Zojuist is ook bekend geworden dat FENOR failliet is, mijn energieleverancier. We kunnen dit topic gebruiken om ervaringen uit te wisselen en te kijken wat onze volgende acties zijn.
/f/image/XnvH9q9fFhBEk9pwitAFq84j.png?f=fotoalbum_large)
https://fenordb01.open-i.nl:8443/ <- momenteel kan je hier nog inloggen voor je meterstanden en facturen
Bericht Fenor op hun eigen blog van 2 maanden geleden:
/f/image/ZvUSDs7pa8Qn1psgr169LBMD.png?f=fotoalbum_large)
Tarieven tijdens de vensterperiode zijn gewoon je lopende tarieven. Je krijgt nog steeds energie van Fenor.
Tarieven van een nieuwe leverancier met terugwerkende kracht zijn niet aan de orde.
Zie ook bevestiging daarvan hier:
https://www.consuwijzer.n...-aan-acm-trekt-vergunning
Update 28-12-2021:
Budget Energie neemt de klanten over van Fenor per 30-december-2021. Tarieven zijn nog onbekend
Update 30-12-2021:
Ik heb dus net even gekeken bij Budget Energie via de inlog link hier:
/f/image/XnvH9q9fFhBEk9pwitAFq84j.png?f=fotoalbum_large)
https://insolventies.rech.../17.nne.21.56.F.1300.1.21Energieleverancier FENOR vraagt haar faillissement aan bij de rechtbank Noord Nederland.
De reden is dat het bedrijf haar leveringsverplichtingen op termijn niet meer zal kunnen garanderen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen en de daarbij komende torenhoge borgstellingen. Het bedrijf heeft zo'n 35.000 ondernemers en consumenten als klant. FENOR heeft toezichthouder ACM op de hoogte gesteld en die heeft daarom alvast de leveringsvergunning ingetrokken.
Het bedrijf is actief op de markt sinds 2012, eerst vooral in de zakelijke markt, de laatste jaren steeds meer in de consumentenmarkt. Afgelopen jaar is er met diverse partijen onderhandeld over overname.
De pensioengerechtigde eigenaar van het bedrijf heeft geen opvolging voor FENOR en dus was verkoop het enige alternatief. In de zomer leek de overdracht zo goed als rond. Maar de plotseling extreemoplopende marktprijzen van gas en van elektriciteit maakten het voor de potentiële overname kandidaat niet meer aantrekkelijk. De laatste weken is er nog koortsachtig gewerkt om toch een doorstart te maken samen met een collega energieleverancier. Echter de complexe regelgeving en de principes van de diverse instanties maakten deze poging uiteindelijk kansloos.
Ondertussen is mr. Lunter als curator aangesteld. Een van haar eerste taken wordt om een leverancier te vinden die de klanten van FENOR wil overnemen. Lukt dat niet op korte termijn, dan verdeelt de ACM de klanten over alle andere energieleveranciers.
De vergunning van FENOR is ingetrokken, wat betekent dit voor mij?
De ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken. Dit betekent dat uw contract beëindigd zal worden. U krijgt automatisch een nieuwe leverancier. FENOR zal tot die tijd energie blijven leveren. De periode
totdat uw energielevering wordt overgenomen door de nieuwe leverancier, wordt ook wel de
vensterperiode genoemd waarbij u nog niet kan overstappen. Dit kan pas nadat een nieuwe leverancier
de energielevering heeft overgenomen. De nieuwe leverancier zal de oude contractvoorwaarden niet
meenemen. Indien u kiest voor een andere leverancier, geldt er een wettelijke opzegtermijn van
maximaal 30 dagen.
Wat gebeurt er met mijn contract?
Uw contract bij FENOR zal worden beëindigd. U hoeft echter niet zelf op zoek te gaan naar een nieuwe
leverancier, omdat de levering op uw adres automatisch zal worden overgenomen door de nieuwe
leverancier. Bij de nieuwe leverancier zullen er andere contractvoorwaarden gelden die zullen afwijken van de huidige contractvoorwaarden.
Krijg ik nog energie geleverd?
Ja, de energielevering gaat gewoon door als u geen brief van u netbeheerder hebt gekregen. U hoeft u geen zorgen te maken, u komt niet zonder energie te zitten. Hebt u een brief gekregen van de
netbeheerder? Dan kan het zijn dat u zelf contact op moeten nemen met een nieuwe leverancier voor een nieuw contract. Neem bij twijfel contact op met uw netbeheerder.
Tot wanneer krijg ik energie geleverd?
Uw energielevering stopt niet en zal dus gewoon door blijven gaan. De energielevering zal door FENOR
beëindigd worden en zal de energielevering automatisch worden overgenomen door de nieuwe energieleverancier.
FENOR zou binnenkort beginnen met de energielevering, wat gebeurt er nu?
De vergunning van FENOR is ingetrokken, wat betekent dat FENOR de levering niet kan starten op uw adres. De opzegging van uw huidig energiecontract wordt door FENOR niet verstuurd naar uw huidige
energieleverancier, wat betekent dat uw huidige energieleverancier gewoon doorgaat met de
energielevering. Als u op dit moment geen energieleverancier hebt, adviseren we u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een nieuwe energieleverancier om een nieuw contract af te sluiten.
Gaat FENOR nog in de maand december geld incasseren?
FENOR zal in de maand december geen termijnbedragen meer incasseren. Voor de maand januari zal er door de nieuwe leverancier geïncasseerd worden.
Moet ik mijn openstaande nota’s/termijnen nog betalen?
Openstaande nota’s moeten alsnog voldaan worden. Dit is namelijk de periode waarin FENOR energie
heeft geleverd en het contract van FENOR dus nog altijd van kracht is. Als openstaande nota’s niet
voldaan worden, zullen er vermoedelijk incassomaatregelen volgen.
Ik heb op dit moment een lopende betalingsregeling, wat gebeurt daar mee?
De curator die aangesteld wordt zal de komende tijd nodig hebben om alles in kaart te brengen. De
curator zal bekijken of dezelfde betalingsregeling met u blijft bestaan. Tot die tijd dient u zich aan de gemaakte betalingsregeling te houden.
https://fenordb01.open-i.nl:8443/ <- momenteel kan je hier nog inloggen voor je meterstanden en facturen
Bericht Fenor op hun eigen blog van 2 maanden geleden:
/f/image/ZvUSDs7pa8Qn1psgr169LBMD.png?f=fotoalbum_large)
Tarieven tijdens de vensterperiode zijn gewoon je lopende tarieven. Je krijgt nog steeds energie van Fenor.
Tarieven van een nieuwe leverancier met terugwerkende kracht zijn niet aan de orde.
Zie ook bevestiging daarvan hier:
https://www.consuwijzer.n...-aan-acm-trekt-vergunning
Update 28-12-2021:
Budget Energie neemt de klanten over van Fenor per 30-december-2021. Tarieven zijn nog onbekend
Update 30-12-2021:
Ik heb dus net even gekeken bij Budget Energie via de inlog link hier:
:strip_exif()/f/image/mOBA7CFEiYl7em0WDdjZUY64.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door basdej op 30-12-2021 00:57 ]
Hoi.