Afhandeling faillissement FENOR Energie

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 21:43

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Zojuist is ook bekend geworden dat FENOR failliet is, mijn energieleverancier. We kunnen dit topic gebruiken om ervaringen uit te wisselen en te kijken wat onze volgende acties zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i_tly4QQY_cKHvFmW1Ljwfmyns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnvH9q9fFhBEk9pwitAFq84j.png?f=fotoalbum_large
Energieleverancier FENOR vraagt haar faillissement aan bij de rechtbank Noord Nederland.

De reden is dat het bedrijf haar leveringsverplichtingen op termijn niet meer zal kunnen garanderen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen en de daarbij komende torenhoge borgstellingen. Het bedrijf heeft zo'n 35.000 ondernemers en consumenten als klant. FENOR heeft toezichthouder ACM op de hoogte gesteld en die heeft daarom alvast de leveringsvergunning ingetrokken.

Het bedrijf is actief op de markt sinds 2012, eerst vooral in de zakelijke markt, de laatste jaren steeds meer in de consumentenmarkt. Afgelopen jaar is er met diverse partijen onderhandeld over overname.
De pensioengerechtigde eigenaar van het bedrijf heeft geen opvolging voor FENOR en dus was verkoop het enige alternatief. In de zomer leek de overdracht zo goed als rond. Maar de plotseling extreemoplopende marktprijzen van gas en van elektriciteit maakten het voor de potentiële overname kandidaat niet meer aantrekkelijk. De laatste weken is er nog koortsachtig gewerkt om toch een doorstart te maken samen met een collega energieleverancier. Echter de complexe regelgeving en de principes van de diverse instanties maakten deze poging uiteindelijk kansloos.

Ondertussen is mr. Lunter als curator aangesteld. Een van haar eerste taken wordt om een leverancier te vinden die de klanten van FENOR wil overnemen. Lukt dat niet op korte termijn, dan verdeelt de ACM de klanten over alle andere energieleveranciers.

De vergunning van FENOR is ingetrokken, wat betekent dit voor mij?
De ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken. Dit betekent dat uw contract beëindigd zal worden. U krijgt automatisch een nieuwe leverancier. FENOR zal tot die tijd energie blijven leveren. De periode
totdat uw energielevering wordt overgenomen door de nieuwe leverancier, wordt ook wel de
vensterperiode genoemd waarbij u nog niet kan overstappen. Dit kan pas nadat een nieuwe leverancier
de energielevering heeft overgenomen. De nieuwe leverancier zal de oude contractvoorwaarden niet
meenemen. Indien u kiest voor een andere leverancier, geldt er een wettelijke opzegtermijn van
maximaal 30 dagen.

Wat gebeurt er met mijn contract?
Uw contract bij FENOR zal worden beëindigd. U hoeft echter niet zelf op zoek te gaan naar een nieuwe
leverancier, omdat de levering op uw adres automatisch zal worden overgenomen door de nieuwe
leverancier. Bij de nieuwe leverancier zullen er andere contractvoorwaarden gelden die zullen afwijken van de huidige contractvoorwaarden.

Krijg ik nog energie geleverd?
Ja, de energielevering gaat gewoon door als u geen brief van u netbeheerder hebt gekregen. U hoeft u geen zorgen te maken, u komt niet zonder energie te zitten. Hebt u een brief gekregen van de
netbeheerder? Dan kan het zijn dat u zelf contact op moeten nemen met een nieuwe leverancier voor een nieuw contract. Neem bij twijfel contact op met uw netbeheerder.

Tot wanneer krijg ik energie geleverd?
Uw energielevering stopt niet en zal dus gewoon door blijven gaan. De energielevering zal door FENOR
beëindigd worden en zal de energielevering automatisch worden overgenomen door de nieuwe energieleverancier.

FENOR zou binnenkort beginnen met de energielevering, wat gebeurt er nu?
De vergunning van FENOR is ingetrokken, wat betekent dat FENOR de levering niet kan starten op uw adres. De opzegging van uw huidig energiecontract wordt door FENOR niet verstuurd naar uw huidige
energieleverancier, wat betekent dat uw huidige energieleverancier gewoon doorgaat met de
energielevering. Als u op dit moment geen energieleverancier hebt, adviseren we u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een nieuwe energieleverancier om een nieuw contract af te sluiten.

Gaat FENOR nog in de maand december geld incasseren?
FENOR zal in de maand december geen termijnbedragen meer incasseren. Voor de maand januari zal er door de nieuwe leverancier geïncasseerd worden.

Moet ik mijn openstaande nota’s/termijnen nog betalen?
Openstaande nota’s moeten alsnog voldaan worden. Dit is namelijk de periode waarin FENOR energie
heeft geleverd en het contract van FENOR dus nog altijd van kracht is. Als openstaande nota’s niet
voldaan worden, zullen er vermoedelijk incassomaatregelen volgen.

Ik heb op dit moment een lopende betalingsregeling, wat gebeurt daar mee?
De curator die aangesteld wordt zal de komende tijd nodig hebben om alles in kaart te brengen. De
curator zal bekijken of dezelfde betalingsregeling met u blijft bestaan. Tot die tijd dient u zich aan de gemaakte betalingsregeling te houden.
https://insolventies.rech.../17.nne.21.56.F.1300.1.21

https://fenordb01.open-i.nl:8443/ <- momenteel kan je hier nog inloggen voor je meterstanden en facturen

Bericht Fenor op hun eigen blog van 2 maanden geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8azQ-LvficYyJ2kkkjcD5Dh13Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvUSDs7pa8Qn1psgr169LBMD.png?f=fotoalbum_large

Tarieven tijdens de vensterperiode zijn gewoon je lopende tarieven. Je krijgt nog steeds energie van Fenor.
Tarieven van een nieuwe leverancier met terugwerkende kracht zijn niet aan de orde.

Zie ook bevestiging daarvan hier:
https://www.consuwijzer.n...-aan-acm-trekt-vergunning

Update 28-12-2021:

Budget Energie neemt de klanten over van Fenor per 30-december-2021. Tarieven zijn nog onbekend

Update 30-12-2021:

Ik heb dus net even gekeken bij Budget Energie via de inlog link hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ru_Mo4slxFpBITkgedYfmfbpro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOBA7CFEiYl7em0WDdjZUY64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door basdej op 30-12-2021 00:57 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 23:50

Rival24

I'll Be Back

basdej schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:29:
Is het slim om alvast de incasso machtigingen in te trekken?
Je bedoelt denk ik storneren? Als ik namelijk de website van Fenor bekijk staat er dit:

Gaat FENOR nog in de maand december geld incasseren?
FENOR zal in de maand december geen termijnbedragen meer incasseren. Voor de maand januari zal er door de nieuwe leverancier geïncasseerd worden.

Moet ik mijn openstaande nota’s/termijnen nog betalen?
Openstaande nota’s moeten alsnog voldaan worden. Dit is namelijk de periode waarin FENOR energie
heeft geleverd en het contract van FENOR dus nog altijd van kracht is. Als openstaande nota’s niet
voldaan worden, zullen er vermoedelijk incassomaatregelen volgen.

Ik heb ook teveel aan voorschot betaald tov de energie die ik geleverd heb gekregen, maar als ik het incasso van november storneer valt de schade wel mee*. Maar dan vraag ik me af of ik een incassobureau achter m'n broek aan krijg...

*schade valt natuurlijk niet mee als ik tegen hoge tarieven een nieuw contract af moet sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Ik heb ook teveel aan voorschot betaald tov de energie die ik geleverd heb gekregen, maar als ik het incasso van november storneer valt de schade wel mee*. Maar dan vraag ik me af of ik een incassobureau achter m'n broek aan krijg...
Dit was inderdaad wat ik bedoelde

Hoi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
Als ex-Welkom klant heb ik dit wel gedaan, ik heb liever dat ze geld van mij moeten hebben, dan ik geld van een failliet bedrijf.

Bij de eindafrekening bleek ik €300 te veel te hebben betaald en ik ben dus wel blij met de €100 die ik heb gestorneerd.

Van Welkom heb ik niks meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 11:51
*knip* Ik mis hier eigen inzet. Dit onderwerp is al veelvuldig behandeld in andere faillissementstopics.

[ Voor 73% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:06
Inloggen werkt volgens mij niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik kan de laatste twee afschrijvingen nog storneren, is dat verstandig?

Verder zit ik direct te kijken of ik kan overstappen naar een andere leverancier, of is dat niet mogelijk?

Te koop....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

albino71 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:54:
Geen idee, maar ik heb het zojuist wel gedaan.
Verder zit ik direct te kijken of ik kan overstappen naar een andere leverancier, of is dat niet mogelijk?
Lees hier even, eerste vraag uit de FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Rival24 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:56:
[...]

Geen idee, maar ik heb het zojuist wel gedaan.

[...]

Lees hier even, eerste vraag uit de FAQ
Bedankt! Hier net ook alles wat gestorneerd kon worden, gestorneerd.

Ik kan dus gewoon overstappen met inachtneming van de 30 dagen. Prima, ga ik dat doen.
Vervelend, want de kosten zijn verdubbeld, maar dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

[ Voor 6% gewijzigd door albino71 op 17-12-2021 13:00 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 12:31
albino71 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:58:
[...]

Ik kan dus gewoon overstappen met inachtneming van de 30 dagen. Prima, ga ik dat doen.
Vervelend, want de kosten zijn verdubbeld, maar dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.
[...]

Het is maximaal 30 dagen, dus wellicht ook veel sneller. Vraag naar de mogelijkheden bij je nieuwe leverancier.

En, kan je niet zelf bepalen welke leverancier je wil? Misschien moet je niet per se wachten om over te worden genomen door een nieuwe leverancier die je niet zelf kan kiezen. Als de vergunning ingetrokken is, dan heb je in feite geen leverancier op dit moment en mag je overstappen per direct lijkt mij.

[ Voor 14% gewijzigd door cyberdyne op 17-12-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:21
Had gehoopt deze dans te ontspringen met een contract bij Fenor tot april en dan weer eens verder kijken als de prijzen (hopelijk) gedaald waren.

Maar begrijp ik het goed dat je zelf de voordeligste aanbieder kunt gaan selecteren? De levering daar zo spoedig mogelijk aan te laten vangen en in het ergste geval 1 maand zowel aan Fenor als aan de nieuwe leverancier een voorschot verschuldigd bent?

En het storneren vind ik ook tegenstrijdig, want Fenor meldt uiteraard dat je dit niet moet doen. Maar andere reacties geven aan toch te storneren. Kun je dan gewoon de eindafrekening afwachten van Fenor waaruit zal blijken dat je minder hebt betaald en restant nog moet bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

marcelcee schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:11:
Had gehoopt deze dans te ontspringen met een contract bij Fenor tot april en dan weer eens verder kijken als de prijzen (hopelijk) gedaald waren.

Maar begrijp ik het goed dat je zelf de voordeligste aanbieder kunt gaan selecteren? De levering daar zo spoedig mogelijk aan te laten vangen en in het ergste geval 1 maand zowel aan Fenor als aan de nieuwe leverancier een voorschot verschuldigd bent?

En het storneren vind ik ook tegenstrijdig, want Fenor meldt uiteraard dat je dit niet moet doen. Maar andere reacties geven aan toch te storneren. Kun je dan gewoon de eindafrekening afwachten van Fenor waaruit zal blijken dat je minder hebt betaald en restant nog moet bijbetalen?
De curator zal ongetwijfeld achter het geld aangaan. Wat er dan openstaat zal ik gewoon netjes voldoen.
Ik zie de berekening graag tegemoet, kan ik mooi alles zelf controleren.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
albino71 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:13:
[...]

De curator zal ongetwijfeld achter het geld aangaan. Wat er dan openstaat zal ik gewoon netjes voldoen.
Ik zie de berekening graag tegemoet, kan ik mooi alles zelf controleren.
Ja daar zeg je wat, uiteraard zal ik nog voldoen wat er openstaat. Lijkt of er voor een klant geen of weinig nadelen zijn verbonden aan het storneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:21
[...]

Waarschijnlijk kan je nu helemaal niks. De ACM stelt eerst een totale freeze periode in om orde op zaken te krijgen. Daarna wordt je naar een andere leverancier omgezet en vanaf dat moment kan je opzeggen. En ja, officieel met 30 dagen maar het hangt een beetje af van die nieuwe leverancier en van de gene waar je dan heen wil. Soms staan ze korter toe. Is veelvuldig gebeurd bij het Welkom-Eneco debacle.

Edit: al gevonden op de site van ACM:
Tijdens de overgangsperiode, die maximaal tot 13 januari 2022 duurt, kunnen deze consumenten en kleinzakelijke afnemers niet zelf overstappen. Zij krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract. Daarna kunnen zij zelf besluiten of ze bij die leverancier blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.

[ Voor 23% gewijzigd door Barre73 op 17-12-2021 13:28 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

marcelcee schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:25:
[...]

Ja daar zeg je wat, uiteraard zal ik nog voldoen wat er openstaat. Lijkt of er voor een klant geen of weinig nadelen zijn verbonden aan het storneren.
Sterker, als je per ongeluk geld tegoed hebt, omdat je minder hebt verbruikt, dan kun je naar je centen fluiten.
Barre73 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:27:
[...]

Waarschijnlijk kan je nu helemaal niks. De ACM stelt eerst een totale freeze periode in om orde op zaken te krijgen. Daarna wordt je naar een andere leverancier omgezet en vanaf dat moment kan je opzeggen. En ja, officieel met 30 dagen maar het hangt een beetje af van die nieuwe leverancier en van de gene waar je dan heen wil. Soms staan ze korter toe. Is veelvuldig gebeurd bij het Welkom-Eneco debacle.

Edit: al gevonden op de site van ACM:
Tijdens de overgangsperiode, die maximaal tot 13 januari 2022 duurt, kunnen deze consumenten en kleinzakelijke afnemers niet zelf overstappen. Zij krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract. Daarna kunnen zij zelf besluiten of ze bij die leverancier blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.
Je hebt gelijk;niet goed gelezen:

De ACM heeft de leveringsvergunning ingetrokken. Dit betekent dat uw contract beëindigd zal worden. U krijgt automatisch een nieuwe leverancier. FENOR zal tot die tijd energie blijven leveren. De periode
totdat uw energielevering wordt overgenomen door de nieuwe leverancier, wordt ook wel de
vensterperiode genoemd waarbij u nog niet kan overstappen. Dit kan pas nadat een nieuwe leverancier
de energielevering heeft overgenomen. De nieuwe leverancier zal de oude contractvoorwaarden niet
meenemen. Indien u kiest voor een andere leverancier, geldt er een wettelijke opzegtermijn van
maximaal 30 dagen.

[ Voor 68% gewijzigd door albino71 op 17-12-2021 13:32 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroens93
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 13:11
Voor wie nog in wil loggen op het FENOR portaal: https://mijn.fenor.nl of https://mijn.fenor.nl/fen...SKTOP:12526117550582:::::

Heb zelf nog mooi de documenten met daarin mijn exacte verbruik kunnen downloaden.

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroens93 op 17-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01
Hier ook 2 maanden gestorneerd (even uitgerekend wat ik verbruikt en al betaald had en ik heb net iets meer dan 1 maand tegoed als december net zo duur wordt als november. Mijn voorschot klopte dus vrij goed, zou januari en februari ook nog bij Fenor zitten). We gaan het in januari wel zien en dan zsm overstappen maar dat was is sowieso in februari ook al van plan geweest anders.

Edit: Verbruik inderdaad uitgerekend door via mijn Fenor alles nog even te downloaden. Gek genoeg kreeg ik op mijn.fenor.nl maar 2 maanden te zien maar op de link uit de openingspost kon ik alles inzien :? .

[ Voor 21% gewijzigd door Coca-Cola op 17-12-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ook hier meteen 2 maanden gestorneerd, had het maandbedrag gelukkig al zeer laag gezet een tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ook in de topicwaarschuwing staat, zijn "ik ook"-posts hier niet de bedoeling. Melden dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, overgestapt bent enz. is hier dan ook offtopic en niet de bedoeling.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit is ook een reden waarom energieleverancier niet commercieel moet zijn. Vaak is je voorschot hoger dan daadwerkelijk gebruik, en dat geld ben je nu kwijt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:49:
Dit is ook een reden waarom energieleverancier niet commercieel moet zijn. Vaak is je voorschot hoger dan daadwerkelijk gebruik, en dat geld ben je nu kwijt.
Het eerste wat ik bij een nieuwe leverancier altijd doe is mijn voorschot maximaal verlagen. Ik betaal liever achteraf bij dan dit gezeur...

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
*knip* Offtopic.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 14:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 14:59
Helaas, maar zat er natuurlijk al aan te komen. Ik heb ook snel de maand rapporten gedownload, maar ik begrijp ze niet helemaal. Gezien ik een relatief nieuwe klant ben (4 maanden), heb ik nog geen definitief overzicht gehad.

In het document wordt het electraverbruik genoemd met een bedrag op de eerste pagina. Op de tweede pagina staat echter een hoger bedrag bij "Uw verbruiksafhankelijke energiekosten over deze periode:" en weer een negatief bedrag bij "Uw verbruiksonafhankelijke energiekosten over deze periode:".

Wat zijn uiteindelijk mijn maandelijkse netto kosten? Dan kan ik namelijk berekenen of mijn voorschot te hoog is en dus, zoals de rest, ook een bedrag storneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:13
Oké, mooi vervelend dit.

Een andere praktische vraag, hier staat voor 5 januari de installatie van zonnepanelen gepland. Zou het raadzaam zijn dat uit te stellen? Iemand die daar een beeld bij heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroens93
Ik heb heel even gezocht naar mogelijkheid om ook incasso's ouder dan 8 weken terug te laten boeken. Deze kan je niet storneren, maar wel via een Melding Ongeldige Incasso (MOI) terughalen. Voorwaarde hiervoor is echter dat de incasso ongeldig is. Als FENOR aan kan tonen over een machtiging te beschikken, zal de MOI worden afgekeurd en moet je waarschijnlijk administratiekosten betalen.
De Nederlandse banken bieden momenteel twee manieren waarmee u incassanten kunt machtigen voor het incasseren van uw rekening:

- Een ondertekend machtigingsformulier dat voldoet aan de SEPA-richtlijnen voor Europese incassomachtigingen
- (Digitaal) Incassomachtigen (dat u herkent aan het beeldmerk).

Met één van deze twee manieren geeft u een geldige machtiging af. Incasso’s die niet zijn gedaan met één van deze machtigingen, kunt u tot 13 maanden na afschrijving terug laten storten via de bank, via een zogenaamde Melding Onterechte Incasso-procedure.
bron

Een korte blik op de verleende machtigingen in mijn Internetbankier-omgeving laat zien dat FENOR over een incassomachtiging beschikt. Ik kan mij echter niet herinneren dat ik hiervoor een digitale machtiging heb uitgegeven via mijn Rabo-app. Ik twijfel nu dus of het een geldige incasso is of niet.
Kan iemand dit zich beter herinneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Stefan H schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:19:
Oké, mooi vervelend dit.

Een andere praktische vraag, hier staat voor 5 januari de installatie van zonnepanelen gepland. Zou het raadzaam zijn dat uit te stellen? Iemand die daar een beeld bij heeft?
Alles wat je straks opwekt is mooi meegenomen, en je terugverdientijd wordt een stuk korter met hoge energieprijzen.

Het eerste wat ik dacht toen ik vanmorgen het nieuws over Fenor las was "kak", het tweede was hoe rendabel het is om een investering in zonnepanelen naar voren te halen :+ .
FrankSpin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:15:
Fijn dat je nog kan inloggen via https://mijn.fenor.nl/

- Alle documenten gedownload
- Screenshots gemaakt van geregisterd gebruik
- Laatste 2 maanden teruggestort

Heb paar maanden terug nog contact gehad om termijnbedrag te verlagen, maar toen was dit niet mogelijk. Toen voelde ik al wat nattigheid.

Gelukkig pas sinds september klant bij Fenor.

Zie de afrekening van de curator wel tegemoet en betaal dan eventueel te veel teruggestort met alle liefde terug.

Gelukje is dat Fenor niet met welkom bonussen werkt.
Hier precies hetzelfde gedaan. Volgens mij kun je op dit moment niet heel veel meer doen dan afwachten tot die vensterperiode is afgelopen. Fingers crossed dat de tarieven nu niet nog harder stijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Here we go again... Ik had ook de "pech" destijds bij Flexenergie te zitten.

Mijn ervaringen daarmee waren als volgt, doe ermee wat je wil. I Am Not A Lawyer.

Storneren
Ik had mijn laatste afschrijvingen gestorneerd. Na het doorgeven van de meterstanden op de "einddatum" kreeg ik een eindafrekening van de curator. Door de stornering was ik hun geld schuldig, dit heb ik netjes betaald. Dat was voor mij het einde van het verhaal.

Er zit een groot verschil tussen je voorschot niet betalen, en je daadwerkelijk afgenomen energie niet betalen.

Overstappen
Nu, tijdens de "Freeze" periode van de ACM kun je niets. Totdat je bent overgenomen door de ACM aan te wijzen nieuwe leverancier. Bij die nieuwe leverancier kun je direct opzeggen, maar heb je wel een opzegtermijn. Wat en hoe is afhankelijk van hun voorwaarden. Ik geloof dat destijds een aantal mensen "wat geregeld" hebben dat ze eerder konden overstappen. (zie topic flexenergie)

Destijds nam Innova de klanten over, en was er blijkbaar afgesproken dat tijdens de opzegtermijn de voorwaarden (en dus de prijzen) van Flexenergie gehanteerd zouden worden.
Ik vermoed dat dat deze keer niet het geval zal zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stefan H schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:19:
Oké, mooi vervelend dit.

Gewoon laten leggen iig.
Na het leggen kun je dan gewoon de omvormer uitzetten als je energieleverancier nog niet klaar is om de EAN code te registreren of andere problemen maakt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Jeroens93 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:29:
Ik heb heel even gezocht naar mogelijkheid om ook incasso's ouder dan 8 weken terug te laten boeken. Deze kan je niet storneren, maar wel via een Melding Ongeldige Incasso (MOI) terughalen. Voorwaarde hiervoor is echter dat de incasso ongeldig is. Als FENOR aan kan tonen over een machtiging te beschikken, zal de MOI worden afgekeurd en moet je waarschijnlijk administratiekosten betalen.

[...]

bron

Een korte blik op de verleende machtigingen in mijn Internetbankier-omgeving laat zien dat FENOR over een incassomachtiging beschikt. Ik kan mij echter niet herinneren dat ik hiervoor een digitale machtiging heb uitgegeven via mijn Rabo-app. Ik twijfel nu dus of het een geldige incasso is of niet.
Kan iemand dit zich beter herinneren?
Was die incasso opdracht niet onderdeel van het tekenen van het leveringscontract? Denk dat je er weinig mee bereikt behalve meer kosten voor jezelf. Zou gewoon de afgelopen maanden storneren en wachten op een eventuele afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroens93
Homeland schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:59:
[...]

Was die incasso opdracht niet onderdeel van het tekenen van het leveringscontract? Denk dat je er weinig mee bereikt behalve meer kosten voor jezelf. Zou gewoon de afgelopen maanden storneren en wachten op een eventuele afrekening.
Ik heb geen leveringscontract op papier getekend. Daarbij kan ik dus ook geen "ondertekend machtigingsformulier dat voldoet aan de SEPA-richtlijnen voor Europese incassomachtigingen" ondertekend hebben.

Ik zie overigens dat het een reguliere incassomachtiging betreft. Hierover zegt de Rabobank: "Een Incassomachtiging heeft u op papier afgegeven". Dit is zover ik mij kan herinneren niet het geval, waardoor de automatische incassos ongeldig zijn. Neemt uiteraard niet weg dat ik zal moeten betalen voor wat ik verbruikt heb.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroens93 op 17-12-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Jeroens93 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:02:
[...]

Ik heb geen leveringscontract op papier getekend. Daarbij kan ik dus ook geen "ondertekend machtigingsformulier dat voldoet aan de SEPA-richtlijnen voor Europese incassomachtigingen" ondertekend hebben.
Maar je zal wel digitaal hebben getekend waarbij de incasso dus ook in zat? Kan me bijna niet voorstellen dat dat niet geldig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:14
Ik had al meegedaan aan het Consumentenbond collectief aanbod van greenchoice. Ik zou daar heen gaan op 5 februari. Mijn contract bij fenor loopt daar dan af oorspronkelijk. Enig idee hoe dit nu verder gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 14:21
Helaas zijn via beide "Mijn Fenor" omgevingen nu alleen de verbruiksoverzichten van de laatste 2 maanden te downloaden.
Ik hou alles wel bij met Domoticz, dus weet precies hoeveel er verbruikt is, maar dat is natuurlijk wel een mijn woord tegen hun woord situatie.
In ieder geval de laatste 2 termijnbedragen gestorneerd, we zien het wel. Mijn termijnbedrag is behoorlijk realistisch t.o.v. het verbruik, dus zal niet zo'n last hebben van teveel betaalde bedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Laatst online: 07:33
*knip* Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:57
plofkip schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:13:
Helaas zijn via beide "Mijn Fenor" omgevingen nu alleen de verbruiksoverzichten van de laatste 2 maanden te downloaden.
Ik hou alles wel bij met Domoticz, dus weet precies hoeveel er verbruikt is, maar dat is natuurlijk wel een mijn woord tegen hun woord situatie.
In ieder geval de laatste 2 termijnbedragen gestorneerd, we zien het wel. Mijn termijnbedrag is behoorlijk realistisch t.o.v. het verbruik, dus zal niet zo'n last hebben van teveel betaalde bedragen :)
Je weet je eind / start standen niet? Die heb je als het goed is ooit aangeleverd tijdens de overstap naar Fenor, daar zal je ook vast een bevestiging van gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Homeland schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:59:
[...]

Dit zou ik ook graag weten want dan ga ik voor mijn broertje ook een moi indienen.

Hoe hoog zijn die administratie kosten?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niets toe aan het topic.

[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 17:51 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 16:41
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niets toe aan het topic.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Interessant detail trouwens op 5 oktober door FENOR zelf gepost op hun (inmiddels offline gehaalde blog):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8azQ-LvficYyJ2kkkjcD5Dh13Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvUSDs7pa8Qn1psgr169LBMD.png?f=fotoalbum_large

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

basdej schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:52:
[...]

Het eerste wat ik bij een nieuwe leverancier altijd doe is mijn voorschot maximaal verlagen. Ik betaal liever achteraf bij dan dit gezeur...
Klopt, dat moet tegenwoordig wel blijkt. Veel klanten hebben een overschot, waardoor ze niet elke jaarafrekening bij moeten betalen, maar vaak geld terug krijgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 19:48

ReLight

echo("What Now ? !")

Kan niet inloggen op al de links voor mijn.fenor.
Iemand nog alternatief, of kan er wel in?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ReLight schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:18:
Je eigen meterstand nu opnemen, en vergelijken met ingang van je contract.
Neem aan dat je een beginstand hebt, en nu dus een eindstand van 17 december via je eigen meter(kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
ReLight schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:18:
Het inloggen werkt voor mij wel, maar duurt extreem lang. Misschien over een paar min nog een keer proberen?
Lijkt erop dat ze je gegevens binnenhalen zodra je inlogt in een soort cache.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blender_01
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-03 00:51
Hier ex FlexEnergie klant en nu Fenor klant.
Bij FlexEnergie was ik wat laat met storneren, daardoor kon ik alleen de laatste maand storneren.
In de aftermath bleek dat als ik nog een tweede voorschot had kunnen storneren, dat ik dan wel ongeveer quitte uitgekomen zou zijn. Afgezien van de mega tarieven die Innova daarna hanteerde. Daar moest ik toen een maand blijven.

Toen ik hoorde dat Fenor faillissement had aangevraagd dus direct maar de laatste 2 maanden gestorneerd.
Ik vrees voor de tarieven van de partij waar we naartoe overgezet gaan worden. Dat zullen echt markttarieven++ zijn. Ik heb nu wel foto's gemaakt van de meterstanden.

Want levert Fenor tot vandaag de energie en die nieuwe vanaf vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 16:18
Ik heb nog even een vraagje. Fenor "levert" nog energie voor 30 dagen (Vensterperiode)
Wat houd dat in?

Contract van Fenor blijft bestaan tot 16 Januari 2021. Dat houd in, dezelfde tarieven?

Overstappen is niet helemaal duidelijk. Mag ik nu al een nieuw contract uitzoeken en in laten gaan per 16 januari 2022? Of moet ik wachten totdat ik bij iemand anders zit en dan moet ik daar het maximaal 30 dagen uitzingen, voordat ik de switch kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
albino71 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:54:

Storneren en meteen MOI indienen als je denkt dat je veel geld kwijt gaat zijn.

In het welkom energie topic vindt je alle info en ook een excelsheet waarmee je je schade kan berekenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blender_01 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:28:
Hier ex FlexEnergie klant en nu Fenor klant.
Bij FlexEnergie was ik wat laat met storneren, daardoor kon ik alleen de laatste maand storneren.
In de aftermath bleek dat als ik nog een tweede voorschot had kunnen storneren, dat ik dan wel ongeveer quitte uitgekomen zou zijn. Afgezien van de mega tarieven die Innova daarna hanteerde. Daar moest ik toen een maand blijven.

Toen ik hoorde dat Fenor faillissement had aangevraagd dus direct maar de laatste 2 maanden gestorneerd.
Ik vrees voor de tarieven van de partij waar we naartoe overgezet gaan worden. Dat zullen echt markttarieven++ zijn. Ik heb nu wel foto's gemaakt van de meterstanden.

Want levert Fenor tot vandaag de energie en die nieuwe vanaf vandaag?
Je krijgt vanzelf bericht en jaarafrekening. Je komt niet zonder stroom te zitten.
officieel is het faillissement op 16 december uitgesproken: => . zie deze link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
*knip* Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb 11 x € 50 aan elektriciteit tegoed vanwege saldering, omdat ik meer teruggeleverd dan verbruikt heb. Ik ga er vanuit dat ik kan fluiten naar dat geld als ik aanklop bij Fenor.

Maar, in de termijnbedragen zit 21% BTW en overheidsheffingen verwerkt. Dat heb ik betaald, terwijl ik, achteraf, niets heb afgenomen. Fenor heeft dat namens mij afgedragen. Zou ik die onterecht betaalde BTW en heffingen bij de overheid (lees belastingdienst o.i.d.)kunnen terugvorderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07
Apart ik heb een week of 8 geleden verzocht om het termijnbedrag te verhogen. Zou geregeld worden, nooit gebeurd.

Wel raar dat we het hier niet mogen hebben wat op dit moment het beste alternatief is, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar zal wel een goede reden hebben.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

sdk1985 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:05:
Wel raar dat we het hier niet mogen hebben wat op dit moment het beste alternatief is, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar zal wel een goede reden hebben.
Omdat dat niet over het faillissement van Fenor Energie gaat. Discussie over over overstappen en andere leveranciers mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:57
McOrmick schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:49:
Heb 11 x € 50 aan elektriciteit tegoed vanwege saldering, omdat ik meer teruggeleverd dan verbruikt heb. Ik ga er vanuit dat ik kan fluiten naar dat geld als ik aanklop bij Fenor.

Maar, in de termijnbedragen zit 21% BTW en overheidsheffingen verwerkt. Dat heb ik betaald, terwijl ik, achteraf, niets heb afgenomen. Fenor heeft dat namens mij afgedragen. Zou ik die onterecht betaalde BTW en heffingen bij de overheid (lees belastingdienst o.i.d.)kunnen terugvorderen?
Salderen zullen ze gewoon doen op de eindafrekening, het enige waar je waarschijnlijk naar kan fluiten is de betaling voor alle kWh's die je niet kan salderen, dit zal waarschijnlijk een paar cent per kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Yorinn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:07:
[...]

Omdat dat niet over het faillissement van Fenor Energie gaat. Discussie over over overstappen en andere leveranciers mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
En in dat topic komen ook echt alle leveranciers langs die momenteel nog interessant zijn. Daarbij: er valt weinig aan te bespreken. Jullie zitten allemaal tot uiterlijk half januari vast. Je kan je niet ergens anders aanmelden want je aanmelding wordt direct geannuleerd. Dat is die vensterperiode.
En trouwens: hoe tarieven bij andere leveranciers over een maand zijn is nu nog niet in te schatten. Dus heeft discussie hier sowieso geen zin.

Ik zag iemand anders al verwijzen naar het Welkom topic. Het zijn veel pagina's maar er staat echt hele goede tips in qua storneren, schade berekenen, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-05 23:09
Barre73 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:32:
[...]

Ik zag iemand anders al verwijzen naar het Welkom topic. Het zijn veel pagina's maar er staat echt hele goede tips in qua storneren, schade berekenen, etc..
Zeer de moeite waard om Welkom topic door te spitten. Kan (en mag) niet in details treden vanwege de forumregels

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-05 08:12
Ik heb net contact opgenomen met Vattenfall daar zou mijn contract per 15-1 ingaan.

Verder heb ik alle overzichten van het afgelopen jaar gepakt, deze opgeteld (hierin staat exact hoeveel je gebruikt hebt).

Dit heb ik opgeteld bij elkaar en nog 1x extra wat ik in jan 2021 gebruikt heb bij op geteld.
Vervolgens al mijn termijn bedragen opgeteld.
+/- 500e te veel betaald, termijn bedrag van 240,--
Dus ik heb de laatste 2 termijnen gestoneerd.
Mocht dat te veel zijn hoor ik het wel van een currator oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGJB1989
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb vanochtend direct 2 storneringen aangevraagd.
Maar… als faillissement is aangevraagd, is de rekening van hun dan nog “open” zodat stornering kan plaatsvinden?
ING geeft aan dat er een werkdag overheen gaat, dus heb nog niks op de rekening staan.
Ik heb veel verbruiksoverzichten, mis er 3 van de 9. Die van december heb ik wel, daar staat ook overzicht op van elke maand.
Is dit voldoende?
En meterstanden nu opnemen is ook voldoende of moeten er foto’s van gemaakt worden?
Ik heb er best wel stress van. Ga toch wel geld verliezen door toch wat te hoog maandbedrag, maar bovenal door de overname van andere maatschappij.
Wat een ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-05 08:12
MGJB1989 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:03:
Ik heb vanochtend direct 2 storneringen aangevraagd.
Maar… als faillissement is aangevraagd, is de rekening van hun dan nog “open” zodat stornering kan plaatsvinden?
ING geeft aan dat er een werkdag overheen gaat, dus heb nog niks op de rekening staan.
Ik heb veel verbruiksoverzichten, mis er 3 van de 9. Die van december heb ik wel, daar staat ook overzicht op van elke maand.
Is dit voldoende?
En meterstanden nu opnemen is ook voldoende of moeten er foto’s van gemaakt worden?
Ik heb er best wel stress van. Ga toch wel geld verliezen door toch wat te hoog maandbedrag, maar bovenal door de overname van andere maatschappij.
Wat een ellende
Zie eerste post:
https://fenordb01.open-i.nl:8443/
Daar kan je nog inloggen..
Dan onder Mijn documenten kan je als het goed is alle energie rapporten kijken..

Zo heb ik bedacht dat ik 2 termijnen storneer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 20-05 09:57
YakuzA schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:51:
[...]

Gewoon laten leggen iig.
Na het leggen kun je dan gewoon de omvormer uitzetten als je energieleverancier nog niet klaar is om de EAN code te registreren of andere problemen maakt.
Gewoon laten leggen is inderdaad goed advies voor @Stefan H.
Maar waarom zou hij de omvormer tijdelijk moeten uitschakelen? Alles wat je opwekt en direct zelf gebruikt hoef je sowieso niet te betalen en is dus mooi meegenomen ongeacht wie je leverancier is. Mocht je ook wat terugleveren en daar uiteindelijk minder voor terugkrijgen om een of andere reden dan is dat jammer, maar of je nou niks krijgt voor het terugleveren of de panelen uitzet maakt natuurlijk niks uit. Het is niet dat de panelen slijten van het leveren.

En los van dat alles leveren de panelen in deze maanden toch bijna niks. Tegen de tijd dat het lente is en het grote terugleveren weer begint moet alles toch wel weer geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lapa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:21:
[...]

Maar waarom zou hij de omvormer tijdelijk moeten uitschakelen?
Volgens mij postte ik duidelijk ‘kan’ en niet ‘moet’ ?
:)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 17:52

flessuh

Set sail for fail!

*knip* "ja ik ook"-posts voegen niets toe.

[ Voor 111% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 21:38 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4irw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 12:08
*knip* Offtopic. Dit gaat niet om Fenor Energie.

[ Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 17-12-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
Lapa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:21:
[...]

Maar waarom zou hij de omvormer tijdelijk moeten uitschakelen? Alles wat je opwekt en direct zelf gebruikt hoef je sowieso niet te betalen en is dus mooi meegenomen ongeacht wie je leverancier is. Mocht je ook wat terugleveren en daar uiteindelijk minder voor terugkrijgen om een of andere reden dan is dat jammer, maar of je nou niks krijgt voor het terugleveren of de panelen uitzet maakt natuurlijk niks uit. Het is niet dat de panelen slijten van het leveren.

En los van dat alles leveren de panelen in deze maanden toch bijna niks. Tegen de tijd dat het lente is en het grote terugleveren weer begint moet alles toch wel weer geregeld zijn.
Goed punt, niet aan gedacht, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:53
Als de energierapporten onder 'Mijn verbruik' ook slechts 2 items bevatten, kijk dan onder 'Mijn documenten' en Mijn energierapporten. Ik heb ze daar allemaal kunnen downloaden.

Net als alle andere bestanden en facturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05 12:14
Hoe gaat het met de vensterperiode als je contract binnen deze periode zou zijn opgelopen? In mijn geval loopt mijn Fenor contract over 2 weken af. Betekent dat dus dat ik niet over 2 weken kan overstappen?

[ Voor 8% gewijzigd door Nous112 op 18-12-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 08:39
Ik krijg over de afgelopen 3 maanden nog 13 euro terug tm eind november, maar als ik het goed begrijp, krijgen we tm 16 januari nog stroom van Fenor, zonder dat er in december een incasso komt? In dat geval zal ik ze nog wel geld tegoed hebben, mijn verbruik van 1 december tot 16 januari ligt wel boven de 13 euro. Voor mij dus niet de moeite waard te storneren (niet dat ik daar voor 13 euro echt moeite wil gaan doen, maar gaat om het principe).

Klopt mijn redenatie zo een beetje, of mis ik iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcelcee
Ik heb het WE topic doorzocht op 'vensterperiode', maar niet gevonden wat ik zocht: welk tarief geldt er tijdens de vensterperiode? Is dit een voortzetting van je bestaande contract bij Fenor? Of (en dat denk ik) gaat de overnemende leverancier daar met terugwerkende kracht zijn eigen tarieven nog op los laten? Kan net een duur maandje schelen :)

Hopelijk is deze vraag wel toegestaan alhier. Fingers crossed...
Vind de verwijzing naar een ander topic verder prima. Maar dat zijn ondertussen al 206 pagina's, het gebeuren is geheel nieuw voor ex-klanten van Fenor en de situatie verschilt ook met WE want daar was meen ik sprake van een overname en niet van faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih1995
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-01 17:05
Kan iemand uitleggen waarom men niet gewoon mag overstappen naar een energieleverancier naar keuze?
Dacht dat we in een democratie leefden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28
fatih1995 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:07:
Kan iemand uitleggen waarom men niet gewoon mag overstappen naar een energieleverancier naar keuze?
Waarschijnlijk om het overzichtelijk en aantrekkelijk te houden voor andere leveranciers om het klantenbestand te kopen.

En als je het niet eens ben met deze regels van een overheidsinstelling dan ga je je toch in de politiek hard maken deze te wijzigen. Dat is het democratisch proces, niet ik heb er geen zin in dus doe ik het niet.

Zelf liep ons Fenor contact eind januari af, een fikse stijging zat er al aan te komen voor ons. Heb het voorschot van november nog gestorneerd, dan moet het in mijn situatie we goed komen.

Heb wel op 9 dec nog een 2e verlengings aanbod gehad. Als klant ben ik ook nog niet door hun zelf geïnformeerd. Beide niet zo netjes.

Nu begin net grote wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih1995
Refro schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:23:
[...]

Waarschijnlijk om het overzichtelijk en aantrekkelijk te houden voor andere leveranciers om het klantenbestand te kopen.

En als je het niet eens ben met deze regels van een overheidsinstelling dan ga je je toch in de politiek hard maken deze te wijzigen. Dat is het democratisch proces, niet ik heb er geen zin in dus doe ik het niet.

Zelf liep ons Fenor contact eind januari af, een fikse stijging zat er al aan te komen voor ons. Heb het voorschot van november nog gestorneerd, dan moet het in mijn situatie we goed komen.

Heb wel op 9 dec nog een 2e verlengings aanbod gehad. Als klant ben ik ook nog niet door hun zelf geïnformeerd. Beide niet zo netjes.

Nu begin net grote wachten.
Alle politici zijn 1 pot nat. Het enige waar wij als burger invloed op hebben zijn first world problems zoals zwarte piet en boerkaverbod voor de rest is het allemaal een toneelstuk

Daarnaast heb ik van Fenor de maandelijkse verbruiksrapporten van oktober en november niet ontvangen en zijn ook niet te zien op het portaal.

Heeft iemand anders dit ook?

[ Voor 8% gewijzigd door fatih1995 op 18-12-2021 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

fatih1995 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:07:
Omdat dat de democratisch vastgestelde regels zijn omtrent het failliet gaan van energieleveranciers. Democratie betekent niet dat je altijd direct kan doen wat je wil.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:53
fatih1995 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:35:
[...]

Daarnaast heb ik van Fenor de maandelijkse verbruiksrapporten van oktober en november niet ontvangen en zijn ook niet te zien op het portaal.

Die heb ik wel gekregen, ook per mail. Al is de titel in de e-mail sinds oktober wel gewijzigd. Het was altijd:
Maandelijks Energierapport {Maand} {Jaar}

En was de afgelopen twee maanden:
FENOR Energie - Uw Maandelijks Overzicht Energieverbruik ({Klantnummer})

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatih1995
Johnvh schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:12:
[...]

Die heb ik wel gekregen, ook per mail. Al is de titel in de e-mail sinds oktober wel gewijzigd. Het was altijd:
Maandelijks Energierapport {Maand} {Jaar}

En was de afgelopen twee maanden:
FENOR Energie - Uw Maandelijks Overzicht Energieverbruik ({Klantnummer})
niet ontvangen en aangezien ze ook niet zichtbaar zijn in mijn fenor account ga ik ervanuit dat er wat mis is gegaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
marcelcee schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 05:19:
Ik heb het WE topic doorzocht op 'vensterperiode', maar niet gevonden wat ik zocht: welk tarief geldt er tijdens de vensterperiode? Is dit een voortzetting van je bestaande contract bij Fenor? Of (en dat denk ik) gaat de overnemende leverancier daar met terugwerkende kracht zijn eigen tarieven nog op los laten? Kan net een duur maandje schelen :)

Hopelijk is deze vraag wel toegestaan alhier. Fingers crossed...
Vind de verwijzing naar een ander topic verder prima. Maar dat zijn ondertussen al 206 pagina's, het gebeuren is geheel nieuw voor ex-klanten van Fenor en de situatie verschilt ook met WE want daar was meen ik sprake van een overname en niet van faillissement.
Ik was een Welkom klant. Situatie was inderdaad niet helemaal hetzelfde maar de regels wel.
Tarieven tijdens de vensterperiode zijn gewoon je lopende tarieven. Je krijgt nog steeds energie van Fenor.
Tarieven van een nieuwe leverancier met terugwerkende kracht zijn niet aan de orde.

@basdej bovenstaande link van de ACM Consuwijzer toevoegen aan de OP?

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 18-12-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judith0475
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06-2022
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niets toe.

[ Voor 120% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het goed is, heeft iedere klant vanmorgen een e-mail ontvangen met bijlage van Yspeert Advocaten.
daarin staat belangrijke info mbt faillissement en hoe evt. vorderingen in te dienen. Ook info met alle vragen die je hebt omtrent deze situatie.
e-mailadres: fenorenergie@yspeert.nl
https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Beste klant van FENOR B.V.,

Inmiddels heeft u het bericht ontvangen dat uw energieleverancier FENOR B.V. op 16 december 2021 failliet is gegaan. In de bijlage treft u meer informatie aan van FENOR B.V. en van de curator.

Eindafrekening?
Op enig moment verwacht u dat u nog een eindafrekening ontvangt, dan wel dat er een jaarafrekening zal plaats vinden. Op korte termijn wordt u hierover nader geinformeerd.

Wat gebeurt er als u geld terug verwacht?
Als u geld terug verwacht, is het verstandig om te wachten op de eindafrekening. U wordt hierover op korte termijn nader geinformeerd.

Is uw eindafrekening al opgemaakt? En heeft u geld te vorderen van FENOR?
Dan verwijs ik u naar de website van Yspeert Advocaten. Klik op de rode knop DIEN VORDERING IN en volg de instructies.

Is het bovenstaande niet duidelijk, dan kunt u contact opnemen met 085-7733120.

Met vriendelijke groet,
FENOR Energie

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Barre73 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:43:
[...]

Ik was een Welkom klant. Situatie was inderdaad niet helemaal hetzelfde maar de regels wel.

@basdej bovenstaande link van de ACM Consuwijzer toevoegen aan de OP?
Dankjewel voor de verduidelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:28
fatih1995 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:35:
[...]

Alleen september heb ik niet ontvangen en is ook niet te zien op het portaal. Wel een beetje raar dat er zoveel data kwijt raakt. Gelukkig hou ik mijn eigen meterstanden heel precies bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 08:13
pvnzoest schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:42:
Ik heb net contact opgenomen met Vattenfall daar zou mijn contract per 15-1 ingaan.
Hier ook al een nieuw contract om over te gaan op 24 januari naar Greenchoice. (3 jarig contract, in oktober reeds afgesloten)
Toe straks contact met ze gehad en eventueel kon er geschoven worden met de ingangstermijn, maar dat was niet helemaal duidelijk.

update: nogmaals contact gehad met Greenchoice, klanten die al een overstap / nieuw contract hadden gepland worden schijnbaar niet meegenomen in het proces van het omzetten naar een nieuwe leverancier, wel dien je dan bij je (nieuwe) leverancier aan te geven dat je reeds per 13 januari het contract wil laten ingaan!

[ Voor 47% gewijzigd door Remko op 18-12-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bestellen/

Vattenfall geeft nu best een goede aanbieding, is het mogelijk dit nu al af te sluiten? Want je zit straks toch eerst voor 30 dagen aan een willekeurige leverancier vast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Homeland schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:01:
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bestellen/

Vattenfall geeft nu best een goede aanbieding, is het mogelijk dit nu al af te sluiten? Want je zit straks toch eerst voor 30 dagen aan een willekeurige leverancier vast?
Nee, we zitten eerst in de vensterperiode en dan kun je niks helaas.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2021 13:38 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
albino71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:56:
[...]

Nee, we zitten eerst in de vensterperiode en dan kun je niks helaas.
Heb wel alvast Vattenfall afgesloten, gaat per 16-2 in, nu de afhandeling even afwachten en dan contact opnemen met vattenfall on de exacte startdatum kort te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim Pam Pedro
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-12-2021
Er staat niets in over als je overeenkomst van rechtswege in de vensterperiode afloopt, of althans ik heb niets kunnen vinden hierover. Mijn overeenkomst bij Fenor eindigt per 2 januari 2022, ik had een jaarcontract, betekent dit dat ik nu ook niet mag switchen naar een andere aanbieder? zou toch wel raar zijn denk ik.

hoe dan ook, erg vervelend allemaal, voor ons de klanten maar ook zeker voor de werknemers, die zijn hun baan namelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Hackus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:46:
Als het goed is, heeft iedere klant vanmorgen een e-mail ontvangen met bijlage van Yspeert Advocaten.
daarin staat belangrijke info mbt faillissement en hoe evt. vorderingen in te dienen. Ook info met alle vragen die je hebt omtrent deze situatie.
Die heb ik niet ontvangen.

Ik zit nog wel met een vraag. Mijn contract loopt tot 5 januari en heb 3 weken geleden een nieuw contract afgesloten met Delta voor 3 jaar met startdatum 5 januari.

Ga ik dan ook nog de molen in, of komt dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGJB1989
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-11-2024
*knip* Offtopic.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:14:
[...]

Die heb ik niet ontvangen.

Ik zit nog wel met een vraag. Mijn contract loopt tot 5 januari en heb 3 weken geleden een nieuw contract afgesloten met Delta voor 3 jaar met startdatum 5 januari.

Ga ik dan ook nog de molen in, of komt dit goed?
e-mail sturen naar bovenstaand e-mailadres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Mag ik iedereen nog eens op de topicwaarschuwing wijzen? Zo zie ik veel "ik ook"-reacties langskomen en zie ik ook regelmatig berichten over overstappen langskomen. Deze zijn hier offtopic en worden dan ook verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:46:
Zal dit nogmaals aanduiden. Hier kunnen al jullie vragen heen. Je komt niet zonder energie te zitten, de huidige tarieven blijven tot +- 15 januari gelden.(overeengekomen tarieven met Fenor)

* Indien je voorschot ruim is, en of je ook gas afneemt, is het goed om de laatste 2 termijnen terug te vragen bij je bank, en de volgende incasso's te blokkeren
Zorg wel dat je zelf je meterstanden opneemt, en vergelijkt met het komende eindoverzicht.(opnamestaat voor aanvang contract, tot vandaag, en elke volle opvolgende week) En zorg wel dat je geld achter de hand houd om evt. te weinig betaalde te kunnen voldoen na ontvangst van eindnota !!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

elsinga

=8-)

Onze scoutinggroep is ook Fenor klant en dus ook de sjaak want we krijgen ongetwijfeld geld terug. Laatste 2 incasso's zijn inmiddels gestorneerd, maar ik schat in dat we dan ook nog geld tegoed hebben van Fenor. Nu ben ik zelf ex-Welkom klant, dus ik ken de regels omtrent MOI's ook.

Vraag: kan ik ergens in de Fenor documenten zien of er een geldige incassomachtiging is afgegeven? Ik zie alleen een wijzigingsformulier naar automatische incasso, maar dat lijkt in de verste verten niet op het SEPA formulier. En ik kan me ook niet heugen dat er een machtiging in de Rabobank telebankier omgeving is afgegeven. Dat zou betekenen dat we een stapel MOI's kunnen indienen en daarna netjes dat betalen wat we Fenor echt moeten betalen.

Fenor documenten trouwens via een link hier eerder in dit draadje kunnen downloaden, originele link werkte niet. Dus dank!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 23:11
Helaas ook slachtoffer van de FENOR teloorgang. Of eigenlijk mijn vrouw, want het contract liep op haar naam.
Kan ik nu een contract aangaan met een nieuwe leverancier op mijn naam, of loopt een contract op een adres?

Overigens nét op 15 December netjes de jaarafrekening betaald. Ze hadden nog zo'n 300 euro te goed van ons. Voor de verbruikte energie tot 13 Januari sturen ze maar een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:58
*knip* Dit voegt weinig toe.

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2021 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 16:18
Zowel ik had de vraag als enkele anderen over welke tarieven we betalen en voor hoe lang en wanneer we kunnen overstappen.

Een aantal quotes uit deze bron:
Bent u klant bij FENOR Energie? En hebt u een contract als consument? Dan kunt u tot 13 januari 2022 niets doen. Tot deze datum loopt de vensterperiode. U kunt dan niet overstappen.
Dus voor die tijd kunnen we niet overstappen, mogelijk kunnen we wel kijken, maar overstappen kan niet. Wanneer kan dat dan wel? Dit is dus afhankelijk van waar je geplaatst wordt als "slachtoffer". Echter is de regel dat je nieuwe energie maatschappij je niet langer dan 30 dagen mag vast houden, tegen hun gekozen tarieven.
Stapt u liever over? Dan geldt er een opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Tijdens deze opzegtermijn krijgt u elektriciteit en gas van uw toegewezen energieleverancier. Dus regelt u meteen op 13 januari 2022 een nieuw contract? Dan kan dit ingaan op uiterlijk 12 februari 2022. Kijk in uw nieuwe energiecontract voor de exacte opzegtermijn.
Dus ik ga op vakantie van 14 januari tot 14 februari. Ik stook anders in diep winter 300m3 aan gas. Met sommige tarieven van 2,15 per m3 kan ik €630 uitgeven aan een vakantie of aan gas. Ik denk ff na. :P

Maar hoe zit het voor die tijd dan?
Tot die tijd blijft u gewoon elektriciteit en gas krijgen. Daarvoor gelden de tarieven die in uw huidige contract met FENOR Energie staan.
Ik ga mijn gas maar opslaan. Kan dat voor onder de €500. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 19-12-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:28
@DJustin waarschijnlijk kun je vrij snel overstappen; de tijdelijke energieleverancier heeft een opzegtermijn, maar de overstapsoftware schijnt daar geen rekening mee te houden.
Je kunt anders ook stoken tot het minumum beperken. Ik heb een zibro kachel op zolder staan met 20L olie voor dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 20:27
Kan iemand meer duidelijkheid geven of je een MOI kan indienen als je overstappen.nl als service hebt gebruikt? (kan me herinneren dat ik rekeningnummer hier moest invoeren en een vinkje zetten.)

En hoe zit het met FENOR contract?

[ Voor 37% gewijzigd door RaiseCain op 19-12-2021 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:46
Weet iemand als je door het faillissement naar een nieuwe energieleverancier wordt gezet, je ook voor de variabele tarieven kan kiezen? Of moet je eerst een jaar contract hebben gehad om op de variabele tarieven te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
caspertje19 schreef op zondag 19 december 2021 @ 06:24:
Weet iemand als je door het faillissement naar een nieuwe energieleverancier wordt gezet, je ook voor de variabele tarieven kan kiezen? Of moet je eerst een jaar contract hebben gehad om op de variabele tarieven te komen?
Dat verschilt per aanbieder. Essent biedt bijvoorbeeld alleen maar een flexibel contract aan op het moment (bron: website Essent), bij andere aanbieders ben ik ook gewoon vaste contracten tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
caspertje19 schreef op zondag 19 december 2021 @ 06:24:
Voorop gesteld: je kan niks kiezen, ook niet bij die nieuwe leverancier.
De tarieven die je dan minimaal een maand moet betalen kunnen compleet anders zijn dan wat al bestaande klanten (variabel of vast) bij die leverancier op dat moment betalen.
Dus stel dat Essent jullie zou overnemen. Dan kan je als ex-Fedor klant een heel andere gas en KwH prijs gaan betalen dan de variabele tarieven die andere Essent klanten betalen. Een soort speciaal ex-Fedor tarief zeg maar. En dat zal zeker duurder zijn dan andere klanten.

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
[color=blue]• Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
• Discussie over energieprijzen in het algemeen mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.[/color]

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Meldingen dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, je MOI is goedgekeurd, overgestapt bent enz. vallen hier ook onder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Fenor Energie.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Algemene feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier zijn beiden offtopic.