@
Andrehj
Je kunt niet zeggen van:
Hey, de Ta is 26, de Tr is 24 en de Tgevraagd gaat naar 30. Laat ik daar eens heen racen met een dT van 2...lukt niet!
Als het ineens kouder wordt, zoals afgelopen dagen in Twente en daarboven en de Ta moet naar 30 dan gebeurt er van alles: dat dat moet is vanwege de kou. Het afgiftesysteem koelt dus eigenlijk sneller af omdat het huis meer warmte gaat verliezen en kan dat mogelijk niet bijsloffen.
Die Ta die op 26 stond en naar 30 moet, heeft of had een Tr van 24, die nog verder afkoelt omdat de vloer ineens meer warmte zal afstaan, en daarbij naar 22 a 23 graden is gedaald. Komt nog eens bij dat telkens als er een defrost is, die Tr verder inkakt en de warmtepomp krijgt het druk om op die temperatuur een grotere dT te realiseren.
Hij gaat niet zoals een gasketel gewoon naar 30 graden, nee, hij heeft het beperkte vermogen om Ta te doen klimmen, met de Tr op sleeptouw die ook zeer langzaam mee zal klimmen (PS heeft het toch voldoende vermogen dan kan de Ta pas weer verder oplopen als de dT niet groter wordt dan 5K, want zo werkt dat bij een warmtepomp, ok hooguit 7K)
Dat klimmen gaat extra traag vanwege de defrosts die steeds langs komen en een elektrische bij-verwarming helpt het systeem een handje, zoals het gasvlammetje dat doet in geval van een hybride warmtepomp. Geen schande dus, zo is het bedacht.
Uiteindelijk arriveert de Ta op 30, met de Tr op 25 en dat is mogelijk het maximale vermogen dat erin zit.
Wil dit naar 31, dan gaat de Tr mee naar 26.
Die dT wordt niet makkelijk meer dan 5 bij vloerverwarming... Bij radiatoren gaat het makkelijker, het water is immers sneller rond vanwege minder systeeminhoud)
Heeft jouw warmtepomp meer dan voldoende vermogen, dan kun je de 30 wel halen met 28 retour. Maar waarschijnlijk zijn die getallen niet realistisch, en zweet je de tent uit (vloer gemiddeld 29 graden dan, dan wordt het bij mij in de ruimte waarschijnlijk 26 graden ofzoiets)
Moet er een SWW run tussendoor, dan haalt het systeem nog steeds makkelijker hogere temperaturen, gelukkig. Dat komt natuurlijk omdat dat maar een kort circuit is (waar een vloerverwarming met 20 groepen al gauw richting 1500 meter lengte gaat, en een paar honderd liter inhoud).
Misschien ben ik nu teveel aan het spammen. 🤣
Ik stop ermee.