magnetx3 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:31:
Dag allen,
N.a.v. de eerdergenoemde verhitte discussie ben ik nog eens in onze tekeningen gedoken van ons nieuwbouwhuis, gebouwd met EPC 0,4. De conclusie die ik hieruit getrokken heb:
De vergunning is aangevraagd met een Nibe AMS-10-12 buiten unit, de installateur heeft uiteindelijk een F2040-6 geplaatst. Deze twee verschillen nogal van capaciteit, namelijk:
- De AMS-10-12 heeft een capaciteit van 9kW (-7/35)
- De F2040-6 heeft een capaciteit van 4,6kW (-7/35)
Dit is bijna twee keer zo weinig aan verwarmingscapaciteit. Dit is mij nooit eerder opgevallen, ik wist dat ze een nieuwe warmtepomp geplaatst hadden maar ik heb nooit getwijfeld aan het feit dat deze misschien niet vergelijkbaar was.
Nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie enig idee of dit een groot probleem gaat zijn in de winter? Of dit iets is waar de aannemer dan wel installateur iets mee moet is denk ik een vraag voor een ander topic.
Ik heb via de tabel van warmtepomp-weetjes berekend dat wij in theorie ongeveer (45+3)W*163m2 = 7,8kW nodig hebben. De AMS-10-12 past dan ook veel beter in dit plaatje. We hebben hier afgelopen winter ook al gewoond, maar de woning was toen vochtig, dus eigenlijk niet stilgestaan bij het hoge verbruik. Wij hebben in de koudste periode wel veel elektra verbruikt (2700kWh in de periode 16-11 tot 1-1), dus mijn theorie is dat de WP de warmtevraag niet aan kon en relatief snel de weerstandsverwarming inschakelde wat dus funest is geweest voor onze COP.
Als kers op de taart is de bouwvergunning door de aannemer aangevraagd met de AMS-10-12 op papier, ik gok dus dat de EPC berekening die hierin staat geen stand houdt met de huidige WP.
Ik zou me geen zorgen maken, om een aantal redenen.
-Het wordt steeds minder winter
-Als het koud wordt zorg je dat de warmte er reeds in zit, desnoods beetje extra
-is het vermogen te laag als het flink vriest, zal de woning langzaam koeler worden. Maar voordat het te koud is dan praat je over een potentiële Elfstedentocht-winter.
Hier ook epc 0.4 met 12 kW uit de warmteverlies-berekening.
Het huis is echter veel beter gebouwd dan op papier. Extra's t.o.v epc 0.4 zijn WTW, triple glas, gesloten spouw (plat dak) en dakisolatie ook beter dan op papier vanwege afschotisolatie. Ik vermoed dat het ongeveer een epc 0.0 a 0.2 is geworden.
Ik draai nu met een AMS 10-06, de 12 kW komt nog maar ik laat die vervallen. Ik kies de 10-08.
(en dat is alleen omdat de 06 eigenlijk niet hoort te werken op een hbs 05-12 binnenunit maar stiekum doet ie het toch)
Kleine warmtepompen zijn zuiniger bij gematigde temperaturen dan grote en grotere warmtepompen zijn wat zuiniger bij koudere temperaturen in vergelijking met kleinere.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO