Ik zal eens een schets maken. In een huis in verbouwing wijzigt er nog wel eens wat. En met iemand die van een beetje experimeteren/uitzoeken houdt, helemaal.
- NIBE 2120-16 icm SMO 20
- Standaard, aanbevolen laadpomp
- Losse circulatiepomp voor verwarmingscircuit, beide pompen intermitterend)
- Buffervat met hygiëne en solar spiraal. Buffervat is afgesloten van verwarmingscircuit in verwarmingsmodus
- Vloerverwarming beneden 10cm hoh met max 80 meter per groep, open verdelers, nog kale dekvloer/egaline. Eerste verdieping vloerverwarming 15cm hoh, zoneregeling voor de slaapkamers. Vrij isolerende vloerbedekking.
- Vrijstaand huis uit mid 80's. Spouwmuren vol geblazen. Meeste HR++ glas. Redelijk wat zoninstraling.
- Vloerverwarming beneden ligt in een dikke dekvloer (9cm) en grotendeels direct op een 25cm dikke betonvloer.
- De WP springt aan bij -200GM, eerder -160 en nog eerder -120, maar toch steeds hetzelfde gedrag.
- De zonnecollectoren doen heel weinig deze dagen, staan mooi op noord

- Hele systeem zelf geplaatst
Vorig jaar verwarmden we alleen de eerste etage met de warmtepomp, geen zoneregeling en het buffervat was toen erbij betrokken om lange runs te voorkomen. Toen schoot ie natuurlijk vaker door naar +100gm, omdat er veel warmte uit het buffervat kwam. Echter had ik toen mooie rustige runs. Vanwege de vloerbedekking had ik wel een bovengemiddeld hoge Ta nodig.
Sinds deze zomer beneden ook vloerverwarming en deze loopt nu mee met de installatie. Het buffervat heb ik nu "afgekoppeld" voor verwarming, het is zonde om het water van 45 graden te gebruiken als je maar een Ta nodig hebt van rond de 24 graden.
Wat betreft de stooklijn, hier kan ik niet in meegaan. Als de compressor mooi op de - in mijn ogen - gewenste 25Hz loopt, dan zie ik dat de hoeveelheid graadminuten al mooi weer keren. Vorige winter schoot hij zo nu en dan heel fors dieper door het buffervat wat meeliep, wat zorgde voor een nog trager systeem. De stooklijn stond toen wat steiler ivm de eerste verdieping en de redelijk isolerende vloerbedekking. Deze is dus al verlaagd.
Wat verder een indicatie is voor dat het de stooklijn mijns inziens niet is, is dat de ruimtetemperatuur heel mooi om de gewenste waarde staat. Bij een hele foute stooklijn, zou de ruimtetemperatuur veel afwijken. De ruimte-temperatuur-factor in de stooklijn staat momenteel op 2, wat volgens mij een prima waarde is.
Vanavond had ik de onderste klep van het buffervat een heel klein tikje gegeven zodat ie lichtjes meeloopt. Ik zie helaas nog steeds hetzelfde gedrag
Misschien dat ik het systeem wel even een factory-reset ga geven (eerst even alle huidige waardes noteren natuurlijk), en dan dat als uitgangspunt ga nemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
storeman op 24-10-2022 23:03
]