Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkat88
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04-2024
Hoi Hoi,

Als ik voor onderstaande op de verkeerde plek ben laat het gerust weten! :)

Installatie

We hebben sinds afgelopen jaar oktober het volgende laten instaleren:
- Daikin Altherma 8kw full electric warmtepomp
- Daikin 250 liter boiler
- Buffervat 50
- Openvloerverwarmings verdeler
- Oude tado registreerd alleen temp niet aangesloten op warmtepomp

Situatie in huis
Beneden hebben 100 m2 vloerverwaring als hoofdverwarming en radiatoren maar deze staan dicht
Boven hebben we in de badkamer vloerverwarming die open staat en radiatoren staan dicht.

Instellingen warmtepomp

- Hij staat ingesteld op 40 graden verwarmen met delta t van 5
- Thermostaat overdag op 21 snachts op 20 graden
- 12 uur boiler verwarmen

Tijdens het verwarmen haalt de warmtepomp bijna nooit de 40 graden met delta t van 5. Ik heb deze op 40 graden ingesteld om te voorkomen dat hij afslaat voor het behalen van de gewenste kamer temperatuur.

De vloer warrmt heel traag op wat mijn inziens geen probleem hoeft te zijn en eigelijk alleen maar goed is.

Vraag

Nu was ik in homewizard het gebruik aan het bijhouden en zag onderstaande:

Op ma 18 maart zag het er heel vlak uit starte om 6 uur in de ochtend naar dag programma en stope einde ochtend omdat de zon het overnam. Om 12 uur begint de boiler op te warmen.

Op za 23 maart ongeveer hetzelfde verhaal alleen schommelt het verbruik nogal vergeleken met ma 18 maart. Het is dan wel iets kouder buiten tov ma 18 maart zie tado.

Weet iemand waar dit schommelen vandaan komt? En kan dit kwaad? Wat zou ik aan kunnen passen?

Vast bedankt en als er meer informatie nodig is laat het gerust weten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCNLd7e0djhhnkm_BFihfimqe04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR88a5jn9SqNp8VsOeiYns0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQN2xj6HFXvf1FqLL609H09axB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9bBTKWJEQLucaDdUUkkuFjtH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R04CFYiZnhz2meNhffBFkMogWvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkFerny3RfCjTxCVoa1CqqiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veCfA6F1RW82kP-RqLHILNbjmo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvEKrMqg6M6nfBQIrSMMoRwj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 21:47
Tafkat88 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:38:

Instellingen warmtepomp

- Hij staat ingesteld op 40 graden verwarmen met delta t van 5
- Thermostaat overdag op 21 snachts op 20 graden
- 12 uur boiler verwarmen

Tijdens het verwarmen haalt de warmtepomp bijna nooit de 40 graden met delta t van 5. Ik heb deze op 40 graden ingesteld om te voorkomen dat hij afslaat voor het behalen van de gewenste kamer temperatuur.

De vloer warrmt heel traag op wat mijn inziens geen probleem hoeft te zijn en eigelijk alleen maar goed is.
‘40 graden’ en ‘de vloer warmt heel langzaam op’ kan niet echt kloppen. 40 graden is veel te hoog voor vvw, en tevens zou met 40 graden je woonkamer temperatuur juist heel snel stijgen.

Het feit dat hij de 40 graden niet haalt, is mogelijk omdat hij vol vermogen staat te stampen. Op 1 van je grafiek zie ik dat je 1500W vermogen opneemt, dit zou zo zomaar het maximum kunnen zijn. Terwijl je met dit weer juist op (nagenoeg) minimaal vermogen zou moeten kunnen draaien (ergens rond 300W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkat88
danny.s schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:17:
[...]

‘40 graden’ en ‘de vloer warmt heel langzaam op’ kan niet echt kloppen. 40 graden is veel te hoog voor vvw, en tevens zou met 40 graden je woonkamer temperatuur juist heel snel stijgen.

Het feit dat hij de 40 graden niet haalt, is mogelijk omdat hij vol vermogen staat te stampen. Op 1 van je grafiek zie ik dat je 1500W vermogen opneemt, dit zou zo zomaar het maximum kunnen zijn. Terwijl je met dit weer juist op (nagenoeg) minimaal vermogen zou moeten kunnen draaien (ergens rond 300W).
Hoi Danny.s

Bedankt voor de reactie!

Ik had dit eigenlijk zo laten staan om de warmtepomp langer te kunnen laten draaien en dat hij niet afslaat en langere runs kan maken, maar dan begrijp ik het verkeerd.

Maw als de 21 kamer temp nog niet is behaald en de max verktrek temp staat op bijv 35 graden en retour temp op 31 met een delta t van 5 graden. Dat hij dan afslaat?

Zijn er een aantal simpele aanpassingen die ik zou kunnen proberen om het te verbeteren?
- Weersafhankelijke regeling instellen?
- nog iets anders?

Vast bedankt! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
Tafkat88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:06:
[...]

Hoi Danny.s

Bedankt voor de reactie!

Ik had dit eigenlijk zo laten staan om de warmtepomp langer te kunnen laten draaien en dat hij niet afslaat en langere runs kan maken, maar dan begrijp ik het verkeerd.

Maw als de 21 kamer temp nog niet is behaald en de max verktrek temp staat op bijv 35 graden en retour temp op 31 met een delta t van 5 graden. Dat hij dan afslaat?

Zijn er een aantal simpele aanpassingen die ik zou kunnen proberen om het te verbeteren?
- Weersafhankelijke regeling instellen?
- nog iets anders?

Vast bedankt! :)
Weersafhankelijk hebben de meesten wel aanstaan ja, en zou eens proberen met een stooklijk van 27gr bij +15 tot 35 bij -10. Afhankelijk van isolatie/ventilatie hierin tweaken.

Delta t zou je kunnen verlagen, maar hoeft niet per se. Wat de meesten hier als "gouden greep" hebben om pendelen te voorkomen, is de overshoot (of overregeling) op 4 zetten. Je geeft de WP dan toestemming om tot 4 graden boven de ingestelde aanvoer temperatuur te mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 22:17

GJA

De onecta integratie voor Home Assistant is nu buiten gebruik. Je zou nu deze kunnen gebruiken: https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta
Maar ik krijg het niet voor elkaar een OAuth Client ID en een OAuth Client Secret te maken via de instructies. Iemand die dit al wel gelukt is? Misschien tips voor de rest?

Ik heb bij het instellen deze gegevens gebruikt en dat geeft een foutmelding.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
GJA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:11:
De onecta integratie voor Home Assistant is nu buiten gebruik. Je zou nu deze kunnen gebruiken: https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta
Maar ik krijg het niet voor elkaar een OAuth Client ID en een OAuth Client Secret te maken via de instructies. Iemand die dit al wel gelukt is? Misschien tips voor de rest?

Ik had dit gisteren ook. Even in de Onecta APP uitloggen en opnieuw inloggen. Je moet daarna wat extra gegevens invullen en dan mag je er weer bij en werkt de integratie ook weer.

Ik gebruik nu nog deze https://github.com/speleolontra/daikin_residential_altherma Ik zie dat deze niet meer zo moeten werken maar bij mij werkt hij dus nog wel (gelukkig) 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door smaij op 03-04-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-10 16:47
danny.s schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:46:
[...]

Weersafhankelijk hebben de meesten wel aanstaan ja, en zou eens proberen met een stooklijk van 27gr bij +15 tot 35 bij -10. Afhankelijk van isolatie/ventilatie hierin tweaken.

Delta t zou je kunnen verlagen, maar hoeft niet per se. Wat de meesten hier als "gouden greep" hebben om pendelen te voorkomen, is de overshoot (of overregeling) op 4 zetten. Je geeft de WP dan toestemming om tot 4 graden boven de ingestelde aanvoer temperatuur te mogen gaan.
Als hij eerst alles eens leest wat er over te lezen is? Dat gaat hij al veel bijleren denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
GJA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:11:

Daar liep ik laatst ook tegen aan, dit werkt nog niet.

Op deze pagina staan API credentials die iedereen kan/moet gebruiken (tijdelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

danny.s schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:02:
[...]

Daar liep ik laatst ook tegen aan, dit werkt nog niet.

Op deze pagina staan API credentials die iedereen kan/moet gebruiken (tijdelijk)
Krijg foutmelding van de Daikin website.

Klopt de volgende workflow?
1: integratie downloaden via HACS,
2: integratie toevoegen via instellingen/integraties
3: invullen naam: (zelf verzinnen)
4: 0auth id invullen vanaf de door jou genoemde website
5: 0auth secret invullen van de door jou genoemde website

Daarna moet de integratie zichzelf toch verder instellen? Of moet je nog iets doen met een redirect_uri of zoiets?

Ik krijg na stap 5 dat een externe Daikin website opent met een foutmelding.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 20:15
Wij hebben onze eerste maand erop zitten met aardig wat dagen dat er eindelijk energie over was.
Onze woning wordt bestuurd met Loxone, dus deze zet automatisch bij overtollige energie alle kamers op +1 graad en het smartgrid contact richting de warmtepomp gaat op "aanbevolen aan". Hierdoor regelmatig gehad dat het in de woonkamer dus 22 graden was met de SWW-tank op 60 graden , heerlijk dit energiebuffervat.

Dit geeft wel een vertekend beeld over het verbruik van de afgelopen maand:
175 kWh voor verwarming
110 kWh voor SWW
404 graaddagen, wij stoken overal en beneden in de woonkamer op 21 graden. Vrijstaande woning van 180m2 met A+++ label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
GJA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:27:
[...]

Daarna moet de integratie zichzelf toch verder instellen? Of moet je nog iets doen met een redirect_uri of zoiets?

Na stap 5 zou je idd op jouw account moeten terecht komen/inloggen om de integratie te koppelen aan jouw account. Geen idee wat er dan mis gaat.
Mijn RPI is op dit moment even overleden (nieuwe is vandaag binnen gekomen), dus ik moet binnenkort de stappen ook opnieuw doorlopen. Benieuwd wat er dan hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkat88
Kasseilegger schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:01:
[...]

Als hij eerst alles eens leest wat er over te lezen is? Dat gaat hij al veel bijleren denk ik?
Hoi Kasseilegger,

Ik ben redelijk nieuw op het forum. Is er ergens een soort van bijbel die ik kan lezen mbt de (Daikin) warmtepomp? Of is de beste suggestie dit hele forum lezen?😅

Ik wil er graag meer over weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
[...]

Op de status pagina staat dat ze issues hebben met inloggen/verlopen van credentials:

https://daikincloudsolutions.statuspage.io/

Toevallig gisteren deze integratie ingesteld en vanochtend moest ik weer inloggen.

Even geduld denk ik :D

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 03-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
Tafkat88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:16:
[...]

Hoi Kasseilegger,

Ik ben redelijk nieuw op het forum. Is er ergens een soort van bijbel die ik kan lezen mbt de (Daikin) warmtepomp? Of is de beste suggestie dit hele forum lezen?😅

Hele forum mag maar als je begint rond oktober 2023 dan kom je een heel eind. Als je uiteindelijk weer bij dit bericht bent kun je jezelf "semi pro" noemen :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 20-10 16:47
Tafkat88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:16:
[...]

Hoi Kasseilegger,

Als je tijd hebt het hele forum over dit onderwerp!
Maar dan moet je veeeel tijd hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:14
Sparky schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:52:
[...]

Hele forum mag maar als je begint rond oktober 2023 dan kom je een heel eind. Als je uiteindelijk weer bij dit bericht bent kun je jezelf "semi pro" noemen :)
Ik heb dit topic vanaf de topic-start helemaal gelezen, maar voel me nog steeds geen "semi-pro", maar je leert er wel een heleboel van! Ook kom je vaker dezelfde vragen tegen van "nieuwe" tweakers, die net een warmtepomp hebben aangeschaft of willen aanschaffen.
Maar het is soms een beetje moeilijk om precies die informatie te vinden, waar je naar op zoek bent en dan gebeurt het wel eens, dat iemand een vraag stelt, waarvan het antwoord al eerder in het topic te vinden is.
Dat moeten we maar voor lief nemen.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01

MrFish

Untitled

Ja, het zou heel mooi zijn om veelgestelde vragen te bundelen in de TS!

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

kepler schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:48:
[...]

Op de status pagina staat dat ze issues hebben met inloggen/verlopen van credentials:

https://daikincloudsolutions.statuspage.io/

Toevallig gisteren deze integratie ingesteld en vanochtend moest ik weer inloggen.

Even geduld denk ik :D
In de url staat de foutmelding, dit haal ik eruit:
The redirect in the request external callback did not match registered redirect nog wattes....

Iemand suggesties? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
[...]

Ik heb dit zojuist gedaan en bij mij ging het goed. Alleen de sensor naamgeving is veranderd dus moest alle dashboards aanpassen.
Er is vandaag onderhoud geweest, dus misschien heeft dat elkaar gekruist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

GJA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:48:
[...]

In de url staat de foutmelding, dit haal ik eruit:
The redirect in the request external callback did not match registered redirect nog wattes....

Iemand suggesties? O+
Het is dan toch gelukt. Er werd ook al iets over gezegd in de instructies maar begreep het niet.
Het zit 'm in de uri.
Ik heb de integratie "my:" geactiveerd door 'm in de configuration.yaml te zetten en via https://my.home-assistant.io/ een uri gemaakt. Nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
danny.s schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:46:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm089-lsmhVuEwGyEb7NUaES6lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIe3hd4n1ii2vDBiAj2NoIQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets bedoel je dus?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Inmiddels 2 weken de Daikin WP en warm watertank in gebruik. Er komen nog twee Jaga's bij en de installateur gaat 'm nog finetunen. Maar er zijn twee dingen die ik niet goed begrijp.

-als ik een kamertemperatuur instel van 20 graden dan komt ie daar best boven, bijvoorbeeld 20.7 graden en houdt het daarop. Is dat gebruikelijk? Ik heb zelf wel modulatie aan gezet, dat schijnt niet default te zijn dus wellicht heeft het hier iets mee te maken. Ik zie ook dat ie de watertemperatuur 3-5 graden hoger brengt dan de stooklijn. Is het beter om modulatie naar weer uit te zetten? Leek mij hoed om zo'n lang mogelijke run te krijgen, maar toch gaat ie na een tijd uit en 10 minuten later weer aan.

-ik heb de warmwater tank geprogrammeerd. Hij staat nu op comfortstand tijdvak en dat is 50 graden. Dochter heeft net 5 minuten gedouched en nu geeft ie opeens al 36 graden aan. Ik vind de temperatuurmeting vreemd, hij kan vrij snel dalen maar misschien heeft dat met de positie van de sensor in de tank te maken. Tot nu toe nog geen koude douche gehad. Maar waarom gaat hij nu niet bijverwarmen? De hysterese is 5 graden dus hij zou nu getriggered moeten worden. Ik neem aan dat ie het hele comfortstand tijdvak probeert 50 graden te houden en gaat bijverwarmen als ie onder de 45 komt. Of werkt het anders?

[ Voor 10% gewijzigd door MrMalice op 05-04-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-10 18:16
MrMalice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:43:
Inmiddels 2 weken de Daikin WP en warm watertank in gebruik. Er komen nog twee Jaga's bij en de installateur gaat 'm nog finetunen. Maar er zijn twee dingen die ik niet goed begrijp.

-als ik een kamertemperatuur instel van 20 graden dan komt ie daar best boven, bijvoorbeeld 20.7 graden. Door de huidige zon is het nu 21.0 graden en toch start ie weer een run. Waarom? Ik heb zelf wel modulatie aanstaan, dat schijnt niet default te zijn dus wellicht heeft het hier iets mee te maken. Ik zie ook dat ie de watertemperatuur 3-5 graden hoger brengt dan de stooklijn.

-ik heb de warmwater tank geprogrammeerd. Hij staat nu op comfortstand tijdvak en dat is 50 graden. Dochter heeft net 5 minuten gedouched en nu geeft ie opeens al 36 graden aan. Ik vind de temperatuurmeting vreemd, hij kan vrij snel dalen maar misschien heeft dat met de positie van de sensor in de tank te maken. Tot nu toe nog geen koude douche gehad. Maar waarom gaat hij nu niet bijverwarmen? De hysterese is 5 graden dus hij zou nu getriggered moeten worden. Ik neem aan dat ie het hele comfortstand tijdvak probeert 50 graden te houden en gaat bijverwarmen als ie onder de 45 komt. Of werkt het anders?
Ik heb het systeem ook pas en dus voornamelijk ervaring met warm water instellingen. Twee dingen:
1) als je de SWW af hebt gelezen in de ONECTA app weet dat die met enige vertraging, dus zeker niet altijd de juiste temperatuur, weergeeft. Een keer binnen de app verversen, naar beneden trekken, kan helpen
2) mijn ervaring is dat het systeem in de war raakt nadat er instellingen zijn veranderd voor SWW. Ik heb hetzelfde effect gezien (al 2x) dan bij jou na instellingen veranderd te hebben. Wat dan helpt is de SWW functie even uit te zetten en dan na enkele seconden weer aan. Dan hoor je enkele klikken en dan werkt het systeem weer zoals jij denkt dat het moet (zoals je het beschrijft)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8OT6A785qRSU84cQQxf6oO97lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGTNiarNx673fK718BW1lV2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Rojado schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:09:
[...]

Ik heb het systeem ook pas en dus voornamelijk ervaring met warm water instellingen. Twee dingen:
1) als je de SWW af hebt gelezen in de ONECTA app weet dat die met enige vertraging, dus zeker niet altijd de juiste temperatuur, weergeeft. Een keer binnen de app verversen, naar beneden trekken, kan helpen
2) mijn ervaring is dat het systeem in de war raakt nadat er instellingen zijn veranderd voor SWW. Ik heb hetzelfde effect gezien (al 2x) dan bij jou na instellingen veranderd te hebben. Wat dan helpt is de SWW functie even uit te zetten en dan na enkele seconden weer aan. Dan hoor je enkele klikken en dan werkt het systeem weer zoals jij denkt dat het moet (zoals je het beschrijft)[Afbeelding]
Ik heb het geprobeerd maar helaas werkt je trucje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrMalice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:39:
[...]

Ik heb het geprobeerd maar helaas werkt je trucje niet.
Je kunt nog twee andere dingen proberen die bij mij werkten. Ik heb overigens in dit forum daar eerder tips van anderen over gekregen.
1- de stooklijn in het installateurs menu even een graad aanpassen. Dan terug. Vervolgens vraagt het systeem of dat OK is. Bij Ja drukken gaat het systeem opnieuw synchroniseren. Daarna werkte hij hier ook weer normaal. Dat heb ik zelf uitgezocht.
2- tip van Mr-Fish hier in het forum was om de automaat (zekering meterkast) uit te zetten. 10 sec daarna weer aanzetten. Dat zou een reset geven.
Netjes zou het zijn om dat te doen nadat je van te voren de functie verwarmen en SWW eerst uitgezet hebt (nadien weer aanzetten.
Met dank dus aan Mr-Fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:50:
[...]

Je kunt nog twee andere dingen proberen die bij mij werkten. Ik heb overigens in dit forum daar eerder tips van anderen over gekregen.
1- de stooklijn in het installateurs menu even een graad aanpassen. Dan terug. Vervolgens vraagt het systeem of dat OK is. Bij Ja drukken gaat het systeem opnieuw synchroniseren. Daarna werkte hij hier ook weer normaal. Dat heb ik zelf uitgezocht.
2- tip van Mr-Fish hier in het forum was om de automaat (zekering meterkast) uit te zetten. 10 sec daarna weer aanzetten. Dat zou een reset geven.
Netjes zou het zijn om dat te doen nadat je van te voren de functie verwarmen en SWW eerst uitgezet hebt (nadien weer aanzetten.
Met dank dus aan Mr-Fish.
Sowieso een tip: als je instellingen wijzigt, vraagt de WP daarna of je wilt herstarten. Dat moet je zeker doen.

En inderdaad, modulatie uit. Maar het is nu veel te warm om te spelen met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
MrFish schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:53:
[...]

Sowieso een tip: als je instellingen wijzigt, vraagt de WP daarna of je wilt herstarten. Dat moet je zeker doen.

En inderdaad, modulatie uit. Maar het is nu veel te warm om te spelen met de WP.
Ik ga het proberen. Ik snap dat het nu te warm begint te worden om te tunen, maar ik wil wel dat ie er een beetje klaar voor is komende winter. Maar is het ook jouw ervaring dat ie het in de kamer meer dan een halve graad warmer houdt dan je instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MrMalice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:57:
[...]

Ik ga het proberen. Ik snap dat het nu te warm begint te worden om te tunen, maar ik wil wel dat ie er een beetje klaar voor is komende winter. Maar is het ook jouw ervaring dat ie het in de kamer meer dan een halve graad warmer houdt dan je instelt?
Hier schoot ie ook te ver door. Volgens mij is @MajaMestreech de enige die tevreden is over modulatie, de meerderheid heeft het geloof ik gewoon uitstaan.

En snap beetje klaar wilt zijn voor komende winter, maar waarschijnlijk gaat een frisse oktober over een half jaar daar beter geschikt voor zijn dan deze dagen waar het 15 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
danny.s schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:21:
[...]

Hier schoot ie ook te ver door. Volgens mij is @MajaMestreech de enige die tevreden is over modulatie, de meerderheid heeft het geloof ik gewoon uitstaan.

En snap beetje klaar wilt zijn voor komende winter, maar waarschijnlijk gaat een frisse oktober over een half jaar daar beter geschikt voor zijn dan deze dagen waar het 15 graden is.
Ik heb modulatie nu uitstaan om te zien hoe het werkt. Maar hoe werkt het regelsysteem nou precies?

Ik stel 20 graden in maar nu bij 19.7 doet ie niks. Wanneer wel?

Modulatie staat uit. Als ie een run start, dan gaat ie naar de stooklijn temperatuur. Maar als de kamer nog erg koud is, is de stooklijntemperatuur te laag. Wat dan?

Op een gegeven moment bereikt ie het setpoint. Dan zou ie het vermogen moeten terugschroeven om een ziunige balans te vinden en om niet te pendelen. Hoe doet ie dat dan als modulatie uitstaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:20
MrMalice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:41:
Ik heb modulatie nu uitstaan om te zien hoe het werkt. Maar hoe werkt het regelsysteem nou precies?

Ik stel 20 graden in maar nu bij 19.7 doet ie niks. Wanneer wel?

Modulatie staat uit. Als ie een run start, dan gaat ie naar de stooklijn temperatuur. Maar als de kamer nog erg koud is, is de stooklijntemperatuur te laag. Wat dan?

Op een gegeven moment bereikt ie het setpoint. Dan zou ie het vermogen moeten terugschroeven om een ziunige balans te vinden en om niet te pendelen. Hoe doet ie dat dan als modulatie uitstaat?
De Daikin schakelt heel simpel:
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Zonder (kamer-)modulatie schroeft hij niet terug (latere toevoeging: wel moduleert de buiten-unit steeds op basis van AWT/delta-T).

Als (kamer-)modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verlaging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond), eerder niet,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad. Het is verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna (kamer-)modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
arnoldniessen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:00:
[...]

-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Zonder modulatie schroeft hij niet terug.

Als modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT (=temperatuur volgens stooklijn) na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als het nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is default 1.25 graad. Het is verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.
Hier aan toevoegend: modulatie is eigenlijk (naar mijn mening) een misleidende setting (of ongelukkige keuze). Ook met modulatie uit doet de buitenunit gewoon moduleren, en pruttelt ie hier in ochtend een paar uurtjes op een heel laag vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
danny.s schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:06:
Hier aan toevoegend: modulatie is eigenlijk (naar mijn mening) een misleidende setting (of ongelukkige keuze). Ook met modulatie uit doet de buitenunit gewoon moduleren, en pruttelt ie hier in ochtend een paar uurtjes op een heel laag vermogen.
Eens met deze verduidelijking, deze optie moduleert alleen de gewenste AWT. De buitenunit moduleert altijd op de gewenste AWT/delta-T.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
arnoldniessen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:00:
[...]

-kamer meer dan een halve graad te warm? Dan gaat de warmtepomp uit. Zonder modulatie schroeft hij niet terug.

Als modulatie aanstaat, is het algoritme ook vrij simpel:

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default is deze 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is default 1.25 graad. Het is verstandig de overregeling [9-04] maximaal te zetten, dus 4C, om pendelen te voorkomen.

Advies is: eerst goede stooklijn zoeken, daarna modulatie toevoegen, en zeker niet andersom.
Hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. Nu begin ik het gedrag beter te begrijpen. Misschien ligt het aan mij maar ik vind het zonder modulatie, de default, wel een hele primitieve regeling. Sowieso snap ik eigenlijk hele hele nut van een stooklijn niet. Een goede PID regelaar zou toch alles vanzelf goed moeten krijgen. Al is het maar beginnen met een watertemperatuur setpoint en als het na een tijd niet lukt, graadje erbij etc, en bij overshoot graadje eraf. Een stooklijn klinkt goed, maar als het heel hard waait, koelt je huis sneller af en klopt je stooklijn niet. Maar misschien wordt dit opgelost door de deltaT stabiel te houden.

Hoe dan ook, ik vind het niet fijn dat de kamertemperatuur dus binnen een graad gaat schommelen. Is dat te voorkomen met een goede stooklijn? Kwestie van een AWT die net genoeg is om de kamer op setpoint te houden? Lijkt me wel erg kritisch en lastig te vinden... Ik verdiep me er prima in maar 'gewone mensen' doen dit toch niet.

En wat is overregeling precies? De maximale temperatuur boven AWT? Is dat dan niet twee keer de default stapgrootte? Of kan ie ook meer dan twee stappen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
MrMalice schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:21:
Sowieso snap ik eigenlijk hele hele nut van een stooklijn niet. Een goede PID regelaar zou toch alles vanzelf goed moeten krijgen.
Helemaal eens, maar Daikin doet niet aan PID regelingen.

Wat bij mij goed werkt is 24-uurs middeling, en handmatig iets aanpassen (deviation of AWT instelling) op basis van het verschil tussen gewenste kamer-temperatuur en werkelijke kamertemperatuur.
Hoe dan ook, ik vind het niet fijn dat de kamertemperatuur dus binnen een graad gaat schommelen. Is dat te voorkomen met een goede stooklijn? Kwestie van een AWT die net genoeg is om de kamer op setpoint te houden? Lijkt me wel erg kritisch en lastig te vinden.
Klopt, maar als de variatie (wind/zon) niet te groot is dan kan dat voldoende zijn, en dan lost de modulatie het laatste stukje variatie op.
En wat is overregeling precies? De maximale temperatuur boven AWT?
Ja, de maximale temperatuur boven AWT. Daarboven slaat de compressor (tijdelijk) af. Dat gebeurt vooral als de warmtepomp te enthousiast opstart, of als je tegen het minimum vermogen aanloopt als het buiten warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Goedemorgen

Ik heb hier meerdere malen gelezen over een lekkende drieweg klep. Zit er in de all-in-one units, dus met een boilervat ingebouwd, ook een drieweg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:39:
Goedemorgen

Ik heb hier meerdere malen gelezen over een lekkende drieweg klep. Zit er in de all-in-one units, dus met een boilervat ingebouwd, ook een drieweg klep?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:39:
Goedemorgen

Heeft deze vraag misschien te maken met de afkoelingssnelheid van het SWW?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
piieter schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:12:
[...]

Heeft deze vraag misschien te maken met de afkoelingssnelheid van het SWW?
Dank voor jullie reacties

Ik zag de temperatuur van het vat voor mijn gevoel sneller afkoelen as voorheen. Dus dat moet ik even goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:52:
[...]

Dank voor jullie reacties

Ik zag de temperatuur van het vat voor mijn gevoel sneller afkoelen as voorheen. Dus dat moet ik even goed in de gaten houden.
Mijn ervaring is dat de afkoelsnelheid wat hoger is nadat er (een flinke hoeveelheid) warm water is getapt. Er komt dan allemaal koud water onderin het vat, en dat mengt langzaam toch een beetje met het warme water dat nog bovenin zit.

Van een lekkende driewegklep heb je alleen last bij verwarmings- of koelbedrijf. In stand-by heeft dat geen invloed op de afkoelsnelheid van het vat. En omgekeerd merk je dan bij SWW bedrijf dat je verwarming(leiding) warm wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 06-04-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24
Hee, de BUH deed vandaag een stukje mee om het SWW naar 48 te brengen, wat een schurk.

Hoe kon je dat ook alweer voorkomen? Temp tot 45 oid toch?

Want wat was de regel? Als de compressor warmer is dan 25 gr dan verwarmt ie tot max 45 gr?

En als de compressor 30 graden is, doet ie helemaal niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 15:03
Atomius schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:43:
Hee, de BUH deed vandaag een stukje mee om het SWW naar 48 te brengen, wat een schurk.

Hoe kon je dat ook alweer voorkomen? Temp tot 45 oid toch?

Want wat was de regel? Als de compressor warmer is dan 25 gr dan verwarmt ie tot max 45 gr?

En als de compressor 30 graden is, doet ie helemaal niets meer?
Bij wamer dan 25C kan Altherma verwarmen tot 43C zonder gebruik van de BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-10 21:55
In november 2023 is bij ons een 'Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter' geïnstalleerd door een groot en bekend installatiebedrijf. Sinds een tijdje heb ik het apparaat geïntegreerd in Home Assistant en er viel mij iets op:

Wanneer de watertank wordt opgewarmd, stroomt er ook warm water in de vloerverwarming, zonder dat de thermostaat om verwarming van de ruimte vraagt. De vloerverwarming wordt op die moment kortstondig gevoed met water van tussen de 55 en soms wel 63 graden.

Ook bijvoorbeeld bij de wekelijkse anti-legionella opwarming zie je dat er heel warm water de vloerverwarming in stroomt. (hij staat dan anderhalf uur te draaien om de tank én vloerverwarming vol te pompen met water van rond de 60 graden. Dat kost me zo'n 3 á 4 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7LKTHDkNl9f8NLSkZbWNO6yE_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2BvUjhBJE1bvrD10RMm0jdIi.png?f=fotoalbum_large

De ruimte is hierdoor vaak ook warmer dan ingesteld.

Ik heb hierover contact gehad met de installateur en ze sturen a.s. vrijdag een monteur langs om te komen kijken. Ze hadden het over een driewegklep die mogelijk defect is.

Zijn er hier mede-Tweakers die ervaring hebben met dit type storing? Het zal waarschijnlijk wel opgelost worden onder de garantie, maar ik heb toch wel sterk het gevoel dat ik sinds de installatie veel stroom heb verbruikt voor niks en dat me dit ook wat heeft gekost. Het lijkt me alleen heel moeilijk te kwantificeren hoeveel. Het lijkt me ook lastig om dit te verhalen op de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:39
Tom2828 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:29:
In november 2023 is bij ons een 'Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter' geïnstalleerd door een groot en bekend installatiebedrijf. Sinds een tijdje heb ik het apparaat geïntegreerd in Home Assistant en er viel mij iets op:

Wanneer de watertank wordt opgewarmd, stroomt er ook warm water in de vloerverwarming, zonder dat de thermostaat om verwarming van de ruimte vraagt. De vloerverwarming wordt op die moment kortstondig gevoed met water van tussen de 55 en soms wel 63 graden.

Ook bijvoorbeeld bij de wekelijkse anti-legionella opwarming zie je dat er heel warm water de vloerverwarming in stroomt. (hij staat dan anderhalf uur te draaien om de tank én vloerverwarming vol te pompen met water van rond de 60 graden. Dat kost me zo'n 3 á 4 kWh)

[Afbeelding]

Ik heb hierover contact gehad met de installateur en ze sturen a.s. vrijdag een monteur langs om te komen kijken. Ze hadden het over een driewegklep die mogelijk defect is.

Zijn er hier mede-Tweakers die ervaring hebben met dit type storing? Het zal waarschijnlijk wel opgelost worden onder de garantie, maar ik heb toch wel sterk het gevoel dat ik sinds de installatie veel stroom heb verbruikt voor niks en dat me dit ook wat heeft gekost. Het lijkt me alleen heel moeilijk te kwantificeren hoeveel. Het lijkt me ook lastig om dit te verhalen op de installateur?
Klinkt inderdaad als een kapotte driewegklep. Daarover staan diverse berichten op dit forum. Je zult inderdaad wel wat meerverbruik hebben gehad maar ik denk dat je al blij mag zijn dat je een installateur hebt die het probleem ziet en dit ook kan oplossen. Ik zou me eerder zorgen maken over de vloer en de lijm van je tegels als je daar water van 63 graden doorheen hebt gepompt.
Op welke temp. heb je je tank ingesteld en wel of niet op programma?
Hier staat de watertank op continu op 48 graden met de schakeltemp. van 43. Ik gebruik gemiddeld ongeveer 2,5kWh per dag voor de tank (4 persoons huishouden met vrijwel dagelijks douchen en incl. legionellarun 1 keer per week).
Wellicht heb je hier iets aan om je meerverbruik te berekenen maar het hangt in hoge mate af van je instellingen en gebruik. Dus dat is een lastige discussie met je installateur.
Ik heb zelf dit eerste jaar gezien als 1 groot experiment met de warmtepomp dat me ook wel wat kWh extra heeft gekost aan testen van instellingen e.d. Vanuit die mindset is een paar kWh extra wel te verteren. Volgend stookseizoen moet het beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Pascal P schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:58:
[...]

Klinkt inderdaad als een kapotte driewegklep. Daarover staan diverse berichten op dit forum. Je zult inderdaad wel wat meerverbruik hebben gehad maar ik denk dat je al blij mag zijn dat je een installateur hebt die het probleem ziet en dit ook kan oplossen. Ik zou me eerder zorgen maken over de vloer en de lijm van je tegels als je daar water van 63 graden doorheen hebt gepompt.
Op welke temp. heb je je tank ingesteld en wel of niet op programma?
Hier staat de watertank op continu op 48 graden met de schakeltemp. van 43. Ik gebruik gemiddeld ongeveer 2,5kWh per dag voor de tank (4 persoons huishouden met vrijwel dagelijks douchen en incl. legionellarun 1 keer per week).
Wellicht heb je hier iets aan om je meerverbruik te berekenen maar het hangt in hoge mate af van je instellingen en gebruik. Dus dat is een lastige discussie met je installateur.
Ik heb zelf dit eerste jaar gezien als 1 groot experiment met de warmtepomp dat me ook wel wat kWh extra heeft gekost aan testen van instellingen e.d. Vanuit die mindset is een paar kWh extra wel te verteren. Volgend stookseizoen moet het beter gaan.
~60 graden lijkt mij ook veel te heet voor de vloer. Ik mag van geluk spreken, want ik heb een klushuis en we hebben sinds de installatie van de warmtepomp nog geen dekvloer geplaatst op de zandcementvloer. In de zandcementvloer zitten wel een paar oppervlakkige scheuren. Naar mijn mening niet iets wat voor grote problemen gaat zorgen. Deze scheuren had ik tot nu toe nog niet toebedeeld aan een verkeerd werkende warmtepomp.

Ik heb zelf niet aan de instellingen van de warmtepomp gezeten. (Ik heb een klushuis en dat slokt al mijn tijd op. Wanneer het klussen klaar is ga ik wel eens kijken wat er allemaal te doen is) Deze staat dus nog zoals deze is ingesteld door de installateurs. Target is 52 graden voor de watertank. Programma weet ik zo niet, maar lijkt erop dat hij bij 47 graden weer gaat opwarmen.

Ik ga bij het bezoek van de installateur wel eens informeren over wat voor schade dit soort temperaturen aan de vloer kan veroorzaken. En wat het verbruik kan zijn. Kijken of hij hapt of mij kan doorverwijzen naar een collega die me daarmee verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
jwillemsen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:57:
[...]

Bij wamer dan 25C kan Altherma verwarmen tot 43C zonder gebruik van de BUH
Tot 43C? Of tot en met? Ik denk het laatste?

En wat doet de instelling marge hier? Die staat bij mij op 2.

Zit ik dan safe (geen BUH voor SWW) als ik hem instel op 42 (want 2 marge, dus hij kan naar 44 max)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s

[Afbeelding]

Waarop baseer je dat er 60 graden door de vloer heen gaat? Leaving water temperature is namelijk hoe warm het water de warmte wisselaar verlaat, en in dit geval de SWW tank in gaat om dat te verwarmen. Dit hoeft dus niet ook daadwerkelijk in je CV circuit terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

[Afbeelding]

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen warmt onze vloerverwarming op via de retour... Er is dus vreemd genoeg (ook) een stroming andersom in het systeem van de vloerverwarming. Er is heel weinig flow, de warmte blijft redelijk beperkt tot stuk gang en trapkast. Maar het wordt voelbaar warm en de temperatuur van de retour loopt redelijk 1 op 1 mee met de retourtemperatuur van de warmtepomp.

Monteur is twee keer langs geweest, en geloofde me eerst niet. Maar metingen bevestigde mijn verhaal. Toen de aansturing van de driewegklep vervangen, maar niet geholpen. Vorige week weer langs geweest en er loopt nu een case bij Daikin omdat het vermoeden er is dat er iets niet goed zit in de warmtepomp zelf.
Halverwege vorig jaar is de warmtewisselaar vervangen door Daikin, en ergens begin dit jaar merkte ik dat de vloer bij de trapkast wel erg warm werd. Moeilijk te zeggen wanneer het precies is begonnen helaas.

Binnenkort nemen ze weer contact op en hoor ik wat de volgende stap is.
In de winter niet zo'n probleem, warmte gaat dan niet verloren. Maar nu het warmer wordt buiten, is het gewoon zonde...

Edit: wat @danny.s zegt, heb je echt gemeten/gevoeld of de vloerverwarming warm wordt tijdens een sww run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
danny.s schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:42:
[...]

Waarop baseer je dat er 60 graden door de vloer heen gaat? Leaving water temperature is namelijk hoe warm het water de warmte wisselaar verlaat, en in dit geval de SWW tank in gaat om dat te verwarmen. Dit hoeft dus niet ook daadwerkelijk in je CV circuit terecht te komen.
Het kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen in dit geval. Ik heb altijd gedacht dat de Leaving Water termperature aangeeft hoe wam het water de vloerverwarming in gaat.

Is er wel een waarde in de Home Assistant integratie die aangeeft hoe warm het vloerverwarmingswater is? Ik kan het namelijk niet vinden.

Ik baseerde het voornamelijk hierop. Maar ik heb dus ook meegemaakt dat dat temperatuur in de ruimte ruim (2 graden) boven de target uitkomt nadat het tankwater is opgewarmt. Maar dat kan een door mijzelf ingebeeld symptoom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tom2828 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:43:
[...]

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen in dit geval. Ik heb altijd gedacht dat de Leaving Water termperature aangeeft hoe wam het water de vloerverwarming in gaat.

Is er wel een waarde in de Home Assistant integratie die aangeeft hoe warm het vloerverwarmingswater is? Ik kan het namelijk niet vinden.

Ik baseerde het voornamelijk hierop. Maar ik heb dus ook meegemaakt dat dat temperatuur in de ruimte ruim (2 graden) boven de target uitkomt nadat het tankwater is opgewarmt. Maar dat kan een door mijzelf ingebeeld symptoom zijn.
Tenzij jij nog een extra tempsensor ergens aanbrengt denk ik van niet.
Wat iemand anders al vertelde is "Leaving Water termperature" de temp na de warmtewisselaar (en voor de BUH).

Vaststellen dat je een lekkende 3-wegklep hebt zou als volgt kunnen:
- Vaststellen dat er tijdens een SWW run, water bedoeld voor SWW richting de ruimteverwarming gaat. Bij vloerverwarming voel je dit tempverschil wel. Normaal zou er rond de 30c naar de verdeler gaan en als hier ineens 50 doorheen gaat voel je dat echt wel door de leiding vast te pakken. Nog beter is het om even met een IR thermometer te meten
- Zeker als je ESPaltherma gebruikt kun je uit de data wel afleiden als het misgaat tijdens de modus ruimteverwarming. Als je in deze modus ziet dat de temperatuur van je SWW tank sneller afneemt dan als de warmtepomp niks doet is dat een heel duidelijk symptoom. Dat komt omdat er dan water van ongeveer 30c je tank ingaat en daarmee de temperatuur in het vat omlaag brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Riesjard schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:08:
[...]

Tenzij jij nog een extra tempsensor ergens aanbrengt denk ik van niet.
Wat iemand anders al vertelde is "Leaving Water termperature" de temp na de warmtewisselaar (en voor de BUH).

Vaststellen dat je een lekkende 3-wegklep hebt zou als volgt kunnen:
- Vaststellen dat er tijdens een SWW run, water bedoeld voor SWW richting de ruimteverwarming gaat. Bij vloerverwarming voel je dit tempverschil wel. Normaal zou er rond de 30c naar de verdeler gaan en als hier ineens 50 doorheen gaat voel je dat echt wel door de leiding vast te pakken. Nog beter is het om even met een IR thermometer te meten
- Zeker als je ESPaltherma gebruikt kun je uit de data wel afleiden als het misgaat tijdens de modus ruimteverwarming. Als je in deze modus ziet dat de temperatuur van je SWW tank sneller afneemt dan als de warmtepomp niks doet is dat een heel duidelijk symptoom. Dat komt omdat er dan water van ongeveer 30c je tank ingaat en daarmee de temperatuur in het vat omlaag brengt.
Dank. Ik ga vanavond even flink van de douche gebruik maken en daarna met een warmtebeeldcamera de verdeler en leidingen van de vloerverwarming in de gaten houden. Er zou vandaag absoluut geen warmtevraag moeten zijn van de thermostaat (Door het ingestelde target en de buitentemperatuur) dus daar zou 0 verhoging van temperatuur moeten zijn, als ik het goed begrijp. Ik zal daarna laten weten wat eruit is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:14

[Afbeelding]

Bij een dergelijke storing is het toch handig als er nog een thermostaatkraan voor je vloerverwarming verdeler zit die de temperatuur kan begrenzen op 50-55 graden. Bij een externe SWW tank kan maximaal water van 47/48 graden door de warmtepomp vaan de vloerverwarming worden gepomp, dus daar is dit geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 15:03
Atomius schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:37:
[...]

Zit ik dan safe (geen BUH voor SWW) als ik hem instel op 42 (want 2 marge, dus hij kan naar 44 max)?
Ik denk dat het is tot en met, maar ik weet het niet 100% zeker. Ik gebruik binnen HA de Automation op https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta/wiki, dan gaat zeker de BUH niet aan als het buiten erg warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tom2828 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:35:
[...]

Dank. Ik ga vanavond even flink van de douche gebruik maken en daarna met een warmtebeeldcamera de verdeler en leidingen van de vloerverwarming in de gaten houden. Er zou vandaag absoluut geen warmtevraag moeten zijn van de thermostaat (Door het ingestelde target en de buitentemperatuur) dus daar zou 0 verhoging van temperatuur moeten zijn, als ik het goed begrijp. Ik zal daarna laten weten wat eruit is gekomen.
Ik weet niet wat voor verdeler en naregeling je hebt maar ik bedenk me nu dat je voor deze test wel een groep op de vloerverwarming verdeler open moet hebben of een werkende bypass.
In theorie heb ik zelf een volledige naregeling maar in de praktijk heb ik de groepen van de benedenverdieping en badkamer altijd open staan en daarom is er bij mij altijd flow door de warmteafgifte mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Riesjard schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet wat voor verdeler en naregeling je hebt maar ik bedenk me nu dat je voor deze test wel een groep op de vloerverwarming verdeler open moet hebben of een werkende bypass.
In theorie heb ik zelf een volledige naregeling maar in de praktijk heb ik de groepen van de benedenverdieping en badkamer altijd open staan en daarom is er bij mij altijd flow door de warmteafgifte mogelijk.
Alles staat open en er is een bypass. Als je er water in pompt gaat het door de verdeler heen en dan verwacht ik in ieder geval iets van opwarming te zien. (Of niet en dan ben ik voor nu tevreden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Atomius schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:37:
[...]

Als ik de twee onderstaande grafieken onder elkaar zet dan zou ik hieruit afleiden dat SWW boven de 25 graden tot 45 graden kan verwarmen zonder de BUH aan te laten gaan. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joH6vDATug3BAwgwrk2uBVdGBlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI2rwJAKgmq2AU2dagpcEIzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knuvfbpT8nb9TJcaYCn7T0rFmig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/075ZvmNUrF2yfTIqIiXwXCEp.jpg?f=fotoalbum_large

Beide grafieken heb ik dus eerder gezien in dit forum. Maar met bovenstaande vraag en de combinatie van beide kom ik dus tot mijn conclusie.

Heb de unit nog te kort om het zelf te hebben kunnen ondervinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:14:
[...]

Als ik de twee onderstaande grafieken onder elkaar zet dan zou ik hieruit afleiden dat SWW boven de 25 graden tot 45 graden kan verwarmen zonder de BUH aan te laten gaan. Of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide grafieken heb ik dus eerder gezien in dit forum. Maar met bovenstaande vraag en de combinatie van beide kom ik dus tot mijn conclusie.

Dat is inderdaad correct, naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-10 12:59
Ik heb een vraag. Wij zijn bezig met een flinke verbouwing en zijn aan het kijken naar de Daikin Altherma waterpomp. Ons huis (1975) betonnen platte dak komt uit 1975 en we gaan alles isoleren van dak tot kruipruimte. Nu zijn we ons aan het oriënteren en willen eigenlijk voor de waterpomp gaan. Nu komt de ventilator op het dak te staan (we hebben maar 2 woonlagen zie foto). Wat ik kan vinden is dat de buitenunit 45DB geluid produceert. Nu is mijn vraag, ga je de buitenunit horen? En hoe zit het met de binnen unit maakt deze ook veel geluid (deze komt namelijk naast onze slaapkamer in een kast te staan). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6YFp-dyX1NhJQNie4jNQ37G2KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es6keYLvamqPdCPIJ2nP7EbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Ananas_NL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
Ik heb een vraag. Wij zijn bezig met een flinke verbouwing en zijn aan het kijken naar de Daikin Altherma waterpomp. Ons huis (1975) betonnen platte dak komt uit 1975 en we gaan alles isoleren van dak tot kruipruimte. Nu zijn we ons aan het oriënteren en willen eigenlijk voor de waterpomp gaan. Nu komt de ventilator op het dak te staan (we hebben maar 2 woonlagen zie foto). Wat ik kan vinden is dat de buitenunit 45DB geluid produceert. Nu is mijn vraag, ga je de buitenunit horen? En hoe zit het met de binnen unit maakt deze ook veel geluid (deze komt namelijk naast onze slaapkamer in een kast te staan). [Afbeelding]
Een warmtepomp op een plat dak kan wel, mits je goede maatregelen neemt om geluidsoverlast tegen te gaan. Zeker op een betonnen dak lijkt mij dat goed mogelijk. Er is een apart topic over. Mijn Daikin hangt aan een buitengevel, direct naast een slaapkamer, en die heb ik binnen nog nooit gehoord, zelfs niet dik onder nul tijdens een SWW run. En die hangt slechts aan een simpele beugel, maar wel met dikke rubberen dempers. De airco die ernaast hangt (ook van Daikin) is wel binnen te horen. Volgens mij lopen de compressors in de warmtepompen van Daikin een stuk mooier dan in de airco's. Volgens mij heeft @RonJ vergelijkbare ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We kunnen bijna over tot koeling mensen :) Begint t hele gezeik van in november weer ongeveer opnieuw :P

Haha nee zal wel meevallen. maar wie gaat hier allemaal all day long koelen?? Of echt als we straks 35 graden hebben pas?

En wat zijn dan de zaken om op te letten, voor mij is het uiteraard nieuw dat koelen.

Verder, de cop hier is zo rond 7 tot 8, als ik geen legionella run heb natuurlijk, en eigenlijk ook geen ruimte verwarming meer (dus enkel is dit dan een paar keer de sww tank wat opstoken). Hoe is dat deze dagen bij jullie?

Cheers, op naar de zomer :)
(de 2x Daikin Perfera al ff test gedraaid, op koelen, wel zacht, 100w verbruik totaal, met fijne koele lucht, dus dat is prima (ook n iet echt warm buiten natuurlijk))

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 20-10 16:06
Ananas_NL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:29:
Ik heb een vraag. Wij zijn bezig met een flinke verbouwing en zijn aan het kijken naar de Daikin Altherma waterpomp. Ons huis (1975) betonnen platte dak komt uit 1975 en we gaan alles isoleren van dak tot kruipruimte. Nu zijn we ons aan het oriënteren en willen eigenlijk voor de waterpomp gaan. Nu komt de ventilator op het dak te staan (we hebben maar 2 woonlagen zie foto). Wat ik kan vinden is dat de buitenunit 45DB geluid produceert. Nu is mijn vraag, ga je de buitenunit horen? En hoe zit het met de binnen unit maakt deze ook veel geluid (deze komt namelijk naast onze slaapkamer in een kast te staan). [Afbeelding]
De buitenunit ga jij of je buren op de beoogde plaats niet horen. Een binnenunit met geïntegreerde 180/230 ltr boiler maakt op zich ook haast geen geluid. Waar je wel rekening mee moet houden is het stromingsgeluid van het water door de leidingen. Bij het opwarmen van het boilerwater stroomt het water met 25 ltr per minuut door de leidingen en dat geluid is zeker goed te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-10 12:59
Bedankt voor jullie reacties! We gaan het dak ook nog isoleren (12cm dik) dus ik hoopte al op jullie antwoord dat dit niet te horen is. Omdat we ook overal de verwarmingen hebben verwijderd gaan we boven de 3 slaapkamers verwarmen / koelen met Daikin airco's. Dus er komen 2 van die grote units op het dak te staan omringd door zonnepanelen. Beneden gaan we over op vloerverwarming. Dus misschien dat we het water inderdaad door de leidingen gaan horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:14:
We kunnen bijna over tot koeling mensen :) Begint t hele gezeik van in november weer ongeveer opnieuw :P

Haha nee zal wel meevallen. maar wie gaat hier allemaal all day long koelen?? Of echt als we straks 35 graden hebben pas?

En wat zijn dan de zaken om op te letten, voor mij is het uiteraard nieuw dat koelen.

Verder, de cop hier is zo rond 7 tot 8, als ik geen legionella run heb natuurlijk, en eigenlijk ook geen ruimte verwarming meer (dus enkel is dit dan een paar keer de sww tank wat opstoken). Hoe is dat deze dagen bij jullie?

(de 2x Daikin Perfera al ff test gedraaid, op koelen, wel zacht, 100w verbruik totaal, met fijne koele lucht, dus dat is prima (ook n iet echt warm buiten natuurlijk))
Er komt een koude periode aan volgens de voorspellingen, dus ik laat hem lekker nog op verwarmen aan. Nu is het hier buiten behoorlijk fris met een koude wind :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius

Haha koelen? Nu al :p Ik had het idee dat het wel wat hielp afgelopen zomer. In het nieuwbouwhuis van vrienden was ik echter meer onder de indruk van het koelingseffect van hun grondWP. Had zelf de temp op 18 graden staan. Moet zelf ook nog maar even kijken hoe en wat, had de boel toen nog niet geoptimaliseerd. Dus ik lees graag mee tzt ;)

Ik heb tot nu toe 19 kWh verbruikt in april met COP 5,6 oid. De afgelopen dagen is hij niet aangesprongen.

@Ananas_NL ik hoor hem wel brommen hoor op koude dagen. Met name op die koude dagen met -10 op 7-9 januari van dit jaar. Heb de stille modus echter nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

@Atomius hoor je binnen of buiten gebrom? Ik hoor hier de waterpomp in de binnenunit wel eens zachtjes brommen bij hoge flow, meestal als de unit net is aangeslagen. Maar dat hoor ik alleen in de ruimte waar de binnenunit hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:58:
@Atomius hoor je binnen of buiten gebrom? Ik hoor hier de waterpomp in de binnenunit wel eens zachtjes brommen bij hoge flow, meestal als de unit net is aangeslagen. Maar dat hoor ik alleen in de ruimte waar de binnenunit hangt.
Ik hoor binnen een zachte lage brom van de buitenunit bij hele lage temperaturen. Als ik op de P1 het vermogen omhoog zag gaan werd ook de brom harder. Was maar enkele dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
Atomius schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:20:
[...]

Haha koelen? Nu al :p Ik had het idee dat het wel wat hielp afgelopen zomer. In het nieuwbouwhuis van vrienden was ik echter meer onder de indruk van het koelingseffect van hun grondWP. Had zelf de temp op 18 graden staan. Moet zelf ook nog maar even kijken hoe en wat, had de boel toen nog niet geoptimaliseerd. Dus ik lees graag mee tzt ;)
Ik verwacht dat de koelcapaciteit meer afhankelijk is van afgiftesysteem in de woning en overige details van de woning (vb: zoninval, ramen, ventilatie, isolatie, etc.)

Of de koude via een L/W of Grond/W wordt opgewekt maakt niet zo veel uit. Vaak zit de beperking in minimale watertemp in de woning (ivm condensatie).

Nb: wij hebben overal vloerverwarming en in de slaapkamer tevens een plafondventilator (ventilator zorgt wel voor merkbaar kouder effect/gevoel!)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sparky schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:51:
[...]

Ik verwacht dat de koelcapaciteit meer afhankelijk is van afgiftesysteem in de woning en overige details van de woning (vb: zoninval, ramen, ventilatie, isolatie, etc.)

Of de koude via een L/W of Grond/W wordt opgewekt maakt niet zo veel uit. Vaak zit de beperking in minimale watertemp in de woning (ivm condensatie).

Nb: wij hebben overal vloerverwarming en in de slaapkamer tevens een plafondventilator (ventilator zorgt wel voor merkbaar kouder effect/gevoel!)
Ja het zal vast meer te maken hebben met de isolatie van nieuwbouw vs ouder.

Schiet me te binnen, is een WTW in de zomer met koeling (door WP of arico) dan niet juist contraproductief als je je huis juist koel wilt hebben..? Zo'n WTW zorgt er toch alleen maar voor dat de warmte behouden blijft..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-10 09:53
Atomius schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:53:
[...]

Schiet me te binnen, is een WTW in de zomer met koeling (door WP of arico) dan niet juist contraproductief als je je huis juist koel wilt hebben..? Zo'n WTW zorgt er toch alleen maar voor dat de warmte behouden blijft..?
Bij mijn wtw kan ik een zogenaamde comfort temperatuur instellen. Die zet ik in de zomer zo laag mogelijk. Als het dan buiten kouder is dan binnen dan wordt de warmtewisselaar omzeilt. Als het buiten warmer is dan wordt de inkomende lucht afgekoeld met de lucht die naar buiten gaat en wordt dus de koelte beter binnen gehouden.

In de winter zet ik de confort temperatuur juist zo hoog mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrFish schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:55:
[...]

Een warmtepomp op een plat dak kan wel, mits je goede maatregelen neemt om geluidsoverlast tegen te gaan. Zeker op een betonnen dak lijkt mij dat goed mogelijk. Er is een apart topic over. Mijn Daikin hangt aan een buitengevel, direct naast een slaapkamer, en die heb ik binnen nog nooit gehoord, zelfs niet dik onder nul tijdens een SWW run. En die hangt slechts aan een simpele beugel, maar wel met dikke rubberen dempers. De airco die ernaast hangt (ook van Daikin) is wel binnen te horen. Volgens mij lopen de compressors in de warmtepompen van Daikin een stuk mooier dan in de airco's. Volgens mij heeft @RonJ vergelijkbare ervaringen.
@Ananas_NL Ik heb dezelfde ervaring inderdaad, de buitenunit van de Altherma loopt over het algemeen een flink stukje stiller dan die van de L/L's (vooral de 3MXM52 hoor je goed, maar dat komt ook omdat ik m aanstuur vanuit een airzone systeem en deze dus in meerdere pieken per dag aan/uit draait ipv rustig door te pruttelen). Alleen als het echt -5 is hoor je hem een beetje binnen, maar daar kan ik mee leven.

Ik hoor de Altherma normaliter alleen binnen als het SWW-programma loopt. Dat geldt ook voor de binnenunit, alleen tijdens SWW gaat de pomp/flowrate naar maximaal en dat hoor je wel een beetje. Het voordeel is dat je die SWW-run gewoon kan plannen naar een moment dat dat niet uitmaakt. In normaal CV-bedrijf moet ik echt op het display kijken of de unit draait, dat hoor je totaal niet.

Als je de units op een platdak op bigfoots (rubberen voeten) zet, bij voorkeur met nog eens een extra setje trillingsdempers ertussen (let op dat je er rechtsachter even 2 ringen extra tussen doet, want daar zit al het gewicht), dan zal je hem op een betonnen platdak niet moeten horen. Let wel, als je je platdak (goed en dus-) van bovenaf met PIR/XPS platen isoleert doet dat helemaal niets qua geluid en trillingen, dat moet echt uit de montage van je units komen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik gebruik de (vloer-)koelfunctie alleen op de extreem warme dagen (en ik heb sowieso alleen beneden vloerverwarming). Daarbuiten koel ik liever alleen met de airco's, dat werkt een heel stuk beter (omdat ie ook ontvochtigd) en ietsje zuiniger.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:02:
[...]

Bij mijn wtw kan ik een zogenaamde comfort temperatuur instellen. Die zet ik in de zomer zo laag mogelijk. Als het dan buiten kouder is dan binnen dan wordt de warmtewisselaar omzeilt. Als het buiten warmer is dan wordt de inkomende lucht afgekoeld met de lucht die naar buiten gaat en wordt dus de koelte beter binnen gehouden.

In de winter zet ik de confort temperatuur juist zo hoog mogelijk.
Dat doe ik ook zo met de WTW, maar ik laat de comforttemp. gewoon op 22 staan, daar kom je in de wintermaanden qua buitentemperatuur toch niet aan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:51:
[...]

Eens, dat staat helemaal los van de bron. Zo'n plafondventilator helpt wel echt enorm, wij hebben dat niet en dan krijg je al heel snel dat er een laagje koude lucht bovenop op de koude vloer komt te liggen en dan loopt de afgifte terug naar vrijwel 0 en slaat ie af. Wil je dus met alleen vloerkoeling gaan werken dan is dat echt een aanrader. Er zijn ook steeds mooiere exemplaren van te koop met slimme aansturing en uitklappende bladen e.d.

NB
Bij een Grond/W wil je juist zoveel mogelijk koelen 's-zomers om je grondbron te regeneren. Meestal zijn ze daar ook op berekend en krijg je dus na een tijdje problemen met de capaciteit (vooral als je de enige bent in de straat) als je helemaal niet koelt.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 10-04-2024 11:54 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Even een ander vraagje. Ik heb (via ESPAltherma) gemerkt dat ik de laatste keer tijdens de legionellarun kort achter elkaar de melding L5 : 0 : 'Caution' kreeg. (afwisselend met 0 : 0 : 'Normal'). (hierbij is het formaat, code : subcode : melding, ik sla dit als text op in domoticz). 2 legionellaruns eerder zag ik de foutmelding A5:0: Caution.

De legionellarun zelf werd wel gewoon netjes afgerond en zonder ESPAltherma zou ik het geeneens gemerkt hebben.

Ik heb voor alle zekerheid maar even een onderhoudsbeurd ingepland. Want nu lijkt het alleen te zijn wanneer de buitenunit op zijn zwaarst belast wordt (dus bij de legionellarun). Ik dacht, een auto airco moet ook eens in de 4-5 jaar nagekeken/bijgevuld worden, en aangezien dit een veredelde airo is geldt het misschien ook wel voor warmtepompen....

Komt deze melding jullie bekend voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Hetisweergezell op 10-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:04:
Even een ander vraagje. Ik heb (via ESPAltherma) gemerkt dat ik de laatste keer tijdens de legionellarun kort achter elkaar de melding L5 : 0 : 'Caution' kreeg. (afwisselend met 0 : 0 : 'Normal'). (hierbij is het formaat, code : subcode : melding, ik sla dit als text op in domoticz). 2 legionellaruns eerder zag ik de foutmelding A5:0: Caution.

De legionellarun zelf werd wel gewoon netjes afgerond en zonder ESPAltherma zou ik het geeneens gemerkt hebben.

Ik heb voor alle zekerheid maar even een onderhoudsbeurd ingepland. Want nu lijkt het alleen te zijn wanneer de buitenunit op zijn zwaarst belast wordt (dus bij de legionellarun). Ik dacht, een auto airco moet ook eens in de 4-5 jaar nagekeken/bijgevuld worden, en aangezien dit een veredelde airo is geldt het misschien ook wel voor warmtepompen....

Komt deze melding jullie bekend voor?
Error L5 is "inverter overcurrent". Dat kan een lekkende condensator c.q. defecte print zijn, maar meestal wijst het erop dat er (iets) te weinig koelmiddel in zit (zelf recent dit issue nog gehad bij een airco). Dan heeft de compressor te weinig weerstand en krijg je een te hoge startstroom met deze melding als gevolg. Dat krijg je dan als eerste bij de legionellarun, want dat belast hem het meest en kom je dus als eerste over die grenswaarde voor de error. Bij kouder weer kan je het wat makkelijker zien omdat de lamellen van de buitenunit dan ongelijkmatig c.q. in banen aanvriezen.

Je hoort eigenlijk sowieso jaarlijks (maar 2 jaarlijks is in principe genoeg) de drukken van het koelmiddelcircuit te laten controleren, maar eigenlijk hoort dit natuurlijk helemaal niet leeg te lopen. Mogelijk moet één van de koppelingen even wat strakker aangedraaid en/of opnieuw geflared te worden. Zie je toevallig bij een koppeling wat zwarte olie achtige aanslag/pitjes op de moer zitten? Zo zag een lekkende koppeling er hier uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HvPT0wsPjkjCPcBqG0w8MBbjzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOR1GG6Z0kIcIAnEfUrFdg5L.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag de onderhoudsmonteur maar vast voor de zekerheid de benodigde spullen mee te nemen om het R32 koelmiddel af te pompen, te wegen en bij te vullen, dat scheelt je weer een extra bezoekje/voorrijkosten achteraf, want dit hebben ze niet altijd standaard bij zich voor een beurt.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 10-04-2024 14:25 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:14:
[...]

Error L5 is "inverter overcurrent". Dat kan een lekkende condensator c.q. defecte print zijn, maar meestal wijst het erop dat er (iets) te weinig koelmiddel in zit (zelf recent dit issue nog gehad bij een airco). Dan heeft de compressor te weinig weerstand en krijg je een te hoge startstroom met deze melding als gevolg. Dat krijg je dan als eerste bij de legionellarun, want dat belast hem het meest en kom je dus als eerste over die grenswaarde voor de error. Bij kouder weer kan je het wat makkelijker zien omdat de lamellen van de buitenunit dan ongelijkmatig c.q. in banen aanvriezen.

Je hoort eigenlijk sowieso jaarlijks (maar 2 jaarlijks is in principe genoeg) de drukken van het koelmiddelcircuit te laten controleren, maar eigenlijk hoort dit natuurlijk helemaal niet leeg te lopen. Mogelijk moet één van de koppelingen even wat strakker aangedraaid en/of opnieuw geflared te worden. Zie je toevallig bij een koppeling wat zwarte olie achtige aanslag/pitjes op de moer zitten? Zo zag een lekkende koppeling er hier uit:

[Afbeelding]

Vraag de onderhoudsmonteur maar vast voor de zekerheid de benodigde spullen mee te nemen om het R32 koelmiddel af te pompen, te wegen en bij te vullen, dat scheelt je weer een extra bezoekje/voorrijkosten achteraf, want dit hebben ze niet altijd standaard bij zich voor een beurt.
Super bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb even gekeken en een foto gemaakt. Ik neem aan dat je dit bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5YN0MvARq-fVpTaALhVE3zzgpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAZbvDSKWAJJJ0E9G7r9XRpu.jpg?f=fotoalbum_large

Ze komen volgende week dinsdag dus ik zal ze deze week nog even bellen met de vraag of het bijvullen etc. onderdeel van de beurt is.

In ieder geval fijn dat dit nu met Espaltherma nu al te zien is zodat het verholpen kan worden voordat het echt een probleem wordt.

Edit: wel apart trouwens dat ik deze meldingen niet terug zie in de 'waarschuwingshistoriek' of 'storingsgeschiedenis' van de binnenunit zelf...

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisweergezell op 10-04-2024 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Ze komen volgende week dinsdag dus ik zal ze deze week nog even bellen met de vraag of het bijvullen etc. onderdeel van de beurt is.

In ieder geval fijn dat dit nu met Espaltherma nu al te zien is zodat het verholpen kan worden voordat het echt een probleem wordt.
Jep, dit is overduidelijk een koelmiddellekkage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N3jK3ZK0YaQ9SymQDPzKKZiccs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qZd9LELya3C17OS4n3mJYrdD.jpg?f=user_large

Bijvullen (of eigenlijk vooral, het systeem helemaal leegpompen en wegen om te kijken hoeveel er bijgevuld moet worden) is geen onderdeel van een normale beurt. De benodigde spullen hiervoor zijn niet dagelijks nodig, groot en duur (plus men wil zicht houden op koelgas verbruiksstromen ivm milieuwetgeving), dus vaak hebben ze dat niet standaard bij zich en ook niet voor iedere bus/monteur een set.

Vandaar ook mijn advies om dit even expliciet aan te geven. Stuur deze foto even mee, dan weet een monteur meteen genoeg. Niet lullig bedoeld, maar als je een dergelijk issue hebt, geef dit dan ook expliciet bij ze aan en plan niet alleen "een beurt" in, dat leidt er vaak toe dat ze nog een keer terug moeten komen (te weinig tijd gepland en/of niet alles bij zich) en daar worden jullie beide weer niet blij van. :)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:48:
[...]

Jep, dit is overduidelijk een koelmiddellekkage.

[Afbeelding]

Bijvullen (of eigenlijk vooral, het systeem helemaal leegpompen en wegen om te kijken hoeveel er bijgevuld moet worden) is geen onderdeel van een normale beurt. De benodigde spullen hiervoor zijn niet dagelijks nodig, groot en duur (plus men wil zicht houden op koelgas verbruiksstromen ivm milieuwetgeving), dus vaak hebben ze dat niet standaard bij zich en ook niet voor iedere bus/monteur een set.

Vandaar ook mijn advies om dit even expliciet aan te geven. Stuur deze foto even mee, dan weet een monteur meteen genoeg. Niet lullig bedoeld, maar als je een dergelijk issue hebt, geef dit dan ook expliciet bij ze aan en plan niet alleen "een beurt" in, dat leidt er vaak toe dat ze nog een keer terug moeten komen (te weinig tijd gepland en/of niet alles bij zich) en daar worden jullie beide weer niet blij van. :)
Thanks voor het goede advies! Ik heb ze meteen gebeld en ze vonden het erg verstandig dat ik het aangaf en vonden het fijn als ik even een foto zou sturen. Dit heb ik dus net gedaan.

Ben dus benieuwd naar komende dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZV22l4s3-u0J4e70DtBbUcp04g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rABix5pDBnio01kxuav79cPs.jpg?f=fotoalbum_large

Zo. Dan gaat ie niet meer stoken van 7h-10h, als ze 21graden voorspellen :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Edit: wel apart trouwens dat ik deze meldingen niet terug zie in de 'waarschuwingshistoriek' of 'storingsgeschiedenis' van de binnenunit zelf...
Duidelijk :) Hoelang draait dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
PCJR schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:01:
[...]

Duidelijk :) Hoelang draait dit systeem?
Mijn systeem is 11 oktober 2019 in werking gezet (bij de oplevering van het huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:24
ik krijg via de nieuwe Home Assistant cloud koppeling niet meer de thermostaat optie door (climate.altherma). Ik heb alleen nog de opties om de watertank te besturen. Hebben meer mensen daar last van?

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 11-04-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:09:
ik krijg via de nieuwe Home Assistant cloud koppeling niet meer de thermostaat optie door (climate.altherma). Ik heb alleen nog de opties om de watertank te besturen. Hebben meer mensen daar last van?
Bij mij duurde het even voordat alles zichtbaar werd, maar dan andersom, dus eerst de climate en pas na 20min de watetank (ik vermoed ivm de nogal beperkte request rate voor de API). Geef het eerst even een half uurtje.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Software foutje?

Wij laten de SWW-tank eenmaal per dag opwarmen naar 45 °C. Hiervoor verbruikt hij ongeveer 1 kWh.
Tijdstip van opwarmen: 03.00 uur (omdat met een dynamisch contract dit vaak het voordeligste uur is).
Wat schetst mijn verbazing:
Het verbruik van dit opwarmen wordt in de Onecta-app geregistreerd in het tijdvak 04.00-06.00 uur.
Een uur later dan in werkelijkheid gebeurt.
Als dit met de overgang naar de zomertijd te maken zou hebben, dan zou ik dit in tijdvak 02.00-04.00 uur verwachten, (een uur eerder dus, maar niet een uur later).
De warmtepomp geeft wel de zomertijd aan.

Hebben meer mensen dit verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-10 14:20
Mijn EDLA09 monoblock staat sinds vorige week af via de APP.
Normaal gezien heb ik dan 23 Watt dat blijft draaien.

Maar eergisteren is dat plots verhoogd naar 70 W??
Iemand een idee hoe dit komt?

Ik had eergisteren ook een firmware update vermoed ik...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9uZDiMCJ9P16I2RyYyowTmDEYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhhexAeffWY3pBly5Zs0NMiM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
DeGeert schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:57:
Mijn EDLA09 monoblock staat sinds vorige week af via de APP.
Normaal gezien heb ik dan 23 Watt dat blijft draaien.

Maar eergisteren is dat plots verhoogd naar 70 W??
Iemand een idee hoe dit komt?

Ik had eergisteren ook een firmware update vermoed ik...
[Afbeelding]
Ik zit hier op 13W standby verbruik. En na een SWW run (als verwarmingsbehoefte is) gaat hij eerst een paar minuten alleen water rondpompen (op denk ik maximale snelheid), voordat hij weer echt gaat verwarmen. En op die moment zit ik op 70-80W verbruik.
Kun je horen/zien of toevallig de pomp water rond aan het pompen is? Flowmeters van verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
danny.s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:08:
[...]

Ik zit hier op 13W standby verbruik. En na een SWW run (als verwarmingsbehoefte is) gaat hij eerst een paar minuten alleen water rondpompen (op denk ik maximale snelheid), voordat hij weer echt gaat verwarmen. En op die moment zit ik op 70-80W verbruik.
Kun je horen/zien of toevallig de pomp water rond aan het pompen is? Flowmeters van verdeler?
Geen SWW hier, enkel verwarming (en die staat af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
DeGeert schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:09:
[...]

Geen SWW hier, enkel verwarming (en die staat af).
Ik doelde niet erop dat SWW de boosdoener is, maar dat ik toevallig bij mij een vergelijkbaar verbruik zie na een SWW run.

Neemt niet dat weg bij jou nu mogelijk de waterpomp bezig is, daar doelde ik vooral op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
danny.s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:14:
[...]

Ik doelde niet erop dat SWW de boosdoener is, maar dat ik toevallig bij mij een vergelijkbaar verbruik zie na een SWW run.

Neemt niet dat weg bij jou nu mogelijk de waterpomp bezig is, daar doelde ik vooral op.
Ja, maar ik bedoel dat ik helemaal geen SWW heb op de warmtepomp.
Ik heb enkel een monoblock voor verwarming.

SWW staat nog op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
DeGeert schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:26:
[...]

Ja, maar ik bedoel dat ik helemaal geen SWW heb op de warmtepomp.
Ik heb enkel een monoblock voor verwarming.

SWW staat nog op gas.
Snap ik, maar we praten langs elkaar door. Vergeet het SWW gedeelte.

Zou het wellicht kunnen dat de waterpomp onnodig water is rond aan het pompen nu? Kun je zien/horen of er flow door het systeem gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGeert
danny.s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:45:
[...]

Zou het wellicht kunnen dat de waterpomp onnodig water is rond aan het pompen nu? Kun je zien/horen of er flow door het systeem gaat?
danny.s schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:45:
[...]

ok, je praat over de pomp van de verwarming.
Nee, zeker, er vloeit geen water door de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

DeGeert schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:07:
[...]

[...]

ok, je praat over de pomp van de verwarming.
Nee, zeker, er vloeit geen water door de leidingen.
Wellicht is met de update de energiebesparingsmodus uitgeschakeld geraakt? Al geprobeerd de unit te herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MrFish schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:20:
[...]

Wellicht is met de update de energiebesparingsmodus uitgeschakeld geraakt? Al geprobeerd de unit te herstarten?
Ja, ik heb even de verwarming opgezet en nu staat hij terug op 23Watt.
Ik ga het wat in het oog houden, want 70 W continu, dan zet ik hem liever volledig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 19:30
Afgelopen dinsdag een warmtepomp gekregen en heb een paar vragen :
- De keukenkraan klapt bij het dicht zetten. Een soort waterslag. Is dat normaal?
- Plots lekkage aan het 'hoofdkraantje' in de wc. Kan dat door mogelijk verhoogde druk?
- De.toevoer voor de vloerverwarming is warm, maar hoe hoog ik de temperatuur ook zet, het komt niet in de leidingen.

Ik.ben nieuw op.dit forum, maar kon dit soort zaken niet snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Laatst online: 22:39

Jog

edvanleeuwen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:54:
- De keukenkraan klapt bij het dicht zetten. Een soort waterslag. Is dat normaal?
Normaal weet ik niet, maar ik heb dat ook sinds ik mijn altherma heb. Ik moet er eens een waterslag demper op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Jog schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:01:
[...]

Normaal weet ik niet, maar ik heb dat ook sinds ik mijn altherma heb. Ik moet er eens een waterslag demper op zetten.
Ik heb hier in het begin ook last van gehad, inmiddels heeft dit zichzelf ‘opgelost’. Heb wel eens een keer de druk aan de hoofdkraan een halve bar lager gezet, geen idee of het daardoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
- De.toevoer voor de vloerverwarming is warm, maar hoe hoog ik de temperatuur ook zet, het komt niet in de leidingen.
Wat voor verdeler heb je? Met of zonder pomp? Wordt de pomp geschakeld door een temperatuur sensor? Zit er een bypass naast de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
- Plots lekkage aan het 'hoofdkraantje' in de wc. Kan dat door mogelijk verhoogde druk?

Ik.ben nieuw op.dit forum, maar kon dit soort zaken niet snel vinden.
Ik heb dit ook, systeem staat ook pas net een maand. Moet dit nog uitzoeken. Waterdruk werd hier altijd al lager gehouden door gebruik van een drukregelaar die rond de 5 bar staat ingesteld (zonder soms > 10 in het (verre) verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 19:30
danny.s schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:00:
[...]

Wat voor verdeler heb je? Met of zonder pomp? Wordt de pomp geschakeld door een temperatuur sensor? Zit er een bypass naast de verdeler?
De verdeler is van Uponor. Verder zit er een afsluiter van Honeywell. Is zie geen omleidingen. In de verdeler zijn sommige slangen open, sommige met een bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWHHN4k1lnpCNqnYIVqNHpfkpiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtU3BjCZxKqaFOfCQCHzVRYs.png?f=fotoalbum_large

Hier gaat ie op de vrijdag nog tot 55 graden voor de BUH erbij komt. Als het buiten dus boven 25 graden zou zijn, zou de BUH al bij 45 erbij komen, gaan we in de gaten houden 8) -> dat was trouwens al bijna, want op het 55 graden moment was het buiten 21,5 volgens de grafiek

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 14-04-2024 09:12 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma