0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Lijkt mij toch heel erg netjes. Ik verbruik ongeveer 10kW per dag, maar dat is dan voor alles dus Inc. koken, wassen, tv enz. Maar dan op 80 vierkante meter icm 6kW warmtepomp. Heb je een nieuwbouwwoning?DeepM schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:42:
Hier een installatie van Nibe ACVM 270 icm een ams 10-8.
Ik heb dit systeem al 2 jaar draaien en een week geleden pas echt goed ingeregeld. Onze vloerverwarming was niet waterzijdig afgesteld waardoor ik koude plekken op de vloer had en een systeem dat niet heel lekker draaide.
Na het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming merk ik nu op dat de WP nu veel rustiger draait. alle vloerdelen nu ook goed verwarmt worden. Met temperaturen rond het vriespunt verbruikt die rond de 800w/u met een aanvoer van 25.7 graden en een retour van 22.9 graden. Temperatuur binnen blijft heel stabiel op 21 graden. Per dag verbruikt de WP nu rond de 13kw inc sww.
We hebben een vrijstaande woning met een vloeroppervlakte van 197m2.
Valt er nog meer te tunen? Of is dit nu echt het uiterst?
Kijk van deze verhalen word ik erg vrolijk. Volgende week 13 December komt de installateur de installatie afmaken, alles is tot nu toe gelukt we moeten enkel nog de installatie gaan aansluiten op de vloerverdelers en dan kan de CV uit en kan het fine tunen beginnen.DeepM schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:42:
Ik heb dit systeem al 2 jaar draaien en een week geleden pas echt goed ingeregeld. Onze vloerverwarming was niet waterzijdig afgesteld waardoor ik koude plekken op de vloer had en een systeem dat niet heel lekker draaide.
Na het waterzijdig afstellen van de vloerverwarming merk ik nu op dat de WP nu veel rustiger draait. alle vloerdelen nu ook goed verwarmt worden. Met temperaturen rond het vriespunt verbruikt die rond de 800w/u met een aanvoer van 25.7 graden en een retour van 22.9 graden. Temperatuur binnen blijft heel stabiel op 21 graden. Per dag verbruikt de WP nu rond de 13kw inc sww.
Gemiddelde van 13kw per dag met deze temperaturen vind ik erg netjes, hier ook ongeveer een 150 tot 210m2 te verwarmen. Ik twijfel nog of ik de boven verdieping die nu niet in gebruik is ook te gaan verwarmen. Wat is jullie advies hierin?
Wij hebben een woning met ongeveer 150m2 woonoppervlakken beneden waar ook onze slaapkamer met badkamer is. De bovenverdieping is voor de toekomst (nog geen kinderen maar de wens is er wel) met 3 slaapkamers en een losse badkamer (100m2). Hier is het nu natuurlijk erg koud omdat ik hier gewoonweg geen verwarming aan heb staan. Ik heb hier overal vloerverwarming liggen en twijfel of ik daar ook juist moet verwarmen al is het minimaal zodat de kou uit de verdiepingsvloer gaat en ik misschien nog meer comfort beneden krijg. Of is dit juist zonde en totaal niet nodig?
Had hier nog niet overna gedacht dus ben erg benieuwd naar jullie meningen.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Hier is 13kw puur warmtepomp, daarbij komt nog 8-10kw persoonlijk gebruik, koken, vaatwasser wasmachine etc.G-addict schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:26:
[...]
Lijkt mij toch heel erg netjes. Ik verbruik ongeveer 10kW per dag, maar dat is dan voor alles dus Inc. koken, wassen, tv enz. Maar dan op 80 vierkante meter icm 6kW warmtepomp. Heb je een nieuwbouwwoning?
Wij hebben een nieuwbouw woning, deze is opgeleverd in 2020. Wellicht ook een leuk detail, onze woning is opgebouwd uit zeecontainers. We hadden de angst hoe dat zou zijn in de wintermaanden, maar totaal geen problemen wat jou betreft.
Onze 2de etage wordt nog niet gebruikt, daar heb ik 3 slaapkamers en een tweede badkamer, maar ik verwarm de etage wel. wij hebben een vide van 8.7 meter hoog en dat kan behoorlijk koud worden als ik dat niet warm houd. Weet niet of m’n rede legitiem is, maar ik zou ook niet weten waarom ik de laatste etage niet zou moeten verwarmen.mvrooij schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
[...]
Kijk van deze verhalen word ik erg vrolijk. Volgende week 13 December komt de installateur de installatie afmaken, alles is tot nu toe gelukt we moeten enkel nog de installatie gaan aansluiten op de vloerverdelers en dan kan de CV uit en kan het fine tunen beginnen.
Gemiddelde van 13kw per dag met deze temperaturen vind ik erg netjes, hier ook ongeveer een 150 tot 210m2 te verwarmen. Ik twijfel nog of ik de boven verdieping die nu niet in gebruik is ook te gaan verwarmen. Wat is jullie advies hierin?
Wij hebben een woning met ongeveer 150m2 woonoppervlakken beneden waar ook onze slaapkamer met badkamer is. De bovenverdieping is voor de toekomst (nog geen kinderen maar de wens is er wel) met 3 slaapkamers en een losse badkamer (100m2). Hier is het nu natuurlijk erg koud omdat ik hier gewoonweg geen verwarming aan heb staan. Ik heb hier overal vloerverwarming liggen en twijfel of ik daar ook juist moet verwarmen al is het minimaal zodat de kou uit de verdiepingsvloer gaat en ik misschien nog meer comfort beneden krijg. Of is dit juist zonde en totaal niet nodig?
Had hier nog niet overna gedacht dus ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Ah kijk dat is exact hetzelfde idee als bij ons, wij hebben ook een vide met iets mindere hoogte (6/7 meter). Hier is het nu heel koud omdat ik dit inderdaad ook niet verwarm en hier zit wel de WC. Dit heeft deels ook te maken met onze verdelers die nu niet goed zijn, maar volgende week met de nieuwe verdelers zou dit wel goed moeten gaan. Misschien ook maar gaan doen!DeepM schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]
Onze 2de etage wordt nog niet gebruikt, daar heb ik 3 slaapkamers en een tweede badkamer, maar ik verwarm de etage wel. wij hebben een vide van 8.7 meter hoog en dat kan behoorlijk koud worden als ik dat niet warm houd. Weet niet of m’n rede legitiem is, maar ik zou ook niet weten waarom ik de laatste etage niet zou moeten verwarmen.
Ik verbruik nu op deze koude dagen ongeveer 9/10m3 per dag met een binnen temperatuur van 20,5. Liefst wil ik naar 21 graden zonder nachtverlaging, het zou mooi zijn als ik ook de 10/15kw per dag kan halen op deze dagen voor enkel de warmtepomp. Het is een huis uit 2013 met goede isolatie, natuurlijk zal dit wel minder zijn dan bij jou huis maar ik ga er vanuit dat dit verschil niet extreem groot is. Alles is namelijk toen uiterst goed aangepakt. Ben erg benieuwd volgende week!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Momenteel gebruik ik 4 met offset 1 (stond op 4:2). Is een nieuwbouwhuis van 2019 en redelijk geïsoleerd, totaal 90m2. Temperatuur op 20.5 in de woonkamer en mijn kantoor.
In totaal verbruik ik iets van 4300KW het hele jaar minus 2000kw van mijn panelen dus ik denk dat dit wel oké is.
[ Voor 95% gewijzigd door DIY op 08-12-2022 14:41 ]
Mag ik vragen uit welk jaar je woning is en welke isolatie je toegepast hebt?DeepM schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:42:
Wij krijgen ook een warmtepomp maar sommige mensen zweren hoog en laag dat je een vrijstaande woning daar nooit warm mee krijgt.
Netjes, maar kan wellicht nog beter. Lees net een bericht op FB van een woning uit 1998, 160 vierkante meter en een verbruik van 4,8kWh gisteren bij 21 graden. Ook lucht/water, mitsubishi ecodan.DeepM schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:21:
[...]
Hier is 13kw puur warmtepomp, daarbij komt nog 8-10kw persoonlijk gebruik, koken, vaatwasser wasmachine etc.
Wij hebben een nieuwbouw woning, deze is opgeleverd in 2020. Wellicht ook een leuk detail, onze woning is opgebouwd uit zeecontainers. We hadden de angst hoe dat zou zijn in de wintermaanden, maar totaal geen problemen wat jou betreft.
Alleen dak en vloer geïsoleerd. Glas is grotendeels traditioneel dubbelglas, en een grote serre welke in totaal alleen al meer dan 50m2 glas heeft.
Alles verwarmt dmv vloerverwarming.
Dan was gisteren bijv het verbruik voor alleen de WP 20,3kW
91,1kW CV warmte en 8,8kW SSW Totaal dus 99,9kW warmte geproduceerd met 20,3 electrisch
Bij een gemidddelde buiten temp van 4,5 graden
Ik zou erg veel kosten moeten maken om de serre beter geisoleerd te kunnen krijgen (totaal 40m2 GO welke grotendeels opnieuw gebouwd moet worden). Ik verwacht alleen wel dat dit momenteel mijn grootste verliespost is.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Onzin.ApexAlpha schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:57:
[...]
Mag ik vragen uit welk jaar je woning is en welke isolatie je toegepast hebt?
Wij krijgen ook een warmtepomp maar sommige mensen zweren hoog en laag dat je een vrijstaande woning daar nooit warm mee krijgt.
Wij hebben een vrijstaande woning uit 1928, >400m2, deels erg goed geisoleerd. Deels niet.
Wat wel handig is, is vloerverwarming.
Wij hebben 135m2 uit 1972. Wel spouw geisoleerd (door vorige bewoner dus wellicht erg oud), kruipruimte met tonzon, een wtw unit en krijgen in januari ergens hr++ glas en nieuwe kozijnen. Het dak moet nog al zit tussen 1 hoog en de zolder wel isolatie geloof ik.Zilvermeeuw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
[...]
Onzin.
Wij hebben een vrijstaande woning uit 1928, >400m2, deels erg goed geisoleerd. Deels niet.
Wat wel handig is, is vloerverwarming.
We krijgen de Nibe S2125-12, dus rond 8kW warmte output.
We hebben 2x vloerverwarming, begane grond en 1 hoog.
Of je een woning warm krijgt hangt van 2 zaken af.ApexAlpha schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:57:
[...]
En op beiden kan je invloed uitoefenen
Om te beginnen bij de basis.
Op temperatuur krijgen (of eigenlijk houden bij een warmtepomp) begint met net zo veel energie aanleveren als dat je verliest, niks meer niks minder.
Iets meer toelichting:
Je warmteverlies moet gecompenseerd kunnen worden door je WP, je WP moet dus minimaal hetzelfde vermogen hebben als wat de woning verliest.
Bij voorkeur iets meer om een keer een deur open ofzo ook te kunnen compenseren.
Indien je meer verliest dan je kan opwekken dien je de verliezen te verlagen (aka isoleren etc).
Indien je minder op wekt dan je verliest kan je het opwekken vergroten (hoger vermogen warmtepomp).
Een woning is als deze nu warm te houden is ook met een warmtepomp warm te houden.
De grote vraag is alleen tegen welke efficiëntie (en als gevolg daarvan kosten).
De efficiëntie is vaak te verbeteren door met lage temperatuur afgifte systemen te werken, vloerverwarming is daar een van de betere in, samen met plafond en wand verwarming.
Radiatoren zijn hier het minst efficient in (zeker zonder extras bij te hebben zoals ventilatoren etc).
Onze woning is uit 2020, bij ons is de buitenzijde geïsoleerd met 14cm icynene en binnen met 7cm glaswol. Een paar Posts geleden kan je lezen dat onze woning is opgebouwd uit zeecontainers.ApexAlpha schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:57:
[...]
Dat is wel heel zuinig. Ik weet niet of ik dat kan halen. Wij hebben geen wtw wat ik wel jammer vind, volgens de architect was raamrooster een betere oplossing. Mijn WP verbruik is wel inc sww. Dat is meestal rond de 2kw per opwarm ronde en bij ons warmt die tweemaal daags op.G-addict schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:14:
[...]
Netjes, maar kan wellicht nog beter. Lees net een bericht op FB van een woning uit 1998, 160 vierkante meter en een verbruik van 4,8kWh gisteren bij 21 graden. Ook lucht/water, mitsubishi ecodan.
Tja wtw, ik heb het ook niet. Afzuiging in de vochtige ruimtes en roosters idd. Wtw geeft wel wat meer comfort en minder warmteverlies. Maar als je kijkt wat een setje filters kost dan ben ik benieuwd of dat opweegt tegen de meerprijs van het verwarmen. Een wtw geeft wel veel meer comfort.DeepM schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:09:
[...]
Dat is wel heel zuinig. Ik weet niet of ik dat kan halen. Wij hebben geen wtw wat ik wel jammer vind, volgens de architect was raamrooster een betere oplossing. Mijn WP verbruik is wel inc sww. Dat is meestal rond de 2kw per opwarm ronde en bij ons warmt die tweemaal daags op.
:strip_exif()/f/image/K5OmsjpEv8kpgLjtJUxavvwZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De schaal is een beetje vertekend ivm sww run.
[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 08-12-2022 17:49 ]
Omdat ik geen RMU40 kan aansluiten op de SMO20 wil ik de BT50 (ruimtesensor) toevoegen om te compenseren voor zon instraling.Henielma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:23:
Al de temperatuursensoren bij de Nibe SMO 20 zijn standaard NTC's van 10k bij 25 deg C. Ik verwacht dezelfde sensoren bij de SMO 40
We hebben pas een discussie over de ntc van BT1 gehad, maar wat ik me afvroeg is of de bij de smo geleverde temperatuursensoren naast dat ze 10k zijn oo6k dezelfde karakteristiek hebben? Aangezien ik de meeste toch niet gebruik zou er dan 1 kunnen worden ingezet als BT50, ipv weer een wit plastic Nibe doosje van 60€ te bestellen?
Die bijgeleverde NTC kan je goed gebruiken, dat heb ik hier ook gedaan.DIY schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:17:
[...]
Omdat ik geen RMU40 kan aansluiten op de SMO20 wil ik de BT50 (ruimtesensor) toevoegen om te compenseren voor zon instraling.
We hebben pas een discussie over de ntc van BT1 gehad, maar wat ik me afvroeg is of de bij de smo geleverde temperatuursensoren naast dat ze 10k zijn oo6k dezelfde karakteristiek hebben? Aangezien ik de meeste toch niet gebruik zou er dan 1 kunnen worden ingezet als BT50 ipv een wit plastic Nibe doosje van 60€ te bestellen?
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Nog een vraag: De BT71 (externe retour temp) staat als optioneel aangegeven en word aangesloten op een AUX ingang. Wat bepaald of je deze sensor moet toevoegen? In de installatiehandleidingen kan ik het niet vinden.
Hier een hybride Elga in een vrijstaande woning uit 1956. De Elga redt het daarin met deze temperaturen niet alleen, daar moet op een dag als vandaag zo'n 1,5 kuub gas bij. We hopen echter in januari over te gaan op een S2125-8 en die moet het probleemloos gaan redden.ApexAlpha schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:57:
[...]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat kan je zien in de voorbeeld aansluitschema's die je bij Nibe kan downloaden in pdf vorm. Als het goed is komt jou installatie (vrijwel) overeen met 1 van die voorbeeldschema's.DIY schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:32:
Kijk dat is mooi!
Nog een vraag: De BT71 (externe retour temp) staat als optioneel aangegeven en word aangesloten op een AUX ingang. Wat bepaald of je deze sensor moet toevoegen? In de installatiehandleidingen kan ik het niet vinden.
Die BT71 sensor heb ik hier aangesloten maar in de wamtepomp zelf wordt de Tr ook gemeten.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 09-12-2022 07:33 ]
Ik hoop het voor je; hier moet ik met een S2125-12 toch over het afgifte systeem gaan hebben met de installateur. Het is warm in huis maar als ik dus 45C Ta nodig heb voor radiators boven dan is dit met zo'n 45 kwh /dag niet heel economisch.Aziraphale schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:07:
[...]
Hier een hybride Elga in een vrijstaande woning uit 1956. De Elga redt het daarin met deze temperaturen niet alleen, daar moet op een dag als vandaag zo'n 1,5 kuub gas bij. We hopen echter in januari over te gaan op een S2125-8 en die moet het probleemloos gaan redden.
T'is kerst dus een mooi actueel frost plaatje...
(-10 op de verdamper)
:strip_exif()/f/image/azoNNllF4pykY9jARwuCgryb.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Ik betaal ongeveer 20 euro per jaar aan filters.G-addict schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:44:
[...]
Tja wtw, ik heb het ook niet. Afzuiging in de vochtige ruimtes en roosters idd. Wtw geeft wel wat meer comfort en minder warmteverlies. Maar als je kijkt wat een setje filters kost dan ben ik benieuwd of dat opweegt tegen de meerprijs van het verwarmen. Een wtw geeft wel veel meer comfort.
Ik heb een paar jaar terug een flinke lading filters gekocht welke uitwasbaar zijn.
Deze kan ik 4 a 5 keer uitwassen, waarna de kwaliteit minder wordt (hoort vaker te kunnen, maar ik vind ze dan dunner aanvoelen vergeleken met nieuw).
Ik heb toen voor voor 10 sets bijna 400 euro betaald.
Ik wissel ze ieder half jaar.
10 sets is dus goed voor zeg maar 40 wissels (uitgaande van de min van 4).
40 wissels is 20 jaar
20 jaar a 400 euro is dus 20 euro per jaar
Ik vind die kosten wel mee vallen.
Op het comfort is dit niks, en ik denk voor het warmteverlies dit (zeker met de huidige prijzen) ook in het niks valt.
De stroomprijzen vallen me ook nog mee, het verbruik is ongeveer 1,28kWh per dag.
Of het economisch is en of de 45 kWh hoog of laag is hangt van meerdere factoren afReLight schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:02:
[...]
Ik hoop het voor je; hier moet ik met een S2125-12 toch over het afgifte systeem gaan hebben met de installateur. Het is warm in huis maar als ik dus 45C Ta nodig heb voor radiators boven dan is dit met zo'n 45 kwh /dag niet heel economisch.
T'is kerst dus een mooi actueel frost plaatje...
(-10 op de verdamper)
[Afbeelding]
Maar waarschijnlijk heb je er wel een punt in hoor.
Ik hou het momenteel met onderstaande Ta en defrosts uit krap 10kWh en 3m2 gas stabiel op 18,5. Dat is wel 0,5 onder Tgewenst, maar de temperatuur omhoog brengen lukt hem niet meer. Mijn inschatting is dat met een 35 graden continu (of überhaupt een stabiele Ta) ik bij deze temperaturen de boel makkelijk op temperatuur houdt. Nu blijft het wel aangenaam, maar ik heb gewoon geen stabiele Ta door die defrosts.ReLight schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:02:
[...]
Ik hoop het voor je; hier moet ik met een S2125-12 toch over het afgifte systeem gaan hebben met de installateur. Het is warm in huis maar als ik dus 45C Ta nodig heb voor radiators boven dan is dit met zo'n 45 kwh /dag niet heel economisch.
![]() | ![]() |
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Naregeling eraf, buffervat eruit en dan kan de secundaire pomp ook wegPiper schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:39:
Wij hebben naast de laadpomp ook nog een secundaire pomp (buffervat en naregeling). Die secundaire pomp draait als een van de thermostaten van de naregeling warmtevraag heeft(de badkamer altijd..) en draait dus altijd. Is er een mogelijkheid om deze tegelijk met de wp te laten draaien? Als de wp aan t verwarmen is dus lekker aan en anders lekker uit. Beetje water rondpompen naar mn koelere bijkeuken is m.i. zonde.
Zonder gekheid: Vanuit (o.a.) comfort is er voor gekozen om via het buffer altijd aan de warmtevraag te kunnen voldoen. Als je vervolgens de secundaire pomp alleen laat meedraaien met de wp, gaat je aan het doel van deze opzet voorbij.
Je kunt het beste de leidingen in koelere ruimte goed isoleren, om de verliezen te beperken. De badkamer blijft dan lekker op temperatuur en je voorkomt daar ook allerlei schimmel problemen. De thermostaat vd badkamer kan natuurlijk wel iets lager, zodat er niet altijd warmtevraag is.
[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 09-12-2022 13:46 ]
Dat is nog te overzien. Draadframe filters met viledon doek dan zeker? Ik zie bij de nieuwere units wel casettefilters voorbijkomen van rond de €50,- per set, om de 6 maanden vervangen conform advies van de fabrikant.format5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:13:
[...]
Ik betaal ongeveer 20 euro per jaar aan filters.
Ik heb een paar jaar terug een flinke lading filters gekocht welke uitwasbaar zijn.
Deze kan ik 4 a 5 keer uitwassen, waarna de kwaliteit minder wordt (hoort vaker te kunnen, maar ik vind ze dan dunner aanvoelen vergeleken met nieuw).
Ik heb toen voor voor 10 sets bijna 400 euro betaald.
Ik wissel ze ieder half jaar.
10 sets is dus goed voor zeg maar 40 wissels (uitgaande van de min van 4).
40 wissels is 20 jaar
20 jaar a 400 euro is dus 20 euro per jaar
Ik vind die kosten wel mee vallen.
Op het comfort is dit niks, en ik denk voor het warmteverlies dit (zeker met de huidige prijzen) ook in het niks valt.
De stroomprijzen vallen me ook nog mee, het verbruik is ongeveer 1,28kWh per dag.
Met de hogere energieprijzen, ben ik er iets meer in detail naar gaan kijken.
Wat ik wel is dat wanneer de graadminuten -60 bereiken, de warmtepomp aangaat (alles OK), maar na 10minuten ofzo slaat deze weer uit. De graadminuten gaan vrij snel richting 0. DUs vermoedelijk iets met de aanvoertemperatuur?
Als ik de grafieken in Nibe uplink bekijk, zie ik ietwat andere grafieken dan ik in dit topic reeds zag... De grafieken van enkele parameters zijn van 1 dag.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
/f/image/usm8toj0esVlOdF7kq2SSuHa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8knOqOoEmaEAd3ajCKMVLCKm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pwhFQqR8rD0ADIp3D2Lae7hf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2NiAAHU9ist4jJNYJdU8F07z.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door BE_Art op 09-12-2022 14:11 ]
Geen idee wat voor warmtepomp of regelaar je hebt, maar bij een smo regelaar zullen bt25 en bt71 ook na het buffervat geplaatst zijn. Als je de pomp dan gaat schakelen zullen je graadminuten niet meer teruglopen naar de startwaarde.Piper schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:39:
Wij hebben naast de laadpomp ook nog een secundaire pomp (buffervat en naregeling). Die secundaire pomp draait als een van de thermostaten van de naregeling warmtevraag heeft(de badkamer altijd..) en draait dus altijd. Is er een mogelijkheid om deze tegelijk met de wp te laten draaien? Als de wp aan t verwarmen is dus lekker aan en anders lekker uit. Beetje water rondpompen naar mn koelere bijkeuken is m.i. zonde.
Dit topic gaat over lucht water warmtepompen. Maar wie weet heeft iemand een gouden tip. Ik vind zelf de temperatuur wel erg snel oplopen van bt25, alsof er geen afname is.BE_Art schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:05:
Voor de duidelijkheid, systeem met vloerverwarming op Nibe F1245 (grond/water) met buffervat werkt hier al >5j en vrij goed! Curve staat op 2 / -2, en temperatuur wordt hier vrij goed aangehouden, zowel in de winter als in de zomer.
Wat ik wel is dat wanneer de graadminuten -60 bereiken, de warmtepomp aangaat (alles OK), maar na 10minuten ofzo slaat deze weer uit. De graadminuten gaan vrij snel richting 0. DUs vermoedelijk iets met de aanvoertemperatuur?
Als ik de grafieken in Nibe uplink bekijk, zie ik ietwat andere grafieken dan ik in dit topic reeds zag... De grafieken van enkele parameters zijn van 1 dag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb geen verstand van W/W warmtepompen, ook al is de aanvoertemperatuur nogal een zaagtand, hij komt aardig overeen met de berekende aanvoertemperatuur. Misschien dat je wat kunt spelen met het aantal graadminuten voor de compressor start? Hoeveel kW is je warmtepomp?BE_Art schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:05:
Voor de duidelijkheid, systeem met vloerverwarming op Nibe F1245 (grond/water) met buffervat werkt hier al >5j en vrij goed! Curve staat op 2 / -2, en temperatuur wordt hier vrij goed aangehouden, zowel in de winter als in de zomer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/NWt7HmvMj7nuYkECwKKcMuTo.png?f=fotoalbum_large)
https://snapshots.raintan...JK4V2?orgId=2&refresh=10s
Dat zou je denk ik niet moeten willen...Piper schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:39:
Dan zou heel je buffervat zo goed als geen zin meer hebben.
Als je dit wil zou ik eerder zeggen pomp en buffervat eruit.
Inderdaad draadframe cassettes en een doek er om, wat voor doek weet ik niet.G-addict schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:03:
[...]
Dat is nog te overzien. Draadframe filters met viledon doek dan zeker? Ik zie bij de nieuwere units wel casettefilters voorbijkomen van rond de €50,- per set, om de 6 maanden vervangen conform advies van de fabrikant.
Van deze, maar dan origineel van de Zehnder.
https://www.wtwfilterstor...-950-960-g3-afpro-filters
En dan ook alle naregelingen.format5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:31:
[...]
Dat zou je denk ik niet moeten willen...
Dan zou heel je buffervat zo goed als geen zin meer hebben.
Als je dit wil zou ik eerder zeggen pomp en buffervat eruit.
Inderdaad zoals eerder genoemd verkeerde topic, maar vanuit het L/W oogpunt een idee van mijn kant.BE_Art schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt er mij op dat deze het geleverde vermogen niet kwijt kan en dardoor te snel weer uit schakeld, ook bij W/W kost je dat wat rendement.
Ik zou kijken of
A je afgifte groot genoeg is,
B indien je een secundaire pomp hebt, deze eens op een hogere (maximale als test?) stand zetten
C controleren of alle afgifte systemen wel open staan, en niet alles gesmoord wordt
D je inschakel graadminuten eens verlagen naar -120
E Beginnen bij de basis, stooklijn, WAR, Ruimte invloed controleren en naar zo min mogelijk factoren terug.
F misschien heb je wel zwaar over vermogen in je Wp en kan deze gewoon niet vergenoeg terug moduleren
Dat is dan nog even de vraag, je weet niet hoe groot zijn badkamer is, maar die staat altijd open werd er gezegd.
Maar ja, het kan wel eens zo zijn dat die allemaal of deels weg moeten, niet te zeggen zonder meer data.
Markus29 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:01:
Hoe veel tijd zit er bij jullie tussen de defrosts? Ik krijg het hier redelijk goed warm (20°C) bij een buitentemp van °5C, maar wel om de 30-45 minuten defrosts. Valt hier nog iets te optimaliseren? Ik heb een F2040-6 voor een relatief goed geïsoleerde vrijstaande woning (1980, vloer en dak Rc >5, spouw deels 5cm glaswol en de rest 11cm PIR, ramen deels triple glas, deels oud dubbel glas, WTW, overal vloerverwarming)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vCc2JuhgqWI7qElR7TX222ya.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier iets minder vaak, maar draai ook op een lager vermogen. Kan je stooklijn niet omlaag?
Zonder naregelingen heb je toch geen buffervat nodig, niet zoals hier met 2e pomp. Je kunt indien nodig een buffervat wel in de retour plaatsen om de inhoud van het systeem te vergroten, zonder 2e pomp maar dan moet je alle naregelingen wel constant open laten staan.format5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:40:
[...]
Dat is dan nog even de vraag, je weet niet hoe groot zijn badkamer is, maar die staat altijd open werd er gezegd.
Maar ja, het kan wel eens zo zijn dat die allemaal of deels weg moeten, niet te zeggen zonder meer data.
Hier een F2040-6,normaal nooit last van defrosts, afgelopen dagen uiteraard wel maar niet zo vaak als bij jou. Ta is bij mij wel stuk lager, 25 graden bij 0 graden buiten:Markus29 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:01:
Hoe veel tijd zit er bij jullie tussen de defrosts? Ik krijg het hier redelijk goed warm (20°C) bij een buitentemp van °5C, maar wel om de 30-45 minuten defrosts. Valt hier nog iets te optimaliseren? Ik heb een F2040-6 voor een relatief goed geïsoleerde vrijstaande woning (1980, vloer en dak Rc >5, spouw deels 5cm glaswol en de rest 11cm PIR, ramen deels triple glas, deels oud dubbel glas, WTW, overal vloerverwarming)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gH5MJ7i4RMi6TjPSUIwBTGEs.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vorig jaar hebben wij een F2120-12 icm een VVM500. Het systeem was oorspronkelijk verkeerd geïnstalleerd door onze installateur en nadat Nibe langs is geweest is het een en ander gewijzigd en draait hij sinds het voorjaar 2022 eigenlijk gewoon prima.
Ik merkte de afgelopen dagen dat de temperatuur in huis langzaam terugliep en wilde daarom een wijziging in de stooklijn aanbrengen. Deze staat momenteel op helling 3 verschuiving 1 en ik heb hem gisteravond verplaatst naar helling 4 verschuiving 1.
Nu valt mij echter op dat de warmtepomp bij deze instelling de graadminuten niet meer weggewerkt krijgt. Deze lopen op tot in de -500 en op dat punt blijft de warmtepomp continue draaien om aan de warmtevraag te voldoen. Het lijkt alsof de retourtemperatuur van de vloerverwarming maar niet omhoog gaat maar ik kan niet exact verklaren waardoor dit komt. Als resultaat blijft de warmtepomp dus constant draaien en is er een hoog energieverbruik.
Zie ook onderstaande grafiek uit MyUplink. Kan iemand op basis hiervan wellicht zien waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik merk wel degelijk dat de vloer warmer wordt en dat de kamertemperatuur sinds gisteravond met 0,7 graden gestegen is. Betreft een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis uit 2020 met 200m2 vloerverwarming.
/f/image/lmdbPhEuzzRNV0oQxd041PMW.png?f=fotoalbum_large)
Graadminuten in groen:
/f/image/uhhnMcSbpziZaa6bmaO90KyF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door RayMotix op 10-12-2022 09:53 ]
voorinstell
Instelbereik: radiator, vloerverw., rad. + vloerverw.,
DOT °C
Standaardwaarde: radiator
Instelbereik DOT: -40,0 – 20,0 °C
De fabrieksinstelling van de DOT-waarde is afhanke-
lijk van het land dat is aangegeven voor de locatie
van het product. Het voorbeeld hieronder heeft
betrekking op Zweden.
Fabrieksinstelling DOT: -20,0 °C
eigen inst.
Instelbereik dT bij DOT: 0,0 – 25,0
Fabrieksinstelling dT bij DOT: 10,0
Instelbereik DOT: -40,0 – 20,0 °C
Fabrieksinstelling DOT: -20,0 °C
Hier wordt het type afgiftesysteem ingesteld waar de
circulatiepomp verwarmingssysteem naartoe werkt.
dT bij DOT is het verschil in graden tussen aanvoer- en
retourtemperaturen bij de gemeten buitentempera-
tuur.
De graadminuten dalen gradueel per minuut mooi met 1 of 2, tot ze bv. aan -60 of -100 zijn, en de warmtepomp aanslaat.format5 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:39:
[...]
Inderdaad zoals eerder genoemd verkeerde topic, maar vanuit het L/W oogpunt een idee van mijn kant.
Het lijkt er mij op dat deze het geleverde vermogen niet kwijt kan en dardoor te snel weer uit schakeld, ook bij W/W kost je dat wat rendement.
Ik zou kijken of
A je afgifte groot genoeg is,
B indien je een secundaire pomp hebt, deze eens op een hogere (maximale als test?) stand zetten
C controleren of alle afgifte systemen wel open staan, en niet alles gesmoord wordt
D je inschakel graadminuten eens verlagen naar -120
E Beginnen bij de basis, stooklijn, WAR, Ruimte invloed controleren en naar zo min mogelijk factoren terug.
F misschien heb je wel zwaar over vermogen in je Wp en kan deze gewoon niet vergenoeg terug moduleren
Dan zie ik dat de externe aanvoertemperatuur stijgt tot rond de 30-32 graden, terwijl die volgens de curve 22 graden zou moeten zijn. Vervolgens dalen de graadminuten per minuut met ongeveer 10, waardoor de warmtepomp maar effectief ongeveer 10 minuten draait (bij start op -60)
Waarom ga je de stooklijn zo rigoureus aanpassen?!RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:48:
Ik merkte de afgelopen dagen dat de temperatuur in huis langzaam terugliep en wilde daarom een wijziging in de stooklijn aanbrengen. Deze staat momenteel op helling 3 verschuiving 1 en ik heb hem gisteravond verplaatst naar helling 4 verschuiving 1.
Nu valt mij echter op dat de warmtepomp bij deze instelling de graadminuten niet meer weggewerkt krijgt. Deze lopen op tot in de -500 en op dat punt blijft de warmtepomp continue draaien om aan de warmtevraag te voldoen. Het lijkt alsof de retourtemperatuur van de vloerverwarming maar niet omhoog gaat maar ik kan niet exact verklaren waardoor dit komt. Als resultaat blijft de warmtepomp dus constant draaien en is er een hoog energieverbruik.
Zie ook onderstaande grafiek uit MyUplink. Kan iemand op basis hiervan wellicht zien waar dit aan zou kunnen liggen?
Je gaat van een berekende aanvoer 27 graden naar 32 graden, dat is een gigantische stap.
Blijkbaar kan hij dat niet leveren en lopen de graadminuten op (waardoor nu waarschijnlijk ook de bijverwarming lekker staat te draaien).
Het enige dat je aan moet passen is de horizontale verschuiving van de stooklijn.
Zet de stooklijn weer terug op 3 en zet de horizontale verschuiving van de lijn 1 stapje hoger dan oorspronkelijk.
Als hij op stooklijn 3 +1 stond, zet hem dan op stooklijn 3 +2.
Als het dan 24 uur later nog te koud is ga je naar stooklijn 3 +3.
Kleine stapjes bij vloerverwarming.
Goede vraag! Onwetenheid van mijn kant. Dankjewel voor de tip dan ga ik dat eens proberen.Harry_Nak schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:31:
[...]
Waarom ga je de stooklijn zo rigoureus aanpassen?!
Je gaat van een berekende aanvoer 27 graden naar 32 graden, dat is een gigantische stap.
Blijkbaar kan hij dat niet leveren en lopen de graadminuten op (waardoor nu waarschijnlijk ook de bijverwarming lekker staat te draaien).
Het enige dat je aan moet passen is de horizontale verschuiving van de stooklijn.
Zet de stooklijn weer terug op 3 en zet de horizontale verschuiving van de lijn 1 stapje hoger dan oorspronkelijk.
Als hij op stooklijn 3 +1 stond, zet hem dan op stooklijn 3 +2.
Als het dan 24 uur later nog te koud is ga je naar stooklijn 3 +3.
Kleine stapjes bij vloerverwarming.
Heb je ook enig idee wat de “instelwaarde” voor de binnentemperatuur precies doet? Ik maak geen gebruik van de binnensensor voor aansturing van de temperatuur. De instelwaarde staat standaard op “1”. Heeft dit ook betrekking op de stooklijn? Ik mis een beetje de verbinding tussen beiden.
Dankjewel!
Euh welke instelwaarde bedoel je precies? (menu nummer 1.1?)RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:58:
[...]
Goede vraag! Onwetenheid van mijn kant. Dankjewel voor de tip dan ga ik dat eens proberen.
Heb je ook enig idee wat de “instelwaarde” voor de binnentemperatuur precies doet? Ik maak geen gebruik van de binnensensor voor aansturing van de temperatuur. De instelwaarde staat standaard op “1”. Heeft dit ook betrekking op de stooklijn? Ik mis een beetje de verbinding tussen beiden.
Dankjewel!
Ik heb wel een vermoeden welke je bedoelt, (denk 1.1), dan is dat precies hetzelfde als de stooklijn horizontaal verplaatsen, lekker duidelijk
(Dus dat kan je zelf even uitproberen, verhoog hem in dat menu met 1 stapje, ga daarna naar de stooklijn en je ziet dat het daar ook veranderd is).
Het is vooral belangrijk om kleine aanpassingen te doen en het systeem echt even de tijd te geven, het is een trage regeling.
In jouw geval is 32 graden berekende aanvoer te hoog, je kan in de stooklijn zien wanneer je normaal gesproken die 32 graden aanvoer nodig zou hebben (bij stooklijn 3 dus).
Wat voor buitentemperatuur hoort daarbij?
Vandaag alweer 25kwh verbruikt en 17 defrosts.
2022 nieuwbouw huis met overal vvw ingesteld op 20.5
Hoop dat dit beetje normaal gedrag is voor huidige temp/luchtvochtigheid?!
Huh dus al 25 kWh verbruikt in 14 uur?BigB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:56:
Hier elke 40 min defrost met AMS10-8 aanvoer 28 en draait op 76Hz en de verdamper gaat naar -25.
BigB heeft nog wat vocht weg te stokenBigB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:56:
Hier elke 40 min defrost met AMS10-8 aanvoer 28 en draait op 76Hz en de verdamper gaat naar -25.
Ja klopt.Harry_Nak schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:59:
[...]
Huh dus al 25 kWh verbruikt in 14 uur?
Wel van februari al maar zou kunnen haha
Altijd wel twijfels of alles goed is ingesteld/werkt
300 liter sww vat koelt ook veel sneller af als de vvw aanstaat lijkt het, kan ook door omgevingstemperatuur komen maar staat in warme technische ruimte op zolder.
Heb zomaar 4 sww runs op een dag na 1* douchen en 1* bad.
Zonder water verbruik koelt hij in 8 uur af en gaat hij weer verwarmen, zuinige of normale stand maakt weinig uit.
Eerste echte winter nu dus even bekijken allemaal
Dat is inderdaad de waarde die ik zie veranderen.. vreemd dat je dat op twee verschillende plekken kunt instellen met twee verschillende benamingen.Harry_Nak schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:34:
[...]
Euh welke instelwaarde bedoel je precies? (menu nummer 1.1?)
Ik heb wel een vermoeden welke je bedoelt, (denk 1.1), dan is dat precies hetzelfde als de stooklijn horizontaal verplaatsen, lekker duidelijk![]()
(Dus dat kan je zelf even uitproberen, verhoog hem in dat menu met 1 stapje, ga daarna naar de stooklijn en je ziet dat het daar ook veranderd is).
Het is vooral belangrijk om kleine aanpassingen te doen en het systeem echt even de tijd te geven, het is een trage regeling.
In jouw geval is 32 graden berekende aanvoer te hoog, je kan in de stooklijn zien wanneer je normaal gesproken die 32 graden aanvoer nodig zou hebben (bij stooklijn 3 dus).
Wat voor buitentemperatuur hoort daarbij?
32 graden hoort bij -7, zie hier:
/f/image/nstlClEG6XpFgwYKSErheuBH.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk is dit toch wel gek, niet? Warm water wordt toch ook tot 55 graden verwarmd. Ik snap niet helemaal waarom het dan niet mogelijk zou zijn om een aanvoertempertuur van 32 graden te halen? Dit lijkt uit de eerdere grafieken overigens ook wel te lukken maar op een of andere manier valt deze dan steeds weer terug, zie ook hier:
/f/image/BD6BVg4mIyNnQ1yWmybJqgfu.png?f=fotoalbum_large)
Als de berekende aanvoertemperatuur nu 28 graden is, lijkt mij dat wat aan de hoge kant voor een nieuwbouwwoning van dit jaar.BigB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:56:
Ja mooi he....RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:18:
[...]
Dat is inderdaad de waarde die ik zie veranderen.. vreemd dat je dat op twee verschillende plekken kunt instellen met twee verschillende benamingen.
Hij kan ook prima 32 graden aanvoertemperatuur halen alleen heeft dat met de afgifte te maken.Eigenlijk is dit toch wel gek, niet? Warm water wordt toch ook tot 55 graden verwarmd. Ik snap niet helemaal waarom het dan niet mogelijk zou zijn om een aanvoertempertuur van 32 graden te halen?
Dat is voor elke situatie weer anders, daar ga ik verder niet op in.
Wat je nu wel ziet is dat je onder de -7 een probleem krijgt.
Ik vraag me af of je soms ergens handmatig de bijverwarming hebt uitgeschakeld?
(Volgens mij gaan installateurs er vanuit dat je tot -7 met de compressor het huis moet kunnen verwarmen, daaronder mag de bijverwarming bij)
Staat daar toevallig ergens iets over geschreven zodat ik hier iets over kan lezen? Zou dit eventueel het resultaat kunnen zijn van een verkeerd gekozen buisdiameter voor de aanvoer en retour naar de vloerverwarmingsverdelers?Harry_Nak schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:40:
[...]
Hij kan ook prima 32 graden aanvoertemperatuur halen alleen heeft dat met de afgifte te maken.
Dat is voor elke situatie weer anders, daar ga ik verder niet op in.
De installateur heeft hier 22mm gekozen terwijl de monteur van Nibe toch liever 28mm gezien had.
Of heeft het eerder te maken met inregeling van de vloerverwarming? In principe lijkt het systeem namelijk wel de aanvoertemperatuur te halen maar blijft de retour laag. De aanvoertemperatuur komt in de grafieken steeds boven de berekende aanvoertemperatuur uit maar zakt daarna weg. Ik weet niet zo goed wat er gebeurd op het moment dat je de scherpe daling in de grafiek ziet waarin de gemeten aanvoertemperatuur wegvalt.
Ik weet dat je er liever niet op in gaat maar mocht je me ergens de juiste richting op kunnen sturen dan zou ik dat zeer waarderen.
Nu verwacht ik niet direct een groot probleem gezien constante -7 temperaturen niet super vaak voorkomen en de temperatuur in huis ook best wel iets lager mag (mijn vrouw houdt vast aan 21-22 graden).Wat je nu wel ziet is dat je onder de -7 een probleem krijgt.
Ik vraag me af of je soms ergens handmatig de bijverwarming hebt uitgeschakeld?
(Volgens mij gaan installateurs er vanuit dat je tot -7 met de compressor het huis moet kunnen verwarmen, daaronder mag de bijverwarming bij)
De bijverwarming wordt vanaf -5 geblokkeerd. Althans, zo staat het ingesteld in 4.9.2. Verder is het ook nergens extra geblokkeerd via een van de andere opties in het systeem.
Liefst heb ik natuurlijk niet dat de bijverwarming bijspringt maar dat het systeem gewoon de berekende aanvoertemperatuur haalt.
Dat zijn 2 verschillende circuits. Een circuit van enkele honderden liters in een vloer of een circuit van 10 liter cv-water waarmee een vat verwarmd.RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:18:
[...]
Warm water wordt toch ook tot 55 graden verwarmd. Ik snap niet helemaal waarom het dan niet mogelijk zou zijn om een aanvoertempertuur van 32 graden te halen?
Als het vat nog 40 graden is, vliegt dat circuit ook direct naar de 40 graden om van daaruit het vat verder te verwarmen.
De max bij R410A ligt bij 55 graden retourtemperatuur. Daarmee krijg je een vat SWW water net niet op 55 graden, de laatste paar graden zal met ondersteuning van de bij-verwarming gebeuren.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik heb het idee dat ik dat ook nodig heb, en nieuwbouwhuis uit 2019. Maar misschien ben ik wat te ongeduldig.G-addict schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:30:
[...]
Als de berekende aanvoertemperatuur nu 28 graden is, lijkt mij dat wat aan de hoge kant voor een nieuwbouwwoning van dit jaar.
Had het idee dat het gisteren niet goed werd verwarmd met een 4:2 curve setting, nu weer eens lager gezet naar 3:2.
[ Voor 13% gewijzigd door epo op 10-12-2022 15:26 ]
De standaard instelling:Sunri5e schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:17:
Ik heb het idee dat het elektrisch element heel snel aanslaat. Kun je dat terug schroeven? En zo jaar waar in het menu kan dat?
-60 GM start compressor
-60 -400 GM start 1e trap bij- verwarming
( Dus bij -460 en gaat weer uit bij -430)
-490 GM start 2e trap bij-verwarming (uit bij -460)
Handmatig kun je de graadminuten ook een waarde geven, bijv -70. Dan blijft de compressor doorgaan maar stopt de bij-verwarming onmiddellijk.
Sommigen zetten de schakelaar van de bij-verwarming uit. Dat is symptoombestrijding.
Je kunt zelfs de bij-verwarming (het in werking treden) 'verbieden'
Logisch. De dT wordt groter omdat je afgiftesysteem meer warmte kwijt kan (je huis koelt immers sneller af).DeepM schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:
Ook hier al 15 defrosts gehad sinds 0:00 uur ook om de 45minuten. Ik probeer dit al tijden te minderen maar tot op heden niet gelukt. Wat ik ook merk dat temperaturen onder 0 de deltaT ook veel groter wordt. Normaliter heb ik 3 graden verschil maar vannacht was het hier -3 zat er dik 6 graden verschil tussen wat er volgens mij voor zorgt dat die bijna vol vermogen gaat draaien.
Daardoor zal er meer vermogen nodig zijn om de ruimtetemperatuur op temperatuur te kunnen houden.
Lijkt me onmogelijk met vloerverwarming tenzij de boel dicht staat of pomp uit.BE_Art schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:16:
[...]
De graadminuten dalen gradueel per minuut mooi met 1 of 2, tot ze bv. aan -60 of -100 zijn, en de warmtepomp aanslaat.
Dan zie ik dat de externe aanvoertemperatuur stijgt tot rond de 30-32 graden, terwijl die volgens de curve 22 graden zou moeten zijn. Vervolgens dalen de graadminuten per minuut met ongeveer 10, waardoor de warmtepomp maar effectief ongeveer 10 minuten draait (bij start op -60)
In jouw specifieke situatie met bodem warmtepomp: Heb je wellicht een hoge brontemperatuur ? Het je de graadminuten al eens op -240 gezet ipv -60 ?BE_Art schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe staan de DOT instellingen ?
De “premium” merken lijken steeds arroganter te worden wat betreft software.
Ik erger me er blauw aan. Heb eerst gratis gebruikt, toen maar betaald om te kijken of je dan meer voorrang hebt, maar nee de cloud dienst (niet alleen Nibe maar meerdere fabrikanten werken ermee) is bagger.-jann schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:02:
Myuplink werkt al dagen voor geen meter, en daar durven ze dan ook nog geld voor te vragen.
De “premium” merken lijken steeds arroganter te worden wat betreft software.
Wat lijkt er jouw dan juist onmogelijk?Knowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:43:
[...]
Lijkt me onmogelijk met vloerverwarming tenzij de boel dicht staat of pomp uit.
m'n bron heeft nu een temperatuur van rond de 10 gradenKnowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:53:
[...]
In jouw specifieke situatie met bodem warmtepomp: Heb je wellicht een hoge brontemperatuur ? Het je de graadminuten al eens op -240 gezet ipv -60 ?
Hoe staan de DOT instellingen ?
Als ik het op -240 zet, zal het een heel eind duren tegen dat de warmtepomp aanslaat (1-2 punten per minuut), en dan zal die ongeveer 40min draaien (-10 punten per minuut) --> omdat het verschil tussen de berekende en de externe aanvoertemperatuur ongeveer 10 graden is
DOT staat op -10 graden
Een aanvoer temperatuur kan niet in no-time ver boven de vertrek temperatuur uitkomen. Dan moet je een heel klein circuit hebben.
Maar ik begrijp uit jouw situatie dat het wel allemaal prima op temperatuur blijft ?
Ok dat is al mooi natuurlijk, die 10 grBE_Art schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:24:
[...]
m'n bron heeft nu een temperatuur van rond de 10 graden
Als ik het op -240 zet, zal het een heel eind duren tegen dat de warmtepomp aanslaat (1-2 punten per minuut), en dan zal die ongeveer 40min draaien (-10 punten per minuut) --> omdat het verschil tussen de berekende en de externe aanvoertemperatuur ongeveer 10 graden is
DOT staat op -10 graden
Heb je ook een setting vermogen bij DOT
Het verbaast me dat ie zoveel haast maakt, mooi dat het kan maar of het optimaal is ...?
AMS 6 kw verruild voor de origineel bestelde 12 kW.
Eindelijk een match voor de binnenunit.
Deze combi doet het op z'n sloffen.
Ja, op zich is het hier OK, met de instellingen. Alleen vroeg ik me af of het normaal is dat ie gewoon ieder uur ongeveer 1x aanslaat voor 10-15 minuten...Knowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:21:
[...]
Een aanvoer temperatuur kan niet in no-time ver boven de vertrek temperatuur uitkomen. Dan moet je een heel klein circuit hebben.
Maar ik begrijp uit jouw situatie dat het wel allemaal prima op temperatuur blijft ?
Ik probeerde de curve van 3 -1 te verlagen naar 2 -1, maar hij geraakt nu met moeite nog aan de ingestelde temperatuur van 19,5 graden... blijft hier binnen 18,5 graden
vermogen bij DOT staat op handmatig ingevuld 10 kWKnowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:24:
[...]
Ok dat is al mooi natuurlijk, die 10 gr
Heb je ook een setting vermogen bij DOT
Het verbaast me dat ie zoveel haast maakt, mooi dat het kan maar of het optimaal is ...?
vind het gewoon vreemd dat die graadminuten per 10 zakken, alléja vreemd, da's de instelling he (wat is het: verschil tussen externe aanvoer en berekende?)
Bij de 6kw word al 28mm geadviseerd, bij grotere pompen dus minimaal dat of zelfs meer. Dit zou ook kunnen verklaren waarom je retour laag is. Naregeling of de debietinstelling op je verdeler zou ook te ver geknepen kunnen staan.RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:58:
Zou dit eventueel het resultaat kunnen zijn van een verkeerd gekozen buisdiameter voor de aanvoer en retour naar de vloerverwarmingsverdelers?
De installateur heeft hier 22mm gekozen terwijl de monteur van Nibe toch liever 28mm gezien had.
Of heeft het eerder te maken met inregeling van de vloerverwarming? In principe lijkt het systeem namelijk wel de aanvoertemperatuur te halen maar blijft de retour laag. De aanvoertemperatuur komt in de grafieken steeds boven de berekende aanvoertemperatuur uit maar zakt daarna weg. Ik weet niet zo goed wat er gebeurd op het moment dat je de scherpe daling in de grafiek ziet waarin de gemeten aanvoertemperatuur wegvalt.
Het debiet lijkt mij niet voldoende waardoor het water verder afkoelt. Vervolgens probeert je wp dit te compenseren door de Ta op te voeren.
Kan je de vv verdeler niet tijdelijk helemaal open zetten (ook naregeling eraf!) en als dat niet helpt de afgiftepomp vervolgens hoger zetten zodat je aan het debiet komt?
In de handleiding staat het gewenste debiet. Voor de f2040-6 is dit 0,19 tot 0,21l/s.
Hier zou ik het iig eerst zoeken.
Klinkt bijna alsof er iets blijft circuleren of wellicht thermosiphon in een onhandig aangleegde leiding aan de boiler?BigB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:09:
[...]
Ja klopt.
[...]
Wel van februari al maar zou kunnen haha
Altijd wel twijfels of alles goed is ingesteld/werkt
300 liter sww vat koelt ook veel sneller af als de vvw aanstaat lijkt het, kan ook door omgevingstemperatuur komen maar staat in warme technische ruimte op zolder.
Heb zomaar 4 sww runs op een dag na 1* douchen en 1* bad.
Zonder water verbruik koelt hij in 8 uur af en gaat hij weer verwarmen, zuinige of normale stand maakt weinig uit.
Eerste echte winter nu dus even bekijken allemaal
Je hebt toch geen warmwater ringleiding door het huis waar het water op temp word gehouden voor maximaal comfort (instant warmwater)?
Zou me niets verbazen, na de bouw was het verkeerd aangesloten en toen hebben ze na advies hier wat leidingen verlegt zodat de aanvoer van boiler niet eerst door buffervat vd vloerverwarming ging en aanvoer ging ook onderin de boiler ipv boven, zal binnenkort eens nieuwe tekening maken met ook hoe de leidingen lopen.DIY schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:38:
[...]
Klinkt bijna alsof er iets blijft circuleren of wellicht thermosiphon in een onhandig aangleegde leiding aan de boiler?
Je hebt toch geen warmwater ringleiding door het huis waar het water op temp word gehouden voor maximaal comfort (instant warmwater)?
Hij heeft een stilstand verlies van 90w volgens de specs maar hij koelt best snel af.
Leidingen tussen boiler/buffer/binnenunit zijn trouwens allemaal niet geïsoleerd, dat moet ik ook nog eens doen denk ik.
Per seconde 😉DIY schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:27:
[...]
In de handleiding staat het gewenste debiet. Voor de f2040-6 is dit 0,19 tot 0,21l/min.
Dat moet hier ook. De bijkeuken wordt warm. Die leidingen isoleren zal schelen voor je stilstand verlies.BigB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:02:
[...]
Hij heeft een stilstand verlies van 90w volgens de specs maar hij koelt best snel af.
Leidingen tussen boiler/buffer/binnenunit zijn trouwens allemaal niet geïsoleerd, dat moet ik ook nog eens doen denk ik.
Scherp, aangepast!Knowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:33:
Per seconde 😉
Of staat de maximale pompsnelheid heel laag ?BE_Art schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:50:
[...]
Ja, op zich is het hier OK, met de instellingen. Alleen vroeg ik me af of het normaal is dat ie gewoon ieder uur ongeveer 1x aanslaat voor 10-15 minuten...
Ik probeerde de curve van 3 -1 te verlagen naar 2 -1, maar hij geraakt nu met moeite nog aan de ingestelde temperatuur van 19,5 graden... blijft hier binnen 18,5 graden
neen, die staat op 100%Knowbody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:46:
[...]
Of staat de maximale pompsnelheid heel laag ?
of is het niet haalbaar om mijn beneden met vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 22 graden op 19 graden te brengen met de huidige buitentemperaturen...?
Dat weet je zelf het beste ik ben er niet bij 😉BE_Art schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:34:
[...]
neen, die staat op 100%
of is het niet haalbaar om mijn beneden met vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 22 graden op 19 graden te brengen met de huidige buitentemperaturen...?
Met deze beschrijving er bij zou ik zeggen dat de WP of op laaglast draait, wat me raar lijkt met deze temperaturen, of dat de Wp zijn vermogen niet kwijt kan in je afgifte.BE_Art schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:16:
[...]
De graadminuten dalen gradueel per minuut mooi met 1 of 2, tot ze bv. aan -60 of -100 zijn, en de warmtepomp aanslaat.
Afgifte vergroten zou bij mij de eerste stap zijn.
Dus zorgen dat er genoeg open staat, en flow door de afgifte omhoog.
Even rekening houden dat je nu met de kou de stooklijn verhoogd.RayMotix schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:48:
Goedemorgen.
Sinds vorig jaar hebben wij een F2120-12 icm een VVM500. Het systeem was oorspronkelijk verkeerd geïnstalleerd door onze installateur en nadat Nibe langs is geweest is het een en ander gewijzigd en draait hij sinds het voorjaar 2022 eigenlijk gewoon prima.
Ik merk wel degelijk dat de vloer warmer wordt en dat de kamertemperatuur sinds gisteravond met 0,7 graden gestegen is. Betreft een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis uit 2020 met 200m2 vloerverwarming.
[Afbeelding]
Graadminuten in groen:
[Afbeelding]
Je WP moet dit nu bij gaan werken wat een flinke klus is.
Zie je woning als een theepot, en de WP als een kaarsje.
Dat kaarsje kan de theepot gerust warm houden, maar de pot aan de kook brengen kan deze niet.
Je hebt zeker omdat het nu koud is best wat tijd nodig om de correctie op je stooklijn nu opgevangen te hebben.
Beetje laat antwoord, maar een tussenstap kan/kon misschien wat helpen.
Stook lijn 3+1 naar stooklijn 4+0 en als het dan nog te koud is naar 4+1, dan is de stap omhoog aanzienlijk minder.
Als de ruimtemperatuur slechts 19 graden hoeft te zijn hoeft er waarschijnlijk bijna geen warmte meer in. Als je dan 22 graden vraagt uit een bron die al 10 graden is dan is het misschien geen wonder dat die aanvoer doorschiet naar 32 graden.format5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:17:
[...]
Met deze beschrijving er bij zou ik zeggen dat de WP of op laaglast draait, wat me raar lijkt met deze temperaturen, of dat de Wp zijn vermogen niet kwijt kan in je afgifte.
Afgifte vergroten zou bij mij de eerste stap zijn.
Dus zorgen dat er genoeg open staat, en flow door de afgifte omhoog.
Als het huis daarmee op 19 blijft en als de bewoner daar content mee is, de dan is dat zo. Er valt niet veel aan te doen dan. Ja, de stooklijn verhogen zodat het 20 graden wordt 😉
Mooie metafoor. En dan wordt het kaarsje ook nog af en toe uitgeblazen en koudwater aan de theepot toegevoegd 🥴😉format5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:20:
[...]
Even rekening houden dat je nu met de kou de stooklijn verhoogd.
Dat kaarsje kan de theepot gerust warm houden, maar de pot aan de kook brengen kan deze niet.
Je hebt zeker omdat het nu koud is best wat tijd nodig om de correctie op je stooklijn nu opgevangen te hebben.
Stook lijn 3+1 naar stooklijn 4+0 en als het dan nog te koud is naar 4+1, dan is de stap omhoog aanzienlijk minder.
Het is wat met die buitenlucht als bron .... maar niet teveel aan storen.
Als je niet snel genoeg bent ben je te laat vertrokken, zei Cruijff.
Bedankt. Een bevestiging dat het niet zo abnormaal is, is voor mij al OK :-)Knowbody schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
[...]
Als de ruimtemperatuur slechts 19 graden hoeft te zijn hoeft er waarschijnlijk bijna geen warmte meer in. Als je dan 22 graden vraagt uit een bron die al 10 graden is dan is het misschien geen wonder dat die aanvoer doorschiet naar 32 graden.
Als het huis daarmee op 19 blijft en als de bewoner daar content mee is, de dan is dat zo. Er valt niet veel aan te doen dan. Ja, de stooklijn verhogen zodat het 20 graden wordt 😉
Ik heb in principe geen naregeling en de verdelers staan grotendeels helemaal open, deze zijn enkel een beetje "afgesteld". Ik heb ze al eens eerder helemaal open gezet maar dat mocht weinig verschil maken. In totaal heb ik 18 groepen en op de flowmeters registreren deze gemiddeld 1,4L/m.DIY schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:27:
[...]
Bij de 6kw word al 28mm geadviseerd, bij grotere pompen dus minimaal dat of zelfs meer. Dit zou ook kunnen verklaren waarom je retour laag is. Naregeling of de debietinstelling op je verdeler zou ook te ver geknepen kunnen staan. Het debiet lijkt mij niet voldoende waardoor het water verder afkoelt. Vervolgens probeert je wp dit te compenseren door de Ta op te voeren.
Kan je de vv verdeler niet tijdelijk helemaal open zetten (ook naregeling eraf!) en als dat niet helpt de afgiftepomp vervolgens hoger zetten zodat je aan het debiet komt?
In de handleiding staat het gewenste debiet. Voor de f2040-6 is dit 0,19 tot 0,21l/s.
Hier zou ik het iig eerst zoeken.
Als ik dan goed reken dan zouden dit 19*1,4=26,6L/m en (26,6/60=) 0,44L/s zijn?
Hierbij snap ik dan alleen niet helemaal waarom ik daarvoor in de handleiding van de F2120-12 zou moeten kijken en niet in die van de VVM500? In principe wordt dit toch door de binnenunit aangestuurd? Ik zou verwachten dat de gewenste parameters van de F2120-12 grotendeels relevant zijn voor de samenwerking met de VVM500.
Waarschijnlijk maak ik hier een denkfout maar ik probeer het gewoon te begrijpen en er is helaas erg weinig gerichte documentatie van Nibe beschikbaar die dit duidelijk omschrijft. Ik vind de handleidingen maar redelijk vaag en weinig "technisch" om écht te begrijpen hoe iets nu daadwerkelijk werkt.
Dankjewel. In principe is het niet koud in huis maar ik merkte dat de afgelopen week de temperatuur gemiddeld zo'n 0,2 graden per dag af nam. Dat was voor mij een trigger om even te kijken of ik mijn stooklijn iets kon aanpassen zodat de temperatuur wel constant zou blijven bij buitentemperaturen <0 graden.format5 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:20:
[...]
Even rekening houden dat je nu met de kou de stooklijn verhoogd.
Inmiddels heb ik de instellingen naar 3+2 gewijzigd maar is het nog wat vroeg om hier iets over te zeggen. Desalniettemin ben ik nog steeds een onwetend waarom de gemeten aanvoertemperatuur vaak ineens fors zakt als ik de grafieken in MyUplink mag geloven.
Zie onderstaande grafiek, is dit normaal gedrag? Zou iemand hier wellicht eens een voorbeeld van zijn grafiek willen posten wat betreft gemeten en berekende aanvoertemperatuur van vandaag? Het lijkt zo vreemd dat die aanvoertemperatuur ineens scherp daalt en ik heb nog niet kunnen achterhalen wat hier nu de "oorzaak" van is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWa960Jm1XchcIYJxG6ypQcz.jpg?f=user_large)
Dat zijn de defrosts ! Het ontdooien. Daarbij keert de richting om middels een 4-wegklep in de buitenunit. De retour gaat omhoog en de Ta kakt in. Er wordt warmte uit je afgiftesysteem gehaald om dat ontdooien te doen slagen. Het mooiste is als je dat allemaal niet merkt.RayMotix schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:01:
[...]
...
Zie onderstaande grafiek, is dit normaal gedrag? Zou iemand hier wellicht eens een voorbeeld van zijn grafiek willen posten wat betreft gemeten en berekende aanvoertemperatuur van vandaag? Het lijkt zo vreemd dat die aanvoertemperatuur ineens scherp daalt en ik heb nog niet kunnen achterhalen wat hier nu de "oorzaak" van is.
[Afbeelding]
Na de cyclus is de Tr weer iets gedaald, helaas, waardoor de buitenunit steeds moeilijk weer weg komt, zeker als er eigenlijk een te lage stooklijn werd gebruikt (dat ontdek je nu goed met die temperaturen rond 0 graden en ook nog eens geen zoninstraling).
[ Voor 44% gewijzigd door Knowbody op 11-12-2022 18:31 ]
Geen idee. Het enige verschil is dat lange termijn geheugen van de statistieken?Aziraphale schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:35:
Heeft er ook al iemand ervaring met de Smarthome accessoires van Nibe, zoals de tussenstekker en radiatorkraan? En, zo ja, is het wat? En een tweede vraag: Ik zie dat Nibe nu twee premium abonnementen heeft voor MyUplink, maar ik kan nergens een echte vergelijking qua features vinden. Weten jullie meer hierover dan op de website van Nibe staat?
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb even in de info logs gekeken en dit blijken inderdaad de defrosts te zijn. Vandaag al een stuk of 10 en gisteren ook 16 stuks. Die verstoren de afbouw van de graadminuten dus eigenlijk best stevig. Wanneer er dan tussendoor ook nog SWW gemaakt moet worden dan is het helemaal feest.Knowbody schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:29:
[...]
Dat zijn de defrosts ! Het ontdooien. Daarbij keert de richting om middels een 4-wegklep in de buitenunit. De retour gaat omhoog en de Ta kakt in. Er wordt warmte uit je afgiftesysteem gehaald om dat ontdooien te doen slagen. Het mooiste is als je dat allemaal niet merkt.
Na de cyclus is de Tr weer iets gedaald, helaas, waardoor de buitenunit steeds moeilijk weer weg komt, zeker als er eigenlijk een te lage stooklijn werd gebruikt (dat ontdek je nu goed met die temperaturen rond 0 graden en ook nog eens geen zoninstraling).
Is er een logische manier om te op te vangen? Mag ik met deze temperaturen nog steeds verwachten dat de warmtepomp de graadminuten steeds afbouwt naar 0 of is het juist nu ook acceptabel wanneer dit niet gebeurd en daarmee de unit dus de hele dag door een lange run heeft (op 80 Hz).
Ik ben zowel hier als op een duits forum alle posts een beetje door aan het lezen maar iedere situatie lijkt toch weer net iets anders.
Ik ervaar hetzelfde feest. Gisteren is mijn 12 kW unit geplaatst, daarvoor had ik tijdelijk een 6 kW.RayMotix schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:39:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb even in de info logs gekeken en dit blijken inderdaad de defrosts te zijn. Vandaag al een stuk of 10 en gisteren ook 16 stuks. Die verstoren de afbouw van de graadminuten dus eigenlijk best stevig. Wanneer er dan tussendoor ook nog SWW gemaakt moet worden dan is het helemaal feest.
Is er een logische manier om te op te vangen? Mag ik met deze temperaturen nog steeds verwachten dat de warmtepomp de graadminuten steeds afbouwt naar 0 of is het juist nu ook acceptabel wanneer dit niet gebeurd en daarmee de unit dus de hele dag door een lange run heeft (op 80 Hz).
Ik ben zowel hier als op een duits forum alle posts een beetje door aan het lezen maar iedere situatie lijkt toch weer net iets anders.
Hij is nog steeds bezig met een inhaalslag. Ik plaag hem ook, want ik heb alle 20 groepen maximaal open op 2 korte na (dan gaat het naar 27 liter per minuut bij pompsnelheid handmatig op 100%.
Ondanks de 3 kW + 3 kW (2-stappen) bij-verwarming als backup blijft hij steeds weer rond die -460 GM zitten.
Een defrost kost mij wel 30 GM!
De remedie is de temperatuur erin zien te krijgen waardoor hij uiteindelijk wat terug zal moduleren en wachten op een koudere nacht of warmere dag, zodat de defrost wat minder frequent optreden. Deze week is een goede test met vorst in de nacht.
Dat defrosten gebeurt momenteel elke 45-50 minuten.
Hier is een water-water warmtepomp gewoon in het voordeel.
Hier inderdaad het zelfde verhaal. 19 groepen open waarvan ik 2 kortere groepen iets meer teruggedraaid heb (<1L/m). Ik heb ze helemaal open gezet omdat ik in eerste instantie bang was dat de 22mm buis die hier gebruikt is wellicht gewoon te weinig is maar ik weet niet of ik nu langzaam kan concluderen dat dit wel meevalt.Knowbody schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:44:
[...]
Hij is nog steeds bezig met een inhaalslag. Ik plaag hem ook, want ik heb alle 20 groepen maximaal open op 2 korte na (dan gaat het naar 27 liter per minuut bij pompsnelheid handmatig op 100%.
De bijverwarming heb ik nog uit staan. Ik zou verwachten (en hopen) dat dit bij deze temperaturen nog niet nodig is. Vorige week sprong deze 1x bij omdat de instellingen nog erg hoog stonden. Dan schiet het vebruik naar 9kWh, dat is echt onacceptabel.Ondanks de 3 kW + 3 kW (2-stappen) bij-verwarming als backup blijft hij steeds weer rond die -460 GM zitten.
Ik zie hier eigenlijk exact het zelfde gebeuren. Iedere defrost kost +/- 30 GM. Voor vandaag zit ik op 12 defrosts dus dat is dan elke 80-90 minuten. Daar zit nog een verschil met het aantal defrosts die jij ziet.Een defrost kost mij wel 30 GM!
Dat defrosten gebeurt momenteel elke 45-50 minuten.
Hier is een water-water warmtepomp gewoon in het voordeel.
Al met al weet ik niet of ik mijn verwachtingspatroon wellicht gewoon iets moet bijstellen of toch nog verder moet zoeken om het systeem te optimaliseren / beter in te regelen / aan te passen.
Komend jaar hoop ik een buffervat te kunnen plaatsen. Ik weet niet of dat wellicht nog iets gaat helpen. Mocht het nodig zijn dan wil ik dan ook meteen de 22mm buizen voor 28mm buizen vervangen.
Vooral ook je systeem gedrag leren kennen.@BE_Art
Al met al weet ik niet of ik mijn verwachtingspatroon wellicht gewoon iets moet bijstellen of toch nog verder moet zoeken om het systeem te optimaliseren / beter in te regelen / aan te passen.
.
Hier min of meer het zelfde, en ga ook navragen bij de installateur wat er mogelijk is die klappen van de defrosts beter 'op te vangen'.
Ter lering & vermaak:
:strip_exif()/f/image/0kdOtEEEuSTUBBjjVKuF4HVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE