Afhandeling faillissement FENOR Energie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietBu
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:33
HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Hoe lang duurde het voordat je de laatste nota kreeg van BE?
Ik ben op 4 januari overgestapt. De eindnota van BE kwam pas een maand later, op 3 februari. Het eindbedrag hebben ze vervolgens op 8 februari via automatische incasso geïnd.

[ Voor 13% gewijzigd door PietBu op 03-03-2022 20:54 . Reden: Aangevuld met incassodatum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
PietBu schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Ik ben op 4 januari overgestapt. De eindnota van BE kwam pas een maand later, op 3 februari. Het eindbedrag hebben ze vervolgens op 8 februari via automatische incasso geïnd.
Oh vandaar dat het al ff duurt voordat ik iets hoor, afwachten maar, heb zelf al berekent wat ik moet bijbetalen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-05 14:29
Toch netjes dat ik vandaag de 2*5,99 vastrecht voor de 2 dagen december 2021 teruggestort kreeg zonder BE hierop te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:08
Hongy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:54:
Toch netjes dat ik vandaag de 2*5,99 vastrecht voor de 2 dagen december 2021 teruggestort kreeg zonder BE hierop te wijzen.
Ik ook :+
Hoofdstuk Budget Energie daarmee geheel afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik was per 5 februari vertrokken (overgestapt naar ANWB).
Zojuist de eindnota binnen of ik nog 31 euro wil overmaken (totaal 141 waarvan 110 al betaald).

De meterstanden op 5 februari volgens hun, en wat ik op 4 maart noteer:
normaal: 6848 - 6844
Type5 Februari (BE)4 Maart (zelf)Verschil
Normaal68486844-4
Dal76107573-37

Ik heb hun vermeldde meterstanden nog niet eens een maand later gehaald!
Geen idee waar ze het vandaan hebben, een duim of fout, maar dit is echt bespottelijk.
Dan zou ik nog een slimme meter ook hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Koffer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:41:
Zojuist de eindnota binnen of ik nog 31 euro wil overmaken (totaal 141 waarvan 110 al betaald).

Normaal68486844-4
Dal76107573-37

Geen idee waar ze het vandaan hebben, een duim of fout, maar dit is echt bespottelijk.
Heb je een slimme meter, dan kun je zo de standen van toen terug halen, anders direct een foto maken van de standen en die toesturen. Heb je zelf toen niet de standen opgenomen of een foto van gemaakt?
En wat zijn de standen die de ANWB heeft genoteerd op 5 februari, dan kun je die ook nog als bewijs gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 04-03-2022 23:54 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:52:
[...]

Heb je een slimme meter, dan kun je zo de standen van toen terug halen, anders direct een foto maken van de standen en die toesturen. Heb je zelf toen niet de standen opgenomen of een foto van gemaakt?
Ik heb als het goed is een slimme meter, maar ik weet niet hoe ik mijn standen van toen terughaal. Zie het niet op budgetenergie (noch ANWB) terug. Ik heb stomweg toentertijd niet een foto gemaakt want ANWB zei dat het allemaal automatisch in orde kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Koffer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Ik heb als het goed is een slimme meter, maar ik weet niet hoe ik mijn standen van toen terughaal. Zie het niet op budgetenergie (noch ANWB) terug. Ik heb stomweg toentertijd niet een foto gemaakt want ANWB zei dat het allemaal automatisch in orde kwam.
Dan zou ik even bij de ANWB de standen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:56

Normaal68486844-4
Dal76107573-37

Zij horen die standen te krijgen van jouw nieuwe leverancier, jouw nieuwe leverancier (in jouw geval ANWB) geeft normaal gesproken de begin standen bij hun door aan de oude leverancier, zodat deze de eindafrekening kan opmaken door deze begin standen als eindstanden te gebruiken. Gebeurt dat niet, of niet correct dan mag de oude leverancier schatten, dat lijkt hier te gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 04-03-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
Dennism schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:58:
[...]

Zij horen die standen te krijgen van jouw nieuwe leverancier, jouw nieuwe leverancier (in jouw geval ANWB) geeft normaal gesproken de begin standen door aan de oude leverancier, zodat deze de eindafrekening kan opmaken. Gebeurt dat niet, of niet correct dan mag de oude leverancier schatten.
ANWB zegt 'wacht nog op uw standen'. Dus dat helpt niet. Wel bizar hoge schatting van 409 kWh waar ik hooguit 250 in een maand gebruik.
Hoe kan ik mijn eigen meterstanden in het verleden ergens terug zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Koffer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:59:
[...]

ANWB zegt 'wacht nog op uw standen'. Dus dat helpt niet. Wel bizar hoge schatting van 409 kWh waar ik hooguit 250 in een maand gebruik.
Normaal gesproken, als je een slimme meter hebt, en je hebt toegestaan dat je leverancier kan uitlezen moet je dat misschien nog in een portaal ergens kunnen doen. Heb je dat niet toegestaan weet ik eigenlijk niet of het nog ergens is in te zien.

Maar je hebt van ANWB ook geen verzoek gehad om meterstanden op te geven per datum overstap, aangezien zij nu aangeven nog te wachten op de standen? Misschien even contact opnemen met hun om te kijken of er misschien ergens iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Koffer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Als je die toen niet heb genoteerd kun je die alleen opvragen bij de ANWB.
Misschien verstandig om ze voortaan bij te houden, dan kan gratis via bijv. deze website; https://umeter.nl
Of met een P1 Meter; https://www.homewizard.nl/p1-meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffer
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:13:
[...]

Als je die toen niet heb genoteerd kun je die alleen opvragen bij de ANWB.
Misschien verstandig om ze voortaan bij te houden, dan kan gratis via bijv. deze website; https://umeter.nl
Of met een P1 Meter; https://www.homewizard.nl/p1-meter
Bedankt voor de tips!

Verzoek is de deur uit. Ben wel benieuwd of ze mijn meterstanden hebben, want bij ANWB betaal ik notabene een variabele uurtarief.

Op Liander juist ook account gemaakt om mijn meterstanden proberen in te zien, maar voor mijn meternummer kunnen ze de gegevens niet erbij vinden. 8)7

Wil in ieder geval voorkomen dat ik zowel ANWB als Budget Energie zodirect over Februari (+Maart) mag gaan betalen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 11:36
Masimo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Ik ook :+
Hoofdstuk Budget Energie daarmee geheel afgesloten.
en het spannendste gaat nog komen.

Als deze vergelijkebare case / uitspraak de goede kant op valt. Dan zou Budget wat mij betreft ook de Fenor tarieven mogen gaan hanteren.

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
is er al iets duidelijk over onderstaande ??
GENETX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:31:
Even een heads-up vanuit het Welkom Energie topic nav de casus tussen Innova en FlexEnergie: desp in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Een kantonrechter behandeld een casus die vergelijkbaar is met de casus hier. Op dit moment ontbreekt het nog aan informatie of Lid 5 of Lid 6 van Besluit Leveringszekerheid* is gevolgd) en zal er 25 februari vervolg aan worden gegeven: https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:264

Opvallende passages:

[...]

Ofwel, het is goed mogelijk dat de gang van zaken in deze casus niet rechtsgeldig is. Mogelijk had het oude contract voortgezet moeten worden of is er helemaal geen sprake meer van een contract. 25 februari is dus een interessante dag.

* https://wetten.overheid.nl/BWBR0019567/2018-10-01

[ Voor 4% gewijzigd door patjuh1 op 05-03-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Koffer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Bedankt voor de tips!

Verzoek is de deur uit. Ben wel benieuwd of ze mijn meterstanden hebben, want bij ANWB betaal ik notabene een variabele uurtarief.

Op Liander juist ook account gemaakt om mijn meterstanden proberen in te zien, maar voor mijn meternummer kunnen ze de gegevens niet erbij vinden. 8)7

Wil in ieder geval voorkomen dat ik zowel ANWB als Budget Energie zodirect over Februari (+Maart) mag gaan betalen. :F
Kijk even terug naar mijn situatie, soort gelijk, allleen mijn nieuwe leverancier had wel standen maar desondanks flin in het voordeel van BE geschat gebruikt.
Bij LIander kun je geen standen online inzien, wanneer je een account maakt duurt het volgens mij 24of48 uur voordat je account volledig is en de koppeling met je adres zichtbaar is. Theoretisch gezien kan Liander natuurlijk in het meterregister.....

Alleen de vrienden van Budget energie blijven volharden in het feit dat er meer dan 10% afwijking op jaarverbruik moet zijn voordat ze iets corrigeren. Heb er een paar mails, een facebook post en klacht.nl klacht aan gewijd maar je krijgt gewoon geen inhoudelijk reactie behalve de melding: helaas, dit is minder dan 10%.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
patjuh1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:22:
is er al iets duidelijk over onderstaande ??

[...]
Zaak is uitgesteld: Loading2000 in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
thefox154 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Alleen de vrienden van Budget energie blijven volharden in het feit dat er meer dan 10% afwijking op jaarverbruik moet zijn voordat ze iets corrigeren. Heb er een paar mails, een facebook post en klacht.nl klacht aan gewijd maar je krijgt gewoon geen inhoudelijk reactie behalve de melding: helaas, dit is minder dan 10%.. :X
Dat is (helaas) vrij gebruikelijk, heb deze al wel vaker gepost.

Vattenfall is er redelijk transparant over, en daarom een vrij goed voorbeeld.
Als de meterstanden niet kloppen, kan het zijn dat we je standen hebben geschat. Dit doen we als we geen bruikbare meterstanden hadden. Op de jaarafrekening of eindafrekening zie je dan bij de begin- en/of eindstanden 'geschatte standen' staan.

Is er een klein verschil met je werkelijke standen, hoef je niets te doen. We verrekenen dit op de volgende jaarafrekening.

Kloppen de meterstanden niet en is het verschil met je werkelijke standen meer dan:

250 kWh (stroom)
100 m³ (gas)
2 Gj (stadswarmte of -koude)
2 m³ (warm tapwater)
Geef dan je actuele meterstanden aan ons door. We berekenen de jaar- of eindafrekening opnieuw. En binnen twee weken krijg je een nieuwe.
https://www.vattenfall.nl...jaarafrekening-correctie/

Maar ook bijv. Greenchoice hanteert soortgelijke waarden. https://www.greenchoice.nl/klantenservice/jaarnota/

Andere leveranciers zijn minder transparant en zetten zaken neer als 'is het verschil klein, dan hoeft u niets te doen, het zal automatisch verrekend worden' of een variatie hierop.

Vraag me nu eigenlijk wel af of die waarden ergens zijn vastgelegd of dat je als consument een correctie gewoon kan afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Dennism schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Dat is (helaas) vrij gebruikelijk, heb deze al wel vaker gepost.
Dat klopt, daarom starte ik ook met lees even terug.
Vattenfall zegt echter zelf ook: gezien de marktomstandigheden en de all electric huishoudens hanteren we dit als richtlijn maar kijken we per situatie.

Buget energie heeft alleen geen mensen in dienst die ook zelf na kunnen denken, tenminste zo lijkt het ;)
En uiteindelijk kan BE kan dan ook een hoop roepen, maar als je hun voorwaarden niet accepteert sta je volgens mij best sterk. Een all electric huishouden met een vrijstaande woning en één of twee e-auto's gaat makkelijk over 10k kwh per jaar. Dan slaat een willekeurig geroepen getal van 10% nergens op. Maar daar ben jij het ook al mee eens. Nu nog iemand die het gevecht met ze aangaat, wat denk ik ook op juridisch niveau uitgevochten moet worden }:O

Ik was nog een update vergeten te melden.
Na mijn laatste 'herinnering' aan incasso@budgetenergie.nl hebben ze wel binnen 3 dagen de administratiekosten terug betaald. Was een weekje voordat hier ook mensen spontaan die kosten terug kregen.

Stand van zaken en handelswijze budget energie (om het wat op te vrolijken maar eens een paar emoticons gebruikt):

case: 5 dagen klant koste ~67 euro voor het eigenlijk verbruik van enkel kwh's :') Nota klopt niet.

* administratiekosten zijn retour :)F
* reactie op drie gestuurde e-mails: Geen ;w
* facebook medewerkers zijn alert en goed gefocust op de delete knop, binnen 60 seconde :9~
* reageren op facebookchat waar ze je naar verwijzen duurt erg lang paar uur wachten...
* telefonisch contact, 1x gelukt na circa 50 min wachten 8)7
* Überhaupt een inhoudelijk reactie op mijn argumentatie geven lukt niemand, geen enkele medewerker lijkt
enige bevoegdheid te hebben, alles wordt doorgezet en het blijft stil of je krijgt een antwoord zonder
inhoud en antwoord op je vraag :X

voor mij is het nu klaar, bedrag is te klein om me nog langer druk over te maken, maar als ik ergens wat reclame voor ze kan maken zal ik het niet nalaten. Ze doen de naam en vooroordelen die ik van te voren had zeker eer aan :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietBu
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:33
thefox154 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:24:
[...]

voor mij is het nu klaar, bedrag is te klein om me nog langer druk over te maken, maar als ik ergens wat reclame voor ze kan maken zal ik het niet nalaten. Ze doen de naam en vooroordelen die ik van te voren had zeker eer aan :*)
Die 'reclame' zal ik ook zeker voor ze maken! En ze maken het me wel erg makkelijk: kreeg vanmorgen dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0UBS4VUdMXD1oZlkL2Im1UbE88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJ8ndWlDaAvLk9pVZ8IiIZrJ.png?f=user_large

'In het bijzonder met mij'!? Da's mijn grootste klacht: ze zijn onbereikbaar, ik heb nooit iemand gesproken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
thefox154 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Kijk even terug naar mijn situatie, soort gelijk, allleen mijn nieuwe leverancier had wel standen maar desondanks flin in het voordeel van BE geschat gebruikt.
Bij LIander kun je geen standen online inzien, wanneer je een account maakt duurt het volgens mij 24of48 uur voordat je account volledig is en de koppeling met je adres zichtbaar is. Theoretisch gezien kan Liander natuurlijk in het meterregister.....

Vanochtend alle 3 gesproken:
- Liander -> er is een storing met mijn apparaat waardoor meterstanden op afstand niet uitleesbaar zijn. Moet wachten op een vervangende meter (beetje gek, is de netwerkverbinding wel in orde dan?!)
- ANWB -> na 20 mins wachten aan de lijn binnen 5 minuten mijn situatie, nieuwe geschatte beginmeterstanden doorgegeven en afgesproken dat zodra ik mijn meterapparatuur binnen heb mijn 'huidige gedrag per uur' kan narekenen naar ratio verbruik (want ik heb uurtarieven).
- Budget Energie -> 10 minuten gewacht en tegelijk ook contact op chat. Telefoongesprek begonnen maar die zei dat ik beter toch kan chatten zodat ik fotos kan uploaden. Toen werkte chat steeds niet 'geen werknemer beschikbaar'. Uiteindelijk toch gelukt, situatie uitgelegd, foto's gedeeld, berekening gedeeld. Wat sloom contact ('kunt u 5 minuten wachten' werd 15 minuten), en duidelijk gemaakt dat deze meterstanden ook bij ANWB/Liander afgestemd zijn. Nu mag ik 2 tot 6 weken wachten op een reactie. Verder was me verteld de extra eindnota te moeten betalen.

Mijn eindnota voor Budget Energie was 148.08 euro totaal op basis van 409 kwh. Maar volgens eigen berekening zou dat eerder 58 euro moeten zijn met 209 kwh verbruik.

Als ze het verhaal van 10% afwijking op jaarbasis gaan hanteren dan slaat dat nergens op (zou 4034 kwh/jr zijn, maar ik verbruik hooguit 3000 per jaar). Ik betaal nu bijna 3x zoveel voor geschatte meterstanden over 37 dagen klant die ook nog hoger zijn dan mijn daadwerkelijke verbruik na 65 dagen 8)7. Dat lijkt me gewoon pure diefstal dan.

Gezien jouw situatie vraag ik me af of ik beter de eindfactuur kan storneren, want ik heb al het dubbele betaald aan voorschotskosten dan dat ik ze totaal schuldig ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Koffer op 07-03-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-05 11:28
Hartelijk dank voor al uw informatie hier en bij Afhandeling faillissement Welkom Energie.

Ook ik ben de pineut en kreeg de eindafrekening geheel gebaseerd op de tarieven die BE in januari aan ex-Fenor klanten mailde.

Gelukkig moet ik bijbetalen en heb ik de incassomachtiging van Fenor en BE (een oudere die nog open stond) geblokkeerd. Betaling kan ik dus eenvoudig ophouden / nota niet betalen.

Ik heb zo gereageerd:
Eerst via het contactformulier zoals de ALV en kwaliteitscriteria voorschrijven.
Daarop kwam ‘ lezen we niet ‘.
Toen maar naar "incasso-at-budgetenergie punt nl"
Weten ze gelijk waarom de rekening niet wordt betaald.
Aan : BUDGET ENERGIE afd. Klachten
Van: ijgenweis
adres
Klantnummer: xxxxxxxxxx

Betreft: Bezwaar tegen eindafrekening factuurnummer: yyyyyyyyyyyyyy.

Geachte mevrouw / mijnheer,

ik maak bezwaar tegen de eindnota met factuurnummer yyyyyyyyyyyyyy en factuurdatum zz-03-2022 die u mij op (zz+1) maart 2022 omstreeks 18:aa e-mailde.

De eindnota gaat voor de hele periode van bb dagen uit van de door u opgelegde, maar niet door mij aanvaarde variabele energie- en vaste kosten. Dat is niet correct.

BUDGET ENERGIE heeft immers de leveringsovereenkomst die ik met FENOR- energie destijds heb afgesloten overgenomen en dient die na te komen.

Ik verwacht van u een correcte eindnota die met het bovenstaande bezwaren rekening houdt.
Om dat mogelijk te maken geef ik u hierbij de meterstanden op cc januari 2022 door.
Datum Dal Normaal Teruglevering
cc-jan-22 dddd eeee 0

Gelieve niet te bellen, maar reactie via e-mail.

In afwachting van een correcte eindnota,

met vriendelijke groet,

ijgenweis
En nu maar geduldig afwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
Vervolg:
6 dagen later kwam e-mail “Afschrijving eindnota mislukt” van BE
Beste ijgenweis,
Wij hebben geprobeerd de eindnota van uw rekening af te schrijven. Helaas is dit niet gelukt.
Wij verzoeken u € 137,88 binnen 15 dagen te betalen. Kies hieronder uw bank of scan de QR‑code.
Betaal op tijd, voorkom extra kosten
Op 31 maart 2022 wordt het te betalen bedrag verhoogd met € 40,00 incassokosten naar € 177,88. Ook maken we dan aanspraak op wettelijke rente.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Incasso
Direct aan: incasso at budgetenergie punt nl geantwoord met:
ik heb op 10-3-2022 via het contactformulier een bezwaar ingediend tegen de eindnota.
Daarop is nog niet anders gereageerd dan een ontvangstbevestiging.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
8 uur later op 16-3 kwam van noreply at BE
Beste meneer ijgenweis,

Na aanleiding van u e-mail op 10 maart 2022 waarin u aangaf bezwaar te maken op de eindnota stuur ik u hierbij deze mail.
Overname Fenor.
U gaf aan dat wij de leveringsovereenkomst van Fenor zouden hebben overgenomen en dit is niet het geval.
We hebben alle klanten overgenomen van Fenor omdat Fenor failliet was gegaan.
De overeenkomsten hebben wij niet meegenomen.
Wel hebben wij de gastarieven voor de klanten vastgezet die nog een langer lopend contract hadden bij Fenor. ( alleen de gasprijzen die dus vastgezet zijn )
De tarieven voor stroom zijn variabel en dit is voor iedereen zo die wij hebben overgenomen van Fenor, deze tarieven zijn ook gecommuniceerd in de welkomst mail op 5 januari 2022.
Wij hebben dus alle klanten overgenomen zodat zij toch voorzien waren van een leverancier.
Wij waren dus niet verplicht om de tarieven te hanteren die Fenor hanteerde.
Correctie eindnota niet mogelijk.
Correctie op de eindnota is dus niet mogelijk.
De tarieven zijn gecommuniceerd in de welkomst mail.

Ik ga er van uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Wist u dat we ook Budget Mobiel én Alles-in-1 aanbieden? Interesse? Bekijk het aanbod op www.budgetthuis.nl of bel ons op 0202055555 en kies voor optie 1.
Met vriendelijke groet,
Naam
Medewerker klantenservice
Daarop stuurde ik op 18-3 via het contactformulier het volgende bezwaar
Ontvangstbevestiging kwam van https://www.budgetthuis.n...tactformulier/bevestiging.
Daarvan heb ik een screenshot gemaakt.
Aan : BUDGET ENERGIE afd. klantenservice
adres
(Klant)nummer: ssssssss
Factuurnummer: ttttttttttttt.
Betreft: Bezwaar tegen eindafrekening.
u stelt in uw e-mail van 16-3-2022 dat u de leveringsovereenkomst van Fenor niet heeft overgenomen. Dat is niet juist.
Op grond van het Besluit leveringszekerheid elektriciteitswet 1998, hierna het Besluit, zijn er twee mogelijkheden in geval van faillissement als hier aan de orde.
De overnemende energiemaatschappij neemt ofwel op basis van een overeenkomst met de failliet de klanten over, overeenkomstig artikel 2 lid 5 van het Besluit, dan wel de overnemende energie- maatschappij neemt de klant, na verdeling, over op basis van een aanwijzing van de ACM op basis van artikel 2 lid 6 van het Besluit.
In dit geval heeft u de overeenkomsten van klanten van Fenor overgenomen op basis van een overeenkomst als bedoeld in artikel 2 lid 5 van het Besluit en gaan de klanten en hun met Fenor gesloten overeenkomsten mee over op de nieuwe leverancier, u dus. (zie b.v. ook: ECLI:NL:RBAMS:2022:263).
Maar mocht u volharden in uw stelling dat u de leveringsovereenkomst van Fenor niet heeft overgenomen, dan hadden wij geen leveringsovereenkomst. Ik heb uw aanbod immers niet aanvaard.
In dat geval ben ik u niets verschuldigd (ongevraagde levering) en zijn de termijnbedragen ten onrechte in rekening gebracht en onverschuldigd betaald.
Dus als u volhardt in uw stelling dat u de leveringsovereenkomst van Fenor niet heeft overgenomen, verzoek ik u hierbij dringend, voor zover nodig sommeer ik u de onverschuldigde betalingen binnen 15 dagen terug te storten. Deze termijn zal aanvangen vanaf de dag nadat dit bericht bij u is bezorgd.
Het bedrag van € 73,- dient u over te maken op rekeningnummer nrrrrrrrrr ten name van ijgenweis .
Schikkingsvoorstel: Als u uw vordering intrekt trek ik mijn vordering in.
Gelieve niet te bellen, maar reactie via e-mail a.u.b..

Met vriendelijke groet,
ijgenweis
8 dagen later, 26-3, nog geen reactie, dus maar weer in de pen.
Aan : BUDGET ENERGIE afd. klantenservice
adres
Betreft: Bezwaar tegen eindafrekening.
op 18 maart 2022 omstreeks u:mm heb ik via uw contactformulier mijn “Bezwaar tegen eindafrekening” als tekst en als PDF ingediend.
In uw “kwaliteitscriteria” belooft u een bevestiging van mijn klacht per e-mail en binnen vijf werkdagen uw inhoudelijke reactie.
Geen van beide heb ik tot nu toe ontvangen.
Voor de zekerheid sluit ik mijn “Bezwaar tegen eindafrekening” als bijlage bij.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
En weer een screenshot gemaakt van /bevestiging.
3 dagen later op 29-3 nog geen reactie terwijl over 2 dagen de €40,- incassokosten zouden gaan gelden (volgens BE).
Daarom het volgende gestuurd.
Aan : BUDGET ENERGIE afd. Incasso
Budget Energie Incasso <incasso at budgetenergie punt nl>
adres
Betreft: Verzoek opschorting betaling eindafrekening.
u schrijft in uw e-mail “Afschrijving eindnota mislukt (kenmerk: kenmerk) “ van 16-3-2022 om 03:mm :
“Beste ijgenweis,
Wij hebben geprobeerd de eindnota van uw rekening af te schrijven. Helaas is dit niet gelukt.
Wij verzoeken u € 137,88 binnen 15 dagen te betalen. Kies hieronder uw bank of scan de QR code.
Op 31 maart 2022 wordt het te betalen bedrag verhoogd met € 40,00 incassokosten naar € 177,88. Ook maken we dan aanspraak op wettelijke rente.”
Ik verzoek u hierbij om de betalingsverplichting op te schorten tot 15 dagen nadat inhoudelijk is gereageerd op mijn “Bezwaar tegen eindafrekening.“ van 18-3-2022 en mij een correcte eindafrekening is toegestuurd.
Voor de goede orde voeg ik mijn “Bezwaar tegen eindafrekening.“ van 18-3-2022 hierbij.
( Gelieve niet te bellen, maar reactie via e-mail a.u.b.. )
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
De volgende dag kwam
Beste meneer ijgenweis ,

Bedankt voor uw e-mail van 26 maart 2022. Hieronder mijn antwoord.
Contract
In overleg met het ACM hebben wij de klanten van Fenor overgenomen. In overleg met het ACM is er besloten dat de tarieven voor elektra variabel zouden worden en dat we voor de tarieven van het gas deels naar de bestaande leveringsovereenkomst zouden kijken. Er is een algemene opslag bovenop het bestaande gas tarief gekomen en hiermee is het nieuwe gas tarief bepaald. Deze opslag is voor alle Fenor klanten gelijk geweest. Dit alles is in overleg met het ACM gegaan en daarmee rechtsgeldig. De leveringsovereenkomst en de openstaande posten zijn hiermee ook rechtsgeldig. Voor verdere berichtgeving wil ik u naar het ACM verwijzen. Wij zullen het bedrag niet crediteren.
Ik vertrouw erop u hierbij voldoende geinformeerd te hebben
Wist u dat we ook Budget Mobiel én Alles-in-1 aanbieden? Interesse? Bekijk het aanbod op www.budgetthuis.nl of bel ons op 0202055555 en kies voor optie 1.
Met vriendelijke groet,
Andere naam
Medewerker klantenservice

Dus maar weer beantwoord aan Klanten at BE en aan incasso at BE
In reactie op uw onderstaande e-mail het volgende:
U kunt afspraken maken met de ACM wat u wilt, maar daaruit ontstaat nog geen leveringsovereenkomst tussen u en mij.
Uw bewering “De leveringsovereenkomst en de openstaande posten zijn hiermee ook rechtsgeldig.” vindt geen grond in het Nederlands recht. Daar geldt nog steeds de hoofdregel “Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.” (Artikel 6:217 lid 1 BW).
En aanvaarden heb ik niet gedaan.
Ik herhaal hier mijn schikkingsvoorstel van 18 maart 2022, maar het is nu nog maar 15 dagen geldig.
Schikkingsvoorstel:
Als u uw vordering intrekt trek ik mijn vordering in, mits dit schikkingsvoorstel is aanvaard voor 16 april 2022.
Met vriendelijke groet,
A. Reimerink
De “onderstaande mail” is hier de bovenstaande mail.
Ik wacht de incasso-mailtjes en de uitnodiging van de deurwaarder voor een zaak bij de rechtbank dus maar af. Tegen die tijd zijn de definitieve uitspraken in de zaken ECLI:NL:RBAMS:2022:263 en ECLI:NL:RBAMS:2022:264 er ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Ben heel benieuwd. Gaat voor een hoop commotie zorgen als de rechter zegt dat het niet klopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ijgenweis
Zojuist Aangifte van ca. 35.000 overtredingen Elektriciteitswet 1998 gedaan bij ACM.
Aan : Autoriteit Consument en Markt
p.a.: www.consuwijzer.nl
Betreft: Aangifte van ca. 35.000 overtredingen Elektriciteitswet 1998.

hiermee doe ik aangifte van ca. 35.000 overtredingen van de Elektriciteitswet 1998 door
Budget Thuis B.V., gevestigd te Amsterdam aan de Reguliersdwarsstraat 58 A, 1017 BM, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 34297646, handelend onder de naam en hierna te noemen 'Budget Energie'.

In uw besluit van 28 december 2021 met kenmerk ACM/UIT/568263 constateert u dat het bestand aan kleinverbruikers van FENOR inmiddels is overgedragen aan een andere vergunninghouder ( zoals bedoeld in artikel 2, vijfde lid, aanhef en onder b, van het Besluit leveringszekerheid Elektriciteit ).
Die andere vergunninghouder is Budget Energie en het betreft naar schatting 35.000 kleinverbruikers.
Ik ben een van die kleinverbruikers, eenmaal als consument en eenmaal als lid van een VvE.

Budget Energie beweert het volgende :
“Overname Fenor.
U gaf aan dat wij de leveringsovereenkomst van Fenor zouden hebben overgenomen en dit is niet het geval.
De overeenkomsten hebben wij niet meegenomen”.

Nu Budget Energie op of rond 29 december 2021 geen leveringsovereenkomsten van de FENOR-klanten had, had zij ook geen machtiging om een wisseling van leverancier voor de kleinverbruikers (switchen) mogelijk te maken, als bedoeld in artikel 3.1.1.1 van de Informatiecode elektriciteit en gas.
Enkel op basis van een leveringsovereenkomst met de desbetreffende kleinverbruiker is Budget Energie gemachtigd om een switchmelding te doen voor de kleinverbruikersaansluiting.

Uit het voorgaande volgt dat er sprake is ca. 35.000 overtredingen van artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998 in samenhang met artikel 3.1.1.1 van de Informatiecode elektriciteit en gas.

Kleinverbruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij alleen wisselen van leverancier als zij daarmee hebben ingestemd. Dat was nu niet het geval.
Bij voortzetten van de FENOR-overeenkomsten zou Budget Energie die instemming wel hebben, namelijk door artikel 2.11 van de ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN VOOR DE LEVERING VAN ELEKTRICITEIT EN GAS AAN KLEINVERBRUIKERS 2017 .

Ik verzoek u om op grond van artikel 77i, eerste lid, aanhef en onder b, van de Electriciteitswet 1998, Budget Energie ca. 35.000 boetes op te leggen, het liefst op zodanige wijze dat de ex-FENOR klanten daar rechtstreeks baat bij hebben. ( bijvoorbeeld: € xxx,- over te maken aan elke ex-FENOR klant ).

Bij voorbaat dank,

ijgenweis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 14:30
Haha leuk geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Tuurlijk. Straks BE ook failliet hierdoor. Ik weet niet wat het contract dan wordt maandelijks.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer

Normaal68486844-4
Dal76107573-37

6 Weken gewacht en inmiddels een update. Ik heb vandaag gevraagd of ze nou al een antwoord hadden want zou 6 weken moeten wachten. Kreeg einde dag een lekker kort email: 'het verschil is te klein dus geen aanpassing'.

Oftewel, Budget Energie schat mijn verbruik 4133 kWh op jaarbasis, terwijl ik als alleenstaande eerder op 2066 kWh op jaarbasis zit. Ze willen dat ik voor 37 dagen klant 148 euro betaal, terwijl mijn daadwerkelijke verbruik (m.b.v. narekenen met ANWB) circa 58 euro voor dezelfde periode zou moeten zijn. En dat zou 'te klein een verschil zijn'?! Dit lijkt me gewoon diefstal / fraude. Ze laten me in feite voor een periode betalen dat ik niet eens klant bij ze ben.

Wat mijn meterstanden betreft:
Mijn slimme meter zat zo verborgen in het apartementencomplex & verouderd dat de meterstanden niet goed automatisch doorgegeven werden, en ANWB had zelf ook niks opgemerkt totdat de eindnota van BE kwam. Inmiddels toch een nieuwe slimme meter van Liander gekregen en nu maar afwachten dat het doorgeven wel goed gaat (zou enkele dagen moeten duren aldus Liander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 14:30
Koffer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:10:
[...]

6 Weken gewacht en inmiddels een update. Ik heb vandaag gevraagd of ze nou al een antwoord hadden want zou 6 weken moeten wachten. Kreeg einde dag een lekker kort email: 'het verschil is te klein dus geen aanpassing'.

Oftewel, Budget Energie schat mijn verbruik 4133 kWh op jaarbasis, terwijl ik als alleenstaande eerder op 2066 kWh op jaarbasis zit. Ze willen dat ik voor 37 dagen klant 148 euro betaal, terwijl mijn daadwerkelijke verbruik (m.b.v. narekenen met ANWB) circa 58 euro voor dezelfde periode zou moeten zijn. En dat zou 'te klein een verschil zijn'?! Dit lijkt me gewoon diefstal / fraude. Ze laten me in feite voor een periode betalen dat ik niet eens klant bij ze ben.

Wat mijn meterstanden betreft:
Mijn slimme meter zat zo verborgen in het apartementencomplex & verouderd dat de meterstanden niet goed automatisch doorgegeven werden, en ANWB had zelf ook niks opgemerkt totdat de eindnota van BE kwam. Inmiddels toch een nieuwe slimme meter van Liander gekregen en nu maar afwachten dat het doorgeven wel goed gaat (zou enkele dagen moeten duren aldus Liander).
Heel simpel, ik zou gewoon de poot stijf houden en absoluut niet betalen. Stelletje bloedzuigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffer
Koffer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:10:
[...]

Gisteren ge-emaild, vandaag gechat met Budget Energie. Ze waren onverbiddelijk om het te wijzingen want verschil te klein, hoe vaak ik ook uitleg dat de meterstanden waar ze het mee vergelijken 65 dagen is en niet 37 dagen dat ik daadwerkelijk klant bij ze was. Nog gevraagd of dit vaker gebeurd want vanuit mijn perspectief laten ze maar voor 200 niet geleverde kWh betalen. Ik verwacht nog een reactie op de e-mail.

Toen nieuwe energieleverancier gebeld (ANWB) om te checken welke meterstanden zij dan hanteren. Wat blijkt? Zij hanteren dezelfde absurd hoog geschatte meterstanden als beginstanden. Ik zou dan dus niet dubbel betalen. Oftewel, ANWB wordt dik benadeeld, BE wordt gematst en ik betaal waarschijnlijk wat meer want BE hanteert hogere tarieven. Blijkbaar wordt dit zo met de netbeheerder afgesproken. Ook zou de netbeheerder op die megahoge verbruik op jaarbasis (4133 kWh) zijn gekomen, geen idee hoe want het hoogste dat mijn jaarverbruik ooit was was 3000 (corona, thuiswerken en toen met zijn 2en).

Mijn nieuwe slimme meter lijkt inmiddels wel de standen goed door te geven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
Vervolg
Ik heb ½ april nog bezwaar gemaakt tegen het niet reageren op mijn eerdere bericht, terwijl hun “kwaliteitscriteria” een bevestiging belooft van mijn klacht per e-mail en binnen vijf werkdagen de inhoudelijke reactie.

1/2 mei werd me door incasso@budgetenergie.nl gevraagd te chatten met de klantenservice.

Reactie: Als klantenservice vragen of mededelingen heeft, kan zij mij een e-mail sturen.
Of direct de niet verschuldigde betalingen terugstorten, dan wel een correcte eindnota sturen.
Ik chat (klets) niet.

3 dagen later:
Ondanks onze inspanningen hebben wij geen volledige betaling van u ontvangen.

Wij bieden u de laatste mogelijkheid de achterstand van € xxx,yy zonder wettelijke incassokosten aan ons te voldoen.

Ontvangen wij uiterlijk 4 juni 2022 geen volledige betaling, dan wordt de vordering verhoogd met € 40,00 wettelijke incassokosten en direct overgedragen aan de deurwaarder.

Kies hieronder uw bank of scan de QR-code om te betalen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Incasso
Ze zullen "Buitenrechtelijke incassokosten" bedoelen.

Reactie dag later: u heeft nog niet gereageerd op mijn e-mail van eind maart, waarin ik om opschorting van betaling vroeg.

En begin juni :
in aanvulling op mijn reactie van 19-5-2022 op uw onderstaande e-mail wens ik u er - wellicht ten overvloede - op te wijzen dat de factuur al gemotiveerd is weersproken en buitengerechtelijke incassowerkzaamheden zinloze werkzaamheden zijn zodat het in rekening brengen van die werkzaamheden ongepast is.

Tevens wijs ik u erop dat u nog steeds niet heeft aangetoond hoe tussen u en mij een rechtmatige leveringsovereenkomst kon ontstaan zonder mijn instemming.
Afgezien van een automatische weigering op de e-mail in te gaan en een uitnodiging om via een Chatbot verder te communiceren, (waar halen ze het lef vandaan): Niets meer gehoord.

Dus die deurwaarder zal wel niet meer komen. (of er moet iets geks staan in de uitspraken in de Inova-zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
ijgenweis schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:12:
Vervolg
Ik heb ½ april nog bezwaar gemaakt tegen het niet reageren op mijn eerdere bericht, terwijl hun “kwaliteitscriteria” een bevestiging belooft van mijn klacht per e-mail en binnen vijf werkdagen de inhoudelijke reactie.

1/2 mei werd me door incasso@budgetenergie.nl gevraagd te chatten met de klantenservice.

Reactie: Als klantenservice vragen of mededelingen heeft, kan zij mij een e-mail sturen.
Of direct de niet verschuldigde betalingen terugstorten, dan wel een correcte eindnota sturen.
Ik chat (klets) niet.

3 dagen later:

[...]

Ze zullen "Buitenrechtelijke incassokosten" bedoelen.

Reactie dag later: u heeft nog niet gereageerd op mijn e-mail van eind maart, waarin ik om opschorting van betaling vroeg.

En begin juni :

[...]

Afgezien van een automatische weigering op de e-mail in te gaan en een uitnodiging om via een Chatbot verder te communiceren, (waar halen ze het lef vandaan): Niets meer gehoord.

Dus die deurwaarder zal wel niet meer komen. (of er moet iets geks staan in de uitspraken in de Inova-zaken).
Excuses voor de kick, maar als ex-fenor klant ben ik benieuwd naar de afloop. Nog ontwikkelingen? Zelf kon ik per 1-1-2022 over naar Vattenfall en kreeg nog de vaste leveringskosten retour. Dus jammer om te lezen dat het voor jou zo’n geworstel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
marcelcee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 01:28:
[...]

Excuses voor de kick, maar als ex-fenor klant ben ik benieuwd naar de afloop. Nog ontwikkelingen? Zelf kon ik per 1-1-2022 over naar Vattenfall en kreeg nog de vaste leveringskosten retour. Dus jammer om te lezen dat het voor jou zo’n geworstel is.
Nee, helemaal niets.
BE zal niet echt zeker van zijn zaak zijn, anders had de deurwaarder al voor de deur gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
Toch nieuwe ontwikkelingen.
Op de vraag of er nog ontwikkelingen waren, kon ik op 31-7 nog antwoorden: Nee niets.
Maar volgens de datum op de brief was er wel al een paar dagen iets onderweg; een “aankondiging dagvaarding” van een deurwaarderskantoor. Die bereikte mij pas op 3-8.
Datum: 28 juli 2022
Betreft: aankondiging dagvaarding

Geachte ijgenweis,

Energieleverancier Budget Energie heeft mij opdracht gegeven om u te dagvaarden.
Omdat dit voor u een kostbare procedure is, bied ik u een laatste mogelijkheid uw schuld direct aan
Budget Energie te voldoen. Voor 12 augustus 2022 dient dan € xxx,xx te zijn bijgeschreven op
NL86ABNAyyyyyyyyyyyyy.
Let op! Vergeet niet daarbij betalingkenmerk (lang nummer) te vermelden.

Dit bedrag is inclusief € 40,00 wettelijke incassokosten, maar nu nog zonder de hoge kosten van de
dagvaarding, griffierecht, rente etc.

Als u in aanmerking wil komen voor een betalingsregeling, bel dan direct (nummer).

Hoogachtend,
( handtekening en naam )
Gerechtsdeurwaarder

(Acceptgiro)
Weer een nieuw dreigement dus (met een misschien gelogen briefdatum). Betalen of …

Mijn reactie per mail aan het deurwaarderskantoor:

Ik ontving op 3 augustus 2022 per gewone post uw brief “aankondiging dagvaarding” zonder dossiernummer.
Daarin stelt u dat Budget Energie u opdracht heeft gegeven mij te dagvaarden.

Ik bestrijd dat uw opdrachtgever een vordering op mij heeft van € xxx,xx omdat (kort weergegeven) :
· uw opdrachtgever de leveringsovereenkomst die zij van Fenor-Energie heeft overgenomen moest nakomen met de daarin overeengekomen tarieven en voorwaarden. Daarmee hadden de voorschotbetalingen volstaan,
· ik geen andere leveringsovereenkomst met uw opdrachtgever ben aangegaan,
· een andere overeenkomst met uw opdrachtgever ook niet van rechtswege is ontstaan,
· uw opdrachtgever nog niet adequaat op mijn bezwaren is ingegaan,
· en omdat de factuur gemotiveerd is weersproken, zodat buitengerechtelijke incassokosten niet invorderbaar zijn, omdat door de betwisting buitengerechtelijke incassowerkzaamheden zinloze werkzaamheden zijn.

Ik vraag u daarom het dossier te sluiten. Graag hoor ik binnen 7 dagen dat u dit doet. Bent u het niet met mij eens? Dan ontvang ik graag schriftelijk bewijs waaruit blijkt dat ik moet betalen.
Vooralsnog heeft uw opdrachtgever dat niet geleverd en volg ik het advies van de ACM . ( https://www.consuwijzer.n...asso-alleen-als-het-klopt ) Krijg ik binnen 7 dagen geen reactie? Dan ga ik ervan uit dat u het dossier sluit en mij geen rekeningen en brieven meer stuurt.

Met vriendelijke groet,

ijgenweis
En daarop kwam op 17-8 e-mail bericht van BE :
Beste ijgenweis,

Betreft het overnemen van uw levering door Budget Energie na het faillissement van Fenor.
Onderstaande de informatie van de ACM:
https://www.consuwijzer.n...m/energiebedrijf-failliet

Er is u geen keuze gegeven of u Budget Energie als leverancier wilde hebben. Dit is door de curator van het faillissement van Fenor voor u besloten. Alle rechten en toestemmingen zoals u deze aan Fenor heeft gegeven zijn rechtsgeldig aan Budget Energie overgedragen.

Wij verwerpen uw bezwaar. Er is gehandeld volgens de regelgeving zoals bepaald door de Nederlandse overheid en waar de Autoriteit Consument en Markt toezicht ophoud, met akkoord van de curator van het faillissement van Fenor.

Mocht u het daar niet mee eens zijn, dan wordt daar in de link hierboven ook antwoord op gegeven.
Eindnota (nummer) € xxx,xx
Wij verzoeken u het totaal openstaande bedrag van € xxx,xx te voldoen op rekeningnummer NL86ABNAyyyyyyyyyyyyy t.n.v. Budget Energie, onder vermelding van betalingskenmerk (lang nummer). Anders zien wij ons genoodzaakt het dossier volledig over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder.

Klik hier om via iDEAL € xxx,xx te betalen.
Met vriendelijke groet,

(naam)
Dat vraagt om een reactie, per e-mail natuurlijk.

Dank voor uw e-mailbericht van (datumtijd).

U verwijst mij daarin naar informatie van de ACM.
Daarin staat o.a.:
”Wij kunnen u niet vertellen wat voor contract en voorwaarden u bij uw nieuwe leverancier krijgt”.
Dus dat lost het geschil niet op.

En u stelt : “Alle rechten en toestemmingen zoals u deze aan Fenor heeft gegeven zijn rechtsgeldig aan Budget Energie overgedragen”.
Die “rechten en toestemmingen” zijn onderdeel van de leveringsovereenkomst die met Fenor is gesloten en daar horen plichten bij.
Mijn gegevens b.v. zijn conform Art.16.1 van de “ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE LEVERING VAN ELEKTRICITEIT EN GAS AAN KLEINVERBRUIKERS 2017” - dat u ook hanteert - door Fenor “vastgelegd en gebruikt voor de uitvoering van de leveringsovereenkomst”.
De met Fenor afgesproken overeenkomst, niet voor enig andere overeenkomst.

Graag verwijs ik u nogmaals naar ECLI_NL_RBAMS_2022_263 en ECLI_NL_RBAMS_2022_264.
Daaruit moge blijken dat ik mijn standpunt niet uit mijn duim zuig.

En u stelt : Eindnota (nummer) € xxx,xx.
De bestreden eindnota bedroeg echter € vvv,vv.

Ik vraag u het dossier te sluiten.
Graag hoor ik binnen 7 dagen dat u dit doet.
Bent u het niet met mij eens? Dan ontvang ik graag schriftelijk bewijs, inclusief verwijzingen naar betreffende wetsartikelen waarop u zich baseert en waaruit blijkt dat mijn consumentenrechten terzijde zijn te schuiven en dat ik moet betalen.
Vooralsnog heeft uw dat niet geleverd en volg ik het advies van de ACM . ( https://www.consuwijzer.n...asso-alleen-als-het-klopt )
Krijg ik binnen 7 dagen geen reactie? Dan ga ik ervan uit dat u het dossier sluit en mij geen rekeningen meer stuurt.

Met vriendelijke groet,
ijgenweis
€ vvv,vv = € xxx,xx - € 40,-

En daarop kwam direct een “ontvangstbevestiging”:
Beste ijgenweis,

We maken steeds minder gebruik van e-mail als servicekanaal, omdat we geloven dat live contact sneller én efficiënter is. Daarom nemen we uw e-mail niet in behandeling.

Maar geen zorgen! Chatbot Buddy staat voor u klaar. En komt u er niet uit? Dan wordt u binnen openingstijden automatisch doorgeschakeld naar een medewerker of kunt u telefonisch contact met ons opnemen.
Service & Contact

Met vriendelijke groet,

Afdeling Incasso
Zouden ze mijn e-mail echt niet in behandeling nemen?

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 08:02
*knip* Offtopic. Een artikel over telefonische verkoop van energiecontracten heeft vrij weinig met een faillissement te maken.

[ Voor 64% gewijzigd door Yorinn op 08-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
Het is nog steeds stil. Ik heb maar een klacht naar de deurwaarder gestuurd.
plaats, 23-9-2022
Aan : Naam, gerechtsdeurwaarder
p.a.: info@deschout.eu
adres

Betreft: Klacht.

Geachte heer Naam,

in uw brief van 28 juli 2022 schreef u dat u van Budget Energie opdracht had gekregen om mij te dagvaarden. Dat is nog niet gebeurd.

Budget Energie liet mij per e-mail op 17 augustus weten “Anders zien wij ons genoodzaakt het dossier volledig over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder”.
Dat dossier had u dus nog niet op 28 juli 2022.
Hoe kan Budget Energie u opdracht geven te dagvaarden, als niet ook alle daarvoor benodigde gegevens zijn verstrekt?
Hoe kan u, gerechtsdeurwaarder, een opdracht aannemen en gedeeltelijk uitvoeren, als u niet over alle daarvoor benodigde gegevens beschikt?

Klacht.

Dat u zonder te weten waarover het gaat wel dreigt met een dagvaarding en de hoge kosten van een procedure is geen gedrag dat in overeenstemming is met het gedrag dat van een gerechtsdeurwaarder mag worden verwacht.
Daarom deze klacht.

Ik verwacht van u excuses en - op grond van de AVG - opgave van alle gegevens die u van mij heeft.

Gegroet,

ijgenweis

• patjuh1
albino71 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:26:
Tuurlijk. Straks BE ook failliet hierdoor. Ik weet niet wat het contract dan wordt maandelijks.
Denk dat ze eerder failliet gaan aan alle bezwaren die ze gaan krijgen omdat ze steeds te laat waren met het doorgeven van de tarief wijzigingen. Je kan tot een jaar terug gaan met bezwaar maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
Vervolg van 23-9-2022

Ik heb natuurlijk niet betaald, dus voelt BE zich “genoodzaakt het dossier volledig over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder”. Dat hadden ze blijkbaar nog niet gedaan. (en nog steeds niet).

Maar er kwam wel een reactie van de deurwaarder op de klacht.
Inzake: budget thuis (budget enr/ ijgenweis
Dossier: nummer
Hilversum, 4 oktober 2022

Geachte heer/mevrouw ijgenweis,

Uw e-mails van 09-08-2022 en 23-09-2022 zijn in goede orde ontvangen en inmiddels geregistreerd in ons dossiernummer nummer.

De berichtgeving van 28-07-2022 betreft een zogenaamde profitletter welke is verzonden vanuit Budget Thuis ter voorkoming van een mogelijke overdracht van het dossier aan de gerechtsdeurwaarder. De werkwijze ten aanzien van profitletters is vastgelegd in de bestuursregel van de KBVG omtrent profitletters.

Inmiddels is er een dossier in ons systeem aangemaakt met dossiernummer nummer ten aanzien van de vordering van Budget Thuis/ ijgenweis.

De onderliggende stukken hebben wij echter nog niet ontvangen vanuit de eisende partij. Inhoudelijk kunnen wij u op dit moment derhalve nog niet beantwoorden. Uw e-mails zijn echter in het dossier geregistreerd en doorgeleid aan onze opdrachtgever.
Zodra wij de onderliggende stukken in het dossier mogen ontvangen zullen wij u eerst inhoudelijk van een antwoord voorzien alvorens evt. over te gaan tot het opstellen en uitbrengen van de dagvaarding.

Op welke termijn wij de stukken zullen ontvangen kunnen wij op dit moment niet aangeven. Wij zullen onze opdrachtgever verzoeken om hieromtrent snel te reageren richting ons kantoor zodat wij u op korte termijn nader kunnen informeren.

Ten aanzien van uw verzoek omtrent het aanleveren van de gegevens op grond van de AVG het volgende: Wij ontvingen vanuit onze opdrachtgever uw voorletter, achternaam, geboortedatum, adresgegevens, emailadres en telefoonnummer, welke gegevens als volgt bij ons bekend zijn:
[opsomming gegevens]

Indien u nog vragen heeft vernemen wij deze graag,

Met vriendelijke groet,

De Schout Gerechtsdeurwaarders
BE geeft zich dus uit als de deurwaarder en liegt een paar andere zaken bij elkaar. Een echte boevenbende daar.
Nu kon ik mijn klacht aan de deurwaarder ook beter onderbouwen. Opgezocht wat de regels voor zo’n profitletter zijn en daarop klacht 2 gebaseerd.
Aan : J.J. SSSSS, gerechtsdeurwaarder
p.a.: info@deschout.eu

Betreft: Klacht twee (nummer).

Geachte heer SSSSS,

betreffende uw {1} brief van 28 juli 2022:
• het zou een “aankondiging dagvaarding” betreffen terwijl het om een “sommatiebrief” {2} blijkt te gaan. Dat is leugen één. U zet mij op het verkeerde been.
• en u schreef dat u van Budget Energie opdracht had gekregen om mij te dagvaarden.
Dat is leugen twee {3} .
• en u schreef “Omdat dit voor u een kostbare procedure is, […] ”. Dat is leugen drie.
U oefent daarmee oneigenlijke druk uit door een onjuiste situatie te presenteren van wat niet op voorhand vaststaat. Dit is een directe schending van het bepaalde in artikel 8 van de Verordening beroeps- en gedragsregels gerechtsdeurwaarders.
• en u schreef “uw schuld direct aan Budget Energie te voldoen”. Dat is niet juist, dat moet aan u gebeuren, het is immers een reactie op de brief . Nu heeft Budget Energie gereageerd op mijn ‘reactie op de brief’ {4} (en met opnieuw een ultimatum) en u heeft er niet op gereageerd.
• en u schreef niet {5} dat ik de mogelijkheid had binnen de betalingstermijn gemotiveerd verweer te voeren als ik het niet met de vordering eens ben.

Betreffende uw brief van 4-10-2022 - waarvoor dank - : u verschuilt zich achter Budget Thuis.

Klacht twee.
Uit het bovenstaande blijkt dat uw handelen niet in overeenstemming is met het gedrag dat van een gerechtsdeurwaarder mag worden verwacht. Daarom deze tweede klacht.

Ik verwacht van u excuses.
En een snelle behandeling van de dagvaarding danwel terugbetaling van de onterecht in rekening gebrachte voorschotbetalingen van samen € 73,-.

Gegroet,

ijgenweis.

---------------------------------

[1] Voorwaarde 1 Bestuursregel Profitletters van de KBvG : mits de gerechtsdeurwaarder de volledige controle heeft over de inhoud van de brief;

[2] Inleiding Bestuursregel Profitletters: een op het briefpapier van de gerechtsdeurwaarder gestelde sommatiebrief

[3] Toelichting bij Bestuursregel Profitletters: Kenmerkend daarbij is dat de gerechtsdeurwaarder géén opdracht heeft tot invordering, noch een dossier heeft aangelegd, maar de sommatie stuurt als éénmalige dienst voor de opdrachtgever.

[4] Voorwaarde 3 Bestuursregel Profitletters: reacties op de brief zelf in ontvangst neemt en afhandelt (dat wil zeggen dat de gerechtsdeurwaarder de communicatie daarover niet aan de opdrachtgever of derden overlaat);

[5] Voorwaarde 4 Bestuursregel Profitletters.
En dan ga ik maar weer in de wacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
Vanmorgen kwam per mail
Goedemorgen,
Kortheidshalve verwijzen wij naar de inhoud van alle bijlagen.
Graag vernemen wij uw betaling binnen de gestelde termijn c.q. uw reactie,
Met vriendelijke groet,
een brief van de deurwaarde en 6 andere bijlagen.
De heer en/of mevrouw
ijgenweis
adres
Dossiernr : nummer
Inzake : budget thuis (budget …/ ijgenweis
Hilversum, 13 oktober 2022
Geachte mevrouw/mijnheer,

Inmiddels mochten wij de onderbouwende stukken in het dossier ontvangen en kunnen u als volgt inhoudelijk informeren:

Per 30-12-2021 wordt er electra geleverd op uw adres adres.
Per 04-01-2022 heeft u hieromtrent een welkomstemail ontvangen met de daarbij horende tareieven,
de overeenkomst en het herroepingsformulier.

Over de maanden januari en februari 2022 zijn een tweetal voorschotnota's in rekening gebracht welke door u zijn voldaan. Per 08-02-2022 wordt op uw verzoek het contract beëindigd en volgt een eindafrekening met de door u opgegeven begin- en eindmeterstanden.

Hieruit volgt dat er nog een bedrag van € 137,88 dient te worden voldaan.
Uw stelling dat u reeds heeft voldaan aan uw financiële verplichtingen is derhalve niet juist.
Na het verstrijken van de betaaltermijn van de eindnota komt u van rechtswege in verzuim zodat u ook
de wettelijke rente over dit openstaande bedrag verschuldigd bent.
De buitengerechtelijke incassokosten zijn verschuldigd nadat de termijn van de zogenaamde
'Wik"brief is verstreken. Deze heeft u 16-03-2022 van Budget Thuis mogen ontvangen. Aangezien er niet is voldaan binnen de daarin gestelde termijn is inmiddels een bedrag van € 40,00 aan
buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd.
Hierbij sturen wij u een specificatie, inzake de openstaande vordering.

Hoofdsom voor titel € 137,88
Verzuimrente € 1,07
Incassokosten € 40,00
Gereserveerde rente € 0,58
Saldo € 179,53

De betaling van het bovenstaande bedrag ontvangen wij graag uiterlijk binnen 14 dagen na vandaag.
Ons rekeningnummer is NL enz. Vermeld bij uw betaling dossiernummer nummer.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

Ik mocht (volgens de mail-tekst ) kiezen tussen betalen of reageren.
Reageren dus maar:

Ik ontving vanmorgen per e-mail uw brief “Specificatie op verzoek debiteur” met dossiernummer nummer waarin u aangaf de onderbouwende stukken in het dossier te hebben ontvangen.
Waarvoor dank.

Voor onderbouwing schieten de bijgevoegde stukken ernstig tekort.
De “Leveringsovereenkomst” bijvoorbeeld, die bij de welkomstemail van 5 januari 2022 (niet 4-1-2022) zat, ben ik niet aangegaan. Dus ook de daarbij horende tareieven en de “20220105_TermsAndConditions_12138031.pdf” niet.

Ook de “Verzuimrente” en de “Gereserveerde rente” lijken uit de lucht gegrepen. Op 17-8-2022 om 15:16 schreef incasso@budgetenergie.nl nog dat de schuld € 177,88 zou bedragen.

En er blijkt niets van een overdracht van de veronderstelde schuld van ‘Budget Energie’ aan ‘Budget Thuis’.

Zolang uw opdrachtgever niet met bewijzen komt, volg ik het advies van de ACM .
( https://www.consuwijzer.n...asso-alleen-als-het-klopt )
Krijg ik binnen 7 dagen geen reactie? Dan ga ik ervan uit dat u het dossier sluit en mij geen rekeningen en brieven meer stuurt.

Met vriendelijke groet,

ijgenweis.
adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:13
ijgenweis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:48:
Vanmorgen kwam per mail

[...]

een brief van de deurwaarde en 6 andere bijlagen.

[...]

Ik mocht (volgens de mail-tekst ) kiezen tussen betalen of reageren.
Reageren dus maar:

[...]
Goede te lezen dat je hier "nog" mee bezig bent. Zo te zien lopen we "parallel" ;-)

Twee weken geleden een laatste reactie van Budget gekregen waarin ze naar het ACM verwijzen zonder inhoudelijk te reageren. Daarom heb ik besloten niet meer te reageren tot er inhoudelijk wordt gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
Real schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 06:04:

De langverwachte uitspraken na tussenvonnis van ECLI:NL:RBAMS:2022:263 en ECLI:NL:RBAMS:2022:264 zijn blijkbaar gisteren gepubliceerd. In beide gevallen is er sprake van een verstekvonnis:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6001 (eerder tussenvonnis 24-01)
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6000 (eerder tussenvonnis 28-01)

Het gaat om de oorspronkelijke zaaknummers 9288109 CV EXPL 21-8878 (tussenvonnis 24-01-2022) respectievelijk 9333595 CV EXPL 21-10146 (tussenvonnis 28-01-2022). De laatste heeft weliswaar bij de einduitspraak zaaknummer 9394595 CV EXPL 21-11962 gekregen, maar de twee zijn vrijwel zeker verbonden.

De twee eindvonnissen van 7 respectievelijk 10 oktober jl. zijn gelijkluidend. Volgens eiser was er sprake van een derde variant waarbij het contract overging op een modelcontract met variabel tarief. De kantonrechter wijst die zienswijze af, omdat het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 zo'n tussenvariant niet kent. Er was geen verplichte toebedeling van klanten door de ACM, dus moest de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden worden voortgezet.

De vorderingen zijn afgewezen.

@desp
Waarvoor dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik
Zit nog tot 4 november met Gas bij Budget energie kan ik de prijzen daarvan dus betwisten aangezien ik nooit een overeenkomst ben aangegaan?
Ben ook vanuit Fenor overgezet naar hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Newbie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:11:
Ik
Zit nog tot 4 november met Gas bij Budget energie kan ik de prijzen daarvan dus betwisten aangezien ik nooit een overeenkomst ben aangegaan?
Hoe dan ook: schakel eventueel rechtsbijstand in als je dat hebt (en laat je dan niet zomaar afzetten). Ik ben geen jurist, maar na het uitpluizen (zie Welkom Energie topic) denk ik dat je een grote kans hebt. Maar het zit wel in juridische details, iets verkeerd insteken vanuit jou kant kan verkeerde consequenties hebben voor een rechtsgang namelijk.

Grote kans is dat het neerkomt op onvolledige informatievoorziening, waardoor het contract nietig kan worden verklaard, wat zelfs positiever is dan voortzetting van ne Fenor contract. De vraag is of een rechter mee gaat met gratis levering over de hele periode...

Maar kort, ja, er zit wel heel wat potentie in, maar doe het niet zonder genoeg juridische kennis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijgenweis
Newbie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:11:
Ik
Ik denk zelfs dat iedere Fenorklant die 30-12-2021 over ging naar Budget al zijn betalingen aan Budget kan terugvragen bij de bank [MOI], want de incassomachtiging die aan Fenor was gegeven is niet overdraagbaar.
(Tenzij je Budget expliciet gemachtigd hebt.)

Dat heeft als voordeel dat Budget naar de rechter moet stappen en aantonen dat ze in haar recht staat.
De klant kan dan rustig afwachten / alleen netjes reageren op stroom aanmaningen.

Aanpasssing 24-10 :
Het veiligst is uit te rekenen wat je met de Fenor-tarieven zou moeten betalen en dat gedeelte niet Moi-en.

[ Voor 8% gewijzigd door ijgenweis op 24-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Aanpassing in mijn oorspronkelijke reactie. Zie: desp in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"
GENETX schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:56:
[...]
nietig kan worden verklaard,
Het gaat om vernietiging. Dat lijkt geen verschil te maken, maar nietigheid of vernietigbaarheid zijn verschillende dingen.

Een nietige overeenkomst of deel daarvan kon nooit bestaan hebben. Een opzegtermijn voor een huurder van een huurwoning van meer dan vier maanden is nietig op grond van art. 7:271 lid 5 en 7 BW als art. 7:271 BW van toepassing is (dat is meestal het geval). Een rechter moet dus altijd concluderen dat die vier maanden niet mogelijk waren, ook als er geen beroep op wordt gedaan door de huurder.

Een vernietiging kan plaatsvinden, maar dat hoeft niet. Een overeenkomst met een vernietigbaar element kan ook blijven voortbestaan als beide partijen daar geen probleem mee hebben. In dit geval (consumentenovereenkomst) was de rechter echter verplicht om ambtshalve (uit eigen beweging dus) na te gaan of er sprake was van de mogelijkheid tot vernietiging. En dat is vervolgens gedeeltelijk gedaan.
De vraag is of een rechter mee gaat met gratis levering over de hele periode...
Waarschijnlijk niet. Zie art. 3:53 BW. Een voordeel kan in mindering worden gebracht. Geen gratis energie vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 23-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:15
interessante en mogelijk nuttige uitspraak van de kantonrechter.

https://www.bnr.nl/nieuws...mag-niet-duurder-uit-zijn

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Het zit een beetje verstopt in dit topic, maar die zijn (meervoud) dit weekend besproken:

ijgenweis in "Afhandeling faillissement FENOR Energie"

Zie vooral ook de uitgebreide discussie in het WE topic, voor zover je door die vele reacties heen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 23:55

basdej

OutSystems Consultant

Topicstarter
Betekent dat dat we eventueel een claim kunnen indienen bij budget energie voor te hoge kosten?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
proberen kan altijd (ik heb iig een klacht ingediend), gaat in mijn geval om totaal 121 euro dus te overzien.

verwacht er niks van (ook gezien het gedoe rondom salderingsregels en hoe budget energie daarmee omgaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 20:54
Interessant, ik ben toen Fenor failliet ging ook overgegaan naar BE in jan 2022
Het contract met Fenor zou anders tot ergens in juli 2022 lopen, wil dat zeggen dat ze die stroomtarieven moeten respecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
Emcee schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:42:
Interessant, ik ben toen Fenor failliet ging ook overgegaan naar BE in jan 2022
Het contract met Fenor zou anders tot ergens in juli 2022 lopen, wil dat zeggen dat ze die stroomtarieven moeten respecteren?
Ja, BE had de prijzen (en overige voorwaarden) van Fenor moeten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
Zoals verwacht een afwijzend antwoord van budget energie.
Onlangs heeft u een klacht ingediend over uw leveringstarieven bij Budget Energie na de overname van de levering van Fenor. In deze e-mail geef ik u graag mijn reactie op uw klacht.

Uw klacht
U geeft aan niet akkoord te gaan met de tariefwijzigingen van Budget Energie, omdat Budget Energie de gemaakte tariefafspraken in de leveringsovereenkomst tussen u en Fenor had moeten respecteren en van toepassing had moeten verklaren op de leveringsovereenkomst tussen u en Budget Energie. U vraagt om een aanpassing van de tarieven met terugwerkende kracht.

Overname klantenbestand failliete energieleverancier
In geval van een faillissement van een energieleverancier bestaat er een wettelijke regeling waaruit voortvloeit dat het betreffende klantenbestand wordt overgenomen door een nieuwe energieleverancier. Als gevolg hiervan komt er een nieuw contract tot stand tussen de klant en de nieuwe energieleverancier.

In uw geval hebben wij deze wettelijke regeling gevolgd en u een nieuwe leveringsovereenkomst met bijbehorende tarieven aangeboden Er gold een maximale opzegtermijn van 30 dagen. Hier heeft Budget Energie u niet aan gehouden, het stond u vrij om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Discussie
Na de rechterlijke uitspraak inzake de overname van het klantbestand van Flexenergie door Innova is onlangs discussie ontstaan over de leveringstarieven die gehanteerd moeten worden bij een overname van het klantenbestand van een failliete energieleverancier. In de individuele zaak waar u naar verwijst heeft de rechter geoordeeld dat er geen sprake is van een nieuw contract en de oude leveringstarieven gehanteerd moeten worden. Budget Energie betwist deze uitspraak. Hoger beroep hiertegen staat ook nog open. Er zijn dan ook geen rechten te ontlenen aan de uitspraak. Ook de ACM bestudeert de uitspraak op dit moment nog.

Geen aanpassing met terugwerkende kracht
Budget Energie past uw leveringstarieven niet met terugwerkende kracht aan. Tijdens de overname heeft Budget Energie zich gehouden aan de geldende wet- en regelgeving.

Tot slot
Ik vertrouw erop dat uw klacht op deze manier duidelijk is beantwoord. Uw klacht zal worden gesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
De hoofdvordering in de eerste uitspraak betrof €194,37 met nevenvordering(en).

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:263
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6001

De hoofdvordering in de tweede uitspraak betrof €1.267,29 met nevenvordering(en).

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBAMS:2022:264
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:6000

Voor een hoger beroep moet de vordering in eerste aanleg hoger zijn dan €1750. Gezien de genoemde bedragen in de vonnissen betwijfel ik of hoger beroep wel mogelijk is o.b.v. wat er staat bepaald in art. 332 Rv.

Ook een cassatieberoep bij de Hoge Raad op initiatief van de eiser lijkt niet mogelijk, gezien de strenge eisen die daaraan verbonden zijn in art. 80 RO.

Er komt dus waarschijnlijk geen hoger beroep, zelfs al zou de eiser dat willen. In theorie kan de procureur-generaal bij de Hoge Raad nog wel een cassatieverzoek in het belang der wet vorderen, maar dat moet eerst langs de commissie cassatie in het belang der wet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
Vervolg van 13-10-2022

Op 20 oktober toch een belachelijke reactie van het deurwaarderskantoor.
Hilversum, 20 oktober 2022

Geachte mevrouw/mijnheer,

Met dank voor uw mail, welke wij in goede orde hebben mogen ontvangen.

U stelt dat u BudgetEnergie geen opdracht heeft gegeven om te starten met de levering van elektriciteit aan het adres (adres) De levering is gestart nadat er een aanmeldproces is doorlopen en uiteindelijk akkoord is gegeven op de algemene voorwaarden, actievoorwaarden, tarieven en de automatische incasso. De welkomstemail is verstuurd naar het adres waarmee u thans mailt. Wij gaan er dan ook vanuit dat deze mail u heeft mogen bereiken.
Tevens bent u in de gelegenheid gesteld om binnen veertien (14) dagen na het ontvangen van de welkomstmail op het opgegeven e-mailadres gebruik te maken van het herroepingsrecht.

U heeft tijdens de duur van de overeenkomst energie geleverd gekregen, de termijnnota’s hiervoor ad. €39,00 per maand heeft u voldaan. Echter, uit de door u opgegeven meterstanden is gebleken dat er meer energie is verbruikt dan waar middels de termijnnota’s voor is betaald. Derhalve blijft er een bedrag van €137,88 aan geleverde energie te vorderen.

Doordat u niet binnen de aangegeven termijn aan uw betalingsverplichting heeft voldaan, bent u in verzuim gekomen. Vanaf het moment van het intreden van het verzuim wordt de wettelijke rente over de hoofdsom gevorderd. In uw geval betreft het 2% per jaar over het bedrag €137,88.

De buitengerechtelijke incassokosten zijn verschuldigd nadat de termijn van de zogenaamde ‘Wik”brief is verstreken. Deze heeft u 16-03-2022 van Budget Thuis mogen ontvangen. Aangezien er niet is voldaan binnen de daarin gestelde termijn is inmiddels een bedrag van € 40,00 aan buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd.

De vordering is derhalve als volgt te specificeren.
Hoofdsom voor titel € 137,88
Verzuimrente € 1,07
Incassokosten € 40,00
Gereserveerde rente € 0,63
-------------------------
Saldo € 179,58
=============
Bij uitblijven van betaling hebben wij opdracht gekregen over te gaan tot dagvaarden. Aan een gerechtelijke procedure zitten (hoge) kosten verbonden, de rechter kan oordelen dat u deze kosten moet voldoen. U kunt dit voorkomen door de betaling van het bovenstaande bedrag uiterlijk binnen 14 dagen na vandaag aan ons te voldoen. Ons rekeningnummer is NL (nummer). Vermeld bij uw betaling dossiernummer (nummer).

Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Oud Fenor-klanten weten dat er geen “aanmeldproces” is doorlopen bij BE en ik weet dat ik geen akkoord heb gegeven op de algemene voorwaarden, actievoorwaarden, tarieven en de automatische incasso.
En omdat ik geen overeenkomst ben aangegaan, kan ik die ook niet binnen 14 dagen herroepen.

Ik vond het zo belachelijk, dat ik het volgende mailtje maar heb gestuurd.

Misschien moet u toch eerst even alle stukken en alle voorafgaande communicatie over deze zaak met aandacht doorlezen.
En neem de toepasselijke wetten er dan ook even bij.

Ik zie de gerechtelijke procedure met vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

ijgenweis
gevolgd op 11-11 door :
Geachte mijnheer ( Gerechtsdeurwaarder ),

heeft u intussen alle e-mail verkeer tussen uw opdrachtgever en mij ontvangen?
Zo ja, dan kunt u zien dat uw veronderstelling dat "De levering is gestart nadat er een aanmeldproces is doorlopen en uiteindelijk akkoord is gegeven op de algemene voorwaarden, actievoorwaarden, tarieven en de automatische incasso." niet juist is.
En u weet ongetwijfeld ook dat uw opdrachtgever moet aantonen dat de "welkomstemail" mij heeft bereikt.
Maar ook dat een welkomstemail zomaar gestuurd kan worden, ook zonder dat aanbod en aanvaarding heeft plaatsgevonden.
En dat een niet aangegane overeenkomst niet bestaat, dus ook niet herroepen kan worden.
En hoe het komt dat ik wel termijnbedragen heb betaald, maar niet de eindnota.
En dat ik op 16-3-2022 van Budget Thuis geen "Wik"brief heb ontvangen.
En in mijn e-mail aan u, ruim 3 maanden terug, op 9 augustus 2022, was u ook al op een aantal zaken gewezen.

Ik zie nog steeds de gerechtelijke procedure met vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

ijgenweis
Daar kwam op 14-11 het volgende bericht op:
Goedemiddag,

Uw berichten zijn in goede orde ontvangen.

Wij zijn in afwachting van een reactie van onze opdrachtgever waarna wij u inhoudelijk nader zullen berichten.
Vooralsnog kunnen wij niet aangeven wanneer u van ons de reactie kunt verwachten. Uiteraard verneemt u eerst inhoudelijk van ons alvorens wij een evt. dagvaarding aan u uitbrengen.
Ervan uitgaande u hiermee -vooralsnog- voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijkegroet,

( Medewerker )
Dat direct maar weer beantwoord met:
Geachte ( Medewerker ) en mijnheer ( Gerechtsdeurwaarder ),

dit kan toch niet!

Ik kreeg op 3 augustus een aankondiging dagvaarding met de datum 28 juli en die is er nog steeds niet.
En u weet ook nog niet of en wanneer die wel komt.

Dit lijkt meer op treitergedrag dan op uitvoering van de taak van een deurwaarder.
Ik blijf niet bezig om dit soort gedoe te beantwoorden. Dus of stop de zaak of schiet op.

Desondanks, met vriendelijke groet,

ijgenweis
En gisteren een klacht ingediend bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders, als volgt:
Ik ontving op 3 augustus 2022 per gewone post de brief “aankondiging dagvaarding” zonder dossiernummer, ondertekend door ( Gerechtsdeurwaarder ), Gerechtsdeurwaarder. (Bijlage 1). Daarin werd gesteld dat Budget Energie hem opdracht had gegeven mij te dagvaarden. (Tot op heden is die nog niet uitgebracht).

Ik heb kort inhoudelijk gereageerd per email op 9 augustus.

Daarop ontving ik een reactie van Budget Energie - niet van de deurwaarder - met o.a. : "Anders zien wij ons genoodzaakt het dossier volledig over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder."

Het dossier was dus niet overgedragen en toch werd gedreigd met een dagvaarding en hoge kosten van een procedure. Daarom de eerste klacht van 23-9-2022. (Bijlage 2).

De deurwaarder reageerde op 4-10 dat het een z.g. profitletter betrof en verwees naar de bestuursregel van de KBVG. (Bijlage 3).

Ik heb geconstateerd dat de “aankondiging dagvaarding” niet aan die Bestuursregel Profitletters voldeed en heb daarom “Klacht twee” ingediend op 7 oktober (Bijlage 4). (Daarop is geen inhoudelijke reactie gekomen). De klachten betreffen:
• het zou een “aankondiging dagvaarding” zijn terwijl het om een “sommatiebrief” (1) blijkt te gaan.
• de ‘deurwaarder schreef’ dat hij van Budget Energie opdracht had gekregen om mij te dagvaarden; dat is in strijd met het kenmerk van een profitletter (2) .
• ‘hij schreef’: “Omdat dit voor u een kostbare procedure is, […] ”.
Hij oefent daarmee oneigenlijke druk uit door een onjuiste situatie te presenteren van wat niet op voorhand vaststaat. Dit is een directe schending van het bepaalde in artikel 8 van de Verordening beroeps- en gedragsregels gerechtsdeurwaarders.
• hij schreef “uw schuld direct aan Budget Energie te voldoen”. Dat is niet juist, dat moet aan de deurwaarder gebeuren, het is immers een reactie op de brief (3) .
• de deurwaarder heeft zelf niet gereageerd op mijn email van 9 augustus ‘reactie op de brief’, dat deed Budget Energie.
• hij schreef niet (4) dat ik de mogelijkheid had binnen de betalingstermijn gemotiveerd verweer te voeren als ik het niet met de vordering eens ben.

Overigens vind ik het instrument profitletter niet kunnen. De gerechtsdeurwaarder werkt zo mee aan valsheid in geschrifte door de (toekomstige) opdrachtgever.

ijgenweis

1) Inleiding Bestuursregel Profitletters: een op het briefpapier van de gerechtsdeurwaarder gestelde sommatiebrief
2) Toelichting bij Bestuursregel Profitletters: Kenmerkend daarbij is dat de gerechtsdeurwaarder géén opdracht heeft tot invordering, noch een dossier heeft aangelegd, maar de sommatie stuurt als éénmalige dienst voor de opdrachtgever.
3) Voorwaarde 3 Bestuursregel Profitletters: reacties op de brief zelf in ontvangst neemt en afhandelt (dat wil zeggen dat de gerechtsdeurwaarder de communicatie daarover niet aan de opdrachtgever of derden overlaat);
4) Voorwaarde 4 Bestuursregel Profitletters.
Wordt vervolgd.

PS:
mjjveldt schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:22:
Zoals verwacht een afwijzend antwoord van budget energie.

[...]
Ik denk niet dat er nog een rechtszaak van komt, want dan weten alle BE-klanten hier dat de Fenor-voorwaarden bleven gelden met de veel lagere tarieven. Dan kunnen ze dit soort antwoorden niet meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
ijgenweis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:39:
Vervolg van 13-10-2022

Op 20 oktober toch een belachelijke reactie van het deurwaarderskantoor.
Ik kan alleen maar zeggen hulde dat je het zo lang volhoud!

Het is dat ik er de energie niet in wil steken.
Achteraf was dit wel een leuke geweest.
Ik heb ze zelf op 27-01-22 een e-mail gestuurd dat ik de toegestuurde leveringsvoorwaarden & algemene voorwaarden niet accepteer met uitdrukkelijk artikel 10 nogmaals specifiek benoemd. Zoals op al het éénrichtings-mailverkeer, kreeg je daar natuurlijk nooit een reactie op.

Ze stellen ook zelf in de leveringsovereenkomst dat ze gelden overwegende dat:
- u klant wilt worden........... en daar gingen wel al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen de Vries
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 13:42
Heeft iemand de jaarnota van 2022 al ontvangen en gecontroleerd? Ik lees daarop het vastgezette gastarief (in mijn geval t/m 15-2-2022) niet terug. Ik heb contact gezocht via Budget Energie maar die hebben op het moment een storing.

Update: ik zie op de jaarnota staan dat een gemiddeld gastarief gebruikt is. Dan kan het wel kloppen, is alleen lastig controleren.

[ Voor 22% gewijzigd door Harmen de Vries op 11-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunderfield
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Kun jij doorrekenen of er een gemiddeld gastarief is gebruikt over je gebruik per tarief of hebben ze de tarieven gewoon bij elkaar opgeteld zonder de meterstanden te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen de Vries
Sunderfield schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:05:
Kun jij doorrekenen of er een gemiddeld gastarief is gebruikt over je gebruik per tarief of hebben ze de tarieven gewoon bij elkaar opgeteld zonder de meterstanden te bekijken?
Op de jaarnota staat één tarief (het gemiddelde tarief dus) en dat x het totale verbruik. Of ze naar de meterstanden hebben gekeken kan ik daar niet uit opmaken. Op de facturen van de termijnbedragen staan geen tarieven dus ook daar kan ik het niet uit opmaken. Ik zou eventueel een rekensommetje voor mezelf kunnen maken en dan kijken of het ongeveer klopt. Transparantie ontbreekt bij Budget Energie op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunderfield
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Ik zal zelf ook een berekening maken als mijn jaarrekening komt. Op 1-1 ben ik overgestapt dus dat zou ieder moment kunnen zijn.

Aan de andere kant gaf hun omgeving al sinds september al aan dat ik geen contract met BE had (lossen we binnen korte tijd op, nee we kunnen geen termijn geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 18:18
Harmen de Vries schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Op de jaarnota staat één tarief (het gemiddelde tarief dus) en dat x het totale verbruik. Of ze naar de meterstanden hebben gekeken kan ik daar niet uit opmaken. Op de facturen van de termijnbedragen staan geen tarieven dus ook daar kan ik het niet uit opmaken. Ik zou eventueel een rekensommetje voor mezelf kunnen maken en dan kijken of het ongeveer klopt. Transparantie ontbreekt bij Budget Energie op deze manier.
Als het goed is kan je op de site onder “mijn facturen” bij de jaarnota de specificatie los downloaden. Bij mij lijkt het tot zover wel allemaal te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9q_-blP3dUHqBQ5II1ZyEBkxl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGepgk31tk6rwV0Gte7RDK9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 20:49
Mijn gemiddelde prijs heb ik als volgt doorgerekend.
verbruik januari * tarief jan +verbruik febr * tarief febr. enz.
€775,091
Dit is puur verbruik excl. transport en vaste leveringskosten
Gedeeld door totaalverbruik kom ik dan op een m3 tarief van €1,31149088 (gemiddeld)

Budget rekent met gemiddelde van de tarieven als gecommuniceerd zonder rekening te houden met maandverbruik lijkt het ze komen namelijk met een gemiddeld tarief van €1,26009

Wel heeft men op één of andere manier een ander verbruik genoteerd dan ik op m'n foto's heb... 591m3 versus 634 m3 door budget...

Als ik dit vergelijk qua kosten:
Officiele rekening zou zoals bovenstaand €775,091 moeten zijn...
591*1.311 = €774,80
591*1.26009= €744,71
634*1.26009 = €798,89

Aangezien netbeheerkosten gelijk blijven net zoals de vaste leveringskosten blijk ik nu maximaal 30 euro mis te lopen doordat men een hoger verbruik heeft genoteerd.
Als registratie moeilijk is... moet ik ze dan alweer informeren... 8)7
aan de andere kant heb ik nu als het goed is een verbruik wat goedkoper wordt als ik tenminste m'n daadwerkelijke verbruik juist registreerde...
Ondanks de afwijking ga ik niet hemel en aarde bewegen voor een kuub waarde mis per maand...

[ Voor 30% gewijzigd door WimOBL op 13-01-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:48
Mag ik vragen waar jullie online inloggen voor deze overzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimOBL
via je mail kun je doorklikken of via mijn.budgetenergie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen de Vries
Plisson schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Als het goed is kan je op de site onder “mijn facturen” bij de jaarnota de specificatie los downloaden. Bij mij lijkt het tot zover wel allemaal te kloppen.

[Afbeelding]
Ah, dank voor de tip! Dat wisten de chatmedewerkers mij niet te vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen de Vries op 16-01-2023 12:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
ijgenweis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:39:
Vervolg van 13-10-2022

Ik denk niet dat er nog een rechtszaak van komt, want dan weten alle BE-klanten hier dat de Fenor-voorwaarden bleven gelden met de veel lagere tarieven. Dan kunnen ze dit soort antwoorden niet meer geven.
Verkeerd gedacht. Ik kreeg 16-1 de dagvaarding om op 15-2 op te komen dagen.
Ben nu met het verweerschrift bezig.
Ik ga er nu van uit dat BE geen switch mocht maken omdat er geen leveringsovereenkomsten waren op 30-12-2021. (oude niet overgenomen en geen nieuwe aangegaan).

Als dat verweerschrift ergens op begint te lijken komt dat hier voor tips en commentaar, voordat ik 'm instuur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijgenweis
beste tweakers,

Nu zoals verzonden
IN CONVENTIE EN RECONVENTIE

Gedaagde ijgenweis doet eerbiedig zeggen en concluderen voor antwoord als volgt.:
• Gedaagde ontkent alles wat eiser, ( Budget Thuis B.V.), bij inleidende dagvaarding stelt voor zover een en ander hierna niet uitdrukkelijk erkend wordt.
• Meer specifiek zal gedaagde ingaan op eisers stellingen in § VI : Reactie op dagvaarding.
• Gedaagde biedt aan zijn stellingen met alle middelen rechtens te bewijzen.

Inleiding
Gedaagde in conventie ( hierna: ik ) betwist de vorderingen.

Eiser deed zich voor als mijn energieleverancier terwijl zij geen leveringsovereenkomst met mij had.
Ik ben met eiser geen overeenkomst aangegaan en heb ook niemand gemachtigd dit namens mij te doen.

De enige overeenkomst die er had kunnen zijn, zou de voortzetting door eiser van de leveringsovereenkomst tussen FENOR Energie en mij zijn geweest. Dat is waar ik tot 16-3-2022 van uit ging.
Maar eiser heeft n.a.v. mijn eerste bezwaar op de eindafrekening laten weten:
We hebben alle klanten overgenomen van FENOR omdat FENOR failliet was gegaan.
De overeenkomsten hebben wij niet meegenomen
.” ( productie A ; E-mail 16-3-2022 ).
Dus die overeenkomst bestond ook niet ( meer ).

Mocht er door een mij onbekende oorzaak toch een overeenkomst zijn geweest tussen eiser en mij, dan verzoek ik u die overeenkomst nietig te verklaren dan wel te vernietigen wegens strijd met de goede zeden, strijd met dwingende wetsbepalingen, oneerlijke handelspraktijk en/of strijd met het consumenten-recht.

Eis in reconventie:
Eiser in conventie dient de onverschuldigde voorschotbetalingen terug te betalen inclusief wettelijke ren-te en incassokosten.

Gebruikte afkortingen :
Elektriciteitswet 1998 : E-wet
Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 : Besluit-Lz
Informatiecode elektriciteit en gas : informatiecode
De Autoriteit Consument en Markt : ACM
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE LEVERING VAN ELEKTRICITEIT EN GAS AAN KLEINVERBRUIKERS 2017 ( Productie B ; Overeenkomst FENOR + ALV) : ALV

Ik gebruik voor producties een letter (en blz. nr.) ter onderscheiding van de genummerde producties van eiser.

Inhoud:
§ I Verweer Primair Blz. 3
§ II Verweer Subsidiair Blz. 4
§ III Buitengerechtelijke incassokosten Blz. 5
§ IV Conclusie met ondertekening Blz. 5
§ V Feiten Blz. 6
§ VI Reactie op dagvaarding Blz. 12
§ VII Producties A t/m H

§ I Verweer Primair :
Ik betwist de vordering. Er is geen leveringsovereenkomst en geen grond voor de vordering.
Ik ben consument en kleinverbruiker van elektriciteit.
Eiser heeft zich aan mij opgedrongen als energieleverancier, zonder over een leveringsovereenkomst met mij te beschikken. Eiser noemt dat in de dagvaarding “energieleverantie waarborgen” .
Energieleverantie waarborgen” is niet de taak van eiser als zij geen overeenkomst met de aangeslotene heeft. Het is zelfs verboden ( Art. 8.5 Wet handhaving consumentenbescherming ) als het een consument betreft, zoals ik.

a. Tussen eiser en mij bestond geen leveringsovereenkomst, omdat ik die niet ben aangegaan (§V Feiten nr.1 )
en omdat eiser die ook niet van de failliet van FENOR heeft overgenomen (§V Feiten nr. 20 , productie A)
en omdat uit ongevraagde levering geen overeenkomst ontstaat.
Ik heb eiser niet om een aanbod of levering gevraagd en heb ook geen overeenkomstaanbod geaccepteerd.

b. Op grond van art. 55 van de E-wet is de Informatiecode elektriciteit en gas (informatiecode) vastgesteld.
Art. 3.1.1.1 daarvan bepaalt:
“Op grond van de leveringsovereenkomst met de desbetreffende kleinverbruiker stuurt de nieuwe leverancier één werkdag voor de switchdatum namens deze aangeslotene een switchmelding naar de regionale netbeheerder.”
Eiser heeft zonder leveringsovereenkomst toch de switchmelding gedaan en daarmee de informatiecode en E-wet overtreden. Daarvoor is eiser zelf verantwoordelijk en ook voor de gevolgen zoals o.a. de kosten van de ongevraagde levering van energie, de bijbehorende belastingen en opslagen en de overige kosten.
De ACM zou op grond van artikel 77i lid 1 b E-wet eiser voor de switchmelding zonder leveringsovereenkomst van de ca. 35.000 kleinverbruikers van FENOR een boete kunnen opleggen, maar houd eiser (nog) de hand boven het hoofd.

c. Zonder leveringsovereenkomst is de levering van elektriciteit aan consumenten niet toegestaan (Art. 8.5 Wet handhaving consumentenbescherming ) en op grond van art. 6:193i onderdeel f BW agressief en verboden.
Op grond van art. 7:7 lid 2 BW is er voor consumenten geen betalingsverplichting voor ongevraagde levering.

d. Op grond van artikel 7:7 lid 2 BW ontstaat er voor consumenten geen betalingsverplichting voor het leveren van (in dit geval) energie, indien deze niet om levering heeft gevraagd. Het uitblijven van een reactie van de consument op de ongevraagde levering wordt niet als aanvaarding aangemerkt. In de Memorie van Toelichting wordt opgemerkt dat de zinsnede “geen verplichting tot betaling ontstaat” elke vorm van vergoeding bestrijkt, in welke vorm dan ook, wanneer een consument te maken krijgt met een ongevraagde levering, dat evenmin op een andere rechtsgrond, zoals onverschuldigde betaling (6:203 BW) of ongerechtvaardigde verrijking (artikel 6:212 BW) een betalingsverplichting kan ontstaan, voor zover deze is te herleiden tot de geleverde zaken of de verrichte diensten en dat dit betekent dat de verrichte diensten jegens de consument om niet zijn verricht. (Kamerstukken II 2012/13, 33520, 3, p. 58). De enkele omstandigheid dat eisende partij energie aan gedaagde partij heeft geleverd levert daarom geen betalingsverplichting op. (Bron : ECLI:NL:RBNNE:2021:1189).

e. De overdracht van het bestand aan kleinverbruikers volgens art. 2 lid 5 Besluit-Lz, zoals hier het geval,
( productie C: Besluit met kenmerk ACM/UIT/568263, randnummer 3 ) geeft de ontvangende vergunninghouder niet van rechtswege de vrijheid om eigen voorwaarden op te leggen ( zoals bij evenredige verdeling volgens het lid 6 ) maar voorziet slechts in een nieuwe wederpartij voor de bestaande overeenkomsten.
Dan moeten die overeenkomsten natuurlijk wel ‘meegenomen’ en nagekomen worden. Dat is hier niet het geval.
Het ‘meenemen’ van de overeenkomst is niet verplicht, althans het Besluit-Lz vermeldt dat niet.

f. Art. 2 lid 5 Besluit-Lz schort de consument-beschermende wetten en regels niet op.

g. De betalingen van de termijnbedragen januari en februari kunnen niet worden opgevat als (stilzwijgende) acceptatie van een nieuwe leveringsovereenkomst, maar alleen als de nakoming van wat met FENOR was overeengekomen, in de veronderstelling dat eiser de leveringsovereenkomsten van FENOR voortzette door de overdracht door de curator volgens art. 37 Faillissementswet en art. 6:159 BW, waarvoor ik vooraf toestemming had gegeven mits de gemaakte afspraken blijven gelden. (art.2.11 ALV).
De hoogte van de termijnbedragen steunt die veronderstelling, want gezien de hogere tarieven van eiser hadden de termijnbedragen onder haar voorwaarden aanmerkelijk hoger moeten uitvallen. (zie ook §V Feiten nr.11 d)
Ter indicatie: 40 (winter)dagen levering kostte volgens de betwiste eindnota € 210, 88 ( € 5,27 / dag ),
daarentegen de 2 maanden = 59 dagen voorschot bedroegen samen € 73,- ( € 1,24 / dag ).

h. Nu eiser de overeenkomst van FENOR niet ‘meenam’, bleef deze bij de failliet achter en is door het intrekken van de vergunning op 31-12-2021 ( productie C: Besluit met kenmerk ACM/UIT/568263, randnummer 4 ) in samenhang met art. 2.12 ALV geëindigd. Er kunnen daarom niet alsnog rechten aan ontleend worden.

j. Zonder betalingsverplichting waren de voorschotbetalingen onverschuldigd en dient eiser deze inclusief wettelijke rente en incassokosten terug te betalen.

§ II Verweer Subsidiair :
In het geval de door eiser veronderstelde leveringsovereenkomst toch bestond verzoek ik om nietigverklaring dan wel vernietiging daarvan op grond van artikel 3:40 lid 2 jo. 3:41 BW. wegens strijd met de goede zeden en strijd met de wet.
Strijd met de goede zeden; omdat de ex-FENOR-klanten gedwongen meebetalen aan de aankoopkosten van hun gegevens (samen € 4.355.274,-) in de speciale tarieven die voor hen gelden bovenop de al hogere marktprijzen. Dat om eiser aan meer klanten te helpen dan zij bij de evenredige verdeling (art.2 lid 6 Besluit-Lz ) zou krijgen?
En omdat het belang van de failliet geen contracts-dwang rechtvaardigt.

Strijd met de wet, omdat :
k. eiser niet heeft voldaan aan de precontractuele informatieplichten van art. 6:230m en 6:230 t/m 6:230v BW en art.95b lid 1 E-Wet en art. 95m E-Wet en de verplichte informatie is niet ( ook niet later ) allemaal op een duurzame gegevensdrager verstrekt waar dat is voorgeschreven.
Eisers bewering ( Dagvaarding blz.2 alinea 8 ) dat “De energieovereenkomst is gesloten buiten de verkoopruimte van eiseres.” en dat eiser “aan de verplichtingen zoals genoemd in de artikel 6:230m en 6:230 t/m 6:230v BW heeft voldaan ( productie: 3 toelichting )“ is niet waar.
Er is geen overeenkomst gesloten en er is voor levering geen informatie verstrekt.

k1. voor aanvang levering op 30-12-2021 was er geen communicatie tussen eiser en mij,

k2. in de e-mail van 30-12-2021 meldt eiser “Wij nemen alle klanten van FENOR over.”. Dat blijkt geen duidelijke taal ( art. 95m lid 1 en 3), want of de overeenkomst van FENOR wel meegaat of niet blijft in het midden.
In gewone mensentaal is ‘klant’ = klantgegevens + overeenkomst.

k3. de e-mail van 30-12-2021 bevat geen adres, geen toegankelijk e-mailadres, geen internetsite en geen vergunninghouder-gegevens (art. 95m 2e lid). ( eiser was toen zelf geen vergunninghouder voor levering aan kleinverbruikers. Bron: lijst vergunninghouders ACM ). NutsServices B.V. is in de e-mail niet genoemd.

k4. de tariefinformatie en voorwaarden waren niet vooraf bekend, ( art. 95m lid 1 E-Wet).
Niet voor aanvang levering (30-12-2021) en niet voor het “ingangsmoment : vandaag” (5-1-2022) genoemd in §3 van de veronderstelde leveringsovereenkomst ( productie: 2 welkomstbrief met overeenkomst ).
De veronderstelde overeenkomst is alleen daarom al vernietigbaar. (art. 95m lid 4 E-Wet )

k5. er was geen tariefinformatie voor december en februari, (art. 95m lid 1 E-Wet.)

k6. de tarieven zijn niet eenduidig. Er staat b.v. eerst “Vaste leveringskosten staan los van uw verbruik en worden per gehele maand per aansluiting van gas en/of elektriciteit in rekening gebracht” en vervolgens “Wij berekenen de vaste leveringskosten per gehele kalendermaand, ook als u maar een gedeelte van de maand klant bent”.
Is het nu maand of kalendermaand? ( art. 95m lid 1 E-Wet ).

k7. de ingangsdatum is niet eenduidig. Is het 5-1-2022 zoals in de veronderstelde overeenkomst of de 30-12-2021, zoals in de 1e welkomstmail? De eindnota gaat van 30-12-2021 uit ( art. 95m lid 1 E-Wet).

k8. de 31 of 32 dagen (30 december tot of t/m 30 januari) die eiser als opzegtermijn vorderde (Productie D) is in strijd met art. 95m lid 7 E-wet, dat bepaalt een termijn van maximaal 30 dagen.
De veronderstelde overeenkomst is alleen daarom al vernietigbaar. (art. 95m lid 4 E-Wet )

§ III De buitengerechtelijke incassokosten:
De buitengerechtelijke incassokosten zijn door eiser onterecht in rekening gebracht, omdat per omgaande inhoudelijk bezwaar is gemaakt tegen de eindafrekening. Die kosten hadden niet gemaakt hoeven worden (6:96 lid 2 BW).
De e-mail van 16-3-2022 kan niet als WIK-brief gelden zoals eiser stelt. De betalingsverplichting was volgens ALV art. 13.1. nog opgeschort door mijn bezwaar. Dat beïnvloed ook eisers renteopgave .

Verantwoording incassokosten in reconventie:
- De pogingen om van eiser een rechtsgeldige grond voor de veronderstelde overeenkomst te vernemen zijn vruchteloos gebleven. Zelfs de dagvaarding geeft nog geen antwoord.
- Daarnaast werd de communicatie met eiser steeds lastiger gemaakt door niet of pas na aandringen op e-mails te reageren en in de ‘ontvangstbevestiging’ te beweren de e-mail niet in behandeling te zullen nemen. En dat terwijl eiser zelf al haar berichten per e-mail toestuurt.
- Als eiser mijn schikkingsvoorstel van 18-3-2022 ( en 31-3-2022 herhaald ) had aanvaard had dat ons allen veel werk en kosten bespaard.

§ IV MET CONCLUSIE:
Dat het U Edelachtbare moge behagen
- zo mogelijk uitvoerbaar bij voorraad,
- eiser niet ontvankelijk te verklaren althans de vorderingen van eiser af te wijzen,
- eiser te veroordelen tot het terugbetalen tegen behoorlijk bewijs van kwijting van de voorschot / termijnbedragen ten bedrage van € 73,00 vermeerderd met € 40,00 buitengerechtelijke kosten en € 1,74 wettelijke rente vanaf de voorschotbetaling t/m 14-01-2023, vermeerderd met wettelijke rente over de hoofdsom ad € 73,00 vanaf 15-01-2023 tot aan de dag der algehele voldoening,
- de kosten van het geding te compenseren in die zin dat ieder der partijen de eigen kosten draagt,
- de uitspraak te publiceren op www.uitspraken.nl t.b.v. lotgenoten.

[ Voor 4% gewijzigd door ijgenweis op 09-02-2023 14:49 . Reden: Nu zoals verzonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-02-2023
@ijgenwijs, ik heb je een PB gestuurd via de messenger hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijgenweis
ijgenweis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:20:
beste tweakers,

Nu zoals verzonden aan de rechtbank

[...]
En hierbij de reactie op de dagvaarding.
§ VI : Reactie op dagvaarding.

50. Algemeen :
Er ontbreekt een verklaring hoe de door eiser veronderstelde leveringsovereenkomst zonder mijn acceptatie rechtsgeldig kon ontstaan.
De dagvaarding bevat maar beperkt correcte feiten, vermoedelijk omdat een correcte dagvaarding niet loont gegeven de beperkte omvang van de vordering. Eiser heeft het met wat knip- en plakwerk afgedaan.

51. Blz. 2. De 4e alinea (Normaliter verloopt …)
Eiser heeft de standaard aanmeldprocedure en gedragingen meermalen in haar dagvaarding opgenomen, terwijl die niet van toepassing zijn in deze situatie. Dat blijkt uit de volgende alinea dat aangeeft:
In dit geval verliep het aanmeldproces anders.”. Er was geen aanmeldproces.

52. Het ging zo: De klantgegevens werden door eiser van de failliet van FENOR gekocht. “De overeenkomsten hebben wij niet meegenomen.” melde eiser mij op 16-3-2022 n.a.v. mijn 1e bezwaar tegen de eindafrekening.
( Productie A ; RE Contactformulier BE. Overig , § V Feiten nr. 20)
Daarmee heeft eiser zich - zonder overeenkomst en zonder informatie vooraf - opgedrongen als leverancier.
( Productie D ; Vanaf 30 december krijgt u stroom van Budget Energie ).
Een aanmeldproces was er niet dus:
* geen bestelknop, geen bestelling, geen geldig stappenplan, geen aanmeldformulier,
* geen link om voor akkoord te klikken, geen vinkje bij de ALV en geen precontractuele informatie,
* “productie: 1 aanmeldproces” en “productie: 3 toelichting ” zijn daarom niet van toepassing,
* “productie: 2 welkomstbrief met overeenkomst” is hooguit een aanbod of conceptovereenkomst, ( zonder acceptatie- of weiger-knop ).
* zonder acceptatie geen overeenkomst, dus ook niets om te herroepen,
* binnen 14 dagen herroepen zou in strijd zijn met wat eiser in de 1e Welkomstmail stelde “Wilt u overstappen? [ …. ] Dit mag wel vanaf 30 januari 2022.” ( Productie D ).
* mijn e-mailadres heeft eiser uit de FENOR-gegevens, niet van mij (tenzij van een eerdere overeenkomst),
* eiser heeft mij niet om een incassomachtiging gevraagd en die heb ik ook niet gegeven,

53. Blz. 2. De 5e alinea laatste zin :” U leest hieronder meer over uw overgang naar Budget Energie
Dat staat wel aangekondigd, maar staat niet in die e-mail. (productie: 2 welkomstbrief met overeenkomst).
Wat nog wél geldig is van het stappenplan of hoe een en ander dan wel verloopt ontbreekt.

54. Blz. 2. De 6e alinea 1e en 2e zin “In dit geval heeft BudgetEnergie namelijk de energieleverantie willen waarborgen nadat Fenor (de voorgaande energieleverancier) failliet is geraakt per 30-12-2021. Eiseres heeft per die datum de energieleverantie overgenomen om te waarborgen dat gedaagde wel energie af kon nemen.
Dat waarborgen is niet waar, omdat:
* De leveringszekerheid hing niet van eiser af. Als eiser de klanten niet had overgenomen had een andere leverancier dat mogelijk gedaan of had art.2 lid 6 Besluit-Lz in werking getreden met de z.g. restverdeling.
* energieleverantie waarborgen is geen taak van eiser als zij geen leveringsovereenkomst heeft,
* FENOR B.V. is op 16 december 2021 failliet gegaan, niet op 30-12-2021.

55. De 6e alinea 3e zin “Tijdens de overgangsperiode welke duurde tot 13-01-2022 […] ” is niet juist.
Alleen de 1e periode van 10 werkdagen gold ( art.2 lid 5 a Besluit-Lz ), dus tot 30-12-2021.
Maar door de foute info van het ACM (§ V Feiten nr. 4) kon ik niet per 30-12 overstappen.

56. De 6e alinea 4e zin “Na ontvangst van het nieuwe energiecontract van eiseres [ … ].
Ik heb geen nieuw energiecontract afgesloten.

57. Blz. 2. De 7e alinea 1e zin “De welkomstmail [ … ] naar het door gedaagde opgegeven e-mailadres [ … ]”.
Ik heb in 2021 en 2022 geen e-mailadres aan eiser opgegeven. Eiser heeft het van FENOR gekocht.
en “alle voorwaarden elektronisch beschikbaar zijn”. Dat is niet waar, getuige productie 2 : Welkomstbrief bovenin bij Bijlagen, daar komen geen ALV en andere voorwaarden bij voor.
De 7e alinea 4e zin “Bij de welkomstmail wordt tevens een kopie van de overeenkomst toegestuurd [ ]”
Ik was geen overeenkomst aangegaan, dus kan daar geen kopie van bij de ‘Welkomstmail’ hebben gezeten.
Het kan alleen een concept of voorstel zijn.

58. Blz. 2. De 8e alinea “De energieovereenkomst is gesloten buiten de verkoopruimte van eiseres.” en “aan de verplichtingen zoals genoemd in de artikel 6:230m en 6:230 t/m 6:230v BW heeft voldaan ( productie: 3 toelichting )“. Dat is niet waar, er is geen overeenkomst gesloten, dus zijn er ook geen verplichtingen.

59. Blz. 2. De 9e alinea “De vordering is mede gebaseerd op algemene voorwaarden [ …. ] ”
Ik ben geen overeenkomst aangegaan, dus eiser kan mij niet aan zijn ALV houden.

60. Blz. 3. De 1e en 2e alinea Niet van toepassing; geen overeenkomst, geen aanmeldproces en geen incassomachtiging.

61. Blz. 3. De 3e alinea laatste regel: “algemene voorwaarden zijn beschikbaar op de website van eiseres waarbij aangevinkt dient te worden [ … ] “ Dat is niet waar, aanvinken komt bij lezen of downloaden niet voor.
én tevens worden de algemene voorwaarden met de welkomstemail aan gedaagde verzonden.”
Dat is niet waar, getuige productie 2 : Welkomstbrief bovenin bij Bijlagen, daar komen geen ALV bij voor.

62. De 5e alinea 1e zin : “Eiseres en gedaagde zijn overeengekomen [ … ]. Dat is niet waar, ik ben niets met eiser overeengekomen.

63. De 5e alinea 2e zin : “Dat termijnbedrag is op grond van [ … ] “.
Het termijnbedrag is onrealistisch laag en heel toevallig de € 39,- zoals overeengekomen met FENOR.
( zie § V Feiten nr. 11 bij d )

64. De 6e alinea Intreden verzuim “De termijn van betaling die voor de voldoening [ ….. ]”
Er is geen betaaltermijn bepaald. De ALV art. 12.6 vermeldt : “Wij laten u weten op welke datum u ons uiterlijk moet betalen en op welk rekeningnummer (IBAN).”, maar de eindnota noch de e-mail vermelden dat.
De e-mail met eindnota die op 10-3 om 9:23 is ontvangen (Brongegevens e-mail) heeft het over “binnen 14 dagen”. De eerste dag is dan 11-3-2022. Dus 15-3-2022 is veel te kort.
Maar bovenal: Al op 10-3-2022 om xxuyy heb ik bezwaar ingediend en om 12uzz nogmaals. (§ V Feiten nr. 17 ) Ik had dus tijdig gemotiveerd bezwaar gemaakt. De betalingsverplichting was daardoor opgeschort volgens eisers ALV art. 13.1. dat luidt: “Bent u het niet eens met een jaarnota of eindnota die wij u sturen? Stuur ons dan schriftelijk of digitaal een bezwaarschrift en geef aan waarom u het niet met deze nota eens bent. Doet u dit binnen de betalingstermijn? En gebruikt u de elektriciteit en/of het gas alleen voor uw huishouden? Dan hoeft u deze nota nog niet te betalen totdat wij een beslissing hebben genomen”.
Het “verzuim” is niet ingetreden op 15-3-2022.

65. Na de cijfers, 1e zin: “De termijnnota's van januari en februari 2022 zijn door gedaagde voldaan
Dat is juist, per iDEAL (§ V Feiten nr. 13 en 14 ) omdat ik toen nog dacht met de FENOR-overeenkomst van doen te hebben.
2e zin : “De eindnota welke automatisch is geïncasseerd per 15-03-2022 is per diezelfde datum door gedaagde gestorneerd.” is niet waar. Eiser is door mij niet gemachtigd, dus kan ook niet geïncasseerd hebben.
per diezelfde datum door gedaagde gestorneerd.” is niet waar, ik heb niet gestorneerd. Bewijs a.u.b..
Er ging waarschijnlijk intern bij eiser iets mis op 8-3-2022, getuige de brief van het 2e incassobureau dat vermeldt: Factuur specificatie:
factuurdatum factuurnummer factuurbedrag
08/03/2022 nummer1/ nummer2 € 137,88
08/03/2022 nummer1/ nummer3 € 137,88-
08/03/2022 nummer1/ nummer4 € 137,88

66. Blz. 3. De laatste alinea: “De overeenkomst is aangegaan voor electra voor een periode van drie jaar [ ... ]”
Ik ben geen overeenkomst aangegaan en drie jaar ? waar komt dat vandaan ? en waarom dan geen boete ?

67. Blz. 4 Verantwoording incassokosten :
2e zin : “Deze pogingen om gedaagde tot betaling te bewegen zijn door het ontbreken van een reactie dan wel algehele betaling vruchteloos gebleken
Dat ik niet gereageerd zou hebben is niet waar. Zie voor de ware toedracht a.u.b. mijn § V Feiten.
waardoor eiseres zich genoodzaakt heeft gezien de vordering over te dragen aan haar incassogemachtigde. ”
De overdracht zou aan de gerechtsdeurwaarder zijn om te dagvaarden. (productie: 6 laatst blad). Dat deze er zelf weer een hele incasso-routine op los laat, is niet gerechtvaardigd. Buitengerechtelijke incassokosten zijn onterecht, omdat direct al inhoudelijk bezwaar is gemaakt tegen de eindafrekening. De werkzaamheden en kosten hadden daarom niet gedaan en gemaakt hoeven worden (6:96 lid 2 BW). Zowel eiser ( op 9-6-2022 ) als de gerechtsdeurwaarder ( op 9-8-2022 ) zijn daarop gewezen.
3e zin : “Alvorens [ …. ] op 16-03-2022 schriftelijk tot betaling gemaand.”
Op 16-3-2022 had eiser nog niet op mijn bezwaar gereageerd, dus toen gold de opschorting van de betaalplicht nog (art. 13.1. ALV). Als WlK-sommatie kan die e-mail dus niet gelden.
Verantwoording incassokosten 2e alinea : “Volledigheidshalve: Het e-mailadres is door gedaagde zelf opgegeven.” Dat is niet waar, mijn e-mailadres heeft eiser uit de FENOR-gegevens, niet van mij ( tenzij van een eerdere overeenkomst in 2018, maar die had dan al verwijderd moeten zijn ).

68. Blz. 4 Verantwoording rente:
Bij de berekening van de rente is geen rekening gehouden met de opschorting van de betaalplicht door mijn bezwaren (art. 13.1. ALV).
En als ik die berekening met 16-03-2022 uitvoer is de uitkomst € 2,36, niet € 2,40.
( 16-3 t/m 31-12 = 291 dagen á 2% en 11 dagen in 2023 á 4% =>
€ 2,7576 x 291 / 365 + € 5,5152 x 11 / 365 = € 2,1985 + € 0,1662 = € 2,3647. Afgerond € 2,36 )

69. Blz. 4 Ongerechtvaardigde verrijking
1e en 2e zin “Vaststaat dat er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen [ … ] . Er is immers sprake van aanbod (levering van energie) en aanvaarding (afname en gebruik door gedaagde). Dat is niet waar.
‘Levering van energie’ aan een consument zonder leveringsovereenkomst is verboden (art. 8.5 Wet handhaving consumentenbescherming) en zonder betaalplicht voor de consument (art. 7:7 lid 2 BW.).
En uit ‘Levering van energie’ ontstaat geen leveringsovereenkomst.
4e zin “Eiseres wenst te benadrukken dat de in rekening gebrachte tarieven marktconform zijn [ … ]”
Dat is niet waar. Het tarief normaal is 46% hoger en dal is 19% hoger dan wat bestaande klanten van eiser werd berekend in januari 2022. (§ V Feiten nr.8 : e-mail 30-12-2021).
En als enkel tarief is het 19% hoger dan het gemiddelde in januari volgens het CBS .

70. Blz. 5 Ongerechtvaardigde verrijking vervolg
1e zin “Gedaagde is ongerechtvaardigd verrijkt [ …. ].
(i) Dit moet eiser voorrekenen, want als eiser (of een ander) behalve de klantgegevens ook de overeenkomsten had overgenomen - zodat er wél een overeenkomst was - hadden de tarieven van FENOR gegolden.
En als eiser (of een ander) de klanten van FENOR niet had overgenomen, dan hadden zij nog tot 13-1-2022 energie met FENOR-prijzen gehad. En daarna de gemiddelde februari tarieven die volgens CBS 6,4% lager waren dan januari.
(iv) 1e zin Dat er “geen redelijke oorzaak (rechtvaardigingsgrond) aanwezig [ is ]”
Dat is niet waar, het ontbreken van een overeenkomst en door ongevraagde levering: art. 7:7 lid 2 BW..
Het is eisers eigen toedoen, omdat zij zonder overeenkomst de switchmelding heeft gedaan ( art. 3.1.1.1 informatiecode ) en daarmee de wet heeft overtreden.

71. Blz. 5 Meer subsidiair, onverschuldigde betaling ex art. 6:210 BW
4e zin “Omdat fysieke ongedaanmaking [ … ] op grond van art. 6:210 lid 2 BW de waarde van de prestatie te vergoeden [ … ]”.
Het is mij niet ‘toe te rekenen’ en mij ook niet bekend, dat eiser de FENOR-overeenkomst niet heeft overgenomen. En ik heb evenmin ‘toegestemd’ in door eiser opgelegde ‘tegenprestatie’. (art. 6:210 lid 2 BW)

72. Blz. 6 VERWEER VAN DE GEDAAGDE : Voor de juiste toedracht zie a.u.b. § V Feiten.
1e alinea 1e zin “Van gedaagde is een bezwaar ontvangen , zie productie 7 ”.
Dat is niet waar, ruim meer dan één.
Kortheidshalve verwijs ik naar § V Feiten nr. 17, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 31 en dan pas 33 = productie 7 en daarop volgend nr. 35, 38 en 40. Tevens verwijs ik naar de reacties van eiser § V Feiten nr. 20, 24 en 34.
Daarbij ; ik heb de gerechtsdeurwaarder twee maal gewezen op de noodzaak om de eerdere communicatie met zijn opdrachtgever op te vragen en te lezen. ( die ‘hulp’ zou niet nodig moeten zijn ).

73. 3e zin “Gedaagde stelt vervolgens per 07-10-2022, [ … ]“. Dat is niet waar,
Al op 18-3-2022 heb ik mijn 2e bezwaar tegen de eindafrekening ingediend (§ V Feiten nr. 21 ) met daarin de terugvordering van de ten onrechte in rekening gebrachte en onverschuldigd betaalde termijnbedragen.
Ik deed daarbij tevens een schikkingsvoorstel om de zaken in der minne te schikken. Eiser is daar niet op in gegaan.

74. 2e alinea 3e en 4e zin “Gedaagde stelt dat de overeenkomst tussen partijen niet tot stand is gekomen. Gedaagde heeft echter geen gebruik gemaakt van het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen na tot stand koming te ontbinden."
Een niet tot stand gekomen overeenkomst is niet te ontbinden, die bestaat niet.

75. 2e alinea 6e zin “Gedaagde is hierover geïnformeerd echter is het niet eens met de beantwoording van zijn stellingen.”. Deze zin treft geen doel. De brief van 13-10-2022 ( productie 11) rept met geen woord over het herroepingsrecht net zomin als mijn reactie daarop.

76. 2e alinea 7e zin: “Gedaagde reageert vervolgens meerdere malen
eiser heeft hier informatie weggelaten. Namelijk (§ V Feiten nr. 39 ):
Dat ik op 20-10-2022 van de deurwaarder per e-mail een brief met foute veronderstellingen ontving zoals:
De levering is gestart nadat er een aanmeldproces is doorlopen en uiteindelijk akkoord is gegeven op de algemene voorwaarden, actievoorwaarden, tarieven en de automatische incasso.” ( productie 13 ).
Dan passen de “meerdere malen” in productie 12 beter.

77. 2e alinea laatste zin: “Eiseres heeft gedaagde reeds inhoudelijk beantwoord per 17-08-2022, waarbij tevens is verwezen naar de berichtgeving van en 30-03-2022 , zie productie 13”.
Dat ik die ‘inhoudelijke beantwoording’ op 18-8-2022 heb weerlegd, net als op 31-3-2022, laat eiser maar weg en geeft zo een onjuist beeld van mijn verweer ( productie : G en H ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
ijgenweis schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:26:
[...]

En hierbij de reactie op de dagvaarding.

[...]
Op 15 maart kan BE reageren bij de rechter of vooraf schriftelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijgenweis
Nieuws.

Ik kreeg een schikkingsvoorstel.
De rekening wordt 0, de voorschotten terugbetaald incl. rente en € 40,- incassokosten.

Maar BE heeft nog steeds gelijk, zegt ze.

Is dat een mooie oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
ijgenweis schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:07:
Nieuws.

Ik kreeg een schikkingsvoorstel.
De rekening wordt 0, de voorschotten terugbetaald incl. rente en € 40,- incassokosten.

Maar BE heeft nog steeds gelijk, zegt ze.

Is dat een mooie oplossing?
Voor jou een mooie oplossing.

BE weet dat ze zwak staan en als een rechter hier een uitspraak over doet kunnen de overige gedupeerden ook hun geld terug krijgen op basis van het vonnis in jouw zaak. Ze hebben heel veel te verliezen en niks te winnen, vandaar schikken en alles terugbetalen/kwijtschelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 20:46
Ik volg dit topic sinds dag 1 en vind het knap dat je zo standvastig en 'ijgenweiz' bleef. Het resultaat voor jou is daar. Ik zou het begrijpen als je hiermee genoegen neemt waarbij Budget Energie van geluk mag spreken als het hierbij blijft.

Wat zou een verdere stap voor jou kunnen zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijgenweis
Een deel uit het schikkingsvoorstel :
Budget Energie is van mening dat er rechtsgeldig een overeenkomst tot stand is gekomen tussen u en Budget Energie op basis van het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitwet en het Besluit Leveringszekerheid Gaswet. Budget Energie heeft een leveringsovereenkomst aan u bevestigd en heeft u marktconforme tarieven aangeboden. Ondanks het feit dat Budget Energie de levering als terecht ziet, zijn wij bereid tot een gezamenlijke oplossing te komen. U heeft een conclusie van antwoord in conventie en een eis in reconventie ingediend. Hier is ook het een en ander voor te zeggen. Budget Energie blijft het oneens met de inhoud, maar wil ook kijken naar de mogelijkheid om af te zien van een verdere gerechtelijke procedure en tot een gezamenlijk oplossing te komen. Kijkend naar de hoogte van de vordering en de tijd en moeite die beide partijen kwijt zijn aan de procedure lijkt een gezamenlijke oplossing ons voor beide partijen gewenst. Graag hoor ik van u of u hiervoor open staat.
en mijn reactie op het voorstel :
Geachte mevrouw <naam>,

dank voor het aanbod.

Ik vind het echter te vroeg om daarop in te gaan.
Ik wil b.v. eerst weten hoe Budget Energie tot de conclusie kon (en kan) komen dat er rechtsgeldig een overeenkomst tot stand is gekomen op basis van het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet als die niet van de failliet is overgenomen.

Dat had natuurlijk al in de dagvaarding moeten staan.
En dus wacht ik nu uw reactie af die u op 15 maart de kantonrechter geeft.
Nadat die reactie mij door de rechtbank is toegezonden zien we dan verder.

Met vriendelijke groet,

ijgenweis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
Ik kreeg een laatste voorstel, gelijk aan de vorige.
Deze keer zat er een hele verhandeling bij.
Graag benader ik u nog eenmaal om te bezien of we er toch onderling uit kunnen komen. Ik zal hieronder allereerst een korte nadere uitleg geven over hoe het juridisch gezien in elkaar stak toen u klant bij Budget Energie werd na het faillissement van Fenor. Deze uitleg wordt ook onderschreven door onze toezichthouder (Autoriteit Consument & Markt, “ACM”), zoals hierna aangehaald. Hopelijk ziet u als gevolg van deze nadere uitleg in dat het klopt dat u destijds een nieuw contract van ons kreeg, met nieuwe tarieven.

Overname klantenbestand Fenor

Fenor werd op 16 december 2021 failliet verklaard. Bij een faillissement van een energieleverancier geldt een specifieke wettelijke procedure. Deze is vastgelegd in het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998/Gaswet (zie hier; en hier de toelichting van de ACM specifiek voor Fenor). Eerste fase van deze procedure is dat de curator gaat kijken of een van de andere energieleveranciers het klantenbestand wil overnemen (zie artikel 2, lid 5, sub b van het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998/artikel 3, lid 5, sub b van het Besluit leveringszekerheid Gaswet). In dit geval waren wij bereid het klantenbestand over te nemen. Als gevolg hiervan kwam er een contract tot stand tussen ons en de klanten van Fenor (waaronder uzelf). Dit rechtsgevolg staat letterlijk in de toelichting bij de hiervoor genoemde Besluiten leveringszekerheid (zie hier): (stb-2006-104 artikelsgewijze toelichting 5e lid)

2. In plaats daarvan wordt door de betrokken onderneming collectief,
hetzij voor het hele klantenbestand, hetzij voor gedeelten daarvan, bezien
of een andere vergunninghouder bereid en in staat is om het klein-
verbruikersbestand over te nemen. Indien dat lukt komt er een contract tot
stand tussen de kleinverbruiker en de betrokken nieuwe leverancier.
De
betrokken kleinverbruiker, die immers een nieuwe wederpartij krijgt
«toebedeeld», heeft het wettelijk recht om te allen tijde weer te switchen
van leverancier met een maximale opzegtermijn van 30 dagen (artikel
95m, tiende lid van de wet).

Ook de ACM heeft dit rechtsgevolg onderschreven (zie hier). Dit na advies hierover te hebben ingewonnen bij het kantoor van de landsadvocaat (Pels Rijcken). Zie hier het volledige advies van Pels Rijcken en met name pagina 11/14 (v.w.b. de civielrechtelijke grondslag voor het nieuwe energiecontract).

Dat er dus een nieuw contract tot stand kwam tussen Budget Energie en uzelf staat vast. Daarbij waren wij geenszins verplicht om u dezelfde tarieven te bieden die u destijds had bij Fenor. Dit kon ook niet aangezien de inkoopprijzen op dat moment (december 2021) veel hoger lagen dan toen u de tarieven met Fenor afsprak.

Het klopt dus hoe wij handelden bij de overname van het klantenbestand van Fenor. Dit was geheel volgens de wettelijke regeling hieromtrent (en ook civielrechtelijk sluitend).
"Indien dat lukt komt er een contract tot stand tussen de kleinverbruiker en de betrokken nieuwe leverancier."
is geel gemarkeerd (en hier vet). De volgende zin met "die immers een nieuwe wederpartij krijgt" niet.

Ik heb gereageerd met :
ik wacht uw reactie af die u de kantonrechter geeft.
Nadat die reactie mij door de rechtbank is toegezonden zien we dan verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ik neem aan dat je het advies van de landsadvocaat hebt gelezen, maar dat is niet zo eenduidig als nu wordt voorgedaan.

Meest opvallend is de redenatie in het advies van de landsadvocaat dat er een verbintenis zou ontstaan uit redelijkheid en billijkheid, terwijl in de toelichting op het ontwerp van professor Meijers nu juist expliciet wordt benoemd dat er geen verbintenis kan ontstaan op die grond:

Real in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Zie ook de zeer uitgebreide analyse van @desp en de overige discussie rondom het advies van de landsadvocaat:

desp in "Afhandeling faillissement Welkom Energie"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overigens blijft het m.i. opvallend dat de energiebedrijven aankloppen bij de ACM voor duiding van het BLZ, de ACM vervolgens op kosten van de belastingbetaler om advies vraagt bij de landsadvocaat en dat advies vervolgens bij de energiebedrijven belandt.

Voor zover ik weet kunnen consumenten niet bij de ACM vragen om een advies van de landsadvocaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijgenweis
Real schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Ik neem aan dat je het advies van de landsadvocaat hebt gelezen, maar dat is niet zo eenduidig als nu wordt voorgedaan.
Ja, ik lees bij Welkom mee. Daar is veel info te vinden, waarvoor dank.

"niet zo eenduidig" ( nogal krom geredeneerd zelfs.) maar bluffen mag BE toch wel?

Uiteraard heeft BE om uitstel gevraagd en gekregen. Staat nu voor 12-4 op de rol.
Tot ik hun reactie heb houd ik mij hier liever stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
ijgenweis schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:31:
[...]
maar bluffen mag BE toch wel?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijgenweis
Vanmiddag kwam per post een afschrift van de conclusie van BE van de rechtbank.
Hieronder een OCR van de de scan.

Ik kan reageren tot 9 mei schriftelijk ( in tweevoud ) of 10 mei mondeling. Dat wordt schriftelijk.

Eerste indruk: erg karige reactie van de gemachtigde. Het zal wel te duur zijn om het grondig te doen.
Conclusie van repliek in conventie, tevens houdende conclusie van antwoord in reconventie;

aan:

Rechtbank Zeeland-West-Brabant, kamer voor kantonzaken, locatie Middelburg
Zaak- rolnummer: xx
Rolzitting : dd

inzake:

Budget Thuis B.V. h.o.d.n. BudgetEnergie, voorheen statutair genaamd de besloten vennootschap NutsServices B.V.
gevestigd te AMSTERDAM,
eiseres, vender te noemen Budget Thuis
gemachtigde: Naam, gerechtsdeurwaarder te Hilversum

tegen

ijgenweis
gedaagde, procederend in persoon, verder te noemen Ijgenweis;

Budget Thuis heeft kennis genomen van de stellingen van Ijgenweis bij antwoord. Budget Thuis handhaaft al hetgeen zij bij inleidende dagvaarding heeft gesteld, voor zover zij hierna daarvan niet uitdrukkelijk afwijkt en ontkent al hetgeen Ijgenweis bij antwoord heeft gesteld, voor zover Budget Thuis hierna een stelling van Ijgenweis niet uitdrukkelijk erkent.

Ijgenweis beweert vele zaken in de conclusie van antwoord, waardoor een zeer verwarrend beeld zou kunnen ontstaan over hoe deze zaak daadwerkelijk in elkaar steekt. Voorzover nodig betwist Budget Thuis -uiteraard- alle stellingen die Ijgenweis heeft aangevoerd maar heeft niet de behoefte om deze punt voor punt in deze conclusie te betwisten en te ontkennen. Zij kiest ervoor om aan te geven dat zij alle stellingen van Ijgenweis betwist en zal om deze zaak niet onnodig ingewikkeld te maken reageren als volgt:

Deze zaak betreft namelijk (simpelweg) een geval waarin Budget Thuis de levering van elektriciteit en gas overnam na het faillissement van de toenmalige energieleverancier van Ijgenweis (Fenor B.V.).

Bij die overname van de levering wordt een wettelijke procedure gevolgd. Deze is uitgewerkt in-onder andere- het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en het Besluit leveringszekerheid Gaswet, zie productie 1 en 2. Beiden hebben tot doel heeft dat consumenten (zoals Ijgenweis) niet zonder energie komen te zitten bij een faillissement van de energieleverancier.
Bij deze procedure worden de leveringsovereenkomsten met de betreffende klanten (in dit geval de klanten van Fenor, waaronder Ijgenweis) niet overgenomen, maar komt een nieuwe leveringsovereenkomst tot stand met de betreffende nieuwe energieleverancier (in dit geval Budget Thuis). Er is dus geenszins sprake van bijvoorbeeld de rechtsvorm van contractsoverneming (art. 6:159 BW). Dit rechtsgevolg (dat er een nieuwe overeenkomst tot stand komt) staat bijvoorbeeld beschreven in de toelichting op de hiervoor bedoelde wettelijke procedure, zie productie 3.

Ook de landsadvocaat (Pels Rijcken) onderschrijft zulks, in een publiek beschikbare notitie gericht aan de Autoriteit Consument & Markt, zie productie 4.

Met Ijgenweis kwam derhalve een nieuwe (leverings)overeenkomst tot stand met Budget Thuis. Ijgenweis had dus geen recht op de tarieven en voorwaarden die hij bij Fenor had (onder de leveringsovereenkomst met Fenor).

Bij Budget Thuis kreeg Ijgenweis dientengevolge nieuwe tarieven en voorwaarden. Dat die tarieven anders zijn dan bij Fenor het geval was, is in het geheel niet vreemd of oneerlijk (zoals Ijgenweis stelt). Op het moment dat Fenor failliet ging (december 2021) was de energiecrisis al in voile gang (met elektriciteits- en gasprijzen die veel hoger lagen dan toen Ijgenweis ooit de leveringsovereenkomst met Fenor aanging).

Budget Thuis moest op dat moment (dus ten tijde van de overname van de levering aan Ijgenweis en de andere klanten van Fenor) inkopen op de energiemarkt (om de Fenor-klanten, waaronder Ijgenweis, te kunnen gaan beleveren).

Hierbij heeft Budget Thuis overigens nog wel kunnen regelen (met de curator van Fenor B.V.) dat zij het inkoopcontract dat Fenor destijds had met GasTerra B.V. kon overnemen (middels contractoverneming in dit geval, dus hier wel via art. 6:159 BW). Hiermee kon Budget Thuis gelukkig wel een voordelig gastarief aanbieden aan de klanten van Fenor, waaronder Ijgenweis zelf.

Nadat Budget Thuis de levering van Fenor overnam, heeft zij Ijgenweis hierover geTnformeerd en de nieuwe leveringsovereenkomst toegezonden d.d. 05-01-2022. Deze producties is reeds bij de dagvaarding gevoegd en Budget Thuis verwijst daar nogmaals naar. Zoals reeds uit de producties bij de dagvaarding naar voren komt heeft Budget Thuis derhalve voldaan aan al haar verplichtingen en is op een correcte wijze een overeenkomst tot stand gekomen tussen partijen.

Op grond van de tussen Budget Thuis en Ijgenweis tot stand gekomen overeenkomst heeft Budget Thuis Ijgenweis beleverd, totdat Ijgenweis op 08-02-2022 overstapte naar een volgende energieleverancier.

Gedurende een paar maanden- meer specifiek over de periode 30-12-2021 tot 08-02-2022- heeft Budget
Thuis Ijgenweis dus beleverd. Dit verbruik moet simpelweg worden betaald door Ijgenweis.
Budget Thuis heeft zich in december 2021 bereid getoond om de levering over te nemen van de failliete
energieleverancier van Ijgenweis, hem vervolgens (gelet op de energiecrisis die toen speelde)
voordelige tarieven gegeven. Ondanks dat alles is Ijgenweis niet bereid voor zijn verbruik te betalen en
komt hij met allerlei bizarre en ongefundeerde aantijgingen aan het adres van Budget Thuis (oneerlijke
handelspraktijken, schending van een scala aan wettelijke verplichtingen, etc.).
Hier is echter geen enkele sprake van en Budget Thuis wijst deze aantijgingen ook resoluut van de hand.

Budget Thuis vertrouwt erop dat U inziet dat het hier weliswaar ging om een uitzonderlijke situatie, maar een waarvan het resultaat is dat Ijgenweis gewoon moet betalen voor de energielevering die Budget Thuis aan hem heeft verricht. Bovendien kan deze levering van energie in zijn origine niet teruggeleverd kan worden. Budget Thuis verwijst dan ook naar de grondslagen van de vordering zoals nader omschreven in de dagvaarding. Zowel het primaire en subsidiaire verweer van Ijgenweis houdt derhalve geen stand.

Aangezien Ijgenweis als eerste partij in verzuim is gekomen -immers de betaaltermijnen van de openstaande facturen zijn verlopen- komt Ijgenweis geen vordering in reconventie toe. Budget Thuis vordert tevens de buitengerechtelijke incassokosten aangezien zij heeft voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in art. 6:96 BW. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf de datum van verzuim, te weten het verstrijken van de betaaltermijn van de openstaande facturen.

Voor zover nodig betwist Budget Thuis de eis in reconventie ten aanzien van de rechtstitel, grondslag en hoogte van de vordering op alle onderdelen.

Met conclusie in conventie:

Budget Thuis is van mening dat haar vordering voor directe toewijzing gereed ligt met veroordeling van Ijgenweis in de (na)kosten van dit geding

Met conclusie in reconventie:

Budget Thuis is van mening dat de vordering in reconventie voor directe afwijzing gereed ligt met veroordeling van Ijgenweis in de (na)kosten van dit geding

Tot persistit!
Ik ga dus maar weer wat dichten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ijgenweis
Conclusie van dupliek in conventie, tevens houdende conclusie van repliek in reconventie;

aan:

Rechtbank
Zaak- rolnummer : nummer
Rolzitting : 10-05-2023

inzake:

De ijgenweis (geboren: klopt ), wonende te plaats
aan het adres zou je wel willen weten
gedaagde,
procederend in persoon,

tegen

Budget Thuis B.V. h.o.d.n. Budget Energie, voorheen statutair genaamd NutsServices B.V.
gevestigd te AMSTERDAM,
eiseres, verder te noemen eiser
gemachtigde: J.J. S, gerechtsdeurwaarder te Hilversum

Gedaagde, ijgenweis, hierna te noemen ik, heeft kennis genomen van de conclusie van repliek van eiser en zegt en concludeert voor dupliek als volgt.

Feiten

1. Er staat een fout in mijn conclusie van antwoord in conventie, die wil ik graag corrigeren.
Het betreft §VI, Reactie op dagvaarding. Bij nr. 69 in de laatste zin is de 72% fout, dat moet 19% zijn.
Al het overige handhaaf ik als gesteld.
2. Eiser heeft op 15-02-2023 haar eis verlaagd tot alleen de factuur van de eindnota zijnde € bedrag. (productie J).
3. Eiser gaat niet tot nauwelijks in op het gestelde in de conclusie van antwoord.

Wijziging van grondslag ?

a). Eiser baseerde haar vordering bij inleidende dagvaarding op een overeenkomst beweerlijk aangegaan na een “aanmeldproces” en waarbij “De energieovereenkomst is gesloten buiten de verkoopruimte van eiseres. Eiseres verwijst naar het opgestelde schema die als productie is bijgevoegd en waaruit blijkt dat zij aan de verplichtingen zoals genoemd in de artikel 6:230m en 6:230 t/m 6:230v BW heeft voldaan”.
b). In haar conclusie van repliek baseert eiser haar vordering op een overeenkomst die uit het “Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998” [Besluit-Lz ] zou zijn ontstaan.

(nieuwe blz.)

Ik ontken en betwist al hetgeen eiser bij conclusie van repliek heeft gesteld, meer in het bijzonder:

Blz.1 laatste alinea:
De beweringen in deze alinea zijn onjuist. Er komt geen nieuwe leveringsovereenkomst tot stand.
Eiser verwijst als bron van de veronderstelde overeenkomst naar productie 3, een concepttekst uit april 2005.

Het hier geldend artikel 2 lid 5 besluit Lz is met de Nota van Toelichting [ NvT ] gepubliceerd in stb.2018-231.
Het gedeelte van die NvT hier van belang ( blz.25 ) luidt:
“In het vijfde lid van deze artikelen wordt bepaald welke activiteiten binnen de vensterperiode van tien werkdagen moeten of kunnen worden verricht. Twee van deze verplichtingen blijven onveranderd: een kleinverbruiker die een leveringscontract met de betrokken leverancier heeft, mag dit contract gedurende deze periode niet opschorten of opzeggen en als de betrokken vergunninghouder (of in voorkomend geval de curator) in deze periode zijn klanten overdraagt aan één of meer vergunninghouders, draagt hij de klantgegevens over aan de nieuwe vergunninghouders. In het vijfde lid worden twee wijzigingen aangebracht. ACM kan besluiten om sneller over te gaan tot de restverdeling. Indien er geen zicht is op overdracht van de betrokken kleinverbruikers door de vergunninghouder (of de curator) zelf, is het niet zinvol om te wachten tot de tien werkdagen zijn verstreken. Dat is niet in het belang van de vergunninghouder en de kleinverbruikers. De procedure hiervoor wordt aangepast: in plaats van de beschikking tot intrekking van de vergunning binnen de tien werkdagen in te trekken en dan over te gaan tot de restverdeling, kan ACM besluiten de restverdeling sneller toe passen. Als de restverdeling is afgerond treedt de beschikking tot intrekking van de vergunning in werking.”. [ daarna gaat het over garantstelling ].
In artikel 2 lid 5 besluit Lz noch in de NvT is te lezen dat (van rechtswege) een nieuw contract of een nieuwe leveringsovereenkomst tot stand komt. (nieuw) Ook ontbreekt een verplichting voor de kleinverbruiker om iets te accepteren.

Blz. 2: 1e alinea:
Eiser beweert: “Ook de landsadvocaat (Pels Rijcken) onderschrijft zulks, [ … ]. Dat is niet juist.
Eiser vermeldt niet bij welk randnummer dat te vinden zou zijn en laat u en mij het werk doen.
Ik lees in die notitie nergens dat als rechtsgevolg van artikel 2 lid 5 besluit Lz een overeenkomst of contract tot stand komt, als de nieuwe leverancier alleen de klantgegevens maar niet de overeenkomsten van de failliet overneemt.
De stelling in nr.17 weerlegt dat juist met: “de toepassing van tarieven en de voorwaarden [ … ] zouden op zich de medewerking vereisen van de betrokken afnemers.” en “Een betrokken afnemer zou zich dan ook op het standpunt kunnen stellen dat hij de tarieven en voorwaarden van de opvolgende leverancier niet accepteert”.
De stelling in nr.20 komt het dichts bij eisers bewering in de buurt, maar is wel een kromme redenatie.
Eiser koopt klantgegeven en zou daaraan een verbintenis die wordt ingevuld [ door ] redelijkheid en billijkheid kunnen ontlenen? Dat is in strijd met art. 6:217 lid 1 BW en met dwingend consumentenrecht.
De laatste zin van die stelling
Het kader voor die verbintenis is dat afnemer enerzijds 'veroordeeld is tot de opvolgende leverancier' en anderzijds de continuïteit van zijn gas- dan wel elektriciteitsvoorziening gewaarborgd ziet” is niet juist,
niet “veroordeeld is tot de opvolgende leverancier” omdat:
* Er geen leveringsovereenkomst is gesloten. De leverancier heeft alleen door de switch-melding de
aankoop van energie op zich genomen, dat is alleen diens zaak.
en niet “gewaarborgd” omdat:
* De leveringszekerheid hing niet van eiser af. Als eiser de klantgegevens niet had overgenomen had een
andere leverancier mogelijk de klanten incl. overeenkomsten overgenomen. En anders had art.2 lid 6
Besluit-Lz in werking getreden met de z.g. restverdeling, veel eerlijker dus.
* Energieleverantie waarborgen is geen taak van eiser als zij geen leveringsovereenkomst heeft.

Het vervolg in nr.21 druist in tegen lid 2 van 7:7 BW. ( en weer het bestreden “waarborgen” ).
In nr.23 wordt ongevraagde levering overwogen, maar via de voetnoot vergeleken met waterlevering ( geen vrije markt ) waar elektriciteitslevering zich in een vrije markt afspeelt.

De notitie is in opdracht van de ACM opgesteld nadat uit tussenuitspraken van de Rechtbank Amsterdam
(voetnoot: ECLI_NL_RBAMS_2022_263 en _264)
bleek dat ACM (mogelijk) over de schreef was gegaan bij een eerdere failliete energieleverancier en daarop werd aangesproken door Energie-Nederland, Engie Energie Nederland N.V., Essent N.V. en Vattenfall N.V. die nieuwe klanten misliepen die zij onder de evenredige verdeling van lid 6 Besluit-Lz konden verwachten. Behalve een privaatrechtelijke- dus ook een mededingingskwestie.
Net als eiser hier, was Innova Energie B.V. ‘voorgedrongen’ met tenminste medeweten van de ACM.

Er staat ook een slordige fout in die notitie, die ook door ACM is overgenomen. Het betreft randnr.10,ii,b . Het stelt dat de tekst genoemd in 10,ii komt uit de toelichting bij de restverdeling. Dat is niet juist. Het staat in het deel over welke gegevens en waarom door de curator of bewindvoerder aan de opvolgende leverancier worden overgedragen, dus art.2 lid 5.
Bij restverdeling is de overdracht aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

Blz. 2: 2e alinea: ( Conclusie uit het voorgaande : )
Met eiser kwam derhalve geen nieuwe leveringsovereenkomst tot stand en overnemen van de overeenkomst van de failliet is niet verplicht.
Maar zelfs al zou er buiten mij om een verbintenis zijn ontstaan, dan nog is de levering ongevraagd als bedoeld in art.7:7 lid 2 BW en aldus zonder betaalplicht. En is de switch-melding en de levering zonder leveringsovereenkomst in strijd met de wet geschied. ( §I Verweer Primair: punt b en c ).

Blz. 2: 3e alinea: Eiser verdraait mijn woorden.
Ik vergeleek de tarieven niet met die van Fenor, maar met bestaande klanten van eiser (46% en 19% hoger) en met het gemiddelde tarief volgens het CBS bij het afsluiten van een contract in januari 2022 (19% hoger).

Blz. 2: 5e alinea: treft geen doel, ik gebruik geen gas (productie 5).

Blz. 2: 6e en 7e alinea : treft geen doel. Er is geen overeenkomst tot stand gekomen en de verplichte informatie is niet voorafgaand aan de veronderstelde overeenkomst verstrekt.
Eiser heeft de verplichting van levering op zich geladen door de ‘switchmelding’ zonder de daarvoor benodigde leveringsovereenkomst. Geheel eisers eigen toedoen. (§I Verweer Primair: punt b)

Blz. 2: 8e alinea:
Budget Thuis heeft zich in december 2021 bereid getoond om de levering over te nemen van de failliete energieleverancier van ijgenweis, [ … ]
Niet als barmhartige Samaritaan maar met het commerciële doel klanten binnen te halen en daarvan te profiteren.
( Hoera, 36.000 klanten in één keer … joepie ! En die paar dwarsliggers lost de gemachtigde wel op ).
Dit was goedkoper dan een verkoper bij b.v. Mediamarkt te zetten om met welkomsbonussen mensen over te halen klant te worden.
Eiser is ‘voorgedrongen’ t.o.v. haar concurrenten door te gokken op een straffeloos negeren van de wettelijk verplichte leveringsovereenkomsten bij een leverancier-switchmelding (nieuw) en bij levering aan consumenten..

En: “Ondanks dat alles is ijgenweis niet bereid voor zijn verbruik te betalen” dat was niet waar.
1. Ik heb op 10-3-2022 gevraagd om een eindafrekening op basis van de Fenor-overeenkomst. Niet gekregen.
2. Ik heb op 18-3-2022 eiser een op basis van ongevraagde levering beargumenteerd compromisvoorstel gedaan waarin eiser de voorschotbetalingen houdt en ik de eindafrekening-factuur niet betaal. Niet op gereageerd.
3. En ik heb op 31-3-2022 dat compromisvoorstel van 18-3-2022 herhaald. Niet op gereageerd.
Dat ik nu - na al mijn onderzoek en werk aan deze zaak - niet betaal, is omdat er geen grondslag voor is. Ik wil nu weten hoe het echt zit.
Die telkens andere argumenten van eiser overtuigen mij nog altijd niet.

En: “Hier [ allerlei bizarre en ongefundeerde aantijgingen ] is echter geen enkele sprake van en Budget Thuis wijst deze aantijgingen ook resoluut van de hand.”
Ik stel vast dat eiser mijn stellingen en weerleggingen niet gemotiveerd betwist of weerlegt en ook geen nader bewijs vraagt.

Blz. 2: 9e alinea:
Budget Thuis verwijst dan ook naar de grondslagen van de vordering zoals nader omschreven in de dagvaarding”.
a.) Misschien begrijp ik het woord “grondslagen” in juridische zin niet, maar eiser baseerde haar vordering bij inleidende dagvaarding op een overeenkomst beweerlijk aangegaan na een “aanmeldproces” en in haar conclusie van repliek op een overeenkomst die uit het Besluit-Lz zou zijn ontstaan, maar keert met genoemde zin toch weer terug naar het “aanmeldproces” zoals nader omschreven in de dagvaarding.
Wat is nu de echte grondslag? (nieuw) Geen van beide.

Blz. 2: laatse alinea:
a.) Geen facturen maar één betwistte factuur, die van de eindnota.
b). Eiser heeft op 15-02-2023 haar eis verlaagd tot alleen de factuur van de eindnota zijnde € bedrag. (productie J.)
b) (nieuw) Eiser heeft op 15-02-2023 haar eis verlaagd tot € bedrag, het bedrag van de eindafrekening. (productie J). Dat de buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente hier dan toch weer opduiken is vreemd en onterecht.

Bewijsaandraagplicht en Bewijsaanbod.
Ik stelt mij op het standpunt dat de bewijslast op eiser rust.
Voor zover de bewijslast van enige stelling naar het oordeel van de rechtbank op mij mocht rusten, biedt ik daarvan bewijs aan door alle middelen rechtens.

Met conclusie in conventie: onveranderd t.o.v. de conclusie van antwoord.
Met conclusie in reconventie: onveranderd t.o.v. eis in reconventie.

plaats, 27-4-2023.

ijgenweis

Vandaag iets aangepast verstuurd.
(aanpassingen hierin opgenomen)

[ Voor 6% gewijzigd door ijgenweis op 27-04-2023 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijgenweis
BE heeft tot 7 juni gelegenheid op mijn inbreng te reageren. :(

Ben benieuwd of ze nu beter d'r best doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
ijgenweis schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:12:
BE heeft tot 7 juni gelegenheid op mijn inbreng te reageren. :(

Ben benieuwd of ze nu beter d'r best doen.
Ik kreeg net bericht van de rechtbank.

De zaak is voor vonnis verwezen naar de zitting van woensdag 5 juli.
Het is mogelijk dat de uitspraak op een latere datum plaatsvindt.

Ik hoef niet op de zitting te verschijnen.

Het heeft geen zin meer in dit stadium stukken in deze zaak toe te sturen nu de kantonrechter vonnis zal wijzen.

Een afschrift van het vonnis zal u te zijner tijd worden toegezonden.
Conclusie van dupliek in reconventie;
aan:
Rechtbank Zeeland-West-Brabant, kamer voor kantonzaken, locatie Middelburg
Zaak- rolnummer: nummer
Rolzitting : 07-06-2023

inzake:
de besloten vennootschap Budget Thuis B.V. h.o.d.n. BudgetEnergie, voorheen statutair genaamd
de besloten vennootschap NutsServices B.V.
gevestigd te AMSTERDAM,
eiseres, verder te noemen Budget Thuis;
gemachtigde: J.J. S., gerechtsdeurwaarder te Hilversum

tegen
De heer ijgenweis (geboren ), wonende te thuis
aan het adres poets
gedaagde, procederen in persoon, verder te noemen ijgenweis

Budget Thuis heeft kennis genomen van de stellingen van ijgenweis bij antwoord en dupliek in conventie. Budget Thuis handhaaft al hetgeen zij bij inleidende dagvaarding en repliek heeft gesteld, voor zover zij hierna daarvan niet uitdrukkelijk afwijkt en ontkent al hetgeen ijgenweis bij antwoord en dupliek heeft gesteld, voor zover Budget Thuis hierna een stelling van ijgenweis niet uitdrukkelijk erkent.

ijgenweis beweert vele zaken in de conclusie van dupliek in conventie, repliek in reconventie.

Eiseres heeft -voor zover nodig- inhoudelijk wel degelijk op alle stellingen van ijgenweis gereageerd. Zij is echter van mening dat door de wijze van procederen van ijgenweis een zeer verwarrend beeld zou kunnen ontstaan over hoe deze zaak daadwerkelijk in elkaar steekt. Voorzover nodig betwist Budget Thuis -uiteraard- alle stellingen die ijgenweis heeft aangevoerd maar heeft niet de behoefte om deze punt voor punt in deze conclusie te betwisten en te ontkennen. Zij kiest ervoor om aan te geven dat zij alle stellingen van ijgenweis betwist en zal om deze zaak niet onnodig ingewikkeld verwijst zij nogmaals naar alle stellingen die in de conclusie van repliek in conventie, tevens houdende antwoord in reconventie zijn opgenomen.

Ten aanzien van deze conclusie van dupliek in reconventie het volgende:
Budget Thuis heeft ijgenweis als klant overgenomen van een failliet verklaarde energieleverancier.
Budget Thuis heeft bij dit nieuwe contract tevens nieuwe tarieven aan ijgenweis aangeboden. De
rechtsgeldigheid hiervan is uitvoerig toegelicht in de conclusie van repliek.
De grondslag van de vordering in de dagvaarding en de conclusie van repliek in reconventie is gelijk en
wordt primair gevorderd op basis van wanprestatie, subsidiair op grond van ongerechtvaardigde verrijking
en meer subsidiair op grond van onverschuldigde betaling. Voor de uitvoerige uiteenzetting wordt nogmaals verwezen naar de inhoud van de dagvaarding in samenhang met de conclusie van repliek.

Aangezien ijgenweis als eerste partij in verzuim is gekomen -immers de betaaltermijnen van de openstaande facturen zijn verlopen- komt ijgenweis geen vordering in reconventie toe. Budget Thuis vordert tevens de buitengerechtelijke incassokosten aangezien zij heeft voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in art. 6:96 BW. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf de datum van verzuim, te weten het verstrijken van de betaaltermijn van de openstaande facturen.

Voor zover nodig betwist Budget Thuis de eis in reconventie ten aanzien van de rechtstitel, grondslag en hoogte van de vordering op alle onderdelen.

Met conclusie in conventie:
Budget Thuis is van mening dat haar vordering voor directe toewijzing gereed ligt met veroordeling van ijgenweis in de (na)kosten van dit geding

Met conclusie in reconventie:
Budget Thuis is van mening dat de vordering in reconventie voor directe afwijzing gereed ligt met veroordeling van ijgenweis in de (na)kosten van dit geding.

Gemachtigde
Beter d'r best ? Niet dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oohlaf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 23:48
ijgenweis schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:00:
[...]
De zaak is voor vonnis verwezen naar de zitting van woensdag 5 juli.
Het is mogelijk dat de uitspraak op een latere datum plaatsvindt.

Ik hoef niet op de zitting te verschijnen.
Success morgen, ik neem aan dat je op de publieke tribune gaat zitten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijgenweis
oohlaf schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Success morgen, ik neem aan dat je op de publieke tribune gaat zitten?
Dank, maar ik ga er niet heen, is denk ik alleen een administratieve "zitting ".

En de uitspraak kan ook nog op zich laten wachten.
Maar ik ben wel benieuwd. Zodra ik iets weet komt het hier terecht.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ijgenweis
ijgenweis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Maar ik ben wel benieuwd. Zodra ik iets weet komt het hier terecht.
VONNIS
IN NAAM VAN DE KONING
RECHTBANK ZEELAND-WEST-BRABANT

Cluster I Civiele kantonzaken
Zittingsplaats Middelburg
Zaaknummer: 10327572 CV EXPL 23-302
Vonnis van 9 augustus 2023
in de zaak van

de besloten vennootschap
BUDGET THUIS B.V., H.O.D.N. BUDGET ENERGIE,
gevestigd te Amsterdam,
eisende partij,
hierna te noemen: Budget Energie,
gemachtigde: J.J. <naam>, gerechtsdeurwaarder,

tegen

ijgenweis,
wonende te Plaats,
gedaagde partij,
hierna te noemen: Ijgenweis.
procederend in persoon.

1. De procedure

1.1 Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de dagvaarding van 16 januari 2023 met producties;
- de conclusie van antwoord in conventie, tevens eis in reconventie met producties;
- de conclusie van repliek in conventie, tevens conclusie van antwoord in reconventie met producties;
- de conclusie van dupliek in conventie, tevens conclusie van repliek in reconventie;
- de conclusie van dupliek in reconventie.
1.2 Ten slotte is vonnis bepaald.

2. De feiten

2.1 Tussen Ijgenweis als consument en FENOR B.V. (hierna te noemen: Fenor) heeft een overeenkomst bestaan voor de levering van elektriciteit op het adres <adres> te <Plaats>. De levering is gestart op 25 januari 2021. De duur van de overeenkomst bedroeg één jaar.

2.2 Op 16 december 2021 is het faillissement van Fenor uitgesproken. Op diezelfde dag heeft de Autoriteit Consument en Markt (hierna te noemen: ACM) de vergunning voor het leveren van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers ingetrokken. Fenor mocht dus geen
energie meer leveren aan kleinverbruikers zoals Ijgenweis.

2.3 Op 30 december 2021 heeft Budget Energie de volgende e-mail aan Ijgenweis verzonden:
"Fenor is door de hoge energieprijzen in de financiële problemen gekomen. U heeft hier van hen al bericht over ontvangen. Wij nemen alle klanten van Fenor over. Dit betekent dat u per 30 december 2021 klant bent van Budget Energie. Op die manier bent u zeker van de levering van stroom. En wij zorgen voor een soepele overgang.
(...)
De levering van stroom wordt niet onderbroken
Per 30 december is Budget Energie uw nieuwe energieleverancier. De levering van Fenor wordt op diezelfde dag stopgezet. Op deze manier wordt de levering niet onderbroken: u blijft altijd voorzien van stroom. Wij ontvangen van Fenor uw gegevens, hier hoeft u zelf niets voor te doen.
Uw tarieven en contract
We maken een nieuwe contract voor u op, met nieuwe tarieven voor stroom. Deze tarieven staan niet vast voor een bepaalde periode en wijzigen maandelijks.
Helaas kunnen we u niet dezelfde tarieven bieden als bij uw vorige contract. Wij moeten nu bijkopen in de huidige markt waarin hogere tarieven worden gerekend voor energie. Uiteraard doen we ons best om de tarieven zo laag mogelijk te houden. De tarieven zijn nu nog niet bekend. Uiterlijk 7 januari 2022 krijgt u van ons een e-mail met daarin uw nieuwe tarieven, termijnbedrag en contract.
Wat u van ons kunt verwachten
Op 30 december 2021 starten we de levering op uw adres.
Uiterlijk 7 januari 2022 krijgt u mv tarieven, termijnbedrag en contract per e-mail. Als u een slimme meter heeft lezen we uw meterstanden uit. Anders krijgt u een verzoek per e-mail om uw meterstanden door te geven.
Overstappen?
Wilt u overstappen? De ACM heeft bepaald dat in deze situatie een overgangsperiode van 30 dagen van toepassing is. In deze periode mag u een overstap bij een andere energieleverancier aanvragen, maar deze mag nog niet plaatsvinden. Dit mag wel vanaf 30 januari 2022. We brengen u geen boete in rekening. U hoeft dit overigens niet aan ons door te geven. Wij horen van de overstap via uw nieuwe leverancier. (...)
"

2.4 Op 5 januari 2023 heeft Budget Energie aan Ijgenweis een e-mail gezonden met als bijlagen onder meer de "Tarieven" en de "Leveringsovereenkomst elektriciteit - particulier".
Het maandelijkse voorschot is vastgesteld op € 39,00 per maand.

2.5 Op 8 januari 2022 heeft Ijgenweis aan Budget Energie bericht de hem opgelegde overeenkomst op te zeggen en dat hij op 8 februari 2022 overstapt naar een andere energieleverancier.

2.6 Budget Energie heeft op 8 maart 2022 een eindafrekening opgemaakt. Op de eindafrekening wordt een bedrag van € 210,88 aan leveringskosten genoemd. Daarop wordt € 73,00 in mindering gebracht aan betaalde termijnen (januari en februari). Het restantbedrag van € 137,88 wordt aan Ijgenweis gefactureerd.

2.7 Op 10 maart 2022 heeft Ijgenweis via het contactformulier van Budget Energie bezwaar gemaakt tegen de eindafrekening:
"ik maak bezwaar tegen de eindnota met factuurnummer 1000029387468 en factuurdatum 08-03-2022 die u mij op 9 maart 2022 omstreeks 18:22 e-mailde. De eindnota gaat voor de hele periode van 40 dagen uit van de door u opgelegde, maar niet door mij aanvaarde variabele energie- en vaste kosten. Dat is niet correct. BUDGET ENERGIE heeft immers de leveringsovereenkomst die ik met FENOR- energie destijds heb afgesloten overgenomen en dient die na te komen. Ik verwacht van u een correcte eindnota die met het bovenstaande bezwaren rekening houdt. (...)"

2.8 Budget Energie heeft op 16 maart 2022 per e-mail gereageerd op het bezwaar van Ijgenweis:
"Na aanleiding van u e-mail op 10 maart 2022 waarin u aangaf bezwaar te maken op de
eindnota stuur ik u hierbij deze mail.
Overname Fenor.
U gaf aan dat wij de leveringsovereenkomst van Fenor zouden hebben overgenomen en dit
is niet het geval.
De overeenkomsten hebben wij niet meegenomen.
Wel hebben wij de gastarieven voor de klanten vastgezet die nog een langer lopend contract
hadden bij Fenor. ( alleen de gasprijzen die dus vastgezet zijn )
De tarieven voor stroom zijn variabel en dit is voor iedereen zo die wij hebben
overgenomen van Fenor, deze tarieven zijn ook gecommuniceerd in de welkomst mail op
5 januari 2022.
Wij hebben dus alle klanten overgenomen zodat zij toch voorzien waren van een
leverancier. Wij waren dus niet verplicht om de tarieven te hanteren die Fenor hanteerde.
Correctie eindnota is niet mogelijk.
Correctie op de eindnota is dus niet mogelijk.
De tarieven zijn gecommuniceerd in de welkomst mail.
"

2.9 Eveneens op 16 maart 2022 heeft Budget Energie per e-mail een aanmaning verzonden
aan Ijgenweis:
"Wij hebben geprobeerd de eindnota van uw rekening af te schrijven. Helaas is dit niet gelukt.
Wij verzoeken u € 137,88 binnen 15 dagen te betalen. Kies hieronder uw bank of scan de QR-code.
Op 31 maart 2022 wordt het te betalen bedrag verhoogd met € 40,00 incassokosten naar
€ 177,88. Ook maken we dan aanspraak op wettelijke rente. "

3. Het geschil

In conventie

3.1 Budget Energie vordert - samengevat - veroordeling van Ijgenweis tot betaling van € 180,28, te vermeerderen met de wettelijke rente over de hoofdsom van € 137,88 vanaf 12 januari 2023 tot aan de dag van algehele voldoening, met veroordeling van Ijgenweis in de proceskosten.

3.2 Budget Energie heeft het volgende aan haar vordering ten grondslag gelegd:
I. Primair: Ijgenweis is uit hoofde van de tussen partijen gesloten overeenkomst verplicht om de leveringskosten te betalen. Budget Energie heeft na opzegging door Ijgenweis een eindafrekening opgemaakt. Ijgenweis is in gebreke gebleven met de betaling van het aan Budget Energie verschuldigde bedrag;
II. Subsidiair: voor zover de overeenkomst (gedeeltelijk) wordt vernietigd, wenst Budget Energie haar vordering te baseren op ongerechtvaardigde verrijking. Budget Energie heeft energie geleverd aan Ijgenweis, waardoor Ijgenweis is verrijkt en Budget Energie is verarmd. Ijgenweis dient de schade die Budget Energie hierdoor heeft geleden, te vergoeden;
III. Meer subsidiair: Budget Energie heeft, zonder rechtsgrond, een prestatie geleverd aan Ijgenweis. Die prestatie kan niet ongedaan gemaakt worden, zodat daarvoor een vergoeding moet betalen ter hoogte van de waarde van de prestatie in het economisch verkeer of de marktwaarde.

3.3 Ijgenweis voert verweer en concludeert tot afwijzing van de vordering van Budget Energie, met compensatie van partijen in de kosten van het geding. Hiertoe voert Ijgenweis - kort en zakelijk weergegeven - het volgende aan.
Ijgenweis betwist dat tussen hem en Budget Energie een overeenkomst bestaat. Hij is geen (nieuwe) overeenkomst met Budget Energie aangegaan en de (oude) energieovereenkomst met Fenor heeft Budget Energie naar eigen zeggen niet overgenomen. Ijgenweis hoeft niet te betalen voor energie die Budget Energie hem ongevraagd heeft geleverd. Voor vergoeding van de gevorderde buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente bestaat geen grond.

In reconventie

3.4 Ijgenweis vordert veroordeling van Budget Energie tot betaling van € 73,00 aan voorschotten, € 40,00 aan buitengerechtelijke incassokosten en € 1,74 aan wettelijke rente vanaf het moment van betaling tot 15 januari 2023, vermeerderd met de wettelijke rente over de hoofdsom van € 73,00 vanaf 15 januari 2023 tot aan de dag van algehele voldoening, met compensatie van partijen in de proceskosten.

3.5 Ijgenweis heeft aan zijn vordering in reconventie dezelfde standpunten ten grondslag
gelegd als aan zijn verweer in conventie.

3.6 Budget Energie voert - kort samengevat - verweer en concludeert tot afwijzing van de
vordering met veroordeling van Ijgenweis in de proceskosten.

3.7 Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover relevant, nader ingegaan.

4. De beoordeling

4.1 Gelet op de samenhang van de vorderingen in conventie en reconventie zal de kantonrechter deze gezamenlijk behandelen.

4.2 Tussen partijen staat niet ter discussie dat Budget Energie per 30 december 2021 de klanten van Fenor heeft overgenomen wegens het faillissement van Fenor en dat door Budget Energie vanaf laatstgenoemde datum tot 8 februari 2022 aan Ijgenweis elektriciteit is geleverd. Partijen verschillen echter van mening over de vraag of Ijgenweis voor de geleverde elektriciteit moet betalen.

4.3 De kantonrechter zal allereerst oordelen over de vraag of tussen Ijgenweis en Budget Energie een overeenkomst is tot stand gekomen. Budget Energie heeft in dat kader gesteld dat bij de overname van de klanten na het faillissement van een energieleverancier een wettelijke procedure wordt gevolgd. Het gevolg van deze procedure is volgens Budget Energie dat er een nieuwe leveringsovereenkomst tot stand komt tussen de klant van de failliet, in dit geval Ijgenweis, en haarzelf als nieuwe energieleverancier. De kantonrechter volgt dit standpunt niet en overweegt daartoe het volgende.

4.4 De procedure waarnaar Budget Energie verwijst, is neergelegd in het Besluit
leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (hierna: het Besluit). In dit geval is sprake van een overname van (uitsluitend) het klantenbestand van Fenor door Budget Energie, als bedoeld in artikel 2 lid 5 onder b van dit Besluit. De overeenkomst tussen Fenor en Ijgenweis is niet overgenomen door Budget Energie. Dat hoeft ook niet, want voornoemde bepaling bevat immers geen voorschrift tot overname van de leveringsovereenkomsten van de stakende leverancier, in dit geval Fenor. Dat sprake is van een restverdeling door de netwerkbeheerder, als bedoeld in artikel 2 lid 6 van het Besluit, waarin is bepaald dat de aangewezen energieleverancier de levering voortzet met een overeenkomst voor onbepaalde tijd onder zijn eigen voorwaarden, is gesteld noch gebleken. Het voorgaande betekent dat er in ieder geval niet uit hoofde van het Besluit een nieuwe overeenkomst tussen partijen is ontstaan.

4.5 Ook overigens is geen sprake van een tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst. Er is immers gesteld noch gebleken dat Ijgenweis op of na 30 december 2021 een aanbod van Budget Energie tot het leveren van elektriciteit heeft aanvaard. Hoewel aanbod en aanvaarding niet uitdrukkelijk hoeven plaats te vinden, is van een of meer andere -minder uitdrukkelijke- gedragingen, die als een instemming met een aanbod kunnen worden aangemerkt, evenmin gebleken. Daarbij is mede van belang, dat Ijgenweis zich van meet af aan heeft ingespannen de periode van levering zo kort mogelijk te houden, hetgeen ook is gelukt. De kantonrechter oordeelt derhalve dat tussen partijen geen overeenkomst bestaat, zodat Budget Energie daarvan ook niet met succes nakoming kan vorderen.

4.6 Ook het subsidiaire en meer subsidiaire beroep van Budget Energie op ongerechtvaardigde verrijking respectievelijk onverschuldigde betaling slaagt naar het oordeel van de kantonrechter niet. Vast staat dat elektriciteit is geleverd door Budget Energie aan Ijgenweis, terwijl Ijgenweis daar niet om heeft gevraagd.
De levering van elektriciteit valt binnen de werkingssfeer van de consumentenbescherming . Dat brengt mee dat artikel 7:7 lid 2 BW in dit geval van toepassing is. In dit artikel is bepaald dat geen verplichting tot betaling ontstaat bij een ongevraagde levering van (onder meer) energie. In de Memorie van Toelichting bij dit artikel wordt opgemerkt dat evenmin op een andere rechtsgrond, zoals onverschuldigde betaling of ongerechtvaardigde verrijking, een betalingsverplichting kan ontstaan, voor zover deze is te herleiden tot de geleverde zaken of de verrichte diensten. Dit betekent dat de verrichte diensten jegens de consument om niet zijn verricht (Kamerstukken II 2012/13, 33520, nr. 3, p. 57 en 58). Er is voor Ijgenweis dus geen verplichting tot betaling ontstaan.

4.7 Het bovenstaande leidt tot de conclusie dat het de (neven)vorderingen van Budget Energie in conventie aan enige juridische grondslag ontbreekt, zodat deze zullen worden afgewezen. De overige verweren van Ijgenweis behoeven daarom geen bespreking meer.

4.8 Door Budget Energie is niet weersproken dat Ijgenweis een bedrag van € 73,00 aan voorschotten aan haar heeft betaald. Gelet op het voorgaande stelt de kantonrechter vast dat deze betaling zonder rechtsgrond en daarmee onverschuldigd heeft plaatsgevonden. De vordering in reconventie tot terugbetaling van dit bedrag wordt dan ook toegewezen.

4.9 In reconventie heeft Ijgenweis ook een vergoeding gevorderd van de buitengerechtelijke incassokosten. De kantonrechter stelt vast dat het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van toepassing is (hierna: Besluit incassokosten). Ijgenweis heeft voldoende gesteld en onderbouwd dat hij buitengerechtelijke incassowerkzaamheden heeft verricht. Zo heeft hij onder meer een sommatiebrief verzonden. Het gevorderde bedrag van € 40,00 komt overeen met het in het Besluit incassokosten bepaalde tarief en zal worden toegewezen.

4.10 Door Ijgenweis is gesteld en door Budget Energie is niet weersproken dat het verzuim van Budget Energie is ingetreden op het moment dat er onverschuldigd is betaald. De wettelijke rente wordt toegewezen zoals hieronder in de beslissing wordt vermeld.

4.11 Budget Energie is in het ongelijk gesteld en Ijgenweis in het gelijk. Nu Ijgenweis geen kostenveroordeling heeft gevraagd, doch expliciet te kennen heeft gegeven een compensatie van kosten te verlangen, in die zin dat iedere partij de eigen kosten draagt zal
aldus worden beslist.

5. De beslissing

De kantonrechter:

In conventie

wijst de vorderingen van Budget Energie af;

In reconventie

veroordeelt Budget Energie om. tegen behoorlijk bewijs van kwijting, aan Ijgenweis te betalen een bedrag van € 114,74, te vermeerderen met de wettelijke rente over € 73,00 vanaf 15 januari 2023 tot aan de dag van algehele voldoening;

In conventie en reconventie

compenseert de proceskosten tussen partijen, aldus dat iedere partij de eigen kosten draagt;
verklaart dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad.
Dit vonnis is gewezen door mr. P.P.M, van der Burgt en in het openbaar uitgesproken op 9
augustus 2023.
getekend en “VOOR GROSSE”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@ijgenweis volgende keer een korte TLDR;?

Bovendien staat je adres nog in het vonnis

[ Voor 34% gewijzigd door nachtnet op 11-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Gefeliciteerd. Staat ondertussen ook online:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBZWB:2023:5625

cc: @desp
Geen overeenkomst tussen nieuwe energiebedrijf en de TS na faillissement FENOR. Nu ook eindelijk een vonnis met art. 7:7 lid 2 BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 13:47
Real schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Gefeliciteerd. Staat ondertussen ook online:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBZWB:2023:5625

cc: @desp

[...]

Geen overeenkomst tussen nieuwe energiebedrijf en de TS na faillissement FENOR. Nu ook eindelijk een vonnis met art. 7:7 lid 2 BW.
Kijk eens aan! Kon ook niet anders natuurlijk ;-)!

(Bij mij is het helaas gebleven bij ontvangst van een concept-dagvaarding. Ze (dgb) hebben niet gedurfd door te zetten jammer genoeg. Had graag geprocedeerd!)

Thanks voor cc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Interessante uitspraak. Dit betekent dus dat ex-Fenor-klanten eigenlijk geen overeenkomst hadden met Budget Energie? Kunnen ex-Fenor-klanten, verwijzend naar deze uitspraak, daarmee ook hun betaalde leververgoeding terug krijgen?

Wel raar dat je dan in de situatie komt dat je elektriciteit en/of gas hebt afgenomen, maar daar uiteindelijk niet voor betaald hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door Mad Marty op 15-08-2023 10:18 ]

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patjuh1
Mad Marty schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:14:

Wel raar dat je dan in de situatie komt dat je elektriciteit en/of gas hebt afgenomen, maar daar uiteindelijk niet voor betaald hebt?
Vraag me dat ook af? Zou het contract wat na Budget/Fenor hiervoor gebruikt gaan worden?
Kan zijn dat ze gewoon de begin standen aanpassen bij de huidige leverancier? Waardoor er dus een correctie volgt op je factuur van vorig jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door patjuh1 op 15-08-2023 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijgenweis
patjuh1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Vraag me dat ook af? Zou het contract wat na Budget/Fenor hiervoor gebruikt gaan worden?
Kan zijn dat ze gewoon de begin standen aanpassen bij de huidige leverancier? Waardoor er dus een correctie volgt op je factuur van vorig jaar.
Zal niet werken. De opvolgende leverancier is alweer opgevolgd door een ander.

Ik zou dat ook niet accepteren. Die overeenkomst ging 8-2-2021 in, niet eerder.
Daarvoor bestond er geen overeenkomst, dus ook geen betalingsverplichting.

Budget heeft een gokje gewaagd en (misschien) maar bij één van de ca. 35.000 nieuwe klanten bakzeil gehaald.

Ieder die van Fenor naar Budget ging kan betaling terug vragen met de uitspraak als argument.
En dan als groep een zaak aanspannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
ijgenweis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Zal niet werken. De opvolgende leverancier is alweer opgevolgd door een ander.

Ik zou dat ook niet accepteren. Die overeenkomst ging 8-2-2021 in, niet eerder.
Daarvoor bestond er geen overeenkomst, dus ook geen betalingsverplichting.

Budget heeft een gokje gewaagd en (misschien) maar bij één van de ca. 35.000 nieuwe klanten bakzeil gehaald.

Ieder die van Fenor naar Budget ging kan betaling terug vragen met de uitspraak als argument.
En dan als groep een zaak aanspannen?
Als je stroom af neemt zonder contract dan wordt je verzocht een contract af te sluiten. Dit om afsluiting te voorkomen. Als je dan een contract hebt afgesloten mag je met terug werkende kracht betalen. Zou nu dus ook kunnen gebeuren?

Je hebt iets afgenomen dus zeggen dat er geen contract is "dus dan mag het" gaat hem niet worden gok ik? Anders is het gewoon diefstal... Maar hoe het opgelost gaat worden? Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
patjuh1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Als je stroom af neemt zonder contract dan wordt je verzocht een contract af te sluiten. Dit om afsluiting te voorkomen. Als je dan een contract hebt afgesloten mag je met terug werkende kracht betalen. Zou nu dus ook kunnen gebeuren?

Je hebt iets afgenomen dus zeggen dat er geen contract is "dus dan mag het" gaat hem niet worden gok ik? Anders is het gewoon diefstal... Maar hoe het opgelost gaat worden? Ben benieuwd
Ik had een leverancier en volgens mij ook een overeenkomst, die met FENOR was overeengekomen.
Alles netjes zoals de faillissementswet en de regeling LZ dat bedoelen.
En zoals de uitspraken in de zaken van Innova aangeven.
Budget zei "de klanten" over te nemen. Volgens Energie-Nederland zijn klanten "afnemers met een overeenkomst".

Pas na de eindafrekening bleek dat ze alleen mijn gegevens hadden gekocht en de overeenkomst niet hadden "meegenomen".

Budget had geen overeenkomst met de FENOR-klanten, dus mocht zij geen switch-melding doen.

Wie is hier in overtreding? De niets vermoedende klant of de expert Budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik snap dat dit om het principe ging maar de uitkomst is dus dat je zo'n 120euro + rente over 73euro terug gaat krijgen?

Hoeveel uur dit jou gekost, en bij de rechterlijke macht? Principes zijn mooi maar mijn god wat is dit een tijdsverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Homeland schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:54:
Ik snap dat dit om het principe ging maar de uitkomst is dus dat je zo'n 120euro + rente over 73euro terug gaat krijgen?

Hoeveel uur dit jou gekost, en bij de rechterlijke macht? Principes zijn mooi maar mijn god wat is dit een tijdsverspilling.
Tja, dan moet vooral de leverancier toch geen procedure gaan voeren zonder hun zaken op orde te hebben?
patjuh1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

De energieleverancier draait nu gewoon op voor de kosten. Het maakt voor de netbeheerder eigenlijk helemaal niet uit of jij als eindafnemer een contract hebt of niet, het gaat er om dat er een energieleverancier voor jou een contract met de netbeheerder heeft. Normaalgesproken is de manier om dat voor elkaar te krijgen via een contract met een energieleverancier en de eindafnemer, maar vanwege cowboypraktijken in het verleden zijn consumenten-eindafnemers beschermd tegen onvrijwillige leveringsovername.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
en de vordering van Budget niet hoef te betalen.
Makkelijk gezegd, maar hoe had ik dit anders kunnen doen ?
Ik heb op 18-3-2022 al een schikkingsvoorstel gedaan.
Daar werd niet op gereageerd.
(zie list_message/71116694#71116694 van 1 april 2022 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimOBL

Hiermee wordt de jurisprudentie ook sterker en het consumentenvertrouwen en positief verbeterd.
Ik zou eerder zeggen dat Budget gelukkig dit recht niet heeft kunnen uithollen. Let wel dit gaat om alle inwoners die met een dergelijke scenario geconfronteerd kunnen worden…

Zelf heb ik de stappen min of meer ook gehad maar heb in de minne kunnen regelen op de 2e dag na bekendmaking… was in begin een bende daar. Was alleen voor gas weggegaan btw. Elektra was uiteindelijk ook netjes besproken en goed gegaan.

Had achteraf dus wat meer tijd kunnen nemen om goed te doen maar was toen al klaar.
Ik heb respect dat hij de tijd en inspanning heeft willen doen voor ons allen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijgenweis
Na een herinnering te hebben gestuurd, kwam gister het geld binnen.

Afgedaan. ( voor mij, wie volgt ? )

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ijgenweis
wie een goed geheugen heeft weet nog dat ik een klacht over de deurwaarder heb ingediend bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. Zie m’n bijdrage van 10-12-2022
ijgenweis in "Afhandeling faillissement FENOR Energie"

Daar is nu een beslissing over :
De Kamer voor Gerechtsdeurwaarders:

* verklaart klachtonderdelen a, b en c gegrond,
* legt de gerechtsdeurwaarder de maatregel van berisping op,
* legt de gerechtsdeurwaarder de maatregel van een geldboete ter hoogte van € 2.500,00 op (…..) ,
* veroordeelt de gerechtsdeurwaarder tot betaling van de kosten van behandeling van de klacht door de kamer, begroot op € l .500,00, (….),
* veroordeelt de gerechtsdeurwaarder tot betaling aan klager van het door hem betaalde griffierecht van € 50,00, nadat de uitspraak onherroepelijk is geworden.
De klacht was:
Klager beklaagt zich er samengevat over dat de gerechtsdeurwaarder:
a: een "aankondiging dagvaarding" heeft gestuurd, hetgeen niet voldoet aan de
vereisten voor het sturen van een 'profitletter';
b: hem heeft bericht dat hij opdracht had ontvangen om te dagvaarden, terwijl dit niet
het geval was;
c: oneigenlijke druk heeft uitgeoefend door met hoge kosten van een juridische
procedure te dreigen.
en die boete komt van:
5.12 Op vragen van de kamer heeft de gerechtsdeurwaarder geantwoord dat de profitletter van 28 juli 2022 een standaardbrief betreft. De gerechtsdeurwaarder heeft niet weersproken dat deze brief jarenlang is gebruikt, al kon hij geen antwoord geven op de vraag hoe lang precies. Aannemelijk is dan ook dat deze brief jarenlang, in strijd met de verordening beroeps- en gedragsregels, de KBvG Bestuursregel Profitletters en mogelijk daarvoor in strijd met vaste jurisprudentie van de kamer, is verstuurd aan (vermeende) schuldenaren, waarbij onder oneigenlijke druk wordt gesommeerd tot betaling van een schuld waarvoor geen executoriale titel aanwezig is en met aanzegging van rechtsmaatregelen terwijl daar nog geen daadwerkelijke opdracht voor was. De kamer rekent het de gerechtsdeurwaarder aan dat hij zich geen rekenschap heeft gegeven van dit tuchtrechtelijk verwijtbare handelen en in plaats daarvan de klacht in zijn verweerschrift heeft weggezet als een "non-klacht". De kamer acht in dit geval de maatregel van berisping passend en geboden. Omdat aannemelijk is dat het beklaagde handelen de gerechtsdeurwaarder financieel voordeel heeft opgeleverd, acht de kamer daarbij een financiële prikkel in dit geval passend en geboden. De kamer zal de gerechtsdeurwaarder daarom aanvullend de maatregel opleggen van een boete van € 2.500,00.
Hoger beroep is binnen 30 dagen nog in te stellen en dan kan ik die € 50 claimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:37
d:)b al is 2.5k boete natuurlijk een flutstraf.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
[color=blue]• Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
• Discussie over energieprijzen in het algemeen mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.[/color]

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Meldingen dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, je MOI is goedgekeurd, overgestapt bent enz. vallen hier ook onder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Fenor Energie.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Algemene feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier zijn beiden offtopic.