Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:29

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]

Hier gaat ie op de vrijdag nog tot 55 graden voor de BUH erbij komt. Als het buiten dus boven 25 graden zou zijn, zou de BUH al bij 45 erbij komen, gaan we in de gaten houden 8) -> dat was trouwens al bijna, want op het 55 graden moment was het buiten 21,5 volgens de grafiek
Kleine verduidelijking: vanaf 25°C buitentemperatuur kan een tanktemperatuur van 45°C worden behaald zonder BUH/BSH. De behaalde LWT ligt daar weer een stuk boven (50-55°C).

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:22
Edit:foutje

[ Voor 91% gewijzigd door Kartmans1 op 14-04-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 10:20
ik heb wat raars, ik heb vanochtend de stooklijn van de wp iets aangepast omdat vorige week de verdeler van de vloerverwarming is omgebouwd naar een open verder. sindsdien werkt de WP alleen nog maar op COP2. de inverter blijft hangen op een vermogen rond de 2000watt en de heat yield op 4000 en enige wat fluctueert is de flow.... Ik heb alles al opnieuw opgestart maar dat maakt niets uit. Ik heb net als test de tank naar 53C verhit en dan gaat de inverter wel flink aan het werk maar de heat yield blijft rond de 4000

[ Voor 26% gewijzigd door haakjesluiten op 16-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 15:36

GJA

haakjesluiten schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:01:
ik heb wat raars, ik heb vanochtend de stooklijn van de wp iets aangepast omdat vorige week de verdeler van de vloerverwarming is omgebouwd naar een open verder. sindsdien werkt de WP alleen nog maar op COP2. de inverter blijft hangen op een vermogen rond de 2000watt en de heat yield op 4000 en enige wat fluctueert is de flow.... Ik heb alles al opnieuw opgestart maar dat maakt niets uit. Ik heb net als test de tank naar 53C verhit en dan gaat de inverter wel flink aan het werk maar de heat yield blijft rond de 4000
Zeker weten dat het de inverter (compressor) is en niet de BUH?
Stooklijn misschien zo ingesteld dat setpoint beneden 25 graden komt?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:01:
meet je met een aparte (homewizard) energiemeter?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
PCJR schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:58:
[...]

meet je met een aparte (homewizard) energiemeter?
Nee, via espaltherma

Inmiddels heb ik de culprint gevonden, ik heb beneden 65M2 vloerverwarming en 2 bovenetages radiatoren. Die radiatoren had ik allemaal dichtgezet. Ik heb er net twee opengedraaid op de eerste etage en nu draait ie vooralsnog weer zoals ik verwacht.

edit:
Bleef een beetje, nu overregeling van 1 naar 3 graden gezet en nu lijkt het helemaal opgelost. draait nu rustig met cop 6-7 bij een buitentemp van 7-8C

[ Voor 15% gewijzigd door haakjesluiten op 17-04-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Ik wacht nog op de installateur om twee Jaga's te plaatsen en hij het systeem gaat tunen, maar ben mijn Daikin WP wat aan het monitoren en proberen te tweaken. Het is immers weer wat kouder dus de verwarming staat weer aan.

Een aantal dingen snap ik niet:
- de watertemperatuur wordt tijdens een run uiteindelijk meerdere graden warmer dan de stooklijn. Ook bij koude start in de ochtend dus dan kan ie z'n warmte echt wel kwijt lijkt me (heb 2 lange convectorputten met 40 fans)
- als de kamertemperatuur 20.3 is en de setpoint is 20, dan slaat de WP toch al weer aan.

Heeft iemand hier verklaringen voor en wat kan ik nog in de settings aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 08:59
Misschien mis ik iets, maar klopt het dat ik in de app niet kan zien dat de wp aan het verwarmen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
edvanleeuwen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:48:
Misschien mis ik iets, maar klopt het dat ik in de app niet kan zien dat de wp aan het verwarmen is?
Voor zo ver ik weet kun je inderdaad niet zien wat ie doet. Wat mij betreft een tekortkoming. Je zou moeten kunnen zien of ie je huis of de boiler verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
edvanleeuwen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:48:
Je hebt maar één indicatie dat de warmtepomp aan het verwarmen is en dat betreft de weergave van de vertrektemperatuur die in de app te zien is, nu in mijn geval 30 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LW0ungLPwMavY1Fn76exnmwYeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoIYlNcgCu5nY4iCppE14KA2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Rojado schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:04:
[...]

Je hebt maar één indicatie dat de warmtepomp aan het verwarmen is en dat betreft de weergave van de vertrektemperatuur die in de app te zien is, nu in mijn geval 30 graden
[Afbeelding]
Ik gebruik een Daikin thermostaat en zie op die plek de huidige kamertemperatuur volgens de thermostaat.
Ik kan uit de Onecta app helemaal niks zien wat de WP op dit moment aan het doen is.

In mijn ogen zou je in 2024 wel meer mogen verwachten en zouden oplossingen als ESP altherma helemaal niet nodig moeten zijn.
Alle info is er, je kunt het immers via de schermen op de binnenunit ook veel aflezen. Daikin zou dat in mijn ogen ook beschikbaar moeten maken via een app en op zijn minst via een API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Verschil tussen WP die pendelt vs wel gewoon stabiel draaien. Opgelost met meer overregulering Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQuaf4dzLNkDZ9qDvKpnV8Hul6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KR3B46SANXYYNJ7VzUVa7oDV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-10 17:56
Riesjard schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:39:
[...]

Ik gebruik een Daikin thermostaat en zie op die plek de huidige kamertemperatuur volgens de thermostaat.
Ik kan uit de Onecta app helemaal niks zien wat de WP op dit moment aan het doen is.

In mijn ogen zou je in 2024 wel meer mogen verwachten en zouden oplossingen als ESP altherma helemaal niet nodig moeten zijn.
Alle info is er, je kunt het immers via de schermen op de binnenunit ook veel aflezen. Daikin zou dat in mijn ogen ook beschikbaar moeten maken via een app en op zijn minst via een API.
Het is ook via de API beschikbaar, alleen niet in de Onecta App. Ik heb de "standaard" api integratie in HA (van jwillems), en daar kan ik vertrektwater temperatuur e.d. zien.
Hoewel ik me nu bedenk dat of ie aan of uit staat mss niet in de API zit, maar wel af te leiden is uit de vertrek water temperatuur soort van (of in mijn geval, in combinatie met een losse HW stroommeter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
danny.s schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:00:
[...]

Het is ook via de API beschikbaar, alleen niet in de Onecta App. Ik heb de "standaard" api integratie in HA (van jwillems), en daar kan ik vertrektwater temperatuur e.d. zien.
Hoewel ik me nu bedenk dat of ie aan of uit staat mss niet in de API zit, maar wel af te leiden is uit de vertrek water temperatuur soort van (of in mijn geval, in combinatie met een losse HW stroommeter).
Klopt! je hebt helemaal gelijk.
Bij mij draaide deze al een tijdje niet meer. Net even gekeken en dat was omdat extra informatie nodig was in het gebruikersprofiel.
Een keer afmelden in de Onecta app en weer aanmelden zorgde ervoor dat ik extra profielinfo moest toevoegen en daarna werkte deze weer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:551
Eerst voorgekomen: 10 april 2024 om 09:53:45 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 10:16:21

Error setting up entry Daikin for daikin_residential_altherma
Traceback (most recent call last):
  File "/config/custom_components/daikin_residential_altherma/daikin_api.py", line 392, in retrieveAccessToken
    raise Exception("Unknown Login error: " + response["errorDetails"])
Exception: Unknown Login error: Missing required fields for registration: data.profile.communicationLanguage, data.profile.countryResidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
haakjesluiten schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:54:
Verschil tussen WP die pendelt vs wel gewoon stabiel draaien. Opgelost met meer overregulering [Afbeelding]
Ben een newby hier hoor, wat bedoel je met overregulering? En wat zou ik dan in je graphs moeten zien? Ik zie vooral veel korte wattage pieken bij inverter wat me dan pendelgedrag lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Overregulering is een functie in het MHI panel daarmee geef je de warmtepomp wat ruimte om van de stooklijn af te wijken die stond wat strak (1 graden) waardoor de WP gister heel onrustig draaide met hoge pieken en daarna afslaan en weer opstarten etc. Wat je nu ziet is kleine correcties van de compressor dat is niet zo spannend dat ie beetje schommelt tussen de 600-700watt. Flow bleef mooi constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
haakjesluiten schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:39:
Overregulering is een functie in het MHI panel daarmee geef je de warmtepomp wat ruimte om van de stooklijn af te wijken die stond wat strak (1 graden) waardoor de WP gister heel onrustig draaide met hoge pieken en daarna afslaan en weer opstarten etc. Wat je nu ziet is kleine correcties van de compressor dat is niet zo spannend dat ie beetje schommelt tussen de 600-700watt. Flow bleef mooi constant.
Elke situatie is natuurlijk anders, maar is er zoiets als een optimale flow en in welke range bevind zich die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riesjard schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:39:
[...]

Klopt, ik zie in de onecta ook niet of ie nu aan het verwarmen is of niet. Nu heb ik wel een paar andere opties om, op gsm of pc, snel te zien wat ie doet: HA app of mijn HW energy socket (en app).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
PCJR schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:05:
[...]

Klopt, ik zie in de onecta ook niet of ie nu aan het verwarmen is of niet. Nu heb ik wel een paar andere opties om, op gsm of pc, snel te zien wat ie doet: HA app of mijn HW energy socket (en app).
Aanvulling -> op de Modoka (thermostaat) kun je het ook zien
(ik heb de blauwe ring wel behoorlijk gedimd om afwijking van temp.meting te voorkomen)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik kijk zelden in de onecta app maar ik zag vandaag dat er voor mijn Daikin airco’s naast een verbruik tab ook een thermisch opgewekt vermogen tab is. Die heb ik niet voor mijn warmtepomp. Andere hier wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
haakjesluiten schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:45:
Ik kijk zelden in de onecta app maar ik zag vandaag dat er voor mijn Daikin airco’s naast een verbruik tab ook een thermisch opgewekt vermogen tab is. Die heb ik niet voor mijn warmtepomp. Andere hier wel?
Ik vind hem ook niet. Maar dacht dat dit aan begin wel was, maar durf dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-10 15:09
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:00:
[...]

Ik vind hem ook niet. Maar dacht dat dit aan begin wel was, maar durf dat niet met 100% zekerheid zeggen.
De warmteopbrengst is niet zichtbaar in de Onecta app. Deze app is eigenlijk ontwikkeld voor airco’s. Als warmtepomp gebruiker wil je veel meer info af kunnen lezen- en instellingen kunnen veranderen net zoals dit bij andere merken mogelijk is. Nu moet je telkens naar je binnenunit gaan om de gewenste gegevens uit te kunnen lezen en dit is echt niet meer van deze tijd. Ik heb Daikin al diverse keren gevraagd om Onecta door te ontwikkelen voor de gebruikers van warmtepompen maar helaas zonder resultaat of zinvolle reactie. Misschien dat het helpt als alle gebruikers en lezers van deze site via aangenaam@daikin.nl een verzoek indienen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-10 12:07

Softwarebug voor de Tank.

Uitgangssituatie:
Verwarmingsbedrijf = Alleen geprogrammeerd.
Instelpunt Comfort bedrijf = 53 °C.
Instelpunt Eco bedrijf = 45 °C.
Maximum = 60 °C.

Actie 1:
Maximum op 40 °C gezet.
Wp laten synchroniseren.

Verwacht resultaat 1:
Instelpunt Comfort bedrijf blijft op 53 °C staan, maar temperatuur van de tank wordt maximaal 40 °C (vanwege de instelling van Maximum).
Instelpunt Eco bedrijf blijft op 45 °C staan, maar temperatuur van de tank wordt maximaal 40 °C (ook vanwege de instelling van Maximum).

Actuele resultaat 1: (ongewenst!)
Instelpunt Comfort bedrijf gaat naar 40 °C.
Instelpunt Eco bedrijf gaat ook naar 40 °C.

Actie 2:
Maximum weer op 60 °C gezet.
Wp laten synchroniseren.

Verwacht resultaat 2:
Instelpunt Comfort bedrijf gaat weer terug naar 53 °C.
Instelpunt Eco bedrijf gaat weer terug naar 45 °C.

Actuele resultaat 2: (helemaal ongewenst!)
Instelpunt Comfort bedrijf blijft op 40 °C.
Instelpunt Eco bedrijf blijft ook op 40 °C.
Je moet dus handmatig Instelpunt Comfort bedrijf en Instelpunt Eco bedrijf zelf opnieuw instellen!

Ergo: Uitkijken met wijzigen van Maximum (instelling van maximum temperatuur van het sww in verband met veiligheid en kans op eventuele brandwonden door te heet water uit de kraan), want hiermee kunnen ook andere parameters een andere instelling krijgen!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:21
piieter schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:13:
Softwarebug voor de Tank.

Verwacht resultaat 2:
Instelpunt Comfort bedrijf gaat weer terug naar 53 °C.
Instelpunt Eco bedrijf gaat weer terug naar 45 °C.

Actuele resultaat 2: (helemaal ongewenst!)
Instelpunt Comfort bedrijf blijft op 40 °C.
Instelpunt Eco bedrijf blijft ook op 40 °C.
Je moet dus handmatig Instelpunt Comfort bedrijf en Instelpunt Eco bedrijf zelf opnieuw instellen!
Bedoel je met "maximum" de parameter "[06-E] maximum instelpunt"? Het gedrag is misschien anders dan je verwacht, maar dat maakt het nog geen bug. Sterker nog: dat de instelpunten niet verhoogd worden in de 2e stap, is juist veiliger dan als ze wel teruggezet en verhoogd worden. Het "maximum instelpunt" is immers niet het maximum voor de tank, maar het maximum voor het instelpunt zelf. Als je het maximum instelpunt verlaagt, vind ik het logisch dat de instelpunten zo nodig aanpast worden aan dat maximum.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ja inderdaad parameter [6-0E].
Het gedrag is zeker onverwacht en ongewenst!

[quote]
Het "maximum instelpunt" is immers niet het maximum voor de tank, maar het maximum voor het instelpunt zelf. Als je het maximum instelpunt verlaagt, vind ik het logisch dat de instelpunten zo nodig aanpast worden aan dat maximum.
[/quote]

In mijn optiek is Maximum (parameter [6-0E]) wel degelijk om de maximumtemperatuur van de tank in te stellen (gaat tot maximaal 60 °C). Alleen de desinfectie procedure overruled deze waarde.
Dus als [6-0E] ingesteld zou zijn op 50 °C, dan kun je met Comfort bedrijf of Eco bedrijf nooit hoger komen dan die 50 °C. De desinfectie procedure (Legionella run) gaat wel tot 60 °C, als dit zo is ingesteld.
Ik weet zo even niet of dit ook geldt voor "Krachtig verwarmen" (nog niet getest).

En ik vind dit wel degelijk een bug, omdat als ik een parameterwaarde verander en ik zet hem daarna weer terug op de oude waarde, dat dan de overige parameters gewoon hun ingestelde waarden moeten behouden en dat je ze niet allemaal handmatig moet controleren of ze nog wel goed staan (als workarround). Dat moet je gewoon niet willen.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
piieter schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:31:
In mijn optiek is Maximum (parameter [6-0E]) wel degelijk om de maximumtemperatuur van de tank in te stellen (gaat tot maximaal 60 °C). Alleen de desinfectie procedure overruled deze waarde.
Dus als [6-0E] ingesteld zou zijn op 50 °C, dan kun je met Comfort bedrijf of Eco bedrijf nooit hoger komen dan die 50 °C. De desinfectie procedure (Legionella run) gaat wel tot 60 °C, als dit zo is ingesteld.
Ik weet zo even niet of dit ook geldt voor "Krachtig verwarmen" (nog niet getest).

En ik vind dit wel degelijk een bug, omdat als ik een parameterwaarde verander en ik zet hem daarna weer terug op de oude waarde, dat dan de overige parameters gewoon hun ingestelde waarden moeten behouden en dat je ze niet allemaal handmatig moet controleren of ze nog wel goed staan (als workarround). Dat moet je gewoon niet willen.
Volgens de handleiding mogen de instelpunten [6-0A/B/C] niet hoger zijn dan het maximum instelpunt [6-0E], dus de neerwaartse aanpassing is geheel conform verwachting. De verhoging van instelpunten als het maximum verhoogt zou dan af moeten hangen van wat er (mogelijk lang geleden) ooit wat ingesteld? Dat lijkt me ongewenst.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
arnoldniessen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:26:
[...]

Volgens de handleiding mogen de instelpunten [6-0A/B/C] niet hoger zijn dan het maximum instelpunt [6-0E], dus de neerwaartse aanpassing is geheel conform verwachting. De verhoging van instelpunten als het maximum verhoogt zou dan af moeten hangen van wat er (mogelijk lang geleden) ooit wat ingesteld? Dat lijkt me ongewenst.
Oké, dan is het geen bug, maar ik vind het zeker niet gebruiksvriendelijk.

Ik heb de uitgebreide installateurshandleiding er op nagekeken, maar het staat er niet duidelijk in.
Niet op de manier zoals jij hier weergeeft (of ik heb het niet kunnen vinden).

Wat er in de praktijk gebeurt is het volgende:
Als je [6-0E] lager instelt dan [6-0A] , [6-0B] of [6-0C] , dan worden [6-0A] , [6-0B] of [6-0C] ook naar beneden bijgesteld op maximaal [6-0E].
Als je [6-0E] later weer hoger instelt, dan blijven [6-0A] , [6-0B] of [6-0C] hun naar beneden bijgestelde actuele waarden behouden.
Ik vind dit onlogisch.

Die [6-0E] is ervoor bedoeld dat de maximum temperatuur van het water in de tank niet hoger wordt
dan de instelling van [6-0E].
De software-algoritme had ook kunnen checken of de temperatuur boven de instelling van [6-0E] komt tijdens het opwarmen bij Comfort bedrijf of Eco bedrijf en als dit het geval is, dan de wp uitschakelen,
maar in ieder geval onder water GEEN ANDERE PARAMETERS WIJZIGEN, waar je niet op wordt geattendeerd.
Dan hoeft hij later (na verhoging van [6-0E]) ook geen parameters (terug) aan te passen, hoe lang het ook geleden is, want die staan dan nog goed. O-)

P.S. In het algemeen ben ik het wel eens met jouw reacties op dit topic hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Kan iemand mij vertellen wat een normaal verbruik is voor het opwarmen van SWW? Wij hebben hem ingesteld op warmhouder, 52 graden met een hysterese van 5. Ik zie in mijn homewizard app dat het opwarmen begint met ongeveer 1000 watt gebruik, maar dat het eindigt met ongeveer 3000 watt. Volgens de ONECTA app (hoever dat accuraat is) is het verbruik van 1 opwarmcyclus 2kwh.

Vroeg me af wat de reden is dat de opwarmcyclus niet continu met dezelfde wattage gaat, maar steeds wat hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Kartmans1 schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:53:
Kan iemand mij vertellen wat een normaal verbruik is voor het opwarmen van SWW? Wij hebben hem ingesteld op warmhouder, 52 graden met een hysterese van 5. Ik zie in mijn homewizard app dat het opwarmen begint met ongeveer 1000 watt gebruik, maar dat het eindigt met ongeveer 3000 watt. Volgens de ONECTA app (hoever dat accuraat is) is het verbruik van 1 opwarmcyclus 2kwh.

[...]
Dat hangt af van de inhoud van je tank. Een 230 liter tank zal meer energie vergen dan een 180 liter tank.
Wij hebben een 180 liter tank (geïntegreerd).
Die laten we 4x (dagen) per week opwarmen van ± 36 °C naar 45 °C.
Gemiddeld is hij daarvoor ± 1 kWh per keer nodig en dat doet hij op de compressor, geen hulp van de BUH.
(ter indicatie).
[...]
Vroeg me af wat de reden is dat de opwarmcyclus niet continu met dezelfde wattage gaat, maar steeds wat hoger wordt.
Het kan zijn, dat de temperatuurmeting niet helemaal correct is bij die 52 °C (dat dit misschien net iets hoger ligt) en dat daardoor de BUH of BSH mee gaat doen op het laatst. En dan gaat het verbruik omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s

Hier vergelijkbaar. Of 2kWh per dag normaal is, hangt natuurlijk volledig af hoeveel/hoe lang je doet douchen. Heb hier dagen van 1kWh, maar ook 4kWh (als hele gezin, soms te lang, gedoucht heeft).

Feit dat hij laag in vermogen begint, en hoog eindigt is ook normaal. Om 52 gr in de tank te halen, moet de WP een aanvoertemp van 58-60 graden hebben, en dat kost gewoon veel meer stroom dan een lagere aanvoer temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:45:
[...]

Het kan zijn, dat de temperatuurmeting niet helemaal correct is bij die 52 °C (dat dit misschien net iets hoger ligt) en dat daardoor de BUH of BSH mee gaat doen op het laatst. En dan gaat het verbruik omhoog.
Ervaring hier bij mij is, dat als hij de BUH gebruikt, het verbruik niet een beetje omhoog gaat, maar significant omhoog, en je waarschijnlijk op meer dan 2kWh uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:52:
[...]

Ervaring hier bij mij is, dat als hij de BUH gebruikt, het verbruik niet een beetje omhoog gaat, maar significant omhoog, en je waarschijnlijk op meer dan 2kWh uit komt.
Kartmans1 schrijft ook, dat hij op het eind op 3 kW (vermogen) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Thanks heren!

Ter illustratie hier nog een screenshot van Homewizard van vanochtend. Dit is net voordat de zonnepanelen gaan meewerken, dus een vrij goede indicatie, zo’n 200 watt stand-by verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npvyw732fYGZOSDfKZXiE_eX_Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30bvJZbhs8cia944T6kayIE3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:55:
[...]

Kartmans1 schrijft ook, dat hij op het eind op 3 kW (vermogen) zit.
Klopt. Maar mijn punt was dat de compressor wel degelijk 3kW kan trekken met SWW. Die heb ik hier ook al vaker gezien, met een losse HW kWh meter (dus niet p1 totaal).
En zodra de BUH ook mee werkt, komt het dag totaal op veel meer uit dan 2kWh. Dat is de ervaring bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:44:
[...]

Klopt. Maar mijn punt was dat de compressor wel degelijk 3kW kan trekken met SWW. Die heb ik hier ook al vaker gezien, met een losse HW kWh meter (dus niet p1 totaal).
En zodra de BUH ook mee werkt, komt het dag totaal op veel meer uit dan 2kWh. Dat is de ervaring bij mij in ieder geval.
Ik geloof je op je woord! Aangezien ik geen andere hulpmiddelen (meetinstrumenten) heb dan de kWh-meter van Enexis, zat ik te denken aan de BUH of BSH.
Maar als er zoveel verschil in zit bij het verwarmen met de compressor tussen b.v. 45 °C of 52 °C, dan blijkt maar weer dat je de temperatuur voor je sww het beste zo laag mogelijk kunt houden, om zo weinig mogelijk vermogen en dus energie te verbruiken. Het is ook zo simpel eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
Kan iemand mij vertellen wat een normaal verbruik is voor het opwarmen van SWW?
[...]
Algemeen:
Het gaat er niet om hoe lang er gedoucht wordt en hoe vaak.

Het gaat erom, hoeveel liters (massa) water er hoeveel graden in temperatuur verhoogd moet worden.
En hoeveel energie dit kost, is te berekenen met de formule die al vele malen is langs gekomen.
Q = m x c x ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J (of Ws = Watt seconde);
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg of 4180 J/K/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C of K) van het water.

Daarnaast is het afhankelijk van het vermogen waarmee verwarmd wordt (en de warmteverliezen van de tank gedurende het opwarmen), hoe lang het opwarmen gaat duren.

Let op:
Voor verwarmen van 50 °C naar 60 °C is in theorie net zoveel energie nodig als van 40 °C naar 50 °C.
Maar..., de warmtepomp moet in het eerste geval wel zwaarder werken om dat te bereiken en dus kost dat toch meer energie!
Bovendien heb je in het eerste geval meer warmteverliezen dan in het tweede geval, want je ΔT tussen het sww en de omgevingstemperatuur is dan groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Ik zie bij Verbruik in de Onecta app alleen een getal bij de warmwatertank, niet bij klimaatregeling. Klopt dat?

[ Voor 8% gewijzigd door edvanleeuwen op 21-04-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
edvanleeuwen schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:48:
Ik zie bij Verbruik in de Onecta app alleen een getal bij de warmwatertank, niet bij klimaatregeling. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet!
Misschien even het beeld verversen door naar beneden te swipen?
Of, als dat niet helpt, de app opnieuw downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
piieter schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:00:
[...]

Nee, dat klopt niet!
Misschien even het beeld verversen door naar beneden te swipen?
Of, als dat niet helpt, de app opnieuw downloaden?
Dank. Beide helpt niet. Maar ik zie nu dat het jaarverbruik niet wordt getoond voor de klimaatregeling. Week en dag wel, en ook jaarverbruik van de tank. Zal niet spannend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
piieter schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:25:
Ik heb de uitgebreide installateurshandleiding er op nagekeken, maar het staat er niet duidelijk in.
Niet op de manier zoals jij hier weergeeft (of ik heb het niet kunnen vinden).
In de installateurshandleiding (8.4.6 "Tank", p66) staat dat [6-0E] de "maximumtemperatuur is die gebruikers kunnen selecteren voor het warm tapwater" om "de temperatuur uit de warmwaterkranen te beperken" maar ook dat de desinfectietemperatuur dit maximum negeert. Op p64/65 staat dat het regelbereik van [6-0A..C] eindigt bij [6-0E] (en bij warmhouden [6-0C] eindigt bij min(50C, [6-0E])).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
arnoldniessen schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:57:
[...]

In de installateurshandleiding (8.4.6 "Tank", p66) staat dat [6-0E] de "maximumtemperatuur is die gebruikers kunnen selecteren voor het warm tapwater" om "de temperatuur uit de warmwaterkranen te beperken" maar ook dat de desinfectietemperatuur dit maximum negeert. Op p64/65 staat dat het regelbereik van [6-0A..C] eindigt bij [6-0E] (en bij warmhouden [6-0C] eindigt bij min(50C, [6-0E])).
Dat klopt allemaal en daar is geen speld tussen te krijgen! Dat werkt ook correct.

Er staat echter niet, dat [6-0A] en/of [6-0B] en/of [6-0C] (een of meer van deze parameters) naar beneden bijgesteld worden, als [6-0E] lager wordt ingesteld dan [6-0A] en/of [6-0B] en/of [6-0C] al ingesteld zijn.
Voor een correcte werking is dat ook niet nodig, omdat die beveiliging al door [6-0E] geborgd wordt.
Het gaat om de volgorde van instellen van de parameters.

Jij vindt dat het geen bug is; ik vind van wel. Van mij mag jij gelijk hebben.

Ik heb trouwens een andere installateurs-handleiding dan jij, maar in die van mij staat hierover hetzelfde, maar dan op andere pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WndFOxlnr5UItROgpbX9egi-F8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SUZEzn8DZJv5alzZNK3tjSn.jpg?f=fotoalbum_large

22 april, en het is gewoon autoruitkrabben nog. En een paar defrosts deze ochtend. Heftig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:37:
[Afbeelding]

22 april, en het is gewoon autoruitkrabben nog. En een paar defrosts deze ochtend. Heftig :)
Off topic:
Autoruit krabben???
Lauw warm water met een bloemengieter wil ook prima en de ruiten worden veel schoner!
Geen heet water gebruiken, want dan is het PANG 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:37:
[Afbeelding]

Ik heb voor het warmere voor-/najaar een programma waarbij de WP in de loop van de avond uit gaat en de volgende morgen vroeg weer opstart. Maar nu het idd 's nachts weer rond het vriespunt komt laat ik de WP weer 24/7 op een lage stand door pruttelen. (bij nachtverlaging is een koude opstart in een koude morgen een fors verbruik incl. defrost waardoor het voordeel van de stilstand in de nacht weer te niet wordt gedaan.

Maar het is maar voor een paar dagen, als de R uit de maand is mag de WP waarschijnlijk weer uit totdat het >30 Gr.C, dan gaan we weer koelen :) .

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Laatst online: 29-05-2024
All,

Ik ben nog niet tevreden met mijn COP voor mijn sww.

Die is nu ongeveer tussen de 1.8 en 2.2 voor afgelopen week.

Het gaat om een 300 liter vat met de volgende instellingen:
- buh: alleen desinfectie
- warmhouden 40
- histeris 7
- eco temperatuur: 49C, elke dag tussen 16 en 18uur staat dit ingesteld, daarna terug naar 40 warmhouden
- flow is 25liter als sww wordt verwarmd
- desinfectie staat zaterdagochtend om 0:00, daarvoor gaat hij op de wp via comfort stand naar 53c

We gebruiken met 4 volwassenen en 3 kinderen de douch en bad, dus verbruik is aanzienlijk. Soms gaat hij sochtends al verwarmen omdat hij onder de 33 graden is gekomen. Is niet erg, als de COP wel goed zou zijn.

Gisteren maakt hij een run van 5kw van 16uur tot 17:40. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDGk3DsBs8WcWT_pHKGW2zB2KpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN9M4IoiVuo4Avrs47G4LTeb.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen die ik heb:
Wat is een te verwachten COP?
Hebben jullie nog tips aan instellingen of wat ik moet doen voor een betere COP voor sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-10 18:29
Shifty-PK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:41:
All,

- warmhouden 40
- histeris 7
- eco temperatuur: 49C, elke dag tussen 16 en 18uur staat dit ingesteld, daarna terug naar 40 warmhouden
- desinfectie staat zaterdagochtend om 0:00, daarvoor gaat hij op de wp via comfort stand naar 53c

We gebruiken met 4 volwassenen en 3 kinderen de douch en bad, dus verbruik is aanzienlijk. Soms gaat hij sochtends al verwarmen omdat hij onder de 33 graden is gekomen. Is niet erg, als de COP wel goed zou zijn.

[Afbeelding]

Vragen die ik heb:
Hebben jullie nog tips aan instellingen of wat ik moet doen voor een betere COP voor sww?
Een waarde van tussen de 1.8 en 2.2 is vrij normaal. Mensen die wat meer water gebruiken zullen wat cop betreft wat hoger zitten (omdat er vaker tussendoor wordt opgewarmd t.o.v. de legionellarun) en mensen zoals ik die relatief weinig water gebruiker mogen al blij zijn als we de 2 aantikken.

De reden dat de COP voor SWW lager is dat de gewenste temperatuur veel hoger is dan voor het verwarmen van de vloer. Mijn COP voor het verwarmen van het huis ligt rond de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 20:15
Ik denk dat met dit mooie weer de COP van mijn SWW-runs de 1 begint te naderen. Er is vaker zonne-energie over, dus de BUH stopt dit allemaal in het SWW-vat.

Als ik kijk over de winter, met een comfort run om 12:00 naar 50 graden, warmhouden op 48 en hysteresis op 4 (dus starten op 44) zitten we ook rond de 2 hoor. Ik maak me er geen zorgen om. Comfort mag ook geld kosten.

Ooh en ik weet niet of je zonnepanelen hebt, maar wij hebben onze legionella run op zaterdagmiddag 13:00 staan. Grootste kans op zon en kleinste kans op warmtevraag vanuit de woning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
De installateur had de wp eerst op Verwarmingsbedrijf = Enkel warmhouden ingesteld, zodat hij het sww op een temperatuur van 48 °C zou houden met een hysterese van 5 °C.

Aangezien we met 2 personen maar weinig warm water gebruiken en we daar ± 10,5 kWh/week voor kwijt waren, heb ik gezocht naar een meer zuinige oplossing.
Naar aanleiding van de tips en trucs in dit topic hebben we het volgende gewijzigd.

Halverwege januari hebben we de wp ingesteld op Verwarmingsbedrijf = Alleen geprogrammeerd, met Instelpunt Eco bedrijf = 45 °C en Instelpunt Comfort bedrijf = 53 °C.
Daarnaast hebben we een tijdschema ingesteld volgens onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3EWqx3NWUVtyyb3M6CVxdpq52w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unJMdj06rwtK9Ts46pwpcBpK.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu gemiddeld 8,87 kWh/week kwijt vanaf halverwege januari tot nu.
Dat is een besparing van ruim 15,5% op het verwarmen van sww. Dit alles volgens de Onecta-app.

Misschien kan dit een trigger zijn voor andere mensen om hun instellingen ook te wijzigen naar eigen wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
All,

- warmhouden 40
- histeris 7

[Afbeelding]

Vragen die ik heb:
Mijn COP voor SWW weet ik helaas niet, maar wat me wel opvalt, is dat bij jouw het opgenomen vermogen direct hoog ligt, en hoog blijft.

Dit is mijn run van gister, start temp 38 gr, naar comfort 53gr.(vloermodel, 230L)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMw9zic8sFQIXLdThWIrfJoK1s0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkUgjsPTaIfFtiusEiY2lIAZ.png?f=fotoalbum_large
Hier zie dat hij geleidelijk aan naar de 3000W loopt, bij jou lijkt hij nagenoeg vanaf het begin daar te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Wat essentieel is voor een hoge COP voor SWW, is dat je boiler zo ver mogelijk is afgekoeld. Twee keer verwarmen van 40 naar 50 graden heeft een veel slechtere COP dan in één keer van 30 naar 50. Eigenlijk wil je dat de SWW run pas begint als de gehele verwarmingsspiraal in koud water ligt :-) Daarboven zit dan nog ~1/3 warm water.

Als je niet zoveel SWW gebruikt, kun je beter bijv een setpoint van 45 of 50 graden nemen met een grote hysterese (15 of zelfs 20 graden), dan elke dag op een vast moment je vat een beetje bijwarmen. Als je meer SWW gebruikt, kun je beter op een vast moment verwarmen omdat je dit dan op het warmst van de dag kunt plannen (en/of je zonnestroomoverschot beter kunt inzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
MrFish schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:06:
Wat essentieel is voor een hoge COP voor SWW, is dat je boiler zo ver mogelijk is afgekoeld. Twee keer verwarmen van 40 naar 50 graden heeft een veel slechtere COP dan in één keer van 30 naar 50. Eigenlijk wil je dat de SWW run pas begint als de gehele verwarmingsspiraal in koud water ligt :-) Daarboven zit dan nog ~1/3 warm water.

Als je niet zoveel SWW gebruikt, kun je beter bijv een setpoint van 45 of 50 graden nemen met een grote hysterese (15 of zelfs 20 graden), dan elke dag op een vast moment je vat een beetje bijwarmen. Als je meer SWW gebruikt, kun je beter op een vast moment verwarmen omdat je dit dan op het warmst van de dag kunt plannen (en/of je zonnestroomoverschot beter kunt inzetten).
hmm interessant! ik ga het eens proberen. Mijn COP is eerst al gestegen van 1.8 naar 2.2 sinds ik 1x per dag het water laat opwarmen (naar 48 graden). Maar misschien is warmhouden met een grotere hysterese nog wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
piieter schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:18:
De installateur had de wp eerst op Verwarmingsbedrijf = Enkel warmhouden ingesteld, zodat hij het sww op een temperatuur van 48 °C zou houden met een hysterese van 5 °C.

Aangezien we met 2 personen maar weinig warm water gebruiken en we daar ± 10,5 kWh/week voor kwijt waren, heb ik gezocht naar een meer zuinige oplossing.
Naar aanleiding van de tips en trucs in dit topic hebben we het volgende gewijzigd.

Halverwege januari hebben we de wp ingesteld op Verwarmingsbedrijf = Alleen geprogrammeerd, met Instelpunt Eco bedrijf = 45 °C en Instelpunt Comfort bedrijf = 53 °C.
Daarnaast hebben we een tijdschema ingesteld volgens onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]

We zijn nu gemiddeld 8,87 kWh/week kwijt vanaf halverwege januari to nu.
Dat is een besparing van ruim 15,5% op het verwarmen van sww. Dit alles volgens de Onecta-app.

Misschien kan dit een trigger zijn voor andere mensen om hun instellingen ook te wijzigen naar eigen wensen.
Interessant om dit te zien, ik leer er altijd van. Tegelijkertijd realiseer ik mij, dit lezende, dat we het hier hebben over een winst van ongeveer 5 eurocent per dag, als het al niet door PV is afgedekt. Mogelijk neemt het aantal starts toe en de vraag is dan wat over jaren gezien wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online

Dit begrijp ik volledig, ben het er ook mee eens. Weet alleen niet of die instelling en winst in relatie tot comfort ook nog steeds in balans is. Maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 18-10 12:31
WRMTP schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:48:
[...]

De warmteopbrengst is niet zichtbaar in de Onecta app. Deze app is eigenlijk ontwikkeld voor airco’s. Als warmtepomp gebruiker wil je veel meer info af kunnen lezen- en instellingen kunnen veranderen net zoals dit bij andere merken mogelijk is. Nu moet je telkens naar je binnenunit gaan om de gewenste gegevens uit te kunnen lezen en dit is echt niet meer van deze tijd. Ik heb Daikin al diverse keren gevraagd om Onecta door te ontwikkelen voor de gebruikers van warmtepompen maar helaas zonder resultaat of zinvolle reactie. Misschien dat het helpt als alle gebruikers en lezers van deze site via aangenaam@daikin.nl een verzoek indienen😉
COP weergeven is wel degelijk niet zo simpel. De unit kan moeilijk bepalen hoeveel warmte effectief werd afgegeven daar hier heel wat externe factoren in meespelen die de unit niet weet. Bijkomend is het elektrisch verbruik ook niet 100% nauwkeurig. Dit is een berekende waarde, niet gemeten. Dit zal in grote lijnen wel correct maar dus niet 100% nauwkeurig.

De COP waardes zijn terug te vinden in onze databoeken waar deze wel specifiek in testkamers opgesteld werden met heel wat aanwezige sensoren waardoor dit wel allemaal gemeten is, dit voor heel wat verschillende temperaturen zowel buiten als binnen. Je kunt de waardes daar dus in terugvinden.

Bien à vous / Met vriendelijke groeten / Kind regards

Wout Feys

Dit bericht kreeg ik van Daikin BELUX erover nadat ik die vraag gesteld had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
All,

- warmhouden 40
- histeris 7

[Afbeelding]

Vragen die ik heb:
Naast alle waardevolle tips welke al vermeld zijn wellicht ook even opletten met moment van opwarmen boiler. Warm water verbruik tijdens opwarmen boiler is niet zo gunstig voor de COP. Dus het liefst opwarmen op momenten dat er geen warm water wordt getapt (zeker niet aan einde run....)

Daarnaast heeft de buitentemperatuur ook nog enig effect. Hoe dichter bij de 25 Gr.C. hoe beter (maar ook niet daarboven bij veel Daikin modellen......) Daarom heb ik tijdens (zeer) warme perioden een ander tijdstip van tapwater verwarmen. De rest van het jaar in de middag terwijl we geen tapwater afnemen en de zonnepanelen de meeste opbrengst hebben. COP zit hier op 2,2 - 2,5 (jaargemiddelde) / Elektra verbruik ca. 30 - 40 kWh per maand (in de winter wat hoger dan de zomer ivm COP, warmteverlies en koud water temp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-10 22:18
All,

- warmhouden 40
- histeris 7

[Afbeelding]

Vragen die ik heb:
Een paar dingen die opvallen:
ECO temperatuur is 49 graden; gaat hierbij de booster dan niet iedere dag aan bij 47 graden? In de grafiek die laatste piek naar boven?
Waarom niet iedere dag verwarmen op het warmst van de dag? Bij gebruik van zonnepanelen op tijdstip hoogste opbrengst om 13 uur (bij panelen op zuid althans). Bij dynamisch contract is 16 uur ook niet de beste keuze.
Desinfectie zou ik om vorige reden ook om 13:00h uur doen, dan is het altijd warmer dan 0:00h. Het stukje "daarvoor gaat hij op de wp via comfort stand naar 53c" begrijp ik niet. Heb je dat zelf geprogrammeerd? Legionella run doet dat vanzelf.

Tot slot: Bij gebruik van booster meet je wel de verbruikte energie, maar de geleverde energie kan niet gemeten worden door de WP. Hoe heb je de COP bepaald voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
MajaMestreech schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:59:
[...]

Een paar dingen die opvallen:
ECO temperatuur is 49 graden; gaat hierbij de booster dan niet iedere dag aan bij 47 graden? In de grafiek die laatste piek naar boven?
Waarom niet iedere dag verwarmen op het warmst van de dag? Bij gebruik van zonnepanelen op tijdstip hoogste opbrengst om 13 uur (bij panelen op zuid althans). Bij dynamisch contract is 16 uur ook niet de beste keuze.
Desinfectie zou ik om vorige reden ook om 13:00h uur doen, dan is het altijd warmer dan 0:00h. Het stukje "daarvoor gaat hij op de wp via comfort stand naar 53c" begrijp ik niet. Heb je dat zelf geprogrammeerd? Legionella run doet dat vanzelf.

Tot slot: Bij gebruik van booster meet je wel de verbruikte energie, maar de geleverde energie kan niet gemeten worden door de WP. Hoe heb je de COP bepaald voor SWW?
Conform de aangehaalde grafiek klopt het inderdaad dat de WP maar tot 45 graden verwarmt waarna de booster/BUH de rest van het werk doet. Dus wil je extra zuinig doen dan tot 45 graden gaan!
Dan nog de timing in relatie tot de buitentemperatuur gemeten door de buitenunit: bij temperaturen boven de 25 graden wordt SWW alleen met de booster/BUH opgewarmd. Dus houdt daar rekening mee bij het bepalen van het tijdstip van opwarmen. (Voor elk van de 4 jaargetijden is dat feitelijk anders qua timing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Rojado schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:34:
[...]

Conform de aangehaalde grafiek klopt het inderdaad dat de WP maar tot 45 graden verwarmt waarna de booster/BUH de rest van het werk doet. Dus wil je extra zuinig doen dan tot 45 graden gaan!
Dan nog de timing in relatie tot de buitentemperatuur gemeten door de buitenunit: bij temperaturen boven de 25 graden wordt SWW alleen met de booster/BUH opgewarmd. Dus houdt daar rekening mee bij het bepalen van het tijdstip van opwarmen. (Voor elk van de 4 jaargetijden is dat feitelijk anders qua timing)
Volgens mij is dat pas boven 35 graden van de Buitenunit temperatuur, dus niet van de eventuele externe temperatuur sensor. Maar inderdaad, staat je buitenunit in de zon, dan is die buitenunit temperatuur als snel 35 graden en dan schakelt de buitenunit uit en gaat de booster aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
MajaMestreech schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:51:
[...]

Volgens mij is dat pas boven 35 graden van de Buitenunit temperatuur, dus niet van de eventuele externe temperatuur sensor. Maar inderdaad, staat je buitenunit in de zon, dan is die buitenunit temperatuur als snel 35 graden en dan schakelt de buitenunit uit en gaat de booster aan.
Dat is echt 25 graden (als SWW boven 45 graden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 18-10 15:09
Kasseilegger schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:46:
[...]

De afgegeven warmte en opgenomen vermogens zijn (wellicht met een kleine afwijking) zichtbaar op de binnenunit en dan is het een kwestie van delen om de COP en SCOP waarden te berekenen. De app zou deze waarden ook weer moeten kunnen geven.

Het antwoord van Daikin refereert naar een wetenschappelijk vastgestelde waarde van de technisch haalbare COP en SCOP waarden bij een bepaalde buitentemperatuur en een vaste aanvoertemperatuur. Deze tabellen zijn te vinden in de installatieboeken en op de website van Daikin.
Kennelijk heeft hij de vraag niet goed begrepen.

COP weergeven is wel degelijk niet zo simpel. De unit kan moeilijk bepalen hoeveel warmte effectief werd afgegeven daar hier heel wat externe factoren in meespelen die de unit niet weet. Bijkomend is het elektrisch verbruik ook niet 100% nauwkeurig. Dit is een berekende waarde, niet gemeten. Dit zal in grote lijnen wel correct maar dus niet 100% nauwkeurig.

De COP waardes zijn terug te vinden in onze databoeken waar deze wel specifiek in testkamers opgesteld werden met heel wat aanwezige sensoren waardoor dit wel allemaal gemeten is, dit voor heel wat verschillende temperaturen zowel buiten als binnen. Je kunt de waardes daar dus in terugvinden.

Bien à vous / Met vriendelijke groeten / Kind regards

Wout Feys

Dit bericht kreeg ik van Daikin BELUX erover nadat ik die vraag gesteld had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:57
De WP is lekker aan het defrosten zo in april :)

Ik werk met thermostaten in huis, dus hij springt met name aan als het 's avonds laat en vooral 's nachts afkoelt.

Niet per se heel handig voor de netcongestie. Is het iemand al gelukt om de boel én op thermostaat te laten draaien én de pomp alleen toe te staan om bijv. van 5u 's ochtends tot 21u 's avonds aan te springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Atomius schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:22:

Ik werk met thermostaten in huis, dus hij springt met name aan als het 's avonds laat en vooral 's nachts afkoelt.

Niet per se heel handig voor de netcongestie. Is het iemand al gelukt om de boel én op thermostaat te laten draaien én de pomp alleen toe te staan om bijv. van 5u 's ochtends tot 21u 's avonds aan te springen?
dit zou je makkelijk kunnen afvangen door een programma te maken met iets hogere temperatuur buiten de congestie tijden en lagere temperatuur tijdens.

Ik heb trouwens nog geen defrosts gehad ondanks dat de WP wel weer regelmatig aan de bak moet

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 25-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger

Een programma maken van bv in de nacht 15° en overdag vanaf 5uur 21of 22°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
haakjesluiten schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:55:
[...]

dit zou je makkelijk kunnen afvangen door een programma te maken met iets hogere temperatuur buiten de congestie tijden en lagere temperatuur tijdens.

Ik heb trouwens nog geen defrosts gehad ondanks dat de WP wel weer regelmatig aan de bak moet
Precies dit. Ik heb ook een programma, "1 graad" nachtverlaging. 22u uit, 5u aan. En 1 graad is potentieel meer. Nu dag programma is 20gr, maar kan dus in praktijk ook 20.5 zijn, en springt pas weer aan bij 19 - 0.5 =18.5gr.

Werkt hier prima. In de winter gaat het programma weer uit en naar 24/7 (deze week over getwijfeld om ook te doen, maar met de zon instraling in de ochtend was het weer snel genoeg warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Het helpt ook al enorm als je inderdaad het opstart/opwarm gedeelte vroeger op de ochtend hebt en niet prime time 7-9. Bij mij is die opstart de eerste 45min vollebak vermogen oplopend tot 3000+watt en als de boel op temperatuur is dan tokkelt ie met 5-600watt door

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 25-04-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Ik heb naregeling en heb letterlijk een schakelklok tussen de stekker van dat regelstation gedaan (heb een UMR Vario). Als dat ding geen stroom heeft dan geeft hij ook geen signaal dat de boel aan moet gaan. Dit heeft inderdaad prima tegen nachtelijke defrosts geholpen.

Dus als de thermostaten die jij hebt ook op zo'n naregeling binnenkomen dan zou je dat ook kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Met een ketel en volledige vloerverwarming zette ik de temperatuur 's nachts 1 graad lager. Is dat met een WP ook verstandig of is een gelijke temperatuur beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:57
Hetisweergezell schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb naregeling en heb letterlijk een schakelklok tussen de stekker van dat regelstation gedaan (heb een UMR Vario). Als dat ding geen stroom heeft dan geeft hij ook geen signaal dat de boel aan moet gaan. Dit heeft inderdaad prima tegen nachtelijke defrosts geholpen.

Dus als de thermostaten die jij hebt ook op zo'n naregeling binnenkomen dan zou je dat ook kunnen proberen.
Whaha, ik vind wel de vetste oplossing zonder in de WP allerlei schema's te hoeven maken.

Dat zou idd kunnen. Kan zelfs zo'n schakelklok met Wifi kopen, dan kan je het via je app regelen. Nice :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Iemand al bekend met de inhoud / effecten van de update die vandaag verscheen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZOwE2H81FfdgyQOoX93zBnaPlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSZGJ72QB0mxTUZ7LU2edjQp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Rojado schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:46:
[Afbeelding]
Misschien de cop-waarden die je dan kan bekijken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Rojado schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:46:
[Afbeelding]
Ik heb net ge-update, alles werkt naar behoren. Ik kan niet direct iets nieuws zien.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Update gedaan:

Goede nieuws is dat alles normaal werkt
Slechte nieuws is dat ik geen idee heb wat er veranderd/verbeterd is

Als ik het goed heb kun je nergens uit opmaken wat er veranderd is toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Volgens de Changelog is er ook niets veranderd |:(
Anders hadden ze die wel gelijktijdig verstuurd :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Gevonden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmMo8y8K0ITwlza8LuxqV74Bnss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s0ur6tTyLwvRowb2t5qHQ4Ym.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Improved [..] demand control is active.

Ik hoopte dat je kunt zien wanneer verwarmd is. Of betekent dit iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Dit lijkt me de update log van de app en niet van de 7.4.0 firmware van de gebruikersinterface?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
SmartGuyz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:41:
[...]

Dit lijkt me de update log van de app en niet van de 7.4.0 firmware van de gebruikersinterface?
Correct!

En voor de liefhebbers, deze opgehaalde info van de update die ik deelde is via de ONECTA app zelf te achterhalen via (meer - status).

Dus geen zoektocht meer 😅

Daarbij zie je ook dat ze eerst een test hebben uitgevoerd zoals gebruikelijk bij IT changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik zie deze update niet en nu ik er over nadenk heb ik in een jaartijd uberhaupt nooit een update gehad. EHVX08S23EJ6V en ERGAA08EAV3H7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
edvanleeuwen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:03:
[...]

Improved [..] demand control is active.

Ik hoopte dat je kunt zien wanneer verwarmd is. Of betekent dit iets anders?
Update uitgevoerd en zag zojuist dat SWW aan het verwarmen was, dat zagen we voorheen niet op die manier 😀 (dacht ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XconQ1nVJrMw3v9u9K0JUknnPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hZ0h7z9vB3r9UVrh2KB3dK2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Rojado schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:24:
[...]

Update uitgevoerd en zag zojuist dat SWW aan het verwarmen was, dat zagen we voorheen niet op die manier 😀 (dacht ik)

[Afbeelding]
Hmm. Ik zie nog geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Laatst online: 17-10 21:44
jwillemsen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:53:
Is er hier al iemand de de Daikin HomeHub heeft icm de Altherma 3 (zie https://www.daikin.eu/en_us/products/product.html/EKRHH.html)? Zover ik kan vinden levert het meer device data dan de Onecta app en biedt de mogelijkheid om stroom overschot in te zetten door de Altherma op dat moment te laten verwarmen.

Zover ik kan vinden is er geen energy produced data, dus een COP is nog steeds niet via deze weg te berekenen. De installatie is ook tricky, de p1 kabel tussen de slimme meter en de HomeHub mag max 3 meter zijn, dus hij moet in de meterkast komen en er moet een extra kabel van de meterkast naar de Altherma, aansluiten op de p1/p2 poort zo te lezen.
@jwillemsen

Ik ben actief op zoek naar een Daikin Home Hub juist om van de internet-communicatie af te komen. Ik vind 650 euro alleen veel te duur voor alleen een modbus bridge. Tuurlijk snap ik dat deze in de markt gezet wordt als geldbesparende maatregel als je een usb-naar-p1 kabel aansluit, maar ik heb alleen een modbus interface nodig. De oudere DCOM-module van Daikin is voornamelijk op Airco's gericht, en hoewel hij wel support heeft voor Altherma 3, is de informatie die hij kan doorgeven te beperkt. De Daikin Home Hub is wel precies wat ik zoek.

https://www.breeze24.com/...rgiemanagement-im-zuhause heeft 'm voor 379 euro op dit moment + veel te dure shipping = 50 euro. Ik twijfel om 'm daar te kopen, eventueel met een vriend.

Mocht je een adres weten waar deze betaalbaar te krijgen is (200-300 euro), dan schaf ik 'm direct aan en help ik er mee waar ik kan (github, specs, ervaring, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 20:15
Weet iemand of je de firmware van je warmtepomp kan laten upgraden? Wij hebben een Altherma 3R (EHVX-E6V). Ik zag laatst namelijk een interessante blogpost langskomen bij onze Domotica leverancier Loxone over het aansturen van je warmtepomp via de Daikin Home Hub.

Een vereiste is wel dat je minimaal firmware versie 20002203 en deze staat standaard pas op de Daikin Altherma Q3-23 of later en de MMI op versie 7.3.0 of later. Wij hebben een lagere firmware versie en onze MMI lijkt op 6.6.0 te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz

Ik heb nu mijn SWW op 48 graden staan en de hysterese op 5 graden. Dus bij 43 begint ie lekker te pruttelen.
Jou verhaal heeft me wel aan het denken gezet, echter kom ik er niet helemaal uit hoe en of dit voor mijn situatie zou werken.

We zijn met z'n 4en en vaak doucht de ene helft in de ochtend en andere helft in de avond. Ik wil dus in de ochtend warm water beschikbaar hebben voor 1 a 2 personen. Maar ook in de avond moet er warm water beschikbaar zijn voor 1 a 2 personen.

Als ik dan enkel in de middag opwarm (wat ik logisch vind in die zin, dat het dan het warmst is op een dag en er dus relatief minder energie moet worden verbruikt), dan denk ik dat ik de volgende ochtend een uitdaging heb. Als ik dan de SWW daarnaast laat opwarmen met hysterese van 10 of 15, zou dat het doel voorbij schieten, want dan warmt ie alsnog in de nacht op.

Iemand een idee hier over of gewoon zo laten?

Ik douche regelmatig koud omdat ik dat fijn vind, maar ik heb ruzie als ik de rest van het gezin ook verplicht om koud te douchen :P

[ Voor 5% gewijzigd door SmartGuyz op 29-04-2024 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

SmartGuyz schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb nu mijn SWW op 48 graden staan en de hysterese op 5 graden. Dus bij 43 begint ie lekker te pruttelen.
Jou verhaal heeft me wel aan het denken gezet, echter kom ik er niet helemaal uit hoe en of dit voor mijn situatie zou werken.

We zijn met z'n 4en en vaak doucht de ene helft in de ochtend en andere helft in de avond. Ik wil dus in de ochtend warm water beschikbaar hebben voor 1 a 2 personen. Maar ook in de avond moet er warm water beschikbaar zijn voor 1 a 2 personen.

Als ik dan enkel in de middag opwarm (wat ik logisch vind in die zin, dat het dan het warmst is op een dag en er dus relatief minder energie moet worden verbruikt), dan denk ik dat ik de volgende ochtend een uitdaging heb. Als ik dan de SWW daarnaast laat opwarmen met hysterese van 10 of 15, zou dat het doel voorbij schieten, want dan warmt ie alsnog in de nacht op.

Ik douche regelmatig koud omdat ik dat fijn vind, maar ik heb ruzie als ik de rest van het gezin ook verplicht om koud te douchen :P
Ik zou die hysterese gewoon op (minimaal) 10 graden zetten en het eens aanzien. Als die sensor 38 graden aangeeft kun je namelijk nog prima douchen; door de gelaagdheid van het vat zit er bovenin water dat alleen nog maar warmer is dan die 38 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
SmartGuyz schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb over precies hetzelfde nagedacht en het volgende uiteindelijk gedaan:
ECO temperatuur op 40 graden gezet en iedere dag om 13:00h in het schema gezet om te verwarmen.
Warmhoud temperatuur op 32 graden gezet met een hysterese van 2 graden.

Dus de SWW wordt iedere dag om 13:00h verwarmd tot 40 graden, 's avonds wordt gedouched door 2 personen (waarvan 1 altijd veel te lang :X ). Zakt de temperatuur onder de 30 graden dan wordt 's avonds verwarmd to slechts 32 graden en is er nog voldoende warm water de volgende ochtend voor persoon nummer 3. Zo wordt om 13:00h de meeste energie gebruikt en indien nodig 's avonds slechts minimaal.

Let wel: Is dus 's ochtends 1 persoon minder dan bij jou en deze persoon douched niet zo warm en ook heel zuinig. Wellicht dat je voor jou dit iets anders moet instellen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
MrFish schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zou die hysterese gewoon op (minimaal) 10 graden zetten en het eens aanzien. Als die sensor 38 graden aangeeft kun je namelijk nog prima douchen; door de gelaagdheid van het vat zit er bovenin water dat alleen nog maar warmer is dan die 38 graden.
Jou bericht in combinatie met het onderstaand van MajaMestreech helpt me wel om wat te verzinnen.
Komt toch neer op trial and error. Dank je wel.
MajaMestreech schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:43:
[...]

ECO temperatuur op 40 graden gezet en iedere dag om 13:00h in het schema gezet om te verwarmen.

Dus de SWW wordt iedere dag om 13:00h verwarmd tot 40 graden, 's avonds wordt gedouched door 2 personen (waarvan 1 altijd veel te lang :X ). Zakt de temperatuur onder de 30 graden dan wordt 's avonds verwarmd to slechts 32 graden en is er nog voldoende warm water de volgende ochtend voor persoon nummer 3. Zo wordt om 13:00h de meeste energie gebruikt en indien nodig 's avonds slechts minimaal.

Let wel: Is dus 's ochtends 1 persoon minder dan bij jou en deze persoon douched niet zo warm en ook heel zuinig. Wellicht dat je voor jou dit iets anders moet instellen. Succes.
Ja dit klinkt logisch en zuinig, nog niet over na gedacht om de opwarm temperatuur zo te verlagen en dan enkel met ECO op te warmen, dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-10 19:55
@Wizzkid007 Het is veel geld voor de mogelijkheid om via modbus de altherma uit te lezen. Naar mijn idee had Daikin vanaf het begin een ethernet port op de Altherma moeten plaatsen zodat ze dit soort diensten makkelijk later konden toevoegen. Als alternatief zou je naar de ESPAltherma kunnen kijken, levert je ook veel extra data op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 17:09
Hallo iedereen,

Ik heb de anti legionella uitgezet omdat we iedere dag warm water gebruiken en ik dan geloof dat legionella geen kans heeft. Iedere dag om 13u wordt het water met de comfort stand tot 48 graden verwarmd.

Echter zou ik graag manueel het water willen opwarmen tot 60 graden met de ‘krachtig’ stand in de app (bv als we een weekje op vakantie zijn geweest), maar ondanks dat ik de krachtig aanklik, gaat hij maar tot 48 graden…

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MatteC schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:57:
Hallo iedereen,

Ik heb de anti legionella uitgezet omdat we iedere dag warm water gebruiken en ik dan geloof dat legionella geen kans heeft. Iedere dag om 13u wordt het water met de comfort stand tot 48 graden verwarmd.

Echter zou ik graag manueel het water willen opwarmen tot 60 graden met de ‘krachtig’ stand in de app (bv als we een weekje op vakantie zijn geweest), maar ondanks dat ik de krachtig aanklik, gaat hij maar tot 48 graden…

Iemand een idee?
Het klopt dat hij in jouw geval maar tot 48 graden gaat. Hij verwarmt bij Krachtig verwarmen tot Comforttemperatuur.
Pag. 196 Installateurshandleiding:
"
Krachtig verwarmen
U kunt de functie Krachtig verwarmen gebruiken om het water onmiddellijk op te
warmen tot de voorgeprogrammeerde waarde (Opslagcomfort). Hierdoor
verbruikt u echter extra energie.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 17:09
piieter schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:34:
[...]

Het klopt dat hij in jouw geval maar tot 48 graden gaat. Hij verwarmt bij Krachtig verwarmen tot Comforttemperatuur.
Pag. 196 Installateurshandleiding:
"
Krachtig verwarmen
U kunt de functie Krachtig verwarmen gebruiken om het water onmiddellijk op te
warmen tot de voorgeprogrammeerde waarde (Opslagcomfort). Hierdoor
verbruikt u echter extra energie.
"
Bedankt voor je antwoord. En is er een manier om via de app manueel te verwarmen tot 60 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MatteC schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:11:
[...]

Bedankt voor je antwoord. En is er een manier om via de app manueel te verwarmen tot 60 graden?
Je kunt voortaan de eco temperatuur op je 'normale' temperatuur zetten en 'comfort' op 60. Krachtig verwarmen via de app gaat dan naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
MrFish schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:28:
[...]

Je kunt voortaan de eco temperatuur op je 'normale' temperatuur zetten en 'comfort' op 60. Krachtig verwarmen via de app gaat dan naar 60 graden.
Maar dan wel via de buh dus, begrijp ik, dus cop 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Rojado schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:25:
[...]

Maar dan wel via de buh dus, begrijp ik, dus cop 1?
Zover ik weet kom je niet boven de 53 graden zonder BUH. Maar dit doe je enkel met legionella run normaal gesproken.

[ Voor 11% gewijzigd door SmartGuyz op 29-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
SmartGuyz schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:42:
[...]

Zover ik weet kom je niet boven de 53 graden zonder BUH. Maar dit doe je enkel met legionella run normaal gesproken.
Ik bedoelde inderdaad dat het gehele traject dan via de buh zal lopen bij krachtig verwarmen naar 60 graden. Dus ik vermoed dat dit ook gebeurd tot 53 graden. (Plus uiteraard daarboven)
M.a.w. hier wordt een ‘oplossing’ voorgedragen waarvan de vraag is waarom je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Rojado schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:03:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat het gehele traject dan via de buh zal lopen bij krachtig verwarmen naar 60 graden. Dus ik vermoed dat dit ook gebeurd tot 53 graden. (Plus uiteraard daarboven)
M.a.w. hier wordt een ‘oplossing’ voorgedragen waarvan de vraag is waarom je dat zou willen.
Ik dacht eerst dat dit onjuist was, toch maar even getest. Bij mij stond de buitenunit uit (geen warmtevraag). Toen ik de functie Krachtig aanzette, ging de buitenunit niet aan! Op de P1 meter zag ik gelijk een gebruik van 5kw. Dus Als je dit incidenteel aanzet gaat dit anders als gepland.

Bij een geplande legionella run naar 60 graden zie ik de buitenunit wel opwarmen tot 53 graden en daarna pas de BUH voor het laatste stuk tot 60 graden aangaan

[ Voor 30% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 29-04-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
MajaMestreech schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:43:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, want ik heb net wat aangepast:

- ECO op 40
- Programma is dan: Stop - ECO (13:00 t/m/ 13:30) - Stop?
- En dan op Programma en verwarmen zetten
- Comfort heb ik op 53 gezet (voor het geval er iemand in bad wil. Er zit een slimme knop in de badkamer hiervoor)

Zo zou het dan goed moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-10 19:05
SmartGuyz schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:42:
[...]

Ht pomp kan dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hallo tweakers, we zoeken (voor een kennis) een bedrijf dat een hybride daikin (3 r w 6) kan onderhouden in almere en tevens wat aan de instellingen kan doen. De buitenunit staat op een plat dak op ca 5.5 meter hoogte en binnenunit gewoon bij de cv ketel op 1e etage.
Het platte dak moet met een ladder bereik worden. De installatie is ruim een jaar oud.

We zoeken gewoon een gecertificeerd onderhouds bedrijf. Eea vanzelfsprekend tegen betaling en onderhouds contract. Is er een bedrijf met interesse ? Stuur me dan svp een berichtje

Of als iemand in regio almere een soortgelijk systeem en plaatsing heeft (de plaatsing op dak is kennelijk een issue voor veel bedrijven) en al een support contract heeft dan hoor ik graag die naam..

alvast dank mvg mb

ps - ik denk zelfs dat er meerdere in die buurt te onderhouden zijn ... (het bedrijf dat eea neergezet heeft is op de fles gegaan)

ps - als iemand bereid is om even telefonisch wat instructies te geven hoe de instelling te wijzigen zodanig dat de thermostaat weer op ruimte temperatuur werkt en niet op stooklijn (dus relatief tov de geldende stooklijn temp)... dan zou al helpen voor nu ........

[ Voor 39% gewijzigd door MisterB op 30-04-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Laatst online: 17-10 21:44
jwillemsen schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:27:
@Wizzkid007 Het is veel geld voor de mogelijkheid om via modbus de altherma uit te lezen. Naar mijn idee had Daikin vanaf het begin een ethernet port op de Altherma moeten plaatsen zodat ze dit soort diensten makkelijk later konden toevoegen. Als alternatief zou je naar de ESPAltherma kunnen kijken, levert je ook veel extra data op.
@jwillemsen Helemaal mee eens! Ik heb espaltherma al draaien inderdaad. Dit is goud waard voor uitlezen en optimaliseren, maar ik zoek naar een lokale manier om te bedienen. Specifiek:

- Tank op powerful mode zetten
- Tank aan/uit zetten (vakantie)
- Thermostaat bediening
- Buffering tank/vloerverwarming om eigen verbruik zonnepanelen te verhogen
- Aanvoertemp tuning (+/- 1 graad bij) ter compensatie van de gebrekkige modulatie ondersteuning
- etc.

Ik gebruik op dit moment jouw nieuwe Onecta-integratie (heel erg bedankt voor het updaten hiervan!). Het liefst zou ik een lokale aansturing gebruiken. Een alternatief bijvoorbeeld is een KNX-module. Deze zijn 200-300 euro, maar is weer over een gesloten/betaald protocol (licentiekosten van iets van 200 euro nodig voor een stukje software). En het is een 3rd party module dat het Daikin-eigen P1/P2 protocol vertaalt.

Toen de Daikin Home Hub er kwam en Modbus ondersteunde, was dit eigenlijk de holy grail: Een product van Daikin zelf dat hun eigen P1/P2 protocol vertaalt naar een toegankelijke standaard (wat je eigenlijk van ze out-of-the-box zou mogen verwachten...)

Een alternatief voor EspAltherma is trouwens ook nog https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial. Een open source reverse engineerd oplossing voor het Daikin P1/P2 protocol. Maar zij zelf waarschuwen voor het schrijven naar de warmtepomp
Take care when using control modes. There is always a risk when you write to the bus based on reverse engineering assumptions.
Het is wel de verwarming van mijn huis, dus bij voorkeur ook niet deze weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
SmartGuyz schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:51:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, want ik heb net wat aangepast:

- ECO op 40
- Programma is dan: Stop - ECO (13:00 t/m/ 13:30) - Stop?
- En dan op Programma en verwarmen zetten
- Comfort heb ik op 53 gezet (voor het geval er iemand in bad wil. Er zit een slimme knop in de badkamer hiervoor)

Zo zou het dan goed moeten zijn?
De tijd dat je op ECO zet zou ik wat langer zetten, 2 uur of zo. Want als de temperatuur ECO niet gehaald wordt binnen een half uur, stopt het verwarmen.
Pagina: 1 ... 104 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma