30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
En wat hier eerder al werd gezegd lijkt daarna de sww run de hele graadminuut berekening in de war te gooien.
:strip_exif()/f/image/h2VM28iHypgrkIfQnBvwiNBj.jpg?f=fotoalbum_large)
na de stooklijn zou ik gaan wekren met de GM regeling, dus wanneer inschakelen (en wanneer de frequentie verhogen).
Dan pas zou ik gaan denken aan de ruimteinvloed mee te gaan nemen.
en mbt de invloed van de SSW run, meestal komt dit door de plaatsing van de sensoren. Als deze warmer worden tijdens een SSW run gaat de Gm regeling van slag, bij mij worden ze (ondertussen) niet meer warmer tijdens een SSW run, dit is behaald dmv ander plaatsing van de sensoren (verder van de 3-weg af bijvoorbeeld).
Helemaal eens !format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:38:
Zoals al eerder gezegd zou ik de invloed van de ruimte thermostaat uit zetten of zeer minimaal om eerst je stooklijn eens goed te bepalen.
na de stooklijn zou ik gaan wekren met de GM regeling, dus wanneer inschakelen (en wanneer de frequentie verhogen).
Dan pas zou ik gaan denken aan de ruimteinvloed mee te gaan nemen.
en mbt de invloed van de SSW run, meestal komt dit door de plaatsing van de sensoren. Als deze warmer worden tijdens een SSW run gaat de Gm regeling van slag, bij mij worden ze (ondertussen) niet meer warmer tijdens een SSW run, dit is behaald dmv ander plaatsing van de sensoren (verder van de 3-weg af bijvoorbeeld).
Eigen zou de software aangepast moeten worden dat de GM alleen maar verder in het negatieve kunnen oplopen en niet kunnen aflopen tijdens SWW run, indien het circuit via de driewegklep loopt en GP10 niet in gebruik is (geen buffervat). Maar ik besef dat dat een lastige is. De berekende temperatuur kan immers ook veranderen tijdens de SWW run waardoor de GM een andere waarde mogen krijgen, dus ja: lastig.
Ook wordt het verwarmingscircuit benuttigd tijdens een defrost terwijl er een SWW run gaande is. De driewegklep schakelt dan 2x extra om. Op zich slim bedacht, de gedachte daarachter is wellicht dat het ene circuit tegen een gunstigere COP is verwarmd dan het andere.
Daarom is extra belangrijk dat BT25 zich ver bevindt van het omloopcircuit, dus zo dicht mogelijk bij de verdeler of als je minstens 2 verdelers hebt, bij de T-splitsing naar die meerdere verdelers. En dat de sensor goed geïsoleerd moet zijn!
Bij mij is dat ook niet optimaal, het boilervat staat in de weg om buisisolatie aan te brengen. Dit betreft dan ook restpunten voor de installateur.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Het omschakelen voor defrost tijdens een SSW run is niet zozeer omdat de cop op de CV beter is dan die van SSW.Knowbody schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:50:
[...]
Helemaal eens !
Eigen zou de software aangepast moeten worden dat de GM alleen maar verder in het negatieve kunnen oplopen en niet kunnen aflopen tijdens SWW run, indien het circuit via de driewegklep loopt en GP10 niet in gebruik is (geen buffervat). Maar ik besef dat dat een lastige is. De berekende temperatuur kan immers ook veranderen tijdens de SWW run waardoor de GM een andere waarde mogen krijgen, dus ja: lastig.
Ook wordt het verwarmingscircuit benuttigd tijdens een defrost terwijl er een SWW run gaande is. De driewegklep schakelt dan 2x extra om. Op zich slim bedacht, de gedachte daarachter is wellicht dat het ene circuit tegen een gunstigere COP is verwarmd dan het andere.
Daarom is extra belangrijk dat BT25 zich ver bevindt van het omloopcircuit, dus zo dicht mogelijk bij de verdeler of als je minstens 2 verdelers hebt, bij de T-splitsing naar die meerdere verdelers. En dat de sensor goed geïsoleerd moet zijn!
Bij mij is dat ook niet optimaal, het boilervat staat in de weg om buisisolatie aan te brengen. Dit betreft dan ook restpunten voor de installateur.
Tijdens een defrost moet er ergens warmte onttrakken worden. Deze warmte onttrekken gaat minder merkbaar uit de CV (zeker bij vloerverwarming) dan uit het vat.
En inderdaad, leiding isolatie helpt ook veel om foutive waarden te voorkomen.
Ja ok!format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:54:
[...]
Het omschakelen voor defrost tijdens een SSW run is niet zozeer omdat de cop op de CV beter is dan die van SSW.
Tijdens een defrost moet er ergens warmte onttrakken worden. Deze warmte onttrekken gaat minder merkbaar uit de CV (zeker bij vloerverwarming) dan uit het vat.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Wat mij is opgevallen:
Met de minimale pompsnelheid op 1% gaat er te weinig debiet over het systeem, vermoedelijk vanwege de aanwezigheid van een tweede verdeler op de verdieping. De pomp moet wat harder draaien om daar voldoende debiet naartoe te krijgen.
Natuurlijk moet de zaak wel waterzijdig worden ingeregeld. Ik heb dat gedaan adhv de lengte vd groepen en de debietmeters. Ik heb de groepen vd verdeler het dichtst bij de pomp ook meer geknepen dan de verdeler boven.
Daarna heb ik de minimale pompsnelheid op 40% gezet en enkele dagen later op 50%.
Dat gaat prima. De regeling laat nu snelheden zien van 50% tot 56%.
Af en toe zag ik dat er een kalibratie gaande was. Wat hij daarmee doet, geen idee, maar het grappige is, is dat ik nu de minimale pompsnelheid op 10% heb gezet en de regeling peinst er niet over om die lage snelheid te gaan gebruiken. Hij blijft mooi in de 50+ waarde draaien.
Zou dat kunnen komen door die kalibratie ?
Ik vind van niet. Een run van een uurtje is in mijn beleving prima. Op tweakers heerst een wet van lange runs, maar zelf kom ik daar van terug.-jann schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:12:
...
is het verstanding om hier nog wat in aan te passen?
[Afbeelding]
Nibe stuurt anders, beter !
Als het kouder wordt ga je merken dat de WP langere runs gaat maken, zeker als ook het SWW vat opgewarmd moet worden. Dan gaat de warmtepomp aan een stuk door.
Stopt ie te vaak, dan staat je stooklijn te hoog en luistert de WP naar de Room Measurement Unit of wat die afkorting RMU ook mag betekenen 🙂
Het moet wel een verbetering opleveren, dat kan niet anders!
Thermal paste, ty wrap en alu tape gebruikt (had ik eerder ook al). Nu nog buisisolatie!
Ah top! Bedankt voor je antwoord.Knowbody schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:09:
[...]
Ik vind van niet. Een run van een uurtje is in mijn beleving prima. Op tweakers heerst een wet van lange runs, maar zelf kom ik daar van terug.
Nibe stuurt anders, beter !
Als het kouder wordt ga je merken dat de WP langere runs gaat maken, zeker als ook het SWW vat opgewarmd moet worden. Dan gaat de warmtepomp aan een stuk door.
Stopt ie te vaak, dan staat je stooklijn te hoog en luistert de WP naar de Room Measurement Unit of wat die afkorting RMU ook mag betekenen 🙂
Ik maak gebruik van de binnenvoeler, stooklijn staat op 0 met momenteel een aanvoer van +-26C.
Houdt het huis mooi op 21 de hele dag. Is een jaren 70 hoekwoning (2 onder 1 kap) met vloerverwarming, vloerisolatie en spouwisolatie.
COP zit op gemiddeld 5,2 sinds de wp voor het eerst het licht zag afgelopen zondag, incl 4 sww runs.
COP voor verwarming overdag zit nu boven de 6.
Tot nu toe erg tevreden over de S2125, ben er erg blij mee.
De warmte voor een defrost tijdens CV bedrijf kan hij ook uit het SWW halen, wanneer de temperatuur van het CV water onvoldoende is. Ondanks dat er dus een hele buffer in de vloer zit. Omdat ik een vrij hoge Ta nodig heb, is me dit nog slechts een keer overkomen, maar hier wordt in het Oostenrijkse forum veel over gemopperd. Er zijn geloof ik ook wat dingen weer ten goede veranderd in volgende SW versies, meen ik, maar het is nog steeds mogelijk.format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:54:
[...]
Het omschakelen voor defrost tijdens een SSW run is niet zozeer omdat de cop op de CV beter is dan die van SSW.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Stooklijn 0 is een custom stooklijn. Hoe staan je temperaturen dan?-jann schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:23:
[...]
Ah top! Bedankt voor je antwoord.
Ik maak gebruik van de binnenvoeler, stooklijn staat op 0 met momenteel een aanvoer van +-26C.
Houdt het huis mooi op 21 de hele dag. Is een jaren 70 hoekwoning (2 onder 1 kap) met vloerverwarming, vloerisolatie en spouwisolatie.
COP zit op gemiddeld 5,2 sinds de wp voor het eerst het licht zag afgelopen zondag, incl 4 sww runs.
COP voor verwarming overdag zit nu boven de 6.
Tot nu toe erg tevreden over de S2125, ben er erg blij mee.
De binnenvoeler verbloemt wellicht of de stooklijn goed staat.
Maar goed. Het kan ook comfortabeler zijn om een hogere stooklijn te kiezen als de ruimtevoeler toch ingrijpt. Rendement zal dan iets lager uit kunnen vallen maar dat kan ook meevallen.
[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 10-11-2022 22:01 ]
Hoe kom je op die cop?
Zou mooi zijn dat ook in een HA metric te maken..
[ Voor 4% gewijzigd door ReLight op 11-11-2022 08:40 ]
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
/f/image/xR50f6IuuPsmuIGooZMUupmw.png?f=fotoalbum_large)
Nu hebben wij een BA-SVM split unit, geen losse componenten. Mijn vermoeden is dus dat dit af fabriek zo is? Is dit verwacht gedrag? Of heeft de installateur de external flow (BT25) sensor verkeerd geplaatst, dan wel niet geïsoleerd van tapwater vat/flow?
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Ik maak gebruik van 2 kwh meters, 1x elektrisch en 1x thermisch (hydrocal M3) en deze lees ik in via domoticz op mijn raspberry pi.ReLight schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:40:
@-jann >COP voor verwarming overdag zit nu boven de 6.
Hoe kom je op die cop?
Zou mooi zijn dat ook in een HA metric te maken..
Ik moet nog even een script maken waarbij ik afgifte vermogen / elektrisch opgenomen vermogen.
De BT25 heeft naar mijn mening teveel invloed van de SSW run.magnetx3 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:38:
Ik zie dat onze DM omhoog schiet (+100) als de WP een SWW run doet:[Afbeelding]
Nu hebben wij een BA-SVM split unit, geen losse componenten. Mijn vermoeden is dus dat dit af fabriek zo is? Is dit verwacht gedrag? Of heeft de installateur de external flow (BT25) sensor verkeerd geplaatst, dan wel niet geïsoleerd van tapwater vat/flow?
Deze zit of te dicht bij de 3wegklep, of krijgt teveel warmte mee van het vat.
Maar verbetering zou er volgen mij wel te behalen zijn.
Ook als deze intern zou zitten kan je dit verbeteren, vraag is alleen wat dit met garantie doet.
Hier doe ik hetzelfde met Domoticz. Op deze manier bereken ik een dag COP met behulp van de Hydrocal M3 pulsen. Als het nodig is kan het onderstaande kan misschien dienen als inspiratie. Iedere dag om 00:01 uur wordt een virtual sensor gelijk gemaakt aan de huidige totaal waarde van de kWh tellers. Gedurende de dag wordt uit het verschil met de waarde van 00:01 de dag COP berekent.-jann schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:21:
[...]
Ik maak gebruik van 2 kwh meters, 1x elektrisch en 1x thermisch (hydrocal M3) en deze lees ik in via domoticz op mijn raspberry pi.
Ik moet nog even een script maken waarbij ik afgifte vermogen / elektrisch opgenomen vermogen.
if domoticz.time.matchesRule('at 00:01') then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=155'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(113).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=156'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(153).counter)
end
local WPwarmteLevering = domoticz.devices(153).counter-domoticz.devices(156).rawData[1] -- WP warmte levering
local NibeEnergie = domoticz.devices(113).counter-domoticz.devices(155).rawData[1] -- Opgenomen vermogen Nibe
local HydrocalCOP = math.abs(domoticz.utils.round((WPwarmteLevering/NibeEnergie)*100.0,0.0))
:fill(white):strip_exif()/f/image/oVUsP4CLj5eN8trv5y9TgIej.png?f=user_large)
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ik heb een vraag en wellicht heeft iemand zin om me hiermee te helpen aangezien mijn kennis niet verder komt dan de basis van Domoticz.
Ik heb momenteel 2 waardes:
1. Elektrisch opgenomen energie warmtepomp (kWh)
2.Thermisch opgewekte energiewarmtepomp (kWh)
Ik wil eigenlijk dat Domoticz waarde 2 deelt door waarde 1 zodat er automatisch een COP waarde uit komt.
Is hier iemand bekend mee en ik staat mij op weg te helpen met het benodigde script?
Thanks!
Je bent me net voor, ik heb zojuist de vraag gesteld.Henielma schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:06:
[...]
Hier doe ik hetzelfde met Domoticz. Op deze manier bereken ik een dag COP met behulp van de Hydrocal M3 pulsen. Als het nodig is kan het onderstaande kan misschien dienen als inspiratie. Iedere dag om 00:01 uur wordt een virtual sensor gelijk gemaakt aan de huidige totaal waarde van de kWh tellers. Gedurende de dag wordt uit het verschil met de waarde van 00:01 de dag COP berekent.
if domoticz.time.matchesRule('at 00:01') then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=155'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(113).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=156'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(153).counter)
end
local WPwarmteLevering = domoticz.devices(153).counter-domoticz.devices(156).rawData[1] -- WP warmte levering
local NibeEnergie = domoticz.devices(113).counter-domoticz.devices(155).rawData[1] -- Opgenomen vermogen Nibe
local HydrocalCOP = math.abs(domoticz.utils.round((WPwarmteLevering/NibeEnergie)*100.0,0.0))
[Afbeelding]
Aangezien ik niet echt into het programmeren ben (op structured text na) is dit voor mij nogal abra kadabra taal
BT25 hoort dicht bij de aanvoer van de verdeler.magnetx3 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:38:
Ik zie dat onze DM omhoog schiet (+100) als de WP een SWW run doet:[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, zat wel op die leiding maar te dicht bij het SWW vat en daardoor pikte de sensor de warmte op tijdens een SWW run ! ( Buizen nog niet geïsoleerd)
Gisteren verplaatst. Direct merkbaar verschil. Waarschijnlijk kan mijn stooklijn weer van 4 naar 3.
Bedankt @DIY @format5 voor jullie hulp. Heb vandaag de NTCs aangekregen, en het probleem is hiermee inderdaad opgelost. 't Was niet gelukt zonder jullie, tnxLudovic_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:01:
Super! Bedankt!
Farnell levert enkel aan bedrijven en distrelec enkel in Nederland, maar via sinuss.be / sinuss.nl valt deze wel te bestellen: https://sinuss.be/product...ntc-10k-5-sod-27-vishay-1
Ik ga er direct een 10-tal bestellen, en dan hopen dat mijn probleem aan de NTC ligt
Ja. Stooklijn op 3 is voldoende. Ruimtetemperatuur 22,2 graden.Knowbody schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:00:
[...]
Waarschijnlijk kan mijn stooklijn weer van 4 naar 3.
Je zou bijna wensen een minder goed geïsoleerde woning te hebben. De vloer is maar lauw. Het scheelt dat het een gietvloer is en geen tegel, waardoor het niet koud aan de voeten is.
Herkennen jullie dit:
De GM staan op -60, start compressor.
De behaalde Ta blijft net even onder Tberekend, waardoor de GM verder negatief raken.
De compressor loopt daarbij steeds op 1,0 of 1,3A oftewel op z'n sloffen.
Ik moet me daar maar niet te druk over maken, maar weet niet hoe dit te beïnvloeden is
Als Nibe het pas bij -400 GM nodig vindt om de backup heater in te schakelen kan ik me indenken dat GM tot pak hem beet -200 a -300 geen probleem zijn.
Op een moment vraagt de regeling om wat meer arbeid, en dan lopen de GM weer terug naar 0 maar het enige nadeel daarvan vind ik de defrost die dan kunnen gaan ontstaan. (Maar ach, daar moet je ook niet te zwaar aan tillen, het werkt en het is warm in huis)
Verwijderd
Vloer is hier ook altijd lauw of koud, huis is redelijk goed geïsoleerd. Enige vervelende is wel dat het maar zelden echt aan de bak gaat omdat de BT50 temperatuur van de RMU40 altijd wel 1 of 1,5 graag hoger is dan Watts BT D-01 die ernaast hangt in de woonkamer. Ik las wel dat de BT50 een soort van gemiddelde temperatuur is, maar daardoor is de temperatuur in de woonkamer zelden op de 20 die ik wil. En de woonkamer is ook soort van master dus als die niet vraagt krijgen en de andere kamers wel dan krijgen ze niks. Oplossing is dan de RMU40 temp hoger te zetten (21/21,5) maar het voelt niet echt heel logisch aan.
Ik begrijp wat je zegt. Maar 20 graden is ook geen prettige temperatuur bij LTV vind ik...Verwijderd schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:55:
Ik heb een F2040-8 & VVM320 maar hier is de BT25 niet aangesloten (vloerverwarming).
Vloer is hier ook altijd lauw of koud, huis is redelijk goed geïsoleerd. Enige vervelende is wel dat het maar zelden echt aan de bak gaat omdat de BT50 temperatuur van de RMU40 altijd wel 1 of 1,5 graag hoger is dan Watts BT D-01 die ernaast hangt in de woonkamer. Ik las wel dat de BT50 een soort van gemiddelde temperatuur is, maar daardoor is de temperatuur in de woonkamer zelden op de 20 die ik wil. En de woonkamer is ook soort van master dus als die niet vraagt krijgen en de andere kamers wel dan krijgen ze niks. Oplossing is dan de RMU40 temp hoger te zetten (21/21,5) maar het voelt niet echt heel logisch aan.
VVM320 heeft de sensoren inwendig, xl1 en xl2. Optioneel BT25.
[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 13-11-2022 13:32 ]
Het laatste stukje idd met een doorstroomverwarmer. ElektrischPiemol schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:33:
Hoe verwarmt zo'n S2125 model het water naar 75° ? Is dat puur met de compressor of zit er een soort doorstroom verwarmer in?
Verwijderd
Ah ok thanks.Knowbody schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:27:
[...]
Ik begrijp wat je zegt. Maar 20 graden is ook geen prettige temperatuur bij LTV vind ik...
VVM320 heeft de sensoren inwendig, xl1 en xl2. Optioneel BT25.
Blijft lastig de ideale temperatuur, zeker als je een tijdje stilzit dan is het altijd al snel te koud
Maar het is wel lekker als de vloer wat warmer aanvoelt (gietvloer hier ook).
Daarnaast ben ik wel een tijdje aan het experimenteren met de stooklijn en wel of niet een verlaging in de nacht. Huis moet zogenaam top zijn geisoleerd, toch verliest het best wel aan temperatuur in de nacht als het buiten wat kouder is en dat ligt volgens mij dat er geen koudebrugonderbreking zit in de kozijnen.
Anyways vorig jaar was ik gemiddeld 7 euro per maand kwijt dus waar zeur ik over..
Aha, dus toch. Hoe noemen ze dat onderdeel? Ik heb er naar zitten zoeken in de installateurshandleiding, hoofdstuk "Het ontwerp vannde warmtepomp" maar vind zoiets niet. In ieder geval hartstikke bedankt voor het antwooord!G-addict schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:37:
[...]
Het laatste stukje idd met een doorstroomverwarmer. Elektrisch
Ja. Luxe probleem !Verwijderd schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:37:
[...]
Ah ok thanks.
Blijft lastig de ideale temperatuur, zeker als je een tijdje stilzit dan is het altijd al snel te koud
Maar het is wel lekker als de vloer wat warmer aanvoelt (gietvloer hier ook).
Daarnaast ben ik wel een tijdje aan het experimenteren met de stooklijn en wel of niet een verlaging in de nacht. Huis moet zogenaam top zijn geisoleerd, toch verliest het best wel aan temperatuur in de nacht als het buiten wat kouder is en dat licht volgens mij dat er geen koudebrugonderbreking zit in de kozijnen.
Anyways vorig jaar was ik gemiddeld 7 euro per maand kwijt dus waar zeur ik over..
Het kan zijn als ik deze temperaturen niet fijn vind dat ik alsnog de stooklijn omhoog gooi maar dan MOET ik wel nachtverlaging toepassen om gemiddeld op de huidige stooklijn uit te komen.
Er zit geen doorstroomverwarmer in een S2125. Deze WP is in staat om 75C te halen middels de compressor. Echter wel afhankelijk van de buitentemperatuur.Piemol schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:42:
[...]
Aha, dus toch. Hoe noemen ze dat onderdeel? Ik heb er naar zitten zoeken in de installateurshandleiding, hoofdstuk "Het ontwerp vannde warmtepomp" maar vind zoiets niet. In ieder geval hartstikke bedankt voor het antwooord!
Ja.-jann schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:45:
[...]
Er zit geen doorstroomverwarmer in een S2125. Deze WP is in staat om 75C te halen middels de compressor. Echter wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
70 tot -7
75 bij buitentemperatuur boven de 15 graden
Het koudemiddel is R290 (propaan)
In je koelkast zit R600. Butaan. Om maar aan te geven dat je er niet voor hoeft terug te schrikken.
Hij staat hier explosie veiligKnowbody schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:53:
[...]
Ja.
70 tot -7
75 bij buitentemperatuur boven de 15 graden
Het koudemiddel is R290 (propaan)
In je koelkast zit R600. Butaan. Om maar aan te geven dat je er niet voor hoeft terug te schrikken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kJiLvGyYXAQyd5d3wYN6IVol.jpg?f=user_large)
Ja prachtding !
Ik doe het met een ouderwetse AMS 😉
Die zal wel net zolang op de markt blijven als R410A is toegestaan. Het mooie is: de SMO S40 kan er mee overweg, dus heb je gewoon een up2date S(mart) - serie warmtepomp 😉
Bouwjaar 2022, ontwerp 2009.
Ik vermoed dat Nibe SPLIT uiteindelijk zal verdwijnen, hoewel de AMS 20 lijn (R32) nog wel even door kan.
Monoblock's hebben meer toekomst.
Die buitenunit van jou is zo knap, daar wil je geen kast omheen!
Herkenbaar, hier ook vandaag 1 run(netje) gehad en gisterenochtend 2, dat is alles over de laatste 48u. Dan maar af en toe je sloffen aan, ook een beetje zonde om de vloer warm te stoken terwijl het huis prima op temperatuur is..Knowbody schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:11:
[...]
Je zou bijna wensen een minder goed geïsoleerde woning te hebben. De vloer is maar lauw. Het scheelt dat het een gietvloer is en geen tegel, waardoor het niet koud aan de voeten is.
De temp in huis, mede dank het zachte weer, blijft hoog genoeg maar de wp blijft toch net constant draaien. De curve ook iets verlaagd nu naar 4-0.
MN vloerverwarming ben ik bang is wel een rupsje nooitgenoeg met deze lage temperaturen.
:strip_exif()/f/image/LI07zRD0RHOrCcBj6H8gQMnw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door ReLight op 13-11-2022 19:22 ]
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Ohhhh ik zat er even helemaal naast vandaag-jann schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:45:
[...]
Er zit geen doorstroomverwarmer in een S2125. Deze WP is in staat om 75C te halen middels de compressor. Echter wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ik heb de minimale pompsnelheid en de stooijn/helling wat verlaagd. Tevens de minimale aanvoertemp verlaagd. Al met al resulteerde dit in veel rustigere runs met de lagere gewenste frequentie. Vannacht, met die lage buitentemperaturen waren helemaal lekker lange runs.
Het verband zie/snap ik niet, maar het lijkt wel een heel stuk beter zo
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Mooi zo. Precies de verwachting.storeman schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:28:
Thanks voor je oplettendheid, het is er bij in geschoten om nog een update te posten.
Ik heb de minimale pompsnelheid en de stooijn/helling wat verlaagd. Tevens de minimale aanvoertemp verlaagd. Al met al resulteerde dit in veel rustigere runs met de lagere gewenste frequentie. Vannacht, met die lage buitentemperaturen waren helemaal lekker lange runs.
Het verband zie/snap ik niet, maar het lijkt wel een heel stuk beter zo
Lagere stooklijn resulteert in langere runs omdat je dichter bij de werkelijke warmteverliezen van de woning zit.
Ook met start graadminuten op -60 krijg je gewoon runs van bijna de gehele dag als het kouder wordt buiten.
Toevoeging: wat jij waarschijnlijk had is een te hoge stooklijn in combinatie met ruimteregeling door de RMU. Dan krijg je zinloze "stoplichtsprintjes".
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2022 18:25 ]
Deze ben ik je nog verschuldigd.Knowbody schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:53:
[...]
Stooklijn 0 is een custom stooklijn. Hoe staan je temperaturen dan?
De binnenvoeler verbloemt wellicht of de stooklijn goed staat.
Maar goed. Het kan ook comfortabeler zijn om een hogere stooklijn te kiezen als de ruimtevoeler toch ingrijpt. Rendement zal dan iets lager uit kunnen vallen maar dat kan ook meevallen.
Met 0 bedoel ik 0 verschuiving.
De curve staat op 5.
Gaat eigenlijk prima zo, de temperatuur is mooi vlak
:strip_exif()/f/image/NiWdaliN8A2GFxuK0c8JmMKD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben wel is benieuwd naar de stooklijnen hier.-jann schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:08:
[...]
Deze ben ik je nog verschuldigd.
Met 0 bedoel ik 0 verschuiving.
De curve staat op 5.
Gaat eigenlijk prima zo, de temperatuur is mooi vlak[Afbeelding]
Wie heeft hem hoger/lager staan?
Ja ok, duidelijk.-jann schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:43:
[...]
Ik ben wel is benieuwd naar de stooklijnen hier.
Wie heeft hem hoger/lager staan?
Bij mij op 3 met 0 verschuiving. Temperatuur daarbij 21.5 a 22.5 op de RT.
Tot het 0 punt is stooklijn 3 voldoende, vanaf daar heb ik stooklijn 4 nodig.
Eigenlijk moet ik nog steeds zelf een stooklijn maken hier voor, maar tot op heden verander ik de stooklijn een paar keer ker jaar.
:strip_exif()/f/image/kayiutbtMa5LpTgd95P6FVLH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier 4, -2
26 graden bij 0 graden buiten. Kamer temperatuur op rmu s40 staat op 21.
Bij mij net ook de verkeerde locatie van bt25 ontdekt. GM schieten naar 100 bij SWW run. Even verplaatsen en kijken wat dat doet. Hij zit ook op -50 toen de run begon, dus het heeft nogal wat impact.
[ Voor 3% gewijzigd door Dane86 op 16-11-2022 14:48 ]
Hier een 2 onder 1 kap uit 1974, compleet gerenoveerd en voorzien van spouw+vloerisolatie.
Vloerverwarming is ingefreesd
Alleen vloer en dak geisoleerd, wel overal vloerverwarming.
Mooi! Dan gaat het alleen maar beter worden met die BT25.Dane86 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:44:
[Afbeelding]
Hier 4, -2
26 graden bij 0 graden buiten. Kamer temperatuur op rmu s40 staat op 21.
Bij mij net ook de verkeerde locatie van bt25 ontdekt. GM schieten naar 100 bij SWW run. Even verplaatsen en kijken wat dat doet. Hij zit ook op -50 toen de run begon, dus het heeft nogal wat impact.
Heb je thermische pasta
Ik ben een beetje verwend met een kubistische woning, dit jaar opgeleverd. 😀-jann schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:58:
Mooie lage stooklijnen, wat voor woningen zijn het?
Overigens de tip van de installateur was de stooklijn verlagen, totdat het echt niet meer lukt en dan iets terug omhoog. De tijd dat de WP loopt wordt dan steeds langer. Dat blijkt wel te kloppen is mijn ervaringen, totdat de defrosts beginnen, dan wordt hij eigenwijs. Of mijn stooklijn daar nog wat omlaag moet weet ik niet, ik zie zo wel verhoudingsgewijs weinig defrosts. Dat heeft momenteel mijn voorkeur.
[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 16-11-2022 19:26 ]
Volgende week komen ze mijn volledige warmtepomp installatie installeren en ik was benieuwd wat jullie qua instellingen aanraden voor mijn setup. Natuurlijk is vooral een tijdrovende klus voor mij zelf om het precies te finetunen voor mijn woning, maar ik kan natuurlijk vast om wat tips en adviezen vragen waar ik rekening mee moet houden.
Mijn setup (Enkel CV geen warmwater via deze warmtepomp!):
Nibe S2125-12 (3 fase)
Nibe SMO S40
Nibe Buffervat UKV100
Danfoss Icon Zone regeling
Nibe GP12 (Nibe Grundfos CPD11-25/75)
Nibe GP10 (Grundfos alpha2 25-60/180)
ELK 9 (voor nood)
1x 8 groeps Therminon composiet verdeler beneden
1x 7 groeps Therminon composiet verdeler beneden
1x 10 groeps Therminon composiet verdeler boven
Installatie volgens het volgende schema:
/f/image/P1ryqyG3f4ikMoz9E2CPqVux.png?f=fotoalbum_large)
Vrijstaand huis 2013, isolatie volgens standaarden van die periode, HR++ en overal vloerverwarming. Beneden ongeveer 150m2 oppervlakte, boven ongeveer 115m2 oppervlakte. Boven enkel slaapkamers en zal niet hard verwarmd worden enkel in de (2de) badkamer op moment dat we hier gebruik van gaan maken in de toekomst.
Momenteel kan mijn CV het huis makkelijk warm houden met 34 graden aanvoertemperatuur, ook op dagen dat het tegen of net onder het vriespunt is. Ik verwacht dat als ik constant ga verwarmen dit ook met 32 graden aanvoer temperatuur zou moeten lukken maar hier moet ik natuurlijk zelf mee gaan testen.
Ik ga zelf mijn verdelers volledig waterzijdig in regelen, heb hiervoor mijn infrarood temperatuur meter en heb natuurlijk de flowmeters op de verdelers en thermometers op de aanvoer en retourbalk.
Ik hoor graag wat jullie qua instellingen aanraden in mijn Nibe systeem en zaken waar ik het beste vanaf dag 1 rekening mee kan houden. Nacht verlaging ja of nee, welke stooklijn zal ik mee starten, advies qua vermogen of overige instellingen?
Alvast erg bedankt voor de reacties!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ja lekker makkelijk en je zult verschillende antwoorden kunnen ontvangen.mvrooij schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:21:
Heren,
Volgende week komen ze mijn volledige warmtepomp installatie installeren en ik was benieuwd wat jullie qua instellingen aanraden voor mijn setup. Natuurlijk is vooral een tijdrovende klus voor mij zelf om het precies te finetunen voor mijn woning, maar ik kan natuurlijk vast om wat tips en adviezen vragen waar ik rekening mee moet houden.
Mijn setup (Enkel CV geen warmwater via deze warmtepomp!):
Nibe S2125-12 (3 fase)
Nibe SMO S40
Nibe Buffervat UKV100
Danfoss Icon Zone regeling
Nibe GP12 (Nibe Grundfos CPD11-25/75)
Nibe GP10 (Grundfos alpha2 25-60/180)
ELK 9 (voor nood)
1x 8 groeps Therminon composiet verdeler beneden
1x 7 groeps Therminon composiet verdeler beneden
1x 10 groeps Therminon composiet verdeler boven
Installatie volgens het volgende schema:
[Afbeelding]
Vrijstaand huis 2013, isolatie volgens standaarden van die periode, HR++ en overal vloerverwarming. Beneden ongeveer 150m2 oppervlakte, boven ongeveer 115m2 oppervlakte. Boven enkel slaapkamers en zal niet hard verwarmd worden enkel in de (2de) badkamer op moment dat we hier gebruik van gaan maken in de toekomst.
Momenteel kan mijn CV het huis makkelijk warm houden met 34 graden aanvoertemperatuur, ook op dagen dat het tegen of net onder het vriespunt is. Ik verwacht dat als ik constant ga verwarmen dit ook met 32 graden aanvoer temperatuur zou moeten lukken maar hier moet ik natuurlijk zelf mee gaan testen.
Ik ga zelf mijn verdelers volledig waterzijdig in regelen, heb hiervoor mijn infrarood temperatuur meter en heb natuurlijk de flowmeters op de verdelers en thermometers op de aanvoer en retourbalk.
Ik hoor graag wat jullie qua instellingen aanraden in mijn Nibe systeem en zaken waar ik het beste vanaf dag 1 rekening mee kan houden. Nacht verlaging ja of nee, welke stooklijn zal ik mee starten, advies qua vermogen of overige instellingen?
Alvast erg bedankt voor de reacties!
Stooklijn op 4. Gewoon laag beginnen! Het resultaat van een wijziging duurt 2 a 3 dagen
Alle verdelers goed inregelen zodat degene die het verst weg zit van je buffervat ook debiet krijgt de verdeler het dichtst bij zal dan mogelijk flink geknepen moeten worden.
Als je de meters weet van de 25 groepen is dat een mooi vertrekpunt om de groepen in te regelen als je debiet meters hebt (niet allemaal op dezelfde flow maar inregelen naar gelang de lengte.
Geen nachtverlaging en geen bemoeienis van de ruimtethermostaat!
Jammer van die alpha pomp. Die kan niet pwm worden gestuurd door de S40 meen ik.
Inregelen met thermo is leuk maar de temperaturen zijn erg laag. Dat gaat beter als je met 35/30 werkt maar dan zweet je de tent uit.
Zorg dat de installateur de bt25 en bt71 ook daadwerkelijk plaatst volgens jouw plaatje.
Slaapkamers liggen de lussen wellicht al op 15 hoh en dan krijg je automatisch een lagere temperatuur bij dezelfde flow als beneden en anders verlaag je de flow (of beter: verhoog de flow van de dichtbijzijnde verdeler, dan krijgt die van boven automatisch minder)
Succes
Je hebt voldoende groepen en naregelen is ook onzin.
Eens met bovenstaand, als de 3 verdelers voornamelijk open staan heb je geen buffervat nodig.Knowbody schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
[...]
Ja lekker makkelijk en je zult verschillende antwoorden kunnen ontvangen.
Stooklijn op 4. Gewoon laag beginnen! Het resultaat van een wijziging duurt 2 a 3 dagen
Alle verdelers goed inregelen zodat degene die het verst weg zit van je buffervat ook debiet krijgt de verdeler het dichtst bij zal dan mogelijk flink geknepen moeten worden.
Als je de meters weet van de 25 groepen is dat een mooi vertrekpunt om de groepen in te regelen als je debiet meters hebt (niet allemaal op dezelfde flow maar inregelen naar gelang de lengte.
Jammer van die alpha pomp. Die kan niet pwm worden gestuurd door de S40 meen ik.
Inregelen met thermo is leuk maar de temperaturen zijn erg laag. Dat gaat beter als je met 35/30 werkt maar dan zweet je de tent uit.
Zorg dat de installateur de bt25 en bt71 ook daadwerkelijk plaatst volgens jouw plaatje.
Slaapkamers liggen de lussen wellicht al op 15 hoh en dan krijg je automatisch een lagere temperatuur bij dezelfde flow als beneden en anders verlaag je de flow (of beter: verhoog de flow van de dichtbijzijnde verdeler, dan krijgt die van boven automatisch minder)
Succes
Ik heb er zelf wel een tussen zitten, mede voor de radiatoren en zoneregeling. dit werk i.c.m. een drukgestuurde alpha fantastisch.
Het zal er nu eenmaal in zitten, het is nooit verkeerd om een buffervat te plaatsen, alleen de extra wattages van de pomp zijn dan wat zonde.
Mijn situatie is identiek, 1x S2125, UKV100, ELK9 en een ALPHA3 25-60 pomp, echter heb ik op de bovenverdieping radiatoren met TADO stuurkleppen.
Ik heb de laatste 2 dagen nachtverlaging getest, en het hele systeem wordt hier een stuk onrustiger van. mijn voorkeur is dus (vandaag) om geen nachtverlaging toe te passen, beter de warmtepomp lekker rustig laten draaien dan in de ochtend op volle toeren de vloer weer warm stoken.
Jann, er stond "overal vloerverwarming" en daarom schreef ik weg vat, weg pomp. Het zit alleen maar in de weg, dan!-jann schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:16:
[...]
Eens met bovenstaand, als de 3 verdelers voornamelijk open staan heb je geen buffervat nodig.
Ik heb er zelf wel een tussen zitten, mede voor de radiatoren en zoneregeling. dit werk i.c.m. een drukgestuurde alpha fantastisch.
Het zal er nu eenmaal in zitten, het is nooit verkeerd om een buffervat te plaatsen, alleen de extra wattages van de pomp zijn dan wat zonde.
Mijn situatie is identiek, 1x S2125, UKV100, ELK9 en een ALPHA3 25-60 pomp, echter heb ik op de bovenverdieping radiatoren met TADO stuurkleppen.
Ik heb de laatste 2 dagen nachtverlaging getest, en het hele systeem wordt hier een stuk onrustiger van. mijn voorkeur is dus (vandaag) om geen nachtverlaging toe te passen, beter de warmtepomp lekker rustig laten draaien dan in de ochtend op volle toeren de vloer weer warm stoken.
Mensen die nachtverlaging willen gebruiken, ze doen maar. Bij aardwarmte is dat nog te verdedigen, dan onderbreek je het verwarmen en doe je het sww lekker in de nacht en overdag non-stop de vloer. Die systemen zijn ook goed berekend en hebben vaak maar 5 of 6 kW. In de lucht-water WP wereld kiest men eerder teveel vermogen.
Mijn systeem is superzuinig en pruttelt gewoon lekker door. Geen gejojo met temperatuur settings. De stooklijn bepaalt!
Continue warmte is ook beter voor de dekvloer (uitzetten, krimpen) en het scheelt gewoon in het aantal defrosts daarom is het per saldo niet energie onzuiniger.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2022 14:14 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2022 14:12 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2022 14:13 ]
Hele dag regen, 7 graden.Knowbody schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:28:
[...]
...
Bij mij op 3 met 0 verschuiving. Temperatuur daarbij 21.5 a 22.5 op de RT.
Stooklijn naar 4, met verschuiving -1
Wat is lekker makkelijk?Knowbody schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
[...]
Ja lekker makkelijk en je zult verschillende antwoorden kunnen ontvangen.
Succes
Probleem is dat ik van geen enkele groep de meters weet, plus het bedrijf wat het gemaakt heeft in 2013 is failliet. Toen ik het huis kocht was hier geen informatie over beschikbaar helaas. Heb ze proberen te bereiken maar helaas.. ik moet het dus echt gaan inregelen op basis van retourtemperatuur ben ik bang.
Ik heb wel zone regeling puur ook omdat ik veel met zon rondom mijn huis zit waardoor ik soms wel echt zones gewoon dicht wil hebben en hier niet perse hoef te verwarmen. Dit ook tevens op advies van mijn installateur plus de verdeler boven zal niet veel open gaan / staan puur omdat dit slaapkamer zijn. Voor in de zomer wil ik ook in meerdere ruimtes niet gaan koelen.
Ook heb ik het advies gekregen om wel juist die 2de pomp te nemen zodat het juist wel zuiniger rond pompt dan met enkel de Nibe GP12. Deze kan dan minder hard werken, en de GP10 kan dit regelen op basis van behoefte. Tevens dacht ik dat we de GP10 wel kunnen aansluiten op de SMO S40 zoals ik begreep van mijn installateur.
NIBE zelf geeft duidelijk aan altijd een buffervat te gebruiken en raad ons ook het aangegeven schema aan in mijn usecage, hij is officieel NIBE installateur en wil dit ook gewoon aanhouden dus ik begrijp jullie standpunt en advies maar mijn Installateur gaat hier niet in mee. Het is denk meer voor de onkosten dan voor puur de werking.
Ik zal duidelijk aangeven dat BT25 en BT71 daadwerkelijk geplaatst gaan worden zoals op het plaatje. Plaatje is officieel van NIBE.
Mijn vloerverwarming ligt overal op 15cm zoals ik begreep.
Nachtverlaging gaat hem niet worden dan zoals ik begrijp, hier is volgens mij al voldoende mee getest dus lijkt me dan zinloos om nogmaals te gaan testen in mijn woning.
Bedankt voor de reacties!
EDIT
Volgens mij zoals ik ook op het plaatje zie willen ze juist GP10 pomp niet op de SMO aansluiten, daarom ook de stekker die eraan vast zit. Deze doet het automatisch op basis van behoefte zoals ik begrijp.
[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 17-11-2022 19:07 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Je hoeft geen zones dicht te doen als de zon schijnt. Ten eerste als de temperatuur in huis oploopt, staan de groepen al geen warmte af (retour en aanvoertemp lopen naar elkaar toe, warmtepomp stopt) ten tweede de buitenvoeler zorgt voor dalende stooklijn, warmtepomp kan de warmte niet kwijt, stopt.mvrooij schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:56:
[...]
Wat is lekker makkelijk?
Probleem is dat ik van geen enkele groep de meters weet, plus het bedrijf wat het gemaakt heeft in 2013 is failliet. Toen ik het huis kocht was hier geen informatie over beschikbaar helaas. Heb ze proberen te bereiken maar helaas.. ik moet het dus echt gaan inregelen op basis van retourtemperatuur ben ik bang.
Ik heb wel zone regeling puur ook omdat ik veel met zon rondom mijn huis zit waardoor ik soms wel echt zones gewoon dicht wil hebben en hier niet perse hoef te verwarmen. Dit ook tevens op advies van mijn installateur plus de verdeler boven zal niet veel open gaan / staan puur omdat dit slaapkamer zijn. Voor in de zomer wil ik ook in meerdere ruimtes niet gaan koelen.
Ook heb ik het advies gekregen om wel juist die 2de pomp te nemen zodat het juist wel zuiniger rond pompt dan met enkel de Nibe GP12. Deze kan dan minder hard werken, en de GP10 kan dit regelen op basis van behoefte. Tevens dacht ik dat we de GP10 wel kunnen aansluiten op de SMO S40 zoals ik begreep van mijn installateur.
NIBE zelf geeft duidelijk aan altijd een buffervat te gebruiken en raad ons ook het aangegeven schema aan in mijn usecage, hij is officieel NIBE installateur en wil dit ook gewoon aanhouden dus ik begrijp jullie standpunt en advies maar mijn Installateur gaat hier niet in mee. Het is denk meer voor de onkosten dan voor puur de werking.
Ik zal duidelijk aangeven dat BT25 en BT71 daadwerkelijk geplaatst gaan worden zoals op het plaatje. Plaatje is officieel van NIBE.
Nachtverlaging gaat hem niet worden dan zoals ik begrijp, hier is volgens mij al voldoende mee getest dus lijkt me dan zinloos om nogmaals te gaan testen in mijn woning.
EDIT
Volgens mij zoals ik ook op het plaatje zie willen ze juist GP10 pomp niet op de SMO aansluiten, daarom ook de stekker die eraan vast zit. Deze doet het automatisch op basis van behoefte zoals ik begrijp.
Korte groepen kun je ook op andere manier wel identificeren: Met alle groepen vol opengedraaid, zullen de kortste groepen een hogere uitslag geven op de debietmeters.
Ik ben geen installateur. Het idee dat gp10 zuiniger pompt dan gp12 is gerommel in de marge. Gp12 is ook best een zuinige pomp, echter geen DC pomp.
Gp10 via relais vanuit de SMO aansturen kan (zeker doen, is dan aan/uit!), maar je kunt niets met de 0-10V regel uitgang die hoort bij het relais van de gp10.
Ok. Met hoh 15 cm overal ga je naar een hogere stooklijn. Ik vermoed minstens 5 of 6.
Als je de Nibe handleidingen goed leest, staat er dat een buffervat niet nodig is als er voldoende open groepen zijn.
Als je met de helft van de groepen zo nu en dan gaat sturen, mengt koud water bij warm water en beïnvloed dat de dT. Een buffervat is dan een vangnet.
Als het om een paar kleine groepjes gaat ten opzichte van het geheel, is dat effect al kleiner.
Installateurs dekken zich graag in. Zij hoeven de energierekening niet te betalen.
Met de sensoren volgens het plaatje is er wel een kanttekening: die bt25 moet niet beïnvloed kunnen worden door warmte van iets anders, zoals een boilervat of diens leidingen, een zonnestraal, een wasdroger whatever. Mooi is bij de splitsing naar de verdelers maar goed 3 meter eerder kan natuurlijk ook. Immers als er 25 graden opgewekt wordt dan is dat 3 meter verderop ook diezelfde 25 graden.
Voor de retour temperatuur is dat anders. Deze kan per verdeler anders zijn dus wat je dan wilt meten is de temperatuur van het gemengde geheel. Dus een logische plek voor BT71 is bij dat vat, waar het immers uitgemiddeld is. Ook dan blijft van belang de invloed van externe factoren waardoor meetfouten ontstaan.
Isolatie om de sensoren is ook een aanrader.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2022 21:13 ]
Dit jaar opgeleverde tussenwoning met triple glas, 147m2. Tot nu lijkt de Nibe F2040-6 het prima te doen.-jann schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:58:
Mooie lage stooklijnen, wat voor woningen zijn het?
Hier een 2 onder 1 kap uit 1974, compleet gerenoveerd en voorzien van spouw+vloerisolatie.
Vloerverwarming is ingefreesd
Heb wel de beïnvloeding van de rmu s40 uitgezet op aanraden van anderen hier. Zag vandaag weer hele rare dingen met een Ta die opliep tot 28 graden bij 10 graden buiten, 6 graden boven de stooklijn. Kwam thuis en het 22.2 graden binnen...
Als daarbij de graadminuten -xxx waren dan is dat logisch. Hij gaat dan een inhaalslag doen door de TA te verhogen!Dane86 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:22:
[...]
Dit jaar opgeleverde tussenwoning met triple glas, 147m2. Tot nu lijkt de Nibe F2040-6 het prima te doen.
Heb wel de beïnvloeding van de rmu s40 uitgezet op aanraden van anderen hier. Zag vandaag weer hele rare dingen met een Ta die opliep tot 28 graden bij 10 graden buiten, 6 graden boven de stooklijn. Kwam thuis en het 22.2 graden binnen...
Als het te warm is geworden staat de stooklijn iets te hoog
Ik heb al een reset gedaan, die hielp niet. Stookpatroon ligt natuurlijk volledig in puin... iemand een idee? Ik dacht mss de sensor eens open te schroeven en te controleren op vocht/vuil?
Ik zou eens kijken naar vocht in de buitentemperatuur sensor.robvermeer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:58:
Beste tweakers, ik heb een vvm320 installatie. Sinds kort krijg ik hele rare readings van de buitentemperatuur sensor. Op dit moment (11 uur inde avond) geeft die 27 graden aan, terwijl het buiten 9 graden is. Installatie is 3,5 jaar oud. Sensor zit op het noorden uit de zon etc.
Ik heb al een reset gedaan, die hielp niet. Stookpatroon ligt natuurlijk volledig in puin... iemand een idee? Ik dacht mss de sensor eens open te schroeven en te controleren op vocht/vuil?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Het schema zoals jij als advies hebt heb ik ook, en inderdaad is dat ook bij mij het advies van nibe geweest.mvrooij schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:56:
[...]
Wat is lekker makkelijk?
EDIT
Verder is mijn ervaring met 2 pompen zoals jij hoopt dat het gaat zijn.
De 2 werken separaat, iets wat bij mij ook het beste blijkt te werken.
Over het inregelen, op retour temp inregelen zou ik niet doen, tenminste niet als basis.
Ik zou alle zone regelingen tijdelijk niet gebruiken en volledig open sturen.
Dan ga je de flow overal open zetten.
Vervolgens ga je per ruimte waar het te warm is de flow verminderen, en indien er meerdere lussen per ruitme zijn het zo inregelen dat de vloertemp overal ongeveer gelijk is.
De lengte doet er dan niet meer toe. En op retour temp, leuk, maar als die goed is, en het te warm/koud heb je er niks aan.
Als het thermisch goed in is geregeld ga je indien nodig nog wat spelen met de stooklijn.
Daarna kan weer met zoneregeling gaan werken.
Zo heb ik het destijds hier tenminste gedaan, en dat bevalt nog steeds erg goed.
De adviezen zijn maar net wie je spreekt is mijn ervaring.Dane86 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:07:
Ik ben wel benieuwd wat jullie hier als filtertijd hebben ingesteld voor het aantal uren waarover de buitentemperatuur gemiddeld wordt. Dit staat bij mij nu vrij laag, maar ik bedacht me dat dat best wel veel schommelingen in de ruimte temperatuur kan geven. Zeker met de temperatuurwisselingen die eraan zitten te komen. Is hier een bepaald advies van Nibe voor?
Verder, als ik het goed heb, is de filtertijd om te schakelen tussen de standen (@LangeFries wil je dit bevestigen/corrigeren?).
Ik had eerst de filtertijd op 24 uur, maar daardoor bleef het systeem vaak te lang in een stand hangen.
Vervolgens is de filtertijd verlaagd naar 12 uur na een gesprek met Nibe zweden.
En een paar weken later is deze op fabrieksstand gezet, waar deze sindsdien op staat (en mij het beste bevalt tot op heden).
Kijk eens naar pagina 33 van dit topic.robvermeer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:58:
Beste tweakers, ik heb een vvm320 installatie. Sinds kort krijg ik hele rare readings van de buitentemperatuur sensor. Op dit moment (11 uur inde avond) geeft die 27 graden aan, terwijl het buiten 9 graden is. Installatie is 3,5 jaar oud. Sensor zit op het noorden uit de zon etc.
Je zou nu de 2e hier zijn waarbij de sensor kapot is (als dat inderdaad zo is).
Filtertijd is het aantal uur waarover de buitentemperatuur gemiddeld wordt. Die staat bij mij op 4 uur. Dus de waarde van de buitentemperatuur waarmee nibe rekent is dan de gemiddelde temp van de afgelopen 4 uur. Een hogere waarde zou dus minder schommelingen moeten veroorzaken.format5 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:11:
[...]
De adviezen zijn maar net wie je spreekt is mijn ervaring.
Verder, als ik het goed heb, is de filtertijd om te schakelen tussen de standen (@LangeFries wil je dit bevestigen/corrigeren?).
Ik had eerst de filtertijd op 24 uur, maar daardoor bleef het systeem vaak te lang in een stand hangen.
Vervolgens is de filtertijd verlaagd naar 12 uur na een gesprek met Nibe zweden.
En een paar weken later is deze op fabrieksstand gezet, waar deze sindsdien op staat (en mij het beste bevalt tot op heden).
In jouw geval is de bt waarmee gerekend wordt dus de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24 uur. Tenminste zo heb ik het begrepen.
As ik het goed heb (daarom refereer ik naar @LangeFries ) is de filtertijd alleen van toepassing voor het omschakelen van het programma, niet voor filtering om zo de aanvoertemp te berekenen.Dane86 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:56:
[...]
Filtertijd is het aantal uur waarover de buitentemperatuur gemiddeld wordt. Die staat bij mij op 4 uur. Dus de waarde van de buitentemperatuur waarmee nibe rekent is dan de gemiddelde temp van de afgelopen 4 uur. Een hogere waarde zou dus minder schommelingen moeten veroorzaken.
In jouw geval is de bt waarmee gerekend wordt dus de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24 uur. Tenminste zo heb ik het begrepen.
Maar nogmaals, ik kan er naast zitten, ik kan het me echt niet meer herinneren.
Je hebt helemaal gelijk. De filtertijd wordt gebruikt voor het vrijgeven van verwarmen of koelen. De berekende aanvoertemperatuur is afhankelijk van de heersende buitentemperatuur. Ik had hier even terug een foute herinnering aan en heb het toen nog nagevraagd bij de inbedrijfsteller van de fabrikant.format5 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:43:
[...]
As ik het goed heb (daarom refereer ik naar @LangeFries ) is de filtertijd alleen van toepassing voor het omschakelen van het programma, niet voor filtering om zo de aanvoertemp te berekenen.
Ik heb die discussie destijds van jullie ook gelezen.format5 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:43:
[...]
As ik het goed heb (daarom refereer ik naar @LangeFries ) is de filtertijd alleen van toepassing voor het omschakelen van het programma, niet voor filtering om zo de aanvoertemp te berekenen.
Mijn inziens dient het voor het middelen van de buitentemperatuur.
Stond op 2h, heb hem nu op 4h gezet want hij wil te snel nu naar een hogere temperatuur waardoor hij aan de bak moet (dT wordt te groot omdat de Tr nog bij moet sloffen, en daardoor komt hij in de knel. De backup is bijgesprongen en GM gaat naar -480.
Dit zal stabiliseren maar gunstig is het niet. Ik trek nu flink aan het net.....🤣
@Knowbody Voor de Tb die gebruikt wordt om de Ta te berekenen uit de stooklijn wordt de actuele waarde gebruikt die maar heel licht gefilterd wordt. Ik ga er tenminste niet van uit dat hij in dit geval net de verwarming heeft aangezet na de zomer. Het verschijnsel wat jij beschrijft doet me denken aan een te grote nachtverlaging. Als dat het geval is, dan kun je de nachtverlaging minder diep laten gaan, of eerst een lagere kamertemperatuur instellen, zodat de gevraagde Ta minder hoog uitkomt.
Ik hanteer geen nachtverlaging 😉LangeFries schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:34:
@Knowbody ...
Het verschijnsel wat jij beschrijft doet me denken aan een te grote nachtverlaging.
Vermoedelijk heb ik te maken met een na-ijl effect van gisteren, toen de stooklijn van 3 [0] naar 4 [-1] is gezet.
En mogelijk komt de mismatch van de buitenunit met de binnenunit nu meer aan het licht. Maar de goede unit is geleverd eens het is wachten op de wisseling. 🙂
NB Het is buiten nu 3 graden en vannacht wordt -3 graden verwacht.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2022 19:03 ]
Als dat zo is kan ik net zo goed de default waarde (SMO S40) van 24h hanteren.LangeFries schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:34:
Inderdaad @G-addict en @format5 de filtertijd wordt allleen gebruikt om van ne naar de zomerstand te schakelen. Wanneer je huis snel afkoelt tijdens een koude nacht, dan kun je hem het beste in het uren bereik houden, evenals voor de koel optie heb ik begrepen, terwijl 24u/48u er voor zorgt dat de verwarming niet ineens tijdens een koude nacht aanspringt terwijl het nog niet nodig is.
Hier 98%.Knowbody schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:21:
Wat doet de GP12 pompsnelheid bij jullie nu er met het koudere weer ineens vermogen wordt gevraagd ?
Zie wel af en toe storing LP bij status ontdooien staan.
Volgens de manual krijg je pas een alarm bij 10x mislukte defrost, vooralsnog verandert hij telkens naar succesvol.
Deze omstandigheden zijn perfect voor bevriezingen aan de verdamper.
Zit nu op 15kwh verbruik vandaag (elektrisch)
Ok.-jann schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:58:
[...]
Hier 98%.
Volgens de manual krijg je pas een alarm bij 10x mislukte defrost, vooralsnog verandert hij telkens naar succesvol.
Staat de buitenunit in de wind ? Zit er een windvanger achter de unit ?
98% ! de mijne komt uit zichzelf niet verder dan 58% en gaat liever nog terug.
Als ik handmatig meer de snelheid speel gebeurt er niet zoveel meer met de debietmeters boven de 70% pompsnelheid.
Dus ik ben daar nog niet zo uit. Maar zoals gezegd ik heb hier ook een mismatch.
AMS 10-06 op een HBS05-12
In de wind zou kunnen, hij staat met de achterkant naar het Oosten, en hier komt de wind vandaan.Knowbody schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:31:
[...]
Ok.
Staat de buitenunit in de wind ? Zit er een windvanger achter de unit ?
98% ! de mijne komt uit zichzelf niet verder dan 58% en gaat liever nog terug.
Als ik handmatig meer de snelheid speel gebeurt er niet zoveel meer met de debietmeters boven de 70% pompsnelheid.
Dus ik ben daar nog niet zo uit. Maar zoals gezegd ik heb hier ook een mismatch.
AMS 10-06 op een HBS05-12
Er staan wel allemaal bomen achter, en daarnaast een gymzaal van 4 meter hoog en 20 meter breed welke de wind breekt, hij staat nooit echt vol in de wind, maar ik weet dan ook niet hoe gevoelig hij hier voor is.
Wil er in het voorjaar nog een hokje oid om heen maken als het nodig is.
De handleiding zelf geeft aan dat er pas een actief alarm is na 10 mislukte defrosts, dus er zal ook wel een reden zijn waarom het 10x mag duren.
Storing LP alarm komt meestal door te weinig koelmiddel of een te laag ventilatiedebiet Controleer of de verdamper vrij is van bladeren, sneeuw, ijs.-jann schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:38:
[...]
In de wind zou kunnen, hij staat met de achterkant naar het Oosten, en hier komt de wind vandaan.
Er staan wel allemaal bomen achter, en daarnaast een gymzaal van 4 meter hoog en 20 meter breed welke de wind breekt, hij staat nooit echt vol in de wind, maar ik weet dan ook niet hoe gevoelig hij hier voor is.
Wil er in het voorjaar nog een hokje oid om heen maken als het nodig is.
De handleiding zelf geeft aan dat er pas een actief alarm is na 10 mislukte defrosts, dus er zal ook wel een reden zijn waarom het 10x mag duren.
Aldus Nibe
Stille modus aan wellicht ?
In de log staat hier niets van.
Probleem is dan dat de graadminuten gereset zijn.
Die kun je gelukkig handmatig op een waarde zetten anders gebeurt er de eerste aftel periode richting -60 GM helemaal niets natuurlijk.....
Zucht!
15 kWh.... hier 5,8kWh, en dat is dan het gehele elektrisch verbruik van gisteren.-jann schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:58:
[...]
Hier 98%.
Vanmorgen 7.00, op het koudste moment zo'n 28%.Knowbody schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:21:
Wat doet de GP12 pompsnelheid bij jullie nu er met het koudere weer ineens vermogen wordt gevraagd ?
Ik heb een jaren 70 woning, weliswaar volledig geisoleerd maar ik verwarm 100m2.G-addict schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:43:
[...]
15 kWh.... hier 5,8kWh, en dat is dan het gehele elektrisch verbruik van gisteren.
Op zulke dagen met Oostenwind verbruikte ik ook wel dik 12-13m3 gas (120kwh thermisch).
Ik schrik er niet van.
Als ik even Google op jouw type wp dan lijkt er ook een SM0 20/40 op te zitten? Zo ja, onder in de SMO zit de aansluiting.Henri2500 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:41:
Waar heeft NIBE de internetpoort voor ethernet-aansluiting verstopt? Ik zie wat handleidingen dat deze aan de achterzijde van de warmtepomp zou moeten zitten, maar dat is bij mij dus niet het geval.
De temp in huis is ok, maar het rustig draaien is voorbij. Hij klapt op en neer.
Curve staat nu op 6:2.
Tips? Ideeen?
:strip_exif()/f/image/8oJ16RRxKcDsh0Nbsqlut2Ai.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn allemaal defrosts, dat zie ik bij mij ook.ReLight schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:09:
Sinds de temperatuur drop van gisteren is de s2125 een beetje van z'n padje af.
De temp in huis is ok, maar het rustig draaien is voorbij. Hij klapt op en neer.
Curve staat nu op 6:2.
Tips? Ideeen?
[Afbeelding]
Ik heb idd een SMO40. Onderin? Heb je heel misschien een link/plaatje voor me?G-addict schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:33:
[...]
Als ik even Google op jouw type wp dan lijkt er ook een SM0 20/40 op te zitten? Zo ja, onder in de SMO zit de aansluiting.
https://www.nibe.eu/nl-nlHenri2500 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:35:
[...]
Ik heb idd een SMO40. Onderin? Heb je heel misschien een link/plaatje voor me?
Hier vind je de wereld aan pdf's !
Thanks. Het is ook ontdekken wat normaal is.-jann schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:30:
[...]
Dit zijn allemaal defrosts, dat zie ik bij mij ook.
Heb jij ook dat de aanvoer temp dan zo onderuit zakt? Had verwacht dat de water buffer en vat dat zou opvangen. Hierdoor krijgt de DM weer een flinke tik naar beneden, > gaat ie hard even stampen, en dat trekt de condensor weer rap terug naar het lage vriespunt.
Klopt, lijkt mij ook. Er is toch ook letterlijk een setting voor tijd tussen switchen van koelen naar verwarmen. Die staat er recht onder in het menu, "Tijd tussen koelen en verwarmen", daarboven staat filtertijd.Knowbody schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:16:
[...]
Ik heb die discussie destijds van jullie ook gelezen.
Mijn inziens dient het voor het middelen van de buitentemperatuur.
Stond op 2h, heb hem nu op 4h gezet want hij wil te snel nu naar een hogere temperatuur waardoor hij aan de bak moet (dT wordt te groot omdat de Tr nog bij moet sloffen, en daardoor komt hij in de knel. De backup is bijgesprongen en GM gaat naar -480.
Dit zal stabiliseren maar gunstig is het niet. Ik trek nu flink aan het net.....🤣
:strip_exif()/f/image/W9RgQDb7fOVQ622yLUdmqzWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, ik heb het nagevraagd bij de fabrikant. Die zal het wel weten toch?Dane86 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:34:
[...]
Klopt, lijkt mij ook. Er is toch ook letterlijk een setting voor tijd tussen switchen van koelen naar verwarmen. Die staat er recht onder in het menu, "Tijd tussen koelen en verwarmen", daarboven staat filtertijd.
[Afbeelding]
Hoort er allemaal bij. Ik heb de stooklijn wat verlaagd om het hem wat makkelijker te maken (hopelijk krijg ik gauw de definitieve buitenunit, deze komt niet boven een Ta van 27 bij 0 graden, dat trekt ie gewoon niet).ReLight schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:23:
[...]
Thanks. Het is ook ontdekken wat normaal is.
Heb jij ook dat de aanvoer temp dan zo onderuit zakt? Had verwacht dat de water buffer en vat dat zou opvangen. Hierdoor krijgt de DM weer een flinke tik naar beneden, > gaat ie hard even stampen, en dat trekt de condensor weer rap terug naar het lage vriespunt.
Als je dagen achtereen de huidige omstandigheden hebt ontkom je er niet aan dat bij -60 -400 = -460 GM de bij-verwarming ingeschakelt op stap 1 en bij -490 op stap 2 etc als je een BV met meerdere stappen hebt.
Als het echter wel goed warm blijft in huis kun je ook de graadminuten met de hand op bijvoorbeeld -70 zetten om voorlopig weer weg te blijven van het moment dat de bij-verwarming ingeschakelt.
Ik merk ook dat dat helpt simpelweg om hem uit het kringetje te halen. Hij verhoogt immers steeds de Ta als de graadminuten niet weggewerkt kunnen worden en brengt zichzelf daarmee in de positie dat defrosts steeds sneller elkaar opvolgen, wat niet echt effectief is.
Ja dit is een nadeel van een air-source heat pump.
Heb je aan een 5 of 6 kW warmtepomp volgens de berekening voldoende zorg dan dat je een warmtepomp kiest die dat vermogen haalt bij -7 graden. Dat is de les. Je komt dus op een hoger vermogen exemplaar uit.
Ja dat hoort ook zo. Je warmtepomp gaat andersom werken, en gaat het water koelen. De energie die hierbij vrijkomt gebruikt hij om de verdamper te ontdooien.ReLight schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:23:
[...]
Thanks. Het is ook ontdekken wat normaal is.
Ik weet niet of je my uplink hebt maar dit kun je terug zien in de retourtemperaruur, deze is dan tijdelijk hoger dan de aanvoer.
Je warmtepomp wordt tijdelijk een airco.
Anticiperen. De regeling past zich dan aan aan extreme wisselingen. Bijvoorbeeld in de middag gaat het bijv 13 graden worden terwijl het in de ochtend nog 2 is.ReLight schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:52:
De weerregel staat uit hier op de smo-s40, de uitleg ik het boekje is summier.. Wat voor invloed heeft deze setting?
[Afbeelding]
Of andersom.