NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 11 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:14
Ondertussen heb ik 1,5 jaar een Nibe F2040-6 warmtepomp met een SMO20 regelaar in gebruik.
Om de afgifte wat te vergroten heb ik in een deel van de woonkamer (13 m2) Speedtile plafondverwarming aangebracht naast de reeds aanwezige radiatoren.
Ik ben nu gaandeweg het opstookprotocol voor vloerverwarming. Het eerste deel van 25 graden gaf het bekende gedrag van de warmtepomp om afhankelijk van de buitentemperatuur met een daarvan afhankelijk aantal Hz naar de berekende aanvoertemperatuur te gaan. Nu moet die de temperatuur een paar dagen op 40 graden houden. Hierbij gaat die met 99 Hz snel ongeveer naar de 40 graden Ta en dan valt de waterpomp en de warmtepomp stil voor 1 a 2 uur en dan gaat repeteert zich dit weer.

Is dit normaal gedrag tijdens het Nibe opstookprotocol of is er toch iets aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGBHJA0BhMVEzX7pRJZGaePx3hA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7fv3GEjVsO3XET4EwZu6DpYn.png?f=user_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:43
Henielma schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:46:
Ondertussen heb ik 1,5 jaar een Nibe F2040-6 warmtepomp met een SMO20 regelaar in gebruik.
Om de afgifte wat te vergroten heb ik in een deel van de woonkamer (13 m2) Speedtile plafondverwarming aangebracht naast de reeds aanwezige radiatoren.
Ik ben nu gaandeweg het opstookprotocol voor vloerverwarming. Het eerste deel van 25 graden gaf het bekende gedrag van de warmtepomp om afhankelijk van de buitentemperatuur met een daarvan afhankelijk aantal Hz naar de berekende aanvoertemperatuur te gaan. Nu moet die de temperatuur een paar dagen op 40 graden houden. Hierbij gaat die met 99 Hz snel ongeveer naar de 40 graden Ta en dan valt de waterpomp en de warmtepomp stil voor 1 a 2 uur en dan gaat repeteert zich dit weer.

Is dit normaal gedrag tijdens het Nibe opstookprotocol of is er toch iets aan de hand?

[Afbeelding]
Normaliter is dat een feestje voor buiten het stookseizoen!!

Ik zou dit protocol puur op de electrische bij-verwarming uitvoeren. Oftewel de compressor blokkeren als zijnde "afwezig".

Edit: zie ook https://www.nibe.eu/downl...463/vloerdroogfunctie.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 28-11-2022 12:53 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-04 10:38
Zijn er hier meer waarbij het tapwater verwarmen erg lang duurt met de S2125?

Op de auto stand neemt hij lekker zijn tijd, waardoor hij er wel 3,5-4 uur over doet om zijn periodieke verhoging te bereiken van 62C.

Ik heb hem inmiddels op handmatig 9kWh staan, nu begint hij gas te geven.

Vraag me wel af wat de gedachte achter dit trage programma is, volgens mij wil je altijd zo snel mogelijk weer terug naar verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:27:
Zijn er hier meer waarbij het tapwater verwarmen erg lang duurt met de S2125?

Op de auto stand neemt hij lekker zijn tijd, waardoor hij er wel 3,5-4 uur over doet om zijn periodieke verhoging te bereiken van 62C.

Ik heb hem inmiddels op handmatig 9kWh staan, nu begint hij gas te geven.

Vraag me wel af wat de gedachte achter dit trage programma is, volgens mij wil je altijd zo snel mogelijk weer terug naar verwarming.
Bij klein, gemiddeld en groot hanteert hij inderdaad andere vermogens. Door op hand aan te geven welk vermogen mag worden toegepast gaat die inderdaad gasgegeven als je dan de hoogste vermogens selecteert.

Misschien kun je standje gemiddeld gaan gebruiken ipv klein (weet niet of je dat nu doet maar ik vermoed het) en de temperatuurwaarden hetzelfde programmeren als bij klein.
Dan zal die voor gemiddeld in de auto stand al harder vertrekken dan die bij klein deed.

Dit gedrag heeft met efficiëntie te maken. Wanneer de graadminuten teveel aflopen dan gaat de prioriteit regeling meedoen. Half uurtje dit, half uurtje dat. Dus bij denkt er heus wel om de verwarming op tijd weer bij te stoken 😉

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2022 18:52 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-04 16:28
Ik weet niet of ze normaal gesproken bij de smo regelaar of de ams zitten/zaten.
Maar jij hebt een hele andere warmtepomp en regelaar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:17:
[...]

Vind ik ook. Ik heb Nibe een mail gestuurd.
Ben benieuwd, laat maar weten wat het antwoord is. Ik kreeg destijds als antwoord dat Nibe ze niet meer standaard meeleverde, en mijn Mitsubushi daarom ook zonder geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Knowbody schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:50:
[...]

Bij klein, gemiddeld en groot hanteert hij inderdaad andere vermogens. Door op hand aan te geven welk vermogen mag worden toegepast gaat die inderdaad gasgegeven als je dan de hoogste vermogens selecteert.

Misschien kun je standje gemiddeld gaan gebruiken ipv klein (weet niet of je dat nu doet maar ik vermoed het) en de temperatuurwaarden hetzelfde programmeren als bij klein.
Dan zal die voor gemiddeld in de auto stand al harder vertrekken dan die bij klein deed.

Dit gedrag heeft met efficiëntie te maken. Wanneer de graadminuten teveel aflopen dan gaat de prioriteit regeling meedoen. Half uurtje dit, half uurtje dat. Dus bij denkt er heus wel om de verwarming op tijd weer bij te stoken 😉
Gemiddeld tapwater maak ik in de middag, dit is geen probleem.

Het ging me om de wekelijkse verhoging (legionella). Dit duurde veel te lang maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
G-addict schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:44:
[...]

Ik weet niet of ze normaal gesproken bij de smo regelaar of de ams zitten/zaten.
Maar jij hebt een hele andere warmtepomp en regelaar toch?
SMO S40 en S2125.

De klemmen zitten bij de SMO S40, niet bij de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:35

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik ben bezig met het uitvinden hoe ik onze Nibe warmtepomp werkt! Klink raar nadat ik een uitleg hebt gekregen van de installateur.

Historie: Wij hebben onze warmtepomp compleet bestelt in januari 2022, en de installatie is afgelopen week voltooid. Hierbij is de installatie 3 keer vertraagd i.v.m. levering van de F2040 buitenunit.

3 weken geleden werden wij gebeld en kregen te horen dat de levering van de F2040 weer was uit gesteld tot eind dit jaar! (de installateur heeft een elektrische nood cv en boiler opgehangen zodat wij sowieso warm water hadden voor douchen e.d. en heeft die na het voltooien van de warmtepomp installatie weer terug genomen, we hebben er ook niets voor hoeven te betalen).

Hij heeft ons een voorstel gedaan; hij had nog een S2125 staan van een onvoltooid project en die konden wij voor een meerprijs kopen en de installatie in kon november worden uitgevoerd :*) (wij waren blij met de optie en gingen akkoord)

De nood cv en boiler was een uitkomst, alleen met de huidige kosten waren we hier niet blij mee, we verbruikten op een dag wel eens >100 kWh :(

Huidige situatie: De warmtepomp werkt alleen zie ik dat het verbruik nog 25-35 kWh per dag zit, thermostaat staat op 20c, via de Nibe SMO S40 ben ik al bezig geweest met de stooklijn en die heb ik aangepast en de aanvoertemperatuur iets verlaagd.

Het resultaat zal ik pas in de komende dagen gaan merken of het verbruik omlaag gaat, en zorgen dat het niet ten kosten gaat van het comfort in huis.

Wat ik wil vragen is of ik het zo goed aan doe om te beginnen met de stooklijn aan te passen (en heeft iemand een begrijpelijke overzicht over de stooklijn)

(ik ben zelf een newbie als het gaat om warmtepomp, stooklijnen e.d. maar wil het graag leren)

Excuses voor het lange verhaal.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 18:21
Knowbody schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:17:
[...]

Vind ik ook. Ik heb Nibe een mail gestuurd.
Zou me niks verbazen als ze nagestuurd worden ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20
format5 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:42:
Voor zo ver ik weet horen ze er ook gewoon bij te zitten...
De handleiding spreekt hier in ieder geval niet over optionele accessoires.
Bij mij zitten ze er ook gewoon bij, raden jullie aan ze te gebruiken? Ik heb overal stroommeters opzitten van mijn eigen en lees alles via Home Assistant uit. Groep buitenunit heeft eigen kWh meter 3 fase via wifi, en ook het stopcontact waar de SMO opkomt en de groep waar de ELK op zit (deze word niet gebruikt maar wil 't in 1x goed doen).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20
-jann schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:05:
[...]

SMO S40 en S2125.

De klemmen zitten bij de SMO S40, niet bij de warmtepomp.
Klopt klemmen zitten bij de SMO S40 net als alle andere sensoren.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:04:
[...]

Gemiddeld tapwater maak ik in de middag, dit is geen probleem.

Het ging me om de wekelijkse verhoging (legionella). Dit duurde veel te lang maar.
Lagere buitentemperatuur. Vaker defrosts, zeker als hij naar de 55 graden moet. Lijkt me gewoon normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Slayer schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:24:
Ik ben bezig met het uitvinden hoe ik onze Nibe warmtepomp werkt! Klink raar nadat ik een uitleg hebt gekregen van de installateur.

Historie: Wij hebben onze warmtepomp compleet bestelt in januari 2022, en de installatie is afgelopen week voltooid. Hierbij is de installatie 3 keer vertraagd i.v.m. levering van de F2040 buitenunit.

3 weken geleden werden wij gebeld en kregen te horen dat de levering van de F2040 weer was uit gesteld tot eind dit jaar! (de installateur heeft een elektrische nood cv en boiler opgehangen zodat wij sowieso warm water hadden voor douchen e.d. en heeft die na het voltooien van de warmtepomp installatie weer terug genomen, we hebben er ook niets voor hoeven te betalen).

Hij heeft ons een voorstel gedaan; hij had nog een S2125 staan van een onvoltooid project en die konden wij voor een meerprijs kopen en de installatie in kon november worden uitgevoerd :*) (wij waren blij met de optie en gingen akkoord)

De nood cv en boiler was een uitkomst, alleen met de huidige kosten waren we hier niet blij mee, we verbruikten op een dag wel eens >100 kWh :(

Huidige situatie: De warmtepomp werkt alleen zie ik dat het verbruik nog 25-35 kWh per dag zit, thermostaat staat op 20c, via de Nibe SMO S40 ben ik al bezig geweest met de stooklijn en die heb ik aangepast en de aanvoertemperatuur iets verlaagd.

Het resultaat zal ik pas in de komende dagen gaan merken of het verbruik omlaag gaat, en zorgen dat het niet ten kosten gaat van het comfort in huis.

Wat ik wil vragen is of ik het zo goed aan doe om te beginnen met de stooklijn aan te passen (en heeft iemand een begrijpelijke overzicht over de stooklijn)

(ik ben zelf een newbie als het gaat om warmtepomp, stooklijnen e.d. maar wil het graag leren)

Excuses voor het lange verhaal.
Hoi. Stooklijn is maatwerk. Een hogere stooklijn kan prettiger zijn, ondanks mogelijk een lagere COP. Waar staat de stooklijn dan op? 4 a 5 is normaal voor Nederland.
Vergelijken met je vorige dag gaat alleen maar goed als je dat doet adhv graaddagen anders natte vingerwerk.

Dit topic doorlezen geeft hopelijk wel wat inzichten waar wij ook mee aan het stoeien zijn 😉

Mooi dat je die S2125 hebt bemachtigd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:33:
[...]

Bij mij zitten ze er ook gewoon bij, raden jullie aan ze te gebruiken? Ik heb overal stroommeters opzitten van mijn eigen en lees alles via Home Assistant uit. Groep buitenunit heeft eigen kWh meter 3 fase via wifi, en ook het stopcontact waar de SMO opkomt en de groep waar de ELK op zit (deze word niet gebruikt maar wil 't in 1x goed doen).
Of je ze nodig hebt hangt van je situatie af.
Ik heb hier een 3x25A aansluiting.
Een quooker, 4,5kW stoomdouch, 5,5PK compressor, 7,5kW inductie kookplaat en de warmtepomp (als grootverbruikers).
Daarmee is regelmatig de netaansluiting max belast.
Het voordeel van dan de sensoren plaatsen dan kunnen zorgen dat er geen overbelasting komt en er geen stoppen springen (nog steeds smeltpatronen als hoofdzekering).
Als je aanlsuitwaarde ruim voldoende is bieden ze verder weinig/geen meerwaarde.

Voor stroom meeting van het verbruik zijn ze trouwens totaal niet geschikt (buiten dat ze de volledige aansluiting horen te meten), daarvoor is de afwijking veel te groot. Puur als beveiliging zijn ze wel geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Knowbody schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:17:
[...]

Lagere buitentemperatuur. Vaker defrosts, zeker als hij naar de 55 graden moet. Lijkt me gewoon normaal.
Geen defrost, gewoon compressor op 40hz en er dik 4 uur over doen.
op de auto stand moduleert hij blijkbaar naar 3-4kw om tapwater te bereiden.

Is opgelost door hem op handmatig te zetten.

Wellicht dat de reden is het voorkomen van defrosts op de koudere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:56:
[...]

Geen defrost, gewoon compressor op 40hz en er dik 4 uur over doen.
op de auto stand moduleert hij blijkbaar naar 3-4kw om tapwater te bereiden.

Is opgelost door hem op handmatig te zetten.

Wellicht dat de reden is het voorkomen van defrosts op de koudere dagen.
Ja hij probeert dat mijn inziens echt te voorkomen en kijkt daarbij naar van alles, zoals de nog te verwerken graadminuten, de weersverwachting en mogelijk zelfs het actuele gebruik van SWW (behoefte) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:51
@Knowbody Tip van mijn Nibe installateur: Via Rensa kun je een f-gassen monteur inhuren om je AMS te installeren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Weerregeling S-serie:

Voorkom de kans op temperatuuroverschrijding in het gebouw of de woning door slim te anticiperen op het weer. • Activeer de weerregeling in het menu van de S-serie. • De warmtepomp kan met een actieve internetverbinding tot 4 uur vooruitkijken. • Na het activeren van de weerregeling kun je kiezen welke mate van effect de regeling mag hebben op het systeem (factor 1-10). Afhankelijk van deze factor past de stooklijnregeling de huidige buitentemperatuur softwarematig aan. Een hogere buitentemperatuur zorgt voor een lagere berekende cv-aanvoertemperatuur. • Bijvoorbeeld: huidige buitentemperatuur = 8 °C, verwachte buitentemperatuur = 11 °C:- factor 1: verwachte buitentemperatuur 8,3 °C;- factor 5: verwachte buitentemperatuur 9,4 °C;- factor 10: verwachte buitentemperatuur 10,7 °C. Toepassingen De weerregeling heeft het grootste effect in periodes waarbij er een groot verschil zit tussen temperaturen. Doorgaans is dit in de lente en herfstperiode. De temperatuur kan binnen enkele uren schommelen tot wel 10 graden.

Note van mijn kant: als je een vrij vlakke stooklijn hebt, behaal je met factor 10 enig effect, met de default waarde factor 5 lijkt mij het effect vrij nihil.

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 28-11-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:35

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Knowbody schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:49:
Weerregeling S-serie:

Voorkom de kans op temperatuuroverschrijding in het gebouw of de woning door slim te anticiperen op het weer. • Activeer de weerregeling in het menu van de S-serie. • De warmtepomp kan met een actieve internetverbinding tot 4 uur vooruitkijken. • Na het activeren van de weerregeling kun je kiezen welke mate van effect de regeling mag hebben op het systeem (factor 1-10). Afhankelijk van deze factor past de stooklijnregeling de huidige buitentemperatuur softwarematig aan. Een hogere buitentemperatuur zorgt voor een lagere berekende cv-aanvoertemperatuur. • Bijvoorbeeld: huidige buitentemperatuur = 8 °C, verwachte buitentemperatuur = 11 °C:- factor 1: verwachte buitentemperatuur 8,3 °C;- factor 5: verwachte buitentemperatuur 9,4 °C;- factor 10: verwachte buitentemperatuur 10,7 °C. Toepassingen De weerregeling heeft het grootste effect in periodes waarbij er een groot verschil zit tussen temperaturen. Doorgaans is dit in de lente en herfstperiode. De temperatuur kan binnen enkele uren schommelen tot wel 10 graden.
Mooi uitgelegd :)
Waar haal je deze info vandaan?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Slayer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:51:
[...]

Mooi uitgelegd :)
Waar haal je deze info vandaan?
Ik heb dit van de Nibe site nav bekijken van een webinar.

Het is gewoon een whitepaper.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-home

Klik daar ergens op download

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -jann
Heb vandaag contact gehad met de service desk van Nibe.

GP12 schakelt altijd in als de buitentemperatuur <2 graden is.

Dat ook weer opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 08:22

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb dit van de Nibe site nav bekijken van een webinar.

Het is gewoon een whitepaper.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-home

Klik daar ergens op download
https://www.nibe.eu/downl...armtepompen%20van%20NIBE'.

Dit ga ik zeker eens proberen (na het koude weekend dat komt).

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:58:
[...]

https://www.nibe.eu/downl...armtepompen%20van%20NIBE'.

Dit ga ik zeker eens proberen (na het koude weekend dat komt).
Als je zelf een beetje de verwachte buitentemperatuur in de gaten houdt kun je er zelf natuurlijk ook voor zorgen dat de warmtepomp alvast een aanloopje neemt... Extra warmte erin voordat de kou komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:27:
[...]

Als je zelf een beetje de verwachte buitentemperatuur in de gaten houdt kun je er zelf natuurlijk ook voor zorgen dat de warmtepomp alvast een aanloopje neemt... Extra warmte erin voordat de kou komt.
Eens; echter wil ik eerst eens zien hoe mn S2125 het nu trekt met enkel de beneden verdieping en een 6:2 stooklijn. De woonkamer en keuken (samen ~100m^2 icm niet zo'n goed geluste vloerverwarming & rediatoren) is nu op 21C stabiel maar de pomp draait continue bij een buiten temp die tussen 6 & 9 graden is. Verbruik is ~15KWh op zo een dag.

Ik vermoed dat mn systeem niet lekker werkt als de buiten temp daalt, met veel defrosts tuimelingen in Ta en het gedrag wat ik eerder zag dat ie zicht erna over de kop werkt om weer te klimmen. Door enkel even de beneden verdieping te doen (boven staan de Tado's allemaal dicht) blijft het afgiftesysteem stabieler. Ik heb het pomp profiel nu ook aangepast naar VV&Radiator en sindsdien is de GP12 veel rustiger en doorgaans op 15% continue.
Hopelijk heeft dat goede invloed.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:06:
[...]

Eens; echter wil ik eerst eens zien hoe mn S2125 het nu trekt met enkel de beneden verdieping en een 6:2 stooklijn. De woonkamer en keuken (samen ~100m^2 icm niet zo'n goed geluste vloerverwarming & rediatoren) is nu op 21C stabiel maar de pomp draait continue bij een buiten temp die tussen 6 & 9 graden is. Verbruik is ~15KWh op zo een dag.

Ik vermoed dat mn systeem niet lekker werkt als de buiten temp daalt, met veel defrosts tuimelingen in Ta en het gedrag wat ik eerder zag dat ie zicht erna over de kop werkt om weer te klimmen. Door enkel even de beneden verdieping te doen (boven staan de Tado's allemaal dicht) blijft het afgiftesysteem stabieler. Ik heb het pomp profiel nu ook aangepast naar VV&Radiator en sindsdien is de GP12 veel rustiger en doorgaans op 15% continue.
Hopelijk heeft dat goede invloed.
Het is juist de bedoeling dat een warmtepomp continue draait. Als dat niet zo is dan staat of je stooklijn te hoog, of je zit echt aan de rand vh stookseizoen, dan levert ie op minimaal al teveel en tellen de GM's af naar 0 om te voorkomen dat de woning te warm wordt.

Je zult nu juist zien dat de warmtepomp de graadminuten niet weg werkt. Daar heeft hij namelijk helemaal geen behoefte aan. Jouw systeem lijkt het dan prima te doen. 15 kWh per 24 u lijkt me netjes.

Wat volgens mij toch wel een belangrijke instelling is, die niet echt goed wordt gedocumenteerd, is de instelling DOT en daarbij het type afgiftesysteem. Die bepaalt gezamenlijk een gepaste dT. Ik ga die bij mij dan ook weer op -18 ipv -10 zetten, de default waarde is bij mij -18 (en elk land heeft een eigen default waarde).
Het wordt straks weer kouder. Als de dT rond de 2 kan blijven schommelen breng je niet veel vermogen in je woning en zal het aantal defrosts meevallen. Voorkomen kun je het niet.
Maar wordt het koud en gaat de dT al richting 4 a 5 dan levert de warmtepomp serieuzer vermogen en komt een defrost veel vaker voorbij. Interessant is dan ook de vraag of we daar naar toe kunnen anticiperen met de juiste parameters en vooruitziende blik!

Hoe staat bij jou menu 7.1.6.2 ? Ook op vv+rad ? En de DOT bij 7.1.6.3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-04 21:59
Je moet wel even uitrekenen of hij bij -10 nog het vermogen kwijt kan met max flow. Als je DOT -18 invult, dan gaat hij ervan uit dat hij dan pas het volledige vermogen hoeft te transporteren.
Mijn ervaringen met -12 ipv -10 is, dat het helemaal niets lijkt te doen.
Overigens is niet de dT, maar natuurlijk de Ta bepalend voor de COP. Een goed flow is maar een deel van het verhaal.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:57:
Je moet wel even uitrekenen of hij bij -10 nog het vermogen kwijt kan met max flow. Als je DOT -18 invult, dan gaat hij ervan uit dat hij dan pas het volledige vermogen hoeft te transporteren.
Mijn ervaringen met -12 ipv -10 is, dat het helemaal niets lijkt te doen.
Overigens is niet de dT, maar natuurlijk de Ta bepalend voor de COP. Een goed flow is maar een deel van het verhaal.
Ik heb hem vooralsnog op -10 laten staan, ook omdat Nibe NL die waarde adviseert.

Het vermogen bij DOT heb ik op 6 kW gezet, stond eerst op 12 kW.
Dat lijkt verschil te maken.

Het huis was prima op temperatuur, de warmtepomp ging echter steeds flink aan de bak en kwam steeds in defrost terecht terwijl het 8 graden buiten is! (Ta 27,5, Tr bleef op 23)
Ik heb het vermoeden dat hij met een dT van 10 rekent bij DOT en dat lineair vertaalt naar een dT horende bij de huidige 8 graden buitentemperatuur. En het opgegeven vermogen bij DOT lijkt ook van invloed te zijn op hoeveel vermogen er wordt vrijgegeven bij bijvoorbeeld de huidige 8 graden. Dat is dus best een cruciale instelling!

Ik kwam nu onnodig vaak steeds in defrosts en daardoor ging ook de berekende Ta omhoog en werden de graadminuten steeds negatiever.

Aangezien het prima warm is was mijn remedie de graadminuten in menu 7.1.10.3 op 0 te zetten. Dus even pauze en weer door. Maar hopelijk dan uit de defrost zone wegblijven! Het lijkt te werken.

Daarmee heb ik hem uit die cyclus gehaald. Hij doet het nu rustiger aan, meer een Ta van 25 die maar niet echt omhoog wil (Tber 26,5). Minder vrijgegeven vermogen dus automatisch een dT die ook veel lager is, namelijk 2 ipv 3,5 a 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Bij mij kan ik niet het vermogen bij DOT opgeven volgens mij. Overigens heb ik bij -10 alles wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:49:
[...]

Het is juist de bedoeling dat een warmtepomp continue draait. Als dat niet zo is dan staat of je stooklijn te hoog, of je zit echt aan de rand vh stookseizoen, dan levert ie op minimaal al teveel en tellen de GM's af naar 0 om te voorkomen dat de woning te warm wordt.

Je zult nu juist zien dat de warmtepomp de graadminuten niet weg werkt. Daar heeft hij namelijk helemaal geen behoefte aan. Jouw systeem lijkt het dan prima te doen. 15 kWh per 24 u lijkt me netjes.

Wat volgens mij toch wel een belangrijke instelling is, die niet echt goed wordt gedocumenteerd, is de instelling DOT en daarbij het type afgiftesysteem. Die bepaalt gezamenlijk een gepaste dT. Ik ga die bij mij dan ook weer op -18 ipv -10 zetten, de default waarde is bij mij -18 (en elk land heeft een eigen default waarde).
Het wordt straks weer kouder. Als de dT rond de 2 kan blijven schommelen breng je niet veel vermogen in je woning en zal het aantal defrosts meevallen. Voorkomen kun je het niet.
Maar wordt het koud en gaat de dT al richting 4 a 5 dan levert de warmtepomp serieuzer vermogen en komt een defrost veel vaker voorbij. Interessant is dan ook de vraag of we daar naar toe kunnen anticiperen met de juiste parameters en vooruitziende blik!

Hoe staat bij jou menu 7.1.6.2 ? Ook op vv+rad ? En de DOT bij 7.1.6.3 ?
Kan je wat meet over DOT uitleggen? De info in het pomp menu is niet heel begrijpelijk wat dit doet.

7.1.6.2 :: vloerver + radiator. DOT:: -15. ( Default is -18 geeft hij aan)
7.1.6.3 :: staat op automatisch. ( Naar manual switchen toont 10Kw)

De dT in mijn systeem is 3,5 en het loopt stabiel nu. Mn Ta moet zo te merken wel 33C + zijn om de warmteafgifte door te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:17:
Bij mij kan ik niet het vermogen bij DOT opgeven volgens mij. Overigens heb ik bij -10 alles wel nodig.
De S serie (SMO S40 dus ook) heeft die instelling en het is wat ik nu constateer veel bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:00:
[...]

Kan je wat meet over DOT uitleggen? De info in het pomp menu is niet heel begrijpelijk wat dit doet.

7.1.6.2 :: vloerver + radiator. DOT:: -15. ( Default is -18 geeft hij aan)
7.1.6.3 :: staat op automatisch. ( Naar manual switchen toont 10Kw)

De dT in mijn systeem is 3,5 en het loopt stabiel nu. Mn Ta moet zo te merken wel 33C + zijn om de warmteafgifte door te kunnen zetten.
Vooralsnog op automatisch laten maar die -15 is voor Polen. Zet hem maar op -10.

Erover uitleggen: het fijne weet ik ook niet en Langefries heeft er ook al eerder over geschreven in dit topic. Bij de S serie heb je dus het vermogen als instelling erbij en dat doet heus iets. 😉

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@Knowbody dat het bij jou nu een psotief effect heeft geloof ik meteen. Echter heb ik niet het idee dat dit de oplossing is.
Immers, heb je als het goed is dat vermogen wel nodig bij -10, anders is je WP te groot gekozen.
Ik zelf zou denken dat er iets anders is wat de oorzaak van het rare gedrag is, ik kan alleen nog niet plaatsen wat dan.

En DOT is voor nederland inderdaad -10, vandaar dat de capaciteit hier normaal ook op -10 gebaseerd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:31:
@Knowbody dat het bij jou nu een psotief effect heeft geloof ik meteen. Echter heb ik niet het idee dat dit de oplossing is.
Immers, heb je als het goed is dat vermogen wel nodig bij -10, anders is je WP te groot gekozen.
Ik zelf zou denken dat er iets anders is wat de oorzaak van het rare gedrag is, ik kan alleen nog niet plaatsen wat dan.

En DOT is voor nederland inderdaad -10, vandaar dat de capaciteit hier normaal ook op -10 gebaseerd wordt ;)
Ja voor de warmteverlies-berekening nemen ze -10.

Er is een effect. Of het positief is zal blijken. De kamertemperatuur daalt nu iets maar defrosts bleven weg sinds gisteravond.

Misschien wordt er nu te weinig vermogen vrijgegeven als het kouder wordt, zou best kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
Zojuist notificatie ontvangen van een software update van de SMO S40.
Hoop dat myuplink ook wat sneller gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik lees hier al een tijd mee en heb een vraag:

We hebben een huis gekocht (niet in NL) met alles gelijkvloers en overal (alleen) vloerverwarming. Er is een MHI 16kW Hydrolution WP aanwezig. Er is een SWW vat van 500 ltr en een buffer van 200 ltr geplaatst. Zover ik heb kunnen terugvinden is de buffer een "open" buffer dus geen spiraal/warmtewisselaar. Dus een soort van low loss header

Voorheen liep de vloerverwarming op een olie-gestookte CV-ketel. Dus waarschijnlijk liggen de vloerspiralen niet al te dicht bij elkaar.

Er is een zone-verdeling per ruimte

De minimumtemperaturen die buiten optreden zijn 99% van de tijd boven het vriespunt.

Ik vermoed dat de WP overbemeten is (we wonen er nog niet). Mijn vragen zijn:
- Hoe weet ik of de WP-capaciteit correct berekend is?
- Wat kan ik doen als de WP inderdaad te groot is voor het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

-jann schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:10:
Versie 2.15.9 beschikbaar - maar iemand een release notes gevonden?

Met alle tuning in de pipeline Wil ik graag wel weten welke knopjes gedraaid wordt door nibe...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -jann
ReLight schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:27:
[...]

Met alle tuning in de pipeline Wil ik graag wel weten welke knopjes gedraaid wordt door nibe...
ADDED
• SMOS40: Cooling mode indication with delayadded on AUX-out
• S2125 is updated to v10704
• Home screen Smart Price Adaption. Default shown when Smart price adaption functionality is active
• Smart Price adaption: It is now possible to opt out of the smart control influence of hot water in menu
4.2.5
• It is now possible to select “Ext. hot water out temp (BT70)” and/or ”Ext. HW circulation temp (BT82)” on
AUX-in if AUX-out is selected to ”HW circulation”
• Added supply temperature sensor pool, BT59 display only function

CHANGES
• Update handling of heating in Smart price adaption
• Update languages Swedish, German, Danish, Finish, Norwegian and Icelandic
• Minimum supply line for outdoor units is changed to 5°C in cooling operation
• Updated cooling offset for SG ready state low electricity price
• NIBE PVT source: added limit for high temp brine
• Fixed an issue that cooling curve showed minimum 9 degrees when 7 degrees was set
• Fixed an issue with warning registers from SolarEdge PV inverters
• Changed name on “source” of PV power in menu 3.1.11.8
• Improved reconnection of wireless devices
• Fixed an issue where accessory selection ”shunt-controlled brine” in menu 7.2.1 could be deactivated on
restart
• Is it now possible to connect wireless accessories for products that received a message in menu 5.4 that
support for wireless accessories is missing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:10:
Heb het ook gezien. In de release notes kon ik weer niets van vinden. Wel dat de S2125 een update krijgt vanuit de SMO.

Het is of heel snel of tergend langszaam met foutmeldingen, die Myuplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:27:
[...]

De release notes vind je als je via myuplink.com inlogt, naar de update gaat en daar download. Dan kom je ze daar tegen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Knowbody schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:06:
[...]

Normaliter is dat een feestje voor buiten het stookseizoen!!

Ik zou dit protocol puur op de electrische bij-verwarming uitvoeren. Oftewel de compressor blokkeren als zijnde "afwezig".

Edit: zie ook https://www.nibe.eu/downl...463/vloerdroogfunctie.pdf
Ik heb indien nodig alleen lucht elektrische bijverwarming en niet in de CV leidingen.
De pdf had ik ook gevonden en zo gevolgd maar ondanks dat ging het niet goed.

Maar ik heb het probleem toch nog kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN1PfHJdQQiMKcVRVIEoyvFcDzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uWJ0NZ1fnvmei7ZDcaXfFZmA.png?f=user_large
De parameter 1.9.5 inst pt-wrd koel.verw-sensor stond op 21 graden. Door de hoge aanvoertemperatuur kwam de ruimte sensor meer dan een half uur boven de 21 graden en dacht de installatie dat die mogelijk om moest schakelen naar koel bedrijf. Deze parameter nu op 23 graden gezet en tevens 4.9.1 voor koeling op 0 minuten gezet zodat verwarmen voor gaat. Nu is Ta bijna continue rond de 40 graden zoals gewenst volgens mijn opstookprotocol van mijn plafondverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uzyZuWrKEhFqlEaT_X48HqLW3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p10BaaM7vVuSjvAA4z3tLi8I.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb indien nodig alleen lucht elektrische bijverwarming en niet in de CV leidingen.
De pdf had ik ook gevonden en zo gevolgd maar ondanks dat ging het niet goed.

Maar ik heb het probleem toch nog kunnen vinden.
[Afbeelding]
De parameter 1.9.5 inst pt-wrd koel.verw-sensor stond op 21 graden. Door de hoge aanvoertemperatuur kwam de ruimte sensor meer dan een half uur boven de 21 graden en dacht de installatie dat die mogelijk om moest schakelen naar koel bedrijf. Deze parameter nu op 23 graden gezet en tevens 4.9.1 voor koeling op 0 minuten gezet zodat verwarmen voor gaat. Nu is Ta bijna continue rond de 40 graden zoals gewenst volgens mijn opstookprotocol van mijn plafondverwarming.

[Afbeelding]
in 1.9.5 kun je toch ook de overtemperatuur instellen vanaf waar de koeling moet inkomen?
Ik weet even niet of je een weersafhankelijke regeling hebt, maar in 4.9.2, instelling automodus, kun je de buitentemperatuur ingeven vanaf waar de koelfunctie vrijgegeven mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Hermarcel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:15:
Ik lees hier al een tijd mee en heb een vraag:

We hebben een huis gekocht (niet in NL) met alles gelijkvloers en overal (alleen) vloerverwarming. Er is een MHI 16kW Hydrolution WP aanwezig. Er is een SWW vat van 500 ltr en een buffer van 200 ltr geplaatst. Zover ik heb kunnen terugvinden is de buffer een "open" buffer dus geen spiraal/warmtewisselaar. Dus een soort van low loss header

Voorheen liep de vloerverwarming op een olie-gestookte CV-ketel. Dus waarschijnlijk liggen de vloerspiralen niet al te dicht bij elkaar.

Er is een zone-verdeling per ruimte

De minimumtemperaturen die buiten optreden zijn 99% van de tijd boven het vriespunt.

Ik vermoed dat de WP overbemeten is (we wonen er nog niet). Mijn vragen zijn:

Door het na te (laten) rekenen, transmissieberekening (laten) maken, kijken wat de hoh afstand van de vloerverwarming is en dan kijken hoeveel vermogen er daarbij vrijkomt per vierkante meter.

Een kleinere aanschaffen :+

Maar waarom denk je dat de wp overbemeten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
G-addict schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:07:
Maar waarom denk je dat de wp overbemeten is?
Puur en alleen door de hoogte van de energie-rekening. Ik, als leek, kan die alleen verklaren door een inefficiente warmtepomp. Kan veel oorzaken hebben, maar in een land met <2000 graaddagen per jaar en zo'n dikke warmtepomp was overbemeting het eerste waar ik aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Hermarcel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:38:
[...]

Puur en alleen door de hoogte van de energie-rekening. Ik, als leek, kan die alleen verklaren door een inefficiente warmtepomp. Kan veel oorzaken hebben, maar in een land met <2000 graaddagen per jaar en zo'n dikke warmtepomp was overbemeting het eerste waar ik aandacht.
Die graaddagen zeggen niet zoveel over het benodigde vermogen.

Geen idee waar je woning staat, maar de warmtepomp zal toch niet lukraak gekozen zijn.
Geef eens wat meer details over de woning? Oppervlakte, isolatie, ventilatie, enz.
En hoe regelt de warmtepomp? Weersafhankelijk, met of zonder temperatuur opnemer binnen (BT50)?

Als je verbruik te hoog is kan dat ook met de instelling/afstelling van de warmtepomp en afgiftesysteem te maken hebben. Je hebt een buffervat als open verdeler, dan zouden de sensoren voor de externe aanvoer- en retourtemperatuur (BT25 en BT71) na dit buffervat geplaatst moeten zijn.

Je zou een de regelaar eens met internet kunnen verbinden en een profiel op myupway.com kunnen aanmaken. Dan kun je de warmtepomp monitoren.
Als je de RC-HY40 hebt, kun je deze monitoren via nibepi software op een raspberry pi, dan krijg je meer informatie dan via myupway.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@G-addict
Ik denk dat we dus eerst maar eens moeten verhuizen. Ik snap je vragen maar heb tot het voorjaar geen toegang tot de data. En eigen wintergegevens zijn dus nog meer dan een jaar weg.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Kan weg

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2022 17:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
Hermarcel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:53:
@G-addict
Ik denk dat we dus eerst maar eens moeten verhuizen. Ik snap je vragen maar heb tot het voorjaar geen toegang tot de data. En eigen wintergegevens zijn dus nog meer dan een jaar weg.
Thanks!
Tot dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
G-addict schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:00:
[...]

in 1.9.5 kun je toch ook de overtemperatuur instellen vanaf waar de koeling moet inkomen?
Ik weet even niet of je een weersafhankelijke regeling hebt, maar in 4.9.2, instelling automodus, kun je de buitentemperatuur ingeven vanaf waar de koelfunctie vrijgegeven mag worden.
In 1.9.5 stel je die inderdaad in maar koeling bij overtemp. kamer staat op 3 graden.
Maar die inst pt-wrd koel/verw-sensor parameter speelt ook een rol in de omschakeling van verwarmen naar koelen. Hier deels een weersafhankelijke regeling met gebruik making van ruimte invloed.
Bij 4.2 staat de omschakeling op handmatig waarbij alleen verwarmen met warmtepomp geselecteerd is. Bij de opstookprofieluitleg geven ze aan dat je 4.2 op handmatig moet zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLb_OiySXpQ4BE9LrhDKu844hM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fg0UcKxxDXwNXLfNiCN7CJ8g.png?f=fotoalbum_large

Kortom, die inst pt-wrd koel/verw-sensor parameter en/of 4.9.1. waren de boosdoener en ik ben blij dat het nu goed werkt. Het effect van 1,5 uur stilvallen van warmtepomp en waterpomp had ik ook soms tijdens normaal gebruik en nu weet ik waar het door komt en is dat ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:53:
[...]

In 1.9.5 stel je die inderdaad in maar koeling bij overtemp. kamer staat op 3 graden.
Maar die inst pt-wrd koel/verw-sensor parameter speelt ook een rol in de omschakeling van verwarmen naar koelen. Hier deels een weersafhankelijke regeling met gebruik making van ruimte invloed.
Bij 4.2 staat de omschakeling op handmatig waarbij alleen verwarmen met warmtepomp geselecteerd is. Bij de opstookprofieluitleg geven ze aan dat je 4.2 op handmatig moet zetten.

[Afbeelding]

Kortom, die inst pt-wrd koel/verw-sensor parameter en/of 4.9.1. waren de boosdoener en ik ben blij dat het nu goed werkt. Het effect van 1,5 uur stilvallen van warmtepomp en waterpomp had ik ook soms tijdens normaal gebruik en nu weet ik waar het door komt en is dat ook opgelost.
Die filtertijd van 2 uur verhogen werkt ook. Dat die zo laag staat stamt een beetje af van de water-water warmtepompen. Daar geeft koelen niet echt verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 02-12-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Knowbody schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:42:
[...]

Die filtertijd van 2 uur verhogen werkt ook. Dat die zo laag staat stamt een beetje af van de water-water warmtepompen. Daar geeft koelen niet echt verlies.
Die filtertijd is gekoppeld aan de 24 graden Start koeling instelling maar die werd lang niet bereikt in het geval de warmtepomp met de waterpomp stopte. De voorheen ingestelde temperatuur van 21 graden bij de parameter inst pt-wrd koel/verw-sensor werd precies aangetikt in die stop situatie dus die was het probleem mogelijk gecombineerd met 4.9.1.

Mogelijk kan die filtertijd om andere redenen omhoog maar dat lost niet het probleem op waar ik last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Henielma schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:58:
[...]

Die filtertijd is gekoppeld aan de 24 graden Start koeling instelling maar die werd lang niet bereikt in het geval de warmtepomp met de waterpomp stopte. De voorheen ingestelde temperatuur van 21 graden bij de parameter inst pt-wrd koel/verw-sensor werd precies aangetikt in die stop situatie dus die was het probleem mogelijk gecombineerd met 4.9.1.

Mogelijk kan die filtertijd om andere redenen omhoog maar dat lost niet het probleem op waar ik last van had.
Zoals jij het nu doet is start- stopwaarden aanpassen. Dan kun je in de zomer weer.

Daar is die filtertijd dus voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
In de handleiding staat dat de parameter inst pt-wrd koel/verw-sensor bepaald bij welke binnentemperatuur de SMO 20 schakelt tussen verwarmen en koelen. Er staat niet vermeld dat deze alleen in de handmatige mode geld.

Ik snap het scherm auto modes wel maar die staat nu op handmatig vanwege het opstookprotocol van de plafondverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Sinds eergisteren l, dat het buiten 6C of lager werd, is het gedaan met het door pruttelen en is het een continu hanenkam beeld op alle Metrics.

Temp in huis is OK gelukkig dus het doet het werk, maar blijft minder dan goed en stabiel doorwerkend.

Zie vooral dat de pomp +5C Ta probeerd te maken tov Twenselijk om zo de GM weg te werkenm
Ik. Zou de pomp daar wat op willen temperen zodat je de verdamper niet weer zo laag maakt.

Wat zou een goede instelling zijn om dat te beïnvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
De basis van Nibe is altijd geweest de GM zo snel mogelijk wegwerken.
Dit is anders dan bij de meeste andere merken. (Soms) helaas.

Voor zo ver ik weet probeert de regeleing geen niet de verhoging te maken, maar is de compressor regeling hier met name voor verantwoordelijk.
Je can de compressorcurve wat aanpassen, ik dacht dat @LangeFries hier in het verleden ook al mee gespeeld had, ik weet alleen niet wat de uitkomst was.

Hier 2 screenshot van de Ta/Tr en de Gm bij mij van de afgelopen 12 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEN_xBrAAi8JfCeKWsQcC4tAH20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fvv1RO6RNDbVVFEi6F9FxAnw.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AEz-oQZp-mVdA0y3XJuQlGvx34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFuf5peFjk87sL9ZIN74fQIA.png?f=user_large

3x SSW run en een paar defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:55:
In de handleiding staat dat de parameter inst pt-wrd koel/verw-sensor bepaald bij welke binnentemperatuur de SMO 20 schakelt tussen verwarmen en koelen. Er staat niet vermeld dat deze alleen in de handmatige mode geld.

Ik snap het scherm auto modes wel maar die staat nu op handmatig vanwege het opstookprotocol van de plafondverwarming.
Inst pt-wrd koel/verw-sensor is enkel het setpoint, gewenste ruimtetemperatuur. De ondertemperatuur bepaalt wanneer de verwarming wordt vrijgegeven, de overtemperatuur bepaalt wanneer de koeling wordt vrijgegeven, naast de instellingen in 4.9.2 natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3EijDA-xPmSRg2j--MS8nmCi6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXxCuqJ7DdoVcwNCNXSDEyZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgLPbzNWazb4DLJUOUnZX5f4_Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ed5ytQ2OWyzpQHoE8jiTx6S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
ReLight schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:45:
Sinds eergisteren l, dat het buiten 6C of lager werd, is het gedaan met het door pruttelen en is het een continu hanenkam beeld op alle Metrics.

Temp in huis is OK gelukkig dus het doet het werk, maar blijft minder dan goed en stabiel doorwerkend.

Zie vooral dat de pomp +5C Ta probeerd te maken tov Twenselijk om zo de GM weg te werkenm
Ik. Zou de pomp daar wat op willen temperen zodat je de verdamper niet weer zo laag maakt.

Wat zou een goede instelling zijn om dat te beïnvloeden?
Ik denk het verlagen van de stooklijn. Gewoon een graadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
format5 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:51:
De basis van Nibe is altijd geweest de GM zo snel mogelijk wegwerken.
Dit is anders dan bij de meeste andere merken. (Soms) helaas.

Voor zo ver ik weet probeert de regeleing geen niet de verhoging te maken, maar is de compressor regeling hier met name voor verantwoordelijk.
Je can de compressorcurve wat aanpassen, ik dacht dat @LangeFries hier in het verleden ook al mee gespeeld had, ik weet alleen niet wat de uitkomst was.
Ik heb alleen met de stooklijn gespeeld. De compressorcurve durf ik niet aan te komen. Op buitenlandse fora wordt daar wel over gerapporteerd. Dan krijgen ze wel lange runs, maar geen betere COP. Vandaar dat ik daarvan af blijf, ook omdat dit in het installateursmenu zit, waar ik alleen aan durf te komen om de SWW temperaturen en de referentie kamer temperatuur wat bij te stellen.

Mijn observatie is wel, dat bij buitentemperaturen boven de 6 a 7 graden de run heel lang duurt wanneer de kamertemperatuur meer dan ca 0.5 graad te laag is. Dan gaat hij vlak op het setpoint zitten. Bij lagere temperaturen werkt dat niet meer.

Na een nachtrverlaging verhoog ik ook in stapjes van 0.5 graad de doeltemperatuur 1 of 2 keer en dan blijft hij zo lang doorlopen, dat de compressor even 5 minuten pauze neemt na 12 uur. Afgelopen maand bleek dit bijzonder zuinig.

Bij de huidige lage temperaturen houdt ik de doeltemperatuur constanter, om te zorgen dat de runs niet te lang duren. Dat lijkt het aantal defrosts te beperken als hij zijn ding kan doen. Defrosts zijn nu eenmaal vrij kostbaar met zo'n grote verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Deze pdf had ik vanmiddag ook gevonden. Er staat mooi stap voor stap in hoe het koelen in te stellen. Wanneer morgen het opstook protocol voorbij is zal ik die handleiding eens doorlopen en daarop de instellingen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
LangeFries schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:01:
[...]

Ik heb alleen met de stooklijn gespeeld. De compressorcurve durf ik niet aan te komen. Op buitenlandse fora wordt daar wel over gerapporteerd. Dan krijgen ze wel lange runs, maar geen betere COP. Vandaar dat ik daarvan af blijf, ook omdat dit in het installateursmenu zit, waar ik alleen aan durf te komen om de SWW temperaturen en de referentie kamer temperatuur wat bij te stellen.
Hier heb ik de compressor curve aangepast volgens het onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nIy4p9UULc8gTRHKp27qvaLqtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL97IEqqq5mXtG4trzCtn5ef.jpg?f=fotoalbum_large

Hiermee blijft de regeling in mijn geval (waren alleen radiatoren) wat rustiger en worden de runs wat langer. Wel heb ik gemerkt dat je de curve niet teveel moet beperken want wanneer het dan een keer regenachtig is en flink waait dan kom je te kort. Na verloop van tijd verhoogt die dan toch wel het aantal Hz maar de binnentemperatuur gaat dan achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 10:13
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

Het volgende is het geval:
We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

3-12-2022 06:42:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 05:11:49 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 05:02:10 Bezig met ontdooien
3-12-2022 03:08:32 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 02:59:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 01:59:15 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 01:49:21 Bezig met ontdooien
3-12-2022 00:10:40 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 00:02:35 Bezig met ontdooien
2-12-2022 23:11:31 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 23:01:39 Bezig met ontdooien
2-12-2022 20:19:41 Hoge uitgaande temperatuur condensor
2-12-2022 19:25:40 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 19:16:32 Bezig met ontdooien

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@Sunri5e Hij doet te lang over de legionella preventie. Mogelijk schakelt hij niet of te laat over op het element. Tussendoor verwarmt hij het huis en moet dan ook ontdooien, maar doordat hij niet slaagt in de legionella run, gaat hij het steeds na een paar uur weer proberen. Blijkbaar kost dat steeds zoveel tijd, dat het huis niet warm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
LangeFries schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:43:
@Sunri5e Hij doet te lang over de legionella preventie. Mogelijk schakelt hij niet of te laat over op het element. Tussendoor verwarmt hij het huis en moet dan ook ontdooien, maar doordat hij niet slaagt in de legionella run, gaat hij het steeds na een paar uur weer proberen. Blijkbaar kost dat steeds zoveel tijd, dat het huis niet warm blijft.
Elektrisch element schakelt wel in. Dit is al gecheckt door de leverancier. Ik vermoed zelf een pomp met te weinig vermogen (kw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@Sunri5e Doordat hij voor het SWW wat extra vermogen nodig heeft komt hij ook steeds net aan een ontdooi actie als hij daaraan begint. Je kunt het SWW ook (tijdelijk) wat meer tijd geven tov verwarmen in het menu functievoorkeuren. Aangezien een ontdooiactie ongeveer 10 minuten duurt, zou ik de warmwaterfunctie in ieder geval zoveel meer geven, ervan uitgaande dat hij het normaal wel redt.

[ Voor 25% gewijzigd door LangeFries op 03-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:48:
[...]

Elektrisch element schakelt wel in. Dit is al gecheckt door de leverancier. Ik vermoed zelf een pomp met te weinig vermogen (kw).
Is er misschien maar 1 stap van het elektrisch element geprogrammeerd waardoor er maar 3 kW vermogen vrijkomt ? Ik weet niet welk element je hebt.
Hier heb ik een 6 kW element, ze zijn er ook van 9. Het gaat dan in stappen van 3 kw.
Bij mij dus 2 stappen en die van 9 heeft er 3.

Pomp kan ook in de software begrensd zijn. Als er niet goed waterzijdig is ingeregeld en de pomp loopt op stand AUTO en gaat bijvoorbeeld naar de 1%, dan kan het zijn dat de langste groepen te weinig debiet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:48:
[...]

Ik vermoed zelf een pomp met te weinig vermogen (kw).
Oh je bedoelt de warmtepomp zelf. Zou kunnen. Maar daar kunnen wij zo niets van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Het valt me op dat sinds de update van deze week de S2125 een stuk rustiger draait.

De pompsnelheid is beduidend lager en de delta T is hoger.

Ik heb dit vooral ontdekt omdat mijn hydrocal warmtemeter vrijwel de hele tijd ratelde sinds ik hem heb, en hij hierbij een flow had van 1,3-1,4m3 constant.

Nu heb ik hem nog niet weer boven de 1m3 gezien, wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44
-jann schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:29:
Het valt me op dat sinds de update van deze week de S2125 een stuk rustiger draait.
De pompsnelheid is beduidend lager en de delta T is hoger.
Een hogere dT bij een lagere flow bij gelijk vermogen betekent een hogere Ta, en dat betekent weer een lagere COP.
Dit is dus meestal niet gunstig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:35:
[...]

Een hogere dT bij een lagere flow bij gelijk vermogen betekent een hogere Ta, en dat betekent weer een lagere COP.
Dit is dus meestal niet gunstig.
De TA is gelijk, door de lagere flow laat ie de retour verder afkoelen.

Wat ik bedoel met rustiger is dat de compressor langzamer draait. Met het vorige koude weekend draaide hij echt langdurig op hoog vermogen en waren er ook meer temperatuurschommelingen in huis.

Begrijp niet helemaal de gedachte achter deze actie, het is een vrij nieuw model dus er zal vast wel een goede reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44
-jann schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:39:
De TA is gelijk, door de lagere flow laat ie de retour verder afkoelen.
Dan kan de afgifte alleen gelijk zijn als ook de binnentemperatuur in je huis lager is. Anders is er bij een gemiddeld lagere watertemperatuur ook een lager afgiftevermogen.
Natuurkundig kan het gewoonweg niet anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:42:
[...]

Dan kan de afgifte alleen gelijk zijn als ook de binnentemperatuur in je huis lager is. Anders is er bij een gemiddeld lagere watertemperatuur ook een lager afgiftevermogen.
Natuurkundig kan het gewoonweg niet anders.
Lager kan ik niet echt zeggen, wel meer stabiel. Hij schoot regelmatig door (ruimtevoeler), dat lijkt nu een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:47:
[...]

Lager kan ik niet echt zeggen, wel meer stabiel. Hij schoot regelmatig door (ruimtevoeler), dat lijkt nu een stuk minder.
Wellicht heeft de SMO iets beter contact met de RMU en dat daarmee jouw regeling beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Sunri5e schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:08:
Hier helaas redelijk wat problemen met de Nibe warmtepomp. Ik moet zeggen dat de leverancier/installateur er alles aan doen om het op te lossen. Daar ligt het echt niet aan. Zelf heb ik er niet heel veel verstand van dus ik ga ook niet aan de instellingen zitten. Dat laat ik aan hun over. Echter ben ik wel benieuwd naar wat het probleem zou kunnen zijn.

Het volgende is het geval:
We hebben de warmtepomp nu twee jaar hangen en het probleem wat zich in deze periode zich nu een aantal weken voordoet was vorig jaar in deze periode ook. En dan heb ik het over de periode dat het buiten kouder en vochtiger wordt waardoor de buitenunit bevriest. Het systeem komt dan in een soort van neergaande cirkel waar hij niet meer uitkomt. Dit zijn mijn meldingen van gisteravond tot nu:

3-12-2022 06:42:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 05:11:49 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 05:02:10 Bezig met ontdooien
3-12-2022 03:08:32 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 02:59:59 Bezig met ontdooien
3-12-2022 01:59:15 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 01:49:21 Bezig met ontdooien
3-12-2022 00:10:40 Problemen bij periodieke verhoging
3-12-2022 00:02:35 Bezig met ontdooien
2-12-2022 23:11:31 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 23:01:39 Bezig met ontdooien
2-12-2022 20:19:41 Hoge uitgaande temperatuur condensor
2-12-2022 19:25:40 Problemen bij periodieke verhoging
2-12-2022 19:16:32 Bezig met ontdooien

Hierdoor lijkt de systeem geen mogelijkheid meer te krijgen om het huis te verwarmen. De temperatuur ligt in de woonkamer op 19.5 graden terwijl 21.5 graden ingesteld staat. Hetzelfde geld voor de badkamer. De ingestelde temperatuur is 22 mar hij haalt maar 19.5. Wat zou het probleem kunnen zijn?
Je kan ook proberen de SSW run naar een gunstiger tijdstip te brengen.
Nu draait deze op ene van de minder gunstigste momenten op de dag.

Ik doe hier de run om 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:12:
[...]

Je kan ook proberen de SSW run naar een gunstiger tijdstip te brengen.
Nu draait deze op ene van de minder gunstigste momenten op de dag.

Ik doe hier de run om 14:00
In de zomer logisch. In de winter: koude lucht bevat minder vocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:16:
[...]

In de zomer logisch. In de winter: koude lucht bevat minder vocht....
Klopt, maar ook minder energie..
En hij doet nu ook in de nacht nog veel defrosts, ik acht de kans groot dat die overdag minder zullen zijn door het beetje meer energie in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
[...]

Klopt, maar ook minder energie..
En hij doet nu ook in de nacht nog veel defrosts, ik acht de kans groot dat die overdag minder zullen zijn door het beetje meer energie in de lucht.
Ik weet niet wat wijsheid is. De temperatuur overdag is momenteel niet veel hoger en die condensor gaat toch wel gemakkelijk naar de -10 bij een SWW run

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2022 11:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Laat ik het anders zeggen...
Destijds toen mijn systeem opgeleverd werd werd de SSW run gedaan vanaf 22:00
Daar had ik flink problemen mee.
Tegenwoordig staat deze op 14:00 en ik heb die problemen niet meer.

Pas als het beneden -7 is sla ik de periodieke verhoging over, dat kost dan meer energie dan ik er aan kwijt wil zijn, lees als, het koelt dan binnen merkbaar af en de run duurt erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:04:
Laat ik het anders zeggen...
Destijds toen mijn systeem opgeleverd werd werd de SSW run gedaan vanaf 22:00
Daar had ik flink problemen mee.
Tegenwoordig staat deze op 14:00 en ik heb die problemen niet meer.

Pas als het beneden -7 is sla ik de periodieke verhoging over, dat kost dan meer energie dan ik er aan kwijt wil zijn, lees als, het koelt dan binnen merkbaar af en de run duurt erg lang.
Wat vooral helpt is de waarden van klein, gemiddeld, groot. ( Eco, comfort, luxe) te hanteren. Je kunt ze allemaal bijvoorbeeld 2 a 3 graden lager zetten dan de fabrieksinstellingen, maar de dT moet niet te groot worden om te voorkomen dat de SWW run het van heel ver moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:14
format5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:04:

Dat overslaan doe je dat middels een instelling of op een andere manier ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Hoe het hier is:
Eco wordt niet gebruikt.
Comfort staat standaard aan, inschakelen bij 40 graden en uitschakelen bij 43
Luxe wordt s'middags om 14:00 start tot 15:00, inschakelen bij 40 graden en uitschakelen bij 46 graden.

Maar met kou, of veel defrosts is de periodieke verhoging (legionella preventie) het grote probleem, daar moet het vat uiteindelijk naar 60 tot 65 graden (afhankelijk van wat iedereen er mee wil/doet).
Als je dat s'nachts laat doen, met ook nog eens slechte weersomstandigheden, kan de nibe in een situatie komen waar deze meteen dicht vriest, defrost gaat doen, en weer dicht vriest. Dat had ik vorig jaar in november.

@_NvS_ Dat overslaan doe ik door de interval even aan te passen. Vanaf het instellen van de interval wordt er geteld wanneer de periodieke verhoging plaats moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Is het bij jouw ook zo dat er dan wel sww run wordt gestart? Dat lijkt hier wel zo, thans de s40 schakelt direct over naar warmwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

epo

Bij mij start hij direct na een aanpassing, eigenlijk best wel irritant..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
Dan zet je hem tijdig uit en op een geschikter moment weer aan (bijvoorbeeld als de zon goed schijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
@LangeFries true dat is veel simpeler dan ik eigenlijk dacht 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 19:38
Hoe stellen jullie in wanneer een SWW run moet plaatsvinden? Ik heb een F2120 met VVM500 maar ben die instelling nog nergens tegen gekomen.

Of doen jullie dit door een programmering in te stellen?

Ik merk dat ik hier in comfort stand niet genoeg warm water heb voor een volledige badkuip met heet water te vullen. Douchen is geen probleem maar langdurig heet water van een flinke badkuip heb ik constant problemen mee tenzij ik een aantal uur voorafgaand de comfortstand naar luxe heb gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Tijdje nu terug op de s2125 het pomp profiel naar vloerverwarming+radiator gezet; sindsdien zie ik geen dynamische sturing meer van de load pomp gp12. Bij defrosts springt hij wel even naar 80%, maar anders gaat ie op de laagste ingestelde pomp % (heb ik op 20% gezet).

Is dit bij anderen ook met dat pomp profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:53:
Tijdje nu terug op de s2125 het pomp profiel naar vloerverwarming+radiator gezet; sindsdien zie ik geen dynamische sturing meer van de load pomp gp12. Bij defrosts springt hij wel even naar 80%, maar anders gaat ie op de laagste ingestelde pomp % (heb ik op 20% gezet).

Is dit bij anderen ook met dat pomp profiel?
Ik probeer zoveel mogelijk de"auto" standen met fabriekswaarden te hanteren. Eigenlijk zou dat gewoon goed moeten werken. Mijn inziens is het daarbij super belangrijk dat het systeem waterzijdig in balans is, zodat die auto mode ook gewoon op basis van de juiste metingen goed kan functioneren.
Als de vloer meer water krijgt dan de radiatoren dan wordt het lastig. Radiatoren moeten het liefst volledig open. Als ze dan te snel thermostatisch dichtlopen (eigenlijk moet dat helemaal niet) staat je stooklijn te hoog 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
@Knowbody Radiatoren moeten vaak juist niet helemaal open. De onderkant mag flink kouder zijn dan de bovenkant. Dat geeft weinig verschil in afgifte. Daarmee voorkom je dat de radiator de weg is met de minste weerstand ten opzichte van de vloerverwarming. Anders heb je het risico dat de radiator een kortsluiting vormt en de retour snel laat oplopen en daarmee ook de Ta en daardoor het rendement om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Welke TA TR verhouding hanteren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Dat doet de regeling toch zelf? Met de optie voor vloerverwarming vs radiatoren of een combi krijg je iets andere flow en dus een andere dT. Voor radiatoren de hoogste dT. Naarmate het vermogen hoger is, zal de dT wat hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Iemand deze combinatie al eens gezien? Blokkade scherm meld blokkade van de hoofdunit terwijl deze wel lekker aan het werk is 🤔Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w-wMapsD_yGt978Jh_ytTwqKgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrjkciU2sUAoWfnSNdHNNA2H.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIYEWUzutyUJxcqCHq4CV24FRBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7wqEw1GN9dbEpAjcrCmyzpB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ElPmzLSylj45VaPD160z3NUcks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ovfJDMMN55fATDljAOlkE8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Myuplink is soms zoals het moet zijn en soms (maar te vaak) overbelast ofzo en heb je er niets aan.

Ervaren jullie dat ook (S- gebruikers) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb een bug gemeld maar goed Nibe doet weinig met particulieren. De arrogantie.

Situatie: geen buffervat, BT25 bij de aanvoer van de verdeler.

Wanneer de 3-weg klep omloopt, wat enige tientallen seconden duurt, stroomt er warmer water de vloer in. Niet erg, maar BT25 pikt die temperatuur op en vervolgens staat daar het water stil omdat GP12 zich nu bezighoudt met de SWW run.

Echter de GM lopen af (tellen op) omdat de gemeten temperatuur hoger is dan de berekende aanvoertemperatuur.

In een situatie waar zich een buffervat bevindt en die GP10 gewoon doorloopt en BT25 zich NA het buffervat bevindt, snap ik het.

Helaas kun je in de SMO S40 niet aangeven dat je de externe pomp niet gebruikt en dat je geen buffervat hebt, dan zou de software er nog anders mee om kunnen gaan.

De remedie die ik bedacht heb is simpel: BT25 afkoppelen.
BT71 aangesloten laten.

Hij berekent de GM met -in mijn geval- BT12 en BT3. Deze zitten in de HBS05.

Tijdens een SWW run blijven de graadminuten nu bevroren. Misschien is dat wel wat ik wil 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:00:
Hij berekent de GM met -in mijn geval- BT12 en BT3. Deze zitten in de HBS05.
Weet je dat zeker? Na de oplevering van mijn huis ging m'n warmtepomp als een gek tekeer. Naast dat de instellingen ruk waren, bleken bt25 en bt71 beiden kortgesloten in een lasdop. Hierdoor fungeerde de wp als aan/uit ipv modulerend. Volgens mij werkt de graadminuten regeling altijd hetzelfde, ongeacht het type warmtepomp.

Edit: zie nu dat je een S40 hebt, wellicht werkt dat iets anders....

[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 07-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:25:
[...]

Weet je dat zeker? Na de oplevering van mijn huis ging m'n warmtepomp als een gek tekeer. Naast dat de instellingen ruk waren, bleken bt25 en bt71 beiden kortgesloten in een lasdop. Hierdoor fungeerde de wp als aan/uit ipv modulerend. Volgens mij werkt de graadminuten regeling altijd hetzelfde, ongeacht het type warmtepomp.

Edit: zie nu dat je een S40 hebt, wellicht werkt dat iets anders....
Ik had dat gelezen van je. Ik zal de ervaring hier posten.
BT71 zit er nog op, misschien maakt dat ook weer uit. Ga het zien.

Update: WP moduleert gewoon en de graadminuten blijven bevroren tijdens een SWW run. Dat is beter en houdt me mogelijk meer uit het kringetje van 'verhogen berekende aanvoer omdat de GM niet weggewerkt kunnen worden' met als gevolg steeds defrosts en bijspringen backup-heater.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2022 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
Ook Nibe uplink voor niet-S systemen heeft ook de nodige problemen gehad. In mijn eerste jaar had ik voor de data betaald, maar heeft hij een paar wintermaanden tot bijna een dag achtergelopen. De laatste tijd gaat het best goed. Meestal loopt het maar een paar minuten en alleen soms overdag een uur of iets meer achter. Ik log elke minuut met een USB stick, dus ik kan problemen altijd nakijken.

De BT25 hoort voldoende ver van de unit te zitten (ik denk dat een meter wel genoeg is, maar ik weet dat niet) Op buitenlandse fora wordt dit probleem ook vaak gerapporteerd. Verplaatsen helpt over het algemeen. Maar is het normaal dat een 3-weg klep zo langzaam is?

De regeling voor het compressorvermogen verandert nog wel eens in een SW release. De graadminuten blijven natuurlijk op en aftellen zoals je zou verwachten. Dus als de gemeten Ta niet klopt door een bel heet water, dan levert dat een afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
LangeFries schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:28:
Maar is het normaal dat een 3-weg klep zo langzaam is?
Het is een omloopklep (VCC 22 of VCC 28) die zijn traag en dan maakt het niet uit of BT25 ver genoeg weg zit, dat water komt dan gewoon voorbij in die 20 a 30 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 21:56
Hier een installatie van Nibe ACVM 270 icm een ams 10-8.

Ik heb dit systeem al 2 jaar draaien en een week geleden pas echt goed ingeregeld. Onze vloerverwarming was niet waterzijdig afgesteld waardoor ik koude plekken op de vloer had en een systeem dat niet heel lekker draaide.

Na het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming merk ik nu op dat de WP nu veel rustiger draait. alle vloerdelen nu ook goed verwarmt worden. Met temperaturen rond het vriespunt verbruikt die rond de 800w/u met een aanvoer van 25.7 graden en een retour van 22.9 graden. Temperatuur binnen blijft heel stabiel op 21 graden. Per dag verbruikt de WP nu rond de 13kw inc sww.

We hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlakte van 197m2.

Valt er nog meer te tunen? Of is dit nu echt het uiterst?
Pagina: 1 ... 11 ... 88 Laatste