Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
PCJR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Klopt, de sww tank was al dik 43. En om 17h10 staat een setpoint naar 45 meen ik. Dat zou het idd kunnen zijn, komt niet vaak voor dit 8)

Wel erg zeg, die 2 graden ophogen heeft gewoon veel stroom gekost en met een cop van -15 ofzo. :|
COP=1 natuurlijk, gewoon je waterkoker (BUH) aan het werk ;)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
Enzoz89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:39:
Goedemorgen,

Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld maar kan ik ergens in de settings de pomp snelheid zelf in stellen. Waarom ik dit vraag. Hij pomp nu met 30l/min water door mijn installatie. Beneden door me vloer verwarming heb ik hier geen probleem van maar boven met mijn Jaga strada,s wel. Het lijkt wel of er iemand met een hogedrukspuit bezig is boven zo klink het nu. Vandaar mijn vraag kan je dit ergens instellen ?
In het installateursmenu kan je de maximale pompsnelheid instellen. Die van ons staat nu op 70% omdat het overdrukventiel geregeld openschoot bij defrosts & recovery wanneer de boel op max. stond.
Overigens heb ik er een buffervat ertussen zitten, de circulatiepomp doet ca. 15L/min.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11

MrFish

Untitled

PCJR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Dit was gister tussen 16h30 en 17h30 zeg maar.

[Afbeelding]

Klopt, de sww tank was al dik 43. En om 17h10 staat een setpoint naar 45 meen ik. Dat zou het idd kunnen zijn, komt niet vaak voor dit 8)

Wel erg zeg, die 2 graden ophogen heeft gewoon veel stroom gekost en met een cop van -15 ofzo. :|
[Afbeelding]
Dit plaatje heb ik al eens eerder gepost (kan de post niet terugvinden), maar is wel verhelderend. Zorg dus voor een hysterese die groot genoeg is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiSdGS4u0KFp98raA2LcwS-vFFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

buddow schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:03:
Zijn er al goede ervaringen met een slimme thermostaat en Daikin warmtepomp? Dan lijkt me erg prettig, om boven en beneden apart te verwarmen indien nodig.
Boven en beneden apart verwarmen is bijna nooit een goed idee. Waterzijdig inregelen is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:07:
Probleempje: vandaag heeft de 1ste desinfectie plaatsgevonden en dat ging prima. (Start Zondag 1.00 uur). Vervolgens tussen 6.00 en 7.00 uur 1x bad en 1x douche gebruik. Uiteraard zakt de Ttank dan.
Maar nu: standaard ingesteld op 50 graden met een hysterese van 5 graden en instelling op ‘ alleen warmhouden’. (Ging de eerste week gewoon goed) De Tank zakte tot 36 graden zonder tussendoor op te warmen…..uiteindelijk via installateurs menu even een graadje aan de stooklijn (verwarming) gewijzigd en terug in de menu’s zodat er opnieuw gesynchroniseerd werd. 10 minuten daarna (Ttank nog steeds 36 graden) begint de boel wel te draaien om het tank water weer te verwarmen.
Wat ging hier fout?
En wat had ik (anders) kunnen doen?
Waarschijnlijk niks. Hoe lang heb je gewacht? De unit gaat gewoon niet meteen warm water maken als de temperatuur onder het setpoint daalt. Soms helpt een herstart om onmiddellijk warm water te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

mawashigeri schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:48:
[...]

In het installateursmenu kan je de maximale pompsnelheid instellen. Die van ons staat nu op 70% omdat het overdrukventiel geregeld openschoot bij defrosts & recovery wanneer de boel op max. stond.
Overigens heb ik er een buffervat ertussen zitten, de circulatiepomp doet ca. 15L/min.
Een overdrukventiel hoort niet zomaar open te schieten, die zijn meestal 10 bar of zo. Of bedoel je een bypass? Die kun je wat verder dicht draaien.

Overigens doet de pompbeperking niks tijdens defrosts.

@Enzoz89 Suizende geluiden kunnen ook liggen aan een voetventiel wat maar een kiertje open staat. Het kan de moeite zijn daar eens naar te kijken, want tijdens defrosts ga je toch altijd de maximale flow krijgen. Hoe dan ook, 30 L/min blijft veel, al hangt dat ook af van je huis en WP, dus meer info = meer beter. Het kan ook zijn dat je het onmogelijke vraagt van je WP, bijv te kleine Delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:49
MrFish schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Waarschijnlijk niks. Hoe lang heb je gewacht? De unit gaat gewoon niet meteen warm water maken als de temperatuur onder het setpoint daalt. Soms helpt een herstart om onmiddellijk warm water te gaan maken.
Had verwacht dat bij een instelling van 50 graden water temperatuur en een hysterese van 5 er dus na enige tijd bij 44-45 graden weer opgewarmd zou worden. Dat was dus niet gebeurd en ik zag op enig moment 39 graden staan. Daarna is er nog ww gebruik geweest waarna de temperatuur naar 36 zakte. Na ongeveer een half uur vanaf toen heb ik actie ondernomen om een kleine instelling te veranderen om tot een nieuwe synchronisatie te komen. Toen heeft het nog een kleine 10 minuten geduurd eer het verwarmen begon. Weet dus niet of die start er ook was geweest als ik geen interventie had gedaan. Onder de streep heeft de temperatuur toch wel zeker twee tot drie uur onder de drempel van 44-45 gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:01:
[...]

P.s. Wat is de beste manier om een herstart te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
MrFish schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Boven en beneden apart verwarmen is bijna nooit een goed idee. Waterzijdig inregelen is dat wel.
Vind ik onzin.
Boven wil je niet verwarmen, tenzij er een kamer is met een puber die wil studeren of chille.
Of er ligt een baby.

Dus wil je naregelen. Anders staat deze gewoon dicht.
Dus met tado knoppen op de radiatoren kan best:
Of op de vloerstrangen .
De WP BGG wel ongeregeld laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
Rojado schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Had verwacht dat bij een instelling van 50 graden water temperatuur en een hysterese van 5 er dus na enige tijd bij 44-45 graden weer opgewarmd zou worden. Dat was dus niet gebeurd en ik zag op enig moment 39 graden staan. Daarna is er nog ww gebruik geweest waarna de temperatuur naar 36 zakte. Na ongeveer een half uur vanaf toen heb ik actie ondernomen om een kleine instelling te veranderen om tot een nieuwe synchronisatie te komen. Toen heeft het nog een kleine 10 minuten geduurd eer het verwarmen begon. Weet dus niet of die start er ook was geweest als ik geen interventie had gedaan. Onder de streep heeft de temperatuur toch wel zeker twee tot drie uur onder de drempel van 44-45 gestaan.
Ik heb denk ik hier 1x iets vergelijkbaars ervaren. Geen idee of het ook 2-3 uur duurde, maar vroeg me toen ook af waarom het zo lang duurde voordat SWW weer verwarmd werd. Sinds dien niet meer ervaren (of opgemerkt), en er dus ook geen aandacht meer aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Vind ik onzin.
Boven wil je niet verwarmen, tenzij er een kamer is met een puber die wil studeren of chille.
Of er ligt een baby.

Of op de vloerstrangen .
Dan zouden standaard thermostaat knoppen ook prima werken. Alleen moet je het dan handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
raven22 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Dan zouden standaard thermostaat knoppen ook prima werken. Alleen moet je het dan handmatig instellen.
Als er geen tado op zit zitten er thermostaat koppen of gewone koppen op inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Vind ik onzin.
Of er ligt een baby.

Of op de vloerstrangen .
Met enige naregeling is niks mis, dat heb ik hier ook (inderdaad voor babykamers). Maar de vraag leek te suggereren dat men boven wilde kunnen verwarmen zonder beneden te verwarmen. Dat is meestal geen goed idee. En naregeling moet nooit worden gebruikt om slecht waterzijdig inregelen verhullen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Dat is te lang inderdaad. In dat geval is de unit in de war en kan een herstart uitkomst bieden. Gewoon de automaat omzetten en na 10 seconden weer aanzetten. (Netter is om eerst het verwarmingsbedrijf te beëindigen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mooi om te zien dat mijn zonnecollector voor waterverwarming vanaf maart al effectief is.

Onze woning is een kleine 10 jaar geleden opgeleverd met een HRSolar zonneboiler. Deze had toen als doel om via een 120l vat voorverwarmd water naar de gasketel te sturen bij warm tapwater vraag. De collector is nu dus aangesloten op een 200l tapwater tank met dubbele spiraal. Ik was nieuwsgierig of 1 zon paneel bijna het dubbele watervolume warm zou krijgen maar dat is dus het geval.
Het paneel ligt op West dus vandaar dat hij vanaf maart iets begint te doen. Op zuid hadden we er misschien in februari al van kunnen profiteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utJUxccU0aLibFSmjqJosLV5AvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3hwThM3K8kIdKEXlAN07Uzx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
MrFish schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Dat is te lang inderdaad. In dat geval is de unit in de war en kan een herstart uitkomst bieden. Gewoon de automaat omzetten en na 10 seconden weer aanzetten. (Netter is om eerst het verwarmingsbedrijf te beëindigen.)
Vandaag gewoon goed gelopen, even aankijken dus.
Dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 14:23
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door SnarfB op 19-03-2024 21:32 . Reden: verkeerd geplaatst ]

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18
Bijna dezelfde vraag: onze 3H HT stuur ik zonder weersafhankelijke regeling op de vertrekwatertemperatuur. Omdat er een 300L buffervat is wil ik bij voldoende eigen energieopwek de temperatuur in dat vat verhogen door de ingestelde vertrekwatertemperatuur aan te passen vanuit de P1P2MQTT. Dat gebeurt dan 'veel'. Het is in elk geval geen actie die een synchronisatie activeert. Het lijkt me een actie die bij een normaal geregelde installatie uitgevoerd wordt aan de hand van de buitentemperatuur en de kamertemperatuur. Die aanpassing gebeurt toch ook met enige regelmaat en wordt hopelijk naar het ram-geheugen geschreven.
Gewoon doen, of moet ik me zorgen maken over deze vele schrijfacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-10 15:02

cka

Ik heb nu een Daikin Altherma III welke geïnstalleerd is als hybride, vanwege de ouderdom en matige isolatie van mijn woning. Door de evenwichtstemperatuur op -20 te zetten heb ik de afgelopen 2 winters toch de verwarming volledig elektrisch kunnen draaien zonder bijspringen van de CV-ketel. De warmtepomp verbruikt nu ca. 2.000 kWh per jaar. De CV wordt uitsluitend gebruikt voor SWW en we verbruiken daarmee zo'n 40 m3 per maand.

Wegens ouderdom van de CV ketel denk ik erover na om:
a) de CV-ketel te vervangen voor een nieuwe nu het nog kan, of
b) over te gaan tot full electric en een 300L boilervat te laten installeren door Heattransformers (ook leverancier warmtepomp)

Met optie 2 moet ook de vloerverwarming verdeler met mengkraan, circulatiepomp, boilervat, en thermostaat vervangen worden, waar HT dan in totaal € 5.700 euro voor vraagt. Tevens schat HT dat het extra verbruik na de ingreep zo'n 3.000 kWh per jaar zal zijn. Van het gas af bespaart me ca. 100 euro per maand, en de extra stroomkosten zijn dan zo'n 80 euro per maand. Met deze simpele bierviltjesberekening is de terugverdientijd van deze operatie bijna 24 jaar, dat lijkt me geen aantrekkelijk aanbod.

Maak ik of HT hier verkeerde of domme aannames, of lijkt optie b terecht een onaantrekkelijke investering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
cka schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:58:
Ik heb nu een Daikin Altherma III welke geïnstalleerd is als hybride, vanwege de ouderdom en matige isolatie van mijn woning. Door de evenwichtstemperatuur op -20 te zetten heb ik de afgelopen 2 winters toch de verwarming volledig elektrisch kunnen draaien zonder bijspringen van de CV-ketel. De warmtepomp verbruikt nu ca. 2.000 kWh per jaar. De CV wordt uitsluitend gebruikt voor SWW en we verbruiken daarmee zo'n 40 m3 per maand.

b) over te gaan tot full electric en een 300L boilervat te laten installeren door Heattransformers (ook leverancier warmtepomp)

Met optie 2 moet ook de vloerverwarming verdeler met mengkraan, circulatiepomp, boilervat, en thermostaat vervangen worden, waar HT dan in totaal € 5.700 euro voor vraagt. Tevens schat HT dat het extra verbruik na de ingreep zo'n 3.000 kWh per jaar zal zijn. Van het gas af bespaart me ca. 100 euro per maand, en de extra stroomkosten zijn dan zo'n 80 euro per maand. Met deze simpele bierviltjesberekening is de terugverdientijd van deze operatie bijna 24 jaar, dat lijkt me geen aantrekkelijk aanbod.

Maak ik of HT hier verkeerde of domme aannames, of lijkt optie b terecht een onaantrekkelijke investering?
Dus alleen je SWW verbruik van 40m3 per maand (480m3/jaar), rekenen zij 3000kWh aan extra verbruik voor? Dat is wel heel veel. Zou eerder inzetten op 1200-1500kWh per jaar.
Maar, als je de vloerverwarming verdeler met mengkraan vervangt voor eentje zonder mengen/pomp, bespaar je hier weer (stooklijn kan namelijk lager).

Je kunt ook alleen het boilervat + thermostaat door HT laten doen, en zelf de verdeler vervanger (of evt door een handige kennis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25

- Huidige WP handhaven
- CV verwijderen
- Wat optimaliseren zodat je in koudere periodes beter met WP uit de voeten kunt (oa pomploze vloerverdeler)
- Eventueel een separate WP-boiler plaatsen zodat de huidige WP maar 1 taak heeft in koude periodes
- Gebruik maken van bestaande (of toe te voegen) BUH voor het geval het echt wat langer koud wordt

Als ik je huidige jaarverbruik bij vol elektrische toepassing van de afgelopen 2 jaar bekijk zul je zelfs bij een wat strengere winter (+ warm tapwater) echt niet aan het voorgespiegelde verbruik komen.

Huidige gasverbruik voor tapwater x 10 : 2 = globaal elektra verbruik in kWh/jaar voor de WP-boiler.
Een strenge(re) winter zal 20% tot max. 50% extra verbruik voor de woning opleveren.
Dan ziet het rekensommetje er al heel anders uit.
(en is je gasloze woning ook meer waard _/-\o_ )

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-10 14:32

en is optie c) misschien interessant voor je?

c) WP Boiler installeren, gescheiden van je huidige WP.
Geen extra mengkraan, pomp, etc.Een-op-een vervanging van je CV. En je huidige WP kan op lage temp (efficient) het huis warm blijven stoken.

(oeps, zie net dat Sparky dat ook al voorschrijft)

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

€5700,-? Een RVS boilervat (geen anode, dus geen onderhoud) kost zo'n €2000,- zonder montage, hier nog goedkoper https://www.climasense.nl...ter-warmtapwatertank.html En waarom moet de circulatiepomp vervangen worden? Er zit een pomp in je WP die normaal gesproken voldoende moet zijn. Die pomp moet eruit en een verdeler zonder. Thermostaat kan je zelf toch wel vervangen https://www.climasense.nl/78-accessoires#/page-2

Ik neem geen Daikin maar weet wel dat de grootste leverancier van Daikin in Nederland zo'n beetje Climasense is (mijn L/L komt er vandaan). Volgens mij trekt HT het vel over je oren. Ik zou hier eens een prijs opvragen.

40m3 sww zou ik omzetten voor je berekening naar 80kWh = 960kWh per jaar voor SWW en vergeet niet....van het gas af is geen vastrecht gas meer. Niet doen nieuwe ketel.

Eigenlijk moet HT je matsen want ze hebben je eigenlijk verkeerd geadviseerd door eerst hybride te gaan. In 1 klus was voor hen ook beter en goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 14:23
edautz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:27:
Hierbij mijn geoptimaliseerde HA automatisering voor diegene die ook de ervaring hebben dat bij hen een lineare stooklijn niet optimaal is.

Deze versie is nog verder geoptimaliseerd t.b.v. de schakelsnelheid, opstart, defrost en maximale water en setpoint temperaturen.

Uiteraard toepassing op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft bij anderen niet te werken en werkt alleen i.c.m. de nieuwe Altherma integratie en ESPaltherma en de reeds eerder gepubliceerde gemiddelde sensors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v7"
description: >-
  0: Trigger door temperatuur wijziging en om het half uur. 1:Eerst de check of
  de offset control knop aanstaat aanstaat en of de ingestelde temperatuur
  afwijkt van de ingestelde temperatuur en de thermostaat op verwarmen staat en
  de lw temp onder de 45 graden is en geen defrost actief is. Verder optioneel
  of er binnen het kwartier geen aanpassing is geweest. 2: Zorgen dat de leaving
  water temperatuur, het setpoint niet boven de 44 graden komt. Of dat de
  gemeten kamer temperatuur al een 0,5 hoger is dan de ingestelde temperatuur.
  Of dat de werkelijke water temperatuur niet meer dan 2 graden lager is dan het
  setpoint. Dit om bij een opstart of een defrost bij temperatuur stijging de
  offset onnodig op te laten lopen.Zo ja, offset naar 0 en automatisering
  stoppen. 3: Daarna check of de WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via
  de Espaltherma status. Zo niet op 0 zetten als deze al niet op 0 stond. 4:
  Anders de check of huidige thermostaat temperatuur binnen de 0.2 graden
  afwijking zit van het gemiddelde van het laatste half uur om tijdelijke
  fluctuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo nee geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5a:Zoja als de gemeten temperatuur hoger
  is dan de ingestelde temperatuur er alleen bijstelling afhankelijk of de wp
  niet op minimaal vermogen draait: Optioneel gemiddelde flow laatste half uur >
  7.5 en gemiddelde vermogen laatste half uur > 450. Bij minimaal vermogen geen
  bijstelling, daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale
  vermogen en de offset binnen de 10 graden limiet valt. De WP zal dan na een
  tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5. 5b:Bij meer dan minimaal
  vermogen wel bijstelling als de de offset binnen de 10 graden limiet valt. 6:
  Anders (temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur) en de offset binnen
  de 10 graden limiet valt, verhoging.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.climatecontrol_room_temperature
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
    entity_id: sensor.espaltherma_defrost
    state: "OFF"
      {{(as_timestamp(now()) -
      as_timestamp(states.sensor.woonkamer_leaving_water_offset.last_changed)) >
      1800}}
    enabled: false
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
            above: 44
            entity_id: sensor.espaltherma_lw_setpoint
            above: 44
              {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float + 0.4}}
              {{ states('sensor.espaltherma_lwt_after_BUH') | float <
              states('sensor.espaltherma_lw_setpoint') | float - 2 }}
    then:
      - service: climate.set_temperature
        data:
          temperature: 0
        target:
          entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset
      - stop: ""
  - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature')
              != 0 }}
        then:
            data:
              temperature: 0
            target:
    else:
      - if:
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
              states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
              states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
        then:
          - if:
                  state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature')
                  | float }}
            then:
              - if:
                    entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
                    above: 7.5
                    enabled: false
                    entity_id: sensor.emon_power_avr
                    above: 450
                      {{
                      > -10}}
                then:
                    data_template:
                      temperature: >-
                        {{
                        | float  - 1}}
            else:
              - if:
                      {{
                      < 10}}
                then:
                    data_template:
                      temperature: >-
                        {{
                        | float  + 1}}
mode: single
trace:
  stored_traces: 48
Hallo edautz ik vind dit wel een leuke oplossing, ik zit zelf ook al een tijd te bedenken hoe ik mijn stooklijn kan beïnvloeden aan de hand de ruimtetemperatuur.
Waar ik hier wel mijn bedenkingen over heb is het aantal keren schrijven van de waarde naar de regelaar van de WP, het is namelijk de vraag waar deze wijziging iedere keer naar geschreven wordt als dit naar een eprom is kan dit misschien op de lange duur problemen opleveren.

Wat is het maximale aantal schrijfcycli voor EEPROM?

Het maximale aantal schrijfcycli voor EEPROM varieert afhankelijk van de fabrikant en het product. Typische EEPROM's hebben een maximaal aantal schrijfcycli variërend van 100,000 tot 1 miljoen cycli. Sommige geavanceerde producten hebben mogelijk een maximaal aantal schrijfcycli van maximaal 10 miljoen cycli. Het is echter belangrijk op te merken dat het maximale aantal schrijfcycli een theoretische limiet is en kan variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden.

Ik had zelf ook eventueel zitten denken om de via ESPhome de buitentemperatuur via een digitale potmeter naar de WP te sturen een deze te compenseren aan de hand van de ruimtetemperatuur en deze op de externe buitentemperatuur van de WP aan te sluiten, maar de opnemers van Daikin zijn niet lineair wat het extra lastig maakt en ik ben niet goed in ESPhome

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18
SnarfB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:33:

Het maximale aantal schrijfcycli voor EEPROM varieert afhankelijk van de fabrikant en het product. Typische EEPROM's hebben een maximaal aantal schrijfcycli variërend van 100,000 tot 1 miljoen cycli. Sommige geavanceerde producten hebben mogelijk een maximaal aantal schrijfcycli van maximaal 10 miljoen cycli. Het is echter belangrijk op te merken dat het maximale aantal schrijfcycli een theoretische limiet is en kan variëren afhankelijk van de gebruiksomstandigheden.

Ik had zelf ook eventueel zitten denken om de via ESPhome de buitentemperatuur via een digitale potmeter naar de WP te sturen een deze te compenseren aan de hand van de ruimtetemperatuur en deze op de externe buitentemperatuur van de WP aan te sluiten, maar de opnemers van Daikin zijn niet lineair wat het extra lastig maakt en ik ben niet goed in ESPhome
De waarschuwing voor het beperken van het aantal schrijf-acties komt uit een handleiding voor een Daikin airco (modelnummer beginnend met F). Die zijn eenvoudiger, en schrijven de parameters steeds op dezelfde locatie, vandaar de beperking tot 7000 schrijf-acties per jaar (=ca 15jaar levensduur).

Hoewel ik aanraad voorzichtig te zijn met schrijfacties met P1P2MQTT, en de software daarom het aantal schrijf-acties beperkt tot maximaal gemiddeld 1/uur (wordt binnenkort instelbaar), denk ik dat die limiet bij de Altherma eigenlijk helemaal niet van toepassing is, ik weet het alleen niet zeker. Met goede flash wear levelling zou de limiet op het aantal schrijf-acties veel hoger zijn dan 100.000. En in de LAN adapter documentatie wordt er ook niet voor gewaarschuwd.

Maar als ik zie hoe ik soms handmatig de abs-temperatuur regel, dan heb ik aan een beperkt aantal wijzigingen per dag al genoeg. Sneller regelen is nodig voor smart-grid, maar dat kan waarschijnlijk wel op een andere manier.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
axelaar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:21:
Bijna dezelfde vraag: onze 3H HT stuur ik zonder weersafhankelijke regeling op de vertrekwatertemperatuur. Omdat er een 300L buffervat is wil ik bij voldoende eigen energieopwek de temperatuur in dat vat verhogen door de ingestelde vertrekwatertemperatuur aan te passen vanuit de P1P2MQTT. Dat gebeurt dan 'veel'. Het is in elk geval geen actie die een synchronisatie activeert. Het lijkt me een actie die bij een normaal geregelde installatie uitgevoerd wordt aan de hand van de buitentemperatuur en de kamertemperatuur. Die aanpassing gebeurt toch ook met enige regelmaat en wordt hopelijk naar het ram-geheugen geschreven.
Gewoon doen, of moet ik me zorgen maken over deze vele schrijfacties?
Beetje zelfde discussie als hierboven. De AWT hangt wel af van de instellingen en buitemtemperatuur, en zal dus alleen in ram-geheugen worden opgeslagen, maar de daarbij gebruikte instellingen (zoals jouw setpoint) worden waarschijnlijk wel bij iedere wijziging in flash/EEPROM geschreven want ze overleven een power-cycle. Zelfs de aan/uit status van de warmtepomp overleeft een power-cycle dus wordt ergens opgeslagen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Vraag ter verduidelijking:
De bedoeling is om de BUH in ieder geval voor verwarming niet mee te laten doen, want daar koop je geen warmtepomp voor. Nu lees ik in het forum twee opties.
1ste optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up5P4jm3aJIpqJxPMOB4iYIJBj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c7ylChE9CEuftbFcFl9IfGFI.jpg?f=user_large
Bij deze optie zijn er aan de achterkant enkele ‘ Maartjes’ (als dan dit en dat)
Optie 2 is de evenwicht instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCXaiod_tUYHT0THp6hTo_R8JgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aktksmCMQ3chjcYNkuhyBbEk.jpg?f=fotoalbum_large
Bij die tweede optie heb ik twee vragen:
1: als je code 5.01 gewoon op -15 zou zetten mag je er dan van uitgaan dat de BUH ‘ nooit’ in werking komt bij verwarmen?
2: moet je de instelling 5.00 dan ook op 1 (ja) zetten? Want dat lees ik nergens bij mensen die 5.01 op een lagere waarde zetten dan de standaard 0 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-10 20:14
Rojado schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:10:
Vraag ter verduidelijking:
De bedoeling is om de BUH in ieder geval voor verwarming niet mee te laten doen, want daar koop je geen warmtepomp voor. Nu lees ik in het forum twee opties.
1ste optie:
[Afbeelding]
Bij deze optie zijn er aan de achterkant enkele ‘ Maartjes’ (als dan dit en dat)
Optie 2 is de evenwicht instelling:
[Afbeelding]
Bij die tweede optie heb ik twee vragen:
1: als je code 5.01 gewoon op -15 zou zetten mag je er dan van uitgaan dat de BUH ‘ nooit’ in werking komt bij verwarmen?
2: moet je de instelling 5.00 dan ook op 1 (ja) zetten? Want dat lees ik nergens bij mensen die 5.01 op een lagere waarde zetten dan de standaard 0 graden.
Bij menu-item [9.3.8] heb ik Alleen WTW ingesteld, dus parameter [4-00] = 2.
Als je de beschrijvende tekst mag geloven, dan wordt de BUH niet meer voor ruimteverwarming gebruikt.
Als je parameter [4-00] op 0 zet, dan is de werking van de BUH niet beperkt, zoals daar staat vermeld, maar uitgeschakeld, zowel voor verwarming van SWW als voor ruimteverwarming.
Vanuit dit topic heb ik begrepen, dat zowel bij de waarde 0 als de waarde 2, de BUH nog wel gebruikt wordt bij defrosts.

Bij menu-item [9.3.6] stel je in of je wel of geen gebruik maakt van de evenwichtstemperatuur van menu-item [9.3.7].
Dus ja, parameter [5-00] moet op 1 staan (=Ja), als je daar gebruik van wilt maken.
Als je vervolgens parameter [5-01] op -15 °C zet, dan doet de BUH nog steeds mee voor ruimteverwarming, maar alleen als de buitentemperatuur lager wordt dan -15 °C.
Ook hier doet de BUH nog steeds mee tijdens defrosts, ook bij temperaturen van hoger dan -15 °C.
Voor verwarming van SWW doet de BUH wel gewoon mee.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Dank je voor de goede en gedetailleerde uitleg!
Met die duidelijkheid kan ik uit de voeten.
In de basis, omdat -15 niet vaak zal voorkomen , is het effect van beide opties dus eigenlijk hetzelfde.
(Met mijn interpretatie door die -15 instelling te gebruiken)

Ik merk dat ik af en toe wat moeite heb met de schrijfwijze in de manual en de combinatie met de vele uitzonderingen en/of afhankelijkheden bij de instellingen :)

In dit geval lees ik ook in het forum bijvoorbeeld dat de BUH soms in aanvang even meetrekt onder de 25 graden en/of als het niet snel genoeg gaat volgens het systeem. (Wat ik dan weer niet terug vind in de manual) Met als gevolg een best hoog verbruik. Dat soort dingen wil ik dan ook voorkomen. Overigens adviseerde de monteur van Daikin zelf , die door de installateur ingeschakeld was om het systeem in bedrijf te stellen, om de BUH wel zijn gang te laten gaan omdat die ook af en toe de compressor een (noodzakelijk ?) zetje geeft. Af en toe vraag je jezelf af waar je goed aan doet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 14:42
Bij mij staat de zekering van de buh al 7 maand af, alles werkt ook gewoon hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
blinded schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:03:
Bij mij staat de zekering van de buh al 7 maand af, alles werkt ook gewoon hoor :D
Dat is de enige manier waarbij je zeker weet dat de BUH niet meedoet!
Maar sommigen willen toch graag een Legionellarun laten uitvoeren met een LT warmtepomp en dat wordt dan een beetje problematisch (of je wordt immuun voor Legionella O-) ).

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
piieter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Maar sommigen willen toch graag een Legionellarun laten uitvoeren met een LT warmtepomp en dat wordt dan een beetje problematisch (of je wordt immuun voor Legionella O-) ).
De legionella run gebruikt het element van het boilervat toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piieter
smaij schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:58:
[...]

De legionella run gebruikt het element van het boilervat toch?
Bij een geïntegreerde tank (vloermodel) heb je een BUH (back up heater) en bij een losse tank (wandmodel) heb je een BSH (booster heater).
Afhankelijk van je instellingen wordt een van de twee wel of niet gebruikt voor de Legionellarun, tenzij je die (de heater dus) hebt uitgeschakeld d.m.v. de werkschakelaar of zekering, dan wordt die sowieso niet gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door piieter op 21-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 11:17
Na mijn eerste stress na installatie vanwege een oncomfortabel huis ben ik intussen wat verder qua comfort. Dank voor de tips!

Ik draai nu op de modulatiestand, heb de stooklijn al beter en de delta t is ook aangepast. Technisch loop ik tegen de beperkingen van radiatoren aan nu, de delta t is bij die lage aanvoertemperaturen gewoon heel laag. Ter illustratie, op dit moment maakt de wp 31 graden vertrektemperatuur bij een buitentemperatuur van 10 graden. Debiet 7l/min

Ik probeer nu via het verbruik op fase 2 te monitoren hoe de warmtepomp draait en zie onderstaande gedrag vaak terugkomen.

1. continu wisselend verbruik tussen 300 en 500 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1kJEgwhQOM1bw_dg-c4VzHU72g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNvbaD5BoNHiX77HXk6pgvhG.png?f=fotoalbum_large

2. piek naar 550watt, daarna een daling naar 450 vervolgens via 500 weer naar 400 en een drop naar 300.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDR9R-aI-3dbIU32ipTvfPY_VGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4IODkXz4OhMaiY5jYJPqHyl.png?f=fotoalbum_large

Zijn dit zaken om me zorgen over te maken qua levensduur? Of kan ik gaan genieten van de lente en in oktober/november weer aan de slag met beter inregelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
lexi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:08:
Na mijn eerste stress na installatie vanwege een oncomfortabel huis ben ik intussen wat verder qua comfort. Dank voor de tips!

Ik draai nu op de modulatiestand, heb de stooklijn al beter en de delta t is ook aangepast. Technisch loop ik tegen de beperkingen van radiatoren aan nu, de delta t is bij die lage aanvoertemperaturen gewoon heel laag. Ter illustratie, op dit moment maakt de wp 31 graden vertrektemperatuur bij een buitentemperatuur van 10 graden. Debiet 7l/min

Ik probeer nu via het verbruik op fase 2 te monitoren hoe de warmtepomp draait en zie onderstaande gedrag vaak terugkomen.

[Afbeelding]

2. piek naar 550watt, daarna een daling naar 450 vervolgens via 500 weer naar 400 en een drop naar 300.
[Afbeelding]

Zijn dit zaken om me zorgen over te maken qua levensduur? Of kan ik gaan genieten van de lente en in oktober/november weer aan de slag met beter inregelen?
Dit gedrag in schommelingen hebben heel veel mensen ervaren (en ook Daikin voor gecontacteerd), en lijkt niets om je zorgen over te maken. Als je terug gaat zoeken in dit forum, zul je er nog genoeg over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 14:42
piieter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Ht pomp dus dat haalt die zo 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:00
Anderen hier die een update van de Onecta app hebben gehad en nu "Inactive" bij het climate control gedeelte hebben staan? 🤔

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:01
Als je niets over Wifi ziet staan in de menu’s van de WP, betekent dit dan dat de wifimodule ontbreekt? Hebben afgelopen vrijdag de sleutel van ons huis gekregen, welke in 2023 uit de nieuwbouw was opgeleverd aan de verkopende partij. Probeerde vandaag te kijken hoe ik een wifi koppeling kon maken, maar zag niet de menu’s terugkomen welke de Onecta app worden vermeld.

Als het inderdaad alleen komt omdat de wifi module ontbreekt; waar zat hij bij jullie toen hij werd geleverd? Tussen de handleidingen? Want die heb ik wel zien liggen in het huis, dan kijk ik morgen even als we er weer zijn.

Mocht hij er toch niet zijn, waar zou ik de juiste dan kunnen bestellen?

Dit scherm mis ik dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHso9Mty5hMtel-wrfDKI39tR14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNZ8GCiEHhiYVKJNYxEq4Uom.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Kartmans1 op 24-03-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
De wifi insteek kaart zat bij mij in de verpakking van de (installatie) handleiding. Maar ik heb wel uit dit forum begrepen dat dit niet altijd zo is.
Mijn systeem is overigens pas zeer recent geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Rojado schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:00:
De wifi insteek kaart zat bij mij in de verpakking van de (installatie) handleiding. Maar ik heb wel uit dit forum begrepen dat dit niet altijd zo is.
Mijn systeem is overigens pas zeer recent geplaatst.
Top thanks, ga ik dat morgen even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:52
Mijn nieuwbouwwoning komt uit 2021 en hier zat geen WiFi module bij, die heb ik zelf moeten bestellen (uit Spanje) voor 80 euro, formaat SD-kaart en gaat in de achterkant van het schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 07:53

edautz

Meten is weten.

SnarfB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Hallo edautz ik vind dit wel een leuke oplossing, ik zit zelf ook al een tijd te bedenken hoe ik mijn stooklijn kan beïnvloeden aan de hand de ruimtetemperatuur.
Waar ik hier wel mijn bedenkingen over heb is het aantal keren schrijven van de waarde naar de regelaar van de WP, het is namelijk de vraag waar deze wijziging iedere keer naar geschreven wordt als dit naar een eprom is kan dit misschien op de lange duur problemen opleveren.

De vraag t.b.v. de EEPROM is waarschijnlijk niet relevant voor mijn oplossing. Wat je doet met HA is een emulatie van de Onecta app, waar je handmatig de stooklijn met + of - 10 graden kunt aanpassen. De HA integratie en de Onecta app communiceren beide met de Daikin cloud, waarvan de WP weer de informatie uit gaat ophalen. Het zelfde geld voor de ingestelde temperatuur en de stand aan/uit, verwarmen, koelen etc. Mijn aanname is dat deze informatie alleen in de cloud wordt opgeslagen en niet lokaal in de WP en dus ook niet in het flashgeheugen van de WP dat door jouw met EEPROM wordt aangeduid.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:44
Deze donderdag geïnstalleerd. Altherma 3 met 250 liter boiler. Maar; De legionella run is niet gelukt.

Ben ik nou gek of moet de 250 L nog elektrisch aangesloten worden op de wp?

Installateur had wat haast..

Het is toch niet zodat het wandmodel zelf die boost functie / antibacteriëel uit voert? Dat is toch in de boiler zelf met de spiraal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Vrgy0VCm3R6UoPzTf0ch8QrqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZjmVXry5mhgiwE9b0G7Lqw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Teun Sengers op 25-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Teun Sengers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:23:
Deze donderdag geïnstalleerd. Altherma 3 met 250 liter boiler. Maar; De legionella run is niet gelukt.

Het is toch niet zodat het wandmodel zelf die boost functie / antibacteriëel uit voert? Dat is toch in de boiler zelf met de spiraal?

[Afbeelding]
Zo op het oog lijk de ‘booster’ nog niet aangesloten
Tot 53c loop de verwarming via de warmtepomp. Daarboven gebruikt hij de ‘booster’. Dit is niks anders dan een extra elektrisch verwarmingselement. Bij mij is heeft deze een vermogen van 2000w en is hij aangesloten op een aparte 16a groep.
De aansturing ervan gaat wel via de WP-binnenunit dus er zal ook wel iets van een signaalkabel moeten lopen van de binnenunit naar de boiler. Maar ik ben geen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
Riesjard schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Zo op het oog lijk de ‘booster’ nog niet aangesloten
Tot 53c loop de verwarming via de warmtepomp. Daarboven gebruikt hij de ‘booster’. Dit is niks anders dan een extra elektrisch verwarmingselement. Bij mij is heeft deze een vermogen van 2000w en is hij aangesloten op een aparte 16a groep.
De aansturing ervan gaat wel via de WP-binnenunit dus er zal ook wel iets van een signaalkabel moeten lopen van de binnenunit naar de boiler. Maar ik ben geen installateur.
Dank. Had al zo'n voorgevoel dat het niet klopte. Gelijk een mail naar de installateur gestuurd. Morgen even bellen en hopen dat het snel opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:22
Teun Sengers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Dank. Had al zo'n voorgevoel dat het niet klopte. Gelijk een mail naar de installateur gestuurd. Morgen even bellen en hopen dat het snel opgelost wordt.
Anders gaat hij binnen een week in storing, omdat de legionellarun niet uitgevoerd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik heb de zelfde boiler maar dan 350 liter. Maar naar mijn idee mis ik wel wat isolatie om de buizen heen. Toen ik een probleem had met de temperatuur in mijn boiler (verloor 1 graad elk uur) was dat meteen eerst 1 van die dingen die hij controleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
Senaxx schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Ik heb de zelfde boiler maar dan 350 liter. Maar naar mijn idee mis ik wel wat isolatie om de buizen heen. Toen ik een probleem had met de temperatuur in mijn boiler (verloor 1 graad elk uur) was dat meteen eerst 1 van die dingen die hij controleerde.
Viel mij ook op idd. Monteur komt het zsm in orde maken, dus dat pakken we ook gelijk op. Thanks voor de oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een mix van vvw en 6 radiatoren boven. Ik heb alles dT's gehad tussen 3 en 8 en uiteindelijk beland bij dT=5. Ook een paar graden de stooklijn omhoog gezet. Met een paar graden hoger loopt ie gewoon fijner. In mijn gev al dan. Ik hbe dan minder gepingel in de powerusage, maar wel dat de flow een sinus laat zien, maar dat vind ik minder erg/vervelend/concerning dan dat geflipper in power en awt.

Tegen okt/nov weer verder ermee ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hoi allemaal,

Hier een nieuwbouw woning uit 2023 waarvan we vorige week de sleutel hebben gekregen van de vorige eigenaar. Heb wat zitten prutsen met de warmtepomp want zag dat de Stooklijn op 35 graden bij 0 stond, en 30 bij 16. Nu aangepast naar 35 bij -10 en 26 bij 18. Las dat dat een goede basis was voor nieuwbouw. Klopt dat? Delta t staat op 5.

Gaat om een huis met vier verdiepingen, overal vloerverwarming, type d ventilatie.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
Kartmans1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:53:
Hoi allemaal,

Hier een nieuwbouw woning uit 2023 waarvan we vorige week de sleutel hebben gekregen van de vorige eigenaar. Heb wat zitten prutsen met de warmtepomp want zag dat de Stooklijn op 35 graden bij 0 stond, en 30 bij 16. Nu aangepast naar 35 bij -10 en 26 bij 18. Las dat dat een goede basis was voor nieuwbouw. Klopt dat? Delta t staat op 5.

Gaat om een huis met vier verdiepingen, overal vloerverwarming, type d ventilatie.

Thanks!
Lijkt me een prima start om aankomende winter mee te beginnen. Het blijft natuurlijk heel erg afhankelijk per woning, hoe warm je het wilt hebben en andere variabelen. Heb je ESPaltherma al eens bekeken? Is misschien ook iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
JarnoH schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Lijkt me een prima start om aankomende winter mee te beginnen. Het blijft natuurlijk heel erg afhankelijk per woning, hoe warm je het wilt hebben en andere variabelen. Heb je ESPaltherma al eens bekeken? Is misschien ook iets om naar te kijken.
Denk dat we het lekker ouderwets op 21 gaan stoken, wellicht 20. Maar inderdaad komende winter kijken hoe dat bevalt!

ESPaltherma had ik hier al langs zien komen. Ga ik mij ook eens in verdiepen. Maar kon dat nou kwaad voor de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Kartmans1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Denk dat we het lekker ouderwets op 21 gaan stoken, wellicht 20. Maar inderdaad komende winter kijken hoe dat bevalt!

ESPaltherma had ik hier al langs zien komen. Ga ik mij ook eens in verdiepen. Maar kon dat nou kwaad voor de garantie?
Je kunt ESPaltherma eventueel even weghalen als de installateur langs komt. Je sluit het eigenlijk gewoon aan op een 'normale' uitgang die ongebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers

[Afbeelding]
Ik moet toch nog terug komen op mijn bevindingen. Na gesprek met de installateur blijkt dat de binnenunit van de wp het water ook kan verwarmen tot 60°. Daardoor hoeft de boiler dus niet elektrisch aangesloten te worden (scheelt een extra groep in de meterkast en wat aansluit werk). Ik kan me heel goed voorstellen dat een installateur hier voor kiest. Uiteraard vraag ik me wel af of dit de efficiëntie ten goede komt.

Helaas weigert de warmtepomp nog steeds om een antibacteriële run te draaien. Hij start het simpelweg niet met het opwarmen van het water als hij volgens de planning zou moeten starten. As vrijdag komt de installateur (hij staat dan 1 week) om het op te lossen....Water wordt gedurende de dag wel gewoon op temperatuur gehouden. Vreemd. Gelukkig vrijdag antwoord (hopelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:25
Kartmans1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:53:
Hoi allemaal,

Thanks!
Dit is inderdaad wel een goede basis. (delta t kan misschien naar 3 en de overregeling naar 4). Wat verder even (heel) belangrijk is. Heb je één centrale thermostaat? Of heb je op elke kamer een aparte thermostaat (zoals ik ook heb in mijn nieuwbouwhuis dat is opgeleverd in 2019).

Indien je aparte thermostaten hebt dan kan het zijn dat je veel last van pendelen gaat krijgen (omdat de ruimtes vaak niet tegelijkertijd om warmte vragen en dus 1 voor 1 vraag hebben waardoor de afgifte van warmte te laag ligt waardoor de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en dus telkens afslaat). Dit is op te lossen door groepen te combineren. Laat maar weten of je hierover wat meer info wilt hebben. Want als je 1 thermostaat hebt dan is dit niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:00:
[...]

Dit is inderdaad wel een goede basis. (delta t kan misschien naar 3 en de overregeling naar 4). Wat verder even (heel) belangrijk is. Heb je één centrale thermostaat? Of heb je op elke kamer een aparte thermostaat (zoals ik ook heb in mijn nieuwbouwhuis dat is opgeleverd in 2019).

Indien je aparte thermostaten hebt dan kan het zijn dat je veel last van pendelen gaat krijgen (omdat de ruimtes vaak niet tegelijkertijd om warmte vragen en dus 1 voor 1 vraag hebben waardoor de afgifte van warmte te laag ligt waardoor de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en dus telkens afslaat). Dit is op te lossen door groepen te combineren. Laat maar weten of je hierover wat meer info wilt hebben. Want als je 1 thermostaat hebt dan is dit niet van toepassing.
Inderdaad in elke kamer een aparte thermostaat (Als het goed is van Möhlenhoff als ik de plaatjes op internet vergelijk met de thermostaat die overal hangt). Ben wel van plan om elke kamer de zelfde temperatuur te geven behalve de slaapkamer. Zou dat al baat hebben? Maar als je wat meer info hebt dan graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-10 12:25
Rustig kabbelend weer = rustig in dit forum draadje _/-\o_
Ik heb ondertussen wat instellingen gewijzigd nav hogere buitentemperaturen, ik zal m'n ervaringen even delen.

Voorheen stond de WP dag en nacht aan, rustig te pruttelen met een stooklijn die er voor zorgde dat de gewenste kamertemperatuur net niet/wel gehaald werd. Het totale (dag)verbruik bleef bij stijgende buitentemperaturen echter nagenoeg gelijk.

Daarom even getest met nachtverlaging tussen 22:00 en 7:00 uur. In de nacht gaat de WP daarom niet meer aan en het is 's morgens wel 1 tot 1,5 graden afgekoeld maar nog steeds een prima kamertemperatuur. Om 7:00 gaat de WP aan en is het verbruik even wat hoger maar al snel weer ergens rond de 300-400W. Resultaat is een wat lager verbruik (ca. -25%) met behoud van comfort.

Via de app 2 programma's gemaakt -> kan eenvoudig schakelen tussen programma 1 (wintermaanden) en programma 2 (wat warmere maanden)

Nb1: in de koudere maanden heeft een nachtverlaging bij ons geen effect op verbruik (tijdens koude opstart is het verbruik bij lage buitentemp. relatief hoog waardoor de winst van de nacht al snel weer verdampt is)

Nb2: hele huis voorzien van vloerverwarming (geen radiatoren)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kartmans1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Inderdaad in elke kamer een aparte thermostaat (Als het goed is van Möhlenhoff als ik de plaatjes op internet vergelijk met de thermostaat die overal hangt). Ben wel van plan om elke kamer de zelfde temperatuur te geven behalve de slaapkamer. Zou dat al baat hebben? Maar als je wat meer info hebt dan graag!
Het probleem is dat ook al zet je de temperatuur op elke kamer hetzelfde, dat de warmtevraag toch niet synchroon loopt. Ik heb zelf gemerkt dat voor de warmtepomp om zijn warmte goed kwijt te kunnen dat minimaal de benedenverdieping open moet staan (de benedenverdieping is bij mij 1 zone, op de 1e etage heb ik 3 zones en op de 2e etage 2 zones). Wanneer 1 of 2 slaapkamers tegelijk warmte vragen dan is het afgifte oppervlak te klein om zijn warmte kwijt te kunnen.

Ik heb dit opgelost door alle elektrische thermostaatkranen te vervangen door handmatige knoppen. Hiermee heb ik het nu zo ingesteld dat de benedenverdieping + 2 andere kamers die we willen verwarmen open staan, de rest heb ik dicht gedraaid (het huis is zo goed geïsoleerd dat zelfs de koudste kamer in de winter nooit onder de 13 graden komt, momenteel is dat al bijna 17 graden).
Vervolgens heb ik de thermostaten in de 2 kamers die wel meedoen helemaal omlaag gedraaid en slaat het geheel alleen aan op de benedenthermostaat. Hiermee is er dus altijd genoeg vloeroppervlakte om de warmte kwijt te kunnen.

Om even een beeld te geven wat een winst deze aanpassing voor mij gaf. In de eerste bijna 4 jaar had ik een gemiddelde COP waarde van 2,81. Na deze aanpassingen had ik in december 3.84, januari 3,30 en februari 4,43. Dus zelfs in de koudste maanden was het al hoger. Ik verwacht dat het deze maand nog wat beter zal zijn en daarna hoeft de verwarming al niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 12:55
Goedemiddag, ik overweeg de aanschaf van een Daikin warmtepomp; ERRA10EW1 + ELVX12S23E. Graag zou ik willen weten wat het maximale verwarmingsvermogen is bij -7 (-10) graden. Vanuit Daikin krijg ik dit tot op heden niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:35
JS2023 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:19:
Goedemiddag, ik overweeg de aanschaf van een Daikin warmtepomp; ERRA10EW1 + ELVX12S23E. Graag zou ik willen weten wat het maximale verwarmingsvermogen is bij -7 (-10) graden. Vanuit Daikin krijg ik dit tot op heden niet door.
Beste,

Alle specs van de verschillende binnen - en buitenunits kun je hier nazien waaronder ook de vermogens bij verschillende buitentemperaturen😉

https://daikintechnicalda.../altherma-3-h-ht/outdoor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Het probleem is dat ook al zet je de temperatuur op elke kamer hetzelfde, dat de warmtevraag toch niet synchroon loopt. Ik heb zelf gemerkt dat voor de warmtepomp om zijn warmte goed kwijt te kunnen dat minimaal de benedenverdieping open moet staan (de benedenverdieping is bij mij 1 zone, op de 1e etage heb ik 3 zones en op de 2e etage 2 zones). Wanneer 1 of 2 slaapkamers tegelijk warmte vragen dan is het afgifte oppervlak te klein om zijn warmte kwijt te kunnen.

Ik heb dit opgelost door alle elektrische thermostaatkranen te vervangen door handmatige knoppen. Hiermee heb ik het nu zo ingesteld dat de benedenverdieping + 2 andere kamers die we willen verwarmen open staan, de rest heb ik dicht gedraaid (het huis is zo goed geïsoleerd dat zelfs de koudste kamer in de winter nooit onder de 13 graden komt, momenteel is dat al bijna 17 graden).
Vervolgens heb ik de thermostaten in de 2 kamers die wel meedoen helemaal omlaag gedraaid en slaat het geheel alleen aan op de benedenthermostaat. Hiermee is er dus altijd genoeg vloeroppervlakte om de warmte kwijt te kunnen.

Om even een beeld te geven wat een winst deze aanpassing voor mij gaf. In de eerste bijna 4 jaar had ik een gemiddelde COP waarde van 2,81. Na deze aanpassingen had ik in december 3.84, januari 3,30 en februari 4,43. Dus zelfs in de koudste maanden was het al hoger. Ik verwacht dat het deze maand nog wat beter zal zijn en daarna hoeft de verwarming al niet meer aan.
Dank voor de uitgebreide uitleg! Heb nu inderdaad 1 zone in de woonkamer, waar de overige slaapkamers losse zones zijn. Ga hier eens verder mee tweaken wanneer we er echt wonen, en wellicht eerst komende winter afwachten hoe het überhaupt allemaal bevalt!

Merk inderdaad dat het huis echt amper warmte verliest, dus sowieso benieuwd hoeveel er gestookt moet gaan worden. Kom nu uit een appartement uit 1947, daar is het elke ochtend gewoon weer koud ook al stond de thermostaat de hele dag op 20 :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kartmans1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg! Heb nu inderdaad 1 zone in de woonkamer, waar de overige slaapkamers losse zones zijn. Ga hier eens verder mee tweaken wanneer we er echt wonen, en wellicht eerst komende winter afwachten hoe het überhaupt allemaal bevalt!

Merk inderdaad dat het huis echt amper warmte verliest, dus sowieso benieuwd hoeveel er gestookt moet gaan worden. Kom nu uit een appartement uit 1947, daar is het elke ochtend gewoon weer koud ook al stond de thermostaat de hele dag op 20 :p
Dat zal echt een heel verschil zijn!

Vergeet ook niet om in de zomer (of eigenlijk halverwege de lente al) de gordijnen goed dicht te houden (of heeft jouw huis al wel standaard buitenzonwering?). Want dan is het huis ook prima koel te houden. Heb zelf nu buitenzonwering besteld voor alle ramen die op de zon staan en dat wordt volgende week geïnstalleerd. Afgelopen zomers vast het op zich prima te doen met de koelfunctie van de warmtepomp in combinatie met de rolgordijnen goed dicht houden maar ik hoop dat ik met de nieuwe screens de koeling nog minder of helemaal niet hoef te gebruiken.

Heeft jouw warmtepomp ook de mogelijkheid tot koelen? Bij ons moesten we aangeven dat we dit als extra optie wilden maar wie weet is het nu wel standaard (wat dat betreft heeft de tijd niet stilgestaan de afgelopen 4 jaar).

O ja, nog een klein ander dingetje. Aangezien je ook wel een wtw zult hebben. Bij mij kun je daarop een zogenaamde comfort temperatuur instellen. In de periodes dat het "warm" is (mei tm september )dan zet ik die zo laag mogelijk zodat het huis daarmee ook wat afkoeld als de nachten kouder zijn. In de winter wil ik uiteraard wel zoveel mogelijk warmte terugwinnen en dan zet ik die temperatuur hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Hetisweergezell op 27-03-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Dat zal echt een heel verschil zijn!

Vergeet ook niet om in de zomer (of eigenlijk halverwege de lente al) de gordijnen goed dicht te houden (of heeft jouw huis al wel standaard buitenzonwering?). Want dan is het huis ook prima koel te houden. Heb zelf nu buitenzonwering besteld voor alle ramen die op de zon staan en dat wordt volgende week geïnstalleerd. Afgelopen zomers vast het op zich prima te doen met de koelfunctie van de warmtepomp in combinatie met de rolgordijnen goed dicht houden maar ik hoop dat ik met de nieuwe screens de koeling nog minder of helemaal niet hoef te gebruiken.

Heeft jouw warmtepomp ook de mogelijkheid tot koelen? Bij ons moesten we aangeven dat we dit als extra optie wilden maar wie weet is het nu wel standaard (wat dat betreft heeft de tijd niet stilgestaan de afgelopen 4 jaar).

O ja, nog een klein ander dingetje. Aangezien je ook wel een wtw zult hebben. Bij mij kun je daarop een zogenaamde comfort temperatuur instellen. In de periodes dat het "warm" is (mei tm september )dan zet ik die zo laag mogelijk zodat het huis daarmee ook wat afkoeld als de nachten kouder zijn. In de winter wil ik uiteraard wel zoveel mogelijk warmte terugwinnen en dan zet ik die temperatuur hoog.
Ja merkte al dat het behoorlijk kan opwarmen door de zon. Maar hebben helaas geen zonweringen. Dus dat wordt dan idd met de gordijnen werken aan de zonkant. Zag dat sommige buren inderdaad wel zonwering hebben, maar dat wordt dan even sparen met vier verdiepingen :P.

Warmtepomp zag ik niet de koelfunctie terugkomen als ik naar ruimte verwarming/koeling ga in het menu. Daar stond dan alleen de optie verwarmen. Geen idee of dat iets is wat ik nog kan aanzetten via het installateurs menu (en of dat dan überhaupt goed gaat met de vloerverwarming die er nu ligt?). Las sowieso gemengde verhalen hier in dit topic over de effectiviteit. Jij wel tevreden over de koeling? Jammere is dus dat we het niet zelf uit de nieuwbouw hebben gekocht, dus weet niet precies wat er destijds is afgesproken. In de funda advertentie stond het in ieder geval niet haha.

Hebben inderdaad een wtw. Een DucoBox Energy premium. Had gelezen dat deze een automatische bypass heeft welke opent als de binnentemperatuur hoger is dan 22 graden en buiten hoger dan 10. Hele huis zit verder potdicht (geen ventilatieroosters aangezien het type d is), dus zou wel mooi zijn als dit goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kartmans1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Ja merkte al dat het behoorlijk kan opwarmen door de zon. Maar hebben helaas geen zonweringen. Dus dat wordt dan idd met de gordijnen werken aan de zonkant. Zag dat sommige buren inderdaad wel zonwering hebben, maar dat wordt dan even sparen met vier verdiepingen :P.

Warmtepomp zag ik niet de koelfunctie terugkomen als ik naar ruimte verwarming/koeling ga in het menu. Daar stond dan alleen de optie verwarmen. Geen idee of dat iets is wat ik nog kan aanzetten via het installateurs menu (en of dat dan überhaupt goed gaat met de vloerverwarming die er nu ligt?). Las sowieso gemengde verhalen hier in dit topic over de effectiviteit. Jij wel tevreden over de koeling? Jammere is dus dat we het niet zelf uit de nieuwbouw hebben gekocht, dus weet niet precies wat er destijds is afgesproken. In de funda advertentie stond het in ieder geval niet haha.

Hebben inderdaad een wtw. Een DucoBox Energy premium. Had gelezen dat deze een automatische bypass heeft welke opent als de binnentemperatuur hoger is dan 22 graden en buiten hoger dan 10. Hele huis zit verder potdicht (geen ventilatieroosters aangezien het type d is), dus zou wel mooi zijn als dit goed werkt!
Wat de koelfunctie betreft. Ik ben wel tevreden. Het haalt wel wat warmte uit het huis. Maar het is geen airco. Maar omdat ons huis goed is geïsoleerd is het een goede aanvulling. Voordeel t.o.v. airco is dat je er niets van hoort. Maar je moet niet verwachten dat alle warmte wordt weggekoeld als je de gordijnen open laat. Ik ben dus wel benieuwd naar het verschil die de screens gaan brengen. Is inderdaad wel even sparen.... Als je geïnteresseerd ben kan ik de offerte wel met jou delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Wat de koelfunctie betreft. Ik ben wel tevreden. Het haalt wel wat warmte uit het huis. Maar het is geen airco. Maar omdat ons huis goed is geïsoleerd is het een goede aanvulling. Voordeel t.o.v. airco is dat je er niets van hoort. Maar je moet niet verwachten dat alle warmte wordt weggekoeld als je de gordijnen open laat. Ik ben dus wel benieuwd naar het verschil die de screens gaan brengen. Is inderdaad wel even sparen.... Als je geïnteresseerd ben kan ik de offerte wel met jou delen...
ja graag, weet niet of het een landelijke partij is?

Kunnen we daarna weer on-topic :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Goedenavond mijn epra12 monoblock buitenunit maakt sinds kort een hamerend geluid / kloppend geluid. Zie ook deze opname. Dit heeft deze zelfs in de koude wintermaanden niet gedaan.

https://streamable.com/mnp1zw

Het geluid is goed hoorbaar bij lagere temperaturen vanaf ca. 8 graden waarbij het gevraagde vermogen omhoog schiet.

Lijkt alsof de ventilator niet geheel in balans draait. Geluid komt naar mijn gevoel ook van de aansluiting van de ventilator. Installateur is langs geweest, heeft de kap eraf gehaald en kon aan de ventilator niets zien. Aangezien deze heeft gekeken bij een hoge buitentemperatuur geluid ook niet geconstateerd. Heeft de opnames nu wel naar Daikin gestuurd ter beoordeling.

Iemand hier die dit ook heeft gehad en hoe dit is opgelost?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
DeGeert schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:19:
Ik hoor nu plots een 'kloppend' geluid aan mijn monoblock, ik denk van de ventilator.
Dit lijkt me niet normaal...?
Hij draaide de afgelopen maanden zonder dit geluid.

Ik dacht dat iemand iets gelijkaardigs hier ook al eens had gepost, maar vind het niet meer terug.

Iemand een idee of ik hier zelf iets aan kan doen?

[Video]
Ik zie zojuist jou bericht. Heb nu hetzelfde is dit bij jou opgelost en wat was de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
roykamerman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:22:
Goedenavond mijn epra12 monoblock buitenunit maakt sinds kort een hamerend geluid / kloppend geluid. Zie ook deze opname. Dit heeft deze zelfs in de koude wintermaanden niet gedaan.

Het geluid is goed hoorbaar bij lagere temperaturen vanaf ca. 8 graden waarbij het gevraagde vermogen omhoog schiet.

Lijkt alsof de ventilator niet geheel in balans draait. Geluid komt naar mijn gevoel ook van de aansluiting van de ventilator. Installateur is langs geweest, heeft de kap eraf gehaald en kon aan de ventilator niets zien. Aangezien deze heeft gekeken bij een hoge buitentemperatuur geluid ook niet geconstateerd. Heeft de opnames nu wel naar Daikin gestuurd ter beoordeling.

Alvast dank.
Wel leuk deuntje..
Nee nooit meegemaakt, het is geen lager ofzo,
Misschien zit de bout van het fanblad of de fanmotor niet meer op moment vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH

Alvast dank.
Ik heb het niet teruggezocht, maar meen me te herinneren dat @Technician- het weleens gehad heeft over een soort transportbout of iets dergelijks. Zou het kunnen dat die niet is verwijderd bij de installatie? (verder heb ik echt 0 ervaring of idee hierbij i.c.m. een monoblock, probeer alleen even mee te denken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-10 14:20

Alvast dank.
Ik heb dit inderdaad ook voor gehad met mijn monbloc.
Installateur heeft de ventilator gedemonteerd en terug gemonteerd.
Dit heeft het opgelost.

Op één of andere manier was die ventilator toch 'los' gekomen.
Je kan dit ook eenvoudig zelf doen.
Wel oppassen dat je de WP zeker afzet ;)

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:20
Heb afgelopen week een monteur van Daikin over de vloer gehad i.v.m. het resetten van een HC-01 storing, 2de temperatuursensor extern boilervat welke er niet in zit.
Oorzaak van het opkomen van deze storing was een remote update van de WP i.c.m. oude firmware op een of andere printplaat wat dus vloekte met elkaar.

Om deze storing ongedaan te krijgen heeft hij het systeem volledig moeten resetten en alle instellingen opnieuw moeten doen. Ik had ook gevraagd bij mijn installateur om een inbedrijfname door de Daikin monteur te laten doen, dus qua kosten kwam dit goed uit ;).

Stooklijn koeling heeft hij op een vlakke lijn van 19 Graden gezet en na metingen met alle radiatoren volledig dicht de bypass dicht gezet, dit was in zijn ogen voor onze installatie het beste.

Verder geen bijzonderheden qua settings welk ik al in het systeem had.
Hij was wel van mening daar de kennis bij de installateurs nog wel eens te wensen overlaat dat er eigenlijk altijd iemand van Daikin bij de inbedrijfname aanwezig moet zijn.

Verder heeft hij via zijn programma's naar performance etc. gekeken en kwam tot de conclusie dat het systeem prima draaide.

Wat betreft weersafhankelijk i.c.m. kamerthermostaat idd het beste dit punt te vinden van de AWT waarbij setpunt van kamerthermostaat net niet gehaald wordt maar wel zodat de kamertemperatuur niet lager is dan 0,5 graad t.o.v. het setpunt. Dit dus zoals hier ook vaker besproken is om mooie lange runs te krijgen.

Wat betreft het schommelen maak ik me geen zorgen meer over nu alle parameters door iemand van Daikin ingesteld zijn.
Ergens komt dit vandaan maar vraag me niet waar vandaan? Zie mijn screenshots van mijn P1-meter, eerste 2 dagen 'stabiel' en opeens komt dit schommelen weer???

Maar goed, ik laat alles zo zoals het nu door Daikin ingesteld is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j32_me8XAo-H55jz7fWi4NwE4IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny7Cu5RlDCS5MfMhxuoruTSt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d7zAZGx3KBeH3YT3kL5DPIi2YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34a9po5MIdVuiloGhuyEEVP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQKeswLu-nBMT_dmKYlOLCqyfMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMnzpvEPTTQFYrk0JewCypXn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
DeGeert schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:53:
[...]

Ik heb dit inderdaad ook voor gehad met mijn monbloc.
Installateur heeft de ventilator gedemonteerd en terug gemonteerd.
Dit heeft het opgelost.

Op één of andere manier was die ventilator toch 'los' gekomen.
Je kan dit ook eenvoudig zelf doen.
Wel oppassen dat je de WP zeker afzet ;)

Geert
Dank voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:52
Ik ben momenteel aan het testen of ik de warmtepomp met iets meer prognose kan aansturen. Het is natuurlijk onzin om 's nachts te verwarmen als de volgende dag de zon voldoende schijnt om het huis op te warmen. Ik verlaag nu 's avonds naar 18,5 graden, en kijk dan om 6:00 's ochtends wat de UV index en temperatuur voorspelling is. Als één van beide aan de criteria voldoet dan laat ik de temperatuur van de thermostaat op 18,5 staan, en anders gaat hij naar 20,5. Uiteindelijk wil ik een zelfde soort logica als Edautz toevoegen om ook te kijken of de ruimte voldoende opwarmt met de huidige vertrekwater temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-10 14:20
Iemand hier al ervaring mee?
https://daikin.erikeng.se/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:51
Interessant. Begrijp ik het goed dat voor € 3,- per maand of € 30,- per jaar die site de Daikin Warmtepomp gaat aansturen? Zowel voor verwarming als voor (externe) SWW?

Gaan we volgen ... de volgende winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:45
Cool!
Wel een beeeeetje scary om een random persoon toegang te geven tot je warmtepomp... :X
Ik heb gemailed of zijn platform ook warm water maakt op de goedkoopste momenten, inc desinfect run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Vandaag werd de watertank (Altherma 3 rf combi 230l liter) niet opgewarmd ondanks dat de tank temperatuur 6 graden onder de ingestelde tanktemperatuur - hysterese zat (48-5 versus 37). Pas na het uit/aan zetten van de tank functie via het gebruikersmenu starte het verwarmen.
Bijzonderheid vandaag: twee firmware updates van twee Daikin airco’s via de Onecta app.
??

Doordat ik weer eens in het sensor menu keek zag ik onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVNMRDr9Ry_1UHpDp3W0UnxOtUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LWYDfiHshXQap3138jtMSYL.jpg?f=fotoalbum_large

Vertrek water temp = helder
Inlaat platenwagen = helder = retour water temp

Maar wat is:
Inlaat back-up verwarming ?

Daar zie ik namelijk tijdens het verwarmen steeds de temperatuur als eerste een graad hoger worden. Betekent dit dat de buh meteen gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Rojado schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:14:
Vandaag werd de watertank (Altherma 3 rf combi 230l liter) niet opgewarmd ondanks dat de tank temperatuur 6 graden onder de ingestelde tanktemperatuur - hysterese zat (48-5 versus 37). Pas na het uit/aan zetten van de tank functie via het gebruikersmenu starte het verwarmen.
Bijzonderheid vandaag: twee firmware updates van twee Daikin airco’s via de Onecta app.
??

Doordat ik weer eens in het sensor menu keek zag ik onderstaande:
[Afbeelding]

Vertrek water temp = helder
Inlaat platenwagen = helder = retour water temp

Maar wat is:
Inlaat back-up verwarming ?

Daar zie ik namelijk tijdens het verwarmen steeds de temperatuur als eerste een graad hoger worden. Betekent dit dat de buh meteen gebruikt wordt?
Volgens mij zit de backupheater tussen de compressor en je aanvoer naar je afgiftesysteem in. Dus dat deze eerder omhoog gaat dan de aanvoer watertemperatuur lijkt me logisch. Dan betekend niet dat deze meedoet, anders zou de aanvoer watertemperatuur weer hoger zijn dan de inlaat backupheater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
En hoe was jullie verbruik in maart?

Verwarming hier 194 kWh afname met een COP van 4,82. M.a.w. 6,3 kWh per dag verbruikt. SWW 60 kWh afname met COP 2,2.

Beneden 19,5 graden boven 17,5-18. 100-110 m2 VV. Jaren '70 hoekhuis redelijk goed geïsoleerd. 3 persoonshuishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Atomius schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:12:

Verwarming hier 194 kWh afname met een COP van 4,82. M.a.w. 6,3 kWh per dag verbruikt. SWW 60 kWh afname met COP 2,2.

Beneden 19,5 graden boven 17,5-18. 100-110 m2 VV. Jaren '70 hoekhuis redelijk goed geïsoleerd. 3 persoonshuishouden.
Hoe was de verhouding tussen het verbruik van je warmtepomp ten opzichte van je totale elektriciteitsverbruik in maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
piieter schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:27:
[...]

Hoe was de verhouding tussen het verbruik van je warmtepomp ten opzichte van je totale elektriciteitsverbruik in maart?
Grappige vraag, maar waarom is dat relevant? Als je heel veel energievretende hobby’s hebt is dat natuurlijk een heel andere verhouding dan wanneer niet. Dus wat zou dat zeggen in the end?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Bij mij is het als volgt:

Verwarming hier 78 kWh afname met een COP van 4,72. M.a.w. 2,5 kWh per dag verbruikt. SWW 68 kWh afname met COP 2,07.

Verwarming alleen beneden + 2 slaapkamers aangestuurd door de benedenthermostaat die op 18,7 staat. Woonoppervlakte is 177 m2 maar het verwarmde oppervlak is omgeveer 85 m2. Nieuwbouwhuis 2019 dus supergoed geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Atomius schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:23:
[...]

Grappige vraag, maar waarom is dat relevant? Als je heel veel energievretende hobby’s hebt is dat natuurlijk een heel andere verhouding dan wanneer niet. Dus wat zou dat zeggen in the end?
Ik heb namelijk alleen de mogelijkheid om het totale elektrische verbruik af te lezen op de kWh-meter.
Als ik het gemiddelde elektrische verbruik per dag over een jaar vóórdat de warmtepomp geïnstalleerd werd bekijk, dan is dat 11,3 kWh per dag.
Daar zat toen ook nog 1600 m³ gas bij voor dat jaar.
Nu -met warmtepomp-, heb ik over maart 2024 een totaal elektrisch verbruik van 447 kWh, of wel een gemiddelde van 14,4 kWh per dag.

Dus voor de warmtepomp zou ik dan een gemiddeld elektrisch verbruik hebben van 14,4 - 11,3 = 3,1 kWh per dag, als ik ervan uit ga, dat het verbruik van de overige verbruikstoestellen gelijk gebleven is met voorgaande jaren.

3,1 kWh per dag = 96,1 kWh voor geheel maart, voor zowel verwarming als warm tapwater (alleen warmtepomp).
Ik heb geen indicatie van de COP, maar dit verbruik lijkt mij niet veel.

Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd, grotendeels vloerverwarming, 2 personen, kamerthermostaat op 20,0 °C. Bovenverdieping is ongeveer 18,5 - 19 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023

Ik zit net iets hoger kwa verbruik. 229kwh met een COP van 4.92. Temperatuur is 20.5 graden.

SWW 82kwh met COP van 2.3. Met een lekkende 2-wegklep dus het verbruik kan nog omlaag. 4 persoonshuishouden.

2onder1 bouwjaar 1961 redelijk geïsoleerd.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
piieter schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:19:
[...]

Ik heb namelijk alleen de mogelijkheid om het totale elektrische verbruik af te lezen op de kWh-meter.
Als ik het gemiddelde elektrische verbruik per dag over een jaar vóórdat de warmtepomp geïnstalleerd werd bekijk, dan is dat 11,3 kWh per dag.
Daar zat toen ook nog 1600 m³ gas bij voor dat jaar.
Nu -met warmtepomp-, heb ik over maart 2024 een totaal elektrisch verbruik van 447 kWh, of wel een gemiddelde van 14,4 kWh per dag.

Dus voor de warmtepomp zou ik dan een gemiddeld elektrisch verbruik hebben van 14,4 - 11,3 = 3,1 kWh per dag, als ik ervan uit ga, dat het verbruik van de overige verbruikstoestellen gelijk gebleven is met voorgaande jaren.

3,1 kWh per dag = 96,1 kWh voor geheel maart, voor zowel verwarming als warm tapwater (alleen warmtepomp).
Ik heb geen indicatie van de COP, maar dit verbruik lijkt mij niet veel.

Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd, grotendeels vloerverwarming, 2 personen, kamerthermostaat op 20,0 °C. Bovenverdieping is ongeveer 18,5 - 19 °C.
Ik zou gewoon aflezen onder het kopje energie in je WP display wat je totale verbruik is per vandaag voor verwarming en SWW (evt productie ook om je COP te kunnen berekenen) en dan op 1 mei weer. Dan weet je precies wat je in april aan energie hebt verstookt. Tenminste, als je dat wilt weten. Dat is iig wel hoe ik het doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Wellicht voor sommigen geen dagelijkse kost maar bij het vergelijken van het verbruik in een specifieke maand (nu maart) ten opzichte van een jaar geleden (maart); dan spelen ook het aantal graaddagen mee. Die lagen in 2023 voor maart 20% hoger dan in maart 2024. Dus in 2024 zou dan het verbruik dan eigenlijk al lager liggen dan het jaar ervoor (alleen verwarmen). Daarbij is de COP in 2023 slechter geweest (want gemiddeld was de buitentemperatuur dus lager)
Maar ik begreep ook wel dat in dat vergelijk waar dat langs kwam het een best effort inschatting was aangezien de situatie fors veranderd was in de tussentijd.

P.s. Bovenstaande heeft natuurlijk geen invloed bij het vergelijken van het verbruik in de maand maart in 2024 van eenieder.

Ik heb de warmtepomp pas net in gebruik dus vind het wel interessant om iets aan referenties/richting te zien langskomen, ook al is de situatie overal net iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online

Totaal verbruik 232kwh, waarvan 27kwh voor SWW. Ik meet mijn vebruik met Shelly kwh meters.
Verwarm alleen beneden + badkamer op 21c, dat is ongeveer 100m2. Ik stook best hoog, gewoon omdat het kan :+
Warmteopbrengst 1230kwh, CoP 5,3
Graaddagen 370 = 0,63kwh per graaddag
2kap woning uit 2014.

Vorig jaar maart had ik nog een gasketel en verbruik was 132m3 gas met 393 graaddagen, ik stookte toen op 20c. De jaren ervoor in maart gemiddeld zon 180m3. Toen had ik mijn gasketel nog niet gefinetuned.

[ Voor 5% gewijzigd door Riesjard op 01-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Riesjard schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:13:
[...]

Totaal verbruik 232kwh, waarvan 27kwh voor SWW. Ik meet mijn vebruik met Shelly kwh meters.
Verwarm alleen beneden + badkamer op 21c, dat is ongeveer 100m2. Ik stook best hoog, gewoon omdat het kan :+
Warmteopbrengst 1230kwh, CoP 5,3
Graaddagen 370 = 0,63kwh per graaddag
2kap woning uit 2014.

Vorig jaar maart had ik nog een gasketel en verbruik was 132m3 gas met 393 graaddagen, ik stookte toen op 20c. De jaren ervoor in maart gemiddeld zon 180m3. Toen had ik mijn gasketel nog niet gefinetuned.
Dat is wel een super goede waarde voor SWW!
Op welke temperatuur houd jij het water warm?
Daarnaast, met een geprogrammeerde tijd of warmhouden dan wel combi hiervan?
Wat mij overigens opviel dat mijn systeem standaard is ingesteld op ‘vast’ qua ‘stooklijn’ voor SWW. Terwijl in de manual staat dat SWW verwarmen via een stooklijn gunstiger is. Hoe is dat bij andere gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rojado schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:17:
[...]

Wat mij overigens opviel dat mijn systeem standaard is ingesteld op ‘vast’ qua ‘stooklijn’ voor SWW. Terwijl in de manual staat dat SWW verwarmen via een stooklijn gunstiger is. Hoe is dat bij andere gebruikers?
Ik heb hem op "warmhouden" staan en niet op programma.

Hij verwarmt dus op alle momenten van de dag (en nacht).

Hysterese staat op 8, marge op 2 en de temperatuur op 48. M.a.w. als hij onder de 40 komt gaat hij verwarmen. Zodoende heb ik 1-2x per 48u een run.

Hiermee dus een verbruik van zo'n 60-65 kWh per maand en een COP van 2,2 in deze tijden.

Ben ook wel benieuwd naar de instellingen van @Riesjard. Maar veel hangt ook af van hoe vaak (en hoe lang) je onder de douche gaat en met hoeveel personen je bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 02-04-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-10 09:22

Hier in maart 75kwh verbruikt voor verwarming en 57kwh voor SWW. Rijhuis uit 1961 met radiatoren, heel goed geisoleerd & 3 dubbele beglazing.4 Volw. Gelijkvloers 52m2. Thermostaat op 21°C. 3 slaapkamers en badkamer nog eens ongeveer 50m2 waarvan er twee van de drie slaapkamers niet verwarmd worden. EHVX08S23E6V met 220L boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Rojado schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:17:
[...]

Ik heb hem geprogrammeerd, ik probeer alleen te verwarmen op de momenten die het meest gunstig zijn.
In de winter is dat bijv smiddags 15.00 uur geweest. Nu heb ik hem savonds staan. De plannig is dan de hele dag uit muv een gepland uur waar ik dan de spaartstand of comforstand gebruik.
Setpoint is 48c, geen weersafhankelijke stooklijn.
Ik heb het nooit bewust getest tot welke minimale temp het goed gaat maar het is me wel al eens opgevallen dat ik met een actuele temp van rond de 40c nog gewoon kan douchen. Die tempsensor zit in mijn tank ergens halverwege dus daarboven was er dan nog genoeg warmer water.
Ik 'misbruik' een aangepaste werking van de optie krachtig verwarmen om als het nodig is handmatig de tankverwarning op te starten via de app.

Het verbruik in maart is al wel een paar kwh lager dan de maanden ervoor. Ik heb een 200l tank met dubbele spiraal. De 2e spiraal is aangesloten op een zonnecollector op het dak. Hierdoor heb ik in maart een paar dagen geen Watertank verwarming via de WP gehad maar volledig door de zon en dus 'gratis'. Op andere dagen in maart hielp het ook al een beetje mee.
Het scheelt ook zeker dat we niet elke dag douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
Riesjard schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:00:
[...]

Ik heb hem geprogrammeerd, ik probeer alleen te verwarmen op de momenten die het meest gunstig zijn.
In de winter is dat bijv smiddags 15.00 uur geweest. Nu heb ik hem savonds staan. De plannig is dan de hele dag uit muv een gepland uur waar ik dan de spaartstand of comforstand gebruik.
Setpoint is 48c, geen weersafhankelijke stooklijn.
Ik heb het nooit bewust getest tot welke minimale temp het goed gaat maar het is me wel al eens opgevallen dat ik met een actuele temp van rond de 40c nog gewoon kan douchen. Die tempsensor zit in mijn tank ergens halverwege dus daarboven was er dan nog genoeg warmer water.
Ik 'misbruik' een aangepaste werking van de optie krachtig verwarmen om als het nodig is handmatig de tankverwarning op te starten via de app.
Precies zo heb ik het ook ingesteld op een 300liter tank. Tot 43 graden verwarmen 1x per dag.

Met 25 graden als actuele temperatuur kan je zelfs nog prima douchen, genoeg warmwater bovenin de tank. Maar hoe groter de tankinhoud, des te beter dat lukt natuurlijk.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:52
Riesjard schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:00:
[...]Ik 'misbruik' een aangepaste werking van de optie krachtig verwarmen om als het nodig is handmatig de tankverwarning op te starten via de app.
Hier heb ik wel interesse naar. Gebruikt hij de BUH niet bij krachtig verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Signum666 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:23:
[...]

Hier heb ik wel interesse naar. Gebruikt hij de BUH niet bij krachtig verwarmen?
Ik heb een losse tank met een los electrisch element erin. Die wordt dan Booster genoemd. De BUH doet bij mij bijna nooit mee en als hij dat doet is dat alleen bij een defrost tijdens ruimteverwarming. De buh doet nooit mee bij de SWW verwarming.

Ik heb ergens iets in de instellingen van de WP idd iets aan moeten passen dat de Booster niet meedoet bij krachtig verwarmen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe ik dat heb gedaan maar met de installateurshandleiding kom je er wel uit. Ik meen dat ik de booster op ‘alleen desinfectie’ heb staan maar weet het dus niet zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-10 15:02

cka

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie mening, dit heeft me in staat gesteld om wat kritische vragen te stellen bij Heattransformers. Ik merk dat Heattranformers erg rigide is en het enkel wil installeren op haar manier. Voor mij is dat lastig, want de 2 andere partijen die ik ook heb aangeschreven voor een offerte willen het werk niet uitvoeren omdat ze geen garantieconflict willen. Ook ik wil dat eigenlijk niet en wil liever dat HT het werk uitvoert, zodat ik 1 partij kan aanspreken voor garantie en zonder dat er 2 partijen naar elkaar gaan wijzen. Enkel de prijs en vermoedelijk onnodige werkzaamheden laten me enorm twijfelen.

HT legt uit dat de manier van installeren met extra circulatiepomp en andere thermostaat is besproken met Daikin en door hen als beste installatiewijze wordt beschouwd. Zij willen daarom niet enkel de boiler installeren, maar alleen in combinatie met onderstaande offerte. Ik heb er niet genoeg kennis van, maar ik vind het opvallend en eigenlijk ongeloofwaardig dat Daikin een dergelijke installatie zou aanraden met componenten die zij niet produceert.
danny.s schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Dus alleen je SWW verbruik van 40m3 per maand (480m3/jaar), rekenen zij 3000kWh aan extra verbruik voor? Dat is wel heel veel. Zou eerder inzetten op 1200-1500kWh per jaar.
Maar, als je de vloerverwarming verdeler met mengkraan vervangt voor eentje zonder mengen/pomp, bespaar je hier weer (stooklijn kan namelijk lager).

Je kunt ook alleen het boilervat + thermostaat door HT laten doen, en zelf de verdeler vervanger (of evt door een handige kennis).
Dit lijkt mij ook erg hoog, met 40 m3 per maand rekenen is al ruim geteld. Daarvan is 15 m3 p/m onzinverbruik door een CV-ketel met een boilervaatje die de hele dag water op temperatuur houdt en daarmee ca. 0,5 m3 per dag verbruikt.
Sparky schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:48:
[...]

- Huidige WP handhaven
- CV verwijderen
- Wat optimaliseren zodat je in koudere periodes beter met WP uit de voeten kunt (oa pomploze vloerverdeler)
- Eventueel een separate WP-boiler plaatsen zodat de huidige WP maar 1 taak heeft in koude periodes
- Gebruik maken van bestaande (of toe te voegen) BUH voor het geval het echt wat langer koud wordt

Als ik je huidige jaarverbruik bij vol elektrische toepassing van de afgelopen 2 jaar bekijk zul je zelfs bij een wat strengere winter (+ warm tapwater) echt niet aan het voorgespiegelde verbruik komen.

Huidige gasverbruik voor tapwater x 10 : 2 = globaal elektra verbruik in kWh/jaar voor de WP-boiler.
Een strenge(re) winter zal 20% tot max. 50% extra verbruik voor de woning opleveren.
Dan ziet het rekensommetje er al heel anders uit.
(en is je gasloze woning ook meer waard _/-\o_ )
De huidige verdeler met pomp kan blijkbaar ook vrij gemakkelijk omgebouwd worden tot open verdeler door enkel de eerste kamer van de aanvoer af te sluiten van de retourkamer. Dat geeft altijd meer weerstand dan een volledig open verdeler, maar ik vraag me af of dit een significant rendementsverschil heeft tov een nieuwe verdeler.
MotorBeast schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:56:
[...]

€5700,-? Een RVS boilervat (geen anode, dus geen onderhoud) kost zo'n €2000,- zonder montage, hier nog goedkoper https://www.climasense.nl...ter-warmtapwatertank.html En waarom moet de circulatiepomp vervangen worden? Er zit een pomp in je WP die normaal gesproken voldoende moet zijn. Die pomp moet eruit en een verdeler zonder. Thermostaat kan je zelf toch wel vervangen https://www.climasense.nl/78-accessoires#/page-2

Ik neem geen Daikin maar weet wel dat de grootste leverancier van Daikin in Nederland zo'n beetje Climasense is (mijn L/L komt er vandaan). Volgens mij trekt HT het vel over je oren. Ik zou hier eens een prijs opvragen.

40m3 sww zou ik omzetten voor je berekening naar 80kWh = 960kWh per jaar voor SWW en vergeet niet....van het gas af is geen vastrecht gas meer. Niet doen nieuwe ketel.

Eigenlijk moet HT je matsen want ze hebben je eigenlijk verkeerd geadviseerd door eerst hybride te gaan. In 1 klus was voor hen ook beter en goedkoper geweest.
De thermostaat kan ik zelf wel vervangen, maar ik begrijp in de eerste plaats al niet waarom er een circulatiepomp bij moet en daarom een andere thermostaat. Ik behoud ook liever de madoka, dan heb ik warmtepomp én Daikin airco units allemaal in dezelfde app en api. Als ik aangeef bij HT dat de warmtepomp zelf ook al een pomp heeft die voldoende zou moeten zijn stelt HT dat Daikin aangeeft dat het beter is om een externe pomp erbij te plaatsen. Deze zou nodig zijn om het grotere boilervat leeg te trekken om op het boilervat te kunnen werken ipv op het systeem. Is er bij jullie installaties ook sprake van een boilervat van 40L ipv 25L?

Bijgaand de offerte inclusief installatie en BTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nen1YE-Mz_4xl1Gjaz03TvLfkfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZqDtsrMCFIxqTUSLyPlex9GL.png?f=user_large

Ik neig er wel naar om toch een installateur te zoeken die enkel de boiler installeert en om dan zelf de verdeler om te bouwen of te vervangen, en het mogelijke verlies van garantie op de koop toe te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
cka schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:58:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie mening, dit heeft me in staat gesteld om wat kritische vragen te stellen bij Heattransformers. Ik merk dat Heattranformers erg rigide is en het enkel wil installeren op haar manier. Voor mij is dat lastig, want de 2 andere partijen die ik ook heb aangeschreven voor een offerte willen het werk niet uitvoeren omdat ze geen garantieconflict willen. Ook ik wil dat eigenlijk niet en wil liever dat HT het werk uitvoert, zodat ik 1 partij kan aanspreken voor garantie en zonder dat er 2 partijen naar elkaar gaan wijzen. Enkel de prijs en vermoedelijk onnodige werkzaamheden laten me enorm twijfelen.

HT legt uit dat de manier van installeren met extra circulatiepomp en andere thermostaat is besproken met Daikin en door hen als beste installatiewijze wordt beschouwd. Zij willen daarom niet enkel de boiler installeren, maar alleen in combinatie met onderstaande offerte. Ik heb er niet genoeg kennis van, maar ik vind het opvallend en eigenlijk ongeloofwaardig dat Daikin een dergelijke installatie zou aanraden met componenten die zij niet produceert.

[...]

Dit lijkt mij ook erg hoog, met 40 m3 per maand rekenen is al ruim geteld. Daarvan is 15 m3 p/m onzinverbruik door een CV-ketel met een boilervaatje die de hele dag water op temperatuur houdt en daarmee ca. 0,5 m3 per dag verbruikt.

[...]

De huidige verdeler met pomp kan blijkbaar ook vrij gemakkelijk omgebouwd worden tot open verdeler door enkel de eerste kamer van de aanvoer af te sluiten van de retourkamer. Dat geeft altijd meer weerstand dan een volledig open verdeler, maar ik vraag me af of dit een significant rendementsverschil heeft tov een nieuwe verdeler.

[...]

De thermostaat kan ik zelf wel vervangen, maar ik begrijp in de eerste plaats al niet waarom er een circulatiepomp bij moet en daarom een andere thermostaat. Ik behoud ook liever de madoka, dan heb ik warmtepomp én Daikin airco units allemaal in dezelfde app en api. Als ik aangeef bij HT dat de warmtepomp zelf ook al een pomp heeft die voldoende zou moeten zijn stelt HT dat Daikin aangeeft dat het beter is om een externe pomp erbij te plaatsen. Deze zou nodig zijn om het grotere boilervat leeg te trekken om op het boilervat te kunnen werken ipv op het systeem. Is er bij jullie installaties ook sprake van een boilervat van 40L ipv 25L?

Bijgaand de offerte inclusief installatie en BTW
[Afbeelding]

Ik neig er wel naar om toch een installateur te zoeken die enkel de boiler installeert en om dan zelf de verdeler om te bouwen of te vervangen, en het mogelijke verlies van garantie op de koop toe te nemen.
Ik kan me voorstellen dat je wilt HT zelf de boiler doet ivm ‘conflicten’ tussen 2 partijen, maar de verdeler staat hier los van lijkt me. Anders zou je, als je ooit een radiator wilt vervangen, ook HT moeten vragen.

Mbt buffervat, ik heb er helemaal geen, en dat met slechts 50m2 vvw en 1 T22 radiator. Nog geen 1x last van pendelen gehad. Als jij 10 groepen hebt, heb je sowieso al meer vvw dan hier ligt, en lijkt me een buffervat niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@cka Een goede installateur kent de opvoerhoogte van de WP pomp en kan gewoon berekenen of die voldoende is. Daikin zal nooit zomaar roepen dat een extra pomp nodig is. Vraag hen de berekening dan maar eens te overleggen. Dat wordt lachen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:22:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je wilt HT zelf de boiler doet ivm ‘conflicten’ tussen 2 partijen, maar de verdeler staat hier los van lijkt me. Anders zou je, als je ooit een radiator wilt vervangen, ook HT moeten vragen.

Mbt buffervat, ik heb er helemaal geen, en dat met slechts 50m2 vvw en 1 T22 radiator. Nog geen 1x last van pendelen gehad. Als jij 10 groepen hebt, heb je sowieso al meer vvw dan hier ligt, en lijkt me een buffervat niet nodig.
Even voor mijn beeldvorming: Welk bedrijf is HT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
piieter schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:42:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: Welk bedrijf is HT?
Heattransformers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ok. Uit Woerden en Zwolle dus...

[ Voor 14% gewijzigd door piieter op 02-04-2024 20:05 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma