NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39

Samenvatting topic tot nu toe

Dit topic is ondertussen vrij lang, boordevol goede informatie die elders lastig te vinden. Soms ook minder correcte informatie omdat mensen nog lerende waren.

Doordat het zo lang is is het lastig een overzicht te vormen hoe de Nibe regeling nu loopt en wat er te optimaliseren valt. Voor het verwarmen gedeelte heb ik gepoogd een samenvatting te maken. Deze kan je hier vinden: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting. Bewust nu op het verwarmen gedeelte gescoped omdat ik zelf niet koel en het samenvatten ook best wat tijd kost. Ik doe sinds kort ook wel SWW met de mijne, maar daar zitten niet heel veel zaken die lastig te doorgronden zijn.

De vorm is nu een vrij statische PDF. Zou liever een wiki achtige vorm willen waar er meer kan worden samen gewerkt. Markdown op Github en dan met PR's zat ik bijvoorbeeld aan te denken, maar misschien is dat te technisch. Ideeën zijn welkom.

@LangeFries, @Knowbody en waarschijnlijk ook anderen: jullie zullen veel stukjes van jullie posts zien terug komen. Hoop dat jullie dat niet erg vinden O+ Zie het als een compliment dat ik van jullie veel heb geleerd :) Zou het ook tof vinden als jullie zouden willen reviewen, dit is echt een eerste grove poging met waarschijnlijk best wat foutjes.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:51
@Gerbenvl tof!
Dank ook aan jou ;-)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:11
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:11:

Dit topic is ondertussen vrij lang, boordevol goede informatie die elders lastig te vinden. Soms ook minder correcte informatie omdat mensen nog lerende waren.

Doordat het zo lang is is het lastig een overzicht te vormen hoe de Nibe regeling nu loopt en wat er te optimaliseren valt. Voor het verwarmen gedeelte heb ik gepoogd een samenvatting te maken. Deze kan je hier vinden: NIBE lucht/water warmtepomp optimalisatie samenvatting. Bewust nu op het verwarmen gedeelte gescoped omdat ik zelf niet koel en het samenvatten ook best wat tijd kost. Ik doe sinds kort ook wel SWW met de mijne, maar daar zitten niet heel veel zaken die lastig te doorgronden zijn.

De vorm is nu een vrij statische PDF. Zou liever een wiki achtige vorm willen waar er meer kan worden samen gewerkt. Markdown op Github en dan met PR's zat ik bijvoorbeeld aan te denken, maar misschien is dat te technisch. Ideeën zijn welkom.

@LangeFries, @Knowbody en waarschijnlijk ook anderen: jullie zullen veel stukjes van jullie posts zien terug komen. Hoop dat jullie dat niet erg vinden O+ Zie het als een compliment dat ik van jullie veel heb geleerd :) Zou het ook tof vinden als jullie zouden willen reviewen, dit is echt een eerste grove poging met waarschijnlijk best wat foutjes.
@Gerbenvl Held! Ik denk dat dit een hele welkome aanvulling is voor dit topic! De Nibe regeling kan best lastig zijn te doorgronden en ik zie steeds vaker vragen op dit topic voorbij komen die eigenlijk best basic zijn. Ik denk dat deze samenvatting daarom veel mensen zou kunnen helpen 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:49
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:02:
[...]

Bij de S serie zie ik sturing op aanvoertemperatuur, bij de non S bij mij iig niet. Zie ook deze van even geleden dat er op stooklijn 15 ook niks gebeurd:

[...]
Toch wel, de aanvoertemperatuur schommelt zo om de berekende aanvoertemperatuur heen dat de gemiddelde aanvoertemperatuur overeenkomt met de berekende aanvoertemperatuur. Ik heb even geen betere afbeelding, maar hier kun je het wel aardig zien. De donkerblauwe lijn is bt25, de geelgroene lijn is de berekende aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lNtwXaD21br1gp_6aA9bJ6t91o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99xL2lYVhQeqmwVMvbVu59vM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door G-addict op 17-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:18:
[...]

Dat hangt er vanaf. Zonder buffervat zit GP12 in de retour en met buffervat zit GP10 in de aanvoer. Hij schrijft echter dat BT71 in de retour zit.
Waar zit dan die charge pump ;-)

plaatjes plaatjes plaatjes zeggen meer.
Leon kijk hier eens: https://www.nibe.eu/nl-be...incipeschemas-hydraulisch
Hij praat over een buffervat parallel aan de vloerverwarming. In dat geval zou bt25 in de aanvoer moeten zitten van het buffervat naar de afgifte, bt 71 in de retour van de afgifte naar het buffervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
leo0n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:13:
De chargepomp staat op handmatig zodat deze uitgaat als de warmtepomp ook niet draait.
Handmatig of intermitterend? Ik hoop het laatste want bij handmatig blijft de laadpomp gewoon doordraaien als er geen warmtevraag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Benjamin1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:04:
[...]

@Gerbenvl Held! Ik denk dat dit een hele welkome aanvulling is voor dit topic! De Nibe regeling kan best lastig zijn te doorgronden en ik zie steeds vaker vragen op dit topic voorbij komen die eigenlijk best basic zijn. Ik denk dat deze samenvatting daarom veel mensen zou kunnen helpen 👍🏻
Leuk! Zal het morgen ook eens doorlezen.
Nog een algemene uitgebreide uitleg over graadminuten:

https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/graadminuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Gurk2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:16:
Doordat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft t.o.v. afgifte vermogen, verwacht ik dat mijn dT iets hoger moet zijn dan 7 graden (standaard vloerverwarming). Ik verwacht dat deze op ongeveer 9 / 10 graden moet staan, en dat dan de circulatiepomp net iets minder dan 100% draait.
Ik zou een hoge pompsnelheid verkiezen boven een hoge compressor frequentie. Een hogere pompsnelheid bereik je door een kleinere dT. Even alle berekeningen over het afgegeven vermogen bij dT en flow buiten beschouwing gelaten.
Bedenk dat als je kijkt naar gemiddelde vloertemperatuur dat je die bij een kleine dT bereikt met een lagere aanvoertemperatuur.
Voorbeeld: aanvoertemperatuur 35⁰C, retour 25⁰C. Gemiddelde vloertemperatuur is 30⁰C bij een dT van 10⁰C.

Het kan ook anders: aanvoertemperatuur 32⁰C en retour 28⁰C geeft ook een gemiddelde vloertemperatuur van 30⁰C maar dan bij een dT van 4⁰C.

Bij een lagere aanvoertemperatuur en dT hoeft de compressor minder arbeid te verrichten, de circulatiepomp zal echter wat harder moeten werken omdat er door de kleine dT flink meer flow door het systeem moet om hetzelfde vermogen af te geven. De circulatiepomp op vol vermogen verbruikt veel minder energie dan de compressor op vol vermogen. Dus je moet opzoek naar het laagste compressor vermogen waarbij je de toko op temperatuur kunt houden als de circulatiepomp maximaal draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Nice!
Kleine aanvulling nog: in Home Assistant heb je ook de MyUplink integratie. Iets minder uitgebreid qua sensors, maar je hebt er geen extra hardware voor nodig bij een non-S SMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:46:
[...]

Toch wel, de aanvoertemperatuur schommelt zo om de berekende aanvoertemperatuur heen dat de gemiddelde aanvoertemperatuur overeenkomt met de berekende aanvoertemperatuur. Ik heb even geen betere afbeelding, maar hier kun je het wel aardig zien. De donkerblauwe lijn is bt25, de geelgroene lijn is de berekende aanvoertemperatuur.

[Afbeelding]
Ja alleen dat komt door de graadminuten regeling? Niet doordat de compressor direct precies op de aanvoer temp loopt te moduleren? Lastig een beeld te vormen vanuit jouw plaatje, graadminuten, buiten temp (BT28) en compressor frequentie zouden er nog bij moeten staan. Dan zouden er meer conclusies getrokken kunnen worden. Ook zie ik nog best forse afwijkingen in jouw plaatje mbt berekende vs daadwerkelijke aanvoer temp. Bij de S serie zie ik de compressor echt super nauwkeurig tot wel max 2 graden verschil moduleren zodat de daadwerkelijke aanvoer temp de berekende aanvoer temp matched. Zie ook het S regelaar plaatje wat ik laatst poste, dat ziet er heel anders uit.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 18:17
DJR schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:18:
Beste forum leden, hier een Nibe S1155.

Ik zoek een verklaring voor de volgende S1155 Brine in sensor die regelmatig warmte de bron in brengt. Wat is daarvan het nut? Die warmte zou toch door de leidingen moeten gaan. Is dit eigenlijk wel OK? Ik zie met het huidige weertype ook dat Brine in (BT10) temperatuur hoger is dan Brine uit (BT11).

Kan iemand met een Nibe S-serie bevestigen dat dit een normaal patroon is? Ik zou het juist omgekeerd verwachten.

[Afbeelding]
Ik heb dit bij mij ook weleens gezien.. heb toen even in de geschiedenis gekeken en zag toen dat de bronpomp stilstond.
je moet dus even kijken naar je geschiedenis van de bronpomp of de tijden overeenkomen.

Bovenste afbeelding is uit Myuplink en geeft de snelheid vd bronpomp weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XN4S_rejMjDxfuUitvpfJnjMMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5QFsVU4QnMqxF6LZP3e7ZqR6.png?f=fotoalbum_large Onderste afbeelding is in het rood BRON-IN, ik het blauw BRON-UIT en de cyaanachtige kleur is DELTA-BRON.

Je ziet een positieve delta als er energie uit de bron wordt gehaald en een negatieve delta als er energie de bron in wordt gebracht (zoals bij passief koelen).

Op de momenten van de pieken zie je dat de bronpomp stilstaat. Tijdens de avonddrukte op het net staat de wp in pauzestand.

Voordat ik dit gecheckt had dacht ik dat de wp energie die teveel was afgegeven terug de bron in bracht. Bv bij een te heftige overshoot oid.

Als dat het niet is zou ik even de parameters nalopen om te achterhalen wat er voor of na deze momenten gebeurd.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:07:
[...]

Ja alleen dat komt door de graadminuten regeling? Niet doordat de compressor direct precies op de aanvoer temp loopt te moduleren? Lastig een beeld te vormen vanuit jouw plaatje, graadminuten, buiten temp (BT28) en compressor frequentie zouden er nog bij moeten staan. Dan zouden er meer conclusies getrokken kunnen worden. Ook zie ik nog best forse afwijkingen in jouw plaatje mbt berekende vs daadwerkelijke aanvoer temp. Bij de S serie zie ik de compressor echt super nauwkeurig tot wel max 2 graden verschil moduleren zodat de daadwerkelijke aanvoer temp de berekende aanvoer temp matched. Zie ook het S regelaar plaatje wat ik laatst poste, dat ziet er heel anders uit.
Jij stelde dat je regeling niet stuurt op aanvoertemperatuur, ik stel van wel. Hij houdt wellicht niet exact de berekende aanvoertemperatuur aan, maar gaat er wat overheen en onderdoor. Ik stel dat als je het gemiddelde neemt van de gemeten aanvoertemperatuur dat deze de berekende aanvoertemperatuur goed volgt.
De schommeling wordt wel veroorzaakt door de graadminuten regeling. Bij -90 start de warmtepomp en loopt de aanvoertemperatuur op totdat 0 graadminuten zijn bereikt. Dan gaat de warmtepomp weer uit en daalt de aanvoertemperatuur totdat de graadminuten weer -90 aantikken. De compressor draait op 25hz, minimaal vermogen. Bij de huidige buitentemperaturen is dit een normaal patroon, als het echt kouder wordt dan kan de warmtepomp zijn energie makkelijker kwijt en worden de runs veel langer.

Hrt plaatje van gisteren heeft flinke uitschieters, deze stond nog in mijn tweakers historie maar is van 2021, mijn eerste stookseizoen waarin de warmtepomp op dat moment totaal nog niet goed was afgesteld.

Op mijn laptop nog een uitgebreidere log gevonden vanuit nibepi (ook iets ouder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlFneFvKxscyoIJCeaA_y884XQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5OmsjpEv8kpgLjtJUxavvwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan geen recente log delen omdat ik mijn nibepi raspberry heb uitgeleend en mijn warmtepomp op oudere software draait die niet overweg kan met uplink, de update doe ik in maart na het stookseizoen.

Verder heeft het denk ik niet veel zin om een smo te vergelijken met een smo-s. Dat is gewoon een hele andere regelaar

[ Voor 23% gewijzigd door G-addict op 17-11-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
De correcte DOT instelling is belangrijker dan wij misschien denken.

Het duurt even voordat het effect van een wijziging zichtbaar is maar de pompsnelheid wordt er zeker door beïnvloed.

En het kan nog best wat uitmaken als de berekende Ta 26 graden is bij 50% pompsnelheid of bij de maximale pompsnelheid. Het is belangrijk dat bij het vaststellen van de curve (stooklijn) de DOT correct is ingesteld. En dan gaat het vooral om de dT instelling (deze is gekoppeld aan het type afgiftesysteem).

Ik durf eigenlijk wel te beweren dat voor nieuwbouw (overal vloerverwarming, en zonder pomp) een handmatige instelling bij de DOT nodig is. De instelling "vloerverwarming" gaat immers uit van een dT van 7K en dat is onmogelijk haalbaar bij DOT (-10 gr).

Voor huizen waar bij milde temperaturen reeds 30 graden de vloer in gaat en bij vorst minstens 35 graden zal die standaard instelling prima voldoen, maar bij nieuwbouw waar met ZLTV wordt verwarmd (zeer lage temperatuur verwarming) bevindt de aanvoertemperatuur zich tussen 24 en 32 graden.
De dT bij DOT zal ongeveer 4 a 5K worden. Als je dat goed instelt gaat de pompsnelheid ook veranderen bij milde buitentemperatuur en het kan zijn dat de stooklijn dan omlaag kan.

Voorbeeld:
Ta 27, Tr 23. Lage flow. dT is 4K. De gemiddelde vloertemperatuur is 25 graden.
Ta 27, Tr 25. Hoge flow. dT is 2K. De gemiddelde vloertemperatuur is 26 graden.
In dat laatste geval kan de stooklijn iets naar beneden, want met 26-24 bereik je ook die 25 graden vloertemperatuur.

Om de warmtepomp juist te laten werken is het natuurlijk vereist dat het afgiftesysteem een hoge flow kan halen en dat de DOT correct is ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2024 11:32 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:11:

Complimenten voor de moeite. Ik heb nog wel wat puntjes van aandacht maar daar zal ik morgen reageren. Probeer ik tenminste:). Zou een mooie openingspost zijn voor dit topic. Volgens mij is de starter van dit topic helemaal niet meer actief. Het zou toch mooi zijn als de openingspost bewerkt kan worden tot bijvoorbeeld de tekdt uit dit document, eventueel aangevuld met afbeeldingen en en relevante pdf's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:21:
[...]
Jij stelde dat je regeling niet stuurt op aanvoertemperatuur, ik stel van wel. Hij houdt wellicht niet exact de berekende aanvoertemperatuur aan, maar gaat er wat overheen en onderdoor. Ik stel dat als je het gemiddelde neemt van de gemeten aanvoertemperatuur dat deze de berekende aanvoertemperatuur goed volgt.
[...]
Ja eens, het gemiddelde komt er uiteindelijk wel op uit. Ik bedoelde dat een non S regelaar tijdens een run niet gaan moduleren naar de gewenste aanvoertemperatuur. Nu gaat dat sowieso niet omdat het te warm is. Dadelijk als het kouder is zou dat wel gaan, maar dan doet hij het ook niet. Zal dan eens een plaatje maken met wat ik bedoel.
G-addict schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:08:
[...]

Complimenten voor de moeite. Ik heb nog wel wat puntjes van aandacht maar daar zal ik morgen reageren. Probeer ik tenminste:). Zou een mooie openingspost zijn voor dit topic. Volgens mij is de starter van dit topic helemaal niet meer actief. Het zou toch mooi zijn als de openingspost bewerkt kan worden tot bijvoorbeeld de tekdt uit dit document, eventueel aangevuld met afbeeldingen en en relevante pdf's
Dank! Punten van aandacht zie ik graag tegemoet. Mag ook in de PM, dan verwerk ik dat. Wat afbeeldingen om eea te verduidelijken mis ik nog inderdaad. Alleen de tekst uitgewerkt nu. Ik wacht even wat feedback af en dan zal ik kijken of de starter van het topic nog te bereiken is.
Knowbody schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:24:
De correcte DOT instelling is belangrijker dan wij misschien denken.
[...]
Even kijken of ik je volg. Waarom zou een dT van 7K onmogelijk haalbaar zijn bij -10 gr? De laadpomp kan zoiets toch best aan? Kleinere dT zou inderdaad wel meer afgifte geven, dus ik volg dat dat beter zou zijn.

Bij hogere temperaturen zie ik op de non S regelaar weinig verschil. Nu op dT 15 staan, maar blijft naar 4dT pompen. Zal hem eens op dT 2 zetten om te kijken of hij dan wel wat harder gaat nu. Convectoren hier met best dikke en korte buizen, laadpomp loopt nu maar op max 10-20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:23:
[...]
Even kijken of ik je volg. Waarom zou een dT van 7K onmogelijk haalbaar zijn bij -10 gr? De laadpomp kan zoiets toch best aan? Kleinere dT zou inderdaad wel meer afgifte geven, dus ik volg dat dat beter zou zijn.

Bij hogere temperaturen zie ik op de non S regelaar weinig verschil. Nu op dT 15 staan, maar blijft naar 4dT pompen. Zal hem eens op dT 2 zetten om te kijken of hij dan wel wat harder gaat nu. Convectoren hier met best dikke en korte buizen, laadpomp loopt nu maar op max 10-20%.
Ok. Het is best moeilijk om dat uit te leggen ;-)

Mijn beweringen zijn gebaseerd op vloerverwarming. Dat werkt totaal anders dan radiatoren. Je kunt niet even 15K temperatuurverschil leggen bovenop de al aanwezig temperatuur in de vloer (nagenoeg je retourtemperatuur). Heb ik (met mijn WP) een zeer lage flow van 10 lpm in plaats van 30 lpm dan haalt ie de 15 K dT wellicht wel, maar dan moet ik onnodig hoger gaan zitten met de Ta. De benodigde aanvoertemperatuur is dan 10 graden hoger in vergelijking met een 5K dT en 3x zo hoge flow en dat is ongunstig voor de COP want voor een gunstige COP dient de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zijn.

Voor de duidelijkheid waarom normaliter geen grote dT mogelijk is bij vloerverwarming, dat komt niet omdat de dekvloer traag is, maar omdat er honderden liters water in het systeem zitten in tegenstelling tot een systeem dat bestaat uit radiatoren, waarbij je spreekt over tientallen liters water. DAT is het verschil.

Stel je de situatie voor dat het gaat vriezen. De Ta volgens de stooklijn is bij 0 graden bijvoorbeeld 27. De retour bevindt zich rond de 23 a 24 (dat is normaal voor een buitentemperatuur tot + 7 gr) en loopt op den duur op naar 25 enzovoort. Dat wordt dan ook het vertrekpunt voor een nog koudere buitentemperatuur. De Ta kan volgens de stooklijn naar 32 maar dat duurt wel even voordat hij daar is: De retour is immers 25 en een dT van 5 a 6 K zal nog mogelijk zijn immers de warmtepomp heeft nog meer power dan 9 kW -het is immers nog geen -10 graden-

De formule luidt:

Q (in kW) = 4,168 * debiet/60 * dT (=Ta-Tr)

(debiet/60 wordt dan lpm / 60 zodat het liter per seconde wordt in de formule)

(ezelsbruggetje voor een vlotte 'over de duim' berekening : bij 20 lpm kun je 1,4 * dT (want 4200*0,33) doen. Dus bij een dT van 3 is er dan 4,2 kW aan thermisch vermogen.
bij 30 lpm 50% meer, dus 6,3 kW).

Bij mij: 32 lpm en dT van 2K geeft: 4,462 kW (dus bij gelijke flow zit ik bij 4K tegen de 9 kW)

Stel dat de flow 32 lpm is en de Ta gaat naar 30 graden dan gaat er op dat moment 11 kW aan warmte de vloer in. Dat zal meer zijn dan het warmteverlies bij die buitentemperatuur dus de vloer wordt nog steeds warmer......
So far so good.

Het wordt dan nog kouder, de warmtepomp is al non-stop bezig en de retourtemperatuur zal ongeveer groeien tot laten we zeggen 27 graden, wellicht 28.
Het wordt -10 graden buiten. Met een retour die op 27 zit is en de gevraagde Ta van 32 graden kom je aan de grens van wat er kan, immers je vraagt met die dT 11 kW terwijl de pomp 9 kW levert bij -10 en het huis ook maar 9 kW nodig heeft (volgens de warmteverliesberekening).
Je gaat dan niet verder komen dan 31 graden, oftewel een dT van 4K is (in mijn situatie) een juiste instelling bij DOT.

Stel je denkt dan: waarom koos je je stooklijn niet hoger zodat de retour al op 30 graden was aangekomen? Nou, dat kan ik je vertellen: dan is het 25 graden in de woning. Dat is het hele punt met nieuwbouw; de benodigde temperaturen zijn zeer laag en in warmtepompland zijn de normen voor de certificeringen nog steeds 35 graden. De regeling kan prima omgaan met woningen die minder nodig hebben, maar dan dienen de standaard instellingen begrepen en 'gefinetuned' te worden.
En al was die retour 30 graden, dan nog steeds geldt hetzelfde; er kan dan maar 34 graden aanvoertemperatuur bereikt worden bij vol vermogen van de WP. Vermoedelijk wordt het dan meer dan 24 graden in huis.

Hopelijk volgen jullie mij een beetje zo ;-)

PS ik heb dus voor mezelf berekend op basis van wat het maximaal haalbare debiet van mijn afgiftesysteem is, bij welke dT ik dat benodigde DOT vermogen van 9 kW nodig ben. Dat was 4,2 K en dat heb ik ingesteld in de SMO S40. Dat beïnvloed de regeling en het is ook te verklaren. Daarnaast heeft mijn Nibe geen debietmeter dus heeft geen idee van welke flow ik heb en dus met welke dT hij 9 kW kan leveren. Daarom moet je dat dus instellen.

edit: een paar keer aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 05:03

cobo

I’m not make it, I create it

Als er veel volume inhoud in het systeem zit wil je zelfs dat er een minimale flow in het systeem zit. Ik heb bijvoorbeeld de pomp snelheid op minimaal 10% gezet. Als ik dat niet had ging de warmtepomp ook pendelen. Ik heb de aanvoerleidingen en retourleiding uitgevoerd als koper 35mm. Die zijn z'n 20 meter.

Zie hier onder hoe mooi dat nu gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooaCUCbH2B3QGG5JzLqxp7xjPQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iZU0REqcs1UQdPp4nHmRI001.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
Vannacht weer voor 't eerst 3 deforsts gehad, bij andere ook al het geval? Heb het idee dat de buiten temp nog niet zo hoog is maar het is wel heel vochtig natuurlijk.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:32:
Vannacht weer voor 't eerst 3 deforsts gehad, bij andere ook al het geval? Heb het idee dat de buiten temp nog niet zo hoog is maar het is wel heel vochtig natuurlijk.
Ik heb al tijden defrosts! Zelfs bij +10.

Het is hier nu 3 a 4 graden.

Bij 25 Hz elke 2 uur maar heb de curve -1 op 0 gezet dus hij moest even harder werken, dan gaat hij een tijdje 40 Hz draaien en komen de defrosts weer vaker voorbij.

De AMS split is wat 'ouderwetser'.
Soms twijfel ik aan koelgas.
Maar de persgas temperatuur BT14 ligt doorgaans 25 a 35 graden boven de vloeistof temperatuur BT15 en ik heb gehoord dat dat de bedoeling is.
Bij hogere vermogens ligt die +40 graden hoger. Nou ja, ik zie het nog even aan.

De verdampers komen bij verwarming al vrij gauw onder het vriespunt. Bij SWW niet zo gauw.

Iemand met koelgas kennis hier die zijn lichtje wil schijnen over de getallen die ik uit MyUplink kan halen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 09:31
Knowbody schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:44:
[...]

Je kunt een beetje inschatten aan de hand van de retourtemperatuur wat er mogelijk is.

Hier gaat dat als volgt:
De retour is meestal iets van 22 tot 25 graden.
Met de huidige buitentemperatuur kan ik de warmtepomp wel 15 kW laten leveren en gaat de Ta richting de 35 met Tr 25. Maar dat komt natuurlijk niet voor in de praktijk.

Mocht het kouder worden dan gaat de retourtemperatuur steeds minder snel omhoog (ook door de defrosts) en mocht het lukken om deze op 26 te krijgen bij een Ta van 30 dan wordt het in huis 23 graden minstens (in mijn huis).
Als het nou echt goed vriest dan zal het gewoon niet mogelijk zijn een Ta te halen van 32. Het houdt namelijk rond de 30 graden dan wel op want met een 30-26 zit het met 4K en 32 lpm al op 9 kW.

9 kW is wat de AMS 10-12 kan bij -10

Met deze getallen in de gedachte kun je je stooklijn bepalen en het heeft geen zin om dan een lijn te kiezen die veel hoger gaat dan die 30, want daar kom je niet. Ja het kan wel, dan moet de flow omlaag of groepen dichtlopen. Of het elektrisch element moet helpen.

Stel je doet dat:
Met een 8K (34-26) en bij 16 lpm haal je dan wel de stooklijn maar qua vermogen blijft het ~9 kW. En qua rendement is 34 graden ongunstiger dan 30.

Voor een warmtepomp is het motto gewoon 'go with the flow'.
Ik heb toch wel iets ander systeem dan nieuwbouw. Ik heb niet veel meters slang in de vloer. Deze zijn gelegd als bijverwarming en niet hoofdverwarming (dus meer cm's tussen de slangen). Hierdoor heb ik best wel een hoge aanvoertemperatuur nodig. Dit was ook al toen ik een CV ketel had. Als het goed vriest kan een aanvoertemperatuur van 40 best wel nodig zijn. De retourtemperatuur zal dan ook best hoog zijn.

Natuurlijk weet ik dat het niet ideaal is. Ik had ook liever veel meer slang in de vloer gehad, maar dit is waar ik het mee moet doen.
G-addict schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:17:
[...]
Ik zou een hoge pompsnelheid verkiezen boven een hoge compressor frequentie. Een hogere pompsnelheid bereik je door een kleinere dT. Even alle berekeningen over het afgegeven vermogen bij dT en flow buiten beschouwing gelaten.
Bedenk dat als je kijkt naar gemiddelde vloertemperatuur dat je die bij een kleine dT bereikt met een lagere aanvoertemperatuur.
Voorbeeld: aanvoertemperatuur 35⁰C, retour 25⁰C. Gemiddelde vloertemperatuur is 30⁰C bij een dT van 10⁰C.

Het kan ook anders: aanvoertemperatuur 32⁰C en retour 28⁰C geeft ook een gemiddelde vloertemperatuur van 30⁰C maar dan bij een dT van 4⁰C.

Bij een lagere aanvoertemperatuur en dT hoeft de compressor minder arbeid te verrichten, de circulatiepomp zal echter wat harder moeten werken omdat er door de kleine dT flink meer flow door het systeem moet om hetzelfde vermogen af te geven. De circulatiepomp op vol vermogen verbruikt veel minder energie dan de compressor op vol vermogen. Dus je moet opzoek naar het laagste compressor vermogen waarbij je de toko op temperatuur kunt houden als de circulatiepomp maximaal draait.
Ja mee eens. Ik ben benieuwd hoever mijn dT nu buiten de regelwaarde ligt. Daarom ben ik nu de dT aan het opzoeken waarbij de pompsnelheid iets omlaag gaat. Ik wil de pompsnelheid dan nog steeds hoog hebben, bijvoorbeeld 95%. Maar dan kan het systeem iig altijd een beetje bijregelen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:48:
Volgens mij op de aanvoertemperatuur.
SMO berekent een aanvoer temperatuur, en die probeert die te maken. Als aanvoertemperatuur hoger is dan berekend, dan nemen de graadminuten toe.

Driehoek patroon heb ik ook. Ongeveer zelfde steilheid naar beneden als naar boven. Mooier is als warmtepomp het vermogen zo regelt dat je een rechte lijn krijgt, waardoor je continue dezelfde aanvoertemperatuur krijgt. Dit is iets wat ik niet voor elkaar krijg (waarschijnlijk door over gedimensioneerde unit).
Het is wat het is!

Jouw DOT nog steeds op -40 graden ?

Zet hem gewoon op -10 graden (7.1.6.2)
Kies vloerverwarming (7K) of vloerverwarming+rad (15K?)
Maar omdat je een overbemeten WP hebt, stel het vermogen bij DOT eens op 9 kW in (7.1.6.3)

Zie het even een dikke dag aan en kijk of de pompsnelheid omhoog gaat.

En als je bijvoorbeeld denkt dat je bij -10 graden op een dT van 8 Kelvin uitkomt, ik noem maar wat, dan stel je dat getal in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 09:31
@Knowbody
DOT heb ik inmiddels weer op -10 gezet.
Vermogen bij DOT heb ik op 6 kW staan (heb meer nodig bij DOT, maar staat zo, in de hoop dat compressor op iets lagere frequentie draait).
dT bij DOT heb ik nu op 9 graden staan. Circulatiepomp gaat dat net iets onder de 100% zitten.

Denk dat ik het daar voorlopig maar bij laat.
Ben nu nog aan het kijken om 's nachts warmtepomp paar uur uit te zetten, of stooklijn te verlagen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:43
Even afwezig geweest, dus heb een paar pagina's gemist en gauw bij gelezen.

Voor het weekend heb ik de stooklijn verlaagd naar 3 in de hoop minder steile curves te krijgen bij de graadminuten, maar tot nu toe geen resultaat.

Ik denk erover om naar 1 te gaan en dan te zien of het warm blijft binnen?

Gisteravond ook de houtkachel aangehad en ondanks dat het dan 22 à 23, lopen de graadminuten terug en springt de WP aan. Dit begrijp ik gewoon (nog) niet. Andere keren liepen de graadminuten op en bleef de WP uit zolang het zo warm was in de woonkamer. Iemand die me dit kan helpen begrjipen?
Naar mijn gevoel zou de berekende Ta niet hoger moeten worden namelijk, als de binnentemperatuur boven de ingestelde waarde is?

[ Voor 11% gewijzigd door RISL op 18-11-2024 16:45 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Zolang de berekende Ta hoger is dan de werkelijke Ta blijven de GM doorlopen.
Het is nú waarschijnlijk kouder buiten dan de andere keren, wat resulteert in een hogere berekende Ta dan de andere keren.
De binnentemperatuur corrigeert de stooklijn maar zal dan toch nog kunnen oplopen.
Ik zie dat hier ook als ik de houtkachel aan heb.
De GM lopen wel langzamer op, dus duurt wel langer tot de volgende run.

[ Voor 33% gewijzigd door wickydude op 18-11-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:42:
Even afwezig geweest, dus heb een paar pagina's gemist en gauw bij gelezen.

Voor het weekend heb ik de stooklijn verlaagd naar 3 in de hoop minder steile curves te krijgen bij de graadminuten, maar tot nu toe geen resultaat.

Ik denk erover om naar 1 te gaan en dan te zien of het warm blijft binnen?

Gisteravond ook de houtkachel aangehad en ondanks dat het dan 22 à 23, lopen de graadminuten terug en springt de WP aan. Dit begrijp ik gewoon (nog) niet. Andere keren liepen de graadminuten op en bleef de WP uit zolang het zo warm was in de woonkamer. Iemand die me dit kan helpen begrjipen?
Naar mijn gevoel zou de berekende Ta niet hoger moeten worden namelijk, als de binnentemperatuur boven de ingestelde waarde is?
Doet de ruimte thermostaat mee ?

(Ik kan even gaan teruglezen op jouw postings natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ja, de ruimtethermostaat doet mee.

Ondanks de houtkachel, gaan de graadminuten in hetzelfde tempo naar beneden (en omhoog) als zonder houtkachel. Overigens nu op stooklijn 3 gaan de graadminuten in hetzelfde tempo op en neer als op stooklijn 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:16:

Ondanks de houtkachel, gaan de graadminuten in hetzelfde tempo naar beneden (en omhoog) als zonder houtkachel. Overigens nu op stooklijn 3 gaan de graadminuten in hetzelfde tempo op en neer als op stooklijn 4.
Ik vond het maar niets met die invloed van RMU of BT50 dus dat staat bij mij uit. Het werkte gewoon niet bij mij.
Dus puur WAR voor mij met stiekum een noodrem erop.
De stooklijn goed instellen is uiteraard belangrijk en best lastig omdat er geen ideale lijn is, ook niet de eigen bedachte curve.

Wat ik gedaan heb is een thermostaat functie (via Domoticz maar kan ook keihard een knappe thermostaat zijn met een lage hysterese) koppelen aan een AUX input en deze input krijgt dan de functie "blokkeer verwarming".

Dat werkt eigenlijk prettig, want het reset ook de graadminuten en het stopt de pomp. De buitenunit wordt overigens netjes uitgeschakeld en niet abrubt of iets dergelijks. Wanneer de temperatuur onder een bepaald punt is gedaald, wordt de blokkering weer opgeheven en begint de unit weer met het tellen van graadminuten en zal spoedig starten bij -60 GM.

De thermostaat staat 0,5 boven mijn gewenste kamertemperatuur ingesteld en is eigenlijk niet meer dan een noodrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij mij doet ie toch wel wat. Bij kachelgebruik of als er zon in de kamer valt wijzigt de berekende Ta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLI-4OXXt9h75yxkoT9ULMUJ-zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0NKbWBqMm2x1QXzAlxtgH5z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:46:
Bij mij doet ie toch wel wat. Bij kachelgebruik of als er zon in de kamer valt wijzigt de berekende Ta.
[Afbeelding]
Ik zeg niet dat ie niets doet, hij beïnvloed inderdaad de berekende Ta. Zo is het ontworpen, en dat doet ie dan ook heus.

Maar ik kreeg het nooit fijn werkend. Zet ik de gewenste temperatuur op bijvoorbeeld 25 terwijl het systeem in rust was, begon hij gewoon niet. Ook niet uren later. En alle voorwaarden waren in orde.

Daarnaast: ik heb het vannacht ook weer gemerkt, de stooklijn stond per abuis op -1 en ik heb die op 0 gezet. Nou, dan weet je het wel, het is buiten 4 graden, de warmtepomp loopt rustig op 25 Hz maar hij raakt achterop met de graadminuten door die wijziging van 1 punt op de curve. Dat gejojo kost enorm veel en maakt het systeem echt niet zuiniger. Een onderbreking door SWW maakt het eigenlijk al in de war. Nu heb ik voldoende power in de buitenunit dus hij sloft het wel weer bij, maar het mooist is dat hij rustig blijft lopen op een laag pitje.

Dus dat een warmtepomp op een curve kan blijven lopen waarop geen correcties nodig zijn. Dus geen nachtverlaging etc. Soms moet ik dat wel doen, maar dat is een noodgreep. De WP loopt immers het mooist als hij op een laag pitje loopt.
Ik heb alle externe invloeden nu ook even weggelaten, dus geen SPA en de weerregeling op standje 1.
Met een lage Ta en dus ook lage compressorfrequentie, is het effect op efficientie verbeteringen van die verder zinvolle toevoegingen niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude

Het verschil tussen berekende Ta bij stooklijn 3 vs 4 is bij +10 nog niet zo groot, dat neemt toe naarmate het buiten kouder wordt. Ik denk dat als je goed naar de GM grafiek kijkt, er wel een (klein) verschil in helling van de grafiek te zien is.

Edit: je kunt ook eens kijken wat de invloedsfactor van de rmu doet. Bij mij staat die op 1.0

[ Voor 7% gewijzigd door wickydude op 18-11-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:55:
[...]

Hopelijk volgen jullie mij een beetje zo ;-)

[...]
Ja ik denk het wel :-)

De regeling kan uiteindelijk maar twee dingen sturen die er echt toe doen:
  1. Compressor frequentie: deze wordt gezet aan de hand van je DOT instelling en de buitentemperatuur. Alleen bij de S regeling gaat hij ook nog rondom de gewenste Ta moduleren. Verder doet hij natuurlijk wat bij dieper negatieve graadminuten, maar dat is meer een uitzondering.
  2. Laadpomp snelheid: deze pompt simpelweg naar de gewenste dT op de condensor toe. Ingestelde dT is bij DOT temperatuur (meestal -10). bij hogere temperaturen gaat hij naar de 2-4 dT.
De regeling lijkt niet veel complexer dan dat gek genoeg :)

Dus ja lijkt me logisch om kleinere dT als 7 bij DOT te hebben eigenlijk. Mits je systeem dat als flow kan hebben.
cobo schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:33:
Als er veel volume inhoud in het systeem zit wil je zelfs dat er een minimale flow in het systeem zit. Ik heb bijvoorbeeld de pomp snelheid op minimaal 10% gezet. Als ik dat niet had ging de warmtepomp ook pendelen. Ik heb de aanvoerleidingen en retourleiding uitgevoerd als koper 35mm. Die zijn z'n 20 meter.

Zie hier onder hoe mooi dat nu gaat:
[Afbeelding]
Wat zijn die pieken steeds naar 80hz, warm water? Is wel heel vaak?
Knowbody schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb al tijden defrosts! Zelfs bij +10.
Hier ook wel eens hoor. Gisteren zelfs bij +12. Weet niet precies wat het is, heb het vaak 10-15mins na het starten van een run. Systeem staat dan al een tijdje uit, dus vrij koud: rond de 20 graden, vloeistof zelfs 17 graden. Compressor start dan op 40hz en dan schiet de verdamper toch echt een tijdje naar de -5. Waarschijnlijk omdat de boel zo koud is. Als systeem dan 22 graden is geworden dan gooit hij er een defrost tegenaan. 43 defrosts hier deze maand.

Of heb jij het ook echt als de run al een tijdje bezig is? Dat zie ik pas echt onder de 5 graden dadelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:23:
[...]
Ja eens, het gemiddelde komt er uiteindelijk wel op uit. Ik bedoelde dat een non S regelaar tijdens een run niet gaan moduleren naar de gewenste aanvoertemperatuur. Nu gaat dat sowieso niet omdat het te warm is. Dadelijk als het kouder is zou dat wel gaan, maar dan doet hij het ook niet. Zal dan eens een plaatje maken met wat ik bedoel.
[...]
Dit bedoel ik (SMO40) @G-addict :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_RH41sD-aK9PMKSDZO7mdtuMu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3RYq0RR2wQwhEcqsCvzDRmP.png?f=fotoalbum_large

Compressor frequentie beweegt alleen wat mee met de buitentemperatuur omdat het kouder wordt. Verder niet. Ta zit al uren over de Tberekend heen, maar toch toert hij niet af. Dit voorbeeld is nog subtiel, maar soms zit hij er al tijden 5-6 graden overheen en toert hij ook niet af. Rond 10:20 zijn daardoor de graadminuten 0. De S regeling zie ik wel af toeren precies net over of onder naar de Tberekend, daardoor komen de GM's nooit op 0 bij kouder weer.

Overigens is dit een hele lange run voor mijn doen. Komt door GM start -150 en de defrost in het begin en omdat alle convectoren open staan in het huis. Dat is niet altijd.

Update: GM's erbij. Let wel settings: GM start -150. Bijverwarming relatief 800GM. Vaste laadpomp snelheid 40%.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerbenvl op 18-11-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl

Raar? Op welke factor staat hij dan en wat is de gewenste temperatuur? Als je berekende aanvoer temperatuur monitored dan zou je die toch moeten zien dalen? Hier factor 1 en gewenste temperatuur 19 graden. Als het binnen 22 graden wordt door zoninstraling dan zie ik hem netjes de berekende aanvoer temperatuur 3 graden naar beneden duwen.

Ja de WP slaat dan helaas toch soms aan als de systeem temperatuur genoeg daalt. Ook al is het warm genoeg in huis. Daar valt niet heel veel tegen te doen. Je kan de factor groter zetten dan 1, maar dat kan het weer wat onrustig maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 18-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Compressor frequentie beweegt alleen wat mee met de buitentemperatuur omdat het kouder wordt. Verder niet. Ta zit al uren over de Tberekend heen, maar toch toert hij niet af. Dit voorbeeld is nog subtiel, maar soms zit hij er al tijden 5-6 graden overheen en toert hij ook niet af. Rond 10:20 zijn daardoor de graadminuten 0. De S regeling zie ik wel af toeren precies net over of onder naar de Tberekend, daardoor komen de GM's nooit op 0 bij kouder weer.

Overigens is dit een hele lange run voor mijn doen. Komt door de defrost in het begin en omdat alle convectoren open staan in het huis. Dat is niet altijd.
Ben ook wel benieuwd naar de graadminuten gedurende de run. En de retourtemperatuur t.o.v. de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:19:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar de graadminuten gedurende de run. En de retourtemperatuur t.o.v. de aanvoertemperatuur.
Originele plaatje geupdate daarmee. Let wel settings: GM start -150. Bijverwarming relatief 800GM. Vaste laadpomp snelheid 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:50
Gisteren is mijn nibe S1155-12 water/water warmtepomp geactiveerd.
Nu heb ik deze via modbus gekoppeld aan home assistant om hem een beetje te monitoren.
Ik denk dat ik de meest interessante entiteiten nu aangezet heb.
Ik kan alleen de graad minuten niet vinden, weet iemand hoe deze moet heten?

volgende zaken nu aangezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FheU7PiVcYLSN-mg0tDGCngFGv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fa0XT1ozgQKz99mnw0MqHAyH.png?f=fotoalbum_large
zijn dit alle interessante waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:40:
[...]

Ik vond het maar niets met die invloed van RMU of BT50 dus dat staat bij mij uit. Het werkte gewoon niet bij mij.
Dus puur WAR voor mij met stiekum een noodrem erop.
De stooklijn goed instellen is uiteraard belangrijk en best lastig omdat er geen ideale lijn is, ook niet de eigen bedachte curve.

Wat ik gedaan heb is een thermostaat functie (via Domoticz maar kan ook keihard een knappe thermostaat zijn met een lage hysterese) koppelen aan een AUX input en deze input krijgt dan de functie "blokkeer verwarming".

Dat werkt eigenlijk prettig, want het reset ook de graadminuten en het stopt de pomp. De buitenunit wordt overigens netjes uitgeschakeld en niet abrubt of iets dergelijks. Wanneer de temperatuur onder een bepaald punt is gedaald, wordt de blokkering weer opgeheven en begint de unit weer met het tellen van graadminuten en zal spoedig starten bij -60 GM.

De thermostaat staat 0,5 boven mijn gewenste kamertemperatuur ingesteld en is eigenlijk niet meer dan een noodrem.
Ik wil graag naar een systeem met een tweede pomp en dan ook de WP zonder invloed van de ruimtesensor laten werken. Tot die tijd probeer ik dit te optimaliseren.
wickydude schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:16:
[...]

Het verschil tussen berekende Ta bij stooklijn 3 vs 4 is bij +10 nog niet zo groot, dat neemt toe naarmate het buiten kouder wordt. Ik denk dat als je goed naar de GM grafiek kijkt, er wel een (klein) verschil in helling van de grafiek te zien is.

Edit: je kunt ook eens kijken wat de invloedsfactor van de rmu doet. Bij mij staat die op 1.0
Invloedsfactor staat uit. Wat raad je aan? Stooklijn eens op 1 zetten en dan omhoog als het te koud wordt in huis?
Ik zie wel dat de compressor vrijwel altijd rond de 40 Hz draait, Heeft het zin om dat te begrenzen?
Gerbenvl schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:27:
[...]

Raar? Op welke factor staat hij dan en wat is de gewenste temperatuur? Als je berekende aanvoer temperatuur monitored dan zou je die toch moeten zien dalen? Hier factor 1 en gewenste temperatuur 19 graden. Als het binnen 22 graden wordt door zoninstraling dan zie ik hem netjes de berekende aanvoer temperatuur 3 graden naar beneden duwen.

Ja de WP slaat dan helaas toch soms aan als de systeem temperatuur genoeg daalt. Ook al is het warm genoeg in huis. Daar valt niet heel veel tegen te doen. Je kan de factor groter zetten dan 1, maar dat kan het weer wat onrustig maken.
Invloed staat op 0. Eerder stond deze op 2, maar dit is een stuk comfortabeler al in huis.
Ingestelde temperatuur staat op 20,5 graad. Houtkachel bracht de binnentemperatuur tot 23 graden en ondanks dat, zakten de graadminuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
Ja, als je die factor op 0 zet, dan is dat precies wat je kunt verwachten. Dan negeert de regeling dus wat de ruimtetemperatuur is en kijkt alleen naar de berekende en werkelijke Ta.
Ta is dus de waarde van de BT25 sensor. Die stijgt en daalt naarmate de wp er energie in stopt. Je vloer warmt veel minder snel (nauwelijks) op dan de lucht in de ruimte als je de houtkachel aan hebt.
Dat is precies waar die ruimtesensor voor bedoeld is. Maar wel met een factor boven 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 05:03

cobo

I’m not make it, I create it

@Gerbenvl dat is inderdaad warmtapwater. Mijn vat staat in de schuur die ik minimaal verwarm. Ik vindt het ook dat die nog vaak aanstaat voor het warmtapwater. Als ik de schuur beter isoleer en nog wat aanpas aan de programma voor het warmtapwater. Moet dat nog wel wat minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
wickydude schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:33:
Ja, als je die factor op 0 zet, dan is dat precies wat je kunt verwachten. Dan negeert de regeling dus wat de ruimtetemperatuur is en kijkt alleen naar de berekende en werkelijke Ta.
Ta is dus de waarde van de BT25 sensor. Die stijgt en daalt naarmate de wp er energie in stopt. Je vloer warmt veel minder snel (nauwelijks) op dan de lucht in de ruimte als je de houtkachel aan hebt.
Dat is precies waar die ruimtesensor voor bedoeld is. Maar wel met een factor boven 0.
Oke...dan heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik dacht dat de factor 0 wel rekening hield met ruimtetemperatuur en dat met een factor boven of onder 0 deze factor slechts groter werd?
Factor 0 is dus volgens jou puur WAR?
Ik dacht dat je voor WAR de ruimtesensor echt moest uitvinken.

Dit is al enkele tientallen pagina's geleden dat ik dit zo heb opgevat, ik kan het nu zo gauw niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 16:42
Vorige week is hier een AMS20-6 buitenunit geïnstalleerd, met een SMO 40. Nu ben ik de info hier een beetje aan het doorlezen en de werking van het systeem in de gaten aan het houden, en ik heb wat vragen:

Ik zie regelmatig dat de compressor frequentie voor langere tijd boven de gewenste frequentie blijft hangen. Dit duurt langer dan de initiële piek die normaal is bij het starten van de compressor. Verder las ik dat dit voor kan komen bij hogere buitentemperaturen, maar dat is momenteel ook niet het geval. Het is niet direct storend, maar weet iemand waarom de compressor niet langzamer gaat draaien?

Verder zie ik dat de fan nooit onder stap 4 gaat (bij 25hz), waar zijn stap 1 t/m 3 voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Overigens is dit een hele lange run voor mijn doen. Komt door GM start -150 en de defrost in het begin en omdat alle convectoren open staan in het huis. Dat is niet altijd.

Update: GM's erbij. Let wel settings: GM start -150. Bijverwarming relatief 800GM. Vaste laadpomp snelheid 40%.
Zo te zien doet de regeling precies waarvoor die bedoeld is. graadminuten wegwerken op basis van de onder- en overshoot van de berekende aanvoertemperatuur. En dat met een redelijk vaste dT.
Omdat je start met -150 graadminuten loopt de aanvoertemperatuur best wel ver terug t.o.v. de berekende aanvoertemperatuur. ik vind 4 graden in ieder geval best veel. Daarom moet hij er ook weer een flink stuk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:27:
[...]

Dat is ook raar. Bij factor 1 zou de aanvoertemperatuur met 2 graden beïnvloedt moeten worden per graad ruimtetemperatuur afwijking. Dus als de ruimtetemperatuur 3 graden afwijkt van het setpoint dan zou de berekende aanvoertemperatuur 6 graden af moeten wijken van de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Wat is jullie ervaring met de parameter max verschil aanvoertemperatuur bij de SMO40 of SMO20?
Gerbenvl stelt in zijn document dat een waarde van 7 vaak te laag is.
Ik heb vorig jaar deze parameter op 2 gezet en ik heb het idee dat de regeling daar wel rustiger door geworden is. Helaas heb ik geen data, grafieken, bewijs of verklaring. Ik draai volledig op vloerverwarming en een stooklijn met een Ta van 22 graden bij 10 graden buiten en een TA van 25 graden bij -10 graden buiten.

Wat is jullie ooit opgevallen bij het wijzigen van deze parameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:02
TheMystery schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:33:

[...]
Graadminuten heten Degree minutes (of DM afgekort).

Naast de waarden die je al hebt geselecteerd, log ik ook de calculated supply temp, de desired compressor frequency, external return temp (als die sensor er is), pompsnelheid en defrosting. Defrosting lijkt me in jouw geval niet interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Miranda89 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:42:
[...]

Graadminuten heten Degree minutes (of DM afgekort).

Naast de waarden die je al hebt geselecteerd, log ik ook de calculated supply temp, de desired compressor frequency, external return temp (als die sensor er is), pompsnelheid en defrosting. Defrosting lijkt me in jouw geval niet interessant ;)
Bedankt, ik had al een keer op DM gezocht maar dan heb ik alleen deze:
sensor.smart_energy_source_dm_minimum_value_30738
sensor.smart_energy_source_priority_1_start_dm_30722 Tm 7
sensor.smart_energy_source_priority_1_stop_dm_30736 Tm 7

Daarom vond ik het al raar.

Nog een andere vraag, BT 7 is aangesloten op aux8 maar is ook niet te zien, de nibe monteur die de pomp geactiveerd heeft wist het ook niet en ging het nog na zoeken. Moet aux8 misschien ergens geactiveerd worden, heb hier na gezocht maar kan er niets over vinden.

Edit: BT7 gevonden, moest in menu 7.4 aangezet worden bij aux8.
Nu de graadminuten nog zien te vinden in de home assistent integratie.

[ Voor 22% gewijzigd door TheMystery op 19-11-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 21:33
Ik heb sinds 1,5 Smart Price Adaption aanstaan op mijn Nibe pomp. Je kunt de mate van invloed op het warme tapwater instellen van 1 tot 4. Aangezien we een boilervat van 400 liter hebben staan durfde ik die meest "extreme" instelling wel aan. Dit gaat allemaal ook prima. Je ziet dat het opwarmen idd pas weer start als de energieprijzen lager liggen. We hebben nog nooit onder een oude douche gestaan.

Nu ben ik wat terughoudender in de instelling van de verwarming. De mate van invloed is daarop in te stellen van 1 tot 10. Ik heb hem afgelopen 1,5 maand op 1 gehad (dus heel defensief). Nu ligt er in ons hele huis 180m2 aan vloerverwarming en hebben we een buffervat van 200 liter aangezien we naregeling hebben. Zouden jullie gezien deze opstelling de mate van invloed wat hoger durven zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miranda89
Sunri5e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:31:
Ik heb sinds 1,5 Smart Price Adaption aanstaan op mijn Nibe pomp. Je kunt de mate van invloed op het warme tapwater instellen van 1 tot 4. Aangezien we een boilervat van 400 liter hebben staan durfde ik die meest "extreme" instelling wel aan. Dit gaat allemaal ook prima. Je ziet dat het opwarmen idd pas weer start als de energieprijzen lager liggen. We hebben nog nooit onder een oude douche gestaan.

Nu ben ik wat terughoudender in de instelling van de verwarming. De mate van invloed is daarop in te stellen van 1 tot 10. Ik heb hem afgelopen 1,5 maand op 1 gehad (dus heel defensief). Nu ligt er in ons hele huis 180m2 aan vloerverwarming en hebben we een buffervat van 200 liter aangezien we naregeling hebben. Zouden jullie gezien deze opstelling de mate van invloed wat hoger durven zetten?
Ik heb 'm op 2, waardoor tussen het goedkoopste en duurste moment maximaal 4 graden verschil in aanvoertemperatuur. Vloerverwarming is traag (als het in de dekvloer ligt) en zeker met zo'n buffervat zou ik het gewoon hoger proberen. Gaat de temperatuur teveel schommelen door deze instelling, zet je 'm weer wat lager. In die zin in spelen met deze minder desastreus als het risico op een koude douche, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
Synch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:39:
Verder zie ik dat de fan nooit onder stap 4 gaat (bij 25hz), waar zijn stap 1 t/m 3 voor?
Dat zie ik ook bij verwarmen. Alleen bij koelen (afgelopen zomer 1 dag geprobeerd) zag ik lagere getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Miranda89 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:42:
[...]

Ik heb 'm op 2, waardoor tussen het goedkoopste en duurste moment maximaal 4 graden verschil in aanvoertemperatuur. Vloerverwarming is traag (als het in de dekvloer ligt) en zeker met zo'n buffervat zou ik het gewoon hoger proberen. Gaat de temperatuur teveel schommelen door deze instelling, zet je 'm weer wat lager. In die zin in spelen met deze minder desastreus als het risico op een koude douche, haha.
Hoeveel hoger zou je hem aandurven?

Maar onder een koude douche kun je snel uitstappen. Een koud huis met vloerverwarming warmt niet snel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
Sunri5e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:45:
[...]

Maar onder een koude douche kun je snel uitstappen. Een koud huis met vloerverwarming warmt niet snel op :P
Ik denk dat 4 geen probleem zou zijn. Maar als je het spannend vindt, dan zet je 'm elke paar dagen een stapje hoger en monitor je de binnentemperatuur.
Het is net als met de stooklijn daar blijf je ook mee aan het schuiven en proberen richting dat wat het best bij jouw huis werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 11:11
Bij mij kan de stille modus sinds versie 3.2.8 ("S2125: Adjusted the valuesthat can be set under "Maximum frequency" in "Silent mode", menu 7.3.2.x") niet meer boven de 40hz ingesteld worden. Ik wil graag dat mijn WP (S2125) in de nacht op max 60hz draait, maar dit lijkt nu dus softwarematig te zijn gelimiteerd op max 40hz.

Weet iemand of er andere manieren zijn om de warmtepomp te limiteren in de nacht? Er lijkt ook een block frequentie optie in te zitten maar ik weet niet precies hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:29
Krijg vandaag het huis niet goed warm, ben verbaasd dat de aanvoer ook niet hoger wordt, waar zou dit aan kunnen liggen? De graadminuten staan alsmaar op max en toch gaat die temp niet omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViRvkqsVITtUhGEMHiPkw8wB44c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIHBvc8GstkEy1GHlcduDSC9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jasring schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:29:
Krijg vandaag het huis niet goed warm, ben verbaasd dat de aanvoer ook niet hoger wordt, waar zou dit aan kunnen liggen? De graadminuten staan alsmaar op max en toch gaat die temp niet omhoog.
[Afbeelding]
Mogelijk staat je backup heater uit of geblokkeerd. Standaard mag die meedoen vanaf onder de +5 graden, misschien heb je dat aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28
Hier na meerdere weken gepruts door de installateur nog steeds niet in orde.
In de nacht is het 22 graden of warmer met een bak herrie.

Optimalisatie is mooi maar dit is simpelwel een slechte installatie en ben ondertussen er redelijk klaar mee. Nog even afgezien van de kosten.

Hoe krijg ik het de installateur of zelfs de fabrikant duidelijk dat hier een wanproduct is afgeleverd?

Helaas is er geen connectie mogelijk om data uit te lezen dus een analyze op dat niveau is niet mogelijk.

Even meedenkend: zou een defect in de kabel van de thermostaat een probleem kunnen zijn?

Daarnaast snap ik niet waarom bij maximaal 18 graden opgeven in huis en soms wel 23 graden kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Henkje.doc op 20-11-2024 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Henkje.doc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 01:44:
Hier na meerdere weken gepruts door de installateur nog steeds niet in orde.
In de nacht is het 22 graden of warmer met een bak herrie.

Optimalisatie is mooi maar dit is simpelwel een slechte installatie en ben ondertussen er redelijk klaar mee. Nog even afgezien van de kosten.

Hoe krijg ik het de installateur of zelfs de fabrikant duidelijk dat hier een wanproduct is afgeleverd?

Helaas is er geen connectie mogelijk om data uit te lezen dus een analyze op dat niveau is niet mogelijk.

Even meedenkend: zou een defect in de kabel van de thermostaat een probleem kunnen zijn?

Daarnaast snap ik niet waarom bij maximaal 18 graden opgeven in huis en soms wel 23 graden kan worden.
Wie is de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Heb de naam voor nu via PM gedaan.
Op dit moment is het 22,5 graden en heeft de warmtepomp de hele nacht weer staan loeien, met af en toe kleine stops. Thermostaat staat op 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henkje.doc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:02:
[...]

Op dit moment is het 22,5 graden en heeft de warmtepomp de hele nacht weer staan loeien, met af en toe kleine stops. Thermostaat staat op 18 graden.
Zit de communicatie tussen de wp en de thermostaat wel goed?

En sluiten alle kleppen wel helemaal goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Sunri5e op 20-11-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Sunri5e schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:07:
[...]

Zit de communicatie tussen de wp en de thermostaat wel goed?

En sluiten alle kleppen wel helemaal goed?
Thermostaat hebben we een aantal keren aangegeven dat hier mogelijk wat mee aan de hand is. Zelf heb ik het vermoedde dat bij de sloopwerkzaamheden en verwijder activiteiten van de oude cv installatie zaken beschadigd zijn geraakt. Initieel zat ook de buitensensor binnen..

Kleppen heb helaas geen verstand van en kan ik niet goed beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Henkje.doc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:02:
[...]

Thermostaat doet niet mee en het werkt ook het beste zo!
Alleen je stooklijn staat veel te hoog, waarschijnlijk op de geadviseerde 5 a 6.
Zet die maar op 3 of 4.
Hij doet alleen maar wat de stooklijn zegt dus daarom wordt het te warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-06 14:34
Henkje.doc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:15:
[...]

Thermostaat hebben we een aantal keren aangegeven dat hier mogelijk wat mee aan de hand is. Zelf heb ik het vermoedde dat bij de sloopwerkzaamheden en verwijder activiteiten van de oude cv installatie zaken beschadigd zijn geraakt. Initieel zat ook de buitensensor binnen..

Kleppen heb helaas geen verstand van en kan ik niet goed beoordelen.
Heb je een SMO S40? Dan de thermostaat geen ruimtecompensatie laten doen. Dus stoken op de buitentemperatuur en de juiste stooklijn vinden. Afhankelijk van je isolatie kun je eens beginnen op stooklijn 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
dvdhaar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:44:
[...]

Heb je een SMO S40? Dan de thermostaat geen ruimtecompensatie laten doen. Dus stoken op de buitentemperatuur en de juiste stooklijn vinden. Afhankelijk van je isolatie kun je eens beginnen op stooklijn 3.
SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
Ik heb hier een ander ‘probleem’ met mijn S2125. De ontdooi runs duren te lang “storing max. Tijd” (nog geen alarm) waardoor de compressor soms wel een 25 min niks doet. Daardoor lopen de graadminuten naar -170/-200.

Gisteravond een plank aan de zijkant gezet omdat ik het vermoeden had dat het door de wind zou komen maar dat mocht niet baten.

Iemand nog ideeën? Settings voor actief of passief ontdooien zelf nooit aangepast. Kan ik daar nog iets aan proberen?

Retourtemperatuur is gedurende de run steeds rond de 23
/24 graden.

Bijverwarming is wel door mij geblokkeerd via een schema.

[ Voor 5% gewijzigd door dvdhaar op 20-11-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dvdhaar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:49:
Ik heb hier een ander ‘probleem’ met mijn S2125. De ontdooi runs duren te lang “storing max. Tijd” (nog geen alarm) waardoor de compressor soms wel een 25 min niks doet. Daardoor lopen de graadminuten naar -170/-200.

Gisteravond een plank aan de zijkant gezet omdat ik het vermoeden had dat het door de wind zou komen maar dat mocht niet baten.

Iemand nog ideeën? Settings voor actief of passief ontdooien zelf nooit aangepast. Kan ik daar nog iets aan proberen?

Retourtemperatuur is gedurende de run steeds rond de 23
/24 graden.

Bijverwarming is wel door mij geblokkeerd via een schema.
Staan die ontdooi settings op de fabrieksinstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
Knowbody schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:58:
[...]

Staan die ontdooi settings op de fabrieksinstelling?
Zo te zien niet op de settings met *
Dit terugzetten naar starttemperatuur 0 gr en temp. passief/actief naar 0 gr ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGh7V2mKLa4zwq98tTQOPig1fiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lhx8KmZ9FMkpX33cQIt1n9t9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Sunri5e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:31:

Hier op 10 staan al sinds het er is. Ik had dit op 8 maar nu eigenlijk al maanden op 10. Huis uit 2014 erg goed geïsoleerd en totaal beneden 140m2 vloerverwarming en boven 100m2 (Hier staat maar deel van aan). Ik heb nooit problemen, temperatuur altijd rond 21,5 in alle ruimtes. Je ziet dat hij perfect zich aanpast aan de stroomprijs. Harder draaien bij goedkopere stroom en rustiger draaien bij dure stroom. Ideaal!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Sunri5e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:45:
[...]

Het is niet zo dat je vloer meteen afkoelt (Mits je isolatie natuurlijk op orde is), het is dan zo dat hij 1/2 uur gewoon minder warm draait of zelfs stopt. De warmte is dan echt niet meteen uit je vloer of buffer. En als hij merkt dat het buiten echt te koud is dan zal hij zeker niet stoppen of te ver zakken.

Misschien is 10 overdreven in jou situatie, lastig oordelen maar bij mij werkt het tot nu toe nog perfect.

ps. ik heb geen warmwater via mijn WP. Hij is puur afgesteld op CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dvdhaar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:11:
[...]

Zo te zien niet op de settings met *
Dit terugzetten naar starttemperatuur 0 gr en temp. passief/actief naar 0 gr ?

[Afbeelding]
Lijkt me prima om dat terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
jasring schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:29:
[Afbeelding]
het blijkt de stooklijn te zijn, maar had niet verwacht dat de binnen sensor helemaal geen invloed had op de max aanvoer temp.
ben wel verbaasd dat ik voor ik die stooklijn aanpaste nooit bijverwarming nodig had en die nu voluit staat te loeien voor 2º extra. ik had ook wel verwacht dat die zonder bijverwarming wel meer dan 32º kon maken nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:46
Een stabiele temperatuur minimaal boven de 20graden. Zou niet zo lastig moeten zijn lijkt me. Ik dacht het onder controle te hebben, helaas. Behalve SWW, die gaat nu eindelijk goed qua temp en moment van de run.

DMs lijken op een tekening van een 3-jarig en deltaT's all over de place. Ik ga ook maar eens terug naar defaults en weer opnieuw beginnen.

Als start punten neem ik de volgende uitgangspunten.
- De WP is over-sized. Om die reden bij DOT 10 op 7kW gezet. Gasverbruik gem. over 5 jaar was 1250m3
- Minimale aanvoer 25
- Maximale aanvoer 35
- Eigen stooklijn gaat weer uit
- Pomp op auto, minimaal 1%, wachtstand 30%
- Flow instelling gaat naar: radiatoren+vloerverwearming

Andere pointers/tips die ik als basis kan gebruiken?

Vraag met betrekking invloed BT50. Hoe weet ik zeker dat deze uit staat zodat WAR de baas is?

Aangezien de WP over-sized is ga ik ervan uit dat het elektrische element niet nodig is en geblokkeerd kan worden.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
jasring schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:10:
[...]

het blijkt de stooklijn te zijn, maar had niet verwacht dat de binnen sensor helemaal geen invloed had op de max aanvoer temp.
ben wel verbaasd dat ik voor ik die stooklijn aanpaste nooit bijverwarming nodig had en die nu voluit staat te loeien voor 2º extra. ik had ook wel verwacht dat die zonder bijverwarming wel meer dan 32º kon maken nu?
De sensor binnen KAN invloed hebben op de aanvoertemperatuur, daarvoor moet je factor verwarming hoger instellen dan 0. Staat deze factor op 0 (wat doorgaans ook wenselijk is als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt) dan zal de regeling enkel de stooklijn volgen.

Ik denk dat je warmtepomp nu de graadminuten even niet snel genoeg weggewerkt krijgt en dat daardoor het elektrisch element inkomt. Of de instelling voor wanneer de elektrische bijverwarming in mag komen staat niet strak genoeg. Dit kun je bij een SMO40 instellen bij de graadminuten regeling, ik verwacht bij de SMO S40 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
G-addict schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:24:
[...]

De sensor binnen KAN invloed hebben op de aanvoertemperatuur, daarvoor moet je factor verwarming hoger instellen dan 0. Staat deze factor op 0 (wat doorgaans ook wenselijk is als je vloerverwarming als hoofdverwarming hebt) dan zal de regeling enkel de stooklijn volgen.

Ik denk dat je warmtepomp nu de graadminuten even niet snel genoeg weggewerkt krijgt en dat daardoor het elektrisch element inkomt. Of de instelling voor wanneer de elektrische bijverwarming in mag komen staat niet strak genoeg. Dit kun je bij een SMO40 instellen bij de graadminuten regeling, ik verwacht bij de SMO S40 ook.
Iik ga even afwachten wat er gebeurt en of die bijverwarming weer uit gaat als die het beter op temperatuur heeft, heb nu ook -1000 graadminuten dus die heeft ook wel wat te doen. invloed van binnen sensor staat op 3, stond op 2 maar ook na wat testen tussen 0 en 5 zie ik die maximale temp niks wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 16:42
Synch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:39:
Vorige week is hier een AMS20-6 buitenunit geïnstalleerd, met een SMO 40. Nu ben ik de info hier een beetje aan het doorlezen en de werking van het systeem in de gaten aan het houden, en ik heb wat vragen:

Ik zie regelmatig dat de compressor frequentie voor langere tijd boven de gewenste frequentie blijft hangen. Dit duurt langer dan de initiële piek die normaal is bij het starten van de compressor. Verder las ik dat dit voor kan komen bij hogere buitentemperaturen, maar dat is momenteel ook niet het geval. Het is niet direct storend, maar weet iemand waarom de compressor niet langzamer gaat draaien?
Ik zie nu ook dat andersom bij een hogere gewenste frequentie de compressor soms blijft hangen. Heeft iemand een idee hoe dat kan? De gewenst frequentie staat hier al een uur op 75hz 110hz, maar de compressor blijft op 50hz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:35
Ik heb vandaag ook de stooklijn / curve naar boven bijgesteld. Inmiddels is het 18,5 binnen, dat is wel erg koel.

Ik heb wel ook "price adaptation" en "weather adaptation" vol aan staan, maar info hierover is wel erg karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
rusman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:26:
Bij mij kan de stille modus sinds versie 3.2.8 ("S2125: Adjusted the valuesthat can be set under "Maximum frequency" in "Silent mode", menu 7.3.2.x") niet meer boven de 40hz ingesteld worden. Ik wil graag dat mijn WP (S2125) in de nacht op max 60hz draait, maar dit lijkt nu dus softwarematig te zijn gelimiteerd op max 40hz.

Weet iemand of er andere manieren zijn om de warmtepomp te limiteren in de nacht? Er lijkt ook een block frequentie optie in te zitten maar ik weet niet precies hoe dit werkt.
Ik heb blockFreq geprobeerd, maar dit lijkt een globale instelling en niet iets wat ik kan regelen met een schema. Iemand ervaring hoe je de WP kan limiteren in de nacht zonder stille modus te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@TheMystery Ik heb een SMO40 en gebruik deze: degree_minutes_32_bit_40940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoiPVVpEmkLV3-4ATU6DDYHlET0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwbsHNUDRLbkQX0TcHNyVuUm.jpg?f=fotoalbum_large

Laat deze grafiek veel defrosts zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:25
Nee. Technisch gezien niet.

Zou wel de oorzaak kunnen zijn.

Maar dat laat deze grafiek niet zien, je ziet hier alleen een temperatuur daling elk uur.

Denk wel dat als je vraag is of dat een juiste aanname is op basis van deze grafiek dat je op de juiste weg zit.

Mijn warmtepomp doet ook elk uur een defrost op dit moment. Dus dat komt overeen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Mhhh,

Ik zie vandaag dat mijn Hot Water in de boiler werkelijk keldert terwijl er geen warm water gebruikt wordt.

Kan dit een foute sensor zijn? Snap dat het ook koud is nu buiten maar lijkt me niet de bedoeling dat hij elke 2 uur warm water gaat pompen lijkt?

Ik zie ook dat dat aansluitpunt aan de zijkant van de boiler helemaal niet geisoleerd is. Is dat niet vreemd?

edit: heb er provosorisch eens wat isolatie overheen gedaan. Benieuwd of dit invloed heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door ApexAlpha op 20-11-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
ApexAlpha schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:32:
Mhhh,

Ik zie vandaag dat mijn Hot Water in de boiler werkelijk keldert terwijl er geen warm water gebruikt wordt.
Defrosts vanuit SWW vat i.v.m. lage retourtemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
rusman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb blockFreq geprobeerd, maar dit lijkt een globale instelling en niet iets wat ik kan regelen met een schema. Iemand ervaring hoe je de WP kan limiteren in de nacht zonder stille modus te gebruiken?
Je kunt toch de stille modus instellen i.c.m. een tijdschema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
G-addict schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:30:
[...]

Je kunt toch de stille modus instellen i.c.m. een tijdschema?
Die is tegenwoordig begrenst om max 40Hz voor de S2125, ik zou graag op 60 of 80Hz willen draaien maar dat lijkt niet mogelijk met de stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
G-addict schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:28:
[...]

Defrosts vanuit SWW vat i.v.m. lage retourtemperatuur?
Waar kan ik dit zien? Hij is nu wéér op hot water bezig, zo komt die temperatuur in huis ook niet omhoog nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zo loopt het bij mij. Continue. In de nacht op 40 Hz begrensd, vanaf 10.00u mag hij naar 60 Hz max.
Continue stille mode vanwege een niet fijne resonantie in de fan bij snelheid 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNGFCGvlgNQfrG5N3V9sWQN0j_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8Aec8rWqPe0cMT6tHK81P29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQi8lCs-1TaI4A9D7Ezpftlyn-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdcMyaxoJ6LhuAwo2io4c8Qr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHQ8GdbZnqSq6jzNG0bTZiLf3gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7YQfAJG7KrO1tWpdtdqx9Jk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jasring schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:10:
[...]

Als je wanneer het koud wordt onderweg de curve gaat wijzigen bestaat er een grote kans dat hij achterop raakt.
Het is helemaal niet erg dat de backup heater dan even zou meehelpen, dan kom je eerder uit het cirkeltje.

Dat is ook de reden dat ik met dit weer geen verlagingen doe want na een verlaging volgt hoe dan ook een verhoging en dat maakt het alleen maar moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Bschnitz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:29:
[...]

Nee. Technisch gezien niet.

Zou wel de oorzaak kunnen zijn.

Maar dat laat deze grafiek niet zien, je ziet hier alleen een temperatuur daling elk uur.

Denk wel dat als je vraag is of dat een juiste aanname is op basis van deze grafiek dat je op de juiste weg zit.

Mijn warmtepomp doet ook elk uur een defrost op dit moment. Dus dat komt overeen.
Vaak zelfs twee per uur en dit soort schommelingen zie ik eigenlijk niet in de wat warmere maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-06 22:17
ApexAlpha schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:08:
Ik heb vandaag ook de stooklijn / curve naar boven bijgesteld. Inmiddels is het 18,5 binnen, dat is wel erg koel.

Ik heb wel ook "price adaptation" en "weather adaptation" vol aan staan, maar info hierover is wel erg karig.
Ik verwacht dat je de stooklijn naar naar beneden hebt bijgesteld, wat op zich prima is.

De price adaption doet bij mij maar met factor 1 op een schaal van 10 mee omdat het anders voelbaar is in mijn situatie met radiatoren. Om te beginnen zou ik die price en weather adaption zeker niet op max zetten maar eerst zorgen dat je begint met de juiste stooklijn waarbij het huis na 1 a 2 dagen ongeveer de gewenste temperatuur heeft. Daarna kan je eventueel de ruimtesensor met factor 3 of zo laten meedoen en daarna die price en weather zou ik doen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-05 18:03
Ik heb een eigenaardige situatie, VVMS320 met S2125. Stooklijn staat op 2 +1. Volgens deze stooklijn moet er met de huidige buitentemperatuur 26 graden door gaan maar de berekende komt niet boven de 22 graden. Weerregeling en prima adaptation heb ik gisteren al uitgeschakeld maar nog geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Fonny schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:26:
Ik heb een eigenaardige situatie, VVMS320 met S2125. Stooklijn staat op 2 +1. Volgens deze stooklijn moet er met de huidige buitentemperatuur 26 graden door gaan maar de berekende komt niet boven de 22 graden. Weerregeling en prima adaptation heb ik gisteren al uitgeschakeld maar nog geen verschil.
Wat geeft de berekende aanvoer temperatuur aan? En de graad minuten? Toert de buitenunit wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
Berekende aanvoer is 23 graden terwijl op de stooklijn er 26 graden zou moeten gemaakt worden.
Start op 40Hz, toert af naar 20Hz om nu op 23Hz te blijven. De graadminuten worden weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Fonny schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:26:
Factor verwarming groter dan 0.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
Waar vind ik deze waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sunri5e schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:52:
[...]

Vaak zelfs twee per uur en dit soort schommelingen zie ik eigenlijk niet in de wat warmere maanden.
Defrost is iets van rond en of de 2c buitentemperatuur.

Boven de 5c hoor je geen defrost te krijgen.

Als je die wel hebt lekt je koud middel waarschijnlijk.

Kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar de kans is kleiner.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Je hebt een SMO-S regelaar, ik niet. Dus ik durf het je niet te zeggen.
Maar als je berekende aanvoertemperatuur onder de stooklijn ligt, en de ingestelde ruimtetemperatuur wel gehaald wordt, dan zou ik het daar zoeken.

Let er dan wel op dat je de stooklijn verlaagt naar de aanvoertemperatuur waarbij de ruimtetemperatuur gehaald wordt, want anders kan het weleens erg warm worden in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat doen jullie graadminuten met deze buitentemperaturen?
Ik zat met ruimte temperatuur setpoint 21.5, stooklijn 2,0 en RMU factor 1.0 vanochtend vroeg toen ik keek op -360GM, die gedurende de dag heel langzaamaan weggewerkt werden. AMS10-6 met SHB10-6 en plm. 180m² vvw.
Ik ben aan het loggen naar USB dus kan morgenavond grafiekjes maken van komende nacht en dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Hermarcel schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:53:
@TheMystery Ik heb een SMO40 en gebruik deze: degree_minutes_32_bit_40940
Ik heb er nu 1 gevonden bij configuratie ipv de verwachte diagnose entiteiten waar de rest ook bij staat, ik had daar al eens gezocht maar waarschijnlijk alleen op DM.
Deze heet number.degree_minutes_40012, je kunt bij deze ook handmatig de waarde aanpassen wat je dus niet wilt. Maar kan het er nu wel mee loggen.

Ook even een overzicht gemaakt in ha:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv-eapcwSEHr1P07mmVJRc2VC1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VT9wd8PguiPXeTM9kHr2qG8.jpg?f=fotoalbum_large

Begint nu redelijk warm te worden, eest deed ie 21,5 wat ik ook wil maar nu al bijna 22.
Op de thermostaat rmu s40 kan ik alleen de stooklijn aanpassen en niet de temperatuur, dus ze hebben deze hier niet voor ingesteld. Heeft dat zin om wel te doen of is het zo ook goed?

Pomp is ingesteld op vloerverwarming + radiatoren met stooklijn 6 op dit moment.
Beneden is vloerverwarming met 18mm hoh 10 en boven jaga radiatoren type 16 met heatboosters welke ik op room control ingesteld heb.
Geen naregeling alles open dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@TheMystery FYI: Als je de Nibe Modbus Manager installeert en daarin je WP/control module selecteert, krijg je te zien welke sensoren en parameters beschikbaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:11

theo66

NIBE S1155-6

TheMystery schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:33:
Gisteren is mijn nibe S1155-12 water/water warmtepomp geactiveerd.
Nu heb ik deze via modbus gekoppeld aan home assistant om hem een beetje te monitoren.
Ik denk dat ik de meest interessante entiteiten nu aangezet heb.

[Afbeelding]
Suggesties obv mijn keuze vanuit een S1155-6PC:
hot water 30010; hot water top 30009; average BT1 30038; run time additional heating 31026;
total run time compressor 31088; total run time compressor hot water 31092; compressor number of starts 31535; degree minutes 40012; en 30117, 31018, 31020, 31079, 31839, 40203, 40211
Kun je hier wat mee?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Bschnitz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:00:
[...]

Defrost is iets van rond en of de 2c buitentemperatuur.

Boven de 5c hoor je geen defrost te krijgen.

Als je die wel hebt lekt je koud middel waarschijnlijk.

Kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar de kans is kleiner.
Het was volgens de thermometer hoe vandaag ook 2 graden.

Ik merk trouwens dat de gevraagde temperatuur in de woonkamer net niet wordt gehaald 0,5 graden onder de gevraagde waarde en op de badkamer ligt de temperatuur zelfs een hele graad lager. Stooklijn met 1 verhogen?

[ Voor 21% gewijzigd door Sunri5e op 21-11-2024 00:02 ]

• Bschnitz
Sunri5e schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:34:
[...]

Het was volgens de thermometer hoe vandaag ook 2 graden.

Ik merk trouwens dat de gevraagde temperatuur in de woonkamer net niet wordt gehaald 0,5 graden onder de gevraagde waarde en op de badkamer ligt de temperatuur zelfs een hele graad lager. Stooklijn met 1 verhogen?
Yes, afhankelijk van je isolering, kan het nodig zijn.

WTW helpt natuurlijk ook.

Bij mij: Voorbeeld van 0-5c buitentemperatuur.

26TA = Ruimtetemperatuur behouden.
27TA = Verwarmen tot doel duur ca. 8-10 uur.
28TA = 5 uur.
29TA = 4 uur.
30TA = 4 uur.

Waarschijnlijk onder 0c moet ik naar 28TA toe, vermoed ik.

Denk dat veel mensen zouden moeten werken met een TA van 30 voor vvw. Om mee te beginnen dan.

Dan in stappen de stooklijn met een offset aanpassen naar boven of onder naar gewenste comfort.

Iedereen heeft een ander huis en comfort level, blijft een persoonlijke voorkeur.

In jou geval kom je er nu achter dat je TA te laag is, heb je geen zin in elk jaar 20x naar de unit te lopen dan zet die TA 1 hoger.

Een buurman heeft een TA van 35-45c, gemiddeld bejaardenhuis is minder warm. Hij vind het heerlijk warm die vloer en niemand mag eraan komen.

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste