Gerbenvl schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:23:
[...]
Even kijken of ik je volg. Waarom zou een dT van 7K onmogelijk haalbaar zijn bij -10 gr? De laadpomp kan zoiets toch best aan? Kleinere dT zou inderdaad wel meer afgifte geven, dus ik volg dat dat beter zou zijn.
Bij hogere temperaturen zie ik op de non S regelaar weinig verschil. Nu op dT 15 staan, maar blijft naar 4dT pompen. Zal hem eens op dT 2 zetten om te kijken of hij dan wel wat harder gaat nu. Convectoren hier met best dikke en korte buizen, laadpomp loopt nu maar op max 10-20%.
Ok. Het is best moeilijk om dat uit te leggen ;-)
Mijn beweringen zijn gebaseerd op vloerverwarming. Dat werkt totaal anders dan radiatoren. Je kunt niet even 15K temperatuurverschil leggen bovenop de al aanwezig temperatuur in de vloer (nagenoeg je retourtemperatuur). Heb ik (met mijn WP) een zeer lage flow van 10 lpm in plaats van 30 lpm dan haalt ie de 15 K dT wellicht wel, maar dan moet ik onnodig hoger gaan zitten met de Ta. De benodigde aanvoertemperatuur is dan 10 graden hoger in vergelijking met een 5K dT en 3x zo hoge flow en dat is ongunstig voor de COP want voor een gunstige COP dient de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zijn.
Voor de duidelijkheid waarom normaliter geen grote dT mogelijk is bij vloerverwarming, dat komt niet omdat de dekvloer traag is, maar omdat er honderden liters water in het systeem zitten in tegenstelling tot een systeem dat bestaat uit radiatoren, waarbij je spreekt over tientallen liters water. DAT is het verschil.
Stel je de situatie voor dat het gaat vriezen. De Ta volgens de stooklijn is bij 0 graden bijvoorbeeld 27. De retour bevindt zich rond de 23 a 24 (dat is normaal voor een buitentemperatuur tot + 7 gr) en loopt op den duur op naar 25 enzovoort. Dat wordt dan ook het vertrekpunt voor een nog koudere buitentemperatuur. De Ta kan volgens de stooklijn naar 32 maar dat duurt wel even voordat hij daar is: De retour is immers 25 en een dT van 5 a 6 K zal nog mogelijk zijn immers de warmtepomp heeft nog meer power dan 9 kW -het is immers nog geen -10 graden-
De formule luidt:
Q (in kW) = 4,168 * debiet/60 * dT (=Ta-Tr)
(debiet/60 wordt dan lpm / 60 zodat het liter per seconde wordt in de formule)
(ezelsbruggetje voor een vlotte 'over de duim' berekening : bij 20 lpm kun je 1,4 * dT (want 4200*0,33) doen. Dus bij een dT van 3 is er dan 4,2 kW aan thermisch vermogen.
bij 30 lpm 50% meer, dus 6,3 kW).
Bij mij: 32 lpm en dT van 2K geeft: 4,462 kW (dus bij gelijke flow zit ik bij 4K tegen de 9 kW)
Stel dat de flow 32 lpm is en de Ta gaat naar 30 graden dan gaat er op dat moment 11 kW aan warmte de vloer in. Dat zal meer zijn dan het warmteverlies bij die buitentemperatuur dus de vloer wordt nog steeds warmer......
So far so good.
Het wordt dan nog kouder, de warmtepomp is al non-stop bezig en de retourtemperatuur zal ongeveer groeien tot laten we zeggen 27 graden, wellicht 28.
Het wordt -10 graden buiten. Met een retour die op 27 zit is en de gevraagde Ta van 32 graden kom je aan de grens van wat er kan, immers je vraagt met die dT 11 kW terwijl de pomp 9 kW levert bij -10 en het huis ook maar 9 kW nodig heeft (volgens de warmteverliesberekening).
Je gaat dan niet verder komen dan 31 graden, oftewel een dT van 4K is (in mijn situatie) een juiste instelling bij DOT.
Stel je denkt dan: waarom koos je je stooklijn niet hoger zodat de retour al op 30 graden was aangekomen? Nou, dat kan ik je vertellen: dan is het 25 graden in de woning. Dat is het hele punt met nieuwbouw; de benodigde temperaturen zijn zeer laag en in warmtepompland zijn de normen voor de certificeringen nog steeds 35 graden. De regeling kan prima omgaan met woningen die minder nodig hebben, maar dan dienen de standaard instellingen begrepen en 'gefinetuned' te worden.
En al was die retour 30 graden, dan nog steeds geldt hetzelfde; er kan dan maar 34 graden aanvoertemperatuur bereikt worden bij vol vermogen van de WP. Vermoedelijk wordt het dan meer dan 24 graden in huis.
Hopelijk volgen jullie mij een beetje zo ;-)
PS ik heb dus voor mezelf berekend op basis van wat het maximaal haalbare debiet van mijn afgiftesysteem is, bij welke dT ik dat benodigde DOT vermogen van 9 kW nodig ben. Dat was 4,2 K en dat heb ik ingesteld in de SMO S40. Dat beïnvloed de regeling en het is ook te verklaren. Daarnaast heeft mijn Nibe geen debietmeter dus heeft geen idee van welke flow ik heb en dus met welke dT hij 9 kW kan leveren. Daarom moet je dat dus instellen.
edit: een paar keer aangepast.
[
Voor 12% gewijzigd door
Knowbody op 17-11-2024 17:54
]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO