30 gr (20).

1 van de punten genoemd begin deze week, is dat het stilstandsverlies minder wordt. Dit is in bovenstaande data goed te zien.

Vervolgens gister in 1 uur tijd van 30 naar 53 gr opgewarmd, en dit kostte slechts 2.3kWh. Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel meer energie het had gekost als ik hem op warmhouden had laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:48:
Begin vorige week kwam hier de vraag of het beter was om SWW uit te zetten tijdens vakantie. Ik was afgelopen week een midweekje weg, en heb hem toen uitgezet.

Ter info: dit was de tank temperatuur, elke dag om 12.00u, en tussen haakjes de omgevings temperatuur (in dit geval de zolder)

1 van de punten genoemd begin deze week, is dat het stilstandsverlies minder wordt. Dit is in bovenstaande data goed te zien.

Vervolgens gister in 1 uur tijd van 30 naar 53 gr opgewarmd, en dit kostte slechts 2.3kWh. Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel meer energie het had gekost als ik hem op warmhouden had laten staan.
Interessant.

Dus met een hysterese van 23 en een max van 53 verbruik je dan het minste theoretisch. Als je laag in de 30 graden nog acceptabel vindt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
[...]

[...]
Dit is een natuurkundig verschijnsel.
Het warmteverlies is recht evenredig met Delta T (het verschil tussen de watertemperatuur in het vat t.o.v. de omgevingstemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 20:55
is dehybride daikin instaat.

om de cv aan/uit te zetten, en ook 2 thermosfaten aangesloten te hebben.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 22:28

HermanGast

Exige GT3

Mark123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Hum ja, maar zover ik zie zorgt dat inschakelen niet dat hij gaat verwarmen (behalve als hij toevallig onder de grenswaarde is gezakt). Eigenlijk zou ik willen dat hij verwarmt naar bijvoorbeeld 60 graden als de energieprijs laag of negatief is. En anders gewoon verwarmt naar 50 graden als hij onder zijn grenswaarde zakt
Ben ik nog te volgen :)?
Heb je al naar de SmartGrid contacten gekeken?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ligt de server van Daikin er momenteel uit?
Als ik op de statuspagina kijk in de Onecta-app, dan zeggen ze bij Daikin dat alles operationeel is.
De Onecta-app kan echter geen verbinding met de server maken.

Hebben meer mensen hier hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff snel, niet alles bijgelezen tot nu toe, doe ik asap, maar;

Ik zou binnenkort voor het eerst omschakelen naar koelmodus. Wat zijn de settings to-check zeg maar? :) Iemand vaker gekoeld al? Ik heb vv onder en boven rads.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:40:
Ligt de server van Daikin er momenteel uit?
Als ik op de statuspagina kijk in de Onecta-app, dan zeggen ze bij Daikin dat alles operationeel is.
De Onecta-app kan echter geen verbinding met de server maken.

Hebben meer mensen hier hetzelfde probleem?
Ff uitloggen en inloggen. Was na de update hier ook.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-10 22:13

Coffee

Coffee

Dag allen, 24 april week heeft de installateur de booster toegevoegd aan onze 300L boiler. Deze was eerst niet aanwezig door een foutief advies vanuit Daikin. Sinds donderdag 2 mei (eind v.d. middag) is de boiler aangesloten aangesloten op douche en keuken en dus gebruik.

Sindsdien vallen mij twee zaken op:
  • Sinds het installeren van de booster op 24 april koelt de boiler veel sneller af. In plaats van een stilstandverlies van 0,36 graden per uur, is het verlies nu 1,36 graden per uur.
  • Sinds 2 mei is er een watervraag. Dan wordt de boiler opgewarmd, hetgeen zoals is ingesteld. Na het opwarmen als gevolg van een watervraag is het stilstandverlies ineens wel normaal (0,28 - 0,4 graden per uur). Als de temperatuur dan weer middels stilstand weer onder met minimum zakt, is het stilstand verlies ineens weer 1,36 graden.
Waar zou dit vandaan kunnen komen? 'Vergeet' de WP de driewegklep terug te zetten of zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVN5b4wZo2V27SW7NI8OJNr-vaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbJ2tkqNC3vh2Xn4tCGfOLKc.png?f=fotoalbum_large

Edit: het valt mij overigens op dat ik tijdens deze perioden van verwarmen en koelen nergens iets zie veranderen in de warmtepomp. Geen heat yield, thermostaat blijft uit, IO mode blijft ook uit.

Kan het zijn dat hij op de net geïnstalleerde booster aan het verwarmen is, en dat deze vrij lokaal het water opwarmt? Die booster zit nog geen 50cm onder de sensor. Wellicht dat die het water rondom de sensor heter maakt, en deze daarom sneller afkoelt dan daadwerkelijk gebeurd? Bij installateursinstellingen stond de boosterverwarming op “toestaan”. Heb deze nu op “alleen desinfectie” gezet om te testen of dit het geval was.

[ Voor 19% gewijzigd door Coffee op 07-05-2024 06:41 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hebben jullie wel eens opgelet wat het verschil in debiet is tussen wanneer de pomp wel/niet aanstaat?

Merk nu bij onze AT3 dat het verschil 0,4 bar is.

Op zich geen issue zou je zeggen, maar onder de 1,4 bar valt onze warmtepomp in storing.
Afgelopen december is het water aangevuld naar 2,1 bar debiet toen ons expansievat is vervangen onder garantie en nu is het debiet nog 1,9 bar.

Echter toen de warmtepomp gisteren af was geslagen zag ik dat het nog maar 1,5 bar was in ruststand. Later op de avond stond het weer op 1,9 bar en was er weer een flow. Vanmorgen was de flow weer 0 en het debiet 1,5 bar.

Is dit jullie ook al eens opgevallen?

Door het grote verschil tussen wel/geen flow is er maar een kleine marge van 0,2 bar voordat de warmtepomp in een debiet storing valt. Dat zou betekenen dat ik ongeveer 3x per jaar het water in de warmtepomp moet gaan aanvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
AndereKoekoek schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:18:
Hebben jullie wel eens opgelet wat het verschil in debiet is tussen wanneer de pomp wel/niet aanstaat?

Merk nu bij onze AT3 dat het verschil 0,4 bar is.

Op zich geen issue zou je zeggen, maar onder de 1,4 bar valt onze warmtepomp in storing.
Afgelopen december is het water aangevuld naar 2,1 bar debiet toen ons compressievat is vervangen onder garantie en nu is het debiet nog 1,9 bar.

Echter toen de warmtepomp gisteren af was geslagen zag ik dat het nog maar 1,5 bar was in ruststand. Later op de avond stond het weer op 1,9 bar en was er weer een flow. Vanmorgen was de flow weer 0 en het debiet 1,5 bar.

Is dit jullie ook al eens opgevallen?

Door het grote verschil tussen wel/geen flow is er maar een kleine marge van 0,2 bar voordat de warmtepomp in een debiet storing valt. Dat zou betekenen dat ik ongeveer 3x per jaar het water in de warmtepomp moet gaan aanvullen.
Je haalt druk en debiet door elkaar. 1,5 bar is de druk van het systeem. 0l/min is de flow/debiet van het systeem.

Maar even terug komen op je probleem. Ik heb afgelopen 1,5 jaar nog niet moeten bijvullen en mijn druk blijft stabiel op 2 bar.

Er zijn natuurlijk verschillende factoren wat daar een invloed op hebben. Maar zou het kunnen dat je nog lucht in je systeem hebt? Voldoende ontvluchters op de cruciale plaatsen is belangrijk. Je moet goed kijken dat er nergens geen lucht kan blijven hangen in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Onk_the_Monk schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Je haalt druk en debiet door elkaar. 1,5 bar is de druk van het systeem. 0l/min is de flow/debiet van het systeem.

Maar even terug komen op je probleem. Ik heb afgelopen 1,5 jaar nog niet moeten bijvullen en mijn druk blijft stabiel op 2 bar.

Er zijn natuurlijk verschillende factoren wat daar een invloed op hebben. Maar zou het kunnen dat je nog lucht in je systeem hebt? Voldoende ontvluchters op de cruciale plaatsen is belangrijk. Je moet goed kijken dat er nergens geen lucht kan blijven hangen in je systeem.
Ah ja dacht dat de druk gelijk was aan het debiet. Als de druk te laag is, krijg ik een debiet storing.
Installateur is al langs geweest en zegt dat alles verder helemaal in orde is. En de druk dusdanig langzaam zakt dat er geen lek in de leidingen kan zitten. Lucht zou er niet in kunnen zitten, want de Altherma3 ontlucht zichzelf automatisch?

Heb zelfs een demo moeten geven hoe ik het water bijvul om de druk weer op peil te krijgen. Dat ik dus eerst de slang vol laat lopen en dan pas aansluit ipv een lege slang aansluiten. Ze dachten dat het daardoor kwam.

Van de mensen met een Daikin warmtepomp online en irl, is ons systeem ook de enige die steeds druk verliest. Aantal mensen in de wijk hadden in het najaar 2023 bij omschakelen koelen naar verwarmen pas de eerste keer een debiet melding en gaven aan in 3,5 jaar tijd na oplevering nooit water aan te hebben gevuld.

Vind sowieso het verschil in druk van 0,4 bar er hoog tussen rust/in werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
AndereKoekoek schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:22:
[...]
En de druk dusdanig langzaam zakt dat er geen lek in de leidingen kan zitten.
Dit is een gevaarlijke aanname. Hier had ik ook afgelopen jaar een dat ik 1x per 2 maanden een beetje moest bijvullen, vond ik ook raar. Tot een paar weken geleden opeens in 1x de druk op 0 stond, en ik wel degelijk een lek in de kruipruimte had. Als het daar heel langzaam druppelt, is het genoeg om de druk te laten zatten, maar te weinig om het te kunnen zien in de kruipruimte (bij mij in de kruipruimte iig)
AndereKoekoek schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:22:
[...]
Lucht zou er niet in kunnen zitten, want de Altherma3 ontlucht zichzelf automatisch?
De lucht die in de Altherma binnenkomt wel ja (voor zo ver ik weet). Maar als je een ander punt hebt waar lucht "gevangen" blijft zitten, zal deze nooit in de Altherma komen, en dus ook niet ontlucht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

danny.s schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Dit is een gevaarlijke aanname. Hier had ik ook afgelopen jaar een dat ik 1x per 2 maanden een beetje moest bijvullen, vond ik ook raar. Tot een paar weken geleden opeens in 1x de druk op 0 stond, en ik wel degelijk een lek in de kruipruimte had. Als het daar heel langzaam druppelt, is het genoeg om de druk te laten zatten, maar te weinig om het te kunnen zien in de kruipruimte (bij mij in de kruipruimte iig)
De installateur zelf zegt ook dat als er een lek was geweest dat het inmiddels wel groter zou zijn en de warmtepomp steeds sneller leeg zou lopen in de 3,5 jaar dat ie operationeel is. Zeker ook omdat we een stookprotocol hebben gedaan met de WP om de vloer zo goed mogelijk te laten drogen na oplevering.
Dat zoiets een dusdanige belasting op het CV zet dat een lekkage al lang was gesprongen.

Maar zal ze nog eens gaan mailen. Er klopt gewoon iets niet.
danny.s schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:52:
[...]
De lucht die in de Altherma binnenkomt wel ja (voor zo ver ik weet). Maar als je een ander punt hebt waar lucht "gevangen" blijft zitten, zal deze nooit in de Altherma komen, en dus ook niet ontlucht worden.
Ons huis heeft alleen vloerverwarming op alle3 de verdiepingen aangestuurd door 2 verdelers.
Zal eens bij de verdelers kijken of ik iets kan ontluchten. Thx !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:45
AndereKoekoek schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:21:
[...]

De installateur zelf zegt ook dat als er een lek was geweest dat het inmiddels wel groter zou zijn en de warmtepomp steeds sneller leeg zou lopen in de 3,5 jaar dat ie operationeel is. Zeker ook omdat we een stookprotocol hebben gedaan met de WP om de vloer zo goed mogelijk te laten drogen na oplevering.
Dat zoiets een dusdanige belasting op het CV zet dat een lekkage al lang was gesprongen.

[...]

Ons huis heeft alleen vloerverwarming op alle3 de verdiepingen aangestuurd door 2 verdelers.
Om even op jouw situatie in te haken.....

Met onze oude warmtepomp hadden we dat ook, die moest elk half jaar bijgevuld worden. De betreffende installateur bleef hoog en laag beweren dat het normaal was. Op een van de koppelingen zat groene corrosie, maar volgens hem was dat absoluut niks.

Inmiddels is de installatie vervangen (ook door andere redenen ) door een Daikin (en is al het leidingwerk vervangen) en is er totaal geen drukverlies meer.

Ik zou adviseren (zoals je zelf al aan gaf) om alle leidingen te controleren op groene oxidatie/corrosie. Als er leidingen geïsoleerd zijn zou ik dit even eraf halen om het goed te kunnen zien. Meestal gaan de koppelingen (licht) lekken.
Je staat volledig in je recht, maar helaas hebben veel installateurs een bord voor hun kop.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:45
kokpol schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Om even op jouw situatie in te haken.....

Met onze oude warmtepomp hadden we dat ook, die moest elk half jaar bijgevuld worden. De betreffende installateur bleef hoog en laag beweren dat het normaal was. Op een van de koppelingen zat groene corrosie, maar volgens hem was dat absoluut niks.

Inmiddels is de installatie vervangen (ook door andere redenen ) door een Daikin (en is al het leidingwerk vervangen) en is er totaal geen drukverlies meer.

Ik zou adviseren (zoals je zelf al aan gaf) om alle leidingen te controleren op groene oxidatie/corrosie. Als er leidingen geïsoleerd zijn zou ik dit even eraf halen om het goed te kunnen zien. Meestal gaan de koppelingen (licht) lekken.
Je staat volledig in je recht, maar helaas hebben veel installateurs een bord voor hun kop.......

Edit: mbt lucht in het systeem is het belangrijk dat er naast de ontluchter in de Daikin zelf ook een automatische ontluchter op het hoogste punt aanwezig is (bijv een zolder of 2e verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
[...]

[...]

Je kan zeker een klein lek hebben. Dat wordt niet noodzakelijk altijd groter. Zelfs al ooit gemerkt dat hele kleine lekjes terug dicht gaan door ophoping van minerale afzettingen. Is natuurlijk wel geen duurzame oplossing dus daar zou ik niet op hopen.

Heb je op elke verdeler ook een automatische ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
[...]

Voor de zekerheid je overstort nog even checken. Zou kunnen dat deze langzaam blijft druppelen nadat deze een keer is aangesproken. Bij een staand model zit deze in de binnenunit -> de slang aan de zijkant zou dan moeten druppelen.

Bij de overige modellen zie je de overstort ergens in het leidingwerk zitten.

####

Is het expantievat voldoende groot? Loopt de druk direct op bij inschakelen circulatie pomp of pas nadat het systeem op temperatuur is? (in het laatste geval is het expantievat verdacht.....)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Ik heb enkele dagen geleden de max temperatuur van de comfort stand op de Daikin Altherma ingesteld naar 68 graden (300 liter warmwatertank). Nu had ik deze middag via de app ingesteld dat hij vanaf 12u de comfortstand moest beginnen, maar toch ging hij maar tot 48 graden (ondanks dat ik hem op krachtig had gezet)...

Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 22:18
MatteC schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:02:
Ik heb enkele dagen geleden de max temperatuur van de comfort stand op de Daikin Altherma ingesteld naar 68 graden (300 liter warmwatertank). Nu had ik deze middag via de app ingesteld dat hij vanaf 12u de comfortstand moest beginnen, maar toch ging hij maar tot 48 graden (ondanks dat ik hem op krachtig had gezet)...

Hoe staat de waarde "Bediening" bij de Boosterverwarming? Wellicht bij jou nodig om op 0 of 1 te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PywK-3BSMWcgfb6bUcWkw4eaG5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5S2bvZdLXLwcg99NKsRW5DWO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MatteC schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:02:

Of heb je de maximum temperatuur instelling op 48 staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX5Ropf9LOOykjUESUg8p3Gw1i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7moatT42oRnrHvCvbqBl1Xi.jpg?f=fotoalbum_large

Of de installateur instelling voor comfort nog bekijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0wbfVTeU4_4EZqKrZxNPkexwqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLAz7vzmBNjHjR4lAN9b6NJk.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot is er ook nog zoiets als een opslagstoptemperatuur, zie onderstaande, weet alleen nog niet waar die ingesteld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0TQb48RtwyxkS_2U7uEjrr6rdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX4caB7IIl6Y70C69bYgNIcM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar….onder de streep begrijp ik niet goed waarom je naar 68 graden toe zou willen in de comfort stand. Dat is onvoordelig in de zin van verbruik en mogelijk gevaarlijk aan de kraan.

[ Voor 20% gewijzigd door Rojado op 10-05-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
vraagje!

altherma h monoblock zou tot 4 graden wp gebruiken. kan deze ingesteld worden om lager te gaan? en is dit de standaard setting of is 4 echt de limiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:08
michielsweb schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:49:
vraagje!

altherma h monoblock zou tot 4 graden wp gebruiken. kan deze ingesteld worden om lager te gaan? en is dit de standaard setting of is 4 echt de limiet
We begrijpen niks van je vraag.
Welk type heb je nou exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Daikin Altherma Hybride H 4kW
volgens data zou maar tot 4 graden buitentemperatuur het werk doen. is dat echt de limiet of zou hij lager ingesteld kunnen worden (

[ Voor 6% gewijzigd door michielsweb op 11-05-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
michielsweb schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:52:
Daikin Altherma Hybride H 4kW
volgens data zou maar tot 4 graden buitentemperatuur het werk doen. is dat echt de limiet of zou hij lager ingesteld kunnen worden (
Ideetje....gewoon een Daikin Monoblock (kan gewoon onder nul door tuffen) om te verwarmen en SWW met je HR Ketel. Gewoon loskoppelen. Ik neem aan dat je geen plek voor een boiler hebt? Welk plek....FE. Op lange termijn is FE altijd goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
MotorBeast schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Ideetje....gewoon een Daikin Monoblock (kan gewoon onder nul door tuffen) om te verwarmen en SWW met je HR Ketel. Gewoon loskoppelen. Ik neem aan dat je geen plek voor een boiler hebt? Welke plek....FE. Op lange termijn is FE altijd goedkoper.
inderdaad voor boiler is momenteel geen ruimte!.
het vrouwtje wil een WP eerst 2 jaar laten draaien met de veiligheid van terug val op cv.

dus ik vroeg me af of deze daikin dus instelbaar was. want aan het einde van de rit zit ik dan maar met een 1 op 1 vervanging.

ik wil eventueel ook wel gelijk een volwaardige plaatsen. maar dan moet ik zeker gelijk de cv afkoppelen? daar wilt me vrouw nog niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
michielsweb schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:19:
[...]

inderdaad voor boiler is momenteel geen ruimte!.
het vrouwtje wil een WP eerst 2 jaar laten draaien met de veiligheid van terug val op cv.

dus ik vroeg me af of deze daikin dus instelbaar was. want aan het einde van de rit zit ik dan maar met een 1 op 1 vervanging.

ik wil eventueel ook wel gelijk een volwaardige plaatsen. maar dan moet ik zeker gelijk de cv afkoppelen? daar wilt me vrouw nog niet echt aan.
Sorry hoor, daar wil de vrouw niet aan? 8)7 Op basis van onderbuikgevoel dan zeker? Als het goed is weet je wat je nodig hebt aan vermogen bij -10 met welke aanvoertemperatuur. Dan kan je gewoon zorgeloos verwarmen met een WP.

Voor SWW alleen gas wordt overigens een dure aangelegenheid. Als je zo'n 300/400m3 verbruikt daarvoor zit je inclusief alle kosten op zo'n €2,- per m3. Niet lollig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
MotorBeast schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Sorry hoor, daar wil de vrouw niet aan? 8)7 Op basis van onderbuikgevoel dan zeker? Als het goed is weet je wat je nodig hebt aan vermogen bij -10 met welke aanvoertemperatuur. Dan kan je gewoon zorgeloos verwarmen met een WP.

Voor SWW alleen gas wordt overigens een dure aangelegenheid. Als je zo'n 300/400m3 verbruikt daarvoor zit je inclusief alle kosten op zo'n €2,- per m3. Niet lollig meer.
mijn vrouw is helaas sceptical over warmtepompen.
ik verbruik gemiddeld 0.6 per dag voor warm water, ongeveer 580/600 kuub aan huiswarmte per jaar.
mijn vrouw heeft inderdaad als eis gesteld, om 2 jaar een cv standby te hebben staan.

dus ja,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72Itbxfl3uHOtNOkye5vG6Q6tlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtIjqxO7FDaHFS4uTcilbUK0.png?f=fotoalbum_large

Ik zie t niet. Wie ziet t wel?
Waarom 2x de BUH aan voor opwarmen van de tank? De tweede (meest rechtse) keer snap ik wel, van 42 graden naar 45 graden is te kleine delta, dus dat doet ie op de BUH. En dat mag ook want om 17h staat een opwarming gepland.

Maar de eerste keer rond 14h20 kan ik niet verklaren. Tank 39 graden om 14h20, en 43 graden om 15h15.
Lijkt ook erop dat ie geen outdoortemp check heeft gedaan, want die oranje lijn heeft geen meetpunt rond 14-15h. Die stond nog op 16,5 graden van de laatste meting rond 08h deze ochtend...raar

Zo jammer dit, alleen de tank op temp houden ondanks maar 2x douchen de ochtend, kost dan veel onnodige buh power... :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP-XKYIcYFBUazJCOY_7Ezgnpmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/muplPHQ8vnlNMwYE5Bkx7ngr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door PCJR op 12-05-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:47
Vreemd gedrag vandaag. Vloermodel Daikin. We hebben de SWW op warmhouden 52 graden staan met een hysterese van 5 graden. Echter stond hij vanmiddag al een flinke tijd op 42 graden (vanochtend gedoucht). Om een uur of zes was dit nog steeds zo, dus toen SWW instelling van aan naar uit gezet en weer terug naar aan. Hierdoor werd hij getriggerd en begon hij weer met verwarmen (zag dat stroomverbruik ook direct toenam in huis). Echter zag ik eerst de temperatuur nog verder dalen naar 38 graden, waarna hij nu bijna 2,5 uur heeft opgewarmd om de gewenste 52 graden te bereiken. Komt dit door de warme temperaturen buiten? Buitenunit staat op een platdak en zag dat de buitentemperatuursensor vanmiddag 39 graden aangaf. Had verwacht dat hij dan volledig op de BUH zou gaan verwarmen? Maar niet dat het zo lang zo duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 22:18
PCJR schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]

Ik zie t niet. Wie ziet t wel?
Waarom 2x de BUH aan voor opwarmen van de tank? De tweede (meest rechtse) keer snap ik wel, van 42 graden naar 45 graden is te kleine delta, dus dat doet ie op de BUH. En dat mag ook want om 17h staat een opwarming gepland.

Maar de eerste keer rond 14h20 kan ik niet verklaren. Tank 39 graden om 14h20, en 43 graden om 15h15.
Lijkt ook erop dat ie geen outdoortemp check heeft gedaan, want die oranje lijn heeft geen meetpunt rond 14-15h. Die stond nog op 16,5 graden van de laatste meting rond 08h deze ochtend...raar

Zo jammer dit, alleen de tank op temp houden ondanks maar 2x douchen de ochtend, kost dan veel onnodige buh power... :/
[Afbeelding]
Wat was de buitenunit temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
Heb voor SWW programma + warmhouden. Om 17.00u moet ie naar 48 toe gaan. Dat heeft ie deze week op BUH gedaan, want buitentemperatuur sensor gaf 25+ aan. Zon gaat namelijk onder waar unit staat dus vol in de zon rond 17u.

Zit ook een nasty bug in Danfoss Ally app. Systeem schakelde weer niet om naar koelen, half jaar geleden was het niet omschakelen naar verwarmen. Moest ik weer danfoss Icon uit de app gooien en toen sprong ie op koelen. Weer toevoegen en alles werkt weer zoals het hoort.

Had begane grond en 2e etage in de winter waterzijdig ingeregeld (gelijke retourtemperaturen) maar de eerste etage niet (slaapkamer verwarm ik niet). Beetje dom van om niet de eerste etage gelijk in te regelen, want nu is het wat lastiger om gelijke retourtemperaturen te krijgen voor de eerste etage.

Gelijk melding gemaakt bij Danfoss.

[ Voor 22% gewijzigd door Rainesh op 12-05-2024 22:28 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Wat was de buitenunit temperatuur?
Dat is het aparte...
Zoals ik aangaf zie ik geen buitentemp check. Maar ik weet dus niet of hij deze oranje lijn ook als data pakt om de buitenunit temp te meten. Het moet denk ik een andere input van data zijn, want anders had hij dus 16,5 graden gemeten rond 14h20...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np5eeG8pfXDr3t5BcnSHqff08WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZXhM7dvXnJifbXtr1ehZXCo.png?f=fotoalbum_large

Om 17h00 heeft ie ook maar 1 meetpunt waar mijn cursor blijft plakken. Toen was het 40,5. Dan is het verklaarbaar dat de BUH (helaas) alles doet.

Ik heb helaas de data niet van "Altherma outside temperature". Alleen van die oranje lijn/entiteit hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 12-05-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Iemand hier die koelen wel 24/7 aan krijgt? Vorig jaar begon WP te pendelen vanaf circa 18u. En gisteravond (nadat ik het om het laten schakelen) begon het weer na een tijdje te pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LEyHH_v9MyNWkG4wXeTI6zB6N0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OKuymlqkbYMRBXFbyQOTe5Jf.png?f=user_large

Aan flow zou het niet moeten liggen, want nagenoeg heel het huis staat open. Vanaf de ochtend tot einde middag/begin avond gaat het wel goed met hele lange runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Laatst online: 18:29
Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:06:
Iemand hier die koelen wel 24/7 aan krijgt? Vorig jaar begon WP te pendelen vanaf circa 18u. En gisteravond (nadat ik het om het laten schakelen) begon het weer na een tijdje te pendelen.

[Afbeelding]

Aan flow zou het niet moeten liggen, want nagenoeg heel het huis staat open. Vanaf de ochtend tot einde middag/begin avond gaat het wel goed met hele lange runs.
Heb je de delta t al lager gezet? Want de aanvoer watertemperatuur zal maximaal op 16 graden staan (sommigen raden zelfs 18 aan). Als je dan een delta t van 5 graden hebt dan blijft er amper ruimte over om warmte af te voeren. Ik heb bij koelen de delta t op 3 staan. Dan nog weet ik niet of 24/7 koelen gaat werken. Je moet natuurlijk wel warmte hebben om af te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hetisweergezell schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:17:
[...]

Heb je de delta t al lager gezet? Want de aanvoer watertemperatuur zal maximaal op 16 graden staan (sommigen raden zelfs 18 aan). Als je dan een delta t van 5 graden hebt dan blijft er amper ruimte over om warmte af te voeren. Ik heb bij koelen de delta t op 3 staan. Dan nog weet ik niet of 24/7 koelen gaat werken. Je moet natuurlijk wel warmte hebben om af te voeren
Dacht dat mijn delta T al op 3 stond maar stond dus op 4. Heb dat net op 3 ingesteld en koelen op stooklijn ipv vast 18 graden. Pas bij 30 graden gaat het op 18graden koelen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Laatst online: 18:29
Rainesh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:36:
[...]

Dacht dat mijn delta T al op 3 stond maar stond dus op 4. Heb dat net op 3 ingesteld en koelen op stooklijn ipv vast 18 graden. Pas bij 30 graden gaat het op 18graden koelen. Ben benieuwd
Hoe staat die stooklijn nu ingesteld? Ik heb hem zelf vast op 16 staan en tot nu toe nog geen last van condens gehad (en met voldoende groepen open ook geen last van pendelen). Wel staat de boel weersafhankelijk ingesteld zodat het koelen pas begint bij een buitentemperatuur van boven de 23 graden (gemeten op de buitenunit die bij mij vol in de zon staat en waar het dus al snel boven die 23 graden uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hetisweergezell schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:55:
[...]

Hoe staat die stooklijn nu ingesteld? Ik heb hem zelf vast op 16 staan en tot nu toe nog geen last van condens gehad (en met voldoende groepen open ook geen last van pendelen). Wel staat de boel weersafhankelijk ingesteld zodat het koelen pas begint bij een buitentemperatuur van boven de 23 graden (gemeten op de buitenunit die bij mij vol in de zon staat en waar het dus al snel boven die 23 graden uitkomt.
20 graden bij 20 en 18graden bij 30 met delta t 3.

Bij mij staat ie dacht ik koelen vanaf 18 graden buiten temperatuur.

Pagina: 1 ... 105 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma